MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 582 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 6 august 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
507. - Lege privind organizarea si desfăsurarea unor
activităti economice de către persoane fizice
684. - Decret pentru promulgarea Legii privind
organizarea si desfăsurarea unor activităti economice de către persoane fizice
508. - Lege pentru modificarea si completarea Legii
nr. 178/2000 privind produsele cosmetice
685. - Decret privind promulgarea Legii pentru
modificarea si completarea Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
44. - Ordonantă privind valorificarea unor active
corporale aferente capitalului imobilizat, apartinând societătilor comerciale
la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar
majoritar si care se află în proces de privatizare
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
organizarea si desfăsurarea unor activităti economice de către persoane fizice
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Persoanele fizice, cetăteni români sau cetăteni ai
statelor membre ale Uniunii Europene si ai celorlalte state apartinând spatiului
economic european, pot desfăsura activităti economice pe teritoriul României,
în mod independent, sau pot constitui asociatii familiale în conditiile
prevăzute de prezenta lege.
(2) Prevederile prezentei legi nu se aplică persoanelor fizice care au
dreptul de a exercita profesii în baza unor legi speciale. În normele
metodologice va fi stabilit si nomenclatorul acestor profesii.
(3) Persoanele fizice definite la alin. (1) si asociatiile familiale pot
fi autorizate să desfăsoare activităti economice în toate domeniile, meseriile
si ocupatiile, cu exceptia celor stabilite sau interzise prin legi speciale.
Art. 2. - (1) Asociatia familială se poate înfiinta la initiativa unei
persoane fizice si se constituie din membrii de familie ai acesteia, care
locuiesc în aceeasi localitate.
(2) Asociatia familială este reprezentată în relatiile cu tertii de
persoana din initiativa căreia s-a înfiintat sau de persoana împuternicită de
aceasta.
Art. 3. - (1) Persoana fizică care desfăsoară, prin forte proprii,
activităti economice în mod independent, precum si persoanele fizice care sunt
membri ai asociatiilor familiale, fără a implica raporturi de muncă fată de un
angajator, au, în sensul prezentei legi, calitatea de angajat propriu.
(2) Calitatea de angajat propriu se referă la dreptul de a fi asigurat
în sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, al
asigurărilor sociale de sănătate si al asigurărilor pentru somaj, în conditiile
prevăzute de legile care reglementează aceste domenii.
(3) Persoanele fizice care desfăsoară activităti economice în mod
independent si asociatiile familiale autorizate în conditiile prezentei legi nu
pot angaja persoane cu contract individual de muncă pentru desfăsurarea
activitătilor autorizate.
Art. 4. - (1) Pentru desfăsurarea activitătilor economice în mod
independent sau în cadrul asociatiilor familiale persoana fizică, respectiv
membrii asociatiei familiale care au calitatea de angajat propriu, trebuie să
îndeplinească următoarele conditii:
a) să fi împlinit vârsta de 16 ani, cu exceptia celor care desfăsoară
activităti economice în mod independent sau a reprezentantilor asociatiei
familiale, care trebuie să fi împlinit vârsta de 18 ani;
b) starea sănătătii, dovedită cu certificat medical eliberat în
conditiile legii, să le permită desfăsurarea activitătii pentru care se
solicită autorizatia;
c) să aibă calificarea necesară desfăsurării activitătii economice
pentru care se solicită autorizatia;
d) să posede autorizatia specială emisă de organele competente, potrivit
legii, pentru desfăsurarea activitătilor economice a căror exercitare necesită
o autorizare specială, conform legii;
e) să nu fi fost condamnati prin hotărâre judecătorească rămasă
definitivă pentru săvârsirea infractiunii prevăzute la art. 281 din Codul penal,
a altor infractiuni privind regimul legal stabilit pentru unele activităti
economice sau a infractiunii de fals.
(2) Persoana fizică care desfăsoară activităti economice în mod
independent si asociatia familială trebuie să detină autorizatia eliberată în
conditiile prezentei legi.
CAPITOLUL II
Autorizarea. Conditii pentru desfăsurarea activitătii. Anularea
autorizatiei
Art. 5. - (1) Autorizatia pentru desfăsurarea de către persoane fizice a
unor activităti economice în mod independent, precum si pentru înfiintarea si
functionarea de asociatii familiale, denumită în continuare autorizatie, se
eliberează, la cerere, de către primarii comunelor, oraselor, municipiilor,
respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti, pe a căror rază teritorială
îsi au domiciliul persoanele fizice.
(2) Persoanelor fizice care nu au domiciliul în România li se eliberează
autorizatiile prevăzute la alin. (1) de către primarii unitătilor
administrativ-teritoriale pe a căror rază îsi au resedinta.
(3) Autorizatia va cuprinde în mod obligatoriu activitatea principală,
codificată conform clasificării activitătilor din economia natională - CAEN,
clasă de 4 caractere, potrivit legii.
Art. 6. - (1) Persoanele fizice care desfăsoară activităti economice în
mod independent si asociatiile familiale au dreptul să desfăsoare numai
activitătile pentru care sunt autorizate.
(2) Pentru desfăsurarea altei activităti, care nu este prevăzută în
autorizatie, este necesară completarea autorizatiei.
(3) O persoană fizică care desfăsoară activităti economice în mod
independent sau o asociatie familială are dreptul de a detine o singură
autorizatie.
Art. 7. - (1) Pentru obtinerea autorizatiilor în vederea desfăsurării de
către persoanele fizice a unor activităti economice în mod independent sau
pentru înfiintarea si functionarea de asociatii familiale, persoana fizică sau,
după caz, reprezentantul asociatiei familiale, trebuie să depună o documentatie
care va cuprinde:
a) cerere-tip (în cazul asociatiei familiale aceasta trebuie să contină
semnăturile tuturor membrilor asociatiei);
b) cazierul judiciar;
c) copii de pe actele de identitate;
d) certificatul medical pentru persoana fizică, respectiv pentru membrii
asociatiei familiale, prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. b);
e) actele din care să rezulte resedinta, pentru persoanele fizice
cetăteni străini prevăzute la art. 1 alin. (1);
f) documentele care atestă calificarea profesională si, după caz,
autorizatia specială prevăzută la art. 4 alin. (1) lit. d);
g) acordurile si avizele eliberate de institutiile abilitate, potrivit
dispozitiilor legale, necesare desfăsurării activitătilor pentru care se
solicită autorizarea.
(2) Cererea de autorizare sau de completare a autorizatiei, după caz, se
solutionează în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării la
autoritatea administratiei publice locale emitente.
Art. 8. - Se consideră că au calificarea cerută de activitatea economică
pentru care solicită autorizarea persoanele fizice care au pregătire
profesională de specialitate sau competentele necesare desfăsurării acelei
activităti.
Art. 9. - (1) Pregătirea profesională de specialitate sau competentele,
prevăzute la art. 8, pot fi dovedite cu următoarele documente, după caz:
a) diploma sau certificatul de absolvire a unei institutii de învătământ
profesional, preuniversitar sau universitar, eliberată în conditiile legii, în
specialitatea pentru care se solicită autorizarea;
b) certificatul de absolvire a unei forme de pregătire profesională,
organizată în conditiile legii în vigoare la data eliberării acestuia;
c) certificatul de competentă profesională, eliberat de institutiile
abilitate conform legislatiei în vigoare;
d) cartea de mestesug obtinută în conditiile prevăzute de actele
normative în vigoare la data eliberării acesteia;
e) alte acte doveditoare care atestă pregătirea profesională, potrivit
legii.
(2) Persoanele fizice prevăzute la art. 1 alin. (1), care au absolvit
forme de pregătire profesională în străinătate, trebuie să depună, pentru
obtinerea autorizatiei, după caz:
a) atestatul de recunoastere si echivalare, eliberat de Ministerul
Educatiei si Cercetării prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a
Diplomelor, pentru documentele prevăzute la alin. (1) lit. a);
b) actele prevăzute la alin. (1) lit. b)-e), însotite de dovada recunoasterii
acestora de către autoritătile competente în domeniu din statul în care au fost
emise, traduse si legalizate conform legii, certificate de Ministerul Muncii si
Solidaritătii Sociale printr-o institutie stabilită prin ordin al ministrului
muncii si solidaritătii sociale.
Art. 10. - După obtinerea autorizatiei asociatiile familiale si
persoanele fizice care desfăsoară activităti economice în mod independent sunt
obligate să se înregistreze la Registrul comertului si la organele fiscale
teritoriale, conform reglementărilor legale în vigoare.
Art. 11. - (1) Persoanelor fizice, cetăteni străini, care desfăsoară
activităti economice pe teritoriul României, autorizate în conformitate cu
prevederile prezentei legi, li se va aplica regimul valutar stabilit prin
reglementările Băncii Nationale a României pentru rezidenti. În acest sens,
pentru operatiunile decurgând din desfăsurarea activitătilor economice
respective aceste persoane vor putea deschideconturi în lei si în valută la
bănci si la alte entităti juridice
abilitate prin lege să desfăsoare activitate bancară în România, cu
respectarea regimului valutar aplicabil rezidentilor.
(2) Pentru efectuarea altor operatiuni decât cele decurgând din
desfăsurarea activitătilor economice autorizate potrivit prevederilor prezentei
legi, persoanele fizice prevăzute la alin. (1), în măsura în care nu si-au
stabilit domiciliul în România, pot deschide si pot mentine conturi în lei si
în valută, cu respectarea regimului valutar aplicabil nerezidentilor, si au
dreptul de a converti în valută veniturile obtinute din activitătile economice
desfăsurate si de a transfera fără restrictii în străinătate disponibilitătile
valutare rezultate din activitatea desfăsurată, din investitia efectuată si din
lichidarea acesteia.
Art. 12. - (1) Anularea autorizatiei se realizează în baza cererii de
renuntare sau când una dintre conditiile de acordare nu mai este îndeplinită.
(2) Cererea de renuntare la autorizatie se adresează în scris
autoritătii administratiei publice locale emitente de către persoana fizică
care desfăsoară activităti economice în mod independent sau de către
reprezentantul asociatiei familiale si se solutionează în termen de 15 zile
lucrătoare de la data înregistrării cererii.
CAPITOLUL III
Sanctiuni
Art. 13. - (1) Neînregistrarea asociatiilor familiale sau a persoanelor
fizice care desfăsoară activităti economice în mod independent la Registrul
comertului sau la organele fiscale teritoriale se sanctionează conform
prevederilor legale în vigoare.
(2) Cazurile de suspendare sau de anulare a autorizatiei prevăzute în
prezenta lege vor fi comunicate lunar de către emitent Oficiului registrului
comertului si organelor fiscale competente aflate pe raza teritorială a
autoritătii publice emitente.
(3) Anularea autorizatiei atrage radierea din oficiu din registrul
comertului a persoanei fizice care desfăsoară activităti economice în mod
independent sau a asociatiei familiale.
(4) Măsura anulării autorizatiei poate fi contestată în instantă, în
conditiile legii.
Art. 14. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac
conform prevederilor legale.
Art. 15. - (1) Persoana fizică care desfăsoară activităti economice în
mod independent sau asociatia familială căreia i-a fost anulată autorizatia ca
urmare a aplicării unei sanctiuni poate solicita o nouă autorizare numai după
expirarea unui an de la comunicarea măsurii de anulare, rămasă definitivă.
(2) Persoana fizică care desfăsoară activităti economice în mod
independent sau asociatia familială căreia i-a fost anulată a doua oară
autorizatia ca urmare a aplicării unei sanctiuni poate solicita o nouă
autorizare numai după expirarea a 3 ani de la comunicarea ultimei măsuri de
anulare, rămasă definitivă.
Art. 16. - Exercitarea activitătilor economice fără autorizatie emisă de
conditiile prezentei legi constituie infractiune si se pedepseste potrivit
legii penale.
CAPITOLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 17. - (1) Persoanele fizice care desfăsoară activităti economice în
mod independent si asociatiile familiale care au obtinut autorizatii eliberate
în baza Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfăsurarea unor
activităti economice pe baza liberei initiative, cu modificările si
completările ulterioare, îsi pot desfăsura activitatea în baza acestora o perioadă
de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), în vederea
continuării activitătii este necesară obtinerea unei autorizatii în conditiile
prezentei legi.
Art. 18. - Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 19. - În aplicarea prevederilor prezentei legi vor fi elaborate
norme metodologice care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului, în termen
de 60 de zile de la publicarea prezentei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 20. - Dispozitiile prezentei legi se completează cu dispozitiile
Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
Art. 21. - La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
a) Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfăsurarea unor
activităti economice pe baza liberei initiative, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 20 din 6 februarie 1990, cu modificările si
completările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 201/1990 pentru aprobarea normelor de
aplicare a Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfăsurarea unor
activităti economice pe baza liberei initiative, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 33-34 din 8 martie 1990, cu modificările si
completările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 12 iulie
2002.
Nr. 507.
pentru
promulgarea Legii privind organizarea si desfăsurarea unor activităti economice
de către persoane fizice
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind organizarea si desfăsurarea
unor activităti economice de către persoane fizice si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 11 iulie
2002.
Nr. 684.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea si completarea Legii nr. 178/2000 privind produsele
cosmetice
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 178/2000 privind produsele cosmetice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 25 octombrie 2000, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Prezenta lege reglementează conditiile care trebuie să fie
respectate la fabricarea si punerea pe piată a produselor cosmetice de uz
uman.”
2. La articolul 2, literele a), b) si h) vor avea următorul cuprins:
“a) produs cosmetic - orice substantă sau preparat care urmează
să fie pus în contact cu diverse părti externe ale corpului uman (piele, ochi,
unghii, buze, organe genitale externe, păr de pe cap si de pe corp etc.) sau cu
dintii si mucoasa bucală, cu scopul exclusiv sau principal de a le curăta, a le
parfuma, a le modifica aspectul si/sau a le corecta mirosurile corporale si/sau
a le proteja ori a le mentine în bună stare;
b) ingredient cosmetic - orice substantă sau preparat de origine
sintetică ori naturală folosit în compozitia unui produs cosmetic, cu exceptia
impuritătilor din materiile prime folosite, materialelor tehnice auxiliare
folosite în prepararea produsului final, dar care nu sunt prezente în acesta,
si a materialelor folosite în cantităti strict necesare ca solventi sau
purtători de parfum ori compozitii aromatice;
.............................................................................................
h) dată de minimă durabilitate - data până la care un produs,
depozitat în conditii corespunzătoare, continuă să îsi îndeplinească
functiunile initiale si respectă prevederile art. 4.”
3. La articolul 2, după litera h) se introduc literele h1) si h2) cu următorul
cuprins:
“h1) notificare -
demersul administrativ care constă în transmiterea în formă scrisă către
Ministerul Sănătătii si Familiei a intentiei de punere pe piată a unui produs
cosmetic;
h2) principii de
bună practică de fabricatie a produselor cosmetice - ansamblul de reguli
care grupează principii generale, proceduri, actiuni si verificări ce se
exercită asupra procesului de fabricatie a produselor cosmetice;”
4. Articolele 3-9 vor avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Lista exemplificativă cuprinzând functiunile produselor care
sunt considerate produse cosmetice, conform definitiei prevăzute la art. 2 lit.
a), este prezentată în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.
Art. 4. - Produsele cosmetice puse pe piată nu trebuie să pericliteze
sănătatea umană atunci când sunt folosite în conditii normale sau rational
previzibile de folosire, tinându-se seama în special de prezentarea produselor,
etichetarea, instructiunile privind conservarea, depozitarea, utilizarea si
îndepărtarea acestora, precum si de orice altă indicatie prevăzută de
producător, de reprezentantul său autorizat sau de orice altă persoană
responsabilă pentru punerea pe piată a produsului.
Art. 5. - (1) Se interzice punerea pe piată a produselor cosmetice în a
căror compozitie se găsesc:
a) substante interzise de Ministerul Sănătătii si Familiei pentru a fi
utilizate în compozitia produselor cosmetice;
b) substante în afara limitelor de admisibilitate si a conditiilor impuse
de Ministerul Sănătătii si Familiei;
c) agenti de colorare, altii decât cei stabiliti de Ministerul Sănătătii
si Familiei, cu exceptia produselor cosmetice destinate a fi folosite numai la
colorarea părului;
d) agenti de colorare folositi în afara limitelor de admisibilitate si a
conditiilor impuse de Ministerul Sănătătii si Familiei, cu exceptia produselor
cosmetice destinate a fi folosite numai la colorarea părului;
e) conservanti, altii decât cei stabiliti de Ministerul Sănătătii si
Familiei;
f) conservanti, în afara limitelor de admisibilitate si a conditiilor
impuse de Ministerul Sănătătii si Familiei, cu exceptia cazului în care sunt
folosite alte concentratii, pentru scopuri specifice, care reies din
prezentarea produsului;
g) filtre UV, altele decât cele stabilite de Ministerul Sănătătii si
Familiei;
h) filtre UV folosite în afara limitelor de admisibilitate si a
conditiilor impuse de Ministerul Sănătătii si Familiei.
(2) Prezenta urmelor unor substante dintre cele prevăzute la alin. (1)
lit. a) este permisă numai dacă, din punct de vedere tehnic, nu poate fi
evitată în conditiile unei bune practici de fabricatie si se respectă
prevederile art. 4.
Art. 6. - (1) Listele cuprinzând substantele ce pot fi utilizate în
compozitia produselor cosmetice sunt stabilite prin ordin al ministrului
sănătătii si familiei si cuprind:
a) substantele utilizate în limite de admisibilitate si în conditiile
impuse de Ministerul Sănătătii si Familiei;
b) agentii de colorare, cu exceptia celor care urmează să fie folositi
numai la colorarea părului, conservantii care pot fi folositi numai în anumite
conditii si limite admisibile, filtrele UV care pot fi folosite numai în
anumite conditii si limite admisibile;
c) conservantii;
d) filtrele UV.
(2) Listele cuprinzând substantele interzise, precum si substantele care
nu fac obiectul prezentei legi vor fi stabilite prin ordin al ministrului
sănătătii si familiei.
(3) Listele prevăzute la alin. (1) si (2) vor fi actualizate în functie
de progresul tehnic, prin ordin al ministrului sănătătii si familiei.
Art. 7. - Produsele cosmetice pot fi puse pe piată pe teritoriul
României numai dacă producătorul, reprezentantul său autorizat, beneficiarul
fabricării produsului cosmetic sau persoana responsabilă pentru punerea pe
piată a produsului cosmetic importat este înregistrată legal în România si a
notificat Ministerului Sănătătii si Familiei intentia de punere în circulatie a
produselor cosmetice.
Art. 8. - Notificarea constă în transmiterea în formă scrisă a
următoarelor date:
a) numele/denumirea producătorului, a reprezentantului său autorizat, a
beneficiarului fabricării produsului cosmetic si numărul de înregistrare la
registrul comertului a producătorului, respectiv a reprezentantului său
autorizat;
b) sediul în România al producătorului sau al reprezentantului său
autorizat;
c) tara de origine pentru produsul cosmetic fabricat în afara
teritoriului României;
d) denumirea comercială a produsului cosmetic;
e) functia de produs cosmetic;
f) declaratia de conformitate prin care producătorul, reprezentantul său
autorizat, beneficiarul fabricării produsului cosmetic sau persoana
responsabilă pentru punerea pe piată a produsului cosmetic importat îsi asumă
responsabilitatea conformării produselor cosmetice fabricate/importate cu
prevederile prezentei legi.
Art. 9. - (1) Notificarea unui produs cosmetic care se pune pe piată pe
teritoriul României se face la Ministerul Sănătătii si Familiei, prin directia
de sănătate publică judeteană sau a municipiului Bucuresti în a cărei rază
teritorială se află adresa indicată pe eticheta produsului cosmetic, adresă la
care se află dosarul produsului cosmetic.
(2) Notificarea devine efectivă din momentul transmiterii datelor
prevăzute la art. 8.
(3) Orice modificare a informatiilor transmise autoritătilor de sănătate
publică teritoriale, conform prevederilor art. 8, va fi adusă la cunostintă
acestora în termen de 30 de zile de la data aparitiei modificării.”
5. Alineatul (1) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) În scopul exercitării controlului de către autoritătile
competente producătorul, reprezentantul său autorizat, beneficiarul fabricării
produsului cosmetic sau persoana responsabilă pentru punerea pe piată a unui
produs cosmetic importat trebuie să detină la adresa specificată pe etichetă
următoarele date:
a) compozitia calitativă si cantitativă a produsului; informatiile
privind compozitia parfumantă si parfumurile sunt limitate la numele si la
numărul de cod ale compozitiei, precum si la identitatea furnizorului;
b) detaliile fizico-chimice si microbiologice pentru materiile prime si
produsul finit si criteriile de control de puritate si microbiologic pentru
produsul cosmetic;
c) metoda de fabricare conform normelor de bună practică de fabricatie a
produselor cosmetice în vigoare;
d) numele persoanei responsabile cu fabricarea sau importul unui produs
cosmetic; aceasta trebuie să aibă o pregătire adecvată sau experientă în
domeniu;
e) evaluarea riscului pentru sănătatea umană al produsului cosmetic,
care se face pe baza profilului toxicologic general al ingredientelor folosite
si/sau prin evaluarea într-un laborator, cu respectarea principiilor de bună
practică de laborator, si se prezintă sub forma documentului de evaluare a
riscului pentru sănătatea umană, semnat de persoana răspunzătoare care a
evaluat produsul cosmetic din acest punct de vedere;
f) denumirea si adresa laboratorului si/sau ale persoanelor responsabile
de evaluarea produsului cosmetic din punct de vedere al securitătii pentru
sănătatea umană; persoanele responsabile de evaluare trebuie să aibă diplomă de
studii superioare de specialitate în farmacie, toxicologie, medicină, chimie,
biologie sau o disciplină similară;
g) datele existente cu privire la efectele nedorite pentru sănătatea
umană, provocate de produsele cosmetice ca urmare a utilizării;
h) dovada privind efectul declarat al produsului cosmetic, în cazul în
care natura acestuia o justifică.”
6. Articolele 11-14 vor avea următorul cuprins:
“Art. 11. - Datele prevăzute la art. 10 vor fi prezentate în limba română
sau într-o limbă de circulatie internatională.
Art. 12. - În urma efectuării actiunii de verificare întreprinse de
reprezentantii împuterniciti ai organelor de control abilitate, producătorul,
reprezentantul său autorizat, beneficiarul fabricării produsului cosmetic sau
persoana responsabilă pentru punerea pe piată a unui produs cosmetic importat,
după caz, este obligat să asigure accesul acestora la datele prevăzute la art.
10, în cel mult 72 de ore de la solicitare.
Art. 13. - (1) Produsele cosmetice pot fi puse pe piată numai dacă pe
recipient si/sau pe ambalaj informatiile sunt inscriptionate vizibil, lizibil
si cu catactere care nu se sterg usor, indicându-se următoarele date:
a) denumirea firmei sau abrevierea acesteia;
b) sediul în România al producătorului, al reprezentantului său
autorizat, al beneficiarului fabricării produsului cosmetic sau al persoanei
responsabile pentru punerea pe piată a unui produs cosmetic importat sau
abrevierea sa, atât timp cât aceasta este posibil de identificat;
c) tara de origine pentru produsele din import;
d) continutul nominal în momentul ambalării produsului, indicat în
greutate sau în volum, exceptând ambalajele ce contin mai putin de 5 grame sau
mai putin de 5 mililitri, ambalajele în care se comercializează produse într-un
ansamblu de bucăti si pentru care indicarea greutătii sau a volumului nu este
semnificativă, continutul poate să nu fie indicat, dar se va mentiona pe
ambalaj numărul de bucăti; această mentiune nu este necesară atunci când
numărul de piese este usor de determinat din exterior sau dacă produsul este
comercializat în mod uzual ca unitate;
e) data de minimă durabilitate, marcată prin sintagma “A se folosi
preferabil înainte de”, urmată de dată sau de detalii asupra locului unde se
află inscriptionată această dată, exprimată prin lună si an, în această ordine
si cu cifre arabe. Dacă este necesar, această informatie va fi suplimentată de
o indicare a conditiilor care trebuie îndeplinite pentru a se garanta
durabilitatea afirmată. În cazul în care produsele cosmetice au o durabilitate
mai mare de 30 de luni, indicarea datei de minimă durabilitate nu este
obligatorie;
f) instructiunile de utilizare si avertizare specială ce trebuie aduse
la cunostintă cu privire la produsele cosmetice, inclusiv cele pentru utilizare
profesională, în special cele pentru coafură, care contin ingrediente din
listele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. b) si aprobate prin ordin al
ministrului sănătătii si familiei si pentru care sunt prevăzute conditii de
avertizare ce trebuie inscriptionate pe etichetă. În situatia în care acest
lucru nu este posibil din motive practice, va fi atasat un prospect, o
banderolă ori un cartonas ce va contine informatia necesară consumatorului sau
pe recipientul produsului va fi inscriptionată informatia necesară abreviată
ori simbolul prevăzut în lista stabilită prin ordin al ministrului sănătătii si
familiei, conform specificatiilor din listele aprobate prin ordin al
ministrului sănătătii si familiei;
g) functia produsului cosmetic, exceptând cazul în care aceasta rezultă
din prezentarea produsului;
h) numărul lotului de fabricatie, marcat pe recipient sau pe ambalaj,
după caz, ori o indicatie care să permită identificarea produsului;
i) lista cuprinzând ingredientele care fac parte din compozitia
produsului cosmetic, în ordinea descrescătoare a greutătii în momentul
încorporării lor. Această listă este precedată de cuvântul “ingrediente”. În
cazul în care, din motive practice legate de spatiu, acest lucru nu este
posibil, va fi atasat un prospect, o banderolă ori un cartonas ce trebuie să
contină informatia necesară consumatorului sau va fi inscriptionată pe
recipient ori pe ambalaj informatia abreviată ori simbolul prevăzut în listele
prezentate la art. 6 alin. (1) lit. b) si aprobate prin ordin al ministrului
sănătătii si familiei. Se vor mentiona ingredientele în concentratie mai mică
de 1%, fără o ordine anume, după cele a căror concentratie este mai mare de 1%.
Colorantii se pot mentiona după celelalte ingrediente. Ansamblul de coloranti utilizati
în mai multe nuante coloristice va fi indicat pe etichetă, precedat de “+/-”.
Compozitiile de parfumare sau de aromatizare si materiile lor prime vor fi
mentionate prin cuvântul “parfum”, respectiv “aromă”.
(2) Acolo unde, din motive practice legate de dimensiunea sau de forma
recipientelor ori a ambalajelor, nu este realizabilă inscriptionarea
informatiilor prevăzute la alin. (1) lit. f) si i), acestea se înscriu pe o
etichetă, o banderolă, un prospect sau un pliant care este atasat produsului. În
cazul săpunului, al bilelor pentru baie sau al altor produse de dimensiuni mici
unde este practic imposibil, din motive de dimensiune sau formă, să fie scrise
informatiile prevăzute la alin. (1) lit. i) pe un prospect, o etichetă, o
banderolă, un pliant sau un cartonas atasat, aceste informatii vor fi scrise pe
un pliant pus în imediata vecinătate a recipientului în care produsul cosmetic
este expus spre vânzare.
Art. 14. - Informatiile prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. d)-f) si h)
trebuie să fie scrise în limba română, cu exceptia listei cuprinzând
ingredientele, unde se vor folosi denumirile din Nomenclatorul international
pentru produse cosmetice - INCI, iar colorantii vor fi scrisi conform numărului
din Indexul culorilor - Colour Index.”
7. Litera b) a articolului 17 va avea următorul cuprins:
“b) nerespectarea prevederilor art. 12, 13 si 15, cu amendă de la
20.000.000. lei la 30.000.000 lei;”
8. Articolele 18 si 19 vor avea următorul cuprins:
“Art. 18. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
prevăzute la art. 17 se fac de către reprezentantii împuterniciti ai
Autoritătii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si ai Ministerului
Sănătătii si Familiei.
(2) Organele de control abilitate potrivit alin. (1) pot dispune
justificat oprirea temporară sau definitivă a fabricării si/sau a punerii pe
piată a produselor cosmetice care nu corespund cerintelor prezentei legi si
care pot afecta viata sau sănătatea consumatorilor.
(3) Organele de control pot preleva probe de produs cosmetic pe care le
consideră necesare, în vederea efectuării de analize.
Art. 19. - Producătorul, reprezentantul său autorizat, beneficiarul
fabricării produsului cosmetic sau persoana responsabilă pentru punerea pe
piată a unui produs cosmetic importat este obligată să oprească livrările,
respectiv să retragă de pe piată sau de la beneficiari produsele cosmetice la
care organismele abilitate de lege ori specialistii proprii au constatat că
acestea pot afecta viata, sănătatea sau securitatea consumatorilor si să aducă
la cunostintă publicului acest fapt.”
9. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - Avizul produsului cosmetic, eliberat de Ministerul Sănătătii
si Familiei anterior intrării în vigoare a prezentei legi, este valabil până la
data de 31 decembrie 2002 numai în cazul în care informatiile comunicate cu ocazia
obtinerii avizului nu au fost modificate.”
10. Articolul 23 se abrogă.
11. Alineatul (2) al articolului 24 va avea următorul cuprins:
“(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
a) pct. 21 si 22 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 340/1992
privind regimul de import al deseurilor si reziduurilor de orice natură, precum
si al altor mărfuri periculoase pentru sănătatea populatiei si pentru mediul
înconjurător, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201
din 18 august 1992, cu modificările si completările ulterioare;
b) dispozitiile referitoare la înregistrarea produselor cosmetice
cuprinse în art. 4 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 125/1998 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 329 din 31 august
1998, cu modificările ulterioare;
c) Hotărârea Guvernului nr. 670/2001 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie
2001;
d) orice alte dispozitii contrare.”
12. Titlul anexei va avea următorul cuprins:
exemplificativă cuprinzând functiunile produselor
cosmetice”
Art. II. - Legea nr. 178/2000 privind produsele cosmetice, cu modificările si
completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 23 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 12 iulie
2002.
Nr. 508.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea si completarea
Legii nr. 178/2000 privind produsele cosmetice si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 iulie
2002.
Nr. 685.
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
valorificarea unor active corporale aferente capitalului imobilizat, apartinând
societătilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei
publice locale este actionar majoritar si care se află în proces de privatizare
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. II.8 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - Prezenta ordonantă reglementează, prin derogare de la
prevederile art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 409/2001, cu modificările si completările ulterioare, valorificarea
unor active corporale aferente capitalului imobilizat, denumite în continuare active,
apartinând societătilor comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale este actionar majoritar si care se află în proces
de privatizare, asupra cărora Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare, denumită în continuare AVAB, îsi poate exercita dreptul de
urmărire, în calitate de creditor, potrivit legii.
Art. 2. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 1944-1949 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998, cu modificările si completările ulterioare,
activele apartinând societătilor comerciale prevăzute la art. 1 se pot
valorifica în cadrul procedurii de executare silită organizată de către AVAB,
prin negociere directă pentru vânzarea activelor către societătile comerciale
cu capital mixt constituite potrivit prevederilor art. 50 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării sau către
persoanele fizice ori persoanele juridice cu capital majoritarprivat, asociate la
astfel de societăti comerciale.
(2) În cazul societătilor comerciale prevăzute la art. 1, beneficiare
ale unor credite externe contractate direct sau garantate de stat, AVAB va
solicita în prealabil acordul finantatorului extern, dacă acordurile de împrumut
încheiate contin o astfel de conditie, pentru a nu se determina exigibilitatea
anticipată a obligatiilor contractuale rămase de achitat.
Art. 3. - (1) Pretul stabilit prin negociere directă pentru vânzarea
activelor nu poate fi mai mic decât valoarea acestora, determinată prin
expertiză solicitată de AVAB.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 1948 alin. (1) si (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, cu modificările si completările
ulterioare, achitarea pretului în rate se poate realiza fără plata unui avans,
pe o durată de maximum 12 ani, ratele actualizându-se în functie de evolutia
cursului de schimb leu/dolar S.U.A. sau a indicelui preturilor de consum,
conform clauzelor contractuale.
(3) În situatia încetării activitătii AVAB în conditiile art. 4 alin.
(3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, cu modificările si
completările ulterioare, ratele neachitate vor fi încasate de către succesorul
legal în drepturi al AVAB.
(4) Plata în rate trebuie garantată de cumpărător prin constituirea de
garantii reale mobiliare si/sau imobiliare asupra activelor vândute prin
negociere directă sau prin constituirea garantiilor prevăzute la art. 1948 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 4. - (1) Transmiterea dreptului de proprietate asupra activelor
vândute prin negociere directă se realizează în baza actului emis de către
AVAB, ce constituie titlu de proprietate.
(2) Pentru activele vândute prin negociere directă, cu plata pretului în
rate, actul emis de către AVAB constituie titlu executoriu împotriva
cumpărătorului care nu plăteste pretul si se execută potrivit prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, cu modificările si completările
ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Presedintele Autoritătii
pentru Valorificarea Activelor Bancare,
Mircea Ursache
Bucuresti, 25 iulie
2002.
Nr. 44.