MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A
I
Anul
XIII - Nr. 283 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 31 mai
2001
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
269.
- Lege pentru respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
91/2000 privind organizarea sistemului national de formare a personalului din
învătământul preuniversitar
359.
- Decret privind promulgarea Legii pentru respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 91/2000 privind organizarea sistemului national
de formare a personalului din învătământul preuniversitar
270.
- Lege pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr. 115/2000 privind
parteneriatul social în educatie si formare profesională initială
360.
- Decret privind promulgarea Legii pentru respingerea Ordonantei Guvernului
nr. 115/2000 privind parteneriatul social în educatie si formare
profesională initială
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 79 din 6 martie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 174 alin. 1 lit. a) si art. 279 alin. 1 din Codul de
procedură penală
Decizia
nr. 96 din 27 martie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 134 alin. (2) din Codul muncii
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
75.
- Ordonantă de urgentă pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale
76.
- Ordonantă de urgentă privind simplificarea unor
formalităti administrative pentru înregistrarea si autorizarea
functionării comerciantilor
485. - Hotărâre
pentru stabilirea limitelor minime ale sumelor asigurate prin asigurarea
obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse tertilor de
către operatorii aerieni români care efectuează operatiuni de lucru
aerian sau de aviatie generală pe teritoriul României
488. - Hotărâre
privind organizarea si functionarea Institutului National de Statistică
PARLAMENTUL ROMANIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
LEGE
respingerea Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2000 privind organizarea
sistemului national de formare a personalului din invatamantul preuniversitar
Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic. - Se
respinge Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/29 iunie 2000 privind
organizarea sistemului national de formare a personalului din invatamantul
preuniversitar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 308/4
iulie 2000.
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 martie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 7 mai 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti, 28 mai 2001.
Nr. 269.
PRESEDINTELE ROMANIEI
DECRET
promulgarea Legii pentru respingerea Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
91/2000 privind organizarea sistemului national de formare a personalului din
invatamantul preuniversitar
In temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si
ale art. 99 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Presedintele Romaniei
decreteaza:
Articol unic. - Se
promulga Legea pentru respingerea Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2000
privind organizarea sistemului national de formare a personalului din
invatamantul preuniversitar si se dispune publicarea acestei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 25 mai 2001.
Nr. 359.
PARLAMENTUL ROMANIEI
pentru respingerea Ordonanta Guvernului nr. 115/2000 privind parteneriatul social in educatie si formare profesionala initiala
Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic. - Se
respinge Ordonanta Guvernului nr. 115 din 31 august 2000 privind parteneriatul
social in educatie si formare profesionala initiala, emisa in temeiul art. 1
lit. I pct. 1 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 432 din
2 septembrie 2000.
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 martie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 7 mai 2001, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Bucuresti, 28 mai 2001.
Nr. 270.
PRESEDINTELE ROMANIEI
DECRET
promulgarea Legii pentru respingerea Ordonanta Guvernului nr. 115/2000 privind
parteneriatul social in educatie si formare profesionala initiala
In
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
Romaniei,
Presedintele Romaniei
decreteaza:
Articol unic. - Se
promulga Legea pentru respingerea Ordonanta Guvernului nr. 115/2000 privind
parteneriatul social in educatie si formare profesionala initiala si se dispune
publicarea acestei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 25 mai 2001.
Nr. 360.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALA
din 6 martie 2001
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 174 alin. 1 lit. a) si art.
279 alin. 1 din Codul de procedura penala
Lucian Mihai -
presedinte
Costică Bulai
- judecător
Constantin
Doidur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Ioan Muraru -
judecător
Nicolae Popa
- judecător
Lucian Stângu - judecător
Florin Bucur
Vasilescu - judecător
Romul Petru
Vonica - judecător
Iuliana
Nedelcu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe
rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 174 alin. 1 lit. a) si ale art. 279 alin. 1 din Codul de procedura penala,
exceptie ridicata de Gabriel Bengea in Dosarul 7.410/2000 al Judecatoriei
Targoviste, avand ca parti pe autorul exceptiei, Vasile Duta, si Societatea
Comerciala “Nidest" - S.R.L. din Bucuresti.
La apelul nominal se
constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de
judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca
fiind inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
174 din Codul de procedura penala si, ca neintemeiata, in ceea ce priveste celelalte dispozitii criticate.
CURTEA,
avand in vedere actele si
lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12
decembrie 2000, pronuntata in Dosarul 7.410/2000, Judecatoria Targoviste a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 174 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de
Gabriel Bengea intr-un dosar penal avand ca obiect un proces pornit impotriva
sa pentru savarsirea infractiunilor de insulta si calomnie.
In motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate se arata ca prevederile art. 174 din Codul de
procedura penala, care prevad ca inculpatul nu poate fi reprezentat de catre
avocat la judecarea in prima instanta, daca pedeapsa prevazuta pentru fapta
supusa judecatii este inchisoarea mai mare de un an, sunt contrare dispozitiilor
art. 16 alin. (1) din Constitutie referitoare la egalitatea in drepturi, precum
si ale art. 21 din Constitutie referitoare la accesul liber la justitie.
Judecatoria Targoviste,
exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 174 din Codul de procedura penala este neintemeiata, deoarece aceste
dispozitii nu contravin prevederilor constitutionale mentionate de autorul
exceptiei.
"Imposibilitatea
reprezentarii in aceste situatii nu atrage obligatia inculpatului de a se
infatisa in instanta, judecata putandu-se realiza si in lipsa lui."
Potrivit prevederilor
art. 24 alin. (1) din Legea 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei
Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca dispozitiile art. 174 din
Codul de procedura penala sunt constitutionale si ca se impune respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate. Se arata ca prevederile legale criticate
trebuie interpretate ca o garantie procesuala de care beneficiaza inculpatul,
reprezentarea lui in fata primei instante fiind permisa numai in cazul
infractiunilor mai putin grave. Prin neprezentarea sau prin sustragerea de la
judecata inculpatul intelege sa renunte la garantiile procesuale pe care legea
i le confera, in general, si la garantarea dreptului la aparare, in special.
Guvernul, in punctul sau
de vedere, arata ca, desi autorul exceptiei se refera la dispozitiile art. 174
in general, in realitate exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect numai
dispozitiile art. 174 alin. 1 lit. a) din Codul de procedura penala, privind
reprezentarea inculpatului la judecarea cauzei in prima instanta ori la
rejudecarea acesteia dupa desfiintarea hotararii in apel sau in recurs.
Referinduse la Decizia Curtii Constitutionale nr. 145 din 14 iulie 2000, prin
care a fost admisa exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 174
alin. 1 lit. a), Guvernul isi exprima opinia ca exceptia ridicata in prezenta
cauza este intemeiata.
Presedintele Senatului
nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei Deputatilor si
Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a
fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 174 din
Codul de procedura penala, insa din motivarea exceptiei rezulta ca autorul
acesteia a avut in vedere numai dispozitiile art. 174 alin. 1 lit. a),
referitoare la reprezentarea inculpatului la judecarea cauzei in prima
instanta. Totodata Curtea constata ca a fost sesizata numai cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor mentionate, cu toate ca din incheierea de
sesizare si din cuprinsul cererii prin care a fost ridicata exceptia rezulta ca
aceasta priveste si dispozitiile art. 279 alin. 1 din Codul de procedura
penala, dispozitii pe care autorul exceptiei le considera ca fiind contrare
prevederilor art. 16, 22, ale art. 23 alin. (8), ale art. 30 si 31 din
Constitutie. In fine, Curtea Constitutionala constata ca prin incheierea de
sesizare instanta a dispus respingerea, ca fiind inadmisibila, a exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul de procedura
penala, cu motivarea ca prin Decizia nr. 161 din 21 septembrie 2000 Curtea
Constitutionala s-a pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
acestor dispozitii legale.
Analizand incheierea de sesizare, Curtea Constitutionala retine ca instanta a
respins in mod neintemeiat, ca fiind inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul de procedura
penala, aplicand astfel in mod incorect dispozitiile art. 23 alin. (6) din
Legea 47/1992, republicata, potrivit carora, laDaca exceptia este inadmisibila,
fiind contrara prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala".
Intr-adevar, asupra exceptiei de neconstitutionalitate a acestor dispozitii
legale Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 161 din 21 septembrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 520 din 23 octombrie 2000, si
anume in sensul respingerii exceptiei. Aceasta solutie a Curtii Constitutionale
nu constituie insa un caz de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate
in sensul art. 23 alin. (6) din Legea 47/1992, republicata, intrucat
respingerea acesteia nu constituie un impediment legal pentru ridicarea din
nou, in alta cauza, a aceleiasi exceptii.
Asa fiind, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul de procedura
penala a fost legal ridicata in cauza, iar instanta, in loc sa o respinga, ar
fi trebuit sa sesizeze Curtea Constitutionala cu solutionarea ei. Exceptia de
neconstitutionalitate fiind in mod legal ridicata in fata instantei si
neexistand in realitate nici un caz de inadmisibilitate, Curtea Constitutionala
retine ca urmeaza sa solutioneze si exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul de procedura penala.
1. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate
critica prevederile art. 174 alin. 1 lit. a) din Codul de procedura penala,
potrivit carora laIn cursul judecatii, inculpatul poate fi reprezentat:
a) la judecarea cauzei
in prima instanta ori la rejudecarea ei dupa desfiintarea hotararii in apel sau
dupa casare de catre instanta de recurs, numai daca pedeapsa prevazuta de
lege.pentru fapta supusa judecatii este amenda sau inchisoarea de cel mult un
an".
Analizand aceasta
critica Curtea Constitutionala constata ca asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 174 alin. 1 lit. a) din Codul de
procedura penala s-a mai pronuntat, si anume prin Decizia nr. 145 din 14 iulie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 665 din 16 decembrie 2000.
Prin aceasta decizie Curtea Constitutionala a admis exceptia de
neconstitutionalitate, constatand ca este neconstitutionala dispozitia
"numai daca pedeapsa prevazuta de lege pentru fapta supusa judecatii este
amenda sau inchisoarea de cel mult un an" din art. 174 alin. 1 lit. a) din
Codul de procedura penala. Ca urmare a acestei decizii dispozitiile art. 174
alin. 1 lit. a) din Codul de procedura penala nu mai pot face obiectul unei
exceptii de neconstitutionalitate, deoarece, in conformitate cu dispozitiile
art. 23 alin. (3) din Legea 47/1992, republicata, leNu pot face obiectul
exceptiei prevederile legale a caror constitutionalitate a fost stabilita
potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale".
De aceea, daca se ridica o astfel de exceptie, aceasta urmeaza sa fie respinsa
ca fiind inadmisibila de catre insasi instanta judecatoreasca.
In cauza, intrucat
decizia Curtii Constitutionale prin care a fost constatata neconstitutionalitatea
prevederilor art. 174 alin. 1 lit. a) din Codul de procedura penala a fost
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 665 din 16 decembrie 2000, iar
incheierea de sesizare a fost pronuntata de Judecatoria Targoviste la 12
decembrie 2000, Curtea constata ca dupa sesizarea sa legala exceptia a devenit
inadmisibila, urmand sa fie respinsa.
2. Cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 279 alin. 1 din Codul de
procedura penala, potrivit carora laPunerea in miscare a actiunii penale se
face numai la plangerea prealabila a persoanei vatamate, in cazul
infractiunilor pentru care legea prevede ca este necesara astfel de
plangere", autorul acesteia sustine ca prevederile mentionate contravin
dispozitiilor constitutionale ale art. 16, referitoare la egalitatea in
drepturi, ale art. 22, privind dreptul persoanei la integritatea fizica si
psihica, ale art. 23 alin. (8), referitoare la prezumtia de nevinovatie, precum
si ale art. 30 si 31, care reglementeaza libertatea de exprimare si, respectiv,
dreptul la informatie.
Asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 279 alin. 1 din Codul de procedura
penala Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe decizii, printre
care se afla Decizia nr. 161 din 21 septembrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei nr. 520 din 23 octombrie 2000, precum si Decizia nr. 193
din 12 octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 653 din
13 decembrie 2000. Prin aceste decizii Curtea Constitutionala a respins
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 279 alin. 1 din Codul de
procedura penala, statuand ca aceste prevederi legale nu aduc atingere
dispozitiilor art. 22 din Constitutie. De asemenea, ele nu contravin nici
dispozitiilor art. 16 din Constitutie. Intr-adevar, faptul ca inculpatul este
chemat in judecata in aceasta calitate in urma plangerii prealabile a persoanei
vatamate nu creeaza o situatie privilegiata pentru persoana vatamata, in dauna
inculpatului. Nu este incalcata nici prezumtia de nevinovatie prevazuta la art.
23 alin. (8) din Constitutie, deoarece chemarea in judecata a inculpatului la
plangerea prealabila a persoanei vatamate nu are semnificatia ca inculpatul nu
se bucura de prezumtia de nevinovatie, ca si de toate drepturile si garantiile
procesuale.
Deoarece nu au
intervenit elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale atat solutia, cat si considerentele deciziilor mentionate isi
pastreaza valabilitatea si in aceasta cauza.
Totodata Curtea constata
ca prevederile legale criticate nu contravin nici dispozitiilor referitoare la
libertatea de exprimare si dreptul la informare, prevazute la art. 30 si,
respectiv, la art. 31 din Constitutie, deoarece, in mod evident, nu contin
dispozitii de natura sa aduca atingere acestor drepturi si libertati
fundamentale ale omului, obiectul reglementarii constituindu-l, in
exclusivitate, procedura punerii in miscare a actiunii penale la plangerea
prealabila a persoanei vatamate, in cazul infractiunilor pentru care legea
prevede necesitatea unei astfel de plangeri.
Avand in vedere aceste
considerente, Curtea constata ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul de procedura penala este neintemeiata,
urmand sa fie respinsa.
Fata de cele de mai sus,
in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si
al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 174 alin. 1 lit. a) din Codul de
procedura penala, exceptie ridicata de Gabriel Bengea in Dosarul 7.410/2000 al
Judecatoriei Targoviste.
2. Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul de procedura
penala, exceptie ridicata de acelasi autor al exceptiei in acelasi dosar.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN
MIHAI
Magistrat-asistent
Mihai
Paul Cotta
CURTEA
CONSTITUTIONALA
din 27
martie 2001
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 134 alin. (2) din Codul
muncii
Lucian Mihai - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doidur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Ioan Muraru - judecător
Nicolae Popa - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Florin Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru Vonica - judecător
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent
Pe rol se
afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 134
alin. (2) din Codul muncii, ridicata de Societatea Comerciala "Tepro"
- S.A. din Iasi in dosarele nr. 22.262/2000, 20.361/2000, 21.928/2000,
20.881/2000, 20.883/2000, 20.882/2000, 20.924/2000, 21.923/2000, 22.264/2000,
21.916/2000, 22.265/2000 si 21.929/2000 ale Judecatoriei Iasi.
La apelul nominal
raspunde autorul exceptiei, Societatea Comerciala "Tepro" - S.A. din
Iasi, reprezentata prin Toader Pica, consilier juridic, lipsind celelalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune
in discutie conexarea dosarelor nr. 37C/2001, 38C/2001, 39C/2001, 40C/2001,
41C/2001, 42C/2001, 43C/2001, 44C/2001, 45C/2001, 46C/2001 si 47C/2001 la
Dosarul 36C/2001, avand in vedere ca obiectul si autorul exceptiei de
neconstitutionalitate sunt identici in toate cauzele enumerate. Atat
reprezentantul autorului exceptiei, cat si reprezentantul Ministerului Public
declara ca nu se opun masurii conexarii. In consecinta, pentru o mai buna
administrare a justitiei, Curtea, in temeiul art. 164 din Codul de procedura
civila si al art. 16 din Legea 47/1992, republicata, dispune conexarea
dosarelor anterior mentionate la Dosarul 36C/2001.
Avand cuvantul in
dezbateri, reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia, intrucat dispozitiile art. 134 alin. (2) din Codul muncii
sunt neconstitutionale in raport cu dispozitiile art. 150 alin. (2) din
Constitutie.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibila, intrucat autorul acesteia nu a
motivat-o, incalcand astfel dispozitiile art. 12 din Legea 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si
lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierile din 10
iunie 2000, pronuntate in dosarele nr. 22.262/2000, 22.264/2000 si 22.265/2000,
precum si prin Incheierile din 15 ianuarie 2001, pronuntate in dosarele nr.
20.361/2000, 20.881/2000, 20.882/2000, 20.883/2000, 20.924/2000, 21.916/2000,
21.923/2000, 21.928/2000 si 21.929/2000, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 134
alin. (2) din Codul muncii. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala
"Tepro" - S.A. din Iasi in cauze avand ca obiect contestatii
impotriva desfacerii unor contracte de munca.
In motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 134 alin. (2) din
Codul muncii sunt neconstitutionale lein raport cu dispozitiile cuprinse in
art. 150 din Constitutia Romaniei, referitoare la conflictul temporal de
legi", intrucat acestea au fost adoptate in anul 1972, cand lain Romania
conditiile sociale, economice si politice erau altele decat in prezent, iar
legislatia de atunci, printre care si Codul muncii, era adaptata acestor
conditii".
Se mai arata ca
dispozitiile legale criticate, impunand comunicarea formala in scris a
dispozitiei de desfacere a contractului de munca, creeaza posibilitatea ca
salariatii care refuza sa semneze dovada de primire a deciziei de desfacere a
contractului de munca sa o poata contesta intr-un termen nelimitat. Cu referire
la cazurile din speta, autorul exceptiei sustine ca salariatii disponibilizati
au luat cunostinta despre masura desfacerii contractelor lor de munca in cadrul
procesului de restructurare a societatii comerciale, cand acestia si-au preluat
carnetele de munca, precum si celelalte documente necesare in vederea
inscrierii lor pentru acordarea ajutorului de somaj de care au beneficiat in
mod concret.
Judecatoria Iasi,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata. Se arata
in acest sens ca dispozitiile art. 134 alin. (2) din Codul muncii nu sunt
abrogate ca efect al aplicarii dispozitiilor art. 150 din Constitutie.
Dispozitiile legale
criticate, fiind norme de drept procesual special, nu pot fi liabrogate decat
dupa adoptarea unor dispozitii cu caracter special care sa le
inlocuiasca". Se mai arata ca acestea nu sunt luin contradictie cu
dispozitiile constitutionale care consacra egalitatea in drepturi, accesul
liber la justitie, restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati". Prin urmare instanta considera ca aceste dispozitii sunt in
vigoare, aplicandu-se si in conditiile economiei de piata in raporturile de
munca dintre angajati si angajatori.
Potrivit prevederilor
art. 24 alin. (1) din Legea 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau
de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila
pentru urmatoarele motive: dispozitiile art. 134 alin. (2) din Codul muncii,
desi sunt norme preconstitutionale, constituie "expresia concretizarii
principiului neingradirii dreptului la munca, instituit de art. 38 alin. (1)
din Constitutie" si ofera.posibilitatea exercitarii dreptului la aparare
garantat de art. 24 din Constitutie. Prin critica formulata, in realitate nu se
argumenteaza neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 134 alin. (2) din Codul
muncii, ci se au in vedere chestiuni de aplicare a acestora, punandu-se in
discutie stabilirea unor situatii de fapt, ceea ce este de competenta exclusiva
a instantelor judecatoresti, sens in care s-a si pronuntat Curtea
Constitutionala in practica sa jurisdictionala.
Exceptia este
nemotivata, avand in vedere ca autorul exceptiei nu a indicat nici o dispozitie
constitutionala sau principiu constitutional care este incalcat de prevederea
de lege criticata, iar potrivit practicii jurisdictionale a Curtii
Constitutionale o astfel de exceptie este inadmisibila.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand
incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele intocmite
de judecatorul-raportor in fiecare dosar, sustinerile partii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea constata ca este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 134 alin. (2) din Codul
muncii, avand urmatorul cuprins: "Dispozitia de desfacere a contractului
de munca se comunica in scris in termen de 5 zile de catre unitate. Ea isi
produce efectele de la data comunicarii."
Autorul exceptiei
sustine ca aceste prevederi contravin ansamblului dispozitiilor art. 150 din
Constitutie. Cu toate acestea Curtea constata ca, intrucat prin critica de
neconstitutionalitate se sustine ca textul de lege este abrogat, este evident
ca au fost avute in vedere doar dispozitiile alin. (1), potrivit carora
laLegile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care
ele nu contravin prezentei Constitutii".
Examinand exceptia de
neconstitutionalitate sub aspectul admisibilitatii sale, Curtea observa ca
pentru a se putea retine ca o dispozitie legala preconstitutionala este
abrogata implicit, in temeiul dispozitiilor art. 150 alin. (1) din Constitutie
se impune ca mai intai sa se constate ca dispozitia legala contravine vreunei
norme constitutionale. Se mai observa insa ca, astfel cum rezulta atat din
continutul incheierii de sesizare, cat si din cererea formulata in sustinerea
exceptiei, autorul acesteia nu a indicat in fata instantei de judecata motivele
criticii de neconstitutionalitate.
Pe de alta parte Curtea
retine ca, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sunt neconstitutionale numai
acele prevederi legale care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei,
iar potrivit art. 12 alin. (2) din aceeasi lege, orice sesizare trebuie
motivata. Coroborand aceste texte legale cu cele ale art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si cu cele ale art. 23 din Legea 47/1992, republicata,
Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiei legale
criticate numai in aceste limite ale sesizarii. Asa fiind, nemotivarea
exceptiei de neconstitutionalitate si neindicarea de catre autorul unei
exceptii cel putin a normei constitutionale in raport cu care acesta considera
ca textul criticat este neconstitutional constituie un motiv de respingere a
sesizarii. Altminteri ar insemna ca jurisdictia constitutionala sa se
substituie partii in ceea ce priveste invocarea motivului de
neconstitutionalitate, exercitand astfel, sub acest aspect, un control din
oficiu, ceea ce este inadmisibil, cata vreme de esenta controlului pe calea
exceptiei de neconstitutionalitate este exercitarea acestuia la sesizarea
subiectelor prevazute de lege.
In sensul celor aratate
Curtea Constitutionala s-a pronuntat in mod constant in jurisprudenta sa, de
exemplu prin Decizia nr. 341 din 12 septembrie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei nr. 38 din 29 ianuarie 1998, precum si prin Decizia nr. 49
din 23 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 222 din 20
mai 1999.
Fata de cele de mai sus,
in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 12, al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1), (4) si (6) din Legea 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 134 alin.
(2) din Codul muncii, ridicata de Societatea Comerciala "Tepro" -
S.A. din Iasi in Dosarele nr. 22.262/2000, 20.361/2000, 21.928/2000,
20.881/2000, 20.883/2000, 20.882/2000, 20.924/2000, 21.923/2000, 22.264/2000,
21.916/2000, 22.265/2000 si 21.929/2000 ale Judecatoriei Iasi.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN
MIHAI
Magistrat-asistent
Claudia
Miu
ORDONANTE SI
HOTARARI ALE GUVERNULUI ROMANIEI
GUVERNUL
ROMANIEI
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 9/1992
privind organizarea statisticii oficiale
In temeiul prevederilor art.
114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei
adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. -
Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii
oficiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 11/1994,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 23 martie
1994, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. In cuprinsul
Ordonantei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale
sintagma Institutul National de Statistica si Studii Economice se
inlocuieste cu sintagma Institutul National de Statistica, iar sintagma Programul
cercetarilor statistice si studiilor economice se inlocuieste cu sintagma Programul
cercetarilor statistice.
2. Alineatul (1) al
articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - (1)
Activitatea organizata pentru culegerea, prelucrarea, analiza, difuzarea si
constituirea seriilor de date statistice oficiale cu caracter demografic,
social, economic, financiar, juridic, necesare in vederea fundamentarii si
evaluarii politicilor economice si sociale, deciziilor guvernamentale si ale
agentilor economici, informarii opiniei publice, elaborarii cercetarilor
stiintifice, prognozelor si strategiilor de dezvoltare, transmiterii de date
statistice organismelor internationale potrivit obligatiilor asumate de statul
roman, precum si altor categorii de utilizatori interni si externi, se
desfasoara cu respectarea dispozitiilor prezentei ordonante."
3. Alineatele (2),
(3) si (4) ale articolului 2 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Institutul
National de Statistica este condus de un presedinte cu rang de secretar de
stat, ajutat de 2 vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat, dintre care
unul pentru coordonarea activitatii de integrare europeana, numiti prin decizie
a primului-ministru.
(3) In subordinea Institutului
National de Statistica functioneaza directiile generale de statistica
organizate la nivelul judetelor-centre ale regiunilor de dezvoltare stabilite
potrivit Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala in Romania si
directiile judetene de statistica organizate la nivelul celorlalte judete, ca
servicii publice descentralizate, finantate de la bugetul de stat, precum si
editura «Revista Romana de Statistica» si Centrul National de Pregatire in
Statistica, finantate din venituri extrabugetare.
(4) In sensul prezentei
ordonante, prin servicii de statistica oficiala se intelege Institutul National
de Statistica, directiile generale de statistica, directiile judetene de
statistica, precum si compartimentele statistice din cadrul Bancii Nationale a Romaniei
si al institutiilor si autoritatilor publice, coordonate metodologic de
Institutul National de Statistica."
4. Alineatul (2) al
articolului 3 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Potrivit
principiului autonomiei Institutul National de Statistica este autorizat sa
stabileasca in mod impartial si independent, fara ingerinte de pe pozitii de
interes ale Guvernului, partidelor politice, gruparilor etnice, sindicatelor,
organizatiilor patronale si ale altor organizatii sau persoane fizice,
sistemele de indicatori, nomenclatoarele, clasificarile, metodologiile,
tehnicile de inregistrare si prelucrare, sa publice si sa difuzeze datele si
informatiile statistice. Acest principiu implica obligativitatea ca datele si
informatiile statistice oficiale sa fie puse la dispozitie tuturor categoriilor
de utilizatori in conditii de egalitate, simultaneitate si nediscriminare in
privinta calitatii si a termenelor de difuzare."
5. Alineatul (4) al
articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Programul
anual al cercetarilor statistice prevede obiectivul cercetarii, organizatorul
cercetarii, categoriile de unitati statistice incluse in cercetare, sursa
datelor statistice si formularele, datele calendaristice si periodicitatea de
culegere a datelor statistice, responsabilitatile unitatilor statistice
cercetate pentru a furniza si a transmite datele statistice, tipul
informatiilor statistice, forma si datele de difuzare, inclusiv principalii
indicatori, precum si costul si sursa de finantare."
6. Alineatul (2) al
articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"(2) O
cercetare statistica prevazuta in Programul anual al cercetarilor statistice va
fi realizata de compartimentele statistice din cadrul institutiilor si
autoritatilor publice sau al Bancii Nationale a Romaniei, daca cercetarea
statistica respectiva necesita o experienta de specialitate de care dispune
compartimentul statistic in cauza sau are la dispozitie datele culese in acest
scop."
7. Dupa alineatul (2)
al articolului 12 se introduce alineatul (3) cu urmatorul cuprins:
"(3) Institutia
care organizeaza o cercetare statistica potrivit procedurii prevazute la alin.
(2) este obligata:
a) sa transmita spre
avizare metodologia cercetarii statistice Institutului National de Statistica;
b) sa aplice clasificarile
statistice de interes general;
c) sa furnizeze
rezultatele cercetarii statistice Institutului National de Statistica si, in
consultare cu acesta, sa le transmita organizatiilor internationale."
8. Articolul 13 va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 13. - Pentru
domeniile specifice de cercetare statistica aflate in competenta ministerelor
si a altor institutii si autoritati publice, cum sunt: statistica judiciara,
statistica sanitara, statistica invatamantului, statistica financiara,
statistica somajului, statistica asigurarilor sociale, statistica mediului
inconjurator si alte statistici, autoritatile respective au obligatia de a
transmite Institutului National de Statistica, in scopul, forma si la termenele
specificate in Programul anual al cercetarilor statistice, datele si
informatiile statistice ce urmeaza sa fie incluse in seriile de date
statistice, in publicatiile statistice sau sa fie transmise organismelor
internationale."
9. Articolul 16 va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 16. -
Institutul National de Statistica si unitatile teritoriale de statistica
asigura, cu plata, difuzarea datelor si informatiilor statistice obtinute
potrivit programelor anuale de cercetari statistice catre alte categorii de
utilizatori prin publicatii pe suport de hartie sau electronice si prin acces
direct la rezultatele cercetarilor stocate in baze de date statistice, in
conditiile specifice ale protectiei si confidentialitatii datelor si
informatiilor statistice. Plata va fi stabilita in scopul recuperarii nivelului
cheltuielilor necesare pentru producerea datelor si informatiilor statistice
solicitate, precum si a suportului pe care acestea sunt difuzate."
10. Articolul 17 va
avea urmatorul cuprins:
"Art. 17. - (1)
Institutul National de Statistica si unitatile teritoriale de statistica sunt
autorizate sa realizeze cercetari statistice in afara celor cuprinse in
programul anual aprobat, la cererea unor beneficiari interni sau externi, cu
plata pe baza de contract. In acelasi mod, pe baza rezultatelor cercetarilor statistice
cuprinse in programele anuale ale cercetarilor statistice Institutul National
de Statistica si unitatile teritoriale de statistica pot realiza prelucrari,
analize si studii suplimentare, pot edita si furniza publicatii, date si
informatii statistice din bazele de date statistice.
(2) Sumele incasate din
cercetari statistice, realizate potrivit prevederilor alin. (1), precum si cele
aferente publicatiilor statistice si serviciilor privind furnizarea de
informatii si date statistice pe suport de hartie, magnetic sau prin acces
direct la bazele de date raman la dispozitia Institutului National de
Statistica si se gestioneaza in regim extrabugetar.
(3) Din veniturile
extrabugetare astfel constituite Institutul National de Statistica poate
efectua cheltuieli materiale si servicii si cheltuieli de capital; soldul ramas
la finele anului se reporteaza in anul urmator cu aceeasi destinatie."
Art. II. - In
cuprinsul altor acte normative in vigoare sintagma Institutul National de
Statistica si Studii Economice se inlocuieste cu sintagma Institutul National
de Statistica.
Art. III. -
Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii oficiale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele
aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se
textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe
Romeo Leonard Cazan
Presedintele Institutului national de Statistica,
Aurel Camara
Ministrul muncii si solidaritatii sociale
Marian
Sarbu
Ministrul finantelor publice
Mihai
Nicolae Tanasescu
Bucuresti,
24 mai 2001.
Nr. 75.
GUVERNUL
ROMANIEI
privind simplificarea
unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea
functionarii comerciantilor
In temeiul prevederilor art.
114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei
adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1) Se
instituie o procedura unica de inregistrare si autorizare a functionarii
comerciantilor, in scopul simplificarii unor formalitati administrative.
(2) Inregistrarea
comerciantilor se face cu indeplinirea procedurilor prevazute de prezenta
ordonanta de urgenta.
(3) Prin comercianti se
intelege persoanele fizice care exercita in mod obisnuit acte de comert,
societatile comerciale, regiile autonome si organizatiile cooperatiste.
(4) Prin autorizarea functionarii comerciantilor se intelege obtinerea
avizelor, autorizatiilor si/sau acordurilor strict necesare pentru inceperea
activitatii acestora.
Art. 2. - (1) In vederea indeplinirii procedurilor necesare pentru inregistrarea si autorizarea
functionarii comerciantilor, in cadrul camerelor de comert si industrie
teritoriale se constituie un birou unic pentru obtinerea inregistrarii si
autorizarii functionarii comerciantilor, denumit in continuare Birou unic.
(2) In termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta camerele
de comert si industrie teritoriale si institutiile publice implicate vor lua
masurile necesare pentru organizarea si functionarea Biroului unic.
CAPITOLUL II
Proceduri
pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor
Art. 3. - (1)
Solicitarea inregistrarii comerciantului se face la Biroul unic din cadrul
camerei de comert si industrie teritoriale.
(2) Solicitantul va
completa cererea de inregistrare tip, va furniza toate datele necesare, va
achita taxele si tarifele aferente operatiunilor pentru inregistrarea si
autorizarea functionarii comerciantului si, daca este cazul, va depune si
urmatoarele documente:
a) dovada efectuarii
varsamintelor in conditiile actului constitutiv;
b) actele care probeaza
dreptul de proprietate asupra aporturilor in natura la capitalul social, iar in
cazul in care printre ele figureaza si imobile, certificatul constatator al
sarcinilor de care sunt grevate, daca titularul cererii il detine;
c) actele constatatoare
ale operatiunilor incheiate in contul comerciantului si aprobate de asociati in
conditiile legii.
(3) Cererea de
inregistrare este formularul unic pe care solicitantul il completeaza si il
depune la Biroul unic, pe baza acestuia declansandu-se procedurile necesare
pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantului.
(4) In termen de 20 de
zile de la inregistrarea cererii va fi eliberat certificatul de inregistrare a
comerciantului, care cuprinde si codul unic de inregistrare.
(5) In anexa la
certificatul de inregistrare vor fi cuprinse, dupa caz, urmatoarele avize,
autorizatii si/sau acorduri necesare pentru autorizarea functionarii
comerciantului:
a) avizul si/sau
autorizatia pentru prevenirea si stingerea incendiilor (p.s.i.), emise de
brigazile si grupurile de pompieri militari;
b) avizul si/sau
autorizatia sanitara, emise de directiile de sanatate publica teritoriale;
c) autorizatia sanitara
veterinara, emisa de directiile sanitare veterinare teritoriale;
d) acordul si/sau
autorizatia de mediu, emise de inspectoratele teritoriale de protectie a
mediului;
e) autorizatia de
functionare din punct de vedere al protectiei muncii, emisa de inspectoratul de
stat teritorial pentru protectia muncii.
(6) Eliberarea
certificatului de inregistrare si a anexei la acesta care cuprinde avize,
autorizatii si/sau acorduri necesare da dreptul comerciantului sa isi inceapa
activitatea.
(7) Modelul si
continutul cererii de inregistrare tip prevazute la alin. (2) si ale
certificatului de inregistrare, inclusiv ale anexei la acesta, vor fi stabilite
prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Camerei de Comert si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si al institutiilor publice implicate.
Art. 4. - (1) In toate
cazurile, la cererea si pe cheltuiala titularului cererii Biroul unic are
obligatia de a presta urmatoarele servicii:
a) rezervarea firmei si
efectuarea, in numele titularului cererii, a varsamintelor reprezentand aportul
in numerar la capitalul social;
b) redactarea actului
constitutiv si obtinerea autentificarii sau, dupa caz, a darii de data certa
acestuia;
c) redactarea si
obtinerea declaratiei pe propria raspundere a fondatorilor, a administratorilor
si a cenzorilor ca indeplinesc conditiile prevazute de lege;
d) sustinerea cererii de
inregistrare a comerciantului in fata judecatorului delegat.
(2) Dovada intabularii
bunurilor imobile este necesara numai in cazul in care acestea sunt subscrise
ca aport in natura la capitalul social. In aceasta situatie, la cererea si pe
cheltuiala titularului cererii Biroul unic are obligatia de a presta urmatoarele
servicii:
a) obtinerea evaluarii,
prin expertiza, a bunului;
b) obtinerea
certificatului constatator al sarcinilor cu care, eventual, este grevat
respectivul bun.
(3) In situatia
prevazuta la alin. (2) termenul de eliberare a certificatului de inregistrare a
comerciantului este de cel mult 30 de zile de la data inregistrarii cererii.
(4) Actul constitutiv nu
este supus obligativitatii incheierii in forma autentica, putand avea forma
unui inscris sub semnatura privata, cu exceptia urmatoarelor situatii:
a) cand printre bunurile
subscrise ca aport in natura la capitalul social se afla un teren;
b) cand forma juridica a
societatii comerciale implica raspunderea nelimitata a asociatilor sau a unora
dintre ei, pentru obligatiile sociale;
c) cand societatea
comerciala se constituie prin subscriptie publica.
(5) In situatia in care
se apeleaza la serviciile unui avocat documentatia necesara in vederea
inregistrarii potrivit prevederilor art. 35 din Legea 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, se depune la Biroul unic pentru obtinerea certificatului de
inregistrare si autorizare a functionarii.
Art. 5. - (1) Camerele
de comert si industrie teritoriale transmit pe cale electronica Ministerului
Finantelor Publice datele din cererea de inregistrare tip pentru atribuirea
codului unic de inregistrare.
(2) Pe baza datelor
prevazute la alin. (1) Ministerul Finantelor Publice atribuie, in termen de
maximum 24 de ore, codul unic de inregistrare. In termen de 3 zile de la
primirea codului unic de inregistrare camerele de comert si industrie
teritoriale transmit Ministerului Finantelor Publice intreaga documentatie care
a stat la baza solicitarii inregistrarii.
(3) Codul unic de
inregistrare atribuit va fi utilizat de toate sistemele informatice care
prelucreaza date privind comerciantii, precum si de comerciant in relatiile cu
tertii, inclusiv cu autoritatile si institutiile publice, pe toata durata
functionarii lui.
(4) In termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta Ministerul
Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul
Sanatatii si Familiei si Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a
Municipiului Bucuresti vor conveni structura codului unic de inregistrare.
Art. 6. - (1)
Institutiile mentionate la art. 3 alin. (5) vor delega la Biroul unic unul sau
mai multi reprezentanti cu drept de semnatura, care vor colabora cu
institutiile pe care le reprezinta.
(2) Avizele, autorizatiile
si/sau acordurile mentionate la art. 3 alin. (5), cuprinse in anexa la
certificatul de inregistrare, se elibereaza de autoritatile competente, prin
reprezentantii lor la Biroul unic, cu incadrarea in termenul de 20 de zile
prevazut la art. 3 alin. (4).
(3) In vederea
eliberarii avizelor, autorizatiilor si/sau acordurilor necesare pentru
autorizarea functionarii comerciantilor, autoritatile competente vor evalua
sediul social al comerciantului si vor transmite reprezentantilor lor in Biroul
unic, in termen de maximum 10 zile de la data pronuntarii incheierii
judecatorului delegat, un referat in care se va mentiona una dintre urmatoarele
situatii:
a) comerciantului nu ii
este necesar in aceasta etapa respectivul aviz, acord sau autorizatie, caz in
care reprezentantii delegati vor consemna acest fapt in pozitia corespunzatoare
din anexa la certificatul de inregistrare;
b) comerciantul
indeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor mentionate la art. 3
alin. (5), caz in care reprezentantii delegati vor completa anexa la
certificatul de inregistrare cuprinzand avizele, autorizatiile si/sau
acordurile necesare pentru autorizarea functionarii comerciantului;
c) comerciantul nu
indeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor mentionate la art. 3
alin. (5), caz in care se vor mentiona neconformitatile constatate si actele
normative ale caror prevederi nu sunt indeplinite, Biroul unic avand obligatia
sa comunice aceste constatari solicitantului.
Art. 7. -
(1) In cazul
neeliberarii unuia sau mai multor avize, autorizatii si/sau acorduri
comerciantul poate solicita reluarea procedurii de obtinere a acestora, in
termen de 90 de zile de la data respingerii, cu dovada achitarii din nou a
acelor taxe pentru care referatele de evaluare contin concluzii negative.
(2) Nerespectarea
termenului de 90 de zile conduce la reluarea procedurii de autorizare a
functionarii cu plata integrala a taxelor aferente.
Art. 8. - Conditiile
pentru eliberarea avizelor, autorizatiilor si/sau acordurilor necesare pentru
autorizarea functionarii comerciantilor, perioada de valabilitate si
modalitatea de reinnoire a acestora, precum si cuantumul taxelor aferente se
stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerelor in subordinea
carora functioneaza autoritatile si institutiile publice mentionate la art. 3
alin. (5), cu avizul Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si
Cooperatie si al Ministerului Finantelor Publice, in termen.de 30 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 9. - Camerele de
comert si industrie teritoriale si autoritatile publice mentionate la art. 3
alin. (5) vor asigura conditiile necesare pentru organizarea si gestionarea
datelor cu privire la activitatea de autorizare a functionarii comerciantilor,
inclusiv arhivarea documentatiei care a stat la baza eliberarii avizelor,
autorizatiilor si/sau a acordurilor necesare pentru autorizarea functionarii.
Art. 10. - (1) O data cu
efectuarea inregistrarii un extras in forma simplificata al incheierii
judecatorului delegat se comunica din oficiu directiei generale a finantelor
publice teritoriale, precum si Regiei Autonome "Monitorul Oficial",
spre publicare, pe cheltuiala comerciantului.
Extrasul in forma
simplificata al incheierii, vizat de judecatorul delegat, va cuprinde cel putin
urmatoarele elemente: data incheierii, datele de identificare a
asociatilor/actionarilor, denumirea si, daca exista, emblema societatii
comerciale, sediul, forma, obiectul de activitate pe scurt, capitalul social,
durata acesteia, codul unic de inregistrare.
(2) La cererea si pe
cheltuiala comerciantului incheierea judecatorului delegat se publica integral
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
(3) La cererea si pe
cheltuiala comerciantului actul constitutiv, vizat de judecatorul delegat, se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, integral sau in
extras.
CAPITOLUL III
Contraventii
Art. 11. - (1) Refuzul
nejustificat de a elibera documentele solicitate ori intarzierea nejustificata
a eliberarii acestora, in conformitate cu dispozitiile art. 3 alin. (4), ale
art. 4 alin. (3), ale art. 5 alin. (2) si ale art. 6 alin. (2) si (3), constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000
lei.
(2) Sanctiunile pot fi
aplicate si persoanei juridice.
(3) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de personalul abilitat al
Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie sau de
persoanele imputernicite de acesta.
Art. 12. -
Contraventiilor prevazute la art. 11 le sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile si completarile
ulterioare, cu exceptia art. 25 si 26.
CAPITOLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 13. - Actele
aditionale modificatoare ale actelor constitutive urmeaza regimul juridic
stabilit de prezenta ordonanta de urgenta pentru actele constitutive.
Art. 14. - (1) Prin
derogare de la prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din Legea notarilor publici
si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile si completarile
ulterioare, cuantumurile taxelor si onorariilor pentru autentificarea ori darea
de data certa actelor constitutive si declaratiilor pe propria raspundere ale
fondatorilor, administratorilor si cenzorilor privind indeplinirea conditiilor
prevazute de lege, precum si ale celor pentru modificarea acestora se stabilesc
in suma fixa prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Justitiei pe
baza propunerilor Uniunii Nationale a Notarilor Publici, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(2) Pentru operatiunile
de inregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor, efectuate de
camerele de comert si industrie teritoriale, cuantumurile taxelor si tarifelor
percepute se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Finantelor
Publice pe baza propunerilor Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a
Municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei ordonante de urgenta.
(3) Taxele percepute
pentru publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, a actelor
prevazute la art. 10 se stabilesc prin hotarare a Guvernului, initiata de
Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor Regiei Autonome
"Monitorul Oficial", in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Cuantumurile
taxelor, tarifelor si onorariilor prevazute la alin. (1)-(3) se indexeaza
periodic, in functie de rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului.
Art. 15. - (1) In termen
de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta
autoritatile publice abilitate sa elibereze avize, autorizatii si/sau acorduri
necesare in vederea functionarii comerciantilor vor supune spre adoptare
Guvernului propuneri de modificare a legislatiei in vigoare, in vederea
reducerii numarului si simplificarii procedurilor de emitere a acestor
documente, inclusiv pentru diminuarea cuantumurilor taxelor aferente.
(2)
In termenul prevazut la alin. (1) fiecare dintre institutiile si autoritatile
publice implicate in aplicarea prezentei ordonante de urgenta va incheia cu
Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti protocoale
privind schimbul de informatii, procedurile si termenele de intocmire a
documentatiilor necesare, precum si formularistica aferenta.
Art. 16. - (1) In termen
de 12 luni comerciantii constituiti anterior datei intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta au obligata de a solicita, la Biroul unic,
preschimbarea actualului certificat de inmatriculare si a codului fiscal cu
noul certificat de inregistrare continand codul unic de inregistrare atribuit.
(2) Camera de Comert si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si Ministerul Finantelor
Publice vor stabili procedura si formularistica necesare pentru operatiunea de
preschimbare prevazuta la alin. (1).
(3) Cheltuielile
implicate de aplicarea prevederilor alin. (1) se suporta de catre camerele de
comert si industrie teritoriale si de unitatile teritoriale competente ale
Ministerului Finantelor Publice, pentru operatiunile proprii.
(4) Pana la expirarea
termenului prevazut la alin. (1) comerciantii existenti la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta se vor identifica prin utilizarea
actualului numar de inmatriculare in registrul comertului si a codului fiscal.
(5) Dupa expirarea
termenului prevazut la alin. (1) certificatele de inmatriculare si cele de
inregistrare fiscala sunt nule de drept.
Art. 17. - (1)
Prevederile art. 5 alin. (5) si ale art. 56 lit. a) din Legea nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica in mod
corespunzator prevederilor art. 4 alin. (4).
(2) In intelesul
prezentei ordonante de urgenta, termenul inregistrare semnifica atat
inmatricularea si inscrierea mentiunilor prevazute de Legea nr. 26/1990 privind
registrul comertului, republicata, si de Legea nr. 31/1990, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, cat si luarea in evidenta a
comerciantilor la institutiile si autoritatile publice abilitate, prevazute la
art. 5 alin. (4).
Art. 18. - (1) Procedura
de inregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor, stabilita de
prezenta ordonanta de urgenta, se aplica incepand cu cea de-a 31-a zi de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data prevazuta la
alin. (1) se abroga:
a) art. 11 alin. (1) din
Legea nr. 26/1990, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, cu modificarile
si completarile ulterioare;
b) art. 41 din Legea
31/1990, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998, cu modificarile
si completarile ulterioare;
c) art. 10 din Legea nr.
133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 34 din 23 iulie
1999, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) orice alte dispozitii
contrare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemneaza:
Ministrul
pentru intreprinderile mici si mijlocii si cooperatie,
Ministrul
finantelor publice
p.
Ministrul justitiei,
Doru Crin Trifoi,
secretar
de stat
Ministrul
pentru coordonarea Secretariatului
General
al Guvernului,
Bucuresti, 24 mai 2001.
Nr. 76.
GUVERNUL
ROMANIEI
HOTARIRE
stabilirea limitelor minime ale sumelor asigurate prin asigurarea obligatorie
de raspundere civila pentru pagube produse tertilor de catre operatorii aerieni
romani care efectueaza operatiuni de lucru aerian sau de aviatie generala pe
teritoriul Romaniei
In temeiul prevederilor art.
107 din Constitutia Romaniei si ale art. 51 alin. (9) din Ordonanta guvernului
nr. 29/1997 privind Codul aerian, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 130/2000 si republicata,
Guvernul
Romaniei
adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - (1) Operatorii
aerieni romani care efectueaza operatiuni de lucru aerian sau aviatie generala
pe teritoriul Romaniei sunt obligati, potrivit legii, sa asigure aeronavele
utilizate in operatiunile aeriene respective, pentru cazurile de raspundere
civila ca urmare a pagubelor produse tertilor in urma accidentelor,
incidentelor sau a altor evenimente de aviatie.
(2) Limitele minime ale
sumelor asigurate prin contractele de asigurare pentru pagube produse tertilor,
incheiate conform prevederilor legale, se stabilesc dupa cum urmeaza:
a) pentru avioane si
elicoptere cu masa maxima la decolare mai mica sau egala cu 2.000 kg limita
minima a sumei asigurate este de 200.000.000 lei;
b) pentru avioane si
elicoptere cu masa maxima la decolare mai mare de 2.000 kg, dar mai mica sau
egala cu 5.700 kg, limita minima a sumei asigurate este de 600.000.000 lei;
c) pentru avioane cu
masa maxima la decolare mai mare de 5.700 kg, dar mai mica sau egala cu 34.000
kg, si pentru elicoptere cu masa maxima la decolare mai mare de 5.700 kg limita
minima a sumei asigurate este de 1.250.000.000 lei;
d) pentru avioane cu
masa maxima la decolare mai mare de 34.000 kg limita minima a sumei asigurate
este de 2.500.000.000 lei.
Art. 2. - Prezenta
hotarare intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul
lucrarilor publice, transposturilor si locuintei
Miron Tudor Mitrea
Ministrul
finantelor publice
Bucuresti, 17 mai 2001.
Nr. 485.
GUVERNUL
ROMANIEI
HOTARIRE
organizarea si functionarea Institutului National de Statistica
In temeiul prevederilor art.
107 din Constitutia Romaniei si ale art. 2 2 din O.G. 9/1992 privind
organizarea statisticii oficiale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei
adopta prezenta hotarare.
Art. 1. - Institutul
National de Statistica este organul de specialitate al administratiei publice
centrale in subordinea Guvernului si in coordonarea directa a ministrului
dezvoltarii si prognozei, finantat de la bugetul de stat, care organizeaza si
coordoneaza statistica oficiala din Romania.
Art. 2. - In realizarea
obiectului sau de activitate, stabilit potrivit legii, care se intemeiaza pe
principiile autonomiei, confidentialitatii, transparentei, relevantei,
proportionalitatii, deontologiei statistice si raportului cost/eficienta,
Institutul National de Statistica are urmatoarele atributii principale:
a) informeaza opinia
publica, precum si autoritatile publice cu privire la starea economica si
sociala a tarii si furnizeaza utilizatorilor interesati datele rezultate din
cercetarile statistice efectuate;
b) elaboreaza sistemul
de indicatori statistici, metodologiile, tehnologiile si standardele specifice;
c) organizeaza si
conduce inregistrarea informatiilor referitoare la fenomenele si procesele
economico-sociale, prin recensaminte si anchete statistice totale sau prin
sondaj;
d) proiecteaza,
tipareste si difuzeaza formularele si instructiunile de completare aferente;
e) culege, prelucreaza
si stocheaza date si informatii, in vederea asigurarii fondului national de
date statistice;
f) coordoneaza
elaborarea clasificarilor si a nomenclatoarelor unitare de interes national din
domeniul sau de activitate;
g) proiecteaza,
realizeaza si exploateaza sistemul informatic statistic national;
h) elaboreaza studii si
analize pentru caracterizarea evolutiei economico-sociale;
i) desfasoara activitati
de cercetare stiintifica in domeniul statisticii;
j) organizeaza si
conduce unitatile subordonate, stabileste atributiile si normele de functionare
ale acestora;
k) colaboreaza cu
ministerele si cu alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si cu serviciile publice, pentru compatibilizarea sistemului
statisticii oficiale cu celelalte sisteme informationale; sprijina aceste
organisme pentru asigurarea pregatirii personalului cu atributii in activitatea
de statistica;
l) avizeaza
metodologiile cercetarilor statistice organizate de ministere, institutii
centrale si de alte servicii publice, in vederea asigurarii oportunitatii si
corectitudinii metodelor statistice utilizate;
m) organizeaza
perfectionarea pregatirii profesionale in domeniul statisticii a personalului
institutului, din unitatile sale subordonate si din celelalte servicii de
statistica oficiala si actioneaza pentru formarea unei culturi statistice la
nivel national;
n) reprezinta Romania in
relatiile internationale in domeniul statistic si coopereaza cu organizatii
similare din alte tari, cu organismele de specialitate ale Organizatiei
Natiunilor Unite si agentiile sale, cu alte organisme internationale;
o) asigura
compatibilitatea sistemului statistic national cu sistemele statistice
utilizate de organismele Organizatiei Natiunilor Unite, ale Uniunii Europene si
de alte organisme internationale, conform obligatiilor asumate;
p) indeplineste orice
alte atributii stabilite prin acte normative pentru domeniul sau de activitate.
Art. 3. - In exercitarea
atributiilor sale Institutul National de Statistica are obligatia sa asigure pe
parcursul intregii cercetari statistice - de la inregistrare pana la publicare
masuri de protectie a intereselor persoanelor fizice sau juridice care ar putea
fi lezate prin divulgarea datelor referitoare la patrimoniul si la activitatea
lor, in concordanta cu principiile confidentialitatii datelor statistice si cu
normele legale privind secretul de stat.
Art. 4. - In
indeplinirea atributiilor prevazute la art. 2 Institutul National de Statistica
este autorizat:
a) sa solicite si sa
obtina gratuit datele si informatiile statistice de la toate persoanele fizice
si juridice care se afla, detin capital sub orice forma sau desfasoara o
activitate de orice fel pe teritoriul Romaniei;
b) sa stabileasca
termenele si periodicitatile de furnizare a datelor statistice solicitate;
c) sa efectueze, cu
personalul propriu si/sau cu agentii statistici in calitate de colaborator sau
prin contractarea de servicii specializate, cercetari statistice prin culegerea
directa a datelor statistice privind fenomenele economicosociale; in categoria
agentilor statistici intra anchetatorii, precum si gospodariile populatiei, in
cazul in care acestea constituie unitati de observare statistica;
d) sa contracteze, in
conditiile legii, servicii specializate pentru realizarea cercetarilor,
analizelor si studiilor statistice;
e) sa constate
contraventii si sa aplice amenzi, in conditiile legii, pentru refuzul sau
intarzierea transmiterii datelor statistice solicitate, pentru comunicarea de
date eronate sau incomplete, pentru refuzul de a prezenta persoanelor
autorizate de conducerea serviciilor de statistica oficiala documentele si
evidentele necesare in vederea verificarii datelor statistice, precum si pentru
neaplicarea masurilor dispuse de serviciile de statistica oficiala.
Art. 5. - (1) Persoanele
juridice sunt obligate sa furnizeze gratuit Institutului National de Statistica
datele si informatiile statistice la termenele, periodicitatile si in forma
solicitata, in conformitate cu metodologia cuprinsa in instructiunile emise de
Institutul National de Statistica.
(2) Persoanele fizice
sunt obligate sa furnizeze Institutului National de Statistica datele personale
si cele privind gospodaria si activitatea economica, necesare in vederea
efectuarii recensamintelor si anchetelor statistice.
Datele personale de
natura celor privind convingerile ideologice, apartenenta politica, cazierul
judiciar, sanatatea si viata intima pot fi culese si prelucrate numai cu
acordul persoanelor, respectandu-se prevederile referitoare la
confidentialitatea datelor statistice.
(3) Pentru domeniile de
cercetare statistica specifice, aflate in competenta ministerelor de resort si
a altor autoritati publice, Institutul National de Statistica incheie conventii
pentru schimbul reciproc de date statistice.
Art. 6. - (1) Institutul
National de Statistica este condus de un presedinte cu rang de secretar de
stat, ajutat de 2 vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat, dintre care
unul are atributii directe in problemele activitatii de integrare europeana. In
exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine si instructiuni.
(2) Atributiile
vicepresedintilor sunt stabilite prin ordin al presedintelui Institutului
National de Statistica.
(3) In cazul in care
presedintele Institutului National de Statistica nu isi poate exercita
atributiile curente il deleaga pe unul dintre vicepresedinti sa exercite aceste
atributii.
(4) Presedintele
reprezinta institutia in raporturile cu alte autoritati ale administratiei
publice centrale si cu terte persoane juridice, cu persoanele fizice, precum si
cu organizatii din tara si din strainatate. Presedintele poate da imputernicire
de reprezentare si altor persoane din cadrul Institutului National de
Statistica.
(5) Presedintele
indeplineste in domeniul sau de activitate urmatoarele atributii generale:
a) organizeaza,
coordoneaza si controleaza aplicarea legilor, ordonantelor si hotararilor
Guvernului, a ordinelor si instructiunilor emise potrivit legii, cu respectarea
limitelor de autoritate si a principiului autonomiei locale a institutiilor
publice si a agentilor economici;
b) initiaza si avizeaza
proiecte de lege, ordonante si hotarari ale Guvernului, in conditiile stabilite
de metodologia aprobata de Guvern;
c) actioneaza pentru
aplicarea strategiei proprii a Institutului National de Statistica, integrata
celei de dezvoltare economico-sociala a Guvernului;
d) fundamenteaza si
elaboreaza propuneri pentru bugetul anual, pe care le inainteaza Guvernului;
e) urmareste proiectarea
si realizarea investitiilor din sistemul Institutului National de Statistica,
in baza bugetului aprobat;
f) reprezinta interesele
statului in diferite organe si organisme internationale, in conformitate cu
acordurile si conventiile la care Romania este parte si cu alte intelegeri
stabilite in acest scop, si dezvolta relatii de colaborare cu organe si
organizatii similare din alte state si cu organizatii internationale ce
intereseaza domeniul lor de activitate;
g) urmareste si
controleaza aplicarea conventiilor si acordurilor internationale la care
Romania este parte si ia masuri pentru realizarea conditiilor in vederea
integrarii in structurile europene si in alte organisme internationale;
h) colaboreaza cu
institutiile de specialitate pentru formarea si perfectionarea pregatirii
profesionale a personalului din sistemul statisticii oficiale;
i) aproba, dupa caz,
editarea publicatiilor de specialitate si de informare.
(6) Presedintele este
membru de drept in Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica.
(7) Pe langa presedinte
functioneaza Colegiul Institutului National de Statistica, organ cu caracter
consultativ.
Componenta si
regulamentul de organizare si functionare ale acestuia se stabilesc prin ordin
al presedintelui.
Art. 7. - (1) Secretarul
general al Institutului National de Statistica este subordonat presedintelui.
(2) Secretarul general
este functionar public de cariera, numit prin concurs sau prin examen, in
conditiile legii.
(3) Secretarul general
are urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza buna
functionare a compartimentelor si activitatilor cu caracter functional din
cadrul Institutului National de Statistica si asigura legatura operativa dintre
presedinte si conducatorii tuturor compartimentelor din institut si unitatile
subordonate;
b) colaboreaza cu
secretarii generali din celelalte institutii in probleme de interes comun;
c) coordoneaza intregul
personal al institutului, activitatea de elaborare a politicilor de personal si
principiile directoare pentru managementul de personal din cadrul
compartimentelor;
d) indeplineste si alte
insarcinari prevazute de regulamentul de organizare si functionare a
institutului ori incredintate de presedinte.
Art. 8. - (1) Structura
organizatorica a Institutului National de Statistica este prevazuta in anexa 1.
Structura organizatorica
a directiilor generale si a directiilor este stabilita prin ordin al
presedintelui.
(2) Numarul maxim de
posturi din aparatul central al Institutului National de Statistica este de
436, inclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului presedintelui.
(3) Numarul maxim de
posturi al directiilor teritoriale de statistica este de 1.381, a caror
repartizare la nivel teritorial se face prin ordin al presedintelui.
(4) Incadrarea in
numarul maxim de posturi aprobat se realizeaza in maximum 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
(5) Atributiile si
sarcinile compartimentelor Institutului National de Statistica se stabilesc
prin regulamentul propriu de organizare si functionare si se aproba prin ordin
al presedintelui acestuia.
(6) Salarizarea
personalului din Institutul National de Statistica, precum si din unitatile
sale subordonate se face potrivit legii.
Art. 9. - (1) In
subordinea Institutului National de Statistica functioneaza:
a) directiile
teritoriale de statistica, compuse din 8 directii generale de statistica
organizate la nivelul judetelor-centre de regiuni de dezvoltare, stabilite
potrivit prevederilor Legii 151/1998 privind dezvoltarea regionala in Romania,
si 34 de directii judetene de statistica la nivelul celorlalte judete, ca
servicii publice descentralizate;
b) Editura "Revista
Romana de Statistica" si Centrul National de Pregatire in Statistica,
institutii publice cu personalitate juridica, finantate din venituri
extrabugetare, prevazute in anexa 2.
(2) Structura
organizatorica a directiilor teritoriale de statistica si a Editurii
"Revista Romana de Statistica" se stabileste prin ordin al
presedintelui Institutului National de Statistica.
(3) Normativele de
personal, constituirea compartimentelor si statele de functii pentru directiile
teritoriale de statistica, precum si atributiile acestora se stabilesc prin ordin
al presedintelui Institutului National de Statistica.
(4) Regulamentul de
organizare si functionare si statul de functii ale Editurii "Revista
Romana de Statistica" se aproba prin ordin al presedintelui Institutului
National de Statistica.
(5) Editura
"Revista Romana de Statistica" poate sa asigure, cu perceperea unui
comision de maximum 20%, difuzarea unor publicatii si date pe suport de hartie,
magnetic, CD-ROM sau prin acces direct la bazele de date ale Institutului
National de Statistica. Comisionul se aplica la costul publicatiilor si al
datelor difuzate. Costul publicatiilor si al datelor se vireaza in contul
extrabugetar al Institutului National de Statistica.
(6) Prin ordin al
presedintelui Institutului National de Statistica pot fi create si in alte
orase decat cele resedinta de judet, precum si in sectoarele municipiului
Bucuresti colective, birouri si servicii pentru culegerea/diseminarea datelor
statistice, in functie de cerintele specifice activitatii lor, in cadrul
numarului maxim de posturi aprobat.
Art. 10. - (1)
Prefecturile impreuna cu consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului
Bucuresti si consiliile locale vor asigura Institutului National de Statistica,
potrivit competentelor, spatiile corespunzatoare necesare pentru desfasurarea
activitatii unitatilor sale din teritoriu.
(2) Consiliile locale si
judetene in a caror raza unitatile teritoriale ale Institutului National de
Statistica nu dispun de spatii corespunzatoare vor asigura, in conditiile
legii, amplasamente pentru construirea de sedii proprii. Institutul National de
Statistica va include in bugetele anuale cheltuielile de capital necesare in
vederea construirii unor astfel de obiective.
Art. 11. - Numarul de
autoturisme din dotarea aparatului central al Institutului National de
Statistica si consumul lunar de carburant pentru acestea se stabilesc potrivit
legii, iar unitatile subordonate pot detine cate un autoturism sau microbuz
pentru transport de persoane, cu un consum lunar de 350 litri pentru activitatile
specifice de culegere a datelor statistice.
Art. 12. - Anexele 1 si
2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 13. - Pe data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga H.G. 1.340/2000 privind
organizarea si functionarea Institutului National de Statistica si Studii
Economice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 694 din 27 decembrie
2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Presedintele Institutului national de Statistica,
Aurel Camara
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale
Marian Sarbu
Bucuresti,
24 mai 2001.
Nr. 488.
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi din aparatul central al Institutului National de
Statistica, inclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului
presedintelui, este de 436, iar numarul maxim de posturi din directiile
teritoriale de statistica este de 1.381.
STRUCTURA
ORGANIZATORICA
a Institutului National de Statistica
ANEXA 2
INSTITUTIILE PUBLICE CU PERSONALITATE JURIDICA
aflate in subordinea Institutului National de Statistica, finantate integral din venituri extrabugetare
1. Editura "Revista Romana de
Statistica"
2. Centrul National de Pregatire in Statistica.