MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 602 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 14 august 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
522. - Lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale
705. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale
527. - Lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 34/2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la
infrastructura asociată, precum si interconectarea acestora
710. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele de
comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si
interconectarea acestora
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
799. - Hotărâre pentru modificarea anexelor nr. 1
si 2 la Hotărârea Guvernului nr. 96/2002 privind echiparea si dotarea
personalului Gărzii de Mediu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
139. -
Ordin al ministrului industriei si resurselor privind aprobarea Normei de
metrologie legală CEE “NML CEE - 75/33
Contoare de apă rece”
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 36 din 30 ianuarie 2002 privind
impozitele si taxele locale, adoptată în temeiul art. 1 pct. IV.5 din Legea nr.
751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 2 februarie 2002, cu
următoarele modificări si completări:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Resursele financiare constituite din impozitele si taxele
locale se utilizează pentru cheltuielile publice a căror finantare se asigură
de la bugetele locale, în conditiile legii.”
2. La articolul 3, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Sunt asimilati persoanelor fizice, în sensul prezentei ordonante,
contribuabilii care desfăsoară activităti economice pe baza liberei initiative
ori exercită în mod individual sau prin asociere orice profesie liberă.”
3. La articolul 3, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) Prin persoane juridice, în sensul prezentei ordonante, se
întelege acele entităti reprezentate de persoanele fizice, înregistrate legal,
ce au un patrimoniu distinct, în scopul desfăsurării unei activităti precum:
a) comerciantii si filialele acestora, definiti astfel de Codul
comercial, inclusiv unitătile economice ale persoanelor juridice de drept
public, precum si cele ale organizatiilor politice, sindicale, patronale si
cooperatiste, institutiilor publice, asociatiilor si fundatiilor, cultelor
religioase si altora asemenea, cu exceptia celor mentionate la alin. (2);
b) cultele religioase si unitătile locale ale acestora, cu personalitate
juridică.”
4. La articolul 3, după alineatul (3) se introduc alineatele (4) si
(5) cu următorul cuprins:
“(4) Sunt asimilate persoanelor juridice, în sensul prezentei ordonante,
si sucursalele si reprezentantele autorizate să functioneze pe teritoriul
României, apartinând persoanelor fizice sau juridice străine, si altele
asemenea.
(5) Sunt exceptate institutiile si unitătile care functionează în
subordinea sau în coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetării.”
5. La articolul 4, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) În sensul prezentei ordonante, prin clădire se întelege
orice constructie care serveste la adăpostirea de oameni, de animale, de
obiecte, de produse, de materiale, de instalatii si de altele asemenea.”
6. La articolul 5 alineatul (2), partea introductivă si litera a) vor
avea următorul cuprins:
“(2) În cazul contribuabililor mentionati la alin. (1), care detin mai
multe clădiri cu destinatia de locuintă, altele decât cele închiriate,
impozitul pe clădiri se majorează după cum urmează:
a) cu 15% pentru prima clădire, în afara celei de la adresa de
domiciliu;”
7. La articolul 6, alineatele (2) si (3) vor avea următorul cuprins:
“(2) Dacă persoanele juridice nu au efectuat nici o reevaluare a
clădirilor începând cu anul 1998 până la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante, cota impozitului pe clădiri este între 3% si 5%, aplicată la
valoarea de inventar a clădirii, până la data primei reevaluări, înregistrată
în contabilitatea acestora.
(3) Pentru clădirile ce fac obiectul contractelor de leasing financiar
impozitul pe clădiri se determină asupra valorii negociate între părti si înscrise
în contract si se datorează de către proprietar.”
8. La articolul 6, după alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
următorul cuprins:
“(4) Începând cu data transferului de proprietate către beneficiar a
clădirilor ce fac obiectul contractelor de leasing financiar impozitul se
determină prin aplicarea cotelor prevăzute la alin. (2), până la data primei
reevaluări înregistrate în contabilitate.”
9. La articolul 7, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Clădirile aflate în functiune si a căror valoare a fost recuperată
integral pe calea amortizării sunt supuse în continuare impozitului pe clădiri,
calculat pe baza valorii de inventar înregistrate în contabilitate.”
10. Articolul 8 se abrogă.
11. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
“Art. 18. - Pentru terenurile proprietate publică si privată a statului
sau a unitătilor administrativ-teritoriale, aflate în administrarea sau în
folosinta regiilor autonome, a societătilor comerciale si a altor persoane
juridice, utilizate în alte scopuri decât pentru agricultură sau silvicultură,
acestea datorează taxa pe teren, care se stabileste în aceleasi conditii ca si
impozitul pe teren prevăzut la art. 13.”
12. La articolul 19, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - (1) Pentru terenurile ocupate de drumuri si căi ferate
contribuabilii prevăzuti la art. 18 datorează taxa pe teren ce se stabileste
anual, în lei/km, diferentiată după cum urmează:
a) pentru drumuri 200.000 lei/km;
b) pentru căi ferate normale 390.000 lei/km;
c) pentru căi ferate înguste 200.000 lei/km.”
13. La articolul 22, alineatele (1) si (3) vor avea următorul
cuprins:
“Art. 22. - (1) Contribuabilii care detin mijloace de transport cu
tractiune mecanică datorează o taxă anuală stabilită în functie de capacitatea
cilindrică a acestora, pentru fiecare 500 cm3 sau fractiune din acestia, conform anexei nr. 6 lit. A
pct. I.
...........................................................................................
(3) Resursele financiare provenite din taxa asupra mijloacelor de transport
prevăzută în anexa nr. 6 lit. A pct. II si III se vor utiliza în exclusivitate
pentru lucrări de întretinere, modernizare, reabilitare si constructie a
drumurilor de interes local si judetean si constituie venit în proportie de 60%
la bugetul local si, respectiv, de 40% la bugetul judetean. Pentru municipiul
Bucuresti taxa constituie venit în proportie de 60% la bugetele sectoarelor si,
respectiv, de 40% la bugetul municipiului Bucuresti.”
14. La articolul 24, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Navele fluviale de pasageri, bărcile si luntrele, folosite pentru
transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a
Brăilei si Insula Balta Ialomitei, nu sunt supuse taxei asupra mijloacelor de
transport.”
15. La articolul 30, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 30. - (1) Taxa pentru eliberarea autorizatiei de construire se
calculează pe baza valorii de proiect declarate de solicitant în cererea pentru
eliberarea autorizatiei de construire, în conformitate cu proiectul prezentat.”
16. La articolul 31, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) Pentru eliberarea certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de
construire de către presedintii consiliilor judetene, cu avizul primarilor
comunelor, taxele datorate constituie venit în proportie de 50% la bugetul
local si de 50% la bugetul judetean.”
17. La articolul 32, alineatele (1) si (3) vor avea următorul
cuprins:
“Art. 32. - (1) Contribuabilii care beneficiază sub diverse forme de
serviciul de reclamă si publicitate sunt obligati să încheie contracte în acest
sens si datorează bugetelor locale pe raza cărora se efectuează publicitatea o
taxă de reclamă si publicitate care poate fi cuprinsă între 1% si 3% din
valoarea contractului, exclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă.
...........................................................................................
(3) Pentru firmele instalate la locul exercitării activitătii taxa
anuală se stabileste în functie de dimensiune si poate fi cuprinsă între
120.000 lei/an/m2 si
200.000 lei/an/m2 sau
fractiune de m2”.
18. La articolul 33, alineatele (4) si (6) vor avea următorul
cuprins:
“(4) Contribuabilii care datorează taxa potrivit art. 32 alin. (3) au
obligatia să o achite trimestrial la bugetul local al unitătii administrativ-teritoriale
în a cărei rază teritorială îsi desfăsoară activitatea, în 4 rate egale,
astfel: până la 15 martie, până la 15 iunie, până la 15 septembrie si până la
15 noiembrie.
...........................................................................................
(6) Taxa prevăzută la art. 32 alin. (3) nu se datorează pentru panourile
de identificare si avertizare a instalatiilor energetice.”
19. Articolul 36 va avea următorul cuprins:
“Art. 36. - (1) Pentru activitătile artistice si distractive de
videotecă si discotecă impozitul pe spectacole se stabileste în functie de
suprafata incintei în care se desfăsoară spectacolul, pe zi de functionare,
după cum urmează:
a) în cazul videotecilor, de la 500 lei/m2/zi la 1.000 lei/m2/zi;
b) în cazul discotecilor, de la 1.000 lei/m2/zi la 2.000 lei/m2/zi.
(2) Cuantumul impozitului se stabileste de către consiliile locale în a
căror rază administrativ-teritorială se realizează activitătile artistice si
distractive, în limitele prevăzute la alin. (1).
(3) Pentru determinarea impozitului pe spectacole asupra nivelurilor
mentionate la alin. (1) se aplică coeficientii de corectie mentionati la nota
din anexa nr. 4.”
20. Articolul 46 va avea următorul cuprins:
“Art. 46. - (1) Pentru sederea în municipii, orase sau comune consiliile
locale pot hotărî instituirea taxei hoteliere datorate de persoanele fizice în
vârstă de peste 18 ani.
(2) Taxa se determină pe baza cotei stabilite de consiliile locale între
0,5% si 5%, aplicată la tarifele de cazare practicate de unitătile hoteliere.”
21. Articolul 47 se abrogă.
22. La articolul 50, alineatele (1) si (5) vor avea următorul
cuprins:
“Art. 50. - (1) În exercitarea atributiilor ce le revin în administrarea
domeniului public si privat al unitătilor administrativ-teritoriale, consiliile
locale sau judetene, după caz, pot institui taxe zilnice cuprinse între 1.000
lei si 100.000 lei pentru utilizarea temporară a locurilor publice si pentru
vizitarea muzeelor, caselor memoriale, monumentelor istorice, de arhitectură si
arheologice.
...........................................................................................
(5) Pentru stabilirea taxelor locale mentionate la alin. (1)-(3)
consiliile locale vor avea în vedere criteriile prevăzute în normele
metodologice mentionate la art. 77 din prezenta ordonantă.”
23. La articolul 51, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Pentru persoanele cu handicap de gradul I si II, persoanele fizice
nevăzătoare, pentru cazurile în care într-un an persoanele fizice beneficiază
numai de indemnizatii de somaj si/sau ajutor social si alocatie de sprijin se
poate acorda reducere sau scutire de impozit pe clădiri si de impozit pe
teren.”
24. La articolul 51, după alineatul (2) se introduce alineatul (21) cu următorul
cuprins:
“(21) Sunt scutiti de
taxa hotelieră persoanele cu handicap de gradul I si II, pensionarii, elevii,
studentii si militarii în termen.”
25. La articolul 51, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
“(6) Pentru plata cu anticipatie a impozitului pe clădiri si a impozitului
pe teren, datorate pentru întregul an de către persoanele fizice, până la data
de 15 martie a anului fiscal se acordă o bonificatie de până la 10%, stabilită
prin hotărâre a consiliului local.”
26. Articolul 52 va avea următorul cuprins:
“Art. 52. - Persoanele fizice, veterani de război, cele prevăzute la
art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite
în prizonieri, republicat, cu modificările si completările ulterioare, precum
si cele prevăzute în Ordonanta Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor
drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu
începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice,
aprobată si modificată prin Legea nr. 189/2000, cu modificările si completările
ulterioare, sunt scutite de la plata impozitelor si taxelor locale reglementate
prin prezenta ordonantă.”
27. La articolul 57 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Pot fi, de asemenea, scutite la cazare de la plata impozitelor si
taxelor locale fundatiile si asociatiile cu caracter umanitar care au ca unică
activitate întretinerea si functionarea căminelor de bătrâni si a caselor
pentru ocrotirea copiilor orfani si a copiilor străzii.”
28. Articolul 58 va avea următorul cuprins:
“Art. 58. - Societătile comerciale care au ca obiect unic de activitate
asigurarea de servicii turistice cu activitate sezonieră de cel mult 5 luni din
anul fiscal sunt scutite de plata impozitului pe clădiri si a impozitului pe
teren, în proportie de 50%, numai pentru clădirile destinate acestei
activităti.”
29. La articolul 61, alineatul (1) se abrogă.
30. La articolul 63, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 63. - (1) Stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea si
încasarea impozitelor si taxelor locale, a majorărilor de întârziere, a
penalitătilor, a amenzilor si a oricăror alte venituri proprii ale bugetelor
locale, solutionarea obiectiilor si contestatiilor formulate împotriva actelor
de control si de impunere având ca obiect constatarea si stabilirea acestor
venituri, precum si executarea creantelor bugetare locale se efectuează de
către autoritătile administratiei publice locale sau prin compartimentele de
specialitate ale acestora, după caz, în functie de atributiile specifice,
potrivit legii.”
31. După articolul 64 se introduce articolul 641 cu următorul cuprins:
“Art. 641.
- Sunt supuse impozitului pe clădiri, în conditiile prezentei ordonante, si
acele clădiri care au fost executate fără autorizatie de constructie.
Înstiintarea de plată nu are elementele constitutive ale autorizatiei de
constructie si nici pe cele ale titlului de proprietate.”
32. La articolul 71, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Contraventia prevăzută la lit. a) se sanctionează cu amendă de la
500.000 lei la 1.000.000 lei, iar cea de la lit. b), cu amendă de la 1.000.000
lei la 3.000.000 lei.”
33. La articolul 72, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
“(6) Functionarul public vinovat de nestabilirea la timp a impozitelor
si taxelor locale reglementate prin prezenta ordonantă răspunde civil, în
limita majorărilor de întârziere calculate.”
34. La articolul 74, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 74. - (1) Consiliile locale si consiliile judetene adoptă hotărâri
privind stabilirea de impozite si taxe locale, între limitele si în conditiile
prezentei ordonante, în cursul lunii mai a fiecărui an pentru anul fiscal
următor.”
35. La articolul 75, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Prin normele metodologice referitoare la impozitele si taxele
locale se vor detalia procedurile mentionate la alin. (1), precum si cele
specifice preluării la bugetele locale a acestor resurse financiare.”
36. Articolul 76 va avea următorul cuprins:
“Art. 76. - În fiecare an, până la data de 15 mai, autoritătile
administratiei publice locale vor efectua inventarierea materiei impozabile
generate de aplicarea prezentei ordonante, astfel încât proiectele bugetelor
locale depuse în conditiile Legii nr. 189/1998 privind finantele publice
locale, cu modificările si completările ulterioare, să cuprindă toate
veniturile proprii ale acestora.”
37. Articolul 77 va avea următorul cuprins:
“Art. 77. - În termen de 30 de zile de la data publicării legii de
aprobare a prezentei ordonante în Monitorul Oficial al României, Partea I,
Ministerul Administratiei Publice si Ministerul Finantelor Publice, după consultarea
cu structurile asociative ale autoritătilor administratiei publice locale, vor
elabora normele metodologice referitoare la impozitele si taxele locale, pe
care le vor supune spre aprobare Guvernului.”
38. Articolul 78 va avea următorul cuprins:
“Art. 78. - În anul 2002, în termen de 30 de zile de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a normelor metodologice referitoare
la impozitele si taxele locale, consiliile locale si consiliile judetene vor
revizui si vor adopta hotărârile privind impozitele si taxele locale aferente
anului 2003.”
39. La anexa nr. 1, punctele 1 si 2 vor avea următorul cuprins:
“Nr. crt. |
Felul clădirilor si al altor constructii impozabile |
Valoarea impozabilă**) (lei/m2) |
|
Cu instalatii de apă, canalizare, electrice, încălzire [conditii
cumulative***)] |
Fără instalatii de apă, canalizare, electrice, încălzire |
||
0 |
1 |
2 |
3 |
1. |
Clădiri: |
|
|
a) |
cu pereti sau cadre
din beton armat, din cărămidă arsă, piatră naturală sau din alte materiale |
5.300.000 |
3.100.000 |
b) |
cu pereti din lemn,
cărămidă nearsă, vălătuci, paiantă si alte materiale asemănătoare |
1.400.000 |
900.000 |
2. |
Constructii anexe,
situate în afara corpului principal al clădirii: |
|
|
a) |
cu pereti din
cărămidă arsă, piatră, beton sau din
alte materiale asemănătoare |
900.000 |
800.000 |
b) |
cu pereti din lemn,
cărămidă nearsă, paiantă, vălătuci etc. |
500.000 |
300.000” |
40. Partea introductivă a punctului 1 si punctul 3 din nota din anexa
nr. 1 vor avea următorul cuprins:
“NOTĂ:
1. Pentru determinarea valorilor impozabile, pe ranguri de localităti si
zone în cadrul acestora, la nivelurile mentionate în prezenta anexă, se vor
aplica următorii coeficienti de corectie:
................................................................................................
3. Pentru clădirile structurate în blocuri cu mai mult de 3 niveluri si
8 apartamente coeficientii de corectie mentionati la pct. 1 vor fi diminuati cu
0,10.”
41. La anexa nr. 2, punctele 1 si 5 vor avea următorul cuprins:
“1. Clădirile institutiilor publice, precum si clădirile care fac parte
din domeniul public si privat al unitătilor administrativ-teritoriale, cu
exceptia celor folosite pentru activităti economice.
................................................................................................
5. Clădirile aflate în domeniul public al statului si în administrarea
Regiei Autonome «Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat», precum si
cele din omeniul privat al statului si administrate de regie, care sunt
atribuite conform dispozitiilor art. 6 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
854/2000 privind organizarea si functionarea Regiei Autonome «Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat», cu modificările ulterioare.”
42. La anexa nr. 2 punctul 7, numerele (4), (14) si (20) vor avea
următorul cuprins:
“(4) canalizatii si retele de telecomunicatii subterane si aeriene,
realizate pe suport propriu;
................................................................................................
(14) conducte pentru transportul apei, al produselor petroliere, gazelor
si lichidelor industriale, conducte de termoficare si retele de canalizare;
................................................................................................
(20) altele de natură similară stabilite prin hotărâre a consiliului
local.”
43. Partea introductivă si litera f) a notei din anexa nr. 4 vor avea
următorul cuprins:
“NOTĂ :
Pentru determinarea impozitului pe terenuri, diferentiat pe ranguri de
localităti, potrivit art. 13 din prezenta ordonantă, tinându-se seama de
ierarhizarea localitătilor urbane si rurale pe ranguri, reglementată prin Legea
nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national -
sectiunea a IV-a - Reteaua de localităti, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, la nivelurile prevăzute în
tabloul de mai sus se vor aplica următorii coeficienti de corectie:
...........................................................................
f) localităti rurale de rangul V: .........................1,0.”
44. Punctul 1 al literei A din anexa nr. 5 va avea următorul cuprins:
“1. terenurile cu constructii, pentru suprafata construită a acestora;”
45. La litera A din anexa nr. 5, după punctul 6 se introduce punctul
7 cu următorul cuprins:
“7. terenurile aferente clădirilor institutiilor publice, precum si
clădirilor care fac parte din domeniul public si privat al unitătilor
administrativ-teritoriale, cu exceptia celor folosite pentru activităti
economice.”
46. Punctul 4 al literei B din anexa nr. 5 va avea următorul cuprins:
“4. terenurile aferente clădirilor prevăzute la pct. 5 din anexa nr. 2
la prezenta ordonantă.”
47. Litera a) a punctului C din anexa nr. 6 va avea următorul
cuprins:
“- lei/an -
a) luntre, bărci
fără motor, scutere de apă, folosite pentru uz si agrement personal |
100.000” |
48. Punctul 4 al literei A din anexa nr. 7 va avea următorul cuprins:
“4. Pentru eliberarea autorizatiei pentru constructiile - organizare de
santier -, necesare executiei lucrărilor de bază, dacă nu au fost autorizate o
dată cu acestea, taxa este de 3% din valoarea autorizată a constructiilor.”
49. Litera B din anexa nr. 7 va avea următorul cuprins:
“B. Pentru eliberarea altor autorizatii si certificate decât
cele prevăzute la lit. A, precum si pentru viza anuală sau trimestrială a
acestora se datorează următoarele taxe:
1. Pentru eliberarea autorizatiilor de functionare pentru activităti
lucrative si viza anuală a acestora:
Activităti lucrative
- lei –
a) pentru meseriasi
si cărăusi |
50.000-75.000 |
b) pentru cazane de
fabricat rachiu |
75.000-130.000 |
c) pentru
liber-profesionisti |
130.000-200.000 |
d) pentru mori,
prese de ulei si darace |
200.000-400.000 |
e) pentru
activităti de proiectare |
500.000-1.000.000 |
f) pentru alte
activităti neprevăzute mai sus |
400.000-1.000.000 |
2. Pentru eliberarea autorizatiilor sanitare de functionare, între
83.000 lei si 121.000 lei.
3. Pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau
de pe alte asemenea planuri, detinute de consiliile locale, pentru fiecare m2 de plan:
- lei -
a1) la scara 1:500 |
240.000 |
a2) la scara
1:1.000 |
360.000 |
a3) la scara
1:2.000 |
480.000 |
4. Pentru eliberarea certificatului de producător, între 50.000 lei si
500.000 lei, iar pentru viza trimestrială a acestuia, între 25.000 lei si
100.000 lei.”
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 2 februarie
2002, cu modificările aduse prin prezenta lege, va fi republicată, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti, 17 iulie
2002.
Nr. 522.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind
impozitele si taxele locale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 16 iulie
2002.
Nr. 705.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si
interconectarea acestora
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 34 din 30
ianuarie 2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la
infrastructura asociată, precum si interconectarea acestora, adoptată în
temeiul art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 88 din 2 februarie 2002, cu următoarele modificări si completări:
1. Titlul ordonantei va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
privind accesul la retelele publice de comunicatii
electronice si la infrastructura asociată, precum si interconectarea acestora”
2. După titlul ordonantei se introduce capitolul I cu următorul
titlu:
“CAPITOLUL I
Dispozitii generale”
3. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Prezenta ordonantă stabileste cadrul de reglementare a
relatiilor între operatorii de retele, între furnizorii de servicii si între
operatorii de retele si furnizorii de servicii privind accesul la retelele
publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si
interconectarea acestora.
(2) Prezenta ordonantă stabileste drepturile si obligatiile operatorilor
si ale persoanelor care solicită interconectarea sau accesul la retelele
instalate, operate, controlate sau puse la dispozitie de către acestia sau la
infrastructura asociată acestor retele.
(3) Obiectivele cadrului de reglementare stabilit în conditiile
prezentei ordonante sunt promovarea concurentei, asigurarea interconectării si
a interoperabilitătii serviciilor de comunicatii electronice si protejarea
drepturilor si intereselor consumatorilor.
(4) Prevederile prezentei ordonante nu sunt aplicabile accesului
realizat de către utilizatorii finali.”
4. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - În întelesul prezentei ordonante, următorii termeni se
definesc astfel:
a) retea de comunicatii electronice - sisteme de transmisie si,
acolo unde este cazul, echipamente de comutare, rutare, precum si orice alte
resurse care realizează procesarea, transportul semnalelor prin suport fizic,
electromagnetic sau prin orice alte mijloace, incluzând retele de comunicatii
prin satelit, retele de transmisiuni de date, retele mobile terestre, retele
utilizate pentru comunicatii audiovizuale, retele de cablu coaxial, retele de
fibră optică si transmiterea de semnale pe liniile de transport al energiei
electrice;
b) serviciu de comunicatii electronice - un serviciu, furnizat de
regulă contra cost, care constă, în întregime sau în principal, în transportul
semnalelor prin retelele de comunicatii electronice, incluzând serviciile de
telecomunicatii si serviciile de transmisie prin retelele utilizate pentru
comunicatii audiovizuale, dar fără a include serviciile prin care se furnizează
continutul informatiei transmise prin intermediul retelelor sau serviciilor de
comunicatii electronice sau prin care se exercită controlul editorial asupra
acestui continut; de asemenea, nu se includ serviciile societătii
informationale, care nu constau, în întregime sau în principal, în transportul
semnalelor prin intermediul retelelor de comunicatii electronice;
c) retea publică de comunicatii - o retea de comunicatii
electronice care este utilizată, în întregime sau în principal, pentru
furnizarea de servicii de comunicatii electronice destinate publicului;
d) infrastructură asociată - acele resurse asociate unei retele
de comunicatii electronice sau unui serviciu de comunicatii electronice, care
permit sau sustin furnizarea de servicii prin intermediul retelei respective
sau al serviciului respectiv; include sistemele de acces conditionat si
ghidurile electronice de programe;
e) sistem de acces conditionat - orice modalitate tehnică sau
dispozitiv prin intermediul căruia accesul sub o formă inteligibilă la un
serviciu protejat de difuzare a programelor de radio sau de televiziune se
poate face în mod restrictionat, pe bază de abonament sau pe baza altei forme
de autorizare individuală prealabilă;
f) operator - o persoană care instalează, operează, controlează
sau pune la dispozitie tertilor o retea publică de comunicatii sau elemente ale
infrastructurii asociate ori o persoană care este autorizată să instaleze, să
opereze, să controleze sau să pună la dispozitie tertilor o retea publică de
comunicatii;
g) utilizator - orice persoană fizică sau juridică care
utilizează sau solicită un serviciu de comunicatii electronice destinat
publicului;
h) abonat - orice persoană fizică sau juridică care a încheiat un
contract cu un furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate
publicului;
i) utilizator final - un utilizator care nu exploatează, nu
supraveghează, nu pune la dispozitie tertilor o retea publică de comunicatii
sau elemente ale infrastructurii asociate si care nu furnizează servicii de
comunicatii electronice destinate publicului;
j) acces - punerea la dispozitie unui tert de spatii, echipamente
sau servicii, în conditii determinate, în mod exclusiv sau neexclusiv, necesare
în scopul furnizării de servicii de comunicatii electronice; accesul cuprinde,
printre altele:
- accesul la elemente ale retelei si la infrastructura asociată, care
poate implica conectarea echipamentelor, prin mijloace fixe sau nonfixe,
incluzând accesul la bucla locală si la infrastructura si serviciile necesare
furnizării de servicii prin bucla locală;
- accesul la infrastructura fizică, inclusiv clădiri, conducte si
piloni;
- accesul la sisteme software relevante, inclusiv la sistemele de
asistentă operatională;
- accesul la sisteme de conversie a numerelor sau la sistemele care au o
functionalitate echivalentă;
- accesul la retele fixe si mobile, în special pentru roaming;
- accesul la sistemele de acces restrictionat pentru serviciile de
televiziune digitală;
- accesul la serviciile de retele virtuale;
k) acces neconditionat - furnizarea de acces la spatii,
echipamente sau servicii, după caz, care nu este conditionată de:
- achizitia concomitentă de către solicitant a unor produse sau servicii
care nu sunt necesare furnizării tipului de acces solicitat;
- achizitia unui volum impus de produse sau servicii,
care excede volumului necesar furnizării tipului de acces solicitat;
- impunerea oricăror conditii comerciale, tehnice sau de altă natură,
care nu sunt necesare furnizării tipului de acces solicitat;
l) interconectare - legătura fizică si logică realizată între
retele publice de comunicatii pentru a permite comunicarea între utilizatorii
retelelor sau accesul la servicii; serviciile pot fi furnizate de către părtile
implicate sau de către alte părti care au acces la reteaua respectivă;
interconectarea este o formă specifică de acces realizată de operatorii de
retele publice de comunicatii;
m) serviciu de televiziune pe ecran lat - un serviciu de
televiziune care constă, în totalitate sau partial, în programe produse si
editate pentru a fi afisate pe ecranul lat; formatul 16:9 este formatul de
referintă pentru serviciile de televiziune pe ecran lat;
n) buclă locală - circuitul fizic dintre punctul terminal al
retelei aflat la punctul de prezentă al abonatului si repartitorul principal
dintr-o retea publică de telefonie fixă sau un element echivalent dintr-o retea
publică de comunicatii; circuitul fizic poate fi realizat, printre altele, prin
fire metalice, cablu coaxial, fibră optică;
o) subbuclă locală - portiunea din bucla locală care conectează
punctul terminal al retelei aflat la punctul de prezentă al abonatului cu un
punct de acces intermediar;
p) acces partajat la bucla locală - utilizarea de către unul sau
mai multi beneficiari a capacitătii disponibile a circuitului fizic care
formează bucla locală sau subbucla locală conform solicitării, fără a fi
perturbat serviciul oferit initial de titularul autorizat;
q) colocare - furnizarea spatiului fizic si a resurselor tehnice
necesare instalării si conectării, în scopul unei functionări corespunzătoare a
echipamentului relevant apartinând beneficiarului acestei forme de acces;
r) roaming - posibilitatea oferită utilizatorilor serviciilor de
comunicatii electronice furnizate printr-o retea publică de comunicatii de a
primi si de a transmite apeluri sau de a avea acces la servicii de comunicatii
electronice atunci când acestia nu se află în aria de acoperire a retelei respective,
prin intermediul unei alte retele, în baza unui acord comercial încheiat în
acest sens;
s) ofertă de referintă - ofertă comercială, realizată în
conditiile prezentei ordonante, prin intermediul căreia un operator îsi asumă
obligatia de a include în orice acord de acces sau interconectare un set minim
de obligatii în sarcina sa, anume determinate în cuprinsul acesteia;
t) servicii paneuropene - servicii furnizate la nivel european în
baza unor standarde si practici comerciale comune.”
5. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice si
operatorii de retele de comunicatii electronice negociază între ei acorduri de
acces sau interconectare, în vederea stabilirii conditiilor tehnice si
comerciale.
(2) Acordul de acces sau interconectare nu poate contine obligatii care nu au legătură cu serviciile de acces sau interconectare, sub sanctiunea nulitătii clauzelor care prevăd aceste obligatii.”
6. Alineatele (3)-(5) ale articolului 4 vor avea următorul cuprins:
“(3) Retelele publice de comunicatii instalate în vederea furnizării de
servicii de televiziune digitală trebuie să îndeplinească conditiile tehnice
necesare în vederea furnizării serviciilor sau programelor de televiziune pe
ecran lat.
(4) Operatorii care receptionează si retransmit servicii sau programe de
televiziune pe ecran lat au obligatia de a păstra formatul respectiv.
(5) Informatiile obtinute înaintea, în timpul sau după finalizarea
negocierilor desfăsurate în conditiile alin. (1) lit. a) si b) trebuie
utilizate numai în scopul pentru care au fost comunicate si nu pot fi divulgate
către nici un tert care ar obtine astfel un avantaj de ordin competitiv,
inclusiv către alte departamente, filiale, sedii secundare sau parteneri ai
operatorului ori ai furnizorului de servicii care a ajuns în posesia
respectivelor informatii.”
7. Alineatele (2) si (3) ale articolului 5 vor avea următorul
cuprins:
“(2) Măsurile adoptate în conformitate cu prevederile alin. (1) pot viza
în special impunerea următoarelor obligatii, fără a aduce atingere măsurilor ce
ar putea fi luate fată de persoanele juridice care detin o putere semnificativă
pe piată, în conformitate cu prevederile art. 8:
a) obligatii în sarcina persoanelor juridice care controlează accesul la
utilizatorii finali, inclusiv, acolo unde este cazul, obligatia de a asigura
interconectarea retelelor acestora, dacă impunerea acestor obligatii este
necesară pentru asigurarea conectivitătii între utilizatorii finali;
b) obligatia operatorilor de a furniza accesul la acele elemente ale
infrastructurii asociate în conditii echitabile, rezonabile si
nediscriminatorii, dacă impunerea acestei obligatii este necesară pentru a
asigura accesul utilizatorilor finali la serviciile de difuzare în format
digital a programelor de radio sau de televiziune.
(3) Autoritatea de reglementare poate stabili conditii tehnice sau
operationale care trebuie îndeplinite de către furnizorul sau beneficiarii
accesului, în cazul în care impune unui operator obligatii de furnizare a accesului
în conditiile art. 12, dacă această măsură este necesară pentru asigurarea
functionării normale a retelei.”
8. După articolul 5 se introduce capitolul II cu următorul titlu:
“CAPITOLUL II
Obligatiile operatorilor si procedurile de analiză a
pietei”
9. Alineatele (1) si (5) ale articolului 8 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 8. - (1) Dacă în urma unei analize de piată realizate în
conditiile legii sau în urma aplicării prevederilor art. 15 alin. (1) un
operator este desemnat ca având putere semnificativă pe o piată relevantă,
autoritatea de reglementare va impune acestuia, în mod corespunzător, una sau
mai multe dintre obligatiile prevăzute la art. 9-14. În efectuarea analizei de
piată autoritatea de reglementare va solicita colaborarea Consiliului Concurentei.
...........................................................................................
(5) Cu cel putin 30 de zile înainte de retragerea oricăror obligatii
impuse unui anumit operator autoritatea de reglementare trebuie să aducă
această intentie la cunostintă celor care au încheiat acorduri de
interconectare sau acces cu operatorul respectiv, pentru a permite acestora să
găsească furnizori alternativi sau să renegocieze acordul încheiat.”
10. Litera a) a articolului 10 va avea următorul cuprins:
“a) aplică conditii echivalente în circumstante echivalente altor
persoane juridice care furnizează servicii echivalente;”
11. Alineatul (2) al articolului 11 va avea următorul cuprins:
“(2) Autoritatea de reglementare poate, în special, să impună unui operator
integrat pe verticală să urmărească distinct în evidenta corespunzătoare
tarifele la vânzarea de gros si tarifele de transfer intern, pentru a asigura,
între altele, îndeplinirea obligatiei de nediscriminare impuse în conformitate
cu prevederile art. 10 sau pentru a împiedica subventionarea încrucisată.”
12. La articolul 12 alineatul (2), literele a) si f) vor avea
următorul cuprins:
“a) acordarea către un tert a dreptului de acces la elemente specifice ale retelei sau la infrastructura asociată, inclusiv a accesului neconditionat la bucla locală;
............................................................................................
f) furnizarea colocării sau a altor forme de utilizare partajată a
spatiilor ori echipamentelor, inclusiv a conductelor, clădirilor si pilonilor;”
13. Alineatul (1) al articolului 13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. - (1) Dacă o analiză de piată realizată în conditiile legii
indică absenta concurentei efective, care presupune că operatorul în cauză este
capabil să mentină tarifele la un nivel excesiv de înalt sau să reducă tarifele
în mod nejustificat, în detrimentul utilizatorilor finali, atunci autoritatea
de reglementare poate, în conformitate cu prevederile art. 8, să impună
obligatii referitoare la recuperarea costurilor si controlul tarifelor,
inclusiv obligatii de fundamentare a tarifelor în functie de costuri si
obligatii privind evidenta contabilă, pentru furnizarea anumitor forme de acces
sau de interconectare. La impunerea obligatiilor autoritatea de reglementare va
lua în considerare investitia făcută de operatorul în cauză si va permite
existenta unei rate rezonabile de recuperare a capitalului investit, tinând
seama de riscurile asociate acestei investitii.”
14. Alineatul (1) al articolului 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - (1) Autoritatea de reglementare poate impune operatorului cu
putere semnificativă pe piata furnizării de buclă locală, în conformitate cu
prevederile art. 8, obligatia de a publica o ofertă de referintă pentru accesul
neconditionat la bucla locală constituită din fire metalice, fibră optică,
cablu coaxial.”
15. Alineatul (2) al articolului 15 va avea următorul cuprins:
“(2) Obligatiile impuse unui operator prezumat, în conformitate cu
prevederile alin. (1), de a avea putere semnificativă pe o anumită piată
relevantă rămân în vigoare până în momentul în care autoritatea de
reglementare, pe baza unei analize de piată realizate în conditiile legii,
stabileste că există concurentă efectivă pe piata relevantă în cauză.”
16. După articolul 17 se introduce capitolul III cu următorul titlu:
“CAPITOLUL III
Contraventii si sanctiuni”
17. La articolul 18 alineatul (1), literele b) si h) vor avea
următorul cuprins:
“b) încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 5 alin. (2);
...........................................................................................
h) încălcarea obligatiilor prevăzute la art. 11 alin. (1) si (2);”
18. După alineatul (1) al articolului 18 se introduce alineatul (11) cu următorul
cuprins:
“(11) În cazul constatării
unor contraventii prevăzute la alin. (1) autoritatea de reglementare va emite
un avertisment, cu obligatia contravenientului de a se încadra în termen de 5
zile, după caz, în prevederile prezentei ordonante.”
19. La articolul 18, partea introductivă a alineatului (2) si
alineatul (4) vor avea următorul cuprins:
“(2) În cazul neremedierii aspectelor semnalate în termenul fixat de
autoritatea de reglementare potrivit alin. (11), pentru contraventiile constatate prevăzute la alin.
(1) se aplică amenzi astfel:
.............................................................................................
(4) Individualizarea sanctiunii în cazul săvârsirii uneia dintre faptele
prevăzute la alin. (1) se face tinându-se seama de gravitatea faptei si a
consecintelor sale asupra concurentei.”
20. La articolul 18, după alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu
următorul cuprins:
“(6) În cazul repetării abaterii semnalate autoritatea de reglementare
poate decide suspendarea temporară sau retragerea autorizării.”
21. La articolul 19 alineatul (1), partea introductivă si litera a)
vor avea următorul cuprins:
“Art. 19. - (1) Autoritatea de reglementare poate obliga, prin decizie,
operatorii la plata unor amenzi administrative în sumă de până la 30.000.000
lei pentru fiecare zi de întârziere, calculată de la data stabilită prin
decizie, pentru a-i determina:
a) să furnizeze în mod complet si corect, în conformitate cu solicitarea
scrisă a autoritătii de reglementare, informatiile care le-au fost cerute
conform prevederilor art. 11 alin. (3), art. 13 alin. (3) sau ale art. 17 alin.
(1), precum si orice alte informatii cerute în mod neechivoc de autoritatea de
reglementare în aplicarea prevederilor prezentei ordonante;”
22. La articolul 19 alineatul (1), litera d) se abrogă.
23. Alineatul (3) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
“(3) Sumele rezultate din încasarea amenzilor prevăzute la alin. (1) se
retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la
dispozitia autoritătii de reglementare si vor fi folosite pentru asigurarea
conditiilor privind îndeplinirea atributiilor de supraveghere si control.”
24. La articolul 20, după alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu
următorul cuprins:
“(6) Orice decizie a autoritătii de reglementare poate fi atacată în
contencios administrativ, în conditiile legii.”
25. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
“Art. 21. - Orice persoană care divulgă sau utilizează, în alte scopuri
decât cele prevăzute de prezenta ordonantă, documente sau informatii cu
caracter de secret de serviciu, primite sau de care a luat cunostintă în
îndeplinirea atributiilor de serviciu ori în legătură cu serviciul, răspunde
potrivit legii, putând fi obligată si la repararea prejudiciului cauzat.”
26. După articolul 21 se introduce capitolul IV cu următorul titlu:
“CAPITOLUL IV
Dispozitii finale “
27. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - Autoritatea de reglementare, în sensul prezentei ordonante,
este Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii.”
28. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă
art. 38-40 din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996, cu modificările si
completările ulterioare.”
29. Titlul anexei va avea următorul cuprins:
“ELEMENTELE MINIME
care trebuie incluse într-o ofertă de referintă pentru
accesul neconditionat la bucla locală”
30. La litera A punctul 1 din anexă, litera b) va avea următorul
cuprins:
“b) utilizarea capacitătii disponibile a circuitului fizic care formează
bucla locală, în cazul accesului partajat la bucla locală.”
31. Litera C din anexă va avea următorul cuprins:
“C. Sisteme informationale
Conditii de acces la anumite sisteme ale operatorului: sisteme de
asistentă operatională, sisteme informationale sau baze de date pentru
pregătirea comenzilor, aprovizionare, mentenantă, solicitări de reparatii si
facturare.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 11
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 27 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 17 iulie
2002.
Nr. 527.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind
accesul la retelele de comunicatii electronice si la infrastructuraa sociată,
precum si interconectarea acestora
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 34/2002 privind accesul la retelele de comunicatii electronice si la
infrastructura asociată, precum si interconectarea acestora si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 16 iulie
2002.
Nr. 710.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea anexelor nr. 1 si 2 la Hotărârea Guvernului nr. 96/2002 privind
echiparea si dotarea personalului Gărzii de Mediu
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexele nr. 1 si 2 la Hotărârea Guvernului nr.
96/2002 privind echiparea si dotarea personalului Gărzii de Mediu, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 14 februarie 2002, se modifică
si se înlocuiesc cu anexele nr. 1 si 2 la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat
p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 25 iulie
2002.
Nr. 799.
ANEXA Nr. 1
LISTA
articolelor din compunerea uniformei pentru comisarii Gărzii de Mediu
(detalii privind modelele si culorile sunt prezentate în plansele
anexate)
a) Uniforma pentru bărbati
1. Cămasă din poplin cu guler pentru cravată
2. Pantalon drept, din stofă, pentru pantof
3. Sacou clasic din stofă
4. Cravată verde închis
5. Jachetă din stofă căptusită, model unic pentru femei si bărbati
b) Uniforma pentru femei
1. Bluză din poplin
2. Fustă dreaptă
3. Pantalon drept, din stofă, pentru pantof
4. Sacou clasic din stofă
5. Jachetă din stofă căptusită, model unic pentru femei si bărbati
c) Accesorii
1. Pantofi din piele de culoare neagră
2. Centură lată din piele naturală de culoare neagră
3. Porthart din piele de culoare neagră
4. Insignă de comisar de mediu
5. Plachetă cu numele
ANEXA Nr. 1A
NORME
de dotare si durata de serviciu a articolelor de uniformă pentru
comisarii Gărzii de Mediu
Nr. crt. |
Denumirea articolului |
Norma de dotare initială (bucăti/pereche) |
Durata de serviciu (ani) |
1. |
Costum pentru
bărbati clasic |
1 |
2 |
2. |
Costum de damă
clasic cu fustă si pantalon |
1 |
2 |
3. |
Jachetă din stofă |
1 |
2 |
4. |
Cămasă din poplin
pentru bărbati |
2 |
2 |
5. |
Bluză din poplin
pentru femei |
2 |
2 |
6. |
Jachetă din stofă
pentru bărbati si femei |
1 |
2 |
7. |
Cravată |
2 |
Numai dotare initială |
8. |
Pantofi din piele
de culoare neagră |
1 |
1 an |
9. |
Insignă |
1 |
Numai dotare initială |
10. |
Porthart |
1 |
1 an |
11. |
Plachetă cu numele |
2 |
Numai dotare initială |
NOTĂ:
Culoarea articolelor de uniformă din materiale textile este verde
turcoaz închis cu codul 5097, cu exceptia cravatei care este verde închis si a
cămăsii care este gri-verde deschis.
ANEXA Nr. 1B*)
Insigna
ANEXA Nr. 1C
NOTĂ:
Insigna distinctivă se va confectiona din aliaj metalic usor, cu aversul emailat de culoare verde închis, va avea serie de personalizare gravată pe revers si se va purta suspendat, cu ajutorul suportului din piele, la butoniera din dreapta a buzunarului de la piept al uniformei. În spatiul central al insignei se inscriptionează vizibil, cu majuscule în relief, functia, categoria si clasa comisarului. De exemplu: COMISAR-SEF, A/I.
Placheta
*) Anexa nr. 1B este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 1D
ANEXA Nr. 1E
ANEXA Nr. 1F
ANEXA Nr. 2
LISTA
mijloacelor tehnice si echipamentelor de autoapărare, de comunicare, de
transport si de protectie din dotarea Gărzii de Mediu
a) Mijloace individuale de autoapărare
1. Armament de serviciu: pistol cu două încărcătoare
2. Toc din piele pentru pistol
3. Munitie pentru două încărcătoare de pistol
4. Butelie cu gaz (spray) neutralizant cu portbutelie pentru centură
b) Mijloace de transport si comunicare
1. Autoturism echipat cu sirenă si girofar verde – un autoturism la
patru comisari, în limita parcului aprobat pentru Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului si unitătile sale teritoriale
2. Radiotelefon sau telefon mobil - un aparat la doi comisari
c) Echipament individual de protectie
1. Salopetă-combinezon impermeabilă, de culoare verde sau verde oliv
2. Cască de protectie
3. Ochelari de protectie
4. Mască izolantă
5. Mănusi de protectie
6. Cizme din cauciuc
Echipamentul de protectie va fi asigurat numai ca dotare initială,
selectiv, în functie de specificul zonelor de responsabilitate ale comisarilor
respectivi.
NOTĂ:
Durata de serviciu a mijloacelor tehnice si echipamentelor din prezenta
listă este cea prevăzută de furnizori sau de normele specifice în vigoare.
MINISTERUL INDUSTRIEI
SI RESURSELOR
privind
aprobarea Normei de metrologie legală CEE “NML CEE - 75/33 Contoare de apă
rece”
Ministrul industriei
si resurselor,
având în vedere
prevederile art. 26 din Hotărârea Guvernului nr. 1.055/2001 privind conditiile
de introducere pe piată a mijloacelor de măsurare,
în baza art. 3 alin.
(1) lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 193/2002 privind organizarea si
functionarea Biroului Român de Metrologie Legală,
în temeiul Hotărârii
Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Industriei si Resurselor, cu modificările ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Norma de metrologie legală CEE “NML CEE - 75/33
Contoare de apă rece” prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si va intra în vigoare la data de 5 noiembrie 2002.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Bucuresti, 7 mai
2002.
Nr. 139.
ANEXĂ
NORMA
de metrologie legală CEE “NML CEE - 75/33 Contoare de apă rece”
Art. 1. - Prezenta normă de metrologie legală CEE se aplică în cazul
contoarelor de apă rece.
Art. 2. - Se admite aplicarea marcajelor CEE pe contoarele de apă rece
care îndeplinesc prevederile prezentei norme de metrologie legală CEE.
Art. 3. - Contoarele de apă rece se supun controlului metrologic prin
aprobare de model CEE si verificare initială CEE, în conformitate cu
prevederile pct. 1.2 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.055/2001
privind conditiile de introducere pe piată a mijloacelor de măsurare si în
conditiile stabilite în anexa la prezenta normă de metrologie legală CEE.
Art. 4. - Introducerea pe piată si/sau punerea în functiune a
contoarelor de apă rece nu poate fi împiedicată, interzisă sau restrictionată,
dacă acestea poartă marcajele CEE pentru aprobare de model si verificare
initială prevăzute la pct. 3.2 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
1.055/2001 sau dacă sunt fabricate într-un stat membru al Uniunii Europene si
poartă marcajele CEE corespunzătoare.
Art. 5. - Anexa face parte integrantă din prezenta normă de metrologie
legală CEE.
ANEXĂ
la norma de metrologie
legală CEE
1. TERMINOLOGIE
1.1. Contoarele de apă rece
1.1.1. Contoarele de apă rece sunt mijloace de măsurare
integratoare, utilizate pentru determinarea continuă a volumului de apă care
trece prin interiorul lor si care contin un dispozitiv de măsurare conectat la
un dispozitiv de indicare. În sensul prezentei norme de metrologie legală CEE,
apa este considerată rece dacă temperatura sa este cuprinsă între 0şC si 30şC.
1.1.2. Contoarele de apă rece au la bază procesul de măsurare mecanic
direct, care implică utilizarea camerelor volumetrice cu pereti mobili sau
actiunea vitezei apei asupra unei părti mobile, cum ar fi turbina, rotorul.
1.2. Debitul
Debitul este volumul de apă care trece prin contor în unitatea de timp. Volumul
si timpul sunt exprimate în unităti de măsură legale, în conformitate cu
Hotărârea Guvernului nr. 854/2001 pentru aprobarea Instructiunilor de
metrologie legală I.M.L. 9 - 01:
Unităti de măsură.
1.3. Volumul livrat
Volumul livrat este volumul total al apei care a trecut prin contor
într-un timp dat.
1.4. Debitul maxim (Qmax)
Debitul maxim Qmax este cel mai mare debit la care contorul de apă rece
poate functiona peste perioadele limitate fără să se deterioreze si fără să
depăsească erorile tolerate si valorile maxime pentru pierderea de presiune,
prevăzute la pct. 2.1, respectiv la pct. 3.4.
1.5. Debitul nominal (Qn)
Debitul nominal Qn este egal cu jumătatea debitului maxim Qmax. Acesta este
exprimat în m3/h
si este utilizat pentru a desemna contorul de apă rece.
Contorul de apă rece trebuie să poată functiona în utilizare normală la
debitul nominal Qn,
în conditii de operare continuă si intermitentă, fără depăsirea erorilor
tolerate prevăzute la pct. 2.1.
1.6. Debitul minim (Qmin)
Debitul minim Qmin este debitul la care contorul de apă rece nu trebuie
să depăsească erorile tolerate prevăzute la pct. 2.1.
Acesta este stabilit în functie de Qn.
1.7. Intervalul de debit
Intervalul de debit al contorului de apă rece este delimitat de debitele
maxim si minim, Qmax si Qmin. Intervalul de debit
al contorului de apă rece este împărtit în două zone, denumite zona
superioară si zona inferioară, cu erori tolerate diferite.
1.8. Debitul de tranzitie (Qt)
Debitul de tranzitie Qt este debitul care împarte zonele superioare si
inferioare ale intervalului de debit si pentru care variatia erorilor tolerate,
prevăzute la pct. 2.1, este discontinuă.
1.9. Eroarea tolerată
Eroarea tolerată este limita erorii admise de prezenta normă de
metrologie legală CEE pentru aprobarea de model CEE si pentru verificarea
initială CEE a contoarelor de apă rece.
1.10. Pierderea de presiune
Pierderea de presiune reprezintă diferenta de presiune cauzată de prezenta
contorului de apă rece în circuit.
2. CARACTERISTICI METROLOGICE
2.1. Erori tolerate
Eroarea tolerată în zona inferioară este ±5%, de la Qmin inclusiv la Qt exclusiv.
2.2. Clase metrologice
Contoarele de apă rece sunt împărtite, în functie de valorile debitelor
Qmin si Qt definite mai sus, în
3 clase metrologice, conform tabelului următor:
Clasa metrologică |
Qn |
|
< 15 m3/h
ł |
15 m3/h |
|
Clasa A |
|
|
Qmin |
0,04 Qn |
0,08 Qn |
Qt |
0,10 Qn |
0,30 Qn |
Clasa B |
|
|
Qmin |
0,02 Qn |
0,03 Qn |
Qt |
0,08 Qn |
0,20 Qn |
Clasa C |
|
|
Qmin |
0,01 Qn |
0,006 Qn |
Qt |
0,015 Qn |
0,015 Qn |
3. CARACTERISTICI TEHNICE
3.1. Constructie - prevederi generale
Contoarele de apă rece trebuie să fie construite astfel încât:
1. să asigure o functionare îndelungată si mijloace de evidentiere a
accesului neautorizat;
2. să fie conforme cu prevederile normei de metrologie legală CEE, în
conditii normale de utilizare. În situatia în care contoarele de apă rece sunt
supuse inversării accidentale a sensului de curgere, ele trebuie să reziste
fără să se deterioreze sau să se schimbe proprietătile lor metrologice si, în
acelasi timp, trebuie să înregistreze această curgere în sens invers.
3.2. Materiale
Contoarele de apă rece trebuie să fie realizate din materiale cu
rezistentă si stabilitate adecvate pentru destinatia lor de utilizare. Acestea
trebuie construite din materiale rezistente la coroziune internă si externă
normală si, dacă este necesar, trebuie protejate prin tratarea corespunzătoare
a suprafetei acestora. Variatiile temperaturii apei în intervalul temperaturii
de lucru nu trebuie să afecteze materialele utilizate la constructia contorului
de apă rece.
3.3. Etanseitate - rezistentă la presiune
Contorul de apă rece trebuie să reziste la presiunea pentru care este
proiectat, denumită presiune maximă de lucru, fără defecte în
functionare, scurgeri, infiltrări prin pereti sau deformări permanente.
Valoarea minimă a acestei presiuni este de 10 bari.
3.4. Pierderea de presiune
Pierderea de presiune prin contorul de apă rece este determinată la
încercările de aprobare de model CEE si nu trebuie să depăsească 0,25 bari la
debitul nominal si 1 bar la debitul maxim.
Contoarele de apă rece se clasifică în 4 grupe, conform următoarelor
valori maxime ale pierderii de presiune: 1; 0,6; 0,3 si 0,1 bari. Această
valoare este indicată în certificatul de aprobare de model CEE.
3.5. Dispozitivul indicator
Dispozitivul indicator trebuie să permită, prin simpla juxtapunere a
diferitelor elemente constituente, citirea sigură, usoară si neambiguă a
volumului de apă măsurat, exprimat în m3. Volumul este dat prin una dintre următoarele
variante:
a) pozitia unuia sau mai multor ace indicatoare pe o scară circulară;
b) afisarea unui rând de cifre consecutive, situate în linie în una sau
mai multe ferestre;
c) o combinatie a sistemelor prevăzute la lit. a) si b).
Metrul cub si multiplii săi sunt indicati cu culoarea neagră, iar
submultiplii acestuia cu culoarea rosie.
Înăltimea reală sau aparentă a cifrelor nu trebuie să fie mai mică de 4
mm. Pe indicatoarele digitale ale dispozitivului indicator, prevăzute la lit.
b) si c), deplasarea vizibilă a tuturor cifrelor trebuie efectuată de jos în
sus, în sensul cresterii valorilor indicate. Avansarea unei cifre a decadei
trebuie să se termine în timp ce decada de valoare mai mică, imediat următoare,
se schimbă de la 9 la 0; rola care arată cifrele cel mai putin semnificative se
poate deplasa continuu în cazul prevăzut la lit. c). Numărul de m3 trebuie să fie
indicat clar. Dispozitivul de indicare cu ace indicatoare, prevăzut la lit. a)
si c), trebuie să se rotească în sensul acelor de ceasornic. Valoarea în m3 pentru fiecare
diviziune a scării trebuie să fie exprimată sub forma 10n, în care n este
un număr întreg pozitiv, negativ sau zero, stabilindu-se astfel sistemul de
decade consecutive. Fiecare parte a scării gradate trebuie să aibă
inscriptionat un factor de multiplicare (x 1000 - x 100 - x 10 - x 1 - x 0,1 -
x 0,01 - x 0,001).
În cazul indicatoarelor cu cadran si al celor digitale ale
dispozitivului indicator:
- simbolul unitătii m3 trebuie să fie inscriptionat pe cadran sau în imediata
vecinătate a indicatorului digital;
- elementul indicator cu cea mai rapidă miscare continuă reprezintă
elementul de control, iar valoarea diviziunii scării elementului de control
reprezintă valoarea diviziunii scării de verificare. Acest element de control
poate să fie permanent sau poate să fie montat temporar prin adăugarea unor
piese detasabile. Aceste piese nu trebuie să aibă influente semnificative
asupra proprietătilor metrologice ale contorului de apă rece. Lungimea
diviziunii scării de verificare nu trebuie să fie mai mică de 1 mm si mai mare
de 5 mm. Scara de verificare trebuie să fie alcătuită:
- din linii de aceeasi grosime si lungimi diferite, grosimea liniilor
nedepăsind un sfert din distanta dintre axele a două linii consecutive; sau
- din benzi contrastante de lătime constantă, egale cu lungimea
diviziunii scării de verificare.
3.6. Numărul de cifre al diviziunii scării de verificare si valoarea
diviziunii acesteia
Dispozitivul de indicare trebuie să poată înregistra un volum exprimat
în m3, corespunzător a cel
putin 1.999 ore de functionare la debitul nominal, fără revenire la zero.
Valoarea diviziunii scării de verificare trebuie să fie de forma 1 x 10n, 2 x 10n sau 5 x 10n. În timpul verificării
valoarea diviziunii scării de verificare trebuie să fie astfel încât eroarea de
măsurare cauzată de citirea contorului de apă rece să nu depăsească 0,5% din
volumul măsurat (admitând o eroare de citire mai mică decât jumătate din
valoarea celei mai mici diviziuni a scării de verificare), iar durata
încercării la debitul minim să nu depăsească 1 1/2 ore. Un dispozitiv
suplimentar (stea, disc cu marcaje de referintă) poate fi atasat pentru a
evidentia miscarea dispozitivului de măsurare înainte ca aceasta să devină clar
vizibilă pe indicator.
3.7. Dispozitivul de reglare
Contoarele de apă rece pot fi echipate cu un dispozitiv de reglare care
să permită modificarea relatiei dintre volumul indicat si valoarea adevărată a
volumului trecut prin contorul de apă rece. Acest dispozitiv este obligatoriu
pentru contoarele de apă rece care utilizează actiunea vitezei apei asupra
rotatiei părtii mobile.
3.8. Dispozitiv de accelerare
Este interzisă utilizarea unui dispozitiv de accelerare pentru cresterea
vitezei apei sub Qmin.
4. MARCAJE SI INSCRIPTII
4.1. Inscriptii de identificare
Este obligatoriu pentru toate contoarele de apă rece să contină clar si
lizibil, separat sau grupat, pe carcasa contorului de apă rece, pe cadranul
indicatorului sau pe plăcuta de identificare următoarele informatii:
a) denumirea sau numele comercial al producătorului ori marca sa
comercială;
b) clasa metrologică si debitul nominal Qn în m3/h;
c) anul fabricatiei si numărul de serie;
d) una sau două săgeti care să indice sensul curgerii;
e) simbolul aprobării de model CEE;
f) presiunea maximă de lucru în bari, dacă aceasta poate depăsi 10 bari;
g) litera “V” sau “H” dacă contorul poate functiona corect numai în
pozitie verticală (V) sau orizontală (H).
4.2. Aplicarea marcajelor de verificare CEE
Aplicarea marcajelor de verificare CEE se face pe carcasa contorului de
apă rece, care este vizibilă fără demontare.
4.3. Sigilarea
Contoarele de apă rece trebuie să includă dispozitive de protectie care
pot fi sigilate astfel încât atât înainte, cât si după instalarea corectă a
contoarelor de apă rece, să nu fie posibilă demontarea sau modificarea acestora
ori a dispozitivului lor de reglare fără deteriorarea dispozitivului de
protectie.
5. APROBAREA DE MODEL CEE
5.1. Procedura
Procedurii de aprobare de model CEE îi sunt aplicabile prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 1.055/2001 privind conditiile de introducere pe piată
a mijloacelor de măsurare.
5.2. Încercările de model
Atunci când din analiza dosarului care însoteste cererea s-a constatat
că modelul este conform cerintelor prezentei norme de metrologie legală CEE,
încercările de laborator vor fi executate pe un număr de contoare de apă rece,
respectându-se următoarele conditii:
5.2.1. Numărul de contoare de apă rece care trebuie încercate
Numărul de contoare de apă rece care trebuie prezentate de producător
pentru încercările de model este dat în tabelul următor:
Debitul nominal Qn (m3/h) |
Numărul de contoare de apă rece |
Până la 5 inclusiv |
10 |
Mai mare de 5 si
până la 50 inclusiv |
6 |
Mai mare de 50 si
până la 1.000 inclusiv |
2 |
Mai mare de 1.000 |
1 |
5.2.2. Presiunea
Pentru încercările de model prevăzute la pct. 5.2.4 presiunea la iesire
din contorul de apă rece trebuie să fie astfel încât să poată preveni
cavitatia.
5.2.3. Echipamentul de încercare
Contoarele de apă rece trebuie să fie încercate individual astfel încât
să se evidentieze caracteristicile individuale ale acestora. Laboratorul de
metrologie care efectuează încercările trebuie să asigure o eroare relativă
tolerată la măsurarea volumului de ± 0,2%, incluzând toate sursele de erori ale
instalatiei aprobate de Biroul Român de Metrologie Legală. Eroarea tolerată
este de ±5% la măsurarea presiunii si de ±2,5% la măsurarea pierderii de
presiune. În timpul încercărilor variatia relativă a debitelor nu trebuie să
depăsească 2,5% între Qmin si Qt
si 5%
între Qt si Qmax. Echipamentul de
încercare a contoarelor de apă rece trebuie să fie aprobat de Biroul Român de
Metrologie Legală.
5.2.4. Procedura de încercare
Încercările cuprind operatiile de mai jos, executate în următoarea
ordine:
1. încercarea de rezistentă la presiune;
2. determinarea curbelor de erori în functie de debit prin evaluarea
efectului presiunii, în conditii de instalare normale pentru acest tip de
contor (sectiuni de conductă dreaptă în amonte si în aval de contor,
strangulări, obstacole) specificate de producător;
3. determinarea pierderii de presiune;
4. încercarea la uzură accelerată.
Încercarea de rezistentă la presiune constă în două etape:
a) contorul de apă rece trebuie să suporte, fără scurgeri sau infiltrări
prin pereti, presiunea de 16 bari sau de 1,6 ori presiunea maximă de lucru
aplicată timp de 15 minute;
b) contorul de apă rece trebuie să suporte, fără deteriorare sau
blocare, presiunea de 20 bari sau de două ori presiunea maximă de lucru
aplicată timp de 1 minut.
Rezultatele încercărilor prevăzute la alin. (2) si (3) trebuie să
prevadă numărul de puncte care să permită trasarea curbelor pe întregul
interval de debit.
Încercarea la uzură accelerată trebuie să fie executată astfel:
Debitul nominal Qn (m3/h) |
Debitul de încercare |
Tipul de încercare |
Numărul de întreruperi |
Durata pauzelor (s) |
Perioada de functionare la debitul de încercare |
Durata de functionare-oprire (s) |
Qn ≤ 10 |
Qn |
discontinuă |
100.000 |
15 |
15 secunde |
0,15 (Qn)
cu un minim de 1 secundă*) |
|
2 Qn |
continuă |
|
|
100 h |
|
Qn > 10 |
Qn |
continuă |
|
|
800 h |
|
|
2 Qn |
continuă |
|
|
200 h |
|
Înaintea primei încercări si după fiecare serie de încercări trebuie să
fie determinate erorile de măsurare, cel putin la următoarele debite: Qmin, Qt, 0,3 Qn, 0,5 Qn, 1 Qn, 2 Qn.
La fiecare încercare volumul de apă care trece prin contorul de apă rece
trebuie să fie suficient pentru a roti acul indicator sau tamburul scării de
verificare cu una sau mai multe rotatii complete si să elimine efectele
distorsiunilor ciclice.
5.2.5. Conditii pentru aprobarea de model CEE
Modelul de contor de apă rece va fi aprobat dacă întruneste următoarele
conditii:
a) îndeplineste prevederile administrative, tehnice si metrologice din
prezenta normă de metrologie legală CEE si din anexa la aceasta;
b) rezultatele încercărilor prevăzute la pct. 5.2.4 alin. (1) - (3)
demonstrează conformitatea contorului de apă rece cu cerintele specificate la
cap. 2 si 3 în ceea ce priveste caracteristicile metrologice si tehnice;
c) după fiecare încercare de uzură accelerată:
1. variatia erorilor fată de curba initială nu depăseste 1,5% între Qt si Qmax si 3% între Qmin si Qt;
2. eroarea maximă a contorului de apă rece între Qmin si Qt este ± 6% si între Qt si Qmax este ± 2,5%.
6. VERIFICARE INITIALĂ CEE
Verificarea initială CEE se execută pe o instalatie aprobată de Biroul
Român de Metrologie Legală. Echipamentul si conditiile de încercare trebuie să
fie astfel încât verificarea să poată fi executată în conditii de sigurantă.
Cerintele pct. 5.2.3 trebuie să fie îndeplinite, dar contoarele de apă rece pot
fi încercate si în serie dacă este necesar. Dacă este folosită această metodă
presiunea la iesire din ultimul contor de apă rece trebuie să fie suficientă
pentru a preveni cavitatia si pot fi impuse măsuri speciale pentru a preveni
interferenta dintre contoarele de apă rece. Instalatia aprobată de Biroul Român
de Metrologie Legală poate include dispozitive automate, robinete de derivatie,
reductoare de debit, iar circuitele de încercare dintre contoarele de apă rece
supuse verificării si vasele de măsură trebuie să fie etanse si să permită
verificarea în orice moment a pierderii de presiune.
Se poate utiliza orice tip de circuit de alimentare cu apă, iar în cazul
existentei unor circuite de încercare utilizate în paralel nu trebuie să existe
interferente care să contravină prevederilor pct. 5.2.3.
Dacă vasul de măsură are mai multe compartimente, peretii de separare
trebuie să fie suficient de rigizi pentru a nu se modifica volumul
compartimentelor cu mai mult de 0,2% atunci când compartimentele alăturate sunt
complet goale.
Verificarea include încercarea de exactitate la cel putin 3 debite:
a) între 0,9 Qmax si Qmax;
b) între Qt si
1,1 Qt;
c) între Qmin si 1,1 Qmin.
Prima încercare cuprinde determinarea pierderii de presiune, care
trebuie să fie mai mică decât valoarea indicată în certificatul aprobării de
model CEE.
Erorile tolerate sunt cele prevăzute la pct. 2.1.
La fiecare încercare volumul de apă care trece prin contorul de apă rece
trebuie să fie suficient de mare pentru a roti acul indicator sau tamburul pe
scara de verificare cu una sau mai multe rotatii complete si să elimine
efectele distorsiunii ciclice.
Dacă toate erorile determinate sunt de acelasi semn, contorul de apă
rece trebuie să fie reglat astfel încât nici o eroare să nu depăsească jumătate
din eroarea tolerată.
*) (Qn) este un număr egal cu valoarea lui Qn exprimat în m3/h.