MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 629 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 8 octombrie 2001
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
626. - Ordin al ministrului
sănătătii si familiei pentru aprobarea Normelor privind înfiintarea si
autorizarea unitătilor farmaceutice, precum si a Conditiilor de organizare si
functionare a acestora
ACTE ALE AUTORITĂTII NATIONALE
DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
22. - Ordin privind aprobarea tarifelor pentru energia termică livrată de Societatea Comercială “Termoelectrica” - S.A.
23. - Ordin pentru aprobarea
tarifelor la energia electrică livrată consumatorilor captivi si a tarifelor
medii pentru serviciile de transport si distributie practicate de agentii
economici din cadrul sectorului energetic
24. - Ordin pentru
aprobarea tarifelor medii de achizitie a energiei electrice si a tarifului
pentru activitatea de administrare a pietei angro
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
pentru aprobarea Normelor privind înfiintarea
si autorizarea unitătilor farmaceutice,
precum si a Conditiilor de organizare si
functionare a acestora
Ministrul sănătătii si familiei,
în temeiul prevederilor art. 103 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman
si ale art. 12 lit. h) din Legea nr. 81/1997 privind exercitarea profesiunii de
farmacist, înfiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor
din România,
tinând seama de Referatul de aprobare al Directiei
generale farmaceutice din cadrul Ministerului Sănătătii si Familiei nr. DB
8.150 din 11 septembrie 2001,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Normele privind înfiintarea si
autorizarea unitătilor farmaceutice, prevăzute în anexa nr. 1 care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) Se aprobă Conditiile de organizare si functionare
a unitătilor farmaceutice, prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă
din prezentul ordin.
(3) În sensul prevederilor prezentului ordin unitătile
farma- ceutice sunt: farmacia, drogheria, depozitul farmaceutic si unitatea de
productie.
Art. 2. - Prevederile Ordinului ministrului sănătătii
nr. 201/1999 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea de functionare a
unitătilor farmaceutice, precum si a Normelor.tehnice privind functionarea
farmaciei, depozitului farmaceutic si a drogheriei, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 17 iunie 1999, îsi încetează
aplicabilitatea.
Art. 3. - Directia generală farmaceutică, celelalte
directii din cadrul Ministerului Sănătătii si Familiei, Agentia Natională a
Medicamentului si Colegiul Farmacistilor din România vor aduce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti,
11 septembrie 2001.
Nr.
626.
NORME
privind înfiintarea si autorizarea unitătilor
farmaceutice
Art. 1. - Unitătile farmaceutice (farmaciile,
drogheriile, depozitele, unitătile de productie) functionează pe baza auto-
rizatiei de functionare emise de Ministerul Sănătătii si Familiei, conform
modelelor nr. I-IV.
Art. 2. - Obtinerea autorizatiei de functionare pentru
unitătile farmaceutice de distributie-farmacie, depozit, drogherie - se face în
baza cererii pentru planificarea inspectiei farmaceutice si a următoarelor
documente, care se depun la Ministerul Sănătătii si Familei - Directia generală
farmaceutică:
a) cererea-tip (modelul nr. V);
b) personalul angajat - schema organizatorică a personalului
în functie de mărimea unitătii, cerintele de calificare în domeniu, contractele
de muncă ale personalului de specialitate angajat si avizul de liberă practică;
c) avizul conform al colegiului farmacistilor
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, privind înfiintarea unitătii
farmaceutice respective;
d) actul constitutiv al societătii comerciale
(statutul si/sau contractul);
e) încheierea irevocabilă a judecătorului delegat
pentru autorizarea si înmatricularea societătii comerciale sau, după caz,
hotărârea judecătorească definitivă;
f) copie de pe certificatul de înmatriculare la
registrul comertului si, dacă este cazul, cerere de mentiune la registrul
comertului pentru înregistrarea sediului unitătilor farmaceutice;
g) schita si memoriul tehnic privind localul unitătii;
h) dotarea cu mobilier, ustensile si aparatură;
i) autorizatia sanitară a unitătii farmaceutice;
j) dovada detinerii spatiului;
k) lista cuprinzând literatura de specialitate si
legislatia în vigoare.
Art. 3. - (1) În urma analizării documentatiei
complete depuse, solicitantului i se va răspunde în termen de maximum 15 zile
de la data înregistrării cererii; în cazul unei documentatii incomplete
termenul de maximum 15 zile curge de la data completării acesteia.
(2) În cazul unui răspuns favorabil inspectorii din
cadrul Serviciului de inspectie al Directiei generale farmaceutice vor efectua
inspectia în termen de 30 de zile de la data comunicării.
(3) Inspectia se finalizează cu un raport de inspectie
în vederea autorizării, întocmit în două exemplare, dintre care unul va rămâne
la unitatea inspectată.
(4) În cazul unui raport de inspectie favorabil
solicitantul va plăti suma de autorizare prevăzută de Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, cu
modificările ulterioare. Autorizatia de functionare va fi eliberată în termen
de maximum 30 de zile de la data efectuării inspectiei.
(5) În cazul unui raport de inspectie nefavorabil
solicitantul poate face contestatie în termen de 3 zile de la data primirii
raportului la Ministerul Sănătătii si Familiei - Directia generală
farmaceutică. Răspunsul la contestatie se va comunica solicitantului în termen
de 30 de zile de la data depunerii contestatiei.
Art. 4. - (1) În vederea obtinerii autorizatiei de
functionare pentru unitătile de productie solicitantul va depune la Ministerul
Sănătătii si Familiei - Directia generală farmaceutică cerere-tip (model nr.
VI) pentru planificarea inspectiei, însotită de următoarele documente:
a) personalul angajat, schema organizatorică în
functie de capacitatea de productie, cerintele de calificare în domeniu,
programul de instruire conform Regulilor de bună practică de fabricatie;
b) actul constitutiv al societătii comerciale
(statutul si/sau contractul);
c) încheierea irevocabilă a judecătorului delegat
pentru autorizarea si înmatricularea societătii comerciale sau, după caz,
hotărârea judecătorească definitivă;
d) copie de pe certificatul de înmatriculare la
registrul comertului pentru modificarea sediului;
e) declaratia de intentie privind tipul de produse
farmaceutice care se vor fabrica (forma farmaceutică, grupa terapeutică, tipul
de produs farmaceutic, capacitatea de productie). Se va specifica dacă se vor
fabrica forme farmaceutice cu antibiotice, hormoni, substante anticanceroase,
substante toxice si/sau puternic active;
f) date privind localul unitătii de productie
(amplasare, constructie, compartimentare, flux de productie, facilităti pentru
asigurarea unor conditii de productie conforme - sursă de apă potabilă,
echipament pentru prepararea apei distilate, aer conditionat, aer filtrat,
conditii de temperatură si umiditate);
g) schita si datele privind dotarea cu instalatii,
utilaje si aparatură:
- pentru productie;
- pentru control (materii prime, interfazic, produse
finite);
h) manualul calitătii, care contine datele specifice
ale unitătii de productie;
i) autorizatia sanitară;
j) avizul Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei
Mediului, Comisiei de urbanism si P.S.I.;
k) dovada detinerii spatiului;
l) documente care să ateste competentele persoanelor
responsabile prevăzute în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 152/1999, cu
modificările ulterioare.
(2) Autorizatiile de functionare se emit în termenele
prevăzute la art. 41 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 152/1999.
Art. 5. - (1) Pentru unitătile de productie inspectia
în vederea obtinerii autorizatiei de functionare se face de către farmacistii
inspectori din Serviciul de inspectie al Directiei generale farmaceutice din
cadrul Ministerului Sănătătii si Familiei, împreună cu inspectorii din
Departamentul de inspectie al Agentiei Nationale a Medicamentului.
(2) Autorizatia de functionare se eliberează numai
dacă sunt îndeplinite conditiile prevăzute la art. 35 si 36 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 152/1999.
Art. 6. - (1) Pentru mediul urban pot solicita
autorizatia de functionare pentru farmacii si depozite farmaceutice farmacistii
care detin titlul de farmacist specialist, farmacist primar sau de doctor în
farmacie.
(2) Pentru mediul rural pot solicita autorizatii de
functionare pentru farmacii si depozite farmaceutice farmacistii care nu au
titlul de farmacist specialist, dar care detin autorizatie de liberă practică.
(3) Asistentii de farmacie pot solicita autorizatia de
functionare pentru drogherii în mediul urban, dacă detin titlul de asistent
principal, iar în mediul rural, asistentii de farmacie cu o vechime de minimum
3 ani în activitatea cu profil farmaceutic.
Art. 7. - (1) În autorizatia de functionare a
unitătilor farmaceutice de distributie se va mentiona, după caz, calitatea de:
farmacist-sef, farmacist-sef de depozit, asistent de farmacie, sef de
drogherie.
(2) În autorizatia de functionare pentru unitătile de
productie se va mentiona:
- tipul de productie (produse medicamentoase, ambalaje
pentru uz farmaceutic, cosmetice);
- în cazul produselor medicamentoase se vor face
mentiuni speciale privind formele farmaceutice care contin antibiotice,
hormoni, substante anticanceroase, substante toxice si/sau substante puternic
active.
Art. 8. - În unitătile de distributie schimbarea
conducătorului de unitate se face numai cu o persoană având aceeasi calificare,
prevăzută la art. 6, si în baza următoarelor documente:
- cererea farmacistului care solicită schimbarea din
functie sau plecarea lui din unitate, însotită de autorizatia de functionare a
unitătii, în original;
- cererea farmacistului care solicită numirea;
- hotărârea organului de conducere al societătii
comerciale farmaceutice, referitoare la această schimbare;
- autorizatia de liberă practică a noului conducător
de unitate;
- dovada detinerii titlului de farmacist primar,
specialist sau de doctor în farmacie;
- dovada angajării cu contract de muncă pentru un
program de 8 ore sau a asocierii în unitatea respectivă.
Art. 9. - În situatiile care impun înlocuirea
farmacistuluisef si, respectiv, a asistentului-sef pe o perioadă determinată,
care nu va depăsi 90 de zile, se va adresa o cerere în acest sens Ministerului
Sănătătii si Familiei - Directia generală farmaceutică, precizându-se si
motivele care au determinat această înlocuire.
Art. 10. - Personalul farmaceutic (farmacistii si
asistentii de farmacie) îsi desfăsoară activitatea numai pe baza autorizatiei
de liberă practică emise de Ministerul Sănătătii si Familiei conform modelelor
nr. VII si, respectiv, VIII.
Art. 11. - Autorizatia de liberă practică pentru
farmacisti si asistenti de farmacie se acordă pe baza următoarelor documente:
- cerere;
- copie de pe diploma eliberată de o institutie de
învătământ cu profil farmaceutic, acreditată conform legii;
- certificat de cazier judiciar;
- certificat de sănătate;
- dovada detinerii titlului sau a gradului
profesional;
- avizul conform al colegiului farmacistilor judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti;
- adeverintă de recomandare de la ultimul loc de muncă
pentru farmacisti si asistentii de farmacie;
- dovada achitării sumei prevăzute de reglementările
în vigoare ale Ministerului Sănătătii si Familiei.
Art. 12. - Pregătirea personalului farmaceutic trebuie
să fie continuă si se va asigura prin cursuri de perfectionare de minimum 12
zile pe an.
Art. 13. - Retragerea de căt re Ministerul Sănătătii si Familiei a autorizatiei de liberă
practică pentru farmacisti se face potrivit Legii nr. 81/1997 privind
exercitarea profesiunii de farmacist, înfiintarea, organizarea si functionarea
Colegiului Farmacistilor din România, iar pentru asistentii de farmacie se face
în cazul nerespectării de către acestia a reglementărilor Ministerului
Sănătătii si Familiei, la sesizarea colegiului farmacistilor judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, sau a altor autorităti competente.
Art. 14. - (1) Unitătile farmarceutice de distributie
vor fi amplasate în clădiri adecvate, la parter, cu acces direct din artera de
circulatie. Nu este admisă amplasarea acestora în spatii cu destinatia de
locuintă.
(2) În incinta spitalelor în cadrul cărora
functionează farmacii ca sectii ale acestora nu este permisă înfiintarea
farmaciilor publice (de circuit deschis).
(3) În mediul urban o farmacie se poate înfiinta la o
populatie de 5.000 de locuitori. În calculul numărului de locuitori nu va intra
si populatia comunelor învecinate sau subordonate acestora, în care nu există
farmacii.
(4) În mediul rural se vor înfiinta farmacii, de
preferintă lângă sediul unitătilor sanitare, iar activitatea farmaceutică se
poate desfăsura în unitatea farmaceutică care poate deservi una sau mai multe
comune.
(5) În localitătile rurale izolate în care nu
functionează farmacii asigurarea cu medicamente a populatiei se va face de către
cele mai apropiate farmacii, prin înfiintarea de puncte de lucru. Farmaciile
autorizate care pot înfiinta aceste puncte de lucru vor solicita acordul
Ministerului Sănătătii si Familiei si vor respecta următoarele conditii:
a) vor asigura un spatiu care să îndeplinească
conditiile de depozitare, conservare si eliberare a produselor medicamentoase;
b) vor nominaliza farmacisti care să se deplaseze în
acele localităti;
c) vor stabili un program de activitate în acord cu
programul unitătii sanitare din localitatea respectivă;
d) vor anunta colegiul farmacistilor judetean;
e) punctul de lucru îsi va înceta activitatea în
momentul autorizării unei farmacii de sine stătătoare în localitatea
respectivă.
Art. 15. - (1) În unitătile farmaceutice de
distributie, la expirarea termenului de valabilitate de 5 ani a autorizatiei
(termen care are această durată de la data intrării în vigoare a prezentului
ordin) se efectuează inspectia în vederea reautorizării de către Inspectia de
farmacie din cadrul Directiei generale farmaceutice a Ministerului Sănătătii si
Familiei.
(2) În acest scop se vor depune următoarele documente:
- cerere de planificare a inspectiei;
- avizul conform al colegiului farmacistilor judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti;
- autorizatia de functionare în original;
- autorizatia sanitară vizată pe anul respectiv;
- dovada detinerii spatiului;
- ordin de plată privind suma de reautorizare
prevăzută de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 152/1999, cu modificările
ulterioare.
Art. 16. - Mutarea sediului unei unităti farmaceutice
dintr-un spatiu autorizat de Ministerul Sănătătii si Familiei se poate face
numai după obtinerea acordului Ministerului Sănătătii si Familiei - Directia
generală farmaceutică, în baza motivatiei expuse si a raportului de inspectie
favorabil întocmit de Inspectia de farmacie din cadrul Directiei generale
farmaceutice a Ministerului Sănătătii si Familiei, si numai pentru motive
obiective certificate ca atare de Colegiul Farmacistilor din România.
Art. 17. - (1) Inspectiile efectuate de inspectorii
Serviciului de inspectie din cadrul Directiei generale farmaceutice a
Ministerului Sănătătii si Familiei în vederea reautorizării, mutării sediului
sau a verificării conditiilor de functionare a unitătilor farmaceutice si a
respectării Regulilor de bună practică farmaceutică si de distributie se vor
încheia cu un raport de inspectie pe baza unei grile de inspectie. Raportul de
inspectie va fi trimis unitătii inspectate si va cuprinde neconformitătile
găsite, termenele acordate pentru remedierea acestora si concluzia provizorie.
Raportul
de inspectie poate fi contestat în termen de 3 zile, în caz contrar concluzia
rămânând definitivă.
(2) Documentele care se vor depune la Ministerul
Sănătătii si Familiei - Directia generală farmaceutică în vederea mutării
sediului unitătii farmaceutice sunt următoarele:
- cerere în vederea efectuării inspectiei la noul
sediu;
- acordul Directiei generale farmaceutice;
- cerere;
- autorizatia de functionare în original;
- certificarea de către Colegiul Farmacistilor din
România privind obiectivitatea motivelor care presupun schimbarea sediului;
- cerere de înscriere de mentiuni la registrul
comertului pentru noua adresă;
- autorizatia sanitară;
- schita noului spatiu;
- dovada detinerii spatiului;
- taxa de autorizare.
(3) Desfiintarea unitătilor farmaceutice se va face cu
anuntarea Ministerului Sănătătii si Familiei si a colegiului farmacistilor
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 18. - Unitătile farmaceutice au obligatia de a
comunica Ministerului Sănătătii si Familiei - Directia generală farmaceutică
programul lor de functionare, precum si modificările ce intervin în programul
de functionare si în organigrama unitătii.
Art. 19. - Functia de sef al unei unităti farmaceutice
poate fi exercitată într-o singură unitate cu profil farmaceutic.
Art. 20. - (1) Pe firma unitătii farmaceutice se va
înscrie cu litere de culoare verde pe fond alb denumirea unitătii, precedată în
mod obligatoriu de tipul de unitate (farmacie, depozit, unitate de productie,
drogherie) si de numărul de înmatriculare la registrul comertului.
(2) Farmaciile vor purta ca semn distinctiv simbolul
crucii cu laturile egale în unghi drept, de dimensiuni egale, de culoare verde
pe fond alb.
Art. 21. - (1) Unitătile “Tehnofarm”, înfiintate si
conduse de asistentii de farmacie până la data intrării în vigoare a Hotărârii
Guvernului nr. 382/1996, cu modificările ulterioare, vor continua să
functioneze sub această denumire până la expirarea termenului de valabilitate a
autorizatiei de
functionare;
o dată cu reautorizarea, în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 152/1999, acestea vor purta denumirea de drogherii.
(2) Drogheriile vor elibera numai medicamentele ce se
eliberează fără prescriptie medicală, aprobate prin ordin al ministrului
sănătătii si familiei.
Art. 22. - Unitătile farmaceutice au obligatia de a
respecta reglementările Ministerului Sănătătii si Familiei privind activitatea
farmaceutică. Inspectia de farmacie din cadrul Directiei generale farmaceutice
a Ministerului Sănătătii si Familiei si Colegiul Farmacistilor din România
(conform Legii nr. 81/1997) sunt abilitate să controleze în aceste unităti
aplicarea si respectarea acestora, precum si a Regulilor de bună practică
farmaceutică si de distributie.
Art. 23. - (1) Ministerul Sănătătii si Familiei decide
dacă sunt îndeplinite conditiile pentru emiterea autorizatiei de functionare a
unitătilor farmaceutice prevăzute în anexa nr. 2, precum si pentru retragerea
acesteia.
(2) Retragerea autorizatiei de functionare a
unitătilor farmaceutice se poate face în următoarele situatii:
a) în toate situatiile prevăzute de Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 152/1999, cu modificările ulterioare;
b) în cazul în care se constată abateri de la etica si
deontologia profesională, sanctionate de organele competente si sesizate de
Colegiul Farmacistilor din România;
c) în cazul în care nu au obtinut în termenul legal
autorizatia sanitară;
d) în cazul pierderii dreptului asupra spatiului în
care functionează;
e) în cazul încetării activitătii, la cererea
titularului autorizatiei, care va depune la Ministerul Sănătătii si Familiei -
Directia generală farmaceutică originalul autorizatiei.
(3) Autorizatia de functionare initială sau cea depusă
pentru reautorizare se va ridica de la Ministerul Sănătătii si Familiei -
Directia generală farmaceutică în termen de 60 de zile de la semnarea ei de
către ministrul sănătătii si familiei.
În cazul neridicării acesteia după expirarea acestui
termen autorizatia se anulează. Autorizatia de functionare se anulează, de
asemenea, si dacă în termen de 6 luni de la eliberarea acesteia unitatea
farmaceutică nu îsi începe activitatea.
(4) Pentru situatiile prevăzute la alin. (2) lit. a)
si b) procedura de retragere este următoarea: în baza raportului de inspectie
întocmit la sediul unitătii inspectate farmacistul inspector propune retragerea
autorizatiei de functionare; împotriva raportului de inspectie se poate face
contestatie în termen de 7 zile, iar răspunsul la aceasta se va trimite în
termen de 15 zile.
Art. 24. - În cazul aplicării sanctiunilor prevăzute
de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 152/1999, cu modificările ulterioare,
se va întocmi un proces-verbal de constatare, conform modelului nr. IX.
Art. 25. - Dacă retragerea autorizatiei de functionare
este definitivă, aceasta va fi radiată din evidentele Ministerului Sănătătii si
Familiei. Ministerul Sănătătii si Familiei comunică Colegiului Farmacistilor
din România ridicarea temporară sau definitivă a autorizatiei de functionare.
Art. 26. - Pierderea autorizatiei de functionare
atrage anularea acesteia, iar emiterea unei noi autorizatii de functionare se
face în baza următoarelor documente:
- cerere;
- chitantă de publicare a pierderii într-un cotidian
de largă circulatie;
- copie de pe actele depuse la dosarul initial de
autorizare.
Art. 27. - Modelele nr. I-IX fac parte integrantă din
prezentele norme.
MODELUL Nr. I
ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din ......
În conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, cu
modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr. 15/1991 privind
înfiintarea societătilor comerciale farmaceutice - S.A., în baza documentatiei
înaintate la data de ....., Ministerul Sănătătii si Familiei autorizează
functionarea farmaciei cu denumirea
..........................................................................................................................................................,
condusă de farmacist-sef .............. .
Orice modificare a conditiilor stabilite prin reglementările
Ministerului Sănătătii si Familiei atrage anularea autorizatiei de functionare.
Autorizatia de functionare se va viza la Ministerul
Sănătătii si Familiei - Directia generală farmaceutică, la 5 ani de la data
emiterii (vezi verso).
Data eliberării ......
Ministrul sănătătii si familiei,
................................................
ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din ......
În conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, cu
modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr. 15/1991 privind
înfiintarea societătilor comerciale farmaceutice - S.A., în baza documentatiei
înaintate la data de ....., Ministerul Sănătătii si Familiei autorizează
functionarea drogheriei cu denumirea .................................................................................................................................................,
condusă de asistent de farmacie-sef de drogherie
...................................................... .
Drogheria este autorizată să detină si să elibereze
produse medicamentoase din grupa B, potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 152/1999, cu modificările si completările ulterioare.
Orice modificare a conditiilor stabilite prin
reglementările Ministerului Sănătătii si Familiei atrage anularea autorizatiei
de functionare.
Autorizatia de functionare se va viza la Ministerul
Sănătătii si Familiei - Directia generală farmaceutică, la 5 ani de la data
emiterii (vezi verso).
Data emiterii ......
Ministrul sănătătii si familiei,
...............................................
ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din ......
În conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, cu
modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr. 15/1991 privind înfiintarea
societătilor comerciale farmaceutice - S.A., în baza documentatiei înaintate la
data de ....., Ministerul Sănătătii si Familiei autorizează functionarea
depozitului cu denumirea
...............................................................................................................................................,
condusă de farmacist-sef de depozit
......................................................... .
Orice modificare a conditiilor stabilite prin
reglementările Ministerului Sănătătii si Familiei atrage anularea autorizatiei
de functionare.
Autorizatia de functionare se va viza la Ministerul
Sănătătii si Familiei - Directia generală farmaceutică, la 5 ani de la data
emiterii (vezi verso).
Data emiterii ......
Ministrul sănătătii si familiei,
...............................................
ROMÂNIA
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ..... din ......
În conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, cu
modificările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei, cu modificările
si completările ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr. 15/1991 privind
înfiintarea societătilor comerciale farmaceutice - S.A., în baza documentatiei
înaintate la data de ....., Ministerul Sănătătii si Familiei autorizează
functionarea unitătii de productie cu denumirea
..........................................................................................................................................,
cu sediul în localitatea ................. .
Orice modificare a conditiilor stabilite prin
reglementările Ministerului Sănătătii si Familiei atrage anularea autorizatiei de
functionare.
Valabilitatea, fluxurile si clasa de produse pentru care a fost autorizat producătorul sunt înscrise pe verso.
Data eliberării ......
Ministrul sănătătii si familiei,
...............................................
MODELUL
Nr. V
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
DIRECTIA
GENERALĂ FARMACEUTICĂ
Către
Ministerul Sănătătii si Familiei
DIRECTIA GENERALĂ FARMACEUTICĂ
Subsemnatul/subsemnata ............, născut/născută la
data de ........, cu domiciliul în ........., de profesie ......, posesor/posesoare
al/a autorizatiei de liberă practică eliberată de Ministerul Sănătătii si
Familiei nr. ....., salariat/salariată la ..........., confirmat/confirmată
(specialist/primar) prin Ordinul ministrului sănătătii si familiei nr. .....,
vă rog să binevoiti a analiza următoarele documente anexate:
a) avizul conform al colegiului farmacistilor
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, pentru înfiintarea unitătii
farmaceutice (farmacie, depozit sau drogherie);
b) personalul angajat, schema organizatorică în
functie de mărimea unitătii, cerintele de calificare în domeniu, contractele de
muncă ale personalului de specialitate angajat si autorizatiile de liberă
practică;
c) actul constitutiv al societătii comerciale,
statutul si/sau contractul societătii comerciale;
d) încheierea irevocabilă a judecătorului delegat
pentru autorizarea si înmatricularea societătii comerciale sau, după caz,
hotărârea judecătorească definitivă;
e) copie de pe certificatul de înmatriculare la
registrul comertului si, dacă este cazul, cerere de
mentiune
la registrul comertului pentru modificarea sediului;
f) schita si datele privind localul unitătii
(amplasare, constructie, compartimentare, legături functionale conforme cu
prezentele norme - sursă de apă potabilă, echipament de preparare a apei
distilate, conditii de temperatură si umiditate);
g) dotarea cu mobilier, ustensile si aparatură, masă
de analiză;
h) lista cuprinzând literatura de specialitate aflată
în dotarea unitătii: Farmacopeea Română,
Nomenclatorul
de medicamente si produse biologice de uz uman, legislatia farmaceutică în
vigoare;
i) autorizatia sanitară;
j) dovada detinerii spatiului;
k) autorizatia de liberă practică (copie), contract de
muncă pentru un program de 8 ore (copie); farmacistii vor depune dovada detinerii
titlului de specialist, primar sau doctor în farmacie; asistentii de farmacie
vor depune dovada vechimii minime prevăzute în normele de autorizare sau, după
caz, a gradului profesional.
Vă rog să binevoiti a planifica efectuarea inspectiei
la sediul unitătii farmaceutice (farmacie, deposit farmaceutic, drogherie) în
vederea obtinerii autorizatiei de functionare a unitătii farmaceutice din
localitatea .........................................................
Data ..……………
Semnătura
...............………..
Către
Ministerul Sănătătii si Familiei
DIRECTIA GENERALĂ FARMACEUTICĂ
Societatea Comercială ........., având sediul social
în localitatea ........., cu punct de lucru în localitatea ......., vă rog să
binevoiti a analiza următoarele documente anexate:
a) personalul angajat, schema organizatorică în
functie de capacitatea de productie, cerintele de calificare în domeniu,
programul de instruire conform Regulilor de bună practică de fabricatie;
b) actul constitutiv, statutul si/sau contractul societătii
comerciale;
c) încheierea irevocabilă a judecătorului delegat
pentru autorizarea si înmatricularea societătii comerciale sau, după caz,
hotărârea judecătorească definitivă;
d) copie de pe certificatul de înmatriculare la
registrul comertului si, dacă este cazul, cerere de mentiune la registrul
comertului pentru modificarea sediului;
e) declaratia de intentie privind tipul de produse
farmaceutice care se vor fabrica (forma farmaceutică, grupa terapeutică, tipul
de produs farmaceutic - de uz stomatologic, fitofarmaceutic, dietetic,
parafarmaceutic, cosmetic - si capacitatea de productie). Se va specifica dacă
se vor fabrica forme farmaceutice cu antibiotice, hormoni, substante
anticanceroase, substante toxice si/sau puternic active;
f) date privind localul unitătii de productie
(amplasare, constructie, compartimentare, flux de productie, facilităti pentru
asigurarea unor conditii de productie conforme - sursă de apă potabilă,
echipament pentru prepararea apei distilate, aer conditionat, aer filtrat, conditii
de temperatură si umiditate);
g) schita si datele privind dotarea cu instalatii,
utilaje si aparatură:
- pentru productie;
- pentru control (materii prime, interfazic, produse
finite);
h) manualul calitătii, care contine datele specifice
ale unitătii de productie;
i) autorizatia sanitară;
j) avizul Ministerului Apelor, Pădurilor si Protectiei
Mediului, al Comisiei de urbanism si P.S.I.;
k) dovada detinerii spatiului;
l) documentele care să ateste competentele persoanelor
responsabile, prevăzute în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 152/1999, cu
modificările si completările ulterioare.
Vă rog să binevoiti a planifica efectuarea inspectiei
la sediul unitătii de productie ......, în vederea obtinerii autorizatiei de
functionare pentru următoarele fluxuri de productie:
......................................................................
Data .…………………
Semnătura
..........…….....
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
DIRECTIA
PENTRU PRIVATIZARE SI RELATII
CU
INVESTITORII STRĂINI SI AUTOHTONI
AUTORIZATIE DE LIBERĂ PRACTICĂ
Nr. .......... din .....................
Ministerul Sănătătii si Familiei autorizează pe
.....................................................................................
de profesie farmacist, specialitatea ..........................................................................................................,
a doua specialitate .......................................................,
gradul profesional ............................................., domiciliat/domiciliată
în
..............................................................................................................................,
să practice profesia de farmacist în unităti farmaceutice autorizate de
Ministerul Sănătătii si Familiei, îndeplinind atributiile corespunzătoare
pregătirii profesionale, în conformitate cu dispozitiile legale si cu
reglementările Ministerului Sănătătii si Familiei privind activitatea
farmaceutică.
Autorizatia de liberă practică se eliberează pentru
următoarele activităti farmaceutice: activitate în farmacie, depozit de
medicamente si de alte produse farmaceutice, unitate de productie de produse
medicamentoase, igienico-cosmetice, parafarmaceutice.
Director,
..................................
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
DIRECTIA
PENTRU PRIVATIZARE SI RELATII
CU
INVESTITORII STRĂINI SI AUTOHTONI
AUTORIZATIE DE LIBERĂ PRACTICĂ
Nr. ......... din .....................
Ministerul Sănătătii si Familiei autorizează pe
........................., de profesie ............................., gradul
profesional ............, domiciliat în ........................, să practice
profesia de asistent de farmacie .................. în unităti farmaceutice
autorizate de Ministerul Sănătătii si Familiei, îndeplinind atributiile
corespunzătoare pregătirii profesionale, în conformitate cu dispozitiile legale
si cu reglementările Ministerului Sănătătii si Familiei privind activitatea
farmaceutică.
Director,
..................................
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI
DIRECTIA
GENERALĂ FARMACEUTICĂ
Serviciul
de inspectie Bucuresti,
Str.
Ministerului nr. 1-3, sectorul 1
Telefon:
315.02.00, int. 399
PROCES - VERBAL DE CONSTATARE A CONTRAVENTIEI
Nr. ...................
Încheiat astăzi: ziua............luna.............anul.............
Subsemnatul/subsemnata............, în calitate
de...............la..............., am constatat că unitatea
farmaceutică.........................., cu sediul în................., str.
............................... nr. ..........., nr. de înmatriculare la
registrul comertului ........................................., reprezentată
prin domnul/doamna .................., în calitate
de
........................., domiciliat/domiciliată în ...................., str.
............................. nr. ............., legitimat/legitimată cu
buletinul/cartea de identitate seria ......... nr. ........., emis/emisă
de................., se face vinovată de următoarea faptă
......................, săvârsită la data de ................................,
constatată ca urmare a
inspectiei
efectuate, contravenind prin aceasta dispozitiilor art. ............ alin.
............. din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 152/1999, care atrag
sanctionarea cu amendă de la .............. până la .............. lei. În
termen de 48 de ore contravenientul poate achita la CEC jumătate din minimul
contraventiei ....................... lei, prezentând în acelasi termen
chitanta în orginal la sediul.............................
Plata se face la Trezoreria.................................
în contul................................................................
Agent constatator, Contravenient,
Am primit copia de pe procesul-verbal.
Contravenientul nu este de fată, refuză sau nu poate
semna.
Martor: numele ............................ prenumele
........................, buletinul/cartea de identitate, seria ......... nr.
..................., domiciliul ......................................
Semnătura
..............................
REZOLUTIA DE APLICARE A SANCTIONĂRII SI
ÎNSTIINTAREA DE PLATĂ
Nr. ................. din ......................
Subsemnatul/subsemnata ..............., în calitate de
.........................., aplic contravenientului sus-numit o amendă de
............ lei, pe care o va achita la Trezoreria ..........................
în termen de 15 zile de la comunicare, urmând ca în acelasi termen să prezinte
chitanta de plată la Inspectoratul ........................., localitatea
..........................., str. .............. nr. .......................
Nerespectarea acestui termen atrage executarea silită conform Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, cu modificările ulterioare. Împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face plângere în termen de 15 zile de la comunicare, care se depune împreună cu copia de pe procesul-verbal la organul care a aplicat sanctiunea.
Semnătura organului care a aplicat sanctiunea, ..........................................................................
Am luat cunostintă,
Contravenient,
Către
Administratia financiară .................
Str. ..................... nr. ...............
Vă rugăm ca în temeiul dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996, cu modificările ulterioare, să ne confirmati luarea în
evidentă, în vederea executării debitului, a contravenientului
........................., domiciliat/domiciliată ......................., cu
suma de ................. lei pentru încălcarea normelor prevăzute de
Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 152/1999, cu modificările si completările
ulterioare.
Semnătura conducătorului unitătii
L.S. ......................
CONDITIILE
de organizare si functionare a unitătilor
farmaceutice.
CAPITOLUL I
Farmacia
A. Farmacia de circuit deschis (comunitară)
Definitie
Art. 1. - Farmacia de circuit deschis (comunitară) este
unitatea sanitară care asigură asistenta în ambulatoriu a populatiei cu produse
medicamentoase, igienico-cosmetice, dispozitive medicale, produse
parafarmaceutice, medicamente de uz veterinar si în care se execută prescriptii
magistrale si oficinale.
Art. 2. - (1) Eliberarea produselor medicamentoase
către populatie se face numai cu amănuntul, fiind interzisă autoservirea.
(2) Farmacia poate elibera produse medicamentoase si
materiale sanitare pe condici de aparat pentru dispensare medicale, de
întreprindere, scolare si din cluburi sportive.
Programul farmaciei
Art. 3. - (1) Programul de functionare a farmaciei în
zilele lucrătoare va fi stabilit de farmacistul-sef al farmaciei în cadrul
intervalului cuprins între orele 7,00/8,00 si 20,00/21,00, în functie de
volumul activitătii si de încadrarea cu personal de specialitate.
(2) În zilele nelucrătoare si de sărbători legale
programul farmaciei va fi stabilit de seful farmaciei de comun acord cu
colegiul farmacistilor judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti,
după un grafic bine stabilit, astfel încât în functie de mărimea localitătii să
fie asigurată asistenta cu medicamente în mod corespunzător.
(3) Farmacia ca unitate sanitară de interes public,
trebuie să asigure asistenta cu medicamente si pe timpul noptii, în intervalul
cuprins între orele 20,00-7,00, respectiv 21,00-8,00.
(4) Programul de permanentă pe timpul noptii va fi
stabilită de seful farmaciei de comun acord cu colegiul farmacistilor judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, si va trebui să fie
mentinut
pe o perioadă de minimum 6 luni.
(5) Pe toată perioada de functionare a farmaciei,
inclusiv în timpul noptii, activitatea se va desfăsura în prezenta
farmacistului.
(6) Programul farmaciilor permanente va fi comunicat
organelor administratiei publice locale si va fi publicat în mass-media, pentru
informarea populatiei.
(7) Programul tuturor farmaciilor va fi afisat la loc
vizibil si va fi comunicat Directiei generale farmaceutice din cadrul Ministerului
Sănătătii si Familiei.
Personalul farmaciei
Art. 4. - (1) În farmacie îsi desfăsoară activitatea,
pe aza autorizatiei de liberă practică, personalul de specialitate compus din:
- farmacisti;
- farmacisti specialisti;
- farmacisti primari;
- farmacisti rezidenti;
- doctorri farmacisti;
- asistenti de farmacie;
- asistenti principali de farmacie.
(2) Farmacia este condusă de farmacistul-sef care
desemnează si un înlocuitor al său pe perioadele absentei sale din farmacie.
(3) Farmacistii rezidenti sau studenti în farmacie si
asistentii de farmacie aflati în stagiu de practică pot desfăsura activitate în
farmacie sub îndrumarea farmacistilor specialisti sau primari.
(4) În afara personalului de specialitate în farmacie
pot lucra următoarele categorii de personal:
- contabili;
- programatori, casieri;
- îngrijitori etc.
Art. 5. - (1) Încadrarea cu farmacisti si asistenti de
farmacie se face astfel încât să se asigure functionarea corespunzătoare a
farmaciei pe durata programului declarat si corelat cu volumul de activitate.
(2) Personalul de specialitate va fi angajat pe bază
de contract de muncă, înregistrat la camera de muncă, sau de alte forme de
angajare prevăzute de lege.
(3) Activitatea personalului angajat în farmacie se va
desfăsura conform fisei postului, întocmită potrivit pregătirii profesionale de
către farmacistul-sef si semnată de fiecare angajat.
Art. 6. - (1) Atributiile farmacistului sunt:
a) asigură prepararea, conservarea si eliberarea
preparatelor magistrale si oficinale;
b) asigură conservarea si eliberarea produselor
medicamentoase, a produselor igienico-cosmetice, precum si a dispozitivelor
medicale;
c) efectuează receptia calitativă si cantitativă a
produselor medicamentoase si a altor produse de uz uman la primirea lor în
farmacie;
d) efectuează, în conformitate cu prevederile
Farmacopeei Române în vigoare, controlul de calitate al apei distilate;
e) participă la activitatea de farmacovigilentă;
f) cooperează cu medicul în legătură cu schema
terapeutică în cazul asocierilor de medicamente si al prescrierii de retete
magistrale;
g) urmăreste noutătile terapeutice pe plan national si
nternational;
h) trebuie să cunoască legislatia sanitară si pe cea
farmaceutică în vigoare;
i) se informează asupra legislatiei si reglementărilor
organismelor internationale în domeniul medicamentului, la care România a
aderat;
j) supraveghează activitatea asistentului de farmacie
si a asstentilor de farmacie aflati în practică;
k) asigură si urmăreste stagiile practice ale
studentilor, farmacistilor rezidenti si stagiari;
l) în întreaga sa activitate farmacistul va respecta
principiile eticii si deontologiei profesionale.
(2) Farmacistul-sef sau înlocuitorul acestuia răspunde
de activitatea farmaciei în ansamblu si de reprezentarea farmaciei fată de
orice control al autoritătilor competente, neputând fi substituit de o persoană
de altă profesie.
Atributiile asistentului de farmacie
Art. 7. - (1) Asistentul de farmacie este personal
sanitar absolvent al scolii postliceale cu profil farmaceutic sau al altor forme
de învătământ postliceal ale cărui studii au fost echivalate si care are titlul
de asistent de farmacie.
(2) Asistentul de farmacie îsi desfăsoară activitatea
în farmacie sub îndrumarea directă a farmacistului. El este personal de
executie.
(3) Asistentul de farmacie poate elibera produse
medicamentoase care se eliberează fără prescriptie medicală, fiind interzisă
manipularea de către acesta a produselor toxice si stupefiante.
(4) Asistentul de farmacie trebuie să cunoască
legislatia sanitară si pe cea farmaceutică în vigoare.
Localul farmaciei
Art. 8. - (1) Localul farmaciei trebuie să fie
amplasat pe străzi accesibile, la parterul clădirilor; în complexele de
sănătate, dacă nu poate fi amplasat la parter, acesta poate fi situat numai la
etajul 1.
(2) În clădirile în care se află si locuinta
farmacistului farmacia va fi complet separată de aceasta.
(3) Este interzisă amplasarea farmaciei în barăci de
lemn, aluminiu, garaje si în apartamente cu destinatie de locuintă.
(4) Localul farmaciei va avea o suprafată utilă de
minimum 50 m2, excluzând din această
suprafată holurile si grupurile sociale.
Art. 9. - (1) Localul farmaciei în mediul urban va
avea următoarele încăperi:
a) oficina - încăperea în care are acces
publicul si în care se face eliberarea produselor medicamentoase, a produselor
igienico-cosmetice si a dispozitivelor medicale:
- are o suprafată de minimum 16 m2 ;
- cuprinde un spatiu destinat discutiei confidentiale
cu pacientul;
- dotarea cu mobilier va cuprinde mese de oficină,
dulapuri si rafturi destinate păstrării medicamentelor, produselor
igienico-cosmetice si dispozitivelor medicale;
b) receptura - încăperea în care se prepară
prescriptiile magistrale; în această încăpere este interzis accesul altor
persoane decât al celor care lucrează în farmacie:
- receptura trebuie să aibă un loc special amenajat
pentru masa de analiză;
- dotarea cu mobilier trebuie să cuprindă mese de
receptură, dulapuri pentru substante toxice si stupefiante (Separanda si
Venena), dulapuri pentru păstrarea substantelor farmaceutice;
- receptura va fi dotată cu veselă si cu aparatură de
măsură, necesare pentru prepararea retetelor magistrale; această aparatură va
fi verificată metrologic anual sau ori de câte ori este nevoie;
c) laboratorul - încăperea în care se prepară
produsele oficinale elaborate conform Farmacopeei Române în vigoare:
- laboratorul va fi dotat cu sursă de apă potabilă,
gaze, canalizare;
- dotarea cu mobilier va cuprinde mese de laborator,
dulapuri si rafturi destinate păstrării diviziunilor, ambalajelor de uz
farmaceutic si veselei folosite în farmacie;
- laboratorul va fi dotat cu veselă si aparatură de
măsură, necesare pentru prepararea produselor oficinale.
În cazul în care spatiul destinat recepturii este
suficient de mare, se poate organiza si laboratorul în aceeasi încăpere;
d) spatiul destinat preparării apei distilate -
spatiul boxat în incinta laboratorului, în care este instalat aparatul pentru
obtinerea apei distilate si în care are loc si colectarea acesteia.
În cazul în care localitatea nu are apă curentă sau
calitatea apei potabile nu este corespunzătoare, farmacia va putea achizitiona
apă distilată de la o unitate autorizată de Ministerul
Sănătătii
si Familiei, care va fi însotită de documente care să ateste calitatea
acesteia;
e) depozitul - încăperea în care se stochează
si se asigură conservarea produselor medicamentoase, a produselor
igienico-cosmetice si a dispozitivelor medicale. Separat se vor
organiza
spatii destinate depozitării substantelor farmaceutice, substantelor
inflamabile si ambalajelor de uz farmaceutic:
- depozitul va fi dotat cu un sistem de asigurare a
temperaturii si a umiditătii necesare conservării produselor farmaceutice;
- dotarea cu mobilier va cuprinde rafturi metalice sau
din alt material usor lavabil si rezistent la foc, paleti, dacă este cazul, si
dulapuri;
- depozitul va fi dotat cu frigidere pentru păstrarea
produselor medicamentoase care impun conditii de păstrare speciale;
- depozitul va cuprinde spatii sau dulapuri destinate
păstrării produselor toxice si stupefiante, amenajate conform legislatiei
specifice;
f) grupul social - va cuprinde vestiar,
spălător si toaletă;
g) biroul farmacistului-sef.
Încăperile farmaciei vor fi astfel amplasate încât să
existe legături functionale între ele, iar cele destinate preparării retetelor
magistrale si oficinale, cele destinate preparării apei distilate, precum si
ale grupului social vor avea peretii acoperiti cu materiale lavabile, iar
pardoselile vor fi acoperite cu mozaic, gresie sau linoleum.
(2) În mediul rural farmacia va fi amplasată în
clădiri adecvate, la parter, de preferintă lângă sau în clădirile destinate
dispensarelor medicale. Dotarea farmaciei cu mobilier, aparatură si veselă va
fi la fel cu cea a farmaciei din mediul urban, iar localul va cuprinde următoarele
încăperi:
a) oficina;
b) receptura - laborator;
c) depozit;
d) grup sanitar.
B. Farmacia de circuit închis (de spital)
Art. 10. - Farmacia de circuit închis (de spital) este
unitatea sanitară care asigură asistenta cu produse medicamentoase de uz uman a
bolnavilor internati în unitătile sanitare aflate în structura Ministerului
Sănătătii si Familiei, a altor ministere cu retea sanitară proprie si a altor
institutii sau asociatii.
Art. 11. - Farmaciile de circuit închis sunt integrate
în structura organizatorică a unitătilor sanitare în cadrul cărora functionează
ca sectii ale acestora.
Art. 12. - Programul farmaciei este stabilit de
conducerea spitalului împreună cu farmacistul-sef.
Art. 13. - Conducerea spitalului va stabili, după caz,
cu acordul conducerii farmaciei, un serviciu de urgentă care să asigure
asistenta cu medicamente a spitalului pe timpul în care farmacia este închisă.
Art. 14. - Personalul farmaciei este acelasi cu cel al
farmaciei de circuit deschis, prevăzut la art. 4.
Art. 15. - Încadrarea cu personal a farmaciei se face
în functie de numărul de paturi deservite, si anume:
- un farmacist la 110 paturi si un asistent la 40 de
paturi în spitalele clinice;
- un farmacist la 175 de paturi si un asistent de
farmacie la 60 de paturi pentru celelalte tipuri de spitale; si
- un farmacist la 280 de paturi pentru sanatorii.
Art. 16. - (1) Farmacistul-sef sau înlocuitorul
acestuia va face parte din consiliul de administratie al unitătii sanitare în
care functionează farmacia. El face parte din comisia de licitatie pentru
achizitionarea de medicamente.
(2) Farmacistul-sef sau înlocuitorul acestuia este
membru al comitetului pentru stabilirea necesarului de medicamente si materiale
consumabile si va păstra în farmacie o copie de pe procesul-verbal întocmit la
sedintele acestui comitet.
(3) Farmacistul-sef sau înlocuitorul acestuia va
participa la raportul de gardă în vederea îmbunătătirii permanente a actului
terapeutic.
(4) Farmacistul-sef sau înlocuitorul acestuia face
parte din colectivul de farmacovigilentă.
Art. 17. - Farmacistul va urmări drumul parcurs de
medicament până la administrarea acestuia bolnavului, precum si valabilitatea
medicamentelor aflate pe sectii în dulapurile de urgentă.
Art. 18. - Localul farmaciei va fi amplasat în spatii
adecvate, evitându-se situarea lui în vecinătatea sectiilor care pot contamina
sau influenta negativ calitatea medicamentelor.
Art. 19. - Amplasarea farmaciei se va face astfel
încât să existe o cale directă de acces pentru o bună aprovizionare cu
medicamente.
Art. 20. - Farmacia va cuprinde următoarele încăperi:
a) o încăpere destinată primirii condicilor din sectii
si păstrării condicilor de preparate. Camera este dotată cu rafturi sau cu mese
pentru păstrarea condicilor. Distribuirea condicilor pe sectii de către
personalul farmaciei se face în cutii închise, inscriptionate cu numele sectiei
respective;
b) receptura este încăperea destinată
preparării retetelor magistrale;
c) laboratorul este încăperea destinată
preparării produselor oficinale - când spatiul o permite, aceste două încăperi
pot functiona împreună;
d) depozitul cuprinde două sau mai multe
încăperi destinate depozitării produselor medicamentoase:
- spatii sau zone destinate produselor returnate din
sectii sau, după caz, retrase din consum;
- dulapuri destinate produselor toxice si
stupefiantelor;
- spatii special amenajate pentru păstrarea
substantelor inflamabile;
e) boxa distilator este destinată preparării si
colectării apei distilate;
f) sectia de sterile este amenajată într-un
spatiu separat si va functiona în conformitate cu Regulile de bună practică de
fabricatie în vigoare;
g) spălătorul este încăperea destinată spălării
veselei si ambalajelor de uz farmaceutic;
h) biroul farmacistului-sef;
i) grupul social este compus din: vestiar, dus,
spălător si toaletă.
Art. 21. - Amenajarea si dotarea cu mobilier, veselă
si aparatură de măsură a recepturii si a laboratorului sunt aceleasi cu cele
ale farmaciei comunitare.
Art. 22. - Farmaciile de circuit închis si deschis
detin si eliberează numai produse medicamentoase care au autorizatie de punere
pe piată si pe care le achizitionează de la unităti farmaceutice autorizate de
Ministerul Sănătătii si Familiei.
Art. 23. - Farmaciile vor detine literatura de
specialitate care să asigure informarea personalului medico-farmaceutic în
legătură cu orice aspect legat de actiunea si de administrarea medicamentului:
- Farmacopeea Română în vigoare;
- Nomenclatorul de medicamente si produse biologice de
uz uman în vigoare;
- legislatia farmaceutică.
Art. 24. - Farmaciile trebuie să detină următoarele
documente:
a) documente care să ateste provenienta si calitatea
produselor medicamentoase: facturi, note de transfer, buletine de analiză,
certificate de calitate; facturile vor cuprinde în mod obligatoriu si denumirea,
seria de fabricatie si buletinul de analiză ale produsului respectiv;
b) documente de evidentă a retetelor magistrale si a
elaboratelor: caiet de copiere a retetelor si caiet de elaborate;
c) documente care să ateste receptia calitativă a
substantelor farmaceutice si calitatea apei distilate: fise pentru reactii de
identificare si controlul apei distilate conform Farmacopeei Române în vigoare;
d) documente care să ateste eliberarea medicamentelor
psihotrope si a altor grupe terapeutice care se eliberează pe bază de
prescriptie medicală care se retine în farmacie: caiet de barbiturice, retete
retinute.
Art. 25. - Documentele se vor arhiva si se vor păstra
în farmacie în spatii speciale si pe timpul prevăzut de legislatia în domeniu
în vigoare.
CAPITOLUL II
Depozitul farmaceutic
Definitie
Art. 26. - (1) Depozitul farmaceutic este
unitatea sanitară care are ca obiect de activitate distributia angro a
produselor medicamentoase, incluzând: procurarea, stocarea, supravegherea
calitătii si difuzarea acestora.
(2) La nivelul depozitului farmaceutic pot fi stocate si distribuite, pe lângă produsele farmaceutice, ambalaje de uz farmaceutic, dispozitive medicale, produse igienico-cosmetice, suplimente alimentare, medicamente de uz veterinar si produse parafarmaceutice.
Tipuri de depozite
Art. 27. - Ministerul Sănătătii si Familiei eliberează
autorizatie de functionare pentru următoarele tipuri de depozite:
- depozit de medicamente;
- depozit de substante farmaceutice;
- depozit de produse stomatologice;
- depozit de ambalaje de uz farmaceutic.
Art. 28. - Depozitul farmaceutic functionează în baza
autorizatiei de functionare emise de Ministerul Sănătătii si Familiei potrivit
cap. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 152/1999, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 29. - (1) Pot solicita autorizatie de functionare
pentru depozitul farmaceutic farmacistii care îndeplinesc conditiile prevăzute
la art. 6 alin (1) si (2) din Normele privind înfiintarea si autorizarea
unitătilor farmaceutice.
(2) La depozitul de produse stomatologice seful de
deposit poate fi farmacist sau medic stomatolog.
Art. 30. - Depozitul farmaceutic distribuie numai
acele produse medicamentoase care detin autorizatii de punere pe piată,
eliberate de Agentia Natională a Medicamentului.
Amplasarea si organizarea spatiului
Art. 31. - (1) Depozitele farmaceutice vor fi
amplasate în zone în a căror vecinătate nu există poluanti, astfel încât să se
elimine riscul contaminării produselor farmaceutice.
(2) Clădirea în care functionează depozitul
farmaceutic trebuie să fie asigurată pentru evacuarea produselor în situatii de
necesitate (inundatii, incendii etc.).
(3) Depozitele vor fi amplasate în clădiri adecvate,
la parter sau parter + etajul 1, dispunând de două căi de acces: una de primire
si alta de expeditie a produselor.
Art. 32. - Depozitele de substante farmaceutice
active, auxiliare si de de ambalaje primare farmaceutice trebuie să
îndeplinească conditiile conforme cu Regulile de bună practică farmaceutică si
de fabricatie.
Art. 33. - Depozitul farmaceutic va prezenta
Ministerului Sănătătii si Familiei lista proprie cuprinzând produsele
medicamentoase pe care le distribuie.
Art. 34. - Întreruperea de către detinătorul unei
autorizatii de functionare pentru un depozit farmaceutic a distributiei unui
produs din lista proprie aprobată potrivit art. 33 va fi comunicată
Ministerului Sănătătii si Familiei cu 90 de zile înainte sau cel mai târziu la
data livrării ultimului lot din produsul respectiv.
Art. 35. - Depozitul farmaceutic este organizat pe
sectii sau diviziuni; este obligatorie delimitarea în spatiul de depozitare a
zonelor de expeditie si de receptie, precum si a celei pentru eventualele
rechemări sau returnări.
Art. 36. - Depozitul farmaceutic trebuie să aibă un
spatiu special amenajat si dotat pentru depozitarea produselor farmaceutice din
categoria toxicelor si stupefiantelor.
Art. 37. - Dotarea depozitului farmaceutic este
următoarea:
- rafturi metalice si paleti;
- sistem de verificare si mentinere a temperaturii si
umiditătii;
- sistem pentru asigurarea conditiilor optime de
climatizare;
- sistem de protectie împotriva rozătoarelor si a
insectelor;
- echipamente de măsurare pentru depozitele de
substante farmaceutice;
- mijloace de transport care să asigure transportul la
beneficiar în conditii care să nu pericliteze calitatea medicamentelor.
Art. 38. - Depozitele detin evidente scrise care
cuprind:
a) data operatiunii efectuate;
b) numele produsului medicamentos, denumirea si tara
de origine a producătorului;
c) modul de prezentare, forma farmaceutică,
concentratia substantei active, mărimea ambalajului;
d) seria si data expirării;
e) certificatul de calitate si/sau buletinul de
analiză, după caz;
f) cantitatea primită si distribuită;
g) denumirea si sediul furnizorului.
Documente
Art. 39. - Depozitul farmaceutic trebuie să detină
următoarele documente:
- facturi de intrare a produselor farmaceutice;
- facturi de expeditie a produselor farmaceutice;
- lista proprie cuprinzând medicamentele distribuite;
- lista cuprinzând furnizorii de medicamente;
- lista cuprinzând beneficiarii;
- documente financiare;
- documente privind calitatea produselor.
Art. 40. - Depozitele farmaceutice au obligatia de a
întocmi proceduri scrise referitoare la: receptia, pregătirea comenzilor,
distrugerea medicamentelor expirate, curătarea spatiilor si a echipamentelor,
expeditia, rechemări, returnări, reclamatii.
Art. 41. - Personalul depozitului farmaceutic este
compus din următoarele categorii: farmacisti primari, farmacisti specialisti,
farmacisti rezidenti, asistenti de farmacie, asistenti de
farmacie principali; sub îndrumarea farmacistilor îsi pot desfăsura stagiul de practică farmacistii stagiari si studentii aflati în practică, precum si asistentii de farmacie aflati în stagiul de practică.
CAPITOLUL III
Drogheria
Definitie
Art. 42. - Drogheria este unitatea sanitară
care asigură asistenta în ambulatoriu a populatiei cu produse medicamentoase
care se eliberează fără prescriptie medicală, igienico-cosmetice si cu
dispozitive medicale.
Programul drogheriei
Art. 43. - (1) Programul de functionare a drogheriei
în zilele lucrătoare va fi stabilit de asistentul de farmacie-sef de drogherie,
în functie de volumul activitătii si de încadrarea cu personal de specialitate.
(2) În zilele nelucrătoare si de sărbători legale
programul drogheriei va fi stabilit de asistentul de farmacie-sef de drogherie
de comun acord cu colegiul farmacistilor judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti.
(3) Pe toată perioada de functionare a drogheriei
activitatea se va desfăsura în prezenta asistentului de farmacie.
Personalul drogheriei
Art. 44. - (1) În drogherie îsi desfăsoară
activitatea, pe baza autorizatiei de liberă practică, personalul de
specialitate compus din:
- asistenti de farmacie;
- asistenti de farmacie principali.
(2) Drogheria va fi condusă de asistentul de
farmacie-sef care va desemna, pe perioada absentei sale din unitate un
înlocuitor al său, cu aceeasi calificare. În lipsa înlocuitorului cu aceeasi
calificare unitatea se închide.
(3) Sub îndrumarea asistentului de farmacie îsi pot
desfăsura activitatea în drogherie asistenti de farmacie în stagiu de practică.
(4) În afara personalului de specialitate în drogherie
pot lucra: contabili, programatori, casieri si îngrijitori.
Art. 45. - (1) Încadrarea cu asistenti de farmacie se
face astfel încât să se asigure functionarea corespunzătoare a drogheriei pe
perioada programului declarat si corelat cu volumul de activitate.
(2) Personalul de specialitate va fi angajat pe bază
de contract de muncă, înregistrat la camera de muncă, sau de alte forme de
angajare prevăzute de lege.
(3) Activitatea personalului angajat în drogherie se
va desfăsura conform fisei postului, întocmită potrivit pregătirii profesionale
de către asistentul de farmacie-sef si semnată de fiecare angajat.
Art. 46. - (1) Atributiile asistentului de farmacie
sunt:
a) asigură aprovizionarea, conservarea si eliberarea
produselor medicamentoase care se eliberează fără prescriptie medicală, a
produselor igienico-cosmetice si a dispozitivelor medicale;
b) efectuează receptia cantitativă si calitativă a
produselor medicamentoase de uz uman la primirea lor în drogherie;
c) participă la activitatea de farmacovigilentă;
d) trebuie să cunoască legislatia sanitară si pe cea
farmaceutică în vigoare, să participe la programe de instruire profesională
continuă;
e) supraveghează activitatea asistentilor de farmacie
aflati n stagiul de practică;
f) în întreaga sa activitate respectă principiile
eticii si deontologiei profesionale;
g) asistentul de farmacie-sef sau loctiitorul acestuia
răspunde de activitatea drogheriei si reprezintă drogheria în cazul oricărui
control al autoritătilor competente, neputând fi substituit de o persoană de
altă profesie.
Localul drogheriei
Art. 47. - (1) Localul drogheriei trebuie să fie amplasat
pe străzi accesibile, la parterul clădirilor.
(2) În clădirile în care se află si locuinta
asistentului de farmacie drogheria va fi complet separată de aceasta.
(3) Este interzisă amplasarea drogheriei în barăci de
lemn, aluminiu, în garaje si în apartamente cu destinatie de locuintă.
(4) Localul drogheriei va avea o suprafată utilă de
minimum 30 m2, excluzând din această
suprafată holurile, grupul social si biroul asistentului de farmacie-sef.
(5) Localul drogheriei va avea următoarele încăperi:
a) oficina, cu suprafată de minimum 16 m 2 ,
este dotată cu mobilier format din masa de oficină, dulapuri si rafturi;
b) depozitul, dotat cu rafturi si dulapuri în
care se vor asigura conditii de temperatură si umiditate corespunzătoare
conservării medicamentelor. Depozitul va fi dotat cu frigider;
c) grupul social care va cuprinde: vestiar,
spălător si toaletă;
d) biroul asistentului de farmacie-sef.
Art. 48. - Drogheria poate detine si elibera numai
produse medicamentoase care au autorizatie de punere pe piată si care sunt
procurate de la unităti farmaceutice de distributie autorizate de Ministerul
Sănătătii si Familiei.
Art. 49. - Drogheriile vor detine literatura de
specialitate care să asigure informarea personalului farmaceutic în legătură cu
orice aspect legat de actiunea si de administrarea
medicamentului:
- Nomenclatorul de produse farmaceutice în vigoare;
- Farmacopeea Română în vigoare;
- legislatia farmaceutică.
Art. 50. - (1) Drogheriile trebuie să detină
următoarele documente:
a) documente care să atesteze provenienta si calitatea
produselor medicamentoase: facturi, note de transfer, buletine de analiză;
b) lista cuprinzând furnizorii;
c) documente care să ateste efectuarea receptiei
calitative a produselor medicamentoase.
(2) Documentele se vor arhiva si se vor păstra în
spatii speciale în perioada prevăzută de lege.
CAPITOLUL IV
Unitatea de productie
Art. 51. - Unitatea de productie functionează în baza
autorizatiei de functionare emise de Ministerul Sănătătii si Familiei.
Art. 52. - Unitatea de productie trebuie să fie
amplasată într-o zonă nepoluată, de preferintă în afara localitătilor, dar cu
căi de acces pentru aprovizionare-desfacere.
Art. 53. -
Planul constructiei trebuie să fie în concordantă cu specificul activitătii de
productie care se desfăsoară, iar materialele utilizate în constructie si/sau
pentru finisări, ameajări trebuie să asigure conditiile impuse de Regulile de
bună practică de fabricatie.
Art. 54. - Unitătile de productie pentru fabricarea
produselor medicamentoase trebuie să dispună de următoarele utilităti: sursă de
apă potabilă, energie electrică, sistem de canalizare, de epurare a
reziduurilor provenite din fabricatie si, după caz, instalatii de climatizare
cu clase de climă, sisteme de exhaustare, generatoare de aer comprimat, de gaze
inerte, de abur etc.
Art. 55. - (1) Unitătile de productie pentru
fabricarea ambalajelor de uz farmaceutic trebuie să dispună de următoarele
utilităti: sursă de apă potabilă, sistem de canalizare, sursă de energie
electrică, sistem de ventilatie, precum si alte utilităti si echipamente
specifice tehnologiei folosite la fabricarea ambalajelor.
(2) În fabricarea ambalajelor de uz farmaceutic se vor
asigura un flux de productie si unul de personal.
Art. 56. - În fabricarea produselor medicamentoase de
uz uman se vor asigura fluxuri de fabricatie si de personal în concordantă cu
forma farmaceutică si cu clasa de produse medicamentoase fabricate; pentru
următoarele clase de produse: antibiotice, citostatice, hormoni, substante
puternic active, radiofarmaceutice se impun fluxuri de fabricatie separate.
Art. 57. - Pentru produsele medicamentoase cu risc
terapeutic crescut (parenterale, colire) sunt obligatorii conditiile de clasă
si de climă prevăzute de Regulile de bună practică de fabricatie.
Art. 58. - (1) Organigrama unitătii de productie a
produselor medicamentoase de uz uman si a ambalajelor de uz farmaceutic
(prezentată în proiect), la solicitarea autorizării, se va întocmi în
conformitate cu specificul si volumul activitătii.
(2) Persoanele responsabile cu activitatea de
fabricatie, control si distributie trebuie să facă dovada competentei necesare
pentru ocuparea posturilor respective si să fie angajate cu contract de muncă
pe perioadă nedeterminată si cu normă întreagă.
Art. 59. - Unitatea de productie trebuie să dispună de
echipamentele si de aparatura necesare pentru fabricarea produselor
medicamentoase de uz uman si a ambalajelor de uz farmaceutic pentru care
solicită autorizatia de functionare (montate, în curs de montare sau în probe
tehnologice) si va
face
dovada functionării acestora la parametrii pentru care au fost proiectate si
executate.
Art. 60. - Unitatea de productie va functiona cu
laborator propriu de control (interfazic si produs finit), care va dispune de
spatiu, dotare cu echipamente de lucru si aparatura necesare pentru controlul
produselor medicamentoase proprii, autorizate de punere pe piată si va face
dovada functionării acestora la parametrii pentru care au fost proiectate si
executate.
Art. 61. - Unitatea de productie va desemna o persoană
are va fi instruită si va fi responsabilă cu asigurarea calitătii.
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE
ÎN
DOMENIUL ENERGIEI
privind aprobarea tarifelor pentru energia
termică livrată
de Societatea Comercială “Termoelectrica” -
S.A.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
în
temeiul art. 4, al art. 5 pct. 4 si al art. 9 alin. (4) si (5) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 29/1998 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 99/2000, cu modificările
ulterioare, precum si al art. 41 alin. (1) si (2) si al art. 70 lit. a) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrică si
termică, cu modificările ulterioare,
având în vedere Scrisoarea de intentie si Memorandumul
tehnic de întelegere negociate de către Guvernul României cu Fondul Monetar International,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă tarifele pentru energia termică
livrată de Societatea Comercială “Termoelectrica” - S.A., cuprinse în anexa
care face parte din prezentul ordin.
Art. 2. - Tarifele intră în vigoare după 5 zile de la
data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 13/2001, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 381 din 12 iulie 2001.
Art. 4. - Societatea Comercială “Termoelectrica” -
S.A. va aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Departamentul tarife, reglementări
comerciale si protectia consumatorului din cadrul Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei va urmări aducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei,
Ion Lungu
Bucuresti,
20 septembrie 2001.
Nr.
22.
TARIFELE
pentru energia termică livrată de Societatea
Comercială “Termoelectrica” - S.A.
Nr. crt. |
Energia termică |
Consumatori si revânzători racordati la iesirea din centrala electrică
de termoficare sau din centrala termică |
Consumatori si revânzători racordati la retelele de transport |
|||
Pretul pentru 1 Gcal/h putere termică maximă anuală contractată
(lei/an) |
Pretul pentru energie (lei/Gcal) |
Pretul pentru 1 Gcal/h putere termică maximă anuală contractată
(lei/an) |
Pretul pentru Energie (lei/Gcal) |
|||
1. |
Apă fierbinte
pentru: |
|
|
|
|
|
- populatie |
- |
408.828 |
468.720 |
|
||
- agenti
economici |
- |
408.537 |
486.302 |
|
||
2. |
Abur, în functie
de presiunea la iesirea din centrală, în ata: |
|
|
|
|
|
2.1. |
Presiuni până la
19 ata inclusiv: |
durată mică |
97.210.956 |
471.188 |
110.774.484 |
536.931 |
|
|
durată medie |
291.632.856 |
347.887 |
332.323.440 |
396.426 |
|
|
durată mare |
479.358.004 |
313.098 |
546.241.268 |
356.783 |
2.2. |
Presiuni peste 19
ata: |
|
|
|
|
|
2.2.1. |
- din prizele
turbinelor |
durată mică |
98.678.952 |
525.358 |
110.950.716 |
590.691 |
|
|
durată medie |
296.036.844 |
400.194 |
332.852.136 |
449.962 |
|
|
durată mare |
511.987.935 |
360.175 |
575.659.013 |
404.966 |
2.2.2. |
- din cazane |
durată mică |
110.460.552 |
653.147 |
121.440.552 |
718.071 |
|
|
durată medie |
331.381.668 |
513.040 |
364.321.668 |
564.037 |
|
|
durată mare |
608.226.141 |
461.736 |
668.685.033 |
507.633 |
3. |
Apă demineralizată
(condens nereturnat) |
41.300
lei/m3 |
|
|
|
|
4. |
Apă dedurizată
(apă nereturnată) |
19.800
lei/m 3 |
|
|
|
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE
ÎN
DOMENIUL ENERGIEI
pentru aprobarea tarifelor la energia electrică
livrată consumatorilor captivi si a tarifelor medii
pentru serviciile de transport si distributie
practicate de agentii economici
din cadrul sectorului energetic
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
în temeiul art. 4, al art. 5 pct. 4 si al art. 9 alin.
(4) si (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29/1998 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
99/2000, cu modificările ulterioare, precum si al art. 41 alin. (1) si (2) si
al art. 70 lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/1998 privind
energia electrică si termică, cu modificările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă tarifele pentru energia
electrică livrată consumatorilor captivi, cuprinse în anexele nr. 1.1.1-6.1.4
la prezentul ordin.
(2) Durata de aplicabilitate a tarifelor este indicată
în anexele care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Toate tarifele aplicabile consumatorilor
casnici sunt tarife de vânzare cu amănuntul si includ taxa pe valoarea
adăugată. Tarifele aplicabile agentilor economici nu includ taxa pe valoarea
adăugată.
Art. 3. - Se aprobă tarifele pentru activitătile de
transport si distributie a energiei electrice cuprinse în anexele nr.
1.2.a)-6.2.a) si nr. 1.2.b)-6.2.b) care fac parte din prezentul ordin.
Art. 4. - Orele de vârf de sarcină ale Sistemului
electroenergetic national, precum si celelalte zone orare utilizate la tarifare
sunt cele stabilite în anexa nr. 7 la prezentul ordin; la aplicarea tarifelor A
si B se vor lua în considerare numai orele de vârf de seară extinse si pentru
zilele de sâmbătă si duminică.
Art. 5. - Schimbarea tipului de tarif este permisă în
următoarele cazuri:
1. Pentru toate tipurile de consumatori:
a) după 12 luni calendaristice de la ultima schimbare;
b) la aparitia unor noi tipuri de tarife;
c) la desfiintarea tarifului aplicat consumatorului.
2. Pentru consumatorii tip agent economic (suplimentar
fată de prevederile paragrafului anterior):
a) de la orice tarif de tip monom la orice tarif de
tip binom;
b) de la tarif binom de tip C la tarif binom de tip A
sau A33;
c) de la tarif binom de tip A la tarif binom de tip
A33.
Art. 6. - Pentru consumatorii captivi, industriali si
similari, care aleg tariful A si care detin echipamente de măsurare cu un
singur indicator de maxim si două
cadrane,
taxa de putere se aplică numai la puterea consumată la orele de vârf de seară.
Art. 7. - Tariful A33 se poate aplica numai
consumatorilor dotati cu contoare electronice. Acestia pot solicita trimestrial
schimbarea duratei de utilizare în functie de modificările intervenite în
procesele lor tehnologice.
Art. 8. - Tariful A33 pentru nivelul de înaltă
tensiune de 220 kV se poate aplica si consumatorilor racordati la barele
centralelor.
Art. 9. - Tariful C se poate aplica numai
consumatorilor cu contoare electronice sau care dispun de un indicator de
maxim.
Art. 10. - Aplicarea tarifelor cu preplată la
consumatorii casnici se va face treptat, în functie de realizarea
infrastructurii necesare la nivelul sucursalelor de distributie ale Societătii
Comerciale “Electrica” - S.A.
Art. 11. - Pentru tariful E1 si tarifele optionale pentru
consumatorii casnici cu plată postconsum sau cu plată anticipată, de tip monom
diferentiat pe două si, respective pe trei zone orare, intervalele orare sunt
definite în anexa nr. 7.
Art. 12. - La tarifele de tip monom si monom
diferentiat, aplicabile consumatorilor casnici, abonamentul se va calcula pe
perioadele efective de facturare.
Art. 13. - În cazul tarifelor de tip binom, dacă
puterea măsurată depăseste cu mai mult de 15% puterea contractată, diferenta
dintre puterea măsurată si puterea contractată se facturează la dublul valorii
tarifului puterii, indiferent de momentul în care a intervenit depăsirea.
Art. 14. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei nr. 11/2001, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 364 din 6 iulie 2001.
Art. 15. - Prezentul ordin intră în vigoare după 5
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 16. - Departamentul tarife, reglementări
comerciale si protectia consumatorului din cadrul Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Energiei si agentii economici din cadrul sectorului
energetic vor asigura aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei,
Bucuresti,
21 septembrie 2001.
Nr.
23.
TARIFUL BINOM
diferentiat pe zone orare si durate de
utilizare - A33
(Valabil după 5 zile de la data publicării până
la data de 31 octombrie 2001)
Nr. crt. |
Niveluri |
Durata de utilizare mică |
Durata de utilizare medie |
Durata de utilizare mare |
||||||||||||
Pentru putere |
Pentru energie |
Pentru putere |
Pentru energie |
Pentru putere |
Pentru energie |
|||||||||||
Oe de vârf |
Restul orelor |
Ore de vârf |
Ore normale |
Ore de gol |
Ore de vârf |
Restul orelor |
Ore de vârf |
Ore normale |
Ore de gol |
Ore de vârf |
Restul orelor |
Ore de vârf |
Ore normale |
Ore de gol |
||
1. |
Înaltă tensiune
(220 kV) |
470.784 |
204.684 |
1.812 |
903 |
711 |
1.176.936 |
511.716 |
1.431 |
713 |
561 |
2.483.028 |
1.079.580 |
1.156 |
576 |
453 |
2. |
Înaltă tensiune(110 kV) |
553.596 |
240.696 |
1.978 |
985 |
776 |
1.384.020 |
601.740 |
1.517 |
756 |
595 |
2.706.180 |
1.176.600 |
1.239 |
617 |
486 |
3. |
Medie tensiune
(1-110 kV exclusiv) |
567.288 |
246.648 |
2.186 |
1.089 |
857 |
1.418.196 |
616.608 |
1.619 |
806 |
635 |
2.443.368 |
1.062.336 |
1.391 |
693 |
546 |
4. |
Joasă tensiune
(0,01-1 kV inclusiv) |
670.536 |
291.540 |
2.956 |
1.472 |
1.159 |
1.676.340 |
728.856 |
2.042 |
1.017 |
801 |
2.536.848 |
1.102.980 |
1.840 |
916 |
722 |
NOTĂ:
Tarifele
nu contin taxa pe valoarea adăugată.
ANEXA
Nr. 1.1.2
(Valabile după 5 zile de la data publicării
până la data de 31 octombrie 2001)
Nr. crt. |
Niveluri |
Preturi pentru energie electrică activă |
Preturi pentru
energia electrică reactivă livrată consumatorilor cu factor de putere mediu
lunar mai mic de 0,92 (lei/kvrah) |
|
||||||||
A. Tarif binom diferentiat |
B. Tarif monom diferentiat |
C. Tarif binom simplu |
D. Tarif binom simplu |
|
||||||||
Pentru putere (lei/kW/an) |
Pentru energie (lei/kWh) |
Pentru energie (lei/kWh) |
Pentru puterea contractată (lei/kW/an) |
Pentru energie (lei/kWh) |
Pentru energie (lei/kWh) |
|
||||||
Ore de vârf de seară |
Restul orelor |
Ore de vârf de seară |
Restul orelor |
Ore de vârf de seară |
Restul orelor |
|||||||
1. |
Înaltă tensiune (110 kV si peste) |
1.913.400 |
824.736 |
1.911 |
695 |
2.618 |
994 |
1.444.992 |
905 |
1.209 |
121 |
|
2. |
Medie tensiune
(1-110 kV exclusiv) |
2.591.700 |
1.087.596 |
1.966 |
715 |
2.895 |
1.102 |
1.623.024 |
971 |
1.324 |
132 |
|
3. |
Joasă tensiune (0,1-1 kV inclusiv) |
4.430.376 |
1.905.972 |
2.323 |
845 |
3.854 |
1.432 |
2.073.396 |
1.239 |
1.728 |
173 |
|
NOTĂ:
Tarifele
nu contin taxa pe valoarea adăugată.
ANEXA
Nr. 1.1.3
TARIFELE ZI – NOAPTE E1 SI E2
(Valabile după 5 zile de la data publicării
până la data de 31 octombrie 2001)
Nr. crt. |
Niveluri de tensiune egale cu cele din punctele dde delimitare a
instalatiilor |
Tariful E1 Pentru consumul de energie electrică din orele de zi si noapte,
inclusive din zilele de sâmbătă si duminică (lei/KWh) |
Tariful E2 Pentru consumul de energie electrică din orele de zi si din orele de
noapte (lei/KWh) |
||
Ore de zi 6,00-22,00 |
Ore de noapte*) 22,00-6,00 |
Ore de zi 6,00-22,00 |
Ore de noapte*) 22,00-6,00 |
||
1. |
Înaltă tensiune
(110 kV si peste) |
1.582 |
764 |
1.273 |
748 |
2. |
Medie tensiune
(1-110 kV exclusiv) |
1.668 |
842 |
1.414 |
835 |
3. |
Joasă tensiune
(0,1-1 kV inclusiv) |
2.183 |
1.107 |
1.857 |
1.088 |
NOTĂ:
Tarifele
nu contin taxa pe valoarea adăugată.
*) Se
aplică si consumului înregistrat în perioada vineri, ora 20,00 - luni, ora
6,00.