MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI

 

P A R T E A  I

 

Anul XIII - Nr. 230      LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE    Luni, 7 mai 2001

 

SUMAR

 

LEGI SI DECRETE

                                   

228. - Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si a Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si ale Legii nr. 169/1997

           

295. - Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si a Legii nr. 1/2000, pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si ale Legii nr. 169/1997

 

HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI

                       

399. - Hotărâre privind concentrarea fondurilor PHARE 2001 - componenta coeziune economică si socială - si a fondurilor de cofinantare corespunzătoare de la bugetul de stat, în zone de restructurare industrială cu potential de crestere economică       

 

412. - Hotărâre pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Ungare privind schimbul de stagiari, semnat la Budapesta, la 9 mai 2000

 

Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii Ungare privind schimbul de stagiari

           

422. - Hotărâre privind încetarea măsurii suspendării din functia de prefect al judetului Gorj

 

DECIZII ALE CURTII SUPREME DE JUSTITIE

 

Decizia nr. 2 din 26 februarie 2001

 


LEGI SI DECRETE

 

PARLAMENTUL ROMÂNIEI

 

CAMERA DEPUTATILOR

SENATUL

 

LEGE

privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii fondului funciar nr. 18/1891, republicată si a Legii nr.1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si ale Legii nr. 1.69/1997 ­

 

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

 

Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 69 din 24 august 2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, repu­blicată, si a Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si ale Legii nr. 169/1997, emisă în temeiul art. 1 lit. B pct. 7 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 407 din 29 august 2000.

 

Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 15 februarie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.

 

PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR

VALER DORNEANU

 

Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 5 aprilie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.

 

p. PRESEDINTELE SENATULUI,

DORU IOAN TĂRĂCILĂ

 

Bucuresti, 30 aprilie 2001.

Nr. 228.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

 

DECRET

pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si a Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si ale Legii nr. 169/1997

 

În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,

 

Presedintele României d e c r e t e a z ă:

 

Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 69/2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii fondului funciar nr. 18/199 republicată, si a Legii nr. 1/2000 pentru recon­stituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si ale Legii nr. 169/1997 si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial a României, Partea I.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

ION ILIESCU

 

Bucuresti, 27 aprilie 2001.

Nr. 295.

 

HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI

 

GUVERNUL ROMÂNIEI

 

HOTĂRÂRE

privind concentrarea fondurilor PHARE 2001 - componenta coeziune economică si socială - si a fondurilor de cofinantare corespunzătoare de la bugetul de stat în zone de restructurare industrală cu potential de crestere economică

 

În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 15 din Legea nr. 151/1998 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările ulterioare, ­

 

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.­

 

Art. 1. - (1) Se aprobă concentrarea fondurilor PHARE 2001 - componenta coeziune economică si socială - si a fondurilor de cofinantare corespunzătoare de la bugetul de stat, în XI zone de restructurare industrială cu potential de crestere economică.

(2) Zone de restructurare industrială cu potential de crestere economică, în sensul prezentei hotărâri, reprezintă concentrări geografice de localităti cu întreprinderi aflate în dificultate, nivel ridicat al somajului, probleme de poluare a mediului si care au totodată potential de crestere econo­mică.

Art. 2. - Localitătile cuprinse în zonele de restructurare industrială cu potential de crestere economică sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 3. - Dintre localitătile apartinând celor XI zone prevăzute în anexă se vor selecta cu prioritate, conform procedurilor PHARE, proiecte de investitii din sectorul public si privat, care se înscriu în prioritătile nationale de dezvol­tare regională prevăzute în Planul national de dezvoltare si agreate de Comisia Europeană, pentru a fi finantate prin Programul PHARE 2001 - componenta coeziune economică si socială si cofinantate corespunzător de la bugetul de stat.

 

PRIM-MINISTRU

ADRIAN NĂSTASE

Contrasemnează:

Ministrul dezvoltării si prognozei,

Gheorghe Romeo Leonard Cazan

Ministrul integrării europene,

Hildegard Carola Puwak

Ministrul industriei si resurselor,

Dan Ioan Popescu

p. Ministrul finantelor publice,

Maria Manolescu,

secretar de stat

Ministrul administratiei publice,

Octav Cozmâncă

 

Bucuresti, 19 aprilie 2001.                               

Nr. 399.          

 

ANEXĂ

 

I.          Zona industrială a Moldovei de Nord-Est

 

Nr crt.

Localitatea

Judetul

1.

Botosani

Botosani

2.

Suceava

Suceava

3.

Pascani

Iasi

4.

Dorohoi

Botosani

5.

Fălticeni

Suceava

6.

Rădăuti

Suceava

7.

Târgu Neamt

Neamt

8.

Târgu Frumos

Iasi

9.

Hârlău

Iasi

10.

Dărăbani

Botosani

11.

Siret

Suceava

12.

Săveni

Botosani

 

II. Zona de industrie complexă a Moldovei Central-Vestice

 

Nr. crt.

Localitatea

Judetul

1.

Bacău

Bacău

2.

Piatra-Neamt

Neamt

3.

Roman

Neamt

4.

Onesti

Bacău

5.

Comănesti

Bacău

6.

Moinesti

Bacău

7.

Buhusi

Bacău

8.

Dărmănesti

Bacău

9.

Târgu Ocna

Bacău

10.

Bicaz

Neamt

11.

Săvinesti

Neamt

12.

Slănic Moldova

Bacău

 

III. Zona industrială a subcarpatilor de curbură

 

Nr. crt.

Localitatea

Judetul

1.

Buzău

Buzău

2.

Focsani

Vrancea

3.

Bârlad

Vaslui

4.

Tecuci

Galati

5.

Râmnicu Sărat

Buzău

6.

Adjud

Vrancea

7.

Mărăsesti

Vrancea

8.

Panciu

Vrancea

9.

Odobesti

Vrancea

           

IV. Zona industrială si de servicii a Dunării de Jos

 

Nr. crt.

Localitatea

Judetul

1.

Galati

Galati

2.

Brăila

Brăila

3.

Tulcea

Tulcea

4.

Măcin

Tulcea

5.

Isaccea

Tulcea

           

V. Zona industrială a Subcarpatilor Munteniei

           

Nr. crt.

Localitatea

Judetul

1.

Pitesti

Arges

2.

Târgoviste

Dâmbovita

3.

Câmpulung Muscel

Arges

4.

Mioveni

Arges

5.

Curtea de Arges

Arges

6.

Moreni

Dâmbovita

7.

Găesti

Dâmbovita

8.

Pucioasa

Dâmbovita

9.

Costesti

Arges

10.

Titu

Dâmbovita

11.

Topoloveni

Arges

12.

Fieni

Dâmbovita

13.

Mija (I.L. Caragiale)

Dâmbovita

 

VI. Zona Industrială a Olteniei Centrale

           

Nr. crt.

Localitatea

Judelul

1.

Craiova

Dolj

2.

Slatina

Olt

3.

Caracal

Olt

4.

Bals

Olt

5.

Drăgăsani

Vâlcea

6.

Filiasi

Dolj

7.

Scornicesti

Olt

8.

Drăgănesti-Olt

Olt

9.

Piatra Olt

Olt

10.

Isalnita

Dolj

 

VII. Zona industrială a Podisulului Mehedinti

 

Nr. crt.

Localitatea

Judetul

1.

Drobeta-Turnu Severin

Mehedinti

2.

Târgu Jiu

Gorj

3.

Motru

Gorj

4.

Orsova

Mehedinti

5.

Rovinari

Gorj

6.

Bumbesti-Jiu

Gorj

7.

Târgu Cărbunesti

Gorj

8.

Novaci

Gorj

9.

Baia de Aramă

Mehedinti

10.

Ticleni

Gorj

11.

Toplet

Caras-Severin

           

VIII. Zona industrială ă Banatului de Sud si a Bazinului Petrosani

 

Nr. crt.

Localitatea

Judetul

1.

Resita

Caras-Severin

2.

Hunedoara

Hunedoara

3.

Deva

Hunedoara

4.

Petrosani

Hunedoara

5.

Vulcan

Hunedoara

6.

Lupeni

Hunedoara

7.

Caransebes

Caras-Severin

8.

Petrila

Hunedoara

9.

Orăstie

Hunedoara

10.

Bocsa

Caras-Severin

11.

Brad

Hunedoara

12.

Oravita

Caras-Severin

13.

Călan

Hunedoara

14.

Simeria

Hunedoara

15.

Otelu Rosu

Caras-Severin

16.

Hateg

Hunedoara

17.

Uricani

Hunedoara

18.

Anina

Caras-Severin

19.

Aninoasa

Hunedoara

20.

Nădrag

Timis

21.

Tomesti

Timis

22.

Margina

Timis

           

IX . Zona industrial-extractivă a Muntilor Apuseni

 

Nr. crt.

Localitatea

Judetul

1.

Alba Iulia

Alba

2.

Turda

Cluj

3.

Cugir

Alba

4.

Câmpia Turzii

Cluj

5.

Sebes

Alba

6.

Aiud

Alba

7.

Blaj

Alba

8.

Ocna Mures

Alba

9.

Beius

Bihor

10.

Stei

Bihor

11.

Zlatna

Alba

12.

Câmpeni

Alba

13.

Teius

Alba

14.

Abrud

Alba

15

Baia de Aries

Alba

16.

Vascău

Bihor

17.

Nucet

Bihor

           

X. Zona de industrie extractivă a Maramuresului si de industrie predominant usoară a Transilvaniei de Nord

 

Nr. crt.

Localitatea

Judetul

1.

Baia Mare

Maramures

2.

Bistrita

Bistrita-Năsăud

3.

Sighetu Marmatiei

Maramures

4.

Dej

Cluj

5.

Borsa

Maramures

6.

Gherla

Cluj

7.

Viseu de Sus

Maramures

8.

Negresti-Oas

Satu Mare

9.

Baia Sprie

Maramures

10.

Târgu Lăpus

Maramures

11.

Beclean

Bistrita-Năsăud

12.

Năsăud

Bistrita-Năsăud

13.

Sângeorz-Băi

Bistrita-Năsăud

14.

Seini

Maramures

15.

Cavnic

Maramures

 

XI. Zona de industrie complexă a Transilvaniei Centrale

 

Nr. crt.

Localitatea

Judetul

1.

Brasov

Brasov

2.

Medias

Sibiu

3.

Miercurea-Ciuc

Harghita

4.

Făgăras

Brasov

5.

Odorheiu Secuiesc

Harghita

6.

Sighisoara

Mures

7.

Săcele

Brasov

8.

Târnăveni

Mures

9.

Zărnesti

Brasov

10.

Codlea

Brasov

11.

Ludus

Mures

12.

Râsnov

Brasov

13.

Avrig

Sibiu

14.

Covasna

Covasna

15.

Agnita

Sibiu

16.

Cristuru Secuiesc

Harghita

17.

Baraolt

Covasna

18.

Victoria

Brasov

19.

Iernut

Mures

20.

Întorsura Buzăului

Covasna

21.

Dumbrăveni

Sibiu

22.

Vlăhita

Harghita

23.

Rupea

Brasov

24.

Copsa Mică

Sibiu

 

GUVERNUL ROMÂNIEI

 

HOTĂRÂRE

pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Ungare privind schimbul de stagiari, semnat la Budapesta la 9 mai 2000

 

În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,

 

Guvernul României adoptă prezenta hotărăre.

 

Articol unic. - Se aprobă Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Ungare privind schimbul de stagari, semnat la Budapesta la 9 mai 2000.

 

PRIM-MINISTRU

ADRIAN NĂSTASE

Contrasemnează:

p. Ministrul afacerilor externe,

Cristian Diaconescu,

secretar de stat

Ministrul muncii si solidaritătii sociale,

Marian Sârbu

Ministru de interne,

Ioan Rus

Ministrul educatiei si cercetării,

Ecaterina Andronescu

p. Ministrul finantelor publice,

Maria Manolescu,

secretar de stat

 

Bucuresti, 19 aprilie 2001.

Nr. 412.

 

ACORD

între Guvernul României si Guvernul Republicii Ungare privind schimbul de stagiari

 

Guvernul României si Guvernul Republicii Ungare, denumite în continuare părti contractante, animate de dorinta de a dezvolta cooperarea dintre cele două state în toate domeniile vietii economice si sociale, dorind să contribuie la îmbunătătirea nivelului pregătirii profesionale, a aptitudinilor lingvistice si a îmbogătirii valorilor culturale ale tinerilor angajati, convin următoarele:

 

ARTICOLUL 1

 

În scopul prezentului acord:

1. Institutiile responsabile pentru implementare, denumite în continuare institutii autorizate, sunt:

- în România: Ministerul Muncii si Protectiei Sociale;

- în Republica Ungară: Ministerul Afacerilor Sociale si Familiei.

2. Institutiile desemnate să implementeze acordul, denu­mite în continuare institutii competente, sunt:

- în România: Ministerul Muncii si Protectiei Sociale prin Directia generală politici, programe privind piata muncii;

- în Republica Ungară: Centrul National pentru Metodologie si Cercetări în Domeniul Muncii, împreună cu filialele acestuia la nivel local si al capitalei.

3. Stagiarii vor fi cetăteni ai unuia dintre statele părtilor contractante, absolventi cu minimum 2 ani de calificare profesională, având vârsta cuprinsă între 18 si 35 de ani, care se angajează în muncă în statul celeilalte părti contractante pentru a-si îmbunătăti si perfectiona aptitudinile profesionale, cunostintele culturale si lingvistice.

 

ARTICOLUL 2

 

1. Părtile contractante convin să promoveze angajarea temporară ca stagiari, pe teritoriul statului celeilalte părti contractante, a tinerilor lor cetăteni având o calificare pro­fesională.

2. Prezentul acord nu va prejudicia reglementările bilaterale în vigoare între cele două state, referitoare la intrarea, sederea, iesirea si angajarea cetătenilor statului unei părti contractante pe teritoriul statului celeilalte părti contractante.

 

ARTICOLUL 3

 

1. Stagiarul poate să se angajeze în orice domeniu al economiei, sub rezerva restrictiilor prevăzute de legislatia natională a fiecărei părti contractante.

2. Părtile contractante pot orienta angajarea stagiarilor spre domeniile economice, categoriile profesionale si cali­ficările de interes prioritar pentru una dintre ele.

 

ARTICOLUL 4

 

1. Institutiile competente pot să elibereze în tările lor maximum 700 de permise de muncă pe an calendaristc stagiarilor din statul celeilalte părti contractante.

2. Numărul de permise de muncă stabilit la paragraful 1 poate fi schimbat de institutiile autorizate prin schimb de scrisori.

3. Stagiarii care sunt cetăteni ai statului uneia dintre părtile contractante îsi vor căuta singuri un loc de muncă în statul gazdă.

4. Institutiile competente pot sprijini solicitantii în găsirea unui loc de muncă în cadrul contingentului prevăzut la paragraful 1.

5. Institutiile competente îsi vor furniza reciproc, precum si stagiarilor proveniti din statele lor informatii generale refe­ritoare la tara gazdă (în Romănia, în limbă română, si în Republica Ungară, în limba maghiară), privind:

- prevederile legislative si administrative;

- reglementările referitoare la deplasarea, intrarea, sede­rea, angajarea, munca si securitatea socială în tara gazdă;

- conditiile de viată, precum si celelalte conditii la care stagiarii sunt îndreptătiti pe teritoriul tării gazdă;

- informatii specifice pentru stagiari privind clauzele con­tractului de muncă.

 

ARTICOLUL 5

 

Pe durata angajării stagiarului i se vor aplica prevederile legislatiei statului părtii contractante pe teritoriul căruia acesta îsi desfăsoară activitatea.

 

ARTICOLUL 6

 

1. Institutiile competente vor furniza servicii de mediere si vor elibera gratuit permisele de muncă solicitate.

2. Toate celelalte cheltuieli si taxe pentru documentele si permisele legate de sederea stagiarilor pe teritoriul statu­lui părtii contractante gazdă, precum si diferitele taxe nece­sare pentru permisele eliberate în conformitate cu legislatia natională vor fi suportate de stagiari.

 

ARTICOLUL 7

 

1. Perioada de angajare a stagiarului va fi de maximum 12 luni. Această perioadă poate fi prelungită cu încă 6 luni. La expirarea perioadei mentionate anterior stagiarii vor părăsi teritoriul tării gazdă.

2. Institutiile competente ale tării gazdă vor elibera permisele de muncă pentru stagiari, în limita contingentului stabilit la art. 4 paragraful 1, fără a lua în considerare situatia de pe piata fortei de muncă.

3. Stagiarul are dreptul să desfăsoare activitatea pentru care i-a fost eliberat permisul de muncă.

4. Prelungirea permisului de muncă prevăzută în para­graful 1 nu aduce atingere contingentului prevăzut la art. 4 paragraful 1.

5. În cazul în care stagiarul doreste să îsi desfăsoare activitatea la un alt angajator pe perioada prevăzută la paragraful 1 i se va elibera un nou permis de muncă.

6. Dacă raporturile de muncă încetează mai devreme decât era prevăzut, independent de vointa stagiarului, institutia competentă va sprijini stagiarul în găsirea unui nou loc de muncă.

7. Stagiarii vor respecta prevederile legale ale tării gazdă, în special cele referitoare la intrarea, sederea si iesirea străinilor.

 8. Părtile contractante vor asigura obtinerea pe cale legală a aprobărilor, a documentelor de călătorie sau a altor documente necesare pentru intrarea si sederea străini­lor, prevăzute de reglementările nationale.

 

ARTICOLUL 8

 

Stagiarii definiti la art. 1 vor fi subiect al dispozitiilor acordului bilateral de securitate socială în vigoare între cele două părti contractante. ­

 

ARTICOLUL 9

 

1. În cursul exercitării drepturilor si îndeplinirii obligatiilor specifice cu privire la angajarea, la securitatea în muncă si la plata contributiilor stagiarul va beneficia de acelasi trata­ment ca orice alt angajat al statului părtii contractante gazdă. Egalitatea de tratament include protectia legală a bunurilor personale, a drepturilor si intereselor si accesul la autoritătile judecătoresti.

2. Egalitatea de tratament va fi corelată cu prevederile acordului bilateral privind evitarea dublei impuneri.

 

ARTICOLUL 10

 

Stagiarul îsi poate transfera economiile si bunurile pro­venite din activitătile desfăsurate pe teritoriul statului gazdă, în conformitate cu legislatia aplicabilă.


 

ARTICOLUL 11

 

1. Institutiile autorizate, cu implicarea institutiilor competente, vor stabili modalitătile de aplicare a prevederilor pre­zentului acord.

2. Institutiile competente vor coopera în scopul simpli­ficării formalitătilor legate de angajarea stagiarilor.

3. În cazul în care contingentul prevăzut la art. 4 para­graful 1 nu este utilizat complet de una dintre părtile con­tractante, acea parte contractantă nu poate limita pe această bază contingentul celeilalte părti contractante. De asemenea, nu se va putea raporta pentru anul următor partea neutilizată din contingent.

 

ARTICOLUL 12

 

1. Reprezentantii părtilor contractante se vor întâlni periodic pentru a analiza rezultatele obtinute si problemele cu care s-au confruntat, precum si pentru a elabora solutii care să asigure punerea în aplicare a prevederilor prezen­tului acord.

2. Institutiile autorizate se vor informa reciproc asupra măsurilor administrative care servesc scopul prezentului acord si referitoare la legislatie si modificările acesteia, în măsura în care aceste modificări afectează aplicarea acor­dului.

3. Părtile contractante îsi vor acorda reciproc asistentă gratuită în scopul rezolvării problemelor legate de aplicarea prezentului acord.

 

ARTICOLUL 13

 

Prezentul acord va intra în vigoare în prima zi a lunii ce urmează expirării unei perioade de o lună de la data schimbului de note prin care cele două părti contractante se informează despre îndeplinirea procedurilor cerute de legislatia lor internă pentru intrarea lui în vigoare.

 

ARTICOLUL 14

 

1. Prezentul acord va avea o valabilitate de 3 ani. Acordul se va prelungi automat cu noi perioade de câte un an, dacă nici una dintre părtile contractante nu îl va denunta cu cel putin 6 luni înaintea expirării perioadei de valabilitate.

2. În cazul denuntării acordului permisele de muncă deja eliberate în baza prezentului acord vor rămâne vala­bile până la expirarea lor, iar drepturile obtinute, precum si cele în curs de a fi obtinute în baza acestuia îsi mentin valabilitatea, în conformitate cu prevederile prezentului acord.

3. Orice modificare a prezentului acord, cu exceptia schimbării numărului de permise de muncă, va fi convenită între părtile contractante si va intra în vigoare în conformi­tate cu prevederile art. 13.

Prezentul acord a fost semnat în două exemplare origi­nale, fiecare în limbile română, maghiară si engleză, la ­9 mai 2000 la Budapesta. În cazul oricăror diferente de interpretare a prezentului acord va prevala textul în limba engleză.

 

Pentru Guvernul Republicii Ungare,

Peter Harrach

Pentru Guvernul României,

Smaranda Dobrescu

 

 

GUVERNUL ROMÂNIEI

 

HOTĂRÂRE

privind încetarea măsurii suspendării din functia de prefect al judetului Gorj

 

În temeiui prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 106 din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, republicată,

 

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

 

Articol unic. - Începând cu data prezentei hotărâri încetează măsura suspendării domnului Toni Greblă din functia de prefect al judetului Gorj.

 

PRIM-MINISTRU

ADRIAN NĂSTASE ­

Contrasemnează:

Ministrul administratiei publice,

Octav Cozmâncă


Bucuresti, 25 aprilie 2001.

Nr. 422.

 

DECIZII ALE CURTII SUPREME DE JUSTITIE

 

CURTEA SUPREMĂ DE JUSTITIE

- SECTIILE UNITE –­

 

DECIZIA Nr. ll.

din 26 februarie 2001

 

Sub presedintia presedintelui Curtii Supreme de Justitie, Paul Florea, s-a luat în examinare recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie, cu privire la căile de atac la care este supusă încheierea dată de judecătorul de la biroul de carte funciară si instanta căreia îi revine competenta să le solutioneze.

Ministerul Public a fost reprezentat de procurorul Viorel Oprită.

Reprezentantul Ministerului Public a sustinut recursul în interesul legii, cerând să se decidă în sensul că încheierea dată de judecătorul de la biroul de carte funciară este supusă ambelor căi ordinare de atac, respectiv apelului, care se judecă de tribunal, si recursului, care se judecă de curtea de apel.

 

SECTIILE UNITE,

 

deliberând asupra recursului în interesul legii, constată următoarele:

În aplicarea dispozitiilor art. 52 alin. 2 din Legea cadastru­lui si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996, precum si ale art. 2 pct. 2 si ale art. 3 pct. 3 din Codul de procedură civilă, instantele judecătoresti s-au pronuntat diferit cu privire la căile de atac la care este supusă încheierea dată de judecătorul de la biroul de carte funciară si la instantele cărora le revine competenta de a le solutiona.

 Astfel, unele instante au considerat că încheierile mentionate pot fi atacate cu plângere la judecătorie si apoi cu apel la tribunal, iar în final, cu recurs la curtea de apel.

Alte instante însă s-au pronuntat în sensul că împotriva încheierilor judecătorului de la biroul de carte funciară pot fi exercitate calea de atac a apelului, care se judecă de tribunal, si a recursului, care se judecă de curtea de apel.

Aceste din urmă instante au procedat corect.

Potrivit reglementărilor cuprinse în art. 49 alin. 1 din Legea nr. 7/1996 cererea de înscriere în cartea funciară se depune, însotită de înscrisul original sau de copia legalizată de pe acesta, prin care se constată actul sau faptul juridic a cărui înscriere se cere, la biroul de carte funciară al judecătoriei.

Prin art. 50 alin. 1 din aceeasi lege se prevede că, în cazul în care înscrisul îndeplineste conditiile prevăzute în acel articol, judecătorul de la biroul de carte funciară admite cere­rea si dispune înscrierea prin încheiere.

În cazul în care, însă, nu întruneste conditiile prevăzute de lege, cererea de înscriere în cartea funciară se respinge, în conformitate cu art. 51 alin. 1 din legea mentionată, prin încheiere motivată, dispozitie care, potrivit alin. 2 al aceluiasi articol, este aplicabilă si în cazul cererilor de radiere.

Este de retinut că, indiferent de solutia pronuntată de judecătorul de la biroul de carte funciară, prin art. 52 alin. 1 din lege s-a instituit obligativitatea comunicării acesteia atât celui care a cerut înscrierea sau radierea unui act sau fapt juridic, cât si celorlalte persoane interesate.

Totodată, prin alin. 2 al acestui articol se mai prevede că “Încheierea este supusă căilor ordinare de atac”.

Din caracterul imperativ al acestei dispozitii rezultă ­- asadar - că o atare încheiere nu poate fi atacată cu plângere adresată judecătoriei în cadrul căreia functionează biroul de carte funciară, ci este supusă numai căilor de atac reglementate prin Codul de procedură civilă, potrivit distinctiilor cuprinse în dispozitiile sale.

Ca urmare, tinându-se seama că prin dispozitia mentionată s-a prevăzut posibilitatea atacării acestor încheieri prin folosi­rea căilor ce se pot exercita împotriva hotărârilor pronuntate de judecătorii în primă instantă, se constată că reglementările aplicabile în materia respectivă sunt cele înscrise în textele din Codul de procedură civilă care se referă la competenta instantelor de a judeca în cazul căilor de atac ce vizează hotărârile pronuntate de judecătorii în primă instantă.

Cum prin art. 2 pct. 2 si art. 3 pct. 3 din Codul de procedură civilă se prevede că apelurile declarate împotrva hotărârilor pronuntate de judecătorii în primă instantă sunt judecate de tribunale, iar recursurile declarate împotriva hotărârilor pronuntate de tribunale în apel sunt judecate de curtile de apel, se impune concluzia că si judecarea căilor de atac ce vizează o încheiere dată de judecătorul de la biroul de carte funciară trebuie să aibă loc potrivit acelorasi distincitii privind competenta materială.

De altfel, din moment ce cererile care se solutionează pe calea încheierii date de judecătorul de carte funciară sunt necontencioase, este evident că si sub acest aspect o astfel de încheiere este supusă, potrivit art. 336 alin. 2 din Codul de procedură civilă, căii de atac a apelului, cu posibilitatea atacării cu recurs a solutiei pronuntate în apel.

În consecintă, în conformitate cu dispozitiile art. 26 lit. b) din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicată, precum si ale art. 329 din Codul de procedură civilă, urmează să se admită recursul în interesul legii si încheierea dată de judecătorul de la biroul de carte funciară este supusă căii de atac a apelului, care se judecă de tribunal,  precum si celei a recursului, care se judecă de curtea de apel.

 

PENTRU ACESTE MOTIVE

În numele legii

DECIDE:

 

Admite recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie.

În aplicarea dispozitiilor art. 52 alin. 2 din Legea nr. 7/1996, ale art. 2 pct. 2 si ale art. 3 pct. 3 din Codul de procedură civilă stabileste că încheierea dată de judecătorul de la biroul de carte funciară este supusă căii de atac a apelului, care se judecă de tribunal, si celei a recursului, care se judecă de curtea de apel.

Obligatorie pentru instante, conform art. 329 alin. 3 teza a II-a din Codul de procedură civilă.

Pronuntată în sedintă publică la data de 26 februarie 2001.

 

PRESEDINTELE CURTII SUPREME DE JUSTITIE,

PAUL FLOREA

Prim-magistrat asistent,

Ioan Răileanu