MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 223 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 3 aprilie 2002
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
34. - Ordonantă de urgentă privind prevenirea,
reducerea si controlul integrat al poluării
36. - Ordonantă de urgentă privind reglementarea
dreptului de proprietate al Federatiei Comunitătilor Evreiesti din România
asupra lăcasurilor de cult, cimitirelor si altor bunuri
destinate activitătilor cultului mozaic
37. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea alin.
(3) al art. 2 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati
pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii
38. - Ordonantă de urgentă privind întocmirea si
finantarea studiilor pedologice si agrochimice si finantarea Sistemului national
de monitorizare sol-teren pentru agricultură, precum si sol-vegetatie
forestieră pentru silvicultură
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării
În temeiul prevederilor art. 11 4 alin. (4) din
Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonantă
de urgentă are ca scop abordarea integrată a măsurilor necesare în vederea
prevenirii, reducerii si controlului poluării, precum si stabilirea
măsurilor pentru emiterea autorizatiilor integrate de mediu pentru activitătile
industriale prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Prezenta ordonantă de urgentă stabileste măsurile necesare pentru
prevenirea sau, în cazul în care aceasta nu este posibilă, pentru reducerea
emisiilor provenite din activitătile prevăzute în anexa nr. 1 în aer, apă si sol, inclusiv măsurile privind
gestionarea deseurilor, astfel încât să se atingă un nivel ridicat de protectie
a mediului, considerat în întregul său, în acord cu respectarea legislatiei în
vigoare si a obligatiilor din conventiile internationale din acest domeniu, la
care România este parte.
(3) Autorizarea instalatiilor existente, după evaluarea conditiilor de
operare, se va face în conformitate cu prevederile art. 6 si 8. Dacă din
reexaminarea conditiilor rezultă că instalatiile existente nu se pot încadra în
prevederile mentionate mai sus, titularul activitătii va întocmi un proiect de
program pentru conformare, care va fi aprobat de autoritatea competentă.
(4) În programul pentru conformare vor fi incluse măsurile tehnice care
să conducă la respectarea cerintelor prevăzute la art. 11. După aprobarea de către autoritatea competentă a
programului pentru conformare acesta devine obligatoriu.
(5) Termenul limită pentru finalizarea aplicării programelor pentru
conformare, în cazul activitătilor existente, este anul 2015, după expirarea acestui termen instalatiile care nu
îndeplinesc conditiile impuse prin prezenta ordonantă de urgentă îsi încetează
activitatea. Autorizatiile de mediu pentru instalatiile care functionează în
baza unui program pentru conformare aprobat se emit cu termen de valabilitate
pe perioada realizării fiecărei măsuri cuprinse în acest program.
(6) Nerespectarea termenelor si măsurilor cuprinse în programul pentru
conformare conduce la încetarea valabilitătii autorizatiei de mediu si la
suspendarea activitătii instalatiei până la realizarea acestui program.
Art. 2. - În sensul prezentei ordonante de urgentă, termenii utilizati sunt definiti conform anexei nr. 2.
CAPITOLUL II
Atributii si răspunderi ale autoritătilor competente pentru protectia
mediului
Art. 3. - (1) Autoritatea competentă pentru protectia
mediului are următoarele atributii si răspunderi:
a) coordonează si controlează modul de aplicare si respectare a dispozitiilor
prezentei ordonante de urgentă în vederea obtinerii acordului si/sau autorizatiei
integrate de mediu;
b) elaborează, avizează si, după caz, aprobă procedurile si măsurile
necesare pentru asigurarea aplicării unitare pe teritoriul României a dispozitiilor
prezentei ordonante de urgentă;
c) coordonează elaborarea si actualizarea reglementărilor privind
prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării;
d) asigură luarea măsurilor necesare pentru ca acordul si/sau autorizatia
integrată de mediu pentru activitătile prevăzute în anexa nr. 1 să fie eliberată cu respectarea dispozitiilor
prezentei ordonante de urgentă si a celorlalte prevederi legale în vigoare;
e) asigură luarea măsurilor pentru informarea permanentă privind evolutia
celor mai bune tehnici disponibile în structurile sale; aceste informatii sunt
publice;
f) asigură cadrul legal si institutional necesar pentru liberul acces la
informatie si pentru participarea publicului la procedura de autorizare, în
scopul garantării faptului că orice cerere de autorizare pentru o nouă instalatie
sau de modificare substantială a unei instalatii existente este accesibilă
publicului pentru exprimarea opiniei, înaintea luării deciziei de către
autoritatea competentă;
g) pune la dispozitie publicului rezultatele supravegherii emisiilor în
mediu si modul de respectare a conditiilor de autorizare prevăzute si detinute de autoritatea competentă;
h) publică anual inventarul principalelor emisii si surse responsabile
de poluare;
i) comunică si pune la dispozitie în cadrul relatiilor bilaterale, pe
bază de reciprocitate si în conditii de echivalentă, toate datele cuprinse în
cererea prin care a fost solicitată eliberarea autorizatiei, în cazul în care
se constată că functionarea unei instalatii în care se desfăsoară activităti
prevăzute în anexa nr. 1 poate avea efecte asupra mediului altor state
sau dacă statul respectiv, care este susceptibil de a fi grav afectat, face o
cerere în acest sens. Punerea la dispozitie a datelor respective se va face
potrivit dispozitiilor legale în vigoare în acelasi timp cu informarea
propriilor cetăteni;
j) verifică respectarea dispozitiilor legale pentru ca activitătile
prevăzute în anexa nr. 1 să se desfăsoare astfel încât să fie luate toate
măsurile adecvate pentru prevenirea poluării si pentru promovarea celor mai
bune tehnici disponibile, cu respectarea prevederilor cuprinse în anexa nr. 3;
k) verifică luarea măsurilor necesare pentru a se evita orice poluare
semnificativă;
l) verifică luarea măsurilor de eliminare totală a deseurilor poluante
ce pot fi generate de activitătile prevăzute în anexa nr. 1, iar în cazul în care totusi acestea apar, verifică
luarea măsurilor de utilizare eficientă si nepoluantă a acestora; în cazul în
care acest lucru nu este posibil de realizat tehnic si nu este eficient din
punct de vedere economic, verifică luarea măsurilor de neutralizare si/sau de
înlăturare a lor, cu respectarea reglementărilor legale, evitându-se sau
reducându-se impactul asupra mediului, potrivit normelor legale;
m) verifică aplicarea măsurilor de utilizare eficientă a energiei;
n) verifică luarea măsurilor pentru prevenirea accidentelor cu impact
asupra sănătătii omului si a mediului si limitarea consecintelor acestora;
o) verifică luarea tuturor măsurilor necesare pentru evitarea oricăror
riscuri de poluare si a celor pentru aducerea amplasamentului, după încetarea
activitătii, într-o stare care să permită reutilizarea acestuia pentru alte
scopuri.
(2) Ghidurile de evaluare a celor mai bune tehnici disponibile se
elaborează si se aprobă prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului
în termen de 1 2 luni de la data intrării în vigoare a
prevederilor prezentei ordonante de urgentă.
Art. 4. - (1) Autoritatea competentă pentru protectia
mediului emite autorizatiile integrate de mediu, conform dispozitiilor legale
în vigoare, numai dacă sunt îndeplinite conditiile prevăzute la art. 1 7 si celelalte dispozitii legale în vigoare.
(2) În vederea aplicării prevederilor prezentei ordonante de urgentă se
înfiintează serviciul de control al poluării industriale în cadrul Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului. Procedura de emitere a acordului si/sau autorizatiei
integrate de mediu se elaborează si se aprobă prin ordin al ministrului apelor
si protectiei mediului, în termen de 9 luni de la data intrării în vigoare a
prevederilor prezentei ordonante de urgentă.
Art. 5. - Autoritatea competentă pentru protectia mediului ia măsurile
necesare pentru ca:
a) orice instalatie nouă să fie dată în functiune numai cu autorizatia
integrată de mediu, eliberată conform dispozitiilor legale, cu exceptia instalatiilor
de ardere cu putere mai mică de 50 MW, independent de tipul de combustibil
folosit, si a instalatiilor de ardere pentru producerea de energie, care
folosesc direct produsele de combustie în procesul fabricatiei;
b) să nu se producă nici o poluare semnificativă;
c) autorizarea instalatiilor existente să fie în conformitate cu
prevederile art. 1 alin. (3). Stabilirea si aprobarea programului
pentru conformare se va face în termen de un an de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonante de urgentă;
d) aplicarea măsurilor din programul pentru conformare pentru instalatiile
existente la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă să
respecte prevederile art. 17.
Art. 6. - (1) Autoritatea competentă pentru protectia
mediului emite acordul si/sau autorizatia integrată de mediu, cu respectarea
abordării integrate a elementelor si factorilor de mediu.
(2) Autorizatia integrată de mediu emisă conform prevederilor prezentei
ordonante de urgentă va cuprinde toate conditiile care să garanteze că instalatia
îndeplineste toate cerintele prevăzute de aceasta.
(3) Orice autorizatie integrată de mediu acordată sau modificată va
include toate măsurile ce se impun pentru protectia aerului, apelor si solului.
(4) Refuzul acordării autorizatiei integrate de mediu, în cazul
neîndeplinirii conditiilor legale cerute, se face motivat si se comunică
titularului activitătii în termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei.
Art. 7. - (1) Autoritatea competentă pentru protectia
mediului reexaminează periodic si actualizează, dacă este necesar, conditiile
de autorizare.
(2) Reexaminarea este obligatorie în toate situatiile în care:
a) poluarea cauzată de instalatie necesită revizuirea valorilor limită
de emisie existente la autorizare sau necesită stabilirea de noi valori limită
de emisie;
b) schimbările substantiale ale celor mai bune tehnici disponibile
permit o reducere semnificativă a emisiilor;
c) siguranta exploatării si a desfăsurării activitătii face necesară
recurgerea la alte tehnici;
d) prevederile unor noi reglementări legale o impun.
Art. 8. - (1) Autoritatea competentă pentru protectia
mediului dispune măsurile necesare pentru ca titularul activitătii să
îndeplinească, la instalatia pe care o exploatează, toate conditiile prevăzute
în autorizatie.
(2) În situatia în care normele de calitate a mediului solicită conditii
mai severe decât cele ce pot fi atinse prin introducerea celor mai bune tehnici
disponibile, se vor impune măsuri aditionale specificate în acord si/sau
autorizatie fără a afecta măsurile ce sunt solicitate pentru respectarea
standardelor de calitate.
Art. 9. - Autoritătile competente pentru protectia mediului asigură si garantează accesul liber la informatie al publicului
si participarea acestuia la luarea deciziilor prin:
a) aducerea la cunostintă publică a tututor cererilor de autorizare a
noilor instalatii sau de modificare substantială a instalatiilor existente,
astfel încât în raport cu perioada necesară si cu modul de informare publicul
să îsi poată face cunoscută opinia înainte de luarea deciziilor;
b) aducerea la cunostintă publică a deciziei luate si a unei copii de pe
autorizatia eliberată, precum si de pe fiecare actualizare ulterioară a
acesteia;
c) punerea la dispozitie publicului a rezultatelor supravegherii emisiilor, primite de la titularul activitătii conform conditiilor de autorizare.
CAPITOLUL III
Obligatiile titularului activitătii
Art. 10. - Titularul activitătii are obligatia să obtină
de la autoritătile competente pentru protectia mediului, încă din etapa de
proiectare, emiterea acordului integrat de mediu pentru toate activitătile
prevăzute în anexa nr. 1, pe care intentionează să le desfăsoare, si să
obtină autorizatie integrată de mediu pentru activitătile aflate în desfăsurare
la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
Artt 11. - Obligatiile de bază ale titularului activitătii
privind exploatarea instalatiei sunt următoarele:
a) luarea tuturor măsurilor de prevenire eficientă a poluării, în
special prin recurgerea la cele mai bune tehnici disponibile;
b) luarea măsurilor care să asigure că nici o poluare importantă nu va
fi cauzată;
c) evitarea producerii de deseuri, iar în cazul în care aceasta nu poate
fi evitată, valorificarea lor, iar în caz de imposibilitate tehnică si
economică, neutralizarea si eliminarea acestora, evitându-se sau reducându-se
impactul asupra mediului;
d) utilizarea eficientă a energiei;
e) luarea măsurilor necesare pentru prevenirea accidentelor si limitarea
consecintelor acestora;
f) luarea măsurilor necesare, în cazul încetării definitive a activitătilor,
pentru evitarea oricărui risc de poluare si pentru aducerea amplasamentului si
a zonelor afectate într-o stare care să permită reutilizarea acestora.
Art. 12. - (1) Schimbarea modului de
exploatare a instalatiei, prevăzută de titularul activitătii, nu va putea fi
întreprinsă fără a se cere eliberarea acordului si/sau autorizatiei integrate
de mediu.
(2) Titularul activitătii este obligat să informeze autoritătile
competente pentru protectia mediului despre orice schimbare pe care dore te să o aducă instalatiei sau procesului tehnologic.
Autoritatea competentă pentru protectia mediului va reanaliza, după caz, conditiile
de functionare stabilite în autorizatia integrată de mediu.
(3) Cererea de autorizare se va face pentru părtile de instalatie si
pentru elementele respective, susceptibile de a fi modificate. Art. 1 3. - Titularul activitătii este obligat să respecte
conditiile din acordul si/sau din autorizatia integrată de mediu în
desfăsurarea activitătii din instalatie.
Art. 14. - Titularul activitătii este obligat să
informeze cu regularitate autoritatea competentă pentru protectia mediului
despre rezultatele monitorizării emisiilor din instalatie si, în termenul cel
mai scurt, despre orice incident sau accident care afectează semnificativ
mediul.
Art. 15. - Titularul activitătii este obligat să
asiste si să pună la dispozitie autoritătii competente pentru protectia
mediului toate datele necesare pentru desfăsurarea controlului instalatiei si
pentru prelevarea de probe sau culegerea oricăror informatii pentru respectarea
prevederilor autorizatiei integrate de mediu.
CAPITOLUL IV
Autorizarea activitătii
Art. 16. - (1) Acordul si/sau
autorizatia integrată de mediu se eliberează de către autoritătile competente
pentru protectia mediului în baza cererii titularului activitătii, care trebuie
să cuprindă descrierea:
a) amplasamentului prevăzut pentru operare;
b) instalatiei si a activitătilor desfăsurate, din care să rezulte
natura si amploarea acestor activităti;
c) materiilor prime si auxiliare, substantelor si tipului de energie
utilizată sau produsă de instalatie;
d) surselor de emisie ale instalatiei;
e) stării amplasamentului instalatiei;
f) impactului activitătii asupra mediului, ca întreg;
g) naturii si cantitătilor de emisii previzibile ale instalatiei în
fiecare element component al mediului, astfel încât să fie posibilă o
identificare a efectelor semnificative ale emisiilor asupra mediului;
h) tehnologiei prevăzute si a altor tehnici utilizate pentru prevenirea
emisiilor provenind de la instalatii, iar dacă aceasta nu este posibilă, pentru
reducerea lor;
i) măsurilor prevăzute pentru prevenirea producerii si valorificării
deseurilor generate de instalatie;
j) măsurilor prevăzute pentru supravegherea emisiilor în mediu;
k) altor măsuri stabilite pentru îndeplinirea obligatiilor de bază
prevăzute la art. 12, după caz.
(2) Cererea trebuie să cuprindă un rezumat, fără caracter tehnic, cu
datele prevăzute la alin. (1).
(3) După furnizarea datelor titularul activitătii va întocmi, după caz,
un raport de securitate pentru prevenirea riscurilor de accident major, conform
dispozitiilor legale în vigoare.
Art. 17. - Conditiile necesare pentru emiterea
acordului si/sau autorizatiei integrate de mediu sunt următoarele:
a) autoritatea competentă trebuie să verifice ca autorizatiile integrate
de mediu să cuprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea conditiilor,
pentru asigurarea protectiei aerului, apei si solului si pentru realizarea unui
nivel ridicat de protectie a mediului, în întregul său;
b) luarea în considerare a tuturor informatiilor si/sau concluziilor
pertinente, precum si a celor din studiul de impact privind efectele asupra
mediului pentru instalatiile noi, în cazul unei modificări substantiale a
instalatiilor existente si a unor proiecte publice/private;
c) stabilirea valorilor limită de emisie, în special pentru poluantii
care figurează în anexa nr. 4, susceptibili de a fi evacuati de instalatia
respectivă în cantităti semnificative, în functie de natura si de potentialul
lor de transfer al poluării de la un element si factor de mediu la altul. Dacă
este necesar, autorizatia integrată de mediu poate contine prescriptii
asemănătoare, care să garanteze protectia solului, a apelor subterane si măsuri
privind gestiunea deseurilor generate de instalatie. După caz, valorile limită
pot fi completate sau înlocuite cu parametri sau cu măsuri tehnice echivalente;
d) pentru instalatiile prevăzute la pct. 6.6 din anexa nr. 1 valorile limită de emisie se stabilesc luându-se în
considerare cele mai bune tehnici disponibile adoptate pentru aceste categorii
de instalatii;
e) pentru respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. c) valorile
limită de emisie, parametrii si măsurile tehnice se vor baza pe cele mai bune
tehnici disponibile, fără a fi prescrisă utilizarea unei tehnici sau tehnologii
speciale, dar luându-se în considerare caracteristicile tehnice ale instalatiei
respective, amplasarea sa geografică si conditiile locale de mediu. Conditiile
de autorizare trebuie să prevadă dispozitii referitoare la reducerea poluării
la lungă distantă sau transfrontieră si să garanteze un nivel ridicat de protectie
a mediului;
f) luarea măsurilor adecvate pentru supravegherea emisiilor, cu
specificarea metodologiei de măsurare, a frecventei acestora si a procedurii de
evaluare a rezultatelor măsurărilor, precum si obligatia de a comunica autoritătii
competente datele necesare controlului si respectării conditiilor de
autorizare. Pentru instalatiile prevăzute la pct. 6.6 în anexa nr. 1 măsurile prevăzute iau în considerare costurile si
beneficiile;
g) măsurile privind conditiile de exploatare, altele decât cele normale,
vor fi luate în considerare în mod adecvat în situatiile în care mediul riscă
să fie afectat de pornirea instalatiei, de emisiile fugitive, de disfunctionalităti,
de oprirea momentană sau definitivă a exploatării. Pot fi prevăzute derogări
temporare de la cerintele lit. a), dacă un plan de reabilitare aprobat de
autoritătile competente pentru protectia mediului, prin program pentru conformare,
asigură respectarea cerintelor respective în termen de 6 luni si conduce la o
reducere a poluării;
h) măsuri speciale cu scopul de a preveni si/sau de a reduce poluarea,
atunci când autoritătile competente le găsesc adecvate.
Art. 18. - În situatia în care prin normativul de
calitate a mediului se stabilesc conditii mai severe decât cele care ar putea
fi atinse prin utilizarea tehnicii aflate în operare, introducerea celor mai
bune tehnici disponibile poate fi impusă prin conditii suplimentare, cerute
prin autorizatie, fără a se aduce atingere altor măsuri pentru respectarea
normativului de calitate a mediului.
CAPITOLUL V
Sanctiuni
Art. 19. - Încălcarea prevederilor prezentei ordonante
de urgentă atrage răspunderea civilă sau contraventională, după caz.
Art. 20. - Constituie contraventii si se sanctionează:
1. cu amendă de la 80.000.000 lei la 1 00.000.000 lei pentru nerespectarea dispozitiilor
prezentei ordonante de urgentă privind:
a) obligatia titularului activitătii mentionate la art. 11 lit. a), constând în luarea măsurilor de prevenire
eficientă a poluării, în special prin recurgerea la cea mai bună tehnică
disponibilă;
b) obligatia titularului activitătii mentionate la art. 11 lit. b), constând în neluarea măsurilor care să
asigure că nici o poluare importantă nu va fi cauzată;
c) obligatia titularului activitătii prevăzute la art. 11 lit. f) de a lua măsurile necesare în cazul încetării
definitive a activitătilor, pentru evitarea oricărui risc de poluare si pentru
aducerea amplasamentului si a zonelor afectate
într-o stare care să permită reutilizarea acestora;
d) obligatia titularului activitătii de a cere eliberarea acordului si/sau autorizatiei integrate de mediu pentru schimbarea
modului de exploatare a instalatiei, prevăzută în autorizatia de functionare mentionată
la art. 12 alin. (2);
e) obligatia titularului de a respecta conditiile din autorizatia
integrată de mediu în activitatea din instalatie, prevăzută la art. 1 ;
2. faptele prevăzute la pct. 1, pe lângă amendă, se
sanctionează si cu retragerea acordului si/sau autorizatiei
integrate de mediu, precum si cu închiderea unitătii;
3. cu amendă de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru nerespectarea
prevederilor prezentei ordonante de urgentă privind:
a) obligatia titularului activitătii de a evita producerea de deseuri,
iar în cazul imposibilitătii tehnice si economice, neutralizarea si eliminarea
lor, evitându-se sau reducându-se impactul acestora asupra mediului, prevăzută
la art. 11 lit. c);
b) obligatia de a informa autoritătile competente despre orice schimbare
pe care titularul activitătii dore te să o aducă instalatiei
sau procesului tehnologic, prevăzută la art. 12 alin. (1);
c) obligatia titularului activitătii de a asista si a pune la dispozitie
autoritătii competente pentru protectia mediului datele necesare pentru
desfăsurarea controlului instalatiei si pentru prelevarea de probe sau
culegerea oricăror informatii, prevăzută la art. 15.
Art. 21. - (1) Constatarea contraventiilor
si aplicarea sanctiunilor se fac de către personalul împuternicit în acest scop
de autoritatea centrală pentru protectia mediului, de către ofiterii si subofiterii
de politie, potrivit competentelor legale.
(2) Contraventiilor prevăzute la art. 20 li se aplică prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 22. - Anexele nr. 1 - 4 fac parte
integrantă din prezenta ordonantă de urgentă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministru de interne,
Ioan Rus
Bucuresti, 2 martie 2002.
Nr. 34.
ANEXA Nr. 1
CATEGORII DE ACTIVITĂTI INDUSTRIALE
pentru care este necesară obtinerea autorizatiei integrate de mediu
Atunci când un titular de activitate efectuează mai multe activităti
incluse sub acelasi subtitlu, în aceeasi instalatie sau pe acelasi amplasament
capacitătile unor astfel de activităti se cumulează.
1. Industrii energetice
1.1. Instalatii de ardere cu capacităti de
combustie mai mari de 50 MW;
1.2. Rafinării de titei si prelucrare a gazelor;
1.3. Cuptoare de cocs;
1.4. Instalatii de gazeificare si lichefiere a
cărbunilor.
2. Productia si prelucrarea metalelor
2.1. Instalatii de prăjire sau sinterizare a
minereului metalic (inclusiv a zăcămintelor de sulfuri);
2.2. Instalatii pentru producerea fontei sau a otelului (topire primară
ori secundară), inclusiv instalatii pentru turnarea continuă, cu o capacitate
ce depăseste 2,5 t/h;
2.3. Instalatii pentru prelucrarea metalelor feroase:
a) laminoare la cald cu o capacitate mai mare de 20 t otel brut/h;
b) forje cu ciocane, a căror energie de lovire depăseste 50 kJ/ciocan,
iar puterea calorifică dezvoltată este mai mare de 20 MW;
c) aplicarea de straturi protectoare din metal topit, cu o capacitate de tratare mai mare de 2 t otel brut/oră;
2.4. Topitorii pentru metale feroase, cu o capacitate mai mare de 20
t/zi;
2.5. Instalatii pentru:
a) producerea de metale neferoase brute din minereuri concentrate sau
materii prime secundare, prin procese metalurgice, chimice ori electrolitice;
b) topirea metalelor neferoase, inclusiv a aliajelor si a produselor
recuperate (rafinare, turnătorie de fontă etc.), cu o capacitate de topire mai
mare de 4 t/zi pentru plumb si cadmiu sau de 20 t/zi pentru toate celelalte
metale;
2.6. Instalatii pentru tratarea suprafetelor metalelor si materialelor
plastice prin folosirea procedeelor electrolitice sau chimice, la care volumul
cuvelor de tratare depăseste 30 m 3.
3. Industria mineralelor
31. Instalatii pentru producerea clincherului de
ciment în cuptoare rotative cu o capacitate de productie mai mare de 500 t/zi
sau a varului în cuptoare rotative cu o capacitate de productie care depăseste
50 t/zi ori în alte tipuri de cuptoare cu o capacitate de productie mai mare de
50 t/zi;
3.2. Instalatii pentru producerea azbestului si fabricarea produselor pe
bază de azbest;
3.3. Instalatii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a fibrelor de
sticlă, cu o capacitate de topire mai mare de 20 t/zi;
3.4. Instalatii pentru topirea substantelor minerale, inclusiv pentru
producerea fibrelor minerale, cu o capacitate de topire mai mare de 20 t/zi;
3.5. Instalatii pentru fabricarea produselor din ceramică prin ardere,
în special a tiglelor, cărămizilor, cărămizilor refractare, dalelor, produselor
din ceramică sau portelan, cu o capacitate de productie mai mare de 75 t/zi
si/sau cu o capacitate a cuptoarelor mai mare de 4 m 3 si cu o densitate
stabilită pentru fiecare cuptor mai mare de 300 kg/m3.
4. Industria chimică
4.1. Instalatii chimice pentru producerea de substante
chimice organice de bază, cum ar fi:
a) hidrocarburi (liniare sau ciclice, saturate sau nesaturate, alifatice
sau aromatice);
b) hidrocarburi ce contin oxigen, precum: alcooli, aldehide, cetone,
acizi carboxilici, esteri, acetati, peroxizi, răsini epoxidice;
c) hidrocarburi sulfuroase;
d) hidrocarburi ce contin azot, precum: amine, amide, compusi azotosi,
compusi nitro sau azotati, nitrili, cianati sau izocianati;
e) hidrocarburi continând fosfor;
f) hidrocarburi halogenate;
g) compusi organometalici;
h) materiale plastice de bază (fibre polimerice sintetice si fibre pe
bază de celuloză);
i) cauciucuri sintetice;
j) vopsele si pigmenti;
k) agenti de suprafată si agenti tensioactivi;
4.2. Instalatii chimice pentru producerea de substante chimice
anorganice de bază, cum ar fi:
a) gaze, ca de exemplu: amoniac, clor sau acid clorhidric gazos, fluor
sau acid fluorhidric, oxizi de carbon, compusi ai sulfului, oxizi de azot,
hidrogen, dioxid de sulf, oxiclorură de carbon;
b) acizi, ca de exemplu: acid cromic, acid fluorhidric, acid fosforic,
acid azotic, acid clorhidric, acid sulfuric, oleum, acizi sulfurosi;
c) baze, ca de exemplu: hidroxid de amoniu, hidroxid de potasiu,
hidroxid de sodiu;
d) săruri, ca de exemplu: clorură de amoniu, clorat de potasiu, carbonat
de potasiu, carbonat de sodiu, perborat, azotat de argint;
e) metaloizi, oxizi metalici si alti compusi anorganici, ca de exemplu:
carbură de calciu, siliciu, carbură de siliciu;
4.3. Instalatii chimice pentru fabricarea îngrăsămintelor chimice
(simple sau complexe) pe bază de fosfor, azot sau potasiu;
4.4. Instalatii chimice pentru fabricarea produselor fitosanitare de bază
sau a biocidelor;
4.5. Instalatii utilizând procedee chimice sau biologice pentru
fabricarea produselor farmaceutice de bază;
4.6. Instalatii chimice destinate fabricării explozibililor.
5. Gestiunea deseurilor
5.1. Instalatii pentru depozitarea sau recuperarea
deseurilor periculoase, cu o capacitate mai mare de 10 t/zi;
5.2. Instalatii pentru incinerarea deseurilor municipale, cu o
capacitate mai mare de 3 t/h;
5.3. Instalatii pentru depozitarea deseurilor nepericuloase, cu o
capacitate mai mare de 50 t/zi;
5.4. Depozite controlate de deseuri, care primesc mai mult de 10 t/zi sau cu o capacitate totală mai mare de 25.000
t, cu exceptia depozitelor controlate de deseuri inerte.
6. Alte activităti
6.1. Instalatii industriale pentru productia de:
a) celuloză din lemn sau din alte materiale fibroase;
b) hârtie si carton, cu o capacitate de productie mai mare de 20
t/zi;.6.2. Instalatii pentru pretratare (operatiuni precum: spălare, albire,
mercerizare) sau vopsirea fibrelor ori textilelor, cu o capacitate de tratare
mai mare de 10 t/zi;
6.3. Instalatii pentru tăbăcirea blănurilor si a pieilor, cu o
capacitate de tratare mai mare de 12 t produse finite/zi;
6.4. a) Abatoare cu o capacitate de producere a carcaselor de animale
mai mare de 50 t/zi;
b) tratare si prelucrare în scopul fabricării produselor alimentare din:
- materii prime de origine animală (altele decât laptele), cu o
capacitate de productie a produselor finite mai mare de 75 t/zi;
- materii prime vegetale, cu o capacitate de productie a produselor
finite mai mare de 300 t/zi (valoarea medie trimestrială);
c) tratarea si prelucrarea laptelui, cu mai mult de 200 t/zi cantitate
de lapte (valoarea medie anuală).
6.5. Instalatii pentru depozitarea sau reciclarea carcaselor de animale
si a deseurilor de animale, cu o capacitate de tratare mai mare de 10 t/zi;
6.6. Instalatii pentru cre terea intensivă a
păsărilor sau a porcilor, cu o capacitate mai mare de:
a) 40.000 de capete pentru păsări;
b) 2.000 de capete pentru porcii de productie (peste 30 kg); sau
c) 750 de capete pentru scroafe.
6.7. Instalatii pentru tratarea suprafetei materialelor, obiectelor sau
produselor, utilizând solventi organici, în particular pentru finisare,
placare, acoperire, degresare, impermeabilizare, dimensionare, vopsire, curătare
sau impregnare, cu o capacitate de consum mai mare de 150 kg/h sau mai mult de 200 t/an.
6.8. Instalatii pentru productia de carbon (cărbune sărac în gaze) sau
de electrografit prin incinerare sau grafitizare.
NOTĂ :
- Nu fac obiectul prezentei ordonante de urgentă instalatiile sau părti
ale acestora folosite pentru cercetare, dezvoltare si testarea noilor produse
si procese.
- Valorile-prag prevăzute mai sus se referă la capacitătile de productie
sau la iesiri.
ANEXA Nr. 2
Substantă - orice element chimic si compusii săi, cu exceptia substantelor
radioactive, în sensul prevăzut de reglementările referitoare la EURATOM,
precum si a organismelor modificate genetic, în sensul prevederilor din legislatia
în vigoare.
Poluare - introducerea directă sau indirectă, ca rezultat al activitătii umane,
de substante, de vibratii, căldură sau de zgomot în aer, apă ori sol,
susceptibile să aducă prejudicii sănătătii umane sau
calitătii mediului, să determine deteriorări ale bunurilor materiale,
ori să afecteze sau să împiedice utilizarea în scop recreativ a mediului si/sau alte utilizări ale acestuia, prevăzute de legislatia
în vigoare.
Instalatie - orice instalatie tehnică stationară, în care se desfăsoară una sau mai
multe activităti prevăzute în anexa nr. 1 , precum si orice altă
activitate direct legată, sub aspect tehnic, de activitătile desfăsurate pe
acelasi amplasament, susceptibilă de a avea efecte asupra emisiilor si
poluării.
Instalatie existentă - o instalatie în functiune sau o instalatie
autorizată ori care a fost supusă procedurilor de autorizare de către
autoritatea competentă pentru protectia mediului, în cadrul legislatiei
anterioare intrării în vigoare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă,
în urma unei cereri complete de autorizare, cu conditia ca această instalatie
să fie pusă în functiune cel mai târziu la un an după intrarea în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă.
Emisie - evacuarea directă sau indirectă, de la surse punctiforme ori difuze
ale instalatiei, de substante, vibratii, căldură sau de zgomot în aer, apă ori
sol.
Valoare-limită de emisie - masa, exprimată în functie de parametrii
specifici, concentratia si/sau nivelul unei emisii care nu poate fi depăsită în
cursul uneia sau mai multor perioade de functionare. Valorile-limită de emisie
pot fi, de asemenea, fixate pentru anumite grupe, familii sau categorii de
substante, în special cele vizate în anexa nr. 3. Valorile-limită de emisie a
substantelor se aplică la punctele de evacuare a emisiilor din instalatie,
fiind exclus orice proces de dilutie la stabilirea acestora. În cazul
evacuărilor indirecte în apă se ia în considerare la stabilirea
valorilor-limită de emisie ale instalatiei efectul unei statii de
preepurare/epurare, cu conditia ca aceasta să asigure un nivel echivalent cu
valoarea-limită de emisie pentru protectia mediului în întregul său, prevăzut
de normativele si standardele de calitate, si de a nu se ajunge la o încărcare
cu poluanti mai ridicată în mediu, fără a se încălca dispozitiile legale în vigoare.
Norme de calitate a mediului - un ansamblu de cerinte care trebuie
satisfăcute la un moment dat, pentru un element de mediu dat sau ale unei părti
specifice a acestuia, în conformitate cu legislatia în vigoare.
Autoritate competentă - autorităti ale administratiei publice centrale
si/sau teritoriale pentru protectia mediului, precum si alte autorităti
desemnate, însărcinate cu aducerea la îndeplinire a dispozitiilor prezentei
ordonante de urgentă în conformitate cu prevederile legislatiei în vigoare
privind protectia mediului.
Acord integrat - actul tehnico-juridic emis de autoritatea competentă
pentru protectia mediului, conform dispozitiilor legale în vigoare, care acordă
dreptul de a stabili conditiile de realizare a unei activităti încă din etapa
de proiectare, care să asigure că instalatia corespunde cerintelor prezentei
ordonante de urgentă. Acordul poate fi eliberat pentru una sau mai multe instalatii
ori părti ale instalatiilor situate pe acelasi amplasament.
Autorizatie integrată - actul tehnico-juridic emis de autoritătile
competente pentru protectia mediului conform dispozitiilor legale în vigoare,
care acordă dreptul de a exploata în totalitate sau în parte o instalatie, în
anumite conditii care să asigure că instalatia corespunde cerintelor prezentei
ordonante de urgentă. Autorizatia poate fi eliberată pentru una sau mai multe
instalatii ori părti ale instalatiilor situate pe acelasi amplasament si
exploatate de către acelasi titular.
Modificarea modului de exploatare/functionare - o modificare a
caracteristicilor sau în natura functionării ori o extindere a instalatiei,
care ar putea avea consecinte asupra sănătătii populatiei si/sau asupra
mediului prin depăsirea valorilor-limită de emisie stabilite în autorizatie.
Modificare substantială - o modificare a modului de exploatare, care, din
punctul de vedere al autoritătii competente pentru protectia mediului, poate
avea consecinte semnificative asupra sănătătii populatiei si/sau a mediului.
Cele mai bune tehnici disponibile - stadiul de dezvoltare cel mai avansat si
eficient înregistrat în dezvoltarea unei activităti si a modurilor de
exploatare, care demonstrează posibilitatea practică de a constitui referinta
pentru stabilirea valorilor-limită de emisie în scopul prevenirii, iar în cazul
în care acest fapt nu este posibil, pentru reducerea globală a emisiilor si a
impactului asupra mediului în întregul său;
- cele mai bune - se întelege tehnicile cele mai eficiente pentru
atingerea unui nivel general ridicat de protectie a mediului în ansamblul său.
În determinarea celor mai bune tehnici disponibile trebuie luate în
considerare, în special, elementele enumerate în anexa nr. 4;
- tehnici - atât tehnologia utilizată, cât si modul în care
instalatia este proiectată, construită, întretinută, exploatată si scoasă din
functiune;
- disponibile - acele tehnici care au înregistrat un stadiu de
dezvoltare ce permite aplicarea lor în sectorul industrial respectiv, în conditii
economice si tehnice viabile, luându-se în considerare costurile si
beneficiile, indiferent dacă aceasta este sau nu utilizată ori produsă sau nu
în România, astfel încât titularul activitătii să poată avea acces în conditii
rezonabile si în conformitate cu prevederile anexei nr. 4.
Titularul activitătii - orice persoană fizică sau juridică ce exploatează
sau controlează instalatia ori care este delegată cu o putere economică
decisivă în ceea ce priveste functionarea acesteia.
SUBSTANTE POLUANTE RELEVANTE
pentru a fi luate în considerare la stabilirea valorilor-limită de emisie
Aer
1 . Dioxidul de sulf si alti compusi ai sulfului
2. Oxizi de azot si alti compusi ai azotului
3. Monoxidul de carbon
4. Compusi organici volatili
5. Metalele si compusii lor.
6. Pulberi
7. Azbest (particule suspendate, fibre)
8. Clorul si compusii săi
9. Fluorul si compusii săi
10. Arsenul si compusii săi
11 . Cianuri
12. Substante si preparate care s-au dovedit a
avea proprietăti cancerigene sau mutagene ori proprietăti care pot afecta
reproducerea prin intermediul aerului
13. Dibenzenodioxine policlorinate si
dibenzofurani policlorinati.
Apă
1. Compusi organohalogenati si substante care pot
forma compusi de acest tip în mediul acvatic
2. Compusi organofosforici
3. Compusi organici cu staniu
4. Substante si preparate care s-au dovedit a avea proprietăti
cancerigene sau mutagene ori proprietăti care pot afecta reproducerea în sau
prin intermediul mediului acvatic
5. Hidrocarburi persistente si substante organice toxice bioacumulabile
si persistente
6. Cianuri
7. Metalele si compusii lor
8. Arsenul si compusii săi
9. Biocide si produsi fitosanitari
10. Materiale în suspensie
11. Substante implicate în procesul de eutrofizare
(în special, azotati si fosfati)
12. Substante care au o influentă nefavorabilă
asupra balantei de oxigen (si care pot fi măsurate
utilizând parametri ca CBO, CCO etc.).
ANEXA Nr. 4
Consideratiile care sunt luate în calcul în general sau în situatii
specifice când se realizează determinarea celor mai bune tehnici disponibile, a a cum sunt definite în anexa nr. 2, tinându-se seama
de costurile si beneficiile fiecărei măsuri si principiile precautiei si
prevenirii, sunt următoarele:
1. utilizarea unei tehnologii care produce mai putine
deseuri;
2. utilizarea substantelor mai putin periculoase;
3. promovarea recuperării si reciclării substantelor generate si
utilizate în proces, precum si a deseurilor, acolo unde este cazul;
4. procese, instalatii si metode comparabile de operare care pot fi
testate cu succes la scară industrială;
5. tehnologii avansate si schimburi în întelegerea si cunoasterea stiintifică;
6. natura, efectele si volumul emisiilor;
7. date confirmate si autorizate pentru instalatiile noi sau existente;
8. perioada necesară pentru introducerea celor mai bune tehnici
disponibile;
9. consumul si natura materiilor prime (inclusiv apa) utilizate în
proces si eficienta energetică;
10. necesitatea prevenirii sau reducerii la
minimum a unui impact global al emisiilor asupra mediului si riscurile
implicate de acesta;
11. necesitatea prevenirii accidentelor si
minimizarea efectelor pentru mediul înconjurător;
12. informatia publicată de Comisia Uniunii
Europene sau de organizatiile internationale.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
reglementarea dreptului de proprietate al Federatiei Comunitătilor Evreiesti
din România asupra lăcasurilor
de cult, cimitirelor si altor bunuri destinate activitătilor cultului mozaic
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1 . - Prezenta ordonantă de urgentă reglementează
regimul juridic al dreptului de proprietate al Federatiei Comunitătilor
Evreiesti din România asupra lăcasurilor de cult,
cimitirelor confesionale, băilor rituale, abatoarelor rituale, precum si
obiectelor de cult care se află efectiv în patrimoniul acesteia.
Art. 2. - În sensul prezentei ordonante de urgentă, următorii termeni
reprezintă:
a) lăcasul de cult - templul, sinagoga, casa de rugăciuni sau
orice altă constructie destinată oficierilor religioase ale cultului mozaic;
b) cimitirul confesional - spatiul destinat înhumării între
hotarele primite la înfiintarea lui, chiar dacă monumentele funerare initiale
nu mai sunt la locul lor si indiferent de vechimea lui sau de faptul de a fi
sau nu deschis unor noi înhumări;
c) ritualul - ceremonialul religios, cu implicatii folclorice,
desfăsurat conform normelor si regulilor proprii fiecărei religii ori
confesiuni religioase în momentele importante din viata unei comunităti
religioase;
d) baia rituală - orice constructie care este destinată
efectuării spălărilor rituale;
e) abatorul ritual - orice constructie care este destinată
sacrificării rituale a animalelor si păsărilor;
f) obiectele de cult - orice obiect sacru utilizat în practicarea
ritualului în ceremoniile religioase.
CAPITOLUL II
Regimul juridic al proprietătii asupra bunurilor apartinând cultului
mozaic
Art. 3. - (1) Dreptul de proprietate asupra bunurilor prevăzute
la art. 2 se dobândeste prin:
a) lege;
b) accesiune imobiliară naturală sau, după caz, artificială;
c) contract;
d) alte moduri prevăzute de lege.
(2) Dreptul de proprietate asupra bunurilor prevăzute la art. 2
încetează dacă bunul a pierit ori proprietatea asupra bunului respectiv s-a
transmis în conditiile prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 4. - Bunurile prevăzute la art. 2, situate pe teritoriul României,
aflate în proprietatea Federatiei Comunitătilor Evreiesti din România, pot face
obiectul circuitului civil în conditiile stabilite prin prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 5. - Bunurile prevăzute la art. 2 sunt bunuri comunitar-religioase
cu caracter sacru; acestea pot fi vândute, concesionate sau închiriate, conform
dispozitiilor legale, numai cu avizul reprezentantilor cultului mozaic si în
conditiile respectării normelor si regulilor proprii acestei religii, sub sanctiunea
nulitătii absolute.
Art. 6. - (1) Bunurile prevăzute la art. 2 pot fi grevate de
servituti de utilitate publică, instituite potrivit legii, cu avizul reprezentantilor
cultului mozaic.
(2) În conditiile legii, în vederea protejării bunurilor prevăzute la
art. 2 se poate proceda la strămutarea acestora, cu avizul prevăzut la alin. (1).
Art. 7. - Bunurile prevăzute la art. 2, situate pe teritoriul României,
care au o valoare semnificativă pentru istoria, cultura si civilizatia natională
si universală, fac parte integrantă din patrimoniul cultural national,
fiindu-le conferit regimul de monument istoric sau, după caz, de bunuri apartinând
patrimoniului cultural national mobil, în conditiile legii.
Art. 8. - Procedura de clasare, activitătile si măsurile de conservare
si protejare a bunurilor prevăzute la art. 7 se realizează în conditiile legii.
Art. 9. - (1) Ridicarea, restaurarea si repararea lăca urilor de cult, a băilor si a abatoarelor rituale,
precum si a altor imobile destinate activitătii cultului mozaic se realizează
numai cu avizul reprezentantilor acestui cult si cu respectarea traditiilor si
regulilor proprii acestei religii si a dispozitiilor legale.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, autorizatia de construire
pentru cazurile prevăzute la alin. (1) se emite în cel mult 10 zile de la data înregistrării cererii.
(3) Persoanele juridice de drept public sau privat cărora le este
solicitat avizul în vederea eliberării autorizatiei pentru realizarea
lucrărilor de constructii, prevăzută la alin. (2), au obligatia de a emite
avizul respectiv în termen de cel mult 5 zile de la data înregistrării cererii.
CAPITOLUL III
Sanctiuni
Art. 10. - Încălcarea dispozitiilor prezentei ordonante
de urgentă atrage răspunderea civilă, administrativă, materială, disciplinară,
contraventională sau penală, după caz.
Art. 11. - Distrugerea partială sau totală, degradarea
ori aducerea în stare de nefolosintă, precum si profanarea imobilelor prevăzute
la art. 2 constituie infractiuni si se sanctionează potrivit art. 217, 218, 219 si, respectiv, 319 din Codul penal.
Art. 12. - (1) Constituie contraventie
următoarele fapte:
a) folosirea bunurilor prevăzute la art. 2 în alt scop decât acela
pentru care au fost destinate în momentul realizării si sfintirii lor;
b) efectuarea de lucrări agricole sau a unor acte sau fapte de comert în
interiorul lăca urilor de cult, cimitirelor, băilor si
abatoarelor rituale, fără avizul reprezentantilor cultului mozaic;
c) ridicarea, restaurarea, repararea si împrejmuirea lăca urilor de cult si a celorlalte imobile destinate
activitătilor cultului mozaic, fără avizul reprezentantilor acestui cult
religios.
(2) Contraventiile prevăzute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctionează
cu amendă de la 20.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(3) Contraventiile prevăzute la alin. (1) lit. c) se sanctionează
cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 1 3. - Contraventiile prevăzute la art. 12 se constată si sanctiunile se aplică de inspectorii
din cadrul directiilor pentru cultură, culte si patrimoniu cultural national
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, împuterniciti prin ordin al
ministrului culturii si cultelor.
Art. 1 4. - Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor se aplică
în mod corespunzător si contraventiilor prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Rodica Mihaela Stănoiu
Ministrul cultelor si culturii,
Răzvan Theodorescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 2 martie 2002.
Nr. 36.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea alin. (3) al art. 2 din Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati
pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii
În temeiul prevederilor art. 11 4 alin. (4) din
Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Articol unic. - Alineatul (3) al articolului 2 din Legea nr. 133/1999 privind
stimularea întreprinzătorilor privati pentru înfiintarea si dezvoltarea
întreprinderilor mici si mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 349 din 23 iulie 1999, cu modificările
si completările ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
“(3) Programele vor fi derulate de către Ministerul pentru
Întreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie, direct sau prin intermediul
organizatiilor sau institutiilor de drept privat. Selectarea organizatiilor sau
institutiilor de drept privat se face cu respectarea reglementărilor în vigoare
privind achizitiile publice. Între căstigătorul procedurii
de achizitie publică si Ministerul pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii si
Cooperatie se încheie un contract de prestări de servicii în baza căruia se va
trece la derularea programului respectiv.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru întreprinderile mici si mijlocii si cooperatie,
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 2 martie 2002.
Nr. 37.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
întocmirea si finantarea studiilor pedologice si agrochimice si finantarea
Sistemului national de monitorizare sol-teren pentru agricultură, precum si
sol-vegetatie forestieră pentru silvicultură
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - (1) Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor realizează si reactualizează periodic
Programul national de monitorizare sol-teren pentru agricultură si sol-vegetatie
forestieră pentru silvicultură.
(2) Pentru statiile din reteaua de monitorizare sol-teren pentru
agricultură si sol-vegetatie forestieră pentru silvicultură, care fac parte din
Sistemul national de monitorizare integrată a mediului, stabilirea
amplasamentului acestora, a programului de activitate si reactualizarea
acestuia se fac cu aprobarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
Art. 2. - Ministerul Apelor si Protectiei Mediului coordonează procesul
de integrare a informatiilor obtinute de către Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Pădurilor, potrivit art. 1, în Sistemul national
de monitorizare integrată a mediului.
Art. 3. - Oficiile de studii pedologice si agrochimice judetene si
Institutul de Cercetări pentru Pedologie si Agrochimie Bucuresti, la
solicitarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, execută, prin
încredintare directă, studiile pedologice si agrochimice si realizează sistemul
de monitorizare sol-teren pentru suprafetele cu destinatie agricolă, privind:
unitătile de sol, inventarierea resurselor de sol, favorabilitatea terenurilor
pentru culturile agricole sau silvicultură, pretabilitatea pentru folosinte,
poluarea, restrictiile terenurilor la diferite utilizări si măsurile
agropedoameliorative si antierozionale corespunzătoare, indiferent de forma de
exploatare sau de proprietate.
Art. 4. - În sensul prezentei ordonante de urgentă, următoarele denumiri
se definesc după cum urmează:
a) Programul european de monitorizare forestieră - programul prin
care se evaluează variatia la scară mare, spatială si temporală, a stării
pădurilor si solurilor forestiere într-o retea europeană de suprafete de observatie
(nivelul I) si se identifică relatiile cauză-efect, la scara ecosistemului,
prin mijloacele monitorizării intensive, în suprafete permanente de observatie
(nivelul II), în conformitate cu măsurile stabilite de Comisia Economică pentru
Europa a Natiunilor Unite si de Uniunea Europeană;
b) Programul international de cooperare privind evaluarea si
monitorizarea efectelor poluării aerului asupra pădurilor (I.C.P. Forests) -
programul stabilit de Comisia Economică pentru Europa a Natiunilor Unite în
anul 1985, în baza Conventiei privind poluarea aerului
transfrotieră, la distantă lungă, pentru supravegherea declinului pădurilor ca
urmare a poluării atmosferice;
c) Schema Uniunii Europene privind protectia pădurilor împotriva
poluării atmosferice - programul initiat în anul 1986 de Uniunea Europeană, având ca obiective
stabilirea, pe baza unei metodologii comune, a unui inventar periodic al
vătămărilor produse pădurilor, în special datorită poluării atmosferice, înfiintarea
sau extinderea în mod coordonat si armonizat a retelei de puncte de observatie
pentru realizarea acestui inventar, realizarea unei monitorizări continue si
intensive a ecosistemelor forestiere si înfiintarea sau extinderea în mod
coordonat si armonizat a unei retele de suprafete permanente de observatie, necesare
pentru această monitorizare;
d) Centrul focal national pentru Programul european de monitorizare
forestieră - institutia care asigură realizarea Programului european de
monitorizare forestieră în România, organizează si gestionează bazele de date
si elaborează rapoartele privind rezultatele activitătii de monitorizare a
pădurilor si solurilor forestiere.
Art. 5. - Institutul de Cercetări si Amenajări Silvice, la solicitarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, va executa, prin încredintare
directă, lucrările specifice monitorizării solurilor si vegetatiei forestiere,
în conformitate cu Programul european de monitorizare forestieră, indiferent de
forma de proprietate asupra pădurilor.
Art. 6. - Executarea studiilor pedologice si agrochimice si a studiilor
pentru vegetatia forestieră se face pentru toate terenurile agricole si
forestiere, indiferent de forma de exploatare sau de proprietate, iar
permisiunea accesului în teren este obligatorie pe baza documentelor
justificative, cu exceptia zonelor în care accesul este interzis de lege.
Art. 7. - (1) Studiile pedologice necesare sistemului national
si judetean de monitorizare sol-teren pentru agricultură se actualizează cu o
periodicitate de 10 ani, iar cele agrochimice, cu o periodicitate
de 4 ani si de 1 - 2 ani în cazul terenurilor poluate.
(2) Evaluarea stării solurilor forestiere se realizează din 5 în 5 ani,
iar a vegetatiei forestiere, anual.
Art. 8. - (1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, prin directiile generale pentru agricultură si industrie alimentară
judetene si a municipiului Bucuresti, asigură si urmăre te realizarea programului aprobat de Guvern privind
executarea studiilor pedologice si agrochimice si a Sistemului de monitorizare
sol-teren pentru agricultură.
(2) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, pe baza
programului aprobat de Guvern, monitorizează starea de sănătate a pădurilor si
starea solurilor forestiere prin Regia Natională a Pădurilor si prin Institutul de Cercetări si Amenajări Silvice,
care este si Centrul focal national pentru Programul european de monitorizare
forestieră.
(3) Programul national de monitorizare sol-teren pentru agricultură si sol-vegetatie forestieră pentru silvicultură, prevăzut
la art. 1 alin. (1), cuprinde programele
prevăzute la alin. (1) si (2) ale prezentului articol.
Art. 9. - În termen de 15 zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgente, prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor, va fi aprobată Metodologia întocmirii
studiilor pedologice si agrochimice, a Sistemului national si judetean de
monitorizare sol-teren pentru agricultură, precum si a sistemului national de
monitorizare sol-vegetatie forestieră pentru silvicultură.
Art. 10. - Institutul de Cercetări pentru Pedologie si
Agrochimie Bucuresti realizează si actualizează, prin integrarea sistemelor judetene
de date, elaborate de oficiile de studii pedologice si agrochimice, Sistemul national
de monitorizare sol-teren si banca de date aferentă pentru agricultură, pe care
le va comunica Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor si
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, iar pentru alte institutii
interesate acestea se vor pune la dispozitie cu avizul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor.
Art. 11. - (1) Institutul de
Cercetări si Amenajări Silvice realizează lucrările de evaluare a stării
solurilor forestiere si a vegetatiei forestiere conform Programului european de
monitorizare forestieră, gestionează si reactualizează băncile de date
existente si transmite datele Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor si Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
(2) Institutul de Cercetări si Amenajări Silvice, în calitate de Centru
focal national pentru Programul european de monitorizare forestieră, elaborează
rapoarte privind rezultatele obtinute si transmite informatii anual si periodic
la solicitarea organismelor internationale care gestionează programele I.C.P.
Forests si Schema Uniunii Europene privind protectia pădurilor împotriva
poluării atmosferice, cu avizul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, care administrează rezultatele, si al Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului.
Art. 12. - Datele si informatiile obtinute prin
Sistemul national de monitorizare sol-teren pentru agricultură si sol-vegetatie
forestieră pentru silvicultură vor fi puse de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei
si Pădurilor, prin Institutul de Cercetări pentru Pedologie si Agrochimie si
Institutul de Cercetări si Amenajări Silvice, la dispozitia Institutului National
de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului - I.N.C.D.P.M. Bucuresti, în
vederea elaborării Raportului privind starea mediului.
Art. 13. - Finantarea cheltuielilor anuale necesare
elaborării studiilor pedologice si agrochimice, a Sistemului national si judetean
de monitorizare sol-teren pentru agricultură si sol-vegetatie forestieră pentru
silvicultură, precum si participării la organismele internationale de
specialitate se suportă din alocatii bugetare, prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 2 martie 2002.
Nr. 38.