MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 352 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbătă, 30 iunie 2001
SUMAR
105. - Ordonantă de urgentă
privind frontiera de stat a României
107. - Ordonantă de urgentă
pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale
108. - Ordonantă de urgentă
privind exploatatiile agricole
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind frontiera de stat a României
În temeiul
prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - În sensul
prezentei ordonante de urgentă, expresiile de mai jos au următoarele
semnificatii:
a) frontieră de
stat - linia reală sau imaginară care trece, în linie dreaptă, de la un
semn de frontieră la altul ori, acolo unde frontiera nu este marcată în teren
cu semne de frontieră, de la un punct de coordonate la altul; la fluviul
Dunărea si celelalte ape curgătoare frontiera de stat este cea stabilită prin
acordurile, conventiile si întelegerile dintre România si statele vecine, cu
luarea în considerare a faptului că principiul general acceptat de dreptul
international fluvial este acela că frontiera trece pe mijlocul senalului
navigabil principal, iar la apele curgătoare nenavigabile, pe la mjlocul pânzei
de apă; la Marea Neagră frontiera de stat trece pe la limita exterioară si
limitele laterale ale mării teritoriale a României;
b) culoar de
frontieră - fâsia de teren situată de o parte si de alta a frontierei de
stat, stabilită în baza acordurilor si conventiilor de frontieră încheiate de
România cu statele vecine în scopul evidentierii si protejării semnelor de
frontieră;
c) fâsie de
protectie a frontierei de stat - fâsia de teren constituită de-a lungul
frontierei de stat în scopul protejării semnelor de frontieră si asigurării
controlului accesului în apropierea liniei de frontieră;
d) frontiere
interne - frontierele comune terestre ale României cu fiecare dintre
statele vecine cu care s-au încheiat acorduri, conventii sau alte întelegeri
internationale privind eliminarea controlului la frontiera comună, precum si
aeroporturile pentru zborurile externe, curse regulate si neregulate, porturile
maritime si fluviale pentru liniile regulate de pasageri si mărfuri care au ca
punct de plecare sau ca destinatie exclusivă alte aeroporturi sau porturi de pe
teritoriile statelor sau comunitătilor de state cu care România a încheiat
acorduri, conventii sau alte întelegeri internationale privind eliminarea
controalelor la frontieră, fără escale în aeroporturi sau porturi din afara
teritoriului acestora;
e) frontiere
externe - frontiera terestră si maritimă, precum si aeroporturile si
porturile maritime si fluviale, dacă acestea nu reprezintă frontiere interne;
f) zbor intern -
orice zbor care are ca punct de plecare sau ca destinatie teritoriul României,
precum si orice zbor care are ca punct de plecare sau ca destinatie exclusivă
teritoriile statelor sau comunitătilor de state cu care România a încheiat
acorduri, conventii sau alte întelegeri internationale privind eliminarea controlului
la frontieră, fără escală pe teritoriul unui stat tert;
g) stat tert -
orice alt stat decât statele cu care România a încheiat acorduri, conventii sau
alte întelegeri internationale privind eliminarea controlului la frontieră;
h) străin semnalat
ca inadmisibil - persoana care nu îndeplineste conditiile de intrare în
tară prevăzute de legislatia în vigoare privind regimul străinilor si persoana
care nu îndeplineste conditiile pentru acordarea unei forme de protectie,
conform dispozitiilor referitoare la statutul si regimul refugiatilor;
i) punct de
trecere a frontierei - orice loc organizat si autorizat de Guvernul
României pentru trecerea frontierei de stat;
j) punct de mic
trafic si punct destinat trecerilor simplificate - orice loc organizat si
autorizat de Guvernul României pentru trecerea frontierei de stat a persoanelor
din zona de frontieră, într-o formă simplificată, convenită prin conventii si
acorduri încheiate cu statele vecine;
k) control la
frontieră - activitatea desfăsurată de personalul autoritătilor competente
pentru asigurarea respectării conditiilor prevăzute de lege pentru trecerea
frontierei de stat a persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor si a
altor bunuri;
l) infractiune de
frontieră - fapta prevăzută de lege ca infractiune, săvârsită în scopul
trecerii ilegale peste frontiera de stat a persoanelor, mijloacelor de
transport, mărfurilor sau altor bunuri;
m) trecere ilegală
a frontierei de stat - trecerea peste frontiera de stat în alte conditii
decât cele prevăzute de legea română;
n) transportator -
orice persoană fizică sau juridical care asigură, cu titlu profesional,
transportul de personae si bunuri pe cale aeriană, navală sau terestră;
o) regim de
control al politiei de frontieră - totalitatea normelor prevăzute de lege
cu privire la verificările desfăsurate de politistii de frontieră asupra
persoanelor, activitătilor sau imobilelor aflate în zonele de competentă ale
politiei de frontieră, pentru constatarea si sanctionarea faptelor de încălcare
a normelor prevăzute de lege.
CAPITOLUL II
Frontiera de stat a
României
Art. 2. - (1) Frontiera de stat a României delimitează teritoriul statului român de teritoriul fiecăruia dintre statele vecine si marea teritorială a României de zona contiguă. În plan vertical frontiera de stat delimitează spatiul aerian si subsolul statului român de spatiul aerian si subsolul fiecăruia dintre statele vecine.
(2) Frontiera de stat
se stabileste prin lege, în conformitate cu prevederile tratatelor
internationale, conventiilor sau întelegerilor încheiate de statul român cu
statele vecine.
(3) Frontiera de stat
a României este marcată, de regulă, în teren prin semne de frontieră, ale căror
date topogeodezice sunt prevăzute în documentele de demarcare bilaterale,
încheiate de statul român cu statele vecine.
Art. 3. - (1) Pentru
protectia frontierei de stat si a semnelor de frontieră se constituie culoarul
de frontieră si fâsia de protectie a frontierei de stat.
(2) Culoarul de
frontieră si lătimea acestuia se convine de către statul român cu fiecare
dintre statele vecine, astfel încât să asigure vizibilitatea si protectia
semnelor de frontieră.
(3) Fâsia de
protectie a frontierei de stat se stabileste de la linia de frontieră către
interior si are o lătime de 20 metri. La frontiera de apă sau în locurile din
imediata apropiere a frontierei de stat, în care terenurile sunt mlăstinoase,
supuse erodărilor sau avalanselor, fâsia de protectie a frontierei de stat se
constituie mai în adâncime.
Fâsia de protectie a
frontierei de stat se constituie si se marchează prin grija administratiei
publice locale în colaborare cu Politia de Frontieră Română.
(4) Nu se constituie
fâsie de protectie a frontierei de stat la frontierele interne, la tărmul Mării
Negre, la Dunăre, pe căile de comunicatie si în zonele cu lucrări hidrotehnice
situate la frontieră.
Art. 4. - (1) Pentru
asigurarea executării pazei si controlului trecerii frontierei de stat se
constituie zona de frontieră.
(2) Zona de frontieră
cuprinde teritoriul aflat pe o adâncime de 30 km fată de frontiera de stat si
tărmul Mării Negre, către interior.
(3) În judetele din
interiorul tării unde functionează aeroporturi si porturi deschise traficului
international suprafata aeroportului sau a portului cu platformele, imobilele
si instalatiile aferente reprezintă zonă supusă regimului de control al
politiei de frontieră.
(4) Fâsiile de teren,
situate pe o adâncime de 10 km de o parte si de cealaltă a malurilor Dunării
interioare, deschisă navigatiei internationale, sunt supuse regimului de
control al politiei de frontieră.
CAPITOLUL III
Regimul juridic al
frontierei de stat
Dispozitii generale
Art. 5. - (1) Regimul
juridic al frontierei de stat cuprinde totalitatea normelor prevăzute de
legislatia internă care privesc frontiera de stat si desfăsurarea diferitelor
activităti în zona de frontieră, în zona aeroporturilor si porturilor deschise
traficului international.
(2) Asigurarea
respectării regimului juridic al frontierei de stat revine autoritătilor care au
atributii privind controlul la trecerea frontierei de stat si autoritătilor
administratiei publice locale.
Art. 6. - (1)
Frontiera de stat a României poate avea regim de frontieră internă sau
frontieră externă.
(2) Regimul de
frontieră internă se poate stabili pentru toate actiunile de trecere a
frontierei de stat sau numai pentru o parte din ele.
(3) În situatia în
care România semnează un document international privind eliminarea controlului
la frontieră cu un stat sau cu o comunitate de state cu care nu are frontiere
comune, se consideră că are frontieră internă cu acel stat sau cu acea
comunitate de state prin frontierele aeroportuare sau portuare, după caz.
Art. 7. - (1)
Culoarul de frontieră si fâsia de protectie a frontierei de stat fac parte din
domeniul public al statului si se administrează de către autoritătile
administratiei publice locale, în conditiile stabilite prin hotărâre a
Guvernului.
(2) Administratia
publică locală asigură curătarea si întretinerea culoarului de frontieră,
întretinerea si repararea semnelor de frontieră sau, la nevoie, înlocuirea
acestora, conform prevederilor documentelor bilaterale încheiate cu statele
vecine. Aceste activităti se desfăsoară la termenele stabilite prin acordurile,
conventiile sau întelegerile de frontieră încheiate cu statele vecine sau, ori
de câte ori este nevoie, la cererea si sub supravegherea nemijlocită a Politiei
de Frontieră Române.
(3) În fâsia de
protectie a frontierei de stat politistii de frontieră au dreptul să instaleze
mijloace de semnalare a trecerilor peste frontieră si de supraveghere a liniei
de frontieră. Dacă situatia o impune, pentru termene limitate, până la
disparitia stării care determină necesitatea, în fâsia
de protectie a frontierei de stat se pot face si alte
lucrări necesare în vederea îndeplinirii atributiilor de către politistii de
frontieră.
(4) Suprafetele de
teren cuprinse între fâsia de protectie a frontierei de stat si culoarul de
frontieră sau malul apelor, după caz, se administrează de către persoanele
fizice sau juridice cărora le apartin, cu respectarea normelor prezentei
ordonante de urgentă.
(5) Accesul
persoanelor în fâsia de protectie a frontierei de stat până la culoarul de
frontieră sau malul apelor, după caz, este permis în baza documentelor de
identitate, cu aprobarea administratiei publice locale si cu avizul sefului
formatiunii locale a politiei de frontieră.
(6) Accesul
persoanelor pentru efectuarea unor activităti dincolo de fâsia de protectie a
frontierei de stat, în situatia în care aceasta se constituie mai în adâncime,
precum si în insulele si ostroavele apartinând statului român, situate în apele
de frontieră, este permis numai prin locurile si în conditiile stabilite de
administratia publică locală si cu avizul sefului formatiunii locale a politiei
de frontieră.
(7) Accesul
persoanelor în insulele si ostroavele de formatiune nouă din apele de frontieră
este permis numai după determinarea apartenentei acestora, pe baza
întelegerilor încheiate între statul român si statul vecin.
Art. 8. - (1)
Trecerea frontierei de stat a României de către persoane, mijloace de
transport, mărfuri si alte bunuri se face prin punctele de trecere a frontierei
de stat deschise traficului international, denumite în continuare puncte de
trecere.
(2) Trecerea
frontierei de stat a României se poate face si prin alte locuri, în conditiile
stabilite de comun acord prin documente bilaterale încheiate de România cu
statele vecine.
(3) Trecerea
frontierei de stat de către persoane se face cu respectarea prevederilor
prezentei ordonante de urgentă.
(4) Trecerea
frontierei de stat a mijloacelor de transport, mărfurilor si altor bunuri se
face cu respectarea legilor ce reglementează regimul vamal.
Art. 9. - (1)
Deschiderea de noi puncte de trecere sau închiderea temporară ori definitivă a
celor existente se face prin hotărâre a Guvernului.
(2) Guvernul României
va da publicitătii lista cuprinzând punctele de trecere a frontierei de stat
deschise traficului international, punctele de mic trafic si de treceri
simplificate.
(3) Denumirea
punctului de trecere, suprafata pe care o cuprinde, specificul de activitate si
orarul de functionare se afisează la loc vizibil, la intrarea în punctul de
trecere.
(4) Deschiderea
ocazională a unor puncte de trecere în vederea desfăsurării unor activităti cu
caracter festiv sau religios si orarul lor de functionare se efectuează cu
aprobarea inspectorului general al politiei de frontieră.
(5) Punctele de
trecere, punctele de mic trafic si cele destinate trecerilor simplificate
functionează în subordinea Ministerului de Interne.
Art. 10. - (1)
Administratorii aeroporturilor si porturilor în care functionează puncte de
trecere, precum si cei ai punctelor de trecere rutiere care au două sau mai
multe fluxuri pe sens vor asigura în termen de un an de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă separarea fluxurilor de pasageri prin
amenajarea unor puncte de control separate, individualizate astfel:
a) pentru cetătenii
români sau apartinând statelor cu care România a încheiat documente bilaterale
de eliminare a controlului la frontieră, punctul de control va fi
individualizat cu drapelul României si al/ale statului/statelor parte la
întelegerea internatională, urmate de denumirea în clar a acestora, în limba
română si în limbile de circulatie internatională;
b) pentru cetătenii
altor state punctul de control va fi individualizat cu inscriptia “ALTE STATE”,
în limba română si în limbile de circulatie internatională.
(2) Imobilele în care
functionează punctele de trecere si terenurile aferente acestora, care
constituie domeniu public al statului ori domeniu privat si se administrează de
către una dintre autoritătile sau institutiile prevăzute la art. 12 alin. (1)
ori de alte persoane juridice, se pun în mod gratuit la dispozitie celorlalte
autorităti cu competente de control la trecerea frontierei de stat.
(3) În situatia în
care trecerea frontierei se efectuează temporar prin alte puncte de trecere
care nu sunt deschise traficului international de persoane si mărfuri,
solicitantul asigură, după aprobarea deschiderii temporare a punctului de
trecere, conditii corespunzătoare de efectuare a controlului pentru trecerea
frontierei, respectiv: punerea la dispozitie a spatiilor de lucru si a
utilitătilor, transportul personalului, spatii de cazare si indemnizatiile de
deplasare, conform legii.
Art. 11. - (1) În
punctele de trecere se organizează si se efectuează controlul de frontieră al
persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor si al altor bunuri atât la
intrarea, cât si la iesirea din tară.
(2) Controlul
efectuat la trecerea frontierei de stat are ca scop verificarea si constatarea
îndeplinirii conditiilor prevăzute de lege pentru intrarea si iesirea în/din
tară a persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor si altor bunuri.
Art. 12. - (1) În
punctele de trecere îsi desfăsoară activitatea personalul tuturor autoritătilor
publice care au, potrivit legii, competente pe linia controlului la trecerea
frontierei de stat.
(2) Atributiile
personalului prevăzut la alin. (1) se stabilesc de autoritătile publice în
structura cărora acesta functionează, potrivit prevederilor legale.
(3) Autoritătile
publice prevăzute la alin. (1) colaborează si răspund, în limita competentelor
legale, de desfăsurarea în bune conditii a traficului de călători, mijloace de
transport, mărfuri si de alte bunuri.
Art. 13. - (1) În
baza documentelor bilaterale încheiate de statul român cu statele vecine se pot
organiza puncte de trecere comune pe teritoriul uneia dintre părtile semnatare
ale acestora.
(2) Regulile de lucru
ale personalului fiecăreia dintre părti si modul de cooperare în punctul de
trecere comun se stabilesc prin documentul de înfiintare a acestora.
(3) Functionarii
români care îsi desfăsoară activitatea în punctele de trecere comune aplică
prevederile legii române cu privire la controlul trecerii frontierei de stat.
Art. 14. - (1) Seful
punctului de trecere este politist de frontieră si coordonează întreaga
activitate din punctul de trecere; acesta împreună cu sefii unitătilor tuturor
autoritătilor care au, potrivit legii, competente de control privind trecerea
frontierei de stat organizează modul de desfăsurare a activitătii echipelor de
control.
(2) Seful punctului
de trecere verifică si ia măsurile corespunzătoare pentru respectarea
legalitătii, pe timpul îndeplinirii atributiilor de serviciu, de către
personalul propriu si al celorlalte autorităti cu competente de control pentru
trecerea frontierei care îsi desfăsoară activitatea în
punctul de trecere.
(3) Politistul de
frontieră care îsi desfăsoară activitatea în punctul de trecere este obligat să
se sesizeze din oficiu asupra încălcării prevederilor legale referitoare la
trecerea frontierei de stat si la controlul trecerii frontierei de stat de
către participantii la traficul de frontieră si personalul prevăzut la art. 12
alin. (1).
(4) Seful punctului
de trecere poate dispune efectuarea supracontrolului după încheierea
controlului de frontieră, atât la intrarea, cât si la iesirea din tară.
(5) Accesul
persoanelor în punctul de trecere, altele decât persoanele apartinând
autoritătilor publice care au, potrivit legii, competente de control privind
trecerea frontierei de stat, se stabileste de seful acestuia.
Art. 15. - Regulile
de exploatare si întretinere privind podurile, căile ferate si rutiere, liniile
de comunicatii si apele care intersectează linia frontierei de stat ori au ax
comun cu aceasta sunt stabilite prin acorduri, conventii si întelegeri
încheiate de statul român cu statele vecine.
Art. 16. - (1) Pentru
solutionarea problemelor rezultate din întelegerile bilaterale de frontieră se
numesc, prin hotărâre a Guvernului, reprezentanti/împuterniciti de frontieră si
loctiitori ai acestora, precum si delegati în comisiile mixte
interguvernamentale, din rândul functionarilor Politiei de Frontieră Române,
precum si al altor reprezentanti ai unor autorităti interesate.
(2) Atributiile si
modul de lucru ale functionarilor prevăzuti la alin. (1) se stabilesc prin
acordurile, conventiile si întelegerile de frontieră încheiate de România cu
statele vecine.
SECTIUNEA a 2-a
Efectuarea controlului pentru trecerea
frontierei de stat
Art.
17. - (1) Controlul pentru trecerea frontierei de stat române se efectuează, de
regulă, în echipă constituită din personalul autoritătilor prevăzute la art. 12
alin. (1). Seful echipei de control este politist de frontieră.
(2)
În punctele de trecere portuare, din echipa de control face parte si
reprezentantul căpităniei portului. O data cu echipa de control au acces pe
navele de mărfuri si reprezentantii agentiei de navlosire, precum si alte
persoane autorizate, conform legii.
(3)
În punctele de trecere aeroportuare echipa de control va fi însotită de un
reprezentant al companiei aeriene reprezentate pe aeroport.
(4)
În situatiile în care controlul nu se poate efectua în echipă constituită
potrivit alin. (1), personalul autoritătii care trebuie să îsi desfăsoare
activitatea separat de restul echipei îl va informa, la terminarea controlului,
pe seful de tură al politiei de frontieră despre rezultatul controlului.
Art.
18. - (1) Controlul pasapoartelor si al celorlalte documente pentru trecerea
frontierei de stat române, eliberate de autoritătile române, precum si al celor
eliberate de autoritătile străine, recunoscute sau acceptate de statul român,
potrivit legii, se face de către politistul de frontieră.
(2)
La controlul de frontieră cetătenii străini sau apatrizii care intră în România
trebuie să facă dovada că îndeplinesc conditiile si formalitătile de intrare si
de sedere stabilite de statul român.
(3)
În cazurile în care se constată că documentele de călătorie prevăzute la alin.
(1) nu întrunesc conditiile prevăzute de lege pentru a da dreptul titularului
acestora să intre ori să iasă în/din tară sau există suspiciuni cu privire la
autenticitatea documentelor, seful punctului de trecere va dispune clarificarea
situatiei si luarea măsurilor prevăzute de lege.
(4)
Seful punctului de trecere poate dispune întreruperea călătoriei unei persoane
dacă s-a constatat că aceasta nu îndeplineste cerintele prevăzute de lege
pentru trecerea frontierei de stat române.
Art.
19. - La trecerea frontierei de stat, după efectuarea controlului documentelor
privind identitatea persoanelor autoritatea vamală efectuează controlul vamal,
potrivit reglementărilor vamale.
Art.
20. - (1) În punctul de trecere a frontierei de stat controlul sanitar-uman,
sanitar-veterinar, fitosanitar si cel privind protectia mediului se organizează
si se execută potrivit normelor stabilite de legislatia în vigoare, în
conditiile prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă, înainte de efectuarea
celorlalte tipuri de control.
(2)
Controlul pentru protectia sanitară a teritoriului României si cel privind
protectia mediului se execută, potrivit legii, asupra persoanelor, mijloacelor
de transport, mărfurilor si altor bunuri, indiferent de provenienta si
destinatia lor. Persoanei care nu se supune controlului sanitary nu i se
permite trecerea frontierei de stat.
(3)
Autoritătile publice centrale care răspund de administratia publică,
agricultură, alimentatie si silvicultură, de transport si de protectia mediului
stabilesc prin ordin comun al ministrilor punctele de trecere a frontierei de
stat prin care se efectuează importul, exportul si tranzitul de animale si
produse animale, vegetale si produse vegetale, deseuri si substante chimice
periculoase. Trecerea mijloacelor de transport destinate acestor transporturi
prin alte puncte de trecere este interzisă.
(4)
În functie de volumul traficului, de situatia epizootiilor, epifitilor si de
conventiile încheiate cu alte state, în punctul de trecere se pot executa numai
controlul documentelor de trecere a frontierei, al documentelor însotitoare ale
mărfii si controlul fizic al mijloacelor care transportă
animale sau produse animale, vegetale ori produse
vegetale si deseuri sau substante chimice periculoase. Controlul
sanitar-veterinar, fitosanitar si pentru protectia mediului în detaliu se
efectuează la locul de destinatie al transportului, potrivit legii.
(5) În situatia în
care punctul de trecere este deschis si pentru trecerea persoanelor, a altor
mijloace de transport, mărfuri si bunuri, pentru efectuarea controlului
sanitar-veterinar, fitosanitar si pentru protectia mediului se stabileste în
perimetrul punctului de trecere un spatiu anume destinat.
Acesta va fi situat în lateral sau separat de spatiul
pentru controlul persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor si bunurilor
care nu fac obiectul acestui tip de control.
(6) În situatia în
care animalele si produsele animale sau vegetalele si produsele vegetale,
deseurile sau substantele chimice periculoase nu corespund standardelor
prevăzute pentru trecerea frontierei de stat, personalul specializat al
Politiei Sanitare-Veterinare, al Politiei Fitosanitare sau al autoritătii de
protectie a mediului va interzice trecerea acestora peste frontieră,
informându-i despre aceasta pe seful punctului de trecere si pe seful biroului
vamal de control si vămuire la frontieră.
(7) În cazul bolilor
care impun instituirea carantinei, în situatii care nu suferă amânare,
autoritatea publică centrală care răspunde de sănătate si/sau autoritatea
publică centrală care răspunde de agricultură, alimentatie si silvicultură
iau/ia primele măsuri de prevenire si combatere a acestora, potrivit legii, pe
care le comunică de îndată celorlalte autorităti interesate. În aceste cazuri
controlul sanitar de specialitate si măsurile de preventie sanitară se
efectuează în detaliu asupra tuturor persoanelor, mijloacelor de transport,
mărfurilor si bunurilor. Cu sprijinul administratiei publice locale se
stabilesc spatiile în care se aplică măsurile de profilaxie sanitară, sanitară
veterinată si fitosanitară.
(8) În spatiul
destinat controlului sanitar-veterinar se organizează si se aplică măsurile de
prevenire a răspândirii bolilor de la animale la om, stabilite de inspectorii
sanitari veterinari, conform legii. În acest spatiu agentii economici
autorizati să efectueze serviciile prevăzute de legea sanitară veterinară
organizează si dispun instalatiile necesare.
Art. 21. - (1)
Trecerea peste frontiera de stat de către persoane fizice a armelor de
vânătoare, de tir si munitiilor aferente acestora, a armelor cu aer comprimat,
precum si a armelor de panoplie este permisă numai dacă acestea sunt înscrise
în documentele de trecere a frontierei, de către autoritătile care au eliberat
aceste documente sau au acordat viza română.
(2) Persoanele care
la intrarea în România au asupra lor arme si munitii, altele decât cele
prevăzute la alin. (1), au obligatia să le depună la politia de frontieră,
urmând să fie restituite proprietarului, potrivit legii.
(3) Însotitorii
delegatiilor străine la nivelul sefilor de stat ori la nivel guvernamental,
precum si militarii pot avea asupra lor si pot introduce în tară arme de
autoapărare si munitiile aferente, pe bază de reciprocitate, dacă acestea sunt
notificate prin Ministerul Afacerilor Externe si, respectiv, Ministerul
Apărării Nationale sau Ministerul de Interne.
(4) La trecerea
frontierei de stat militarii români participanti la operatiuni în sprijinul
păcii sau în scopuri umanitare, la exercitii militare comune cu unităti din
alte state, precum si fortele militare străine care participă la activităti ce
implică intrarea, stationarea sau tranzitarea teritoriului României conform
tratatelor si întelegerilor internationale la care România este parte, pot avea
asupra lor armamentul, tehnica de luptă si munitiile necesare, dacă acestea
sunt notificate prin Ministerul Apărării Nationale sau Ministerul de Interne.
Art. 22. - (1) Armele
de vânătoare, de tir, cu aer comprimat, munitiile pentru acestea, precum si
armele de panoplie aflate asupra călătorilor în tranzit, pe care acestia le-au
declarat, se sigilează la intrarea în tară de către personalul politiei de
frontieră.
(2) Pe timpul
tranzitării teritoriului României călătorilor le este interzis să înstrăineze
armele si munitiile sau să rupă sigiliile aplicate. La iesirea din tară se
verifică integritatea si autenticitatea sigiliilor si dacă datele de
identificare a armelor si munitiilor corespund cu cele înscrise în documentul
de trecere a frontierei de stat. Dacă sigiliile nu sunt intacte ori datele nu
corespund cu cele înscrise în documentele de trecere a frontierei de stat sau
armele si munitiile au fost înstrăinate integral ori în parte, călătorilor în
cauză li se întrerupe călătoria până la clarificarea situatiei de către
autoritătile competente.
(3) Tranzitarea prin
România a armelor de vânătoare sau de tir si a munitiilor corespunzătoare,
apartinând unor persoane juridice străine, se face cu aprobarea prealabilă a
sefului directiei teritoriale a politiei de frontieră competente.
Art. 23. - (1) Armele
si munitiile prevăzute la art. 21 alin. (1) si (2), care nu au fost declarate,
precum si alte arme si munitii descoperite cu ocazia controlului pentru trecerea
frontierei de stat se retin în vederea confiscării si se predau pe bază de
proces-verbal autoritătilor competente.
(2) Persoanele în
cauză se retin si se predau autoritătilor competente în vederea clarificării
situatiei lor.
Art. 24. -
Dispozitiile art. 21 si 23 se aplică si în cazul substantelor explozive, al
materialelor biologice cu potential de contaminare în masă, al substantelor
stupefiante sau psihotrope si al medicamentelor care contin substante
stupefiante sau psihotrope în cantităti mai mari decât cele necesare pentru
tratamentul personal, precum si al dispozitivelor sau recipientelor încărcate
cu substante toxice sau radioactive aflate asupra persoanelor sau, după caz, în
mijloacele de transport rutiere, feroviare, navale ori aeriene care trec frontiera
de stat română.
Art. 25. - (1) La
autoturismele, autobuzele, autocarele, automărfarele si celelalte mijloace de
transport rutiere care intră sau ies din tară controlul pentru trecerea
frontierei se efectuează în punctele de trecere rutiere.
(2) În punctele de
trecere, în cazul transporturilor multimodale, controlul mijloacelor prevăzute
la alin. (1) se efectuează înainte de îmbarcarea/debarcarea în/de pe mijlocul
de transport naval, aerian sau feroviar.
Art. 26. - Controlul
pentru trecerea frontierei al trenurilor se efectuează în statia de frontieră
sau, pe parcurs, între statia de frontieră si o statie interioară.
Art. 27. - (1) La
navele care intră sau ies din porturile românesti în/din curse externe
controlul pentru trecerea frontierei se efectuează în punctele de trecere
portuare.
(2) La navele care
urmează să oprească în porturile situate pe Dunăre, în care nu functionează
puncte de trecere, controlul pentru trecerea frontierei se efectuează în primul
port, situat în amonte sau în aval de acest port, în care functionează un punct
de trecere. La iesirea din tară controlul se efectuează în portul de unde
pleacă nava în cursa externă, în situatia în care în acesta există un punct de
trecere; în caz contrar, navele respective sunt obligate să oprească pentru
control în unul dintre porturile Galati, Sulina, Tulcea, Constanta-Sud sau
Moldova Veche.
(3) La navele sub
pavilion străin care navighează în sectorul Dunării de Jos, între porturile
Sulina si Brăila, controlul pentru trecerea frontierei se efectuează la intrare
în portul Sulina, iar la iesire, în unul dintre porturile Brăila, Galati,
Tulcea sau Sulina, dacă din aceste porturi navele pleacă direct în cursele
externe. Controlul navelor care navighează prin canalul Dunăre-Marea Neagră se
efectuează la intrare în portul Constanta-Sud, iar la iesire, în ultimul port
românesc din care navele pleacă în cursă.
(4) În portul
Cernavodă se controlează numai acele nave care sosesc sau pleacă în cursă
externă din portul Basarabi, Poarta Albă, Medgidia sau Cernavodă.
(5) Controlul pentru
trecerea frontierei se efectuează în portul Sulina asupra tuturor navelor care
navighează prin acesta spre porturile Reni sau Ismail; în portul Sulina nu sunt
supuse controlului navele românesti si străine care vin din aceste porturi si
nu se opresc într-un port românesc, precum si navele de mărfuri si pasageri sub
pavilion românesc care navighează între porturile Constanta, Sulina, Galati si
Brăila, la intrarea si la iesirea din sectorul Dunării de Jos.
(6) Navele sub
pavilion străin care navighează în aval pe Dunărea interioară si urmează să o
tranziteze cu oprire efectuează controlul la intrarea în tară în portul
Călărasi, iar pentru iesirea din tară, în ultimul port din care pleacă, dacă
este organizat punct de trecere a frontierei, sau în portul Galati. Pentru
navigatia în amonte de acest sector al Dunării controlul la intrarea în tară se
efectuează în portul Galati, iar pentru iesirea din tară, în ultimul port din
care pleacă nava, dacă este organizat punct de trecere a frontierei, sau în
portul Călărasi.
(7) Navele sub
pavilion străin care navighează în transit fără oprire pe Dunărea interioară
sau pe canalul Dunăre - Marea Neagră sunt supuse controlului în portul
Călărasi, respectiv în portul Galati.
Art. 28. - (1) În
cazul în care în rada portului a esuat o navă sau la bordul unei nave a
izbucnit un incendiu, navele de salvare sau cele desemnate să intervină pentru
salvare pot să iasă în radă pentru acordare de ajutor, fără a li se efectua
controlul pentru trecerea frontierei. Aceste situatii se aduc la cunostintă
sefului punctului de trecere, de îndată, de către căpitănia portului.
(2) Când în port a
izbucnit un incendiu sau a apărut un pericol iminent care afectează siguranta
navelor ori care pune în pericol siguranta navelor, acestora li se permite
iesirea din port în radă, fără a li se efectua controlul pentru trecerea
frontierei.
Art. 29. - (1)
Activitatea de căutare si salvare a vietii omenesti în marea teritorială se
organizează si se desfăsoară pe baza acordurilor bilaterale dintre statele
riverane Mării Negre, încheiate în conformitate cu prevederile Conventiei
internationale (SAR) din 1979 privind căutarea si salvarea pe mare, adoptată la
Hamburg la 27 aprilie 1979.
(2) Delimitarea
regiunilor de căutare/salvare între statele riverane Mării Negre nu este legată
de delimitarea liniei de frontieră.
(3) Serviciile de
căutare si salvare se desfăsoară în conformitate cu principiul primului sosit
la locul unde are loc activitatea de căutare si salvare, dacă prin acordurile bilaterale
ale României cu statele riverane Mării Negre nu se stabileste altfel.
Salvatorul este obligat să îsi anunte prezenta si motivul acesteia în apele
teritoriale ale României sau deasupra acestora, prin statia radiocoastă care va
informa imediat căpitănia portului în a cărei zonă de jurisdictie se află
salvatorul si inspectoratul judetean al politiei de frontieră.
(4) Pentru
îndeplinirea prevederilor alin. (1) si numai în scopul căutării locului de
producere a accidentelor maritime si al salvării supravietuitorilor, cu
exceptia cazurilor în care statele riverane Mării Negre convin altfel, se
autorizează intrarea imediată în/deasupra mării teritoriale a României a unitătilor
de salvare apartinând celorlalte state riverane.
Art. 30. - (1)
Controlul documentelor privind identitatea străinilor, membri ai echipajelor
navelor care execută voiaje internationale, si a pasagerilor pentru trecerea
frontierei se efectuează cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.335/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a
prevederilor Conventiei privind facilitarea traficului maritim international
(FAL), adoptată la Londra la 9 aprilie 1965, cu modificările si completările
ulterioare.
(2) La navele
românesti de transport de mărfuri care, din motive justificate, sunt obligate
să stationeze în rada portului, accesul la uscat al membrilor echipajelor este
permis cu aprobarea sefului punctului de trecere. În acest caz controlul
navelor se execută după intrarea lor în port, iar controlul carnetelor de
marinar se efectuează la coborârea pe uscat.
Art. 31. - (1)
Membrilor echipajelor navelor aflate în rada portului, asupra cărora la sosire
nu s-a efectuat controlul pentru trecerea frontierei, li se poate acorda
asistentă medicală cu accesul medicului la bord, la cererea comandantilor de
navă si cu aprobarea sefului punctului de trecere.
(2) În baza avizului
organelor sanitare competente debarcarea marinarilor străini în vederea
internării în unul dintre spitalele orasului portuar se aprobă de seful
punctului de trecere, la cererea căpităniei portului.
Art. 32. - (1)
Marinarii rămasi pe teritoriul României după plecarea navei se vor prezenta la
agentia companiei de navigatie de care apartine nava, pentru a li se rezolva
situatia. Dacă în localitatea portuară nu există agentie de navigatie, seful
punctului de trecere permite marinarilor plecarea din tară cu altă navă.
(2) Marinarilor
străini aflati pe nave în porturile românesti, care urmează să se deplaseze în
interes de serviciu într-un alt port sau într-o altă localitate de pe
teritoriul României, pentru a lua legătura cu misiunea diplomatică sau cu
oficiul consular al statului ai cărui cetăteni sunt, li se acordă, la cerere,
viză de intrare. Cererea de viză se rezolvă prin agentia de navlosire sau prin
agentia de navigatie a statului de care apartine nava ori de către sefii
punctelor de trecere. În cazul deplasării marinarilor spre alte state li se
acordă vize de tranzit.
(3) Trecerea oricărui
membru al echipajului unei nave străine în echipajul altei nave străine, aflată
în unul dintre porturile românesti, se face prin modificarea corespunzătoare de
către comandantii celor două nave a listelor cuprinzând echipajul acestora, cu
acordul agentilor navelor.
Listele cuprinzând
echipajele sunt prezentate la căpitănia portului, la seful punctului de trecere
a frontierei la biroul vamal si la biroul directiei de sănătate publică din
port de către agentii navelor.
Art. 33. - (1) La
navele de pasageri sub pavilion românesc sau sub pavilion străin, precum si la
pasagerii aflati pe navele de mărfuri care vin sau pleacă în/din România
controlul documentelor la trecerea frontierei se efectuează asupra persoanelor
si bunurilor la debarcarea si, respectiv, îmbarcarea la/de pe nave.
(2) Accesul
pasagerilor străini la uscat este permis numai după îndeplinirea formalitătilor
legale pentru trecerea frontierei de stat.
Art. 34. - Sefii
misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, precum si sefii reprezentantelor
organizatiilor internationale aflate pe teritoriul României, în limitele
conventiilor la care statul român este parte, au acces la bordul navelor de
comert străine aflate în porturile sau apele teritoriale românesti, în baza
cărtilor de identitate eliberate de Ministerul Afacerilor Externe.
Art. 35. - Accesul la
bord al membrilor de familie ai marinarilor străini îmbarcati pe navele aflate
în porturile românesti care navighează între porturile Constanta, Sulina si
Moldova Veche se face pe baza pasapoartelor ori a altor documente de trecere a
frontierei, la cererea comandantului navei si cu avizul sefului punctului de
trecere.
Art. 36. - (1) În
aeroporturi controlul pentru trecerea frontierei se face la plecarea si la
sosirea aeronavelor în/din curse internationale. Când din cauze de fortă majoră
o aeronavă de transport international nu îsi poate continua cursa si călătorii
în tranzit nu au legături imediate, acestora li se permite, la cerere, accesul
în localitate până la îmbarcarea în prima aeronavă sau tranzitarea teritoriului
României cu alte mijloace de transport, în baza vizei de tranzit acordate în
punctul de trecere, potrivit legii.
(2) În cazul în care
aeronavele care efectuează curse internationale aterizează din cauze de fortă
majoră pe aeroporturi care nu sunt destinate traficului international, situate
în afara zonei de frontieră, controlul pentru trecerea frontierei se asigură de
către unitatea de politie si autorita-
tea vamală cele mai apropiate.
(3) Călătorilor în
tranzit, cu escală în România, nu li se efectuează controlul pasapoartelor dacă
nu părăsesc aerogara, cu exceptia situatiilor deosebite ce reclamă efectuarea
acestui control.
Art. 37. - Avioanele
militare românesti si străine si echipajele lor, atunci când aterizează sau
decolează de pe aeroporturi românesti deschise traficului international, se
supun regulilor prevăzute la art. 36.
SECTIUNEA a 3-a
Accesul, circulatia si alte activităti ce se
desfăsoară în zona de frontieră si în punctele de trecere a frontierei de stat
Art.
38. - (1) Zborurile aeronavelor civile care execută operatiuni aeriene în
spatiul aferent zonei de frontieră vor fi comunicate Inspectoratului General al
Politiei de Frontieră de către operatorii aerieni care efectuează zborurile
respective, cu cel putin o oră înainte de decolare, cu precizarea tipului si
înmatriculării aeronavei, a itinerarului si a orarului de zbor.
(2) Zborurile având
drept scop acordarea asistentei medicale sau a ajutorului umanitar de urgentă,
efectuate în spatiul aerian aferent zonei de frontieră, se comunică
Inspectoratului General al Politiei de Frontieră de către operatorii aerieni
care execută zborurile respective, înainte de decolare, cu precizarea tipului
si înmatriculării aeronavei, a itinerarului si a orarului de zbor.
(3) Zborurile
mentionate la alineatele precedente, pentru care, conform reglementărilor
aeronautice în vigoare, este necesară obtinerea unei autorizatii de survol, se
comunică Inspectoratului General al Politiei de Frontieră de către Autoritatea
Aeronautică Civilă Română în momentul emiterii autorizatiei respective.
(4) Prevederile
prezentului articol nu se aplică în cazul zborurilor efectuate pe căile aeriene
alocate traficului aerian international.
Art. 39. - În zona de
frontieră, pe adâncimea de 500 metri de la linia de frontieră către interior,
cu avizul directiei teritoriale a politiei de frontieră competente, se pot
executa activităti cum sunt: mineritul, exploatările de titei, de gaze, de ape
minerale, de ape termale, exploatările forestiere, balastiere sau de cariere,
lucrările de îmbunătătiri funciare si irigatii, îndiguirile, lucrările sau constructiile
pe cursurile de apă, lucrări de asigurare a conditiilor de navigatie,
constructiile si amenajările turistice, de agrement sau de altă natură,
cercetările sau prospectările geologice.
Art. 40. - Pescuitul
industrial si sportiv în apele de frontieră, apele maritime interioare si în
marea teritorială se efectuează, în conditiile legii, în locurile si sectoarele
stabilite de autoritătile competente, cu avizul prealabil al sefului inspectoratului
judetean al politiei de frontieră.
Art. 41. - Bărcile si
ambarcatiunile înmatriculate potrivit legii, aflate în apele de frontieră si
apele maritime interioare, se păstrează în locurile stabilite de căpităniile de
port sau, după caz, de autoritătile administratiei publice locale, cu avizul
sefilor sectoarelor politiei de frontieră, luându-se măsuri de către cei care
le detin, pentru a se preveni folosirea acestora la trecerea ilegală a
frontierei de stat, la practicarea contrabandei sau la alte activităti ilicite.
Art. 42. - (1)
Activitătile de agrement si sportive în apele de frontieră se pot desfăsura cu
aprobarea căpităniei de port sau, după caz, a administratiei publice locale si
cu avizul sefului sectorului politiei de frontieră.
(2) În apele de frontieră,
în marea interioară si în marea teritorială navele cu excursionisti, precum si
orice altă navă sau ambarcatiune nu au voie să acosteze decât în porturi sau în
alte locuri special amenajate în acest scop. În caz de fortă majoră acostarea
se poate face în orice punct de pe malul românesc, anuntându-se cea mai
apropiată formatiune locală a politiei de frontieră sau, în lipsa acesteia, a
politiei. Dispozitiile acestui alineat nu se aplică cetătenilor români posesori
de bărci.
(3) Avizul directiei
teritoriale a politiei de frontieră competente este obligatoriu pentru navele
si ambarcatiunile străine care navighează pe Dunărea interioară, pe bratul
Tulcea si bratul Sulina.
Art. 43. - Păsunatul
animalelor este permis în timpul zilei până la fâsia de protectie a frontierei
de stat, la frontiera externă, sau până la culoarul de frontieră, la frontiera
internă, iar noaptea, până la 500 metri fată de acestea, către interior, în
locurile stabilite de autoritătile administratiei publice locale si cu avizul
sefului sectorului politiei de frontieră.
Art. 44.- (1)
Vânătoarea de-a lungul frontierei de stat pe adâncimea de 500 metri de la fâsia
de protectie a frontierei de stat, la frontiera externă, sau de la culoarul de
frontieră, la frontiera internă, către interior, pentru frontiera de uscat, si
de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apă, este interzisă.
(2) Vânătoarea
organizată a animalelor de pradă, pe adâncimea prevăzută la alin. (1), este
admisă numai ziua si numai de la fâsia de protectie a frontierei de stat, la
frontiera externă, sau de la culoarul de frontieră, la frontiera internă, către
interior, pe baza hotărârilor consiliilor locale si cu avizul prealabil al
sefului sectorului politiei de frontieră.
Art. 45. - (1) Orice
activitate în punctele de trecere a frontierei de stat, alta decât efectuarea
controlului de frontieră, se poate desfăsura numai după obtinerea prealabilă a
avizului din partea sefului directiei teritoriale a politiei de frontieră
competente sau a sefului structurii de coordonare a punctelor de trecere
aeroportuare, a autoritătilor administratiei publice locale si a altor
autorităti prevăzute de lege, după caz.
(2) Încălcarea
conditiilor prevăzute în avizul eliberat conform alin. (1) poate duce la
retragerea avizului si la sanctionarea contraventională a titularului acestuia.
Art. 46. - (1)
Persoanelor care se deplasează sau care desfăsoară diferite activităti în
apropierea frontierei de stat le este interzis:
a) să tragă cu arma
peste frontiera de stat;
b) să deterioreze sau
să distrugă semnele de frontieră, instalatiile sau mijloacele tehnice de pază
ale politiei de frontieră;
c) să utilizeze focul
deschis fără luarea măsurilor pentru împiedicarea propagării focului la
vecinătăti;
d) să fixeze pe bandă
magnetică, pe hârtie sau alt suport imagini care să redea portiuni din
teritoriul statelor vecine;
e) să facă schimb de
obiecte sau corespondentă peste frontiera de stat, în alte puncte decât cele
destinate prin lege acestui scop;
f) să desfăsoare
activităti care pot polua apele, marea, aerul sau solul în zona de frontieră,
precum si apele maritime aflate sub jurisdictia statului român;
g) să poarte
convorbiri neautorizate peste linia de frontieră;
h) să comită fapte,
gesturi sau să profereze expresii jignitoare la adresa statului vecin sau a
cetătenilor acestuia.
(2) Restrictiile
prevăzute la alin. (1) lit. d), e) si g) sunt aplicabile doar în situatia în
care acestea sunt prevăzute în acordurile sau conventiile privitoare la
frontieră încheiate de România cu statele vecine.
Art. 47. - În
situatii deosebite, pe timpul unor actiuni ale politiei de frontieră, se poate
opri temporar accesul si desfăsurarea unor activităti în apropierea frontierei
de stat în afara localitătilor. Aceste măsuri vor fi aduse la cunostintă
autoritătilor administratiei publice locale si populatiei în timp util.
CAPITOLUL IV
Sistemul de Informare
National privind circulatia persoanelor si bunurilor prin frontieră (SIF)
SECTIUNEA 1
Dispozitii privind înfiintarea, scopul
functionării si gestionarea SIF
Art. 48. - Se
înfiintează Sistemul de Informare National privind circulatia persoanelor si
bunurilor prin frontieră, denumit în continuare SIF, sistem unitar la
nivel national, prin care se tine evidenta, se prelucrează si se valorifică
informatiile cu privire la criminalitatea transfrontalieră si infractiunile de
frontieră, la persoane si bunuri.
Art. 49. - (1) Scopul
functionării SIF constă în sprijinirea actiunilor de mentinere a ordinii
publice si sigurantei nationale si aplicarea prevederilor legale cu privire la
circulatia persoanelor si bunurilor pe teritoriul României.
(2) Autoritatea
publică centrală care gestionează si răspunde de SIF este Ministerul de
Interne.
Art. 50. - (1) SIF
cuprinde acele categorii de date referitoare la persoane fizice si bunuri care
sunt furnizate de autoritătile publice, denumite în continuare autorităti
semnalante, necesare asigurării respectării regimului juridic al frontierei
de stat, precum si altor interese legitime ale statului.
(2) Autoritătile
semnalante răspund de veridicitatea datelor introduse sau transmise pentru a fi
introduse în SIF.
Art. 51. - Utilizarea
SIF se face cu respectarea dispozitiilor legale privind protectia datelor,
precum si protectia persoanei împotriva prelucrării automate neautorizate a
datelor referitoare la persoane.
SECTIUNEA a 2-a
Art. 52. - În SIF pot
să introducă date, să le modifice, să le steargă si să le prelucreze
autoritătile cu atributii în domeniul apărării nationale, ordinii publice si
sigurantei nationale, cele cu atributii în domeniul respectării regimului
juridic al frontierei de stat, precum si autoritatea judecătorească, potrivit
competentelor legale, pe baza protocoalelor încheiate de Ministerul de Interne
cu fiecare autoritate.
Art. 53. - (1) Cu
privire la persoane sunt introduse următoarele date:
a) numele si
prenumele, numele anterior, pseudonimele sau poreclele care au fost eventual
înregistrate separat;
b) semnele fizice
particulare, obiective si inalterabile;
c) prima literă a
celui de-al doilea prenume;
d) data si locul
nasterii;
e) sexul;
f) cetătenia;
g) mentiunea că
persoanele în cauză sunt înarmate, după caz;
h) mentiunea că
persoanele în cauză sunt violente, după caz;
i) motivul
semnalării;
j) măsura care
trebuie luată.
(2) Includerea altor
date cu privire la persoane se face potrivit legii.
Art. 54. - Datele
privind străinii semnalati ca inadmisibili sunt introduse în SIF în temeiul
unei comunicări făcute de o autoritate administrativă sau judecătorească,
potrivit legii.
Art. 55. - (1) Datele
privind persoanele căutate în vederea extrădării sau expulzării se introduc sau
se transmit de către autoritatea care a dispus măsura, potrivit legii.
(2) În situatia în
care motivul semnalării este săvârsirea unei infractiuni, autoritatea
semnalantă comunică, o dată cu semnalarea, documentele si următoarele
informatii care privesc cazul:
a) autoritatea care a
emis cererea;
b) începerea
urmăririi penale, existenta unui mandat de arestare, a unui mandat de aducere
ori a unei hotărâri judecătoresti executorii;
c) natura si
calificarea juridică a infractiunii;
d) descrierea
circumstantelor săvârsirii infractiunii, inclusiv momentul, locul, gradul de
participare la infractiuni a persoanei semnalate;
e) consecintele
infractiunii, în măsura posibilitătilor.
Art. 56. - (1) Datele
privind persoanele dispărute se introduc de organele abilitate ale Ministerului
de Interne si ale Ministerului Justitiei.
(2) În SIF pot fi
introduse, de către autoritătile autorizate sau la solicitarea autoritătilor interesate,
si date referitoare la persoanele care necesită o formă de protectie, potrivit
legii.
Art. 57. - (1) Pentru
a preveni săvârsirea infractiunilor de frontieră si amenintărilor la ordinea
publică în SIF pot fi introduse date provizorii referitoare la persoane sau
bunuri, în scopul urmăririi lor si al controlului la frontieră, dacă:
a) există indicii
temeinice că persoana în cauză intentionează să comită sau comite infractiuni;
b) aprecierea
persoanei în cauză permite, în temeiul faptelor sanctionate de lege, comise
până în prezent, să se presupună că aceasta va comite si în viitor alte
asemenea fapte.
(2) O semnalare poate
fi introdusă în SIF de către sau la cererea autoritătilor responsabile pentru
siguranta natională, dacă permite să se presupună că informatiile prevăzute la
alin. (4) sunt necesare pentru prevenirea unei amenintări grave din partea
persoanei în cauză sau a altor amenintări grave pentru siguranta internă si
externă a României.
(3) În cadrul
supravegherii sub acoperire următoarele informatii pot fi culese si introduse
în SIF, în totul sau în parte, cu ocazia controlului la frontieră sau a altor
controale politienesti si vamale efectuate în interiorul tării:
a) faptul că persoana
sau vehiculul semnalat a fost găsit;
b) locul, momentul sau
motivul verificării;
c) itinerarul si
destinatia călătoriei;
d) persoanele care
însotesc persoana în cauză sau ocupantii vehiculului;
e) vehiculul
utilizat;
f) obiectele
transportate;
g) circumstantele în
care a fost găsită persoana sau vehiculul.
(4) Cu ocazia
culegerii informatiilor se iau măsuri pentru a nu pune în pericol caracterul
discret al supravegherii.
(5) În cadrul
controlului specific mentionat la alin. (1) persoanele, vehiculele si bunurile
transportate pot fi perchezitionate, pentru realizarea scopului prevăzut la
alin. (2) si (3); dacă controlul specific nu este autorizat, acesta se va
transforma, în mod automat, în supraveghere.
Art. 58. - (1) Datele
privind bunurile căutate pentru a fi confiscate sau pentru a fi utilizate ca
probe într-un proces penal se introduc în SIF.
(2) Dacă în urma unei
căutări se descoperă existenta unei semnalări privind un bun găsit, politia de
frontieră contactează autoritatea semnalată pentru a conveni asupra măsurilor
necesare; în acest scop pot fi transmise si date cu caracter personal, cu
respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.
(3) În SIF se
introduc date referitoare la următoarele categorii de bunuri:
a) vehiculele cu
motor cu o capacitate cilindrică mai mare de 50 cm 3 , furate
sau pierdute;
b) remorcile si
rulotele care au o masă netă mai mare de 750 kg, furate sau pierdute;
c) armele de foc
furate sau pierdute;
d) formulare cu regim
special, în alb, furate sau pierdute;
e) documentele care
atestă identitatea persoanei (documente de identitate, pasapoarte, permise de
conducere), care au fost furate sau pierdute;
f) bancnotele sau
titlurile de valoare suspecte;
g) alte bunuri cu
regim special, potrivit legii, furate sau pierdute.
Art. 59. - (1) În
afara autoritătilor prevăzute la art. 52 alin. (1) pot avea acces la datele
introduse în SIF si alte autorităti publice, în baza protocolului încheiat cu
Ministerul de Interne.
(2) Autoritătile
prevăzute la alin. (1) si cele prevăzute la art. 52 alin. (1), stabilite să
utilizeze baza de date a SIF, vor comunica Ministerului de Interne, pentru
autorizare, structurile proprii
desemnate să utilizeze SIF. Autorizarea va cuprinde datele care se pot
căuta si scopul pentru care poate fi efectuată căutarea.
(3) Mijloacele
tehnice si costurile necesare realizării accesului se asigură de fiecare
autoritate interesată, cu respectarea cerintelor de natură tehnică impuse de
gestionarul SIF.
SECTIUNEA a 3-a
Controlul
Art.
60. - (1) Orice autoritate dintre cele prevăzute la art. 52 alin. (1) si la
art. 59 alin. (1) poate reproduce date introduse în SIF de altă autoritate
numai cu acordul acesteia si numai pentru îndeplinirea atributiilor legale.
(2) Semnalările
autoritătilor altor state, care au un sistem similar de informare, la care
Politia de Frontieră Română, Politia Română sau Directia Generală a Vămilor are
acces conform unui document bilateral, se utilizează în conformitate cu
prevederile acelui document.
Art. 61. - (1) Orice
modificare a scopului utilizării datelor din SIF se face cu acordul autoritătii
române sau străine semnalate si numai pentru a preveni o amenintare gravă si
iminentă pentru interesul public, ordinea publică si siguranta natională ori
săvârsirea altor fapte grave.
(2) Datele nu pot fi
utilizate în scopuri administrative; fac exceptie datele privind străinii
semnalati ca inadmisibili.
Art. 62. - (1)
Autoritătile prevăzute la art. 52 alin. (1) si la art. 59 alin. (1) sunt
responsabile pentru exactitatea, actualitatea si legalitatea introducerii datelor
în SIF. Numai autoritatea în cauză are dreptul să modifice, din proprie
initiativă sau la solicitarea gestionarului SIF, să adauge sau să steargă
datele pe care le-a introdus.
(2) Dacă o altă
autoritate, un alt organ al administratiei de stat sau o altă persoană, alta
decât cea semnalată, detine probe că unele date introduse în SIF nu corespund
stării de fapt, informează fără întârziere gestionarul SIF, care are obligatia
să ceară autoritătii semnalate corectarea sau stergerea datelor în cauză.
Art. 63. - Fiecare
autoritate prevăzută la art. 52 alin. (1) si la art. 59 alin. (1) desemnează un
organ de control însărcinat să verifice corectitudinea introducerii datelor
proprii în SIF sau dacă prelucrarea si utilizarea acestor date nu încalcă
drepturile persoanei la care se referă. În acest scop organul de control are
acces la sectiunea de date proprii introduse în SIF.
Art. 64. - (1) Datele
introduse în SIF, referitoare la persoanele prevăzute la art. 56, se păstrează
numai pe durata necesară atingerii scopului pentru care au fost furnizate.
Necesitatea păstrării acestor date se examinează periodic, la un interval de
cel mult 3 ani de la introducerea lor, de către autoritatea semnalată. Datele
referitoare la bunuri si obiecte se examinează periodic, la un interval de cel
mult 1 an.
(2) Organul de
control poate stabili, după caz, termene de examinare mai scurte, dacă
împrejurările sau faptele semnalate permit acest lucru.
(3) Gestionarul SIF
informează autoritătile prevăzute la art. 52 alin. (1) si la art. 59 alin. (1)
despre stergerile de date programate în sistem, acordând un preaviz de o lună.
(4) Autoritatea
semnalantă poate decide în termenul de examinare să mentină semnalarea, dacă
mentinerea ei este necesară scopurilor pentru care a fost făcută. Orice prelungire
făcută trebuie comunicată gestionarului SIF.
Dispozitiile alin.
(1) sunt aplicabile si pentru semnalările care au fost prelungite.
Art. 65. - (1)
Celelalte date, altele decât cele prevăzute la art. 64, sunt păstrate cel mult
10 ani, datele referitoare la documentele de identitate eliberate si la
bancnotele înregistrate cel mult 5 ani, iar cele referitoare la vehiculele cu
motor, remorci si rulote cel mult 3 ani.
(2) După intervalul
de timp prevăzut la alin. (1) datele respective se mai păstrează timp de un an
într-o arhivă constituită la gestionarul SIF. Arhiva se va putea consulta numai
în scopul verificării ulterioare a exactitătii si legalitătii introducerii
datelor în SIF. După trecerea acestui interval datele vor fi distruse.
Art. 66. - Fiecare
autoritate prevăzută la art. 52 alin. (1) si la art. 59 alin. (1) răspunde
pentru orice prejudiciu cauzat unei persoane prin utilizarea fisierului SIF.
Art. 67. - (1)
Fiecare autoritate prevăzută la art. 52 alin. (1) si art. 59 alin. (1) adoptă,
în ceea ce priveste domeniul său de responsabilitate din cadrul SIF, măsurile
necesare pentru:
a) a preveni accesul
oricărei persoane neautorizate la instalatiile utilizate pentru prelucrarea datelor
personale;
b) a preveni citirea,
copierea, modificarea sau eliminarea suporturilor de date de către persoane
neautorizate;
c) a preveni
introducerea neautorizată a unor date în fisier si orice consultare, modificare
sau stergere neautorizată a unor date personale introduse în fisier;
d) a preveni
utilizarea sistemului de prelucrare automata a datelor de către persoane
neautorizate prin intermediul echipamentelor de transmitere a datelor;
e) a garanta că, în
ceea ce priveste utilizarea unui sistem automat de prelucrare a datelor,
persoanele autorizate au acces numai la datele pentru care sunt responsabile;
f) a garanta că se
pot controla si stabili autoritătile cărora li s-au transmis date personale
prin echipamentul de transmitere a datelor;
g) a garanta că se
poate controla si stabili, ulterior, care date personale au fost introduse în
sistemul de prelucrare automată a datelor, precum si momentul si persoanele
care le-au introdus;
h) a preveni citirea,
copierea, modificarea sau stergerea datelor personale în timpul transmiterii
lor sau al transportului suporturilor de date.
(2) Pentru
prelucrarea datelor în sectiunea sa fiecare autoritate poate desemna numai
persoane cu calificare specială, supuse controalelor de securitate la accesul
în spatiile de lucru si la instalatiile utilizate pentru prelucrarea datelor
personale.
CAPITOLUL V
Răspunderi si
sanctiuni
Art.
68. - Încălcarea dispozitiilor prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă
atrage, după caz, răspunderea penală, civilă, contraventională sau administrativă
a persoanei vinovate.
Art. 69. - Pentru
faptele prevăzute la art. 46 lit. f) politistii de frontieră si organele
specializate ale administratiei publice centrale si locale aplică prevederile
dispozitiilor legale privind protectia mediului.
Art. 70. - (1)
Intrarea sau iesirea din tară prin trecerea ilegală a frontierei de stat
constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 2 ani.
(2) Dacă fapta
prevăzută la alin. (1) a fost săvârsită în scopul sustragerii de la executarea
unei pedepse, fapta se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
Art. 71. - (1) Fapta
persoanei care racolează, îndrumă sau călăuzeste una sau mai multe persoane în
scopul trecerii frauduloase a frontierei de stat, precum si a celei care
organizează această activitate constituie infractiune si se pedepseste cu
închisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Fapta de a se
asocia sau a initia constituirea unei asocieri în scopul săvârsirii faptei
prevăzute la alin. (1) ori aderarea sau sprijinirea sub orice formă a unei
astfel de asocieri se pedepseste cu închisoare de la 3 la 10 ani.
Art. 72. - Tentativa
la infractiunile prevăzute la art. 70 si 71 se pedepseste.
Art. 73. - Bunurile
si valorile care au servit sau care au fost destinate să servească la
săvârsirea infractiunilor prevăzute la art. 70 si 71 ori care au fost obtinute
prin săvârsirea acestor infractiuni, dacă sunt ale infractorului, se confiscă.
Art. 74. - Orice
utilizare a datelor din SIF care nu este conformă cu dispozitiile legii
constituie abuz în serviciu contra intereselor persoanelor si se pedepseste
conform Codului penal.
Art. 75. - Sunt
contraventii, dacă potrivit legii penale nu sunt considerate infractiuni,
următoarele fapte:
a) tragerea cu arma
peste frontiera de stat, deteriorarea ori distrugerea semnelor de frontieră, a
instalatiilor sau mijloacelor tehnice de pază, supraveghere si control ale
Politiei de Frontieră Române, utilizarea focului deschis fără luarea măsurilor
pentru împiedicarea propagării focului la vecinătăti, în apropierea liniei de
frontieră;
b) aducerea în
România de către transportatorii aerieni, navali sau terestri a cetătenilor
străini sau apatrizi fără documente de trecere a frontierei, cu documente sau
vize false ori falsificate, sau ascunsi în mijloacele de transport;
c) refuzul sub orice
formă de a permite autoritătilor de frontieră vizitarea aeronavelor, navelor,
mijloacelor de transport rutiere sau feroviare, a magaziilor, hambarelor si a
altor locuri ce prezintă interes pentru controlul de frontieră;
d) refuzul unei
persoane de a da relatii pentru stabilirea identitătii sale, de a se legitima
cu actele de identitate ori de a prezenta la control bagajele sau mijloacele de
transport, la cererea organelor politiei de frontieră sau ale politiei;
e) accesul la uscat
fără aprobarea sefului punctului de trecere al membrilor echipajelor navelor
românesti de transport de mărfuri care din motive justificate sunt obligate să
stationeze în raza portului; neprezentarea după plecarea navei a marinarilor rămasi
pe teritoriul României, la agentia companiei de navigatie de care apartine
nava, pentru a li se rezolva situatia; accesul la bord al membrilor de familie
ai marinarilor străini îmbarcati pe navele aflate în porturile românesti care
navighează între porturile Constanta, Sulina si Moldova Veche fără pasaport ori
alte documente de trecere a frontierei sau fără avizul sefului punctului de
trecere; desfăsurarea oricărei activităti în punctele de trecere a frontierei
de stat, alta decât efectuarea controlului de frontieră, fără avizul sefului
directiei teritoriale a politiei de frontieră competente, al sefului structurii
de coordonare a
punctelor de trecere aeroportuare, al administratiei
publice locale sau al altei autorităti prevăzute de lege, după caz;
f) accesul
persoanelor în fâsia de protectie a frontierei de stat până la culoarul de
frontieră sau malul apelor, după caz, fără documente de identitate sau fără
aprobarea administratiei publice sau avizul sefului formatiunii locale a
politiei de frontieră; accesul persoanelor pentru efectuarea unor activităti
dincolo de fâsia de protectie a frontierei de stat, în situatia în care aceasta
se constituie mai în adâncime, precum si în insulele si ostroavele apartinând
statului român, situate în apele de frontieră, prin alte locuri sau în alte
conditii decât cele stabilite de administratia publică locală sau fără avizul
sefului formatiunii locale a politiei de frontieră; accesul persoanelor în
insulele si ostroavele de formatiune nouă din apele de frontieră înainte de
determinarea apartenentei acestora; desfăsurarea activitătilor prevăzute la
art. 39 fără avizul directiilor teritoriale ale politiei de frontieră;
efectuarea pescuitului în apele de frontieră în alte locuri sau alte sectoare
decât cele stabilite de autoritătile competente; păstrarea bărcilor si
ambarcatiunilor aflate în apele de frontieră sau în apele maritime interioare
în alte locuri decât cele stabilite de autoritătile competente sau neluarea de
către cei care le detin a măsurilor necesare pentru a preveni folosirea
acestora la trecerea ilegală a frontierei de stat, la practicarea contrabandei
sau la alte activităti ilicite; desfăsurarea activitătilor de agrement si
sportive în apele de frontieră fără aprobarea căpităniei de port sau, după caz,
a administratiei publice locale sau fără avizul sefului sectorului politiei de
frontieră; acostarea fără drept a navelor ambarcatiunilor cu excursionisti în
alte locuri decât porturile sau locurile special amenajate în acest scop sau
lipsa avizului directiei teritoriale a politiei de frontieră competente în
cazul navelor si ambarcatiunilor străine care navighează pe Dunărea interioară
pe bratul Tulcea si bratul Sulina; păsunatul animalelor în timpul zilei dincolo
de fâsia de protectie a frontierei de stat, la frontiera externă sau dincolo de
culoarul de frontieră, la frontiera internă; păsunatul animalelor în timpul
noptii în alte locuri decât cele stabilite de autoritătile administratiei
publice locale sau fără avizul sefului sectorului politiei de frontieră;
vânătoarea de-a lungul frontierei de stat, pe adâncimea de 500 metri de la
fâsia de protectie a frontierei de stat, la frontiera externă, sau de la
culoarul de frontieră, la frontiera internă, către interior, pentru frontiera
de uscat, si de la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apă;
desfăsurarea vânătorii, prevăzută la art. 44 alin (2), fără avizul prealabil al
sefului sectorului politiei de frontieră; fixarea pe bandă magnetică, pe hârtie
sau pe alt suport a imaginilor care redau portiuni din teritoriul statelor
vecine, de către persoanele care se deplasează sau care desfăsoară diferite
activităti în apropierea frontierei de stat, dacă acest lucru este prevăzut în
acordurile sau conventiile privitoare la frontieră încheiate de România cu statele
vecine; purtarea de convorbiri neautorizate peste linia de frontieră, dacă
acest lucru este prevăzut în acordurile sau conventiile privitoare la frontieră
încheiate de România cu statele vecine; comiterea sau proferarea de către
persoanele care se deplasează sau desfăsoară activităti în apropierea
frontierei de stat de fapte, gesturi sau expresii jignitoare la adresa statului
vecin sau a cetătenilor acestuia, dacă acestea sunt prevăzute în acordurile sau
conventiile privitoare la frontieră încheiate de România cu statele vecine.
Art. 76. - (1)
Contraventiile prevăzute la art. 75 se sanctionează după cum urmează:
a) cu închisoare
contraventională de la 15 zile la 3 luni sau cu amendă de la 5.000.000 lei la
50.000.000 lei cele de la lit. a);
b) cu amendă de la
30.000.000 lei la 150.000.000 lei cele de la lit. b);
c) cu amendă de la
5.000.000 lei la 25.000.000 lei cele de la lit. e);
d) cu amendă de la
3.000.000 lei la 15.000.000 lei cele de la lit. c) si d);
e) cu amendă de la
1.000.000 lei la 10.000.000 lei cele de la lit. f).
(2) Sanctiunea
prevăzută la alin. (1) lit. b) se aplică transportatorului pentru fiecare
persoană transportată.
(3) Prevederile
prezentei ordonante de urgentă se completează cu dispozitiile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor. Fac exceptie contraventiile
prevăzute la alin. (1) lit. a) si b), cărora nu li se aplică dispozitiile art.
25-27.
(4) Cuantumul
amenzilor se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
Art. 77. - (1)
Contraventiile prevăzute la art. 75 se constată si sanctiunile se aplică,
potrivit legii, după caz, de către personalul Politiei de Frontieră Române, al
Politiei Române sau de către împuternicitii autoritătilor administratiei
publice locale.
(2) În cazul
sanctiunilor cu amendă contravenientul poate face plângere, în termen de 15
zile de la comunicarea procesului-verbal de constatare a contraventiei, la
instanta de judecată, potrivit legii.
(3) În cazul
contraventiilor prevăzute la art. 75 lit. a), dacă agentul constatator
apreciază că sanctiunea amenzii este îndestulătoare, aplică amenda. În caz
contrar procesul-verbal de constatare a contraventiei se trimite de îndată
judecătoriei în a cărei rază teritorială a fost săvârsită contraventia.
Împotriva hotărârii
pronuntate de instantă se poate face cerere de reexaminare, în termen de 24 de
ore de la pronuntare, dacă contravenientul a fost prezent la dezbateri, sau de
la comunicare, dacă a lipsit de la dezbateri.
(4) Sanctiunea
închisorii contraventionale poate fi aplicată minorilor numai dacă au împlinit
vârsta de 16 ani; în acest caz limitele sanctiunii prevăzute în prezenta
ordonantă de urgentă se reduc la jumătate.
(5) În cazul
minorilor care nu au împlinit vârsta de 16 ani se aplică prevederile legii
privind regimul ocrotirii unor categorii de minori.
Art. 78 - Din sumele
rezultate din amenzile aplicate conform art. 76, precum si din valorificarea
bunurilor de contrabandă sau a altor bunuri supuse confiscării, conform legii,
o cotă de 50% va reveni Politiei de Frontieră Române, Politiei Române sau
autoritătii publice locale din care face parte agentul constatator. Această
sumă se retine integral ca venituri extrabugetare, cu titlu permanent, si va fi
repartizată astfel: 20% pentru premierea persoanelor care au descoperit
săvârsirea faptei si au aplicat sanctiunea, iar 80% pentru finantarea
cheltuielilor materiale si de capital; sumele rămase necheltuite la sfârsitul
fiecărui an se reportează în anul următor, având aceeasi destinatie.
Art. 79. - Amenzile
aplicate persoanelor fizice sau juridice străine pot fi plătite si în valuta
liber convertibilă, prin transformarea amenzilor din lei în valuta
convertibilă, la cursul valutar oficial în vigoare la data săvârsirii
contraventiei.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale si
tranzitorii
Art.
80. - Dispozitiile prezentei ordonante de urgentă se completează cu prevederile
acordurilor, conventiilor si altor întelegeri internationale în materie,
încheiate de România cu terte state, ratificate potrivit legii.
Art. 81. - Ministerul
de Interne va elabora normele de aplicare a prezentei ordonante de urgentă, pe
care le va supune Guvernului spre adoptare în termen de 40 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Art. 82. - La intrarea în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă se abrogă Legea nr. 56/1992 privind frontiera de stat a
României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396 din
24 august 2000, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul de
interne,
Nicolae Berechet,
secretar de stat
Ministrul finantelor
publice,
Mihai Nicolae
Tănăsescu
Bucuresti, 27 iunie 2001.
Nr. 105.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
În temeiul
prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. La articolul 6,
după alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu
următorul cuprins:
“ (11)
Declaratia privind evidenta nominală a asiguratilor si a obligatiilor de plată
către bugetul asigurărilor sociale de stat constituie titlu de creantă si
devine titlu executoriu la data la care creanta bugetară este scadentă conform
legii.”
2. Alineatul (51) al
articolului 21 va avea următorul cuprins:
“ (51 )
Contributia de asigurări sociale pentru persoanele care beneficiază de plăti
compensatorii se suportă de bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj
la nivelul unei treimi din cota stabilită pentru conditii normale de muncă.”
3. La articolul
21, după alineatul (5 1 ) se introduce
alineatul (5 2 ) cu următorul cuprins:
“ (5 2 )
Contributia de asigurări sociale pentru salariatii din industria de apărare,
care beneficiază de indemnizatii, potrivit legii, în perioada de întrerupere a
activitătii, se suportă astfel:
a) de bugetul
Fondului pentru plata ajutorului de somaj la nivelul unei treimi din cota
stabilită pentru conditii normale de muncă, reprezentând contributia
individuală de asigurări sociale;
b) de angajatori,
conform prevederilor alin. (3).”
4. Litera a) a
alineatului (1) al articolului 23 va avea următorul cuprins:
“ a) salariile
individuale brute, realizate lunar, inclusive sporurile si adaosurile,
reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de muncă, în cazul
asiguratilor prevăzuti la art. 5 alin. (1) pct. I, sau veniturile brute de
natura drepturilor salariale realizate lunar de asiguratii prevăzuti la art. 5
alin. (1) pct. II si VI;”
5. La articolul
31, după alineatul (5) se introduc alineatele (6) si (7) cu următorul cuprins:
“(6) Neretinerea si
nevărsarea de către angajatori a contributiei individuale de asigurări sociale
prevăzute la art. 21 alin. (2) si la art. 22 alin. (1) constituie stopaj la
sursă si generează plata unor penalităti, potrivit reglementărilor legale în
vigoare.
(7) Sumele
reprezentând penalităti se fac venit la bugetul asigurărilor sociale de stat.”
6. Alineatul (2)
al articolului 37 va avea următorul cuprins:
“ (2) În perioada în
care asiguratului i s-a retinut contributia de asigurări sociale, iar
angajatorul nu si-a achitat, în conditiile prezentei legi, contributia datorată
în calitatea sa de contribuabil, pe o perioadă mai mică de 6 luni, asiguratii
beneficiază de toate drepturile prevăzute de prezenta lege.”
7. La articolul
37, după alineatul (2) se introduc alineatele (21 ) si (22) cu
următorul cuprins:
“ (21 ) În cazul
în care asiguratului i s-a retinut contributia de asigurări sociale, iar
perioada de neplată a contributiei datorate de către angajator, în conditiile
prezentei legi, este mai mare de 6 luni, asiguratii nu pot beneficia de pensia
anticipată sau de pensia anticipată partială până la achitarea integrală de
către angajator a contributiilor datorate si a majorărilor de întârziere
aferente.
(22 ) În
situatiile prevăzute la alin. (21) asiguratii pot beneficia de celelalte
categorii de pensii în conditiile prevăzute de prezenta lege.”
8. Alineatul (5)
al articolului 41 va avea următorul cuprins:
“ (5) Asiguratii care
îndeplinesc conditiile prevăzute la alin. (1)-(4), dovedite prin decizia de
admitere a cererii de pensionare, îsi pot continua activitatea numai cu acordul
angajatorului.”
9. Alineatul (4)
al articolului 43 va avea următorul cuprins:
“ (4) Criteriile de
încadrare a activitătilor de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a
materiilor prime nucleare din zonele I si II de expunere la radiatii se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale si a Ministerului Sănătătii si Familiei, în urma
consultării Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, în
termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.”
10. Articolul 45
va avea următorul cuprins:
“ Art. 45. -
Personalul navigant din aviatia civilă beneficiază de prevederile art. 43 alin.
(2) si ale art. 44, în conditiile realizării unui număr minim de ore de zbor,
salturi, respectiv starturi, aprobat prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, a Ministerului Sănătătii si
Familiei si a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, în
urma consultării cu CNPAS. Hotărârea Guvernului va fi adoptată în termen de 3
luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.”
11. Articolul 781 va avea
următorul cuprins:
“ Art. 781 . - (1)
Numărul de puncte realizat de someri se calculează prin raportarea cuantumului
drepturilor bănesti lunare acordate la salariul mediu brut lunar din luna
respectivă, comunicat de Institutul National de Statistică.
(2) Se exceptează de
la prevederile alin. (1) persoanele care beneficiază de plăti compensatorii,
pentru care s-a achitat contributia din bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj, pentru care numărul de puncte se calculează prin
raportarea unei treimi din drepturile primite, în aceste cazuri, la salariul
mediu brut lunar din luna respectivă, comunicat de Institutul National de
Statistică.”
12. Alineatul (1)
al articolului 80 va avea următorul cuprins:
“ Art. 80. - (1)
Valoarea unui punct de pensie se calculează pe baza unui coeficient care nu
poate fi mai mic de 30% si mai mare de 50% din salariul mediu brut pe economie,
utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.”
13. La articolul
99, după alineatul (2) se introduce alineatul (2 1 ) cu
următorul cuprins:
“ (2 1 ) Din
duratele de acordare a concediilor medicale, respectiv a concediilor pentru
cresterea copiilor, exprimate în zile calendaristice de incapacitate temporară
de muncă, se plătesc zilele lucrătoare.”
14. Articolul 101
va avea următorul cuprins:
“ Art.101. -
Indemnizatia pentru incapacitate temporară de muncă se suportă astfel:
A. de către
angajator, în functie de numărul de angajati avut la data ivirii incapacitătii
temporare de muncă, astfel:
a) până la 20 de
angajati, din prima zi până în a 7-a zi de incapacitate temporară de muncă;
b) între 21-100 de
angajati, din prima zi până în a 12-a zi de incapacitate temporară de muncă;
c) peste 100 de
angajati, din prima zi până în a 17-a zi de incapacitate temporară de muncă;
B. de bugetul
asigurărilor sociale de stat, începând cu:
a) prima zi de
incapacitate temporară de muncă, în cazul persoanelor prevăzute la art. 5 alin.
(1) pct. III, IV, V si alin. (2);
b) ziua următoare
celor suportate de angajator, conform lit. A, si până la data încetării
incapacitătii temporare de muncă sau pensionării.”
15. Articolul 104
va avea următorul cuprins:
“ Art. 104. - De
drepturile prevăzute la art. 103 beneficiază toate categoriile de asigurati
prevăzuti la art. 5.”
16. Litera f) a
articolului 144 va avea următorul cuprins:
“ f) urmăreste
încasarea veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat; organizează,
îndrumă si controlează activitatea privind executarea creantelor bugetare,
potrivit dispozitiilor legale în vigoare;”
17. Litera k) a
articolului 148 va avea următorul cuprins:
“ k) nevirarea, în
conditiile legii, la bugetul asigurărilor sociale de stat a contributiei de
asigurări sociale la termenele prevăzute la art. 29;”
18. La articolul
148, după litera k) se introduce litera k 1) cu
următorul cuprins:
“ k 1 )
nevirarea, în conditiile legii, la bugetul asigurărilor sociale de stat a
contributiei de asigurări sociale timp de 3 luni consecutiv;”
19. Articolul 149
va avea următorul cuprins:
“ Art. 149. -
Contraventiile prevăzute la art. 148 se sanctionează după cum urmează:
a) cele prevăzute la
lit. b), c), f), g) si i), cu amendă de la 3.000.000 lei la 6.000.000 lei;
b) cele prevăzute la
lit. a), d), e), h), j), k) si l), cu amendă de la 15.000.000 lei la 50.000.000
lei;
c) cele prevăzute la
lit. k 1 ), cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.”
20. Articolul 151
va avea următorul cuprins:
“ Art. 151. - (1)
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de către organele de
control ale CNPAS si ale caselor teritoriale de pensii.
(2) Pentru
contraventiile prevăzute la art. 148 lit. a) si b) constatarea si aplicarea
amenzilor se pot face si de alt personal împuternicit al CNPAS si al caselor
teritoriale de pensii, desemnat prin decizie a presedintelui CNPAS.”
21. La articolul
167 1 , după alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
următorul cuprins:
“ (4) Vârstele
standard de pensionare din care se face reducerea prevăzută în tabelul nr. 4
sunt cele corespunzătoare anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul
de pensie, prevăzute în anexa nr. 3.”
Art. II. - Legea
nr. 19/2000, cu modificările si completările ulterioare si cu cele aduse prin
prezenta ordonantă de urgentă, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, după aprobarea acesteia de către Parlament, dându-se
textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii si
solidaritătii sociale,
Marin Sârbu
Ministrul finantelor
publice,
Mihai Nicolae
Tănăsescu
Bucuresti, 27 iunie 2001.
Nr. 107.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind exploatatiile agricole
În temeiul
prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Exploatatiile
agricole sunt forme complexe de organizare a proprietătii, prin care se pun
în valoare pământul, animalele si celelalte mijloace de productie,
interconectate într-un sistem unitar, în vederea executării de lucrări,
prestării de servicii si obtinerii eficiente de produse agricole.
Art. 2. -
Exploatatiile agricole pot fi formate din una sau mai multe proprietăti de
terenuri, animale si mijloace necesare procesului de productie agricolă.
Art. 3. -
Exploatatiile agricole se diferentiază în functie de:
a) natura juridică a
acestora;
b) forma de
proprietate;
c) natura activitătii
pe care o desfăsoară;
d) mărimea economică
si dimensiunea acestora:
- comerciale;
- familiale.
Art. 4. -
Exploatatiile agricole vor fi conduse si administrate de specialisti acreditati
de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, la propunerea organelor
de specialitate de la nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti.
CAPITOLUL II
Dimensionarea
exploatatiilor agricole comerciale
Art.
5. - (1) Dimensiunile minime pentru exploatatiile agricole comerciale sunt:
A. Pentru sectorul
vegetal:
a) cereale, plante
tehnice si medicinale:
- zona de câmpie 110
ha;
- zona de deal 50 ha;
b) pajisti naturale
cultivate si culturi furajere pentru zona de munte 25 ha;
c) legume 2 ha;
d) plantatii de pomi
si pepiniere 5 ha;
e) căpsunerii,
arbusti fructiferi 1 ha;
f) plantatii de vii
nobile, pepiniere si hamei 5 ha;
g) sere si solarii
0,5 ha;
B. Pentru sectorul
animalier:
a) vaci de lapte 15
capete;
b) taurine la
îngrăsat 50 de capete;
c) oi sau capre 300
de capete;
d) porci 100 de
capete;
e) alte specii de
animale 100 de capete;
f) găini ouătoare
2000 de capete;
g) păsări pentru
carne 5000 de capete;
h) alte specii de
pasări 1000 de capete;
i) apicultură 50 de
familii.
C. Pentru sectorul
piscicol:
a) bazine amenajate
pentru producerea puietului de peste 10 ha;
b) bazine amenajate
pentru producerea pestelui de consum 20 ha;
c) păstrăvării 1 ha.
(2) Exploatatiile
agricole înfiintate cu respectarea dimensiunilor minime, prevăzute la alin. (1),
vor beneficia de facilităti financiare, similare celor practicate în statele
Uniunii Europene.
Art. 6. -
Exploatatiile agricole se pot constitui din:
a) terenurile
dobândite în proprietate de persoanele fizice sau juridice, conform
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si ale Legii nr.
1/2000 pentru reconstruirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificările ulterioare:
b) terenurile
dobândite prin acte juridice între vii si pentru cauză de moarte;
c) terenurile
rezultate în urma schimburilor effectuate conform prevederilor art. 12 si 13
din Legea nr. 54/1998 privind circulatia juridică a terenurilor;
d) terenurile
rezultate prin asocierea liber consimtită a proprietarilor individuali;
e) terenurile
arendate;
f) terenurile
concesionate;
g) terenurile în
proprietate comună, detinute în devălmăsie;
h) terenurile în
proprietate comună, pe cote-părti (indiviziune).
CAPITOLUL III
Sprijinul acordat
exploatatiilor agricole
Art.
7. - Producătorii agricoli care detin sau administrează exploatatii agricole,
dimensionate potrivit art. 5 alin. (1), pot beneficia de sprijinul direct al
statului prin acordarea de subventii pe produs, în scopul îmbunătătirii
eficientei economice, cresterii productiei si indicilor de calitate ai
produselor agricole.
Art. 8. - (1) Lista
produselor agricole, fondurile si sursele de finantare se aprobă anual de
Guvern, la propunerea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor,
pentru plăti directe, acordate producătorilor agricoli organizati în
exploatatii agricole, pe perioada unui an de productie.
(2) În întelesul
prezentei ordonante de urgentă, prin an de productie se întelege
perioada corespunzătoare caracteristicilor biologice ale produselor sau
grupelor de produse agricole, numit si an agricol.
Art. 9. - (1)
Exploatatiile agricole pot beneficia de facilităti financiare din partea
statului pentru investitii privind cumpărarea de tractoare, utilaje agricole,
instalatii pentru irigat, constructii de spatii de productie, de stocare, de
protectia mediului, constructii de adăposturi în zootehnie, sere,
plantatii de pomi, vită de vie, hamei, căpsunerii etc.
(2) Fondurile si
sursele de finantare, precum si modul de acordare a facilitătilor prevăzute la
alin. (1), care nu sunt reglementate expres prin acte normative speciale, se
stabilesc anual prin hotărâre a Guvernului, înainte de începerea anului
agricol.
Art. 10. -
Exploatatiile agricole si detinătorii de depozite autorizate beneficiază de
ajutoare de depozitare pentru produse agricole, în conditiile legii.
Art. 11. -
Producătorii agricoli organizati în exploatatii agricole primesc de la
procesatori ajutoare de productie sub formă de avans, de cel putin 30% din
valoarea contractată, pe baza contractelor încheiate între acestia înainte de
începerea anului agricol.
Art. 12. - (1)
Producătorii agricoli, proprietari sau administratori de exploatatii agricole,
pot beneficia de credit ipotecar potrivit legii.
(2) Pentru garantarea
creditului primit, prevăzut la alin. (1), pot fi ipotecate bunurile imobile sau
gajate bunurile mobile, inclusiv certificatele de depozit.
CAPITOLUL IV
Exploatatii agricole
familiale
Art. 13. -
Exploatatiile agricole cu dimensiuni sub limitele prevăzute la art. 5 alin. (1)
sunt exploatatii agricole familiale.
Art. 14. - (1)
Exploatatiile agricole familiale pot beneficia de servicii de consultantă
gratuite, conform legislatiei în vigoare.
(2) Exploatatiile
agricole familiale pot fi stimulate pentru practicarea agriculturii ecologice,
prin acordarea de facilităti financiare suplimentare, stabilite prin legi
speciale.
CAPITOLUL V
Organizarea
teritoriului exploatatiilor agricole
Art. 15. - (1) Prin organizarea
teritoriului exploatatiilor agricole se întelege cadrul necesar pentru buna
desfăsurare a proceselor de productie, prin stabilirea categoriilor de
folosintă a terenurilor, schimbul de terenuri, rectificări de hotare,
amplasarea si dimensionarea exploatatiilor tarlalelor si parcelelor.
(2) Organizarea
teritoriului exploatatiilor agricole se execută pe bază de studii si proiecte.
(3) Organizarea
teritoriului se realizează prin:
a) corelarea
dezvoltării agriculturii din zonă cu celelalte activităti economice si sociale,
care să conducă la cresterea productiei agricole si la exploatarea în ansamblu
a teritoriului;
b) organizarea
terenului pe categorii de folosintă agricolă, si anume:
- organizarea
terenului arabil;
- organizarea
plantatiilor pomicole, viticole si de hamei;
- organizarea
păsunilor si fânetelor;
c) stabilirea retelei
de drumuri agricole.
Art. 16. - Pentru
stabilirea categoriilor de folosintă se au în vedere:
a) reducerea
dispersării categoriilor de folosintă neeconomice situate în parcele mici,
izolate, intercalate;
b) corectarea
amplasării nerationale a unor categorii de folosintă fată de ansamblul
elementelor teritoriale, relief, centre de productie, căi de comunicatie,
canale de desecare, canale de irigatii;
c) cresterea
suprafetei categoriilor superioare de folosintă, în special a celei arabile;
d) crearea unor
suprafete compacte, pe fiecare categorie de folosintă, de dimensiuni economice
în cadrul fiecărei exploatatii agricole;
e) punerea în valoare
a terenurilor slab productive pentru agricultură;
f) corelarea
permanentă a conditiilor social-economice locale cu cele ecologice;
g) aplicarea
rezultatelor cercetării stiintifice în domeniu.
Art. 17. -
Organizarea terenului arabil constă în amplasarea categoriei de folosintă prin
stabilirea perimetrelor exploatatiilor, rational amplasate si delimitate,
stabilirea asolamentelor în functie de fertilitatea terenului arabil,
conditiile de relief, tipurile de culturi etc.
Art. 18. -
Organizarea terenului plantatiilor pomicole, viticole si de hamei constă în
stabilirea perimetrelor exploatatiilor agricole în functie de relief, sol,
tipurile de plantatii, retele de drumuri, lucrări de îmbunătătiri funciare si
de constructiile necesare în vederea desfăsurării normale a procesului de
productie, prelucrare si comercializare a produselor.
Art. 19. -
Organizarea terenului păsunilor constă în delimitarea unitătilor de exploatare
în functie de speciile de animale, numărul acestora, de relieful terenului,
natura lucrărilor de îmbunătătiri funciare, sursele de apă, constructiile
utilitare aferente si asigurarea legăturilor functionale cu satele, comunele,
orasele si centrele de colectare, prelucrare si valorificare a produselor.
Art. 20. - Stabilirea
retelei de drumuri agricole constă în amplasarea si dimensionarea acesteia, pe
baza legislatiei în vigoare, ca o completare a retelei de drumuri de interes
general, în functie de relieful terenului si de lucrările de îmbunătătiri
funciare, avându-se în vedere asigurarea accesului la fiecare parcelă sau tarla
al tractoarelor si masinilor agricole.
Art. 21. - (1)
Proiectele de organizare a terenului, pe categorii de folosintă agricolă, si
stabilirea retelei de drumuri agricole se întocmesc de institutiile
specializate de la nivel central, judetean si local, împreună cu consiliile
locale si consiliile judetene, cu acordul prealabil al proprietarilor.
(2) Proiectele
elaborate cu respectarea prevederilor alin. (1) devin obligatorii.
(3) Actele în
legătură cu organizarea teritoriului exploatatiilor agricole sunt scutite de
taxă de timbru.
Art. 22. - În bugetul
de stat se vor prevedea, anual, cheltuielile necesare finantării actiunilor
prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 23. - Până la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, Ministerul Administratiei Publice si
Ministerul Finantelor Publice vor elabora normele metodologice de aplicare a
acesteia, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 24. - Până la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, împreună cu Ministerul Administratiei
Publice, va elabora normele tehnice de întocmire a proiectelor de organizare a
teritoriului exploatatiilor agricole prevăzute la art. 15-21.
Art. 25. - (1)
Prezenta ordonantă de urgentă va intra în vigoare la 30 de zile de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrării
în vigoare a prezentei ordonante de urgentă orice dispozitii contrare se
abrogă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ovidiu Natea,
secretar de stat
Ministrul administratiei
publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor
publice,
Mihai Nicolae
Tănăsescu
Bucuresti, 27 iunie 2001.
Nr. 108.