MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 226 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 4 aprilie 2002
DECIZII ALE CURTII CONTITUTIONALE
Decizia nr. 66 din 28 februarie
2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, republicată
Decizia nr. 67 din 5 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 108 pct.
3 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, republicată
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
25. - Ordonantă de urgentă
privind aprobarea Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 28 februarie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 din Legea nr.
64/1995
privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, exceptie
ridicată de Constantin Daniel Călin Rusu în Dosarul nr. 3.324/2001 al
Tribunalului Bucuresti – Sectia comercială.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenta constantă a Curtii în ceea
ce priveste aplicabilitatea principiului egalitătii cetătenilor în fata legii
si a autoritătilor publice.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 22 octombrie 2001, pronuntată în
Dosarul nr. 3.324/2001, Tribunalul Bucuresti – Sectia comercială a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 42 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, republicată, exceptie ridicată de Constantin Daniel Călin
Rusu, pârât într-o cauză având ca obiect cererea introdusă de lichidator pentru
anularea unei chitante - promisiune de vânzare.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că textul art. 42 din Legea nr. 64/1995,.republicată, încalcă
principiul egalitătii consacrat la art. 16 din Constitutie, prin instituirea
unui tratament juridic diferit pentru părtile aflate într-un proces având ca
obiect anularea unor acte juridice încheiate de debitor, anterior deschiderii
procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului.
Dispozitia legală criticată creează un privilegiu în
persoana administratorului sau a lichidatorului fată de celelalte părti,
întrucât doar această persoană este scutită de obligatia plătii taxelor de
timbru.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comercială,
exprimându-si opinia, consideră că textul art. 42 din Legea nr.
64/1995, republicată, este constitutional, deoarece, pe de o parte, actiunile
care pot fi introduse de administratorul sau lichidatorul judiciar al unei
debitoare aflate în procedura de reorganizare judiciară sau în faliment sunt
strict determinate, iar pe de altă parte, “aceste societăti sunt insolvente,
dacă nu chiar insolvabile, în cele mai multe cazuri neexistând lichidităti,
astfel că, în cazul în care ar fi existat obligativitatea ca ele să plătească
taxa de timbru, s-ar fi văzut în incapabilitatea de a ataca actele prevăzute de
lege, încheiate în dauna creditorilor”.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
În punctul de vedere al Presedintelui Camerei
Deputatilor se apreciază că exceptia ridicată nu este întemeiată,
întrucât sunt scutite de plata taxei de timbru numai acele actiuni introduse de
administrator sau lichidator, strict determinate de Legea nr. 64/1995 în cap.
III sectiunea a 3-a, care au ca obiect anularea actelor frauduloase, ilegale
ori încheiate cu rea-credintă, în dauna creditorilor. Această scutire este
justificată de situatia financiară dificilă a debitorului, care nu mai poate
face fată datoriilor sale comerciale. În consecintă, art. 42 din Legea nr.
64/1995, republicată, nu numai că nu încalcă dispozitiile art. 16 alin. (1) din
Constitutia României, din contră, el înlătură o discriminare bazată pe
imposibilitatea introducerii de actiuni în justitie din lipsă de fonduri,
garantând accesul liber la justitie prevăzut la art. 21 din Legea
fundamentală”.
Guvernul, în punctul său de vedere, apreciază
că art. 42 din Legea nr. 64/1995, republicată, nu încalcă art. 16 alin. (1) din
Constitutie, privitor la egalitatea în fata legii a cetătenilor, întrucât legea
stabileste o categorie de persoane care beneficiază de un drept, respectiv
debitorii aflati în procedura falimentului, în cadrul acestei categorii toate
persoanele fiind egale. Se invocă jurisprudenta constantă a Curtii Constitutionale, potrivit căreia “egalitatea
în fata legii nu impune uniformitate, ci aprecierea solutiilor în raport de
situatiile diferite care presupun aplicarea acestui principiu”.
Presedintele Senatului nu a
transmis punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
al presedintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 42 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 608 din 13 decembrie 1999, al căror continut este următorul:
“Actiunile introduse de administrator/lichidator în
aplicarea dispozitiilor prezentei sectiuni sunt scutite de taxele de timbru.”
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine că
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
16 alin. (1), potrivit cărora “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată si urmează să fie respinsă. Curtea retine
că, în conformitate cu prevederile art. 43 si 44 din Legea nr. 64/1995,
republicată, în cazurile de reorganizare judiciară sau de faliment,
administratorul sau lichidatorul “poate introduce la tribunal actiuni pentru
anularea actelor frauduloase încheiate de debitor în dauna drepturilor creditorilor,
în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii”, iar în art. 45 sunt
determinate actele si operatiunile comerciale a căror anulare se poate cere pe
calea unor asemenea actiuni. Art. 42 din Legea nr. 64/1995, republicată,
instituie scutirea de la plata taxelor de timbru pentru actiunile introduse de
administrator sau lichidator pentru anularea actelor sau operatiunilor
comerciale frauduloase încheiate de debitor în dauna creditorilor. Motivatia
acestei scutiri apare ca fiind evidentă în situatia în care menirea
administratorului sau lichidatorului, care actionează în numele debitorului,
este aceea de a apăra activele persoanei juridice supuse procedurii
reorganizării judiciare sau, după caz, procedurii falimentului. Astfel legea
oferă atât un mijloc juridic prin care activele debitorului pot fi reintroduse
în sfera economică, cât si un mecanism care asigură recuperarea creantelor de
către creditori într-o măsură pe cât posibil mai mare.
Actiunile scutite de taxă de timbru sunt expres
prevăzute de lege si au ca obiect anularea actelor sau operatiunilor comerciale
frauduloase încheiate de debitor în dauna creditorilor. În practică de multe
ori debitorul nu doreste sau nu are interesul să promoveze asemenea actiuni. În
considerarea unor asemenea situatii legiuitorul a reglementat dreptul
administratorului sau lichidatorului de a actiona în virtutea calitătii sale
oficiale, în sensul promovării în justitie a actiunilor prevăzute în sectiunea
a 3-a privind situatia unor acte juridice ale debitorului din Legea nr.
64/1995, republicată.
Conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale principiul egalitătii consacrat la art. 16 alin. (1) din Constitutie nu înseamnă uniformitate, asa încât, dacă la situatii egale trebuie să corespundă un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decât diferit. Pozitia părtilor în procesul civil nu exclude, ci uneori implică un tratament juridic diferentiat. Este evident că administratorul sau lichidatorul se află în mod obiectiv într-o situatie deosebită fată de tertele persoane, beneficiare ale actelor sau operatiunilor comerciale frauduloase. Faptul că legiuitorul a limitat scutirea de la plata taxei de timbru numai la anumite actiuni introduse de administrator sau lichidator nu poate duce la concluzia că sunt încălcate prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. De altfel Curtea Constitutională a stabilit că principiul accesului liber la justitie nu înseamnă gratuitate si, prin urmare, regula este aceea a timbrării actiunilor în justitie. Competenta exclusivă de a stabili taxele judiciare de timbru apartine legiuitorului, care în considerarea unor situatii deosebite, determinate de natura si obiectul litigiilor ori de calitatea părtilor, poate face diferentieri la stabilirea cuantumului taxelor sau poate să prevadă chiar si scutiri de la plata acestora.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării
judiciare si a falimentului, republicată, exceptie ridicată de Constantin
Daniel Călin Rusu în Dosarul nr. 3.324/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 28 februarie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 martie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 108 pct. 3 din Legea
nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 108 pct. 3
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, republicată, exceptie ridicată de Spiridon Fogoros, Constantin Iliescu, Antonio Robert
Nicolescu, Constantin Nicolescu, Adrian Olteanu, Gheorghe Petrescu si Ismail
Sebat în Dosarul nr. 560/COM/2001 al Curtii de Apel Constanta - Sectia
comercială.
La apelul nominal răspunde reprezentantul Societătii
Comerciale “Pricewaterhouse Coopers Management Consultants” - S.R.L., lipsind
celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul părtii prezente lasă la aprecierea
Curtii modul în care va fi solutionată exceptia ridicată. Reprezentantul
Ministerului Public, având cuvântul, arată că în jurisprudenta sa Curtea
Constitutională s-a pronuntat asupra constitutionalitătii dispozitiilor art.
108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995, republicată. În spetă este vorba de optiunea
legiuitorului cu privire la ordinea în care se face plata creantelor într-o
unitate aflată în procedura de lichidare, ordine care nu poate constitui
obiectul controlului de constitutionalitate. Reprezentantul Ministerului Public
mai arată că prevederile criticate nu contravin dispozitiilor art. 125 alin.
(3) din Constitutie, deoarece procedura falimentului este stabilită prin lege,
adică asa cum cer aceste dispozitii. Se solicită respingerea exceptiei ca fiind
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 23 aprilie 2001, pronuntată în
Dosarul nr. 560/COM/2001, Curtea de Apel Constanta - Sectia comercială a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, republicată, exceptie ridicată de Spiridon Fogoros,
Constantin Iliescu, Antonio Robert Nicolescu, Constantin Nicolescu, Adrian
Olteanu, Gheorghe Petrescu si Ismail Sebat.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia admit necesitatea stabilirii prin lege a unei anumite ordini de
preferintă între creditori, dar apreciază că solutia aleasă de legiuitor este
neconstitutională, întrucât în cadrul aceleiasi categorii de creante introduce
“o discriminare pe un criteriu arbitrar si străin de orice determinare
naturală, cum este acesta al vechimii creantei”. Consideră că norma legală
criticată încalcă dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care consacră
egalitatea cetătenilor.
Curtea de Apel Constanta - Sectia comercială,
exprimându-si opinia, consideră că prevederile art. 108 pct. 3
din Legea nr. 64/1995, republicată, nu încalcă dispozitiile constitutionale ale
art. 16 alin. (1), apreciind că în spetă este vorba despre o chestiune de
interpretare a unei norme legale, iar nu despre o problemă de
constitutionalitate. Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că prevederile art. 108
pct. 3 din Legea nr. 64/1995, republicată, sunt constitutionale. De asemenea,
se arată că la formularea pct. 3 din articolul mentionat s-a tinut seama de
cuprinsul art. 11 din Conventia Conferintei Internationale a Muncii nr. 95/1949
privind protectia salariului, ratificată de România prin Decretul nr. 284/1973.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul judecătorului-raportor, sustinerile părtii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,.raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 108
pct. 3 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a
falimentului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999, care au următorul continut:
“Creantele vor fi plătite, atât în cazul lichidării
unor bunuri din averea debitorului pe bază de plan, cât si în cazul
falimentului, în următoarea ordine: [...]; 3. creantele izvorâte din contracte
de muncă, pe cel mult 6 luni anterioare deschiderii procedurii.”
Autorul exceptiei sustine că prevederile legale
criticate sunt contrare dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
potrivit cărora “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile art. 108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995 au mai făcut
obiectul controlului de constitutionalitate. De exemplu, prin Decizia nr. 273
din 2 octombrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
51 din 24 ianuarie 2002, Curtea, respingând exceptia de neconstitutionalitate,
a retinut, în esentă, următoarele:
Textul art. 108 din Legea nr. 64/1995, republicată, stabileste o ierarhie între creditorii unui comerciant care nu si-a plătit datoriile, ierarhie ce tine seama de natura si importanta creantelor, între care la rangul 3 de prioritate sunt prevăzute veniturile din muncă, dar nu în integralitatea lor, ci numai pe cel mult 6 luni anterioare deschiderii procedurii, venituri destinate nevoilor de subzistentă ale salariatilor, considerate de legiuitor privilegiate fată de creantele mai vechi care păstrează regimul de drept comun al creantelor chirografare. Pe de o parte nu este vorba de o discriminare între persoane, deoarece toti titularii unor asemenea creante beneficiază de acest privilegiu, ci despre luarea în seamă de către legiuitor a caracterului creantei. Pe de altă parte privilegiul respectiv este acordat prin lege, în mod limitat, creantelor reprezentând sume de bani destinate unor nevoi de subzistentă ale lucrătorilor, în considerarea unor ratiuni ce nu pot să contravină principiilor ori prevederilor Constitutiei României. Întrucât nu au intervenit elemente noi care să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia din acea decizie rămâne valabilă si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 108 pct. 3 din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, exceptie ridicată de
Spiridon Fogoros, Constantin Iliescu, Antonio Robert Nicolescu, Constantin
Nicolescu, Adrian Olteanu, Gheorghe Petrescu si Ismail Sebat în Dosarul nr.
560/COM/2001 al Curtii de Apel Constanta - Sectia comercială.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5 martie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutia României, Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. - (1) Se aprobă Statutul Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
ordonantă de urgentă.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare va elabora si va adopta regulamentul propriu de organizare si
functionare.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se abrogă: cap. II din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele de valori, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 11 august 1994; cap. II din Ordonanta Guvernului nr. 69/1997 privind pietele reglementate de mărfuri, servicii si instrumente derivate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 30 august 1997, aprobată cu modificări prin Legea nr. 129/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 3 august 2000; Legea nr. 66/1997 cu privire la salarizarea membrilor si personalului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, precum si a personalului burselor de valori, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 23 aprilie 1997; pct. 41, 42 si 43 din anexa nr. II/2 din Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998; anexa nr. III/1 si anexa nr. VI/2 lit. D pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 20 iulie 2001; Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 6/1999 privind finantarea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare din venituri extrabugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 139/1999, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei ordonante de urgentă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Victoria Anghelache
Bucuresti,
13 martie 2002.
Nr. 25.
ANEXĂ
STATUTUL
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
ARTICOLUL 1
(1) Comisia Natională a Valorilor Mobiliare, denumită
în continuare C.N.V.M., este o autoritate administrativă autonomă cu
personalitate juridică.
(2) C.N.V.M. reglementează si supraveghează piata de
capital, pietele reglementate de mărfuri si instrumente financiare derivate,
precum si institutiile si operatiunile specifice acestora.
(3) C.N.V.M. este subordonată Parlamentului si
prezintă rapoarte acestuia prin comisiile pentru buget, finante si bănci ale
Senatului si Camerei Deputatilor.
(4) Autoritatea C.N.V.M. se exercită pe întregul
teritoriu al României.
(5) C.N.V.M. are sediul central în municipiul
Bucuresti si îsi poate deschide reprezentante în functie de necesităti.
ARTICOLUL 2
Obiective fundamentale
C.N.V.M. are drept obiective fundamentale:
a) stabilirea si mentinerea cadrului necesar
dezvoltării pietelor reglementate;
b) promovarea încrederii în pietele reglementate si în
investitiile în instrumente financiare;
c) asigurarea protectiei operatorilor si investitorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive si frauduloase;
d) promovarea functionării corecte si transparente a
pietelor reglementate;
e) prevenirea manipulării pietei si a fraudei si
asigurarea integritătii pietelor reglementate;
f) stabilirea standardelor de soliditate financiară si
de practică onestă pe pietele reglementate;
g) adoptarea măsurilor necesare pentru evitarea
aparitiei riscului sistemic pe pietele reglementate;
h) prevenirea afectării egalitătii de informare si tratament al investitorilor sau al intereselor acestora.
ARTICOLUL 3
Compunerea si functionarea C.N.V.M.
(1) C.N.V.M. este compusă din 7 membri, dintre care un
presedinte, 2 vicepresedinti si 4 comisari. Numirea si revocarea acestora se
fac de către Parlament în sedinta comună a celor două Camere.
(2) Numirea membrilor C.N.V.M., cu nominalizarea
functiilor, se face la propunerea comună a Comisiei economice a Senatului,
Comisiei pentru politică economică, reformă si privatizare a Camerei Deputatilor
si a comisiilor pentru buget, finante si bănci ale celor două Camere.
(3) Presedintele este reprezentantul de drept al
C.N.V.M. ca autoritate administrativă autonomă si ca persoană juridică de drept
public si în raporturi de drept comun.
(4) În caz de indisponibilitate temporară a
presedintelui reprezentarea legală a C.N.V.M. revine unuia dintre
vice-presedintii acesteia, cu exceptia situatiilor prevăzute la alin. (9), când
reprezentarea legală, în absenta presedintelui si vicepresedintilor, se atribuie
comisarului celui mai vârstnic.
(5) C.N.V.M. se întruneste în prezenta a cel putin 3
dintre membrii săi, incluzând presedintele sau, în absenta acestuia, unul
dintre vicepresedinti. Membrii C.N.V.M. absenti pot vota în scris.
(6) Hotărârile sunt adoptate cu votul a cel putin 5
membri ai C.N.V.M. În caz de partaj egal al voturilor este decisiv votul
presedintelui sau, în cazul indisponibilitătii acestuia, cel al
vicepresedintelui care conduce sedinta.
(7) În cazul sedintelor C.N.V.M. la care se iau decizii
privind politica generală a pietei de capital, C.N.V.M. se va întruni valabil
în prezenta a cel putin 5 membri.
(8) Hotărârile adoptate sunt obligatorii pentru toti
membrii C.N.V.M.; membrii care au votat împotrivă si cei absenti pot consemna
opinia separată în procesul-verbal al sedintei respective. Presedintele,
respectiv vicepresedintele care a condus sedinta, este obligat să semneze
actele ce decurg din hotărârea adoptată, chiar dacă a votat împotrivă.
(9) În situatii de urgentă, când cvorumul prevăzut mai
sus nu poate fi întrunit, hotărârea va fi adoptată cu majoritatea simplă a
membrilor prezenti, indiferent de numărul acestora, si va fi astfel pusă în
aplicare, urmând să fie confirmată, modificată sau revocată de către C.N.V.M.
în prima sedintă, în conformitate cu prevederile alineatelor precedente.
(10) Membrii C.N.V.M. îsi exercită mandatul potrivit
legii. Ei răspund pentru activitatea lor în mod solidar, cu exceptia situatiei
în care au votat împotriva unei hotărâri si au consemnat opinia separată în
procesul-verbal.
(11) Îndeplinirea sau omisiunea îndeplinirii cu
bună-credintă si fără neglijentă a oricărui act sau fapt în legătură cu
exercitarea, în conditiile legii, a atributiilor de supraveghere si control nu
poate atrage răspunderea civilă sau penală, după caz, a membrilor C.N.V.M.
numiti conform prevederilor prezentului articol sau a persoanelor delegate de
aceasta în acest sens. În cazul declansării cercetării penale împotriva
membrilor C.N.V.M. va fi informat în prealabil Parlamentul României.
ARTICOLUL 4
Calitatea de membru al C.N.V.M. Incompatibilităti
(1) Durata mandatului de membru al C.N.V.M. este de 5
ani, fiecare membru putând fi reînvestit o singură dată.
(2) În cazul imposibilitătii definitive de exercitare
a mandatului de către unul dintre membri comisiile parlamentare mentionate la
art. 3 alin. (2) vor propune Parlamentului, în termen de 30 de zile, persoana
care va fi numită pentru durata restantă a mandatului. Se consideră
imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare care
creează o indisponibilizare cu o durată mai mare de 90 de zile consecutive.
(3) Membrii C.N.V.M. trebuie să fie cetăteni români,
cu domiciliul stabil în România, în vârstă de minimum 30 de ani, cu o bună
reputatie si pregătire profesională în domeniul economic sau juridic, având o
vechime în specialitate de minimum 5 ani.
(4) Membrii C.N.V.M.:
a) nu pot fi soti si nici rude ori afini până la
gradul al treilea cu Presedintele României, presedintii Camerelor
Parlamentului, membrii Guvernului, guvernatorul Băncii Nationale a României,
presedintele Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor si nu se pot înrudi între
ei;
b) nu pot fi membri ai vreunui partid politic;
c) nu pot exercita o altă functie remunerată, publică
sau privată, cu exceptia celor de cadru didactic universitar si de consultant
sau expert al autoritătilor publice ori al organismelor internationale;
d) nu pot fi membri în consiliile de administratie,
directori executivi, cenzori sau auditori ai persoanelor juridice subiecte ale
supravegherii C.N.V.M., Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor sau Băncii
Nationale a
României ori actionari semnificativi la astfel de
persoane juridice;
e) nu trebuie să fi fost declarati faliti;
f) nu trebuie să aibă cazier judiciar.
(5) Calitatea de membru al C.N.V.M. încetează în
următoarele situatii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit,
în conditiile alin. (1) si (2);
b) prin demisie;
c) prin revocare de către Parlament în următoarele
situatii:
1. la aparitia unei incompatibilităti sau a unui
impediment dintre cele prevăzute la alin. (4);
2. împotriva acestuia a fost pronuntată o condamnare
penală cu pedeapsă privativă de libertate, rămasă definitivă;
d) prin înlocuire, în conditiile prevăzute la alin.
(2).
(6) Membrii C.N.V.M. au obligatia să notifice de
îndată, în scris, Parlamentului aparitia oricăreia dintre situatiile de
incompatibilitate prevăzute la alin. (4). Până la decizia Parlamentului membrul
C.N.V.M. este suspendat de drept.
ARTICOLUL 5
Colaborarea cu autoritătile statului si cu alte
institutii publice
(1) C.N.V.M. colaborează cu Banca Natională a
României, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Consiliul Concurentei,
autoritătile judecătoresti si cu alte autorităti si institutii publice în
vederea îndeplinirii obiectivelor sale prevăzute la art. 2.
(2) În vederea îndeplinirii obiectivelor sale
fundamentale C.N.V.M. va fi consultată în prealabil cu privire la actele
normative ale autoritătilor publice cu impact asupra pietei de capital,
pietelor reglementate de mărfuri si instrumente financiare derivate, precum si
asupra institutiilor si operatiunilor specifice acestora.
(3) C.N.V.M. este invitată de drept la sedintele
autoritătilor publice în care se adoptă actele normative mentionate la alin.
(2).
(4) C.N.V.M. poate face schimb de informatii atât
publice, cât si confidentiale cu Banca Natională a României, Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor, Consiliul Concurentei, precum si cu alte
autorităti si institutii
publice. În aplicarea prevederilor prezentului articol
aceste autorităti nu vor invoca secretul de serviciu sau orice altă obligatie
legală de păstrare a confidentialitătii informatiilor detinute.
(5) C.N.V.M. poate încheia acorduri de schimb de informatii cu alte autorităti publice, prin care se stabilesc modalitătile concrete de efectuare a schimbului acestor informatii.
ARTICOLUL 6
Cooperarea internatională
(1) C.N.V.M. poate participa la activitatea
organizatiilor internationale de profil si poate deveni membră a acestor
organizatii.
(2) C.N.V.M. poate acorda, pe bază de reciprocitate,
asistentă autoritătilor de reglementare străine care au nevoie de aceasta
pentru îndeplinirea obiectivelor lor de supraveghere. Acest tip de asistentă
include, fără a se limita la acestea:
a) furnizarea de informatii publice sau nesupuse
publicitătii despre ori în legătură cu o persoană fizică sau juridică subiect
al reglementării, supravegherii ori controlului C.N.V.M.;
b) furnizarea de copii ale înregistrărilor tinute de
entitătile supravegheate;
c) colaborări cu persoanele care detin informatii
despre obiectul unei anchete.
ARTICOLUL 7
Prerogativele si actele C.N.V.M.
(1) În vederea îndeplinirii obiectivelor sale
stabilite la art. 2 C.N.V.M. îsi exercită prerogativele legale privind
reglementarea prin adoptarea de norme, emiterea de acte individuale si
dispunerea de măsuri, după deliberare în sedinte tinute conform prevederilor
art. 3.
(2) În vederea îndeplinirii obiectivelor sale privind
protectia operatorilor si investitorilor împotriva practicilor neloiale, precum
si pentru functionarea corectă si transparentă a pietei, prevenirea manipulării
si evitarea aparitiei riscului sistemic pe pietele reglementate, C.N.V.M. va
supraveghea în timp real si periodic institutiile, operatorii si operatiunile
de pe piata de capital si de pe pietele reglementate de mărfuri si instrumente
financiare derivate.
(3) C.N.V.M. adoptă norme prin regulamente si
instructiuni care sunt puse în aplicare prin ordin al presedintelui acesteia.
(4) Actele individuale emise de către C.N.V.M. sunt
deciziile, ordonantele, atestatele si avizele.
(5) Actele individuale ale C.N.V.M. sunt înscrisuri
oficiale si beneficiază de forta probantă a înscrisurilor autentice, continutul
lor putând fi contrazis numai prin procedura înscrierii în fals.
(6) C.N.V.M. poate realiza, la cerere sau din oficiu,
interpretarea oficială a tuturor normelor juridice emise de aceasta, aplicabile
entitătilor reglementate si supravegheate./
(7) C.N.V.M. este singura autoritate în măsură să se
pronunte asupra considerentelor de oportunitate, evaluărilor si analizelor
calitative care stau la baza emiterii actelor sale, prevăzute la alin. (1) si
(2). În caz de litigiu actele individuale emise de către C.N.V.M. cu privire la
interpretările prevăzute la alin. (6) pot fi atacate cu recurs în fata Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ. Până la pronuntarea unei
hotărâri definitive si irevocabile de către instanta judecătorească executarea
actelor C.N.V.M. nu se suspendă.
(8) C.N.V.M.
are legitimare procesuală activă si poate interveni în orice proces privind
normele adoptate sau actele individuale emise de aceasta, fără obligatia de a
proba un interes.
(9) Accesul la documentele tinute de C.N.V.M. se face
în conditiile legii.
(10) C.N.V.M. va edita si va publica periodic un
buletin, care este publicatia oficială a acesteia. Actele publicate în acest
buletin sunt opozabile tertilor. Buletinul va contine, fără a se limita la
acestea:
a) reglementările adoptate de C.N.V.M.;
b) comunicate si acte cu privire la pietele
reglementate;
c) interpretarea oficială a reglementărilor proprii
care guvernează pietele reglementate si entitătile supravegheate.
(11) C.N.V.M. poate înfiinta o Cameră arbitrală în
scopul rezolvării litigiilor izvorând din contractele încheiate pe pietele de
capital, pe pietele reglementate de mărfuri si instrumente financiare derivate
sau în legătură cu institutiile ori operatiunile acestora. În solutionarea
litigiilor Camera arbitrală va aplica:
a) legislatia pietelor de capital, a pietelor
reglementate de mărfuri si instrumente financiare derivate, precum si
reglementările C.N.V.M. în materie;
b) uzantele comerciale în materie;
c) dispozitiile dreptului comun.
(12) C.N.V.M. îsi stabileste prin regulament propriu
structura organizatorică, atributiile de conducere si de executie ale
personalului său.
(13) C.N.V.M. stabileste prin regulament propriu
regimul si principiile remunerării membrilor si a personalului angajat.
(14) C.N.V.M. adoptă prin decizie nivelul remunerării
membrilor si personalului angajat, cu luarea în considerare a nivelului
remuneratiei acordate unor pozitii si functii similare din piata financiară.
(15) Normele adoptate de C.N.V.M. se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
ARTICOLUL 8
Reglementările C.N.V.M.
Regulamentele si instructiunile stabilesc norme si
reguli cu privire la aplicarea legilor specifice pietei de capital, a pietelor
reglementate de mărfuri si instrumente financiare derivate, organismelor de
plasament colectiv, precum si institutiilor si operatiunilor specifice
acestora.
ARTICOLUL 9
Actele individuale emise de C.N.V.M.
(1) Deciziile sunt acte individuale prin care
C.N.V.M. înfiintează institutii si organisme ori le dizolvă, acordă sau retrage
autorizatii, anulează ori confirmă acte ale agentilor săi, deleagă ori retrage
puteri, aprobă regulamente ale institutiilor si organismelor pietei de valori
mobiliare, aprobă sau respinge prospectele de ofertă publică, stabileste
remunerarea membrilor si a personalului său, aprobă reglementările privind
salarizarea personalului Bursei de Valori Bucuresti ca institutie publică si dă
interpretarea oficială a propriilor reglementări care guvernează piata de
capital si pietele reglementate de mărfuri si instrumente financiare derivate.
(2) Ordonantele sunt acte prin care C.N.V.M. dă
dispozitii privind prezentarea de documente, situatii si informatii, audieri,
impune interdictii sau suspendări de autorizatii ori activităti, dispune
anchete sau alte investigatii, măsuri conservatorii, precum ridicarea si
depunerea de documente sau titluri, indisponibilizarea unor bunuri sau fonduri,
aplică sanctiuni disciplinare si administrative.
(3) Atestatele sunt acte prin care C.N.V.M.
confirmă ori recunoaste situatii sau calităti, raportări ori comunicări de date
si informatii.
(4) Avizele sunt acte prin care C.N.V.M.
formulează răspunsuri oficiale la chestiuni privind aplicarea legii si a
normelor reglementare ori dă calificări privind pietele reglementate si
instrumentele financiare.
ARTICOLUL 10
Delegarea prerogativelor C.N.V.M.
(1) C.N.V.M. poate delega unor agenti ai săi ori unor
institutii sau organisme ale pietelor reglementate, subordonate acesteia, una
sau mai multe dintre prerogativele cu care este învestită prin lege.
(2) Delegarea de prerogative prevăzută la alin. (1) va
desemna persoana învestită si va arăta prerogativa delegată si actele prin care
o va exercita, măsurile pe care le poate lua, durata delegării, precum si modul
de supraveghere a exercitării prerogativei respective. Delegarea de prerogative
nu poate avea ca obiect adoptarea de norme, ci numai acte individuale emise în
numele C.N.V.M.
(3) Actele individuale emise si măsurile dispuse în
exercitarea delegării de putere pot fi atacate înaintea C.N.V.M., care le poate
confirma, modifica sau anula cu audierea persoanei învestite si, dacă apreciază
necesar, a celor cărora li se aplică astfel de acte. C.M.V.M. poate dispune, la
cerere sau din oficiu, suspendarea ori anularea actelor emise si a măsurilor
dispuse în exercitarea delegării de putere.
(4) C.N.V.M. poate retrage delegarea unei prerogative
în orice moment, dar numai cu audierea persoanei sau a institutiei căreia i-a
fost acordată.
ARTICOLUL 11
Confidentialitatea informatiilor
(1) Membrii si angajatii C.N.V.M. vor respecta, în
privinta informatiilor obtinute în cursul sau ca urmare a exercitării
atributiilor si care nu au devenit accesibile publicului larg, regimul juridic
aplicabil secretului de serviciu. În sensul prezentei ordonante de urgentă
transmiterea de informatii în cadrul prevăzut la art. 6 alin. (2) nu reprezintă
o încălcare a acestei obligatii.
(2) Furnizarea de informatii de natura celor prevăzute
la alin. (1) va putea fi făcută sub semnătura presedintelui C.N.V.M. sau a
persoanelor împuternicite în acest sens, după deliberarea în sedintă conform
art. 3, în următoarele situatii:
a) în cadrul unor proceduri judiciare, prin dispozitie
a procurorului sau a instantelor de judecată, după caz;
b) în cadrul negocierii sau al derulării unor acorduri
internationale la care România este parte;
c) în cadrul acordurilor de cooperare cu alte autorităti, cu organizatii internationale din care C.N.V.M. face parte sau din propria initiativă a C.N.V.M., în scopul asigurării îndeplinirii atributiilor specifice de supraveghere si control asupra respectării prevederilor legale.
ARTICOLUL 12
Transparenta informatiei
(1) C.N.V.M. organizează un Oficiu de Evidentă a
Valorilor Mobiliare căruia îi sunt transmise toate informatiile necesare cu
privire la valorile mobiliare care se supun prevederilor prezentului statut si
la emitentii acestora.
(2) Obligatiunile si alte valori mobiliare de natura
acestora, emise de către stat, judet, oras, comună si de către autorităti ale
administratiei publice centrale si locale, vor fi înregistrate la primirea
documentului de emisiune.
(3) Evidentele tinute de Oficiul de Evidentă a
Valorilor Mobiliare sunt accesibile publicului în conditiile stabilite de
C.N.V.M.
Surse de finantare
(1) C.N.V.M. se finantează integral din venituri
extrabugetare.
(2) Veniturile C.N.V.M. provin din:
a) o cotă de 0,08% din valoarea tranzactiilor derulate
pe orice piată reglementată, suportate de către cumpărător, cu exceptia
pietelor reglementate de instrumente financiare derivate;
b) o cotă de 0,1% din valoarea activului net al
organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare;
c) o cotă de 0,5% din valoarea ofertelor publice de
vânzare;
d) o cotă de 2% din valoarea ofertelor publice de
cumpărare-preluare;
e) tarife sau comisioane pentru tranzactiile derulate
pe pietele reglementate de instrumente financiare derivate;
f) tarife si comisioane percepute la activităti pentru care se emite de către C.N.V.M. un act individual;
g) tarife percepute pentru prestarea de servicii către
entităti supravegheate sau terte persoane;
h) penalităti stabilite prin reglementări proprii ca
sanctiuni patrimoniale;
i) donatii;
j) activităti de editură, publicitate, multiplicare;
k) orice alte surse legale.
(3) Cuantumul tarifelor, comisioanelor si veniturilor
prevăzute la alin. (2) lit. e) si k) se stabilesc prin anexă la bugetul
C.N.V.M., care se aprobă de Parlamentul României si se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
ARTICOLUL 14
Cheltuieli
(1) Pentru a permite C.N.V.M. si reprezentantelor acesteia să îsi desfăsoare activitatea, Guvernul sau consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, după caz, ori consiliile locale vor încredinta prin hotărâre acesteia administrarea bunurilor imobiliare necesare (terenuri si clădiri) apartinând domeniului public sau privat al statului, de interes national sau local, în termen de 60 de zile de la cererea temeinic justificată a C.N.V.M.
(2) În cazul în care autoritătile prevăzute la alin. (1) nu pun la dispozitie C.N.V.M., în termenele prevăzute la alin. (1), imobilele respective, aceasta este în drept să cumpere, să închirieze sau să dobândească în proprietate ori în folosintă în orice alt mod prevăzut de lege imobilele necesare desfăsurării activitătii sale din sursele de finantare prevăzute la art. 13.
(3) Cheltuielile sunt stabilite prin bugetul anual al
C.N.V.M. în conformitate cu obiectivele si sarcinile acesteia, fiind aprobate
de Parlamentul României.
ARTICOLUL 15
Personalul C.N.V.M.
(1) Personalul C.N.V.M. va fi angajat conform
prevederilor Codului muncii.
(2) Angajatii C.N.V.M. nu pot exercita alte activităti
profesionale remunerate, cu exceptia celor prevăzute la art. 4 alin. (4) lit.
c).
(3) Membrii personalului pot fi detasati în conditiile
legii la alte autorităti de reglementare din tară sau din străinătate,
respectiv la entităti supravegheate. În timpul detasării acestia rămân angajati
ai C.N.V.M. si semnează un contract de confidentialitate cu entitatea la care
au fost detasati.
ARTICOLUL 16
Raportul anual de activitate
(1) Cel târziu până la data de 30 aprilie a fiecărui
an C.N.V.M. va trimite comisiilor pentru buget, finante si bănci ale Senatului
si Camerei Deputatilor raportul său anual de activitate, raportul anual de
audit financiar si executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul
precedent, care vor fi dezbătute în sedinta comună a Camerelor.
(2) Comisiile pentru buget, finante si bănci ale Senatului si Camerei Deputatilor pot dispune oricând verificarea activitătilor C.N.V.M în conformitate cu regulamentele Senatului si ale Camerei Deputatilor.
ARTICOLUL 17
Măsuri asigurătorii si sanctiuni
(1) C.N.V.M. poate impune, în cazuri bine justificate
si pe o perioadă determinată, entitătilor reglementate, emitentilor sau altor
entităti care desfăsoară activităti în legătură cu pietele reglementate, măsuri
asigurătorii sau restrictionarea exercitării unor drepturi. Asemenea măsuri se
pot referi la blocarea de conturi bancare, restrângerea unor transferuri
patrimoniale ale emitentilor sau blocarea transferului unor valori mobiliare
ori al altor instrumente financiare pe o perioadă care nu poate depăsi două
săptămâni.
(2) În cazul nerespectării legilor care guvernează
pietele de capital, pietele reglementate de mărfuri si instrumente financiare
derivate, organismele de plasament colectiv în valori mobiliare sau a
reglementărilor sale, C.N.V.M. poate dispune sesizarea organului de urmărire
penală, pentru situatia în care fapta săvârsită constituie infractiune potrivit
reglementărilor specifice, sau aplicarea următoarelor sanctiuni
contraventionale:
a) avertisment scris;
b) amenzi;
c) suspendarea autorizatiei;
d) retragerea autorizatiei;
e) anularea autorizatiei.
(3) Sanctiunile contraventionale vor fi stabilite de legile care guvernează piata de capital, pietele reglementate de mărfuri si instrumente financiare derivate, institutiile si operatiunile specifice acestora, precum si organismele de plasament colectiv. Amenzile se fac venit la bugetul C.N.V.M., conform prevederilor legale, si pot fi actualizate anual de către aceasta conform ratei inflatiei.