MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 240 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 10 aprilie 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 349 din 19 decembrie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 53 si ale art. 54 alin. 2 din Codul familiei
- Opinie separată
- Opinie concordantă
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
302. - Hotărâre privind transferul pachetului
majoritar de actiuni al Societătii Comerciale “Solceta” - S.A. Stei în
proprietatea privată a orasului Stei, judetul Bihor
303. - Hotărâre pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 29/2002
privind instituirea unor măsuri pentru diminuarea datoriei publice
304. - Hotărâre pentru modificarea anexelor la
Hotărârea Guvernului nr. 29/2002 privind acordarea unor ajutoare copiilor
protejati în centrele de plasament publice, celor dati în plasament la
asistenti maternali profesionisti si celor care au fost reintegrati în familii
cu venituri mici
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
65/272.
- Ordin al ministrului sănătătii si familiei si al ministrului apelor si
protectiei mediului privind elaborarea si reactualizarea planurilor locale de
actiune pentru sănătate în relatie cu mediul
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
31. - Decizie pentru retragerea unor licente de
emisie
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
din 19 decembrie 2001
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 53 si ale art. 54
alin. 2 din Codul familiei
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 53 si 54 din Codul familiei, exceptie ridicată de Letitia
Juletecan, în nume propriu si în numele fiicei sale minore, Czako Maria Livia,
în Dosarul nr. 3.042/2001 al Judecătoriei Alba Iulia. Dezbaterile au avut loc
în sedinta publică din 18 decembrie 2001, în prezenta reprezentantului
Ministerului Public, si au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când
Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea la data de
19 decembrie 2001.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 28 martie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
3.042/2001, Judecătoria Alba Iulia a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 si 54 din Codul
familiei, exceptie ridicată de Letitia Juletecan, în nume propriu si în
numele fiicei sale minore, Czako Maria Livia.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
dispozitiile legale criticate încalcă următoarele prevederi constitutionale:
- art. 16 alin. (1) si (2), prin crearea unei discriminări, pe planul
drepturilor procesuale, între sotul mamei, respectiv mamă si copil;
- art. 26 alin. (2), deoarece “copilul rezultat din afara căsătoriei...
este împiedicat să promoveze o actiune prin care să dispună asupra constatării
filiatiei sale firesti”;
- art. 44 alin. (1), care consfiinteste egalitatea între soti “prin
aceea că numai sotul poate tăgădui paternitatea, desi acesta este egal în
drepturi cu sotia”;
- art. 45 alin. (1), întrucât copilul este lipsit de posibilitatea de a
răsturna prezumtia legală de paternitate, punând de acord situatia de drept cu
cea reală.
Judecătoria Alba Iulia, exprimându-si opinia, apreciază că
exceptia este întemeiată. Se arată în acest sens că, în reglementarea actuală,
“persoana cea mai interesată în stabilirea statutului său si a filiatiei,
copilul, nu are dreptul să pornească o asemenea actiune”, iar”art. 54 din Codul
familiei înfrânge principiul egalitătii sotilor în familie, dând dreptul doar
unuia dintre soti să promoveze un anumit tip de actiune, respectiv actiunea în
tăgada paternitătii”. Se mai arată că, desi intentia legiuitorului, în cazul
stabilirii acestei prezumtii, a fost de a proteja copilul, “minorul trebuie să
aibă dreptul de a-si pune în concordantă situatia reală cu cea de drept”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său de vedere, apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate invocată este întemeiată numai în ceea ce priveste
dispozitiile art. 54 alin. 2 din Codul familiei. Se arată în acest sens că
“este necesară interventia legiuitorului … pentru a se da o altă reglementare
actiunii în tăgada paternitătii, care să fie în acord cu dreptul la respectarea
vietii familiale si private, precum si cu egalitatea între soti”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Prin încheierea instantei de judecată Curtea a fost sesizată cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 si 54 din Codul familiei,
dispozitii care au următorul continut:
- Art. 53: “Copilul născut în timpul căsătoriei are ca tată pe sotul
mamei. Copilul născut după desfacerea, declararea nulitătii sau anularea
căsătoriei are ca tată pe fostul sot al mamei, dacă a fost conceput în timpul
căsătoriei si nasterea sa a avut loc înainte ca mama să fi intrat într-o nouă
căsătorie.
Dispozitiile art. 51 sunt aplicabile si situatiilor prevăzute în
prezentul articol.” ;
- Art. 54: “Paternitatea poate fi tăgăduită, dacă este cu neputintă
ca sotul mamei să fie tatăl copilului. Actiunea în tăgăduirea paternitătii
poate fi pornită numai de sot; mostenitorii acestuia pot continua actiunea
pornită de el. Dacă sotul este pus sub interdictie, actiunea va putea fi
pornită de tutore, însă numai cu încuviintarea autoritătii tutelare. În toate
cazurile, mama copilului va fi citată.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate încalcă
prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), privind egalitatea în
drepturi, art. 26, referitor la viata intimă, familială si privată, art. 44
alin. (1), privind familia, si art. 45 alin. (1), privind protectia copiilor si
a tinerilor.
Aceste texte constitutionale au următorul continut:
- Art. 16 alin. (1) si (2): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii
si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.”;
- Art. 26: “(1) Autoritătile publice respectă si ocrotesc viata
intimă, familială si privată.
(2) Persoana fizică are dreptul să dispună de ea însăsi, dacă nu încalcă
drepturile si libertătile altora, ordinea publică sau bunele moravuri.”;
- Art. 44 alin. (1): “Familia se întemeiază pe căsătoria liber
consimtită între soti, pe egalitatea acestora si pe dreptul si îndatorirea
părintilor de a asigura cresterea, educatia si instruirea copiilor.”;
- Art. 45 alin. (1): “Copiii si tinerii se bucură de un regim special
de protectie si de asistentă în realizarea drepturilor lor.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, în realitate,
astfel cum rezultă din motivarea cererii prin care a fost ridicată exceptia,
autorul acesteia contestă constitutionalitatea prevederilor art. 53 si ale art.
54 alin. 2 din Codul familiei.
I. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 53 din
Codul familiei, în sensul că acest text ar încălca dispozitiile constitutionale
ale art. 16 alin. (1) si (2), Curtea constată că aceasta este neîntemeiată.
În jurisprudenta sa Curtea a decis în mod constant că principiul
egalitătii implică un tratament juridic egal pentru toti cetătenii aflati în
situatii egale.
Întrucât însă nu s-ar putea sustine existenta unei egalităti între sotul
mamei si ceilalti bărbati, din punctul de vedere care aici interesează,
instituirea prezumtiei de paternitate în favoarea primului nu contravine
dispozitiilor art. 16 din Constitutie.
Totodată Curtea constată că instituirea acestei prezumtii are puternice
si incontestabile ratiuni în ideea de protectie a ordinii publice si a bunelor
moravuri, ceea ce face ca prevederile art. 53 din Codul familiei să nu
contravină nici dispozitiilor art. 26 din Constitutie.
De asemenea, Curtea constată că prevederile art. 53 din Codul familiei
nu încalcă în nici un mod dispozitiile art. 44 alin. (1) si ale art. 45 alin.
(1) din Constitutie, ci, dimpotrivă, constituie un adevărat reflex al lor,
prezumtia pe care o instituie dând expresie, în mod adecvat, principiilor
constitutionale consacrate de acestea.
Din cele arătate rezultă că exceptia de neconstitutionalitate a art. 53
din Codul familiei este nefondată si urmează să fie respinsă.
II. Cu privire la dispozitiile art. 54 alin. 2 din Codul familiei,
autorul exceptiei sustine că si acestea contravin prevederilor constitutionale
ale art. 16 alin. (1) si (2), privind egalitatea în drepturi, ale art. 26 alin.
(2), referitoare la viata intimă, familială si privată, ale art. 44 alin. (1),
privind familia, si ale art. 45 alin. (1), privind protectia copiilor si a
tinerilor.
Curtea retine că invocarea neconstitutionalitătii dispozitiilor art. 54
alin. 2 din Codul familiei vizează dreptul constitutional la viata familială si
privată, reglementat ca atare în Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale.
Astfel, art. 8 din această conventie prevede că: “1. Orice persoană
are dreptul la respectarea vietii sale private si de familie, a domiciliului
său si a corespondentei sale.
2. Nu este admis amestecul unei autorităti publice în exercitarea
acestui drept decât în măsura în care acest amestec este prevăzut de lege si dacă
constituie o măsură care, într-o societate democratică, este necesară pentru
securitatea natională, siguranta publică, bunăstarea economică a tării,
apărarea ordinii si prevenirea faptelor penale, protejarea sănătătii sau a
moralei, ori protejarea drepturilor si libertătilor altora.”
Întrucât, ca urmare a ratificării de către România a Conventiei pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, în conformitate cu
prevederile art. 11 si 20 din Constitutie, această conventie a devenit parte a
dreptului intern, se impune ca în examinarea exceptiei să se aibă în vedere
prevederile sale, precum si practica jurisdictională a Curtii Europene a
Drepturilor Omului în aplicarea si interpretarea conventiei mentionate.
Având a se pronunta asupra faptului dacă interdictia instituită de o
lege natională pentru femeia căsătorită, de a contesta prezumtia de paternitate
a sotului său cu privire la copilul conceput în timpul căsătoriei, contravine
art. 8 mai sus mentionat din conventie, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a
decis în sens afirmativ în cazul Kroon si altii împotriva Olandei.
În acest sens, prin Hotărârea din 27 octombrie 1994, s-a statuat că “respectul
fată de viata de familie cere ca realitatea biologică si socială să prevaleze
asupra unei prezumtii legale care loveste frontal atât faptele stabilite cât si
dorintele persoanelor în cauză, fără a aduce beneficii reale cuiva. De aici,
chiar având în vedere marja de apreciere de care se bucură, Olanda a omis să
garanteze petitionarilor respectul fată de viata de familie. Pornind de la
aceasta, a avut loc o încălcare a art.
8”.
Fată de această interpretare si aplicare a Conventiei pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale de către Curtea Europeană a
Drepturilor Omului, Curtea Constitutională apreciază că se impune o
reconsiderare a jurisprudentei sale cu privire la solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 54 alin. 2 din Codul familiei
(Decizia nr. 78 din 13 septembrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 294 din 20 decembrie 1995), urmând să constate că
textul în cauză contravine prevederilor art. 16 alin. (1), art. 26, art. 44
alin. (1) si ale art. 45 alin. (1) din Constitutie, aspecte în raport cu care
exceptia de neconstitutionalitate a art. 54 alin. 2 din Codul familiei urmează
să o considere ca fiind întemeiată.
Într-adevăr, consacrarea prin dispozitiile art. 54 alin. 2 din Codul
familiei a dreptului la promovarea unei actiuni în tăgăduirea paternitătii
prezumate doar în favoarea tatălui prezumtiv, cu excluderea mamei si a
copilului născut în timpul căsătoriei, în egală măsură titulari ai unui interes
legitim în promovarea unei asemenea actiuni, constituie o încălcare a
principiului egalitătii în drepturi prevăzut la art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Faptul de necontestat că tatăl prezumtiv si mama copilului pot avea si,
de regulă, au fiecare o motivatie proprie si distinctă în răsturnarea
prezumtiei de paternitate nu poate fi retinut ca un argument peremptoriu în
justificarea regimului discriminatoriu instituit prin textul criticat.
Esentială din punctul de vedere care interesează aici este, dincolo de
mobilurile particulare care pot fi diferite, ratiunea comună constând în
asigurarea prevalentei realitătii asupra fictiunii. Or, potrivit unui principiu
juridic de maximă generalitate, identitatea de ratiune impune identitate de
solutii.
Totodată prevederile art. 54 alin. 2 din Codul familiei, în măsura în
care refuză recunoasterea si pentru mamă a dreptului la actiune în tăgăduirea
paternitătii prezumate, contravin si dispozitiilor art. 44 alin. (1) din
Constitutie care consacră egalitatea dintre soti ca unul dintre principiile pe
care se întemeiază institutia familiei.
Cu referire la dispozitiile art. 26 din Constitutie Curtea constată că,
prin consacrarea monopolului tatălui prezumtiv în promovarea actiunii în
tăgăduirea paternitătii prezumate, art. 54 alin. 2 din Codul familiei nu dă
expresie exigentelor alin. (1) al textului constitutional, de a ocroti viata
intimă, familială si privată, ci, dimpotrivă, relevă o imixtiune în aceasta, în
măsura în care restrânge drastic posibilitatea de a conferi semnificatie
juridică unei realităti biologice, făcând-o dependentă exclusiv de bunul plac
al unei singure persoane, cu ignorarea intereselor legitime si ale altor
persoane.
Curtea retine, de asemenea, că textul criticat contravine si alin. (2)
al art. 26 din Constitutie, în
conditiile în care nu recunoaste si copilului dreptul la actiune în
contestarea paternitătii prezumate, împrejurare de natură să îi impună acestuia
un anumit statut juridic stabilit prin vointa altuia, pe care este tinut să îl
accepte în mod pasiv, fără a putea actiona în sensul modificării sale, ceea ce
nu poate avea decât semnificatia unei negări a dreptului recunoscut oricărei
persoane fizice prin articolul constitutional mai sus mentionat, de a dispune
de ea însăsi.
Curtea consideră că recunoasterea, în favoarea copilului, a dreptului la
actiune în contestarea paternitătii prezumate, ca expresie a dreptului
constitutional al oricărei persoane de a dispune de ea însăsi, nu este de
natură să încalce drepturile si libertătile altora, ordinea publică sau bunele
moravuri si, ca atare, nu retine nici o justificare pentru încălcarea
dispozitiei constitutionale.
În sfârsit, Curtea constată că art. 54 alin. 2 din Codul familiei
contravine si art. 45 alin. (1) din Constitutie.
Într-adevăr, acest text recunoaste copiilor si tinerilor un regim
special de protectie si de asistentă în realizarea drepturilor lor, ceea ce nu
poate avea decât semnificatia instituirii în sarcina statului a obligatiei de a
le asigura mijloace juridice mai numeroase si mai eficiente decât cele aflate
la dispozitia persoanelor fizice mature, în vederea realizării finalitătii urmărite.
Asa fiind, nerecunoasterea, în ceea ce îl priveste pe copil, a dreptului
de a-si stabili propria filiatie fată de tată, în concordantă cu realitatea,
împotriva unei fictiuni, drept, recunoscut totusi tatălui prezumtiv, constituie
o evidentă încălcare a textului constitutional.
Pentru considerentele arătate, urmează ca exceptia de
neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 54 alin. 2 din Codul familiei
să fie admisă.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 2 alin. (2), al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicată, cu majoritate de voturi privind dispozitiile art. 54 alin. 2 din
Codul familiei,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicată de Letitia
Juletecan în Dosarul nr. 3.042/2001 al Judecătoriei Alba Iulia si constată că
dispozitiile art. 54 alin. 2 din Codul familiei sunt neconstitutionale în
măsura în care nu recunosc decât tatălui, iar nu si mamei si copilului născut
în timpul căsătoriei, dreptul de a porni actiunea în tăgăduirea paternitătii.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53
din Codul familiei, exceptie ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntată în sedinta publică din data de 19 decembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
Nu vom insista prea mult asupra chestiunilor de fond - complicate si
dificile - ale admiterii, în favoarea altor persoane decât tatăl prezumtiv, a
dreptului de a tăgădui paternitatea copilului născut în timpul căsătoriei.
Există, desigur, unele ratiuni practice ale acceptării acestei solutii, mai
ales într-o societate - cum este cea românească, cu deosebire în ultimele
decenii - în care disciplina conjugală nu este principala virtute a sotilor si
în care, prin costurile bănesti si prin complicatele proceduri judecătoresti,
divortul nu reprezintă o solutie accesibilă pentru a pune ordine în viata
multor cupluri care au încetat, uneori de lungă vreme, să existe în fapt.
Prezumtia de paternitate este menită să dea expresie, în acelasi timp,
protectiei căsătoriei (implicit, descurajării concubinajului) si protectiei
copilului legitim (si, având acelasi statut juridic, dar numai după ce si-a
stabilit filiatia fată de tată, a celui născut în afara căsătoriei) – favor
matrimonii si, respectiv, favor filiationis. Sunt preocupări ce pot
fi usor recunoscute în textele Constitutiei (art. 44 si 45) si cărora Codul
familiei le consacră nenumărate prevederi. Iar prezumtia de paternitate creează
cele mai potrivite conditii pentru exercitarea, în familie, de către părinti,
într-o deplină egalitate, a drepturilor si îndatoririlor ce tind să asigure
cresterea, educatia si instruirea copiilor. În fine, pentru copilul născut în
timpul căsătoriei prezumtia de paternitate consacră privilegiul de a fi
dispensat - spre deosebire de cel din afara căsătoriei - de obligatia de a-si
vedea stabilită filiatia fată de tată, pe calea recunoasterii voluntare de
către acesta ori asumându-si, prin mama sa, povara căii judiciare.
În acelasi timp, prezumtia pater is est quem nuptiae demonstrant conferă
stabilitate raporturilor din căsătorie, punând la adăpost pe sotul mamei de
consecintele grave ale incertitudinii privind respectarea, de către aceasta, a
obligatiei de fidelitate. Singur sotul mamei poate, în sistemul Codului
familiei, să tăgăduiască paternitatea, dovedind că este cu neputintă ca el să
fie tatăl copilului. Legitimitatea unei asemenea actiuni din partea sotului
mamei nu poate fi contestată câtă vreme, izbândind în întreprinderea sa, acesta
va sanctiona, prin înlăturarea efectelor prezumtiei, urmarea adulterului
femeii. Solutia este, bineînteles, potrivnică intereselor copilului, acesta
având, de altfel, pozitia procesuală de pârât si fiind reprezentat, cu acel
prilej, de mamă. Oricât de dureroasă ar fi pentru copil reglementarea actuală,
nimeni nu a contestat-o până în prezent.
Este, într-adevăr - într-un sistem de reglementare care asază pe primul
loc, în toate situatiile, interesele copilului -, singura ipoteză în care
copilul îsi vede pierdută pozitia de copil din căsătorie, suportând în chip
dramatic urmările libertinajului mamei sale ori, cel putin, ale frivolitătii cu
care ea a păsit în căsătorie. Altminteri, el, copilul, nu are a suferi, într-un
asemenea sistem de ocrotire, nici măcar în situatia în care căsătoria
părintilor a fost desfiintată ca nulă ori a fost anulată; el, copilul, nu va
trebui să-si caute un tată, indiferent dacă părintii, ori numai unul dintre ei,
se bucură de beneficiul putativitătii. Nu ne vom referi aici, în chip asemănător,
la protectia copilului prin adoptie, institutie în care, de asemenea,
interesele acestuia prevalează în toate împrejurările, legăturile de sânge
fiind complet abolite în favoarea raporturilor decurgând din adoptie.
Pentru copil, oricum ar sta, în fapt, lucrurile, interesul major este si
acela de a fi născut în timpul căsătoriei; într-adevăr, putine lucruri sunt mai
importante pentru el decât acela de a avea de la început nu unul, ci pe ambii
ocrotitori legali, împreună.
Asadar, dacă tăgada paternitătii poate fi acceptată când este opera
vointei tatălui, o asemenea actiune ni se pare a lovi, în oricare altă ipoteză,
în interesele copilului, tinzând a-l lipsi de protectia paternă în schimbul,
eventual, al unui iluzoriu succes în stabilirea ulterioară a unei alte
paternităti.
A se îngădui mamei să deschidă, în numele copilului, o asemenea cale de
prejudiciere a intereselor acestuia ni se pare a da expresie ipocriziei si a
încuraja imoralitatea. Ceea ce n-ar putea face în nume propriu - căci ar fi să
invoce propria ei culpă - ar fi să poată face în “interesul” copilului - al
copilului minor, bineînteles… Despre copilul major, deocamdată, nu se spune
nimic, desi dispozitivul deciziei adoptate cu majoritate de voturi de Plenul
Curtii Constitutionale pare să aibă în vedere, alături de dreptul mamei de a
tăgădui paternitatea, acelasi drept al copilului născut în timpul căsătoriei.
În ceea ce o priveste pe mamă, nimeni nu pare preocupat să stabilească
ce anume interes legitim propriu (bazat, eventual, pe egalitatea sotilor în
timpul căsătoriei) ar îngădui judecătorului să accepte o actiune adesea
imorală, în dispretul - de cele mai multe ori - al interesului copilului. Si
aceeasi persoană - mama - ar fi să-l reprezinte pe copilul minor - asa cum pare
să rezulte din decizie - în ipoteza în care acesta ar cuteza să pună în
discutie (de la ce vârstă anume?) chestiuni de alcov ale convietuirii
părintilor.
De aici si până la luarea în seamă a intereselor “legitime” de a
contesta paternitatea copilului respectiv, atunci când asemenea interese ar
apartine altora – mostenitorii tatălui sau ai copilului, tatăl “biologic”
(complice al mamei), creditorii copilului ori ai tatălui etc., nu mai este
decât un pas, în ciuda caracterului personal al unei actiuni în această materie;
în definitiv, si în prezent mostenitorii tatălui pot continua actiunea începută
de acesta înainte de a fi murit.
Pentru noi este evident ce ”cutie a Pandorei” poate deschide solutia cu
care nu suntem de acord. Vom preciza totusi că, în opinia noastră, această
solutie ar putea fi consacrată legislativ, dar numai în urma unei analize
complexe a consecintelor pe care ea le-ar genera în familia si în societatea
românească. O asemenea reglementare legală ar cuprinde, inevitabil, ipoteze
nuantate, rezerve, exceptii, termene si alte elemente de prudentă legislativă
indispensabilă. În momentul actual este vorba de a schimba o solutie străveche
într-un mod ce nu poate sta la îndemâna Curtii, care se transformă,
volens-nolens, în “legislator pozitiv”. Nenumăratele aspecte rămân nerezolvate
si decizia este, inevitabil, lipsită de precizări fără de care instantele nu se
vor putea pronunta.
Nu poate fi, pe de altă parte, ignorată împrejurarea că, în ultima
jumătate de secol, mijloacele de stabilire a filiatiei au evoluat în mod
spectaculos, în prezent tehnicile biologice putând pune la dispozitia
justitiei, inclusiv în tara noastră, expertize ce exclud orice îndoială asupra
filiatiei unei persoane.
Dincolo de toate cele arătate vom stărui asupra motivării solutiei
adoptate de Curtea Constitutională. Este, oare, actuala reglementare - art. 54
alin. 2 din Codul familiei - cu adevărat potrivnică textelor Constitutiei – si
anume art. 16 alin. (1), art. 26, art. 44 alin. (1) si art. 45 alin. (1) din
Legea fundamentală?
Nu credem că o asemenea neconstitutionalitate ar exista cu adevărat.
Egalitatea prevăzută de art. 16 din Constitutie nu este, în situatia la care ne
referim, sorgintea unor privilegii pentru tatăl copilului în raport cu sotia
sa; pretentia egalitătii în căsnicie nu presupune dreptul mamei de a invoca o
egalitate ce nu justifică, din partea ei, nici un interes bazat pe
bună-credintă si care este oricum potrivnică intereselor copilului. În
realitate, o pozitie de egalitate a mamei ar putea privi cel mult dreptul ei
propriu de a cere să se stabilească inexistenta filiatiei sale cu copilul
respectiv, iar nu de a tăgădui paternitatea. Dacă există o inegalitate între
soti, atunci aceasta este inegalitatea naturală, care nu poate fi ignorată nici
pe planul dreptului. “Îndreptătirea” mamei si a copilului de a tăgădui
paternitatea nu are, în convingerea noastră, nici o legătură cu respectul si
ocrotirea de către autoritătile publice a vietii intime, familiale si private
si nici cu dreptul persoanei fizice de a dispune de ea însăsi [în sensul art.
26 alin. (1) si (2) din Constitutie]. Cu atât mai putin, o asemenea pretentie
s-ar acorda cu dreptul si îndatorirea părintilor de a asigura cresterea,
educatia si instruirea copiilor ori cu regimul special de protectie si de
asistentă statornicit prin lege în favoarea copiilor si a tinerilor [art. 44
alin. (1) si art. 45 alin. (1) din Constitutie]. Credem chiar că textele
constitutionale ordonă, mai degrabă, solutia potrivnică.
Suntem, în concluzie, într-o materie în care, cum s-a spus adesea,
biologicul trebuie subordonat institutionalului. Fără această subordonare
bazele familiei ar putea fi, în practică, minate de imoralitate arogantă, de
ingratitudine, de îndoieli distructive. Credem, de aceea, că argumentele de
principiu avute în vedere de Curtea Constitutională în Decizia nr. 78 din 13
septembrie 1995 îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată si că solutia
contrară nu se justifică.
În acest sens apreciem că solutia de admitere a exceptiei de
neconstitutionalitate stânjeneste protectia vietii familiale si protectia
interesului copilului, astfel cum sunt ocrotite de textele constitutionale ale
art. 44 si 45. Mai mult chiar, functia autoritătilor publice de respectare si
ocrotire a vietii familiale, asa cum este prevăzută la art. 26 din Constitutie,
este la rândul său înfrântă de această solutie, deoarece încurajează decăderea
moralei publice, care se impune a fi apărată prin restrângerea, prin lege (asa
cum este Codul familiei), a exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti.
Or, ipoteza în care se recunoaste si mamei si copilului născut sau conceput în
timpul căsătoriei dreptul de a porni actiunea în tăgăduirea paternitătii,
considerăm că duce la imoralitate, chiar la institutionalizarea relatiilor
adulterine, ceea ce înlătură cu desăvârsire aplicarea textelor constitutionale
invocate.
De asemenea, apreciem că în afara acestor considerente se impunea cu
prioritate o solutie radicală, si anume aceea de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibilă. Aceasta deoarece se putea observa
cu usurintă că actul de sesizare a Curtii este vulnerabil. Conform art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, instanta de judecată avea
obligatia să examineze dacă solutionarea cauzei depinde de dispozitiile legale
criticate. Nu se poate sustine sub nici un motiv că autoarea exceptiei avea
drept la actiune în tăgada paternitătii, iar formularea unei lncontestatii a
paternitătii prezumate”, ca cea din discutie, nu este reglementată de Codul
familiei. În această ordine de idei, considerăm că în mod nejustificat Curtea
Constitutională a abdicat de la jurisprudenta sa constantă, potrivit căreia
Curtea nu se poate pronunta asupra constitutionalitătii unei omisiuni
legislative, deoarece aceasta ar avea semnificatia unei ingerinte în sfera de
competentă a Parlamentului; or, acesta este, potrivit art. 58 alin. (1) din
Constitutie, unica autoritate legiuitoare a tării.
În concluzie, opinia noastră este în deplină concordantă cu scopul
Curtii Constitutionale, astfel cum este stabilit în art. 1 alin. (3) din Legea
fundamentală, si anume acela de garantare a suprematiei Constitutiei.
Judecători,
Petre Ninosu,
Lucian Stângu
Sunt de
acord cu solutia adoptată de Curtea Constitutională, cu majoritate de voturi,
prin Decizia nr. 349 din 19 decembrie 2001, asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 53 si ale art. 54 alin. 2 din Codul
familiei, pentru care am votat.
Consider
însă că motivarea admiterii exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 54 alin. 2 din Codul familiei pe încălcarea dispozitiilor art. 61 alin.
(1) si (2) din Constitutie, în cazul dat, nu este adecvată, de vreme ce
admiterea exceptiei se întemeiază, în ce priveste dreptul sotiei, în mod
corect, pe dispozitiile art. 44 alin. (1), care consacră, între altele, si
egalitatea sotilor.
A admite
faptul că îndreptătirea mamei si a copilului de a porni, alături de tată,
actiunea în tăgăduirea paternitătii decurge din principiul general al
egalitătii în drepturi a cetătenilor, consacrat de art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie, înseamnă, în opinia mea, a admite concluzia că orice persoană
(cetătean) ar putea porni actiunea în tăgăduirea paternitătii, ceea ce ar fi de
neconceput.
În realitate, întreaga problematică a actiunii în tăgăduirea
paternitătii, ca si a filiatiei în general, se circumscrie sferei relatiilor de
familie, asa cum rezultă din reglementarea Codului familiei, relatii în cadrul
cărora nu poate opera principiul general al egalitătii în drepturi a
cetătenilor, ci numai egalitatea dintre soti.
În ceea ce priveste dreptul copilului de a porni o asemenea actiune, în
mod corect, în opinia mea, se motivează admiterea exceptiei pe dreptul
persoanei fizice de a dispune de ea însăsi, drept prevăzut de art. 26 alin. (2)
din Constitutie.
Judecător,
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transferul pachetului majoritar de actiuni al Societătii Comerciale “Solceta” -
S.A. Stei în proprietatea privată a orasului Stei, judetul Bihor
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 21
alin. (2) din Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 326/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transferul, fără plată, al pachetului majoritar de
actiuni de 82,4355% din capitalul social al Societătii Comerciale “Solceta” -
S.A. Stei, reprezentând un număr de 29.901 actiuni nominative în valoare de
25.000 lei fiecare, din proprietatea privată a statului si din administrarea
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului în
proprietatea privată a orasului Stei, judetul Bihor, si în administrarea
Consiliului Local al Orasului Stei.
Art. 2. - (1) Orasul Stei exercită, prin consiliul local, toate
drepturile ce decurg din calitatea de actionar la Societatea Comercială
“Solceta” - S.A. Stei.
(2) Reprezentantii orasului Stei în Adunarea generală a actionarilor a
Societătii Comerciale “Solceta” - S.A. Stei sunt numiti si revocati prin
hotărâre a consiliului local, iar membrii consiliului de administratie sunt
numiti si revocati prin hotărâre a adunării generale a actionarilor.
Art. 3. - Transferul pachetului de actiuni potrivit art. 1 se face pe
bază de protocol de predare-preluare încheiat între părtile interesate, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 28 martie
2002.
Nr. 302.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 29/2002 privind
instituirea unor măsuri pentru diminuarea datoriei publice
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 9
din Ordonanta Guvernului nr. 29/2002 privind instituirea unor măsuri pentru
diminuarea datoriei publice,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 29/2002 privind instituirea unor măsuri
pentru diminuarea datoriei publice, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Presedintele Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Bancare,
Ionel Blănculescu
Bucuresti, 28 martie
2002.
Nr. 303.
NORME METODOLOGICE
de
aplicare a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 29/2002 privind instituirea
unor măsuri pentru diminuarea datoriei publice
Art. 1. - Prezentele norme metodologice reglementează modul de aplicare
a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 29/2002 privind instituirea unor
măsuri pentru diminuarea datoriei publice.
Art. 2. - (1) În întelesul prezentelor norme metodologice creantele ce
urmează a fi transmise de către Ministerul Finantelor Publice si preluate de
către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, denumită în
continuare A.V.A.B., potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
29/2002, reprezintă creantele existente în evidentele contabile ale
Ministerului Finantelor Publice, rezultate din executarea garantiilor emise de
stat, pentru împrumuturile externe acordate agentilor economici-societăti
comerciale.
(2) Valoarea nominală a creantelor mentionate la alin. (1) este formată
din: ratele de capital ale împrumuturilor externe, dobânzile, comisioanele,
dobânzile penalizatoare, precum si comisionul la fondul de risc, majorările de
întârziere si penalitătile datorate de beneficiarii acestor împrumuturi,
conform legislatiei în vigoare.
Art. 3. - (1) Ministerul Finantelor Publice identifică si transmite
creantele mentionate la art. 2 alin. (1), în scopul valorificării lor de către
A.V.A.B..(2) Transmiterea creantelor de către Ministerul Finantelor Publice si
preluarea lor de către A.V.A.B. se fac prin cesiune de creantă, în conditiile
prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 409/2001, cu modificările si completările ulterioare, în termenul
prevăzut de Ordonanta Guvernului nr. 29/2002.
(3) Creantele rezultate din executarea, ulterioară cesiunii, a
garantiilor de stat vor face obiectul unor acte aditionale la contractele de
cesiune de creantă, ce se vor încheia la data achitării de către Ministerul
Finantelor Publice a sumelor scadente la extern, urmând ca documentele aferente
să fie remise către A.V.A.B. în termen de 15 zile.
Art. 4. - (1) Creantele certe, lichide si exigibile, transmise de către
Ministerul Finantelor Publice în conditiile Ordonantei Guvernului nr. 29/2002,
se preiau de către A.V.A.B., fără plată, la valoarea nominală a acestora.
(2) Înregistrarea în evidentele contabile ale A.V.A.B. a creantelor
preluate se face la valoarea nominală si în structura monetară existentă în
evidentele contabile ale Ministerului Finantelor Publice.
(3) Creantele înregistrate potrivit alin. (2) vor fi consolidate în
dolari S.U.A., la cursul leu/dolar S.U.A. din data preluării.
Art. 5. - (1) La data încheierii contractelor de cesiune de creantă
Ministerul Finantelor Publice va transmite în original următoarele documente:
conventiile încheiate între Ministerul Finantelor Publice, în calitate de
garant, si beneficiarii împrumuturilor externe - societăti comerciale,
garantiile accesorii acestor conventii, acordurile de recuperare, în cazul în
care au fost încheiate astfel de acorduri.
(2) Totodată Ministerul Finantelor Publice va transmite în fotocopie
toate documentele referitoare la creanta cesionată, incluzând, fără a se limita
la acestea, contracte de finantare/acorduri de împrumut, scrisori de garantie,
documente privind eventuale litigii.
(3) Toate documentele prevăzute la alin. (1) si (2) vor fi predate,
respectiv preluate, prin procese-verbale încheiate între Ministerul Finantelor
Publice si A.V.A.B.
(4) Documentele mentionate la alin. (1) constituie de drept titluri
executorii si se pun în executare fără îndeplinirea altor formalităti.
(5) Notificarea debitorilor cedati se efectuează de către A.V.A.B. în
termen de 10 zile de la data încheierii contractelor de cesiune de creantă.
Art. 6. - (1) Valorificarea creantelor preluate de către A.V.A.B. se
face prin metodele reglementate de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 409/2001, A.V.A.B.
păstrând rangul de prioritate prevăzut la art. 43 alin. (3) din Legea datoriei
publice nr. 81/1999.
(2) Determinarea metodelor de valorificare a creantelor se va realiza în
functie de clauzele conventiilor/acordurilor de împrumuturi externe, precum si
de termenii în care au fost emise scrisorile de garantie, astfel încât să nu se
declare exigibilitatea anticipată a obligatiilor de plată rămase de achitat
fată de institutiile finantatoare externe, cu exceptia situatiilor reglementate
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 7. - În cazul în care A.V.A.B. a procedat la blocarea prin poprire
a conturilor bancare, ale căror titulari sunt beneficiarii împrumuturilor
externe contractate cu garantia statului, băncile au obligatia virării sumelor
blocate în termen de două zile de la data primirii cererii A.V.A.B.
Art. 8. - Sumele recuperate de A.V.A.B. în urma valorificării creantelor
preluate în conditiile Ordonantei Guvernului nr. 29/2002 si ale prezentelor
norme metodologice, rămase după deducerea cheltuielilor aferente, constituie
venituri si se virează în lei în contul general al trezoreriei statului,
deschis pe seama Ministerului Finantelor Publice la Centrala Băncii Nationale a
României, în termen de 5 zile de la data încasării sumelor respective, în
vederea reîntregirii fondului de risc pentru garantiile externe.
Art. 9. - Ministerul Finantelor Publice va evidentia în contabilitate
următoarele operatiuni:
a) predarea creantelor reprezentând rate de capital, dobânzi,
comisioane, dobânzi penalizatoare si alte costuri plătite la extern si
nerecuperate de la beneficiarii împrumuturilor externe contractate cu garantia
statului:
36.20.02.12 “Sume utilizate din
fondul de risc pentru garantii externe predate A.V.A.B.” |
= 27.20.02 “Debitori din rate
de capital si dobânzi aferente garantiilor la extern”/analitice distincte |
b) predarea creantelor formate din comisioane de risc, majorări de
întârziere si penalităti datorate de beneficiarii împrumuturilor externe
contractate cu garantia statului:
54.03 “Venituri de
realizat din comisioane si penalitati cuvenite fondului de risc” |
= 27.21.02 “Debitori din
neplata comisioanelor/majorărilor de întârziere/penalitătilor”/ analitice distincte |
c) încasarea
de la A.V.A.B. a sumelor obtinute din valorificarea creantelor preluate:
11.20.02 “Disponibil din
fond de risc pentru garantii de stat pentru împrumuturi externe” |
= 36.20.02.12 “Sume utilizate din
fondul de risc pentru garantii externe predate A.V.A.B.” |
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea anexelor la Hotărârea Guvernului nr. 29/2002 privind acordarea unor
ajutoare copiilor protejati în centrele de plasament publice, celor dati în
plasament la asistenti maternali profesionisti si celor care au fost
reintegrati în familii cu venituri mici
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexele nr. 1-3, 1.1, 2.1 si 3.1 la Hotărârea Guvernului
nr. 29/2002 privind acordarea unor ajutoare copiilor protejati în centrele de
plasament publice, celor dati în plasament la asistenti maternali profesionisti
si celor care au fost reintegrati în familii cu venituri mici, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 53 din 25 ianuarie 2002, se
modifică si se înlocuiesc cu anexele nr. 1-6*) care fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Autoritatea Natională pentru Protectia
Copilului si Adoptie
Gabriela Coman,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 28 martie
2002.
Nr. 304.
*) Anexele nr. 4, 5 si
6 se comunică persoanelor juridice care au obligatia punerii în executare a
prevederilor prezentei hotărâri.
*) Anexele nr. 1-3 sunt
reproduse în facsimil.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII SI FAMILIEI Nr. 65 din 8 februarie 2002 |
MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI Nr. 272 din 2 aprilie 2002 |
privind
elaborarea si reactualizarea planurilor locale de actiune pentru sănătate în
relatie cu mediul
Ministrul sănătătii si familiei si ministrul apelor si protectiei
mediului,
având în vedere necesitatea realizării actiunilor destinate
îmbunătătirii stării de sănătate a populatiei în relatie cu mediul, actiuni
prevăzute în Planul national de actiune pentru sănătate în relatie cu mediul,
având în vedere hotărârile Declaratiei Conferintei ministeriale Londra ‘99 în
care se afirma angajamentul privind implementarea Planului national de actiune
pentru sănătate în relatie cu mediul si se recomandau elaborarea si
implementarea planurilor locale în parteneriat, declaratie care a fost semnată
de ministrii sănătătii si mediului,
în temeiul Legii protectiei mediului nr. 137/1995, republicată, al Legii
nr. 100/1998 privind asistenta de sănătate publică, al Hotărârii Guvernului nr.
22/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si Familiei,
cu modificările ulterioare, si al art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 17/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului,
cu modificările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare nr. DB 1.240 din 18 februarie 2002 al
Directiei Generale de Sănătate Publică din cadrul Ministerului Sănătătii si
Familiei si nr. 105.223 din 25 martie 2002 al Directiei strategii, politici,
reglementări din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului,
emit următorul ordin:
Art. 1. - Directiile de sănătate publică din cadrul Ministerului
Sănătătii si Familiei si inspectoratele de protectie a mediului teritoriale din
cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului cooperează în vederea
întocmirii sau reactualizării planurilor locale de actiune pentru sănătate în
relatie cu mediul.
Art. 2. - (1) Întocmirea sau reactualizarea planurilor locale de actiune
pentru sănătate în relatie cu mediul se realizează prin crearea unui grup de
lucru în componenta căruia sunt reprezentanti ai directiilor judetene de
sănătate publică, inspectoratelor de protectie a mediului teritoriale, precum
si ai principalilor poluatori, administratiei publice locale si ai societătii
civile.
(2) Grupul de lucru se întruneste o dată la două luni sau ori de câte
ori este necesar.
Art. 3. - Directiile de sănătate publică judetene si a municipiului
Bucuresti si inspectoratele de protectie a mediului teritoriale îsi pun la
dispozitie reciproc informatiile necesare în activitatea de elaborare,
reactualizare si punere în aplicare a strategiilor sau a planurilor locale de
actiune pentru sănătate în relatie cu mediul.
Art. 4. - Coordonarea grupului de lucru si activitatea de secretariat
sunt asigurate de directiile de sănătate publică judetene si a municipiului
Bucuresti.
Art. 5. - Grupurile de lucru monitorizează trimestrial implementarea
planurilor locale de actiune pentru sănătate în relatie cu mediul.
Art. 6. - Stadiul elaborării si implementării planurilor locale de
actiune pentru sănătate în relatie cu mediul este raportat anual de către
directiile de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti
Ministerului Sănătătii si Familiei si de către inspectoratele de protectie a
mediului teritoriale Ministerului Apelor si Protectiei Mediului.
Art. 7. - Directiile de sănătate publică din cadrul Ministerului
Sănătătii si Familiei si inspectoratele de protectie a mediului teritoriale din
cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului vor aduce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin va intra în vigoare la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii si familiei, Daniela Bartos |
Ministrul apelor si protectiei mediului, Petru Lificiu |
ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
CONSILIUL NATIONAL AL
AUDIOVIZUALULUI
pentru
retragerea unor licente de emisie
În conformitate cu dispozitiile art. 29 din Legea audiovizualului nr.
48/1992,
Consiliul National al Audiovizualului decide:
Art. 1. - Având în vedere renuntarea la activitatea pentru care au
primit licenta de emisie, se retrag, la cerere, licentele de emisie
următoarelor societăti:
CATV
Nr. crt. |
Titularul licentei de emisie |
Numărul licentei de emisie/ Data eliberării |
Localitatea (Judetul) |
Data solicitării |
1. |
Societatea
Comercială “Entel” - S.R.L. (Arges) |
C187 din 6 iulie
1993 |
Câmpulung Muscel |
9 februarie 2001 |
2. |
Societatea
Comercială “Kaho” - S.R.L. |
C905 din 18 iunie
1995 |
Cârta (Harghita) |
22 ianuarie 2002 |
3. |
|
C906 din 18 iunie
1995 |
Dănesti (Harghita) |
|
4. |
|
C1251 din 17
decembrie 1996 |
Ciucsângeorgiu
(Harghita) |
|
5. |
Societatea
Comercială “Radio Galati Trading” - S.R.L. |
C2501 din 30
noiembrie 2000 |
Galati (Galati) |
22 ianuarie 2002 |
6. |
Societatea
Comercială “Selectronic” - S.R.L. (Covasna) |
C004 din 11
ianuarie 1993 |
Sfântu Gheorghe |
23 ianuarie 2002 |
7. |
|
C245 din 9
decembrie 1993 |
Covasna (Covasna) |
|
8. |
Societatea
Comercială “T&M Company Com” - S.R.L. |
C1573 din 25 mai
1998 |
Tepu (Galati) |
24 ianuarie 2002 |
9. |
|
C1703 din 12
noiembrie 1998 |
Munteni (Galati) |
|
10. |
|
C2441 din 19
octombrie 2000 |
Cosmesti (Galati) |
|
11. |
Societatea
Comercială “Tom” - S.R.L. |
C067 din 31 martie
1993 |
Medias (Sibiu) |
26 noiembrie 2001 |
12. |
|
C065 din 31 martie
1993 |
Sibiu (Sibiu) |
|
13. |
Societatea
Comercială “Eurosat Hateg” - S.R.L. |
C348 din 3 martie
1994 |
Hateg (Hunedoara) |
7 februarie 2002 |
14. |
Societatea
Comercială “Carusel” - S.R.L. |
C2154 din 17
februarie 2002 |
Remeti (Maramures) |
11 februarie 2002 |
15. |
Societatea Comercială
“Radio M Plus” - S.R.L. |
C2584 din 27
februarie 2001 |
Poiana Teiului
(Neamt) |
13 februarie 2002 |
16. |
Societatea
Comercială “Televiziunea prin cablu Moreni TCM” - S.R.L. |
C2471 din 9
noiembrie 2000 |
Vârfuri (Dâmbovita) |
18 februarie 2002 |
17. |
|
C2474 din 9 noiembrie
2000 |
Visinesti
(Dâmbovita) |
|
18. |
Societatea
Comercială “Cony Sat” - S.R.L. |
C1458 din 4
decembrie 1997 |
Buzău (Buzău) |
20 februarie 2002 |
19. |
|
C418 din 12 aprilie
1994 |
Curtici (Arad) |
|
20. |
|
C1781 din 4 martie
1999 |
Greci (Tulcea) |
|
21. |
|
C419 din 12 aprilie
1994 |
Nădlac (Arad) |
|
22. |
Societatea
Comercială “Mega Construct” - S.R.L. |
C1591 din 3 iunie
1998 |
Cosereni (Ialomita) |
20 februarie 2002 |
23. |
Societatea
Comercială “Precizia Service” - S.R.L. |
C2438 din 19
octombrie 2000 |
Vascău (Bihor) |
27 februarie 2002 |
24. |
|
C2188 din 17
februarie 2000 |
Hinchiris (Bihor) |
|
Radiodifuziune
Nr. crt. |
Titularul licentei de emisie |
Numărul licentei de emisie/ Data eliberării |
Localitatea (Judetul) |
Data solicitării |
1. |
Societatea Comercială “Media Pro” - S.R.L. |
R206 din 2 mai 1996 |
Snagov |
26 februarie 2002 |
2. |
|
R173 din 14
noiembrie 1995 |
Bistrita |
|
3. |
|
R279 din 23 iunie
1998 |
Craiova |
|
4. |
|
R196 din 19 martie
1996 |
Galati |
|
5. |
|
R245 din 21
octombrie 1997 |
Iasi |
|
6. |
Societatea
Comercială “Vocea Evangeliei” - S.R.L. |
R317 din 20 mai 1999
|
Bucuresti |
21 februarie 2002 |
7. |
Societatea
Comercială “Brutus” - S.R.L. |
R141 din 3
noiembrie 1994 |
Deva |
12 martie 2002 |
Televiziune
Nr. crt. |
Titularul licentei de emisie |
Numărul licentei de emisie/ Data eliberării |
Localitatea (Judetul) |
Data solicitării |
1. |
Societatea
Comercială“PRO TV” - S.R.L. |
Tv123 din 4 aprilie
1996 |
Poiana Brasov |
26 februarie 2002 |
Art. 2. - În
baza dispozitiilor art. 17 alin. 2 din Legea audiovizualului nr. 48/1992 se
retrag următoarele licente de emisie, datorită nerealizării în termenul legal
de 18 luni a statiei de emisie:
Radio
Titularul licentei de emisie |
Numărul licentei de emisie/ Data eliberării |
Localitatea (Judetul) |
Societatea Comercială “Antena Serv” - S.R.L. |
R362 din 22 iunie 2000 |
Târnăveni (Mures) |
PRESEDINTELE CONSILIULUI NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI,
SERBAN MADGEARU
Bucuresti, 28 martie
2002.
Nr. 31.