MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 233 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 8 aprilie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
139. - Lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 87/2001 privind serviciile publice de salubrizare a localitătilor
227. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 87/2001 privind serviciile publice de
salubrizare a localitătilor
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
40. - Ordonantă de urgentă pentru recuperarea
arieratelor bugetare
306. - Hotărâre privind numirea domnului Martin
Gheorghe în functia de prefect al judetului Constanta
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 87/2001 privind serviciile publice de
salubrizare a localitătilor
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 87 din 30 august
2001 privind serviciile publice de salubrizare a localitătilor, adoptată în
temeiul art. 1 pct. IV.1 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 543 din 1 septembrie 2001, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Pentru asigurarea dezvoltării durabile în domeniul
salubritătii consiliile locale stabilesc strategia de dezvoltare si functionare
pe termen mediu si lung a serviciilor de salubrizare, tinând seama de documentatiile de urbanism si de programele
de dezvoltare economico-socială a unitătii administrativ-teritoriale.”
2. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - Autoritătile administratiei publice locale sunt obligate să
asigure realizarea următoarelor obiective:
a) îmbunătătirea conditiilor de viată ale cetătenilor prin sustinerea
dezvoltării economice a localitătilor, stimularea mecanismelor economiei de
piată si a unei infrastructuri edilitare moderne;
b) promovarea calitătii si eficientei acestor servicii;
c) dezvoltarea durabilă a serviciilor;
d) protectia mediului înconjurător.”
3. La articolul 8, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Între autoritătile administratiei publice locale si prestatorii de
servicii de salubrizare se pot încheia contracte de delegare de gestiune si
concesiune.”
4. La articolul 10, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Gestiunea directă se realizează de către consiliul local prin
compartimente organizate ca servicii publice.”
5. La articolul 11, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Delegarea gestiunii sau concesiunea se face în conditiile
respectării contractului-cadru de delegare sau de concesiune si a
regulamentului-cadru de delegare sau de concesiune a serviciilor publice
locale. Contractul-cadru si regulamentul-cadru de delegare sau de concesiune a
serviciilor publice locale se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei Publice, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante.”
6. La articolul 12, alineatele (1) si (3) vor avea următorul cuprins:
“Art. 12. - (1) În procesul delegării, în conformitate cu competentele
si atributiile ce le revin potrivit legii, autoritătile administratiei publice
locale păstrează prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de
dezvoltare a serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a serviciilor
de salubrizare, precum si dreptul de a urmări si controla:
a) respectarea si îndeplinirea obligatiilor contractuale asumate de
operatorii furnizori/prestatori de servicii publice;
b) calitatea serviciilor furnizate/prestate;
c) parametrii serviciilor furnizate/prestate;
d) administrarea, exploatarea, conservarea si mentinerea în functiune, dezvoltarea
si/sau modernizarea sistemelor publice din infrastructura edilitar-urbană
încredintată prin contractul de delegare a gestiunii sau de concesiune;
e) respectarea tarifelor pentru serviciile publice.
...........................................................................................
(3) Consiliile locale sau judetene pot delega integral ori partial numai
activitătile de:
a) operare;
b) gestionare si administrare a serviciilor publice de salubrizare;
c) pregătire si realizare a investitiilor aferente acestora;
d) colectare a sumelor datorate de utilizatori.”
7. La articolul 13, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Pentru finantarea investitiilor necesare în vederea dezvoltării si
modernizării infrastructurii serviciilor de salubrizare autoritătile
administratiei publice locale pot apela la credite interne si/sau externe sau
se pot adresa unor investitori privati cărora le pot concesiona serviciul
respectiv pe o perioadă limitată, în functie de specificul activitătii, astfel:
a) pentru o durată de până la 5 ani - activitătile de amenajare,
întretinere si curătare a spatiilor verzi, precum si dezinsectia, dezinfectia
si deratizarea în localităti;
b) pentru o durată de până la 8 ani - activitătile de precolectare,
colectare si transport al deseurilor menajere, precum si curătenia si stropitul
căilor publice rutiere, deszăpezirea si întretinerea acestora pe timp de iarnă
în conditii de înghet sau de polei;
c) pentru o durată de până la 20 de ani – activitătile de incinerare a
deseurilor si de producere a energiei termice prin acest procedeu, precum si
înfiintarea si administrarea depozitelor ecologice, inclusiv selectarea si
reciclarea deseurilor.”
8. La articolul 14, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) Operatorii de servicii publice de salubrizare vor fi atestati de
către o comisie organizată în cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare.
Regulamentul de functionare, precum si criteriile pentru eliberarea licentei de
operare vor fi stabilite de Autoritatea Natională de Reglementare.”
9. La articolul 20, litera d) va avea următorul cuprins:
“d) să respecte angajamentele luate prin contractele de delegare cu
privire la nivelurile serviciilor stabilite de autoritătile administratiei
publice locale;”
10. La articolul 21, literele d) si e) vor avea următorul cuprins:
“d) asocierea în vederea realizării unor investitii de interes comun din
infrastructura tehnico-edilitară aferentă serviciilor publice de salubrizare;
e) delegarea gestiunii serviciilor publice de salubrizare, precum si încredintarea
spre administrare a bunurilor apartinând patrimoniului public din
infrastructura aferentă;
operatiunile de delegare se pot realiza numai prin licitatie publică
organizată în conditiile legii;”
11. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - Contractul de delegare a serviciului public de salubrizare
va cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la cantitatea si calitatea
serviciului prestat si la indicatorii de performantă: ritmicitatea serviciului,
tarifele practicate si modul de încasare a facturilor, redevente, răspunderea
contractuală, forta majoră, durata contractului, clauze privind rezilierea
contractului sau alte clauze specifice.”
12. La articolul 24, litera d) va avea următorul cuprins:
“d) elaborarea nivelurilor serviciilor si aprobarea acestora numai după
ce au fost supuse dezbaterii publice;”
13. Articolul 31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31. - Constatarea contraventiilor prevăzute de prezenta ordonantă
si aplicarea sanctiunilor se fac de persoanele împuternicite de Ministerul
Administratiei Publice, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, de
presedintii consiliilor judetene si de primarii sau împuternicitii acestora.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 4
martie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 4 martie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
PAUL PĂCURARU
Bucuresti, 1 aprilie
2002.
Nr. 139.
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei
Guvernului nr. 87/2001 privind serviciile publice de salubrizare a
localitătilor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 87/2001 privind serviciile publice de salubrizare a localitătilor si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 28 martie
2002.
Nr. 227.
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru
recuperarea arieratelor bugetare
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - La cererea temeinic justificată a debitorilor, indiferent de
forma de proprietate si de modul de organizare, creditorii bugetari vor acorda
pentru obligatiile bugetare reprezentând impozite, taxe, contributii si alte
venituri bugetare restante la data de 31 decembrie 2001, inclusiv majorări de
întârziere si penalităti de întârziere aferente acestora, calculate si datorate
până la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă:
a) esalonări la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
obligatii bugetare;
b) amânări la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
obligatii bugetare;
c) esalonări la plata majorărilor de întârziere si/sau a penalitătilor
de orice fel;
d) amânări si/sau scutiri ori amânări si/sau reduceri de majorări de
întârziere si/sau de penalităti de întârziere;
e) scutiri sau reduceri de impozite si taxe, în conditiile legii.
Art. 2. - Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii si
Solidaritătii Sociale, precum si alte autorităti ale administratiei publice
centrale sau locale, după caz, vor acorda esalonarea la plată a impozitelor,
taxelor si a altor obligatii bugetare, precum si a majorărilor de întârziere si
a penalitătilor de orice fel pe o perioadă de cel mult 5 ani, cu termen de
gratie de până la 6 luni cuprins în perioada de esalonare, precum si amânări la
plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii bugetare până la cel mult data
de 29 decembrie a anului fiscal în curs.
Art. 3. - Autoritătile administratiei publice locale vor acorda
înlesniri la plată, în conditiile prezentei ordonante de urgentă, pentru
obligatiile bugetare care sunt venituri ale bugetelor autoritătilor
administrativ-teritoriale.
Art. 4. - Începând cu data comunicării aprobării, pentru obligatiile
bugetare pentru care s-au aprobat înlesniri la plată executarea silită nu se
porneste sau nu se continuă, după caz.
Art. 5. - Orice sumă de restituit sau de rambursat de la bugetul de
stat, de la bugetul asigurărilor sociale de stat ori de la bugetul altor
autorităti ale administratiei publice centrale sau locale, după caz,
reprezentând impozite, taxe ori alte obligatii bugetare, se compensează din
oficiu de către fiecare creditor bugetar cu sume reprezentând.obligatii
bugetare esalonate sau amânate la plată ori obligatii bugetare curente datorate
aceluiasi creditor bugetar, diferenta urmând să se restituie conform
reglementărilor legale în vigoare.
Art. 6. - Înlesnirile la plata obligatiilor bugetare se acordă de
fiecare creditor bugetar, iar graficul si conditiile în care se acordă
înlesnirile se stabilesc printr-o conventie încheiată între creditorul bugetar
si debitor.
Art. 7. - (1) Analiza oportunitătii acordării înlesnirilor la plata
obligatiilor bugetare restante se face pe baza criteriilor de performantă
economico-financiară si de disciplină fiscală a contribuabililor.
(2) Criteriile de performantă economico-financiară si de disciplină
fiscală a contribuabililor, pe baza cărora se analizează cererile de înlesniri
la plata obligatiilor restante la bugetul de stat, sunt prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta ordonantă de urgentă. Aceste criterii pot fi
actualizate anual prin hotărâre a Guvernului.
(3) Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, precum si ceilalti
creditori bugetari vor utiliza criteriile prevăzute în anexă.
Art. 8. - Punctajul obtinut de debitori în urma analizei criteriilor
prevăzute la art. 7 se corectează după cum urmează:
a) cu minus 10 puncte în situatia în care la data scadentei obligatiilor
bugetare disponibilitătile bănesti ale debitorului acopereau în întregime
nivelul obligatiilor;
b) cu minus 40 de puncte debitorii care desfăsoară în principal
activităti pentru care încasează contravaloarea mărfii sau a serviciului
prestat anticipat ori la data transferului dreptului de proprietate, respectiv
a prestării serviciului;
c) cu minus 20 de puncte pentru debitorii care, pe perioada pentru care
au acumulat obligatii bugetare restante, înregistrează clienti neîncasati si
avansuri acordate furnizorilor cu care societatea comercială sau
actionarii/asociatii acesteia sunt în relatii de dependentă, relatia de
dependentă fiind cea stabilită în situatia în care o persoană fizică ori
juridică este actionar/asociat semnificativ în ambele societăti comerciale;
d) cu minus 20 de puncte pentru debitorii care înregistrează capitaluri
proprii negative;
e) cu minus 10 puncte pentru debitorii care, în perioada în care au
acumulat obligatii bugetare restante, au plătit dividende
actionarilor/asociatilor, altii decât institutiile publice implicate în
procesul de privatizare.
Art. 9. - (1) Nu beneficiază de înlesniri la plată debitorii care în
urma analizei criteriilor prevăzute la art. 7 si 8 obtin un punctaj egal sau
mai mic de 14 puncte, precum si debitorii al căror principal obiect de
activitate îl
reprezintă organizarea jocurilor de noroc.
(2) Debitorii care au solicitat înlesniri la plata obligatiilor bugetare
restante si care obtin în urma analizei criteriilor prevăzute la art. 7 si 8 un
punctaj mai mic de 14 puncte, dar au o importantă economico-socială natională
sau zonală semnificativă, precum si cei afectati de calamităti naturale în
perioada în care au înregistrat obligatii bugetare restante vor beneficia de un
punctaj aditional de 40 de puncte.
(3) Încadrarea debitorilor în categoriile mentionate la alin. (2), de
importantă natională, precum si de importantă zonală semnificativă sau afectati
de calamităti naturale, se va face pe baza unui referat motivat, întocmit de
organele teritoriale ale creditorilor bugetari, avizat, după caz, de comisiile
de dialog social constituite la nivelul creditorilor bugetari si, respectiv, de
comisiile de dialog social constituite la nivelul prefecturilor.
Art. 10. - (1) În cazul în care în urma analizei criteriilor mentionate
la art. 7 debitorul obtine între 15 si 28 de puncte, obligatiile bugetare
datorate si neachitate, reprezentând impozite, taxe, contributii si alte
venituri bugetare, inclusiv majorări de întârziere si penalităti de întârziere,
vor fi esalonate la plată.
(2) În cazul în care debitorul obtine între 29 si 63 de puncte,
beneficiază de următoarele înlesniri la plata obligatiilor bugetare:
a) esalonarea la plata obligatiilor datorate si neachitate, reprezentând
impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, cu exceptia majorărilor
de întârziere si a penalitătilor de întârziere;
b) amânarea la plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de
întârziere până la ultimul termen de plată din esalonarea acordată conform lit.
a);
c) reducerea cu 50% a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de
întârziere în situatia în care au fost respectate întocmai termenele de plată
din esalonare si conditiile în care aceasta a fost acordată.
(3) În cazul în care debitorul obtine între 64 si 110 puncte,
beneficiază de următoarele înlesniri la plata obligatiilor bugetare:
a) esalonarea la plata obligatiilor datorate si neachitate, reprezentând
impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, cu exceptia majorărilor
de întârziere si a penalitătilor de întârziere;
b) amânarea la plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de
întârziere până la ultimul termen de plată din esalonarea acordată conform lit.
a);
c) reducerea cu 75% a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de
întârziere în situatia în care au fost respectate întocmai termenele de plată
din esalonare si conditiile în care aceasta a fost acordată.
(4) Dacă debitorul obtine peste 110 puncte, beneficiază de următoarele
înlesniri la plată:
a) esalonarea la plata obligatiilor datorate si neachitate, reprezentând
impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, cu exceptia majorărilor
de întârziere si a penalitătilor de întârziere;
b) amânarea la plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de
întârziere până la ultimul termen de plată din esalonarea acordată conform lit.
a);
c) scutirea de la plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor
de întârziere în situatia în care au fost respectate întocmai termenele de
plată din esalonare si conditiile în care aceasta a fost acordată.
Art. 11. - (1) Majorările de întârziere si penalitătile de întârziere
amânate la plată vor fi reflectate în contabilitatea debitorilor într-un cont
de ordine si evidentă în afara bilantului. (2) Veniturile rezultate în urma
regularizării contabile a operatiunilor prevăzute la art. 10, 12, 14 si 28 nu
se impozitează în conditiile în care cheltuielile care au fost influentate cu
majorările de întârziere si penalitătlie de întârziere nu au fost deductibile
fiscal.
(3) Sumele stabilite conform alin. (2) se utilizează ca surse proprii de
finantare.
Art. 12. - În situatia în care, după data depunerii cererii, debitorii
achită până la data aprobării acesteia 30% din obligatiile bugetare datorate,
exclusiv majorările de întârziere si penalitătile de întârziere, beneficiază de
esalonarea la plată a diferentei de 70% si scutirea de la plată a majorărilor
de întârziere si a penalitătilor de întârziere.
Art. 13. - Numărul de luni de esalonare la plată a obligatiilor
bugetare, care include si perioada de gratie, se determină în functie de
raportul procentual dintre totalul obligatiilor bugetare si cifra de afaceri,
astfel:
a) până la 5% până la 12 luni
b) între 5% si 15% până la 24 luni
c) între 15% si 30% până la 36 luni
d) între 30% si 50% până la 48 luni
e) peste 50% până la 60 luni.
Art. 14. - Debitorii care obtin peste 63 de puncte si au toate
obligatiile bugetare achitate, inclusiv cele aferente anului curent, la data depunerii
cererilor de acordare a înlesnirilor la plată vor beneficia de scutirea de la
plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de întârziere aferente
obligatiilor datorate până la data de 31 decembrie 2001.
Art. 15. - Înlesnirile la plată îsi pierd valabilitatea în situatia în
care debitorii nu îsi achită obligatiile bugetare curente cu termene scadente
începând cu data de întâi a lunii următoare intrării în vigoare a conventiei
încheiate în baza prevederilor prezentei ordonante de urgentă. În cazul în care
debitorii nu achită la scadentă obligatiile bugetare curente, pot efectua plata
acestora în cel mult 90 de zile, împreună cu majorările de întârziere si
penalitătile de întârziere aferente. Până la data de 29 decembrie a fiecărui an
fiscal debitorul trebuie să aibă achitate toate obligatiile bugetare cu termen
scadent în anul fiscal respectiv, împreună cu majorările de întârziere si
penalitătile de întârziere aferente, după caz.
Art. 16. - Debitorii care beneficiază de înlesniri la plata obligatiilor
bugetare, conform dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă, nu vor
participa la nici o procedură de privatizare organizată de institutiile publice
implicate sau de agentii de privatizare în vederea cumpărării de actiuni la
alte societăti comerciale sau la achizitionarea de alte valori mobiliare ori
părti sociale pe perioada în care beneficiază de înlesnirile la plată acordate.
Art. 17. - Debitorii care beneficiază de înlesniri la plata obligatiilor
bugetare restante vor transmite organului de specialitate al creditorului
bugetar la care sunt înregistrati ca plătitori de impozite, taxe si contributii
orice intentie de înstrăinare de active pe toată perioada derulării înlesnirii
la plată.
Art. 18. - Înlesnirile la plată se acordă atât înaintea începerii
executării silite, cât si în timpul efectuării acesteia. Pentru acordarea
înlesnirilor la plată creditorii bugetari vor cere debitorilor persoane
juridice constituirea de garantii, în termen de 60 de zile de la data
încheierii conventiei.
Art. 19. - Înlesnirile la plata obligatiilor bugetare administrate de
Ministerul Finantelor Publice, de Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale,
precum si de alte autorităti ale administratiei publice centrale sau locale,
după caz, se acordă pe baza datelor din evidenta analitică pe plătitori de la
nivelul organelor teritoriale la care contribuabilii sunt înregistrati ca
plătitori de impozite, taxe, contributii si alte obligatii bugetare si/sau a
unui document de verificare întocmit la sediul social al debitorului pe baza
datelor din ultima balantă de verificare, precum si a procesului-verbal de
calcul al majorărilor de întârziere si al penalitătilor de întârziere.
Art. 20. - Diferentele de impozite, taxe, contributii si alte obligatii
bugetare, precum si majorările de întârziere si penalitătile de întârziere
aferente acestora, constatate în urma controalelor efectuate ulterior de
organele competente ale Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale, precum si ale altor autorităti ale administratiei
publice centrale sau locale, după caz, se achită conform prevederilor legale în
vigoare.
Art. 21. - De înlesnirile la plată prevăzute la art. 1 beneficiază si
debitorii aflati în procedura de reorganizare judiciară conform legii, la
cererea motivată a judecătorului sindic, pe baza planului de reorganizare
prezentat creditorului bugetar.
Art. 22. - Pe perioada amânării sau esalonării la plată a obligatiilor
bugetare, cu exceptia majorărilor de întârziere si a penalitătilor de orice
fel, se datorează majorări în conformitate cu prevederile art. 83 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996,
cu modificările si completările ulterioare.
Art. 23. - Ajutoarele de stat, constând în înlesnirile la plată
prevăzute la art. 1, mai mari de 50 miliarde lei, acordate în conditiile
prezentei ordonante de urgentă, vor fi notificate Consiliului Concurentei de
către furnizorii ajutorului de stat, în conformitate cu reglementările legale
privind ajutorul de stat, reprezentând scutiri sau reduceri de majorări de
întârziere si/sau penalităti de întârziere.
Art. 24. - (1) Prevederile prezentei ordonante de urgentă nu se aplică
obligatiilor bugetare stabilite în acte de constatare, în cazul faptelor ce
constituie infractiuni de evaziune fiscală, dacă instantele judecătoresti au
pronuntat hotărâri definitive în legătură cu aceste fapte comise anterior datei
depunerii cererii de înlesniri la plată, indiferent de data la care a fost
pronuntată hotărârea definitivă.
(2) În cazul hotărârilor penale de condamnare, pronuntate de instantele
judecătoresti, pentru infractiuni de evaziune fiscală, rămase definitive după
acordarea înlesnirilor la plată prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă,
înlesnirile se anulează, iar organele competente ale creditorilor bugetari vor
determina obligatiile bugetare datorate ca urmare a luării acestei măsuri.
Art. 25. - (1) Nerespectarea termenelor de plată si a conditiilor în
care s-au aprobat înlesnirile la plată atrage anularea acestora, începerea sau
continuarea, după caz, a executării silite pentru întreaga sumă neplătită si
obligatia de plată a majorărilor de întârziere si a penalitătilor de întârziere
calculate de la data la care termenele si/sau conditiile nu au fost respectate.
(2) O nouă cerere pentru acordarea unor înlesniri la plata obligatiilor
bugetare nu poate fi depusă timp de 12 luni de la data nerespectării
înlesnirilor anterioare acordate.
Art. 26. - Pentru obligatiile bugetare reprezentând impozite, taxe,
contributii, majorări de întârziere si penalităti de orice fel, precum si alte
obligatii bugetare datorate si neachitate la scadentă de debitori, altii decât
persoanele fizice, după data de 1 ianuarie 2002 se acordă numai esalonare sau
amânare la plată. Prevederile prezentei ordonante de urgentă, cu exceptia art.
1, 10 si 12, se aplică în mod corespunzător.
Art. 27. - Pentru obligatii bugetare reprezentând impozite, taxe,
contributii si alte venituri bugetare, inclusiv majorări de întârziere si penalităti
de orice fel, datorate si neachitate în termen de persoane fizice, precum si
pentru taxele judiciare de timbru solicitate anterior prestării serviciului
taxabil, potrivit reglementărilor în vigoare, se pot acorda înlesnirile la
plată prevăzute la art. 1.
Art. 28. - Debitorii care au în derulare esalonări la plată acordate în
baza reglementărilor legale anterioare si îsi achită, în termen de 30 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, debitele
rămase de plată din esalonare, precum si majorările stabilite conform art. 83
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, recalculate până la data achitării
debitelor, beneficiază de scutirea la plată a majorărilor de întârziere si a
penalitătilor de întârziere rămase de plată din esalonare.
Art. 29. - (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă, prin ordin al ministrului finantelor publice
sau al ministrului muncii si solidaritătii sociale, după caz, care va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, se stabilesc procedura si
competentele de acordare a înlesnirilor la plata obligatiilor bugetare
administrate de Ministerul Finantelor Publice sau de Ministerul Muncii si
Solidaritătii Sociale, după caz, cu avizul Consiliului Concurentei.
(2) În cazul celorlalte autorităti ale administratiei publice centrale
procedura si competentele se stabilesc de către acestea cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si al Consiliului Concurentei.
Art. 30. - Pentru autoritătile administratiei publice locale procedura
si competentele de acordare a înlesnirilor la plată se stabilesc prin hotărâre
a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice si al Consiliului Concurentei.
Art. 31. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
se abrogă prevederile art. 82 si 84 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobată si modificată prin
Legea nr. 108/1996, cu modificările si completările ulterioare, si ale
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 43/2001 pentru modificarea Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 26 martie 2001, aprobată
prin Legea nr. 561/2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul administratiei publice,
Bucuresti, 28 martie
2002.
Nr. 40.
ANEXĂ
CRITERII
de performantă economico-financiară si de disciplină fiscală ce se pot
analiza de către Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Muncii si
Solidaritătii Sociale la acordarea înlesnirilor la plata obligatiilor bugetare
restante
1. Vechimea contribuabilului (dată de începerea activitătii; la
societătile rezultate din divizare vechimea o dă unitatea din care s-a divizat
noua societate):
- peste 10 ani 10 puncte
- între 5-10 ani 5 puncte
- între 2-5 ani 3 puncte
- mai putin de 2 ani 2 puncte
2. Raportul dintre vechimea arieratelor si vechimea contribuabilului:
- până la 40% 10 puncte
- între 40-50% 8 puncte
- între 50-60% 6 puncte
- între 60-70% 4 puncte
- între 70-80% 2 puncte
- între 80-100% 0 puncte
3. Mobilitatea contribuabilului din punct de vedere al sediului:
- sediu stabil în ultimii 5 ani 10 puncte
- o schimbare în ultimii 5 ani 5 puncte
- două sau mai multe schimbări în ultimii 5 ani 0 puncte
4. Mentiuni la registrul comertului privind schimbarea
actionarului/asociatului principal:
- nici o schimbare sau o schimbare în ultimii 5 ani 10 puncte
- două sau mai multe schimbări în ultimii 5 ani 0 puncte
5. Îndatorare financiară calculată ca aport:
Total datorii (datorii bugetare + datorii pe termen scurt si
mediu)/Cifra de afaceri x 100 < 30% 10 puncte
Total datorii (datorii bugetare + datorii pe termen scurt si mediu)/
Cifra de afaceri x 100 > 30% 5 puncte
6. Lichiditate globală:
Lc = Active circulante/Datorii totale sub 1 an
bună > 1 10 puncte
slabă < 1 5 puncte
7. Solvabilitate:
S = Total
active/Total datorii
0-1,00 0 puncte
1,01-2,00 5 puncte
peste 2,00 10 puncte
8. Date privind declaratiile de impozite, taxe si contributii:
numărul de declaratii depuse în cursul ultimelor 24 de luni:
- 24 15 puncte
- între 20 si 24 10 puncte
- între 10 si 19 5 puncte
- mai putin de 10 0 puncte
9.
Diferente de obligatii bugetare constatate prin control fiscal/Total
impozite declarate în cursul perioadei verificate (pe feluri de impozite) x 100 < 20% 5
puncte
Diferente de obligatii bugetare constatate prin control fiscal/Total
impozite declarate în cursul perioadei verificate (pe feluri de impozite) x 100 > 20% 2
puncte
10. Obligatii neachitate în contul impozitelor cu stopaj la sursă:
- NU 20 puncte
- DA 0 puncte
11. Dacă a beneficiat anterior de înlesniri:
- NU 10 puncte
- DA, respectate 5 puncte
- DA, nerespectate 0 puncte
12. Contribuabilul a avut relatii contractuale cu unităti economice
cu finantare bugetară si nu a încasat la termen contravaloarea acestora:
- DA 10 puncte
- NU 0 puncte
13. Situatia privind achitarea debitelor anului curent:
- neachitate 0 puncte
- achitat până la 30% 5 puncte
- achitat între 30% si 65% 10 puncte
- achitat între 65% si 90% 15 puncte
- achitat peste 90% 20 puncte
14. Contribuabilul a fost sanctionat pentru evaziune fiscală:
- NU 10 puncte
- DA 0 puncte
15.
Suma totală solicitată pentru înlesniri la plată (debite si
majorări)/Cifra de afaceri x 100
- până la 25% inclusiv 8 puncte
- între 25,01% si 50% 5 puncte
- între 50,01% si 75% 3 puncte
- între 75,01% si 100% 2 puncte
- peste 100% 0 puncte
NOTĂ:
- punctaj minim 14 puncte
- punctaj maxim 168 puncte
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
numirea domnului Martin Gheorghe în functia de prefect al judetului Constanta
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si în baza
dispozitiilor art. 130 alin. (3) din Legea administratiei publice locale nr.
215/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Domnul Martin Gheorghe se numeste în functia de prefect
al judetului Constanta.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti, 4 aprilie
2002.
Nr. 306.