MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 566 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 1 august 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 200 din 4 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din
Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii în unitătile
socialiste de stat
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
6. - Regulament privind regimul
rezervelor minime obligatorii
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 4 iulie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 1/1970
privind organizarea si disciplina muncii în unitătile socialiste de stat
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida- judecător
Gabriela Ghită - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea
si disciplina muncii în unitătile socialiste de stat,exceptie ridicată de
Stefan Zaitîn Dosarul nr. 6.446/1999 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia
civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul si în Dosarul nr.
41C/2002 având în vedere că obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate de Ioan Obada în Dosarul nr. 9.156/2001 al Tribunalului Suceava -
Sectia civilă este identic cu cauza mentionată.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt
îndeplinite conditiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr.
47/1992, republicată si al art.164 alin.1 si 2 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea Dosarului nr. 41 C/2002 la Dosarul nr. 39 C/2002, care este
primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca neîntemeiată, invocând în
acest sens Decizia Curtii Constitutionale nr. 354/2001.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 19 decembrie 2001, pronuntată în
Dosarul nr. 6.446/2001 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia civilă, respectiv
prin Încheierea din 14 ianuarie2002, pronuntată în Dosarul nr. 9.156/2001 al Tribunalului
Suceava - Sectia civilă, Curtea Constitutională a fost sesizată cu exceptia de
neconstitutionalitatea prevederilor art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind
organizarea si disiplina muncii în unitătile socialiste de stat, exceptii
ridicate de Stefan Zait si, respectiv, de Ioan Obada.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate
de Stefan Zait se sustine că prevederile de lege criticateîncalcă principiul
egalitătii în drepturi a cetătenilor prevăzut la art. 16 alin. (1) din
Constitutie, întrucât “există dispozitii legale, prin care s-au instituit norme
diferite de acelea ale art. 16 din Legea nr. 1/1970, norme prin care
suspendarea din functie a unui salariat sau a unui functionar public se poate
face numai în conditii bine determinate, una dintre aceste conditii fiind fie
începerea urmăririi penale împotriva persoanei respective, fie punerea în
miscare a actiunii penale, ceea ce creează o vădită inegalitate între cetăteni,
întemeiată nu pe diferenta de situatie juridică a acestora, ci pe functia
detinută”. Totodată, se arată că prin suspendarea din functie a unei persoane,
în baza art. 16 din Legea nr. 1/1970, se instituie o prezumtie de vinovătie
împotriva acelei persoane, ceea ce contravine dispozitiilor art. 23 alin. (8)
din Legea fundamentală.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate
de Ioan Obada se arată că prevederile art. 16 din Legea nr. 1/1970 încalcă
dispozitiile art. 23 alin. (8) si ale art. 38 alin. (1) din Legea fundamentală,
deoarece aduc atingere dreptului la muncă si prezumtiei de nevinovătie.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia civilă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este întemeiată, deoarece dispozitiile de
lege criticate sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 16 alin.
(1), art. 23 alin. (8) si ale art. 38alin. (1). Se arată în acest sens că
dispozitiile art. 16 din Legea nr. 1/1970 “nu numai că încalcă prezumtia de
nevinovătie, instituită prin art. 23 alin. (8) din Constitutie, dar aduc si o
gravă îngrădire a dreptului la muncă, astfel cum este acesta garantat de art.
38 alin. (1) din Legea fundamentală, cu atât mai mult cu cât, pe timpul
suspendării din functie, contestatorului i s-a oferit un loc de muncă inferior
pregătirii sale profesionale”. De asemenea, se sutine că prevederile art. 16
din Legea nr. 1/1970 sunt discriminatorii, deoarece “suspendarea din functie a
celor mai multe categorii socio profesionale, a căror activitate este
reglementată de acte normative adoptate după 1989 (de exemplu: art. 59 din
Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si art.79 din Legea nr.188/1999
privind Statutul functionarilor publici), operează doar în conditiile în care
împotriva persoanelor ce fac parte din aceste categorii au fost declansate
proceduri judiciare, respectiv fie începereaurmăririi penale, fie punerea în
miscare a actiunii penale, nefiind suficientă existenta unei plângeri
prealabile”.
Tribunalul Suceava-Sectia civilă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens se arată
că situatia reglementată de art. 16 din Legea nr. 1/1970 nu încalcă prevederile
art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora dreptul la muncă nu poate fi
îngrădit, “deoarece salariatul are posibilitatea încadrării pe un alt post
într-o altă unitate sau chiar în aceeasi unitate”.
Totodată se consideră că dispozitiile art. 23 alin.
(8), referitoare la prezumtia de nevinovătie, nu au incidentă în cauză.
Potrivit dispozitiilor art.24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierile de sesizare au fost Communicate presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor arată că
nu se poateretine neconstitutionalitatea prevederilor legale criticate,
deoarece acestea nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate de autorii
exceptiei.
Guvernul apreciază că dispozitiile de lege
criticate sunt constitutionale si propune respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate. Se arată că art. 16 din Legea nr. 1/1970, care dispune
suspendarea contractului de muncă numai până la finalizarea plângerii penale,
nu încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 23 alin. (8) din Constitutie,
“întrucât pe perioada suspendării contractului de muncă, salariatul se poate
angaja într-o altă functie, fie la o altă unitate, fie chiar în aceeasi
unitate, dar pe o functie care să nu atragă incompatibilitatea în raport cu
fapta penală săvârsită”. De asemenea, se consideră că “prin dispozitia de lege
criticată nu se aduce atingere prezumtiei de nevinovătie prevăzute la art. 23
alin. (8) din Constitutie, deoarece suspendarea din functie a salariatului nu
are valoarea unei sanctiuni disciplinare, penale sau de altă natură, ci
reprezintă o măsură obligatorie, cu caracter preventiv, ce se impune a fi luată
de unitate împotriva salariatului în legătură cu care există bănuiala că ar fi
comis o faptă penală incompatibilă cu functia detinută”. În opinia exprimată
“art. 16 din Legea nr. 1/1970 nu încalcă nici principiul egalitătii cetătenilor
în fata legii, statuat în art. 16 alin. (1) din Constitutie, măsura suspendării
contractului de muncă fiind obligatorie pentru oricare salariat împotriva
căruia unitatea a formulat plângere penală sau a fost trimis în judecată pentru fapte penale”.
Presedintele Senatului nu a
transmis punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele: Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si
disciplina muncii în unitătile socialiste de stat, publicată în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 27 din 27 martie 1970, text care are următorul cuprins:
“În cazul în care unitatea a făcut plângere penală împotriva unui salariat
sau acesta a fost trimis în judecată pentru fapte penale, incompatibile cu
functia detinută, conducerea unitătii îl va suspenda din functie. Pe timpul
suspendării nu se plătesc drepturile de salariu.”
Textele constitutionale invocate de autorii exceptiei
sunt art. 16 alin. (1), art. 23 alin. (8) si art. 38 alin. (1), texte potrivit
cărora:
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 23 alin. (8):“Până la rămânerea definitivă a
hotărârii judecătoresti de condamnare, persoana este considerată nevinovată.”;
- Art. 38 alin. (1):“Dreptul la muncă nu poate fi
îngrădit. Alegerea profesiei si alegerea locului de muncă sunt libere.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată
că dispozitiile art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina
muncii în unitătile socialiste de stat nu contravin normelor constitutionale
invocate. Astfel, prevederile art. 16 din lege, în temeiul cărora formularea
plângerii penale împotriva unui salariat determină suspendarea acestuia din
functie, nu contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie, deoarece ele nu
creează un regim privilegiat pentru salariati, ci instituie un tratament
juridic diferit pentru cei care sunt trimisi în judecată pentru fapte penale
sau împotriva cărora s-a făcut o plângere penală.
Suspendarea din functie a acestor salariati este o
măsură legală care protejează unitatea (societate comercială, regie autonomă
etc.) fată de pericolul continuării activitătii ilicite si al extinderii
consecintelor periculoase ale unei fapte penale. De altfel, prin însăsi natura
sa, măsura suspendării din functie are un caracter provizoriu, ceea ce exclude
încălcarea prezumtiei de nevinovătie, consacrată la art. 23 alin. (8) din
Constitutie.
Totodată, raportarea dispozitiilor legale criticate la
prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie nu poate fi primită, deoarece
suspendarea din functie a unei persoane împotriva căreia s-a formulat o
plângere penală nu este de natură să îngrădească dreptul la muncă, în
conditiile în care persoana în cauză poate să îsi aleagă un alt loc de
muncă.Curtea a mai examinat constitutionalitatea dispozitiilor art. 16 din
Legea nr. 1/1970, prin raportare la aceleasi prevederi constitutionale, si, prin
Decizia nr. 354 din 19 decembrie 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 16 din 14 ianuarie 2002, a respins exceptia ca
neîntemeiată. Solutia si considerentele deciziei mentionate sunt valabile si în
prezenta cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură să determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate
înteeiată pe lipsa de corelare a dispozitiei legale în discutie cu alte norme
legale care reglementează aceeasi materie (art. 59 din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001 si art. 79 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici), Curtea observă că acestea nu intră sub incidenta
controlului de constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit.
c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, cu majoritate de voturi,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii în unitătile socialiste de stat, exceptie ridicată de Stefan Zait în Dosarul nr. 6.446/1999 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia civilă si de Ioan Obada în Dosarul nr. 9.156/2001 al Tribunalului Suceava - Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 4 iulie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind
regimul rezervelor minime obligatorii
Având în vedere dispozitiile art. 5 si 8 din Legea nr.
101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si
completările ulterioare, prevederile art. 38 din Legea bancară nr. 58/1998, cu
modificările si completările ulterioare, si ale art. 164 si 206 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de
credit, aprobată si modificată prin Legea nr. 200/2002, cu modificările si
completările ulterioare,
în temeiul art. 50 din Legea nr. 101/1998,
Banca Natională a României emite
prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Domeniul de aplicare
Art. 1. - Băncile, persoane juridice române,
sucursalele din România ale băncilor, persoane juridice străine, denumite în
continuare bănci, precum si casele centrale ale cooperativelor de credit
trebuie să mentină rezerve minime obligatorii în lei si în valută, în
conditiile prezentului regulament, în conturi deschise la Banca Natională a
României.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 2. - Termenii specifici utilizati în prezentul
regulament au următoarele acceptiuni:
a) rezervele minime obligatorii sunt
disponibilităti bănesti ale băncii/casei centrale a cooperativelor de credit,
în lei si în valută, păstrate în conturi deschise la Banca Natională a
României;
b) baza de calcul o constituie nivelul mediu,
pe perioada de observare, al elementelor de pasiv din bilantul băncilor
(cuprinzând ansamblul teritoriului national) si, respectiv, din bilantul
agregat al retelelor cooperatiste de credit, întocmit de casele centrale ale
cooperativelor de credit, asupra cărora se aplică rata rezervelor minime
obligatorii;
c) perioada de observare este intervalul de
timp pentru care se determină baza de calcul;
d) perioada de aplicare este intervalul de timp
în care trebuie mentinut în conturile deschise la Banca Natională a României
nivelul prevăzut al rezervelor minime obligatorii;
e) nivelul prevăzut al rezervelor minime
obligatorii reprezintă produsul dintre baza de calcul si rata rezervelor
minime obligatorii;
f) nivelul efectiv al rezervelor îl constituie
soldul mediu zilnic înregistrat de bancă/casă centrală a cooperativelor de
credit în contul în care se mentin rezervele minime obligatorii în perioada de
aplicare; determinarea soldului mediu zilnic se face luându-se în calcul
numărul de zile calendaristice din perioada de aplicare;
g) excedentul de rezerve îl reprezintă
diferenta pozitivă dintre nivelul efectiv si nivelul prevăzut al rezervelor
minime obligatorii;
h) deficitul de rezerve îl reprezintă diferenta
negativă dintre nivelul efectiv si nivelul prevăzut al rezervelor minime
obligatorii.
CAPITOLUL II
Regimul rezervelor minime obligatorii
SECTIUNEA 1
Baza de calcul a rezervelor minime
obligatorii
Art. 3. - (1) Baza de calcul a rezervelor minime obligatorii
se constituie din mijloace bănesti în moneda natională si în valută,
reprezentând obligatii ale băncii/casei centrale a cooperativelor de credit (la
nivelul retelei cooperatiste de credit) rezultate din acceptarea depozitelor si
a altor fonduri.
(2) Din baza de calcul se exceptează:
a) mijloacele bănesti atrase de la Banca Natională a
României;
b) mijloacele bănesti atrase de la bănci, case
centrale ale cooperativelor de credit, cooperative de credit afiliate la o casă
centrală a cooperativelor de credit, care, la rândul lor, sunt obligate să
constituie rezerve minime obligatorii la Banca Natională a României;
c) capitalurile proprii ale băncii/casei centrale a
cooperativelor de credit, calculate în conformitate cu reglementările Băncii
Nationale a României.
Art. 4. - (1) Baza de calcul se determină ca medie a
soldurilor zilnice ale elementelor de pasiv prevăzute la art. 3, în perioada de
observare.
(2) Perioada de observare o constituie intervalul
cuprins între data de 24 a lunii precedente si data de 23 a lunii curente.
Art. 5. - (1) Pentru mijloacele bănesti în valută
mediile soldurilor zilnice se determină pe fiecare tip de valută, după care se
transformă în dolari S.U.A. sau în euro, după caz.
(2) Cursurile de schimb folosite pentru transformarea
celorlalte valute în dolari S.U.A. sau în euro sunt cursurile pietei valutare
comunicate de Banca Natională a României în ultima zi anterioară perioadei de
aplicare.
SECTIUNEA a 2-a
Constituirea rezervelor minime obligatorii
Art. 6. - (1) Băncile/casele centrale ale
cooperativelor de credit sunt obligate să mentină în conturile deschise la
Banca Natională a României nivelul prevăzut al rezervelor minime obligatorii ca
medie zilnică pe durata perioadei de aplicare.
(2) Perioada de aplicare o constituie intervalul
cuprins între data de 24 a lunii curente si data de 23 a lunii următoare.
Art. 7. - Rezervele minime obligatorii se calculează
si sementin astfel:
a) în lei, în contul curent al băncii/casei centrale a
cooperativelor de credit deschis la Banca Natională a României, pentru
mijloacele bănesti în lei;
b) în dolari S.U.A. sau în euro, în contul ”LORO” al
băncii/casei centrale a cooperativelor de credit, deschis la Banca Natională a
României, pentru mijloacele bănesti în valută.
Optiunea pentru una dintre cele două valute este a
fiecărei bănci/case centrale a cooperativelor de credit. O dată formulată ea nu
poate fi modificată timp de 12 luni calendaristice.
Art. 8. - Costul eventualelor operatiuni de schimb
valutar necesare băncilor/caselor centrale ale cooperativelor de credit pentru
constituirea rezervelor în valută, precum si riscul valutar generat de aceste
operatiuni sunt suportate în întregime de banca/casa centrală a cooperativelor
de credit în cauză.
Art. 9. - (1) Casele centrale ale cooperativelor de
credit au obligatia de a mentine în conturile deschise la Banca Natională a
României rezervele minime obligatorii în lei si în valută, aferente retelei
cooperatiste de credit.
(2) Cooperativele de credit au obligatia de a mentine
la casele centrale ale cooperativelor de credit disponibilităti în scopul
furnizării lichiditătii necesare pentru constituirea de către acestea a
rezervelor minime obligatorii la Banca Natională a României.
(3) Fiecare casă centrală a cooperativelor de credit
va stabili prin norme si proceduri proprii modul de constituire de către
cooperativele de credit a disponibilitătilor necesare pentru mentinerea
rezervelor minime obligatorii aferente retelei cooperatiste de credit la Banca
Natională a României. Normele si procedurile respective vor prelua în mod
corespunzător metodologia stabilită în prezentul regulament.
SECTIUNEA a 3-a
Îndeplinirea rezervelor minime obligatorii
Art. 10. - Încadrarea în cerintele privind rezervele minime
obligatorii se realizează atunci când nivelul efectiv al rezervelor, definit la
art. 2 lit. f), este egal cu nivelul prevăzut al acestora, definit la art. 2
lit. e).
Art. 11. - Nu se fac compensări între depăsirea si
nerealizarea rezervelor minime obligatorii în lei sau în valută.
Art. 12. - (1) Pentru deficitul de rezerve minime
obligatorii, asa cum este definit la art. 2 lit. h), se calculează si se
percepe o dobândă penalizatoare pe durata perioadei de aplicare aferente.
(2) Rata dobânzii penalizatoare se stabileste de Banca
Natională a României si se comunică prin circulară.
(3) Modificarea ratei dobânzii penalizatoare se
comunică prin circulară, cu cel putin o zi înainte de începerea perioadei de
aplicare.
SECTIUNEA a 4-a
Ratele rezervelor minime obligatorii
Art. 13. - (1) Ratele rezervelor minime obligatorii se
stabilesc de Banca Natională a României în functie de obiectivele sale de
politică monetară si se comunică prin circulară.
(2) Modificarea ratelor rezervelor minime obligatorii
se comunică prin circulară, cu cel putin 7 zile înainte de începerea perioadei
de aplicare.
Art. 14. - (1) Pentru mijloacele bănesti în monedă
natională si în valută, cuprinse în baza de calcul a rezervelor minime
obligatorii care au o scadentă reziduală mai mare de 2 ani de la sfârsitul
perioadei de observare si care nu prevăd clauze contractuale referitoare la
rambursări, retrageri, transferări anticipate, precum si pentru împrumuturi
nerambursabile, rata rezervelor minime obligatorii este zero.
(2) Sumelor a căror rambursare se efectuează esalonat
lise aplică o rată zero a rezervelor minime obligatorii atât timp cât scadenta
reziduală a acestora este mai mare de 2 ani de la finele perioadei de
observare.
SECTIUNEA a 5-a
Remunerarea rezervelor minime obligatorii
Art. 15. - Pentru nivelul efectiv al rezervelor,
determinat conform art. 2 lit. f), Banca Natională a României plăteste dobândă
până la nivelul prevăzut al rezervelor minime obligatorii.
Art. 16. - Stabilirea si modificarea ratei dobânzii
plătite la rezervele minime obligatorii se fac de Banca Natională a României
prin circulară. Rata dobânzii se va situa cel putin la nivelul ratei dobânzii
medii la depunerile la vedere practicate de bănci.
Art. 17. - (1) Rata dobânzii medii practicate de bănci
la depunerile la vedere se calculează lunar de Banca Natională a României,
distinct pentru lei si pentru valută, ca medie ponderată, pe baza datelor
transmise de bănci.
(2) Soldurile depunerilor la vedere, inclusiv cele
neremunerate, precum si ratele dobânzilor aferente sunt cele din ultima zi
calendaristică a perioadei de observare. Ratele dobânzilor astfel calculate se
iau în considerare pentru rezervele minimeobligatorii din perioada de aplicare
aferentă perioadei de observare pentru care s-a făcut raportarea.
Art. 18. - Pentru excedentul de rezerve, astfel cum
este definit la art. 2 lit. g), Banca Natională a României nu plăteste dobândă.
Art. 19. - La calcularea dobânzilor se utilizează
conventia: număr de zile calendaristice al perioadei de aplicare/360.
Art. 20. - Plata dobânzilor la rezervele minime
obligatorii si încasarea dobânzii penalizatoare pentru deficitele de reserve
minime obligatorii se fac în prima zi lucrătoare după terminarea perioadei de
aplicare pentru care s-a făcut calculul.
SECTIUNEA a 6-a
Raportarea si verificarea raportării
rezervelor minime obligatorii
Art. 21. - (1) În termen de 3 zile lucrătoare de la
expirarea perioadei de observare băncile/casele centrale ale cooperativelor de
credit vor raporta, în scris, Băncii Nationale a României - Directia politici
monetare baza de calcul pentru determinarea rezervelor minime obligatorii si
datele necesare pentru calcularea ratei medii a dobânzilor la vedere (conform
anexelor nr. 1-4).
(2) O bancă/casă centrală a cooperativelor de credit
nou-înfiintată începe să raporteze si să constituie rezerve minime obligatorii
după expirarea primei perioade de observare complete de la data notificării
efectuării primei operatiuni bancare.
(3) O bancă/casă centrală a cooperativelor de credit
cu cont curent redeschis la Banca Natională a României începe să raporteze si
să constituie rezerve minime obligatorii începând cu data redeschiderii
contului în evidentele Băncii Nationale a României.
Art. 22. - (1) Banca Natională a României va verifica
la sediul băncilor/caselor centrale ale cooperativelor de creditexactitatea
datelor raportate pentru calculul rezervelor minimeobligatorii si al ratei
medii a dobânzilor practicate la depunerile la vedere. Băncile/casele centrale
ale cooperativelor de credit au obligatia de a păstra documentele primare care
au stat la baza raportărilor conform legislatiei în vigoare.
(2) Verificarea se poate realiza la sediul principal,
la sucursale si la alte sedii secundare ale băncilor/caselor centrale ale
cooperativelor de credit.
Art. 23. - În cazul unor diferente între datele
raportate de bănci/case centrale ale cooperativelor de credit si situatia
constatată în urma controlului efectuat de Banca Natională a României se
procedează astfel:
a) pentru deficitele de rezerve rezultate ca urmare a
raportării unei baze de calcul mai mici se calculează si se percepe o dobândă
penalizatoare pe durata perioadei de
aplicare aferente, calculată la rata stabilită de Banca Natională a
României, valabilă pentru perioada de aplicare respectivă, si se aplică
sanctiunile prevăzute la art. 27;
b) în cazul raportării unei baze de calcul mai mari,
dobânda plătită în plus pentru nivelul efectiv al rezervelor va firecuperată de
Banca Natională a României de la banca/casa centrală a cooperativelor de credit
în cauză;
c) încasarea dobânzii penalizatoare pentru deficitele
de rezerve si a dobânzii plătite în plus pentru nivelul efectiv al rezervelor
se face fără preaviz, în termen de maximum 5 zile lucrătoare ulterioare
definitivării actului de control, respective înregistrării acestuia la
bancă/casă centrală a cooperativelor de credit, sau, după caz, transmiterii
răspunsului cu privire la clarificarea opiniilor divergente formulate de
banca/casa centrală a cooperativelor de credit în cauză.
Art. 24. - (1) În situatia în care o bancă/casă
centrală a cooperativelor de credit sesizează din proprie initiativă aparitia
unor diferente între baza de calcul raportată si cea rezultată din aplicarea
prezentului regulament si a circularelor emise în aplicarea acestuia, aceasta
va înstiinta Directia politici monetare si Directia supraveghere din cadrul
Băncii Nationale aRomâniei cu privire la aceste diferente.
(2) Pentru regularizarea diferentelor constatate se va
proceda ca si în cazul prevăzut la art. 23 lit. a) si b).
(3) Încasarea dobânzii penalizatoare pentru deficitele
de rezerve si a dobânzii plătite în plus pentru nivelul efectiv al rezervelor
se face fără preaviz, în termen de maximum 5 zile lucrătoare ulterioare datei
de înregistrare la Banca Natională a României a adresei de înstiintare
formulate de bancă/casa centrală a cooperativelor de credit.
(4) Banca Natională a României poate dispune si
efectuarea unui control la sediul băncii/casei centrale a cooperativelorde
credit în cauză pentru verificarea corectitudinii raportării respective si, în
functie de rezultatele acestuia, poate proceda la aplicarea sanctiunilor
prevăzute la art. 27.
Art. 25. - Transmiterea cu întârziere a bazei de
calcul atrage majorarea cu 10% a nivelului prevăzut al rezervelor minime
obligatorii care rezultă din raportarea băncii/casei centrale a cooperativelor
de credit în cauză. În situatia în care o bancă/casă centrală a cooperativelor
de credit nu raportează baza de calcul până în a zecea zi calendaristică a
perioadei de aplicare, nivelul prevăzut al rezervelor se va stabili prin
aplicareaunei majorări de 15% asupra nivelului prevăzut al rezervelor minime
obligatorii, aferent perioadei de aplicare precedente.
Art. 26. - Neraportarea în termenul stabilit a datelor
necesare pentru calcularea ratei medii a dobânzilor la vedere atrage luarea în
calcul, în mod automat, de către Banca Natională a României a ultimelor date
transmise de banca/casa centrală a cooperativelor de credit.
CAPITOLUL III
Art. 27. - (1) Neraportarea repetată sau raportarea
eronată a bazei de calcul si a datelor necesare pentru calcularea ratei medii a
dobânzilor la vedere constituie o încălcare a disciplinei bancare.
(2) Modificarea unor operatiuni contabile si/sau a
unor raportări statistice, în scopul vădit de a diminua nivelul prevăzut al
rezervelor minime obligatorii, dacă faptele nu sunt săvârsite în astfel de
conditii încât să constituie, potrivit legii penale, infractiuni, constituie o
încălcare a disciplinei bancare.
(3) Faptele prevăzute la alin. (1) si (2) se
sanctionează în conformitate cu prevederile art. 69 din Legea bancară nr.
58/1998, cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 189 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, aprobată si modificată prin Legea nr. 200/2002, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 28. - (1) În situatia în care o bancă/casă
centrală a cooperativelor de credit înregistrează deficit de rezerve în două
perioade de aplicare consecutive, aceasta poate fi supusă unei supravegheri
prudentiale, prin inspectie la sediul băncii/casei centrale a cooperativelor de
credit, din partea Băncii Nationale a României.
(2) În situatia în care o bancă/casă centrală a
cooperativelor de credit înregistrează deficite de rezerve mai mult de două ori
în decursul ultimelor 12 luni, Banca Natională a României va aplica, în
conformitate cu prevederile art. 69 din Legea nr. 58/1998, cu modificările si
completările ulterioare, si ale art. 189 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 97/2000, aprobată si modificată prin Legea nr. 200/2002, cu modificările si
completările ulterioare, una dintre următoarele sanctiuni:
a) avertisment scris dat băncii, sucursalei din
România a unei bănci străine, casei centrale a cooperativelor de credit;
b) amendă aplicabilă băncii, sucursalei din România a
unei bănci străine, casei centrale a cooperativelor de credit, cuprinsă între
0,1-1% din capitalul social al băncii/casei centrale a cooperativelor de
credit, respectiv din capitalul de dotare al sucursalei din România a unei
bănci străine;
c) amendă aplicabilă administratorilor, directorilor
executivi sau cenzorilor băncii, cuprinsă între 1-6 salarii medii pebancă din
luna precedentă, respectiv administratorilor, conducătorilor, membrilor
biroului executiv ori cenzorilor casei centrale a cooperativelor de credit,
între 1-6 salarii ale acestora din luna precedentă;
d) limitarea operatiunilor băncii, sucursalei din
România a unei bănci străine, casei centrale a cooperativelor de credit.
CAPITOLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 29. - Pentru băncile/casele centrale ale
cooperativelor de credit aflate în proces de restructurare aprobat de Banca
Natională a României sau asupra cărora a fost instituită administrarea specială
de către Banca Natională a României, Consiliul de administratie al Băncii
Nationale a României poate aproba, pentru o perioadă determinată, un regim
distinct al rezervelor minime obligatorii.
Art. 30. - (1) Prezentul regulament va intra în vigoare începând cu perioada de aplicare 24 august-23 septembrie 2002, perioada de observare aferentă fiind 24 iulie-23 august 2002. Pentru perioada de aplicare 16-23 august 2002, perioada de observare aferentă este 1-15 august 2002, iar calcularea, raportarea si constituirea rezervelor minime obligatorii se vor face în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 4/1998, republicat.
(2) În cazul retelelor cooperatiste rezultate din
reorganizarea organizatiilor cooperatiei de credit ca organizatii cooperatiste
de credit, cerintele prezentului regulament vor intra în vigoare în termen de 6
luni de la data comunicării de către Banca Natională a României a autorizatiei
de functionare.
Art. 31. - (1) Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă
din prezentul regulament.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului
regulament se abrogă Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 4/1998
privind regimul rezervelor minime obligatorii, republicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 121 din 24 martie 1999, precum si orice dispozitii
contrare prevederilor acestui regulament.
p. PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE AL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
EMIL IOTA GHIZARI,
prim-viceguvernator
Bucuresti,
24 iulie 2002.
Nr. 6.
ANEXA Nr.
1
Antetul băncii
(casei centrale a cooperativelor de credit)
Data
..............................
BAZA DE CALCUL
pentru mijloacele bănesti în lei*)
- mii lei -
Data**) |
Elemente de pasiv cu scadenta reziduală mai mică de
2 ani de la finele perioadei de aplicare |
Sume în tranzit***) |
Elemente de pasiv cu scadenta mai mare de 2 ani de
la finele perioadei de aplicare |
Baza de calcul - total - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
|
|
|
|
Media zilnică |
|
|
|
|
*) Asa cum
au fost definite la art. 3 din regulament.
**) Zilele
din perioada de observare.
***)
Sumele în tranzit incluse în baza de calcul a rezervelor minime obligatorii se
referă la operatiunile intra- si interbancare în care plătitorul sau beneficiarul
sumei este un client nebancar.
Suma este considerată în tranzit din momentul
debitării contului clientului nebancar plătitor până în momentul creditării
contului clientului nebancar beneficiar al sumei sau, alternativ, al contului
clientului bancar, în cazul în care beneficiarul final al sumei are contul
deschis la altă bancă.
În baza de calcul intră soldul net creditor al
conturilor în care sunt evidentiate sumele în tranzit.
Suma se află în tranzit si este inclusă în baza de
calcul a rezervelor minime obligatorii din momentul transferului unor sume de
către alte bănci (fie prin contul de corespondent, fie prin contul deschis la
Banca Natională a României) până în momentul creditării contului clientului
nebancar.
Nu se includ în calculul sumelor în tranzit plătile
efectuate de bănci în numele propriu al acestora.
ANEXA Nr.
2
Antetul
băncii (casei centrale a cooperativelor de credit)
Data
......................
BAZA DE CALCUL
pentru mijloacele bănesti în valută*)
- echivalent mii dolari S.U.A. sau mii euro -
Data**) |
Elemente de pasiv cu scadenta reziduală mai mică de
2 ani de la finele perioadei de aplicare |
Sume în tranzit***) |
Elemente de pasiv cu scadenta mai mare de 2 ani de
la finele perioadei de aplicare |
Baza de calcul - total - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
|
|
|
|
Media
zilnică |
|
|
|
|
Curs de
schimb |
|
|
|
|
*) Asa cum
au fost definite la art. 3 din regulament.
**) Zilele
din perioada de observare.
***) Sumele
în tranzit incluse în baza de calcul a rezervelor minime obligatorii se referă
la operatiunile intra- si interbancare în care plătitorul sau beneficiarul
sumei este un client nebancar.
Suma este considerată în tranzit din momentul
debitării contului clientului nebancar plătitor până în momentul creditării
contului clientului nebancar beneficiar al sumei sau, alternativ, al contului
clientului bancar, în cazul în care beneficiarul final al sumei are contul
deschis la altă bancă.
În baza de calcul intră soldul net creditor al
conturilor în care sunt evidentiate sumele în tranzit.
Suma se află în tranzit si este inclusă în baza de
calcul a rezervelor minime obligatorii din momentul transferului unor sume de
către alte bănci (fie prin contul de corespondent, fie prin contul deschis la
Banca Natională a României) până în momentul creditării contului clientului
nebancar.
Nu se includ în calculul sumelor în tranzit plătile
efectuate de bănci în numele propriu al acestora.
ANEXA Nr.
3
Antetul
băncii (casei centrale a cooperativelor de credit)
Data
............................
CALCULUL
rezervelor minime obligatorii în perioada de aplicare
........................
A. Constituite
în lei
- mii lei -
Nr. crt. |
Date de fundamentare |
Suma |
Rata rezervelor minime obligatorii |
Nivelul prevăzut al rezervelor minime obligatorii |
1. |
Nivelul
mediu al elementelor de pasiv cu scadenta reziduală mai mică de 2 ani de la
finele perioadei de aplicare |
|
|
|
2. |
Nivelul
mediu al sumelor în tranzit |
|
|
|
3. |
Nivelul
mediu al elementelor de pasiv cu scadenta reziduală mai mare de 2 ani de la
finele perioadei de aplicare |
|
0% |
|
4. |
Nivelul
prevăzut al rezervelor minime obligatorii în lei (rd. 1 + rd. 2 + rd. 3) |
X |
X |
|
B. Constituite
în valută
- echivalent mii dolari S.U.A. sau mii euro -
Nr. crt. |
Date de fundamentare |
Suma |
Rata rezervelor minime obligatorii |
Nivelul prevăzut al rezervelor minime obligatorii |
1. |
Nivelul
mediu al elementelor de pasiv cu scadenta reziduală mai mică de 2 ani de la
finele perioadei de aplicare |
|
|
|
2. |
Nivelul
mediu al sumelor în tranzit |
|
|
|
3. |
Nivelul
mediu al elementelor de pasiv cu scadenta reziduală mai mare de 2 ani de la
finele perioadei de aplicare |
|
0% |
|
4. |
Nivelul
prevăzut al rezervelor minime obligatorii în valută (rd. 1 + rd. 2 + rd. 3) |
X |
X |
|
Numele si
prenumele persoanei care a întocmit lucrarea:
Telefon ...........................
Fax .................................
Semnături autorizate si stampila
.............................................
Antetul băncii
(casei centrale a cooperativelor de credit)
Data
..............................
DATELE
necesare calculării ratei medii a dobânzilor la vedere
1)
Nr. crt. |
Date de fundamentare |
Sold la data 2) |
Rata dobânzii (% pe an) |
A. Depuneri
la vedere în lei |
- mii lei - |
||
1. |
Depuneri
la vedere remunerate3) |
|
|
2. |
Depuneri
la vedere neremunerate [inclusiv
sumele în tranzit4)] |
|
0% |
3. |
TOTAL
DEPUNERI LA VEDERE: |
|
X |
B. Depuneri
la vedere în valută |
- mii dolari S.U.A./mii euro - |
||
1. |
Depuneri
la vedereîn dolari S.U.A. remunerate3) |
|
|
2. |
Depuneri
la vedere în dolari S.U.A. neremunerate [inclusiv
sumele în tranzit4)] |
|
0% |
3. |
TOTAL
DEPUNERI LA VEDERE ÎN DOLARI S.U.A.: |
|
X |
4. |
Depuneri
la vedere în euro remunerate3) |
|
|
5. |
Depuneri
la vedere în euro neremunerate [inclusiv
sumele în tranzit4)] |
|
0% |
6. |
TOTAL
DEPUNERI LA VEDERE ÎN EURO: |
|
X |
1) În
relatiile cu clientii nebancari.
2) Ultima zi
calendaristică a perioadei de observare.
3) Dacă
banca/casa centrală a cooperativelor de credit practică la conturile sau
instrumentele plătibile la vedere mai multe rate de dobânzi, soldurile vor fi
raportate pe fiecare nivel de dobândă. Dacă banca/casa centrală a
cooperativelor de credit practică la conturile sau instrumentele plătibile la
vedere mai multe rate de dobânzi conditionate de limite de sumă, soldurile vor
fi raportate pe fiecare nivel de dobândă în functie de îndeplinirea/neîndeplinirea
limitei de sumă în ultima zi calendaristică a perioadei de observare.
4) Asa cum
sunt definite în anexele nr. 1 si 2 la regulament.
Numele si
prenumele persoanei care a întocmit lucrarea:
Telefon ...........................
Fax .................................
Semnături autorizate si stampila
.............................................