MONITORUL OFICIAL AL ROMĀNIEI
P A R T E A I
Anul XIII - Nr. 542
LEGI, DECRETE, HOTÃRĀRI SI ALTE ACTE Sāmbãtã, 1 septembrie 200
SUMAR
80. - Ordonantã privind stabilirea unor normative de
cheltuieli pentru autoritãtile si institutiile publice
81. - Ordonantã privind īnfiintarea si organizarea
Institutului National de Administratie
GUVERNUL
ROMĀNIEI
privind
stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritãtile si
institutiile publice
Īn
temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romāniei si ale art. 1 pct. IV. din Legea nr.
324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
Romāniei adoptã
prezenta ordonantã.
Art.
1. - (1) Prin prezenta ordonantã se stabilesc normative de cheltuieli
pentru autoritãtile si institutiile publice, indiferent de modul de
finantare a activitãtii acestora.
(2)
Normativele de cheltuieli privesc: aparatul propriu al consiliilor locale si
judetene; actiunile de protocol; dotarea cu autoturisme si consumul de
carburanti, precum si costurile pentru telefoane.
(3)
Cheltuielile de natura celor care fac obiectul prezentei ordonante, cuprinse īn
bugetele Administratiei Prezidentiale, Parlamentului si Secretariatului General
al Guvernului, se stabilesc prin normative proprii.
Art.
2. - Īn īntelesul prezentei ordonante autoritãtile si institutiile
publice sunt cele definite de Legea nr. 72/1996 privind finantele publice si de
Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale.
Art.
3. - (1) Consiliile locale si judetene īsi vor stabili anual organigrama si
numãrul de posturi pentru aparatul propriu, īn limita numãrului
maxim prevãzut īn anexa nr. 1.
(2)
Numãrul maxim de posturi poate fi actualizat prin legile pentru
aprobarea si rectificarea bugetelor anuale, īn functie de complexitatea
sarcinilor ce revin autoritãtilor administratiei publice locale.
Art.
4. - (1) Normativele de cheltuieli stabilite ca limite maxime, īn cadrul
cãrora se pot aproba si efectua cheltuieli pentru actiuni de protocol de
cãtre ministere, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale, autoritãtile administratiei publice locale, precum si
de cãtre institutiile publice din subordinea acestora, sunt
prevãzute īn anexa nr. 2.
(2)
Īn cadrul limitelor maxime prevãzute īn anexa nr. 2 conducãtorii
institutiilor mentionate la alin. (1) pot aproba niveluri inferioare de
cheltuieli, īn functie de conditiile specifice si de modul de desfãsurare
a actiunii, precum si īn raport cu sursele de finantare ce pot fi atrase, īn
conditiile legii, la realizarea acestora.
(3)
Limitele maxime de cheltuieli prevãzute īn anexa nr. 2 pot fi majorate
cu pānã la 70%, īn situatii justificate, de cãtre ministri, prin
ordin, numai īn cazul actiunilor organizate la nivelul acestora.
(4)
Periodic, īn functie de evolutia indicelui de inflatie, a preturilor si a
tarifelor, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Administratiei Publice
vor actualiza limitele maxime de cheltuieli prevãzute īn anexa nr. 2.
(5)
Prin hotãrāre a Guvernului se pot aproba si alte normative de cheltuieli
pentru actiuni de protocol cu caracter deosebit, precum si alte mãsuri
necesare īn vederea desfãsurãrii normale si eficiente a actiunilor
de protocol īn tarã si īn strãinãtate, pe bazã de
justificãri fundamentate.
Art.
5. - (1) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si institutiile publice din subordinea acestora, precum si
consiliile locale si judetene aplicã normativele de cheltuieli pentru
dotarea cu autoturisme si pentru consumul de carburanti prevãzute īn
anexa nr. 3, cu īncadrarea īn cheltuielile bugetare aprobate.
(2)
Īn termen de 45 de zile de la data intrãrii īn vigoare a prezentei ordonante
numãrul actual de autoturisme si consumul lunar de carburanti aprobate
prin normativele existente pentru serviciile publice descentralizate si
institutiile publice subordonate ministerelor si celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice - īn parc comun sau pentru
activitãti specifice - se reduc cu cel putin 25%. Fac exceptie
institutiile publice care desfãsoarã activitãti operative
de inspectie īn domeniile vamal, gardã financiarã, constructii,
transporturi, protectia mediului, apãrare, ordine publicã si
sigurantã nationalã, precum si serviciile de salvare si situatii
de urgentã. Īn cazul īn care īn urma aplicãrii mãsurii de
reducere rezultã mai putin de un autoturism, se va putea pãstra
īn dotare un autoturism.
(3)
Numãrul de autoturisme si consumul de carburanti pentru
activitãtile specifice desfãsurate de unele ministere si organe
de specialitate ale administratiei publice centrale se aprobã prin
hotãrāre a Guvernului.
(4)
Nu se considerã depãsiri la consumul de carburanti normat pe autoturism
consumul care, la nivelul anului, se īncadreazã īn limita
combustibilului normat īn raport cu numãrul total de autoturisme aprobat
fiecãrei institutii.
(5)
Prin hotãrāre a Guvernului se pot aproba alte normative de dotare cu
autoturisme si consumuri lunare de carburanti, pe bazã de
justificãri fundamentate.
(6)
Institutiile publice, cu exceptia Administratiei Prezidentiale, Parlamentului
Romāniei si a Ministerului Afacerilor Externe pentru activitatea din exterior,
vor
achizitiona autoturisme numai din
productia internã.
Art.
6. - Celelalte normative de cheltuieli, stabilite īn conditiile
reglementãrilor legale īn vigoare, se aplicã īn continuare si se
vor actualiza de Guvern, potrivit conditiilor prevãzute prin
dispozitiile legale de aprobare a normativelor de cheltuieli respective.
Art.
7. - Cheltuielile lunare pentru telefoane se reduc cu 30% pentru toate
autoritãtile si institutiile publice, comparativ cu media lunarã
a acestor cheltuieli efectiv realizate īn perioada ianuarie-august 2001. Pentru
anii urmãtori cheltuielile privind telefoanele vor putea fi majorate īn
raport cu evolutia indicelui de inflatie si a tarifelor pentru aceste servicii.
Art.
8. - Bunurile din dotare dobāndite din alocatii bugetare, care nu mai pot fi
utilizate dupã aplicarea prevederilor prezentei ordonante, se
valorificã de autoritãtile si institutiile publice īn conditiile
dispozitiilor legale īn vigoare.
Art.
9. - Autoritãtile publice centrale care au normative proprii de
cheltuieli aprobate prin dispozitii legale specifice vor supune spre aprobare,
īn termen de 15 zile de la data intrãrii īn vigoare a prezentei
ordonante, normative corelate cu dispozitiile acesteia.
Art.
10. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (1), ale art. 5 alin. (1) si
(6), ale art. 7, 8 si 9 constituie contraventie, dacã nu a fost
sãvārsitã īn altfel de conditii īncāt, potrivit legii penale,
sã fie considerate infractiune si se sanctioneazã cu
amendã de la 25.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de cãtre
personalul Ministerului Finantelor Publice si Ministerului Administratiei
Publice, īmputernicit prin ordin al ministrului finantelor publice, respectiv
al ministrului administratiei publice, precum si de alte organe cu atributii de
control.
(3)
Contraventiilor prevãzute de prezentul articol le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
Art.
11. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta
ordonantã.
Art.
12. - La data intrãrii īn vigoare a prezentei ordonante se abrogã
Ordonanta Guvernului nr. 63/1994 privind actualizarea unor normative de
cheltuieli pentru autoritãtile si institutiile publice, publicatã
īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 245 din 30 august 1994,
aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 13/1995, cu
modificãrile si completãrile ulterioare, precum si Ordonanta de
urgentã a Guvernului nr. 33/1997 privind competenta stabilirii de
cãtre autoritãtile administratiei publice locale a normativelor proprii
pentru dotarea cu autoturisme si a consumului lunar de carburanti,
publicatã īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 135 din 30
iunie 1997, aprobatã prin Legea nr. 16 /1997.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
administratiei publice,
Octav
Cozmāncã
Ministrul
pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Petru
Serban Mihãilescu
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 80.
ANEXA Nr. 1
NUMÃRUL MAXIM DE POSTURI
īn
limitele cãruia consiliile locale si consiliile judetene īsi pot aproba
organigrama
si
numãrul de personal din aparatul propriu
I. Consiliile locale ale comunelor,
oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti
Numãrul de locuitori |
Numãrul maxim de posturi |
pānã
la 1.500 |
12 |
īntre
1.501- 3.000 |
15 |
īntre
3.00 5.000 |
20 |
īntre
5.000.000 |
30 |
īntre
10.001- 20.000 |
50 |
īntre
20.001- 50.000 |
75 |
īntre
50.001- 100.000 |
100 |
īntre
100.001-50.000 |
150 |
īntre
150.001- 200.000 |
200 |
īntre
200.001-250.000 |
250 |
īntre
250.001-300.000 |
300 |
peste
300.000 |
450 |
municipiul
Bucuresti |
700 |
II.
Consiliile judetene
Numãrul de locuitori |
Numãrul maxim de posturi |
pānã la 500.000 |
100 |
īntre 500.001-650.000 |
125 |
peste 650.000 |
150 |
NOTÃ:
1. Consiliile locale si consiliile
judetene vor aproba, potrivit legii, organigrama si numãrul de posturi
din aparatul propriu, tinānd seama de:
a) numãrul de locuitori din comuna,
orasul, municipiul, sectorul si judetul respectiv, suprafata si numãrul
de localitãti componente ale unitãtilor
administrativ-teritoriale;
b) necesitatea cheltuirii eficiente a
fondurilor publice si īncadrãrii cheltuielilor de personal īn veniturile
bugetelor locale.
2. La stabilirea numãrului de
posturi se vor lua īn calcul atāt locuitorii cu domiciliul īn unitatea
administrativ-teritorialã, cāt si cei cu vizã de
resedintã.
LIMITELE
MAXIME
īn cadrul cãrora se pot aproba si efectua cheltuieli pentru
actiuni de protocol de cãtre ministere, celelalte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale si locale, precum si de cãtre
institutiile publice din subordinea acestora
Autoritãtile
publice si persoanele care pot
efectua cheltuieli si actiuni de protocol |
Limita
maximã
|
I. Organizarea de mese oficiale si de cocteiluri |
lei/persoanã |
A. Limite valorice pentru mese
oficiale oferite de: |
|
1. Ministri, secretari de stat si
persoanele cu functii asimilate acestora, prefecti, pre edintii consiliilor
judetene, primarul general al municipiului Bucuresti, primarii municipiilor si ai
sectoarelor municipiului Bucuresti, conducãtorii celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale |
400.000 |
2. Subsecretari de stat si persoanele cu
functii asimilate acestora, secretari generali, secretari generali
adjuncti, subprefecti, vicepresedinti ai consiliilor judetene, secretari generali
ai prefecturilor, secretari generali ai judetelor, respectiv al municipiului
Bucuresti |
300.000 |
B. Limite valorice pentru cocteiluri
care pot fi oferite de persoanele prevãzute la pct. 1si 2 de la lit. A |
85.000 |
II. Invitarea īn tarã a unor
delegatii pe cheltuiala pãrtii romāne |
|
A. Cheltuieli zilnice de masã
- pentru: |
lei/persoanã/zi |
1. Delegatiile conduse de mini tri si
pentru invitatii ministrilor si ai persoanelor cu functii asimilate acestora,
ai prefectilor, ai presedintilor consiliilor judetene, ai primarului general
al municipiului Bucuresti si ai conducãtorilor celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale |
600.000 |
2. Invitatii secretarilor de stat,
subsecretarilor de stat si ai celor cu functii asimilate acestora, ai
subprefectilor, ai vicepresedintilor consiliilor judetene, ai primarilor
municipiilor si ai sectoarelor municipiului Bucuresti |
500.000 |
3. Invitatii secretarilor generali,
secretarilor generali adjuncti, secretarilor generali ai prefecturilor, ai
judetelor, respectiv al municipiului Bucuresti, directorilor generali si ai
directorilor din ministere si din celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale |
400.000. |
Autoritãtile
publice si persoanele care pot efectua cheltuieli si actiuni de protocol |
Limita
maximã |
B. Alte cheltuieli: |
lei/persoanã/zi |
1. Cafea, apã mineralã,
sucuri sau alte tratatii oferite īn timpul tratativelor sau al sedintelor, īn
limita sumei de: |
45.000lei/delegatie |
2. Cadouri īn limita sumei: |
1.500.000 |
III. Cheltuieli pentru īnsotitori: |
lei/persoanã/zi |
Īnsotitorii delegatilor strãini
care se deplaseazã īn altã localitate beneficiazã de
masã si cazare īn conditiile stabilite prin hotãrāre a
Guvernului |
|
- Cheltuieli de masã pentru
soferi |
100.000 |
IV. Alte prevederi: |
|
1. Fondul la dispozitia ministrilor, al
conducãtorilor celorlalte organe de lei/salariat din specialitate ale
administratiei publice centrale, a prefectilor, a presedintilor aparatul
propriu consiliilor judetene si a primarului general al municipiului
Bucuresti |
135.000 |
Din acest fond se efectueazã
cheltuieli de reprezentare si tratatii īn lei/invitat/zi limita sumei de: |
17.000 |
2. Fondul la dispozitia rectorului
lei/salariat din aparatul propriu |
85.000 |
Din acest fond se efectueazã
cheltuieli de reprezentare si tratatii īn lei/invitat/zi limita sumei de: |
12.000 |
NORMATIVE
DE CHELTUIELI
privind
dotarea cu autoturisme si consumul lunar de carburanti
I. Norme privind dotarea cu autoturisme: |
Limitã
maximã |
A. Ministerele, celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si serviciile publice descentralizate ale
acestora: |
|
1. Ministru si functii asimilate
acestuia |
1autoturism |
2. Secretar de stat si subsecretar de
stat, precum si persoanele cu functii asimilate acestora; conducãtorii
altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale |
1autoturism |
3. Secretar general, secretar general
adjunct si persoanele cu functii asimilate acestora |
1autoturism |
4. Autoturisme, īn parc comun, la
ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale,
īn functie de numãrul de personal, astfel: |
|
- personal aparat propriu - pānã
la 400 posturi |
2 autoturisme |
- personal aparat propriu - 40 -700
posturi |
3 autoturisme |
- personal aparat propriu - peste 700
posturi |
4 autoturisme |
5. Casa Nationalã de
Asigurãri de Sãnãtate, casele de asigurãri de
sãnãtate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Casa
Asigurãrilor de Sãnãtate a Transporturilor si Casa
Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii,
Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritãtii
Judecãtoresti pot avea īn dotare, īn parc comun, un numãr
mediu, la nivel national, de 4 autoturisme. |
|
Repartizarea numãrului de
autoturisme pe fiecare casã de asigurãri se aprobã prin
ordin de cãtre pre edintele Casei Nationale de Asigurãri de
Sãnãtate, respectiv de presedintii celorlalte case de
asigurãri de sãnãtate |
|
6. Pentru serviciile publice
descentralizate si institutiile publice subordonate ministerelor, celorlalte
organe de specialitate ale administratiei publice, precum si pentru celelalte
institutii publice se vor mentine īn dotare autoturismele de serviciu īn parc
comun, dacã a fost aprobatã de Guvern o asemenea dotare,
inclusiv consumul de carburant aprobat, cu reducerea prevãzutã
la art. 5 alin. (2) din prezenta ordonantã |
|
7. Prefectura Municipiului Bucuresti |
6
autoturisme |
8. Prefecturile judetene |
6
autoturisme |
B. Autoritãti ale
administratiei publice locale: |
|
1. Consiliul General al Municipiului
Bucuresti |
8
autoturisme |
2. Consiliile judetene |
6
autoturisme |
3. Consiliile locale ale municipiilor re
edintã de judet |
5
autoturisme |
4. Consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti |
4
autoturisme |
5. Consiliile locale ale celorlalte
municipii si ale oraselor |
3
autoturisme |
6. Consiliile locale ale comunelor |
1autoturism |
II. Norme privind consumul lunar de
carburanti pentru autoturismele care deservesc: |
|
- ministrii si asimilatii acestora |
400 |
- ministerele, Casa Nationalã de
Asigurãri de Sãnãtate si celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, Prefectura Municipiului
Bucuresti si Casa de Asigurãri de Sãnãtate a
Municipiului Bucuresti |
300 |
- prefecturile judetene, casele de
asigurãri de sãnãtate judetene, Casa Asigurãrilor
de Sãnãtate a Transporturilor si Casa Asigurãrilor de
Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Sigurantei
Nationale si Autoritãtii Judecãtoresti |
350 |
- consiliile judetene si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti |
300 |
- consiliile locale ale municipiilor,
sectoarelor municipiului Bucuresti si oraselor |
250 |
- consiliile locale ale comunelor; alte
institutii publice |
150 |
GUVERNUL
ROMĀNIEI
privind
īnfiintarea si organizarea Institutului National de Administratie
Īn
temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romāniei si ale art. 1 pct. IV.7 din Legea nr.
324/200 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
Romāniei adoptã
prezenta ordonantã.
CAPITOLUL
I
Īnfiintarea
si organizarea
Institutului
National de Administratie
Art.
1. - (1) Se
īnfiinteazã Institutul National de Administratie, institutie
publicã de interes national, cu personalitate juridicã, īn
subordinea Ministerului Administratiei Publice.
(2)
Institutul National de Administratie are sediul īn municipiul Bucuresti.
(3)
Institutul National de Administratie este organizat si functioneazã sub
patronajul primului-ministru al Romāniei.
Art. 2. - (1) Institutul National de Administratie
elaboreazã strategia si asigurã formarea si perfectionarea
pregãtirii profesionale specializate īn administratie, pentru
functionarii publici si personalul angajat cu contract individual de
muncã īn cadrul autoritãtilor si institutiilor publice, pentru
persoanele numite sau alese īn functii de demnitate publicã sau
asimilate acestora, din administratia publicã centralã si
localã, precum si pentru alte persoane interesate.
(2)
Institutul National de Administratie realizeazã studii, proiecte si
publicatii īn domeniul administratiei publice, dezvoltã relatii de
colaborare cu alte institutii din domeniul administratiei, din tarã sau
din strãinãtate.
(3)
Institutul National de Administratie este abilitat sã certifice si
sã acorde atestate de conformitate cu standardele internationale de
calitate din domeniu, pentru administratiile publice locale.
(4)
Institutul National de Administratie se poate asocia, pentru organizarea de
cursuri postuniversitare de specializare si de perfectionare, cu institutii de
īnvãtãmānt superior din tarã, acreditate īn acest scop,
precum si cu institutii similare din strãinãtate.
Art.
3. - (1) Institutul National de Administratie este condus de un consiliu de
administratie format din cāte un reprezentant al urmãtoarelor institutii
si organizatii:
Ministerul
Administratiei Publice, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Educatiei si
Cercetãrii, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Integrãrii
Europene, Ministerul Muncii si Solidaritãtii Sociale, Secretariatul
General al Guvernului, Agentia Nationalã a Functionarilor Publici,
Institutul National de Administratie, Federatia Autoritãtilor Locale din
Romānia, Asociatia secretarilor unitãtilor administrativ-teritoriale din
Romānia.
(2)
Ministerele prevãzute la alin. (1) si Agentia Nationalã a
Functionarilor Publici sunt reprezentate de persoane care au functia de
secretar de stat, director general sau o functie echivalentã.
Reprezentantul Institutului National de Administratie este directorul general
al acestuia.
(3)
Desemnarea persoanelor care formeazã consiliul de administratie se face
īn termen de cel mult 15 zile de la intrarea īn vigoare a prezentei ordonante.
(4)
Consiliul de administratie se constituie prin ordin al ministrului
administratiei publice, pentru un mandat de 4 ani. Membrii consiliului de
administratie nu pot participa la sedintele acestuia prin reprezentare.
(5)
Presedintele consiliului de administratie al Institutului National de
Administratie este reprezentantul Ministerului Administratiei Publice.
Art.
4. - (1) Conducerea executivã a Institutului National de Administratie
este asiguratã de un director general cu rang de secretar de stat, numit
prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administratiei
publice.
(2)
Directorul general este ajutat de un director general adjunct cu rang de
subsecretar de stat.
(3)
Directorul general adjunct este numit prin ordin al ministrului administratiei
publice, la propunerea directorului general al Institutului National de
Administratie.
(4)
Directorul general si directorul general adjunct sunt numiti pentru un mandat
de 4 ani care poate fi reīnnoit.
(5)
Institutul National de Administratie are un secretar general, cãruia i
se aplicã, īn mod corespunzãtor, prevederile Legii nr. 90/2001
privind organizarea si functionarea Guvernului Romāniei si a ministerelor.
Art.
5. - Institutul National de Administratie organizeazã urmãtoarele
forme de pregãtire profesionalã:
a)
cursuri de formare profesionalã specializatã īn administratia
publicã, de 2 ani, pentru absolventii cu studii superioare de lung-
duratã cu diplomã de licentã, īn vārstã, de
regulã, de pānã la 30 de ani inclusiv;
b)
cursuri de formare continuã īn administratie, de un an, pentru
functionarii publici, pentru persoanele numite sau alese īn functii de
demnitate publicã sau asimilate acestora din cadrul administratiei
publice centrale si locale, precum si pentru alte persoane interesate, īn
vārstã, de regulã, de pānã la 45 de ani inclusiv;
c)
cursuri de formare continuã de scurtã duratã, de
pānã la 3 luni, pentru functionarii publici din administratia
centralã, pentru prefecti, subprefecti, presedinti si vicepresedinti ai
consiliilor judetene, secretarii generali ai judetelor, secretarii generali ai
prefecturilor, precum si pentru secretarii municipiilor.
Art.
6. - (1) Admiterea la cursurile prevãzute la art. 5 lit. a) se face īn
urma promovãrii unui concurs national organizat anual de Institutul
National de Administratie. Pe durata cursurilor cursantii au statut de
functionar public debutant sau definitiv, dupã caz.
(2)
Īnscrierea la cursurile prevãzute la art. 5 lit. b) si c) se face la
recomandarea unitãtii din care provin persoanele respective.
Art.
7. - Salariul debutantilor este asigurat de Institutul National de
Administratie sau, dupã caz, de institutiile trimitãtoare, iar al
functionarilor publici definitivi, numai de institutiile care i-au trimis la
cursuri.
Art.
8. - Persoanele care urmeazã cursuri la Institutul National de
Administratie sunt obligate sã īncheie, īnainte de īnceperea cursurilor,
o conventie prin care se angajeazã sã lucreze īn administratia
publicã, de regulã, īn institutia care i-a trimis, o
perioadã de cel putin 5 ani. Īn cazul nerespectãrii acestei
conventii, cursantii vor suporta cheltuielile de scolarizare. Fac exceptie
cazurile īn care acestia nu mai detin posturile respective din motive
neimputabile lor sau īn cazul transferului īn interesul serviciului pe un alt
post similar.
Art.
9. - Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, prefecturile si autoritãtile administratiei publice locale vor
īncadra, de regulã, absolventi ai Institutului National de
Administratie, cu respectarea legii.
Art.
10. - (1) Finantarea Institutului National de Administratie se asigurã
din venituri extrabugetare provenite din taxe de participare la cursuri,
sponsorizãri, donatii ale unor persoane fizice si juridice din tarã
si din strãinãtate, din programe cu finantare internã si
internationalã, precum si din sume alocate de la bugetul de stat, īn
conditiile legii.
(2)
Disponibilitãtile din venituri proprii rãmase neutilizate la
sfārsitul anului se reporteazã pentru anul urmãtor, urmānd a fi
utilizate pentru acoperirea cheltuielilor de functionare a Institutului
National de Administratie.
(3)
Cuantumul taxelor de participare la cursurile organizate de Institutul National
de Administratie se stabilese de consiliul de administratie, cu acordul
Ministerului Administratiei Publice.
CAPITOLUL
II
Centrele
regionale de formare continua
pentru
administratia publicã localã
Art.
11. - (1) Centrele teritoriale de formare continua pentru administratia
publicã localã, existente la data intrãrii īn vigoare a
prezentei ordonante, se reorganizeazã sub formã de centre
regionale de formare continuã pentru administratia publicã
localã, institutii publice cu personalitate juridicã aflate īn
coordonarea metodologicã a Institutului National de Administratie.
(2) Centrele regionale prevãzute la alin. (1)
au sediul īn municipiile Bucuresti, Craiova, Cãlãrasi, Iasi,
Cluj-Napoca si Sibiu.
(3)
Se īnfiinteazã centrele regionale de formare continua pentru
administratia publicã localã, institutii publice cu personalitate
juridicã, īn coordonarea metodologicã a Institutului National de
Administratie, cu sediul īn municipiile Constanta si Timisoara.
Art.
12. - (1) Centrele regionale de formare continuã pentru administratia
publicã localã sunt conduse de un consiliu de administratie
format din 9 membri.
(2)
Consiliul de administratie al centrelor regionale de formare continuã
pentru administratia publicã localã este format din: presedintii
consiliilor judetene din regiunea de dezvoltare respectivã, primarul
municipiului pe raza cãruia īsi are sediul centrul regional, respectiv
primarii sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si 1-2 reprezentanti ai
Ministerului Administratiei Publice.
(3)
Mandatul consiliului de administratie al centrelor regionale de formare
continuã pentru administratia publicã localã este de 4
ani, similar mandatului alesilor locali.
Art.
13. - (1) Conducerea executivã a centrelor regionale de formare
continuã pentru administratia publicã localã este
asiguratã de un director general, numit de directorul general al
Institutului National de Administratie, īn urma promovãrii unui concurs
organizat īn conditiile legii.
(2)
Directorul general este functionar public de conducere.
(3)
Directorii generali ai centrelor regionale de formare continuã pentru
administratia publicã localã sunt membri de drept ai consiliilor
de administratie, īndeplinind si functia de presedinte al acestora.
Art.
14. - Centrele regionale de formare continuã pentru administratia
publicã localã organizeazã cursuri de perfectionare
continuã de scurtã duratã, de pānã la 3 luni, pentru:
a)
alesii locali, cu exceptia celor prevãzuti la art. 5 lit. c);
b)
functionarii publici si persoanele īncadrate cu contract individual de
muncã din aparatul propriu al consiliilor locale si judetene si al
prefecturilor;
c)
personalul din serviciile publice comunitare si din alte servicii publice
locale;
d)
alte persoane interesate.
Art.
15. - (1) Centrele regionale de formare continuã pentru administratia
publicã localã realizeazã, pe lāngã activitatea
prevãzutã la art. 14, si urmãtoarele activitãti:
studii, proiecte si publicatii īn domeniul administratiei publice si
dezvoltã relatii de colaborare cu alte institutii din domeniul
administratiei publice din tarã sau din strãinãtate.
(2)
Centrele regionale de formare continuã pentru administratia
publicã localã se pot asocia, pentru organizarea de cursuri
postuniversitare de specializare si de perfectionare, cu institutii de
īnvãtãmānt superior din tarã, acreditate īn acest scop,
precum si cu institutii similare din strãinãtate.
Art.
16. - (1) Finantarea cheltuielilor centrelor regionale de formare
continuã pentru administratia publicã localã se
asigurã din venituri extrabugetare provenite din taxe de participare la
cursuri, sponsorizãri, donatii ale unor persoane fizice si juridice din
tarã si din strãinãtate, din programe cu finantare
internã si internationalã.
(2)
Disponibilitãtile din venituri proprii, rãmase neutilizate la
sfārsitul anului, se reporteazã pentru anul urmãtor, urmānd a fi
utilizate pentru acoperirea cheltuielilor de functionare ale acestora.
(3)
Cuantumul taxelor de participare la cursurile organizate de centrele regionale
de formare continuã pentru administratia publicã localã se
stabileste de consiliul de administratie al fiecãrui centru, cu acordul
Ministerului Administratiei Publice.
(4)
Taxa de participare la cursurile organizate de centrele regionale de formare
continuã pentru administratia publicã localã se
suportã de cãtre unitatea din care provin cursantii respectivi
sau de cãtre persoanele fizice interesate.
(5)
Cheltuielile necesare īnfiintãrii centrelor regionale de formare
continuã pentru administratia publicã localã la Constanta
si Timisoara, se suportã din bugetele judetelor arondate.
CAPITOLUL
III
Drepturile
si obligatiile
participantilor la cursuri
Art.
17. - Functionarii
publici, ale ii locali, precum si personalul angajat cu contract individual de
muncã īn cadrul autoritãtilor si institutiilor publice au
obligatia de a-si perfectiona pregãtirea īn domeniul administratiei
publice, urmānd cursurile de formare si perfectionare organizate īn acest scop
de institutiile abilitate.
Art.
18. - Autoritãtile si institutiile din administratia publicã au
obligatia sã trimitã anual la cursuri de perfectionare
continuã categoriile de personal prevãzute la art. 17.
Art.
19. - (1) Pe perioada īn care urmeazã cursuri de perfectionare a
pregãtirii īn domeniul administratiei publice, cursantii au dreptul la
salariul de bazã si la celelalte sporuri, īn conditiile legii.
(2)
Īn cazul īn care cursurile sunt organizate īn altã localitate decāt
aceea de domiciliu, cursantii beneficiazã de indemnizatia de delegare,
potrivit legii, cheltuielile de cazare fiind suportate de autoritatea sau de
institutia publicã din care provin.
Art.
20. - Cheltuielile pentru cursurile de formare si perfectionare
profesionalã pentru alesii locali, organizate de institutiile
specializate, se suportã din bugetele locale, conform hotãrārii
consiliului local sau consiliului judetean.
Art.
21. - Pentru acoperirea cheltuielilor de formare continuã potrivit
prevederilor prezentei ordonante, autoritãtile publice locale au
obligatia sã prevadã īn bugetul annual propriu o cotã de
cel putin 1% din cheltuielile de personal.
CAPITOLUL
IV
Art.
22. - Institutul National de Administratie si centrele regionale de formare
continuã pentru administratia publicã localã atestã
formarea, pregãtirea si perfectionarea profesionalã
specializatã īn administratie prin eliberarea certificatelor de
absolvire a cursurilor.
Art.
23. - (1) Certificatele de absolvire a cursurilor organizate de Institutul
National de Administratie, cu o duratã de cel putin 3 luni, īnlocuiesc
pentru anul absolvirii evaluarea anualã a activitãtii
functionarilor publici si a celorlalte categorii de personal.
(2)
Certificatele de absolvire a cursurilor vor fi luate īn considerare la
avansarea īn grad sau īn clasã a functionarilor publici, de cãtre
autoritãtile si institutiile publice.
(3)
Certificatele de absolvire a cursurilor cu o duratã mai micã de 3
luni sunt luate īn considerare la avansarea īn grad sau īn clasã a
functionarilor publici si a celorlalte categorii de personal, dupã caz.
Art.
24. - (1) Absolventii cursurilor de formare profesionalã
specializatã īn administratie de lungã duratã sunt numiti
functionari publici definitivi, īn conditiile legii.
(2)
Durata cursurilor se ia īn considerare la calculul vechimii īn functia
publicã sau, dupã caz, īn functii de specialitate.
CAPITOLUL
V
Dispozitii
finale si
tranzitorii
Art.
25. - Autoritãtile administratiei publice locale din municipiile resedintã de judet īn care
functioneazã centrele regionale de formare continuã pentru
administratia publicã localã vor asigura spatiile necesare pentru
desfãsurarea īn bune conditii a activitãtilor acestora.
Art.
26. - Membrii consiliului de administratie al Institutului National de
Administratie, respectiv membrii consiliilor de administratie ale centrelor
organizate potrivit prevederilor prezentei ordonante primesc o indemnizatie
stabilitã īn conditiile legii.
Art.
27. - (1) De la data intrãrii īn vigoare a prezentei ordonante centrele
regionale de formare continuã pentru administratia publicã
localã devin titulare de drept ale contractelor si programelor de
asistentã internã si externã derulate de centrele
teritoriale de formare continuã pentru administratia publicã
localã.
(2)
Patrimoniul si programele Centrului National de Formare Continuã pentru
Administratia Publicã Localã sunt preluate de Institutul National
de Administratie.
Art.
28. - Institutul National de Administratie si centrele regionale de formare
continuã pentru administratia publicã localã pot solicita
sprijinul, inclusiv cu personal de specialitate, Ministerului Administratiei
Publice, altor ministere, altor autoritãti centrale de specialitate ale
administratiei publice, Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, precum si
institutelor de cercetare si institutiilor de īnvãtãmānt
superior.
Art.
29. - (1) Modul de functionare a Institutului National de Administratie si a
centrelor regionale de formare continuã pentru administratia
publicã localã, structura organizatoricã si numãrul
maxim de posturi, precum si arondarea unitãtilor
administrativãteritoriale la acestea se stabilesc prin hotãrāre a
Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice, īn termen de 30
de zile de la data intrãrii īn vigoare a prezentei ordonante.
(2)
Īn aplicarea prevederilor prezentei ordonante, Ministerul Administratiei
Publice poate aproba norme metodologice si regulamente de functionare si
organizare pentru Institutul National de Administratie si pentru centrele
regionale de formare continuã pentru administratia publicã
localã.
Art.
30. - La data intrãrii īn vigoare a prezentei ordonante se abrogã
Hotãrārea Guvernului nr. 850/1998 privind organizarea si functionarea
Centrului National de Formare Continuã pentru Administratia
Publicã Localã si a centrelor teritoriale de formare
continuã pentru administratia publicã localã,
publicatã īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 46 din 2
decembrie 1998, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul
administratiei publice,
Octav
Cozmāncã
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 81.