MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 687 LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 30 octombrie 2001
SUMAR
LEGI SI DECRETE
527. - Lege privind ratificarea
Contractului de finantare dintre România si Banca Europeanã de
Investitii si Administratia Nationalã a Drumurilor (AND) pentru
finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a IV-a, semnat la
Bucuresti la 6 noiembrie 2000
Contract de finantare între România si Banca
Europeanã de Investitii si Administratia Nationalã a Drumurilor
(AND) (Proiectul de reabilitare a drumurilor, etapa a IV-a)
755. - Decret pentru promulgarea
Legii privind ratificarea Contractului de finantare dintre România si Banca
Europeanã de Investitii si Administratia Nationalã a Drumurilor
(AND) pentru finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a IV-a,
semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
4.320. - Ordin al ministrului
educatiei si cercetãrii cu privire la aprobarea Metodologiei de
organizare si desfãsurare a examenului pentru obtinerea certificatului
de competente profesionale
4.638. - Ordin al ministrului
educatiei si cercetãrii pentru aprobarea Normelor metodologice privind
scolarizarea copiilor lucrãtorilor migranti si asigurarea personalului
didactic calificat
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
privind
ratificarea Contractului de finantare dintre România si Banca Europeanã
de Investitii
si
Administratia Nationalã a Drumurilor (AND) pentru finantarea Proiectului
de reabilitare
a
drumurilor, etapa a IV-a, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000*)
*) A se
vedea si Decretul nr. 639 din 23 iulie 2001, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 415 din 26 iulie 2001.
Parlamentul României adoptã
prezenta lege.
Art. 1. - Se ratificã Contractul de finantare
dintre România si Banca Europeanã de Investitii si Administratia
Nationalã a Drumurilor (AND) pentru finantarea Proiectului de reabilitare
a drumurilor, etapa a IV-a, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000.
Art. 2. - Implementarea contractului de finantare va
fi realizatã de cãtre Administratia Nationalã a Drumurilor
(AND), în calitate de beneficiar final al împrumutului.
Art. 3. - Între Ministerul Finantelor Publice, pe de o
parte, si Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei si
Administratia Nationalã a Drumurilor (AND), pe de altã parte, se
va încheia un acord de împrumut subsidiar prin care se vor delega Administratiei
Nationale a Drumurilor (AND) întreaga autoritate si responsabilitate pentru
utilizarea împrumutului, realizarea proiectului si respectarea obligatiilor
asumate prin contractul de finantare.
Art. 4. - (1) Fondurile necesare în vederea
rambursãrii împrumutului, plãtii dobânzilor si a altor costuri
aferente împrumutului se vor asigura de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
(2) Contributia Guvernului României la realizarea
investitiilor finantate prin împrumutul Bãncii Europene de Investitii
mentionat la art. 1, inclusiv pentru plata taxelor si impozitelor percepute pe
teritoriul tãrii, precum si contravaloarea altor costuri locale care nu
se pot plãti din împrumutul extern, se va asigura din surse proprii ale
Administratiei Nationale a Drumurilor (AND), din alte surse atrase (ISPA,
PHARE) si, în completare, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 5. - Se autorizeazã Guvernul României ca,
prin Ministerul Finantelor Publice, de comun acord cu Banca Europeanã de
Investitii si Administratia Nationalã a Drumurilor (AND), sã
introducã pe parcursul utilizãrii împrumutului, în raport cu
conditiile concrete de derulare a contractului de finantare mentionat la art.
1, amendamente la continutul acestuia care privesc realocãri de fonduri,
modificãri de termene, precum si orice alte modificãri care nu
sunt de naturã sã sporeascã obligatiile financiare ale României
fatã de Banca Europeanã de Investitii sau sã determine noi
conditionãri economice fatã de cele convenite initial între
pãrti.
Aceastã lege a fost adoptatã de Camera
Deputatilor în sedinta din 27 august 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceastã lege a fost adoptatã de Senat în
sedinta din 13 septembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
PAUL PÃCURARU
Bucuresti,
9 octombrie 2001.
Nr. 527.
BANCA
EUROPEANÃ DE INVESTITII
FI Nr.
20.781
Agora nr.
2000 0080
ROMÂNIA -
PROIECTUL DE REABILITARE A DRUMURILOR, ETAPA A IV-A
CONTRACT DE FINANTARE
între România si Banca Europeanã de Investitii
si Administratia Nationalã a Drumurilor (AND)*)
*)
Traducere.
Acest contract este încheiat între:
România, reprezentatã de Ministerul Finantelor,
cu sediul în România, municipiul Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5,
reprezentat de doamna Valentina Siclovan, secretar de stat, denumitã în
continuare Împrumutatul, ca prima parte;
Banca Europeanã de Investitii, cu sediul
central în Marele Ducat al Luxemburgului, Luxemburg-Kirchberg, bd Konrad
Adenauer nr. 100, reprezentatã de domnul Wolfgang Roth, vicepresedinte,
denumitã în continuare Banca, ca a doua parte;
si
Administratia Nationalã a Drumurilor (AND), cu
sediul în România, municipiul Bucuresti, bd Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1,
reprezentatã de domnul Dãnilã Bucsã, director
general, denumitã în continuare AND, ca a treia parte.
Având în vedere cã:
1. La data de 1 februarie 1993 Comunitãtile
Europene si Împrumutatul au încheiat Acordul european de asociere ntre
Comunitãtile Europene si statele membre ale acestora, pe de o parte, si
România, pe de altã parte (denumit în continuare acord european).
2. În cadrul acordului european si în conformitate cu
Decizia Consiliului nr. 2.000/24/CE din 22 decembrie 1999 Consiliul
Guvernatorilor Bãncii a autorizat la data de 28 martie 2000 acordarea de
împrumuturi pentru proiecte de investitii în România.
3. La data de 4/5 iunie 1997 un acord-cadru (denumit
în continuare acord-cadru) referitor la cooperarea financiarã a
fost semnat de Împrumutat si de Bancã si este aplicabil acestui
contract.
4. Împrumutatul a propus initierea unui proiect
(denumit în continuare Proiect ) care urmeazã sã fie
realizat de AND si care constã în reabilitarea si modernizarea unor
sectiuni din reteaua principalã de drumuri, dupã cum se
specificã mai detaliat în descrierea tehnicã prezentatã în
anexa A la prezentul contract (denumitã în continuare Descrierea
tehnicã).
5. Costul total al Proiectului, astfel cum a fost
estimat de Bancã, este de 688.000.000 EUR (sase sute optzeci si opt
milioane euro), inclusiv cheltuieli neprevãzute si dobânzi pe perioada
executiei, dar excluzând impozite si taxe.
6. Costul Proiectului urmeazã sã fie
finantat astfel:
Contributia statului, fonduri proprii ale AND sau alte
fonduri EUR 443.000.000
Împrumutul Bãncii EUR 245.000.000
TOTAL: EUR 688.000.000
7. În consecintã, Împrumutatul a solicitat
Bãncii un împrumut în sumã echivalentã cu 245.000.000 EUR
(douã sute patruzeci si cinci milioane euro).
8. În baza art. 3 din acordul-cadru Împrumutatul a
fost de acord ca dobânda si toate celelalte plãti datorate Bãncii
si care apar ca urmare a activitãtilor avute în vedere prin
acordul-cadru, precum si activele si veniturile Bãncii legate de astfel
de activitãti sã fie scutite de impozite.
9. În baza art. 4 din acordul-cadru Împrumutatul a
fost de acord ca pe întreaga perioadã de efectuare a oricãrei
operatiuni financiare încheiate în conformitate cu acordul-cadru:
a) sã asigure:
i(i) ca beneficiarii sã poatã schimba în
orice valutã liber convertibilã, la cursul de schimb care
prevaleazã, sumele în moneda nationalã a Împrumutatului, necesare
pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bãncii în
legãturã cu împrumuturile si garantiile referitoare la orice
proiect; si
(ii) ca aceste sume sã fie transferabile liber,
imediat si efectiv; si
b) sã asigure:
i(i) ca Banca sã poatã schimba în orice
valutã liber convertibilã, la cursul de schimb care
prevaleazã, sumele în moneda nationalã a Împrumutatului, primite
de Bancã cu titlu de plãti aferente unor împrumuturi si garantii
sau oricãrei alte activitãti, si ca Banca sã poatã
transfera liber, imediat si efectiv sumele astfel schimbate; sau, dacã
Banca va opta astfel,
(ii) ca Banca sã poatã dispune liber de
astfel de sume pe teritoriul Împrumutatului.
10. Convinsã cã prezenta operatiune
corespunde scopurilor functiilor sale si cã este conformã cu
scopurile acordului-cadru si tinând seama de aspectele mentionate anterior,
Banca a decis sã dea curs solicitãrii Împrumutatului, acordându-i
un credit în sumã echivalentã cu 245.000.000 EUR (douã
sute patruzeci si cinci milioane euro).
11. Doamna Valentina Siclovan, secretar de stat la
Ministerul Finantelor, este pe deplin autorizatã, potrivit conditiilor
stabilite în documentul I anexat, sã semneze acest contract în numele
Împrumutatului si domnul Dãnilã Bucsã, director general,
este pe deplin autorizat, potrivit conditiilor stabilite în documentul II
anexat, sã semneze acest contract în numele AND.
12. Euro este moneda comunã a statelor
membre ale Uniunii Europene care participã la etapa a treia a Uniunii
Economice si Monetare Europene (UEM).
13. Reglementarea Consiliului (CE) nr. 1.103/97 din 17
iunie 1997 si Reglementarea Consiliului (CE) nr. 974/98 din 3 mai 1998 au
implementat anumite aspecte referitoare la introducerea monedei euro.
14. Referirile din prezentul contract la articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate, anexe si documente anexate reprezintã referiri fãcute la articolele, preambulul, paragrafele, subparagrafele, alineatele, anexele si documentele anexate ale prezentului contract.
Drept care prin prezentul contract s-a convenit
dupã cum urmeazã:
ARTICOLUL 1
Trageri
1.01. Suma creditului
Prin acest contract Banca acordã
Împrumutatului, iar Împrumutatul acceptã, un credit (denumit în
continuare credit) în sumã echivalentã cu 245.000.000 EUR
(douã sute patruzeci si cinci milioane euro), care va fi utilizat
exclusiv pentru finantarea partialã a costurilor Proiectului.
1.02. Proceduri de tragere
A. Creditul va fi pus la dispozitie pentru a fi tras
de AND, în numele Împrumutatului, în cel mult 20 de transe (denumite în
continuare transe, iar fiecare denumitã transã).
Fiecare transã va avea o valoare
echivalentã cu cel putin 10 milioane euro (cu exceptia ultimei transe),
dar nu mai mult de 20 milioane euro.
B. Tragerea fiecãrei transe se va efectua în
baza unei cereri scrise (denumitã în continuare cerere) din partea
AND, în numele Împrumutatului, potrivit conditiilor mentionate în paragraful
1.04. Fiecare cerere:
a) va specifica suma solicitatã pentru tragere
în cadrul transei;
b) va specifica valuta în care AND, în numele
Împrumutatului, solicitã sã fie trasã transa, ca fiind o
valutã la care se face referire în paragraful 1.03;
c) va specifica rata dobânzii aplicabilã,
dacã este cazul, indicatã anterior de Bancã la AND, în
numele Împrumutatului, fãrã angajament;
d) va specifica data preferatã pentru
efectuarea tragerii, întelegându-se cã Banca poate disponibiliza transa
în termen de pânã la 4 luni calendaristice de la data cererii; si
e) va fi însotitã de documente justificative,
solicitate conform prevederilor subparagrafului 1.04 C.
Nici o cerere nu va putea fi efectuatã
dupã data de
31 decembrie 2004. Sub rezerva prevederilor
subparagrafului 1.02 C fiecare cerere este irevocabilã.
C. Cu 10-15 zile înainte de data
disponibilizãrii transei, în cazul în care cererea este conformã
cu prevederile subparagrafului 1.02 B si în mãsura în care documentele
justificative puse la dispozitie în conformitate cu prevederile subparagrafului
1.02 B alin. e) sunt acceptabile pentru Bancã, aceasta va remite
Împrumutatului si AND o notificare (denumitã în continuare aviz de
tragere) prin care:
a) va confirma valoarea si valuta transei specificate
în cerere;
b) va specifica rata dobânzii aplicabilã
transei conform paragrafului 3.01; si
c) va specifica data disponibilizãrii transei.
În cazul în care unul sau mai multe elemente specificate
în avizul de tragere nu sunt conforme cu elementele corespunzãtoare din
cerere, AND, în numele Împrumutatului, într-un interval de 3 zile
lucrãtoare în Luxemburg de la primirea avizului de tragere, poate revoca
cererea printr-o notificare adresatã Bãncii si, ca urmare,
cererea si avizul de tragere vor rãmâne fãrã efect.
D. Tragerea se va efectua în acel cont bancar, în
numele si pe seama Împrumutatului sau AND, pe care AND, în numele
Împrumutatului, îl va notifica Bãncii cu cel putin 8 zile înainte de
data efectuãrii tragerii.
1.03. Valuta tragerii
Sub rezerva existentei disponibilitãtilor,
Banca va disponibiliza fiecare transã în valuta pentru care AND, în
numele Împrumutatului, si-a exprimat o preferintã. Fiecare valutã
de tragere va fi euro, o valutã a unuia dintre statele membre ale
Bãncii care nu participã la etapa a treia a UEM sau orice
altã valutã care este tranzactionatã pe scarã
largã pe principalele piete valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeazã sã
fie trase în alte valute decât euro Banca va aplica cursurile de schimb de
referintã calculate si publicate de Banca Centralã
Europeanã din Frankfurt sau, în lipsa acestora, cursurile de schimb care
prevaleazã pe orice altã piatã financiarã aleasã
de Bancã, la o datã cuprinsã într-un interval de 15 zile
anterior datei efectuãrii tragerii, dupã cum va decide Banca.
1.04. Conditii de tragere
A. Tragerea primei transe, conform paragrafului 1.02,
va fi conditionatã de îndeplinirea în mod satisfãcãtor
pentru Bancã a urmãtoarelor conditii, si anume ca înainte de data
primei cereri:
a) un consilier juridic al Împrumutatului sã fi
emis un aviz juridic privind semnarea în mod corespunzãtor a acestui
contract de cãtre Împrumutat, precum si privind documentele relevante,
în forma si continutul acceptabile pentru Bancã;
b) un consilier juridic al AND sã fi emis un
aviz juridic privind semnarea în mod corespunzãtor a acestui contract de
cãtre AND, precum si privind documentele relevante, în forma si
continutul acceptabile pentru Bancã;
c) toate aprobãrile necesare privind controlul
schimbului valutar (dacã este cazul) sã fi fost obtinute pentru a
permite AND sã efectueze trageri în conditiile prezentului contract si
pentru a permite Împrumutatului sã ramburseze împrumutul (astfel cum
este definit în paragraful 2.01) si sã plãteascã dobânda
si toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; astfel de
aprobãri trebuie sã se extindã si asupra deschiderii si
mentinerii conturilor în care AND, în numele Împrumutatului, solicitã
Bãncii sã disponibilizeze creditul;
d) Banca sã fi primit dovezi
satisfãcãtoare în limba englezã, care sã ateste
cã Împrumutatul a autorizat si a împuternicit pe deplin AND sã
solicite trageri si sã primeascã sumele corespunzãtoare în
conformitate cu prezentul contract, în numele si pe seama Împrumutatului;
e) Banca sã fi primit dovezi
satisfãcãtoare privind împuternicirea persoanei sau a persoanelor
autorizate sã semneze cererile, precum si specimenele de
semnãturã autentificate ale acestei sau acestor persoane;
f) Banca sã fi primit dovezi
satisfãcãtoare care sã ateste cã AND a înfiintat o
unitate de implementare a Proiectului, cu o structurã adecvatã,
care sã poatã realiza Proiectul;
g) Banca sã fi primit dovezi
satisfãcãtoare care sã ateste angajarea consultantilor în
conditiile paragrafului 6.10;
h) Banca sã fi primit dovezi
satisfãcãtoare în limba englezã, referitoare la
împuternicirea doamnei Valentina Siclovan si a domnului Dãnilã
Bucsã de a semna acest contract în numele Împrumutatului si, respectiv,
al AND, precum si o copie de pe o rezolutie satisfãcãtoare, prin
care AND sã fie autorizatã sã fie parte la acest contract.
Dacã o cerere pentru tragerea primei transe
este efectuatã înainte de primirea de cãtre Bancã a unor
dovezi satisfãcãtoare, demonstrând cã aceste conditii au
fost îndeplinite, o astfel de cerere va fi consideratã ca fiind
primitã de Bancã la acea datã la care conditiile vor fi
fost îndeplinite.
B. Tragerea fiecãrei transe ulterioare primei
transe va fi conditionatã de primirea de cãtre Bancã,
înainte sau chiar la data cererii respective, a unor dovezi la care se face
referire în subparagraful 1.04 C.
În plus tragerea fiecãrei asemenea transe se va
face cu conditia ca Banca sã fie convinsã permanent cã
suficiente fonduri continuã sã fie asigurate în conformitate cu
prevederile paragrafului 6.07, astfel încât sã se asigure realizarea si
terminarea la timp a Proiectului.
Fiecare tragere, inclusiv tragerea primei transe, va
fi în plus conditionatã de aprobarea de cãtre autoritãtile
competente din domeniul mediului a lucrãrilor care urmeazã
sã fie finantate din sumele acelei trageri.
C. În decurs de 90 de zile de la tragerea
oricãrei transe AND va remite Bãncii dovezi
satisfãcãtoare, demonstrând cã AND a efectuat cheltuieli
(excluzând impozitele si taxele plãtibile în România) pentru articolele
finantate de Bancã, în conformitate cu Descrierea tehnicã, în
sumã globalã egalã cu toate transele trase anterior, mai
putin o sumã de 3.000.000 EUR, exceptie fãcând ultima tragere.
Dacã vreo parte a acestor dovezi nu este satisfãcãtoare
pentru Bancã, aceasta poate disponibiliza proportional mai putin decât
suma solicitatã, fãrã a contraveni însã conditiilor
subparagrafului 1.02 A.
D. Pentru calcularea echivalentului în euro al sumelor
cheltuite Banca va aplica cursul de schimb în vigoare cu 30 de zile înainte de
data cererii.
E. Dacã vreo parte a dovezilor furnizate de AND
nu este satisfãcãtoare pentru Bancã, aceasta poatã
fie sã actioneze în concordantã cu prevederile ultimei fraze din
subparagraful 1.04 A, fie sã elibereze proportional mai putin decât suma
solicitatã.
1.05. Anularea creditului
În cazul în care costul Proiectului va fi mai mic
decât cifra estimatã în preambul, Banca poate, printr-o notificare
adresatã Împrumutatului si AND, sã anuleze creditul proportional
cu diferenta. Împrumutatul poate oricând, printr-o notificare adresatã
Bãncii, sã anuleze integral sau partial orice sumã
netrasã din credit, cu conditia ca, dacã Împrumutatul
anuleazã orice transã care a fãcut obiectul unui aviz de
tragere si care nu a fost revocatã în conformitate cu prevederile
subparagrafului nr. 1.02 C, sã plãteascã un comision
calculat asupra sumei anulate, la o ratã fixã egalã cu
jumãtate din rata dobânzii aplicabilã acelei transe.
Banca poate, dupã data de 30 aprilie 2005,
printr-o notificare adresatã Împrumutatului si AND, sã anuleze
partea din credit pentru care nu s-a efectuat nici o tragere.
1.06. Anularea si suspendarea creditului
Banca poate, printr-o notificare adresatã
Împrumutatului si AND, sã anuleze integral sau partial, în orice moment
si cu efect imediat, partea netrasã din credit:
a) ca urmare a aparitiei oricãrui eveniment
mentionat în subparagraful 10.01 A sau 10.01 B; sau
b) dacã vor surveni situatii exceptionale care
vor afecta negativ accesul Bãncii pe piata nationalã de capital
sau pe pietele internationale de capital relevante.
Alternativ, dacã a survenit o situatie dintre
cele desrise la alin. a) sau b) de mai sus si în opinia Bãncii aceasta
are un caracter temporar, Banca poate suspenda integral sau partial, printr-o notificare
adresatã Împrumutatului si AND, partea netrasã din credit.
Într-un astfel de caz suspendarea va continua pânã când Banca
înstiinteazã Împrumutatul si AND cã este din nou în
mãsurã sã emitã un aviz de tragere cu privire la
acea parte din credit.
Suspendarea nu va implica nici o extindere a datei de
anulare prevãzute în paragraful 1.05.
Totusi Banca nu va fi îndreptãtitã
sã anuleze sau sã suspende, în temeiul alin. b) al acestui
paragraf, nici o transã care a fãcut obiectul unui aviz de
tragere.
Partea netrasã din credit va fi
consideratã ca anulatã dacã Banca solicitã
rambursarea în baza art. 10.
În cazul în care creditul este anulat în temeiul alin.
a) de mai sus, Împrumutatul va plãti un comision pentru suma
anulatã a oricãrei transe netrase care a fãcut obiectul
unui aviz de tragere, la o ratã anualã de 0,75%, calculat de la
data avizului de tragere respectiv pânã la data anulãrii.
1.07. Valuta comisioanelor
Comisioanele datorate de Împrumutat Bãncii în
baza prezentului articol vor fi calculate si plãtibile în euro.
ARTICOLUL 2
Împrumutul
2.01. Suma împrumutului
Împrumutul (denumit în continuare împrumut) va
cuprinde totalul sumelor în valutele disponibilizate de Bancã, astfel
cum au fost notificate de Bancã cu ocazia disponibilizãrii
fiecãrei transe.
2.02. Valuta de rambursare
Fiecare rambursare efectuatã în baza art. 4
sau, dupã caz, a art. 10 se va face în valutele dizponibilizate si în
proportiile în care acestea sunt cuprinse în soldul împrumutului.
2.03. Valuta dobânzii si a altor obligatii de
platã
Dobânda si celelalte obligatii de platã datorate conform prevederilor art. 3, 4 si 10 vor fi calculate si plãtibile proportional în fiecare valutã în care împrumutul este rambursabil.
Orice altã platã va fi efectuatã
în valuta specificatã de Bancã, avându-se în vedere valuta în
care s-au efectuat cheltuielile ce urmeazã sã fie rambursate prin
acea platã.
2.04. Notificãri ale Bãncii
Dupã disponibilizarea fiecãrei transe
Banca va transmite Împrumutatului si AND o situatie rezumativã
cuprinzând suma, data tragerii si rata dobânzii pentru acea transã.
ARTICOLUL 3
Dobânda
3.01. Rata dobânzii
A. Soldul nerambursat al oricãrei transe va fi
purtãtor de dobândã la rata specificatã în avizul de
tragere aferent acesteia, care va fi rata dobânzii aplicabilã la data
emiterii avizului de tragere pentru împrumuturile exprimate în valuta
respectivã si acordate de Bancã împrumutatilor sãi în
aceleasi conditii de rambursare si de platã a dobânzii ca cele pentru
transa în cauzã.
B. Dobânda va fi plãtibilã semestrial la
datele specificate în paragraful 5.03.
3.02. Dobânda la sumele cu scadentã
depãsitã
Fãrã a contraveni prevederilor art. 10
si ca exceptie de la cele ale paragrafului 3.01, pentru orice sumã
restantã plãtibilã în conditiile acestui contract se va
datora dobânda de la data scadentei pânã la data efectivã a
plãtii, la o ratã anualã calculatã dupã cum
urmeazã:
a) pentru o sumã datoratã din orice
transã, la o ratã egalã cu suma a:
i(i) 2,5% (doi virgulã cinci procente); si
(ii) rata relevantã specificatã conform
paragrafului 3.01; si
b) pentu orice altã sumã, la o
ratã egalã cu suma a:
i(i) 2,5% (doi virgulã cinci procente); si
(ii) rata dobânzii perceputã de Bancã la
data scadentei pentru împrumuturi acordate în valuta respectivã pe
termen de 20 de ani.
Aceastã dobândã este
plãtibilã în aceeasi valutã ca si suma restantã
pentru care este datoratã.
ARTICOLUL 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea obisnuitã
Împrumutatul va rambursa împrumutul conform graficului
de rambursare prezentat în anexa B.
4.02. Rambursarea anticipatã
voluntarã
A. Împrumutatul poate rambursa anticipat integral sau
partial o transã, în baza unei comunicãri scrise (denumitã
în continuare notificare de rambursare anticipatã) în care se
specificã suma (suma rambursatã anticipat) care
urmeazã sã fie rambursatã anticipat si data propusã
pentru rambursarea anticipatã (data rambursãrii anticipate),
care va fi o datã specificatã în paragraful 5.03 (fiecare
denumitã datã de platã). Notificarea de rambursare
anticipatã va fi transmisã Bãncii cu cel putin o
lunã înainte de data rambursãrii anticipate. Rambursarea
anticipatã va fi conditionatã de plata de cãtre Împrumutat
a unei compensatii, dacã este cazul, datoratã Bãncii în
conformitate cu prevederile subparagrafelor 4.02 B si 4.02 C.
B. Valoarea compensatiei va fi suma diferentei de
dobândã neîncasatã de Bancã pentru fiecare semestru
încheiat la datele de platã ulterioare datei rambursãrii
anticipate, calculatã dupã cum se specificã în urmãtorul
subparagraf si diminuatã în conformitate cu prevederile subparagrafului
4.02 C.
Suma acestei diferente va fi calculatã ca fiind
suma prin care:
x) dobânda care ar fi fost plãtibilã în
timpul acelui semestru pentru transa sau partea din transã
rambursatã anticipat depãseste
y) dobânda care ar fi fost astfel plãtibilã
în timpul acelui semestru dacã ar fi fost calculatã la rata de
referintã; în acest scop rata de referintã înseamnã
rata anualã a dobânzii (diminuatã cu 15 puncte procentuale) pe
care Banca o stabileste cu o lunã înainte de data rambursãrii
anticipate ca fiind rata standard pentru un împrumut acordat de Bancã
din surse proprii împrumutatilor sãi, denominat în valuta transei
respective, având aceleasi caracteristici financiare ca si transa care
urmeazã sã fie rambursatã anticipat, în special aceeasi
periodicitate pentru plata dobânzii, aceeasi perioadã
rãmasã pânã la scadentã si acelasi tip de
rambursare.
Rata dobânzii pe care Banca, urmând procedurile
stabilite de Consiliul Guvernatorilor Bãncii, o stabileste pentru un
împrumut este, în conformitate cu statutul Bãncii, determinatã pe
baza conditiilor dominante de pe piata de capital.
C. Fiecare sumã calculatã în acest mod
va fi diminuatã la data rambursãrii anticipate prin aplicarea
unei rate de discont egale cu rata determinatã conform alin. y) al
subparagrafului 4.02 B.
D. Banca va notifica Împrumutatului valoarea
compensatiei datorate sau, dupã caz, neperceperea vreunei compensatii.
Dacã pânã la ora 5 p.m. - ora Luxemburgului la data
notificãrii Împrumutatul nu confirmã în scris intentia sa de a
efectua rambursarea anticipatã în conditiile comunicate de Bancã,
notificarea de rambursare anticipatã va rãmâne fãrã
efect. Cu exceptia unui astfel de caz
mentionat anterior, Împrumutatul va avea obligatia sã efectueze plata în
conformitate cu notificarea de rambursare anticipatã si sã
plãteascã dobânda datoratã asupra sumei rambursate
anticipat, precum si orice altã sumã datoratã
conform
prezentului paragraf.
4.03. Rambursarea anticipatã obligatorie
A. Dacã Împrumutatul ramburseazã
anticipat în mod voluntar, partial sau integral, orice alt împrumut contractat
initial pe o perioadã mai mare de 5 ani, Banca poate solicita
rambursarea anticipatã a unei pãrti din suma nerambursatã
în acel moment a împrumutului, în aceeasi proportie cu aceea dintre suma
rambursatã anticipat si suma totalã nerambursatã a tuturor
acelor împrumuturi. Banca va adresa Împrumutatului cererea sa, dacã este
cazul, în termen de 4 sãptãmâni de la primirea notificãrii
respective conform prevederilor subparagrafului 8.02 a). Orice sumã
solicitatã de Bancã va fi plãtitã, împreunã
cu dobânda datoratã, la data indicatã de Bancã,
datã care nu va preceda data rambursãrii anticipate a celuilalt
împrumut. Rambursarea anticipatã a unui împrumut printr-un nou împrumut
cu termen de rambursare cel putin la fel de mare ca si termenul neexpirat al
împrumutului rambursat anticipat nu va fi consideratã rambursare
anticipatã.
B. În cazul în care costul total al Proiectului se va
situa semnificativ sub cifra specificatã în preambul Banca poate cere
rambursarea anticipatã a împrumutului proportional cu diferenta.
4.04. Prevederi generale privind rambursarea
anticipatã conform prezentului articol
Rambursarea anticipatã va fi efectuatã
în toate valutele împrumutului, proportional cu sumele nerambursate respective,
exceptând cazul în care Împrumutatul poate alege în schimb sã ramburseze
anticipat, în conditiile paragrafului 4.02, întreaga sumã trasã
si nerambursatã, într-o singurã transã.
În cazul rambursãrii anticipate partiale în
toate valutele fiecare sumã rambursatã anticipat va determina o
reducere pro rata a fiecãrei rate rãmase de rambursat.
Dispozitiile prezentului articol nu vor contraveni prevederilor art. 10.
ARTICOLUL 5
Plãtile
5.01. Locul plãtii
Fiecare sumã plãtibilã de
cãtre Împrumutat conform acestui contract va fi plãtitã în
contul respectiv comunicat
Împrumutatului si AND de cãtre Bancã. Banca va indica
contul cu cel putin 15 zile înainte de data scadentei pentru prima platã
pe care o va face Împrumutatul si va notifica orice schimbare a contului cu cel
putin 15 zile înainte de data primei plãti la care se aplicã
modificarea. Aceastã perioadã de notificare nu se aplicã
în cazul plãtilor efectuate în baza art. 10.
5.02. Calculul plãtilor referitoare la o
fractiune de an
Orice sumã datoratã sub formã de
dobândã, comision sau în alt mod de cãtre Împrumutat, conform
acestui contract, si calculatã pentru orice fractiune din an va fi
calculatã pe baza unui an de 360 de zile si a unei luni de 30 de zile.
5.03. Datele de platã
Sumele datorate semestrial conform acestui contract
sunt plãtibile Bãncii în fiecare an la datele de 10 aprilie si 10
octombrie. Orice platã scadentã într-o zi nelucrãtoare va
fi plãtibilã în ziua lucrãtoare imediat urmãtoare. Zi
lucrãtoare înseamnã o zi în care bãncile sunt deschise
pentru tranzactii în centrul financiar al tãrii a cãrei
monedã nationalã este moneda sumei datorate, cu mentiunea
cã în cazul monedei euro zi lucrãtoare înseamnã o
zi în care instructiunile de creditare sau transfer în euro se
prelucreazã prin sistemul de decontare euro, denumit Transfer rapid
automat transeuropean cu privire la decontãrile brute în timp real
(TARGET).
Alte sume datorate conform prezentului contract sunt
plãtibile în termen de 7 zile lucrãtoare de la primirea de
cãtre Împrumutat a cererii emise de Bancã. O sumã
datoratã de Împrumutat va fi consideratã plãtitã în
momentul în care aceasta este primitã de Bancã.
ARTICOLUL 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea împrumutului si a altor fonduri
AND, în numele Împrumutatului, va folosi sumele
împrumutului si celelalte fonduri mentionate în planul de finantare descris în
preambul exclusiv pentru executia Proiectului.
6.02. Finalizarea Proiectului
AND, în numele Împrumutatului, se angajeazã
sã realizeze Proiectul în conformitate cu Descrierea tehnicã si
sã îl finalizeze pânã la data specificatã în aceasta,
datã care poate fi modificatã periodic cu aprobarea
Bãncii.
6.03. Costul majorat al Proiectului
În cazul în care costul Proiectului depãseste cifra estimatã prezentatã la pct. 5 din preambul Împrumutatul si/sau AND vor obtine finantare pentru a acoperi depãsirea costului fãrã a apela la Bancã, astfel încât sã permitã AND sã finalizeze Proiectul în conformitate cu Descrierea tehnicã. Planurile pentru finantarea costului suplimentar vor fi comunicate Bãncii în timp util pentru aprobare.
6.04. Procedura de licitatie
AND se angajeazã sã achizitioneze bunuri
si servicii si sã comande lucrãri pentru Proiect, acolo unde este
cazul si în mod satisfãcãtor pentru Bancã, prin licitatie
internationalã deschisã participantilor din toate tãrile.
6.05. Asigurare
Atât timp cât împrumutul este nerambursat AND va
asigura în mod corespunzãtor toate lucrãrile si
proprietãtile care fac parte din Proiect, în conformitate cu practica
obisnuitã pentru lucrãri de interes public similare.
6.06. Întretinerea
Atât timp cât împrumutul este nerambursat AND se va
îngriji ca toate proprietãtile ce fac parte din Proiect sã fie
întretinute, reparate, ca acestora sã li se facã reparatii
capitale si sã fie modernizate, dupã cum va fi necesar, pentru a
fi mentinute în bunã stare de
functionare.
6.07. Alocarea fondurilor
Împrumutatul se angajeazã sã aloce anual
Proiectului suficiente fonduri bugetare si/sau alte resurse financiare, pentru
completarea planului de finantare a Proiectului, pentru partea
neacoperitã de împrumut, si sã permitã finalizarea la timp
a acestuia în conformitate cu Descrierea tehnicã.
6.08. Auditarea conturilor
Împrumutatul si AND se angajeazã sã
supunã auditãrii anuale, în conformitate cu standardele contabile
internationale, atât Fondul special al drumurilor, creat în baza Legii nr. 118
din 16 octombrie 1996, cât si conturile, bugetul si situatiile financiare ale
AND.
6.09. Functionarea Proiectului
Atât timp cât împrumutul este nerambursat si
dacã Banca nu îsi va fi dat consimtãmântul altfel în scris, AND
îsi va pãstra titlul de proprietate si posesiunea asupra activelor care
fac parte din Proiect sau, dupã caz, va înlocui si va reînnoi aceste
active si va mentine Proiectul în permanentã functionare, în
conformitate cu scopul sãu initial. Banca poate sã nu îsi dea
consimtãmântul numai în cazul în care actiunea propusã ar
prejudicia interesele Bãncii în calitate de creditor al Împrumutatului
sau ar face ca Proiectul sã devinã neeligibil pentru finantare
din partea Bãncii.
6.10. Servicii de consultantã
AND se obligã sã angajeze, în urma unei
proceduri de selectie satisfãcãtoare pentru Bancã,
consultanti internationali ale cãror calificare, experientã si
termeni de referintã vor fi satisfãcãtori pentru
Bancã, în urmãtoarele scopuri:
a) sã asigure asistentã AND în ceea ce
priveste proiectarea si specificatiile Proiectului (incluzând pregãtirea
pentru fiecare sectiune de drum inclusã în prezentul contract a
studiilor privind impactul asupra mediului) si pregãtirea documentelor
de licitatie respective;
b) sã asigure asistentã AND pentru
licitarea lucrãrilor si serviciilor referitoare la Proiect;
c) sã certifice evidenta cheltuielilor
efectuate, mentionate în subparagraful 1.04 C;
d) sã supervizeze si sã raporteze asupra
implementãrii Proiectului.
6.11. Aranjamente speciale
AND se angajeazã ca sectiunile din drumurile
nationale cuprinse în anexa A si localizate în zone municipale sã fie
incluse în sfera lucrãrilor cuprinse în Proiect.
6.12. Prevederi privind mediul
Atât timp cât împrumutul este nerambursat AND:
a) îsi va desfãsura activitãtile în
conformitate cu legislatia aplicabilã privind mediul si cu standardele
Uniunii Europene referitoare la protectia mediului, dupã cum acestea pot
fi amendate si modificate, dupã caz, va obtine si va mentine toate
autorizatiile guvernamentale necesare aplicabile în aceastã
privintã;
b) va realiza toate lucrãrile de întretinere,
constructie si reabilitare, precum si politicile de reducere a impactului
asupra mediului, care pot fi necesare în cadrul Proiectului, în conformitate cu
buna practicã si cu standardele la care se face referire la alin. a) al
acestui paragraf; si
c) va realiza toate lucrãrile de întretinere si
de reabilitare pentru facilitãtile Proiectului, care pot fi solicitate
de autoritãtile competente.
6.13. Vizite
A. Împrumutatul întelege cã Banca poate fi
obligatã sã divulge Curtii de Conturi a Comunitãtilor
Europene (denumitã în continuare Curtea de Conturi) acele
documente referitoare la Împrumutat si la Proiect, care sunt necesare pentru
îndeplinirea sarcinilor Curtii de Conturi, în conformitate cu legislatia
Uniunii Europene.
B. Împrumutatul va determina AND sã
permitã persoanelor desemnate de Bancã, care pot fi însotite de
reprezentati ai Curtii de Conturi, sã viziteze amplasamentele,
instalatiile si lucrãrile incluse în Proiect si sã efectueze
acele verificãri pe care acestia le doresc. În acest scop Împrumutatul
le va acorda sau se va asigura cã le va fi acordatã toatã
asistenta necesarã. Cu ocazia unei astfel de vizite reprezentantii
Curtii de Conturi pot solicita AND sã prezinte documentele care cad sub
incidenta subparagrafului 6.13 A.
ARTICOLUL 7
Garantii
7.01. Garantii
Dacã Împrumutatul va acorda unei terte
pãrti vreo garantie pentru îndeplinirea oricãreia dintre
obligatiile sale privind datoria externã sau orice fel de
preferintã ori prioritate în legãturã cu acestea,
Împrumutatul, dacã Banca va solicita, va furniza Bãncii o
garantie echivalentã pentru îndeplinirea obligatiilor sale în cadrul
prezentului contract sau va acorda Bãncii o preferintã ori o
prioritate echivalentã.
Împrumutatul confirmã cã în prezent nu
existã nici o astfel de garantie, preferintã sau prioritate.
ARTICOLUL 8
Informatii
8.01. Informatii privind Proiectul
AND:
a) se va asigura cã evidentele sale prezintã
toate operatiunile referitoare la finantarea si realizarea Proiectului;
b) va transmite Bãncii, în limba englezã
sau în traducere în limba englezã:
i(i) pânã la 30 iunie 2001 si ulterior,
trimestrial, pânã a terminarea Proiectului, câte un raport privind
implementarea Proiectului, care va fi elaborat de consultantii independenti
mentionati la alin. g) al subparagrafului 1.04 A;
(ii) la 6 luni dupã încheierea Proiectului, un
raport privind terminarea Proiectului; si
(iii) periodic, orice alte documente sau informatii
suplimentare privind finantarea, implementarea si functionarea Proiectului,
dupã cum Banca poate solicita în mod rezonabil, aceste rapoarte fiind
elaborate si aprobate de consultantul independent, mentionat la alin. g) al
subparagrafului 1.04 A;
c) va supune aprobãrii Bãncii
fãrã întârziere orice modificare de naturã
materialã în planurile generale, graficul de executie, planurile de
finantare sau în programul de cheltuieli ale Proiectului, în legãturã
cu aspectele fãcute cunoscute Bãncii înainte de semnarea acestui
contract;
d) va informa Banca în timp util despre orice situatie
care impune consimtãmântul Bãncii, în conformitate cu prevederile
paragrafului 6.09; si
e) va informa în general Banca despre orice fapt sau
eveniment ce îi este cunoscut, care poate prejudicia în mod substantial sau
poate afecta conditiile de executie sau de functionare a Proiectului.
8.02. Informatii privind Împrumutatul
Împrumutatul va informa Banca:
a) imediat despre orice hotãrâre luatã
de el din orice motiv sau despre orice situatie care îl obligã ori
despre orice cerere care i s-a fãcut de a rambursa anticipat orice
împrumut acordat initial pentru o perioadã mai mare de 5 ani;
b) imediat despre orice intentie din partea sa de a
acorda în favoarea unei terte pãrti orice garantie pentru oricare dintre
activele sale; sau
c) în general despre orice situatie sau eveniment care
ar putea împiedica îndeplinirea oricãrei obligatii a Împrumutatului
asumate în cadrul acestui contract sau ar prejudicia în mod substantial ori ar
afecta conditiile de executie sau de functionare a Proiectului.
8.03. Informatii privind AND
AND:
a) va furniza Bãncii în fiecare an, în termen
de o lunã de la publicarea lor, raportul anual, bilantul contabil,
contul de profit si pierderi si raportul auditorului, efectuate în
concordantã cu standardele internationale de contabilitate; si
b) va informa Banca:
(i) imediat în legãturã cu orice
modificare adusã documentelor sale statutare de bazã si cu orice
schimbare a statutului legal sau a mandatului sãu; sau
(ii) în general despre orice situatie sau eveniment
care ar putea împiedica îndeplinirea oricãreia dintre obligatiile sale
asumate în cadrul prezentului contract.
ARTICOLUL 9
Speze si cheltuieli
9.01. Impozite, taxe si comisioane
Împrumutatul si/sau AND vor plãti toate
impozitele, taxele, comisioanele si alte impuneri de orice naturã,
inclusiv taxele de timbru si taxele de înregistrare, aferente semnãrii
sau implementãrii prezentului contract sau a oricãrui document
legat de acesta si aferente acordãrii oricãrei garantii pentru
împrumut.
Împrumutatul va plãti integral capitalul, dobânda, comisioanele si alte sume datorate în baza prezentului contract, brut, fãrã deducerea vreunei impuneri nationale sau locale de orice fel, cu conditia ca, dacã Împrumutatul este obligat prin lege sã facã orice astfel de deducere, acesta sã majoreze suma de platã cãtre Bancã, astfel încât dupã deducere suma netã primitã de Bancã sã fie echivalentã cu suma datoratã.
9.02. Alte speze
Împrumutatul va suporta orice costuri profesionale,
bancare, de transfer sau de schimb valutar, ocazionate de semnarea sau de
implementarea acestui contract ori a documentelor legate de acesta si de
acordarea oricãrei garantii pentru împrumut.
ARTICOLUL 10
Rambursarea anticipatã ca urmare a unui caz de
neîndeplinire a obligatiilor
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea
Împrumutatul va rambursa împrumutul sau orice parte a
acestuia pe baza cererii fãcute în acest sens de Bancã:
A. imediat:
a) dacã vreo informatie materialã sau
document remis Bãncii de cãtre sau în numele Împrumutatului ori
al AND, în legãturã cu negocierea acestui contract sau pe
perioada în care acesta este în vigoare, se dovedeste incorect în orice detaliu
de naturã materialã;
b) dacã Împrumutatul nu ramburseazã la
data scadentei orice parte din împrumut, nu plãteste dobânda la acesta
sau nu efectueazã orice altã platã cãtre Banca,
dupã cum este prevãzut în prezentul contract;
c) dacã, din cauza neîndeplinirii
oricãrei obligatii în legãturã cu acest împrumut,
Împrumutatului sau AND i se cere sã ramburseze anticipat orice împrumut
acordat initial pentru un termen mai mare de 5 ani;
d) dacã survine vreun eveniment sau o situatie
care este posibil sã pericliteze îndeplinirea obligatiilor de
platã care decurg din împrumut sau sã afecteze negativ orice
garantie acordatã pentru acesta;
e) dacã vreo obligatie asumatã de
Împrumutat si la care se face referire la pct. 8 si 9 din preambul
înceteazã sã fie îndeplinitã cu privire la orice împrumut
acordat oricãrui împrumutat din România din resursele Bãncii sau
ale Uniunii Europene;
f) dacã Împrumutatul sau AND nu îsi
îndeplineste orice obligatie cu privire la orice alt împrumut acordat de
Bancã din resursele Bãncii sau ale Uniunii Europene; sau
g) (i) dacã un executor intrã în posesia
oricãrei pãrti a activelor AND sau dacã un creditor,
lichidator ori administrator este desemnat pentru orice parte a acestora; sau
(ii) dacã orice retinere, executare, sechestru
sau orice alt proces este initiat ori aplicat asupra proprietãtii AND;
B. la expirarea unei perioade rezonabile,
specificatã de Bancã într-o comunicare cãtre Împrumutat,
fãrã ca problema sã fi fost remediatã în mod
satisfãcãtor pentru Bancã:
a) dacã Împrumutatul sau AND nu îndeplineste
vreo obligatie care rezultã din prezentul contract, alta decât cea
mentionatã în subparagraful 10.01 A alin b); sau
b) dacã vreun fapt esential prevãzut în
preambul se modificã sau se dovedeste eronat si dacã modificarea
fie prejudiciazã interesul Bãncii, în calitate de creditor al
Împrumutatului, fie afecteazã negativ implementarea sau functionarea
Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Prevederile paragrafului 10.01 nu vor limita nici un
alt drept legal al Bãncii de a solicita rambursarea anticipatã a
împrumutului.
10.03. Daune
În cazul solicitãrii rambursãrii
anticipate conform prevederilor paragrafului 10.01, Împrumutatul va
plãti Bãncii o sumã calculatã la data la care s-a
fãcut solicitarea, oricare este mai mare dintre:
a) o sumã calculatã conform prevederilor
subparagrafului 4.02 A, aplicatã asupra sumei care a devenit
scadentã si plãtibilã si cu efect de la data scadentei
specificatã în solicitarea scrisã a Bãncii; si
b) o sumã calculatã la o ratã
anualã de 0,25% de la data solicitãrii pânã la data la
care fiecare ratã de rambursare a sumei solicitate ar fi fost
rambursabilã dacã nu ar fi fost fãcutã solicitarea.
10.04. Nederogãri
Neîndeplinirea sau îndeplinirea cu întârziere de
cãtre Bancã a exercitãrii oricãruia dintre
drepturile sale conform prevederilor prezentului articol nu va fi consideratã
ca o renuntare la un astfel de drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite ca urmare a solicitãrii
formulate conform prevederilor prezentului articol vor fi utilizate în primul
rând pentru plata daunelor, comisioanelor si a dobânzii, în aceastã
ordine, si în al doilea rând pentru acoperirea ratelor nerambursate în ordinea
inversã a scadentelor. Acestea se vor aplica între transe, dupã
cum va considera Banca.
ARTICOLUL 11
Legea si jurisdictia
11.01. Legea
Prezentul contract, precum si întocmirea, interpretarea si validitatea lui vor fi guvernate de legea francezã. Locul realizãrii acestui contract este sediul central al Bãncii.
11.02. Jurisdictia
Toate litigiile privind acest contract vor fi supuse
Curtii de Justitie a Comunitãtilor Europene (denumitã în
continuarea Curtea).
Pãrtile la acest contract renuntã, prin
acesta, la orice imunitate sau drept de a obiecta fatã de jurisdictia
Curtii.
O decizie a Curtii, emisã conform prevederilor
prezentului paragraf, va fi definitivã si obligatorie pentru
pãrti, fãrã restrictie sau rezervã.
11.03. Dovada sumelor datorate
În orice actiune juridicã ce decurge din acest
contract certificarea de cãtre Bancã a oricãrei sume
datorate Bãncii potrivit acestui contract va constitui dovada prima
facie a unei astfel de sume.
ARTICOLUL 12
Clauze finale
12.01. Notificãri
Notificãrile si ale comunicãri transmise în legãturã cu prezentul contract vor fi trimise la adresele mentionate la pct. 1 de mai jos, cu exceptia notificãrilor cãtre Împrumutat si AND în legãturã cu litigiile în curs sau în declansare, care vor fi trimise la adresele specificate la pct. 2 de mai jos, unde Împrumutatul si AND îsi aleg sediul:
- pentru Bancã: 1. 1 0 0 , b o u l e v a r d
Konrad Adenauer, L-2950 Luxemburg-Kirchberg, Marele Ducat al Luxemburgului;
- pentru Împrumutat: 1. str. Apolodor nr. 17, sectorul
5, RO-70060, Bucuresti, România;
2. Misiunea României pe lângã
Comunitãtile Europene, 107, r u e G a b r i e l l e , B - 1 1 8 0
Bruxelles, Belgia;
- pentru AND: 1. bd Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1,
RO-77113,
Bucuresti, România;
2. Misiunea României pe lângã
Comunitãtile Europene, 107, rue Gabrielle, B-1180 Bruxelles, Belgia.
Fiecare parte poate, prin notificarea celeilalte
pãrti, sã îsi schimbe adresele mentionate mai sus, cu conditia ca
adresele de la pct. 2 de mai sus sã fie schimbate numai cu altã
adresã din cadrul Uniunii Europene.
12.02. Forma notificãrii
Notificãrile si alte comunicãri, pentru
care sunt mentionate în acest contract perioade fixe sau care fixeazã
ele însele perioade obligatorii pentru destinatar, vor fi transmise personal,
prin scrisoare recomandatã, telegramã, telex sau orice alte
mijloace de transmitere care fac posibilã dovada primirii de
cãtre destinatar. Data înregistrãrii sau, dupã caz, data
declaratã a primirii documentului transmis va fi concludentã
pentru determinarea unei perioade.
12.03. Preambul, anexe si documente anexate
Preambulul si urmãtoarele anexe fac parte din
acest contract:
- anexa A “Descrierea tehnicã”;
- anexa B “Graficul de rambursare”.
Urmãtoarele documente sunt anexate la prezentul
contract:
- documentul I “Împuternicirea pentru semnare din
partea Împrumutatului”;
- documentul II “Împuternicirea pentru semnare din
partea AND”.
Ca urmare pãrtile la prezentul contract au
convenit ca acesta sã fie semnat în 4 exemplare originale în limba
englezã, fiecare paginã fiind semnatã cu initiale în
numele Împrumutatului de doamna Carmen Ghitã, director general adjunct,
în numele Bãncii de domnul Gerhard Hurtz, consilier-sef, si în numele
AND de doamna Eugenia Dunca, director.
Semnat pentru si în numele României, Valentina Siclovan |
Semnat pentru si în numele Bãncii Europene de
Investitii, Wolfgang Roth |
Semnat pentru si în numele Administratiei Nationale a Drumurilor (AND), Dãnilã Bucsã |
Bucuresti,
6 noiembrie 2000.
DESCRIEREA TEHNICÃ
România - Proiectul de reabilitare a drumurilor, etapa
a IV-a
Scopul Proiectului este de a reabilita si moderniza mai multe sectoare din reteaua românã de drumuri europene.
Sunt vizate urmãtoarele tronsoane de drumuri:
- tronsonul 1: Cluj-Napoca-Dej-Bistrita-Suceava (E 576
- 310,5 km);
- tronsonul 2: Petrosani-Simeria (E 79 - 74,5 km);
- tronsonul 3: Lugoj-Caransebes-Drobeta-Turnu
Severin-Craiova (E 70 - 254 km).
Lungimea totalã de drum reabilitat si modernizat
efectiv pe tronsonul 1 mentionat mai sus va fi stabilitã numai
dupã ce proiectul detaliat al tuturor sectiunilor din Proiect va fi
încheiat.
Se asteaptã ca o lungime de cel putin 240 km pe
tronsonul 1, între orasele Cluj-Napoca si Câmpulung Moldovenesc, sã fie
inclusã în Proiect.
Proiectul cuprinde detalii de executie, studii de
impact asupra mediului si documentele de licitatie (pentru toate tronsoanele de
drum avute în vedere), precum si achizitionarea de terenuri, constructii,
supervizare de lucrãri si dare în exploatare (numai pentru sectoarele de
drum care vor fi reabilitate si modernizate). Creditul va fi folosit în scopul
finantãrii cheltuielilor aferente tronsoanelor 1 si 2.
Reabilitarea si modernizarea vor cuprinde ranforsarea
pãrtii carosabile existente sau realizarea de noi structuri de drum. În
majoritatea cazurilor partea carosabilã va fi lãrgitã cu
un acostament carosabil suplimentar de 0,75 m pânã la 2,50 m, pe ambele
pãrti, în functie de situatia traficului.
Pentru teren deluros, acolo unde este cazul, vor fi
adãugate benzi de urcare.
Proiectul include, de asemenea, reabilitarea
infrastructurii de drenare (conducte tubulare si casetate, santuri) si a
podurilor. Proiectul cuprinde si alte lucrãri necesare pentru
modernizare, precum lucrãri de consolidare, ziduri de sprijin, santuri,
lucrãri de terasare, reabilitarea drumurilor de acces pe o lungime de
pânã la 25 m de la intersectii, indicatoare si marcarea drumurilor.
Viteza proiectatã va fi de 80-90 km/h în teren
plat si de 50-60 km/h în teren deluros, în functie de topografie si
aliniamente.
Data estimatã de terminare a lucrãrilor
este luna octombrie 2004.
Sectiunile transversale tip ale sectoarelor de drum de
pe tronsoanele avute în vedere sunt urmãtoarele:
|
Ranforsarea
benzilor existente |
Consolidarea
acostamentelor |
Banda
suplimentarã de urcare sau ranforsarea celei existente |
Lãrgirea
acostamentelor pânã la lãtimea pãrtii carosabile |
Numãr
de benzi |
Lãtimea
sectiunii pavate |
Lãtimea totalã
a platformei |
Tipul1 |
2 x 3,50
m |
2 x 0,75
m (+2 x 0,75 m)*) |
- |
- |
2 |
8,5 m |
10,00 m |
Tipul 2 |
2 x 3,50
m |
2 x 0,75
m (+2 x
0,75 m)*) |
3,50 m (2,50
m)**) |
- |
3 |
12 m (11
m) |
13,50 m
(12,50 m) |
Tipul 3 |
2 x 3,50
m |
0 (+2 x
0,50 m)*) |
- |
2 x 2,50
m |
2 + 2 |
12 m |
13,00 m |
Tipul 4 |
2 x 7,00
m |
2 x 0,75
m |
- |
|
4 |
15,9 m |
19,40 m |
Tipul 5
(zone municipale) |
2 x
(3,50 - 10) m |
0 |
- |
|
4 |
|
7,00 -
20,00 m +
eventual banda de separare |
*) Pe stratul de balast se vor pune dale de beton sau
de pãmânt vegetal înierbat.
**) 2,50 m în teren deluros cu panta
transversalã accentuatã combinatã cu riscul
alunecãrilor de teren.
Detaliile referitoare la sectoarele de drum de pe
tronsoanele avute în vedere sunt:
|
Drumul |
Sectiunea |
Lungimea(km) |
Sectiunea transversalã |
|||||
Tip 1 (km) |
Tip 2 (km) |
Tip 3 (km) |
Tip 4 (km) |
Tip 5 (km) |
|||||
1a |
DN6 |
E70 |
Lugoj-Caransebes |
39,0 |
37,5 |
|
|
1,5 |
|
1b |
DN 6 |
E 70 |
Caransebes-Drobeta-Turnu
Severin |
113,0 |
104,5 |
1,0 |
|
1,5 |
6,0 |
1c |
DN 6 |
E 70 |
Drobeta-Turnu
Severin-Craiova |
102,0 |
90,5 |
5,0 |
|
|
6,5 |
|
|
|
............................................................ |
......... |
......... |
......... |
......... |
......... |
......... |
|
|
|
Subtotal
1 (EC-ISPA) |
254,0 |
232,5 |
6,0 |
|
3,0 |
12,5 |
2a |
DN 1C |
E 576 |
Cluj-Napoca-Dej |
53,5 |
|
|
|
33,0 |
20,5 |
2b |
DN 17 |
E 576 |
Dej
granita Nãsãud/Suceava |
116,0 |
93,0 |
14,0 |
|
|
9,0 |
2c |
DN 17 |
E 576 |
Granita
Nãsãud/Suceava-Suceava*) |
141,0 |
126,0 |
11,0 |
|
|
4,0 |
2d |
DN 66 |
E 79 |
Petrosani-Simeria |
74,5 |
64,5 |
8,0 |
|
|
2,0 |
|
|
|
............................................................ |
......... |
......... |
......... |
......... |
......... |
......... |
|
|
|
Subtotal
2 (EIB) |
385,0 |
283,5 |
33,0 |
33,0 |
0 |
35,5 |
|
|
|
TOTAL
GENERAL: |
639,0 |
516,0 |
39,0 |
33,0 |
3,0 |
48,0 |
*) Inclusiv reabilitarea a 4 km în cadrul zonei urbane
a orasului Suceava.
Lungimile sectiunilor transversale tip prezentate în
tabelul de mai sus sunt doar orientative.
Configuratia finalã a sectiunii transversale a
fiecãrui sector de drum care urmeazã sã fie reabilitat si
modernizat va fi stabilitã prin acordul dintre Bancã si AND, o
datã ce proiectele detaliate ale tuturor sectiunilor Proiectului vor fi
definitivate.
GRAFIC DE RAMBURSARE
România - Proiectul de reabilitare a drumurilor, etapa
a IV-a
Data scadentã a ratei de rambursat |
Sume de rambursat exprimate ca procent din împrumut |
1. 10
aprilie 2006 |
3,33 % |
2. 10
octombrie 2006 |
3,33 % |
3. 10
aprilie 2007 |
3,33 % |
4. 10
octombrie 2007 |
3,33 % |
5. 10
aprilie 2008 |
3,33 % |
6. 10
octombrie 2008 |
3,33 % |
7. 10
aprilie 2009 |
3,33 % |
8. 10
octombrie 2009 |
3,33 % |
9. 10
aprilie 2010 |
3,33 % |
10. 10
octombrie 2010 |
3,33 % |
11. 10
aprilie 2011 |
3,33 % |
12. 10
octombrie 2011 |
3,33 % |
13. 10
aprilie 2012 |
3,33 % |
14. 10
octombrie 2012 |
3,33 % |
15. 10
aprilie 2013 |
3,33 % |
16. 10
octombrie 2013 |
3,33 % |
17. 10
aprilie 2014 |
3,33 % |
18. 10
octombrie 2014 |
3,33 % |
19. 10
aprilie 2015 |
3,33 % |
20. 10
octombrie 2015 |
3,33 % |
21. 10
aprilie 2016 |
3,33 % |
22. 10
octombrie 2016 |
3,33 % |
23. 10
aprilie 2017 |
3,33 % |
24. 10
octombrie 2017 |
3,33 % |
25. 10
aprilie 2018 |
3,33 % |
26. 10
octombrie 2018 |
3,33 % |
27. 10
aprilie 2019 |
3,33 % |
28. 10
octombrie 2019 |
3,33 % |
29. 10
aprilie 2020 |
3,33 % |
30. 10
octombrie 2020 |
3,43 % |
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind ratificarea Contractului
de
finantare dintre România si Banca Europeanã de Investitii
si
Administratia Nationalã a Drumurilor (AND)
pentru
finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor,
etapa
a IV-a, semnat la Bucuresti la 6 noiembrie 2000
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z
ã:
Articol unic. - Se promulgã Legea privind
ratificarea Contractului de finantare dintre România si Banca Europeanã
de Investitii si Administratia Nationalã a Drumurilor (AND) pentru
finantarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a IV-a, semnat la
Bucuresti la 6 noiembrie 2000, si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
8 octombrie 2001.
Nr. 755.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
EDUCATIEI SI CERCETÃRII
cu
privire la aprobarea Metodologiei de organizare si desfãsurare a
examenului
pentru
obtinerea certificatului de competente profesionale
Ministrul educatiei si cercetãrii,
în baza prevederilor alin. (3) si (4) ale art. 26 din
Legea învãtãmântului nr. 84/1995, republicatã, cu
modificãrile si completãrile ulterioare,
în conformitate cu Hotãrârea Guvernului nr.
23/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetãrii,
cu modificãrile si completãrile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobã Metodologia de organizare
si desfãsurare a examenului pentru obtinerea certificatului de competente
profesionale, prevãzutã în anexa care face parte
integrantã din prezentul ordin.
Art. 2. - Cu data intrãrii în vigoare a acestui
ordin se abrogã orice dispozitie contrarã prezentei metodologii.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. 4. - Directia generalã pentru
învãtãmânt preuniversitar, Directia generalã pentru
învãtãmânt în limbile minoritãtilor, inspectoratele
scolare si conducerile liceelor vor aduce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul educatiei si cercetãrii,
Ecaterina Andronescu
Bucuresti,
29 august 2001.
Nr. 4.320.
de organizare si desfãsurare a examenului
pentru obtinerea certificatului de competente profesionale
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Metodologia de organizare si desfãsurare a
examenului pentru obtinerea certificatului de competente profesionale se
adreseazã absolventilor liceelor industriale, agricole, silvice,
economico-administrative si de servicii, pedagogice, de informaticã, de
metrologie, de artã si sportive, ai seminariilor teologice liceale si ai
claselor bilingve.
2. Certificatul de competente profesionale este un act
prin care se confirmã pregãtirea de specialitate si profesionalã
dobânditã de absolventii de liceu în clasele IX-XII (XIII), cursuri de
zi.
3. Candidatilor proveniti de la
învãtãmântul liceal seral, filiera tehnologicã, li se
elibereazã certificate de competente profesionale numai dacã în
clasele IX-XIII au studiat discipline de specialitate si tehnologice si fac
dovadã cã au lucrat în productie cel putin un an în meserii corespunzãtoare
celei pentru care au fost scolarizati sau au efectuat practicã în
productie în conditiile prevãzute pentru cei de la
învãtãmântul de zi.
4. Candidatii proveniti din învãtãmântul de stat pot sustine examenul de certificare a competentelor profesionale fãrã taxã, de cel mult douã ori. Prezentãrile ulterioare la acest examen sunt conditionate de achitarea unor taxe.
Candidatii din învãtãmântul particular
vor sustine examenul de certificare a competentelor profesionale cu
taxã, într-un centru de examen organizat, astfel:
a) pentru unitãtile de învãtãmânt
acreditate, în unitatea respectivã;
b) pentru unitãtile de învãtãmânt
autorizate, într-un centru de examen apartinând învãtãmântului de
stat, stabilit de inspectoratul scolar judetean sau al municipiului Bucuresti.
Taxa de examen va fi stabilitã de fiecare
inspectorat scolar. La stabilirea cuantumului taxelor se vor lua în calcul toate
cheltuielile pentru fiecare candidat.
5. Înscrierea candidatilor pentru examenul de obtinere
a certificatului de competente profesionale se face la secretariatul liceului
la care elevul este înscris sau pe care l-a absolvit (în cazul candidatilor din
seriile anterioare), în perioada stabilitã prin graficul de actiuni
privind organizarea si desfãsurarea probei.
6. Certificatul de competente profesionale se
elibereazã de secretariatul liceului dupã încheierea cursurilor
clasei terminale (a XII-a/a XIII-a) acelor absolventi care au obtinut la roba
practicã de specialitate, prevãzutã în prezenta metodologie,
cel putin media 7.
7. Eliberarea certificatului de competente
profesionale nu este conditionatã de promovarea examenului de bacalaureat,
cu exceptia profilului pedagogic.
CAPITOLUL II
Proba pentru obtinerea certificatului de competente
profesionale
8. (1) Obtinerea certificatului de competente profesionale presupune sustinerea si promovarea de cãtre candidati a unei probe practice de specialitate.
(2) În cazul candidatilor de la liceele sportive
înscrierea la examenul pentru obtinerea certificatului de competente profesionale este conditionatã
de prezentarea avizului medical la zi.
9. (1) Proba practicã pentru obtinerea
certificatului de competente profesionale constã în executarea unei
lucrãri în profil (lucrãri scrise, eseuri, lucrãri
practice pe calculator, lucrãri muzicale/artistice, piese,
lucrãri de întretinere si reparatii, mãsurãri,
verificãri, determinãri de caracteristici, identificarea si
remedierea defectelor, lucrãri practice referitoare la sistemul contabil
al agentilor economici, probã practicã
sportivã, probe practice artistice etc.), urmatã de prezentarea
si motivarea/argumentarea teoreticã a acesteia.
(2) La liceele teologice la probele practice se
adaugã si douã probe scrise.
(3) La liceele cu profil sportiv proba practicã
este completatã de o probã teoreticã scrisã, cu
subiecte si bareme elaborate de inspectorul de specialitate. Pentru aceste
licee proba practicã este eliminatorie si se desfãsoarã
înaintea celei scrise.
CAPITOLUL III
Comisiile de examinare
10. (1) Evaluarea probelor pentru obtinerea
certificatului de competente profesionale se face de cãtre o comisie propusã
de unitatea de învãtãmânt, avizatã de inspectorul de
specialitate si aprobatã de inspectorul scolar general judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, cu 3 zile înainte de începerea probei. În
cazul claselor de informaticã si al liceelor/claselor sportive
propunerea se face de cãtre inspectorul de specialitate.
(2) Pentru seminariile teologice liceale comisia de examinare este propusã de unitatea de învãtãmânt, avizatã de inspectorul de specialitate si de conducerea fiecãrui cult si aprobatã de inspectorul general cu 3 zile înainte de începerea probei.
11. O comisie se constituie pentru un numãr
maxim de 90 de candidati (de regulã 3 clase).
12. (1) Comisiile sunt alcãtuite din:
a) presedinte - directorul sau directorul adjunct al liceului
(de regulã cadre cu pregãtire de specialitate);
b) vicepresedinte - responsabilul catedrei de specialitate
din unitatea scolarã respectivã;
c) membri: - un profesor din unitatea scolarã
respectivã, specialist în domeniul în care s-au pregãtit
candidatii;
- cadrul didactic care a asigurat instruirea
practicã la clasa (grupa) respectivã sau, în cazul în care nu
existã instruire practicã, alt cadru didactic de specialitate din
unitatea respectivã sau din altã unitate de
învãtãmânt.
(2) În cazul liceelor/claselor de informaticã
cei 2 membri din cadrul comisiei sunt profesori de specialitate din altã
unitate scolarã decât cea în care au învãtat elevii.
(3) În cazul liceelor/claselor bilingve presedintele
comisiei va fi inspectorul de limbi moderne, dacã acesta este specialist
în limba modernã respectivã, sau un profesor metodist de
specialitate.
Vicepresedintele comisiei îndeplineste si functia de secretar;
acolo unde este cazul, un alt membru al comisiei va fi desemnat responsabil cu
respectarea normelor de protectie a muncii.
Inspectorul de specialitate va stabili atributiile
pentru fiecare membru al comisiei. Acestea vor fi consemnate în fise
individuale, care vor fi semnate de persoanele desemnate în comisie si vor fi
pãstrate la dosarul comisiei.
În cazul liceelor tehnologice din comisie poate face parte
în calitate de observator, fãrã drept de notare, un reprezentant
al partenerului social. În cazul liceelor teologice observatorul poate fi un
reprezentant al cultului respectiv. Pentru liceele sportive observatorul poate
fi un reprezentant al Directiei judetene pentru tineret si sport.
13. Comisiile au urmãtoarele atributii:
- întocmesc graficul de actiuni privind
organizarea si desfãsurarea probei si îl afiseazã cu cel putin
douã zile înainte de începerea acesteia;
- pregãtesc documentatia tehnicã,
sãlile, aparatele, instrumentele, sculele, dispozitivele, materialele
necesare si asigurã conditiile normale de desfãsurare a probei;
- asigurã asistenta medicalã de
specialitate pe perioada desfãsurãrii probei practice de
specialitate (acolo unde specialitatea examinatã o impune);
- stabilesc criteriile de evaluare pentru
lucrãrile practice, probele orale sau scrise, abilitãtile tehnice
specifice exercitãrii meseriei, parametrii descrierii si
motivãrii lucrãrilor; stabilesc în dimineata sustinerii probei
(dupã caz) subiectele pentru proba practicã selectate din listele
cu teme comunicate candidatilor; presedintele si vicepresedintele comisiei de
la liceele sportive participã la extragerea subiectului pentru proba
scrisã dintre cele 3 variante elaborate de inspectorul de specialitate;
- extragerea se desfãsoarã în
dimineata sustinerii probei scrise la inspectoratul scolar, în prezenta
inspectorului general si a inspectorului de specialitate;
- presedintele si vicepresedintele comisiei
rãspund de securitatea subiectului pânã la deschiderea lui în
unitatea scolarã în care se desfãsoarã examenul;
- desemneazã prin tragere la sorti, în
cazul desfãsurãrii unei probe scrise, câte 2 supraveghetori
pentru fiecare salã;
- organizeazã si efectueazã
examinarea si notarea candidatilor; afiseazã rezultatele probelor în
fiecare zi si la sfârsitul etapei;
- înainteazã inspectoratului scolar un
raport asupra modului de desfãsurare a examenului, care trebuie
sã continã propuneri cu privire la optimizarea
desfãsurãrii examenului pentru obtinerea certificatului de
competente profesionale.
CAPITOLUL IV
Organizarea si desfãsurarea probei
14. Fiecare unitate scolarã va elabora graficul
propriu de desfãsurare a examenului pentru obtinerea certificatului de
competente profesionale în perioada 1-31 mai.
15. Organizarea si desfãsurarea probei:
Graficul de actiuni privind organizarea si desfãsurarea
probelor cuprinde:
- perioada pentru depunerea fiselor de
înscriere;
- programarea pe zile si ore a candidatilor, în
ordine alfabeticã, pe clase (grupe) si meserii (specializãri);
- numãrul maxim al candidatilor dintr-o
grupã va fi stability de fiecare unitate scolarã, în functie de
posibilitãtile sale.
Durata probei practice pentru liceele sportive se stabileste
în functie de ramura de sport, numãrul concurentilor si de baza
materialã existentã.
Catedra de specialitate din fiecare liceu elaboreazã si afiseazã, pânã la sfârsitul lunii noiembrie din semestrul I al anului scolar terminal, listele cuprinzând temele pentru probele practice, specifice fiecãrei specializãri/meserii; în selectarea temelor se va tine seama de aspectele fundamentale prevãzute în programa scolarã si se va urmãri în mod special latura practic-aplicativã a meseriei sau domeniului.
16. Temele probelor practice vor fi astfel stabilite
încât sã aibã grade de complexitate aproximativ egale.
Proba practicã se desfãsoarã în afara
orelor de curs.
Proba practicã se sustine în cabinete sau
laboratoare de specialitate, baze sportive acoperite sau în aer liber, ateliere,
poligoane, ferme sau statii-pilot, în unitãtile scolare liceale sau în
unitãtile economice cu care acestea dezvoltã relatii de
parteneriat. În cazul liceelor/claselor de muzicã, coregrafie si teatru
proba practicã se poate sustine public.
La liceele industriale, agricole, silvice, economice,
de metrologie si la seminariile teologice proba practicã se desfãsoarã
într-o sãptãmânã de instruire practicã programatã
în ultima parte a semestrului II. La celelalte licee/clase proba pentru obtinerea
certificatului de competente profesionale se va desfãsura în cursul
semestrului II, conform unei planificãri fãcute de catedra de
specialitate, aprobatã de directorul scolii si avizatã de
inspectorul de specialitate. La liceele sportive proba scrisã se
desfãsoarã simultan în toate unitãtile scolare din judet,
respectiv din municipiul Bucuresti.
În ziua si la ora anuntate prin grafic fiecare
candidat de la liceele industriale, agricole, silvice, economico-administrative,
de metrologie va extrage biletul, va executa si va prezenta în fata comisiei
lucrarea practicã corespunzãtoare instruirii profesionale si
stiintifice din domeniile în care s-a specializat.
Durata de executie a lucrãrilor practice pentru
liceul tehnologic trebuie sã fie de pânã la 3 ore, tinându-se seama
de prevederile normelor de timp si de parametrii de calitate prevãzuti
în normativele din unitãtile economice.
Proba practicã pentru liceul tehnologic se
desfãsoarã în douã etape:
- candidatii din grupa respectivã
executã lucrãrile practice, fãrã a depãsi 3
ore; membrii comisiei evalueazã lucrãrile respective si
acordã o notã fiecãrui candidat;
- dupã expirarea timpului stabilit pentru
executarea lucrãrilor fiecare candidat îsi va prezenta lucrarea în fata comisiei;
membrii comisiei pot adresa candidatului întrebãri, fãrã a
depãsi un timp maxim de 20 de minute pentru fiecare candidat.
Pentru liceele de artã (arte plastice,
muzicã, coregrafie, teatru), liceele de informaticã si clasele
bilingve sau clasele cu predare în limba germanã elevii aleg,
pânã la sfârsitul semestrului I, subiectele lucrãrilor (dintre
cele propuse de catedra de specialitate) si elaboreazã/pregãtesc
lucrãrile sub îndrumarea profesorilor desemnati de catedra de specialitate
în acest scop. În ziua si la ora anuntate prin grafic fiecare candidat va
prezenta si va sustine lucrarea elaboratã/pregãtitã,
rãspunzând la întrebãrile comisiei.
Pentru sectia teoreticã din cadrul liceelor de
muzicã subiectele pentru dicteu melodic si solfegiu vor fi
pregãtite de comisia de examen cu o orã înainte de începerea pro-
bei si vor fi elaborate în conformitate cu programa scolarã.
CAPITOLUL V
Continutul probei pentru obtinerea certificatului
de competente profesionale
17. Continutul probei practice este, în functie de
filierã, profil si specializare:
a) la liceele industriale si de metrologie, agricole,
silvice, economico-administrative si de servicii, la liceele de arte plastice,
decorative si ambientale:
- executarea unei lucrãri practice în
profil;
- prezentarea si motivarea teoreticã;
b) la liceele/clasele cu profil de informaticã:
- prezentarea si motivarea teoreticã a
unui produs soft realizat în timpul orelor de aplicatii practice de laborator
în semestrul II;
- realizarea practicã a cerintelor din
biletul extras în ziua probei, bilet cuprinzând douã subiecte (un
subiect privind sistemele de gestiune a bazelor de date, celãlalt vizând
sisteme de operare si abilitãti de tehnoredactare);
c) la liceele de muzicã:
sectia instrumentalã:
- recital instrumental care cuprinde un studiu
si douã lucrãri de stil, caracter si forme diferite;
- argumentarea teoreticã a
lucrãrilor prezentate;
sectia canto:
- recital vocal care cuprinde douã
lucrãri (arie, lied);
- argumentarea teoreticã a
lucrãrilor prezentate;
sectia teoreticã:
- dicteu de 16 mãsuri;
- solfegiu si analiza teoreticã;
d) la liceele de artã, sectia coregrafie:
- dans clasic - studiu la salã;
- repertoriu-spectacol;
- argumentarea teoreticã.
Pentru repertoriu-spectacol candidatul se
prezintã solo, în duet sau ansamblu, cu lucrãri în stil clasic,
modern, de caracter sau românesc;
e) la liceele de artã, sectia teatru:
- spectacol ce va cuprinde momente de teatru
(monolog, versuri de toate genurile, scene din dramaturgia universalã
sau româneascã);
- argumentarea teoreticã,
sustinutã de fiecare candidat pentru propriul rol;
f) la liceele/clasele bilingve si la clasele cu
predare în limbile minoritãtilor:
- elaborarea unei lucrãri pe o
temã de culturã si civilizatie din cadrul unei structuri tematice
fixate de catedra de specialitate din liceu, din tematica aprobatã de
Comisia nationalã de specialitate;
- prezentarea si motivarea teoreticã a
lucrãrii;
g) la seminariile teologice:
- dogmaticã - probã scrisã;
- studiul biblic al Vechiului si Noului
Testament – probã scrisã;
- tipic si muzicã psalticã -
probã practicã;
- predicã si catehezã - probã
practicã;
h) la seminariile teologice, specializarea patrimoniu:
- dogmaticã - probã scrisã;
- studiul biblic al Vechiului si Noului
Testament – probã scrisã;
- executarea unei lucrãri practice în
specialitate;
i) la liceele pedagogice:
- lectie finalã la o disciplinã
din planul de învãtãmânt al scolii primare;
- activitate comunã finalã din
planul de învãtãmânt prescolar;
- prezentarea si sustinerea proiectelor de
lectie;
j) la liceele (clasele) cu program sportiv:
- proba practicã din specialitate, care
constã în demonstrarea unui numãr de 3 elemente tehnico-tactice
din ramura de sport studiatã, considerate separat sau în aplicarea lor
la conditiile de joc, set, rundã;
- lucrare scrisã din pregãtirea
sportivã teoreticã.
CAPITOLUL VI
Evaluarea probei
18. (1) Proba practicã va fi evaluatã de
cei 2 membri ai comisiei, stabiliti conform pct. 12 lit. c).
(2) În situatia în care diferenta dintre notele
acordate de membrii comisiei este mai mare de un punct, presedintele sau
vicepresedintele (cadru de specialitate) va stabili nota finalã prin
reevaluarea probei.
19. Nota finalã pentru obtinerea certificatului
de competente profesionale se stabileste ca medie aritmeticã a notelor
finale acordate de fiecare examinator. Nota finalã a fiecãrui
examinator se stabileste ca medie aritmeticã a urmãtoarelor note:
a) la liceele industriale si de metrologie, agricole,
silvice, economico-administrative si de servicii, la liceele de arte plastice,
decorative si ambientale:
- nota pentru executarea lucrãrii
practice în profil;
- nota pentru prezentarea si motivarea
teoreticã;
b) la liceele/clasele cu profil de informaticã:
- nota pentru realizarea, prezentarea si
motivarea teoreticã a produsului soft realizat în timpul orelor de
aplicatii practice de laborator în semestrul II;
- media aritmeticã a notelor obtinute la
cele douã subiecte din biletul extras în ziua probei;
c) la liceele de muzicã:
sectia instrumentalã:
- nota pentru recital instrumental;
- nota pentru argumentarea teoreticã a
lucrãrilor prezentate;
sectia canto:
- nota pentru recital vocal:
- nota pentru argumentarea teoreticã a
lucrãrilor prezentate;
sectia teoreticã:
- nota pentru dicteu muzical;
- nota pentru solfegiu si analiza teoreticã;
d) la liceele de artã, sectia coregrafie:
- nota pentru dans clasic;
- nota pentru repertoriu;
- nota pentru argumentarea teoreticã;
e) la liceele de artã, sectia teatru:
- nota pentru spectacol;
- nota pentru argumentarea teoreticã
sustinutã de fiecare candidat pentru propriul rol;
f) la liceele/clasele bilingve si la clasele cu
predare în limbile minoritãtilor:
- nota pentru lucrarea elaboratã;
- nota pentru prezentarea si motivarea
teoreticã a lucrãrii;
g) la seminariile teologice:
- nota pentru proba scrisã la
dogmaticã;
- nota pentru proba scrisã la studiul
biblic al Vechiului si Noului Testament;
- nota pentru proba practicã la tipic si
muzica psalticã;
- nota pentru proba practicã la
predicã si catehezã;
h) la seminariile teologice, specializarea patrimoniu:
- nota pentru proba scrisã la
dogmaticã;
- nota pentru proba scrisã la studiul
biblic al Vechiului si Noului Testament;
- nota pentru executarea unei lucrãri
practice în specialitate;
i) pentru liceele pedagogice:
- media notelor celor douã
activitãti finale mentionate la pct. 17 lit. i) (nota acordatã
pentru fiecare activitate finalã evalueazã si prezentarea si
sustinerea proiectelor de lectie respective);
- media anualã obtinutã la
practica pedagogicã în ultimul an de studiu;
j) pentru liceele (clasele) cu program sportiv:
- nota obtinutã la proba practicã
din specialitate;
- nota obtinutã la lucrarea scrisã
din pregãtirea sportivã teoreticã.
Pentru a putea participa la proba scrisã
candidatul trebuie sã obtinã cel putin nota 6 (sase) la proba
practicã de la fiecare dintre examinatori.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
20. Nu se admit contestatii la proba practicã.
Contestatiile la probele scrise se depun la secretariatul scolii în termen de 24 de ore de la afisarea rezultatelor.
Lucrãrile contestate vor fi recorectate de
vicepresedintele comisiei (profesor de specialitate) si de inspectorul de specialitate.
Nota acordatã dupã recorectare rãmâne definitivã.
21. Media minimã de obtinere a certificatului
de competente profesionale este 7 (sapte).
22. Eliberarea certificatului de competente
profesionale se va face de cãtre secretariatul fiecãrei
unitãti scolare astfel:
a) dupã
promovarea clasei a XII-a (a XIII-a);
b) dupã promovarea examenului de bacalaureat
pentru absolventii profilului pedagogic.
MINISTERUL
EDUCATIEI SI CERCETÃRII
pentru
aprobarea Normelor metodologice privind scolarizarea copiilor
lucrãtorilor migranti
si
asigurarea personalului didactic calificat
Ministrul educatiei si cercetãrii,
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 508/2001 privind accesul la învãtãmântul obligatoriu din România al copiilor lucrãtorilor migranti proveniti din statele membre ale Uniunii Europene,
în temeiul prevederilor Legii
învãtãmântului nr. 84/1995, republicatã, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, si ale Legii nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, modificatã si
completatã,
în temeiul prevederilor Hotãrârii Guvernului
nr. 23/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetãrii,
cu modificãrile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobã Normele metodologice
privind scolarizarea copiilor lucrãtorilor migranti si asigurarea personalului
didactic calificat, prezentate în anexa care face parte integrantã din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va intra în vigoare la data publicãrii
lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia generalã pentru
învãtãmântul preuniversitar, Directia generalã
buget-finante, Directia generalã pentru integrare europeanã si
relatii internationale, Directia generalã pentru educatie
continuã, formare si perfectionarea personalului didactic, inspectoratele
scolare judetene, respectiv Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, si
unitãtile de învãtãmânt preuniversitar vor aduce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educatiei si cercetãrii,
Ecaterina Andronescu
Bucuresti,
5 octombrie 2001.
Nr. 4.638.
NORME METODOLOGICE
privind scolarizarea copiilor lucrãtorilor
migranti si asigurarea personalului didactic calificat
Art. 1. - Lucrãtorii migranti aflati pe
teritoriul României, care au în întretinere copii în vârstã de
pânã la 18 ani, au dreptul sã solicite inspectoratelor scolare
judetene, respective Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti,
înscrierea acestora în învãtãmântul general obligatoriu.
Art. 2. - (1) În vederea scolarizãrii copiii
lucrãtorilor migranti trebuie sã urmeze si sã promoveze un
curs de initiere în limba românã.
(2) În vederea promovãrii cursului
prevãzut la alin. (1) copiii lucrãtorilor migranti sunt înscrisi,
pe durata unui an scolar, în clase/grupe pe categorii de vârstã: 6-12
ani, 12-14/15 ani si 15-18 ani.
(3) Cererile de înscriere în clasele/grupele de
învãtare a limbii române se depun, de regulã, în perioada 1-15 august
la sediul inspectoratelor scolare judetene, respectiv al Inspectoratului Scolar
al Municipiului Bucuresti.
(4) În perioada de învãtare a limbii române
copiii lucrãtorilor migranti pot participa, cu acordul directorului scolii
la care urmeazã sã fie integrati, la unele activitãti didactice
cu caracter teoretic, practic si ludic, fãrã ca prezenta lor
sã fie înregistratã în documente oficiale.
Art. 3. - (1) La sfârsitul anului de
initiere/învãtare a limbii române elevii sunt supusi unei
evaluãri finale.
(2) Testul se desfãsoarã în perioada
1-15 iunie si are în vedere verificarea urmãtoarelor competente:
a) întelegerea semnificatiei globale a unui mesaj
oral;
b) construirea oralã a unor enunturi logice pe
o temã datã;
c) citirea unui text si desprinderea semnificatiei
globale;
d) scrierea corectã a unor enunturi.
(3) Comisia de evaluare este alcãtuitã
din directorul scolii la care urmeazã sã fie repartizati elevii,
un profesor de limba românã, un învãtãtor si un psiholog
scolar, numiti prin decizie a inspectorului scolar general.
Art. 4. - (1) În raport cu rezultatele obtinute la
evaluarea finalã, vârsta candidatului si studiile anterioare, comisia recomandã
înscrierea în anul de studiu corespunzãtor din cadrul
învãtãmântului obligatoriu, prin echivalarea studiilor fãrã
examen de diferente.
(2) În cazul în care dupã o perioadã se
constatã o evidentã inadaptare scolarã a elevului ca
urmare a neatingerii standardelor sau a necunoasterii limbii române, directorul
scolii poate decide, cu acordul pãrintilor, trecerea sa într-o clasã
inferioarã celei frecventate pânã atunci sau chiar retrimiterea
la cursurile de învãtare a limbii române.
Art. 5. - În cazul în care copiii lucrãtorilor
migranti vorbesc limba românã, acestia pot fi înscrisi direct în învãtãmântul
obligatoriu, în urma promovãrii unui test de verificare a cunoasterii
limbii române, în conditiile art. 3 alin. (2), prin echivalarea studiilor.
Art. 6. - (1) Cursurile de initiere în limba
românã sunt predate de profesori de limba românã, dupã un
curriculum adaptat, elaborat de Consiliul National pentru Curriculum.
(2) Retributia profesorilor care predau cursurile de initiere
se face, în conditiile legii, prin cumul sau platã cu ora.
(3) Ministerul Educatiei si Cercetãrii
asigurã formarea initialã si continuã a personalului
didactic care predã limba românã ca limbã oficialã
a statului român, pe perioada anului pregãtitor.
(4) Ministerul Educatiei si Cercetãrii, prin
Directia generalã pentru educatie continuã, formare si
perfectionarea personalului didactic, asigurã în perioada cursurilor de pregãtire
pentru obtinerea gradelor didactice, desfãsurate de cãtre
universitãti, pregãtirea specificã a personalului didactic
care predã limba românã ca limbã strãinã, pe
perioada unui an pregãtitor.
Art. 7. - (1) Ministerul Educatiei si
Cercetãrii stabileste mãsurile necesare pentru predarea limbii
materne si a culturii tãrii de origine, pe întreaga duratã a
învãtãmântului obligatoriu, în colaborare cu autoritãtile
similare din statele de origine ale lucrãtorilor migranti.
(2) Ministerul Educatiei si Cercetãrii
comunicã inspectoratelor scolare judetene, respectiv Inspectoratului
Scolar al Municipiului Bucuresti, mãsurile stabilite în conformitate cu prevederile
alin. (1) si urmãreste punerea lor în practicã.
Art. 8. - Finantarea pe durata învãtãmântului obligatoriu se asigurã potrivit prevederilor legale privind finantarea învãtãmântului preuniversitar de stat.