MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 272 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 23 aprilie 2002
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
227. - Hotărâre pentru acceptarea Deciziei nr.
1/2001 a Comitetului mixt România-A.E.L.S. privind modificarea Protocolului B
la Acordul dintre România si statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb
(A.E.L.S.), semnat la Geneva la 10 decembrie 1992
371. - Hotărâre pentru aprobarea Memorandumului de
întelegere dintre autoritătile aeronautice din Republica Cehă, Republica
Ungară, România si Republica Slovacă privind cooperarea si reprezentarea în
Consiliul Organizatiei Aviatiei Civile Internationale (OACI), semnat la Praga
la 16 ianuarie 2002
Memorandum de întelegere între autoritătile aeronautice din Republica
Cehă, Republica Ungară, România si Republica Slovacă privind cooperarea si
reprezentarea în Consiliul OACI
373. - Hotărâre privind organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie
Comunală - A.N.R.S.C.
374. - Hotărâre privind aprobarea categoriilor de
cheltuieli si a obiectivelor pentru înlăturarea efectelor unor calamităti
naturale produse în judetele Alba, Bacău, Bihor, Botosani, Buzău, Harghita,
Hunedoara, Maramures, Mures, Olt, Sălaj, Suceava, Tulcea si Vrancea
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
acceptarea Deciziei nr. 1/2001 a Comitetului mixt România-A.E.L.S. privind
modificarea Protocolului B la Acordul dintre România si statele Asociatiei
Europene a Liberului Schimb (A.E.L.S.), semnat la Geneva la 10 decembrie 1992
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si având în
vedere prevederile art. 36 din Acordul dintre România si statele Asociatiei Europene
a Liberului Schimb, ratificat prin Legea nr. 19/1993,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se acceptă Decizia nr. 1/2001 a Comitetului mixt
România-A.E.L.S., adoptată la 22 decembrie 2001, privind modificarea
Protocolului B la Acordul dintre România si statele Asociatiei Europene a Liberului
Schimb (A.E.L.S.), semnat la Geneva la 10 decembrie 1992 si ratificat prin
Legea nr. 19/1993, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 7 martie
2002.
Nr. 227.
*) Anexa se publică
ulterior.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Memorandumului de întelegere dintre autoritătile aeronautice din
Republica Cehă, Republica Ungară, România si Republica Slovacă privind
cooperarea si reprezentarea în Consiliul Organizatiei Aviatiei Civile
Internationale (OACI), semnat la Praga la 16 ianuarie 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 5
din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Memorandumul de întelegere dintre autoritătile
aeronautice din Republica Cehă, Republica Ungară, România si Republica Slovacă
privind cooperarea si reprezentarea în Consiliul Organizatiei Aviatiei Civile
Internationale (OACI), semnat la Praga la 16 ianuarie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Bucuresti, 18 aprilie
2002.
Nr. 371.
MEMORANDUM DE ÎNTELEGERE*)
între autoritătile aeronautice din Republica Cehă, Republica Ungară, România
si Republica Slovacă privind cooperarea si reprezentarea în Consiliul OACI
*) Traducere.
I. Obiectivele si rotatia
1. Autoritătile aeronautice ale Republicii Cehe, Republicii Ungare,
României si Republicii Slovace, denumite în continuare Grupul de Rotatie
Central European (CERG), vor coopera îndeaproape în scopul cresterii
sanselor acestora pentru o reprezentare continuă în Consiliul OACI, precum si
pentru reprezentarea în alte organisme permanente ale OACI.
2. Va exista o rotatie a candidaturii la Consiliul OACI pentru perioade
de 3 ani, în ordine alfabetică în limba engleză (începând cu Republica Cehă în
anul 2001, adică ordinea de rotatie va fi următoarea: Republica Cehă, Republica
Ungară, România, Republica Slovacă). Ceilalti membri ai CERG vor acorda un
sprijin activ acestei candidaturi.
3. În cazul în care CERG va fi extins cu un nou membru, în baza
aprobării unanime a membrilor CERG existenti, rândul acestuia la rotatie va
urma după ce rotatia membrilor CERG existenti va fi încheiată.
4. În cazul în care statul unui membru al CERG nu va fi ales în
Consiliul OACI, perioada sa de rotatie va fi considerată încheiată si cu ocazia
următoarelor alegeri următorul stat membru, în conformitate cu principiul
rotatiei, trebuie să îsi pregătească candidatura. Acest membru va prelua mutatis
mutandis responsabilitătile aplicabile ale membrului al cărui stat nu a
reusit să fie ales în Consiliul OACI si va organiza prima întâlnire a CERG în
termen de 60 de zile de la Adunarea OACI.
5. Dacă statul unui membru al CERG nu doreste să folosească
posibilitatea de a-si depune candidatura pentru alegerile în Consiliul OACI, se
va considera ca o rotatie încheiată si următorul membru, în conformitate cu
paragraful 2, va deveni candidat.
6. Nominalizarea finală a statului candidat al unui membru al CERG
trebuie să fie decisă cu cel putin un an înainte de a avea loc alegerile în
Consiliul OACI (luna septembrie).
7. O exceptie de la rotatia alfabetică se poate conveni în unanimitate.
După ce această perioadă este încheiată, succesiunea alfabetică originară,
conform paragrafelor 2, 4 si 5, va continua să fie aplicată.
II. Cooperarea
8. Cooperarea va include schimbul de informatii, consultarea si
coordonarea.
9. Se vor organiza întâlniri de două ori pe an, pentru a discuta orice
subiecte legate de cooperare, rapoarte ale sesiunilor trecute ale Consiliului
OACI si un program de lucru pentru următoarea sesiune a acestuia, precum si
orice alt subiect legat de activitătile organismelor permanente sau temporare
ale OACI. Este de dorit ca prezenta să fie la nivel de director general al
aviatiei civile, cu participarea reprezentantului în Consiliul OACI si a
persoanelor de legătură pe probleme OACI.
10. Presedintia si organizarea acestor întâlniri vor apartine membrului
CERG al cărui stat este în acel moment membru al Consiliului OACI.
11. În scopul întelegerii problemelor avute în vedere într-o anumită
perioadă, reprezentantul (delegatia) în Consiliul OACI va distribui membrilor
CERG programele de lucru ale:
- Consiliului OACI;
- Comisiei pentru navigatie aeriană;
- Comitetului pentru transport aerian;
- Comitetului pentru sprijin comun;
- Comitetului financiar
si sumarul progreselor înregistrate în cadrul organismelor mentionate
mai sus.
12. Fiecare membru al CERG trebuie să numească o persoană de legătură.
Persoana de legătură va răspunde de evolutia tuturor aspectelor avute în vedere
de către OACI si va fi în contact de lucru cu reprezentantul în Consiliul OACI.
13. Reprezentantul va exprima si va sustine în Consiliul OACI opinia
membrilor CERG în calitatea sa de stat ales. Totusi, dacă punctele de vedere
coordonate nu au fost stabilite/elaborate în mod clar sau dacă opiniile
membrilor CERG diferă, acesta va exprima pozitia statului său fără a compromite
pozitiile celorlalti membri ai CERG.
14. Ar fi de dorit să existe o coordonare în scris a punctelor de vedere
în cazul subiectelor urgente. În acest scop reprezentantul va trimite toate
mesajele necesare autoritătii sale aeronautice, unde persoana de legătură se va
ocupa de distribuirea acestora către celelalte persoane de legătură.
Respectivele comentarii ale unui membru al CERG vor fi transmise direct
reprezentantului la Montreal, împreună cu o copie de pe acestea către toate
persoanele de legătură.
15. Reprezentantul poate fi solicitat să sprijine sau să faciliteze
contacte ori alte aranjamente ale unui membru al CERG cu Secretariatul OACI.
Orice documentatie suplimentară, transmiterea prin postă si alte costuri se vor
face pe cheltuiala membrului CERG solicitant.
III. Biroul de la Montreal
16. Delegatia de la Montreal este alcătuită din reprezentantul în
Consiliul OACI si de oricare posibil colaboratori ai reprezentantului în
Consiliul OACI. Biroul mai cuprinde personalul permanent pentru activitatea de
secretariat, care asigură sprijinul administrativ pentru reprezentant si
colaboratori si comunicarea între membrii CERG si OACI.
17. Statul membrului CERG care are un loc în Consiliul OACI va
administra biroul si va plăti cheltuielile pentru întretinerea si functionarea
biroului, precum si costurile pentru mentinerea reprezentantului la Montreal.
18. Biroul va fi prevăzut cu echipamentul de birou necesar, inclusiv un
fax, un copiator si un computer. O sală de conferinte pentru maximum 8 persoane
va fi pusă la dispozitie, cu conditia unei cereri prealabile.
19. De asemenea, facilitătile biroului vor fi la dispozitia delegatiilor
sau expertilor aflati în vizită. Vizitatorul va primi toată asistenta posibilă
pe parcursul misiunii sale temporare. Orice asigurare a aranjamentelor
specifice cu caracter ospitalier se va face pe cheltuiala delegatiei
vizitatoare.
20. Orice stat al unui membru CERG poate desemna în delegatia de la
Montreal un colaborator al reprezentantului în Consiliul OACI, cu
consimtământul statului reprezentant în acesta. Va fi de dorit ca statul unui
membru CERG, care a luat decizia, în conformitate cu paragraful 6, de a candida
la alegeri pentru a prelua locul CERG în Consiliul OACI, să fie reprezentat în
delegatia de la Montreal cu aproximativ un an înainte de data alegerilor. Cheltuielile
legate de această reprezentare vor fi suportate de către statul care a făcut
nominalizarea.
IV. Prevederi generale
21. Orice propunere de amendament la acest memorandum de întelegere va
fi comunicată membrului CERG al cărui stat are un loc în Consiliul OACI. O
actiune cu privire la această propunere va fi întreprinsă prin corespondentă
sau nu mai târziu de cea mai apropiată întâlnire, în conformitate cu paragraful
9 al prezentului memorandum de întelegere. Amendamentul va intra în vigoare
după ce va fi aprobat de către toti membrii CERG.
22. Orice membru CERG, cu exceptia celui al cărui stat este ales în
Consiliul OACI, îsi poate încheia participarea la CERG printr-o înstiintare
scrisă către toate statele membrilor CERG. O astfel de încheiere a participării
va intra în vigoare după 30 de zile de la data indicată pe înstiintarea de
încheiere.
23. Prezentul memorandum de întelegere va intra în vigoare pentru
fiecare membru CERG prin semnarea de către reprezentantul autorizat al
autoritătii sale aeronautice si, în cazul României, după îndeplinirea
procedurilor specifice prevăzute de legislatia română în vigoare.
24. Membrii CERG vor folosi toate ocaziile pentru a evidentia existenta
CERG si dorinta acestuia de a fi reprezentat în Consiliul OACI. În mod special,
în cursului anului în care au loc alegerile pentru Consiliul OACI acestia vor
avea în vedere necesitatea promovării statului sau persoanei care va fi
candidat în numele CERG.
25. Prezentul memorandum de întelegere înlocuieste memorandumul de
întelegere anterior, semnat la Praga la 3 noiembrie 1993. Încheiat la Praga la
16 ianuarie 2002, în patru exemplare originale în limba engleză, toate
exemplarele fiind egal autentice.
Pentru autoritătile aeronautice din:
Republica Cehă
Republica Ungară
România
Republica Slovacă
privind
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodărie Comunală - A.N.R.S.C.
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 23
alin. (6) din Legea nr. 326/2001 privind serviciile publice de gospodărie
comunală, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Autoritatea Natională de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodărie Comunală, denumită în continuare A.N.R.S.C., este
institutie publică de interes national cu personalitate juridică, se
organizează si functionează în coordonarea Ministerului Administratiei Publice
si are ca scop reglementarea, monitorizarea si controlul la nivel central al
activitătilor din sfera serviciilor publice de gospodărie comunală care
functionează în conditii de monopol natural.
(2) A.N.R.S.C. are sediul central în municipiul Bucuresti; structura
organizatorică a A.N.R.S.C. este prevăzută în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
(3) A.N.R.S.C. îsi exercită competentele si atributiile fată de toti
operatorii furnizori si/sau prestatorii de servicii publice de gospodărie
comunală, astfel cum au fost definite de lege, indiferent de forma de proprietate,
organizarea acestora si de modul în care este organizată si se desfăsoară
gestiunea serviciilor publice de gospodărie comunală în cadrul unitătilor
administrativ-teritoriale.
Art. 2. - (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale A.N.R.S.C.
se asigură integral din venituri extrabugetare obtinute, în conditiile legii,
din:
a) tarife pentru atestarea/autorizarea operatorilor furnizori/prestatori
de servicii publice de gospodărie comunală;
b) tarife pentru servicii de consultantă;
c) tarife pentru activitătile de pregătire si specializare profesională
a personalului operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice de
gospodărie comunală;
d) contributii ale operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice
de gospodărie comunală.
(2) Pentru desfăsurarea activitătii A.N.R.S.C. poate folosi mijloace
materiale si bănesti primite de la persoane fizice si juridice, în conditiile
legii.
(3) Contributiile operatorilor furnizori/prestatori de servicii publice
de gospodărie comunală se fixează în cuantum de până la 0,1% din valoarea
productiei facturate, pe baza unei grile de calcul care va fi aprobată prin
ordin al presedintelui A.N.R.S.C.
(4) Nivelul tarifelor prevăzute la alin. (1) se stabileste de
A.N.R.S.C., se aprobă prin ordin al ministrului administratiei publice în
fiecare an, în conditiile legii, si este dat publicitătii.
Art. 3. - (1) Numărul maxim de posturi în A.N.R.S.C.
este de 70, exclusiv presedintele.
(2) În cadrul A.N.R.S.C., prin ordin al presedintelui, se pot organiza
servicii, birouri si alte compartimente.
(3) În subordinea A.N.R.S.C. se organizează si functionează 8 agentii
teritoriale, ca servicii publice descentralizate, fără personalitate juridică.
(4) În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri
A.N.R.S.C. va elabora regulamentul de organizare si functionare propriu ce va
fi aprobat prin ordin al ministrului administratiei publice.
Art. 4. - A.N.R.S.C. elaborează si aplică sistemul de reglementări,
obligatoriu la nivel national, privind organizarea, coordonarea si functionarea
sectorului serviciilor publice de gospodărie comunală, precum si a pietei
acestor servicii, în conditii de eficientă, liberă concurentă si transparentă
pentru satisfacerea nevoilor utilizatorilor în conformitate cu standardele
europene.
Art. 5. - A.N.R.S.C. îsi desfăsoară activitatea în temeiul următoarelor
principii:
a) protejarea interesului utilizatorilor;
b) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu pentru toti operatorii
furnizori/prestatori de servicii publice de gospodărie comunală;
c) promovarea eficientei economice si a mecanismelor economiei de piată,
crearea si asigurarea unui mediu concurential si stimularea pătrunderii
capitalului privat în sfera serviciilor publice de gospodărie comunală;
d) promovarea formelor de gestiune delegată;
e) promovarea parteneriatului public privat si a asocierii
intercomunale;
f) descentralizarea serviciilor publice de gospodărie comunală;
g) promovarea si întărirea autonomiei locale;
h) corelarea cerintelor cu resursele;
i) protectia si conservarea mediului natural si/sau construit.
Art. 6. - (1) A.N.R.S.C. este învestită cu următoarele competente:
a) elaborarea proiectelor de acte normative pentru domeniul său de
activitate;
b) atestarea/autorizarea operatorilor furnizori/prestatori de servicii
publice de gospodărie comunală, indiferent de natura capitalului;
c) elaborarea metodologiilor de stabilire, ajustare si modificare a
preturilor si tarifelor pentru serviciile publice de gospodărie comunală;
d) avizarea si ajustarea nivelului preturilor si tarifelor serviciilor
publice de gospodărie comunală, în functie de evolutia inflatiei, a cursului de
schimb valutar, de modificarea structurii costurilor de productie si
distributie, precum si ca urmare a reorganizării operatorilor;
e) supravegherea desfăsurării licitatiilor pentru delegarea gestiunii
serviciilor;
f) avizarea proiectelor de acte normative elaborate de alte autorităti
ale administratiei publice centrale, care au implicatii si consecinte asupra
activitătilor din sfera serviciilor publice de gospodărie comunală;
g) organizarea sistemului informational national de culegere, prelucrare
si sinteză a datelor cu privire la serviciile publice de gospodărie comunală,
la infrastructura tehnicoedilitară aferentă acestora, precum si la activitatea
operatorilor, în vederea desfăsurării activitătii proprii si pentru furnizarea
de informatii altor autorităti centrale si/sau locale;
datele se dau publicitătii cu avizul ministrului administratiei publice,
în conditiile legii;
h) organizarea sistemului de coordonare, îndrumare si control în
teritoriu cu privire la modul de aplicare a Legii serviciilor publice de
gospodărie comunală nr. 326/2001, cu modificările ulterioare, a legislatiei
specifice fiecărui serviciu public, precum si la respectarea indicatorilor de
performantă a acestora;
i) organizarea revizuirii, elaborării, avizării si aprobării
standardelor, normativelor si prescriptiilor tehnice pentru domeniul
gospodăriei comunale si a controlului aplicării acestora;
j) asigurarea corelării si armonizării standardelor, normativelor si
prescriptiilor tehnice pentru domeniul gospodăriei comunale cu reglementările
existente în Uniunea Europeană;
k) elaborarea, potrivit legii, a reglementărilor organizatorice,
administrative, tehnice si economice vizând perfectionarea managementului si a
gestiunii serviciilor publice de gospodărie comunală, precum si a
reglementărilor-cadru privind raporturile dintre operatorii
furnizori/prestatori si utilizatorii serviciilor publice de gospodărie
comunală;
l) initierea actiunilor vizând perfectionarea cadrului legislativ si
institutional necesar întăririi capacitătii decizionale si manageriale a
autoritătilor administratiei publice locale în exercitarea atributiilor ce le
revin, potrivit legii, cu privire la înfiintarea, organizarea, coordonarea si
controlul furnizării/prestării serviciilor publice de gospodărie comunală si în
ceea ce priveste administrarea si exploatarea bunurilor proprietate publică
si/sau privată din infrastructura tehnico-edilitară a unitătilor
administrativ-teritoriale;
m) promovarea adoptării si impunerii unor criterii si indicatori de
performantă minimi privind calitatea si cantitatea serviciilor publice de
gospodărie comunală si alinierea acestora la nivelurile serviciilor acceptate în
Uniunea Europeană;
n) initierea unor programe de instruire si pregătire profesională
continuă pentru personalul propriu si pentru cel al operatorilor, precum si
pentru educarea si informarea utilizatorilor, inclusiv cu asistentă tehnică
străină;
o) anual prezintă Ministerului Administratiei Publice un raport cu
privire la starea serviciilor publice de gospodărie comunală si la activitatea
proprie;
p) colaborarea cu organizatii si autorităti similare din alte tări pe
linie de gospodărie comunală;
q) colaborarea cu autoritătile administratiei publice centrale si/sau
locale care au atributii în domeniul gospodăriei comunale sau în legătură cu
aceasta; atragerea organizatiilor profesionale si a societătii civile la
elaborarea si implementarea deciziilor privind sfera serviciilor de gospodărie
comunală.
(2) Competentele prevăzute la alin. (1) lit. i) si j) se realizează cu
respectarea reglementărilor în vigoare privind protectia mediului, specifice
fiecărui serviciu public de gospodărie comunală.
Art. 7. - (1) A.N.R.S.C. are următoarele atributii principale:
a) elaborează si supune aprobării Ministerului Administratiei Publice
regulamentul de organizare si functionare propriu si stabileste
responsabilitătile personalului, în conformitate cu dispozitiile legale în
vigoare;
b) elaborează si supune aprobării Ministerului Administratiei Publice,
în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
Regulamentul privind acordarea licentelor si a autorizatiilor în sectorul
serviciilor publice de gospodărie comunală, conditiile de suspendare, de
retragere sau de modificare a acestora, precum si Normele metodologice privind
calculul tarifelor aplicabile produselor si serviciilor publice de gospodărie
comunală si activitătilor cu caracter de monopol natural din domeniul său de
activitate;
c) aprobă contractele-cadru de achizitie si de vânzare a produselor si
serviciilor de gospodărie comunală;
d) elaborează, în conformitate cu prevederile legale, regulamentul de
constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementările emise
în domeniul său de activitate si îl supune aprobării Ministerului
Administratiei Publice;
e) elaborează metodologia de solutionare a neîntelegerilor
precontractuale privind furnizarea/prestarea serviciilor publice de gospodărie
comunală;
f) solicită operatorilor de servicii programe pentru îmbunătătirea
activitătii, în cazul în care prestatiile acestora nu corespund parametrilor
stabiliti în licenta de operare, respectiv în contractul de delegare a
gestiunii;
g) retrage licenta de operare în cazul în care operatorul de servicii
publice de gospodărie comunală refuză să ia măsuri în vederea îmbunătătirii
activitătii;
h) monitorizează, în conditiile legii, încheierea contractelor dintre
operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodărie comunală si
autoritătile administratiei publice locale, în vederea protejării intereselor
utilizatorilor;
i) limitează efectele caracterului de monopol natural al unor servicii
publice de gospodărie comunală si restrânge domeniile în care se manifestă
acestea, propunând măsuri de prevenire si eliminare a abuzului de pozitie
dominantă pe piată ori de câte ori constată nerespectarea reglementărilor cu
privire la concurentă si transparentă.
(2) A.N.R.S.C. îndeplineste orice alte atributii stabilite prin
reglementări legale în domeniul său de activitate.
(3) În exercitarea prerogativelor si competentelor sale A.N.R.S.C. emite
avize, instructiuni, reglementări si eliberează licente de atestare/autorizare
cu privire la obiectul său de activitate, precum si pentru alte activităti
prevăzute de lege.
Art. 8. - (1) Atestarea/autorizarea operatorilor furnizori/prestatori de
servicii publice de gospodărie comunală si eliberarea licentelor de operare în
domeniul de activitate specific fiecărui serviciu se fac în conformitate cu
Regulamentul privind acordarea licentelor si a autorizatiilor în sectorul
serviciilor publice de gospodărie comunală, care va cuprinde:
a) componenta comisiilor de atestare, corespunzătoare fiecărui serviciu
public de gospodărie comunală, si modul de organizare si functionare a
acestora;
b) criteriile tehnice si financiare pentru atestarea operatorilor si
emiterea licentelor de operare.
(2) Comisiile de atestare se organizează si functionează pe lângă
agentiile teritoriale ale A.N.R.S.C., care asigură activitatea de secretariat.
(3) Din comisiile de atestare fac parte si specialisti desemnati de
asociatiile profesionale ale operatorilor furnizori/prestatori de servicii
publice de gospodărie comunală.
Art. 9. - (1) Sediile, structura, atributiile, sarcinile si răspunderile
agentiilor teritoriale ale A.N.R.S.C. se stabilesc prin Regulamentul de
organizare si functionare al A.N.R.S.C.
(2) Înfiintarea si desfiintarea agentiilor teritoriale se aprobă prin
ordin al ministrului administratiei publice, la propunerea presedintelui
A.N.R.S.C., în conditiile legii.
(3) Prefectii împreună cu consiliile judetene, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor acorda sprijin A.N.R.S.C.
pentru asigurarea spatiilor necesare desfăsurării activitătii agentiilor sale
teritoriale.
Art. 10. - (1) A.N.R.S.C. este condusă de un presedinte a cărui functie
este asimilată celei de secretar de stat, numit de primul-ministru la
propunerea ministrului administratiei publice, în conditiile legii.
Presedintele este ajutat de un secretar general care este functionar public de
carieră, numit prin concurs sau prin examen, în conditiile legii.
(2) Presedintele reprezintă A.N.R.S.C. în relatiile cu tertii, persoane
fizice si juridice din tară si din străinătate.
(3) Calitatea de presedinte al A.N.R.S.C. este incompatibilă cu
exercitarea oricărei alte functii sau demnităti publice, cu exceptia
activitătii didactice din învătământul superior; presedintelui îi este
interzisă exercitarea, direct sau prin
persoane interpuse, a activitătilor de comert, precum si participarea la
administrarea sau la conducerea unor societăti comerciale, regii autonome sau a
unor organizatii cooperatiste.
(4) Presedintele este revocat de către autoritatea care l-a numit,
pentru încălcarea prevederilor prezentei hotărâri sau pentru condamnare penală
prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă.
(5) În exercitarea prerogativelor ce îi revin presedintele A.N.R.S.C.
emite ordine, decizii si instructiuni; presedintele A.N.R.S.C. este ordonator
principal de credite.
(6) Ordinele presedintelui A.N.R.S.C. cu caracter normativ pentru
domeniul serviciilor publice de gospodărie comunală se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(7) În cazul în care presedintele A.N.R.S.C., din diferite motive, nu
îsi poate exercita atributiile curente, îl deleagă pe secretarul general să
exercite aceste atributii, înstiintându-l pe ministrul administratiei publice
despre aceasta.
Art. 11. - (1) Presedintele A.N.R.S.C. emite ordine, potrivit
competentelor si atributiilor conferite de lege în domeniul serviciilor publice
de gospodărie comunală, cu privire la:
a) atestarea/autorizarea tuturor operatorilor furnizori/prestatori de
servicii publice de gospodărie comunală existenti în sector, precum si a celor care vor apărea ca urmare a
deschiderii pietei serviciilor;
b) culegerea de informatii privind activitatea operatorilor de servicii
publice de gospodărie comunală;
c) controlul documentelor si evidentelor operatorilor furnizori/prestatori
de servicii publice de gospodărie comunală;
d) stabilirea criteriilor si metodelor pentru calculul tarifelor si
preturilor în sectorul serviciilor publice de gospodărie comunală si a
mecanismului de ajustare a acestora în conditiile respectării contractelor de
delegare a gestiunii;
e) arbitrarea si solutionarea conflictelor dintre operatorii
furnizori/prestatori si utilizatorii serviciilor publice de gospodărie
comunală;
f) monitorizarea si controlul modului de respectare a obligatiilor si
responsabilitătilor asumate de părtile contractante prin contractele de
delegare a gestiunii cu privire la:
respectarea indicatorilor de performantă si a nivelurilor serviciilor,
ajustarea periodică a tarifelor conform formulelor de ajustare negociate la
încheierea contractelor de delegare a gestiunii, respectarea legii concurentei,
exploatarea eficientă si în conditii de sigurantă a sistemelor publice de
gospodărie comunală sau a altor bunuri apartinând patrimoniului public si/sau
privat al unitătilor administrativ-teritoriale afectate serviciilor, asigurarea
protectiei mediului si a domeniului public, asigurarea protectiei
utilizatorilor;
g) aprobarea strategiilor si a programelor de restructurare si
îmbunătătire a prestatiilor operatorilor, având ca obiectiv atingerea si
respectarea parametrilor stabiliti în licenta de operare, respectiv în
contractul de delegare a gestiunii;
h) retragerea licentelor de operare, în cazul în care operatorul de
servicii publice de gospodărie comunală refuză să ia măsuri de îmbunătătire a activitătii;
i) elaborarea procedurilor de licitatie si stabilirea cerintelor si
criteriilor de calificare, eligibilitate si selectie a operatorilor
furnizori/prestatori de servicii publice de gospodărie comunală care participă
cu oferte la licitatiile publice pentru atribuirea contractelor de delegare a
gestiunii;
j) stabilirea normelor tehnice si comerciale cu caracter obligatoriu la
nivel national, pentru operatorii din sector, necesare functionării eficiente
si transparente a serviciilor publice de gospodărie comunală;
k) controlul îndeplinirii ordinelor A.N.R.S.C. de către agentii
economici din sectorul serviciilor publice de gospodărie comunală si aplicarea
sanctiunilor în cazul nerespectării acestora;
l) orice alte atributii prevăzute de lege sau stabilite prin alte acte
normative în vigoare pentru domeniul său de activitate.
(2) Ordinele emise de presedintele A.N.R.S.C. în exercitarea
atributiilor sale pot fi atacate în contencios administrativ în termen de 30 de
zile de la data publicării lor.
Art. 12. - (1) Presedintele A.N.R.S.C. este asistat de un consiliu
consultativ; numărul, componenta, sarcinile, atributiile si remunerarea
membrilor consiliului se stabilesc prin Regulamentul de organizare si
functionare al A.N.R.S.C.
(2) Consiliul consultativ sprijină armonizarea intereselor operatorilor
din domeniul serviciilor publice de gospodărie comunală cu cele ale
utilizatorilor serviciilor publice de gospodărie comunală si cu cele ale
autoritătilor administratiei publice locale, evaluează impactul reglementărilor
A.N.R.S.C. si face propuneri de îmbunătătire a acestora.
(3) Consiliul se întruneste de regulă trimestrial sau la cererea
presedintelui A.N.R.S.C. pentru dezbaterea problemelor privind activitatea
institutiei.
Art. 13. - (1) Personalul A.N.R.S.C. este constituit din salariati
angajati pe bază de contract individual de muncă si din functionari publici.
(2) Atributiile, sarcinile si răspunderile individuale ale personalului
A.N.R.S.C. se stabilesc, pe baza regulamentului de organizare si functionare,
prin fisa postului semnată de seful ierarhic si de titular.
(3) Angajarea, avansarea, precum si modificarea sau încetarea
raporturilor de muncă ale personalului din aparatul propriu al A.N.R.S.C. se
aprobă prin ordin al presedintelui, în conditiile legii.
Art. 14. - Salarizarea personalului A.N.R.S.C. se stabileste în
conformitate cu reglementările în vigoare pentru institutiile publice finantate
integral din venituri extrabugetare.
Art. 15. - (1) A.N.R.S.C. întocmeste anual bugetul de venituri si
cheltuieli în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor Publice, care este supus spre aprobare ministrului administratiei
publice.
(2) Soldurile anuale rezultate din executia bugetului de venituri si
cheltuieli al A.N.R.S.C. rămân la dispozitia acesteia si se folosesc în anul
următor cu aceeasi destinatie.
Art. 16. - (1) Operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de
gospodărie comunală au obligatia de a pune la dispozitie A.N.R.S.C.
informatiile necesare pentru desfăsurarea în bune conditii a activitătii
acesteia.
(2) Furnizarea de informatii incomplete sau eronate constituie
contraventie si se sanctionează cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000
lei.
(3) Sanctiunea contraventională prevăzută la alin. (2) se aplică si persoanelor
juridice.
(4) Constatarea contraventiei prevăzute la alin. (2) si aplicarea
sanctiunilor se fac de către persoane împuternicite din cadrul A.N.R.S.C.
(5) Contraventiei prevăzute la alin. (2) îi sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 17. - Pentru îndeplinirea atributiilor sale A.N.R.S.C. colaborează
cu Consiliul Concurentei, Oficiul Concurentei si Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor, cu ministerele si cu alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale sau locale interesate, cu asociatiile
profesionale din domeniul gospodăriei comunale, cu asociatiile utilizatorilor,
cu operatorii furnizori/prestatori de servicii publice de gospodărie comunală,
cu agentii economici specializati care furnizează/prestează servicii pentru
sector si cu asociatiile patronale.
Art. 18. - Finantarea cheltuielilor pentru organizarea, dotarea si
functionarea A.N.R.S.C. în primele 6 luni de activitate se asigură din bugetul
aprobat pe anul 2002 Ministerului Administratiei Publice.
Art. 19. - Prezenta hotărâre intră în vigoare în termen de 30 de zile de
la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 18 aprilie
2002.
Nr. 373.
ANEXĂ
ORGANIGRAMA
Autoritătii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală
(Numărul maxim de
posturi = 70, exclusiv presedintele)
PRESEDINTE
CONSILIUL CONSULTATIV
Directia pregătirea personalului operatorilor si consultantă
în teritoriu
Directia pentru tarife si protectia utilizatorilor
Directia reglementări tehnice si promovarea eficientei economice
Directia pentru monitorizare contracte
Directia licente - autorizatii
Directia control
Serviciul audit intern
Serviciul juridic
Serviciul resurse umane
Serviciul informatic
Directia financiar, contabilitate, administrativ
Birou comunicare - mass-media si relatii cu publicul 8 agentii
teritoriale
SECRETAR GENERAL
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea categoriilor de cheltuieli si a obiectivelor pentru înlăturarea
efectelor unor calamităti naturale produse în judetele Alba, Bacău, Bihor,
Botosani, Buzău, Harghita, Hunedoara, Maramures, Mures, Olt, Sălaj, Suceava,
Tulcea si Vrancea
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României, ale art. 20
din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, cu modificările ulterioare,
ale art. 21 lit. b) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001,
precum si ale art. 11 din Legea nr. 189/1998 privind finantele publice locale,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă alocarea din Fondul de interventie la dispozitia
Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002, a sumei de 47.074,0
milioane lei, în vederea înlăturării efectelor calamitătilor naturale produse
de inundatii si căderile masive de zăpadă în judetele Alba, Bacău, Bihor,
Botosani, Buzău, Harghita, Hunedoara, Maramures, Mures, Olt, Sălaj, Suceava,
Tulcea si Vrancea, pentru finantarea unor lucrări urgente, conform anexelor nr.
1-3 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Din suma prevăzută la art. 1 se suplimentează cu 23.000,0
milioane lei bugetul pe anul 2002 al Ministerului Apelor si Protectiei Mediului
la capitolul 64.01 “Mediu si ape” titlul “Cheltuieli de capital”, iar cu suma
de 24.074,0 milioane lei, bugetele locale.
(2) Bugetele locale se majorează la capitolul “Venituri cu destinatie
specială” subcapitolul “Venituri din fondul de interventie”, respectiv la
capitolul “Cheltuieli cu destinatie specială” subcapitolul “Cheltuieli din
fondul de interventie”, iar utilizarea sumei se face de către ordonatorii
principali de credite, potrivit prevederilor legale, din sumele puse la
dispozitie prin organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.
Art. 3. - Elaborarea documentatiilor tehnico-economice si executia
lucrărilor se vor contracta de către beneficiari astfel: lucrările prevăzute în
anexa nr. 1, de Compania Natională “Apele Române” - S.A. aflată sub autoritatea
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, iar cele prevăzute în anexele nr. 2
si 3, de ordonatorii principali de credite, avându-se în vedere prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile publice,
aplicabile în situatie de fortă majoră.
Art. 4. - (1) Până la aprobarea documentatiei tehnico-economice,
potrivit legii, se aprobă deschiderea finantării si începerea executiei
lucrărilor pe bază de liste de lucrări estimate cantitativ si valoric.
(2) Decontarea lucrărilor executate se va face pe baza situatiilor de
lucrări executate si însusite de beneficiar.
(3) Elaborarea si aprobarea documentatiilor tehnico-economice se vor
face în termen de maximum 3 luni de la data publicării prezentei hotărâri în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă
modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat si în bugetul
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului pe anul 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Ioan Jelev,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 18 aprilie
2002.
Nr. 374.
ANEXA Nr. 1
CHELTUIELI SI OBIECTIVE
pentru înlăturarea efectelor unor calamităti naturale produse în
judetele Bihor, Harghita, Hunedoara, Mures, Olt si Sălaj
Nr. crt. |
Denumirea obiectivului |
Valoarea (milioane lei) |
|
CHELTUIELI DE
CAPITAL - TOTAL, din care: |
23.000 |
Judetul Bihor |
|
|
1. |
Acumulare
nepermanentă Ginta, pe râul Crisul Negru |
1.000 |
2. |
Amenajare Valea
Cârpestii Mici pe râul Crisul Negru, acumulare nepermanentă |
2.000 |
3. |
Amenajare râul
Crisul Repede |
3.000 |
TOTAL JUDET: |
|
6.000 |
|
Judetul Harghita |
|
|
Lucrări de
regularizare a albiei râului Mures, pe cursul ce străbate orasul Toplita |
3.000 |
TOTAL JUDET: |
|
3.000 |
|
Judetul Hunedoara |
|
|
Lucrări de regularizare
a râului Dobra în zona localitătilor Mihăiesti, Roscani si Dobra, comuna
Dobra |
3.000 |
TOTAL JUDET: |
|
3.000 |
|
Judetul Mures |
|
|
Amenajări
hidrotehnice în bazinul hidrografic Gurghiu |
5.000 |
TOTAL JUDET: |
|
5.000 |
|
Judetul Olt |
|
1. |
Regularizarea si
consolidarea malurilor râului Oltet, comuna Dobrun |
2.000 |
|
|
|
2. |
Regularizarea
pâraielor Rosu si Barza, comuna Dobrun |
1.000 |
TOTAL JUDET: |
|
3.000 |
|
Judetul Sălaj |
|
|
Amenajarea complexă
Craidorolt-Vârsolt, sector Bobota (consolidări de mal, praguri de fund,
refacerea digului) |
3.000 |
TOTAL JUDET: |
|
3.000 |
ANEXA Nr. 2
LISTA
cuprinzând lucrările urgente de refacere
Nr. crt. |
Denumirea
obiectivului |
Valoarea (milioane lei) |
TOTAL, din care: |
|
16.094 |
|
Judetul Alba |
|
|
Orasul Zlatna -
refacere drum comunal DC 174 |
874 |
TOTAL JUDET: |
|
874 |
|
Judetul Bacău |
|
|
Comuna Rosiori -
refacerea acoperisului Scolii generale din satul Poieni |
900 |
TOTAL JUDET: |
|
900 |
|
Judetul Botosani |
|
|
Comuna Todireni -
pod pe drumul comunal DC 39A, peste
râul Sitna |
4.000 |
TOTAL JUDET: |
|
4.000 |
|
Judetul Buzău |
|
|
Comuna Smeeni -
refacerea acoperisului spitalului
rural |
320 |
TOTAL JUDET: |
|
320 |
REPARTIZAREA
sumei de 7.980 milioane lei pentru lucrări operative de
înlăturare a efectelor unor calamităti naturale produse în judetele Alba,
Maramures, Tulcea si Vrancea
Nr. crt. |
Denumirea obiectivului |
Valoarea (milioane lei) |
1. |
Consiliul Judetean
Alba |
200 |
2. |
Consiliul Judetean
Maramures |
2.480 |
3. |
Consiliul Judetean
Tulcea |
4.000 |
4. |
Consiliul Judetean
Vrancea |
1.300 |
TOTAL: |
|
7.980 |
TOTAL, din care: |
|
16.094 |
|
Judetul Alba |
|
|
Orasul Zlatna -
refacere drum comunal DC 174 |
874 |
TOTAL JUDET: |
|
874 |
|
Judetul Bacău |
|
|
Comuna Rosiori -
refacerea acoperisului Scolii generale din satul Poieni |
900 |
TOTAL JUDET: |
|
900 |
|
Judetul Botosani |
|
|
Comuna Todireni -
pod pe drumul comunal DC 39A, peste râul Sitna |
4.000 |
TOTAL JUDET: |
|
4.000 |
|
Judetul Buzău |
|
|
Comuna Smeeni -
refacerea acoperisului spitalului rural |
320 |
TOTAL JUDET: |
|
320 |
|
Judetul
Suceava
|
|
1. |
Comuna Valea
Moldovei - refacere pod din beton armat peste râul Moldova |
3.000 |
2. |
Consiliul judetean -
consolidare pod pe DJ 175 în comuna Izvoarele Sucevei |
1.100 |
3. |
Orasul Gura
Humorului - refacere pod din beton armat peste râul Moldova |
2.200 |
4. |
Consiliul judetean -
consolidare pod pe DJ 177 în comuna Mănăstirea Humorului |
1.400 |
5. |
Consiliul judetean -
refacere drum judetean DJ 178E în comuna Cacica |
1.000 |
6. |
Consiliul judetean -
consolidare drum judetean DJ 175B în comuna Pojorâta |
970 |
7. |
Consiliul judetean -
refacere drum judetean DJ 178 în comuna Drăgoiesti |
330 |
TOTAL JUDET: |
|
10.000 |