MONITORUL OFICIAL AL ROMĀNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 707 LEGI, DECRETE, HOTÃRĀRI SI ALTE ACTE Miercuri, 7 noiembrie 2001
SUMAR
HOTÃRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
1.083. - Hotãrāre
privind organizarea si functionarea comisiilor de disciplinã din cadrul
autoritãtilor si institutiilor publice
1.084. - Hotãrāre
privind aprobarea Metodologiei de evaluare a performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici, precum si de contestare
a
calificativelor acordate
1.097. - Hotãrāre
privind constituirea si functionarea Comitetului interministerial pentru
coordonarea integrãrii domeniului protectiei mediului īn politicile
si
strategiile sectoriale la nivel national
1.098. - Hotãrāre
pentru prelungirea mandatului directorului proiectului Calea Feratã
Transeuropeanã (TER) din cadrul Acordului dintre Comisia
Economicã
pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (C.E.E./O.N.U.) si guvernele
participante privind fondul de cooperare si creditare, semnat la
Geneva
la 17 decembrie 1992
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
262/1.459. - Ordin al
ministrului agriculturii, alimentatiei si pãdurilor si al ministrului
lucrãrilor publice, transporturilor si locuintei privind īnfiintarea
Fisierului Navelor si Ambarcatiunilor de Pescuit
HOTÃRĀRI ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind organizarea si functionarea comisiilor de disciplinã din
cadrul autoritãtilor
si institutiilor publice
Īn temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
Romāniei si ale art. 73 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificãrile si completãrile
ulterioare,
Guvernul Romāniei adoptã
prezenta hotãrāre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta hotãrāre
reglementeazã modul de constituire, componenta, atributiile, modul de
sesizare si procedura de lucru ale comisiilor de disciplinã din cadrul
autoritãtilor si institutiilor publice.
Art. 2. - Activitatea comisiilor de
disciplinã are la bazã urmãtoarele principii:
a) prezumtia de nevinovãtie,
conform cãruia se prezumã cã functionarul public este
nevinovat atāta timp cāt vinovãtia sa nu a fost doveditã;
b) garantarea dreptului la apãrare,
conform cãruia se recunoaste dreptul functionarului public de a fi audiat,
de a prezenta dovezi īn apãrarea sa si de a fi asistat de un
apãrãtor;
c) celeritatea procedurii, care presupune
obligatia comisiei de disciplinã de a proceda fãrã
īntārziere la solutionarea cauzei, cu respectarea drepturilor persoanelor
implicate si a regulilor prevãzute de lege si de prezenta
hotãrāre;
d) contradictorialitatea, care presupune
asigurarea posibilitãtii persoanelor aflate pe pozitii divergente de a
se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legãturã cu
abaterea disciplinarã pentru care a fost sesizatã comisia de
disciplinã;
e) proportionalitatea, conform
cãruia trebuie respectat un raport corect īntre gravitatea abaterii
disciplinare, circumstantele sãvārsirii acesteia si sanctiunea
disciplinarã propusã sã fie aplicatã;
f) legalitatea sanctiunii, conform
cãruia comisia de disciplinã nu poate propune decāt sanctiunile
disciplinare prevãzute de lege;
g) unicitatea sanctiunii, conform
cãruia pentru o abatere disciplinarã nu se poate aplica decāt o
singurã sanctiune disciplinarã.
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea comisiilor de
disciplinã
SECTIUNEA 1
Constituirea si componenta
comisiilor de disciplinã
Art. 3. - (1) Īn cadrul
autoritãtilor si institutiilor publice se constituie comisii de
disciplinã care cerceteazã faptele sesizate ca abateri
disciplinare si propun sanctiunile disciplinare aplicabile functionarilor
publici care le-au sãvārsit.
(2) Comisia de disciplinã se
constituie prin actul conducãtorului autoritãtii sau institutiei
publice.
Art. 4. - (1) Comisia de disciplinã
este compusã dintr-un presedinte si 2 membri titulari.
(2) Membrii titulari sunt desemnati
astfel:
a) un membru, de cãtre
conducãtorul autoritãtii sau institutiei publice;
b) un membru, de cãtre organizatia
sindicalã reprezentativã a functionarilor publici din cadrul
autoritãtii sau institutiei publice ori de cãtre functionarii
publici din cadrul autoritãtii sau institutiei publice, dacã
acestia nu sunt organizati īn sindicat. Alegerea reprezentantilor
functionarilor publici se face prin vot secret.
(3) Pentru fiecare comisie de
disciplinã se vor desemna 2 membri supleanti.
(4) Desemnarea membrilor supleanti se face
o datã cu desemnarea membrilor titulari, īn conditiile prevãzute
la alin. (2).
(5) Īn cazul autoritãtilor sau
institutiilor publice care au peste 150 de functionari publici, comisia de
disciplinã poate fi compusã dintr-un presedinte si 4 sau 6 membri
titulari, desemnati īn mod proportional, īn conditiile alin. (2).
Numãrul membrilor care vor intra īn
componenta comisiei de disciplinã va fi stabilit de conducãtorul
autoritãtii sau institutiei publice.
(6) Īn cazurile prevãzute la alin.
(5) pot fi desemnati 4 sau 6 membri supleanti, īn conditiile prevãzute
la alin. (4).
Art. 5. - (1) Desemnarea presedintelui
comisiei de disciplinã si a loctiitorului acestuia se face de
cãtre conducãtorul autoritãtii sau institutiei publice īn
urma consultãrii cu organizatia sindicalã reprezentativã
sau cu functionarii din aparatul propriu, dacã acestia nu sunt organizati
īn sindicat.
(2) Nerespectarea procedurii prevãzute
la alin. (1) poate fi atacatã la instanta de contencios administrativ.
Art. 6. - (1) Mandatul presedintelui si al
membrilor comisiei de disciplinã este de 3 ani. Mandatul poate fi
reīnnoit de douã ori.
(2) Presedintele si membrii comisiei de
disciplinã īsi exercitã mandatul de la data emiterii actului de
numire pānã la data expirãrii duratei acestuia.
Art. 7. - Comisia de disciplinã are
un secretar.
Secretarul este numit prin actul de
constituire a comisiei si are, de regulã, studii superioare juridice sau
administrative.
Secretarul nu este membru al comisiei.
SECTIUNEA a 2-a
Conditii privind desemnarea
membrilor
si a presedintelui comisiei de
disciplinã
Art. 8. - (1) Pot fi membri īn comisia de
disciplinã numai functionarii publici definitivi care īsi
desfãsoarã activitatea īn cadrul autoritãtii sau
institutiei publice respective si care au o probitate moralã
recunoscutã.
(2) Pot fi membri īn comisiile de
disciplinã si functionarii publici suspendati īn conditiile Legii nr.
54/1991 cu privire la sindicate, cu modificãrile ulterioare, la
propunerea organizatiei sindicale reprezentative.
(3) Nu poate fi membru īn comisia de
disciplinã functionarul public care se aflã īn una dintre
urmãtoarele situatii de incompatibilitate:
a) este sot, rudã sau afin
pānã la gradul al patrulea inclusiv cu conducãtorul
autoritãtii sau institutiei publice;
b) este membru al comisiei paritare;
c) a fost sanctionat disciplinar, iar
sanctiunea disciplinarã nu a fost radiatã, īn conditiile legii.
(4) Prevederile alin. (3) lit. b) nu se
aplicã īn cazul autoritãtilor sau institutiilor publice care au
pānã la 20 de functionari publici.
Art. 9. - (1) Poate fi desemnat presedinte
al comisiei de disciplinã, īn conditiile prevãzute la art. 5, un
functionar public care īsi desfãsoarã activitatea īn cadrul
autoritãtii sau institutiei publice respective si īndeplineste
urmãtoarele conditii:
a) este functionar public categoria A
clasa I sau, īn lipsa acesteia, are categoria si clasa cele mai īnalte;
b) are studii superioare juridice sau
administrative;
c) are o probitate moralã
recunoscutã;
d) nu se aflã īn una dintre
situatiile de incompatibilitate prevãzute la art. 8 alin. (3).
(2) Aplicarea prevederilor alin. (1) lit.
a) si b) nu este obligatorie īn cazul autoritãtilor si institutiilor
publice care au pānã la 20 de functionari publici.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile comisiei de
disciplinã
Art. 10. - Comisia de disciplinã
are urmãtoarele atributii principale:
a) cerceteazã abaterile
disciplinare pentru care a fost sesizatã;
b) stabileste persoanele care
urmeazã sã fie audiate;
c) audiazã functionarul public a
cãrui faptã constituie obiectul sesizãrii, persoana care a
formulat sesizarea, precum si orice alte persoane ale cãror declaratii
pot īnlesni solutionarea cazului;
d) poate solicita declaratii scrise
persoanelor prevãzute la lit. c);
e) poate solicita orice documente care
sunt de naturã sã īnlesneascã solutionarea cazului;
f) propune aplicarea uneia dintre
sanctiunile disciplinare prevãzute la art. 70 alin. (3) lit. c)-f) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificãrile si completãrile ulterioare;
g) propune mentinerea, modificarea sau
anularea sanctiunii disciplinare aplicate īn conditiile prevãzute la
art. 71 alin. (1), īn situatia introducerii contestatiei īn conditiile
prevãzute la art. 71 alin. (2) din Legea nr. 188/1999;
h) īntocmeste rapoarte cu privire la
cauzele pentru care a fost sesizatã, pe care le īnainteazã
conducãtorului autoritãtii sau institutiei publice.
Art. 11. - Presedintele comisiei de
disciplinã are urmãtoarele atributii principale:
a) stabileste locul, data si ora cānd au
loc sedintele comisiei de disciplinã;
b) conduce sedintele comisiei de
disciplinã;
c) coordoneazã activitatea comisiei
de disciplinã si a secretarului acesteia;
d) reprezintã comisia de
disciplinã īn fata conducãtorului autoritãtii sau
institutiei publice, a altor autoritãti sau institutii publice, Agentiei
Nationale a Functionarilor Publici, precum si īn fata oricãrei alte
persoane fizice sau juridice.
Art. 12. - Secretarul comisiei de
disciplinã are urmãtoarele atributii principale:
a) īnregistreazã sesizarea
referitoare la fapta functionarului public;
b) convoacã, la cererea
presedintelui comisiei de disciplinã, membrii comisiei de
disciplinã, functionarul public a cãrui faptã
formeazã obiectul dosarului, persoana care a fãcut sesizarea si
persoanele care urmeazã sã fie audiate;
c) redacteazã si semneazã
procesul-verbal al sedintelor comisiei de disciplinã;
d) redacteazã si semneazã,
alãturi de membrii comisiei de disciplinã, actele emise de
aceasta si le īnainteazã conducãtorului autoritãtii sau
institutiei publice;
e) tine evidentele sesizãrilor si
ale rapoartelor si efectueazã alte lucrãri necesare īn vederea
desfãsurãrii activitãtii comisiei de disciplinã.
SECTIUNEA a 4-a
Suspendarea si īncetarea mandatului
presedintelui
si membrilor comisiei de
disciplinã
Art. 13. - (1) Mandatul de membru al comisiei de disciplinã se suspendã de drept īn urmãtoarele situatii:
a) a sãvārsit o faptã care
constituie obiectul sesizãrii comisiei de disciplinã;
b) s-a dispus īnceperea urmãririi
penale īmpotriva membrului comisiei de disciplinã.
(2) Suspendarea mandatului unui membru al
comisiei de disciplinã se constatã prin raportul comisiei de
disciplinã.
Art. 14. - (1) Mandatul de membru al
comisiei de disciplinã se suspendã la cerere īn
urmãtoarele situatii:
a) se aflã īn unul dintre cazurile
de incompatibilitateprevãzute la art. 8 alin. (3);
b) s-a pronuntat, īn orice mod, cu privire
la fapta sesizatã, anterior adoptãrii hotãrārii;
c) este sot, rudã sau afin
pānã la gradul al patrulea inclusiv cu functionarul public a
cãrui faptã a fost sesizatã si se aflã pe rolul
comisiei de disciplinã.
(2) Cererea de suspendare se
formuleazã īn scris de orice persoanã care poate dovedi existenta
situatiilor prevãzute la alin. (1) si se īnainteazã presedintelui
comisiei de disciplinã.
(3) Īn termen de 3 zile de la
īnregistrarea cererii de suspendare comisia de disciplinã se va pronunta
cu privire la existenta situatiilor prevãzute la alin. (1), precum si cu
privire la suspendarea mandatului.
(4) Cererea de suspendare se poate formula
īn scris si de cãtre membrul comisiei de disciplinã aflat īn una
dintre situatiile prevãzute la alin. (1) si se īnainteazã
presedintelui comisiei.
(5) Cererea de suspendare produce efecte
dupã 5 zile de la īnregistrare, dacã membrul solicitant si
presedintele comisiei de disciplinã nu au convenit ca acestea sã
se producã mai devreme.
Art. 15. - Presedintele comisiei de
disciplinã va lua mãsuri de īnlocuire a membrului titular
suspendat īn conditiile art. 13 si 14 cu un membru supleant.
Art. 16. - Suspendarea mandatului unui
membru al comisiei de disciplinã dureazã pānã la īncetarea
cauzei care a determinat suspendarea.
Art. 17. - (1) Mandatul de membru al
comisiei de disciplinã īnceteazã īnainte de termen īn
urmãtoarele situatii:
a) demisie;
b) a fost suspendat din functia
publicã sau si-a intrerupt activitatea, la cerere, pentru o
perioadã mai mare de 6 luni, īn conditiile prevãzute de Legea nr.
188/1999, cu modificãrile si completãrile ulterioare;
c) i-au īncetat raporturile de serviciu īn
conditiile prevãzute de Legea nr. 188/1999, cu modificãrile si
completãrile ulterioare;
d) i s-a aplicat o sanctiune
disciplinarã;
e) a fost condamnat prin hotãrāre
judecãtoreascã definitivã pentru sãvārsirea unei
infractiuni sau a fost sanctionat cu īnchisoare contraventionalã;
f) deces.
(2) Demisia se īnainteazã
presedintelui comisiei de disciplinã si produce efecte dupã 5
zile de la īnregistrare, dacã presedintele comisiei de disciplinã,
de comun acord cu solicitantul, nu a stabilit un termen mai scurt.
(3) Īncetarea mandatului de membru al
comisiei de disciplinã se constatã printr-un raport al acesteia.
Art. 18. - (1) Prevederile art. 13 alin.
(1), art. 14 alin. (1), art. 16 si ale art. 17 alin. (1) se aplicã īn
mod corespunzãtor si pentru mandatul presedintelui comisiei de
disciplinã.
(2) Suspendarea de drept a mandatului
presedintelui comisiei de disciplinã se constatã prin act al
conducãtorului autoritãtii sau institutiei publice.
(3) Cererea de suspendare se
formuleazã īn scris de orice persoanã care poate dovedi existenta
situatiilor prevãzute la art. 13 alin. (1). Cererea de suspendare se
īnainteazã conducãtorului autoritãtii sau institutiei
publice.
(4) Conducãtorul autoritãtii
sau institutiei publice verificã existenta situatiilor prevãzute
la art. 13 alin. (1) si emite actul prin care constatã suspendarea de
drept a presedintelui comisiei de disciplinã.
(5) Cererea de suspendare poate fi
formulatã si de cãtre presedintele comisiei de disciplinã,
dacã se aflã īn una dintre situatiile prevãzute la art. 13
alin. (1). Cererea se adreseazã conducãtorului autoritãtii
sau institutiei publice si produce efecte dupã 5 zile de la īnregistrare.
Art. 19. - (1) Īn cazul suspendãrii
sau īncetãrii mandatului unui membru al comisiei de disciplinã
atributiile acestuia se vor exercita de un membru supleant desemnat īn
conditiile prevãzute la art. 4 alin. (4).
(2) Īn cazul suspendãrii sau
īncetãrii mandatului presedintelui comisiei de disciplinã atributiile
acestuia vor fi exercitate de supleant.
CAPITOLUL III
Modul de sesizare si procedura de lucru
a comisiilor de disciplinã
Art. 20. - (1) Sesizarea īndreptatã īmpotriva unui functionar public se adreseazã comisiei de disciplinã din cadrul autoritãtii sau institutiei publice īn care acesta īsi desfãsoarã activitatea.
(2) Īn cazul īn care sesizarea a fost
adresatã conducãtorului autoritãtii sau institutiei
publice ori conducãtorului compartimentului īn care īsi
desfãsoarã activitatea functionarul public a cãrui
faptã este sesizatã, acesta are obligatia sã o
transmitã de īndatã comisiei de disciplinã.
Art. 21. - (1) Comisia de
disciplinã poate fi sesizatã de:
a) conducãtorul autoritãtii
sau institutiei publice;
b) conducãtorul compartimentului īn
care īsi desfãsoarã activitatea functionarul public a
cãrui faptã este sesizatã;
c) orice persoanã care se
considerã vãtãmatã prin fapta unui functionar
public.
(2) Sesizarea trebuie sã
cuprindã:
a) numele, prenumele, domiciliul, locul de
muncã si, dupã caz, functia detinutã de persoana care a
formulat sesizarea;
b) numele, prenumele si compartimentul īn
care īsi desfãsoarã activitatea functionarul public a
cãrui faptã este sesizatã;
c) descrierea faptei care constituie
obiectul sesizãrii;
d) arãtarea dovezilor pe care se
sprijinã acuzatiile;
e) data si semnãtura.
(3) Sesizarea se formuleazã īn
scris si este īnsotitã, atunci cānd este posibil, de īnscrisurile care o
sustin.
(4) Sesizarea se poate face īn termen de
cel mult 15 zile calendaristice de la data luãrii la cunostintã
de cãtre persoanele prevãzute la alin. (1), dar nu mai tārziu de
6 luni de la data sãvārsirii faptei care constituie abatere
disciplinarã.
(5) Sesizarea se depune la secretarul
comisiei de disciplinã, care are obligatia sã o īnregistreze.
Art. 22. - (1) Presedintele comisiei de
disciplinã va fixa de īndatã termenul de prezentare si va dispune
citarea functionarului public a cãrui faptã a fost
sesizatã si a persoanelor indicate īn sesizare, precum si a celui care a
formulat sesizarea. Citarea se face cu cel putin 3 zile calendaristice īnainte
de termenul de prezentare.
(2) Procedura de citare īn fata comisiei
de disciplinã se face prin scrisoare recomandatã sau prin
īnstiintare scrisã luatã la cunostintã prin
semnãturã. Procedura de citare este obligatorie pentru fiecare
termen fixat de presedintele comisiei de disciplinã.
(3) Īn cuprinsul scrisorii sau al
īnstiintãrii scrise prevãzute la alin. (2) se indicã
locul, data si ora sedintei comisiei de disciplinã.
(4) Pentru primul termen de prezentare īn
fata comisiei de disciplinã, īn cuprinsul scrisorii sau al
īnstiintãrii scrise se indicã, pe lāngã elementele
prevãzute la alin. (3), si obiectul sesizãrii.
(5) Functionarului public a cãrui
faptã constituie obiectul sesizãrii i se comunicã, sub sanctiunea
nulitãtii, o copie de pe sesizarea īndreptatã īmpotriva sa.
Art. 23. - Īn fata comisiei de
disciplinã functionarul public a cãrui faptã se
cerceteazã se īnfãtiseazã personal. Functionarul public
poate fi asistat de un avocat.
Art. 24. - (1) La primul termen de
prezentare comisia de disciplinã verificã īndeplinirea
conditiilor prevãzute la art. 21.
(2) Īn cazul īn care comisia de
disciplinã constatã cã nu sunt īndeplinite conditiile
prevãzute la art. 21 alin. (2) lit. a), c) si e) si alin. (4), sesizarea
este clasatã.
(3) Īn situatia īn care comisia de
disciplinã constatã īndeplinirea conditiilor prevãzute la
alin. (2), aceasta solicitã persoanelor prevãzute la art. 22
alin. (1) sã depunã, pānã la urmãtorul termen,
īnscrisurile sau orice alte dovezi, īn vederea cercetãrii abaterii
disciplinare care face obiectul sesizãrii.
Art. 25. - (1) Cercetarea abaterii
disciplinare se face cu celeritate.
(2) Activitatea de cercetare a abaterii
disciplinare impune:
a) audierea persoanei care a formulat
sesizarea;
b) audierea functionarului public a
cãrui faptã constituie obiectul sesizãrii;
c) audierea oricãror alte persoane
ale cãror declaratii pot īnlesni solutionarea cazului;
d) culegerea informatiilor considerate
necesare pentru rezolvarea cazului, prin mijloacele prevãzute de lege;
e) administrarea probelor, precum si
verificarea documentelor si a declaratiilor prezentate.
Art. 26. - (1) Audierea persoanelor
prevãzute la art. 25 alin. (2) lit. a)-c) trebuie consemnatã īn
scris īntr-un proces-verbal, sub sanctiunea nulitãtii. Procesul-verbal
se semneazã de presedinte, de membrii comisiei de disciplinã, de
secretarul acesteia, precum si de persoana audiatã.
(2) Refuzul functionarului public de a se
prezenta la audiere sau de a semna o declaratie referitoare la abaterile
disciplinare imputate se consemneazã īntr-un proces-verbal.
Art. 27. - (1) Īn urma
administrãrii probelor membrii comisiei de disciplinã vor īntocmi
un referat īn care se consemneazã rezultatele activitãtii de
cercetare desfãsurate de comisia de disciplinã.
(2) Referatul va fi adus la
cunostintã functionarului public īn vederea formulãrii unor
eventuale obiectii.
Art. 28. - (1) Sedintele comisiei de
disciplinã nu sunt publice.
(2) Lucrãrile fiecãrei
sedinte se consemneazã īntr-un proces-verbal semnat de presedinte, de
membrii si de secretarul comisiei de disciplinã.
(3) Lipsa nejustificatã a
persoanelor citate nu īmpiedicã desfãsurarea sedintelor comisiei
de disciplinã, dacã citarea s-a fãcut cu respectarea
cerintelor prevãzute la art. 22.
Art. 29. - (1) Īn exercitarea atributiilor
sale comisia de disciplinã īntocmeste rapoarte pe baza concluziilor
majoritãtii membrilor sãi.
(2) Raportul comisiei de disciplinã
cu privire la cauza pentru care a fost sesizatã trebuie sã
continã urmãtoarele elemente:
a) numãrul si data de īnregistrare
a sesizãrii;
b) numele, prenumele si functia
detinutã de functionarul public a cãrui faptã a fost
cercetatã;
c) numele, prenumele, functia si
domiciliul persoanei care a sesizat fapta, precum si ale persoanelor audiate;
d) prezentarea pe scurt a faptei sesizate
si a circumstantelor īn care a fost sãvārsitã;
e) probele administrate;
f) propunerea privind sanctiunea
disciplinarã aplicabilã sau, dupã caz, de clasare a
cauzei;
g) motivarea propunerii;
h) numele, prenumele si semnãtura
presedintelui, ale membrilor comisiei de disciplinã, precum si ale
secretarului acesteia;
i) data īntocmirii raportului.
(3) Opiniile separate formulate īn scris
si motivate se vor anexa la raportul comisiei de disciplinã.
(4) Raportul comisiei de disciplinã
se īnainteazã conducãtorului autoritãtii sau institutiei
publice īn care īsi desfãsoarã activitatea functionarul public a
cãrui faptã a fost cercetatã, īn termen de 3 zile de la
data ultimei sedinte.
Art. 30. - (1) Comisia de
disciplinã formuleazã propunerea cu privire la sanctiunea
aplicabilã, pe baza referatului si a concluziilor scrise
prevãzute la art. 27.
(2) Comisia de disciplinã poate
sã propunã:
a) sanctiunea disciplinarã
aplicabilã, īn cazul īn care s-a ovedit sãvārsirea abaterii
disciplinare de cãtre functionarul ublic;
b) clasarea cauzei, atunci cānd nu se
confirmã sãvārsirea unei abateri disciplinare.
(3) La individualizarea sanctiunii
disciplinare aplicabile functionarului public comisia de disciplinã tine
seama de:
a) cauzele care au determinat
sãvārsirea abaterii disciplinare;
b) īmprejurãrile īn care aceasta a
fost sãvārsitã;
c) gradul de vinovãtie;
d) gravitatea si consecintele abaterii
disciplinare;
e) conduita functionarului public;
f) existenta unor antecedente disciplinare
ale functionarului public care nu au fost radiate īn conditiile art. 75 din
Legea nr. 188/1999.
(4) Īn cazul īn care comisia de
disciplinã propune aplicarea sanctiunilor disciplinare prevãzute
la art. 70 alin. (3) lit. c)-e) din Legea nr. 188/1999, aceasta va propune si
durata acestora si, dupã caz, procentul de diminuare a drepturilor
salariale.
Art. 31. - Īn cazul īn care comisia de
disciplinã constatã cã fapta sãvārsitã de
functionarul public īntruneste elementele constitutive ale unei infractiuni,
propune conducãtorului autoritãtii sau institutiei publice
sesizarea organelor de cercetare penalã. Conducãtorul
autoritãtii sau institutiei publice va sesiza organele de cercetare
penalã īn termen de 5 zile de la primirea propunerii comisiei de
disciplinã.
Art. 32. - (1) Conducãtorul
autoritãtii sau institutiei publice emite ordinul ori dispozitia de
sanctionare a functionarului public, pe baza propunerii cuprinse īn raportul
comisiei de disciplinã.
(2) Ordinul sau dispozitia de sanctionare
se emite īn termen de cel mult 5 zile si se comunicã functionarului
public sanctionat, īn termen de 15 zile de la data emiterii.
(3) Conducãtorul autoritãtii
sau institutiei publice nu poate aplica o sanctiune disciplinarã mai
gravã decāt cea propusã de comisia de disciplinã.
(4) Conducãtorul autoritãtii
sau institutiei publice poate sã aplice o sanctiune mai micã
decāt cea propusã de comisia de disciplinã.
Art. 33. - Functionarul public nemultumit
de sanctiunea disciplinarã aplicatã se poate adresa instantei de
contencios administrativ, īn conditiile legii.
Art. 34. - (1) Īn cazul īn care sanctiunea
a fost aplicatã de conducãtorul compartimentului, potrivit
prevederilor art. 71 alin. (1) din Legea nr. 188/1999, iar functionarul public
a formulat contestatie, conducãtorul autoritãtii sau institutiei
publice sesiseazã comisia de disciplinã īn termen de 5 zile de la
data īnregistrãrii contestatiei.
(2) Īn acest caz comisia de
disciplinã este competentã sã verifice dacã
sanctiunea disciplinarã a fost aplicatã cu respectarea
prevederilor art. 70 alin. (4) si (5) din Legea nr. 188/1999.
(3) Īn functie de rezultatul
verificãrilor prevãzute la alin. (2) comisia de disciplinã
poate sã propunã, prin raport, mentinerea, modificarea sau
anularea sanctiunii disciplinare aplicate. Comisia de disciplinã nu
poate sã propunã o sanctiune disciplinarã mai gravã
decāt cea aplicatã.
Art. 35. - Prevederile art. 29, ale art.
30 alin. (3), ale art. 32 si 33 se aplicã īn mod corespunzãtor.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 36. - Sesizãrile aflate pe rolul comisiei de disciplinã si nesolutionate pānã la data īncetãrii mandatului presedintelui si membrilor acesteia vor fi transmise spre rezolvare comisiei de disciplinã nou-constituite.
Art. 37. - (1) Documentele rezultate din
activitatea de cercetare desfãsuratã de comisia de
disciplinã au caracter confidential si se pãstreazã de
secretarul acesteia.
(2) Presedintele, membrii si secretarul
comisiei de disciplinã au obligatia de a pãstra
confidentialitatea lucrãrilor sedintelor comisiei de disciplinã.
Art. 38. - (1) Presedintele comisiei de
disciplinã īntocmeste rapoarte de activitate trimestriale cu privire la:
a) numãrul faptelor sesizate ca
abateri disciplinare;
b) categoriile de functionari publici care
au comis abateri disciplinare;
c) cauzele si consecintele
sãvārsirii abaterilor disciplinare;
d) sanctiunile disciplinare propuse;
e) numãrul de sesizãri
clasate.
(2) Rapoartele de activitate
prevãzute la alin. (1) se īnainteazã conducãtorului
autoritãtii sau al institutiei publice īn cadrul cãreia este
constituitã comisia de disciplinã, iar acesta este obligat
sã le comunice Agentiei Nationale a Functionarilor Publici īn termen de
5 zile de la data primirii.
Art. 39. - (1) Numãrul si
complexitatea activitãtilor corespunzãtoare functiei publice pe
care o detin functionarii publici care au calitatea de presedinte, membru si
secretar al comisiei de disciplinã se stabilesc proportional cu
complexitatea activitãtii desfãsurate īn cadrul comisiei de
disciplinã.
(2) Stabilirea atributiilor de serviciu
ale functionarilor publici care au calitatea de presedinte, membru si secretar
al comisiei de disciplinã se face avāndu-se īn vedere prevederile alin.
(1).
(3) La evaluarea performantelor
profesionale individuale ale functionarilor publici care au calitatea de
presedinte, membru sau secretar al comisiei de disciplinã va fi
avutã īn vedere si activitatea desfãsuratã īn cadrul
comisiei de disciplinã.
Art. 40. - (1) Conducãtorii
autoritãtilor si institutiilor publice, precum si conducãtorii
compartimentelor īn care īsi desfãsoarã activitatea functionarul
public a cãrui faptã a fost sesizatã au obligatia de a
sprijini activitatea comisiei de disciplinã pentru solutionarea cazului.
(2) Compartimentele de resurse umane din
cadrul autoritãtilor si institutiilor publice transmit presedintelui
comisiei de disciplinã toate documentele solicitate.
Art. 41. - Īn cazul īn care pe parcursul
activitãtii de cercetare desfãsurate de comisia de
disciplinã raporturile de serviciu ale functionarului public a
cãrui faptã a fost sesizatã īnceteazã prin
transfer, īn conditiile legii, comisia de disciplinã va transmite
raportul cuprinzānd propunerea referitoare la sanctiunea disciplinarã
aplicabilã conducãtorului autoritãtii sau institutiei
publice īn care īsi desfãsoarã activitatea functionarul public
transferat.
Art. 42. - Comisiile de disciplinã
se constituie prin ordin sau dispozitie a conducãtorului
autoritãtii sau institutiei publice, īn conditiile prezentei
hotãrāri, īn termen de 45 de zile de la data intrãrii īn vigoare
a acesteia.
Art. 43. - Īn scopul realizãrii
rolului si atributiilor care īi revin Agentia Nationalã a Functionarilor
Publici coordoneazã metodologic, monitorizeazã, verificã
si controleazã aplicarea si respectarea prevederilor prezentei
hotãrāri de cãtre autoritãtile si institutiile publice.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul administratiei publice,
Ministrul muncii si solidaritãtii
sociale,
Marian Sārbu
Bucuresti,
25 octombrie 2001.
Nr.
1.083.
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind aprobarea Metodologiei de evaluare a performantelor profesionale
individuale
ale functionarilor publici, precum si de contestare a calificativelor
acordate
Īn temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia Romāniei si ale art. 61 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificãrile si completãrile
ulterioare,
Guvernul Romāniei adoptã
prezenta hotãrāre.
Art. 1. - Se aprobã Metodologia de
evaluare a performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici,
precum si de contestare a calificativelor acordate, prevãzutã īn
anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrāre.
Art. 2. - Numãrul maxim de titulari
pentru fiecare clasã, īn raport cu efectivul total al functionarilor
publici din cadrul fiecãrei autoritãti sau institutii publice, se
stabileste prin hotãrāre a Guvernului sau, dupã caz, a
consiliului judetean ori local, pānã la data de 15 martie a
fiecãrui an.
Art. 3. - Autoritãtile si
institutiile publice īsi stabilesc anual obiectivele si termenele de realizare
a acestora, care se repartizeazã la nivelul fiecãrui
compartiment, īn functie de activitatea specificã acestuia.
Art. 4. - Criteriile de performantã
pe baza cãrora se face evaluarea performantelor profesionale individuale
ale functionarilor publici pentru anul 2002 se aprobã prin ordin al
ministrului administratiei publice, la propunerea Agentiei Nationale a
Functionarilor Publici, pānã la data de 15 decembrie 2001. Ordinul se
publicã īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
Art. 5. - (1) Pentru anul 2001 prevederile
Metodologiei pentru stabilirea normelor de evaluare a performantelor
profesionale individuale si de aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor
de bazã īntre limite, aprobatã prin Hotãrārea Guvernului
nr. 749/1998, cu modificãrile si completãrile ulterioare, se
aplicã si functionarilor publici din cadrul autoritãtilor si
institutiilor publice ale administratiei publice centrale, numiti īn conditiile
Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificãrile si completãrile ulterioare.
(2) Īn cazul functionarilor publici
punctajele totale rezultate si calculate potrivit art. 18 din Metodologia
pentru stabilirea normelor de evaluare a performantelor profesionale
individuale si de aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor de bazã
īntre limite, aprobatã prin Hotãrārea Guvernului nr. 749/1998, se
echivaleazã cu calficativele prevãzute de Legea nr. 188/1999, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, dupã cum
urmeazã: pānã la 1,50 - nesatisfãcãtor; īntre
1,51-2,50 - satisfãcãtor; īntre 2,51-3,50 - bun; īntre 3,51-4,50
- foarte bun; īntre 4,51-5,00 - exceptional.
Art. 6. - (1) Pentru anul 2001 prevederile
Metodologiei de aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor de bazã
īntre limite si a normelor de evaluare a performantelor profesionale
individuale pentru personalul angajat īn structurile administratiei publice
locale si īn serviciile publice din subordinea acestora, aprobatã prin
Hotãrārea Guvernului nr. 775/1998, cu modificãrile si
completãrile ulterioare, se aplicã si functionarilor publici din
cadrul structurilor administratiei publice locale si din serviciile publice din
subordinea acestora.
(2) Īn cazul functionarilor publici evaluati īn conditiile alin. (1) punctajele totale acordate se echivaleazã cu calificativele prevãzute de Legea nr. 188/1999, cu modificãrile si completãrile ulterioare, dupã cum urmeazã: īntre minus 10 si minus 1 - nesatisfãcãtor; īntre 0-27 - satisfãcãtor; 28 - bun; 29 - foarte bun; 30 - exceptional.
Art. 7. - (1) Autoritãtile si
institutiile publice īn cadrul cãrora nu s-a efectuat evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pe anul 2000
procedeazã la evaluarea acestora īn conditiile prevãzute la art.
5 si 6.
(2) Īn cazul autoritãtilor si
institutiilor publice īn cadrul cãrora s-a efectuat evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pe anul 2000
se procedeazã la echivalarea punctajelor totale īn conditiile art. 6 si
ale alin. (1) din prezentul articol.
Art. 8. - Evaluarea performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici īn conditiile prevãzute la art. 5
si 6, precum si stabilirea obiectivelor individuale pentru perioada 1 ianuarie
- 31 decembrie 2002 se vor face pānã la data de 15 februarie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
administratiei publice,
Octav
Cozmāncã
Ministrul
muncii si solidaritãtii sociale,
Marian
Sārbu
Bucuresti,
25 octombrie 2001.
Nr.
1.084.
METODOLOGIE
de evaluare a performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici, precum si de contestare a
calificativelor acordate
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Metodologia de evaluare a
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici, precum si
de contestare a calificativelor acordate, denumitã īn continuare metodologie,
se aplicã functionarilor publici definitivi din cadrul
autoritãtilor si institutiilor publice, cu exceptia autoritãtilor
si institutiilor publice cu atributii īn domeniul sigurantei nationale, numiti
īn conditiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificãrile si completãrile ulterioare.
Art. 2. - Īn scopul formãrii unui
corp profesionist de functionari publici prezenta metodologie stabileste cadrul
general pentru:
a) aprecierea obiectivã a performantelor
profesionale individuale ale functionarilor publici, prin compararea gradului
de īndeplinire a obiectivelor individuale stabilite cu rezultatele obtinute īn
mod efectiv;
b) corelarea obiectivã īntre
cerintele functiei publice si activitatea functionarului public;
c) asigurarea unui sistem motivational,
prin recompensarea functionarilor publici care au obtinut rezultate deosebite,
care sã determine cresterea performantelor profesionale individuale;
d) identificarea necesitãtilor de
instruire a functionarilor publici pentru īmbunãtãtirea
rezultatelor activitãtii desfãsurate īn scopul īndeplinirii
obiectivelor stabilite.
Art. 3. - Pentru īndeplinirea obiectivelor
prevãzute la art. 2 prezenta metodologie prevede:
a) stabilirea anualã a criteriilor
de performantã profesionalã pentru functionarii publici;
b) evaluarea performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici īn raport cu obiectivele realizate.
CAPITOLUL
II
Evaluarea
performantelor profesionale individuale
ale
functionarilor publici
SECTIUNEA
1
Stabilirea
criteriilor de performantã
Art. 4. - (1) Agentia Nationalã a
Functionarilor Publici stabileste anual criteriile de performantã pe
baza cãrora se face evaluarea performantelor profesionale individuale
ale functionarilor publici pentru anul urmãtor. Acestea se aprobã
prin ordin al ministrului administratiei publice si se publicã īn
Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
(2) Criteriile de performantã
prevãzute la alin. (1) se aprobã pānã la data de 15
decembrie a fiecãrui an.
SECTIUNEA
a 2-a
Procedura
de evaluare a performantelor profesionale
Individuale
Art. 5. - (1) Procedura de evaluare a
performantelor profesionale individuale se aplicã fiecãrui
functionar public, īn raport cu realizarea obiectivelor individuale stabilite
īn baza atributiilor prevãzute īn fisa postului.
(2) Principalele elemente care vor fi
avute īn vedere la īntocmirea fisei postului sunt cuprinse īn modelul
prevãzut īn anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
Art. 6. - Evaluarea performantelor
profesionale individuale ale functionarilor publici se realizeazã prin
raportarea criteriilor de performantã la gradul de īndeplinire a
obiectivelor individuale prevãzute pentru perioada evaluatã.
Art. 7. - (1) Perioada evaluatã
este cuprinsã īntre datele de 1 ianuarie si 31 decembrie ale
fiecãrui an.
(2) Perioada de evaluare este
cuprinsã īntre datele de 1 ianuarie si 15 februarie ale anului
urmãtor celui pentru care se evalueazã performantele profesionale
individuale ale functionarilor publici.
(3) Īn mod exceptional evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici se face si
īn cursul perioadei evaluate, īn urmãtoarele cazuri:
a) atunci cānd pe parcursul perioadei
evaluate raporturile de serviciu ale functionarului public īnceteazã sau
se modificã, īn conditiile legii. Īn acest caz functionarul public va fi
evaluat pentru perioada de pānã la īncetarea sau modificarea
raporturilor de serviciu. La obtinerea calificativului anual va fi avut īn
vedere, īn functie de specificul atributiilor prevãzute īn fisa noului
post, si calificativul obtinut īnainte de īncetarea sau modificarea
raporturilor de serviciu;
b) atunci cānd pe parcursul perioadei
evaluate raporturile de serviciu ale functionarului public care ocupã o
functie publicã de conducere īnceteazã sau se modificã, īn
conditiile legii. Īn acest caz functionarul public de conducere are obligatia
ca, īnainte de īncetarea sau modificarea raporturilor de serviciu ori,
dupã caz, īntr-o perioadã de cel mult 15 zile de la īncetarea sau
modificarea raporturilor de serviciu, sã realizeze evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici din
subordine.
Calificativul acordat se va lua īn
considerare la evaluarea anualã a performantelor profesionale
individuale ale acestora;
c) atunci cānd pe parcursul perioadei
evaluate functionarul public dobāndeste o diplomã de studii de nivel
superior si urmeazã sã fie avansat īn categorie.
(4) Pentru a fi realizatã evaluarea
anualã a performantelor profesionale individuale functionarul public trebuie
sã fi desfãsurat o activitate de cel putin 6 luni īn functii
publice, cu exceptia cazurilor prevãzute la alin. (3).
Art. 8. - (1) Evaluarea performantelor
profesionale individuale ale functionarului public de executie se
realizeazã de cãtre conducãtorul compartimentului īn care
acesta īsi desfãsoarã activitatea, denumit īn continuare evaluator.
(2) Evaluarea performantelor profesionale
individuale ale functionarului public de conducere se realizeazã de
cãtre functionarul public de conducere ierarhic superior.
Art. 9. - Procedura de evaluare se
realizeazã īn urmãtoarele 3 etape:
1. completarea raportului de evaluare de
cãtre evaluator;
2. interviul;
3. contrasemnarea raportului de evaluare.
Art. 10. - (1) Īn vederea
completãrii raportului de evaluare evaluatorul:
a) analizeazã īndeplinirea
obiectivelor individuale fixate;
b) noteazã criteriile de
performantã īn functie de importanta acestora;
c) stabileste calificativul final de
evaluare a performantelor profesionale individuale;
d) consemneazã rezultatele
deosebite ale functionarului public, dificultãtile obiective īntāmpinate
de acesta īn perioada evaluatã si orice alte observatii pe care le
considerã relevante;
e) stabileste obiectivele individuale,
termenele de realizare, precum si nevoile de instruire pentru urmãtoarea
perioadã pentru care se va face evaluarea.
(2) Formatul standard al raportului de
evaluare este prevãzut īn anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
Art. 11. - (1) Obiectivele individuale
reprezintã scopuri specifice stabilite pentru urmãtoarea
perioadã, pe baza atributiilor prevãzute īn fisa postului.
(2) Obiectivele individuale trebuie
sã corespundã urmãtoarelor cerinte:
a) sã fie specifice
activitãtilor care revin functionarului public īn temeiul art. 9 alin.
(2) din Legea nr. 188/1999;
b) sã fie cuantificabile -
sã aibã o formã concretã de realizare;
c) sã fie prevãzute cu
termene de realizare;
d) sã fie realiste - sã
poatã fi aduse la īndeplinire īn termenele de realizare prevãzute
si cu resursele alocate;
e) sã fie flexibile - sã
poatã fi revizuite īn functie de modificãrile intervenite īn
prioritãtile autoritãtii sau institutiei publice.
(3) Revizuirea obiectivelor individuale se
poate face trimestrial. Modificãrile se consemneazã īntr-un
document semnat si datat de evaluator si de functionarul public care
urmeazã sã fie evaluat. Documentul va fi anexat la raportul de
evaluare.
Art. 12. - (1) Notarea criteriilor de
performantã si stabilirea calificativului final de evaluare se fac
parcurgānd urmãtoarele etape:
a) pentru fiecare criteriu de
performantã din raportul de evaluare se stabileste un grad de
importantã. Gradul de importantã exprimã semnificatia
criteriului de performantã prin prisma atributiilor prevãzute de
fisa postului. Gradul de importantã se exprimã prin
urmãtoarele calificative: R - foarte important, M - important, S - mai
putin important. Pentru cel putin un criteriu de performantã se va
stabili gradul de importantã foarte important, important, mai putin
important;
b) totalitatea gradelor de
importantã exprimate prin acelasi calificativ formeazã o
categorie de importantã.
(2) Criteriile de performantã se
noteazã de la 1 la 5, nota exprimānd aprecierea īndeplinirii criteriului
de performantã īn realizarea obiectivelor individuale stabilite.
Semnificatia notelor este urmãtoarea: 1 - nesatisfãcãtor;
2 - satisfãcãtor; 3 - bun; 4 - foarte bun; 5 - exceptional.
(3) Pentru fiecare categorie de
importantã se face
media aritmeticã a notelor acordate
si se obtine o notã partialã.
(4) a) Nota partialã pentru
categoria de importantã foarte important se identificã cu
litera A si are o pondere de 70% īn nota finalã.
b) Nota partialã pentru categoria
de importantã important se identificã cu litera B si are o
pondere de 20% īn nota finalã.
c) Nota partialã pentru categoria
de importantã mai putin important se identificã cu litera C
si are o pondere de 10% īn nota finalã.
(5) Nota finalã se
identificã cu litera F si se obtine din urmãtoarea
formulã de calcul:
F = [(70 x A) + (20 x B) + (10 x C)]/100.
(6) Calificativul final al
evaluãrii se stabileste pe baza notei finale, dupã cum
urmeazã: īntre 1,00-1,50 - nesatisfãcãtor; īntre 1,51-2,50
- satisfãcãtor; īntre 2,51-3,50 - bun; īntre 3,51-4,50 - foarte
bun; īntre 4,51-5,00 - exceptional.
Art. 13. - Interviul, ca etapã a
procesului de evaluare, reprezintã un schimb de informatii, impresii si
puncte de vedere care are loc īntre evaluator si functionarul public, īn cadrul
cãruia:
a) se aduc la cunostintã
functionarului public evaluat consemnãrile fãcute de evaluator īn
raportul de evaluare;
b) īn cazul īn care īntre functionarul
public evaluat si evaluator existã diferente de opinie asupra
consemnãrilor fãcute, se va proceda la stabilirea unui punct de
vedere comun. Evaluatorul poate modifica raportul de evaluare conform celor
stabilite cu functionarul public;
c) se consemneazã īn raportul de
evaluare comentariile functionarului public evaluat;
d) se semneazã si se dateazã
raportul de evaluare de cãtre evaluator si de functionarul public
evaluat.
Art. 14. - (1) Raportul de evaluare se
īnainteazã functionarului public ierarhic superior evaluatorului, īn
vederea contrasemnãrii.
(2) Raportul de evaluare poate fi
modificat conform deciziei functionarului public ierarhic superior īn
urmãtoarele cazuri:
a) aprecierile consemnate nu corespund
realitãtii;
b) īntre evaluator si functionarul public
evaluat existã diferente de opinie care nu au putut fi solutionate
decomun acord.
(3) Raportul de evaluare modificat īn
conditiile alin. (2) se aduce la cunostintã functionarului public.
SECTIUNEA
a 3-a
Efectele
evaluãrii anuale a performantelor profesionale
individuale
ale functionarilor publici
Art. 15. - Rezultatele obtinute la
evaluarea anualã a performantelor profesionale individuale
conferã functionarilor publici urmãtoarele drepturi:
a) sã avanseze īn grad si īn
clasã;
b) sã primeascã recompense
morale si materiale pentru rezultatele deosebite ale activitãtii lor.
Art. 16. - (1) Avansarea īn gradul
urmãtor se face īn cadrul aceleiasi clase.
(2) Functionarii publici avanseazã
īn grad dacã au o vechime de minimum 2 ani īn gradul din care sunt
avansati si dacã au obtinut la evaluarea anualã a performantelor
profesionale individuale, 2 ani consecutivi, cel putin calificativul bun.
(3) Īn mod exceptional functionarii
publici care au obtinut la evaluarea anualã a performantelor
profesionale individuale calificativul exceptional avanseazã īn grad
dacã au o vechime de minimum 1 an īn gradul din care sunt avansati.
Art. 17. - (1) Avansarea cu un grad īn
clasa urmãtoare se face de la gradul 1 al unei clase la gradul 3 al
clasei imediat superioare.
(2) Functionarii publici avanseazã
īn clasã dacã au de regulã o vechime de minimum 6 ani īn
clasa din care sunt avansati si dacã au obtinut la evaluarea
anualã a performantelor profesionale individuale din ultimii 2 ani cel
putin calificativul foarte bun.
Art. 18. - (1) Pot beneficia de avansarea
īn clasã numai functionarii publici īnscrisi īn tabelul de
avansãri, care se īntocmeste si se completeazã anual īn cadrul
fiecãrei autoritãti sau institutii publice.
(2) Pentru a fi īnscrisi īn tabelul de
avansãri functionarii publici trebuie sã fi obtinut la evaluarea
anualã a performantelor profesionale individuale īn ultimii 2 ani
consecutive premergãtori īnscrierii calificativul exceptional.
(3) Īn mod exceptional functionarii
publici care la promovarea gradelor clasei a III-a si a primului grad al clasei
a II-a au obtinut calificativul exceptional pot fi īnscrisi īn tabelul de
avansãri, īn vederea avansãrii direct īn gradul 3 al clasei I.
(4) Avansãrile īn clasã se
fac īn ordinea īnscrierii īn tabelul de avansãri, īn cadrul
numãrului de posturi vacante, fãrã a se depãsi
numãrul maxim de titulari pentru fiecare clasã, stabilit anual īn
conditiile legii.
(5) Īnscrierea īn tabelul de
avansãri se face īn functie de vechimea īn clasa din care se
avanseazã si de calificativul final obtinut la evaluarea anualã a
performantelor profesionale individuale.
Art. 19. - Avansãrile īn grad si īn
clasã si stabilirea salariilor de bazã corespunzãtoare
functiilor īn care se avanseazã se fac anual, pānã la data de 15
martie, cu īncadrarea īn fondurile bugetare alocate.
Art. 20. - Recompensele pentru rezultatele
deosebite īn activitatea desfãsuratã se acordã īn
conformitate cu prevederile legale referitoare la salarizarea functionarilor
publici.
Art. 21. - Īn situatia īn care are loc
restrāngerea numãrului de posturi la o autoritate sau institutie
publicã, conducãtorul autoritãtii sau institutiei publice
va avea īn vedere la stabilirea criteriilor de selectare a functionarilor
publici care vor fi mentinuti īn functii publice si calificativele finale
obtinute īn ultimii 2 ani la evaluarea anualã a performantelor
profesionale individuale.
SECTIUNEA
a 4-a
Coordonarea
si monitorizarea procesului de evaluare
a
performantelor profesionale individuale
ale
functionarilor publici
Art. 22. - (1) Compartimentele de resurse
umane din cadrul autoritãtilor si institutiilor publice comunicã,
pānã la data de 31 decembrie a fiecãrui an, conducãtorilor
compartimentelor criteriile de performantã stabilite de Agentia
Nationalã a Functionarilor Publici, pe baza cãrora se va face
evaluarea performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici
pentru anul urmãtor.
(2) La īnceputul perioadei de evaluare
compartimentele de resurse umane transmit conducãtorilor
compartimentelor din cadrul autoritãtii sau institutiei publice
formularele rapoartelor de evaluare.
Art. 23. - (1) Compartimentele de resurse
umane din cadrul autoritãtilor si institutiilor publice
coordoneazã si monitorizeazã procesul de evaluare a
performantelor profesionale individuale, īn scopul aplicãrii corecte a
procedurilor de evaluare.
(2) Īn realizarea scopului prevãzut
la alin. (1) compartimentele de resurse umane asigurã asistenta de
specialitate evaluatorilor si functionarilor publici care urmeazã
sã fie evaluati.
Art. 24. - (1) La īncheierea perioadei de
evaluare rapoartele de evaluare a performantelor profesionale individuale se
īnainteazã compartimentelor de resurse umane pentru a fi introduse īn
dosarele profesionale ale functionarilor publici.
(2) Īn functie de continutul rapoartelor
de evaluare compartimentele de resurse umane planificã participarea
functionarilor publici la programe de instruire.
Art. 25. - Compartimentele de resurse
umane au obligatia de a aduce la cunostintã conducãtorului
autoritãtii sau institutiei publice situatia functionarilor publici care
au obtinut la evaluarea anualã a performantelor profesionale individuale
din ultimii 2 ani calificativul final nesatisfãcãtor.
Īn acest caz conducãtorul
autoritãtii sau institutiei publice va propune functionarului public
trecerea īntr-o functie publicã inferioarã, iar dacã
propunerea nu este acceptatã, se procedeazã la eliberarea din
functie a acestuia.
Art. 26. - Avansãrile aprobate
anual de autoritãtile sau institutiile publice se comunicã īn
termen de 30 de zile Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, īn vederea
actualizãrii corespunzãtoare a bazei de date cuprinzānd evidenta
functiilor publice si a functionarilor publici.
Art. 27. - Persoanele implicate īn
procesul de evaluare au obligatia de a asigura confidentialitatea datelor
personale la care au acces.
Art. 28. - Īn cazul autoritãtilor sau institutiilor publice care nu au īn structura organizatoricã a aparatului propriu compartimente de resurse umane, obligatiile care revin acestora īn conformitate cu prevederile prezentei metodologii se aduc la īndeplinire de cãtre o persoanã desemnatã de conducãtorul autoritãtii sau institutiei publice.
CAPITOLUL III
Norme specifice privind evaluarea
performantelor
profesionale individuale ale unor
categorii
de functionari publici
Art. 29. - Evaluarea performantelor
profesionale individuale ale functionarilor publici care ocupã functii
de conducere de nivel imediat inferior functiei publice de secretar general īn
cadrul ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale se realizeazã de cãtre secretarul general al
acestora si se contrasemneazã de cãtre conducãtorul
autoritãtii sau institutiei publice respective.
Art. 30. - Evaluarea performantelor
profesionale individuale ale secretarului general din cadrul ministerelor si al
celorlalte organe centrale de specialitate se realizeazã de cãtre
ministru, respectiv de conducãtorul organului central.
Art. 31. - Evaluarea performantelor profesionale
individuale ale secretarului general al Guvernului si secretarilor generali
adjuncti ai Guvernului se realizeazã de cãtre primul-ministru.
Art. 32. - Evaluarea performantelor
profesionale individuale ale secretarului comunei, orasului si al subdiviziunii
administrativ-teritoriale a municipiilor se realizeazã de cãtre
primar si se contrasemneazã de cãtre prefect.
Art. 33. - Evaluarea performantelor
profesionale individuale ale secretarului general al judetului se
realizeazã de cãtre presedintele consiliului judetean si se
contrasemneazã de cãtre ministrul administratiei publice.
Art. 34. - Evaluarea performantelor
profesionale individuale ale secretarului general al aparatului de specialitate
al prefectului se realizeazã de cãtre prefect si se contrasemneazã
de cãtre ministrul administratiei publice.
Art. 35. - (1) Evaluarea performantelor
profesionale individuale ale categoriilor de functionari publici
prevãzuti la art. 29-34 se realizeazã prin aplicarea īn mod
corespunzãtor a procedurii prevãzute īn sectiunea a 2-a din cap.
II.
(2) Prevederile art. 14 nu se
aplicã īn cazul functionarilor publici prevãzuti la art. 30 si
31.
CAPITOLUL
IV
Contestarea
calificativelor acordate
Art. 36. - Functionarii publici
nemultumiti de rezultatul evaluãrii pot sã īl conteste
dupã cum urmeazã:
a) īn situatia īn care contrasemnatarul
raportului de evaluare este subordonat ierarhic unei alte persoane din cadrul
autoritãtii sau institutiei publice respective, contestatia se
adreseazã acestuia;
b) īn cazul īn care contrasemnatarul nu
este subordonat ierarhic unei alte persoane din cadrul autoritãtii sau
institutiei publice respective, contestatia se adreseazã instantei de
contencios administrativ, īn conditiile legii.
Art. 37. - Contestatia se
formuleazã īn termen de 5 zile de la luarea la cunostintã de
cãtre functionarul public evaluat a calificativului acordat.
Art. 38. - (1) Persoana cu functie de
conducere din cadrul autoritãtii sau institutiei publice respective,
cãreia i-a fost īnaintatã contestatia īn conditiile art. 36, o va
solutiona īn termen de 15 zile calendaristice.
(2) Rezultatul contestatiei se
comunicã functionarului public īn termen de 5 zile de la solutionare.
Art. 39. - Functionarul public nemultumit
de modul de solutionare a contestatiei formulate potrivit art. 36 lit. a) se
poate adresa instantei de contencios administrativ, īn conditiile legii.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 40. - Īn scopul realizãrii
rolului si atributiilor care īi revin Agentia Nationalã a Functionarilor
Publici coordoneazã metodologic, monitorizeazã, verificã
si controleazã aplicarea si respectarea prezentei metodologii de
cãtre autoritãtile si institutiile publice.
Art. 41. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte
integrantã din prezenta metodologie.
la
metodologie
Model
pentru fisa postului
Autoritatea sau institutia publicã ............................ Directia generalã
.................................................... Directia
.................................................................... Serviciul ..................................................................
Biroul........................................................................ |
Aprob, Conducãtorul autoritãtii sau institutiei publice |
nr. ................................
Denumirea postului
.................................................................................................................
Nivelul postului:
Functia publicã de conducere
....................................................................................................
Functia publicã de executie
........................................................................................................
Gradul profesional al ocupantului
postului:
Categoria, clasa, gradul
..............................................................................................................
Scopul principal al postului*)
.....................................................................................................
Cerinte privind ocuparea postului:
Pregãtirea de specialitate
............................................................................................................
Perfectionãri (specializãri)
..........................................................................................................
Cunostinte de operare/programare pe
calculator (necesitate si nivel) ....................................
Limbi strãine (necesitate si grad
de cunoastere)
......................................................................
Vechime īn functii publice ............................................................................................................
Abilitãtile, calitãti si
aptitudini necesare
......................................................................................
Cerinte specifice (de exemplu:
cãlãtorii frecvente, delegãri, detasãri)
....................................
Competenta managerialã (cunostinte
de management, calitãti si aptitudini manageriale) ............................
Atributii**)
....................................
Limite de competentã***)
.........................................................................................................
Delegarea de atributii
..................................................................................................................
Sfera relationalã:
Intern:
a) relatii ierarhice: subordonat
fatã
de......................................................................................
superior pentru
............................................................................................
b) relatii functionale
..................................................................................................................
c) relatii de control
......................................................................................................................
d) relatii de reprezentare
............................................................................................................
Extern:
a) cu autoritãti si institutii
publice ..............................................................................................
b) cu organizatii internationale
....................................................................................................
c) cu persoane juridice private ....................................................................................................
Īntocmit de****):
Numele si
prenume......................................................................................................................
Functia publicã de conducere
....................................................................................................
Semnãtura ....
Data īntocmirii
............................................................................................................................
Luat la cunostintã de cãtre
ocupantul postului:
Numele si prenumele
..................................................................................................................
Semnãtura ....
Data ..............
Avizat de*****):
Numele si prenumele
..................................................................................................................
Functia publicã de conducere
....................................................................................................
Semnãtura ....
Data ..............
**)
Se vor indica necesitatea existentei postului si contributia pe care acesta o
are īn cadrul autoritãtii sau institutiei publice.
***)
Se stabilesc pe baza activitãtilor prevãzute la art. 9 alin. (2)
din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, īn concordantã cu
specificul functiei publice. Gradul de complexitate si dificultate va creste
treptat pentru fiecare clasã si grad din cadrul aceleiasi categorii.
****)
Reprezintã libertatea decizionalã de care beneficiazã
titularul pentru īndeplinirea atributiilor care īi revin.
*****)
Se īntocmeste de conducãtorul compartimentului īn care īsi
desfãsoarã activitatea titularul postului.
*****)
Se avizeazã de superiorul conducãtorului compartimentului.
ANEXA
Nr. 2
la
metodologie
RAPORT DE EVALUARE
a performantelor profesionale individuale
ale functionarilor publici
Numele si prenumele ..................................................................................................................
Functia publicã, categoria, clasa
si gradul
..................................................................................
Data ultimei avansãri (īn
categoria, clasa si gradul actual) ........................................................
Perioada evaluatã: de la
............................................ la
..............................................................
Studii......................................................
Programe de instruire *) ............................................................................................................
Nr. crt. |
Obiective |
% din timp |
Termen de realizare |
Realizat (pondere) - % - |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
Criteriile
de performantã**)
Comentarii
........................................................................
........................................................................
........................................................................
Grad de importantã***) |
Note |
Calificativ final al
evaluãrii****): |
Referat*****):
Rezultate
deosebite:
Dificultãti
obiective īntāmpinate īn perioada evaluatã:
Alte
observatii:
Obiective
pentru urmãtoarea perioadã pentru care se va face evaluarea:
Nr. crt. |
Obiective |
% din timp |
Termen de realizare |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
4. |
|
|
|
5. |
|
|
|
**)
Urmate īn perioada evaluatã.
***)
Se completeazã cu cele stabilite conform art. 4 din metodologie.
****)
Pentru cel putin un criteriu de performantã se va stabili gradul de
importantã foarte important; pentru cel putin un criteriu de
performantã se va stabili gradul de importantã important;
pentru cel putin un criteriu de performantã se va stabili gradul de
importantã mai putin important.
*****)
Se stabileste īn urma aplicãrii formulei prevãzute la art. 12
alin. (5) din metodologie.
*****)
Se completeazã de evaluator.
Programe
de instruire recomandate sã fie urmate:
|
Comentariile
functionarului public evaluat:
|
Semnãtura
functionarului public evaluat ........................................................................................
Data
..................
Semnãtura
evaluatorului
..................................................................................................................
Numele
si prenumele ..........................................................................................................................
Functia
publicã..
Data
..................
Comentariile
persoanei care contrasemneazã:
|
Semnãtura
........
Numele
si prenumele ......................................................................................................................
Functia
publicã..
Data
..................
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind constituirea si functionarea Comitetului interministerial pentru
coordonarea integrãrii
domeniului protectiei mediului īn politicile si strategiile sectoriale
la nivel national
Īn temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia Romāniei si ale art. 12 alin. (2) si (3) din Legea nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului Romāniei si ministerelor,
Guvernul Romāniei adoptã
prezenta hotãrāre.
Art. 1. - Se constituie Comitetul
interministerial pentru coordonarea integrãrii domeniului protectiei
mediului īn politicile si strategiile sectoriale la nivel national, denumit īn
continuare Comitetul interministerial, organism consultativ
fãrã personalitate juridicã, ce functioneazã pe
lāngã Ministerul Apelor si Protectiei Mediului.
Art. 2. - (1) Comitetul interministerial
se compune din reprezentanti ai:
- Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului;
- Ministerului Dezvoltãrii si
Prognozei;
- Ministerului Industriei si Resurselor;
- Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Pãdurilor;
- Ministerului Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei;
- Ministerului
Sãnãtãtii si Familiei;
- Ministerului Finantelor Publice;
- Ministerului Administratiei Publice;
- Ministerului Turismului;
- Ministerului Educatiei si
Cercetãrii.
(2) Componenta nominalã a
Comitetului interministerial este aprobatã de presedintele acestuia pe
baza propunerilor formulate de conducãtorii ministerelor respective.
(3) Membrii Comitetului interministerial
sunt reprezentati la nivel de secretar de stat. Īn situatiile īn care acestia
sunt īn imposibilitatea de a participa, reprezentarea se face la nivel de
director general sau director, dupã caz, īmputernicit de ministru sau de
secretarul de stat.
(4) Īn functie de ordinea de zi a
reuniunii, oricare dintre membrii Comitetului interministerial poate supune
spre aprobare presedintelui propunerea de participare, cu rol consultativ, a unor
specialisti īn domeniu din cadrul ministerelor care au reprezentanti īn
Comitetul interministerial sau al unor organizatii guvernamentale ori
neguvernamentale.
Art. 3. - (1) Presedintele Comitetului
interministerial este ministrul apelor si protectiei mediului.
(2) Īn situatiile īn care ministrul apelor
si protectiei mediului este īn imposibilitatea de a-si exercita functia de
presedinte al Comitetului interministerial, acesta deleagã
responsabilitãtile si atributiile sale secretarului de stat pentru protectia
mediului din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
Art. 4. - (1) Comitetul interministerial
coordoneazã si avizeazã politicile si strategiile sectoriale
pentru integrarea cerintelor de protectie a mediului la nivel national.
(2) Comitetul interministerial
exercitã urmãtoarele atributii:
a) adoptã deciziile necesare īn
vederea asigurãrii coerentei īn procesul de elaborare si de promovare a
actelor normative care vizeazã protectia mediului;
b) aprobã Planul national de
actiune pentru protectia mediului;
c) aprobã programele si planurile
pentru asigurarea integrãrii domeniului protectiei mediului īn aplicarea
politicilor si strategiilor sectoriale la nivel national si urmãreste
modul efectiv de aplicare a acestora;
d) stabileste prin Planul national de
actiune pentru protectia mediului prioritãtile īn domeniul protectiei
mediului, īn scopul asigurãrii finantãrii acestora;
e) aprobã proiectele ce includ si
echipamente de protectia mediului, īn vederea scutirii de taxe vamale;
f) initiazã demersurile necesare īn
vederea alocãrii si mobilizãrii resurselor financiare disponibile
pentru realizarea prioritãtilor stabilite;
g) evalueazã anual sau ori de cāte
ori este nevoie stadiul realizãrii Planului national de actiune pentru
protectia mediului, precum si a Planului national de adoptare a acquisului
comunitar privind protectia mediului si realizeazã un raport pe baza
acestei evaluãri, care va fi fãcut public;
h) prezintã Guvernului, cel putin o
datã pe an, raportul sãu de activitate si planul pentru perioada
urmãtoare. Raportul va fi fãcut public.
(3) Īn exercitarea atributiilor sale
Comitetul interministerial coopereazã cu Consiliul National pentru Mediu
si Dezvoltare Durabilã, precum si cu alte institutii publice si private
si cu organizatii neguvernamentale.
Art. 5. - Regulamentul propriu de
organizare si functionare se va adopta la prima reuniune a Comitetului
interministerial, care va avea loc īn termen de 60 de zile de la data
intrãrii īn vigoare a prezentei hotãrāri.
Art. 6. - (1) Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului asigurã secretariatul Comitetului interministerial.
(2) Atributiile si
responsabilitãtile secretariatului se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a Comitetului interministerial.
Art. 7. - Deciziile adoptate de Comitetul
interministerial se comunicã Guvernului īn termen de 5 zile de la
adoptare, īn vederea stabilirii mãsurilor necesare.
Art. 8. - Pe data intrãrii īn
vigoare a prezentei hotãrāri se abrogã Hotãrārea
Guvernului nr. 540/1998 privind constituirea si functionarea Comitetului
interministerial pentru promovarea si urmãrirea Planului national de
actiuni pentru protectia mediului, publicatã īn Monitorul Oficial al Romāniei,
Partea I, nr. 340 din 9 septembrie 1998.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
apelor si protectiei mediului,
Ministrul
administratiei publice,
Octav
Cozmāncã
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tãnãsescu
Ministrul
dezvoltãrii si prognozei,
Gheorghe
Romeo Leonard Cazan
Bucuresti,
25 octombrie 2001.
Nr.
1.097.
GUVERNUL
ROMĀNIEI
pentru prelungirea mandatului
directorului proiectului Calea Feratã Transeuropeanã (TER) din
cadrul Acordului dintre Comisia Economicã pentru Europa a Organizatiei
Natiunilor Unite (C.E.E./O.N.U.) si guvernele participante privind fondul de
cooperare si creditare, semnat la Geneva la 17 decembrie 1992
Īn temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia Romāniei,
Guvernul Romāniei adoptã
prezenta hotãrāre.
Art. 1. - Mandatul domnului Mircea
Lupescu, īn calitate de director al proiectului Calea Feratã
Transeuropeanã (TER), cu biroul central la Budapesta, din cadrul
Acordului dintre Comisia Economicã pentru Europa a Organizatiei
Natiunilor Unite (C.E.E./O.N.U.) si guvernele participante privind fondul de
cooperare si creditare, semnat la Geneva la 17 decembrie 1992, se prelungeste
cu īncã un an, respectiv pentru perioada 1 ianuarie 2002-31 decembrie
2002.
Art. 2. - Cheltuielile reprezentānd
salariul si celelalte drepturi ale domnului Mircea Lupescu, stabilite de
reglementãrile īn vigoare pentru functia cu care a fost asimilat, vor fi
suportate de Compania Nationalã de Cãi Ferate C.F.R. - S.A. īn
limita bugetului de venituri si cheltuieli aprobat.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NÃSTASE
Contrasemneazã:
p. Ministrul
lucrãrilor publice, transporturilor si locuintei,
Tudor
Florescu,
secretar
de stat
p.
Ministrul afacerilor externe,
Mihnea
Motoc,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tãnãsescu.
Bucuresti,
25 octombrie 2001.
Nr.
1.098.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI
PÃDURILOR Nr. 262 din 16 iulie 2001 |
MINISTERUL LUCRÃRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI Nr. 1.459 din 12 octombrie 2001 |
privind īnfiintarea Fisierului Navelor si Ambarcatiunilor de Pescuit
Ministrul agriculturii, alimentatiei si
pãdurilor si ministrul lucrãrilor publice, transporturilor si
locuintei,
īn temeiul prevederilor art. 37 alin. (2)
din Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura, ale
Hotãrārii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor, cu
modificãrile ulterioare, precum si ale Hotãrārii Guvernului nr. 3/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Lucrãrilor Publice,
Transporturilor si Locuintei,
īn concordantã cu prevederile
Regulamentului Consiliului nr. 2.090/92/CEE referitor la Registrul comunitar al
navelor de pescuit,
emit urmãtorul ordin:
Art. 1. - Īn structura Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor se īnfiinteazã Fisierul
Navelor si Ambarcatiunilor de Pescuit, care va avea un rol de evidentã
statisticã, pe categorii de instalatii, unelte de pescuit si specii
exploatate, a tuturor navelor si ambarcatiunilor de pescuit care
arboreazã pavilionul romān, pe baza cãruia sã se asigure
raportarea permanentã la Registrul comunitar al navelor de pescuit.
Art. 2. - Fisierul Navelor si
Ambarcatiunilor de Pescuit se organizeazã la nivel de compartiment īn
cadrul directiei de specialitate din Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pãdurilor.
Art. 3. - Inspectoratul Navigatiei Civile
- I.N.C. si Regia Autonomã Registrul Naval Romān vor furniza, la
solicitarea Fisierului Navelor si Ambarcatiunilor de Pescuit, datele necesare,
astfel cum sunt enumerate īn anexa la prezentul ordin.
Art. 4. - Fisierul Navelor si
Ambarcatiunilor de Pescuit are urmãtoarele atributii:
a) īntocmeste fisa individualã
pentru fiecare navã sau ambarcatiune angajatã īn pescuitul
comercial si o actualizeazã permanent;
b) īntocmeste fisierul centralizat al
navelor si ambarcatiunilor de pescuit, grupate īn functie de tonajul brut, de
puterea motorului, de categoriile de specii exploatate, de uneltele si
tehnologiile folosite;
c) centralizeazã efortul de pescuit
pe segmente ale flotei;
d) asigurã transmiterea
permanentã a informatiilor cãtre Registrul comunitar al navelor
de pescuit.
Art. 5. - Fisa individualã a navei
sau a ambarcatiunii de pescuit va cuprinde toate informatiile necesare īn
vederea raportãrii la Registrul comunitar al navelor si ambarcatiunilor
de pescuit, astfel cum sunt cuprinse īn anexa la prezentul ordin.
Art. 6. - Directia de specialitate din
cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pãdurilor,
Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C. si Regia Autonomã Registrul
Naval Romān vor aduce la īndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin va fi publicat
īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, si va intra īn vigoare la 15 zile
de la data publicãrii.
Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pãdurilor, Ilie
Sārbu |
Ministrul
lucrãrilor publice, transporturilor si locuintei, Miron Tudor Mitrea |
Datele de īnregistrat |
Numãrul de caractere |
Alinierea īnregistrãrii |
Definitii si observatii |
Indicator de actualizare |
3 |
- |
Cod de identificare a tipului de declaratie (tabelul nr. 1) |
Numãr intern 1) |
12 |
stānga |
Codul Alfa - 3 ISO al Romāniei, urmat de numãrul unic de
identificare (1-9 caractere) |
Tara de īnregistrare |
3 |
- |
Codul Alfa - 3 ISO al tãrii unde este īnregistratã nava
pentru pescuit [R(EEC) 3760/92] |
Pavilion |
3 |
- |
Codul Alfa - 3 ISO al tãrii unde este īnregistratã nava
pentru pescuit [R(EEC) 3760/92] |
Numãrul de īnregistrare |
14 |
stānga |
|
Numele navei |
40 |
stānga |
|
Portul de īnregistrare |
5 |
stānga |
Conform codului national utilizat 2) |
Indicativul radio |
7 |
stānga |
|
Marcajul exterior |
14 |
stānga |
|
Tipul instalatiei de pescuit -1 |
3 |
stānga |
Unealta folositã, conform codului international FAO (tabelul
nr. 2) |
Tipul instalatiei de pescuit -2 |
3 |
stānga |
Orice tip de unealtã de pescuit secundarã, conform
codului international FAO (tabelul nr. 2). |
Tipul instalatiei de pescuit -3 |
3 |
stānga |
Orice tip de unealtã de pescuit tertiarã, conform
codului international FAO (tabelul nr. 2) |
Lungimea totalã |
5 dreapta |
Īn centimetri |
|
Lungimea īntre perpendiculare |
5 dreapta |
Īn centimetri |
|
Tonajul conform Conventiei de la Londra 3) |
7 |
dreapta |
Īn sutimi de tonã |
Tonajul, alt standard |
7 |
dreapta |
Īn sutimi de tonã. Standardul va fi mentionat. |
Puterea motorului principal |
7 |
dreapta |
Īn sutimi kW, conform definitiilor din R(EEC) 2930/86 |
Puterea motoarelor auxiliare |
7 |
dreapta |
Īn sutimi kW - toatã puterea instalatã mai putin cea a
motorului principal |
Materialul de constructie al corpului navei |
1 |
- |
Materialul de constructie al corpului navei (tabelul nr. 3) |
Data la care nava a intrat īn serviciu 4) |
8 |
- |
Data (AAAALLZZ) de la care se mãsoarã vārsta navei,
conform definitiilor din R(EEC) 2930/86 |
Anul constructiei 4) |
4 |
- |
Determinã, prin lipsã, vārsta navei; valoarea 1850
īnseamnã construitã īn anul 1850 sau mai devreme. |
Segmentul de flotã |
3 |
stānga |
Segmentul definit īn tabelul nr. 5 |
Tara importatoare/exportatoare |
3 |
|
Codul Alfa - 3 ISO al tãrii importatoare/exportatoare |
Data īntocmirii fisei individuale |
8 |
|
Data (AAAAMMZZ) īntocmirii fisei 5) |
Schema de retragere asistatã |
- |
- |
A se vedea tabelul nr. 4 |
1)
Se va aloca un numãr de identificare unic pentru fiecare
navã īnregistratã la data inventarierii si pentru toate navele īnregistrate
pentru
prima
datã dupã inventariere. Ulterior, acest numãr nu poate fi
schimbat sau alocat unei alte nave, chiar dacã aceasta urmeazã
sã fie casatã sau
retrasã din activitatea de pescuit.
2) O datã cu aderarea la Uniunea Europeanã orice modificãri aduse sistemului national de codificare vor fi transmise si Comisiei.
3) Conventia internationalã asupra mãsurãrii tonajului navelor, īncheiatã la Londra la 23 iunie 1969.
4) Momentul īn care nava a intrat īn serviciu, iar īn cazul īn care luna si ziua lipsesc, ultima zi a anului de constructie va fi folositã pentru determinarea vārstei navei.
5) Īn cazul inventarierii, aceasta va fi data la care are loc inventarierea; īn cazul unei constructii noi, data intrãrii īn serviciu; īn cazul unei corecturi sau al anulãrii se va īnregistra data corectãrii sau a anulãrii.
Tabelul nr. 1 - Codurile
indicatorilor de actualizare
Inventariere |
XXX |
Intrarea īn activitatea de pescuit, constructie nouã |
CST |
Intrarea īn activitatea de pescuit prin schimbarea activitãtii |
CHA |
Modificarea/modernizarea unei nave |
MOD |
Intrarea īn activitatea de pescuit īn urma unui import |
IMP |
Retragerea din activitate prin export |
EXP |
Retragerea din pescuit īn urma īncetãrii activitãtii |
RET |
Retragerea din pescuit īn urma casãrii |
DES |
Corectarea unei declaratii anterioare |
COR |
Anularea unei declaratii anterioare |
DEL |
Tabelul nr. 2 - Codurile
tipurilor instalatiilor de pescuit
Unelte
tractate
Traule de fund cu panouri |
OTB |
Traule laterale |
TBB |
Traule de fund īngemãnate |
PTB |
Seinere daneze |
SDN |
Seinere scotiene |
SSC |
Nãvoade de plajã |
SB |
Drage |
DRB |
Traule de fund pentru crustacee |
CTB |
Traule pelagice cu panouri |
OTM |
Traule pelagice īngemãnate |
PTM |
Alte unelte de pescuit tractate |
OTG. |
Unelte
statice
Plase pungã |
PS |
Setci fixe |
GNS |
Setci īn derivã |
GND |
Setci cu sirec |
GTR |
Undite fixe |
LLS |
Undite īn derivã |
LLD |
Custi |
FPO |
Carmace |
LH |
Paragate |
BTF |
Alte unelte de pescuit statice |
OFG |
Toate
navele care au declarat cã folosesc atāt unelte statice, cāt si unelte
tractate sunt con-
siderate
nave de pescuit polivalente.
Tabelul nr. 3 - Codurile
folosite pentru materialul de constructie al corpului navei
Lemn |
1 |
Metal |
2 |
Fibrã de sticlã/plastic |
3 |
Alte materiale |
4 |
Tabelul nr. 4 - Codurile
folosite pentru modalitatea de retragere
Cu asistentã publicã |
1 |
Fãrã asistentã publicã si
fãrã referire la constructie |
2 |
Fãrã asistentã publicã, cu referire la
constructie |
3 |
Tabelul nr. 5 - Codurile
segmentelor de flotã
Zona de pescuit |
Stocuri de pesti |
Segmentul de flotã |
Codul
|
Marea Neagrã - zona de coastã |
Demersale si pelagice |
Artizanal < 12 m |
4R1 |
Marea Neagrã Pelagice |
Traulere pelagice |
4R2 |
|
Marea Neagrã |
Demersale si pelagice |
Setci fixe, paragate si carmace |
4R3 |
Ape internationale |
Pelagice |
Traulere pelagice |
4R4 |