MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R
T E A I
Anul XIII -
Nr.110 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 5
martie 2001
SUMAR
HOTÂRÂRI
ALE CAMEREI DEPUTATILOR
21. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Camerei
Deputatilor nr. 45/2000 privind aprobarea componentei nominale a comisiilor
permanente ale Camerei Deputatilor
22. - Hotărâre cu privire la validarea unor mandate de
deputati
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 203 din 17 octombrie 2000 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
198/1999 privind privatizarea societătilor comerciale ce detin în administrare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apă
Decizia nr. 210 din 26 octombrie 2000 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1, ale art. 172
alin. 1 si ale art. 224 din Codul de procedură penală
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
31. - Ordonantă de
urgentă privind veniturile extrabugetare ale institutiilor publice
32. - Ordonantă de urgentă pentru reglementarea unor probleme
financiare
258. - Hotărâre privind aprobarea Statutului Casei Nationale
de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale
259. - Hotărâre privind recunoasterea Asociatiei Generale a
Vânătorilor si Pescarilor Sportivi din România ca fiind de utilitate publică
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
143. - Ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei pentru completarea notei din anexa la Ordinul
ministrului transporturilor nr. 777/1999 privind aprobarea tarifelor pentru
prestatii si servicii efectuate de Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C. si
de căpităniile de port din subordine la navele sub pavilion român si străin în
porturile din România
172. - Ordin al ministrului finantelor publice pentru
actualizarea cuantumurilor indemnizatiilor de delegare si de detasare, prevăzute
în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 543/1995 privind drepturile bănesti ale
salariatilor institutiilor publice si regiilor autonome cu specfic deosebit pe
perioada delegării si detasării în altă localitate, precum si în cazul
deplasării, în cadrul localitătii, în interesul serviciului, republicată
HOTĂRÂRI
ALE CAMEREI DEPUTATILOR
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR
pentru
modificarea Hotărârii Camerei Deputatilor nr. 45/2000
privind
aprobarea componeniei nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor
în temeiul
art. 41 din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat,
Camera
Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Hotărârea Camerei Deputatilor nr. 45/2000 pentru aprobarea componentei
nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor, cu modificările
ulterioare, se
modifică în sensul că domnul deputat Cornel Stirbei,
apartinând Grupului parlamentar al P.N.L., este desemnat în calitatea de membru
al Comisiei pentru politică externă.
Această
hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 1 martie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
CAMEREI
Bucuresti, 1 martie 2001.
Nr. 21.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR
cu privire
la validarea unor mandate de deputati
În temeiul
art. 11 alin. 2 din Regulamentul Camerei Deputatilor, republicat,
Camera
Deputatilor adoptă prezenta Hoătrâre.
Articol
unic. - Se validează următoarele mandate de deputat:
- mandatul
de deputat al doamnei Oana Manolescu, aleasă la 26 noiembrie 2000, în
Circumscriptia electorală nr. 42 Bucuresti;
- mandatul
de deputat al domnului Vasile Ioan Savu, ales la 26 noiembrie 2000, în
Circumscriptia electorală nr. 42 Bucuresti;
- mandatul
de deputat al domnului Gheorghe Firczak, ales la 26 noiembrie 2000, în
Circumscriptia electorală nr. 31 Prahova.
Această
hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 1 martie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti, 1 martie 2001.
Nr. 22.
DECIZII ALE
CURTII CONSTITIITIONALE
CUFCTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 17
octombrie 2000
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4)
din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societătilor comerciale ce detin în administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apă
Ioan Muraru
- presedinte
Costică
Bulai - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozskár
Gábor- judecător
Nicolae
Popa - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Florin
Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru
Vonica - judecător
Paula
Pantea - procuror
Cristina
Radu - magistrat-asistent
Pe rol se
află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3
alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societătilor comerciale ce detin în administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apă, exceptie ridicată de Societatea
de Investitii Financiare Banat-Crisana în Dosarul nr. 2.454/COM/2000 al Curtii
de Apel Timisoara Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul
nominal lipsesc părtile (Societatea Comercială "Horticola" - S.A.
Horia si Fondul Proprietătii de Stat), fată de care procedura de citare este
legal indeplinită.
Cauza fiind
în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
exceptiei ca fiind neintemeiată, considerând că prevederile art. 3 alin. (4)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societătilor comerciale ce detin în administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apă nu contravin dispozitiilor art. 41 alin. (2)
din Constitutie.
CURTEA,
având în
vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 20 aprilie 2000, pronunată în Dosarul nr. 2.454/COM/2000, Curtea
de Apel Timisoara Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 3 alin. (4)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societătilor comerciale ce detin în administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apă, exceptie ridicată de Societatea de
Investitii Financiare Banat-Crisana.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că art. 3 alin. (4) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 198/1999 incalcă prevederile art.
41 alin. (2) din Constitutie, întrucât prin diminuarea capitalului social al
societătilor comerciale agricole cu valoarea terenurilor agricole si a celor
aflate permanent sub luciu de apă i se produce un prejudiciu corespunzător actiunilor
aferente valorii acestor terenuri. Se arată că, potrivit att. 3 din Hoătrârea
Guvernului nr. 746/1991, "Capitalul sociat al societătilor comerciale
(...) se majorează cu valoarea de patrimoniu a terenurilor agricole atlate în
proprietatea acestora”, si că textul de lege a cărui neconstitutionalitate se
invocă prevede că aceste terenuri "nu fac parte din capitalul social al
societătilor comerciale (... )". Print urmare, scoaterea terenurilor
agricole din capitalul social reduce valoarea acestuia si, în mod implicit,
numărul actiunilor detinute de Societatea de Investitii Financiare
Bănat-Crisana, fiind astfel lezat dreptul său de proprietate.
Curtea de
Apel Timisoara - Sectia comercială si de contencios administrativ,
exprimându-si opinia, apreciază că exceptia ridicată nu este
întemeiată, întrucât prin scoaterea din capitalul social a terenurilor agricole
numărul actiunilor nu s-a redus, ci s-a diminuat valoarea acestora cu valoarea
terenurilor agricole restituite proprietarilor cărora li s-a întocmit titlu de
proprietate, în acord cu prevederile constitutionale care ocrotesc dreptul de
proprietate.
Potrivit
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul,
în punctul său de vedere, apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, întrucât dispozitiile art. 3
alin. (4) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 198/1999 "nu aduc atingere dreptului de proprietate
privată, garantat de art. 41 din Legea fundamentală, acestea concretizând
optiunea politicii statului în privinta reformei ecoriomice si strategiei de
privatizare". Se mai arată că Hotărârea Guvernului nr. 746/1991 a prevăzut
majorarea capitalului social doar cu valoarea acelor terenuri care constituiau
proprietatea societăiilor comerciale, iar art. 75 din Legea privatizării
societătilor comerciale nr. 58/1991 a exclus în mod expres din capitalul social
valoarea terenurilor apartinănd persoanelor fizice, acitionari în temeiul
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor; concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele;
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 3 alin. (4)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 198/1999 privind privatizare a societătilor comerciale ce detin în
administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apă,
publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din
13 decembrie 1999, care au următorul cuprins: "Terenurile agricole si
terenurile aflate permanent sub luciu de apă nu fac parte din capitalul social
al societătilor comerciale prevăzute la art. 1 si2."
Art. 1
din Ordonantă prevede: "Prezenta
ordonantă de urgentă stabileste cadrul juridic prvind privatizarea societătilor
comerciale agricole, care detin în exploatare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apă, constituite în conformitate cu prevederile
Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitătilor economice de stat ca regii
autonome si societăti comerciale, precum si regimul concesionării terenurilor
proprietate publică si privată a statului, aflate în exploatarea acestor
societăti." De asemenea, art. 2 din aceeasi ordonantă precizează: “Prevederile
prezentei ordonante de urgentă se aplică si societătilor comerciale rezultate
din divizarea sau fuziunes societătilor comerciale mentionate la art. 1, căre
delin în exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu
de apă."
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că textul de lege criticat
contravine prevederilor art. 41 alin. (2) teza întâi din Constitutie, potrivit
cărora “Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular”.
Examinând
textul de lege criticat, Curtea retine că acesta nu dispune anumite măsuri ce
urmează să fie luate în viitor, ci face o simplă constatare în sensul ca “Terenurile
agricole si terenurile aflate permanent sub luciu de apă nu fac parte din
capitalul social (..)”. În alin. (2) al art. 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 198/1999 se arată că "Fac parte din capitalul social al
societătilor comerciale (... ) terenurile pentru care societătile comerciale au
obtinut certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de
incintă, eliberat de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei (…).
Textul
de lege criticat nu afectează dreptul de proprietate al vreunui titular.
Autorul exceptiei nu a avut niciodată drept de proprietate asupra terenurilor.
El detine un pachet de actiuni care îi conferă un drept de creantă asupra
patrimoniului societătii comerciale, iar nu un drept de proprietate asupra
bunurilor acesteia. Curtea nu poate primi nici sustinerea că autorul exceptiei
suferă o pagubă materială prin diminuarea valorii actiunilor datorită
neîncluderii în capitalul social a terenurilor agricole. Potrivit prevederilor
Legii privatizării societătilor comerciale nr. 58/1991, actiunile
corespunzătoare capitalului social al fiecărei
societăti comerciale au fost repartizate procentual între Fondul Proprietătii
de Stat si fostele Fonduri ale Proprietătii Private, antecesorii Societătilor
de Investitii Financiare. Repartizarea procentuală a actiunilor societătilor
comerciale rămâna identică, indiferent de orice modificare a valorii
capitalului social.
Curtea mai
constată că din punct de vedere legal terenurile agricole si cele aflate permanent
sub luciu de apă nu au fost niciodată incluse în capitalul social al
societătilor coinerciale agricole. Desi prin Legea nr. 75/1990 privind
reorganizarea unitătilor economice de stat ca regii autonome si societăti
comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 8
august 1990, lege preconstitutională, societătile comerciale constituite prin
transformarea unitătilor economice de stat au preluat tot patrimoniul acestora,
iar la art. 20 alin. 2 din aceeagi lege s-a prevăzut că "Bunurile din
patrimoniul societătii comerciale sunt proprietatea acesteia, cu exceptia celor
dobândite cu alt titlu”, totusi terenurile agricole nu puteau intra în
componenta patrimoniului societătilor comerciale, întrucât situatia juridică a
acestora, reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate asupra lor
urmau să fie reglementate prin acte normative ulterioare. De altfel,
Parlamentul adoptase anterior, la 31 iulie 1990, Legea nr. 9 privind
interzicerea temporară a înstrăinării terenurilor prin acte intre vii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 1 august 1990.
Într-adevăr,
pentru reglementarea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole,
precum si a situatiei juridice a acestor terenuri au fost adoptate succesiv
numeroase alte acte normative, cum sunt: Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie
1998; Legea arendării nr. 16/1994, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 91 din 7 aprilie 1994, modificată si completată prin Legea nr.
58/1995 si prin Legea nr. 65/1998, Legea nr. 54/1998 privind circulatia
juridică a terenurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 102 din 4 martie 1998; Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societătilor comerciale ce detin în administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apă, exceptie ridicată de Societatea de
Investitii Financiare Banat-Crisana în Dosarul nr. 2.454/COM/2000 al Curtii de
Apel Timisoara - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 17 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ.
dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 26
octombrie 2000
referitoare
la exceptia de neconstitufionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1, ale art.
172 alin. 1 si ale art. 224 din Codul de procedură penală
Lucian
Mihai - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Ioan Muraru
- judecător
Nicolae
Popa - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Florin
Bucur Vasilescu - judecător
Romul Petru
Vonica - judecător
Iuliana
Nedelcu – procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se
află pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
6 alin. 1, ale art. 172 alin. 1 si ale art. 224 din Codul de procedură penală,
exceptie ridicată de Marta Toader si Oprea Voinea în Dosarul nr. 242/R/2000 al
Tribunalului Teleorman - Sectia penală.
Dezbaterile
au avut loc în sedinta publică din 21 septembrie 2000 si au fost consemnate în
încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a
delibera, a amânat pronuntarea la data de 26 septembrie 2000 si apoi la 10
octombrie 2000, 17 octombrie 2000, 24 octombrie 2000 si 26 octombrie 2000.
CURTEA,
având în
vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 16 mai 2000, pronuntată în Dosarul nr. 242/R/2000, Tribunalul
Teleorman - Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1, ale art. 172 alin. 1 si
ale art. 224 din Codul de procedură penali, exceptie ridicată de Marta
Toader si Oprea Voinea într-o cauză penală.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile art.
224, ale art. 6 alin. 1 si ale art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală
nu asigură persoanelor cercetate, în faza efectuării actelor premergătoare
începerii urmăririi penale, excercitarea dreptului la apărare, încălcându-se
astfel art. 24 alin. (1) si art. 20 din Constitutie, precum si prevederile art.
6 pct. 3 lit. a)-d) din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale. În motivarea acestei sustineri, se arată că "în
faza actelor premergătoare se pot administra orice mijloace de probă în secret,
fără ca acuzatul să ia cunostintă oficial despre faptele ce i se impută", precum
si că, în aceeasi fază, "persoanei cercetate, împotriva căreia se
administrează probe în acuzare, nu-i este garantat dreptul la apărare, intrucât
formal nu are calitatea de invinuit si nici de inculpat".
Tribunalul
Teleorman - Sectia penală, exprimându-si opinia, apreciază
câ exceptia ridicată este nefondată, întrucât "în această fază
premergătoare, organului de urmărire penală nu-i revine obligatia să asigure
asistentă juridică făptuitorului si nici să-i aducă la cunostintă acest drept"
si "nimic nu-l împiedică pe făptuitor să solicite organului de urmărire
penală să fie ascultat în prezenia unui avocat".
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea
de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul,
în punctul său de vedere, consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiată. În acest sens, cu privire la
sustinerile referitoare la încălcarea art. 24 din Constitutie, se arată că
dreptul la apărare "cuprinde totalitatea drepturilor gi regulilor
procedurale care oferă persoanei posibilitatea de a se apă va împotriva
acuzatiilor ce i se aduc si posibilitatea folosirii unui avocat" gi că
"atăt art. 6 alin. 1, cât si art. 172 alin. 1 nu fac altceva decât să
transpună în Codul de procedură penală garantiile constitutionale mentionate
mai sus, prin acordarea posibilitătii părtilor de a avea garantat, pe tot
parcursul procesului penal, dreptul la apărare si de a beneficia, în cursul
urmăririi penale, de un avocat". Cu raportare la acelasi text
constitutional se mai arată că "prin simpla instituire a posibilitătii
efectuării, în vederea începerii urmăririi penale, a unor acte
premergătoare", art. 224 din, Codul de procedură penală "nu este de
natură a aduce atingere dreptului la apărare, atâta timp cât acesta este pe
deplin respectat în cursul procesului penal - actele premergătoare efectuându-se
în vederea începerii urmăririi penale, deci înaintea începerii procesului
penal". În legătură cu sustinerile privind încălcarea pct. 3 al art. 6 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului gi a libertătilor fundamentale, se
arată că aceste prevederi impun "existenta unei notificări din partea
autorităiilor cu.privire la imputarea săvârsirii unei infraciiuni", sens
în care "este suficientă luarea unor măsuri care să presupună existenta
unei astfel de imputări", cum ar putea fi, de exemplu,
"perchezitionarea unei persoane sau a domiciliului unei persoane,
confiscarea anumitor bunuri, cererea de ridicare a imunitătii parlamentare,
mandatul unui judecător de punere sub sechestru a unei clădiri, arestarea unei
persoane, începerea urmăririi penale etc.". În acest sens se invocă si
jurisprudenia Curtii Europene a Drepturilor Omului.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtii prezente si concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 6 alin. 1,
ale art. 172 alin. 1 si ale art. 224 din Codul de procedură penală, al căror
continut este următorul:
- Art. 6
alin: 1 : “Dreptul de apărare este garantat învinuitutui, inculpatului si
celorlalte părti în tot cursul procesului penal”;
- Art. 172.
alin. 1: "În cursul urmăririi penale, apărătorul învinuitului sau
inculpatului are dreptul să asiste la efectuarea oricărui act de urmărire
penală si poate formula czreri si depune memorii. Lipsa apărătorului nu
împiedică efectuarea aclului de urmăn de penală dacă există dovada că
apărătorul a fost încunostiinat de data si ora efectuării actului.”;
-
Art. 224: "În vederea începerii urmăririi penale, organul de urmărire
penală poate efectua acte premergătoare.
De asemenea
în vederea strângerii Datelor necesare organetor de urmărire penală pentru
începerea urmăririi penale, pot efectua acte premergătoare si lucrătorii
operativi din Ministerul de Interne, precum si din celelalte organe de stat cu
atributii în domeniul sigurantei nationate, anume desemnati în acest scop,
pentru fapte care constituie, potrivit legii, amentntări la adresa sigurantei
nationale.
Procesul-verbal
prin care se constată efectuarea unor acte premergătoare poate constitui mijloc
de probă. "
Autorii
exceptiei de neconstitutionalitate sustin că aceste texte din Codul de
procedură penală contravin art. 24 din Constitutie, care prevede: "(1)
Dreptul la apărare este garantat.
(2) În tot
cursul procesutui, părtile au dreptul să fie asistate de un avocat, ates sau
numit din oficiu."
Totodată
se arată că sunt încălcate si dispozitiile art. 6 pct. 3 lit. a)-d) din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
potrivit cărora: "Orice acuzat are, în special, dreptul:
a) să fie
informat, în termenul cel mai scurt, într-o limbă pe care o înlelege si în mod
amănuntit, asupra naturii si cauzei acuzatiei aduse împotriva sa;
b) să
dispună de timpul si înlesninre necesare pregătirii apărării sale:
c) să se
apere el însusi sau să fie asistat de un apărător ales de el si, dacă nu
dispune de mijloacele necesare pentru a plăti un apărător, să poată li asistat
în mod gratuit de un avocat din oficiu atunci când interesele justitiei o cer;
d) să
întrebe sau să solicite audieieă martorilor acuzării si să oblină citarea si
audierea martorilor apărării în aceleasi conditii ca si martorii acuzării
(...)."
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea Constitutională constată că,
în esentă, autorii exceptiei de neconstitutionalitate critică dispozitiile art.
6 alin, 1 si ale art. 172 alin. 1 din Codul de procedură penală, întrucăt
acestea limitează exercitiul dreptului la apătare al invinuitului si al
inculpatului, asigurându-l doar pe parcursul procesului penal, iar nu si în faza
premergătoare procesului, desi, în temeiul art. 224 din acelasi cod, organut de
urmărire penală efectuează numeroase acte de cercetare anterior declansării
procesului penal. Se sustine că organul de urmărire penală nu este obligat să
încunostinteze persoana cercetată în legătură cu actele premergătoare si nici
să asigure acesteia exercitarea dreptului la apărare si asistarea apărătorului
la efectuarea acestor acie. În consecintă, se apreciază că aceste texte din
Codul de procedură penală contravin art. 24 din Constitutie si art. 6 pct. 3
lit. a)-d) din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
I. În
legătură cu sustinerea potrivit căreia dispozitiile legale criticate încalcă
prevederile art. 24 din Constitutie, Curtea Constitutională constată că,
dimpotrivă, atât art. 6 alin. 1, cât si art. 172 alin. 1 din Codul de procedură
penală transpun în norme procedurale, pentru inculpat, învinuit si celelalte
pării ale procesului penal, pe tot parcursul acestuia, principiul constitutional
al dreptului la apărare, precum si dreptul acestora de a fi asistati de
apărător.
Curtea
constată, de asemenea, că, în conformitate cu dispozitiila art. 2 alin. 1 din
Codul de procedură penală, “Procesul penal se desfăsoară atât în cursul
urmăririi penale cât si în cursul judecătii, potrivit dispozitiilor prevăzute
de lege”. Art. 224 din Codul de procedură penală reglementează
posibilitatea efectuării unor acte premergătoăre începerii procesului penal.
Faza actelor premergătoare nu este parte componentă a procesului penal si
într-adevăr pehtru această fază nu este reglementată asigurarea exercitării
dreptului la apărare. Este de observat însă că, potrivit prevederilor art. 224
alin. 1 din Codul de procedură penală, actele premergătoare se efectuează în
vederea începerii urmăririi penale".
Începerea
urmăririi penale se dispune, de principiu, in rem, atunci când există
date cu privire la săvârsirea unei infractiuni, astfel cum prevede art. 228
alin. 1 din Codul de procedură penală, potrivit căruia “Organul de urmărire
penală sesizat în vreunul din modurile prevăzute în art. 228 dispune prin
rezolutie începerea urmăririi penale, când din cuprinsul actului de sesizare
sau al actelor premergătoare electuate nu rezultă vreunul din cazurile de
împiedicare a punerii în miscare a actiunii penale prevăzute m art. 10, cu
exceptia celui de la lit. b1)". Începerea urmăririi penale
se dispune în personam numai dacă în acelasi timp există suficiente date si cu
privire la persoana autorului infractiunii.
Totodată
alin. 3 al art. 224 din Codul de procedură penală prevede că "Procesul-verbal
prin care se constată efectuarea unor acte premergătoare poate constitui mijloc
de probă”. Rezultă deci că în această fază, cu exceptia procesului-verbal
mentionat în textul citat, nu pot fi efectuate acte care să constituie mijloace
de probă în sensul prevederilor art. 64 din Codul de procedură penală si care
să vizeze o anumită persoană, bănuită ca fiind autorul infractiunii.
De altfel,
asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 6 din Codul de procedură penală,
prin raportare la art. 24 din Constitutie, Curtea Constitutională s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 141 din 5 octombrie 1999, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 585 din 30 noiembrie 1999. Prin această
decizie, respingând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a retinut că
"garantarea dreptului la apărare nu se poate asigura în afara procesului
penal, înainte de începerea urmăririi penale, când făptuitorul nu are calitatea
procesuală de învinuit sau inculpat. [...] Efectuarea de către organele de
urmărire penală a unor acte premergătoare, anterior începerii urmăririi penale,
în vederea strângerii datelor necesare declansării procesului penal, nu
reprezintă momentul începerii procesului penal si se efectuează tocmai pentru a
se constata dacă sunt sau nu temeiuri pentru începerea procesului penal".
S-a mai retinut că,desi "în conformitate cu prevederile art. 224 din Codul
de procedură penală, procesul-verbal prin care se constată efectuarea unor acte
premergătoare poate constitui mijloc de probă, dreptul la apărare al
invinuitului nu poate fi considerat ca fiind încălcat, pentru că acestă are
posibilitatea de a-l combate cu alt mijloc de probă".
Asa fiind
si întrucât nu au intervenit imprejurări noi de natură să modifice această
jurisprudentă, Curtea Constitutională urmează să respingă exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. 1, ale art. 172 alin. 1 si
ale art. 224 din Codul de procedură penală, cu raportare la prevederile art. 24
din Constitutie.
II. De
asemenea, Curtea Constituiională constată că este neîntemeiată si cea de a doua
critică de neconstitutionalitate referitoare la încălcarea prevederilor art. 6
pct. 3 lit. a)-d) din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând
această critică, Curtea retine că art. 6 pct. 3 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale reglementează drepturile
acuzatului. În sensul acestui articol, notiunea "acuzat" priveste
persoana căreia i se impută, formal si explicit sau implicit, prin efectuarea
unor acte de urmărire penală îndreptate impotriva sa, săvârsirea unei
infractiuni. Asa cum s-a arătat si anterior, potrivit regulilor procedurii
penale române, asemenea acte se efectuează doar în cursul procesului penal, în
conditiile asigurării exercitării dreptului la apărare prevăzut la art. 24 din
Constitutie.
Fată de
cele arătate Curtea retine că textele de lege criticate nu aduc atingere
dreptului la apărare nici prin raportarea lor la prevederile art. 6 pct. 3 lit.
a)-d) din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, prevederi aplicabile potrivit dispozitiilor art. 20 din
Constitutie, exceptia de neconstitutionalitate urmând să fie respinsă si sub
acest aspect.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si
al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu majoritate de
voturi,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1, ale art. 172
alin. 1 si ale art. 224 din
Codul de
procedură penală, exceptie ridicată de Marta Toader si Oprea Voinea în Dosarul
nr. 242/R/2000 al Tribunalului Teleorman - Sectia penală.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 26 octombrie 2000.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
Magistrat-asistent,
ORDONANTE SI
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUIROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMANIEI
privind
veniturile extrabugetare ale institutiilor publice
În temeiul
prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art.
1. - Disponibilitătile institutiilor publice finantate integral din venituri
extrabugetare neregularizate la finele anului 2000, potrivit art. 8 alin. (2)
din Legea bugetului de stat pe anul 2000 nr. 76/2000, cu bugetul de stat sau cu
bugetele locale, după caz, rămân la dispozitia acestora si se utilizează cu
aceeasi destinatie în cursul anului 2001.
Art. 2. -
(1) Începând cu anul 2001, lit. e) a alin. (1) al art. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu
modificările si complefările ulterioare, îsi încetează aplicarea.
(2)
Începând cu anul 2001, lit. b) a alin. (2) al art. 1 din Ordonanta Guvernului
nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, va avea următorul cuprins:
"b)
institutiile publice, pentru fondurile publice constituite, inclusiv pentru
veniturile extrabugetare si disponibilitătile realizate si utilizate, potrivit
Legii nr. 72/1996 privind finantele publice si Legii nr. 189/1998 privind
finantele publice locale, cu modificările si completările ulterioare, dacă
legea nu prevede altfel;"
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 26 februarie 2001.
Nr. 31.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru
reglementarea unor probleme financiare
În temeiul
prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul
României adoptă prezenta Ordonantă de urgentă.
Art.l. -
(1) Sursele prevăzute la art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/1992 privind
finantarea ocrotirii sănătătii, aprobată prin Legea nr. 114/1992, cu
modificările si completările ulterioare, precum si majorările de întârziere
constituie venituri ale bugetului de stat, cu exceptia contributiei lunare a
părintilor sau a tutorilor legali pentru întretinerea copiilor în crese, care
reprezintă venituri ale bugetelor locale.
(2) Din
bugetul de stat se alocă fonduri pentru finantarea programelor nationale de sănătate,
precum si a cheltuielilor curente si de capital ale institutiilor sanitare
publice finantate integral de la bugetul de stat.
Art.II. -
(1) Sursele prevăzute la art. 53 alin. (1) (it. a), b), c) si d) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia specială si încadrarea
în muncă a persoanelor cu handicap, cu modificările si completările ulterioare,
precum si penalitătile si majorările de întârziere constituie venituri ale
bugetului de stat.
(2) Din
bugetul de stat se alocă transferuri câtre bugetele locale pentru sustinerea
sistemului de protectie a drepturilor copilului si a persoanelor adulte cu
handicap si fonduri pentru celelalte cheltuieli stabilite în conditiile legii.
Art.III. -
(1) Comisionul perceput pentru prestarea serviciilor vamale potrivit
prevederilor Legii nr. 8/1994 privind constituirea si utilizarea Fondului
special pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea
frontierei, precum si a celorlalte unităti vamale, cu modificările si completările
ulterioare, constituie venituri cu destinatie specială ale bugetului de stat.
(2)
Cheltuielile de capital aferente punctelor de control pentru trecerea
frontierei si celorlalte
unităti vamale, precum si celelalte cheltuieli,
stabilite în conditiile legii, se suportă de la bugetul de stat, în limita
veniturilor încasate potrivit alin. (1).
Art.IV. -
(1) Sursele prevăzute la art. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea Fondului special
pentru promovarea si dezvoltarea turismului, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr. 43/1998 si ulterior
aprobată si modificată prin Legea nr. 23/2000; precum si penalitătile si
majorările de întârziere constituie venituri ale bugetului de stat.
(2)
Veniturile realizate din vânzarea actiunilor emise de societătile comerciale
din turism urmează regimul veniturilor din privatizare stabilit în conditiile
legii.
(3) Din
bugetul de stat se asigură fonduri pentru finantarea programelor de promovare
si dezvoltare a turismului si a altor actiuni, aprobate în conditiile legii.
Art. V. -
(1) Sursele prevăzute la art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 47/1998 privind constituirea si utilizarea
Fondului special al aviatiei civile, precum si penalitătile si majorările de întârziere
constituie venituri cu destinatie specială ale bugetului de stat.
(2) Din
bugetul de siat se asigură cheltuieli cu destinatie specială pentru finantarea
de actiuni si lucrări stabilite prin programe aprobate în conditiile legii si
transferuri către bugetele locale pentru aeroporturi de interes local, în
limita veniturilor încasate potrivit alin. (1).
Art. VI. -
(1) Sursele prevăzute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 75/1999 privind
constituirea Fondului special de sustinere a învătământului de stat, precum si
penalitătile si majorările de întârziere constituie venituri ale bugetului de
stat.
(2)
Veniturile prevăzute la alin. (1) vor contribui, alături de alte surse ale
bugetului de stat, la finantarea actiunii de învătământ.
Art. VII. -
(1) Sursele prevăzute la art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
118/1999 privind înfiintarea si utilizarea Fondului national de solidaritate,
cu modificările si completările ulterioare, precum si penalitătile si
majorările de întârziere constituie venituri ale bugetului de stat.
(2)
Veniturile încasate de la începutul anului 2001 la Fondul national de
solidaritate se virează la bugetul de stat în termenul prevăzut la art. X alin.
(1) din prezenta Ordonantă de urgentă.
(3) Din
bugetul de stat se asigură fonduri pentru finatiarea actiunilor prevăzute si
aprobate în conditiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 118/1999, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. VIII.
- (1) Ordonanta Guvernului nr. 96/1999 privind constituirea si utilizarea
Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la utilaje,
echipamente si instalatii industriale se abrogă.
(2)
Veniturile virate în anul 2001 la fondul special mentionat la alin. (1) se
restituie agentilor economici de la care s-au încasat.
(3)
Disponibilitătile Fondului special pentru reducerea riscurilor tehnologice la
utilaje, echipamente si instalatii industriale existente la 31 decembrie 2000
si preiau în contul de disponibilităti ale Fondului special pentru dezvoltarea
sistemului energetic.
Art.IX. -
(1) Sumele datorate de contribuabili se varsă la bugetul de stat, iar
regularizarea eventualelor sume virate necuvenit către fondurile mentionate în
prezenta ordonantă de urgentă se efectuează cu bugetul de stat.
(2)
Eventualele cheltuieli angajate în conditiile legii pe seama fondurilor
speciale mentionate în prezenta
Ordonantă de urgentă se efectuează din bugetul de stat.
(3)
Începând cu anul 2001 veniturile prevăzute la alin. (1) urmează regimul juridic
al creantelor bugetului de stat.
(4)
Controlul stabilirii si virării sumelor datorate bugetului de stat se exercită
de Ministerul Finantelor Publice si unitătile sale teritoriale prin organele de
control fiscal.
Art. X. -
(1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, Guvernul
va aproba norme metodologice pentru reglementarea unitară a termenelor si
procedurilor privind administrarea sumelor datorate bugetului de stat, potrivit
prezentei ordonante de urgentă.
(2)
Predarea-primirea exercitării atributiilor privind stabilirea, constatarea,
controlul, urmărirea si încasarea sumelor datorate bugetului de stat, potrivit
prezentei ordonante de urgentă, inclusiv majorările de întârziere, penalitătile
si amenzile, se etectuează prin protocol încheiat între Ministerul Finanitelor
Publice si fiecare ordonator principiul de credite care administrează fondurile
prevăzute la art. I-VIII, în termen de 30 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea 1, a prezentei ordonante de urgentă.
(3) Până la
aprobarea normelor metodologice prevăzute la alin. (1) declararea si plata
sumelor datorate de contribuabili la bugetul de stat se vor face la organele
fiscale teritoriale la care sunt înregistrati ca plătitori de impozite si taxe,
potrivit procedurilor prevăzute în actele normative care le reglementează.
Art. XI. -
(1) Prevederile legale referitoare la disponibilitătile fondurilor mentionate
în prezenta ordonantă de urgentă se abrogă.
(2)
Disponibilitătile din anii precedenti ale fondurilor speciale mentionate în
prezenta ordonantă de urgentă, existente la data de 31 decembrie 2000, se
utilizează pentru acoperirea deficitelor bugetului asigurărilor sociale de stat
inregistrate din anii precedenti.
Art. XII. -
Alineatul (1) al articolului 170 din Legea învătământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si va avea
următorul cuprins:
"Art.
170. - (1) Finantarea învătământului de stat se asigură din fonduri publice, în
limita a cel putin 4% din produsul intern brut, în concordantă cu următoarele
cerinte:
a)
considerarea dezvoltării învătământului ca o prioritate natională, pentru
pregătirea resurselor umane la nivelul standardelor internationale;
b)
profesionalizarea resurselor umane în concordantă cu diversificarea pietei
muncii;
c)
dezvoltarea învătământului superior si a cercetării stiintifice universitare
pentru integrare la vărf în viata stiintifică mondială."
Art. XIII.
- (1) Începând cu anul 2001 finantarea institutiilor de învătământ
preuniversitar de stat se asigură din bugetele locale ale unitătilor
administrativ-teritoriale pe a căror rază acestea îsi desfăsoară activitatea,
cu exceptia cheltuielilor privind:
a)
componenta locală aferentă proiectelor de reformă aflate în derulare la data de
31 decembrie 2000, cofinantate de Guvernul României si organismele financiare
internationale, precum si rambursările de credite externe, plătile de dobânzi
si comisioane la creditele externe aferente proiectelor respective;
b)
facilitătile acordate elevilor privind transportul pe calea ferată si cu
metroul;
c) bursele
pentru elevii din Republica Moldova, precum si bursele pentru elevii străini si
etnicii români din afara granitelor tării;
d) organizarea
examenelor, concursurilor si olimpiadelor nationale;
e)
perfectionarea pregătirii profesionale a cadrelor didactice.
(2)
Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. b), precum si cheltuielile afererite
facilitătilor acordate studentilor privind transportul pe calea ferată si cu
metroul se finantează prin bugetul Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, iar cele prevăzute la lit. a), c), d) si e), prin
bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării.
(3)
Cheltuielile privind cluburile, taberele, palatele copiilor, casele corpului
didactic si inspectoratele scolare se finantează de la bugetul de stat prin
Ministerul Educatiei si Cercetării.
(4)
Cheltuielile efectuate de la bugetul de stat, începând cu data de 1 ianuarie
2001, pentru finantarea institutiilor de învătămănt preuniversitar de stat se
regularizează cu bugetele locale, după aprobarea legii bugetului de stat pe
anul 2001.
(5) În
termen de 60 de zile de la data publicării prezentei ordonante de urgentă în
Monitorul Oficial al României, Partea I, la propunerea Ministerului Educatiei
si Cercetării, Ministerului Administratiei Publice si Ministerului Finantelor
Publice Guvernul va aproba norme metodologice pentru finantarea învătământului
preuniversitar de stat.
Art. XIV. -
Articolul 3 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea cercetării
stiintifice, dezvoltării tehnologice si inovării, aprobată si modificată prin
Legea nr. 95/1998, cu modificările ulterioare, se modifică si va avea următorul
cuprins:
"Art.
3. - Din bugetul de stat se alocă fonduri pentru actiuni finantate pe bază de
programe, precum si pentru celelalte cheltuieli stabilite în conditiile legii,
asigurăndu-se în perioada următoare o crestere a acestora în concordantă cu
tendintele înregistrate în tările din Uniunea Europeană."
Art. XV. -
Alineatul (1) al articolului 25 din Legea nr. 16/2000 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Consiliului National al Persoanelor Vârstnice, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si va avea următorul
cuprins:
"Art.
25. - (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Consiliului
National al Persoanelor Vârstnice si ale consiliilor judetene ale persoanelor
vârstnice, respectiv al municipiului Bucuresti, se asigură din: donatii,
sponsorizări, alte activităti nonprofit, realizate în conditiile legii, precum
si din transferuri de la bugetul de stat care se prevăd în bugetul Ministerului
Muncii si Solidaritătii Sociale."
Art. XVI. -
Prevederile prezentei ordonante de urgentă se aplică începănd cu anul 2001 si orice
dispozitii contrare se abrogă.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 26 februarie 2001.
Nr. 32.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
aprobarea Statutului Casei Nationale de Pensii
si Alte
Drepturi de Asigurări Sociale
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 141 alin. (1) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă Statutul Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări
Sociale, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. -
Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului
nr. 1.065/2000 privind aprobarea Statutului Casei Nationale de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurări Sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 576 din 17 noiembrie 2000, cu modificările si completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
Ministrul
muncii si solidaritătii sociale,
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 22 februarie 2001.
Nr. 258.
STATUTUL
Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări Sociale
CAPITOLUL I
Art. 1. -
(1) Casa Natională de Pensii si Alte Drepturi de Asigurări, Sociale, denumită
în continuare CNPAS, institutie publică autonomă de interes national, cu
personalitate juridică, este organ de specialitate al administratiei publice
centrale care administrează si gestionează sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale, în vederea aplicării politicilor si programelor
în domeniu ale Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale.
(2) Sediul
CNPAS este în municipiul Bucuresti.
Art. 2. -
(1) CNPAS are în subordine case judetene de pensii si Casa de pensii a
municipiului Bucuresti, denumite în continuare case teritoriale de pensii, care
sunt servicii publice descentralizate investite cu personalitate juridică.
(2) CNPAS
poate înfiinta case locale de pensii, fără personalitate juridică, care
functionează sub.conducerea si controlul caselor teritoriale de pensii.
(3) CNPAS
are în subordine unităti de tratament balnea si de recuperare a capacitătii de
muncă si alte unităti potrivit legii.
Art. 3. -
CNPAS asigură coordonarea, îndrumarea si controlul activitătii caselor
teritoriale si locale de pensii, în scopul aplicării unitare a legislatiei în
domeniul specific dc activitate si al realizării integrale a sarcinilor si
atributiilor ce revin acestora.
Art. 4. -
CNPAS exercită controlul aplicării unitare a legislatiei în domeniul său de
competentă la toate categoriile de persoane fizice si juridice cărora le revin
drepturi, obligatii care decurg din reglementările privind sistemu public de
pensii si alte drepturi de asigurări socfale.
Art. 5. -
Patrimoniul CNPAS este detinut în proprietati sau în administrare si este
alcătuit din bunuri mobile, imobile, potrivit legii.
Art. 6. -
Personalul CNPAS si al caselor teritoriale locale de pensii este constituit din
functionari publici precum si din salariati încadrati pe baza contractului
individual de muncă.
CAPITOLUL
II
Art. 7. -
CNPAS are următoarele atributii:
I. În
domeniul organizatoric:
a)
elaborează Regulamentul de organizare si functionare a CNPAS, stabileste
structura organizatorică a caselor teritoriale si locale de pensii si emite
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a acestora;
b) propune
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale norme metodologice în aplicarea
prevederilor legale din domeniul său de competentă;
c) propune
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale si Ministerului Sănătătii si
Familiei criteriile si normele pe baza cărora se face încadrarea în gradele I,
II si III de invaliditate;
d)
stabileste procedurile de regularizare a sumelor plătite în plus de către
contribuabili;
e)
stabileste anual tariful pentru certificarea stagiului de cotizare si a
punctajului cumulat, la cererea asiguratului;
f)
organizează modul de stabilire si plată a drepturilor de pensii si a altor
drepturi de asigurări sociale finantte din bugetul asigurărilor sociale, precum
si a celor finantate din bugetul de stat, prin bugetul alocat Ministerului
Muncii si Solidarităti Sociale, conform legii;
g)
organizează activitatea de evidentă contabilă a executei bugetare pentru
bugetul asigurărilor sociale de stat;
h)
organizează, administrează si asigură securitatea sistemului informatic al
CNPAS, precum si al structurilor sale teritoriale;
i)
organizează activitatea de expertiză medicală si recuperare a capacitătii de
muncă;
j)
organizează si administrează sistemul de trimitere la tratament balnear, precum
si programele recuperatorii;
k)
organizează modul de atribuire a codului personal de asigurări sociale, precum
si gestiunea acestuia;
l)
organizează activitatea de furnizare a informatiilor necesare în vederea
elaborării de studii si analize în domeniul său de activitate;
m)
administrează si gestionează patrimoniul propriu;
n)
organizează selectia, pregătirea si perfectionarea profesională a personalului
din sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale.
II. În domeniul
financiar:
a) propune
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale indicatorii de fundamentare ai
bugetului de asigurări sociale de stat si face public salariul mediu brut pe
economie pentru anul următor, prognozat potrivit legii;
b)
defalchează în profil teritorial si pe trimestre bugetul asigurărilor sociale
de stat aprobat, potrivit legii;
c)
Instituie fondul de rezervă si asigură utilizarea acestuia, conform legii;
d)
urmăreste încasarea veniturilor bugetului de asigurări sociale de stal, conform
indicatorilor bugetari aprobati prin lege;
e)
colectează si virează contributiile de asigurări sociale si alte venituri,
potrivit legii;
f)
calculează, retine si virează impozitul asupra pensiilor, în conditiile legii;
g) ia
măsuri în conditiile legii pentru protectia fondurilor de asigurări sociale;
h)
calculează valoarea unui punct de pensie si o actualizează în timpul executiei
bugetare, potrivit legii;
i) asigură
plata pensiilor si a celorlalte drepturi de asigurări sociale care, potrivit
legii, se finantează din bugetul asigurărilor sociale de stat;
j) asigură
stabilirea si plata unor drepturi finantate din bugetul de stat pentru care
Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale este ordonator principal de credite,
CNPAS exercitând functia de ordonator secundar de credite;
k) răspunde
de administrarea patrimoniului propriu;
I) aplică
prevederile conventiilor internationale de asigurări sociale la care România
este parte, precum si ansamblul reglementărilor comunitare si dezvoltă relatii
cu organisme similare în domeniul asigurărilor sociale din alte tări, în limita
competentelor prevăzute de lege;
m) răspunde
de utilizarea cu eficientă a fondurilor provenite din imprumuturi externe.
III. În
domeniul îndrumării, controlului si reprezentării:
a) îndrumă
si controlează modul de aplicare a dispozitiilor legale de către casele
teritoriale si locale de pensii, precum si de către persoanele juridice si
fizice cărora le revin drepturi si obligatii care decurg din actele normative
în vigoare, în domeniul său de activitate;
b)
controlează modul de Constituire si virare a contributiilor datorate bugetului
asigurărilor sociale de stat, modul de stabilire si achitare a pensiilor si a
celorlalte drepturi de asigurări sociale prevăzute de lege, precum si a indemnizatiilor
prevăzute de legi speciale, finantate din bugetul de stat prin bugetul alocat
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, aplicând sanctiunile prevăzute de
lege;
c) îndrumă
si controlează activitatea de expertiză medicală si recuperare a capacitătii de
muncă;
d) îndrumă
activitatea unitătilor de tratament balnear si recuperare a capacitătii de
muncă;
e) îndrumă
si controlează modul de acordare a concediilor medicale, oportunitatea
programelor recuperatorii si respectarea acestora; .
f) asigură
reprezentarea în fata instantelor judecătoresti;
g) asigură
reprezentarea în relatiile cu institutii similare din străinătate.
IV. În
domeniul evidentei, certificării si raportării:
a) asigură
evidenta la nivel national a tuturor contribuabililor la sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale;
b) asigură
evidenta drepturilor si obligatiilor de asigurări sociale la nivel national, pe
baza codului personal de asigurări sociale;
c)
certifică fiecărui asigurat stagiul de cotizare, punctajul anual si punctajul
cumulat pentru perioada de cotizare, în mod gratuit o dată pe an, prin
intermediul caselor teritoriale;
d)
gestionează baza de date privind asiguratii sistemului public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale si asigură caracterul confidential al acesteia;
e) prezintă
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale executia bugetului si rapoarte cu
privire la modul de administrare a bugetului asigurărilor sociale de stat;
f) dă
publicitătii semestrial raportul privind activitatea proprie;
g) asigură
introducerea, dezvoltarea, intretinerea si protectia sistemelor automate de
calcul si evidentă;
h) răspunde
sesizărilor adresate direct sau transmise de către Presedintie, Parlament,
Guvern, Avocatul Poporului, precum si de alte institutii, persoane fizice si
juridice;
i)
utilizează, direct sau prin terti acreditati, orice mijloc de informare în masă
pentru reprezentarea si sustinerea intereselor asiguratilor.
CAPITOLUL
III
Art. 8. -
(1) CNPAS are structura organizatorică si numărul maxim de posturi prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul statut. În cadrul structurii
organizatorice, prin decizie a presedintelui CNPAS pot fi constituite servicii
si birouri.
(2) În
functie de necesitătile apărute, ca urmare a implementării sistemului publie de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale, structura organizatorică, la
nivel de serviciu si de birou, a CNPAS poate fi modificată prin decizie a
presedintelui acestuia, cu avizul consiliului de administratie, stabilindu-se
numărul posturilor de conducere în limita numărului maxim de posturi aprobat.
Art. 9. -
(1) Ministrul muncii si solidaritătii sociale este ordonator principal de
credite pentru bugetul asigurărilor sociale de stat si va delega atributiile
prevăzute de dispozitiile legale în vigoare pentru ordonatorul principal de
credite bugetare conducătorului executiv al CNPAS.
(2) CNPAS
este condusă de presedinte si de consiliul de administratie.
(3)
Conducerea executivă a CNPAS se exercită de un secretar general, functionar
public, numit în functie de presedintele CNPAS, în conditiile legii.
Art. 10. -
(1) Consiliul de administratie este alcătuit, potrivit legii, din 19 persoane,
dintre care un presedinte si 18 membri. Presedintele este secretar de stat în
Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale.
(2)
Presedintele consiliului de administratie este presedintele CNPAS.
(3)
Mandatul presedintelui încetează la încheierea exercitării functiei de secretar
de stat, prin demisie sau prin deces.
(4) Membrii
consiliului de administratie pot fi revocati de cei care i-au desemnat.
(5) Membrii
revocati, decedati sau cei care îsi prezintă demisia vor fi înlocuiti în termen
de cel mult 3 luni.
(6)
Mandatul noilor membri expiră la data la care ar fi încetat mandatul
predecesorilor.
(7) Membrii
consiliului de administratie nu au calitatea de salariat al CNPAS si primesc o
indemnizatie lunară în conditiile legii.
Art. 11. -
(1) Consiliul de administratie se întruneste o dată pe lună sau ori de câte ori
este necesar si adoptă hotărâri valabile în prezenta a cel putin 13 membri, cu
votul majoritătii membrilor prezenti si cu conditia ca fiecare parte să fie
reprezentată.
(2)
Consiliul de administratie se convoacă de către presedintele CNPAS. Convocarea
de către presedinte se poate face si la solicitarea a cel putin o treime din
numărul membrilor consiliului de administratie.
(3) La
sedintele consiliului de administratie pot fi invitati si alti specialisti,
fără drept de vot.
Art. 12. -
Presedintele CNPAS are următoarele atributii principale:
a) asigură
coordonarea sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale;
b) convoacă
consiliul de administratie si conduce sedintele acestuia;
c) aprobă
normele si programele de actiune care, potrivit legii, sunt de competenta
CNPAS;
d)
reprezintă CNPAS în relatiile cu tertii;
e) asigură
promovarea imaginii CNPAS;
f) rezolvă
conflictele de competentă apărute în cadrul CNPAS;
g) dispune
controlul tuturor activitătilor din cadrul sistemului public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale;
h)
urmăreste aplicarea conventiilor internationale de asigurări sociale la care
România este parte, precum si ansamblul reglementărilor comunitare si dezvoltă
relatii de colaborare cu organisme similare din alte tări, în limita
competentelor prevăzute de lege;
i) aprobă
înfiintarea caselor locale de pensii, structura organizatorică si atributiile
acestora;
j) aprobă
Regulamentul de organizare si functionare si statul de functii ale CNPAS,
regulamentul-cadru de organizare si functionare si normativele de personal
pentru casele teritoriale de pensii si unitătile subordonate;
k) numeste
în si eliberează din functie, prin decizie, personalul din aparatul propriu al CNPAS,
directorii generali ai caselor teritoriale de pensii, precum si directorii
unitătilor subordonate, în conditiile legii;
l) aprobă
criteriile privind evidenta, păstrarea si arhivarea documentelor specifice
activitătii CNPAS, caselor teritoriale de pensii si unitătilor subordonate,
precum si măsurile de asigurare a securitătii bazei de date privind asiguratii
sistemului public de pensii si asigurări sociale, în conditiile legii;
m)
hotărăste cu privire la donatii sau la bunuri dobândite din alte surse, în
conditiile legii;
n)
urmăreste promovarea aciiunilor în revendicare a bunurilor imobile care au
apartinut asigurărilor sociale si au fost trecute în proprietatea statului sau
a altor persoane juridice si fizice;
o) exercită
orice alte atributii care îi revin potrivit legii.
Art. 13. -
Atributiile consiliului de administratie sunt următoarele:
a)
analizează si avizează propunerile pentru fundamentarea bugetul.ui asigurărilor
sociale de stat, în vederea înaintării acestora la Ministerul Muncii si Solidaritătii
Sociale;
b) analizează
rapoarte semestriale întocmite de conducerea executivă a CNPAS privind modul de
indeplinire a atributiilor stabilite;
c)
analizează derularea contractelor cu finantare externă, încheiate în beneficiul
sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, potrivit
legii;
d) avizează
Regulamentul de organizare si functionare si statul de functii ale CNPAS;
e) aprobă
structura organizatorică-cadru a caselor teritoriale de pensii;
f) avizează
regulamentul-cadru de organizare si functionare, precum si normativele de
personal pentru casele teritoriale si unitătile subordonate;
g) avizează
înfiintarea caselor locale de pensii;
h) avizează
propunerile de modificare a Statutului CNPAS, care se transmit Ministerului
Muncii si Solidaritătii Sociale, în vederea aprobării prin Hotărâre a
Guvernului;
i) avizează
modalitătile de pregătire si perfectionare profesională a personalului din
cadrul CNPAS si din structurile sale teritoriale, în domeniul specific de
activitate;
j)
analizează contul de executie a bugetului asigurărilor sociale de stat, precum
si rapoartele de activitate ale CNPAS;
k) aprobă
bilantul contabil si raportul anual de activitate;
l) avizează
proiectele de acte normative din domeniul sistemului public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale, care se înaintează Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale;
m) propune
presedintelui elaborarea de studii si analize în domeniul sistemului public de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale;
n) avizează
utilizarea fondului de rezervă, potrivit legii;
o) avizează
încheierea de conventii cu trezoreria statului sau cu bănci pentru stabilirea
nivelului dobânzilor la disponibilitătile bănesti, în conditiile legii;
p) avizează
regulamentul CNPAS privind modalitătile de plată a prestatiilor din sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale;
q)
elaborează si aprobă regulamentul de organizare si functionare propriu;
r) avizează
proiectul programului de investitii pentru sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale;
s) avizează
si propune Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale nivelul cotelor de
contributie de asigurări sociale, cuantumul indemnizatiei pentru însotitor
cuvenite pensionarului încadrat în gradul I de invaliditate, precum si
cuantumul ajutorului de deces, pentru a fi incluse în fundamentarea bugetului
de asigurări sociale de stat.
Art. 14. -
Presedintele CNPAS, în calitatea sa de presedinte al consiliului de
administratie, poate delega atributii de reprezentare oricărui membru al
acestuia, pe perioadă determinată, în conditiile stabilite prin regulamentul de
organizare si functionare.
Art. 15. -
În exercitarea atributiilor sale, precum si pentru realizarea hotărârilor
consiliului de administratie presedintele CNPAS emite decizii si instructiuni.
Art. 16. -
Presedintele CNPAS îl poate numi, cu delegatie, pe secretarul general pănă la
ocuparea postului, conform legii.
Art.
17. - Atributiile secretarului general sunt stabilite prin Regulamentul de
organizare si functionare a CNPAS.
Art.
18. - Atributiile si sarcinile personalului CNPAS, al caselor teritoriale si
locale de pensii, precum si al unitătilor subordonate se stabilesc prin
regulamentele de organizare si functionare a acestora.
CAPITOLUL
IV
Structura
organizatorică, organele de conducere si atributiile caselor teritoriale si
locale de pensii
Art. 19. -
(1) Structura-cadru de organizare a caselor teritoriale de pensii se aprobă de
Consiliul de administratie al CNPAS. Prin decizie a presedintelui CNPAS, în
cadrul caselor teritoriale pot fi organizate directii, servicii si birouri.
(2) Numărul
maxim de posturi pentru casele teritoriale de pensii este de 5.550.
Art. 20. -
(1) Conducerea caselor teritoriale de pensii este asigurată de directorul
general, numit în functie de presedintele CNPAS, în conditiile legii.
(2)
Directorul general este ordonator secundar de credite pentru bugetul
asigurărilor sociale de stat si ordonator tertiar de credite pentru sumele
repartizate din bugetul de stat, atributii care se pot delega, potrivit legii.
(3) În
exercitarea atributiilor sale directorul general emite decizii.
(4)
Directorul general numeste în si revocă din functie personalul casei
teritoriale de pensii si al caselor locale de pensii aflate sub conducerea sa,
în conditiile legii.
Art. 21. -
Casele teritoriale de pensii au următoarele atributii:
a) înregistrează
si asigură evidenta contribuabililor, în conditiile legii; "
b) încheie
contracte de asigurări sociale, potrivit legii;
c) asigură
colectaqrea si evidenta contributiilor de asigurări sociale, conform legii;
d) exercită
controlul asupra modului de constituire, viaare si încasare a contributiilor de
asigurări sociale si dispun, după caz, măsurile prevăzute de lege;
e) desfăsoară
activitatea de constatare si recuperare a creanielor bugetare, inclusiv prin
executarea silită a acestora, potrivit legii;
f)
certifică stagiul de cotizare si punctajul asiguratului, în conditiile legii;
g)
stabilesc cuantumul drepturilor de asigurări sociale individuale si efectuează
plata acestora, potrivit legii;
h)
stabilesc si plătesc indemnizatii si alte drepturi prevăzute în legi speciale,
finantate din bugetul de stat, în conditiile legii;
i) emit
decizii de recuperare a drepturilor bănesti încasate necuvenit si urmăresc
recuperarea acestora, în conditiile legii;
j) prezintă
propuneri pentru fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat si, după
caz, pentru fundamentarea unor indicatori ai bugetului de stat;
k) asigură
executia bugetară în profil teritorial si organizează contabilitatea acesteia;
l)
realizează activitatea de expertiză medicală si recuperare a capacitătii de
muncă;
m)
distribuie persoanelor îndreptătite, în limita locurilor tepartizate, bilete de
tratament balnear;
n) rezolvă
contestatii, sesizări si reclamatii, potrivit competentelor legale;
o)
organizează si desfăsoară activitatea de pregătire si perfectionare
profesională a personalului, prin programe de instruire specifice domeniului de
activitate;
p) asigură
reprezentarea în fata instantelor de judecată, potrivit legii;
q) întocmesc
si înaintează CNPAS, potrivit legislatiei în vigoare, contul de executie al
bugetului asigurărilor sociale de stat în profil teritorial, precum si al
bugetului de stat pentru indicatorii ce i-au fost repartizati;
r) asigură
conducerea, îndrumarea si controlul activitătii caselor locale de pensii;
s)
îndeplinesc orice alte atributii prevăzute de lege, de prezentul statut ori
stabilite de presedintele GNPAS.
Art. 22. -
Conducerea caselor locale de pensii este asigurată de un director, numit în
functie de directorul general al casei teritoriale de pensii, în conditiile
legii.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
recunoasterea Asociatiei Generale a Vânătorilor
si
Pescarilor Sportivi din România ca fiind de utilitate publică
În temeiul
prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 39 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Se recunoaste Asociatia Generală a Vânătorilor si Pescarilor Sportivi
din România, cu sediul în municipiul Bucuresti, Calea Mosilor nr. 128, sectorul
2, persoană juridică română de drept privat, fără scop patrimonial, ca fiind de
utilitate publică.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ovidiu
Natea,
secretar de
stat
Ministrul
administratiei publice,
Bucuresti, 22 februarie 2001.
Nr. 259.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL LUCRĂRILOR PUBLICE,
TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
pentru
completarea notei din anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 777/1999
privind
aprobarea tarifelor pentru prestatii si servicii efectuate
de
Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C. si de căpităniile de port din
subordine la navele sub pavilion român si străin în porturile din România
Ministrul
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
în temeiul
prevederilor art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 48/1994 privind modificarea
unor taxe pentru folosirea drumurilor publice si pentru prestări de servicii în
porturi si aeroporturi, aprobată prin Legea nr. 123/1994, cu modificările si
completările ulterioare, si ale art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.
3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei,
emite
următorul ordin:
Art. I. -
Nota din anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 777/1999 privind
aprobarea tarifelor pentru prestatii si servicii efectuate de Inspectoratul
Navigatiei Civile - I.N.C. si de căpităniile de port din subordine la navele
sub pavilion român si străin în porturile din România, publicat în Monitorul-
Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 24 ianuarie 2000, cu modificările
ulterioare, se completează cu punctul 9, care va avea următorul cuprins:
"9.
Tarifele pentru formalitătile de sosire/plecare în si din porturi nu se percep
pentru navele apartinând Regiei Autonome “Administratia Fluvială a Dunării de
Jos” Galati: drăgi, salande pentru deservirea drăgilor, nave de semnalizare,
nave de măsurători topohidrografice si de debite,
nave de verificare a conditiilor de navigatie,
remorchere, împingătoare, nave de transport fără propulsie, macarale plutitoare
etc., implicate în lucrările de întretinere si asigurare a conditiilor de
navigatie pe Dunăre si pe bratele navigabile ale acesteia."
Art. II. -
Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C. va aduce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.III. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Bucuresti, 12 februarie 2001.
Nr. 143.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru
actualizarea cuantumurilor indemnizatiilor de delegare si de detasare,
prevăzute
în anexa la Hoătrârea Guvernului nr. 543/1995 privind drepturile bănesti
ale
salariatilor institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit pe
perioada delegării si detasării în altă localitate, precum si în cazul
deplasării, în cadrul localitătii,
în
interesul serviciului, republicată
Ministrul
finantelor publice,
în temeiul
prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 18/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
având în
vedere prevederile art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 543/1995 privind
drepturile bănesti ale salariatilor institutiilor publice si regiilor autonome
cu specific deosebit pe perioada delegării si detasării în altă localitate,
precum si în cazul deplasării, în cadrul localitătii, în interesul serviciului,
republicată,
emite
următorul ordin:
Art. 1. -
Cuantumurile indemnizatiilor de delegare si de detasare, prevăzute la pct. 8 si
11 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 543/1995, republicată, se modifică
după cum urmează:
a)
indemnizatia zilnică de delegare sau de detasare, prevăzută la pct. 8, se
majorează la 63.500 lei;
b)
indemnizatia de delegare sau de detasare, prevăzută la pct. 11, se majorează la
845.800 lei lunar.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Pe data publicării prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului
finantelor nr. 1.574/1999 pentru actualizarea cuantumurilor indemnizatiilor de
delegare si detasare, prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 543/1995,
republicată, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 641 din
29 decembrie 1999:
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 15 februarie 2001.
Nr. 172.