MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 416 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 26
iulie 2001
SUMAR
LEGI SI DECRETE
450. - Lege pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 17/1999 privind constituirea, organizarea
si functionarea Serviciului Public de Radiocomunicatii Navale de Apel, Pericol
si Salvare
602. - Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 17/1999 privind
constituirea, organizarea si functionarea Serviciului Public de
Radiocomunicatii Navale de Apel, Pericol si Salvare
451. - Lege pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase
603. - Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului
nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 106 din
11 aprilie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 alin. 1, 2 si 3 si art. 28 din Legea nr. 25/1969 privind
regimul strãinilor în România, republicatã
Decizia nr. 144 din
8 mai 2001 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40
din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
650. - Hotãrâre
pentru aprobarea Regulamentului privind elaborarea reglementãrilor
tehnice în constructii
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
647. - Ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului pentru aprobarea Procedurii de
autorizare a activitãtilor de recoltare, capturare si/sau de achizitie
si comercializare pe piata internã sau la export a plantelor si
animalelor din flora si fauna sãlbaticã, precum si a importului
acestora
Rectificare
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 17/1999 privind constituirea,
organizarea
si functionarea Serviciului Public de Radiocomunicatii Navale de Apel,
Pericol si Salvare
Parlamentul României adoptã
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobã Ordonanta Guvernului nr. 17 din 28 ianuarie 1999 privind
constituirea, organizarea si functionarea Serviciului Public de
Radiocomunicatii Navale de Apel, Pericol si Salvare, emisã în temeiul
art. 1 pct. 7 lit. a) din Legea nr. 259/1998 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante si publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 39 din 29 ianuarie 1999, cu urmãtoarele modificãri:
1. Articolul 4 va avea urmãtorul
cuprins:
“Art. 4. - Cheltuielile curente aferente
desfãsurãrii activitãtii Serviciului Public de
Radiocomunicatii Navale de Apel, Pericol si Salvare se finanteazã de la
bugetul de stat, în limita sumelor prevãzute cu aceastã
destinatie în bugetul Ministerului Lucrãrilor Publice, Transporturilor
si Locuintei.”
2. Articolul 5 va avea urmãtorul
cuprins:
“Art. 5. - În scopul achizitiei de
echipamente destinate mentinerii standardului tehnic si a capacitãtii de
trafic radio ale Serviciului Public de Radiocomunicatii Navale de Apel, Pericol
si Salvare, Compania Nationalã de Radiocomunicatii Navale «Radionav» -
S.A. Constanta poate primi alocatii de la bugetul de stat pentru cheltuieli de
capital, în limita sumelor prevãzute cu aceastã destinatie în bugetul
Ministerului Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei.”
3. Articolul 6 va avea urmãtorul
cuprins:
“Art. 6. - Dupã perioada
prevãzutã la art. 3 Serviciul Public de Radiocomunicatii Navale
de Apel, Pericol si Salvare poate fi concesionat, conform prevederilor legale
în vigoare.”
Aceastã lege a fost adoptatã
de Camera Deputatilor în sedinta din 21 iunie 2001, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceastã lege a fost adoptatã
de Senat în sedinta din 25 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Bucuresti,
18 iulie 2001.
Nr.
450.
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
17/1999 privind constituirea, organizarea si functionarea Serviciului Public de
Radiocomunicatii Navale de Apel, Pericol si Salvare
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1)
si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d
e c r e t e a z ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 17/1999 privind constituirea,
organizarea si functionarea.Serviciului Public de Radiocomunicatii Navale de
Apel, Pericol si Salvare si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 iulie 2001.
Nr.
602.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase
Parlamentul României adoptã
prezenta lege.
Art. I. - Se
aprobã Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 200 din 9 noiembrie
2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 593 din 22 noiembrie 2000, cu urmãtoarele
modificãri si completãri:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul
cuprins:
“Art. 1. - (1) Prezenta ordonantã
de urgentã stabileste cadrul legal pentru clasificarea, etichetarea si
ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase pentru om si mediu,
în vederea comercializãrii.
(2) Prezenta ordonantã de urgentã
se aplicã substantelor si preparatelor chimice comercializate,
clasificate ca periculoase potrivit prevederilor acesteia.”
2. La articolul 2, litera a) va avea
urmãtorul cuprins:
“a) principiul asigurãrii unui
nivel de protectie adecvat pentru om si mediu;”
3. Articolul 3 se abrogã.
4. La articolul 4, litera h) va avea
urmãtorul cuprins:
“h) munitiile si explozivii comercializati
în scopul obtinerii unui efect practic prin explozie sau a unui efect
pirotehnic;”
5. Titlul capitolului II se
abrogã.
6. La articolul 6, litera d) va avea
urmãtorul cuprins:
“d) comercializarea - punerea la
dispozitie tertilor, inclusiv importul pe teritoriul României care e considerat
comercializare în sensul prezentei ordonante de urgentã;”
7. La articolul 7, literele n) si o) vor
avea urmãtorul cuprins:
“n) substante si preparate toxice pentru
reproducere - substantele si preparatele care prin inhalare, ingestie sau
penetrare cutanatã pot produce ori pot creste frecventa efectelor nocive
neereditare asupra produsului de conceptie sau care pot dãuna functiilor
ori capacitãtilor reproductive masculine sau feminine;
o) substante si preparate periculoase
pentru mediu - substantele si preparatele care, folosite în mediu, ar putea
prezenta sau prezintã un risc imediat ori întârziat pentru unul sau mai
multe componente ale mediului.”
8. Articolul 8 va avea urmãtorul
cuprins:
“Art. 8. - Substantele se clasificã
în baza proprietãtilor lor, în conformitate cu categoriile stipulate la
art. 7.”
9. Articolul 10 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 10. - Procedura privind clasificarea
substantelor si preparatelor chimice periculoase se stabileste în conformitate
cu normele metodologice pentru aplicarea prezentei ordonante de urgentã,
cu exceptia cazului în care prevederi contrare sunt specificate în alte
reglementãri legale privind anumite preparate periculoase.”
10. La articolul 14, partea
introductivã si litera a) voravea urmãtorul cuprins:
“Art. 14. - Comercializarea substantelor
periculoase este permisã numai dacã sunt respectate
urmãtoarele cerinte pentru ambalaje:
a) sã fie proiectate si realizate
astfel încât sã împiedice orice pierdere de continut prin manipulare,
transport si depozitare;”
11. La articolul 15, partea
introductivã va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 15. - Comercializarea preparatelor
periculoase este permisã numai dacã sunt respectate
urmãtoarele cerinte pentru ambalaje:”
12. La articolul 15, liniutele de la
litera b) devin punctele 1 si 2, iar liniutele de la litera c) devin punctele 1
si 2.
13. La articolul 16, partea introductivã
si litera b) vor avea urmãtorul cuprins:
“Art. 16. - Substantele periculoase pot fi
comercializate numai dacã eticheta ambalajelor include
urmãtoarele indicatii lizibile, care nu pot fi sterse:
.............................................................................................
b) numele si adresa completã,
inclusiv numãrul de telefon, ale celui care rãspunde de
comercializarea substantei sau a preparatului chimic periculos, respectiv
producãtorul, importatorul si/sau distribuitorul;”
14. La articolul 17, partea
introductivã si litera g) vor avea urmãtorul cuprins:
“Art. 17. - Preparatele periculoase pot fi
comercializate numai dacã eticheta ambalajelor include
urmãtoarele indicatii lizibile, care nu pot fi sterse:
.............................................................................................
g) cantitatea nominalã (masa
nominalã sau volumul nominal) a continutului, în cazul preparatelor
chimice periculoase comercializate cãtre persoanele fizice.”
15. Articolul 18 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 18. - Normele metodologice pentru
aplicarea prezentei ordonante de urgentã se emit potrivit prevederilor
art. 16 si 17.”
16. Articolul 21 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 21. - Pentru a permite
utilizatorilor profesionali si celor industriali sã ia toate
mãsurile necesare pentru aasigura sãnãtatea si protectia
mediului si pentru asigurarea securitãtii la locul de muncã, la
prima livrare a substantelor si preparatelor periculoase sau chiar înainte de
aceastã livrare orice producãtor, importator sau distribuitor va
trimite destinatarului o fisã tehnicã de securitate.
Aceastã fisã trebuie sã continã toate informatiile
reale disponibile, necesare pentru a se asigura protectia omului si a
mediului.”
17. La articolul 23 alineatul (1),
partea introductivã si litera e) vor avea urmãtorul cuprins:
“Art. 23. - (1) Se înfiinteazã
Agentia Nationalã pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase,
persoanã juridicã de interes public în subordinea Ministerului
Industriei si Resurselor, care are urmãtoarele atributii si
rãspunderi principale:
.............................................................................................
e) furnizeazã informatii specifice
si detaliate tuturor agentiilor si organismelor guvernamentale care au
atributii în domeniul substantelor si al preparatelor periculoase
(autoritãti vamale, inspectorate de protectie a muncii, directii de
sãnãtate publicã, agentii de protectie a mediului);”
18. La articolul 23, alineatul (2) va
avea urmãtorul cuprins:
“(2) Organizarea si functionarea Agentiei
Nationale pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase se stabilesc prin
hotãrâre a Guvernului. Sursele de finantare ale Agentiei Nationale
pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase vor fi de regulã
extrabugetare.”
19. La articolul 24, litera d) va avea
urmãtorul cuprins:
“d) furnizeazã Agentiei Nationale
pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase toate informatiile despre
proprietãtile substantelor si preparatelor care pot pune în pericol
sãnãtatea sau mediul.”
20. La articolul 25, litera a) va avea
urmãtorul cuprins:
“a) declararea de date nereale, incomplete
sau gresite despre substantele si preparatele chimice periculoase care pot
cauza vãtãmãri grave ale sãnãtãtii
sau mediului;”
21. La articolul 29, alineatul (2) se
abrogã.
22. Articolul 34 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 34. - În mãsura în care
prezenta ordonantã de urgentã nu dispune altfel, contraventiilor
prevãzute la art. 25 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si constatarea contraventiilor.”
23. Titlul capitolului IX va avea
urmãtorul cuprins:
“CAPITOLUL IX
Dispozitii tranzitorii si finale”
24. Articolul 35 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 35.
- Ministerul Industriei si Resurselor elaboreazã actele normative
referitoare la organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Substante
si Preparate Chimice Periculoase si normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonante de urgentã, pe care le supune Guvernului spre
adoptare.”
25. La articolul 36, partea
introductivã va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 36. - Ministerul Industriei si
Resurselor va initia, împreunã cu Ministerul
Sãnãtãtii si Familiei, Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului, Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor si
Ministerul Muncii si Solidaritãtii Sociale, acte normative referitoare
la:”
26. Articolul 37 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 37. - Prezenta ordonantã de
urgentã intrã în vigoare la 6 luni de la data publicãrii
ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
27. Articolul 38 va avea urmãtorul
cuprins:
“Art. 38. - Pe data intrãrii în
vigoare a prezentei ordonante de urgentã se abrogã pct. 18 din
anexa nr. 2 «Normele tehnice privind cultivarea plantelor care contin substante
toxice, fabricarea, conditionarea, depozitarea, ambalarea, transportul si
manipularea produselor si substantelor toxice» la Decretul Consiliului de Stat
nr. 466/1979 privind regimul produselor si substantelor toxice, publicat în
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 2 din 3 ianuarie 1980.”
Art. II. -
Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 200/2000, cu modificãrile
si completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Aceastã lege a fost adoptatã
de Camera Deputatilor în sedinta din 21 iunie 2001, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceastã lege a fost adoptatã
de Senat în sedinta din 25 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Bucuresti,
18 iulie 2001.
Nr.
451.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã
a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea
substantelor si preparatelor chimice
periculoase
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1)
si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d
e c r e t e a z ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea
pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
17 iulie 2001.
Nr.
603.
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
din 11 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27
alin. 1, 2 si 3 si ale art. 28
din Legea nr. 25/1969 privind regimul strãinilor în România,
republicatã
Lucian Mihai - presedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 si 28 din Legea nr.
25/1969 privind regimul strãinilor în România, republicatã,
exceptie ridicatã de Mircea Bleher în Dosarul nr. 2.178/1999 al Curtii
Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc în sedinta
publicã din 20 martie 2001 si au fost consemnate în încheierea de la
acea datã, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat
pronuntarea la data de 27 martie 2001 si apoi la 11 aprilie 2001.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile
dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 septembrie 2000,
pronuntatã în Dosarul nr. 2.178/1999, Curtea Supremã de
Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionalã cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 27 si 28 din Legea nr. 25/1969 privind regimul.strãinilor în România,
republicatã, exceptie ridicatã de Mircea Bleher.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine în
esentã cã dispozitiile legale mentionate sunt contrare
prevederilor art. 23 din Constitutie privind libertatea individualã,
precum si ale art. 4 din Declaratia Universalã a Drepturilor Omului.
Exprimându-si opinia asupra exceptiei,
instanta de judecatã considerã cã “textele
invocate nu sunt neconstitutionale”.
În conformitate cu dispozitiile art. 24
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, încheierea de sesizare a
fost comunicatã presedintilor celor douã Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, în punctul sãu de vedere,
aratã cã exceptia de neconstitutionalitate este
întemeiatã, deoarece textele de lege criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 25 alin. (1), referitoare la dreptul la liberã
circulatie, precum si ale art. 49 alin. (2), referitoare la proportionalitatea
restrângerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertãti.
Presedintii celor douã Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmãtoarele:
Curtea Constitutionalã
constatã cã este competentã, potrivit dispozitiilor art.
144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã, sã solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate cu care a fost sesizatã.
Prin încheierea instantei de
judecatã Curtea a fost sesizatã cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 si 28 din Legea nr. 25/1969
privind regimul strãinilor în România, republicatã, dispozitii
care au urmãtorul continut:
- Art. 27: “Strãinul învinuit
sau inculpat într-o cauzã penalã nu poate pãrãsi
tara decât numai dupã scoaterea de sub urmãrire, încetarea
urmãririi penale, încetarea procesului penal sau achitare, iar în caz de
condamnare, numai dupã executarea pedepsei.
În cazul în care condamnarea a fost
pronuntatã cu suspendarea conditionatã a executãrii
pedepsei, strãinul poate pãrãsi tara dupã ce
hotãrârea a rãmas definitivã. Strãinul care nu are
domiciliul în România si este învinuit sau inculpat într-o cauzã
penalã poate pãrãsi tara chiar si fãrã
îndeplinirea conditiilor prevãzute în alin. 1, dacã a depus
cautiunea prevãzutã de lege.
Strãinului care are de îndeplinit o
obligatie de întretinere sau o obligatie rezultatã din prestarea unor
servicii publice i se poate permite iesirea din tarã, dacã
existã garantii corespunzãtoare cã acestea vor fi
îndeplinite.”;
- Art. 28: “În cazurile
prevãzute la art. 27, organele competente sau persoanele interesate vor
înstiinta Ministerul Afacerilor Interne despre obligatiile ce revin
strãinului, comunicând si actele doveditoare.”
Textele a cãror încãlcare
este invocatã sunt art. 23 din Constitutie, referitor la libertatea
individualã, precum si art. 4 din Declaratia Universalã a
Drepturilor Omului, prevederi care au urmãtorul continut:
- Art. 23 din Constitutie: “(1)
Libertatea individualã si siguranta persoanei sunt inviolabile.
(2) Perchezitionarea, retinerea sau
arestarea unei persoane sunt permise numai în cazurile si cu procedura
prevãzute de lege.
(3) Retinerea nu poate depãsi 24 de
ore.
(4) Arestarea se face în temeiul unui
mandat emis de magistrat, pentru o duratã de cel mult 30 de zile. Asupra
legalitãtii mandatului, arestatul se poate plânge judecãtorului,
care este obligat sã se pronunte prin hotãrâre motivatã.
Prelungirea arestãrii se aprobã numai de instanta de
judecatã.
(5) Celui retinut sau arestat i se aduc de
îndatã la cunostintã, în limba pe care o întelege, motivele
retinerii sau ale arestãrii, iar învinuirea, în cel mai scurt termen;
învinuirea se aduce la cunostintã numai în prezenta unui avocat, ales
sau numit din oficiu.
(6) Eliberarea celui retinut sau arestat
este obligatorie, dacã motivele acestor mãsuri au
dispãrut.
(7) Persoana arestatã preventiv are
dreptul sã cearã punerea sa în libertate provizorie, sub control
judiciar sau pe cautiune.
(8) Pânã la rãmânerea
definitivã a hotãrârii judecãtoresti decondamnare, persoana
este consideratã nevinovatã.
(9) Nici o pedeapsã nu poate fi
stabilitã sau aplicatã decât în conditiile si în temeiul legii.”;
- Art. 4 din Declaratia Universalã
a Drepturilor Omului: “Nimeni nu va fi tinut în sclavie, nici în
servitudine; sclavia si traficul cu sclavi sunt interzise sub toate formele
lor.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constatã cã în realitate, astfel
cum rezultã din motivarea cererii prin care a fost ridicatã
exceptia, autorul acesteia contestã constitutionalitatea numai a
primelor 3 alineate ale art. 27 din lege, precum si a art. 28 din aceeasi lege,
iar nu si constitutionalitatea alin. 4 al art. 27, text de care nu depinde
solutionarea cauzei. Prin urmare, Curtea va analiza numai critica de
neconstitutionalitate referitoare la alin. 1, 2 si 3 ale art. 27, precum si pe
cea referitoare la art. 28 din Legea nr. 25/1969 privind regimul
strãinilor în România, republicatã.
În acest scop Curtea observã
cã Legea nr. 25/1969, care reglementeazã, printre alte materii,
conditiile exercitãrii de cãtre cetãtenii strãini a
dreptului la libera circulatie, este preconstitutionalã, astfel încât,
potrivit prevederilor art. 150 alin. (1) din Constitutie, dispozitiile sale la[...]
rãmân în vigoare, în mãsura în care ele nu contravin prezentei
Constitutii”.
Analizând conformitatea textelor de lege
criticate cu prevederile art. 23 din Constitutie, prevederi invocate de autorul
exceptiei în motivarea cererii, Curtea retine cã dispozitiile art. 27
alin. 1, 2 si 3 aduc atingere libertãtii individuale, garantate prin
art. 23 din Constitutie, numai în mãsura în care interdictia de a
pãrãsi România, interdictie ce îl vizeazã pe
strãinul învinuit, inculpat sau condamnatîntr-o cauzã
penalã, nu s-a dispus de cãtre un magistrat. Totodatã Curtea constatã
cã în aceeasi mãsurã textele de lege criticate
încalcã si prevederile art. 25 alin. (1) din Constitutie, potrivit
cãrora “Dreptul la liberã circulatie, în tarã si în
strãinãtate, este garantat. Legea stabileste conditiile
exercitãrii acestui drept”, precum si pe cele ale art. 2 pct. 2 din
Protocolul nr. 4 aditional la Conventia pentru apãrarea drepturilor
omului si a libertãtilor fundamentale, prevederi potrivit cãrora “Orice
persoanã este liberã sã pãrãseascã
orice tarã, inclusiv pe a sa”.
Pe de altã parte, Curtea retine
cã restrângerea exercitiului dreptului la liberã circulatie
trebuie dispusã de magistrat cu respectarea prevederilor art. 49 din
Constitutie, conform cãrora “(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor
libertãti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacã se
impune, dupã caz, pentru: apãrarea sigurantei nationale, a
ordinii, a sãnãtãtii ori a moralei publice, a drepturilor
si a libertãtilor cetãtenilor; desfãsurarea instructiei
penale; prevenirea consecintelor unei calamitãti naturale ori ale unui
sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea trebuie sã fie
proportionalã cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge
existenta dreptului sau a libertãtii”.
Prin urmare, exercitarea acestor drepturi
nu poate face obiectul altor constrângeri decât al celor care, prevãzute
de lege, constituie mãsuri necesare pentru apãrarea valorilor
unei societãti democratice, pentru mentinerea ordinii publice,
prevenirea faptelor penale, desfãsurarea instructiei penale,
restrictiile trebuind sã fie proportionale cu scopul pentru care au fost
prevãzute, în anumite limite si fãrã a se aduce atingere
însesi existentei dreptului sau a libertãtii.
Astfel, în mãsura în care
strãinului învinuit, inculpat sau condamnat într-o cauzã
penalã îi este restrâns exercitiul dreptului la liberã
circulatie, drept fundamental prevãzut si garantat de art. 25 alin. (1)
din Constitutie, de cãtre un alt organ decât de cãtre un
magistrat care sã se pronunte asupra legalitãtii acestei mãsuri,
precum si în conditiile în care restrângerea nu este proportionalã cu
situatia care a determinat-o ori atinge substanta dreptului sau a
libertãtii, dispozitiile art. 27 alin. 1, 2 si 3, precum si, în mod
corespunzãtor, cele ale art. 28, aflate în directã conexiune cu
cele ale art. 27 din Legea nr. 25/1969, republicatã, sunt contrare
prevederilor constitutionale invocate.
De altfel, într-o materie similarã,
si anume aceea privind regimul pasapoartelor si al cãlãtoriilor
în strãinãtate, reglementat de Decretul-lege nr. 10/1990, Curtea
Constitutionalã a admis exceptia de neconstitutionalitate prin Decizia
nr. 71 din 23 mai 1996 (publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 131 din 25 iunie 1996), constatând cã dispozitiile art. 16
lit. a) teza întâi din decretul mentionat, privitoare la urmãrirea
penalã, “sunt constitutionale în mãsura în care refuzul
eliberãrii sau retragerea pasaportului sunt consecinta unei
mãsuri preventive sau de eliberare conditionatã dispuse de
magistrat, în temeiul prevederilor Codului de procedurã penalã,
precum si dacã magistratul considerã cã interdictia
pãrãsirii tãrii se impune pentru buna desfãsurare a
procesului penal, în orice fazã s-ar afla”. În considerentele deciziei
Curtea Constitutionalã a retinut cã, atunci ltcând instructia
penalã nu ar fi stânjenitã de exercitarea de cãtre
învinuit sau inculpat, dupã caz, a dreptului la liberã
circulatie, refuzul eliberãrii pasaportului sau retragerea acestuia nu
se mai justificã fatã de exigentele principiului proportionalitãtii.
O asemenea mãsurã, în astfel de împrejurãri, nu mai
apare ca fiind necesarã
instructiei penale, ci ca o sanctiune neconstitutionalã ce
afecteazã dreptul la liberã circulatie”.
Curtea constatã cã aceste
considerente îsi pãstreazã valabilitatea si în prezenta
cauzã, deoarece, chiar dacã este contestatã
constitutionalitatea altor texte de lege (si anume cea a art. 27 alin. 1, 2 si
3, precum si a art. 28 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strãinilor
în România,
republicatã),
situatia reglementatã este similarã, aceasta referindu-se la învinuiti,
inculpati ori condamnati într-o cauzã penalã, cãrora le
este restrâns exercitiul dreptului la liberã circulatie, contrar
prevederilor art. 23, art. 25 alin. (1) si ale art. 49 din Constitutie.
Fatã de cele de mai sus, în temeiul
art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr.
47/1992, republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin. 1, 2 si 3, precum si ale art. 28 din Legea nr. 25/1969 privind regimul strãinilor în România, republicatã, exceptie ridicatã de Mircea Bleher în Dosarul nr. 2.178/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios administrativ si, în consecintã:
Constatã cã aceste
dispozitii legale sunt neconstitutionale în mãsura în care restrângerea
exercitiului dreptului la liberã circulatie, prevãzut la art. 25
alin. (1) din Constitutie, al strãinului învinuit, inculpat sau
condamnat într-o cauzã penalã nu se dispune de cãtre un
magistrat si nu se respectã prevederile art. 23 si 49 din Constitutie.
Definitivã si obligatorie.
Decizia se comunicã celor
douã Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului.
Pronuntatã în sedinta
publicã din data de 11 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Marioara Prodan
CURTEA CONSTITUTIONALÃ
din 8 mai 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din
Legea nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor
Lucian Mihai - presedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsoká Gábor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghitã - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se aflã solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din Legea nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor, exceptie ridicatã de primarul
municipiului Onesti si de Consiliul Local al municipiului Onesti în Dosarul nr.
4.202/2000 al Tribunalului Bacãu - Sectia comercialã si de
contencios administrativ.
La apelul nominal autorii exceptiei sunt
reprezentati prin consilier juridic Daniel Spânu, iar Societatea Comercialã
“Onedil” - S.A. din Onesti este reprezentatã de consilier juridic Vasile
Docan. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorilor exceptiei
solicitã admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
16 alin. (1), ale art. 119 si ale art. 120 alin. (2), prin faptul cã
societãtilor comerciale înfiintate prin reorganizarea regiilor autonome
li s-ar crea privilegii pentru închirierea sau pentru concesionarea bunurilor
ce apartin domeniului public.
Reprezentantul Societãtii
Comerciale “Onedil” - S.A. din Onesti aratã cã bunurile
solicitate sã fie concesionate au fost în administrarea acestei
societãti în temeiul unei hotãrâri a Consiliului Judetean Bacãu.
În aceste conditii ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate are ca scop
tergiversarea judecãrii în fond a cauzei. În final se solicitã
respingerea ca neîntemeiatã a exceptiei, întrucât dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
Reprezentantul Ministerului Public
solicitã respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
inadmisibilã, întrucât dispozitiile legale criticate au mai fost
examinate de Curtea Constitutionalã, constatându-se neconstitutionalitatea
acestora.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrãrile
dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 septembrie 2000,
pronuntatã în Dosarul nr. 4.202/2000, Tribunalul Bacãu –
Sectia comercialã si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionalã
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din Legea nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor. Exceptia a fost ridicatã de
primarul municipiului Onesti si de Consiliul Local al Municipiului Onesti în
cadrul unui litigiu comercial cu Societatea Comercialã “Onedil” - S.A.
din Onesti.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine
cã dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale
ale art. 16 alin. (1) care consacrã principiul egalitãtii
cetãtenilor în fata legii, ale art. 119 privind principiile de
bazã ale organizãrii si functionãrii administratiei
publice locale, precum si ale art. 120 alin. (2) referitoare la
autoritãtile locale.
Tribunalul Bacãu - Sectia
comercialã si de contencios administrativ, exprimându-si opinia,
apreciazã cã dispozitiile art. 40 din Legea nr. 219/1998 sunt
neconstitutionale în raport cu prevederile art. 119 si ale art. 120 alin. (2)
din Constitutie, deoarece se încalcã principiul autonomiei locale cu
privire la administrarea bunurilor apartinând domeniului public sau privat al
unitãtilor administrativ-teritoriale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã
presedintilor celor douã Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Guvernul, în punctul sãu de vedere,
aratã cã exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiatã, deoarece dispozitiile art. 119 si ale art. 120 alin. (2) din
Constitutie se referã la “principiul autonomiei locale în cadrul
organizãrii administratiei publice din unitãtile administrative,
si nu la existenta unei autonomii în luarea deciziilor cu nesocotirea
prevederilor legale”. Se mai sustine cã dispozitiile legale criticate nu
aduc atingere nici prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece în
cauzã lanu se pune problema egalitãtii în drepturi a
cetãtenilor”.
Presedintii celor douã Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, sustinerile
pãrtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
Curtea Constitutionalã
constatã cã a fost legal sesizatã si este
competentã, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicatã, sã solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicatã.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 40 din Legea nr. 219/1998
privind regimul concesiunilor, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 459 din 30 noiembrie 2001, care au urmãtorul
cuprins: “(1) Bunurile proprietate publicã ori privatã a
statului, judetului, orasului sau comunei, precum si activitãtile si
serviciile publice de interes national sau local se atribuie direct, printr-un
contract de concesiune, societãtilor comerciale sau companiilor
nationale ori societãtilor nationale, înfiintate prin reorganizarea
regiilor autonome care au avut în administrare aceste bunuri, activitãti
ori servicii. Contractul de concesiune se încheie cu autoritatea
concedentã competentã pe o duratã care se stabileste prin
hotãrâre a Guvernului sau a consiliului judetean ori local de înfiintare
a societãtii comerciale respective.
(2) Contractele de concesiune încheiate
pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi îsi
pãstreazã valabilitatea.
(3) În cazul privatizãrii
companiilor nationale ori a societãtilor nationale sau
societãtilor comerciale, înfiintate prin reorganizarea regiilor autonome
care au avut încheiat contract de concesiune în conditiile alin. (1),
concedentul poate cere renegocierea acestuia.”
Autorii exceptiei sustin cã aceste
dispozitii legale, prin aptul cã atribuie activitãtile si
serviciile publice de interes national si local direct, prin concesiune,
societãtilor comerciale sau companiilor nationale, înfiintate prin
reorganizarea regiilor autonome care au avut în administrare aceste bunuri,
activitãti sau servicii, contravin urmãtoarelor norme
constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): “Cetãtenii
sunt egali în fata legii si aautoritãtilor publice, fãrã
privilegii si fãrã discriminãri.”;
- Art. 119: “Administratia
publicã din unitãtile administrativ-teritoriale se
întemeiazã pe principiul autonomiei locale si pe cel al
descentralizãrii serviciilor publice.”;
- Art. 120 alin. (2): “Consiliile
locale si primarii functioneazã, în conditiile legii, ca
autoritãti administrative autonome si rezolvã treburile publice
din comune si din orase.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constatã cã prin Decizia nr. 136
din 3 mai 2001 s-a mai pronuntat asupra constitutionalitãtii
dispozitiilor legale criticate prin raportare la art. 16 alin. (1), art. 119 si
la art. 120 alin. (2) din Constitutie.
Prin aceastã decizie,
pronuntatã ulterior sesizãrii Curtii cu exceptia de
neconstitutionalitate ce formeazã obiectul prezentului dosar, Curtea a
statuat cã prevede-rile art. 40 alin. (1) fraza întâi din Legea nr.
219/1998 privind regimul concesiunilor sunt neconstitutionale în mãsura
în care autoritãtile publice locale sunt obligate sã atribuie
direct, prin contract de concesiune, bunurile proprietate publicã sau
activitãtile si serviciile publice de interes local unor persoane
juridice nominalizate.
De asemenea, s-a mai retinut cã
celelalte dispozitii ale art. 40 sunt constitutionale.
Asa fiind, rezultã cã, în
temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicatã,
potrivit cãrora “Nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale
[...] constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioarã
a Curtii Constitutionale”, dispozitii coroborate cu cele ale art. 23 alin.
(6) din aceeasi lege, care prevãd cã “[...] exceptia este
inadmisibilã, fiind contrarã prevederilor alin. (3) [...]”,
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40 alin. (1) fraza întâi
din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor urmeazã sã
fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.
În ceea ce priveste exceptia de
neconstitutionalitate a celorlalte dispozitii ale art. 40, întrucât nu au
intervenit elemente noi de naturã sã determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii, aceasta urmeazã sã fie respinsã.
Pentru considerentele expuse, în temeiul
art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 23
din Legea nr. 47/1992, republicatã,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenitã
inadmisibilã, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 40
alin. (1) fraza întâi din Legea nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor,
exceptie ridicatã de primarul municipiului Onesti si de Consiliul Local
al Municipiului Onesti în Dosarul nr. 4.202/2000 al Tribunalului Bacãu -
Sectia comercialã si de contencios administrativ.
2. Respinge exceptia de
neconstitutionalitate ridicatã de aceiasi autori în acelasi dosar, cu
privire la celelalte dispozitii ale art. 40 din Legea nr. 219/1998 privind
regimul concesiunilor.
Definitivã si obligatorie.
Pronuntatã în sedinta
publicã din data de 8 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Regulamentului privind elaborarea
reglementãrilor tehnice
în constructii
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României si ale art. 38 alin. 1 din Legea nr. 10/1995 privind
calitatea în constructii,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre.
Art. 1. - Se aprobã Regulamentul
privind elaborarea reglementãrilor tehnice în constructii,
prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta
hotãrâre.
Art. 2. - Pe data intrãrii în
vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã Hotãrârea
Guvernului nr. 399/1995 pentru aprobarea Regulamentului privind elaborarea
reglementãrilor tehnice în constructii pentru componentele sistemului calitãtii,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 131 din 29
iunie 1995, cu modificãrile si completãrile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul lucrãrilor publice,
transporturilor
si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucuresti,
12 iulie 2001.
Nr.
650.
REGULAMENT
privind elaborarea reglementãrilor
tehnice în constructii
Art. 1. - (1) Reglementãrile
tehnice în constructii se elaboreazã sub formã de:
a) regulamente
pentru sistemele calitãtii în constructii;
b) proceduri aferente componentelor
sistemului calitãtii.
(2) Pentru componentele sistemului
calitãtii procedurile cuprind:
a) coduri sau normative de proiectare,
executie, exploatare, interventii la constructii si de postutilizare a
acestora;
b) ghiduri si metodologii de proiectare,
executie, exploatare, interventii la constructii si de postutilizare.
(3) Reglementãrile tehnice în
constructii se referã si la calitatea mediului construit, respectiv la
urbanism si amenajarea teritoriului, precum si la metode sau procedee de
evaluare din punct de vedere tehnico-economic si/sau sociologic, dacã
prin acestea se asigurã cerintele de calitate prevãzute în Legea
nr. 10/1995 privind calitatea în constructii.
Art. 2. - Reglementãrile tehnice în
constructii se elaboreazã pentru fiecare cerintã de calitate
pentru constructiile noi, lucrãrile de interventii la constructiile
existente, precum si pentru cerintele de asigurare a calitãtii mediului
construit, respectiv urbanism si amenajarea teritoriului, si se aprobã
prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor si
locuintei.
Art. 3. - Fondurile pentru activitatea de
elaborare a reglementãrilor tehnice în constructii sunt cele
prevãzute la art. 40 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
constructii. Din aceste fonduri se pot efectua cheltuielile de personal,
cheltuielile pentru materiale si de capital pentru dotare, documentare,
elaborare, revizuire, completare si publicare reglementãrilor tehnice în
constructii, cheltuielile necesare pentru proiectarea, testarea si realizarea
în regim-pilot a unor lucrãri de constructii sau investitii la
constructii de interes public si de patrimoniu, precum si studii urbanistice si
de amenajare a teritoriului, în vederea elaborãrii
reglementãrilor tehnice specifice.
Art. 4. - Programele de elaborare a
reglementãrilor tehnice, precum si lucrãrile prevãzute
la art. 3 se aprobã de ministrul
lucrãrilor publice, transporturilor si locuintei.
Art. 5. - (1) Reglementãrile tehnice
în constructii constituie o componentã a activitãtii de
cercetare-dezvoltare în constructii, valorificând rezultatele acesteia, si se
elaboreazã de institutii publice si agenti economici autorizati în
conditiile legii cu activitate recunoscutã de cercetare, proiectare,
executie si/sau consultantã în domeniu.
(2) Formele si organismele de lucru
necesare pentru organizarea elaborãrii reglementãrilor tehnice în
constructii, precum si procedurile de achizitie se stabilesc, în conditiile
legii, prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor si
locuintei.
Art. 6. - Specificatiile tehnice,
manualele, solutiile si programele-cadru de calcul care au fost elaborate
pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri îsi
pãstreazã valabilitatea în forma aprobatã.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPCIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
pentru aprobarea Procedurii de autorizare a activitãtilor de
recoltare, capturare si/sau de achizitie si comercializare pe piata
internã sau la export a plantelor si animalelor din flora si fauna
sãlbaticã, precum si a importului acestora
Ministrul apelor si protectiei mediului,
în temeiul dispozitiilor art. 8, ale art.
9 alin. 1 si ale art. 14 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995,
republicatã,
având în vedere prevederile Legii nr.
13/1998 pentru aderarea României la Conventia privind conservarea speciilor
migratoare de animale sãlbatice, adoptatã la Bonn la 23 iunie
1979, ale Legii nr. 69/1994 pentru aderarea României la Conventia privind
comertul international cu specii sãlbatice de faunã si
florã pe cale de disparitie, adoptatã la Washington la 3 martie
1973, ale Legii nr. 13/1993 pentru aderarea României la Conventia privind
conservarea vietii sãlbatice si a habitatelor naturale din Europa,
adoptatã la Berna la 19 septembrie 1979, si ale Legii nr. 58/1994 pentru
ratificarea Conventiei privind diversitatea biologicã, semnatã la
Rio de Janeiro la 5 iunie 1992, tinând seama de prevederile Directivei C.E. nr.
83/129 privind importul în statele membre al pieilor de pui de focã si
al produselor derivate din acestea si ale amendamentelor aduse la aceasta,
precum si ale Regulamentului Comisiei Europene nr. 338/1997 privind protectia
speciilor de florã si faunã prin reglementarea comertului cu
acestea si ale amendamentelor aduse la acesta,
în baza dispozitiilor art. 7 din
Hotãrârea Guvernului nr. 17/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, cu modificãrile si
completãrile ulterioare,
emite urmãtorul ordin:
Art. 1. - Se aprobã Procedura de
autorizare a activitãtilor de recoltare, capturare si/sau de achizitie
si comercializare pe piata internã sau la export a plantelor si
animalelor din flora si fauna sãlbaticã, precum si a importului acestora,
prevãzutã în anexa care face parte integrantã din
prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Directia protectie si
conservare a biodiversitãtii, arii protejate si monumente ale naturii
din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, inspectoratele teritoriale
pentru protectia mediului si Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta
Dunãrii” vor aduce la îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
(2) Inspectoratele teritoriale pentru
protectia mediului si Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunãrii”
vor folosi mijloacele de informare existente în teritoriu pentru informarea
populatiei, a autoritãtilor administratiei publice locale si a agentilor
economici cu privire la mãsurile stabilite prin prezentul ordin.
Art. 3. - (1) Directia generalã de
protectia mediului din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului,
Inspectia de Stat a Apelor si inspectoratele teritoriale pentru protectia
mediului vor organiza si vor exercita controlul asupra respectãrii
dispozitiilor prezentului ordin, potrivit competentelor lor legale.
(2) Nerespectarea mãsurilor
prevãzute în prezentul ordin se sanctioneazã potrivit legii.
Art. 4. - Pe data intrãrii în
vigoare a prezentului ordin îsi înceteazã aplicabilitatea Ordinul
ministrului apelor, pãdurilor si protectiei mediului nr. 322/2000 pentru
aprobarea Procedurii de autorizare a activitãtilor de recoltare,
capturare si/sau de achizitie si comercializare pe piata internã sau la
export a plantelor si animalelor din flora si fauna sãlbaticã, precum
si a importului acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 218 din 18 mai 2000.
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Bucuresti,
6 iulie 2001.
Nr.
647.
PROCEDURA DE AUTORIZARE
a activitãtilor de recoltare,
capturare si/sau de achizitie si comercializare pe piata internã sau la
export a plantelor si animalelor din flora si fauna sãlbaticã,
precum si a importului acestora.
Art. 1. - (1) Activitãtile de
recoltare, capturare si/sau de achizitie si comercializare a plantelor si
animalelor din flora si fauna sãlbaticã, terestrã si
acvaticã, sau a unor pãrti ori produse ale acestora, pe piata
internã sau la export, în stare vie, proaspãtã ori
semiprelucratã, se pot organiza si desfãsura numai de persoane
fizice sau juridice autorizate, în conformitate cu dispozitiile prezentului
ordin.
(2) Prevederile prezentului ordin se aplicã pentru organizarea si desfãsurarea activitãtilor de recoltare, capturare si/sau de achizitie si comercializare a:
a) plantelor medicinale, alimentare, aromatice,
tanante, colorante si ornamentale din flora sãlbaticã, sub
formã întreagã sau de rãdãcini, rizomi, bulbi,
tulpini, ramuri, coji, flori, frunze, fructe, seminte si muguri, în stare vie,
proaspãtã sau semiprelucratã;
b) ciupercilor, ferigilor, muschilor,
lichenilor, ramurilor de vâsc, rãsinilor naturale, precum si a altor
plante sãlbatice sau a pãrtilor si produselor din acestea, în
stare vie, proaspãtã sau semiprelucratã;
c) lipitorilor, melcilor, scoicilor,
broastelor, racilor, revetilor marini, serpilor, pãsãrilor si
mamiferelor, precum si a altor asemenea animale din fauna
sãlbaticã, terestrã si acvaticã, sau a
pãrtilor si produselor acestora, în stare vie, proaspãtã
sau semiprelucratã.
(3) Plantele sãlbatice care se
cultivã în scopuri comerciale, precum si animalele sãlbatice care
sunt crescute în captivitate în scopuri comerciale sunt supuse, de asemenea,
prevederilor prezentului ordin.
(4) Prezentul ordin se aplicã si
pentru desfãsurarea activitãtilor de import al plantelor si
animalelor sãlbatice în stare vie.
Art. 2. - În sensul prezentului ordin:
a) prin plante si animale din flora si
fauna sãlbaticã se întelege speciile de plante si animale
sãlbatice, inclusive pãrti sau produse ale acestora, indiferent
de locul în care cresc, se dezvoltã sau se reproduc;
b) prin capturare se întelege
prinderea prin orice mijloace a animalelor sãlbatice, inclusiv prin
vânãtoare;
c) prin recoltare se întelege
culegerea plantelor sãlbatice sau a pãrtilor si produselor
acestora;
d) prin achizitie se întelege procurarea
resurselor naturale prevãzute la art. 1 alin. (2) si (3), direct de la
persoanele fizice care desfãsoarã activitãti de
recoltare/capturare, pentru care acestea primesc contravaloarea muncii depuse;
e) prin stare semiprelucratã se
întelege starea obtinutã în urma oricãreia dintre operatiunile de
uscare, mãcinare, presare, fierbere, congelare, saramurare, eviscerare
si jupuire.
Art. 3. - (1) Persoanele fizice care
recolteazã plante sau captureazã animale din flora si fauna
sãlbaticã, în scopul comercializãrii acestora cãtre
populatie pe piata internã, în stare vie, proaspãtã sau
semiprelucratã, vor solicita eliberarea autorizatiei de mediu pentru
recoltare/capturare si comercializare de la inspectoratul/inspectoratele pentru
protectia mediului din judetul/judetele pe raza cãruia/cãrora se
desfãsoarã aceste activitãti.
(2) În acest scop solicitantii vor depune
urmãtoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului
prevãzut în anexa nr. 1;
b) copie de pe documentul de platã
a tarifului stabilit conform anexei nr. 11.
(3) Autorizatia/autorizatiile de mediu se
elibereazã pe numele membrilor de familie precizate de solicitant în
cererea de autorizare si dã dreptul detinãtorului atât pentru
recoltare/capturare, cât si pentru comercializare pe piata internã, cu
respectarea si a celorlalte dispozitii legale care reglementeazã
desfãsurarea activitãtilor comerciale.
Art. 4. - (1) Persoanele juridice care
organizeazã activitãti de recoltare/capturare si/sau de achizitie
în scopul comercializãrii pe piata internã sau la export vor
solicita eliberarea autorizatiei de mediu pentru recoltare/capturare si/sau
achizitie si comercializare de la inspectoratul/inspectoratele pentru protectia
mediului din judetul/judetele pe baza cãruia/cãrora se face
recoltarea/capturarea si/sau achizitia.
(2) În acest scop solicitantii vor depune
urmãtoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului
prevãzut în anexa nr. 3, cu declararea punctelor de achizitie si a
centrelor de prelucrare;
b) copie de pe documentul de platã
a tarifului stabilit conform anexei nr. 11.
(3) Autorizatia dã dreptul
titularului sã organizeze activitãti de recoltare/capturare si de
achizitie, precum si de comercializare pe piata internã, în stare vie,
proaspãtã sau prelucratã, cu respectarea si a celorlalte
dispozitii legale care reglementeazã organizarea si desfãsurarea
activitãtilor comerciale.
Art. 5. - (1) Pentru organizarea si
desfãsurarea activitãtilor de vânãtoare gestionarii
fondurilor de vânãtoare vor solicita eliberarea autorizatiei de mediu,
care se obtine de la inspectoratul/inspectoratele pentru protectia mediului de
pe raza administrativ-teritorialã în care se aflã fondurile de
vânãtoare, în limita cotelor de recoltã aprobate de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor pentru sezonul de vânãtoare.
(2) În acest scop solicitantii vor depune
urmãtoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului
prevãzut în anexa nr. 3;
b) documentul din care rezultã
cotele de vânãtoare aprobate pentru sezonul de vânãtoare;
c) copie de pe documentul de platã
a tarifului stability pentru analiza documentatiilor necesare în vederea
emiterii autorizatiei de mediu, potrivit anexei nr. 11.
Art. 6. - (1) Cererile de autorizare se
solutioneazã în termen de cel mult 15 zile lucrãtoare de la data
înregistrãrii, cu conditia ca documentatia prezentatã de
solicitant sã fie completã.
(2) Eliberarea autorizatiilor de mediu,
potrivit dispozitiilor art. 3-5, se face pe baza studiilor de evaluare a
stãrii resurselor biologice din flora si fauna sãlbaticã,
elaborate de unitãti de cercetare stiintificã. Studiile se
realizeazã anual, la comanda beneficiarilor, si se expertizeazã
tehnic de comisia de specialitate a Academiei Române. Costurile
elaborãrii studiilor de evaluare se suportã de agentii economici.
(3) Studiile de evaluare elaborate conform
alin. (2) se comunicã inspectoratelor pentru protectia mediului, în
vederea fundamentãrii deciziilor privind autorizarea
activitãtilor de recoltare/capturare si/sau achizitie a plantelor si a
animalelor sãlbatice pe teritoriul judetelor, cu cel putin 30 de zile
înaintea începerii perioadei de recoltare/capturare/achizitie.
(4) Prin studiile de evaluare specialistii
vor face precizãri cu privire la nivelurile maxime de
recoltare/capturare anuale, în special pentru speciile supuse unui regim intens
de exploatare, pentru speciile aflate într-o stare nefavorabilã, precum
si cu privire la zonele pentru care Ministerul Apelor si Protectiei Mediului
trebuie sã instituie interdictii periodice de recoltare/capturare în
scopul mentinerii potentialului natural de regenerare a acestor resurse si a
echilibrului ecologic.
(5) Autorizatiile de mediu, ale
cãror modele sunt prevãzute în anexele nr. 2 si 4, au
valabilitate pentru anul calendaristic în care au fost eliberate, respectiv
pentru sezonul de vânãtoare pentru care au fost eliberate.
Art. 7. - (1) Inspectoratele pentru
protectia mediului vor elibera autorizatiile de mediu pentru
recoltare/capturare si/sau achizitie pentru cantitãtile solicitate de
persoanele fizice si juridice interesate, având în vedere starea resurselor
care se recolteazã, potentialul biologic de regenerare a acestora si
riscul supraexploatãrii lor. În autorizatia de mediu pentru
recoltare/capturare si/sau achizitie si comercializare vor fi precizate
conditii si restrictii obligatorii de respectat de cãtre cei care
recolteazã, captureazã si/sau achizitioneazã plante si
animale sãlbatice, în conformitate cu normativele tehnice care
reglementeazã recoltarea acestor resurse si cu dispozitiile legale
referitoare la protectia habitatelor naturale si a diversitãtii
biologice.
(2) Nu se vor elibera autorizatii de mediu
pentru recoltare/capturare si/sau achizitie si comercializare persoanelor
juridice care nu au organizate si declarate punctele de achizitie din
teritoriu.
(3) Pe baza studiilor de evaluare a
resurselor si a recomandãrilor comisiei de specialitate a Academiei
Române, inspectoratele pentru protectia mediului si Administratia Rezervatiei
Biosferei “Delta Dunãrii”, cu aprobarea prealabilã a Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului, vor dispune interzicerea temporarã sau
permanentã a accesului la una sau mai multe dintre resursele naturale
reglementate prin acest ordin, pe zone geografice sau pe unitãti
administrativ-teritoriale, în scopul mentinerii echilibrului ecologic. În
aceste cazuri inspectoratele pentru protectia mediului si Administratia
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunãrii” nu vor mai elibera autorizatii de
mediu.
(4) În cazuri speciale, motivate pe baze
stiintifice, in spectoratele pentru protectia mediului, cu acordul prealabil al
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, pot institui restrictii si
interdictii de exploatare la anumite specii, în anumite zone si pentru anumite
perioade.
Art. 8. - (1) Pentru eliberarea acordului
de mediu pentru exportul resurselor biologice din categoriile prevãzute
la art. 1 alin. (2), în stare vie, proaspãtã sau
semiprelucratã, persoanele juridice interesate vor depune la Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului urmãtoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului
prevãzut în anexa nr. 5;
b) copie/copii de pe
autorizatia/autorizatiile de mediu eliberatã/eliberate de
inspectoratul/inspectoratele pentru protectia mediului, pentru organizarea, pe
anul în curs, a activitãtilor de recoltare/capturare si/sau achizitie si
comercializare, în cazul agentilor economici care desfãsoarã
aceste activitãti, sau copie de pe factura/facturile de cumpãrare
a mãrfii care se exportã, însotitã/însotite de copii de pe
autorizatiile de mediu pentru recoltare/capturare i/sau achizitie si
comercializare, eliberate pe numele agentului economic vânzãtor, în
cazul în care marfa care se exportã se cumpãrã de la alti
agenti economici autorizati pentru recoltare/capturare si/sau achizitie si
comercializare, ori contractul de comision, când marfa se exportã direct
prin comisionari;
c) copie de pe documentul de platã
a tarifului stability conform anexei nr. 12.
(2) Pentru eliberarea acordului de mediu
pentru exportul animalelor sãlbatice de interes vânãtoresc si al
produselor rezultate din acestea solicitantii trebuie sã depunã
la Ministerul Apelor si Protectiei Mediului urmãtoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului
prevãzut în anexa nr. 5;
b) copii de pe autorizatiile de mediu
eliberate de inspectoratele pentru protectia mediului conform prevederilor art.
5 alin. (1);
c) copie de pe documentul de platã
a tarifului stabilit conform anexei nr. 12.
(3) Pentru scoaterea de pe teritoriul
tãrii a pieselor si a trofeelor de vânat de cãtre
vânãtorii strãini care vâneazã în România în conditiile
prevãzute de lege, precum si a sturionilor sau a produselor din sturioni
nu este necesar acordul de mediu pentru export.
(4) Acordul de mediu pentru export, al
cãrui model este prezentat în anexa nr. 6, are valabilitate pentru anul
calendaristic în care a fost eliberat, respectiv pentru sezonul de
vânãtoare pentru care a fost eliberat.
Art. 9. - (1) Cantitãtile de
resurse naturale care nu au fost exportate în termenul de valabilitate al
acordului de mediu pentru export se constituie în stocuri.
(2) Exportul stocurilor se va face prin solicitarea
unui nou acord de mediu pentru export.
(3) În acest scop se vor depune
urmãtoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului prezentat
în anexa nr. 5, în care se va preciza natura mãrfii pe specii si volumul
stocurilor detinute;
b) acordul de mediu pentru export a
cãrui valabilitate a expirat;
c) procesul-verbal de constatare a
existentei în stoc a mãrfurilor pentru care se solicitã
eliberarea acordului de mediu, încheiat de persoanele abilitate de
inspectoratul pentru protectia mediului din judetul pe raza cãruia se
gãseste stocul de marfã.
Art. 10. - (1) Persoanele juridice care
organizeazã si desfãsoarã activitãti de import cu
specii de plante si animale sãlbatice în stare vie vor solicita
eliberarea acordului de mediu pentru import, care se obtine de la Ministerul
Apelor si Protectiei Mediului.
(2) În acest scop solicitantii vor depune
urmãtoarele documente:
a) cerere-tip conform modelului prezentat
în anexa nr. 7;
b) avizul comisiei de specialitate a
Academiei Române.
(3) Acordul de mediu pentru import se
elibereazã pentru fiecare transã de import.
(4) Modelul acordului de mediu pentru
import este prezentat în anexa nr. 8.
Art. 11. - (1) În toate cazurile în care
obiectul exportului, al reexportului sau al importului îl constituie speciile
de plante si de animale înscrise în anexele nr. I-III din Conventia privind
comertul international cu specii sãlbatice de faunã si
florã pe cale de disparitie, adoptatã la Washington la 3 martie
1973, denumitã în continuare Conventia CITES, la care România a
aderat prin Legea nr. 69/1994, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 211 din 12 august 1994, persoanele fizice sau juridice
interesate sã desfãsoare aceste activitãti vor solicita
eliberarea permisului CITES, care se obtine de la Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului.
(2) În acest scop solicitantii vor depune
urmãtoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului prezentat
în anexa nr. 9;
b) copie de pe documentul de platã
a tarifului stabilit conform anexei nr. 12.
(3) Permisele CITES se elibereazã
atât pentru operatiuni de export, cât si pentru operatiuni de tranzit sau de
import având ca scop:
a) comercializarea;
b) schimburile stiintifice dintre
institutiile de specialitate, incluzând muzee, grãdini botanice,
grãdini si parcuri zoologice, acvarii, terarii si altele;
c) cresterea si reproducerea în
captivitate, în scop stiintific, de agrement sau pentru repopulãri;
d) spectacole de circ si alte
activitãti asemãnãtoare.
(4) Permisele CITES se elibereazã
pentru fiecare operatiune de export, reexport, import sau de tranzit.
(5) Modelul permisului CITES este
prezentat în anexa nr. 10.
(6) Pentru exportul trofeelor de
vânãtoare la cererea-tip (anexa nr. 9) se vor anexa în copie
urmãtoarele documente:
- nota de platã pentru actiuni de
vânãtoare cu cetãteni strãini, încheiatã între
gestionarul fondului de vânãtoare si vânãtorul strãin;
- fisa de evaluare a trofeului,
eliberatã de gestionarul fondului de vânãtoare;
- autorizatia de mediu a gestionarului
fondului de vânãtoare pentru organizarea si desfãsurarea
activitãtilor de vânãtoare, eliberatã de inspectoratul
pentru protectia mediului de pe raza administrativ-teritorialã în care
se aflã fondul de vânãtoare, în limita cotelor de recoltã
aprobate pentru sezonul de vânãtoare;
- autorizatia de vânãtoare
individualã sau colectivã si talonul de transport al vânatului.
(7) Pentru exportul de sturioni si al
produselor lor (caviar, carne, semiprelucrate, precum si material biologic viu,
icre embrionate, puiet), la cererea-tip (anexa nr. 9) se vor anexa în copie
urmãtoarele documente care sã ateste provenienta legalã a
mãrfii:
1. în cazul în care marfa provine din
capturã proprie (de la pescari angajati ai firmei exportatoare):
1.1. capturatã în perimetrul
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunãrii”:
- autorizatia de mediu eliberatã de
Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunãrii”;
- permisele de pescuit ale pescarilor
angajati, eliberate i vizate de Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta
Dunãrii”, conform Hotãrârii Guvernului nr. 516/1997;
- lista cuprinzând pescarii angajati,
vizatã de directia teritorialã de muncã si solidaritate
socialã;
- fisa de capturã pentru sturioni,
conform anexei nr. 13;
1.2. pescuitã în afara perimetrului
Rezervatiei Biosferei “Delta Dunãrii”:
- contractul de folosintã a
potentialului piscicol, în baza Legii nr. 107/1996, încheiat cu Compania
Nationalã “Apele Române” - S.A., sau de concesionare a fondului
piscicol, încheiat cu Compania Nationalã de Administrare a Fondului
Piscicol în baza Legii nr. 192/2001;
- lista cuprinzând pescarii angajati,
vizatã de directia teritorialã de muncã si solidaritate
socialã;
- autorizatiile de pescuit emise de
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor pentru pescuitul
sturionilor, în baza Legii nr. 192/2001;
- fisa de capturã pentru sturioni,
conform anexei nr. 13; 2. în cazul în care marfa este achizitionatã de
la alte firme sau de la pescari individuali autorizati:
2.1. facturile fiscale, borderourile de
achizitie a produse- lor si bonurile de predare-primire la punctele de colectare,
precum si documentele mentionate la pct. 1.1 si 1.2, dupã caz; în cazul
în care marfa provine din achizitii/vânzãri repetate între mai multe
firme, se prezintã actele, prevãzute la punctele de mai sus, ale
firmei initiale care a realizat capturarea, astfel încât cantitatea
vândutã/cumpãratã sã se poatã regãsi
în autorizatiile si permisele eliberate;
3. raport tehnologic de prelucrare a
cãrnii/icrelor, în care se evidentiazã cantitãtile brute
si nete dupã prelucrare si destinatia acestora;
4. în cazul icrelor embrionate pentru
export, avizul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
5. lista cuprinzând etichetele pentru
colete si ambalaje mici ale produselor care se exportã;
6. în vederea stabilirii
credibilitãtii societãtilor comerciale exportatoare de sturioni
acestea vor prezenta spre analizã un dosar care va contine:
- prezentarea generalã a
societãtii comerciale pe baza ocumentelor de înfiintare;
- acordul de mediu si/sau autorizatia de
mediu, conform Ordinului ministrului apelor, pãdurilor si protectiei
mediului nr. 125/1996;
- punctele de achizitie (plutitoare si
terestre) atestate cu licente de pescuit pentru conditionare sturioni si
procesare produse de sturioni;
- exporturile de efective, realizate în
perioada 1998-2000;
- declaratia conform modelului prezentat
în anexa nr. 14;
7. societãtile comerciale care au
înregistrat abateri de la normele legale în vigoare privind protectia si
conservarea populatiilor de sturioni nu vor beneficia de permise CITES pentru
export în anul respectiv.
(8) Pentru importul/exportul/reexportul
altor specii CITES se vor prezenta urmãtoarele documente:
a) pentru import:
- avizul Academiei Române sau, dupã
caz, avizul Institutului de Cercetãri si Amenajãri Silvice,
conform Legii nr. 69/1994;
- dovada existentei instalatiilor adecvate
pentru transport si îngrijire (în cazul exemplarelor aflate în stare vie);
- permisul de export CITES sau
certificatul de reexport;
- certificatul sanitar-veterinar sau
fitosanitar, conform art. 25 din Legea sanitar veterinarã nr. 60/1974,
eliberat de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor;
b) pentru export:
- avizul Academiei Române;
- dovada cã s-a realizat o
capturã legalã (acte de provenientã însotite de autorizatii
si alte documentatii, conform prevederilor legale);
c) pentru reexport:
- permisul de import CITES;
- dovada neutilizãrii mai ales în
scopuri comerciale.
Art. 12. - Cererile de eliberare a actelor
de autorizare prevãzute la art. 8-10 se solutioneazã în termen de
maximum 5 zile lucrãtoare de la data primirii, iar cele prevãzute
la art. 11 se solutioneazã în termen de 15 zile lucrãtoare, cu
conditia ca documentatia prezentatã de solicitant sã fie
completã.
Art. 13. - (1) Recoltarea unor specii de
plante sãlbatice în vederea cltivãrii si capturarea unor specii
de animale sãlbatice din fauna autohtonã în vederea cresterii în
captivitate, în scopul comercializãrii, se pot face numai pe baza
autorizatiei de mediu care se elibereazã de inspectoratele pentru protectia
mediului la solicitarea persoanelor fizice sau juridice interesate, în
conditiile prevãzute la art. 3 si 4.
(2) Pentru cultivarea plantelor sau pentru
cresterea animalelor sãlbatice exotice este obligatorie obtinerea
acordului de mediu pentru import, eliberat de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului, în conditiile prevãzute la art. 10. Avizul comisiei de
specialitate a Academiei Române se va elibera numai în baza unui studiu de
evaluare a riscului ecologic al introducerii acelor specii pe teritoriul
tãrii. Studiul va fi executat de o institutie stiintificã de
specialitate, pe cheltuiala solicitantului acordului de mediu.
(3) Activitãtile prevãzute
la alin. (1) si (2) se pot autoriza numai dacã solicitantul face dovada
cã:
a) detine tehnologia de culturã sau
de crestere în captivitate pentru fiecare dintre speciile de plante si/sau de
animale sãlbatice terestre ori acvatice, care urmeazã sã
fie cultivate sau crescute în captivitate. Tehnologiile respective, cu exceptia
celor elaborate de institutele stiintifice de specialitate din tarã,
trebuie sã fie avizate de o unitate de cercetare din subordinea
Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti” sau de
institutele si centrele de cercetãri biologice din tarã, care
poartã rãspundereae pentru tehnologia avizatã;
b) detine suprafetele de teren si/sau
amenajãrile corespunzãtoare aplicãrii tehnologiilor
prevãzute la lit. a). În cazul cresterii în captivitate a animalelor
conditiile de crestere trebuie sã îndeplineascã cerintele care
privesc satisfacerea normelor referitoare la drepturile animalelor.
(4) Pentru recoltarea, capturarea,
achizitia si comercializarea plantelor si animalelor sãlbatice care sunt
cultivate sau sunt crescute în captivitate, în conditiile prevãzute la
alin. (3), nu sunt necesare studiile de evaluare prevãzute la art. 6
alin. (2).
(5) La emiterea acordului de mediu pentru
exportul speciilor de plante sãlbatice cultivate si al speciilor de
animale sãlbatice crescute în captivitate nu se percep tarifele
prevãzute în prezentul ordin.
Art. 14. - (1) Sunt interzise:
a) recoltarea, capturarea, achizitia si
comercializarea plantelor si a animalelor sãlbatice sau a unor
pãrti ori produse ale acestora la vârste, dimensiuni, perioade de
crestere, de dezvoltare si de reproducere prohibite, conform
reglementãrilor specifice;
b) recoltarea, capturarea, achizitia si
comercializarea plantelor si a animalelor declarate monumente ale naturii, a
celor endemice, rare sau aflate în pericol de disparitie, precum si a speciilor
de plante si animale sãlbatice cu regim special de protectie conform
conventiilor internationale, indiferent de zona si de terenurile în/pe care se
gãsesc;
c) recoltarea si capturarea
oricãror plante si animale sãlbatice din rezervatii stiintifice
si din zonele cu regim de protectie ecologicã integralã din
ariile naturale protejate.
(2) Plantele si animalele sãlbatice
din categoriile precizate la alin. (1) lit. b) pot fi recoltate sau capturate
în conditii exceptionale, numai cu autorizarea specialã din partea
autoritãtii centrale pentru protectia mediului si cu avizul stiintific
prealabil al Comisiei pentru Ocrotirea Monumentelor Naturii din cadrul
Academiei Române.
(3) Este permisã
recoltarea/capturarea plantelor si animalelor sãlbatice din rezervatiile
biosferei si din alte categorii de arii naturale protejate în care
existã zone cu resurse ce pot fi valorificate economic, autorizatia de
mediu eliberându-se pe baza avizului stiintific al Academiei Române.
(4) Pentru Rezervatia Biosferei “Delta
Dunãrii” autorizatiile de mediu pentru recoltare/capturare si/sau
achizitie si comercializare a resurselor de florã si fauna
sãlbaticã de pe teritoriul acesteia se elibereazã de
cãtre Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunãrii”.