MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 671 LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 24
octombrie 2001
SUMAR
ORDONANTE SI HOTÃRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
136. - Ordonantã de
urgentã pentru modificarea si completarea Legii nr. 101/1998 privind
Statutul Bãncii Nationale a României
137. - Ordonantã de
urgentã pentru modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998
138. - Ordonantã de
urgentã pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind
procedura falimentului bãncilor
1.037. - Hotãrâre privind
modificarea Hotãrârii Guvernului nr. 1.166/2000 pentru stabilirea
salariului de bazã minim brut pe tarã
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii
Nationale a României
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutia României,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã de urgentã.
Articol unic. - Legea nr. 101/1998
privind Statutul Bãncii Nationale a României, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 iunie 1998,
modificatã si completatã prin Legea nr. 156/1999, se
modificã si se completeazã dupã cum urmezã:
1. Titlul
articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
“ARTICOLUL 3
Colaborarea cu alte autoritãti”
2. Dupã alineatul (4) al articolului 3 se
introduc alineatele (5), (6), (7) si (8) cu urmãtorul cuprins:
“(5) Pentru îndeplinirea angajamentelor rezultate din acorduri, tratate, conventii la care România este parte Banca Nationalã a României colaboreazã cu autoritãtile competente din tarã si din strãinãtate prin furnizarea de informatii, adoptarea de mãsuri corespunzãtoare sau în orice alt mod.
(6) În scopul întãririi stabilitãtii si
integritãtii sistemului financiar Banca Nationalã a României
poate colabora cu alte institutii si autoritãti din tarã si din
strãinãtate, acestea cuprinzând, fãrã a fi
limitative, autoritãtile însãrcinate cu supravegherea
institutiilor financiare, de asigurãri si a pietelor financiare.
(7) Colaborarea se va realiza prin schimb de
informatii sau în orice alt mod, potrivit legii si/sau acordurilor încheiate cu
aceste institutii ori autoritãti, în scopul îndeplinirii atributiilor
lor specifice si în conditii de reciprocitate si de asigurare a
confidentialitãtii informatiilor astfel furnizate.
(8) Institutiile si autoritãtile publice vor
furniza Bãncii Nationale a României informatiile pe care le
considerã necesare sau care sunt solicitate de aceasta, în scopul
realizãrii unei supravegheri eficiente si al îndeplinirii obiectivelor
Bãncii Nationale a României.”
3. Dupã alineatul (2) al articolului 26 se
introduce alineatul (3) cu urmãtorul cuprins:
“(3) Îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii cu
bunã credintã si fãrã neglijentã a oricãrui
act sau fapt în legãturã cu exercitarea, în conditiile legii, a
atributiilor de supraveghere nu poate atrage rãspunderea civilã
sau penalã, dupã caz, a membrilor consiliului de administratie
sau a personalului însãrcinat de Banca Nationalã a României în
acest sens.”
4. Alineatul (2) al articolului 55 va avea
urmãtorul cuprins:
“(2) Furnizarea de informatii de natura celor
prevãzute la alin. (1) va putea fi fãcutã sub
semnãtura guvernatorului Bãncii Nationale a României sau a
persoanelor împuternicite în acest sens, în urmãtoarele situatii:
a) în cadrul unor proceduri judiciare, la cererea
scrisã a organelor judiciare abilitate sau, dupã caz, a organelor
de cercetare penalã, cu autorizarea procurorului;
b) în cadrul negocierii sau al derulãrii unor
acorduri internationale la care România sau Banca Nationalã a României
este parte;
c) în cadrul acordurilor de cooperare cu alte
autoritãti sau din initiativa Bãncii Nationale a României, în
scopul asigurãrii îndeplinirii atributiilor specifice de supraveghere si
control asupra respectãrii prevederilor legale.”
5. Dupã alineatul (2) al articolului 55 se
introduc alineatele (3) si (4) cu urmãtorul cuprins:
“(3) Persoanele abilitate sã solicite si
sã primeascã informatii de natura secretului profesional în
domeniul bancar sunt obligate sã pãstreze confidentialitatea
acestora si le pot utiliza numai în scopul pentru care le-au solicitat sau
le-au fost furnizate potrivit legii ori acordurilor încheiate,
orice
abatere fiind pedepsitã potrivit legii.
(4) Când informatiile provin dintr-un alt stat,
acestea vor putea fi divulgate numai cu acordul expres al autoritãtii
care le-a furnizat si, dupã caz, exclusiv în scopul pentru care s-a dat
acest acord.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Guvernatorul Bãncii Nationale a României,
Mugur Constantin Isãrescu
Bucuresti,
18 octombrie 2001.
Nr. 136.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Legii bancare nr. 58/1998
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutia României,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã de urgentã.
Art. I. - Legea bancarã nr. 58/1998,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 23
martie 1998, cu modificãrile si completãrile ulterioare, se
modificã si se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Literele i) si k) ale articolului 3 vor avea
urmãtorul cuprins:
“i) actionar semnificativ - persoana
fizicã sau juridical ori grupul de persoane fizice sau juridice care
actioneazã împreunã si care detin direct sau indirect o
participatie de cel putin 5% din capitalul social al unei societãti sau
din drepturile de vot ori o participatie care permite exercitarea unei
influente semnificative asupra gestiunii si politicii de afaceri a acesteia;
.................................................................................................
k) grup de persoane care actioneazã
împreunã – douã sau mai multe persoane fizice sau juridice
care înfãptuiesc o politicã comunã fatã de
societate;”
2. Literele j) si l) ale articolului 3 se
abrogã.
3. Dupã articolul 3 se introduc articolele 31 si 32 cu
urmãtorul cuprins:
“Art. 31. - Se prezumã cã un grup de
persoane actioneazã împreunã când acesta este format din:
a) soti, rude si afini pânã la gradul al doilea
inclusiv;
b) persoanele prevãzute la lit. a) si
societãtile aflate sub controlul lor efectiv;
c) o societate, administratorii si persoanele fizice
sau juridice care exercitã controlul efectiv asupra acesteia;
d) societãti aflate sub controlul efectiv al
aceleiasi ori acelorasi persoane fizice sau juridice.
O societate se aflã sub control efectiv al unei
persoane în situatiile în care persoana fizicã sau juridicã:
a) detine cel putin 50% din drepturile de vot într-o
societate;
b) are dreptul de a numi sau de a înlocui majoritatea
membrilor consiliului de administratie al unei societãti;
c) poate decide sau influenta asupra gestiunii si
politicii de afaceri a unei societãti.
Art. 32. - Banca Nationalã a României poate
decide cã un grup de persoane actioneazã împreunã, având
în vedere si alte circumstante decât cele prevãzute la art. 31.”
4. Litera b) a articolului 14 se abrogã.
5. Literele e), f) si g) ale articolului 14 vor
avea urmãtorul cuprins:
“e) din evaluarea documentatiei prezentate
rezultã cã banca nu poate asigura realizarea obiectivelor propuse
în conditii compatibile cu buna functionare a sistemului bancar si cu regulile
unei practici bancare prudente, care sã asigure clientelei o
sigurantã satisfãcãtoare, sau cã aceste obiective
nu corespund conditiilor existente în cadrul segmentului de piatã ce
urmeazã sã fie acoperit de serviciile oferite de bancã;
f) calitatea conducãtorilor si
administratorilor bãncii sau, dupã caz, a cenzorilor acesteia nu
corespunde obiectivelor propuse si necesitãtii
desfãsurãrii activitãtii bãncii în conformitate cu
cerintele legii si cu regulile unei practici bancare prudente si
sãnãtoase;
g) calitatea actionarilor nu corespunde
necesitãtii asigurãrii unei gestiuni prudente si
sãnãtoase a bãncii si realizãrii unei supravegheri
eficiente;”
6. Dupã litera i) a articolului 14 se
introduce litera j) cu urmãtorul cuprins:
“j) Banca Nationalã a României considerã
cã supravegherea în tara de origine a unei bãnci care a solicitat
autorizarea unei sucursale este insuficientã.”
7. Dupã litera f) a articolului 16 se
introduc literele g)-k) cu urmãtorul cuprins:
“g) s-a pronuntat o hotãrâre de declansare a
procedurii falimentului bãncii, dacã aceasta mai detine
autorizatie de functionare la data pronuntãrii hotãrârii;
h) actionariatul bãncii nu mai prezintã
încredere pentru asigurarea unei gestiuni prudente si sãnãtoase a
bãncii ori nu mai permite realizarea unei supravegheri eficiente;
i) Banca Nationalã a României apreciazã
cã mentinerea autorizatiei bãncii pericliteazã interesele
deponentilor si ale altor creditori ai bãncii ori cã banca nu mai
justificã prezenta sa în piatã întrucât activitatea
desfãsuratã nu corespunde scopului pentru care banca s-a
înfiintat ori aceastã activitate nu poate fi desfãsuratã
decât prin atragerea de resurse la rate ale dobânzii mult mai mari decât cele
practicate pe piatã;
j) conducerea bãncii nu a fost asiguratã
de cel putin douã persoane pe o perioadã de cel mult 3 luni;
k) nu mai sunt îndeplinite orice alte conditii care au
stat la baza emiterii autorizatiei.”
8. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 25. - Conducãtorii si administratorii
unei bãnci trebuie sã aibã o bunã reputatie,
calificare si competentã adecvate pentru realizarea obiectivelor propuse
si pentru.crearea premiselor necesare în vederea desfãsurãrii
activitãtii bãncii în conformitate cu cerintele legii si cu
regulile unei practici bancare prudente si sãnãtoase, în scopul
asigurãrii credibilitãtii si viabilitãtii sistemului
bancar, inclusiv protejarea intereselor deponentilor si ale altor creditori ai
bãncii.
Fiecare dintre persoanele prevãzute la alin. 1
trebuie sã fie aprobatã de Banca Nationalã a României
înainte de începerea exercitãrii responsabilitãtilor.
Banca Nationalã a României are autoritatea de a
analiza în ce mãsurã sunt respectate conditiile minime
prevãzute în prezenta lege si reglementãrile date în aplicarea
acesteia, de a evalua toate circumstantele si informatiile legate de
activitatea, reputatia, integritatea moralã si de experienta
fiecãrei persoane si de a decide dacã aceste persoane corespund
cerintelor prevãzute la alin. 1.”
9. Dupã articolul 25 se introduc articolele
251 si 252 cu
urmãtorul cuprins:
“Art. 251. - Conducerea bãncii trebuie sã
fie asiguratã de cel putin douã persoane.
Conducãtorii bãncii trebuie sã
fie rezidenti în România, sã exercite exclusiv functia pentru care au
fost numiti si cel putin unul dintre acestia sã fie cetãtean
român. Ei trebuie sã fie licentiati în unul dintre domeniile economic,
juridic ori în alt domeniu care se circumscrie activitãtii
financiar-bancare si/sau sã fi absolvit cursuri postuniversitare în unul
dintre aceste domenii si sã aibã experientã de cel putin 7
ani în domeniul financiar-bancar.
Administratorii bãncii trebuie sã
aibã experientã de cel putin 3 ani în domeniul financiar-bancar.
Art. 252. - În scopul asigurãrii
credibilitãtii si viabilitãtii sistemului bancar Banca
Nationalã a României poate sã stabileascã prin
reglementãri si alte criterii specifice de evaluare a calitãtii,
activitãtii si experientei persoanelor desemnate în calitate de
conducãtor sau administrator al unei bãnci, precum si alte reguli
si norme etice si profesionale pentru personalul bancar.”
10. Dupã litera c) a alineatului 2 al
articolului 27 se introduce litera d) cu urmãtorul cuprins:
“d) îi este interzis, printr-o dispozitie
legalã, o hotãrâre judecãtoreascã sau o decizie a
unei alte autoritãti, sã conducã o bancã, o
organizatie cooperatistã de credit, o institutie financiarã sau o
societate de asigurãri.”
11. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 45. - Bãncile trebuie sã respecte
cerintele prudentiale, la nivel individual sau consolidat, dupã caz,
prevãzute în reglementãrile emise de Banca Nationalã a
României, care se referã, fãrã a fi limitative, la:
a) solvabilitate;
b) lichiditate;
c) expunerea maximã fatã de un singur
debitor si expunerea maximã agregatã;
d) expunerea fatã de persoanele aflate în
relatii speciale cu banca;
e) riscul valutar;
f) calitatea activelor, constituirea si utilizarea
provizioanelor de risc;
g) organizare si control intern.”
12. Titlul sectiunii a 4-a din capitolul IX va avea
urmãtorul cuprins:
“SECTIUNEA a 4-a
Actionari”
13. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 51. - Orice persoanã fizicã sau
juridicã ori grup de persoane care intentioneazã sã
devinã actionar semnificativ al unei bãnci trebuie sã
obtinã în prealabil aprobarea Bãncii Nationale a României, în
conformitate cu reglementãrile emise de aceasta.”
14. Dupã articolul 52 se introduc articolele
521, 522 si 523 cu
urmãtorul cuprins:
“Art. 521. - Calitatea actionarilor si structura
grupurilor din care fac parte trebuie sã corespundã nevoii
garantãrii unei gestiuni prudente si sãnãtoase a
bãncii si sã permitã realizarea unei supravegheri eficiente,
în scopul asigurãrii credibilitãtii si viabilitãtii
sistemului bancar, inclusiv protejarea intereselor deponentilor si ale altor
creditori ai unei bãnci.
Banca Nationalã a României are autoritatea de a
analiza în ce mãsurã sunt respectate conditiile minime stabilite
de prezenta lege si reglementãrile date în aplicarea acesteia, de a
evalua toate circumstantele si informatiile legate de activitatea, reputatia si
integritatea moralã ale persoanelor mentionate la art. 51 si 52,
inclusiv provenienta fondurilor destinate obtinerii participatiei, si de a decide
dacã acestea corespund cerintelor prevãzute la alin. 1.
Art. 522. - În sensul celor prevãzute la art. 521 persoanele
mentionate la art. 51 si 52 trebuie sã îndeplineascã cel putin
urmãtoarele conditii:
a) sã dispunã de o situatie
financiarã stabilã, care sã justifice în mod
satisfãcãtor provenienta fondurilor destinate obtinerii
participatiei la capitalul social al bãncii si care sã creeze
premise pentru o eventualã sustinere financiarã a bãncii;
b) sã furnizeze suficiente informatii care
sã asigure transparenta necesarã pentru identificarea structurii
grupului din care fac parte;
c) persoanele juridice sã functioneze de
minimum 3 ani, cu exceptia celor rezultate din fuziunea sau divizarea unei
persoane juridice aflate în functiune de minimum 3 ani;
d) sã fie supravegheate în mod adecvat de
cãtre autoritatea competentã din tara de origine.
Art. 52 3 . - În scopul asigurãrii
stabilitãtii si viabilitãtii sistemului bancar Banca
Nationalã a României poate sã stabileascã prin
reglementãri si alte criterii specifice de evaluare a calitãtii
actionariatului unei bãnci.”
15. Litera d) a alineatului 2 al articolului 69 va
avea urmãtorul cuprins:
“d) retragerea aprobãrii date
conducãtorilor si/sau administratorilor bãncii;”
16. Dupã litera c) a articolului 70 se introduce
litera d) cu urmãtorul cuprins:
“d) retragerea aprobãrii acordate actionarilor
semnificativi si/sau suspendarea exercitiului dreptului de vot al celorlalti
actionari, în cazurile în care persoanele respective nu mai îndeplinesc
cerintele prevãzute de prezenta lege si de reglementãrile emise
în aplicarea acesteia privind calitatea
actionariatului
unei bãnci ori înfãptuiesc o politicã individualã
sau comunã care pericliteazã asupra unei gestiuni prudente si
sãnãtoase a bãncii, în detrimentul interesului
deponentilor si al altor creditori.”
17. Dupã alineatul 1 al articolului 70 se
introduc douã alineate cu urmãtorul cuprins:
“În cazul retragerii aprobãrii acordate
actionarilor semnificativi exercitiul dreptului de vot al acestora se
suspendã.
Actionarii aflati în situatia prevãzutã
la lit. d) nu mai pot achizitiona noi actiuni ale bãncii.”
18. Articolul 79 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 79. - Mãsurile de administrare
specialã a bãncii se pot dispune în cazul în care Banca
Nationalã a României constatã una dintre urmãtoarele
situatii:
a) mãsurile de supraveghere specialã nu
au dat rezultate într-o perioadã de pânã la 120 de zile;
b) indicatorul de solvabilitate, calculat în
conformitate cu reglementãrile Bãncii Nationale a României în
raport cu fondurile proprii, se situeazã la un nivel care nu
depãseste jumãtate din nivelul minim prevãzut de aceste
reglementãri;
c) banca a încãlcat în mod repetat prevederile
legii si/sau ale reglementãrilor emise în aplicarea acesteia.
Hotãrârea Bãncii Nationale a României
privind instituirea administrãrii speciale va fi publicatã
integral sau în extras în Monitorul Oficial al României, Partea I, si în mai
multe ziare de circulatie nationalã.
Instituirea mãsurilor de administrare
specialã se dispune de Banca Nationalã a României si în cazul
sesizãrii de cãtre aceasta a instantei competente pentru
declansarea procedurii falimentului unei bãnci.”
19. Dupã alineatul 3 al articolului 82 se
introduce un nou alineat cu urmãtorul cuprins:
“În cazul în care Banca Nationalã a României
hotãrãste retragerea autorizatiei bãncii si sesizarea
instantei competente în vederea declansãrii procedurii falimentului,
pânã la pronuntarea unei hotãrâri judecãtoresti definitive
si irevocabile pentru începerea procedurii, administrarea bãncii va fi
asiguratã în continuare de administratorul special.”
20. Dupã articolul 83 se introduc articolele
831 si 832 cu
urmãtorul cuprins:
“Art. 831. - Pânã la adoptarea unei
hotãrâri de cãtre Banca Nationalã a României potrivit art.
83 alin. 1 sau, dupã caz, pânã la pronuntarea unei
hotãrâri definitive si irevocabile de cãtre instanta
judecãtoreascã potrivit alin. 2 al aceluiasi articol, executarea
actelor Bãncii Nationale a României nu se suspendã.
Art. 832. - Banca Nationalã a României este
singura autoritate în mãsurã sã se pronunte asupra
considerentelor de oportunitate, evaluãrilor si analizelor calitative
care stau la baza emiterii actelor sale.
În cazul contestãrii în instantã a
actelor Bãncii Nationale a României instanta
judecãtoreascã se va pronunta asupra legalitãtii acestor
acte.”
Art. II. - Cererile de autorizare nesolutionate la data
intrãrii în vigoare a prezentei ordonante de urgentã, care nu
sunt conforme cu prevederile Legii nr. 58/1998, astfel cum a fost
modificatã prin prezenta ordonantã de urgentã, si cu
reglementãrile emise în aplicarea acestei legi, pot fi retrase si
prezentate din nou Bãncii Nationale a României.
Dacã cererea de autorizare nu este
retrasã, deficientele existente în documentatia prezentatã
trebuie sã fie înlãturate pânã la data expirãrii
termenelor în care Banca Nationalã a României trebuie sã se
pronunte asupra acestora, potrivit prevederilor art. 13 alin. 1 si 3 din Legea
nr. 58/1998. În caz contrar devin incidente prevederile art. 14 din lege.
Art. III. - Banca
Nationalã a României va evalua calitatea conducãtorilor,
administratorilor si actionarilor bãncilor autorizate si va lua
mãsurile corespunzãtoare, astfel încât în termen de 7 luni de la
data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante de urgentã
sã se asigure îndeplinirea cerintelor prevãzute de Legea nr.
58/1998, astfel cum a fost modificatã prin prezenta ordonantã de
urgentã, si a reglementãrilor emise în aplicarea acestei legi. În
cazul conducãtorilor care au obtinut aprobarea Bãncii Nationale a
României pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante
de urgentã, rãmân valabile conditiile de pregãtire si
experientã profesionalã în vigoare la data aprobãrii
acestora.
Pentru motive justificate Banca Nationalã a
României poate prelungi termenul prevãzut la alin. 1 o singurã
datã, cu cel mult 3 luni.
În cazul neîndeplinirii cerintelor prevãzute de
lege, dupã expirarea termenelor mentionate la alin. 1 si 2 Banca
Nationalã a României va proceda, dupã caz, la aplicarea
sanctiunilor prevãzute la art. 69 alin. 2 lit. d) si e) si/sau la luarea
mãsurilor prevãzute la art. 70 lit. c) si d) sau la art. 16 din
Legea nr. 58/1998.
Art. IV. - Legea bancarã nr. 58/1998,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 23
martie 1998, cu modificãrile si completãrile ulterioare si cu
cele aduse prin prezenta ordonantã de urgentã, va fi
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupã
aprobarea acesteia în Parlament, dându-se articolelor o nouã numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Guvernatorul Bãncii Nationale a României,
Mugur Constantin Isãrescu
Bucuresti,
18 octombrie 2001.
Nr. 137.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului
bãncilor
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutia României,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã de urgentã.
Art. I. - Legea nr. 83/1998 privind procedura
falimentului bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 159 din 22 aprilie 1998, modificatã prin
Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 186/1999, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 19 noiembrie 1999, se
modificã si se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul Legii nr. 83/1998 va avea
urmãtorul cuprins:
“LEGEA Nr. 83/1998
privind procedura falimentului institutiilor de
credit”
2. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 1. - Procedura falimentului instituitã
prin prezenta lege se aplicã urmãtoarelor douã categorii
de institutii:
a) bãncilor persoane juridice române si Casei
de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., inclusiv sucursalelor acestora
având sediul în strãinãtate;
b) caselor centrale ale cooperativelor de credit,
inclusiv cooperativelor de credit afiliate acestora, numite în continuare institutii
de credit.”
3. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 2. - O institutie de credit este
consideratã în stare de faliment dacã se aflã în una
dintre urmãtoarele situatii:
a) institutia de credit nu a onorat integral o
creantã certã, lichidã si exigibilã, de cel putin 7
zile lucrãtoare de la scadentã, în cazul bãncilor,
inclusiv al Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., si de cel putin
30 de zile lucrãtoare de la scadentã, în cazul caselor centrale
ale cooperativelor de credit, inclusiv al cooperativelor de credit afiliate
acestora;
b) indicatorul de solvabilitate calculat în functie de
nivelul capitalului propriu al institutiei de credit scade sub 2%. Indicatorul
de solvabilitate se calculeazã în conformitate cu reglementãrile
emise de Banca Nationalã a României.”
4. Litera c) a alineatului 3 al articolului 3 va
avea urmãtorul cuprins:
“c) desemnarea, prin hotãrâre, a
lichidatorului, stabilirea atributiilor acestuia, controlul asupra
activitãtii lui si, dacã este cazul, înlocuirea lui.”
5. Ultimul alineat al articolului 3 va avea
urmãtorul cuprins:
“Hotãrârile judecãtorului-sindic sunt
definitive si executorii. În conditiile legii, ele vor putea fi atacate cu
recurs.”
6. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 7. - Prin hotãrârea
judecãtoreascã privind începerea procedurii falimentului,
judecãtorul-sindic ridicã administratorilor institutiei de credit
debitoare dreptul de a reprezenta institutia de credit, de a administra bunurile
institutiei respective, de a dispune de ele, va desemna lichidatorul, cu avizul
Bãncii Nationale a României, si va preciza atributiile acestuia; prin
derogare de la prevederile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 79/1999 privind
organizarea activitãtii practicienilor în reorganizare si lichidare,
lichidatorul este, de regulã, Fondul de garantare a depozitelor în
sistemul bancar, denumit în continuare Fondul.
Adunarea generalã a actionarilor bãncii
debitoare, respectiv adunarea generalã a casei centrale a cooperativelor
de credit debitoare, va putea desemna în cel mai scurt termen, cu majoritate
simplã, un reprezentant care sã îi reprezinte în cadrul
procedurii si care va avea dreptul, în conditiile legii, sã conteste
mãsurile luate de lichidator sau sã exercite cãile de atac
împotriva hotãrârilor judecãtoresti.
În prima sedintã a adunãrii creditorilor
acestia vor putea alege un alt lichidator, cu o majoritate de 51% din valoarea
creantelor valabile, înregistrate la tribunal pânã la data
prevãzutã în notificarea trimisã de
judecãtorul-sindic, sau vor putea decide mentinerea lichidatorului
desemnat de judecãtorul-sindic.
În cazul în care sunt propusi mai multi lichidatori,
va fi considerat ales lichidatorul care va întruni voturile creditorilor
titulari ai celei mai mari pãrti din valoarea creantelor înregistrate la
tribunal, în conditiile alin. 3. Pe data stabilirii atributiilor noului
lichidator de cãtre judecãtorul-sindic vor înceta atributiile
lichidatorului numit de acesta la data deschiderii procedurii. Lichidatorul
nou-numit va prelua activitatea de la lichidatorul înlocuit, sub controlul
judecãtorului-sindic.
În cazul propunerii lichidatorului de cãtre
creditori, acesta va trebui sã primeascã avizul Bãncii
Nationale a României înainte de a fi desemnat de judecãtorul-sindic.
Pe perioada lichidãrii se revocã
drepturile tuturor structurilor de conducere si control - adunarea
generalã, administratori, conducerea executivã, cenzori,
auditori.
Prevederile Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizãrii judiciare si a falimentului, republicatã,
referitoare la remuneratia lichidatorului, se aplicã în mod
corespunzãtor.
Activitatea lichidatorului este remuneratã cu
3% din sumele rezultate din operatiunile de lichidare.”
7. Alineatul 1 al articolului 9 se abrogã.
8. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 10. - Principalele atributii ale lichidatorului
sunt:
a) în momentul primirii hotãrârii
judecãtoresti privind începerea procedurii falimentului va deschide la o
bancã, care functioneazã pe teritoriul României, douã
conturi, unul în lei si altul în valutã, cu mentiunea cont tip
«institutie de credit în faliment», cu drept exclusiv de dispozitie în
interesul procedurii falimentului. În conturile tip «institutie de credit în
faliment» vor fi virate de cãtre lichidator sumele existente în conturi
la alte institutii financiar-bancare. Lichidatorul va comunica imediat
Bãncii Nationale a României banca comercialã si conturile
deschise la aceasta, dupã care Banca Nationalã a României va
transfera imediat în aceste conturi disponibilitãtile institutiei de
credit aflate în evidentele sale. În continuare operatiunile institutiei de
credit în faliment se vor desfãsura prin aceste conturi;
b) examinarea activitãtii institutiei de credit
debitoare în raport cu situatia de fapt, întocmirea unui raport
amãnuntit asupra cauzelor si împrejurãrilor care au dus la starea
de faliment, cu mentionarea persoanelor cãrora le-ar fi
imputabilã, si supunerea acestui raport judecãtorului-sindic,
spre aprobare, si Bãncii Nationale a României, spre informare, în termen
de cel mult 30 de zile de la începerea procedurii falimentului; la cererea
lichidatorului judecãtorul-sindic va putea prelungi aceastã
perioadã, pentru motive temeinice, prin încheiere;
c) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor
institutiei de credit debitoare si luarea mãsurilor
corespunzãtoare pentru conservarea lor, la începerea procedurii
falimentului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 64/1995,
republicatã;
d) angajarea, cu respectarea prevederilor legale, a personalului
necesar în vederea lichidãrii si conducerea activitãtii acestuia,
angajarea putându-se face din cadrul personalului existent al institutiei de
credit debitoare;
e) conducerea activitãtii institutiei de credit
debitoare, respectiv efectuarea de operatiuni în interesul procedurii
falimentului, inclusiv reesalonãri de credite si stabiliri de noi rate
ale dobânzilor aferente activelor institutiei de credit debitoare, cu conditia
ca orice nou nivel al ratei dobânzilor
sã
nu fie mai mic decât cel mai scãzut nivel practicat pe piata
bancarã, precum si participãri la piata valutarã
interbancarã, luarea tuturor mãsurilor, cum ar fi redimensiona-
rea personalului angajat în scopul reducerii permanente a cheltuielilor de
functionare si lichidare;
f) contractarea de împrumuturi, garantând cu activele
institutiei de credit debitoare sau fãrã garantie, cu aprobarea
judecãtorului-sindic;
g) introducerea de actiuni pentru anularea actelor
frauduloase încheiate de institutia de credit debitoare în dauna drepturilor
creditorilor în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurilor;
h) introducerea de actiuni pentru anularea
constituirilor sau a transferurilor de drepturi patrimoniale cãtre terti
si pentru restituirea de cãtre acestia a bunurilor transmise si a
valorii altor prestatii executate, realizate de institutia de credit debitoare
în dauna intereselor creditorilor, prin:
- acte de transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei
3 ani anteriori începerii procedurii falimentului; sunt exceptate
sponsorizãrile în scop umanitar derulate conform prevederilor legale;
- operatiuni comerciale în care prestatia institutiei
de credit debitoare o depãseste vãdit pe cea primitã,
efectuate în cei 3 ani anteriori începerii procedurii falimentului;
- acte încheiate în cei 3 ani anteriori începerii
procedurii falimentului, cu intentia tuturor pãrtilor implicate în
acestea de a sustrage bunuri de la urmãrirea de cãtre creditori
sau de a le leza în orice alt fel drepturile;
- acte de transfer de proprietate cãtre un
creditor pentru stingerea unei datorii anterioare sau în folosul acestuia,
efectuate în cele 120 de zile anterioare începerii procedurii falimentului,
dacã suma pe care creditorul ar putea sã o obtinã în caz
de faliment al institutiei de credit debitoare este mai micã decât valoarea
actului de transfer;
- constituirea ori perfectarea unei garantii reale
pentru o creantã care era chirografarã în cele 120 de zile
anterioare începerii procedurii falimentului;
- acte încheiate, în anul anterior începerii
procedurii falimentului, cu persoane aflate în relatii speciale cu institutia
de credit debitoare. Persoanele aflate în relatii speciale cu institutia de
credit debitoare sunt cele stabilite prin lege;
i) stabilirea datelor sedintelor adunãrii
creditorilor, ori de câte ori considerã necesar, si prezidarea
sedintelor;
j) mentinerea, rezilierea sau denuntarea unor
contracte încheiate de institutia de credit debitoare, precum si încheierea de
noi contracte în interesul procedurii falimentului;
k) examinarea creantelor asupra bãncii debitoare
si, atunci când este cazul, formularea de obiectiuni la acestea;
l) primirea sumelor în lei si în valutã pe
seama institutiei de credit debitoare si consemnarea acestora în termen de 24
de ore în noile conturi ale institutiei de credit debitoare, cu mentiunea cont
tip «institutie de credit în faliment», conturi deschise la o bancã
comercialã;
m) luarea mãsurilor corespunzãtoare
privind conturile în valutã ale institutiei de credit debitoare,
deschise la institutii de credit corespondente, prin:
- notificarea corespondentilor asupra
declarãrii în stare de faliment a institutiei de credit debitoare,
precum si asupra blocãrii disponibilitãtilor din conturile
respective în valutã;
- transferarea ulterioarã, în cel mai scurt
termen, a disponibilitãtilor în contul în valutã, cu mentiunea
cont tip «institutie de credit în faliment», ce se dezvoltã pe analitice
- pentru fiecare valutã, deschis la banca comercialã; sumele
aflate în contul în valutã vor fi convertite în lei si transferate în
contul tip «institutie de credit în faliment», deschis în lei;
- efectuarea de plãti pentru operatiunile în
curs ale institutiei de credit debitoare, precum si administrarea
eficientã a disponibilitãtilor;
n) urmãrirea încasãrii creantelor din
averea institutiei de credit debitoare, rezultate din transferul de bunuri sau
de sume de bani, efectuate de aceasta înainte de înregistrarea cererii
introductive;
o) lichidarea bunurilor si drepturilor din averea
institutiei de credit debitoare - ansamblul procedeelor, mãsurilor si
tehnicilor pentru realizarea activelor institutiei de credit în faliment, cu
respectarea principiului costului minim presupus, respectiv al
valorificãrii optime a acestora, în scopul achitãrii datoriilor
cãtre creditori prin:
1. tranzactii privind cumpãrarea de active si
asumarea de pasive prin care o institutie de credit cu o situatie
financiarã bunã achizitioneazã, partial sau total,
activele institutiei de credit debitoare si îsi asumã, partial sau
total, pasivele acesteia, incluzând totalitatea depozitelor garantate.
Tranzactiile privind cumpãrarea de active si asumarea de pasive pot fi
efectuate la vedere sau la termen cu
optiune.
Pentru tranzactiile prevãzute la acest alineat lichidatorul poate
sã perceapã o primã negociatã în functie de
calitatea activelor cumpãrate si a pasivelor asumate,
plãtibilã la momentul transferului proprietãtii, precum si
o primã pentru exercitarea optiunii, în functie de termenul optiunii,
plãtibilã la momentul negocierii.
În situatia în care pasivele asumate sub forma
depozitelor garantate depãsesc activele cumpãrate în
contrapartidã, ranzactia poate fi efectuatã prin achitarea
diferentei de cãtre Fond din resursele sale, în cazul în care acesta
este lichidatorul.
Dupã cumpãrare, pentru activele grevate
de operatiuni pentru care se probeazã cã au la bazã fraude
sau cã provin din furturi de instrumente financiare, pãrtile pot
modifica tranzactia initialã, urmând ca institutia de credit achizitoare
sã primeascã de la lichidator, în contravaloare, alte active ori
sume de bani si partea corespunzãtoare din prima negociatã în
functie de calitatea activelor cumpãrate si a pasivelor asumate,
dacã o astfel de primã a fost achitatã;
2. vânzarea de bunuri, cum ar fi: clãdiri,
terenuri, aparaturã, valori mobiliare, operatiuni de lichidare ce se
realizeazã cu respectarea prevederilor sectiunii a 6-a «Falimentul» din
Legea nr. 64/1995, republicatã;
3. alte tehnici de realizare a activelor, cum ar fi
cesiuni de creantã ori novatii, realizate în interesul procedurii
falimentului la o valoare negociatã;
p) întocmirea unui raport lunar asupra evolutiei
procedurii falimentului, respectiv asupra stadiului îndeplinirii atributiilor
de lichidator, pe care îl va prezenta judecãtorului-sindic, spre
aprobare, si Bãncii Nationale a României, spre informare. Un astfel de
raport va include informatii referitoare la valoarea totalã a creantelor
asupra institutiei de credit debitoare si la valoarea totalã a activelor
acesteia care au fost valorificate, la sumele obtinute din lichidarea si
încasarea de creante, la planul de distribuire între creditori;
q) întocmirea bilantului final de lichidare;
dacã lichidarea se prelungeste peste durata unui exercitiu financiar,
lichidatorul este obligat sã întocmeascã bilantul contabil anual
si sã îl depunã la organele si la termenele prevãzute în
modelele situatiilor financiar-contabile pentru bãnci;
r) sesizarea judecãtorului-sindic despre orice
problemã care ar cere o solutionare de cãtre acesta;
s) încheierea oricãrui document în numele
institutiei de credit debitoare, initierea si coordonarea, în numele acesteia,
a oricãrei actiuni sau proceduri legale;
t) efectuarea oricãror acte de procedurã
cerute de prezenta lege.”
9. Articolul 13 se abrogã.
10. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 16. - Orice creditor care are o creantã
certã, lichidã si exigibilã poate introduce la tribunal o
cerere împotriva unei institutii de credit debitoare care nu a onorat o astfel
de creantã în conditiile prevãzute la art. 2 lit. a).
Creditorul nu va putea introduce cererea
fãrã sã facã dovada cã în prealabil, ca
urmare a introducerii unei actiuni de executare silitã asupra contului
institutiei de credit debitoare, Banca Nationalã a României, în calitate
de tert poprit, a comunicat cã institutia de credit respectivã nu
detine disponibilitãtile necesare pentru onorarea plãtilor
respective.”
11. Articolul 17 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 17. - Banca Nationalã a României, în
calitatea sa de autoritate de supraveghere bancarã, va putea introduce
cerere pentru începerea procedurii falimentului împotriva institutiei de credit
aflate în una dintre situatiile prevãzute la art. 2.”
12. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 18. - În urma înregistrãrii cererii,
introdusã conform art. 14, 16 si 17, judecãtorul-sindic va
notifica imediat despre aceasta pãrtilor mentionate la aceste articole,
inclusiv Bãncii Nationale a României.
De la data primirii notificãrii Banca
Nationalã a României va numi un administrator special pânã la
data hotãrârii judecãtoresti definitive si executorii privind
începerea procedurii falimentului, care va avea atributiile stipulate la art.
81 din Legea bancarã nr. 58/1998. Toate cheltuielile aferente procedurii
instituite prin prezenta lege vor fi suportate din averea institutiei de credit
debitoare.
În lipsa disponibilitãtilor în conturile
prevãzute la art. 10 lit. a) se vor utiliza disponibilitãti din
fondul de lichidare prevãzut de Legea nr. 64/1995, republicatã.”
13. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 19. - La primul termen de judecatã
judecãtorul-sindic va analiza cererea si, în cazul în care institutia de
credit debitoare nu contestã starea de faliment, va da hotãrârea
privind începerea procedurii falimentului acesteia.
Contestatia împotriva cererii de declansare a
procedurii falimentului se poate face în termen de 5 zile de la data
comunicãrii acestei cereri.
Judecãtorul-sindic se va pronunta asupra
contestatiei în termen de 5 zile, termen care poate fi prelungit o
singurã datã cu încã 5 zile.
În urma pronuntãrii hotãrârii de
începere a procedurii falimentului, ca urmare a cererii introduse conform art.
14, 16 si 17 si a desemnãrii lichidatorului, cu avizul Bãncii
Nationale a României, judecãtorul-sindic va comunica aceasta
pãrtilor prevãzute la articolele mentionate, inclusiv
lichidatorului si Fondului, în vederea îndeplinirii atributiilor sale legale,
precum si oficiului registrului comertului la care institutia de credit
debitoare este înmatriculatã, pentru efectuarea mentiunii «bancã
în faliment», respectiv «casã centralã a cooperativelor de credit
în faliment». Comunicarea va fi fãcutã publicã în
douã ziare de circulatie nationalã. În situatia în care
institutia de credit în faliment are deschise sucursale în alte tãri,
Banca Nationalã a României va comunica de îndatã despre începerea
procedurii falimentului autoritãtii de supraveghere bancarã din
tara gazdã a sucursalei respective.
De la data începerii procedurii falimentului toate
actele institutiei de credit debitoare vor purta mentiunea «bancã în
faliment», respectiv «casã centralã a cooperativelor de credit în
faliment».
Pentru scopuri statistice institutiile de credit în
faliment vor fi considerate ca apartinând în continuare sectorului bancar.
Raportãrile care trebuie întocmite si transmise de cãtre
lichidator Bãncii Nationale a României, periodicitatea si modalitatea de
transmitere a acestora vor fi stabilite prin norme emise de Banca
Nationalã a României.”
14. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 20. - Judecãtorul-sindic va comunica în
aceeasi zi Bãncii Nationale a României hotãrârea sa privind
începerea procedurii falimentului institutiei de credit debitoare.
La data comunicãrii hotãrârii privind
începerea procedurii falimentului Banca Nationalã a României va închide
imediat, dupã decontarea finalã din ziua respectivã,
conturile institutiei de credit debitoare, deschise în evidentele sale, si va
transfera disponibilitãtile în conturile tip “institutie de credit în
faliment”, deschise la o bancã comercialã conform art. 10.
În ziua comunicãrii hotãrârii
operatiunile de plãti si încasãri care au fost acceptate de
cãtre sistemul de plãti - autorizat de Banca Nationalã a
României - înainte de momentul comunicãrii hotãrârii de începere
a procedurii falimentului unei institutii de credit vor fi decontate final si
irevocabil în conformitate cu procedurile uzuale.
Garantiile constituite de institutia de credit
debitoare vor fi utilizate în cadrul sistemului de plãti pentru care
acestea au fost constituite, în scopul decontãrii pozitiilor nete
aferente tuturor obligatiilor de platã ale institutiei de credit,
acceptate de sistem înainte de primirea comunicãrii de începere a
procedurii falimentului.
Garantiile rãmase neutilizate dupã
decontarea finalã a obligatiilor de platã mentionate la alineatul
precedent vor fi utilizate în interesul procedurii falimentului.
Momentul acceptãrii unei instructiuni de
platã de cãtre sistemul de plãti va fi stabilit potrivit
regulilor sistemului, conform legii si reglementãrilor în vigoare ale
Bãncii Nationale a României.
Dupã decontarea finalã si
irevocabilã a transferurilor de fonduri acceptate de sistemul de
plãti înainte de comunicarea hotãrârii de începere a procedurii
falimentului, Banca Nationalã a României va transfera sumele aflate în
aceste conturi în conturile tip “institutie de credit în faliment”, deschise la
banca comercialã stabilitã de lichidator.
Din momentul deschiderii conturilor Banca
Nationalã a României si operatorul sistemului de plãti vor
accepta pentru institutia de credit în faliment doar operatiunile de
plãti initiate de lichidator.
În continuare operatiunile financiare ale institutiei
de credit în faliment vor fi decontate final si irevocabil prin conturile
mentionate în prezenta lege.”
15. Articolul 203 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 203. - Dupã ce s-a dispus începerea
procedurii falimentului este interzis administratorilor institutiei de credit
debitoare, sub sanctiunea nulitãtii, sã înstrãineze
fãrã acordul judecãtorului-sindic actiunile, respectiv
pãrtile sociale detinute la institutia de credit debitoare care face
obiectul acestei proceduri.
Judecãtorul-sindic
va dispune indisponibilizarea actiunilor, respectiv a pãrtilor sociale,
potrivit alin. 1, în registrele speciale de evidentã sau în conturile
înregistrate electronic.”
6. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 21. - Prevederile cap. III sectiunea a 6-a
«Falimentul» din Legea nr. 64/1995, republicatã, se vor aplica
corespunzãtor si procedurii falimentului institutiilor de credit, cu
exceptia art. 79, respectiv art. 100 alin. (2), în ceea ce priveste începerea
lichidãrii dupã afisarea tabelului de creante, si art. 108, în
ceea ce priveste ordinea de platã a creantelor creditorilor asupra
institutiei de credit în faliment.”
17. Articolul 211 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 211. - Creantele creditorilor asupra institutiei
de credit în faliment vor fi plãtite în lei în urmãtoarea ordine:
1. taxele, timbrele si orice alte cheltuieli aferente
procedurii falimentului, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si
administrarea bunurilor din averea institutiei de credit în faliment, precum si
plata remuneratiei lichidatorului;
2. creantele reprezentând creditele, cu dobânzile si
cheltuielile aferente, acordate institutiei de credit în faliment în cursul
procedurii falimentului, la cererea lichidatorului si cu aprobarea
judecãtorului-sindic;
3. creantele izvorâte din contracte de muncã,
pe cel mult 6 luni anterioare începerii procedurii falimentului;
4. creantele statului provenite din impozite, taxe,
amenzi si din alte sume ce reprezintã venituri publice, potrivit Legii
nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificãrile ulterioare,
creantele Fondului, ca subrogat în drepturile deponentilor si ca urmare a
plãtilor pentru depozitele garantate, precum si creantele Bãncii
Nationale a României decurgând din credite acordate de aceasta institutiei de
credit în faliment;
5. creantele garantate cu garantii reale asupra
bunurilor;
6. creantele deponentilor garantati, în situatia în
care acestea nu au fost valorificate în sensul plãtii de cãtre
Fond în termenul legal de prescriptie a plãtilor de compensatii;
7. creantele decurgând din operatiuni de trezorerie,
din operatiuni interbancare, din operatiuni cu clientela, din operatiuni cu
titluri, din alte operatiuni bancare, precum si din cele rezultate din
livrãri de produse, prestãri de servicii sau alte lucrãri,
precum si din chirii;
8. alte creante chirografare, inclusiv creantele
deponentilor negarantati si pãrtile negarantate ale creantelor
deponentilor garantati;
9. creantele actionarilor bãncii în faliment,
respectiv creantele membrilor cooperatori ai cooperativelor de credit afiliate
casei centrale a cooperativelor de credit în faliment.”
18. Titlul capitolului IV va avea urmãtorul
cuprins:
“Rãspunderea organelor de conducere, a cenzorilor, a organelor de control, a organelor de audit - intern si extern - ale institutiei de credit în faliment”
19. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 22. - Tribunalul poate dispune ca o parte din
pasivul institutiei de credit în faliment sã fie suportatã de
cãtre membrii organelor de conducere, personalul cu atributii de control
intern si audit intern, cenzorii si auditorii independenti care au detinut
functiile respective în cei 3 ani anteriori începerii procedurii falimentului,
dacã au contribuit la falimentul acesteia prin una dintre urmãtoarele
fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele institutiei în
folosul propriu;
b) au fãcut acte de comert în interes personal,
sub acoperirea institutiei de credit;
c) au dispus, în interes personal, continuarea unei
activitãti care ducea în mod vãdit institutia de credit la
încetarea de plãti;
d) au tinut o contabilitate fictivã, au
fãcut sã disparã unele documente contabile sau nu au tinut
contabilitatea în conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul
institutiei de credit ori au mãrit în mod fictiv pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinãtoare, pentru a
procura institutiei de credit fonduri, în scopul întârzierii încetãrii
de plãti;
g) în luna precedentã încetãrii
plãtilor au plãtit sau au dispus sã se
plãteascã, cu preferintã, unui creditor, în dauna
celorlalti creditori;
h) au certificat bilanturi contabile, alte situatii
contabile ori raportãri întocmite cu nerespectarea prevederilor legale,
nu au semnalat neregulile referitoare la organizarea si functionarea
institutiei de credit sau au emis opinii asupra situatiilor financiare ale
acesteia, cu încãlcarea prevederilor legale;
i) în cadrul actiunilor de verificare nu au
identificat si nu au sesizat faptele care au condus la fraude si gestiune
defectuoasã a patrimoniului.
Aplicarea dispozitiilor alin. 1 nu
înlãturã aplicarea legii penale pentru faptele care constituie
infractiune.”
20. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 26. - Procedura falimentului va fi
închisã atunci când judecãtorul-sindic a aprobat raportul final,
când toate fondurile sau bunurile din averea institutiei de credit în faliment
au fost distribuite si fondurile nereclamate au fost depuse la Banca
Nationalã a României.
În urma cererii lichidatorului
judecãtorul-sindic va da o hotãrâre de închidere a procedurii
falimentului. Hotãrârea va fi comunicatã, în scris sau prin
presã în cel putin douã ziare de circulatie nationalã,
tuturor creditorilor institutiei de credit debitoare, oficiului registrului
comertului, Bãncii
Nationale
a României si lichidatorului care va închide conturile tip «institutie de
credit în faliment». Eventualele sume rãmase vor fi virate la bugetul de
stat.”
21. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 27. - Dispozitiile prezentei legi se
completeazã, în mãsura compatibilitãtii lor cu cele ale
Codului de procedurã civilã, precum si cu cele ale Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare si a falimentului,
republicatã.”
Art. II. - Sintagma libanca debitoare” din textul
articolelor 3, 4, 8, 12, 14, 15, 201, 202, 203, 204 si 23 din
Legea nr. 83/1998, cu modificãrile ulterioare, va fi înlocuitã cu
sintagma lainstitutia de credit debitoare”.
Art. III. - Articolul II din
Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 186/1999 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bãncilor,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 19
noiembrie 1999, se modificã si va avea urmãtorul cuprins:
“Art. II. - Procedurile de
reorganizare judiciarã declansate în baza prevederilor Legii nr.
64/1995, cu modificãrile ulterioare, vor fi continuate în conformitate
cu prevederile acestei legi.
Procedurile falimentului declansate în baza
prevederilor Legii nr. 83/1998, cu modificãrile ulterioare, vor fi
continuate în conformitate cu prevederile acestei legi.”
Art. IV. - Prezenta ordonantã de urgentã
intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului
bãncilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 159 din 22 aprilie 1998, cu modificãrile ulterioare si cu cele aduse
prin prezenta ordonantã de urgentã, va fi republicatã
dupã aprobarea prezentei ordonante de urgentã prin lege de
cãtre Parlament, dându-se textelor o nouã numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Guvernatorul Bãncii Nationale a României,
Mugur Constantin Isãrescu
Bucuresti,
18 octombrie 2001.
Nr. 138.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
modificarea Hotãrârii Guvernului nr. 1.166/2000 pentru stabilirea
salariului de bazã minim brut pe tarã
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 5 din Legea salarizãrii nr. 14/1991, cu
modificãrile ulterioare,
Guvernul României adoptã prezenta
hotãrâre.
Articol unic. - Hotãrârea
Guvernului nr. 1.166/2000 pentru stabilirea salariului de bazã minim
brut pe tarã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 615 din 29 noiembrie 2000, cu modificãrile ulterioare, se modificã
dupã cum urmeazã:
1. Articolul 1 va avea urmãtorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Pentru perioada 1 martie 2002 - 1
martie 2003 salariul de bazã minim brut pe tarã se stabileste la
1.750.000 lei lunar pentru un program complet de lucru de 170 ore în medie pe
lunã, reprezentând 10.294,15 lei/orã.
(2) Nivelul salariului de bazã minim brut pe
tarã prevãzut la alin. (1) se aplicã începând cu data de 1
martie 2002.”
2. Alineatul (1) al articolului 3 va avea
urmãtorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Nivelul salariului de bazã minim brut pe tarã stabilit potrivit art. 1 nu modificã cuantumul salariilor de bazã si nici valoarea sporurilor, primelor si a altor drepturi salariale existente la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri, stabilite prin contractul colectiv de muncã, contractul individual de muncã sau prin alte acte normative, în functie de nivelul salariului de bazã minim brut pe tarã.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul muncii si solidaritãtii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu
Bucuresti,
18 octombrie 2001.
Nr. 1.037.