MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr. 422 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 30 iulie 2001
SUMAR
LEGI SI DECRETE
465. - Lege pentru
aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 16/2001 privind
gestionarea deseurilor industriale reciclabile
618. - Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului
nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile
ORDONANTE SI HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI
ROMÂNIEI
5. - Ordonantã
privind procedura somatiei de platã
6. - Ordonantã
privind organizarea celei de-a XI-a editii a cursurilor de varã
destinate tinerilor diplomati români si strãini, sub egida Fundatiei
Europene “Titulescu”
669. - Hotãrâre
privind criteriile si modalitãtile de ajustare a preturilor si tarifelor
reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, precum si
coeficientul de corectie care reflectã avantajul consumatorului
670. - Hotãrâre
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 178/2000 privind
produsele cosmetice
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor
industriale reciclabile
Parlamentul României
adoptã prezenta lege.
Art. I. - Se
aprobã Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 16 din 26 ianuarie 2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2001, cu
urmãtoarele modificãri si completãri:
1. Articolul 1 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 1. - Scopul prezentei ordonante de urgentã îl constituie asigurarea gestionãrii eficiente a deseurilor industriale reciclabile în conditii de protectie a mediului si a sãnãtãtii populatiei.”
2. Alineatul (1)
al articolului 2 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 2. - (1) Grupele de deseuri industriale reciclabile sunt prevãzute în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta ordonantã de urgentã.”
3. Partea
introductivã a articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 3. - La baza
gestionãrii grupelor de deseuri industriale reciclabile care fac
obiectul anexei nr. 1 stau urmãtoarele principii generale:”
4. Articolul 5 va
avea urmãtorul cuprins:
“Art. 5. - Detinãtorii de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligati sã asigure strângerea, sortarea si depozitarea temporarã a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a sãnãtãtii populatiei, precum si reintroducerea lor în circuitul productiv prin:
a) reutilizarea în
propriile procese de productie;.b) valorificarea, cu respectarea prevederilor art.
8, si comercializarea materiilor prime secundare si, respectiv, a produselor
reutilizabile obtinute prin reciclare;
c) predarea
cãtre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a
deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de
provenientã.”
5. Litera a) a
articolului 6 va avea urmãtorul cuprins:
“a) sã nu depoziteze si sã nu abandoneze deseurile industriale reciclabile în conditii care contravin normelor de protectie a mediului si a sãnãtãtii populatiei;”
6. Alineatul (1)
al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Agentii economici care realizeazã activitãti de colectare a
deseurilor industriale reciclabile de la persoane fizice îsi pot
desfãsura activitatea numai în baza autorizatiei de colectare
emisã de prefectura judetului, cu avizul primãriei comunei,
orasului sau municipiului în care îsi desfãsoarã activitatea
agentul economic respectiv, pe baza dovezii cã detine spatiul si
dotãrile corespunzãtoare necesare pentru depozitarea deseurilor
colectate si pe baza autorizatiei de mediu emisã de autoritatea
teritorialã pentru protectia mediului, conform reglementãrilor în
vigoare.”
7. Dupã
alineatul (1) al articolului 7 se introduce alineatul (11) cu
urmãtorul cuprins:
“(11) Se
interzice pe o perioadã de 2 ani achizitionarea de la persoane fizice a
metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a deseurilor neferoase
reciclabile, cu exceptia metalelor pretioase si a acumulatorilor auto uzati.”
8. Alineatul (4)
al articolului 7 va avea urmãtorul cuprins:
“(4) Agentii
economici care colecteazã deseuri industriale reciclabile de la persoane
fizice sunt obligati sã elibereze detinãtorilor adeverinta de
primire si platã, care va contine în mod obligatoriu urmãtoarele
elemente:
a) denumirea
agentului economic colector;
b) datele de
identificare a detinãtorului:
- numele si
prenumele;
- actul de
identitate, seria si numãrul, codul numeric personal;
- domiciliul;
c) deseul reciclabil
predat si definirea naturii acestuia;
d) cantitatea,
pretul, valoarea;
e) provenienta
deseului, declaratã de detinãtor pe propria rãspundere;
f) semnãtura
agentului colector si a persoanei fizice detinãtoare.”
9. Alineatul (1)
al articolului 8 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 8. - (1)
Agentii economici specializati definiti la art. 7 alin. (3), precum si
detinãtorii de deseuri industriale definiti la art. 5, care
realizeazã operatiuni de valorificare a deseurilor industriale
reciclabile, în sensul definit prin prezenta ordonantã de
urgentã, pot desfãsura aceastã activitate numai pe
bazã de autorizatie de valorificare emisã de Comisia
Nationalã pentru Reciclarea Materialelor, aflatã în subordinea
Ministerului Industriei si Resurselor.”
10. Alineatul (1)
al articolului 9 va avea urmãtorul cuprins:
l:Art. 9. - (1)
Procedura privind acordarea, prelungirea, suspendarea sau anularea autorizatiei
de colectare si, respectiv, a autorizatiei de valorificare se stabileste prin
norme emise de Comisia Nationalã pentru Reciclarea Materialelor,
aprobate prin ordin al ministrului industriei si resurselor, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului, în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a
prezentei ordonante de urgentã.”
11. Articolul 11
va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 11. - Agentii economici
specializati în activitãti de valorificare a deseurilor industriale
reciclabile sunt obligati sã livreze materiile prime secundare sau
produsele reutilizabile obtinute, numai însotite de documente de certificare a
calitãtii sau de certificate de garantie, dupã caz, conform
reglementãrilor în vigoare.”
12. Articolul 12
va avea urmãtorul cuprins:
l:Art. 12. - Agentii
economici care detin, colecteazã si/sau valorificã deseuri
industriale reciclabile sunt obligati sã tinã evidenta lor,
sã raporteze si sã furnizeze informatii la cererea persoanelor cu
drept de control, conform prevederilor prezentei ordonante de urgentã si
ale celorlalte reglementãri în vigoare.”
13. Dupã
litera a) a articolului 13 se introduce litera a 1 ) cu
urmãtorul cuprins:
“a1 ) cu
amendã de la 200.000.000 lei la 400.000.000 lei si anularea autorizatiei
de colectare pentru nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2);”
14. Dupã
articolul 13 se introduce articolul 131 cu
urmãtorul cuprins:
“Art. 131 . - (1)
Falsul în declaratia detinãtorului de deseuri industriale reciclabile
referitoare la provenienta acestora, precum si furturile sau sustragerile de
materiale, produse sau echipamente în vederea valorificãrii ca deseu
constituie infractiune si se pedepseste conform Codului penal.
(2) Dacã
furturile sau sustragerile de materiale, produse si echipamente în vederea
valorificãrii pun în pericol mediul, precum si sãnãtatea
si/sau siguranta populatiei, aceasta constituie infractiune si se pedepseste ca
agravantã conform Codului penal.
15. Articolul 14
va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 14. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de persoanele împuternicite în acest scop de Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, Ministerul de Interne, Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei si de Ministerul Finantelor Publice, dupã caz.
(2) Contraventiilor
prevãzute la art. 13 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25-27.
(3) Deseurile
industriale reciclabile a cãror provenientã nu poate fi
doveditã ca fiind legalã sau care fac obiectul
valorificãrii ori al unor acte sau fapte de comert neconforme cu
prevederile legale se confiscã si se valorificã în conditiile
legii, contravaloarea acestora fãcându-se venit la bugetul local al
localitãtii în a cãrei razã teritorialã s-a
fãcut constatarea fapticã, dacã acestea nu au fost
returnate celor în drept.
16. Articolul 15
se abrogã.
17. Anexa nr. 1 va
avea urmãtorul cuprins:
“ ANEXA Nr. 1
Grupe de deseuri
industriale reciclabile
Deseuri metalice
feroase
Deseuri metalice
neferoase
Deseuri de
hârtii-cartoane
Deseuri de
sticlã (spãrturi de sticlã)
Deseuri de mase
plastice
Deseuri de cauciuc (anvelope uzate, camere de aer si articole din cauciuc uzate)
Deseuri textile”
18. Anexa nr. 2 va
avea urmãtorul cuprins:
“ ANEXA Nr. 2
Deseu - orice
substantã sau orice produs din categoriile prevãzute în anexa nr.
1, pe care detinãtorul nu-l mai utilizeazã sau pe care are
intentia ori obligatia sã nu îl mai utilizeze
Colectare -
strângerea, sortarea si/sau regruparea (depozitarea temporarã), a
deseurilor în vederea transportãrii lor spre valorificare
Valorificare - orice
operatiune de dezmembrare, sortare, reciclare, tãiere, mãruntire,
presare, balotare, topire-turnare, pretratare, amestec sau altã
operatiune care determinã schimbarea naturii sau a compozitiei,
efectuatã asupra unui deseu industrial prin procedee industriale, în
vederea reutilizãrii
Detinãtor -
persoanã fizicã sau juridicã ce detine la un moment dat,
sub orice formã, deseuri industriale reciclabile
Gestionare -
colectarea, transportul, valorificarea si eliminarea deseurilor, inclusiv supravegherea
zonelor de depozitare dupã închiderea acestora
Reciclare -
operatiunea de reprelucrare într-un proces de productie a deseurilor
industriale pentru a fi reutilizate în scopul initial sau pentru alte scopuri”
Art. II. - În
termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea
I, a prezentei legi se vor stabili prin hotãrâre a Guvernului:
a) lista cuprinzând
deseurile industriale reciclabile care constituie materii prime deficitare pe
plan national, precum si conditiile în care aceste deseuri pot fi valorificate
prin export;
b)
reglementãrile privind eliberarea de licente statistice de export pentru
deseurile valorificate prin export;
c) prevederi privind
obligativitatea, încurajarea sau stimularea unor agenti economici interni,
dupã caz, de a consuma în procesele tehnologice, în anumite cote,
materiile prime deficitare definite la lit. a).
Art. III. -
Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 16/2001, cu modificãrile si
completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Aceastã lege a
fost adoptatã de Camera Deputatilor în sedinta din 21 iunie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Aceastã lege a
fost adoptatã de Senat în sedinta din 25 iunie 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti, 18 iulie 2001.
Nr. 465.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e
t e a z ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 17 iulie 2001.
Nr. 618.
ORDONANTE SI
HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind procedura somatiei de platã
În temeiul prevederilor
art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct. V.1 din Legea nr. 324/2001
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României
adoptã prezenta ordonantã.
Art. 1. - (1)
Procedura somatiei de platã se desfãsoarã, la cererea
creditorului, în scopul realizãrii de bunãvoie sau prin executare
silitã a creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezintã
obligatii de platã a unor sume de bani, asumate prin contract constatat
printr-un înscris ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui
înscris,.însusit de pãrti prin semnãturã ori în alt mod
admis de lege si care atestã drepturi si obligatii privind executarea
anumitor servicii, lucrãri sau orice alte prestatii.
(2) Suma ce
reprezintã obligatia prevãzutã la alin. (1), precum si
dobânzile, majorãrile sau penalitãtile datorate potrivit legii se
actualizeazã în raport cu rata inflatiei aplicabilã la data
plãtii efective.
Art. 2. - (1)
Cererile, indiferent de valoarea obiectului acestora, se depun la
judecãtorie în cazul celor formulate în materie civilã si la
tribunal în cazul celor formulate în materie comercialã.
(2) La instantele
prevãzute la alin. (1) cererile se solutioneazã de un singur
judecãtor.
(3)
Judecãtorul verificã din oficiu competenta instantei, procedând
potrivit legii.
Art. 3. - (1) Cererea
introdusã potrivit art. 2 va cuprinde:
a) numele si
domiciliul sau, dupã caz, denumirea si sediul creditorului;
b) numele si
domiciliul debitorului persoanã fizicã, iar în cazul debitorului
persoanã juridicã, denumirea si sediul, precum si, dupã
caz, numãrul certificatului de înmatriculare în registrul comertului sau
în registrul persoanelor juridice, codul fiscal si contul bancar;
c) sumele
prevãzute la art. 1 alin. (2), temeiul de fapt si de drept al
obligatiilor de platã, perioada la care se referã acestea,
termenul la care trebuia fãcutã plata si orice element necesar
pentru determinarea datoriei.
(2) La cerere se
anexeazã contractul sau orice alt înscris doveditor al sumelor datorate.
(3) Cererea si actele
anexate la aceasta se depun în copie în atâtea exemplare câte pãrti
sunt, plus unul pentru instantã.
Art. 4. - (1)
Judecãtorul poate proceda, fãrã citarea pãrtilor,
la examinarea cererii si a înscrisurilor depuse în sustinerea acesteia.
(2) Când
considerã necesar pentru solutionarea cererii, judecãtorul poate,
potrivit dispozitiilor Codului de procedurã civilã referitoare la
citarea în pricinile urgente, sã citeze pãrtile pentru explicatii
si lãmuriri, precum si pentru a stãrui în efectuarea
plãtii sumei datorate de debitor ori pentru întelegerea pãrtilor
asupra modalitãtilor de platã.
(3) La citatia pentru
debitor se vor anexa în copie cererea creditorului si actele depuse de acesta
în sustinerea cererii.
(4) În citatie se va
face mentiunea cã pânã cel mai târziu în ziua fixatã
pentru înfãtisare debitorul poate sã depunã întâmpinare,
precum si actele ce pot contribui la solutionarea cererii.
Art. 5. - În cazul în
care creditorul primeste plata datoriei ori declarã cã este
multumit cu întelegerea asupra plãtii, judecãtorul va lua act
despre aceasta si va proceda la închiderea dosarului, pronuntând o încheiere
irevocabilã.
Încheierea privind
întelegerea pãrtilor asupra plãtii constituie titlu executoriu.
Art. 6. - (1)
Dacã nu a intervenit închiderea dosarului în conditiile art. 5,
judecãtorul va examina cererea pe baza actelor depuse, precum si a
explicatiilor si lãmuririlor pãrtilor, ce i-au fost prezentate
potrivit art. 4 alin. (2)-(4).
(2) Când în urma
examinãrii prevãzute la alin. (1) constatã cã pretentiile
creditorului sunt justificate, judecãtorul emite ordonanta care va
contine somatia de platã cãtre creditor, precum si termenul de
platã.
(3) Termenul de
platã nu va fi mai mic de 10 zile si nici nu va depãsi 30 de
zile. Judecãtorul va putea stabili alt termen potrivit întelegerii
pãrtilor.
(4) Ordonanta se va
înmâna pãrtii prezente sau se va comunica fiecãrei pãrti
de îndatã prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
Totodatã debitorului i se vor comunica cererea creditorului si actele
anexate la aceasta, dacã acestea nu i-au fost comunicate potrivit art. 4
alin. (3).
Art. 7. - Ordonanta
prin care judecãtorul a respins cererea creditorului este
irevocabilã. În acest caz, precum si în cazul în care prin
ordonantã cererea sa a fost admisã în parte, creditorul poate
introduce cerere de chemare în judecatã potrivit dreptului comun.
Art. 8. - (1) Împotriva ordonantei
prevãzute la art. 6 alin. (2) debitorul poate formula actiune în anulare
în termen de 30 de zile de la data înmânãrii sau comunicãrii
acesteia.
(2) Actiunea în
anulare se solutioneazã de instanta competentã pentru judecarea
fondului cauzei în primã instantã.
(3) Actiunea în
anulare se depune la instanta la care functioneazã judecãtorul
care a dat ordonanta. Aceasta, dacã nu constatã propria
competentã, va trimite dosarul instantei competente potrivit alin. (2).
(4) Dacã
instanta învestitã admite actiunea în anulare, aceasta va anula
ordonanta, iar la cererea creditorului va proceda, în conditiile dreptului
comun, la judecarea în fond a cauzei.
(5) Hotãrârea
prin care a fost respinsã actiunea în anulare poate fi atacatã cu
recurs de cãtre debitor.
Art. 9. - (1)
Ordonanta de admitere în tot sau în partea cererii creditorului, împotriva
cãreia nu a fost introdusã actiune în anulare potrivit art. 8,
este irevocabilã.
(2) La cererea
creditorului, ordonanta prevãzutã la alin. (1) sau, dupã
caz, ordonanta împotriva cãreia a fost introdusã actiunea în
anulare prevãzutã la art. 8, care însã a fost
respinsã prin hotãrâre rãmasã irevocabilã prin
nerecurare ori prin respingerea recursului, va fi învestitã cu
formulã executorie, potrivit dispozitiilor Codului de procedurã
civilã. Astfel învestitã, ordonanta constituie titlu executoriu
care se elibereazã creditorului. Totodatã titlul, în copie, se
comunicã si debitorului.
Art. 10. - (1) Cel
interesat poate face contestatie la executare, potrivit dispozitiilor Codului
de procedurã civilã.
(2) Prin contestatia
la executare debitorul poate invoca apãrãri de fond împotriva
titlului executoriu, cu exceptia cazului în care a atacat ordonanta de dmitere
a cererii creditorului cu actiunea în anulare prevãzutã la art.
8.
Art. 11. -
Prevederile prezentei ordonante se completeazã cu dispozitiile Codului
de procedurã civilã.
Art. 12. - Prezenta
ordonantã va intra în vigoare la data de 15 august 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul justitiei,
Bucuresti, 19 iulie 2001.
Nr. 5.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind organizarea celei de-a XI-a editii a cursurilor de varã destinate tinerilor diplomati români si
strãini, sub egida Fundatiei Europene
“Titulescu”
În temeiul
prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia României si ale art. 1
pct. VII.2 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României
adoptã prezenta ordonantã.
Art. 1. - Se
aprobã organizarea, în cursul trimestrului III al anului 2001, a celei
de-a XI-a editii a cursurilor de varã destinate tinerilor diplomati
români si strãini, sub egida Fundatiei Europene “Titulescu”, cu durata
de 10 zile.
Art. 2. - Suma de
720.000.000 lei destinatã organizãrii cursurilor prevãzute
la art. 1 se suportã din fondurile aprobate prin buget Ministerului
Afacerilor Externe pe anul 2001, conform devizului prevãzut în anexa
care face parte integrantã din prezenta ordonantã.
PRIM-MINISTRU
Contrasemneazã:
p. Ministrul
afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor
publice,
Bucuresti, 19 iulie 2001.
Nr. 6.
DEVIZ ESTIMATIV 1)
Cheltuieli cu
caracter organizatoric (circa 45 2) de
persoane)
1.
Cazare - 503 750 000 lei:
- 20 de cetãteni strãini x 10
nopti x 1 300 000 lei = 260 000 000 lei
- 25 de cetãteni români x 10 nopti x 975
000 lei = 243 750 000 lei
2. Masã zilnicã - 149 850 000
lei:
- 45 de persoane x 370 000 lei x 9 zile = 149
850 000 lei
3. Chirie pentru sala de conferinte - 30 000
000 lei
- 30 de ore x 10 000 lei/m 2 /orã x 100 m 2 = 30 000 000 lei
4. Cafele si apã mineralã pentru
cursanti si profesori în pauzele dintre cursuri - 8 000 000 lei:
- 40 de persoane x 5 tratatii x 40 000 = 8 000
000 lei
5. Transport cu autocar de 50 de locuri - 19
200 000 lei:
- Bucuresti - loc de desfãsurare si
retur = 8 700 000 lei
- transport pentru deschiderea oficialã
- Brasov = 10 500 000 lei
6. Elemente de biroticã (ecusoane,
diplome, afise, bannere, coroanã de flori, consumabile pentru aparatura
tehnicã, inscriptionãri mape etc.): 9 200 000 lei
TOTAL GENERAL: 720 000
000 lei
1) La calcularea
devizului estimativ s-a folosit un curs anticipat leu/dolar de 30 000 ROL
pentru 1 USD.
2) 20 de
cursanti si profesori strãini + 25 de cursanti, profesori si
organizatori români. Cursantii sunt selectionati din ministerele afacerilor
externe.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind criteriile si modalitãtile de ajustare a preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, precum si coeficientul de corectie care reflectã avantajul consumatorului
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei,
Guvernul României
adoptã prezenta hotãrâre.
Art. 1. - Preturile
si tarifele avizate de Oficiul Concurentei în limita prevãzutã la
art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 36/2001 se
determinã pe baza analizei situatiei economico-financiare a producãtorilor
sau a prestatorilor, precum si a influentelor reale în costuri, stabilite pe
baza urmãtoarelor criterii:.a) pentru cheltuielile cu materii prime de
bazã, energie, combustibili si materiale cu pondere semnificativã
în costuri, din tarã, se ia în calcul modificarea preturilor de
aprovizionare fatã de precedenta ajustare, în limita preturilor de
piatã. În cazul cheltuielilor cu materii prime de bazã si
materiale cu pondere semnificativã în costuri, din import, se are în
vedere modificarea pretului extern, în limita preturilor practicate pe piata
mondialã, si evolutia cursului de schimb valutar, fatã de
precedenta ajustare;
b) pentru alte
cheltuieli cu materii prime si materiale se ia în calcul evolutia, fatã
de ultima ajustare, a indicelui preturilor productiei industriale pentru piata
internã pentru fiecare activitate (clasã) prevãzutã
în Clasificarea activitãtilor din economia nationalã (CAEN),
publicat de Institutul National de Statisticã. În cazurile în care nu
existã date publicate în acest sens, se are în vedere evolutia indicelui
preturilor productiei industriale pe diviziuni sau, dupã caz, pe total
industrie;
c) consumurile
specifice de materii prime, energie, combustibili si materiale vor fi luate în
calcul cel mult la nivelul celor avute în vedere la ajustarea
precedentã;
d) în cazul
cheltuielilor cu personalul se are în vedere ca ponderea acestora în pret
sã scadã de la o perioadã la alta sau, în mod exceptional,
sã rãmânã constantã;
e) cheltuielile cu
amortizarea se iau în calcul respectându-se reglementãrile legale în
vigoare;
f) pentru
cheltuielile indirecte, determinate rational ca fiind legate de realizarea
produsului sau de prestarea serviciului, modificãrile vor fi luate în
calcul în limita evolutiei, fatã de precedenta ajustare, a indicelui
preturilor productiei industriale pe total industrie.
Art. 2. - Cererile de
ajustare a preturilor si tarifelor,
înaintate spre avizare Oficiului Concurentei conform art. 2 alin. (1)
din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 36/2001, trebuie sã
continã elementele necesare în vederea verificãrii îndeplinirii
criteriilor prevãzute la art. 1.
Art. 3. - (1) Limita
maximã în cadrul cãreia pretul sau tariful poate fi ajustat
conform art. 2 alin. (2) din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr.
36/2001 se determinã pe baza urmãtoarei formule de calcul:
P n1 = P n0 (1 + Y x K
n ),
în care:
P n1 = limita
maximã de pret sau tarif pentru produsul sau serviciul n,
P n0 = pretul
sau tariful stabilit la precedenta ajustare pentru produsul sau serviciul n;
n = produsul sau serviciul
cu pret sau tarif reglementat;
Y = modificarea
parametrului de ajustare determinat conform prevederilor art. 3 alin. (3) si
(4) din Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 36/2001, care se
determinã dupã formula:
Y = (V n1 - V n0)/V n0
unde:
V n1 = valoarea
parametrului la data ajustãrii;
V n0 = valoarea
parametrului la data ajustãrii precedente;
K n =
coeficientul de corectie a parametrului de ajustare, care reflectã
avantajul consumatorilor.
(2) La ajustarea
preturilor si tarifelor produselor si serviciilor pentru care s-a instituit
avizul Oficiului Concurentei se ia în calcul un coeficient de corectie de 0,9
în cazul cresterii parametrului de ajustare si de 1,1 în cazul scãderii
parametrului de ajustare.
(3) Fac exceptie de
la aplicarea prevederilor alin. (2) preturile si tarifele produselor si
serviciilor subventionate de la bugetul de stat si cele reglementate conform
prevederilor art. 4 si art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgentã a
Guvernului nr. 36/2001, la care coeficientul de corectie are valoarea 1,0.
(4) Coeficientii de
corectie K n se stabilesc periodic prin hotãrâre a
Guvernului, de regulã, în functie de evolutia prognozatã a
inflatiei, a cursului de schimb si a preturilor externe.
Art. 4. - Nivelurile
concrete de preturi si tarife, avizate de Oficiul Concurentei, se
determinã pe baza prevederilor art. 1 si se stabilesc în limita
rezultatã din aplicarea prevederilor art. 3.
PRIM-MINISTRU
Contrasemneazã:
p. Ministrul
finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Seful Oficiului
Concurentei,
Nicu Tãnase,
secretar de stat
Ministrul industriei
si resurselor,
Ministrul
administratiei publice,
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Ministrul
sãnãtãtii si familiei,
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor,
Ministrul apelor si
protectiei mediului,
Ministru de interne
Bucuresti, 19 iulie 2001.
Nr. 669.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 178/2000 privind produsele cosmetice,
Guvernul României adoptã
prezenta hotãrâre
Art. 1. - Se
aprobã Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 178/2000 privind
produsele cosmetice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 525 din 25 octombrie 2000, prevãzute în anexa care face parte
integrantã din prezenta hotãrâre.
Art. 2. - Prezenta
hotãrâre va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii
acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
Contrasemneazã:
p. Ministrul
industriei si resurselor,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Ministrul
sãnãtãtii si familiei,
Ministrul
integrãrii europene,
Presedintele
Autoritãtii Nationale
pentru Protectia
Consumatorilor,
Bucuresti, 19 iulie 2001.
Nr. 670.
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii
nr. 178/2000 privind produsele cosmetice
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezentele norme metodologice cuprind
dispozitii în vederea aplicãrii unitare a Legii nr. 178/2000 privind
produsele cosmetice.
Art. 2. - În sensul prezentelor norme
definitiile termenilor si expresiilor folosite sunt urmãtoarele:
a) notificare - un demers administrativ
care constã în transmiterea în formã scrisã cãtre
Ministerul Sãnãtãtii si Familiei a intentiei de
comercializare a unui produs cosmetic;
b) dosarul produsului cosmetic, numit în
general dosar – o colectie de informatii necesare, care se referã
la un singur produs cosmetic si care se pãstreazã la locul
indicat cu ocazia notificãrii, fiind accesibil organelor de control;
c) principii de bunã practicã
de fabricatie a produselor cosmetice - ansamblu de reguli care
grupeazã principii generale, proceduri, actiuni si verificãri
care se exercitã asupra procesului de fabricatie a produselor cosmetice;
d) persoana rãspunzãtoare cu
evaluarea produsului cosmetic – o persoanã fizicã,
calificatã, care are o diplomã de studii superioare în unul
dintre domeniile: farmacie, medicinã, chimie, biologie si o
experientã practicã de cel putin 2 ani într-un laborator din domeniu.
CAPITOLUL II
Art. 3. - (1) Notificarea unui produs cosmetic
care se comercializeazã pe teritoriul României se face la Ministerul
Sãnãtãtii si Familiei, prin directia de
sãnãtate publicã judeteanã, respectiv a municipiului
Bucuresti, în a cãrei razã teritorialã se aflã
adresa indicatã pe eticheta produsului cosmetic, unde poate fi accesat
dosarul acestuia, în conformitate cu modelul documentului de notificare
prezentat în anexa nr. 1.
(2) Data notificãrii este
consideratã data la care a fost semnatã confirmarea de primire a
documentului de notificare prevãzut la alin. (1).
(3) Orice modificare a informatiilor transmise
potrivit alin. (1), referitoare la adresa sediului din România al
producãtorului sau al importatorului produsului cosmetic, la locul de
fabricatie sau la locul de depozitare pentru produsele cosmetice importate, va
fi transmisã în termen de 5 zile de la data aparitiei ei.
(4) Pentru modificãrile celorlalte date
prevãzute în notificare este necesarã reluarea procedurii conform
alin. (1).
(5) Dacã în termen de 10 zile de la data
notificãrii Ministerul Sãnãtãtii si Familiei, prin
directia de sãnãtate publicã judeteanã, respectiv a
municipiului Bucuresti, în urma studierii documentatiei prevãzute la
alin. (1), nu a comunicat în scris interzicerea punerii pe piatã a
produsului cosmetic, producãtorii si, respectiv, importatorii de produse
cosmetice pot comercializa produsul cosmetic respectiv.
CAPITOLUL III
Art. 4. - Conform dispozitiilor art. 10 din
Legea nr. 178/2000 producãtorul/importatorul de produse cosmetice este
obligat sã întocmeascã dosarul produsului cosmetic, al
cãrui cuprins este prevãzut în anexa nr. 2.
Art. 5. - La dosarul produsului cosmetic metoda
de fabricare a acestuia va cuprinde descrierea detaliatã a fluxului
tehnologic, pe fazele acestuia, cu respectarea principiilor de bunã
practicã de fabricatie aprobate prin ordin al ministrului industriei si
resurselor si publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen
de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei
hotãrâri.
Art. 6. - Fiecare dintre piesele componente
si/sau atasate la dosarul produsului cosmetic va purta data la care a fost
întocmitã sau modificatã.
Art. 7. - La dosarul produsului cosmetic se vor
atasa rezultatele controlului efectuat de organele de control, observatiile
acestora, mãsurile si termenele de realizare stabilite de organele de
control, semnate de luare la cunostintã de reprezentantul acestora si de
producãtor sau importator.
Art. 8. - În lista cuprinzând ingredientele
care fac parte din compozitia produsului cosmetic, prevãzutã la
art. 13 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 178/2000, numele unor ingrediente
pentru care a fost acordat dreptul de confidentialitate potrivit prevederilor
legale se înscrie sub forma unui cod numeric format din 7 cifre.
CAPITOLUL IV
Art. 9. - Este interzisã înscrierea pe
etichetã sau folosirea în reclamele produselor cosmetice de texte, nume,
marcã comercialã, fotografii, semne figurative si altele, care
sã sugereze unele caracteristici pe care respectivul produs nu le
posedã.
Art. 10. - Produsele cosmetice si materiile
prime degradate constituie deseuri si se distrug conform reglementãrilor
legale în vigoare.
Art. 11. - Avizul produsului cosmetic eliberat
de Ministerul Sãnãtãtii si Familiei anterior
intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice este valabil
pânã la data de 31 decembrie 2002 numai în cazul în care informatiile
comunicate cu ocazia obtinerii avizului nu au fost modificate.
Art. 12. - Nerespectarea prevederilor art. 4 se
sanctioneazã conform prevederilor art. 17 din Legea nr. 178/2000.
Art. 13. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantã din prezentele norme metodologice.
la normele metodologice
I. DATE PRIVIND
PRODUCÃTORUL/IMPORTATORUL DE PRODUS COSMETIC
1. Numele/Denumirea
producãtorului/importatorului
- numãr de înregistrare la registrul
comertului
- cod fiscal
2. Adresa/Sediul în România al
producãtorului/importatorului
- numãr de telefon
- fax
- adresa electronicã*)
3. Tara de origine pentru produsul fabricat în
afara teritoriului României
4. Locul de fabricatie pentru produsul cosmetic
fabricat pe teritoriul României
- adresã
- telefon
- fax
- adresã electronicã*)
5. Locul de depozitare pentru produsele
cosmetice importate
- adresã
- telefon
- fax
- adresã electronicã*)
6. Numele persoanei rãspunzãtoare
care a evaluat produsul cosmetic din punct de vedere al securitãtii
pentru sãnãtatea umanã.
II. DATE PRIVIND PRODUSUL COSMETIC
1. Denumirea comercialã a produsului
cosmetic
2. Categoria de produs cosmetic în conformitate
cu anexa la Legea nr. 178/2000
3. Compozitia calitativã a produsului
cosmetic - datele sunt prezentate conform denumirilor din Nomenclatorul
international pentru produsele cosmetice INCI si/sau Indexul culorilor - Colour
Index (va purta semnãtura conducerii
producãtorului/importatorului)
4. Caracteristicile fizico-chimice si
microbiologice ale produsului cosmetic (se va anexa, în fotocopie, buletinul de
analizã emis de un laborator
care
respectã principiile de bunã practicã de laborator)
5. Evaluarea riscului pentru
sãnãtatea umanã a produsului cosmetic (se va anexa, în
fotocopie, documentul de evaluare a riscului pentru sãnãtatea
umanã, semnat de persoana rãspunzãtoare care a evaluat
produsul cosmetic din acest punct de vedere)
6. Denumirea si adresa laboratorului
prevãzut la pct. 4
7. Fotocopie a ambalajului si a etichetei de
comercializare a produsului cosmetic
8. Codul numeric atribuit pentru ingredientul
cãruia i s-a acordat dreptul de confidentialitate*)
9. Datele sunt prezentate în limba
românã.
III. SEMNAREA DOCUMENTULUI DE NOTIFICARE DE
CÃTRE PRODUCÃTOR/IMPORTATOR
- Nume, prenume si functie
- Semnãturã si stampilã.
*) Acolo unde existã.
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
1. DENUMIREA COMERCIALÃ A PRODUSULUI
2. GRUPA DE PRODUS COSMETIC - conform anexei la
Legea nr. 178/2000
3. COMPOZITIA CALITATIVÃ SI
CANTITATIVÃ A PRODUSULUI COSMETIC - va purta semnãtura conducerii
producãtorului/importatorului, iar ingredientul pentru care s-a acordat,
potrivit prevederilor legale, dreptul de confidentialitate se înscrie sub forma
unui cod numeric format din 7 cifre
Nr. crt. |
DENUMIREA
INGREDIENTULUI conform INCI si/sau Colour Index |
Cantitatea g/g % |
|
|
|
4. CARACTERISTICILE FIZICO-CHIMICE SI MICROBIOLOGICE ALE MATERIEI PRIME SI ALE PRODUSULUI COSMETIC (se va anexa, în fotocopie, buletinul de analizã emis de un laborator care respectã principiile de bunã practicã de laborator)
5. METODA DE FABRICARE - conform art. 5 din
normele metodologice
6. METODA DE ANALIZÃ PENTRU CONTROLUL
CALITÃTII PRODUSULUI COSMETIC - se va mentiona de cãtre
producãtor, dupã caz, standardul de metodã de
analizã folosit sau o descriere a metodei utilizate, cu toate
informatiile necesare pentru ca aceasta sã poatã fi
reprodusã
7. INFORMATII PRIVIND STABILITATEA PRODUSULUI
COSMETIC - se va prezenta de cãtre producãtor metoda de evaluare
a stabilitãtii produsului cosmetic si date care sã sustinã
stabilitatea declaratã în conditii de transport si depozitare
recomandate de acesta
8. EVALUAREA RISCULUI PENTRU
SÃNÃTATEA UMANÃ PRODUSULUI COSMETIC - se face pe baza
profilului toxicologic general al ingredientelor folosite si/sau prin evaluare
într-un laborator, cu respectarea principiilor de bunã practicã
de laborator; se prezintã sub forma documentului de evaluare a riscului
pentru sãnãtatea umanã si va fi semnat de persoana
rãspunzãtoare care a evaluat produsul cosmetic din acest punct de
vedere
9. DENUMIREA SI ADRESA LABORATOARELOR care au
efectuat analizele prevãzute la pct. 4 si 8
10. NUMELE SI ADRESA PERSOANEI
RÃSPUNZÃTOARE care a evaluat produsul cosmetic din punct de
vedere al securitãtii acestuia pentru sãnãtatea
umanã
11. DATELE REFERITOARE LA EFECTELE NEDORITE
PENTRU SÃNÃTATEA UMANÃ provocate de produsul cosmetic
respectiv sunt înregistrate de producãtor/importator pe baza
reclamatiilor primite de la consumatori
12. DOVADA PRIVIND EFECTUL DECLARAT AL
PRODUSULUI COSMETIC, în cazul în care natura acestuia o justificã, se
face prin teste in vitro sau in vivo.