MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul
XIII - Nr. 712 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 8 noiembrie 2001
SUMAR
LEGI SI DECRETE
608. - Lege privind evaluarea
conformitătii produselor
861. - Decret pentru promulgarea
Legii privind evaluarea conformitătii produselor
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
305. - Ordin al ministrului
dezvoltării si prognozei pentru aprobarea Instructiunilor de acordare a
titlului de parc industrial
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
evaluarea conformitătii produselor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabileste cadrul legal unitar pentru elaborarea reglementărilor tehnice, evaluarea conformitătii si supravegherea pietei pentru produsele introduse pe piată si/sau utilizate în România, din domeniile reglementate, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Produsele din domeniul reglementat se
introduc pe piată si se utilizează numai dacă satisfac cerintele esentiale,
dacă conformitatea lor a fost evaluată conform procedurii de evaluare
aplicabile si dacă sunt marcate potrivit prevederilor reglementărilor tehnice
specifice, aplicabile, în vigoare.
Art. 3. - Se exceptează de la prevederile prezentei
legi grupele de produse din categoria tehnicii militare, armamentului si
echipamentelor speciale care privesc apărarea si siguranta natională, produsele
din domenii reglementate prin legi, cărora, din motive întemeiate, nu le sunt
aplicabile principiile stabilite prin prezenta lege, precum si produsele din
domeniile reglementate, stabilite prin conventii si acorduri internationale la
care România este parte.
Art. 4. - În sensul prezentei legi, termenii de
specialitate se definesc după cum urmează:
a) acord european privind evaluarea conformitătii –
acord care se încheie între Uniunea Europeană si fiecare dintre tările asociate
si care prevede recunoasterea reciprocă a rezultatelor aplicării procedurilor
de evaluare a conformitătii;.
b) acreditare - procedura prin care organismul
national de acreditare, recunoscut conform legii, atestă că un organism sau un
laborator este competent să efectueze sarcini specifice;
c) autoritate competentă - organ al
administratiei publice centrale responsabil cu reglementarea unui domeniu;
d) cerintă esentială - cerintă care are în
vedere, în special, protectia sănătătii, securitatea utilizatorilor, protectia
proprietătii si a mediului, astfel cum este prevăzută în actele normative în
vigoare;
e) certificare a conformitătii - actiune a unei
terte părti care dovedeste existenta încrederii adecvate că un produs,
identificat corespunzător, este conform cu un anumit standard sau cu un alt
document normativ;
f) certificat de conformitate - document emis
pe baza regulilor unui sistem de certificare si care indică existenta
încrederii adecvate că un produs, identificat corespunzător, este conform cu un
anumit standard sau cu un alt document normativ;
g) declaratie de conformitate - procedura prin
care un producător sau un reprezentant autorizat al acestuia dă o asigurare
scrisă că un produs este conform conditiilor specificate;
h) document normativ - document care prevede
reguli, linii directoare sau caracteristici pentru activităti ori pentru
rezultatele acestora; termenul este generic si include standarde, specificatii
tehnice, coduri de bună practică si reglementări;
i) domeniu reglementat - ansamblul
activitătilor economice si al produselor asociate acestora, pentru care se emit
reglementări tehnice specifice privind conditiile de introducere pe piată si de
utilizare;
j) desemnare - procedura prin care o autoritate
competentă confirmă că un laborator, un organism de certificare sau de
inspectie satisface conditiile pentru a efectua o procedură de evaluare a
conformitătii, prevăzută de o reglementare tehnică;
k) evaluare a conformitătii - activitatea al
cărei obiect este determinarea în mod direct sau indirect a faptului că sunt
îndeplinite conditiile specificate;
l) inspectie - evaluare a conformitătii prin
observare si rationament, însotite, după caz, de măsurare, încercare sau
comparare;
m) importator - orice persoană fizică sau
juridică cu sediul în România, care introduce pe piată un produs provenit
dintr-o altă tară;
n) introducere pe piată a unui produs -
actiunea de a face disponibil, pentru prima dată, contra cost sau gratuit, un
produs din domeniul reglementat, în vederea distribuirii si/sau utilizării;
o) încercare - operatiune tehnică ce constă în
determinarea uneia sau mai multor caracteristici ale unui produs, în
concordantă cu o procedură specificată;
p) marcaj de conformitate - simbol care se
aplică de producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia, înainte de
introducerea pe piată si/sau de utilizare, pe un produs, pe ambalajul acestuia
si/sau pe documentele însotitoare si care are semnificatia conformitătii
produsului cu toate cerintele aplicabile, prevăzute în reglementările tehnice:
CE - marcaj european de conformitate;
CS - marcaj national de conformitate;
q) notificare - procedura prin care autoritatea
competentă informează autoritatea ce gestionează Registrul organismelor
notificate cu privire la organismele desemnate pentru a evalua conformitatea
produselor conform prevederilor din reglementările tehnice specifice;
r) organism de certificare - organism
independent fată de clientul lui si alte părti interesate, care aplică regulile
unui sistem de certificare în scopul evaluării, certificării si supravegherii
conformitătii;
s) organism notificat - laborator de încercări,
de etalonare, organism de certificare sau organism de inspectie, persoană
juridică cu sediul în România, care a fost desemnat de o autoritate competentă
să efectueze evaluarea conformitătii într-un domeniu reglementat si care este
înscris în Registrul organismelor notificate;
t) producător - persoană responsabilă pentru
proiectarea si realizarea unui produs, în scopul introducerii pe piată, în
numele său; responsabilitătile producătorului se aplică oricărei persoane
fizice sau juridice care asamblează, ambalează sau etichetează produse în
vederea introducerii pe piată sub nume propriu;
u) reprezentant autorizat al producătorului –
persoană juridică împuternicită de producător să actioneze în numele acestuia;
v) standard european armonizat - standard
european adoptat sub incidenta unui mandat al Comisiei Europene si care
transformă cerintele esentiale de securitate în specificatii tehnice pentru
produsele din domeniul reglementat;
w) securitate - stare a unui produs, proces sau
serviciu în care riscul de a pune în pericol persoanele sau de a provoca pagube
mediului si/sau proprietătii este limitat la un nivel acceptabil;
x) supravegherea pietei - ansamblul măsurilor,
resurselor si structurilor institutionale adecvate prin care autoritătile competente
asigură si garantează în mod impartial că sunt îndeplinite prevederile
reglementărilor tehnice aplicabile, indiferent de originea produselor introduse
pe piată si cu respectarea principiului liberei concurente.
CAPITOLUL II
Reglementări tehnice
Art. 5. - (1) În scopul asigurării securitătii vietii si sănătătii populatiei, precum si al protejării mediului si a proprietătii, autoritătile competente elaborează reglementări tehnice, cu respectarea principiilor internationale privind libera circulatie a bunurilor în comertul intern si international.
(2) Reglementările tehnice se aprobă prin hotărâri ale
Guvernului.
Art. 6. - Reglementările tehnice prevăd, în principal:
a) definirea domeniilor reglementate prevăzute în
anexa nr. 1;
b) grupele de produse din domeniile reglementate
pentru care se aplică evaluarea conformitătii;
c) grupele de produse din domeniile reglementate
pentru care nu se aplică evaluarea conformitătii;
d) cerintele esentiale;
e) procedurile pentru evaluarea conformitătii
produselor;
f) continutul dosarului tehnic si documentele ce
atestă conformitatea cu cerintele esentiale;
g) cerintele minime pentru evaluarea organismelor
desemnate să realizeze evaluarea conformitătii produselor cu cerintele
esentiale;
h) regulile de aplicare a marcajului de conformitate,
dacă este cazul;
i) cerintele privind supravegherea pietei.
Art. 7. - (1) Reglementările tehnice vor face referire
la standardele europene armonizate, adoptate la nivel national, care conferă
prezumtia de conformitate cu cerintele esentiale.
(2) În scopul adoptării standardelor europene
armonizate autoritătile competente asigură mijloacele financiare din fonduri
alocate de la bugetul de stat.
Art. 8. - Autoritătile competente vor publica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, lista cuprinzând standardele adoptate
prevăzute la art. 7.
CAPITOLUL III
Evaluarea conformitătii
Art. 9. - Principiile pe care se bazează procesul de
evaluare a conformitătii sunt:
a) competentă si impartialitate;
b) transparentă si credibilitate;
c) independentă fată de posibila predominare a
oricăror interese specifice;
d) asigurarea confidentialitătii si păstrarea
secretului profesional;
e) reprezentarea intereselor publice;
f) contributia la promovarea principiului liberei
circulatii a produselor.
Art. 10. - Producătorul sau reprezentantul autorizat
al acestuia, înainte de introducerea pe piată si/sau de utilizarea produselor
din domeniul reglementat, are obligatia să asigure:
a) proiectarea si realizarea produselor, respectând
cerintele esentiale;
b) întocmirea si detinerea dosarului tehnic, în forma,
scopul si pe perioada prevăzute de reglementările tehnice;
c) aplicarea procedurilor pentru evaluarea
conformitătii produselor cu cerintele esentiale, prevăzute de reglementările
tehnice;
d) întocmirea declaratiei de conformitate, detinerea
rapoartelor de încercare, a certificatelor sau a altor documente ce atestă
conformitatea, după caz;
e) aplicarea marcajului de conformitate, după caz.
Art. 11. - În cazul în care nici producătorul, nici
reprezentantul autorizat al acestuia nu are sediul în România, detinerea
documentelor care atestă conformitatea si prezentarea acestor documente, la
cererea autoritătilor responsabile cu supravegherea pietei, se află în sarcina
importatorului.
Art. 12. - Conformitatea produselor cu cerintele
esentiale este atestată prin declaratia de conformitate întocmită de producător
sau de reprezentantul autorizat al acestuia, prin rapoartele de încercare sau
prin certificatele de conformitate emise de laboratoare ori de organisme de
certificare sau inspectie, alese de producător, conform procedurilor de
evaluare, si prin marcajul de conformitate, potrivit reglementărilor tehnice
aplicabile.
Art. 13. - Evaluarea conformitătii produselor din
domeniul reglementat cu cerintele esentiale prevăzute în reglementările
tehnice, dacă procedura de evaluare impune interventia unui organism
independent fată de clientii lui si alte părti interesate, se face de către
organisme desemnate de autoritătile competente.
Art. 14. - Cerintele minime, ce trebuie îndeplinite de
organismele prevăzute la art. 13, pentru a fi recunoscute de către autoritatea
competentă, în vederea desemnării, sunt:
a) disponibilitate de personal si echipamente;
b) independentă si impartialitate în relatiile directe
si indirecte;
c) personal competent tehnic pentru evaluarea
conformitătii;
d) asigurarea confidentialitătii, păstrarea secretului
profesional si integritatea;
e) detinerea unei asigurări de răspundere civilă,
pentru cazul în care răspunderea nu revine statului prin lege.
Art. 15. - Organismele desemnate trebuie să
îndeplinească permanent toate cerintele initiale care au stat la baza deciziei
privind desemnarea.
Art. 16. - Organismele desemnate să realizeze
procedurile de evaluare a conformitătii, potrivit prevederilor reglementărilor
tehnice, trebuie să fie în prealabil acreditate de organismul national de
acreditare.
Art. 17. - (1) Desemnarea organismelor se face în aza
certificatului de recunoastere emis de autoritatea competentă.
(2) Certificatul de recunoastere contine cel putin
următoarele informatii:
a) denumirea autoritătii competente care a decis
desemnarea;
b) datele de identificare a organismului desemnat,
inclusiv numărul de înregistrare al acestuia în Registrul organismelor
notificate;
c) domeniul pentru care se face desemnarea;
d) data emiterii.
Art. 18. - (1) Organismele se consideră desemnate si
actionează conform prevederilor reglementărilor tehnice de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I, de către autoritatea competentă a
listei cuprinzând organismele notificate.
(2) Lista cuprinzând organismele notificate va fi
actualizată ori de câte ori va fi necesar.
Art. 19. - (1) Procedurile pentru evaluarea
conformitătii depind de gradul de complexitate al produsului si de riscul
estimat la utilizarea acestuia.
(2) Reglementarea tehnică prevede, pentru fiecare
categorie de produse din domeniul reglementat, una sau o combinatie adecvată a
următoarelor proceduri:
a) controlul intern;
b) examinarea de tip;
c) conformitatea cu tipul;
d) asigurarea calitătii productiei;
e) asigurarea calitătii produsului;
f) verificarea produsului;
g) verificarea unitătii de produs;
h) asigurarea calitătii.
Art. 20. - (1) În perioada de tranzitie, până în
momentul semnării acordului european privind evaluarea conformitătii, marcajul
national de conformitate a produselor cu cerintele esentiale prevăzute în
reglementările tehnice române, specifice, aplicabile, este marcajul de
conformitate CS. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CS
sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) În această perioadă de tranzitie se recunoaste
marcajul european de conformitate CE, în conditiile prevăzute de reglementările
tehnice aplicabile produsului. Elementele de identificare a marcajului de
conformitate CE sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 21. - Marcajul de conformitate se aplică, conform
reglementărilor tehnice aplicabile produsului, în mod vizibil, usor lizibil si
de nesters, direct pe produs, pe instructiunile ce însotesc produsul sau pe o
placă de marcaj atasată produsului astfel încât să nu poată fi detasată.
Art. 22. - (1) Marcajul de conformitate CS este urmat
de numărul de identificare al organismului desemnat care a evaluat
conformitatea produsului, atunci când această cerintă este prevăzută în
reglementările tehnice aplicabile produsului.
(2) Marcajul de conformitate CE este urmat, după caz,
de numărul de identificare al organismului desemnat care a evaluat
conformitatea produsului, număr atribuit acestuia de Comisia Europeană.
Art. 23. - Este interzisă aplicarea de marcaje care
pot fi confundate cu marcajele de conformitate prevăzute de prezenta lege.
CAPITOLUL IV
Notificarea natională
Art. 24. - Notificarea natională este efectuată de
autoritătile competente care au desemnat si care au obligatia de a solicita înscrierea
organismelor desemnate în Registrul organismelor notificate.
Art. 25. - (1) Certificatul de recunoastere se retrage
de către autoritatea competentă atunci când organismul desemnat nu mai
îndeplineste una dintre cerintele initiale ce au stat la baza emiterii
certificatului de recunoastere si a desemnării.
(2) Retragerea certificatului de recunoastere impune
retragerea notificării, precum si radierea din Registrul organismelor
notificate si respectarea prevederilor art. 18 alin. (1) si (2).
(3) Retragerea notificării nu afectează valabilitatea
certificatelor de conformitate emise de organismul notificat anterior datei
retragerii notificării.
Art. 26. - Registrul organismelor notificate este
gestionat de autoritatea care coordonează domeniul infrastructurii calitătii si
evaluării conformitătii produselor.
CAPITOLUL V
Supravegherea pietei
Art. 27. - Supravegherea pietei este în
responsabilitatea si în subordonarea autoritătilor competente, care asigură un
sistem eficient si efectiv de supraveghere si control atât pentru produsele din
domeniile reglementate, cât si pentru evaluarea conformitătii produselor din
aceste domenii.
Art. 28. - Autoritătile competente nominalizează în
reglementările tehnice structurile responsabile cu supravegherea pietei.
Art. 29. - Structurile responsabile cu supravegherea
pietei trebuie să detină resursele si autoritatea necesare pentru exercitarea
activitătilor de supraveghere, să asigure competenta si integritatea
profesională a personalului lor si să actioneze independent si
nediscriminatoriu.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 30. - Încălcarea prevederilor prezentei legi
atrage răspunderea materială, civilă, contraventională sau penală, după caz, a
celor vinovati.
Art. 31. - (1) Constituie contraventii, dacă nu au
fost săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, să
constituie infractiuni, următoarele fapte si se sanctionează astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. a), cu
amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, retragerea de pe piată si/sau interzicerea
utilizării si introducerii pe piată a produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. b), c) si
d), cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea
comercializării până la o dată stabilită de organul de control al autoritătii
competente împreună cu producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau
cu importatorul, după caz, pentru eliminarea neconformitătilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 10 lit. e), cu
amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei, retragerea de pe piată si/sau
interzicerea introducerii pe piată a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amendă de la
50.000.000 lei la 100.000.000 lei si retragerea certificatului de recunoastere.
(2) Sanctiunile prevăzute în prezenta lege se aplică
de către organul de control împuternicit de autoritatea competentă si
nominalizat în reglementările tehnice.
(3) Cuantumul amenzilor va fi reactualizat prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 32. - Contraventiilor prevăzute la art. 31 alin.
(1) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 33. - Ministerul Industriei si Resurselor este
autoritatea care coordonează domeniul infrastructurii calitătii si evaluării
conformitătii produselor. În acest scop în cadrul Ministerului Industriei si
Resurselor se înfiintează o structură corespunzătoare.
Art. 34. - (1) În termen de 3 luni de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi,
Ministerul Industriei si Resurselor va elabora norme metodologice de aplicare a
acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) În termen de 6 luni de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei legi, Autoritatea
Natională pentru Protectia Consumatorilor împreună cu Ministerul Industriei si
Resurselor, Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale si Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei vor supune spre aprobare Guvernului
modificările corespunzătoare, potrivit prevederilor prezentei legi, ale
Hotărârii Guvernului nr. 168/1997 privind regimul produselor si serviciilor
care pot pune în pericol viata, sănătatea, securitatea muncii si protectia
mediului înconjurător, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 85 din 8 mai 1997.
Art. 35. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezenta lege.
Art. 36. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 6
luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi orice
dispozitie contrară se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 1
octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 2 octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
31 octombrie 2001.
Nr. 608.
DOMENII REGLEMENTATE*)
1. Echipamente de joasă tensiune
2. Recipiente sub presiune
3. Jucării
4. Materiale si produse pentru constructii
5. Compatibilitatea electromagnetică
6. Masini industriale
7. Echipamente de protectie personală
8. Aparate de cântărit cu functionare neautomată
9. Aparatură medicală activă implantabilă
10. Arzătoare cu combustibili gazosi
11. Cazane pentru apă caldă
12. Explozibili utilizati în scopuri civile
13. Aparatură medicală
14. Medii potential explozive
15. Ambarcatiuni de agrement
16. Ascensoare
17. Echipamente de refrigerare
18. Echipamente sub presiune
19. Echipamente terminale de telecomunicatii
20. Echipamente medicale de diagnosticare in vitro
21. Echipamente terminale de radio si telecomunicatii
22. Ambalaje si deseuri de ambalaje.
*) Lista
cuprinzând domeniile reglementate va fi completată, după caz, prin hotărâre a
Guvernului.
Marcajul de conformitate CS este format din literele C
si S, cu forma prezentată în figura următoare:
NOTĂ:
- fontul (stilul literei) - Times New Roman, corp 36;
- diametrul cercului - ż 20 mm;
- litera “C” simbolizează cerinta esentială;
- litera “S” simbolizează securitate.
În cazul în care marcajul trebuie să fie mărit sau micsorat,
este necesar să se respecte proportiile prezentate în figura de mai sus.
Componentele C si S ale marcajului de conformitate CS
trebuie să aibă aceeasi dimensiune pe verticală, dar aceasta nu trebuie să fie
mai mică de 5 mm.
Marcajul de conformitate CE constă din initialele “CE”
având următoarea formă:
În cazul în care marcajul trebuie să fie mărit sau
micsorat, este necesar să se respecte proportiile prezentate în figura de mai
sus.
Componentele C si E ale marcajului de conformitate CE
trebuie să aibă aceeasi dimensiune pe verticală, dar aceasta nu trebuie să fie
mai mică de 5 mm.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind evaluarea conformitătii produselor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind evaluarea
conformitătii produselor si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
30 octombrie 2001.
Nr. 861.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
DEZVOLTĂRII SI PROGNOZEI
pentru
aprobarea Instructiunilor de acordare a titlului de parc industrial
Ministrul dezvoltării si prognozei,
având în vedere dispozitiile art. 3 lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea
parcurilor industriale,
în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. A.n) din
Hotărârea Guvernului nr. 16/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Dezvoltării si Prognozei,
emite prezentul ordin.
Articol unic. - Se aprobă Instructiunile de acordare a
titlului de parc industrial, cuprinse în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
p. Ministrul dezvoltării si prognozei,
Mihai David,
secretar de stat
Bucuresti,
4 octombrie 2001.
Nr. 305.
INSTRUCTIUNI
de acordare a titlului de parc industrial
Art. 1. - Titlul de parc industrial se acordă, în
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 65/2001 privind
constituirea si functionarea parcurilor industriale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 1 septembrie 2001, denumită în
continuare ordonantă, în vederea realizării următoarelor scopuri:
a) crearea si dezvoltarea unor industrii de înaltă
tehnologie;
b) cresterea calitătii si competitivitătii produselor
realizate;
c) cresterea capacitătii de export si reducerea
importurilor de produse industriale;
d) crearea în ritm accelerat de noi locuri de muncă;
e) dezvoltarea de activităti care să determine
angajarea personalului cu înaltă calificare;
f) cresterea gradului de pregătire profesională a
personalului angajat în parcurile industriale;
g) desfăsurarea de activităti în concordantă cu
obiectivele de dezvoltare regională;
h) cresterea volumului investitiilor străine.
Art. 2. - (1) În vederea constituirii si pentru a
asigura buna functionare a unui parc industrial se poate colabora în una dintre
următoarele forme:
a) asociere între diferite persoane fizice si/sau
juridice în vederea constituirii societătii-administrator, situatie în care
terenul aferent parcului industrial este
adus de către unul sau mai multi asociati în patrimoniul societătii-administrator;
b) asociere între consilii locale si
societăti-administrator prin transmiterea terenului aferent parcului industrial
în folosinta societătii-administrator; în această situatie consiliile locale
stabilesc modul în care acest teren poate fi pus la dispozitie agentilor
economici care desfăsoară activităti specifice parcurilor industriale;
c) alte forme de colaborare între persoane juridice
interesate.
(2) În situatia prevăzută la alin. (1) lit. a)
societatea administrator stabileste, în vederea bunei functionări a parcului
industrial, formele colaborării cu partenerii enumerati la art. 1 alin. (4) din
ordonantă.
Art. 3. - (1) În vederea obtinerii titlului de parc
industrial societatea-administrator depune la Ministerul Dezvoltării si
Prognozei o cerere însotită de documentatia alcătuită din următoarele documente
sau declaratii ale persoanei îndreptătite să reprezinte
societatea-administrator:
a) documente si/sau informatii prin care se face
dovada accesului la un drum national sau european, în conformitate cu art. 2
alin. (1) lit. a) din ordonantă;
b) declaratie continând motivarea detaliată a
constituirii unui parc industrial pe o suprafată mai mică de 10 hectare, în
conformitate cu art. 2 alin. (1) lit. b) din ordonantă;
c) titlul de proprietate, în copie, sau orice alte
documente, în copie, prin care se face dovada îndeplinirii de către terenul
aferent a conditiei prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c) din ordonantă;
d) declaratie prin care se certifică îndeplinirea de
către terenul aferent a conditiei prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. d) din
ordonantă; conditia nu este îndeplinită în cazul în care există o cerere de
retrocedare a terenului aferent parcului industrial sau asupra unei părti din
acesta;
e) studiu de fezabilitate;
f) acordul autoritătii administratiei publice locale
privind realizarea infrastructurii aferente parcului industrial, sub forma
avizului directiei de specialitate a consiliului local din unitatea
administrativ-teritorială în care se realizează parcul industrial;
g) prezentarea caracteristicilor ariei aflate pe o rază
de 100 km în jurul parcului industrial:
- infrastructura tehnică: drumuri nationale, calitatea
transportului pe căile ferate, aeroporturi si relatii aeriene internationale,
sisteme de telecomunicatii, resurse de apă, canalizare, energie electrică, gaz
metan, precum si calitatea utilitătilor;
- infrastructura economică: servicii bancare, centre
de afaceri, centre de conferinte, servicii de consultantă;
- educatia si cercetarea: universităti, institute de
cercetare, licee, colegii;
- mediu: conditiile de locuire, servicii de
salubritate, rata criminalitătii, arii comerciale organizate modern, facilităti
turistice, posibilitatea creării unui mediu atractiv pentru investitori;
- institutii social-culturale: teatre, operă, muzee,
cluburi, arene sportive;
h) copie de pe actul constitutiv;
i) copie de pe certificatul de înmatriculare eliberat
de oficiul registrului comertului teritorial;
j) copie de pe certificatul de înregistrare fiscală;
k) adresa societătii-administrator, numerele de
telefon si fax, adresa de e-mail.
(2) Ministerul Dezvoltării si Prognozei poate realiza
modelul cererii pentru eliberarea titlului de parc industrial pe pagina de
Internet a acestui minister; în această situatie societătile-administrator vor
completa cererea cu informatiile solicitate în modelul respectiv.
Art. 4. - Nu poate fi societate-administrator
societatea comercială care este în procedură de dizolvare voluntară sau de
drept, de lichidare, de reorganizare judiciară sau de faliment.
Art. 5. - Îndeplinirea de către terenul aferent
parcului industrial a conditiei prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonantă este demonstrată prin prezentarea
căii optime de acces la un drum national sau european, astfel:
a) descrierea detaliată a căii optime de acces;
b) numărul si categoria drumurilor care compun calea
de acces;
c) starea prezentă a acestor drumuri si existenta unor
eventuale lucrări sau proiecte de îmbunătătire a lor, cu finantare internă
si/sau internatională;
d) distantele în kilometri pentru fiecare portiune de
drum;
e) o hartă pe care să fie evidentiată calea optimă de
acces la drumuri si care să contină evidentieri ale infrastructurii feroviare,
portuare sau aeroportuare, în situatia în care această cale de acces prezintă
interes pentru parcul industrial.
Art. 6. - (1) În vederea constituirii unui parc
industrial pe o suprafată de teren mai mică decât cea prevăzută la art. 2 alin.
(1) lit. b) din ordonantă este necesară prezentarea activitătilor care urmează
să se desfăsoare în parcul industrial, suprafata de teren aferentă parcului
industrial si motivatia reducerii suprafetei de teren în raport cu activitătile
preconizate a fi desfăsurate.
(2) Ministerul Dezvoltării si Prognozei verifică, la
cel putin un an de la acordarea
titlului de parc industrial în conditiile alin. (1), dacă în parcul industrial
respectiv se realizează activitătile care au justificat constituirea unui parc
industrial pe o suprafată mai mică de 10 hectare.
(3) În situatia în care se constată că nu se
realizează activitătile precizate la alin. (1) ministrul dezvoltării si
prognozei poate să retragă, prin ordin, titlul de parc industrial, în conditiile art. 10 din ordonantă.
(4) Alin. (1)-(3) se aplică si în cazul parcurilor
industriale prevăzute la art. 2 alin. (2) din ordonantă.
Art. 7. - (1) În vederea acordării titlului de parc
indusrial se constituie o comisie de analiză si evaluare, denumită în
continuare comisie, alcătuită din 3 membri, dintre care 2 sunt
reprezentanti ai Ministerului Dezvoltării si Prognozei si unul este
reprezentant al Ministerului Finantelor Publice.
(2) Numirea membrilor comisiei se realizează prin
ordin al ministrului dezvoltării si prognozei.
(3) Ministerul Dezvoltării si Prognozei asigură
secretariatul comisiei.
Art. 8. - (1) Comisia primeste, la sediul Ministerului
Dezvoltării si Prognozei, cererea si documentatia în vederea analizei si
evaluării.
(2) În situatia în care documentatia nu este completă,
comisia poate amâna analiza si evaluarea documentatiei privind acordarea
titlului de parc industrial si poate solicita deponentului completarea
acesteia.
(3) Societatea-administrator este obligată să
transmită comisiei, în termen de 3 zile de la primirea solicitării, documentele
si declaratiile necesare completării documentatiei.
(4) Comisia prezintă ministrului dezvoltării si
prognozei, în termen de 20 de zile de la primirea cererii si documentatiei
complete, un referat privind rezultatele analizei efectuate; referatul stă la
baza ordinului prin care se acordă titlul de parc industrial.
(5) Ministrul dezvoltării si prognozei poate solicita
comisiei, în termen de 10 zile de la primirea primului referat, reanalizarea
cererii si documentatiei depuse de către societatea-administrator; comisia va
prezenta ministrului dezvoltării si prognozei un nou referat în termen de 10 zile
de la solicitarea acestuia.
Art. 9. - (1) Ministrul dezvoltării si prognozei poate
accepta sau respinge cererea de acordare a titlului de parc industrial.
(2) Acceptarea cererii este temeiul pentru acordarea
titlului de parc industrial, prin ordin al ministrului dezvoltării si
prognozei, în termen de 45 de zile de la depunerea cererii si documentatiei
complete.
(3) Prin ordin se stabilesc:
a) perimetrul si vecinătătile zonei, strict
delimitate, în care se constituie parcul industrial;
b) denumirea societătii-administrator si numărul de
înregistrare la oficiul registrului comertului;
c) activitătile preconizate a fi desfăsurate în parcul
industrial, în situatia în care acesta este constituit pe o suprafată mai mică
de 10 hectare.
(4) Studiul de fezabilitate si graficul de realizare a
lucrărilor pentru realizarea investitiilor prevăzute la art. 7 din ordonantă,
detaliat pentru primul an de la acordarea titlului de parc industrial, sunt
anexe la ordin si fac parte integrantă din acesta.
Art. 10. - (1) În situatia respingerii cererii
Ministerul Dezvoltării si Prognozei va
aduce la cunostintă societătii administrator care a solicitat acordarea
titlului de parc industrial, în termen de 45 de zile de la depunerea cererii si
documentatiei complete, motivele care au determinat respingerea acesteia.
(2) Societatea-administrator căreia i s-a respins
cererea de acordare a titlului de parc industrial poate depune o nouă cerere
după cel putin 3 luni de la depunerea primei cereri.
Art. 11. - În vederea exploatării parcului industrial
societatea-administrator poate să înstrăineze sau să transmită în folosintă
către agentii economici din parcul industrial loturi de teren si/sau
constructii din acesta.
Art. 12. - (1) Retragerea titlului de parc industrial,
în conditiile art. 10 alin. (1) din ordonantă, se dispune prin ordin al
ministrului dezvoltării si prognozei.
(2) Ministerul Dezvoltării si Prognozei analizează, pe
baza rapoartelor depuse trimestrial de către societătile - administrator,
activitătile realizate în parcurile industriale, în conformitate cu art. 1
alin. (2) din ordonantă.
(3) Ministerul Dezvoltării si Prognozei va anunta în
scris societatea-administrator aflată în situatia descrisă la alin. (1) că se
află în situatia de a i se retrage titlul de parc industrial.
În Legea nr. 453/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
constructii si unele măsuri pentru realizarea locuintelor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 1 august 2001, se fac
următoarele rectificări:
- la art. I pct. 16 - art. 12 lit. e), rândul 6, se
elimină virgula după expresia “…de constructii noi…”;
- la art. I pct. 26 - art. 25 2 alin. (1),
rândul 2, se elimină prepozitia lrpentru” după expresia “…urbanism si..”;
- la anexa nr. 1 lit. A “Proiectul pentru autorizarea
executării lucrărilor de construire - P.A.C.”, cap. II “Piese desenate”, la
pct. 1.1, prima liniută, în loc de “vizată” se va citi “vizat” si
la pct. 1.2, prima liniută, în loc de levizată” se va citi l.vizat”.
În Legea nr. 489/2001 privind ratificarea Contractului
de finantare dintre România, Banca Europeană de Investitii si Consiliul General
al Municipiului Bucuresti pentru finantarea Proiectului privind infrastructura
urbană în Bucuresti, semnat la Luxemburg la 18 decembrie 2000 si la Bucuresti
la 19 decembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
636 din 10 octombrie 2001, se face următoarea rectificare:
- la art. 2 alin. (3), în loc de “(3) Echivalentul
în valută al plătii în lei…” se va citi “(3) Echivalentul în valută al
părtii în lei…”.
În Legea nr. 490/2001 privind ratificarea Contractului
de finantare dintre România, Banca Europeană de Investitii si Regia Autonomă de
Transport Bucuresti pentru finantarea Proiectului de reabilitare a
transportului urban în Bucuresti - B, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 11 octombrie
2001, se face următoarea rectificare:
- la art. 2 alin. (3), în loc de “(3) Echivalentul în valută al plătii în lei…” se va citi “(3) Echivalentul în valută al părtii în lei…”.