MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P A R T E A
I
Anul
XIII - Nr. 544 LEGI, DECRETE,
HOTÃRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbãtã,
1 septembrie 2001
SUMAR
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
84. - Ordonantã privind înfiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare de evidentã a persoanelor
85. - Ordonantã privind organizarea si functionarea
asociatiilor de proprietari
86. - Ordonantã privind serviciile de transport public
local de cãlãtori
88. - Ordonantã privind înfiintarea, organizarea si functionarea
serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgentã
ORDONANTE ALE GUVRNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind înfiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare de evidentã a persoanelor
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
României si ale art. 1 pct. IV.4 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Serviciile publice comunitare de
evidentã a persoanelor, denumite în continuare servicii publice
comunitare, se organizeazã la nivelul consiliilor locale ale
comunelor, oraselor si municipiilor, precum si la nivelul consiliilor judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti.
(2) Serviciile publice comunitare asigurã
întocmirea, pãstrarea, evidenta si eliberarea, în sistem de ghiseu unic,
a actelor de stare civilã, cãrtilor de identitate,
cãrtilor de alegãtor, listelor electorale permanente, permiselor
de conducere si certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor, precum si
eliberarea pa apoartelor simple.
Art. 2. - Coordonarea si controlul metodologic al
serviciilor publice comunitare se asigurã în mod unitar de Inspectoratul
National pentru Evidenta Persoanelor, denumit în continuare Inspectorat.
Art. 3. - Serviciile publice comunitare si Inspectoratul coopereazã cu institutiile abilitate din domeniul ordinii publice, sigurantei si apãrãrii nationale, conform legii.
CAPITOLUL II
Servicii publice comunitare de
evidentã a persoanelor
Art. 4. - (1) Se înfiinteazã, în subordinea
consiliilor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, servicii publice
comunitare locale de evidentã a persoanelor, denumite în continuare servicii
publice comunitare locale, prin reorganizarea compartimentelor de stare
civilã din aparatul propriu al consiliilor locale si a formatiunilor
locale de evidentã a populatiei din structura Ministerului de Interne.
(2) Servicii publice comunitare locale se
înfiinteazã si în sectoarele municipiului Bucuresti prin reorganizarea
compartimentelor de stare civilã
din aparatul propriu al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, precum si a activitãtii de evidentã a populatiei din
structura Serviciului de evidentã informatizatã a persoanei al municipiului
Bucuresti din structura Ministerului de Interne.
Art. 5. - Serviciile publice comunitare locale au
urmãtoarele atributii principale:
a) elibereazã, în sistem de ghiseu unic,
certificatele de stare civilã, cãrtile de identitate,
cãrtile de alegãtor, pasapoartele simple, permisele de conducere
si certificatele de înmatriculare a autovehiculelor;
b) înregistreazã actele si faptele de stare
civilã, precum si mentiunile si modificãrile intervenite în
statutul civil, în domiciliul si resedinta persoanei, în conditiile legii;
c) întocmesc si pãstreazã registrele de
stare civilã, în conditiile legii;
d) întocmesc, completeazã, rectificã,
anuleazã sau reconstituie actele
de stare civilã, precum si orice mentiuni fãcute pe actele de
stare civilã si pe actele de identitate, în conditiile legii;
e) constituie, actualizeazã si
administreazã Registrul local de evidentã a persoanei, care
contine datele de identificare si de adresã ale cetãtenilor având
domiciliul în raza de competentã teritorialã a serviciului public
comunitar local respectiv;
f) furnizeazã, în conditiile legii, datele de
identificare si de adresã ale persoanei cãtre autoritãtile
si institutiile publice centrale, judetene si locale, agentii economici si
cãtre cetãteni;
g) întocmesc listele elctorale permanente;
h) constatã contraventiile si
aplicã sanctiuni, în conditiile
legii;
i) primesc cererile si documentele necesare în vederea
eliberãrii pasapoartelor simple, permiselor de conducere si
certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor si le înainteazã,
dupã caz, serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta
pa apoartelor, respectiv serviciilor abilitate cu evidenta si producerea
permiselor de conducere si a certificatelor de înmatriculare;
j) primesc pasapoartele simple, permisele de conducere
si certificatele de înmatriculare a autovehiculelor, întocmite de serviciile
publice comunitare judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pe care le
elibereazã solicitantilor;
k) tin registrele de evidentã pentru fiecare
categorie de documente eliberate.
Art. 6. - (1) Se înfiinteazã, în subordinea
consiliilor judetene, servicii publice comunitare judetene de evidentã a
persoanelor, denumite în continuare servicii publice comunitare judetene,
prin reorganizarea serviciilor de stare civilã din aparatul propriu al
consiliilor judetene, precum si a birourilor de evidentã a populatiei si
regim permise de conducere si certificate de înmatriculare din cadrul
serviciilor judetene de evidentã informatizatã a persoanei din
structura Ministerului de Interne.
(2) Se înfiinteazã, în subordinea Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, serviciul public comunitar de
evidentã a persoanelor al municipiului Bucuresti prin reorganizarea
serviciului de stare civilã din aparatul propriu al Consiliului General
al Municipiului Bucuresti, precum si a sectoarelor de evidentã a
populatiei si regim permise de conducere si certificate de înmatriculare a
autovehiculelor din cadrul Serviciului de evidentã informatizatã
a persoanei al municipiului Bucuresti din structura Ministerului de Interne.
(3) Serviciile publice comunitare judetene, respectiv
al municipiului Bucuresti, functioneazã
ca institutii publice de interes judetean, respectiv municipal, cu
personalitate juridicã .
Art. 7. - Serviciile publice comunitare judetene,
respectiv al municipiului Bucuresti, îndeplinesc urmãtoarele atributii
principale:
a) constituie, actualizeazã si valorificã Registrul judetean de evidentã a
persoanei si Registrul judetean de evidentã a permiselor de conducere si
certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor;
b) coordoneazã
si controleazã
metodologic activitatea serviciilor publice comunitare locale;
c) controleazã modul de gestionare si de
întocmire a registrelor de stare civilã si a listelor electorale
permanente de alegãtor;
d) asigurã producerea si emiterea
certificatelor de stare civilã, a cãrtilor de identitate, a
permiselor de conducere si a certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor,
precum si a cãrtilor de alegãtor;
e) monitorizeazã si controleazã modul de respectare a prevederilor legale în domeniul
asigurãrii protectiei datelor referitoare la persoanã;
f) gestioneazã resursele materiale si de dotare
necesare activitãtii proprii;
g) tin evidenta si pãstreazã registrele
de stare civilã, exemplarul 2, si efectueazã mentiuni pe acestea, conform
comunicãrilor primite.
Art. 8. - Organizarea si functionarea ghiseului unic
se realizeazã în mod unitar, pe baza unei metodologii aprobate prin
ordin al ministrului administratiei publice.
Art. 9. - (1) Personalul formatiunilor locale de evidentã a populatiei, respectiv al formatiunilor de evidentã a populatiei din cadrul Serviciului de evidentã informatizatã a persoanei al municipiului Bucuresti din structura Ministerului de Interne, care se preia de serviciile publice comunitare locale, judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, se considerã transferat în interesul serviciului.
(2) Salarizarea personalului din serviciile publice
comunitare, locale, judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, se stabileste
potrivit reglementãrilor legale în vigoare.
(3) Structura organizatoricã, statul de
functii, numãrul de personal si regulamentul de organizare si
functionare a serviciilor publice comunitare locale, judetene, respectiv al
municipiului Bucuresti, se stabilesc prin hotãrâre a consiliilor locale,
respectiv a consiliilor judetene si a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, cu avizul Inspectoratului.
(4) Activitatea serviciilor publice comunitare de
evidentã a persoanelor este coordonatã de secretarul general al
judetului si al municipiului Bucuresti, respectiv de secretarul municipiului,
sectorului municipiului Bucuresti, orasului si comunei.
Art. 10. - Pentru aplicarea unitarã a
prevederilor legale la nivelul unitãtilor administrative-teritoriale Guvernul
va aproba metodologia privind criteriile de dimensionare a numãrului de
functii din aparatul serviciilor publice comunitare, constituirea patrimoniului
si managementul resurselor umane, financiare si materiale.
CAPITOLUL III
Inspectoratul National pentru Evidenta
Persoanelor
Art. 11. - (1) Se organizeazã Inspectoratul,
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridicã, în subordinea Ministerului Administratiei Publice, prin
reorganizarea Directiei generale de evidentã informatizatã a
persoanei - Directia de evidentã a populatiei si a Serviciului central
de regim permise de conducere si certificate de înmatriculare din structura
Ministerului de Interne.
(2) Inspectoratul are sediul în municipiul Bucuresti,
str. Obcina Mare nr. 2, sectorul 6.
Art. 12. - Inspectoratul asigurã punerea în
aplicare, într-o conceptie unitarã, a legislatiei în vigoare în domeniul
evidentei persoanei si a programelor de reformã privind modernizarea
relatiilor dintre administratia publicã centralã si localã
si cetãtean, precum si integrarea informationalã a sistemelor de
stocare si prelucrare a datelor referitoare la persoane.
Art. 1 3. - În realizarea obiectivelor sale
Inspectoratul îndeplineste urmãtoarele functii:
a) de strategie, prin care se fundamenteazã
directiile de dezvoltare a evidentei persoanei, se elaboreazã si se pun
în aplicare programe de reformã pentru optimizarea fluxului de
actualizare si de valorificare a datelor referitoare la persoanã, la cresterea
calitãtii serviciilor prestate pentru cetãtean si perfectionarea
mijloacelor utilizate pentru stocarea si prelucrarea datelor;
b) de reglementare, prin care se asigurã
elaborarea actelor normative necesare în vederea armonizãrii cu
legislatia comunitarã, precum si a instructiunilor, normelor si
metodologiilor de lucru pentru serviciile publice comunitare.
c) de autoritate de stat, prin care se urmãrete
modul de aplicare si respectare a reglementãrilor legale în domeniul
actualizãrii, administrãrii, valorificãrii,
utilizãrii si protectiei datelor referitoare la persoane, precum si în
domeniul eliberãrii actelor de stare civilã, actelor de
identitate, permiselor de conducere, certificatelor de înmatriculare a
autovehiculelor si a întocmirii listelor electorale permanente;
d) de sprijin, îndrumare si control metodologic a
activitãtilor serviciilor publice comunitare.
Art. 1 4. - Inspectoratul are urmãtoarele
atributii principale:
a) rãspunde de punerea în aplicare a
reglementãrilor legale în domeniul evidentei persoanelor si
stãrii civile, schimbãrii numelui pe cale administrativã,
permiselor de conducere si certificatelor de înmatriculare;
b) elaboreazã normele si metodologiile de lucru
utilizate de serviciile publice comunitare de evidentã a persoanelor;
c) administreazã Registrul permanent de
evidentã a persoanelor care contine datele de identificare si de
adresale întregii populatii a tãrii, precum si imaginile posesorilor de
carte de identitate;
d) administreazã Registrul national de
evidentã a permiselor de conducere si certificatelor de înmatriculare;
e) furnizeazã, în conditiile legii, date de
identificare a persoanei, solicitate de autoritãti si institutii
publice, agenti economici si de alte persoane juridice pentru derularea unor
actiuni de inters general reglementate prin acte normative;
f) asigurã compatibilitatea sistemelor
informationale care stocheazã si
prelucreazã date referitoare la
persoanã;
g) rãspunde de punerea în aplicare,
împreunã cu celelalte institutii abilitate, a reglementãrilor
privind confidentialitatea si protectia datelor referitoare la persoanã;
h) asigurã suportul tehnic pentru mentinerea în
functiune si dezvoltarea Sistemului national informatic de evidentã a
persoanelor si a Sistemului national informatic de evidentã a permiselor
de conducere si certificatelor de înmatriculare a autovehiculelor;
i) colaboreazã cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale pentru constituirea unor
registre permanente, potrivit legii.
Art. 15. - Pentru îndeplinirea functiilor si a
atributiilor ce îi revin Inspectoratul colaboreazã cu ministerele si cu
alte organe ale administratiei publice centrale, potrivit prevederilor legale
în vigoare.
Art. 16. - Inspectoratul gestioneazã Sistemul
national informatic de evidentã a persoanelor si Sistemul national
informatic de evidentã a permiselor de conducere si certificatelor de
înmatriculare a autovehiculelor, împreunã cu alte institutii abilitate.
Art. 1 7. - (1) Inspectoratul este condus de un
inspector general cu rang de secretar de stat, ajutat de un inspector general
adjunct cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizie a
primului-ministru, la propunerea ministrului administratiei publice.
(2) În îndeplinirea atributiilor legale inspectorul
general emite decizii.
(3) Inspectorul general este ordonator secundar de
credite.
(4) Inspectoratul are un secretar general, functionar
public de conducere, numit prin concurs sau examen, potrivit legii, ale
cãrui atributii se stabilesc prin Regulamentul de organizare si
functionare a Inspectoratului.
Art. 18. - (1) Personalul Directiei de evidentã
a populatiei si al Serviciului central de regim permise de conducere si
certificate de înmatriculare din structura Ministerului de Interne va fi
transferat la Inspectorat în mod esalonat, pe baza unui program aprobat prin
hotãrâre a Guvernului.
(2) Salarizarea personalului civil si militar din
cadrul Inspectoratului se va face potrivit reglementãrilor legale în
vigoare.
Art. 19. - Regulamentul de organizare si functionare a
Inspectoratului se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, în termen
de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante, la
propunerea Ministerului Administratiei Publice.
CAPITOLUL IV
Asigurarea financiarã si
materialã
Art. 20. - (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale serviciilor publice comunitare se asigurã din venituri extrabugetare si din subventii de la bugetele locale, judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, dupã caz.
(2) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale
Inspectoratului se asigurã din venituri extrabugetare si din subventii
de la bugetul de stat.
Art. 2. - Inspectoratul, respectiv serviciile publice
comunitare, gestioneazã în regim
extrabugetar, conform legii, veniturile încasate din activitãtile de
eliberare a documentelor, prin valorificarea formularelor utilizate în procesul
de eliberare a acestora si prin furnizarea, în conditiile legii, a datelor
referitoare la persoanã, precum si din donatii si din
sponsorizãri.
Art. 22. - Taxele de eliberare a documentelor si de
furnizare a datelor din registrele administrate de serviciile publice
comunitare si de Inspectorat sunt unice pentru întregul teritoriu national si
se aprobã prin ordin al ministrului administratiei publice, la
propunerea Inspectoratului, în conditiile legii.
Art. 23. - Materiile prime necesare în vederea
producerii documentelor, tipãriturile speciale si tehnica de calcul
utilizate în activitatea de evidentã a persoanei se
achizitioneazã de Inspectorat, în conditiile legii.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 24. - Bunurile mobile si imobile, proprietate publicã sau privatã a statului, aflate în administrarea Ministerului de Interne, destinate activitãtilor reglementate prin prezenta ordonantã, trec, dupã caz, în administrarea Ministerului Administratiei Publice sau în folosinta comunã a Ministerului Administratiei Publice si Ministerului de Interne.
Art. 25. - În unitãtile
administrativ-teritoriale în care nu functioneazã formatiuni de evidentã
informatizatã a persoanei serviciile publice comunitare locale se
organizeazã esalonat, o datã cu dotarea si asigurarea resurselor
necesare, potrivit legii.
Art. 26. - (1) Prezenta ordonantã intrã
în vigoare la data de 1 ianuarie 2002.
(2) Pe aceeasi datã se abrogã orice
dispozitie contrarã prezentei ordonante.
(3) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei
ordonante prevederile actelor normative prevãzute în anexa care face
parte integrantã din prezenta ordonantã se modificã în mod
corespunzãtor.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncã
p. Ministru de interne,
Abraham Pavel,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 84.
LISTA
cuprinzând actele normative care se
modificã corespunzãtor prevederilor
prezentei ordonante
1. Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe
drumurile publice, republicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 49 din 28
iunie 1984, cu modificã rile si completãrile ulterioare
2. Decretul nr. 975/1968 cu privire la nume, publicat
în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 1 36 din 29 octombrie 1968
3. Legea nr. 40/1990 privind organizarea si
functionarea Ministerului de Interne, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 146 din 18 decembrie 1990, cu modificã rile si
completãrile ulterioare
4. Legea cetãteniei române nr. 21/1991,
republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 6
martie 2000
5. Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992, cu modificãrile si
completãrile ulterioare
6. Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui
României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 164
din 16 iulie 1992, cu modificãrile si completãrile ulterioare
7. Legea nr. 46/1996 privind pregãtirea
populatiei pentru apãrare, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 120 din 11 iunie 1996, cu modificãrile si
completãrile ulterioare
8. Legea nr. 105/996 privind evidenta populatiei si
cartea de identitate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 237 din 30 septembrie 1996, cu modificãrile si
completãrile ulterioare
9. Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare
civilã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
282 din 11 noiembrie 1996, cu modificãrile si completãrile
ulterioare
10. Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul
pasapoartelor în România, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobatã si modificatã prin
Legea nr. 216/1998, cu modificãrile si completãrile ulterioare
11. Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr.
328/1966 privind circulatia pe drumurile publice si pentru stabilirea si
sanctionarea contraventiilor în acest sector, republicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 229 din 2 mai 1999, cu modificãrile si
completãrile ulterioare, aprobat prin Hotãrârea Consiliului de
Ministri nr. 772/1966.
12. Hotãrârea Guvernului nr. 111/1997 privind
forma si continutul cãrtii de identitate, ale cãrtii de imobil si
ale fisei de evidentã a populatiei, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 7 din 2 aprilie 1997, cu modificãrile
ulterioare
13. Hotãrârea Guvernului nr. 112/1997 privind
organizarea activitãtii de eliberare a cãrtilor de identitate,
procedura de preschimbare esalonatã a buletinelor de identitate actuale,
precum si aspectele privind termenele de valabilitate a acestora,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 7 din 2
aprilie 1997, cu modificãrile si completãrile ulterioare
14. Hotãrârea Guvernului nr. 113/1997 privind
continutul, actualizarea si valorificarea datelor din Registrul permanent de
evidentã a populatiei, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 7 din 2 aprilie 1997, cu modificãrile si
completãrile ulterioare.
15. Hotãrârea Guvernului nr. 697/2000 privind
cartea de alegãtor, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 397 din 24 august 2000
16. Hotãrârea Guvernului nr. 720/2000 privind
listele electorale permanente, publicatã în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 402 din 28 august 2000.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea
asociatiilor de proprietari
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia
Românieisi ale art. 1 pct. IV.3 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Asociatia de proprietari reprezintã
forma de asociere autonomã si nonprofit a proprietarilor unui
condominiu, care se constituie si are personalitate juridicã potrivit prevederilor Legii locuintei nr.
114/1996, cu modificãrile si completãrile ulterioare.
(2) Asociatia de proprietari se constituie în scopul
asigurãrii conditiilor de functionare normalã a locuintelor si
spatiilor cu altã destinatie din clãdire, precum si a
pãrtilor comune, care alcãtuiesc împreunã un condominiu.
(3) Administrarea condominiului se realizeazã
de persoane fizice angajate în conditiile legii ori de persoane juridice
specializate.
Art. 2. - (1) Asociatiile de proprietari se pot
constitui si pe tronsoane sau scãri, în conditiile legii, prin
hotãrârea adunãrii generale si cu acordul expres al
coproprietarilor cu privire la delimitarea efectivã a pãrtilor de
proprietate comunã care se preiau în administrare de respectiva
asociatie de proprietari si cu privire la obligatiile si drepturile legale care
vor continua sã rãmânã în sarcina tuturor
coproprietarilor.
(2) Prin acordul de asociere pe scarã sau
tronson se reglementeazã si raporturile cu celelalte asociatii de
proprietari constituite în clãdire.
Art. 3. - Asociatia de proprietari rãspunde de
administrarea si de functionarea clãdirii/clãdirilor si de
întretinerea, repararea, renovarea si înlocuirea pãrtilor comune, iar
costurile aferente vor fi calculate conform cotei-pãrti proportionale de
proprietate sau, dupã caz, conform numãrului de persoane
prevãzute în acordul de asociere.
CAPITOLUL II
Organizarea, functionarea si
conducerea asociatiei
de proprietari
Art. 4. - Asociatia de proprietari este
organizatã si functioneazã în conformitate cu prevederile Legii
nr. 114/1996, cu modificãrile si completãrile ulterioare, si ale
prezentei ordonante.
Art. 5. - (1) Asociatia de proprietari este condusã
de adunarea generalã a
proprietarilor, care este formatã din câte un reprezentant al
fiecãrei familii de proprietari.
(2) Adunarea generalã a proprietarilor alege
dintre membrii asociatiei de proprietari o comisie de cenzori sau
hotãrãste delegarea atributiilor comisiei de cenzori unor
persoane fizice sau juridice, asociatii sau agenti economici specializati.
Art. 6. - (1) Adunarea generalã a
proprietarilor alege dintre membrii sãi comitetul executiv al asociatiei
de proprietari, format din 3-11 membri, dintre care unul va fi desemnat ca
presedinte al asociatiei de proprietari prin votul adunãrii generale.
(2) Comitetul executiv al asociatiei de proprietari
poate angaja personal specializat pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi revin.
(3) Presedintele asociatiei de proprietari
reprezintã asociatia în derularea contractelor si îsi asumã
obligatii în numele acesteia. El reprezintã asociatia de proprietari în
relatiile cu tertii, precum si în fata instantelor de judecatã.
Art. 7. - (1) Activitatea de administrare a
clãdirii se asigurã de un administrator, persoanã
fizicã atestatã si angajatã cu contract individual de
muncã sau cu conventie civilã, ori persoanã
juridicã specializatã, cu care se încheie un contract de
administrare, în functie de hotãrârea adunãrii generale a
proprietarilor.
(2) Atestarea persoanelor fizice pentru a îndeplini
functia de administrator de imobil se va face de cãtre o comisie
formatã din 5 membri, specialisti în domeniul financiar-contabil si al
legislatiei muncii, constituitã de consiliul local prin hotãrâre.
Atestarea este obligatorie pentru functia de administrator.
(3) Administratorul de imobil poate cumula si functia
de contabil al asociatiei de proprietari, dacã are pregãtire de
specialitate în acest domeniu.
(4) La asociatiile de proprietari care cuprind
pânã la 10 proprietari presedintele poate îndeplini si functia de
administrator.
(5) Candidatii pentru functia de administrator vor
trebui sã prezinte garantii morale, sã aibã capacitate
profesionalã, sã fie buni gospodari si sã nu aibã
cazier.
(6) Candidatii la functia de administrator vor
prezenta garantii materiale stabilite în conditiile legii.
Art. 8. - Comitetul executiv al asociatiei de
proprietari adoptã decizii privind angajarea administratorului si
contabilului, precum si a altor persoane fizice necesare asociatiei, pe
bazã de contract individual de muncã sau de conventie civilã, pe perioadã
determinatã.
Art. 9. - (1) Adunarea generalã a
proprietarilor adoptã hotãrâri asupra cuantumului salariilor,
indemnizatiilor si al eventualelor premii care se acordã personalului
încadrat cu contract individual de muncã sau pe bazã de conventie civilã, precum si asupra
valorii si a modalitãtilor de conractare, în cazul în care administrarea
clãdirii este asiguratã de persoane juridice.
(2) Adunarea generalã a proprietarilor
hotãrãste, de asemenea, si asupra acordãrii unor drepturi
bãnesti membrilor asociatiei de proprietari, care
desfãsoarã alte activitãti lucrative folositoare acesteia.
Art. 10. - Pentru realizarea lucrãrilor de reparatii
sau altor activitãti de întretinere administratorul, tinând seama de
pret, duratã de executie si de calitate, supune spre analizã si
aprobare comitetului executiv al asociatiei de proprietari ofertele agentilor
economici care satisfac cerintele în vederea executãrii
lucrãrilor, conform legislatiei în vigoare.
Art. 11. - (1) Închirierea sau folosirea de
cãtre persoanele fizice ori juridice a spatiilor aflate în proprietatea
comunã a proprietarilor se face numai prin contract de închiriere sau de
folosintã, semnat din partea asociatiei de proprietari de cãtre
presedinte, pe baza hotãrârii adunãrii generale a proprietarilor,
cu acordul proprietarilor direct afectati.
(2) Schimbarea destinatiei apartamentului de
cãtre proprietar sau chiria se face numai pe baza hotãrârii
adunãrii generale a asociatiei de proprietari, cu acordul proprietarilor
direct afectati.
Art. 12. - Modificãrile constructive si
utilizarea în alte scopuri a unor pãrti sau elemente de constructie ale
clãdirii, cum ar fi: ancorarea de reclame pe pereti, suspendãri
de stâlpi, pereti, scãri interioare si altele asemenea, se vor putea
face numai pe baza hotãrârii adunãrii generale a proprietarilor,
cu acordul proprietarilor direct afectati si, dupã caz, pe baza unui
proiect tehnic întocmit de institutii de specialitate, verificat de un expert
autorizat, precum si cu autorizatia pentru executare de lucrãri,
eliberate în conditiile legii.
Art. 13. - Penalizãrile pentru întârzierea
plãtii cotelor de întretinere, hotãrâte potrivit legii de adunarea
generalã a proprietarilor, nu vor fi mai mari de 0,2 la sutã
pentru fiecare zi de întârziere si se vor aplica pentru fiecare cotã de
întretinere lunarã numai dupã o perioadã de 30 de zile
care depãseste termenul stabilit pentru platã, fãrã
ca suma penalizãrilor sã poatã depãsi suma cotei de
întretinere lunare la care s-a aplicat.
Art. 14. - (1) Asociatiile de proprietari pot prelua
unele obligatii cetãtenesti ale proprietarilor pe care îi
reprezintã si în numele cãrora rãspund în fata
autoritãtilor administratiei publice locale ori fatã de alte
autoritãti.
(2) Obligatiile cetãtenesti prevãzute la
alin. (1) sunt cele care, potrivit prevederilor legale în vigoare, revin
cetãtenilor în urmãtoarele domenii de activitate: întretinerea si
folosirea clãdirilor si apartamentelor; ocrotirea mediului
înconjurãtor si a sãnãtãtii; salubritate; folosirea
drumurilor si a cãilor de comunicatie; evidenta populatiei, precum si
alte obligatii ce revin cetãtenilor în relatiile cu autoritãtile
administratiei publice locale.
Art. 15. - (1) Proprietarii care îsi
înstrãineazã apartamentele sau spatiile cu altã destinatie
sunt obligati ca la întocmirea formelor de înstrãinare sã
facã dovada achitãrii la zi a cheltuielilor care le revin în
cadrul asociatiei de proprietari.
(2) Notarii publici nu vor autentifica actele de
înstrãinare fãrã dovada achitãrii la zi a
cheltuielilor, eliberatã de asociatia de proprietari si
confirmatã de compartimentul specializat prevãzut la art. 16 alin.
(2).
(3) În cazul existentei unor datorii cãtre
asociatia de proprietari pãrtile pot conveni introducerea în contract a
unor clauze privitoare la achitarea acestora. Prin contract se poate prevedea
preluarea datoriei de cãtre dobânditor, situatie în care
înstrãinarea poate avea loc.
CAPITOLUL III
Îndrumarea metodologicã a asociatiilor de proprietari
Art. 16. - (1) Consiliile locale ale municipiilor,
oraselor, comunelor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti vor sprijini
activitatea asociatiilor de proprietari pentru realizarea scopurilor si sarcinilor
ce le revin, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Consiliile locale vor crea în cadrul aparatului
propriu un compartiment specializat în sprijinirea si îndrumarea asociatiilor
de proprietari.
(3) Compartimentele prevãzute la alin. (2) vor
fi compuse din specialisti în domeniul financiar-contabil si al legislatiei
muncii.
Art. 17. - (1) Asociatiile de locatari existente la
data intrãrii în vigoare a prezentei ordonante, în clãdirile ale
cãror apartamente au fost dobândite în proprietate în conditiile legii
si care nu au fost reorganizate în asociatii de proprietari potrivit
prevederilor Legii nr. 114/1996, cu modificãrile si completãrile
ulterioare, sunt recunoscute ca asociatii de proprietari. Acestea au obligatia
ca, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante,
sã se reorganizeze potrivit prevederilor legale, prin adoptarea de
cãtre adunarea generalã a proprietarilor a acordului de asociere
si a statutului propriu.
(2) Compartimentele specializate prevãzute la art.
16 alin. (2) vor îndruma si vor sprijini asociatiile de locatari pentru a se
reorganiza în asociatii de proprietari.
Art. 18. - Consiliile locale ale municipiilor,
oraselor, comunelor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti vor îndruma si
vor sprijini asociatiile de proprietari pentru îndeplinirea obligatiilor legale
de întretinere si reparare a constructiilor si instalatiilor.
Art. 19. - Consiliile locale, cu sprijinul aparatului
propriu al consiliilor judetene, respectiv al Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, vor organiza exercitarea controlului financiar-contabil si gestionar
asupra activitãtii asociatiilor de proprietari.
CAPITOLUL IV
Sanctiuni
Art. 20. - (1) Constituie contraventie, dacã nu
este sãvârsitã în astfel de conditii încât, potrivit legii
penale, sã constituie infractiune, urmãtoarele fapte:
a) neluarea de cãtre asociatia de proprietari a
mãsurilor necesare pentru repararea si mentinerea în stare de
sigurantã în exploatare a clãdirii pe toatã durata
existentei acesteia;
b) neasigurarea de cãtre asociatia de
proprietari a tuturor activitãtilor edilitar-gospodãreti, precum
si a functionãrii în bune conditii a instalatiilor clãdirii:
ascensor, hidrofor, instalatii de alimentare cu apã, de canalizare, de
încãlzire centralã, de preparare si distribuire a apei calde,
instalatii electrice si de gaze, centrale termice, crematorii, instalatii de
colectare a deseurilor, instalatii de antenã colectivã, telefonie
si altele asemenea;
c) neexecutarea de cãtre proprietar a
lucrãrilor de întretinere, reparatii sau înlocuire a elementelor de
constructii si instalatii aflate în folosintã exclusivã a
acestuia, dacã aceasta este de naturã sã aducã prejudicii celorlalti proprietari sau
chiriasi;
d) schimbarea de cãtre proprietar sau de
cãtre chirias a destinatiei locuintei fãrã autorizatiile
si aprobãrile legale;
e) încheierea de cãtre notarii publici a unor
acte de înstrãinare cu nesocotirea dispozitiilor art. 15 alin. (2).
(2) Contraventiile prevãzute la alin. (1) lit.
a), b) si c) se sanctioneazã cu
amendã de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei; contraventiile
prevãzute la alin. (1) lit. d), cu
amendã de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar contraventiile
prevãzute la alin. (1) lit. e), cu amendã de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevãzute
la alin. (1) lit. a) si b) se aplicã
asociatiei de proprietari sau, dupã caz, administratorului asociatiei, cele pentru contraventiile
prevãzute la alin. (1) lit. c) si d) proprietarilor sau chiriasilor
persoane fizice ori juridice, iar cele prevãzute la alin. (1) lit. e)
notarului public.
Art. 21. - Constatarea contraventiilor
prevãzute de prezenta ordonantã si aplicarea sanctiunilor se fac
de cãtre persoanele împuternicite de Ministerul Administratiei Publice,
Ministerul Lucrã rilor Publice, Transporturilor si Locuintei, de primari
sau de împuternicitii acestora.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 22. - Ministerul Administratiei Publice
împreunã cu Ministerul Lucrãrilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Muncii si
Solidaritãtii Sociale vor elabora, în termen de 30 de zile de la
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonante,
normele metodologice de punere în aplicare a prevederilor acesteia.
Art. 23. - Prezenta ordonantã intrã în
vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii acesteia în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 24. - La data intrãrii în vigoare a
prezentei ordonante se abrogã orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
Contrasemneazã:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncã
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 85.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind serviciile de transport public
local de cãlãtori
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art.1 pct. IV.2 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta ordonantã are ca obiect
stabilirea cadrului de organizare, gestionare, reglementare si de monitorizare
a serviciului de transport public local de persoane, prin curse regulate, cu
mijloace de transport în comun.
Art. 2. - Serviciul de transport public local de
persoane, denumit în continuare transport public local de
cãlãtori, are la bazã urmãtoarele principii:
a) respectarea drepturilor si intereselor legitime ale
cãlãtorilor;
b) asigurarea deplasãrii în conditii de
sigurantã si de confort;
c) protectia mediului;
d) tratament egal si nediscriminatoriu pentru toti
utilizatorii;
e) servicii de calitate în conditiile unor tarife
accesibile;
f) administrarea eficientã a bunurilor si a
fondurilor bãnesti;
g) dezvoltarea durabilã.
Art. 3. - (1) Face parte din categoria transportului
public local de cãlãtori transportul de persoane care
îndeplineste, cumulativ, urmãtoarele conditii:
a) este efectuat pe teritoriul unei localitãti
urbane sau rurale, precum si între localitatea respectivã si
localitãtile limitrofe;
b) se executã pe rute si cu frecvente
prestabilite, iar cãlãtorii sunt îmbarcati sau debarcati în
puncte de oprire fixe;
c) se percepe un tarif de transport, încasat de
operatorul de transport.
(2) Se considerã transport public local de
cãlãtori si transportul special urban si suburban de persoane,
efectuat prin curse regulate, dacã
întruneste conditiile prevãzute la alin. (1), prin care se
asigurã transportul unor grupuri
de persoane sau de persoane determinate, cum ar fi elevii si studentii, la
institutiile de învãtãmânt si retur, al personalului care face
naveta, al militarilor si al altor asemenea grupuri, separat sau
împreunã cu alte persoane, precum si transportul care se
desfãsoarã pe anumite rute, cum ar fi transportul între
platformele industriale si localitãti.
Art. 4. - Prin mijloacele de transport în comun se
întelege vehiculele destinate în mod special transportului public urban si
suburban de persoane. Acestea pot fi:
a) autobuze urbane, autovehicule destinate si echipate
pentru transportul de persoane si al bagajelor acestora; autobuzele din
aceastã categorie vor fi amenajate pentru transportul de pasageri,
asezati pe scaune sau în picioare, având cel putin 17 locuri pe scaune,
inclusiv cel al conducãtorului auto, care asigurã posibilitatea unui schimb rapid de pasageri
în statii;
b) tramvaie;
c) troleibuze;
d) minibuze sau microbuze, autovehicule destinate prin
constructie transportului a 10-17 persoane pe scaune, inclusiv cel al
conducãtorului auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si în
picioare.
Art. 5. - Pentru asigurarea dezvoltãrii
durabile în domeniul serviciului de transport public local de
cãlãtori consiliile locale stabilesc strategia de dezvoltare si
functionare pe termen mediu si lung a acestor servicii, tinând seama de
planurile de urbanism si de programele de dezvoltare economico-socialã a
localitãtii.
Art. 6. - (1) Serviciile de transport public local de
cãlãtori se organizeazã pentru a satisface cu prioritate
nevoile populatiei, precum si ale institutiilor publice si ale agentilor
economici.
(2) Nu fac obiectul prezentei ordonante serviciile de
transport cu taximetre sau serviciile de transport mãrfuri.
Art. 7. - (1) Sunt abilitate sã organizeze,
sã reglementeze, sã conducã, sã monitorizeze si
sã controleze servicii de transport public local de
cãlãtori consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor,
precum si consiliile judetene.
(2) Autoritãtile administratiei publice locale
au obligatia de a întreprinde mãsurile necesare pentru extinderea,
dezvoltarea si modernizarea transportului public urban si suburban de persoane.
(3) Autoritãtile administratiei publice locale,
prin serviciile de specialitate, vor gestiona si vor controla activitatea
operatorilor de transport public local de cãlãtori.
Art. 8. - (1) Statul sprijinã, prin
mãsuri legislative si economice, dezvoltarea cantitativã si
calitativã a serviciilor de transport public local de
cãlãtori, precum si a infrastructurii aferente acestora.
(2) Principalele obiective urmãrite de
autoritãtile administratiei publice centrale si locale în domeniul
serviciilor de transport public local de cãlãtori sunt:
a) îmbunãtãtirea conditiilor de
viatã ale cetãtenilor prin promovarea calitãtii si
eficientei serviciului de transport public local de cãlãtori;
b) cresterea calitãtii vietii
cetãtenilor prin sustinerea dezvoltãrii economice a
localitãtilor si prin realizarea unei infrastructuri edilitare moderne;
c) acordarea de facilitãti unor categorii de
persoane;
d) asigurarea capacitãtii suficiente de
transport pe rute aglomerate.
Art. 9. - (1) Acoperirea financiarã a costului
cãlãtoriilor efectuate de persoanele care beneficiazã,
potrivit legii, de gratuitate se asigurã din bugetele locale sau din bugetele altor institutii stabilite
de lege.
(2) Acoperirea influentelor financiare rezultate din
reduceri de tarif la abonamentele pentru transportul public local de
cãlãtori, aprobate de consiliile judetene sau locale pentru
anumite categorii de persoane, se asigurã din bugetele consiliilor judetene sau locale, dupã caz.
(3) Conditiile concrete în care va fi suportat costul
cãlãtoriilor, potrivit prevederilor alin. (1) si (2), se vor
stabili prin contractul de concesiune a serviciului de transport public local
de cãlãtori.
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea
serviciilor de transport public local de cãlãtori
SECTIUNEA 1
Gestiunea serviciilor de transport
public local de cãlãtori
Art. 10. - Raporturile dintre autoritãtile
administratiei publice locale si prestatorii de servicii de transport public
local de cãlãtori se bazeazã pe relatii contractuale
stabilite în conformitate cu contractul de concesiune a serviciului respectiv.
Art. 11. - (1) Pentru organizarea, conducerea si
administrarea serviciilor de transport public local de cãlãtori
consiliile locale pot utiliza unul sau mai multi operatori de transport
specializati, cãrora le încredinteazã prin licitatie contractul de delegare de gestiune sau de
concesiune a serviciului respectiv.
(2) Concesiunea sau delegarea serviciului de transport
public local de cãlãtori se face în conditiile stabilite prin
contractul-cadru de concesiune si prin regulamentul-cadru de delegare sau de
concesiune a serviciilor publice locale de transport local de
cãlãtori. Contractul-cadrul si regulamentul-cadru de delegare sau
de concesiune a serviciilor publice de transport local de
cãlãtori, precum si normele specifice pentru administrarea
serviciilor de transport public local de cãlãtori vor fi aprobate
prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei
Publice, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
ordonante.
(3) În procesul concesionãrii, în conformitate
cu competentele si cu atributiile ce le revin potrivit legii,
autoritãtile administratiei publice locale pãstreazã
prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de dezvoltare a
serviciilor, inclusiv a programelor de dezvoltare a serviciului de transport
public local de cãlãtori, precum si dreptul de a urmãri, a
controla si a supraveghea îndeplinirea obligatiei efectuãrii serviciului
public de transport local de cãlãtori privind:
a) respectarea si îndeplinirea obligatiilor
contractuale asumate de operatorii de transport public local de
cãlãtori;
b) derularea ritmicã a serviciilor prestate,
respectarea traseelor stabilite si a orarelor zilnice si
sãptãmânale;
c) modul de administrare, exploatare, conservare si
mentinere în functiune, dezvoltare si/sau modernizare a mijloacelor din
infrastructura edilitarã urbanã încredintatã prin
contractul de concesiune;
d) modul de formare si de stabilire a tarifelor pentru
serviciile de transport public de cãlãtori.
Art. 12. - (1) Finantarea si realizarea investitiilor
aferente serviciilor de transport public local de cãlãtori se fac
cu respectarea legislatiei în vigoare privind initierea, fundamentarea,
promovarea si aprobarea investitiilor publice si a principiilor autonomiei
financiare a prestatorilor de servicii de transport public local de
cãlãtori privind suportarea de cãtre utilizatori si
recuperarea integralã, prin tarif, a costurilor de exploatare,
reabilitare si dezvoltare. Se va tine seama de interesul general, de tarifele
practicate si de conditiile de transport oferite beneficiarilor.
(2) Pentru finantarea investitiilor necesare în
vederea dezvoltãrii si modernizãrii infrastructurii serviciilor
de transport public local de cãlãtori, consiliile locale pot
contracta credite interne si/sau externe ori pot concesiona serviciul
respectiv, în conditiile legii, pe o perioadã limitatã, în
functie de specificul activitãtii.
(3) Lucrãrile pe care investitorii le
realizeazã din fonduri proprii rãmân în proprietatea acestora pe
toatã durata contractului de concesiune, precum si dupã expirarea
acestuia, dacã nu s-a convenit altfel.
SECTIUNEA a 2-a
Operatorii de servicii de transport public
local de cãlãtori
Art. 13. - (1) Operatorii de transport public local de
cãlãtori sunt societãtile comerciale, regiile autonome si
serviciile de interes local autorizate, care presteazã servicii publice
în conditiile stabilite de autoritãtile administratiei publice locale,
în temeiul legii si al prevederilor prezentei ordonante.
(2) Operatorii de transport public local de
cãlãtori beneficiazã
de acelasi regim juridic, indiferent de forma de organizare sau de
proprietate.
(3) Operatorii de transport public local de
cãlãtori vor fi atestati de cãtre comisia mixtã
prevãzutã de prezenta ordonantã.
Art. 14. - (1) Operatorii de transport public local de cãlãtori pot fi privatizati în conditiile legii numai pe baza hotãrârii consiliului local sau judetean sub a cãrui autoritate îsi desfãsoarã activitatea.
(2) Privatizarea, respectiv vânzarea bunurilor din
domeniul privat al unitãtii administrative-teritoriale, se poate face
numai în cadrul procedurii de delegare sau de concesionare a serviciilor de
transport public local de cãlãtori, prin licitatie
publicã.
Art. 15. - (1) Societãtile comerciale de
transport public local de cãlãtori înfiintate de consiliile
locale sau judetene, potrivit legii, pot fi de interes local, respectiv
judetean, în functie de limitele teritoriale în care actioneazã.
(2) Societãtile comerciale de transport public local de cãlãtori înfiintate de autoritãtile administratiei publice locale îsi pot desfãsura activitatea si în cadrul altor localitãti, participând astfel la dezvoltarea pietei libere a operatorilor de transport public local de cãlãtori.
(3) În cazul prestãrii mai multor tipuri de
servicii operatorul de servicii de transport public local de
cãlãtori va tine o evidentã separatã a
activitãtilor desfãsurate, cu contabilitate distinctã
pentru fiecare tip de serviciu si localitate de operare, dupã caz,
astfel încât activitãtile sale din diferite sectoare sã fie usor
de evaluat, monitorizat si controlat.
Art. 1 6. - Operatorii de servicii de transport public
local de cãlãtori îsi exercitã obligatiile potrivit
termenelor si conditiilor prevãzute în contractul de concesiune a
serviciului de transport public local de cãlãtori si în acord cu
normele specifice transportului public, elaborate de institutiile
abilitate în acest scop.
Art. 17. - (1) În cazul în care autoritatea
administratiei publice locale a desemnat doi sau mai multi operatori de
transport, se va încheia câte un contract cu fiecare dintre acestia, pentru
trasee diferite sau pentru acelasi traseu.
(2) În situatia prevãzutã la alin. (1),
în contractele de concesiune a serviciului de transport public local de
cãlãtori se vor stabili clauze privitoare la valabilitatea
legitimatiilor de cãlãtorie emise de fiecare dintre operatorii de
servicii de transport public local, pe toate mijloacele de transport în comun.
(3) În astfel de cazuri, între primarul
localitãtii sau presedintele consiliului judetean si operatorii de
servicii de transport public local se va încheia un contract de distributie a
încasãrilor provenite din vânzarea legitimatiilor de
cãlãtorie, în care se va stabili modul concret în care se
vor calcula veniturile cuvenite fiecãrui operator de transport.
CAPITOLUL III
Drepturi si obligatii
SECTIUNEA 1
Drepturile si obligatiile
utilizatorilor si operatorilor de transport public local de
cãlãtori
Art. 18. - (1) Garantarea dreptului de a beneficia de
serviciul de transport public local de cãlãtori pentru toti
utilizatorii, persoane fizice, va fi prevãzutã în regulamentul
serviciului, care va fi aprobat de consiliul local sau judetean, dupã
caz.
(2) Utilizatorii au dreptul de acces la informatiile
publice cu privire la serviciile de transport public local de
cãlãtori, atât operatorul de transport, cât si
autoritãtile administratiei publice locale având obligatia de a comunica
informatii cu privire la indicatorii de calitate ai serviciului, la structura
tarifarã si la clauzele contractuale.
(3) Hotãrârile consiliilor locale cu privire la
serviciul de transport public local de cãlãtori vor fi aduse la
cunotintã publicã. Utilizatorii persoane fizice au dreptul
sã conteste hotãrârile în conditiile legii, în vederea prevenirii
sau reparãrii unui prejudiciu direct ori indirect, determinat de
acestea.
(4) Utilizatorii au obligatia sã achite costul
cãlãtoriilor pe care le efectueazã, conform tarifelor
anuntate.
Art. 19. - Drepturile operatorilor de transport public
local de cãlãtori sunt prevãzute în contractele de
delegare si în regulamentele de functionare, pentru serviciile aflate în
administrare directã, sau în contractele de concesiune, pentru
serviciile cesionate spre administrare altor agenti economici,
urmãrindu-se asigurarea echilibrului contractual prin aplicarea
urmãtoarelor principii:
a) încasarea tarifelor aferente serviciilor de
transport public local de cãlãtori prestate si actualizarea
acestora cu indicele preturilor de consum;
b) modificarea tarifului în situatiile de modificare
semnificativã a echilibrului contractual;
c) întreruperea furnizãrii serviciilor de
transport public local de cãlãtori în cazul nerespectãrii
obligatiilor contractuale de cãtre autoritatea administratiei publice
locale, conform legislatiei în vigoare.
Art. 20. - (1) Operatorii de transport public local de
cãlãtori au fatã de utilizatori urmãtoarele
obligatii:
a) sã respecte regulile asumate prin contractul
de delegare sau de concesiune;
b) sã serveascã toti utilizatorii din
aria de acoperire pentru care au fost atestati în conditiile prevederilor
regulamentului local al serviciului de transport public local de
cãlãtori;
c) sã respecte angajamentele luate prin
contractele de concesiune cu privire la indicatorii de performantã
stabilit de consiliile locale;
d) sã furnizeze autoritãtii
administratiei publice locale informatiile solicitate si sã asigure
accesul la toate informatiile necesare în vederea verificãrii si
evalurii functionãrii si dezvoltãrii serviciilor de transport
public local de cãlãtori, în conformitate cu clauzele
contractului de delegare sau de concesiune si cu prevederile legale în vigoare;
e) sã punã în aplicare metode
performante de management care sã conducã la reducerea costurilor de operare, inclusiv
prin aplicarea procedurilor concurentiale oferite de normele legale în vigoare
pentru achizitiile de lucrãri, bunuri si servicii.
(2) Operatorii de transport public local de
cãlãtori rãspund de îndeplinirea cu
bunã-credintã a obligatiilor prevãzute la alin. (1). În
cazul neîndeplinirii obligatiilor pot fi sanctionati contraventional sau poate
fi reziliat, în conditiile legii, contractul de delegare sau de concesiune.
SECTIUNEA a 2-a
Atestarea operatorilor de transport
public local de cãlãtori
Art. 2. - (1) Operatorii de transport care
opereazã în domeniul serviciilor de transport public local de
cãlãtori trebuie sã facã dovada competentei
profesionale si sã aibã o dotare tehnico-materialã care
sã corespundã tipurilor de servicii pe care urmeazã
sã le presteze.
(2) Agentii economici prevãzuti la alin. (1)
trebuie sã facã dovada bonitãtii lor materiale.
(3) Operatorii de transport public local de
cãlãtori, existenti la data intrãrii în vigoare a
prezentei ordonante, vor fi atestati în termen de un an.
(4) Sunt supuse atestãrii atât compartimentele
de specialitate ale consiliilor locale, cât si operatorii furnizori/prestatori
de servicii de transport public local de cãlãtori.
(5) Atestarea operatorilor de transport care intentioneazã sã devinã operatori de servicii de transport public local de cãlãtori va fi o conditie obligatorie de participare la licitatiile pentru obtinerea contractelor de concesiune.
(6) Atestarea este valabilã maximum 5 ani,
indiferent de specificul serviciului pentru care sãa fãcut
atestarea. La expirarea termenului de 5 ani operatorul va fi supus unei noi
atestãri.
Art. 22. - (1) Atestarea se face de o comisie de
atestare formatã din reprezentanti ai Ministerului Administratiei
Publice, Ministerului Lucrãrilor Publice, Transporturilor si Locuintei
si ai Ministerului de Interne.
(2) Componenta nominalã a comisiei de atestare,
regulamentul de functionare, precum si criteriile pentru eliberarea licentei de
operare vor fi stabilite prin ordin comun al ministrului administratiei
publice, al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor si locuintei
si al ministrului de interne, în termen de 60 de zile de la data
intrãrii în vigoare a prezentei ordonante.
SECTIUNEA a 3-a
Drepturile si obligatiile
autoritãtilor administratiei publice locale
Art. 23. - (1) Autoritãtile administratiei
publice locale si judetene au competenta exclusivã cu privire la
înfiintarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea si controlul functionãrii
serviciilor de transport public local de cãlãtori.
(2) Consiliile locale si judetene pot adopta
hotãrâri cu privire la:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere si
modernizare a dotãrilor existente, precum si a programelor de înfiintare
a unor noi sisteme de transport public local de cãlãtori, în
conditiile legii;
b) coordonarea proiectãrii si executiei
lucrãrilor de investitii în scopul realizãrii acestora
întrã o conceptie unitarã, corelatã cu programele de
dezvoltare economico-socialã a localitãtilor si de amenajare a
teritoriului;
c) aprobarea studiilor de fezabilitate privind
reabilitarea, extinderea si modernizarea dotãrilor publice aferente
serviciilor de transport public local de cãlãtori;
d) asocierea intercomunalã în vederea realizãrii
unor investitii de interes comun în domeniul infrastructurii tehnico-edilitare
aferente serviciilor de transport public local de cãlãtori;
e) delegarea gestiunii serviciilor de transport public
local de cãlãtori, precum si încredintarea spre administrare a
bunurilor apartinând patrimoniului public din infrastructura aferentã;
f) finantarea sau închirierea de bunuri
societãtilor comerciale pentru realizarea de lucrãri si servicii
de transport public local de cãlãtori;
g) contractarea sau garantarea, în conditiile legii, a
împrumuturilor pentru finantarea programelor de investitii din infrastructura
aferentã serviciilor de transport public local de
cãlãtori. Contractarea de lucrãri noi, extinderi,
dezvoltãri de capacitãti, reabilitãri si
modernizãri se face prin licitatie publicã, organizatã
potrivit legii;
h) elaborarea si aprobarea normelor locale si a
regulamentelor de
functionare a prestatorilor de servicii care desfãsoarã
activitãti de transport public local de cãlãtori pe baza
normelor-cadru aprobate de Ministerul Administratiei Publice;
i) stabilirea si aprobarea tarifelor pentru serviciile
de transport public local de cãlãtori, cu respectarea
reglementãrilor în vigoare;
j) stabilirea subventiei care se plãteste de la
bugetul local pentru acoperirea diferentei dintre costurile înregistrate de
operatorul de transport pentru efectuarea serviciului de transport public local
de cãlãtori si sumele efectiv încasate ca urmare a
vânzãrii biletelor si a abonamentelor.
Art. 24. - (1) Contractele de delegare de gestiune sau
de concesiune a serviciilor de transport public local de cãlãtori
vor cuprinde clauze privitoare la:
a) cantitatea si calitatea serviciului prestat si la
indicatorii de performantã;
b) trasee;
c) orarul de functionare, pe zile si ore, si
ritmicitatea serviciului;
d) tarifele practicate si modul de încasare a
subventiei;
e) modul de indexare a tarifelor;
f) rãspunderea contractualã;
g) politica de mentinere si recalificare a fortei de
muncã, precum si protectia acesteia pe durata valabilitãtii
contractului respectiv;
h) forta majorã;
i) durata contractului;
j) rezilierea contractului.
(2) Durata contractului de concesiune a serviciilor de
transport public local de cãlãtori se stabileste în functie de
mijloacele de transport utilizate, astfel:
a) pentru transportul cu minibuze si microbuze: 8 ani;
b) pentru transport cu autobuze urbane sau
interurbane: 10 ani;
c) pentru transport cu troleibuze si tramvaie: 20 de
ani.
Art. 25. - (1) Autoritãtile administratiei
publice locale au fatã de operatorii de transport public local de
cãlãtori urmãtoarele drepturi:
a) sã invite pentru audieri operatorul de
transport public local de cãlãtori, în vederea semnalãrii
unor deficiente apãrute în executarea contractului;
b) sã aprobe ajustãrile de pret propuse
de cãtre operatorul de transport public local de cãlãtori;
c) sã sanctioneze operatorul de transport
public local de cãlãtori în cazul în care acesta nu
opereazã la parametrii de eficientã la care s-a obligat.
(2) În cazuri deosebite autoritãtile administratiei
publice locale pot solicita comisiei de atestare retragerea licentei
operatorului cu care au contract de concesiune a serviciului de transport
public local de cãlãtori.
Art. 26. - În exercitarea competentelor si a
responsabilitãtilor ce le revin autoritãtile administratiei
publice locale vor urmãri:
a) gestionarea serviciilor de transport public local
de cãlãtori pe criterii de competitivitate si eficientã
managerialã ;
b) promovarea reabilitãrii infrastructurii
aferente serviciilor de transport public local de cãlãtori;
c) monitorizarea si controlul periodic al
activitãtilor de prestare a serviciilor de transport public local de
cãlãtori si luarea de mãsuri în cazul în care operatorul
de transport nu asigurã
performanta pentru care s-a obligat;
d) elaborarea indicatorilor de performantã si
supunerea acestora spre aprobare consiliilor locale dupã ce au fost
supusi în prealabil dezbaterii publice;
e) consultarea cu utilizatorii de servicii publice de
transport local de cãlãtori pentru stabilirea politicilor si
strategiilor locale în domeniu;
f) adoptarea normelor locale si negocierea
contractelor de delegare a gestiunii sau de concesiune;
g) informarea periodicã a utilizatorilor asupra
politicilor de dezvoltare din domeniul serviciilor de transport public local de
cãlãtori.
Art. 27. - Autoritãtile administratiei publice
locale au fatã de operatorii de transport public local de
cãlãtori urmãtoarele obligatii:
a) asigurarea unui tratament egal pentru toti
operatorii de transport public local de cãlãtori din cadrul
comunitãtii respective si a unui mediu de afaceri transparent prin
normele locale adoptate în exercitarea prerogativelor stabilite de prezenta
ordonantã;
b) pãstrarea confidentialitãtii
informatiilor, altele decât cele publice, cu privire la activitatea
operatorilor de transport public local de cãlãtori;
c) achitarea subventiilor convenite prin contract.
Art. 28. - Bunurile mobile si imobile care
formeazã patrimoniul public si privat al unitãtilor
administrative-teritoriale si care sunt utilizate pentru serviciul de transport
public local de cãlãtori vor fi încredintate spre administrare,
pe perioada concesionãrii serviciului de transport public local de
cãlãtori, operatorului cu care s-a încheiat contractul, urmând ca
acesta sã achite o redeventã care va fi stabilitã la
acordarea concesiunii.
CAPITOLUL IV
Sanctiuni
Art. 29. - Încãlcarea dispozitiilor prezentei
ordonante atrage rãspunderea disciplinarã, materialã,
civilã, contra-ventionalã sau penalã, dupã caz.
Art. 30. - (1) Constituie contraventie, dacã nu
a fost sãvârsitã în astfel de conditii încât sã constituie
infractiune potrivit Codului penal, si se sanctioneazã cu amendã
urmãtoarele fapte:
a) prestarea uneia dintre activitãtile
reglementate de prezenta ordonantã fãrã existenta
atestãrii legale sau fãrã contract de concesiune, cu
amendã de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) încredintarea unui contract de delegare de gestiune
sau de concesiune pentru una dintre activitãtile de transport public
local de cãlãtori, fãrã licitatie publicã
ori unui operator de transport neatestat, cu amendã de la 60.000.000 lei
la 120.000.000 lei.
(2) Consiliile locale si judetene vor stabili printr-o
hotãrâre adoptatã în conditiile legii faptele care constituie
contraventii în domeniul serviciilor publice de transport public local de
cãlãtori, altele decât cele prevãzute la alin. (1),
potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 31. - (1) În termen de 60 de zile de la data
intrãrii în vigoare a prezentei ordonante autoritãtile
administratiei publice locale din localitãtile în care se impune
functionarea unui serviciu de transport public local de cãlãtori,
precum si cele din localitãtile în care acesta functioneazã în
conformitate cu reglementãrile anterioare vor initia procedurile de
desemnare a operatorilor de transport sau, acolo unde existã un contract
încheiat în urma unei licitatii, se va proceda la atestarea operatorului în
conditiile legii.
(2) În vederea încheierii contractelor de concesiune
consiliile locale din cadrul unitãtilor administrativ-teritoriale
prevãzute la alin. (1) au obligatia de a elabora si de a comunica
operatorilor de transport existenti, care efectueazã transportul public local de
cãlãtori, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în
vigoare a prezentei ordonante, caietele de sarcini întocmite conform modelului
elaborat de Ministerul Administratiei Publice.
(3) În termen de 90 de zile de la comunicarea
caietelor de sarcini operatorii de transport se pot prezenta la licitatie în
conformitate cu regulamentul de licitatie si cu caietele de sarcini.
(4) În cazul reorganizãrii operatorilor de
transport care au contracte de gestiune delegatã sau de concesiune,
consiliile locale pot cere renegocierea contractelor sau pot organiza o
licitatie în scopul desemnãrii unui nou operator de transport public
local de cãlãtori.
Art. 32. - (1) În cazul extinderii transportului
public local de cãlãtori pe noi trasee dupã încheierea
contractului de concesiune, noile trasee vor fi atribuite operatorului de
transport existent, beneficiind de dreptul de preemtiune, cu acceptul acestuia,
prin act aditional la contractul de transport existent.
(2) Dacã operatorul de transport existent
refuzã din orice motive sã preia noile trasee, autoritatea
administratiei publice locale va proceda la desemnarea unui alt operator de
transport pentru aceste trasee, pe bazã de licitatie publicã.
Art. 33. - Contractele de concesiune a serviciilor de
transport public local de cãlãtori încheiate între operatorii de
transport si autoritãtile administratiei publice locale îsi produc efectele pânã la momentul încheierii noilor contracte
concesiune a serviciilor de transport public local de cãlãtori,
în conformitate cu dispozitiile prezentei ordonante.
Art. 34. - Prezenta ordonantã intrã în
vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul
Oficial al României.
Art. 35. - La data intrãrii în vigoare a
prezentei ordonante se abrogã orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncã
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 86.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind înfiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgentã
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Românie isi ale art. 1 pct. IV.6 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptã
prezenta ordonantã.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Serviciile publice comunitare pentru
situatii de urgentã, denumite în continuare servicii publice
comunitare, se organizeazã în subordinea consiliilor locale ale
comunelor, oraselor, municipiilor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Serviciile publice comunitare sunt profesioniste
si voluntare.
(3) Se înfiinteazã Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgentã, denumit în continuare Inspectorat, ca organ
de specialitate al administratiei publice centrale, demilitarizat, cu
personalitate juridicã în subordinea Ministerului Administratiei
Publice.
Art. 2. - (1) Serviciile publice comunitare si
Inspectoratul au ca scopuri principale: apãrarea vietii, bunurilor si
mediului împotriva incendiilor si dezastrelor, precum si realizarea
mãsurilor de protectie civilã.
(2) Serviciile publice comunitare si Inspectoratul fac
parte din fortele de protectie ale sistemului de securitate nationalã.
Art. 3. - Serviciile publice comunitare si
Inspectoratul asigurã
îndeplinirea atributiilor specifice de protectie civilã si de prevenire si stingere a incendiilor,
potrivit competentelor stabilite prin legile în vigoare.
CAPITOLUL II
Serviciile publice comunitare pentru
situatii de urgentã
Art. 4. - (1) Serviciile publice comunitare profesioniste se înfiinteazã în subordinea consiliilor judetene prin preluarea de la Ministerul de Interne a structurilor unificate ale inspectoratelor de protectie civilã, a grupurilor si brigãzilor de pompieri militari.
(2) Serviciile publice comunitare profesioniste se
înfiinteazã în subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti
si consiliilor locale ale sectoarelor acestuia, prin preluarea de la Ministerul
de Interne a structurilor unificate ale inspectoratelor de protectie
civilã si Brigãzii de Pompieri a Municipiului Bucuresti si
sectoarelor acestuia.
(3) Serviciile publice comunitare profesioniste
functioneazã ca institutii publice cu personalitate juridicã .
Art. 5. - (1) Serviciile publice comunitare voluntare se organizeazã în subordinea consiliilor locale prin unificarea serviciilor publice de pompieri civili si a formatiunilor de protectie civilã din subordinea acestora.
(2) Profesionalizarea serviciilor publice comunitare
prevãzute la alin. (1) se va realiza esalonat, o datã cu dotarea
si cu asigurarea resurselor necesare, potrivit legii.
Art. 6. - (1) Structura organizatoricã si
dotarea serviciilor publice comunitare se realizeazã pe baza criteriilor
minime de performantã elaborate de Inspectorat si aprobate prin ordin
comun al ministrului administratiei publice si ministrului de interne.
(2) Regulamentele de organizare si functionare ale
serviciilor publice comunitare se întocmesc pe baza metodologiei elaborate de
Inspectorat si se aprobã prin hotãrâre de cãtre consiliile
judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, respectiv de
consiliile locale ale comunelor, oraselor si municipiilor.
Art. 7. - Activitatea serviciului public comunitar
este coordonatã de presedintele consiliului judetean si de primarul
general al municipiului Bucuresti, respectiv de primarii comunelor, oraselor,
municipiilor si ai sectoarelor capitalei.
CAPITOLUL III
Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgentã
Art. 8. - (1) Inspectoratul se înfiinteazã prin
preluarea de la Ministerul de Interne a structurii unificate, realizatã
prin reorganizarea Comandamentului Protectiei Civile si a Inspectoratului
General al Corpului Pompierilor Militari.
(2) Inspectoratul este condus de un inspector general
cu rang de secretar de stat, ajutat de doi inspectori generali adjuncti cu rang
de subsecretar de stat, numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea
ministrului administratiei publice.
(3) Inspectoratul are un secretar general, functionar
public de conducere, numit prin concurs sau examen, potrivit legii, ale
cãrui atributii se stabilesc prin Regulamentul de organizare si
functionare a Inspectoratului.
Art. 9. - Inspectoratul are sediul în municipiul
Bucuresti, str. Banul Dumitrache nr. 46, sectorul 2.
Art. 10. - În subordinea Inspectoratului
functioneazã institutii de învãtãmânt, studii si
experimentãri, unitãti si subunitãti specializate, baze,
ateliere si depozite de asigurare tehnicã, logisticã si de
reparatii.
Art. 11. - (1) Inspectoratul asigurã, la nivel
national, punerea în aplicare, întrã o conceptie unitarã, a
legislatiei în vigoare în domeniile date în competentã prin lege, precum
si coordonarea si controlul metodologic al serviciilor publice comunitare.
(2) Inspectoratul face parte din sistemul national
pentru managementul situatiilor de urgentã si de crizã.
Art. 12. - Pentru îndeplinirea atributiilor ce îi
revin, Inspectoratul colaboreazã cu Ministerul de Interne, cu celelalte
ministere si autoritãti ale administratiei publice centrale, potrivit prevederilor
legale în vigoare.
Art. 13. - Organigrama si regulamentul de organizare
si functionare ale Inspectoratului se elaboreazã de Ministerul
Administratiei Publice si se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
Art. 14. - Pentru aplicarea unitarã a prevederilor
legale la nivelul unitãtilor administrativ-teritoriale, Inspectoratul
elaboreazã metodologii, norme si
regulamente care se aprobã prin ordin al ministrului administratiei
publice.
CAPITOLUL IV
Personalul serviciilor publice
comunitare
Art. 1 5. - Personalul serviciilor publice comunitare,
al Inspectoratului si al unitãtilor si institutiilor subordonate
acestuia trebuie sã îndeplineascã cerintele de calificare
potrivit standardelor de pregãtire si ocupationale pentru profesiile
respective si sã participe la programele specifice de formare
profesionalã continuã.
Art. 16. - Personalul serviciilor publice comunitare
profesioniste, al Inspectoratului, al unitãtilor si institutiilor
subordonate acestuia se compune din:
a) ofiteri, maistri si subofiteri de protectie
civilã, pompieri si specialisti;
b) functionari publici calificati în
specialitãtile necesare îndeplinirii atributiilor specifice;
c) personal contractual operativ de executie, atestat
în meseriile de protectie civilã, pompieri si alte specialitãti;
d) personal contractual auxiliar.
Art. 17. - Selectionarea, pregãtirea,
încadrarea, numirea, evaluarea, promovarea, recompensarea, sanctionarea,
transferul si încetarea raporturilor de muncã ale personalului
serviciilor publice comunitare se realizeazã potrivit statutului
personalului din serviciile pentru situatiile de urgentã.
Art. 18. - Personalul serviciilor publice comunitare
profesioniste si al Inspectoratului cu atributii de îndrumare, control si
constatare a respectãrii legii privind protectia civilã si
apãrarea împotriva incendiilor, precum si de interventie, desemnat
potrivit legii, este învestit, pe timpul îndeplinirii serviciului, cu
exercitiul autoritãtii publice.
CAPITOLUL V
Asigurarea financiarã si
materialã
Art. 19. - Autoritãtile administratiei publice
centrale si locale care înfiinteazã servicii publice comunitare potrivit
prezentei ordonante vor prevedea, distinct, în proiectele bugetelor proprii,
resursele financiare necesare în vederea organizãrii, înzestrãrii,
functionãrii si îndeplinirii atributiilor legale de cãtre
serviciile respective si vor exercita controlul folosirii acestora conform
atributiilor legale.
Art. 20. - Finantarea cheltuielilor curente si de
capital aferente activitãtii serviciilor publice comunitare se asigurã
din bugetele locale.
Art. 21. - Finantarea cheltuielilor curente si de
capital ale Inspectoratului si ale structurilor din subordine se asigurã
din bugetul de stat.
Art. 22. - Resursele bugetare prevãzute la art.
20 si 21 se completeazã cu venituri extrabugetare, donatii,
sponsorizãri si alte surse, potrivit legii.
Art. 23. - (1) Serviciile publice comunitare si
Inspectoratul au în înzestrare autospeciale si utilaje de interventie, de
descarcerare si acordare a primului ajutor, echipament si aparaturã de
transmisiuni, gestionare apeluri de urgentã, alertare-înstiintare, de
informaticã, de identificare riscuri si de protectie a personalului, mijloace de transport,
substante si alte materiale tehnice specifice, precum si animale de
cãutare-salvare, necesare în vederea îndeplinirii atributiilor
prevãzute de lege.
(2) Personalul serviciilor publice comunitare si al
Inspectoratului are dreptul la uniformã, în conditiile legii. Uniforma,
echipamentul de protectie, tehnica si clãdirile au însemne distinctive
specifice.
CAPITOLUL VI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 24. - (1) Bunurile mobile si imobile, proprietate
publicã sau privatã a
statului, aflate în folosinta Comandamentului Protectiei Civile,
Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari si structurilor
subordonate acestora, se transmit din administrarea Ministerului de Interne în
administrarea Ministerului Administratiei Publice - Inspectoratul General
pentru Situatii de Urgentã, respectiv în administrarea serviciilor
publice comunitare.
(2) Predarea-preluarea bunurilor prevãzute la
alin. (1) se face pe bazã de
protocol si se aprobã prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei Publice si a Ministerului de Interne.
Art. 25. - (1) Personalul actual încadrat în marile
unitãti, unitãtile si subunitãtile de pompieri si
protectie civilã se transferã
sau se detaseazã în
interesul serviciului în structurile serviciilor publice comunitare
profesioniste, ale Inspectoratului, institutiilor si unitãtilor
subordonate acestuia.
(2) Numãrul si structura personalului
prevãzut la alin. (1) se aprobã prin hotãrâre a
Guvernului.
(3) Cadrele militare si militarii angajati pe
bazã de contract, transferati sau detasati în conditiile prevederilor
alin. (1), îsi pãstreazã drepturile si obligatiile specifice
prevãzute de legislatia în vigoare,
aplicabile personalului militar din sistemul ordinii publice.
(4) Militarii în termen din marile unitãti,
unitãtile, subunitãtile si institutiile prevãzute la alin.
(1) îsi continuã executarea serviciului militar în structurile
serviciilor publice comunitare profesioniste, iar înlocuirea acestora se va
face esalonat cu personal civil profesionist.
(5) Propunerile de efective pentru încorporare si
încadrare cu personal civil profesionist se fac de Inspectorat.
(6) Personalul disponibilizat în urma
înfiintãrii serviciilor publice comunitare, Inspectoratului si
structurilor subordonate acestuia beneficiazã de drepturile, ajutoarele si facilitãtile prevãzute
de lege.
Art. 26. - Organizarea, functionarea si atributiile
serviciilor publice comunitare pentru situatii de urgentã, precum si
statutul personalului încadrat în acestea se stabilesc prin lege.
Art. 27. - (1) Demilitarizarea, profesionalizarea,
elaborarea cadrului juridic specific, precum si principalele activitãti
si etape pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante se realizeazã
pe baza unui program, elaborat de Ministerul de Interne si Ministerul
Administratiei Publice, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare
a prezentei ordonante si aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Aplicarea prevederilor prezentei ordonante se
realizeazã pe mãsura asigurãrii resurselor umane,
materiale si financiare necesare.
Art. 28. - Obligatiile si actiunile internationale
privind integrarea euroatlanticã, protectia civilã si
apãrarea împotriva incendiilor asumate de comandamentul Protectiei
Civile si de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari se preiau,
esalonat, de cãtre Ministerul Administratiei Publice si se îndeplinesc
de cãtre Inspectorat.
Art. 29. - Inspectoratul coordoneazã prin
serviciile publice comunitare profesioniste planificarea si mobilizarea
resurselor pentru situatiile si stãrile exceptionale prevãzute de
lege.
Art. 30. - Prezenta ordonantã va intra în
vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NÃSTASE
Contrasemneazã:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncã
p. Ministru de interne,
Abraham Pavel,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 30 august 2001.
Nr. 88.
LISTA
cuprinzând actele normative care se
modificã corespunzã tor
prevederilor prezentei ordonante
1. Legea protectiei civile nr. 106 din 25 septembrie
1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 3
octombrie 1996, cu modificãrile ulterioare
2. Legea nr. 12 din 16 octombrie 1996 privind
organizarea si functionarea Corpului Pompierilor Militari, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 23 octombrie 1996
3. Legea nr. 40 din 18 decembrie 1990 privind
organizarea si functionarea Ministerului de Interne, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 18 decembrie 1990, cu
modificãrile ulterioare
4. Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 179
din 26 octombrie 2000 privind trecerea unitãtilor militare de protectie
civilã de la Ministerul Apãrãrii Nationale la Ministerul
de Interne, precum si modificarea si completarea Legii protectiei civile nr.
106/1996, a Ordonantei Guvernului nr. 47/1994 privind apãrarea împotriva
dezastrelor si a Ordonantei de urgentã a Guvernului nr. 14/2000 privind
înfiintarea formatiunilor de protectie civilã pentru interventie de urgentã în caz de dezastre,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 3
octombrie 2000, aprobatã prin Legea nr. 431/2001
5. Legea nr. 80 din 11 iulie 1995 privind Statutul
cadrelor militare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 155 din 20 iulie 1995, cu
modificãrile ulterioare
6. Hotãrârea Guvernului nr. 8 din 4 ianuarie
2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei Publice, publicatã în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 15 din 10 ianuarie 2001
7. Ordonanta Guvernului nr. 47 din 12 august 1994
privind apãrarea împotriva dezastrelor, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 29 august 1994, aprobatã prin
Legea nr. 124/1995, cu modificãrile ulterioare
8. Hotãrârea Guvernului nr. 209 din 19 mai 1997
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
Guvernamentale de Apãrare împotriva Dezastrelor, publicatã în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 28 mai 1997
9. Hotãrârea Guvernului nr. 20 din 19 mai 1997
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
Centrale pentru Apã rarea Împotriva Inundatiilor, Fenomenelor
Meteorologice Periculoase si Accidentelor la Constructiile Hidrotehnice,
publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 28 mai
1997
10. Ordonanta Guvernului nr. 60 din 28 august 1997
privind apãrarea împotriva incendiilor, publicatã în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 30 august 1997, aprobatã si
modificatã prin Legea nr. 2 2/1997, cu modificãrile ulterioare
11 . Ordonanta de urgentã a Guvernului nr. 14 din 13 martie 2000 privind înfiintarea formatiunilor de protectie civilã pentru interventie de urgentã în caz de dezastre, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 din 16 martie 2000, cu modificãrile ulterioare, aprobatã si modificatã prin Legea nr. 448/200.