MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 248 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 12 aprilie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
182. - Lege privind protectia informatiilor
clasificate
284. - Decret pentru promulgarea Legii privind
protectia informatiilor clasificate
280. - Decret pentru supunerea spre ratificare
Parlamentului a Acordului privind transportul international ocazional de
călători cu autocarul si autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de România la
Bruxelles la 2 octombrie 2000
ACTE ALE CASEI NATIONALE DE ASIGURĂRI DE
SĂNĂTATE SI ALE COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMÂNIA
86/1.108. - Ordin privind modificarea anexei nr. 5 la
Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si al
presedintelui Colegiului Medicilor din România nr. 604/4.188/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare
a Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul
sistemului asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală primară
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
protectia informatiilor clasificate
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Principii
Art. 1. - Scopul prezentei legi este protectia informatiilor clasificate si a surselor confidentiale ce asigură acest tip de informatii. Protejarea acestor informatii se face prin instituirea sistemului national de protectie a informatiilor.
Art. 2. - (1) Dreptul de a avea acces la informatiile de interes public
este garantat prin lege.
(2) Accesul la informatiile
clasificate este permis numai în cazurile, în conditiile si prin respectarea
procedurilor prevăzute de lege.
Art. 3. - Nici o prevedere a prezentei legi nu va putea fi interpretată
în sensul limitării accesului la informatiile de interes public sau al
ignorării Constitutiei, a Declaratiei Universale a Drepturilor Omului, a
pactelor si a celorlalte tratate la care România este parte, referitoare la
dreptul de a primi si răspândi informatii.
Art. 4. - Principalele obiective ale protectiei informatiilor
clasificate sunt:
a) protejarea informatiilor clasificate împotriva actiunilor de spionaj, compromitere sau acces neautorizat, alterării sau modificării continutului acestora, precum si împotriva sabotajelor ori distrugerilor neautorizate;
b) realizarea securitătii sistemelor informatice si de transmitere a
informatiilor clasificate.
Art. 5. - Măsurile ce decurg din aplicarea legii sunt destinate:
a) să prevină accesul neautorizat la informatiile clasificate;
b) să identifice împrejurările, precum si persoanele care, prin
actiunile lor, pot pune în pericol securitatea informatiilor clasificate;
c) să garanteze că informatiile clasificate sunt distribuite exclusiv
persoanelor îndreptătite, potrivit legii, să le cunoască;
d) să asigure protectia fizică a informatiilor, precum si a personalului
necesar protectiei informatiilor clasificate.
Art. 6. - (1) Standardele nationale de protectie a informatiilor
clasificate sunt obligatorii si se stabilesc de către Serviciul Român de
Informatii numai cu acordul Autoritătii Nationale de Securitate.
(2) Standardele la care se referă alin. (1) vor fi în concordantă cu
interesul national, precum si cu criteriile si recomandările NATO.
(3) În cazul unui conflict între normele interne privind protectia
informatiilor clasificate si normele NATO, în această materie vor avea
prioritate normele NATO.
Art. 7. - (1) Persoanele care vor avea acces la informatii clasificate
secrete de stat vor fi verificate, în prealabil, cu privire la onestitatea si
profesionalismul lor, referitoare la utilizarea acestor informatii.
(2) Pentru candidatii la functii publice ce implică lucrul cu asemenea
informatii, precum si competenta de a autoriza accesul la astfel de informatii,
verificarea este anterioară numirii în acele functii si se solicită obligatoriu
de autoritatea de învestire.
(3) Procedurile de verificare sunt cele obligatorii pentru persoanele
care lucrează în cadrul Autoritătii Nationale de Securitate, care gestionează
informatii NATO, potrivit echivalentelor nivelurilor de secretizare prevăzute
prin prezenta lege.
Art. 8. - Personalul anume desemnat pentru realizarea protectiei
informatiilor clasificate se include într-un system permanent de pregătire si
perfectionare, la intervale regulate, potrivit standardelor nationale de
protectie.
Art. 9. - Protectia informatiilor clasificate vizează:
a) protectia juridică;
b) protectia prin măsuri procedurale;
c) protectia fizică;
d) protectia personalului care are acces la informatiile clasificate ori
este desemnat să asigure securitatea acestora;
e) protectia surselor generatoare de informatii.
Art. 10. - (1) Institutiile care detin sau utilizează informatii
clasificate vor tine un registru de evidentă a autorizatiilor acordate personalului,
sub semnătură.
(2) Fiecare autorizatie se reverifică ori de câte ori este necesar să se
garanteze că este conformă standardelor aplicabile functiei pe care
respectivele persoane o ocupă.
(3) Reverificarea autorizatiei este obligatorie si constituie o
prioritate ori de câte ori apar indicii că mentinerea acesteia nu mai este
compatibilă cu interesele de securitate.
Art. 11. - Accesul în clădirile si infrastructurile informatice în care
se desfăsoară activităti cu informatii clasificate ori sunt păstrate sau
stocate informatii cu acest caracter este permis numai în cazuri autorizate.
Art. 12. - Standardele de protectie a informatiilor clasificate,
încredintate persoanelor ori organizatiilor din afara structurilor
guvernamentale, vor fi neconditionat compatibile cu cele stabilite pentru
aceste structuri.
Art. 13. - Solicitarea certificatului de securitate pentru persoanele cu
atributii nemijlocite în domeniul protectiei informatiilor clasificate este
obligatorie.
Art. 14. - Consiliul Suprem de Apărare a Tării asigură coordonarea la nivel national a tuturor programelor de protectie a informatiilor clasificate.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 15. - În sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc
astfel:
a) informatii - orice documente, date, obiecte sau activităti,
indiferent de suport, formă, mod de exprimare sau de punere în circulatie;
b) informatii clasificate - informatiile, datele, documentele de
interes pentru securitatea natională, care, datorită nivelurilor de importantă
si consecintelor care s-ar produce ca urmare a dezvăluirii sau diseminării
neautorizate, trebuie să fie protejate;
c) clasele de secretizare sunt: secrete de stat si secrete de
serviciu;
d) informatii secrete de stat - informatiile care privesc
securitatea natională, prin a căror divulgare se pot prejudicia siguranta
natională si apărarea tării;
e) informatii secrete de serviciu - informatiile a căror
divulgare este de natură să determine prejudicii unei persoane juridice de
drept public sau privat;
f) nivelurile de secretizare se atribuie informatiilor clasificate din
clasa secrete de stat si sunt:
- strict secret de importantă deosebită - informatiile a căror
divulgare neautorizată este de natură să producă daune de o gravitate
exceptională securitătii nationale;
- strict secrete - informatiile a căror divulgare neautorizată
este de natură să producă daune grave securitătii nationale;
- secrete - informatiile a căror divulgare neautorizată este de
natură să producă daune securitătii nationale;
g) protectie juridică - ansamblul normelor constitutionale si al
celorlalte dispozitii legale în vigoare, care reglementează protejarea
informatiilor clasificate;
h) protectie prin măsuri procedurale - ansamblul reglementărilor
prin care emitentii si detinătorii de informatii clasificate stabilesc măsurile
interne de lucru si de ordine interioară destinate realizării protectiei
informatiilor;
i) protectie fizică - ansamblul activitătilor de pază, securitate
si apărare, prin măsuri si dispozitive de control fizic si prin mijloace
tehnice, a informatiilor clasificate;
j) protectia personalului - ansamblul verificărilor si măsurilor
destinate persoanelor cu atributii de serviciu în legătură cu informatiile
clasificate, spre a preveni si înlătura riscurile de securitate pentru
protectia informatiilor clasificate;
k) certificate de securitate - documentele care atestă verificarea si acreditarea persoanei de a detine, de a aveaacces si de a lucra cu informatii clasificate.
CAPITOLUL II
Informatii secrete de stat
Art. 16. - Protectia informatiilor secrete de stat este o obligatie ce
revine persoanelor autorizate care le emit, le gestionează sau care intră în
posesia acestora.
Art. 17. - În categoria informatiilor secrete de stat sunt cuprinse
informatiile care reprezintă sau care se referă la:
a) sistemul de apărare a tării si elementele de bază ale acestuia,
operatiile militare, tehnologiile de fabricatie, caracteristicile armamentului
si tehnicii de luptă utilizate exclusiv în cadrul elementelor sistemului
national de apărare;
b) planurile, precum si dispozitivele militare, efectivele si misiunile
fortelor angajate;
c) cifrul de stat si alte elemente criptologice stabilite de
autoritătile publice competente, precum si activitătile în legătură cu
realizarea si folosirea acestora;
d) organizarea sistemelor de protectie si apărare aobiectivelor,
sectoarelor si la retelele de calculatoare speciale si militare, inclusiv la
mecanismele de securitate a acestora;
e) datele, schemele si programele referitoare la sistemele de
comunicatii si la retelele de calculatoare speciale si militare, inclusiv la
mecanismele de securitate a acestora;
f) activitatea de informatii desfăsurată de autoritătile publice
stabilite prin lege pentru apărarea tării si siguranta natională;
g) mijloacele, metodele, tehnica si echipamentul de lucru, precum si
sursele de informatii specifice, folosite de autoritătile publice care
desfăsoară activitate de informatii;
h) hărtile, planurile topografice, termogramele si înregistrările
aeriene de orice tip, pe care sunt reprezentate elemente de continut sau
obiective clasificate secrete de stat;
i) studiile, prospectiunile geologice si determinările gravimetrice cu
densitate mai mare de un punct pe kilometru pătrat, prin care se evaluează
rezervele nationale de metale si minereuri rare, pretioase, disperse si
radioactive,precum si datele si informatiile referitoare la rezervele
materiale, care sunt în competenta Administratiei Nationale a Rezervelor de
Stat;
j) sistemele si planurile de alimentare cu energie electrică, energie
termică, apă si alti agenti necesari functionării obiectivelor clasificate
secrete de stat;
k) activitătile stiintifice, tehnologice sau economice si investitiile
care au legătură cu siguranta natională ori cu apărarea natională sau prezintă
importantă deosebită pentru interesele economice si tehnico-stiintifice ale
României;
l) cercetările stiintifice în domeniul tehnologiilor nucleare, în afara
celor fundamentale, precum si programele pentru protectia si securitatea
materialelor si a instalatiilor nucleare;
m) emiterea, imprimarea bancnotelor si baterea monedelor metalice,
machetele emisiunilor monetare ale Băncii Nationale a României si elementele de
sigurantă ale însemnelor monetare pentru depistarea falsurilor, nedestinate
publicitătii, precum si imprimarea si tipărirea hârtiilor de valoare de natura
titlurilor de stat, a bonurilor de tezaur si a obligatiunilor de stat;
n) relatiile si activitătile externe ale statului român, care, potrivit
legii, nu sunt destinate publicitătii, precum si informatiile altor state sau
organizatii internationale, fată de care, prin tratate ori întelegeri
internationale, statul roman si-a asumat obligatia de protectie.
Art. 18. - (1) Informatiile secrete de stat se clasifică pe niveluri de
secretizare, în functie de importanta valorilor protejate.
(2) Nivelurile de secretizare atribuite informatiilor din clasa secrete
de stat sunt:
a) strict secret de importantă deosebită;
b) strict secret;
c) secret.
Art. 19. - Sunt împuterniciti să atribuie unul dintre nivelurile de
secretizare a informatiilor cu prilejul elaborării lor:
a) pentru informatiile strict secrete de importantă deosebită:
1. Presedintele României;
2. presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor;
3. membrii Consiliului Suprem de Apărare a Tării;
4. primul-ministru;
5. membrii Guvernului si secretarul general al Guvernului;
6. guvernatorul Băncii Nationale a României;
7. directorii serviciilor nationale de informatii;
8. directorul Serviciului de Protectie si Pază;
9. directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale;
10. secretarul general al Senatului si secretarul general al Camerei
Deputatilor;
11. presedintele Institutului National de Statistică;
12. directorul Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat;
13. alte autorităti împuternicite de Presedintele României sau de
primul-ministru;
b) pentru informatiile strict secrete – împuternicitii prevăzuti la lit.
a), precum si functionarii cu rang de secretar de stat, potrivit competentelor
materiale ale acestora;
c) pentru informatiile secrete - împuternicitii prevăzuti la lit. a) si
b), precum si functionarii superiori cu rang de subsecretar de stat, secretar
general ori director general, potrivit competentelor materiale ale acestora.
Art. 20. - Orice persoană fizică sau juridică română poate face
contestatie la autoritătile care au clasificat informatia respectivă, împotriva
clasificării informatiilor, duratei pentru care acestea au fost clasificate,
precum si împotriva modului în care s-a atribuit un nivel sau altul de
secretizare. Contestatia va fi solutionată în conditiile legii contenciosului
administrativ.
Art. 21. - (1) În subordinea Guvernului se organizează Oficiul
Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat.
(2) Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat
organizează evidenta listelor si a informatiilor din această categorie si a
termenelor de mentinere în nivelurile de clasificare, a personalului verificat
si avizat pentru lucrul cu informatiile secrete de stat, a registrelor de
autorizări mentionate la art. 10.
Art. 22. - (1) Autoritătile publice întocmesc liste proprii cuprinzând
categoriile de informatii secrete de stat în domeniile lor de activitate.
(2) Listele cuprinzând informatiile secrete de stat pe niveluri de
secretizare, elaborate sau detinute de autoritătile ori de institutiile
publice, se aprobă si se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
(3) Hotărârile Guvernului privind aprobarea listelor cuprinzând
informatiile secrete de stat se comunică Serviciului Român de Informatii,
Serviciului de Informatii Externe si, după caz, celorlalte structuri
informative cărora le revin, potrivit legii, sarcini de organizare a măsurilor
specializate de protectie.
Art. 23. - (1) Institutiile detinătoare de informatii secrete de stat
poartă răspunderea elaborării si aplicării măsurilor procedurale de protectie
fizică si protectie a personalului care are acces la informatiile din această
categorie.
(2) Măsurile mentionate la alin. (1) vor fi conforme standardelor
nationale de protectie a informatiilor clasificate.
Art. 24. - (1) Documentele cuprinzând informatii secrete de stat vor
purta pe fiecare pagină nivelul de secretizare, precum si mentiunea “personal”,
când sunt destinate unor persoane determinate.
(2) Prin hotărâre a Guvernului vor fi stabilite regulile de identificare
si marcare, inscriptionările si mentiunile obligatorii pe documentele secrete
de stat, în functie de nivelurile de secretizare, cerintele de evidentă a
numerelor de exemplare si a destinatarilor, termenele si regimul de păstrare,
interdictiile de reproducere si circulatie.
(3) Încadrarea informatiilor secrete de stat în unul dintre nivelurile
prevăzute la art. 15 lit. f), precum si normele privind măsurile minime de
protectie în cadrul fiecărui nivel se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(4) Informatiile clasificate potrivit art. 15 lit. f) pot fi
declasificate prin hotărâre a Guvernului, la solicitarea motivată a
emitentului.
(5) Se interzice clasificarea ca secrete de stat a informatiilor,
datelor sau documentelor în scopul ascunderii încălcărilor legii, erorilor
administrative, limitării accesului la informatiile de interes public,
restrângerii ilegale a exercitiului unor drepturi ale vreunei persoane sau
lezării altor interese legitime.
(6) Nu pot fi clasificate ca secrete de stat informatiile, datele sau
documentele referitoare la o cercetare stiintifică fundamentală care nu are o
legătură justificată cu securitatea natională.
(7) Autoritătile publice care elaborează ori lucrează cu informatii
secrete vor întocmi un ghid pe baza căruia se va realiza o clasificare corectă
si uniformă a informatiilor secrete de stat, în strictă conformitate cu legea.
(8) Ghidul se aprobă personal si în scris de functionarul superior
autorizat să clasifice informatiile secrete de stat.
(9) Persoanele autorizate care copiază, extrag sau reproduc în rezumat
continutul unor documente secrete vor aplica pe noul document rezultat
mentiunile aflate pe documentul original.
(10) Declasificarea ori trecerea la un nivel inferior de clasificare
este realizată de persoanele sau autoritătile publice competente să aprobe
clasificarea si nivelul de secretizare a informatiilor respective.
Art. 25. - (1) Coordonarea generală a activitătii si controlul măsurilor
privitoare la protectia informatiilor secrete de stat se realizează de către
unitatea specializată din cadrul Serviciului Român de Informatii.
(2) Ministerul Apărării Nationale, Ministerul de Interne,Ministerul
Justitiei, Serviciul Român de Informatii, Serviciul de Informatii Externe,
Serviciul de Protectie si Pază si Serviciul de Telecomunicatii Speciale
stabilesc, pentru domeniile lor de activitate si responsabilitate, structuri si
măsuri proprii privind coordonarea si controlul activitătilor referitoare la
protectia informatiilor secrete de stat, potrivit legii.
(3) Coordonarea activitătii si controlul măsurilor privitoare la
protectia informatiilor secrete de stat pentru Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale si Administratia Natională a Rezervelor de Stat se realizează
de structura specializată a Ministerului Apărării Nationale.
(4) Parlamentul, Administratia Prezidentială, Guvernul si Consiliul
Suprem de Apărare a Tării stabilesc măsuri proprii privind protectia
informatiilor secrete de stat, potrivit legii. Serviciul Român de Informatii
asigură acestor institutii asistentă de specialitate.
(5) Protectia informatiilor nedestinate publicitătii, transmise României
de alte state sau de organizatii internationale, precum si accesul la
informatiile acestora se realizează în conditiile stabilite prin tratatele
internationale sau întelegerile la care România este parte.
Art. 26. - (1) Pentru reprezentantele României în străinătate
coordonarea activitătii si controlul măsurilor privitoare la protectia
informatiilor secrete de stat se realizează de Serviciul de Informatii Externe
în conditiile prezentei legi.
(2) Coordonarea si controlul măsurilor referitoare la protectia
informatiilor secrete de stat privind activitatea specifică a atasatilor
militari din cadrul misiunilor diplomatice ale României si a reprezentantilor
militari pe lângă organismele internationale se realizează de către structura
specializată a Ministerului Apărării Nationale.
Art. 27. - Autoritatea Natională de Securitate exercită atributii de
reglementare, autorizare si control privind protectia informatiilor clasificate
NATO, în conditiile stabilite prin lege.
Art. 28. - (1) Accesul la informatii secrete de stat este permis numai
în baza unei autorizatii scrise, eliberate de conducătorul persoanei juridice
care detine astfel de informatii, după notificarea prealabilă la Oficiul
Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat.
(2) Autorizatia se eliberează pe niveluri de secretizare, prevăzute la
art. 15 lit. f), în urma verificărilor efectuate cu acordul scris al persoanei
în cauză asupra acesteia.
Persoanele juridice, cu exceptia celor prevăzute la art. 25 alin. (2) si
(3), notifică Oficiului Registrului National al Informatiilor Secrete de Stat
eliberarea autorizatiei de acces.
(3) Accesul la informatiile clasificate NATO se face în baza eliberării
de către Autoritatea Natională de Securitate a autorizatiilor si certificatelor
de securitate, după efectuarea verificărilor de securitate de către
institutiile abilitate.
(4) Durata de valabilitate a autorizatiei este de până la 4 ani; în
această perioadă verificările pot fi reluate oricând.
(5) Neacordarea autorizatiei sau retragerea motivată aacesteia determină
de drept interdictia de acces la informatii secrete de stat.
Art. 29. - Conducătorii agentilor economici sau ai altor persoane
juridice de drept privat, precum si persoanele fizice cărora le-au fost
încredintate informatii secrete de stat, în cadrul raporturilor de colaborare,
au obligatia să respecte prevederile legale privind protectia acestora.
Art. 30. - Accesul cetătenilor străini, al cetătenilor români care au si
cetătenia altui stat, precum si al persoanelor apatride la informatiile secrete
de stat si în locurile în care se desfăsoară activităti si se expun obiecte sau
se execută lucrări din această categorie este permis numai în situatiile si în
conditiile stabilite prin tratatele internationale la care România este parte
sau prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL III
Informatii secrete de serviciu
Art. 31. - (1) Informatiile secrete de serviciu se stabilesc de
conducătorul persoanei juridice, pe baza normelor prevăzute prin hotărâre a
Guvernului.
(2) Informatiile prevăzute la alin. (1) vor purta pe fiecare pagină si
mentiunea “personal”, când sunt destinate strict unor persoane anume
determinate.
(3) Dispozitiile art. 28 se aplică în mod corespunzător în domeniul
informatiilor secrete de serviciu.
(4) Neglijenta în păstrarea informatiilor secrete de serviciu atrage,
potrivit legii penale, răspunderea persoanelor vinovate.
Art. 32. - Conducătorii autoritătilor si institutiilor publice, ai
agentilor economici cu capital integral sau partial de stat si ai altor
persoane juridice de drept public ori privat sunt obligati să stabilească
informatiile care constituie secrete de serviciu si regulile de protectie a
acestora, să coordoneze activitatea si să controleze măsurile privitoare la
păstrarea secretului de serviciu, potrivit competentelor, în conformitate cu
normele stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Art. 33. - Este interzisă clasificarea ca secrete de serviciu a informatiilor care, prin natura sau continutul lor, sunt destinate să asigure informarea cetătenilor asupra unor probleme de interes public sau personal, pentru favorizarea ori acoperirea eludării legii sau obstructionarea justitiei.
CAPITOLUL IV
Atributiile Serviciului Român de Informatii
Art. 34. - În vederea coordonării activitătii si exercitării controlului
asupra măsurilor privitoare la protectia informatiilor clasificate din sfera sa
de competentă, Serviciul Român de Informatii are următoarele atributii
principale:
a) elaborează, în colaborare cu autoritătile publice, standardele
nationale pentru informatiile clasificate si obiectivele de implementare a
acestora;
b) supraveghează actiunile întreprinse de autoritătile publice pentru
aplicarea prevederilor prezentei legi;
c) acordă aviz de specialitate asupra programelor de prevenire a
scurgerilor de informatii clasificate, întocmite de autoritătile si
institutiile publice, regiile autonome si societătile comerciale detinătoare de
asemenea informatii;
d) verifică modul în care sunt respectate si aplicate normele legale
privind protectia informatiilor clasificate de către autoritătile si
institutiile publice;
e) realizează la fata locului verificări si revizuiri de programe care
vizează protectia informatiilor clasificate;
f) conlucrează cu Oficiul Registrului National al Informatiilor Secrete
de Stat si cu Autoritatea Natională de Securitate în toate problemele privind
aplicarea prezentei legi;
g) acordă sprijin pentru stabilirea obiectivelor si a locurilor care
prezintă importantă deosebită pentru protectia informatiilor clasificate, la
cererea conducătorilor autoritătilor si institutiilor publice, a agentilor
economici si a persoanelor juridice de drept privat, si supune spre aprobare
Guvernului evidenta centralizată a acestora;
h) organizează si răspunde, potrivit dispozitiilor legale, de
colectarea, transportul si distribuirea în tară a corespondentei cu caracter
secret de stat si a corespondentei oficiale cu caracter secret de serviciu;
i) analizează si stabileste măsurile în legătură cu reclamatiile sau cu
sugestiile legate de modul în care sunt aplicate programele de protectie a
informatiilor clasificate;
j) constată nerespectarea normelor privind protectia informatiilor
clasificate si aplică sanctiunile contraventionale prevăzute de lege, iar atunci
când faptele constituie infractiuni, sesizează organele de urmărire penală.
Art. 35. - Serviciul Român de Informatii este obligat să informeze Parlamentul si Consiliul Suprem de Apărare a Tării, anual si ori de câte ori se impune, sau la cererea acestor autorităti, în legătură cu constatările si concluziile rezultate din activitatea desfăsurată pentru protectia informatiilor clasificate din sfera sa de competentă.
CAPITOLUL V
Obligatii, răspunderi si sanctiuni
Art. 36. - (1) Persoanele fizice cărora le-au fost încredintate
informatii clasificate sunt obligate să asigure protectia acestora, potrivit
legii, si să respecte prevederile programelor de prevenire a scurgerii de
informatii clasificate.
(2) Obligatiile prevăzute la alin. (1) se mentin si după încetarea
raporturilor de muncă, de serviciu sau profesionale, pe întreaga perioadă a
mentinerii clasificării informatiei.
(3) Persoana care urmează să desfăsoare o activitate sau să fie
încadrată într-un loc de muncă ce presupune accesul la informatii clasificate
va prezenta conducătorului unitătii un angajament scris de păstrare a
secretului.
Art. 37. - (1) Autoritătile publice, precum si celelalte persoane
juridice care detin sau cărora le-au fost încredintate informatii secrete de
stat sau informatii secrete de serviciu vor asigura fondurile necesare în
vederea îndeplinirii obligatiilor care le revin, precum si luării măsurilor necesare
privitoare la protectia acestor informatii.
(2) Răspunderea privind protectia informatiilor clasificate revine
conducătorului autoritătii sau institutiei publice ori altei persoane juridice
detinătoare de informatii, după caz.
Art. 38. - (1) Informatiile secrete de stat se transmit, se transportă
si se stochează în conditiile stabilite de lege.
(2) Este interzisă transmiterea informatiilor secrete de stat prin cablu
sau eter, fără a se folosi mijloace specifice cifrului de stat sau alte
elemente criptografice stabilite de autoritătile publice competente.
Art. 39. - (1) Încălcarea normelor privind protectiainformatiilor clasificate
atrage răspunderea disciplinară, contraventională, civilă sau penală, după caz.
(2) Persoanele încadrate în serviciile de informatii si sigurantă sau
ale armatei, aflate în serviciul relatiilor externe, precum si cele special
însărcinate cu protectia informatiilor secrete de stat, vinovate de
deconspirări voluntare ori de acte de neglijentă care au favorizat divulgarea
ori scurgerea informatiilor secrete, îsi pierd irevocabil calitatea.
Art. 40. - (1) Contraventiile la normele privind protectia informatiilor
clasificate se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(2) Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor
juridice.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Art. 41. - (1) În cadrul autoritătilor, institutiilor publice si al
agentilor economici care detin informatii clasificate se organizează
compartimente speciale pentru evidenta, prelucrarea, procesarea, păstrarea,
manipularea si multiplicarea acestora, în conditii de sigurantă.
(2) Compartimentele speciale prevăzute la alin. (1) se subordonează
conducătorului autoritătii sau institutiei publice ori al agentului economic.
Art. 42. - În termen de 60 de zile de la data publicării prezentei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I, Guvernul va stabili prin hotărâre:
a) clasificările informatiilor secrete de stat si normele privind
măsurile minime de protectie în cadrul fiecărei clase;
b) regulile generale privind evidenta, întocmirea, păstrarea,
procesarea, multiplicarea, manipularea, transportul, transmiterea si
distrugerea informatiilor secrete de stat;
c) obiectivele, sectoarele si locurile care prezintă importantă
deosebită pentru protectia informatiilor secrete de stat;
d) obligatiile si răspunderile autoritătilor si institutiilor publice si
ale agentilor economici, ale altor persoane juridice, pentru protectia
informatiilor secrete de stat;
e) normele privind accesul la informatiile clasificate, precum si
procedura verificărilor de securitate;
f) conditiile de fotografiere, filmare, cartografiere si executare a
unor lucrări de arte plastice în obiective sau locuri care prezintă importantă
deosebită pentru protectia informatiilor secrete de stat;
g) regulile privitoare la accesul străinilor la informatiile secrete de
stat;
h) alte norme necesare aplicării prezentei legi.
Art. 43. - Prezenta lege va intra în vigoare la 60 dezile de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 44. - (1) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă
Legea nr. 23/1971 privind apărarea secretului de stat în România, publicată în
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 157 din 17 decembrie 1971, Hotărârea Consiliului
de Ministri nr. 19/1972 privind unele măsuri în legătură cu apărarea secretului
de stat, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 5 din 14 ianuarie 1972,
precum si orice alte dispozitii contrare.
(2) Pe aceeasi dată expresia “secrete de stat” din continutul
actelor normative în vigoare se va înlocui cu sintagma “informatii secrete
de stat”.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 26
februarie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 8 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 12 aprilie
2002.
Nr. 182.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind protectia informatiilor clasificate
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind protectia informatiilor
clasificate si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 12 aprilie
2002.
Nr. 284.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
supunerea spre ratificare Parlamentului a Acordului privind transportul
international ocazional de călători cu autocarul si autobuzul (Acordul INTERBUS),
semnat de România la Bruxelles la 2 octombrie 2000
În temeiul
prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 99 din Constitutia României, precum
si ale art. 1 si 4 din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea
tratatelor, la propunerea Guvernului, potrivit Hotărârii nr. E 124 din 28
martie 2002,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se supune spre ratificar Parlamentului Acordul privind
transportul international ocazional de călători cu autocarul si autobuzul
(Acordul INTERBUS), semnat de România la Bruxelles la 2 octombrie 2000, si se
dispune publicarea prezentului decret în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României,
contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti, 9 aprilie
2002.
Nr. 280.
ACTE
ALE CASEI NATIONALE DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
SI ALE COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMÂNIA
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 86 din 19 martie 2002 |
COLEGIUL MEDICILOR DIN ROMÂNIA Nr. 1.108 din 20 martie 2002 |
privind
modificarea anexei nr. 5 la Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurări
de Sănătatesi al presedintelui Colegiului Medicilor din România nr.
604/4.188/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul
sistemului asigurărilor sociale de sănătate în asistenta medicală primară
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si presedintele
Colegiului Medicilor din România,
în temeiul prevederilor:
- Legii asigurărilor sociale de sănătate nr. 145/1997, cu modificările
si completările ulterioare;
- Legii nr. 74/1995 privind exercitarea profesiunii de medic,
înfiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din România, cu
modificările si completările ulterioare;
- art. 18 lit. h) din Statutul Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
aprobat prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr.
37/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 154 din 29
martie 2001, cu modificările si completările ulterioare,
emit următorul ordin:
Art. I. - Anexa nr. 5 la Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate si al presedintelui Colegiului Medicilor din România nr.
604/4.188/2001 pentruaprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile
acordării asistentei medicale în cadrul sistemului asigurărilor sociale de
sănătate în asistenta medicală primară, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 852 din 29 decembrie 2001, se modifică si se
completează după cum urmează:
- La punctul I “Analize de sânge” – “Biochimie” se introduce pozitia
nr. 19 cu următorul cuprins:
“19. Testare HIV (pentru gravide)”
Art. II. - Prevederile prezentului ordin sunt valabile pentru anul 2002.
Art. III. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, prof. univ. dr. Eugeniu Turlea |
p. Presedintele Colegiului Medicilor din România, dr. Radu Beloiu |
Avizat Ministerul Sănătătii si Familiei Daniela Bartos |