MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 629 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 26 august 2002
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
876. - Hotărâre pentru aprobarea bugetului
rectificat de venituri si cheltuieli al Ministerului Turismului privind
activitatea de privatizare pe anul 2002
REPUBLICĂRI
Legea contabilitătii nr. 82/1991
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea bugetului rectificat de venituri si cheltuieli al Ministerului
Turismului privind activitatea de privatizare pe anul 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României, ale art. 9
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societătilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu
modificările si completările ulterioare, si ale Legii nr. 137/2002 privind
unele măsuri pentru accelerarea privatizării,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă bugetul rectificat de venituri si cheltuieli
al Ministerului Turismului privind activitatea de privatizare pe anul 2002,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul turismului,
Alin Burcea,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 16 august
2002.
Nr. 876.
ANEXĂ
BUGETUL RECTIFICAT DE VENITURI SI CHELTUIELI
al Ministerului Turismului pentru activitatea de privatizare pe anul
2002
- mii lei -
Nr. crt. |
Denumirea indicatorilor |
Prevederi anuale |
I. |
Venituri - total, din care: |
1.525.000.000 |
1. |
Venituri din
privatizare |
1.500.000.000 |
2. |
Venituri din
dividende |
25.000.000 |
II. |
Cheltuieli - total, din care: |
1.525.000.000 |
|
a) cheltuieli
proprii de organizare, functionare, deplasări, publicitate, mijloace fixe,
obiecte de inventar, efectuate în scopul privatizării |
195.000.000 |
|
b) cheltuieli
legate de plata onorariilor pentru consultanti, agenti de privatizare sau
firme de avocatură si cele pentru pregătirea si realizarea privatizării
societătilor comerciale |
30.000.000 |
|
c) cheltuieli
pentru rapoarte de evaluare în procesul de privatizare si post-privatizare
pentru expertize, cautiuni, evaluări în litigii, onorarii executori
judecătoresti, documentatii pentru obtinerea avizului de mediu etc. |
10.000.000 |
|
d) costurile
implicate de dizolvarea si lichidarea societătilor comerciale |
10.000.000 |
|
e) sume plătite
efectiv cumpărătorilor în executarea garantiilor acordate acestora de
Ministerul Turismului si/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori
stingerea pretentiilor formulate de cumpărători |
15.000.000 |
|
f) sume plătite ca
despăgubiri în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie
1989, precum si cu prevederile Legii nr. 137/2002 |
30.000.000 |
|
g) cheltuielile
privind taxele la instantele judecătoresti, registre ale actionarilor,
comisioane bancare pentru depozitare de actiuni etc., efectuate în cadrul
procesului de privatizare |
5.000.000 |
|
h) cheltuieli
destinate cofinantării proiectelor PHARE |
5.000.000 |
|
i) vărsăminte la
trezoreria statului, într-un cont special deschis pe seama Ministerului
Finantelor Publice |
1.225.000.000 |
NOTĂ:
Cuantumul sumelor
rămase la dispozitia Ministerului Turismului poate fi modificat între posturile
de cheltuieli în
functie de necesităti, prin ordin al ministrului turismului.
REPUBLICĂRI
contabilitătii
nr. 82/1991*)
*) Republicată în
temeiul art. III din Ordonanta Guvernului nr. 61/2001 pentru modificarea si
completarea Legii contabilitătii nr. 82/1991, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 531 din 31 august 2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 310/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002, dându-se articolelor o nouă numerotare.
Legea contabilitătii
nr. 82/1991 a mai fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 20 din 20 ianuarie 2000.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Societătile comerciale, societătile/companiile nationale,
regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societătile
cooperatiste si celelalte personae juridice cu scop lucrativ au obligatia să
organizeze si să conducă contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea
financiară, potrivit prezentei legi, si contabilitatea de gestiune adaptată la
specificul activitătii.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică si institutiilor publice,
asociatiilor si celorlalte persoane juridice cu si fără scop lucrativ, precum
si persoanelor fizice autorizate să desfăsoare activităti independente.
Art. 2. - (1) Contabilitatea, ca activitate specializată în măsurarea,
evaluarea, cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si
capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea
persoanelor juridice si fizice prevăzute la art. 1 trebuie să asigure
înregistrarea cronologică si sistematică, prelucrarea, publicarea si păstrarea
informatiilor cu privire la pozitia financiară, performanta financiară si
fluxurile de trezorerie, atât pentru cerintele interne ale acestora, cât si în
relatiile cu investitorii prezenti si potentiali, creditorii financiari si
comerciali, clientii, institutiile publice si alti utilizatori.
(2) Contabilitatea institutiilor publice asigură informatii
ordonatorilor de credite cu privire la executia bugetelor de venituri si
cheltuieli, patrimoniul aflat în administrare, precum si pentru întocmirea
contului general anual de executie a bugetului de stat, a contului anual de executie
a bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor speciale, precum si a
conturilor anuale de executie ale bugetelor locale.
Art. 3. - (1) Contabilitatea se tine în limba română si în moneda
natională.
(2) Contabilitatea operatiunilor efectuate în valută se tine atât în
moneda natională, cât si în valută, potrivit reglementărilor elaborate în acest
sens.
(3) Pentru necesitătile proprii de informare, persoanele prevăzute la
art. 1, cu exceptia institutiilor publice, pot opta pentru întocmirea situatiilor
financiare si într-o monedă stabilă.
Art. 4. - (1) Ministerul Finantelor Publice elaborează si emite norme si
reglementări în domeniul contabilitătii, planul de conturi general, modelele
situatiilor financiare, registrelor si formularelor comune privind activitatea
financiară si contabilă, normele metodologice privind întocmirea si utilizarea
acestora.
(2) Normele si reglementările contabile pentru institutiile de credit,
unitătile de asigurare-reasigurare, precum si pentru unitătile care operează pe
piata de capital se elaborează si se emit de Banca Natională a României,
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor si Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(3) Elaborarea reglementărilor prevăzute la alin. (1) si (2) se face
prin consultarea organismelor profesionale de profil.
Art. 5. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 au obligatia să conducă
contabilitatea în partidă dublă si să întocmească situatii financiare anuale.
(2) Categoriile de persoane fizice si juridice care pot tine
contabilitatea în partidă simplă, precum si sistemul de raportare al acestora
se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 6. - (1) Orice operatiune economico-financiară efectuată se
consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza
înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document
justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în
contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat si
aprobat, precum si a celor care le-au înregistrat în contabilitate, după caz.
Art. 7. - (1) Înregistrarea în contabilitate a elementelor de activ se
face la costul de achizitie, de productie sau la valoarea justă pentru alte
intrări decât cele prin achizitie sau productie, după caz.
(2) Creantele si datoriile se înregistrează în contabilitate la valoarea
lor nominală.
Art. 8. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 au obligatia să efectueze
inventarierea generală a elementelor de activ si de pasiv detinute la începutul
activitătii, cel putin o data pe an pe parcursul functionării lor, în cazul
fuziunii sau încetării activitătii, precum si în alte situatii prevăzute de
lege.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate aproba exceptii de la regula
inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate în
administrarea institutiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de
credite.
(3) Rezultatul inventarierii se înregistrează în contabilitate potrivit
reglementărilor contabile elaborate în acest sens de către Ministerul
Finantelor Publice.
Art. 9. - (1) Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si
prezentarea acestora în situatiile financiare anuale se fac potrivit normelor
si reglementărilor contabile.
(2) Reevaluarea activelor imobilizate se face, cu exceptiile prevăzute
de reglementările legale, la valoarea justă a acestora. Valoarea justă se
determină pe baza unor evaluări efectuate, de regulă, de evaluatori autorizati.
(3) Plusul sau minusul rezultat din reevaluare se recunoaste în
contabilitate potrivit reglementărilor contabile elaborate în acest sens.
Art. 10. - (1) Documentele oficiale de prezentare a situatiei
economico-financiare a persoanelor prevăzute la art. 1 sunt situatiile
financiare anuale, care trebuie să ofere o imagine fidelă a pozitiei
financiare, performantei financiare, fluxurilor de trezorerie si a celorlalte
informatii referitoare la activitatea desfăsurată.
(2) Pentru institutiile publice documentul oficial de prezentare a
situatiei patrimoniului aflat în administrarea statului si a unitătilor
administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli
este situatia financiară trimestrială si anuală.
(3) Societătile comerciale care detin participatii în capitalul altor
societăti comerciale, denumite în continuare societăti comerciale de grup, vor
întocmi si vor prezenta si situatii financiare anuale consolidate, în
conformitate cu reglementările specifice elaborate de Ministerul Finantelor
Publice în acest scop.
CAPITOLUL II
Organizarea si conducerea contabilitătii
Art. 11. - (1) Răspunderea pentru organizarea si conducerea
contabilitătii la persoanele prevăzute la art. 1 revine administratorului,
ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionării
unitătii respective.
(2) Persoanele prevăzute la art. 1 organizează si conduc contabilitatea,
de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic,
contabilul-sef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această
functie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare si răspund
împreună cu personalul din subordine de organizarea si conducerea
contabilitătii, în conditiile legii.
(3) Contabilitatea poate fi organizată si condusă pe bază de contracte
de prestări de servicii si de persoane juridice autorizate sau de persoane
fizice care au calitatea de expert contabil, respectiv contabil autorizat, care
răspund potrivit legii.
(4) Pentru persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizată
în compartimente distincte si care nu au personal calificat încadrat, potrivit
legii, sau contracte de prestări de servicii în domeniul contabilitătii,
încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate, Ministerul Finantelor
Publice stabileste, în functie de evolutia inflatiei si de dezvoltarea
profesiei, limite valorice privind nivelul cifrei de afaceri de la care există
obligatia de a încheia contracte pentru întocmirea situatiilor financiare
anuale, numai de către persoane fizice sau juridice calificate, autorizate.
(5) Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizată în
compartimente distincte sau care nu au personal încadrat cu contract individual
de muncă, potrivit legii, pot încheia contracte de prestări de servicii, pentru
conducerea contabilitătii si întocmirea situatiilor financiare trimestriale si
anuale, cu societăti comerciale de expertiză contabilă sau cu persoane fizice
autorizate, conform legii. Încheierea contractelor se face cu respectarea
reglementărilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata
serviciilor respective se face din fonduri publice cu această destinatie.
Art. 12. - Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de
valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de
operatiuni economice, fără să fie înregistrate în contabilitate, sunt
interzise.
Art. 13. - (1) Contabilitatea imobilizărilor se tine pe categorii si pe
fiecare obiect de evidentă.
(2) Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai
valoric, în conditiile stabilite de reglementările legale.
Art. 14. - Valoarea actiunilor emise sau a altor titluri, precum si
vărsămintele efectuate în contul capitalului subscris se reflectă distinct în
contabilitate.
Art. 15. - Contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante
si obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoană fizică sau
juridică.
Art. 16. - (1) Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de
cheltuieli, după natura sau destinatia lor, după caz.
(2) Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, după
natura sau sursa lor, după caz.
(3) Contabilitatea veniturilor bugetare, fondurilor speciale si
veniturilor extrabugetare se tine pe subdiviziunile clasificatiei bugetare.
Art. 17. - (1) Contabilitatea institutiilor publice finantate din
credite bugetare, fonduri speciale si venituri extrabugetare asigură
înregistrarea plătilor de casă si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile
clasificatiei bugetare, potrivit bugetului aprobat.
(2) Pentru finantarea cheltuielilor în limita prevederilor din bugetele
aprobate institutiile publice au obligatia organizării si conducerii evidentei
angajamentelor bugetare în conformitate cu normele metodologice elaborate de
Ministerul Finantelor Publice în acest scop.
Art. 18. - (1) În contabilitate profitul sau pierderea se stabileste
lunar, cumulat de la începutul anului.
(2) Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la
închiderea acestuia.
(3) Repartizarea profitului se înregistrează în contabilitate pe
destinatiile prevăzute de lege.
(4) Pierderea contabilă se acoperă din profitul exercitiului financiar
si cel reportat, din rezerve, capital social si din alte resurse financiare
proprii, potrivit hotărârii adunării generale a actionarilor sau asociatilor si
în conformitate cu metodologia emisă de Ministerul Finantelor Publice.
(5) La institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabileste
anual prin închiderea conturilor de cheltuieli efective si a conturilor de
surse din care au fost efectuate.
CAPITOLUL III
Registrele de contabilitate
Art. 19. - Registrele de contabilite obligatorii sunt: Registrul-jurnal,
Registrul-inventar si Cartea mare.
Art. 20. - Registrele de contabilitate se utilizează în strictă
concordantă cu destinatia acestora si se prezintă în mod ordonat si astfel
completate încât să permită, în orice moment, identificarea si controlul
operatiunilor contabile efectuate.
Art. 21. - Pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a
operatiunilor efectuate, lunar se întocmeste balanta de verificare.
Art. 22. - Persoanele prevăzute la art. 1 care utilizează sisteme
informatice de prelucrare automată a datelor au obligatia să asigure
respectarea normelor contabile si controlul datelor înregistrate în
contabilitate, precum si păstrarea acestora pe suporturi tehnice.
Art. 23. - Înregistrarea în contabilitate a operatiunilor determinate de
fuziunea, divizarea sau încetarea, potrivit legii, a activitătii persoanelor
prevăzute la art. 1 se face pe baza documentelor corespunzătoare întocmite în
asemenea situatii.
Art. 24. - Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare, precum
si documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în
contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor prevăzute la art.
1, timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exercitiului financiar în
cursul căruia au fost întocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se
păstrează timp de 50 de ani.
Art. 25. - În caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor
documente contabile se vor lua măsuri de reconstituire a acestora în termen de
maximum 30 de zile de la constatare, potrivit reglementărilor emise în acest
scop.
CAPITOLUL IV
Situatii financiare anuale
Art. 26. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 au obligatia să
întocmească situatii financiare anuale, inclusive în situatia fuziunii,
divizării sau încetării activitătii acestora, în conditiile legii.
(2) Pentru regiile autonome, societătile comerciale si
societătile/companiile nationale în care statul detine cel putin 20% din
capitalul social, precum si pentru celelalte persoane juridice, Ministerul
Finantelor Publice poate stabili întocmirea si depunerea situatiilor financiare
si la alte perioade decât anual, în cadrul exercitiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplică Reglementările contabile
armonizate cu directivele Comunitătilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin ordin al ministrului finantelor
publice, situatiile financiare anuale se compun din bilant, cont de profit si pierdere, situatia modificărilor
capitalului propriu, situatia fluxurilor de trezorerie, politici contabile si
note explicative.
(4) Persoanele juridice care nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru
aplicarea reglementărilor armonizate prevăzute la alin. (3) întocmesc situatii
financiare anuale simplificate, armonizate cu directivele europene, care se
compun din bilant, cont de profit si pierdere, politici contabile si note
explicative.
(5) Situatiile financiare anuale, pentru toate celelalte persoane
prevăzute la art. 1, cu exceptia celor mentionate la alin. (3) si (4), se
compun din bilant si cont de profit si pierdere.
(6) Societătile comerciale încadrate prin reglementări speciale în
categoria microîntreprinderilor aplică reguli contabile specifice, aprobate
prin ordin al ministrului finantelor publice. Situatiile financiare anuale
pentru microîntreprinderi se compun din bilant si cont de profit si pierdere.
(7) Situatiile financiare anuale sunt însotite de raportul
administratorilor.
(8) Institutiile publice întocmesc situatii financiare trimestriale si
anuale, care se compun din bilant, cont de executie bugetară si anexe.
(9) Exercitiul financiar începe la 1 ianuarie si se încheie la 31
decembrie, cu exceptia primului an de activitate, când acesta începe la data
înfiintării, respectiv a înmatriculării, potrivit legii, a persoanelor
prevăzute la art. 1.
(10) Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, poate
aproba ca exercitiul financiar să înceapă si să se încheie si la alte date
decât cele prevăzute la alin. (9).
(11) Întocmirea situatiilor financiare anuale trebuie să fie precedată
obligatoriu de inventarierea generală a elementelor de activ si de pasiv si a
celorlalte bunuri si valori aflate în gestiune si administrare, potrivit
normelor emise în acest scop de Ministerul Finantelor Publice.
(12) Eventualele erori constatate în contabilitate, după aprobarea si
depunerea situatiilor financiare anuale, vor fi corectate în anul în care
acestea se constată, potrivit reglementărilor contabile date în aplicarea legii.
Art. 27. - (1) Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice
prevăzute la art. 26 alin. (3) sunt supuse auditului financiar, care se
efectuează de către auditori financiari, persoane fizice sau juridice
autorizate, potrivit legii.
(2) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situatiile financiare
întocmite cu ocazia fuziunii, divizării sau încetării activitătii persoanelor
prevăzute la art. 26 alin. (3).
(3) Persoanele juridice prevăzute la art. 26 alin. (3) au obligatia
auditării situatiilor financiare anuale pe perioada premergătoare aplicării
reglementărilor armonizate, în conditiile stabilite de Ministerul Finantelor
Publice si institutiile prevăzute la art. 4 alin. (2), după caz.
(4) Persoanele juridice prevăzute la art. 26 alin. (4), (5) si (6) nu au
obligatii legale privind auditarea situatiilor financiare anuale.
Art. 28. - (1) Situatiile financiare anuale, după aprobare, se publică
în conditiile prevăzute de reglementările legale.
(2) Situatiile financiare anuale se păstrează timp de 50 de ani.
(3) În caz de încetare a activitătii persoanelor prevăzute la art. 1,
situatiile financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la
care se referă art. 24 se predau la arhivele statului, în conformitate cu
prevederile legale în materie.
Art. 29. - (1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului
institutional al statului, un exemplar al situatiilor financiare anuale se
depune la directia generală a finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, după cum urmează:
a) persoanele prevăzute la art. 26 alin. (3), în termen de 120 de zile
de la încheierea exercitiului financiar;
b) persoanele prevăzute la art. 26 alin. (4), în termen de 90 de zile de
la încheierea exercitiului financiar;
c) persoanele prevăzute la art. 26 alin. (5) si (6), în termen de 60 de
zile de la încheierea exercitiului financiar;
d) persoanele care, de la constituire, nu au desfăsurat activitate vor
depune o declaratie în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea
exercitiului financiar.
(2) Institutiile publice si celelalte persoane juridice, ai căror
conducători au calitatea de ordonator de credite, depun un exemplar din
situatiile financiare trimestriale si anuale la organul ierarhic superior, la
termenele stabilite de acesta.
(3) Ministerele, celelalte organe ale administratiei publice centrale,
autoritătile publice si unitătile administrativ-teritoriale, ai căror
conducători au calitatea de ordonator principal de credite, depun la Ministerul
Finantelor Publice un exemplar din situatia financiară trimestrială si anuală,
potrivit normelor si la termenele stabilite de acesta.
CAPITOLUL V
Contabilitatea trezoreriei statului si a institutiilor publice
Art. 30. - (1) Contabilitatea trezoreriei statului se organizează si
functionează pe principiul executiei de casă si asigură înregistrarea
operatiunilor de încasări si plăti în conturi de venituri si cheltuieli
deschise pe bugete, ordonatori de credite si subdiviziunile clasificatiei
bugetare stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
(2) În contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama
ordonatorilor de credite, conturi distincte pentru creditele deschise si
repartizate si pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat si bugetele locale, precum si conturi de
disponibilităti din care se pot angaja si efectua plăti.
(3) Contabilitatea trezoreriei statului asigură informatii cu privire la
derularea executiei bugetare în conditii de echilibru financiar, aprobată anual
prin lege pentru fiecare buget, precum si în limita disponibilitătilor aflate
în conturi.
(4) În contabilitatea trezoreriei statului se reflectă, în conturi
distincte, împrumuturile de stat interne si externeprimite pentru finantarea
deficitelor bugetare, precum si pentru alte actiuni prevăzute de lege,
plasamentele financiare efectuate din contul curent general al trezoreriei
statului, precum si depozitele atrase de la institutiile financiare si de la
persoane fizice.
(5) Contabilitatea trezoreriei statului se organizează în cadrul
Ministerului Finantelor Publice si al unitătilor sale subordonate si cuprinde
operatiunile privind executia de casă a bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale; constituirea si utilizarea
veniturilor extrabugetare si a fondurilor speciale; gestiunea datoriei publice
interne si externe, precum si alte operatiuni financiare efectuate în contul
organelor administratiei publice centrale si locale.
(6) Organizarea si conducerea contabilitătii trezoreriei statului se efectuează
potrivit normelor emise de Ministerul Finantelor Publice.
(7) Ministerele si celelalte organe ale administratiei publice centrale,
autoritătile publice, precum si institutiile publice cu personalitate juridică
din subordinea acestora, ai căror conducători au calitatea de ordonator de
credite, organizează si conduc contabilitatea veniturilor încasate si a
cheltuielilor efectuate, a veniturilor extrabugetare si a fondurilor speciale,
potrivit bugetului aprobat.
Art. 31. - (1) Contabilitatea executiei bugetelor locale se organizează
si se conduce la nivelul unitătilor administrativ-teritoriale, potrivit
normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice si asigură
înregistrarea operatiunilor privind: drepturile constatate, veniturile încasate,
cheltuielile efectuate în executarea bugetelor locale, precum si obligatiile cu
termene legale de plată până la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor
primite de la bugetul de stat si de la celelalte bugete, precum si a sumelor
defalcate din bugetul de stat, potrivit legii; gestiunea datoriei publice
locale interne si externe; stabilirea rezultatului executiei bugetelor locale
prin închiderea conturilor de venituri si cheltuieli.
(2) Unitătile administrativ-teritoriale, institutiile si serviciile publice
de subordonare locală, care au personalitate juridică si ai căror conducători
au calitatea de ordonator de credite, organizează si conduc contabilitatea
veniturilor încasate, a cheltuielilor efectuate si a veniturilor extrabugetare,
potrivit bugetului aprobat.
Art. 32. - (1) Contabilitatea executiei bugetului asigurărilor sociale
de stat se organizează si se conduce în cadrul Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale si al unitătilor subordonate, potrivit normelor emise de
Ministerul Finantelor Publice si asigură înregistrarea operatiunilor privind:
drepturile constatate, veniturile încasate, cheltuielile efectuate în
executarea bugetului asigurărilor sociale de stat, precum si obligatiile cu
termene legale de plată până la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor
primite de la bugetul de stat; stabilirea rezultatului executiei bugetului
asigurărilor sociale de stat prin închiderea conturilor de venituri si
cheltuieli.
(2) Institutiile publice cu personalitate juridică, finantate din
bugetul asigurărilor sociale de stat, ai căror conducători au calitatea de
ordonator de credite, organizează si conduc contabilitatea veniturilor încasate
si a cheltuielilor efectuate, precum si a veniturilor extrabugetare, potrivit
bugetului aprobat.
Art. 33. - (1) Ministerul Finantelor Publice întocmeste anual bilantul
institutiilor publice.
(2) Obiectul principal al bilantului institutiilor publice îl constituie
patrimoniul statului si al unitătilor administrativ-teritoriale, cuprinzând
domeniul public si cel privat, inclusiv solul, bogătiile naturale, zăcămintele
si alte bunuri cu potential economic, evaluate în expresie bănească, după
metodologia stabilită de fiecare minister, autoritate a administratiei publice
centrale sau locale, după caz.
(3) Evidenta în unităti fizice sau valorice, după caz, a fondului
funciar, fondului forestier, rezervelor de substante minerale utile si a
celorlalte resurse naturale ale solului si subsolului se realizează de către
unitătile care administrează, exploatează si folosesc bunurile respective.
(4) La încheierea exercitiului financiar, în contabilitatea trezoreriei
statului se procedează la încheierea executiei bugetare potrivit normelor
metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice, după cum urmează:
a) încheierea executiei bugetului de stat se efectuează de către
unitătile teritoriale ale trezoreriei statului;
b) încheierea executiei bugetului asigurărilor sociale de stat se
efectuează de către unitătile Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale;
c) încheierea executiei bugetelor locale se efectuează de ordonatorii
principali de credite ai bugetelor locale.
(5) Ministerul Finantelor Publice întocmeste trimestrial si anual
bilantul general al trezoreriei statului, în structura stabilită de acesta,
care se aprobă în conditiile legii.
Art. 34. - Bilantul anual al institutiilor publice, în structura
stabilită de Ministerul Finantelor Publice, se prezintă Guvernului o dată cu
contul general anual de executie a bugetului de stat.
CAPITOLUL VI
Contraventii si infractiuni
Art. 35. - Constituie contraventii la prevederile prezentei legi
următoarele fapte, dacă nu sunt săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit
legii, să fie considerate infractiuni:
1. detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare,
numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni
economice, fără să fie înregistrate în contabilitate;
2. nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finantelor Publice
cu privire la:
a) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
b) întocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile
pentru toate operatiunile efectuate, înregistrarea în contabilitate a acestora
în perioada la care se referă, păstrarea si arhivarea acestora, precum si
reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;
c) efectuarea inventarierii;
d) întocmirea si auditarea situatiilor financiare anuale;
e) întocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice stabilite de
Ministerul Finantelor Publice;
f) nedepunerea declaratiei din care să rezulte că persoanele prevăzute
la art. 1 nu au desfăsurat activitate;
3. prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau
necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare.
Art. 36. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 35 pct. 1 se
sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevăzute
la pct. 2 lit. c) si d) se sanctionează cu amendă de la 4.000.000 lei la
50.000.000 lei, cele prevăzute la pct. 2 lit. a) si b), cu amendă de la
3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea prevăzută la pct. 2 lit. e), cu amendă de
la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei, cea prevăzută la pct. 3, cu amendă de la
2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar cea prevăzută la pct. 2 lit. f), cu amendă
de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei.
(2) Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, poate
modifica nivelul amenzilor prevăzute la alin. (1) în functie de rata inflatiei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
persoanele cu atributii de control financiar si de alte persoane anume
împuternicite de Ministerul Finantelor Publice.
(4) Amenzile contraventionale prevăzute la alin. (1) se suportă de
persoanele vinovate.
(5) Contraventiilor prevăzute la art. 35 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor*).
*) Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 a fost aprobată si modificată prin Legea nr. 180/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie
2002.
Art. 37. - Efectuarea cu stiintă de înregistrări inexacte, precum si
omisiunea cu stiintă a înregistrărilor în contabilitate, având drept consecintă
denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum si a
elementelor de activ si de pasiv ce se reflectă în bilant, constituie
infractiunea de fals intelectual si se pedepseste conform legii.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 38. - (1) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei
legi Ministerul Finantelor Publice va elabora normele si reglementările
contabile simplificate armonizate cu directivele europene**).
**) A se vedea Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 306/2002 pentru aprobarea Reglementărilor
contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 si nr. 279 bis din 25 aprilie
2002, reglementări care se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2003.
(2) Ministerul Finantelor Publice si institutiile prevăzute la art. 4
alin. (2) din prezenta lege vor elabora si vor actualiza permanent
reglementările contabile aplicabile persoanelor prevăzute la art. 1.
Art. 39. - Ministerul Finantelor Publice exercită controlul asupra
modului în care se aplică prevederile prezentei legi.
Art. 40. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 1992*).
Art. 41. - Prevederile prezentei legi se aplică si subunitătilor fără
personalitate juridică, cu sediul în străinătate, ce apartin persoanelor
prevăzute la art. 1, cu sediul sau domiciliul în România, cât si subunitătilor
cu sediul în România, ce apartin unor persoane juridice ori fizice cu sediul
sau domiciliul în străinătate.
Art. 42. - (1) Pentru asigurarea cadrului organizatoric de consultare si
analiză în procesul de elaborare a normelor si reglementărilor din domeniul
contabilitătii, se reorganizează Colegiul Consultativ al Contabilitătii, care
functionează pe lângă Ministerul Finantelor Publice.
(2) Modul de organizare, atributiile si sursele de finantare a
cheltuielilor se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a
Colegiului Consultativ al Contabilitătii, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 43. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
- Decretul nr. 375/1956 privind reconstituirea actelor, documentelor si
evidentelor cu continut financiar pierdute, sustrase sau distruse, publicat în
Buletinul Oficial nr. 22 din 4 august 1956;
- Hotărârea nr. 1.885 din 28 decembrie 1970 cu privire la organizarea si
conducerea contabilitătii, atributiile si răspunderile conducătorului
compartimentului financiar-contabil, publicată în Buletinul Oficial nr. 156 din
29 decembrie 1970;
- Hotărârea nr. 1.533/1973 privind formularele cu regim special,
publicată în Buletinul Oficial nr. 189 din 2 decembrie 1973;
- Hotărârea nr. 1.116/1975 privind îmbunătătirea analizei pe bază de
bilant, cresterea operativitătii si
calitătii informatiilor cu privire la rezultatele economico-financiare ale
unitătilor socialiste de stat, publicată în Buletinul Oficial nr. 127 din 5
decembrie 1975;
- Hotărârea Guvernului nr. 252/1996 privind regimul diferentelor de curs
valutar aferente capitalului social în devize si alte operatiuni aplicabile
începând cu bilantul contabil cu termen de depunere până la 15 aprilie 1996,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie
1996, cu modificările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 483/1996 privind prestarea serviciilor în
domeniul contabilitătii, verificarea si certificarea bilantului contabil în
baza prevederilor Legii contabilitătii nr. 82/1991, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 2 iulie 1996, cu modificările
ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 22/1998 privind unele măsuri pentru
reflectarea în contabilitatea agentilor economici a unor operatiuni economico-financiare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 29 ianuarie
1998;
- orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi**).
*) A se vedea si
datele de intrare în vigoare a actelor normative modificatoare.
**) Liniutele 5-7 ale art. 43 au fost introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2001 pentru modificarea si completarea Legii contabilitătii nr. 82/1991, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 310/2002.