MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 643 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 30 august 2002
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
57. - Ordonantă privind cercetarea stiintifică si
dezvoltarea tehnologică
59. - Ordonantă pentru modificarea Legii nr.
202/2000 privind unele măsuri pentru asigurarea respectării drepturilor de
proprietate intelectuală în cadrul operatiunilor de vămuire
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind cercetarea
stiintifică si dezvoltarea tehnologică
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. VI.1 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, denumite în
continuare cercetare-dezvoltare, sunt principalele activităti creatoare
si generatoare de progres economic si social.
Art. 2. - (1) Activitatea de cercetare-dezvoltare cuprinde: cercetarea
fundamentală, cercetarea aplicativă si dezvoltarea tehnologică.
(2) Activitatea de cercetare-dezvoltare face parte integrantă din
procesele de inovare.
(3) Definitiile termenilor utilizati în cuprinsul ordonantei sunt
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonantă.
Art. 3. - (1) În România activitatea de cercetare-dezvoltare constituie
prioritate natională si are un rol determinant în strategia de dezvoltare
economică durabilă.
(2) Strategia natională în domeniul cercetării-dezvoltării, denumită în
continuare Strategie natională, defineste politica statului în vederea
realizării obiectivelor de interes national în acest domeniu si se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
(3) Guvernul promovează, sustine, dezvoltă si stimulează activitatea de
cercetare-dezvoltare de interes national, scop în care:
a) adoptă politici de stimulare si coordonare la nivel national a
activitătii de cercetare-dezvoltare si inovare;
b) asigură surse de finantare si instituie structuri organizatorice
corespunzătoare pentru administrarea fondurilor respective, conform
prevederilor prezentei ordonante;
c) elaborează politici si emite reglementări pentru crearea în economie
a unui mediu favorabil, protectia patrimoniului stiintific national, pentru
difuzarea, absorbtia si valorificarea rezultatelor activitătii de
cercetareezvoltare în scopul dezvoltării economice durabile, al cresterii
bunăstării si calitătii vietii, al îmbogătirii patrimoniului national si
international al cunoasterii.
Art. 4. - (1) Ministerul Educatiei si Cercetării, denumit în continuare autoritatea
de stat pentru cercetare-dezvoltare, este organul administratiei publice
centrale de specialitate, care exercită atributiile autoritătii de stat pentru
domeniul cercetării-dezvoltării.
(2) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare are, în principal,
următoarele atributii în domeniu:
a) elaborarea si actualizarea Strategiei nationale;
b) asigurarea cadrului institutional pentru aplicarea Strategiei
nationale;
c) coordonarea la nivel national a politicilor guvernamentale;
d) stimularea, sustinerea, dezvoltarea si monitorizarea activitătii de
cercetare-dezvoltare.
(3) Ordonatorii de credite, inclusiv Academia Română, care au alocate
prin buget fonduri pentru cercetare, finantează din acestea programe proprii
sau sectoriale de cercetare, inclusiv granturi de cercetare, corelate cu
strategia si politicile nationale în domeniu.
Art. 5. - (1) Dreptul de a desfăsura activităti de cercetare-dezvoltare
si inovare este recunoscut oricărei persoane fizice sau juridice.
(2) Dreptul de acces liber la fondurile publice destinate activitătii de
cercetare-dezvoltare este garantat în conditii de competentă si cu respectarea
prevederilor legale si contractuale privind drepturile de proprietate
intelectuală si de utilizare a rezultatelor.
(3) Libertatea de organizare si desfăsurare a activitătilor de
cercetare-dezvoltare este garantată si este corelată cu asigurarea resurselor
financiare, cu respectarea legislatiei în vigoare si a principiilor de etică
profesională privind efectele adverse sau dăunătoare ale aplicării rezultatelor
stiintei si tehnologiei asupra omului si mediului.
(4) Pentru cazurile care nu sunt reglementate de legislatia privind proprietatea intelectuală, se garantează persoanelor prevăzute la alin. (1) dreptul de participare la beneficiile rezultate, în conditii contractuale specificate, precum si dreptul de preemtiune în contractarea lucrărilor de continuare a activitătilor de cercetare-dezvoltare, valorificare a rezultatelor sau de transfer tehnologic al acestora.
CAPITOLUL II
Sistemul national de cercetare-dezvoltare
SECTIUNEA 1
Cadrul general de reglementare si organizare a
activitătii de cercetare-dezvoltare
Art. 6. - Sistemul national de cercetare-dezvoltare este constituit din
ansamblul unitătilor si institutiilor de drept public si de drept privat cu
personalitate juridică, care au în obiectul de activitate
cercetarea-dezvoltarea.
Art. 7. - Din sistemul national de cercetare-dezvoltare face parte
sistemul de cercetare-dezvoltare de interes national, care cuprinde următoarele
categorii de unităti de drept public, cu personalitate juridică, acreditate în
acest sens, conform prevederilor prezentei ordonante:
a) institute nationale de cercetare-dezvoltare;
b) institute, centre sau statiuni de cercetare ale Academiei Române si
de cercetare-dezvoltare ale academiilor de ramură;
c) institute de învătământ superior acreditate sau structuri ale
acestora;
d) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate în cadrul societătilor
nationale, companiilor nationale si regiilor autonome de interes national.
Art. 8. - În sistemul national de cercetare-dezvoltare sunt cuprinse, în
afara unitătilor si institutiilor prevăzute la art. 7, si următoarele categorii
de unităti si institutii:
A. Unitătile si institutiile de drept public:
a) institute, centre sau statiuni de cercetare-dezvoltare organizate ca
institutii publice;
b) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate în cadrul
societătilor nationale, companiilor nationale si regiilor autonome sau ale
administratiei publice centrale si locale;
c) centre internationale de cercetare-dezvoltare înfiintate în baza unor
acorduri internationale;
d) alte institutii publice sau structuri ale acestora, care au în
obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea.
B. Unitătile si institutiile de drept privat:
a) unităti de cercetare-dezvoltare organizate ca societăti comerciale;
b) societăti comerciale, precum si structurile acestora care au în
obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea;
c) institutii de învătământ superior private acreditate sau structuri
ale acestora.
Art. 9. - (1) Institutul national de cercetare-dezvoltare este o formă
de organizare juridică, reglementată prin prezenta ordonantă si care se
înregistrează ca atare la registrul comertului.
(2) Formele de organizare ale celorlalte categorii de unităti si
institutii prevăzute la art. 7 si 8 sunt reglementate prin legi specifice.
Art. 10. - (1) Activitatea de cercetare-dezvoltare din domeniul public
sau privat poate fi desfăsurată si în cadrul unor forme asociative, în
conditiile prevăzute de lege.
(2) Activitatea de cercetare-dezvoltare se poate desfăsura si
individual, în regim economic, de către persoane fizice autorizate conform
prevederilor legale.
Art. 11. - (1) Unitătile de cercetare-dezvoltare organizate ca institute
nationale sau ca institutii publice se înfiintează sau se reorganizează prin
hotărâre a Guvernului, dacă legea nu prevede altfel.
(2) Prin hotărâre a Guvernului de înfiintare si/sau de organizare si
functionare a unitătilor de cercetare-dezvoltare prevăzute la alin. (1) se
stabilesc denumirea, obiectul de activitate, sediul si patrimoniul, precum si
bunurile din domeniul public prevăzute de Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu modificările
ulterioare, si date în administrare acestora.
(3) Unitătile de cercetare-dezvoltare organizate ca societăti comerciale
cu capital majoritar de stat se înfiintează si se reorganizează prin hotărâre a
Guvernului, pe baza hotărârii adunării generale a actionarilor.
Art. 12. - (1) Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare
prevăzute la art. 7 si 8 înfiintează Consiliul stiintific, care participă la
elaborarea strategiei unitătii si a programelor proprii de cercetare-dezvoltare,
precum si la luarea măsurilor privind realizarea acestora.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului stiintific
se aprobă de consiliul de administratie al unitătilor si institutiilor
prevăzute la alin. (1).
Art. 13. - Realizarea unor servicii sau activităti de microproductie de
către unitătile si institutiile prevăzute la art. 7 si 8 se asigură prin
asociere în participatiune numai în scopul stimulării transferului rezultatelor
activitătii de cercetare-dezvoltare, potrivit regulamentelor de organizare si
functionare proprii si prevederilor legale corespunzătoare, cu aprobarea
organului administratiei publice centrale sub autoritatea căruia functionează
si a autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 14. - (1) Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare cu
capital privat se pot organiza în conditiile prevăzute de lege.
(2) Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare cu capital
majoritar de stat, organizate ca societăti comerciale, se pot privatiza în
conditiile legii si cu respectarea normelor specifice privind privatizarea
unitătilor de cercetare-dezvoltare, elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare si aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(3) Unitătile de cercetare-dezvoltare privatizate nu pot păstra în
patrimoniu informatiile sau documentatiile de interes national acumulate până
la data privatizării. Aceste informatii si documentatii, determinate în
conformitate cu prevederile normelor prevăzute la alin. (2), se depun la
institutele nationale sau la institutiile publice de cercetare-dezvoltare
desemnate în acest scop de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare ori
la arhivele statului.
Art. 15. - (1) Unitătile si institutiile prevăzute la art. 7 si 8 pot
participa în nume propriu la cooperarea tehnico-stiintifică internatională si
pot încheia în mod direct contracte privind aceste activităti, în conditiile
legii; contractele, precum si utilizarea rezultatelor cercetării se vor înscrie
în termenii utilizati în acordurile internationale la care România este parte.
(2) Rezultatele cercetărilor considerate proprietate publică a statului
se pot utiliza în cadrul cooperării internationale în conditiile prevăzute la
alin. (1) si cu aprobarea Guvernului.
Art. 16. - Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare care
beneficiază de finantare si din fonduri publice sunt obligate să asigure:
a) dezvoltarea bazei tehnico-stiintifice, actualizarea documentatiei
stiintifice de interes national, precum si utilizarea acestora cu prioritate
pentru activitatea de cercetare-dezvoltare;
b) urmărirea realizării transferului tehnologic;
c) adoptarea unor
structuri organizatorice si a unui management performant, urmând cele mai bune
practici utilizate pe plan mondial;
d) eliminarea posibilitătilor de generare a unor acte de concurentă neloială.
SECTIUNEA a 2-a
Institutele nationale de cercetare-dezvoltare
Art. 17. - (1) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare, denumite
în continuare institute nationale, reprezintă o formă de organizare
institutională specifică activitătilor de cercetare-dezvoltare, instituită cu
scopul de a asigura desfăsurarea acestor activităti, precum si consolidarea
competentei stiintifice si tehnologice în domeniile de interes national,
stabilite în acord cu strategia de dezvoltare a României.
(2) Institutul national este persoană juridică română, care are ca
obiect principal activitatea de cercetare-dezvoltare si care functionează pe
bază de gestiune economică si autonomie financiară, calculează amortismente si
conduce evidenta contabilă în regim economic.
(3) Institutul national are patrimoniu propriu si administrează
patrimoniul public si privat al statului pentru asigurarea desfăsurării
activitătii si functionează în coordonarea unui organ de specialitate al
administratiei publice centrale.
(4) Institutul national participă la elaborarea strategiilor de
dezvoltare în domeniul specific, desfăsoară activităti de cercetare-dezvoltare
pentru realizarea obiectivelor cuprinse în Strategia natională, constituie baze
de competentă stiintifică si tehnologică, de expertiză, de perfectionare a
resurselor umane si de documentare stiintifică si tehnică. Institutul national
poate desfăsura, în secundar, activităti comerciale si de productie, conform
regulamentului propriu.
Art. 18. - (1) Înfiintarea institutului national se face prin hotărâre a
Guvernului, pe baza rezultatelor evaluării îndeplinirii conditiilor pentru
acreditare, cu avizul autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare, la
propunerea organului administratiei publice centrale coordonator în domeniul de
activitate al unitătii.
(2) Înfiintarea si acreditarea unui institut national trebuie să asigure
concentrarea resurselor financiare si umane în domeniile de cercetare,
orientate spre obiective de interes major.
(3) Evaluarea capacitătii de cercetare în vederea acreditării
institutului national se realizează de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare, în conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
(4) Acreditarea institutului national include si atestarea si
acreditarea acestuia în întelesul art. 33 alin. (1) si (2).
Art. 19. - (1) Prin actul de înfiintare al institutului national se
stabilesc denumirea si sediul principal, obiectul de activitate, patrimoniul si
organul administratiei publice centrale în coordonarea căruia functionează si
se aprobă regulamentul de organizare si functionare.
(2) Regulamentul de organizare si functionare al institutului national
se întocmeste pe baza regulamentului-cadru, elaborat de autoritatea de stat
pentru cercetare-dezvoltare, în termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante si se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(3) Structura organizatorică a institutului national este aprobată de
organul administratiei publice centrale în coordonarea căruia functionează.
(4) Institutul national poate înfiinta în cadrul structurii
organizatorice subunităti cu sau fără personalitate juridică, necesare
realizării obiectului său de activitate. Modalitatea de constituire a acestora
si relatiile functionale din cadrul institutului national, precum si cu tertii
sunt stabilite prin regulamentul de organizare si functionare a acestuia.
Art. 20. - Institutele nationale prevăzute la art. 7 sunt sprijinite
financiar de la bugetul de stat pentru realizarea unor investitii, dotări,
aparatură, echipamente si instalatii, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare.
Art. 21. - Conducerea institutului national se exercită de către
consiliul de administratie, format din 7 sau 9 persoane, din care fac parte, în
mod obligatoriu, reprezentatul autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare,
reprezentantul organului administratiei publice coordonator al institutului
national, reprezentantul Ministerului Finantelor Publice, reprezentantul
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale si directorul general al
institutului national, care este si presedintele consiliului de administratie,
precum si presedintele Consiliului stiintific al institutului national.
Consiliul de administratie se numeste prin ordin al conducătorului organului
administratiei publice coordonator, cu avizul autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare. Consiliul de administratie îsi desfăsoară activitatea în
conformitate cu propriul regulament de organizare si functionare si hotărăste
în toate problemele privind activitatea institutului national, cu exceptia
celor care, potrivit legii, sunt date în competenta altor organe.
Art. 22. - Activitatea curentă a institutului national este condusă de
directorul general, numit prin ordin al conducătorului organului administratiei
publice coordonator, cu avizul autoritătii de stat pentru cercetareezvoltare,
conform rezultatelor concursului organizat potrivit prevederilor metodologiei
elaborate în acest scop de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare si
aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 23. - (1) Institutul national administrează, cu diligenta unui bun
proprietar, bunuri proprietate publică si privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale, precum si bunurile proprii dobândite în conditiile
legii sau realizate din venituri proprii.
(2) Prin hotărârea Guvernului de înfiintare sau reorganizare a
institutului national se stabilesc bunurile din domeniul public prevăzute de
Legea nr. 213/1998, bunurile din proprietatea privată a statului administrate
de institut, precum si bunurile proprii dobândite în conditiile legii sau
realizate din venituri proprii, după caz.
Art. 24. - (1) Institutul national întocmeste annual bugetul de venituri
si cheltuieli, bilantul contabil si contul de profit si pierdere, potrivit
metodologiei stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
(2) Bugetul de venituri si cheltuieli se aprobă de organul
administratiei publice centrale coordonator, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice si al Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale.
(3) Bilantul contabil anual se aprobă de organul administratiei publice
centrale coordonator, în conditiile legii.
Art. 25. - (1) Partea din veniturile institutului national, care
depăseste cheltuielile, după plata impozitului pe profit si după acoperirea
pierderilor contabile, se utilizează după cum urmează:
a) 20% pentru cointeresarea personalului angajat în activitătile de
cercetare-dezvoltare;
b) până la 60% se poate utiliza pentru finantarea dezvoltării
institutului national, în conformitate cu planul de investitii si dotări ale
acestuia, aprobat de organul administratiei publice centrale coordonator. În
situatia în care sumele respective nu sunt utilizate cu destinatia stabilită
prin prezenta ordonantă, acestea se fac venit la bugetul de stat;
c) restul rămâne la dispozitia institutului national pentru desfăsurarea
activitătii curente.
(2) În situatia în care sumele prevăzute la alin. (1) lit. a) si c) nu
sunt utilizate cu destinatia stabilită prin prezenta ordonantă, ele se
reportează în vederea utilizării în anul următor.
Art. 26. - (1) În situatia în care în cursul unui an veniturile
institutului national nu sunt suficiente, pentru acoperirea cheltuielilor
curente acesta poate contracta credite bancare, în valoare de cel mult 20% din
veniturile brute realizate în anul precedent.
(2) Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea
Ministerului Finantelor Publice si a organului administratiei publice centrale
coordonator.
Art. 27. - (1) În cazul angajării răspunderii contractuale sau
delictuale a institutului national creditorii pot cere executarea silită numai
asupra bunurilor proprii ale acestuia.
(2) Bunurile proprietate publică si privată a statului sunt inalienabile
si nu pot fi constituite drept garantii.
Art. 28. - (1) Institutul national hotărăste cu privire la investitiile
ce urmează să fie realizate potrivit obiectului său de activitate, finantarea
efectuându-se din surse proprii si credite bancare, cu exceptia investitiilor
care intră sub incidenta art. 20 si art. 49 alin. (5).
(2) Executia investitiilor se adjudecă potrivit legii care reglementează achizitiile publice.
SECTIUNEA a 3-a
Resurse umane
Art. 29. - Mentinerea si dezvoltarea potentialului uman de
cercetare-dezvoltare si a bazei de cunostinte în domeniu reprezintă un atribut
important al politicii de cercetare, sustinut cu prioritate prin programul
privind resursele umane.
Art. 30. - (1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare urmăreste
cresterea potentialului national de cercetare si solicită Academiei Române si
academiilor de ramură, institutiilor de învătământ superior, institutelor
nationale si institutiilor publice din sistemul national de
cercetare-dezvoltare să elaboreze si să aplice programe privind formarea si
dezvoltarea resurselor umane utilizate în cercetare. Programele astfel
elaborate vor fi sintetizate în Strategia resurselor umane din activitatea de
cercetare-dezvoltare, parte componentă a Strategiei nationale.
(2) Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare, care beneficiază
de facilitătile prevăzute în prezenta ordonantă, vor asigura stabilizarea
personalului atestat pe grade stiintifice, vor lua măsuri speciale pentru
motivarea tinerilor de a desfăsura activităti în acest domeniu si vor mentine
si vor dezvolta potentialul uman de cercetare implicat în domenii de vârf, prin
angajarea anuală a unui număr de absolventi si specialisti cu cea mai bună
pregătire, cel putin egal cu numărul de personal cu studii superioare plecat
din institut în anul anterior, cu exceptia situatiilor ce rezultă din restructurări.
Promovarea cercetătorilor se face tinându-se seama, în principal, de
performanta stiintifică, confirmată la nivel national si international.
Art. 31. - (1) Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare
evaluate în conditiile art. 33, academiile de ramură si institutiile de
învătământ superior acreditate organizează si participă, cu prioritate, la
programele de formare profesională a persoanelor cu studii superioare din
domeniu.
(2) Institutiile de învătământ superior, academiile de ramură, institutele
de cercetare si cele de cercetare-dezvoltare pot colabora pe bază de
reciprocitate în promovarea unor programe de formare continuă, doctorate, teme
de cercetare, în practica studentilor si alte asemenea activităti.
(3) Finantarea programelor prevăzute la alin. (1) si (2) se face conform
prevederilor legale în vigoare si reglementărilor specifice stabilite la
nivelul unitătilor organizatoare.
(4) Studentii si doctoranzii din institutiile de învătământ superior pot
face parte din colectivele de cercetare, putând participa efectiv la rezolvarea
problemelor din cadrul contractelor de cercetare, tematica acestora putând fi
parte a tematicii tezelor de doctorat sau proiectelor de diplomă. Studentii si
doctoranzii care participă la rezolvarea problemelor din cadrul contractelor de
cercetare vor putea fi remunerati conform legii.
Art. 32. - Cercetătorii stiintifici gradul I cu titlul de doctor pot conduce doctorate în institutiile organizatoare de doctorat, în conditiile legii.
CAPITOLUL III
Evaluarea activitătii de cercetare-dezvoltare
Art. 33. - (1) Evaluarea si atestarea capacitătii unitătilor care
desfăsoară activităti de cercetare-dezvoltare, în conditiile prezentei
ordonante, se realizează de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare,
prin
Consiliul national de atestare si acreditare pentru cercetare, înfiintat
si organizat în conditiile prezentei ordonante, precum si de Academia Română si
academiile de ramură, prin organismele de evaluare, atestare si acreditare
constituite în structura acestora, conform legii, pentru unitătile aflate în
subordonare sau coordonare, respectiv de Consiliul National al Cercetării
Stiintifice din Învătământul Superior pentru institutiile de învătământ
superior acreditate si unitătile în subordonare.
(2) Acreditarea unitătilor prevăzute la art. 7 ca unităti componente ale
sistemului de cercetare-dezvoltare de interes national se realizează de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare prin Consiliul national de
atestare si acreditare pentru cercetare.
(3) Institutele nationale sunt acreditate pe baza evaluării Consiliului
national de atestare si acreditare pentru cercetare, în conditiile prezentei
ordonante.
(4) Criteriile si metodologiile de evaluare si atestare a capacitătii de
a desfăsura activităti de cercetare-dezvoltare se elaborează de autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare si, după caz, de Academia Română sau
academiile de ramură pentru unitătile aflate în subordonare sau în coordonare,
respectiv de Consiliul National al Cercetării Stiintifice din Învătământul
Superior pentru institutiile de învătământ superior acreditate si unitătile din
subordonare, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante, si se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(5) Criteriile si metodologiile de acreditare a unitătilor componente
ale sistemului de cercetare-dezvoltare de interes national se elaborează de
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, în termen de 90 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante, si se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 34. - (1) Consiliul national de atestare si acreditare pentru
cercetare este un organism fără personalitate juridică si se organizează în
coordonarea autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Prin ordin al conducătorului autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare se stabileste componenta, se aprobă regulamentul de
organizare si functionare si structura organelor de lucru ale Consiliului
national de atestare si acreditare pentru cercetare, în termen de 60 zile de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante.
(3) Consiliul national de atestare si acreditare pentru cercetare
asigură evaluarea unitătilor de cercetare-dezvoltare si propune atestarea
unitătilor de cercetare-dezvoltare sau acreditarea institutelor nationale si,
după caz, neacordarea sau retragerea atestării, respectiv a acreditării.
(4) Componenta si regulamentul de organizare si functionare ale
organismelor de evaluare, atestare si acreditare ale Academiei Române si
academiilor de ramură, respectiv ale Consiliului National al Cercetării
Stiintifice din Învătământul Superior, se stabilesc conform legislatiei
specifice a acestora.
Art. 35. - (1) Pentru activitatea de evaluare si atestare, respectiv
pentru activitatea de evaluare si acreditare, autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare percepe de la unitătile si institutiile respective taxe de
până la 8 salarii maxime ale unui cercetător principal gradul I din unităti
bugetare, care se fac venituri la bugetul de stat.
(2) Pentru activitatea desfăsurată în afara activitătii de bază membrii
Consiliului national de atestare si acreditare pentru cercetare si ai organelor
de lucru ale acestuia sunt remunerati, în functie de numărul orelor efectiv
lucrate, la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de
cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitătile bugetare. Sumele necesare se
prevăd în bugetul autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 36. - (1) Atestarea capacitătii de a desfăsura activităti de
cercetare-dezvoltare este obligatorie pentru unitătile si institutiile de
cercetare-dezvoltare care doresc să participe la activitătile de
cercetare-dezvoltare prevăzute în Planul national pentru cercetare-dezvoltare
si inovare.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică după un an de la data intrării în
vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art. 33 alin. (4).
(3) După intrarea în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la art.
33 alin. (4) si (5) unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare existente
pot solicita atestarea capacitătii lor autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare sau Academiei Române si academiilor de ramură pentru
domeniile acestora, respectiv Consiliului National al Cercetării Stiintifice
din Învătământul Superior pentru institutiile de învătământ acreditate si
unitătile din subordonare, conform prevederilor prezentei ordonante.
Art. 37. - Reacreditarea se efectuează periodic, la maximum 5 ani sau la
modificarea obiectului de activitate al unitătii sau institutiei de
cercetare-dezvoltare.
Art. 38. - Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare finantate
din fonduri publice, pe baza Strategiei nationale, sunt obligate:
a) să elaboreze strategii proprii;
b) să asigure monitorizarea modului de îndeplinire a obiectivelor
prevăzute în planurile proprii;
c) să organizeze periodic verificări asupra activitătii
economico-financiare, precum si ale performantelor de management al cercetării,
în scopul îmbunătătirii acestora;
d) să raporteze anual autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare
rezultatele, performantele stiintifice si impactul acestora în economie si în
societate si să le dea publicitătii prin orice mijloc posibil, pentru o
informare cât mai largă;
e) să îsi organizeze compartimente de marketing în vederea cresterii gradului de aplicabilitate a cercetărilor finantate din fonduri publice.
CAPITOLUL IV
Strategia natională si Planul national de cercetare-dezvoltare si
inovare
Art. 39. - (1) Strategia natională stabileste obiectivele de interes
national si cuprinde mijloacele pentru realizarea acestora. Obiectivele
principale ale Strategiei nationale sunt:
a) promovarea si dezvoltarea sistemului national de cercetare-dezvoltare
pentru sustinerea dezvoltării economice si sociale a tării si a cunoasterii;
b) integrarea în comunitatea stiintifică internatională;
c) protectia patrimoniului tehnico-stiintific românesc;
d) dezvoltarea resurselor umane din activitatea de cercetare;
e) dezvoltarea bazei materiale si finantarea activitătii de cercetare.
(2) Obiectivele Strategiei nationale sunt în concordantă cu obiectivele
Programului de guvernare si ale strategiilor sectoriale si sunt stabilite pe
baza consultării cu organele administratiei publice centrale si locale, cu
Academia Română si cu academiile de ramură, cu institutiile de învătământ
superior, cu unitătile de cercetare-dezvoltare, cu marii agenti economici, cu
patronatele si cu sindicatele.
(3) Strategia natională se actualizează periodic, în functie de evolutia
economico-socială.
Art. 40. - (1) Pentru stabilirea prioritătilor Strategiei nationale se
înfiintează Consiliul National pentru Politica Stiintei si Tehnologiei, fără
personalitate juridică, ca organ consultativ al Guvernului, în coordonarea
primului-ministru.
(2) Componenta Consiliului National pentru Politica Stiintei si
Tehnologiei se aprobă prin decizie a primuluiministru.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului National
pentru Politica Stiintei si Tehnologiei se adoptă prin consens în sedinta de
constituire a acestuia, la propunerea autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
Art. 41. - Implementarea Strategiei nationale se realizează prin:
a) Planul national pentru cercetare-dezvoltare si inovare, denumit în
continuare Plan national;
b) planuri de cercetare ale autoritătilor publice centrale, denumite în
continuare planuri sectoriale;
c) alte planuri, programe si proiecte de cercetare.
Art. 42. - Planul national reprezintă instrumentul principal prin care
se asigură:
a) coordonarea, corelarea si realizarea politicilor nationale în
domeniul cercetării-dezvoltării si cunoasterii;
b) corelarea politicilor din domeniul cercetării-dezvoltării si al
inovării cu prioritătile de dezvoltare economică si socială sustinute de
ansamblul politicilor guvernamentale;
c) coerenta si continuitatea activitătilor din domeniul
cercetării-dezvoltării, al cunoasterii si al inovării.
Art. 43. - (1) Planul national contine programe de
cercetare-dezvoltare-inovare.
(2) Programele cuprinse în Planul national se evaluează si se detaliază
anual de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) La elaborarea, evaluarea si detalierea Planului national autoritatea
de stat pentru cercetare-dezvoltare consultă Colegiul Consultativ pentru
Cercetare-Dezvoltare si Inovare, denumit în continuare Colegiu consultativ, organizat
în conditiile prezentei ordonante.
Art. 44. - (1) Colegiul consultativ are în componentă reprezentanti
propusi de comunitătile stiintifice, de ministere, de marii agenti economici si
este organizat pe comisii, corespunzător principalelor domenii de specialitate.
Structura Colegiului consultativ se aprobă prin ordin al conducătorului
autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare, pe o durată de 4 ani.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Colegiului consultativ,
precum si a organelor de lucru ale acestuia se aprobă prin ordin al
conducătorului autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Pentru activitatea desfăsurată membrii Colegiului consultativ si ai
organelor de lucru ale acestuia sunt remunerati, în afara activitătii de bază,
la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de
cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unitătile bugetare, în functie de numărul
orelor efectiv lucrate.
(4) Cheltuielile necesare functionării Colegiului consultativ sunt
asigurate din bugetul autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 45. - Planul national, inclusiv resursele financiare necesare, este
elaborat si administrat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, se
aprobă prin hotărâre a Guvernului si se finantează în sistem multianual.
Cheltuielile anuale pentru realizarea Planului national se fac în limita
sumelor aprobate prin bugetul de stat, în concordantă cu finantarea multianuală
angajată prin programele componente ale Planului national. Alocarea sumelor
anuale pe programele componente ale Planului national se face prin ordin al
autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 46. - (1) Planurile sectoriale în domeniul cercetăriidezvoltării
contin programe si proiecte de interes prioritar pentru domeniul respectiv,
sunt aprobate prin ordin al ordonatorilor principali de credite si se
finantează din bugetul acestora. Programele si proiectele din planurile
sectoriale sunt avizate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) La elaborarea planurilor sectoriale se solicită propuneri de teme de
cercetare de la marii agenti economici din domeniu, de la unitătile de
cercetare, institute de învătământ superior, patronat, sindicate, asociatii
profesionale si alte structuri ale societătii civile importante pentru domeniul
respectiv.
(3) Implementarea strategiilor de ramură si realizarea planurilor
sectoriale de cercetare-dezvoltare se asigură de unitătile si institutiile de
cercetare-dezvoltare din domeniu, în urma atribuirii în sistem competitional
sau în mod direct de către ministerele de resort, academiile de ramură sau/si
de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, potrivit art. 47.
Art. 47. - (1) Conducerea programelor prevăzute în Planul national se
atribuie de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare unitătilor si
institutiilor cu profil de cercetare-dezvoltare si inovare, academiilor de
ramură, institutiilor de învătământ superior acreditate, precum si agentilor
economici care au ca obiect de activitate cercetarea-dezvoltarea, pe bază de
criterii de capabilitate în sistem competitional sau în mod direct.
(2) În vederea optimizării activitătii de conducere de programe se
înfiintează Centrul National de Management Programe, institutie publică cu
personalitate juridică, cu finantare extrabugetară, în subordinea autoritătii
de stat pentru cercetare-dezvoltare. Organizarea si functionarea Centrului
National de Management Programe se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(3) Veniturile extrabugetare ale Centrului National de Management
Programe provin din activitatea de conducere a programelor finantate din surse
interne sau/si internationale, precum si din alte activităti conexe.
(4) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate atribui direct
conducerea de programe prevăzute în Planul national Centrului National de
Management Programe.
(5) Conducerea programelor si a proiectelor finantate în sistem
competitional din fonduri de la bugetul de stat se atribuie pe baza
următoarelor proceduri de selectare a contractorilor:
a) licitatie sau, după caz, proceduri competitionale simplificate, dacă
urmează să fie selectat un singur contractor, pentru procurarea:
- serviciilor de conducere a programelor;
- serviciilor de conducere a unor proiecte de mare complexitate;
- bunurilor sau a altor servicii;
b) evaluarea propunerilor de proiecte, dacă urmează să fie selectati mai
multi contractori, pentru procurarea serviciilor de conducere si/sau executie a
proiectelor de cercetare-dezvoltare si de inovare.
(6) Stabilirea contractorilor pentru serviciile si bunurile prevăzute la
alin. (5) se poate face în mod direct, în situatiile în care acestea nu pot fi
procurate din mai multe surse.
(7) Atribuirea conducerii programelor si realizării lucrărilor se face
pe bază contractuală, conform normelor metodologice prevăzute la art. 60 alin.
(2).
(8) Orice program are un singur conducător de program.
CAPITOLUL V
Finantarea activitătilor de cercetare-dezvoltare si inovare
Art. 48. - Sursele de finantare pentru activitatea de cercetare
desfăsurată de unitătile si institutiile din cadrul sistemului national de
cercetare se constituie din:
a) fonduri de la bugetul de stat;
b) fonduri atrase de la agenti economici;
c) fonduri provenite din cooperări internationale;
d) alte fonduri constituite conform legii.
Art. 49. - (1) Fondurile alocate anual în bugetul de stat la capitolul
.Cercetare stiintifică” reprezintă o prioritate a cheltuielilor bugetare.
(2) Din bugetul de stat se alocă fonduri pentru actiuni finantate pe
bază de programe, precum si pentru celelalte cheltuieli, stabilite în
conditiile legii, asigurându-se o crestere permanentă a acestora.
(3) Fondurile alocate de la bugetul de stat se utilizează cu prioritate
pentru finantarea obiectivelor prevăzute în Strategia natională si în Planul
national, precum si pentru finantarea activitătilor unitătilor de cercetare
care obtin finantare partială pe programe internationale, la care statul român
contribuie cu fonduri conform acordurilor încheiate cu partenerii străini.
(4) De la bugetul de stat se alocă fonduri si pentru finantarea
instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national. Instalatiile si
obiectivele speciale de interes national, ca bunuri proprietate publică
utilizate în activitatea de cercetare, sunt finantate, cu prioritate, prin
bugetele unitătilor de cercetare care le detin. Se finantează de la bugetul de
stat, prin fonduri alocate în acest scop, cheltuielile pentru functionarea,
întretinerea si paza acestora, în limita fondurilor bugetare alocate anual.
(5) Cheltuielile necesare pentru realizarea sau achizitionarea de noi
instalatii si obiective speciale de interes national, precum si cheltuielile
necesare pentru dezvoltarea instalatiilor si obiectivelor existente reprezintă cheltuieli
de investitii finantate integral sau partial de la bugetul de stat. Aceste
cheltuieli se cuprind în proiectele bugetului de stat, pe baza listei de
investitii, elaborată si aprobată în conditiile legii.
(6) Lista instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national
pentru care se alocă fonduri de la bugetul de stat se stabileste si se
actualizează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autoritătii de stat
pentru cercetare-dezvoltare.
(7) Conducerea autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare aprobă
prin ordin criteriile de selectare a instalatiilor si obiectivelor speciale de
interes national.
Art. 50. - (1) Fondurile prevăzute la art. 49 alin. (1) se utilizează si
pentru finantarea obiectivelor planurilor sectoriale si programelor-nucleu,
precum si pentru contracte în regim de cofinantare, în completarea resurselor
financiare ale agentilor economici beneficiari, în scopul realizării unor
activităti de cercetare cu forte proprii sau în colaborare cu unităti de
cercetare prevăzute la art. 7 si 8.
(2) Cuantumul si conditiile de cofinantare se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 51. - Ordonatorii principali de credite, care au alocate prin
bugetul de stat sume pentru cercetare stiintifică, le utilizează pentru
finantarea programelor proprii, inclusiv pentru granturi de cercetare.
Art. 52. - Finantarea activitătilor de cercetare-dezvoltare si inovare
din fonduri de la bugetul de stat se face astfel:
a) prioritar, în sistem competitional, pe programe si proiecte;
b) în sistem direct.
Art. 53. - (1) În vederea asigurării finantării în sistem competitional,
pe programe, a activitătilor de cercetare-dezvoltare si inovare, autoritatea de
stat pentru cercetare-dezvoltare elaborează, planifică si execută:
a) bugetul multianual total, necesar realizării Planului national,
detaliat pe programele componente, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului o dată
cu aprobarea Planului national;
b) alocatia bugetară anuală pentru Planul national, încadrată în limita
bugetului multianual total aprobat, actualizat cu rata inflatiei, după caz,
precum si în prevederile anuale ale bugetului de stat;
c) plafonul anual de autorizare a angajării fondurilor pentru programele
din Planul national, o dată cu legea bugetului de stat;
d) alocatiile bugetare anuale pentru alte programe sau sisteme de
finantare competitională care nu se includ în Planul national;
e) alocatiile bugetare anuale pentru alte categorii de cheltuieli,
prevăzute si detaliate conform art. 58.
(2) Alocatia bugetară anuală pentru Planul national se constituie ca
buget anual de plăti si se detaliază pe programele în derulare sau care se
lansează în anul respectiv, în functie de necesarul de plăti estimat pentru
fiecare program.
(3) Stabilirea bugetelor anuale de plăti pentru programele din Planul
national, în conformitate cu legile bugetare anuale, se face prin ordin al
conducătorului autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare, după aprobarea
prin lege a bugetului de stat.
(4) Plafonul anual de autorizare a angajării fondurilor, aprobat prin
legile bugetare anuale, pentru programele din Planul national reprezintă
nivelul maxim de contractare din anul curent, pentru fiecare din anii următori,
a sumelor aferente programelor a căror executie se realizează pe unul sau mai
multi ani. Angajamentele cumulate din anii anteriori si până la finele anului
curent, pentru anul următor, nu pot depăsi bugetul aprobat pentru anul curent.
Pentru următorii 2 ani angajamentele cumulate nu pot depăsi 75%, respectiv 65%
din bugetul aprobat pentru anul în curs.
Art. 54. - Alocatiile bugetare anuale pentru programele sau sistemele de
finantare competitională neincluse în Planul national se detaliază pe domeniile
si/sau obiectivele specifice acestora, în functie de necesarul de plăti estimat
pentru fiecare, pentru contractele noi si în derulare, prin ordin al
ordonatorului principal de credite.
Art. 55. - (1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare prevede
anual în proiectul bugetului propriu resursele financiare necesare realizării
politicilor în domeniul cercetării si în domeniul stimulării inovării.
(2) În bugetul autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare se înscrie
o sumă globală de la bugetul de stat pentru realizarea programelor prevăzute în
Planul national.
Art. 56. - (1) Programele prevăzute în Planul national cuprind
activităti de cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovării, care se
finantează din suma prevăzută în bugetul autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare, precum si din alte surse de finantare care pot fi atrase
în acest scop.
(2) Programele sunt anuale sau multianuale.
Art. 57. - (1) Suma globală alocată de la bugetul de stat prin bugetul
autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare, în vederea realizării
programelor Planului national, se contractează cu conducătorii de programe si
cu conducătorii si realizatorii de proiecte sau de părti din acestea.
(2) Din sumele contractate potrivit alin. (1) se pot efectua cheltuieli
curente si de capital în conformitate cu prevederile contractelor încheiate.
Art. 58. - (1) Categoriile de cheltuieli pentru activităti de
cercetare-dezvoltare si de stimulare a inovării, finantate de la bugetul de stat,
se stabilesc prin norme metodologice elaborate de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare si aprobate prin hotărâre a Guvernului, în termen de 90 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante.
(2) Categoriile de cheltuieli care pot fi efectuate se stabilesc astfel
încât să se asigure corespondenta cu cele stabilite în cadrul programelor
internationale la care România este parte.
(3) Din fondurile alocate autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare de la bugetul de stat pentru activitatea de cercetare se
pot finanta si următoarele categorii de cheltuieli:
a) cheltuieli pentru participarea si reprezentarea în cadrul programelor
internationale din domeniul cercetării si inovării, inclusiv la activitătile de
coordonare si corelare a acestora;
b) cheltuieli pentru functionarea Consiliului national de atestare si
acreditare pentru cercetare si a organismelor consultative de nivel national
pentru cercetare si inovare si a comisiilor organizate de acestea;
c) cheltuieli pentru premierea unor realizări deosebite în domeniul
stiintei si tehnologiei, ale căror cuantum si număr se aprobă prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare;
d) cheltuieli pentru întretinerea, exploatarea, functionarea si paza
instalatiilor si obiectivelor speciale de interes national;
e) cheltuieli pentru informare si documentare;
f) cheltuieli pentru subventionarea literaturii tehnico-stiintifice;
g) cheltuieli pentru cotizarea, reprezentarea si participarea la activitătile
organismelor, organizatiilor si institutiilor internationale de profil;
h) cheltuieli pentru organizarea de manifestări tehnicostiintifice;
i) cheltuieli pentru organizarea de târguri si expozitii
tehnico-stiintifice interne si internationale;
j) cheltuieli pentru burse de cercetare;
k) cheltuieli pentru mobilitatea specialistilor din sistemul de
cercetare-dezvoltare de interes national.
(4) Pentru a sprijini realizarea politicilor de cercetare-dezvoltare si
de stimulare a inovării, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare
prevede anual în bugetul propriu si sume necesare contractării unor servicii de
consultantă si expertiză, pentru realizarea de studii, analize, monitorizări,
evaluări, precum si pentru activităti similare ce tin de atributiile
autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare, evaluarea si controlul
conducerii programelor/proiectelor, organizarea de seminarii si mese rotunde,
actiuni promotionale, de imagine si diseminare de informatii, traduceri si
altele asemenea.
(5) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate prevedea, de
asemenea, în bugetul propriu resurse financiare necesare efectuării si a altor
categorii de cheltuieli prevăzute de lege.
Art. 59. - Programele prevăzute în Planul national pot include instrumente
financiare destinate obtinerii unor rezultate de prestigiu, precum si
valorificării acestora, inclusiv prin parteneriat international.
Art. 60. - (1) Programele, proiectele de cercetare-dezvoltare si inovare
si actiunile cuprinse în Planul national si în programele-nucleu finantate din
surse bugetare se realizează pe bază de contracte de finantare.
(2) Normele metodologice privind contractarea, finantarea, monitorizarea
si evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a actiunilor
prevăzute la alin. (1) se elaborează de autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante si se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 61. - (1) Contractele de finantare încheiate pentru finantarea
programelor si proiectelor cuprinse în Planul national din surse bugetare pot
avea caracter de recurentă.
(2) În baza caracterului de recurentă oricare contractor poate să
încheie, la rândul său, alte contracte de finantare, de această dată având
calitatea de autoritate contractantă, dacă:
a) în contractul de finantare pe care l-a încheiat în calitate de
contractor este prevăzută o astfel de clauză; si
b) în valoarea contractului de finantare pe care l-a încheiat în
calitate de contractor, pe lângă suma ce reprezintă tariful sau/si alte
drepturi ce îi revin, este prevăzută si o sumă care reprezintă un buget pus la
dispozitia sa pentru a-l utiliza numai în vederea încheierii unui alt contract
de finantare, în calitate de autoritate contractantă, prin care să finanteze un
contractor care efectuează un serviciu în aplicarea obiectivelor programelor si
proiectelor.
(3) În vederea atingerii obiectivelor programelor/proiectelor se pot
încheia contracte de finantare până la nivelul de executie directă si
nemijlocită, inclusiv.
Art. 62. - (1) Valoarea contractelor de finantare încheiate din suma
globală prevăzută pentru realizarea programelor prevăzute în Planul national
cuprinde:
a) sume reprezentând contravaloarea serviciilor si echipamentelor pe
care le implică conducerea de program/proiect si, după caz, de
realizare/executie a proiectelor situate pe ultimul nivel de detaliere a
programului;
b) suma pusă la dispozitie contractorului pentru finantarea de proiecte
sau părti din acestea, cu respectarea procedurilor si destinatiilor
prestabilite de autoritatea contractantă, evidentiată în mod distinct.
(2) Valoarea contractelor de finantare încheiate pe perioade multianuale
se actualizează anual, luându-se în calcul si coeficientul de inflatie
prognozat.
Art. 63. - Costurile salariale si cele cu deplasările, prevăzute în
vederea realizării programelor/proiectelor sau a unor părti din acestea,
cuprinse în Planul national, precum si a unor contracte pentru achizitionarea
de servicii prevăzute la art. 58 alin. (4), sunt considerate ca având un pret
negociat si acceptat prin semnarea contractului de finantare.
Art. 64. - (1) Costurile prevăzute la art. 63 sunt cuprinse în
antecalcul si se decontează la nivelul acceptat prin semnarea contractului de
finantare, cu conditia îndeplinirii obligatiilor contractuale. În acest caz
contractul de finantare se consideră, în sensul legii, act justificativ de
decontare a cheltuielilor prevăzute la art. 63.
(2) Dacă executantul, altul decât o institutie publică finantată
integral de la bugetul de stat, obtine economii fată de costurile acceptate
prin contractul de finantare, acestea rămân la dispozitia sa, conform
legislatiei în vigoare.
(3) Plafoanele în baza cărora se calculează costurile salariale se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante.
(4) Plafoanele în baza cărora se calculează costurile cu deplasările
sunt prevăzute de norme aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 65. - (1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, precum
si orice altă autoritate contractantă pot acorda contractorului, în baza
contractului de finantare si în limita bugetului de care dispun, trimestrial,
semestrial sau, după caz, pentru o altă durată stabilită conform programării
prevăzute în contract, plăti în avans, după cum urmează:
a) după semnarea contractului de finantare, o plată în avans din suma
alocată pentru conducerea programului/proiectului, în cuantum de 25%-30% din
cheltuielile ocazionate de organizarea activitătii, în vederea initierii
programului/proiectului si elaborării documentelor de planificare si programare
ale acestuia;
b) plăti în avans în cuantum de 25%-30% din suma alocată pentru
conducerea programului/proiectului, respectiv din suma alocată pentru
realizarea/executia proiectului/sub-proiectului, aferentă fiecărei perioade
stabilite prin programare.
(2) Recuperarea avansului acordat potrivit prevederilor alin. (1) lit.
a) se face cu ocazia plătii sumei aferente perioadei corespunzătoare initierii
programului/proiectului si elaborării documentelor de planificare si programare
ale acestuia.
(3) Autoritatea contractantă poate efectua în avans plătile, prevăzute
la alin. (1) lit. b), numai la începutul perioadei pentru care se acordă
avansul, în baza contractului de finantare si la solicitarea contractorului,
care va prezenta o dată cu cererea de plată si un deviz al cheltuielilor
efectuate, prin care să se confirme utilizarea legală a sumei acordate în avans
pentru perioada anterioară.
(4) Autoritatea contractantă va stabili în contractele de finantare clauze asigurătorii pentru utilizarea corespunzătoare a avansurilor acordate potrivit alin. (1) lit. b) si pentru recuperarea acestora cu ocazia plătii sumei aferente reprezentând valoarea serviciilor de conducere a programului/proiectului sau, după caz, de realizare/executie a proiectului/subproiectului, prestate în perioada pentru care respectivele avansuri au fost acordate.
(5) În cazul în care recuperarea avansului acordat în conformitate cu
alin. (1) lit. b) este programată să se efectueze în anul bugetar următor,
contractorul va prezenta până la finele anului bugetar curent în care a fost
acordat avansul un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care
confirmă utilizarea integrală si conform destinatiilor legale a avansului
acordat.
(6) Plata avansului se poate efectua numai dacă sunt îndeplinite
cumulativ următoarele conditii:
a) existenta contractului de finantare;
b) existenta contului sau subcontului deschis pe numele contractorului
pentru program/proiect;
c) nominalizarea de către contractor a persoanei responsabile: director
de program, responsabil de proiect;
d) aprobarea de către autoritatea contractantă a cererii de plată a
avansului depuse de contractor.
(7) Este interzisă acordarea avansurilor contractorilor care au
beneficiat anterior de avansuri pe care nu le-au justificat sau care nu au fost
recuperate în termenele stabilite.
Art. 66. - Institutele nationale si unitătile de cercetare-dezvoltare
organizate ca institutii publice pot contracta, în sistem direct, cu organul
administratiei publice centrale sub coordonarea căruia functionează lucrări
solicitate de acesta, în domeniul de specialitate specific.
Art. 67. - Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare care fac
parte din sistemul de cercetare-dezvoltare de interes national pot contracta cu
autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare activităti desfăsurate pe
programenucleu de cercetare-dezvoltare ale unitătilor si institutiilor respective,
avizate de organul administratiei publice centrale sub autoritatea căruia
functionează si aprobate de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 68. - Nivelul alocat într-un singur an de la bugetul de stat pentru
finantarea programului-nucleu de cercetare, propriu unei unităti sau unei
institutii prevăzute la art. 67, nu poate depăsi 50% din veniturile din
activitatea de cercetare-dezvoltare din anul anterior.
Art. 69. - Din categoria lucrărilor din domeniul de specialitate
prevăzute la art. 66 fac parte numai lucrări care corespund profilului de
specialitate al institutiei respective si pentru care aceasta dispune de
potentialul uman si de baza materială pentru a le realiza, încadrate în
următoarele categorii:
a) elaborarea de studii tehnice, prognoze, strategii si lucrări-suport
pentru strategia sectorială si cea natională;
b) lucrări de fundamentare si sustinere a initiativelor legislative si
politicilor în domeniu;
c) lucrări-suport de adaptare si extindere a legislatiei existente în
vederea preluării acquisului comunitar în domeniu;
d) lucrări privind elaborarea si realizarea planurilor de actiuni pentru
punerea în aplicare a legislatiei comunitare preluate;
e) consultantă, expertiză în domeniul de specialitate;
f) servicii tehnologice: analize, măsurători, testări, expertizări,
certificări, altele similare;
g) realizarea de sisteme informationale si aplicatii soft-ware pentru informatizarea activitătilor operationale din respectivul sector sau domeniu de activitate.
CAPITOLUL VI
Valorificarea potentialului de cercetare
Art. 70. - (1) Administratia publică centrală si locală, organizatiile
guvernamentale si agentii economici cu capital majoritar de stat au obligatia
de a antrena potentialul stiintific national în activităti privind:
a) initierea si contractarea de lucrări de cercetare si transfer
tehnologic si valorificarea rezultatelor cercetării de interes specific
institutiei;
b) elaborarea deciziilor de restructurare si modernizare a economiei;
c) elaborarea si evaluarea independentă a strategiilor proprii ramurii
economice;
d) expertizarea si evaluarea independentă a aspectelor specifice
propriei activităti, inclusiv expertize legate de eficienta importului de noi
tehnologii, produse si altele asemenea.
(2) În situatiile în care nu este disponibilă expertiza completă la
nivel national, cu avizul autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare se
apelează la misiuni de expertizare externe, beneficiarii având obligatia de a
include în aceste echipe si specialisti români pe profil din domeniul
cercetării.
(3) Pentru realizarea prevederilor alin. (1) Consiliul national de
atestare si acreditare pentru cercetare va realiza si va actualiza periodic
baze de date cu experti pe domenii de activitate si pe specializări.
Art. 71. - Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare si
ministerele de resort, pentru domeniile proprii, cooperează si asigură
parteneriatul între academii, învătământ, cercetare si industrie, în scopul
valorificării
cunostintelor, prin:
a) stimularea realizării temelor de cercetare-dezvoltare de echipe
comune din unităti, institute de cercetare-dezvoltare, academii si
universităti;
b) stimularea finantării cu prioritate a temelor cu aplicabilitate
imediată, solicitate de industrie sau de alte ramuri economice;
c) programe de formare profesională în care elevii si studentii
efectuează stagii de pregătire si practică în unităti si institutii de
cercetare care au bază materială si resurse umane specializate;
d) programe de asistentă tehnică si servicii între unităti si institutii
de cercetare-dezvoltare si agenti economici, care aplică rezultatele
programelor de cercetare-dezvoltare;
e) participarea cercetătorilor si specialistilor din unitătile de
cercetare-dezvoltare la formele de pregătire postuniversitară, respectiv de
formare continuă, organizate în institutiile de învătământ superior acreditate.
Art. 72. - (1) Pentru fiecare dintre domeniile de interes national în
care se desfăsoară activităti de cercetare-dezvoltare, finantate din fonduri
publice, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare initiază organizarea
anuală de conferinte cu participare internatională, la care participă cu
lucrări stiintifice unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare de
profil.
(2) Aceste manifestări vor contribui la promovarea tendintelor si
directiilor de cercetare-dezvoltare în domeniu, care vor fi incluse în
programele nationale anuale.
Art. 73. - Agentii economici care realizează importuri de tehnologii si
utilaje, finantate din fonduri bugetare, fonduri ale societătilor comerciale cu
capital majoritar de stat sau din credite garantate de Guvern, vor solicita
unitătilor si institutiilor de cercetare-dezvoltare de profil atestate analiza
independentă a tehnologiilor si a utilajelor care urmează să se importe, din
punct de vedere al tehnicitătii, caracterului novator si de viabilitate, al
compatibilitătilor cu ceea ce există în tară în ramura respectivă, precum si a
altor aspecte legate de avantajele tehnologiilor respective, în conditiile
nationale specifice.
CAPITOLUL VII
Rezultatele activitătilor de cercetare-dezvoltare
Art. 74. - (1) În sensul prezentei ordonante, prin rezultatele
activitătilor de cercetare-dezvoltare obtinute în baza derulării unui contract
finantat din fonduri publice, denumite în continuare rezultatele
cercetării, se întelege:
a) documentatii, studii, lucrări, planuri, scheme si altele asemenea;
b) drepturi din brevete de inventie, licente, certificate de
înregistrare a desenelor si modelelor industriale si altele asemenea;
c) tehnologii, procedee, produse informatice, retete, formule, metode si
altele asemenea;
d) obiecte fizice si produse realizate în cadrul derulării contractului
respectiv.
(2) Achizitiile efectuate în vederea executării prevederilor unui
contract de cercetare nu fac parte din rezultatele cercetării, cu exceptia
achizitiilor care sunt înglobate în unul dintre rezultatele cercetării
încadrate în categoriile prevăzute la alin. (1).
(3) Persoană juridică executantă este considerată persoana
juridică care a obtinut oricare dintre rezultatele cercetării prevăzute la
alin. (1), în mod direct si nemijlocit.
Art. 75. - (1) Rezultatele cercetărilor obtinute în baza derulării unui
contract finantat din fonduri publice apartin persoanelor juridice executante
si ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu
s-a prevăzut altfel.
(2) Rezultatele cercetării prevăzute la alin. (1) sunt administrate de
unitătile care le-au produs, cu acordul ordonatorului principal de credite, cu
exceptia documentatiilor de interes national care rămân în custodia acestor
unităti si sunt sub controlul autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) În cazul în care persoana juridică executantă s-a desfiintat, s-a
reorganizat prin divizare, comasare sau altele asemenea, rezultatele cercetării
pot fi preluate cu titlu gratuit, cu acordul ordonatorului principal de
credite, de către persoana juridică ce preia integral sau partial activul si
pasivul executantului, cu respectarea prevederilor legale. Documentatiile de
interes national sunt preluate în custodie de către o persoană juridică
desemnată de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, rămânând în
continuare sub controlul autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(4) Prevederile alin. (1), (2) si (3) se aplică cu respectarea
prevederilor art. 5 si 48 din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie,
cu modificările si completările ulterioare, ale art. 5 din Legea nr. 129/1992
privind protectia desenelor si modelelor industriale, cu modificările
ulterioare, si ale art. 7, 8, 44 si 74 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de
autor si drepturile conexe, cu modificările si completările ulterioare.
(5) Rezultatele cercetării destinate domeniului apărării, ordinii
publice si sigurantei nationale, obtinute de către persoane juridice executante
utilizând fonduri publice alocate prin Planul national, pot fi preluate de
organele administratiei publice centrale coordonatoare, pe baza unor clauze
contractuale specifice, cu acordul autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
Art. 76. - Înregistrarea rezultatelor cercetării în evidenta contabilă
se face distinct, la valoarea simbolică de 1 leu, de către persoanele juridice
executante, care răspund, potrivit legii, de luarea măsurilor necesare în vederea
conservării, depozitării, păstrării, valorificării, refolosirii sau casării,
după caz, a acestora. Se înregistrează în patrimoniu, potrivit legislatiei în
vigoare, achizitiile efectuate în vederea executării contractului, care nu au
fost înglobate în rezultatele cercetării.
Art. 77. - Toate rezultatele cercetării se înregistrează într-un
registru special de evidentă constituit în baza prezentei ordonante, de către
fiecare dintre persoanele juridice executante. Autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare va stabili modelul de registru special si metodologia de
înregistrare corespunzătoare, în termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante.
Art. 78. - (1) În situatia în care rezultatele cercetării finantate din fonduri alocate de la bugetul de stat fac obiectul unor înstrăinări, închirieri sau concesionări, valoarea acestora este stabilită la pretul negociat între părti, cu avizul autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) Pentru rezultatele cercetării finantate din fonduri publice prin
Planul national, care apartin domeniului apărării, ordinii publice si
sigurantei nationale, organele administratiei publice centrale coordonatoare
ale domeniului vor decide asupra înstrăinării, închirierii sau concesionării
acestora pentru satisfacerea unor interese nationale.
Art. 79. - (1) Transmiterea cu orice titlu, către terte persoane, a
rezultatelor cercetărilor obtinute în cadrul contractelor finantate din fonduri
publice se face în conditiile stabilite prin contract, de ordonatorul principal
de credite.
(2) Nu fac obiectul alin. (1) comunicările stiintifice si alte rezultate
stiintifice care se pot da publicitătii, indiferent de mijloacele prin care
sunt transmise, cu respectarea prevederilor legale privind proprietatea
intelectuală.
(3) Rezultatele cercetării pot fi casate conform reglementărilor legale
în vigoare.
Art. 80. - Prevederile art. 74-79 se aplică în mod corespunzător si în
cazul rezultatelor cercetării obtinute pe baza derulării contractelor de grant
încheiate începând din anul 1996 si finantate din fonduri publice.
Art. 81. - (1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate
finanta din fonduri publice proiecte de valorificare si transfer tehnologic.
(2) Agentii economici pot prelua cu titlu gratuit, pe bază de contract,
rezultatele cercetării si pot primi din fonduri publice, în regim de
cofinantare, o sumă de până la 20% din cheltuielile totale aferente aplicării
rezultatelor selectate. Contractele vor contine clauze asigurătorii în vederea
realizării transferului tehnologic, clauze privind proprietatea industrială si
neînstrăinarea rezultatelor cercetării preluate.
(3) În vederea diseminării informatiilor si a eficientizării
cheltuielilor cu cercetarea-dezvoltarea, creatiile tehnice noi rezultate din
activitatea de cercetare, finantate din fonduri publice, se pot introduce în
circuitul economic prin încredintarea cu titlu gratuit către agentii economici.
Pentru obtinerea acestora agentii economici vor prezenta pentru avizare
autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare note de solicitare fundamentate.
(4) Transferul tehnologic cu titlu gratuit se aprobă prin hotărâre a
Guvernului, la propunerea ministerului coordonator al ramurii economice. Ca
urmare a aprobării date de Guvern agentul economic beneficiar si unitatea de
cercetare vor încheia contracte de transfer tehnologic cu clauze de
neînstrăinare, de confidentialitate si clauze privind protectia proprietătii
industriale.
(5) Agentii economici care utilizează rezultatele de cercetare transferate raportează periodic furnizorului si autoritătii de stat pentru cercetare-dezvoltare performantele sau efectele economice obtinute în urma transferului si participă la finantarea temelor pentru continuarea etapelor următoare cercetării demarate, încheind în acest scop contracte în regim de cofinantare.
CAPITOLUL VIII
Stimularea dezvoltării tehnologice si a inovării
Art. 82. - Statul stimulează si sustine efortul de inovare si de
absorbtie a inovării în economie si în societate, la nivelul agentilor
economici si sociali, prin actiuni si mijloace specifice, astfel:
a) sprijin financiar;
b) dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer tehnologic.
Art. 83. - (1) Agentii economici care cofinantează 50% din valoarea unei
lucrări de cercetare-dezvoltare, în scopul aplicării rezultatelor acesteia, pot
beneficia în totalitate de rezultatele cercetării, cu acordul autoritătii de
stat pentru cercetare-dezvoltare.
(2) În cazul în care rezultatele cercetării apartin domeniului apărării,
ordinii publice si sigurantei nationale, prevederile alin. (1) se aplică cu
conditia obtinerii avizului prealabil al autoritătilor publice centrale
coordonatoare ale domeniului.
Art. 84. - (1) Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare
prevăzute la art. 7 si 8 beneficiază de reduceri cu 50% pentru criteriile
legate de cifra de afaceri si garantiile cerute în achizitiile publice de
bunuri materiale, lucrări si servicii.
(2) Unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare care elaborează
brevete de inventie în calitate de titular beneficiază de reduceri de 80%
privind toate taxele de brevetare si de mentinere în vigoare a brevetului.
Art. 85. - (1) Statul sustine dezvoltarea infrastructurii de inovare si
transfer tehnologic, la nivel national, regional si local, prin crearea de:
a) centre si servicii specializate pentru asistentă si informare
stiintifică si tehnologică, precum si pentru diseminarea, transferul si
valorificarea rezultatelor cercetării;
b) zone si infrastructuri cu facilităti speciale pentru înfiintarea si
functionarea de agenti economici inovativi, care dezvoltă si aplică tehnologii
noi, infrastructuri care pot fi: centre de transfer tehnologic, centre
incubatoare de afaceri, centre de informare tehnologică, oficii de legătură cu
industria, parcuri stiintifice si tehnologice;
c) unităti de ramură specializate în transfer tehnologic, finantate pe
seama rezultatelor transferate în economie si în viata socială. În acest sens
unitătile de transfer răspund de întocmirea contractelor tripartite între
furnizorul de tehnologie, unitatea de transfer si unitatea care aplică rezultatele.
(2) Sustinerea financiară pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare
si transfer tehnologic, la nivel national, regional si local, se realizează din
fondurile alocate ministerelor de ramură si din fondurile administratiilor
publice locale interesate.
Art. 86. - (1) Infrastructura de inovare si transfer tehnologic,
prevăzută la art. 85, se constituie pentru sustinerea dezvoltării
economico-sociale, prin stimularea inovării si transferului tehnologic,
atragerea de investitii în vederea valorificării rezultatelor de
cercetare-dezvoltare si inovare si a resurselor umane din sistemul national de
cercetare-dezvoltare.
(2) Initiativa constituirii unei entităti din infrastructura de inovare
si transfer poate apartine autoritătilor administratiei publice centrale sau
locale, unitătilor de cercetare, universitătilor, camerelor de comert si
industrie, asociatiilor patronale si profesionale, precum si agentilor
economici cu sediul în România.
(3) Statul, prin autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, sustine
logistic si financiar, în sistem de cofinantare, constituirea si dezvoltarea
entitătilor din infrastructura de inovare si transfer tehnologic.
(4) Acordarea titlului de entitate a infrastructurii de inovare si
transfer tehnologic se face prin ordin al autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare. Titlul este valabil, în functie de tipul de entitate, pe
durată, în perimetrul si în conditiile specificate în ordin.
(5) Constituirea, functionarea, evaluarea si acreditarea entitătilor din
infrastructura de inovare si transfer tehnologic, precum si modalitatea de
sustinere a acestora se fac în conformitate cu norme metodologice specifice,
elaborate de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare în termen de
90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante si aprobate
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 87. - (1) Statul acceptă existenta si preluarea riscului pe piată,
pentru finantările de la bugetul de stat, în vederea implementării politicilor
de cercetare-dezvoltare si inovare. Încadrarea în situatia de esec este
constatată de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare, pe baza
analizelor efectuate de experti. Esecul pe piată nu presupune obligativitatea
recuperării fondurilor cheltuite.
(2) Constituie esec în activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare
situatiile pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele tehnico-stiintifice
stabilite la initierea acestei activităti, din motive obiective.
Art. 88. - În vederea stimulării dezvoltării tehnologice si a inovării
la nivelul agentilor economici, în acord cu prevederile art. 83 si 87, se
înfiintează, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante, prin hotărâre a Guvernului, Societatea de investitii pentru transfer
tehnologic si dezvoltare, societate comercială a cărei administrare este
încredintată unui organism creat în acest scop, din care fac parte
reprezentanti ai Guvernului si ai investitorilor, în subordinea autoritătii de
stat pentru cercetare-dezvoltare.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
Art. 89. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă
Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizării si
finantării activitătii de cercetare-dezvoltare, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 194 din 25 august 1995, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 51/1996, cu modificările si completările ulterioare;
Ordonanta Guvernului nr. 8/1997 privind stimularea cercetării stiintifice,
dezvoltării tehnologice si inovării, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 14 din 31 ianuarie 1997, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 95/1998, cu modificările si completările ulterioare; Ordonanta
Guvernului nr. 59/1997 cu privire la finantarea, în sistem descentralizat, în
domeniul stiintei, tehnologiei si inovării, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 225 din 30 august 1997,
cu modificările si completările ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare prezentei ordonante, cu exceptia prevederilor privind Programul
national de cercetare stiintifică si dezvoltare tehnologică “ORIZONT 2000”,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.095/1995, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 10 ianuarie 1996, care rămân în
vigoare până la data de 31 decembrie 2002.
Art. 90. - Actele normative emise în baza si în executarea legilor si a
ordonantelor prevăzute la art. 89 îsi mentin valabilitatea până la data
intrării în vigoare a noilor reglementări, prevăzute a se elabora în temeiul
prezentei ordonante.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul delegat la Ministerul Educatiei
si Cercetării pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 16 august
2002.
Nr. 57.
ANEXĂ
1. Cercetarea fundamentală - activitatea desfăsurată, în
principal, pentru a dobândi cunostinte noi cu privire la fenomene si procese,
precum si în vederea formulării si verificării de ipoteze, modele conceptuale
si teorii.
2. Cercetarea aplicativă - activitatea destinată, în principal,
utilizării cunostintelor stiintifice pentru perfectionarea sau realizarea de
noi produse, tehnologii si servicii.
3. Dezvoltarea tehnologică - formată din activitătile de
inginerie a sistemelor si de inginerie tehnologică, prin care se realizează
aplicarea si transferul rezultatelor cercetării către agentii economici, precum
si în plan social, având ca scop introducerea si materializarea de noi tehnologii,
produse, sisteme si servicii, precum si perfectionarea celor existente, si care
cuprinde:
a) cercetarea precompetitivă, ca activitate orientată spre transformarea
rezultatelor cercetării aplicative în planuri, scheme sau documentatii pentru
noi produse, procese sau servicii, incluzând fabricarea modelului experimental
si a primului prototip, care nu pot fi utilizate în scopuri comerciale;
b) cercetarea competitivă, ca activitate orientată spre transformarea
rezultatelor cercetării precompetitive în produse, procese si servicii care pot
răspunde, în mod direct, cererii pietei, incluzând si activitătile de inginerie
a sistemelor, de inginerie si proiectare tehnologică.
4. Inovare - activitatea orientată către generarea, asimilarea si
valorificarea rezultatelor cercetării-dezvoltării în sfera economică si
socială.
5. Inovarea de produs - introducerea în circuitul economic a unui
produs nou sau cu unele caracteristici îmbunătătite în mod semnificativ, astfel
încât să se ofere consumatorului servicii noi sau îmbunătătite.
6. Inovarea tehnologică - introducerea în circuitul economic a
unui proces sau a unei tehnologii ori ameliorarea semnificativă a celor
existente, inclusiv îmbunătătirea metodelor de gestiune si organizare a muncii.
7. Transfer tehnologic - introducerea sau achizitionarea în
circuitul economic a tehnologiilor si utilajelor specifice, echipamentelor si
instalatiilor rezultate din cercetare, în vederea obtinerii unor procese,
produse si servicii noi sau îmbunătătite, cerute de piată sau prin care se
adoptă un comportament inovativ, inclusiv activitatea de a disemina informatii,
a explica, a transfera cunostinte, a acorda consultantă si a comunica cu
persoane care nu sunt experti în problemă despre rezultatele cercetării
fundamentale, aplicative si precompetitive într-un asemenea mod încât să
crească sansa aplicării unor astfel de rezultate, cu conditia să existe un
proprietar al rezultatelor.
8. Valorificare - procesul prin care rezultatele cercetării
competitive ajung să fie utilizate, conform cerintelor activitătii industriale
sau comerciale, în viata socială si culturală.
9. Diseminare - transmiterea informatiilor, a experientei si a
bunelor practici, precum si cooperarea pentru promovarea inovării, pentru
sprijinirea celor care vor să îsi creeze întreprinderi inovative si pentru
sprijinirea proiectelor inovative.
10. Absorbtia inovării - capacitatea mediului socioeconomic de a
îngloba inovarea, în mod deosebit în întreprinderi, de a utiliza, de a
transforma si de a lărgi cunostintele despre rezultatele inovării, în scopul de
a se extinde posibilitatea aplicării acestor rezultate în noi produse, procese
sau servicii.
11. Plan national de cercetare-dezvoltare si inovare -
instrumentul prin care statul realizează politica generală în domeniul
cercetării-dezvoltării, al inovării si asigură corelarea acestora.
12. Plan sectorial - instrumentul prin care ministerele si
academiile realizează politica de cercetare menită să asigure dezvoltarea
domeniului coordonat si cresterea eficientei activitătilor.
13. Programe de cercetare-dezvoltare-inovare - componente ale
Planului national de cercetare-dezvoltare si inovare, alcătuite dintr-un set de
obiective care au legătură între ele si cărora le pot corespunde subprograme.
Prin programe se urmăreste implementarea unei politici într-un domeniu
specific. Realizarea programelor se efectuează prin intermediul proiectelor.
14. Obiectiv în programe - o necesitate a unui sector sau domeniu
al societătii pentru a cărei rezolvare se face apel la mai multe discipline în
domeniul cercetăriidezvoltării. Realizarea obiectivelor se face prin
intermediul proiectelor de cercetare-dezvoltare.
15. Proiect de cercetare-dezvoltare - modalitate de atingere a
unui obiectiv al unui program, cu un scop propriu bine stabilit, care este prevăzut
să se realizeze într-o perioadă determinată utilizând resursele alocate si
căruia îi este atasat un set propriu de reguli, obiective si activităti.
16. Programe-nucleu de cercetare - programe proprii ale
institutelor nationale sau ale institutiilor publice de cercetare-dezvoltare,
care pot fi finantate direct de către autoritatea de stat pentru cercetare.
17. Lucrare de cercetare-dezvoltare - componentă a proiectelor de
cercetare-dezvoltare care are un obiectiv concret ce trebuie atins în cursul
unui an.
18. Raport de cercetare-dezvoltare - document tehnico-stiintific
care prezintă obiectivul si rezultatele activitătilor desfăsurate în cadrul
unei lucrări de cercetare, precum si actiunile concrete pentru valorificarea
rezultatelor obtinute.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Legii nr. 202/2000 privind unele măsuri pentru asigurarea
respectării
drepturilor
de proprietate intelectuală în cadrul operatiunilor de vămuire
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. II.3 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Legea nr. 202/2000 privind unele măsuri pentru
asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală în cadrul
operatiunilor de vămuire, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 588 din 21 noiembrie 2000, se modifică după cum urmează:
1. Punctul 1 de la alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“1. drept de proprietate intelectuală - dreptul de autor,
drepturi conexe, dreptul asupra mărcilor de produs sau de serviciu
înregistrate, dreptul asupra desenelor si modelelor industriale, dreptul asupra
indicatiilor geografice, dreptul asupra brevetelor de inventie, dreptul asupra
certificatelor complementare de protectie;”
2. Litera a) a punctului 13 de la alineatul (1) al articolului 1 va
avea următorul cuprins:
“a) orice marfă, inclusiv ambalajul său, care poartă, fără autorizare, o
marcă de produs sau de serviciu identică cu o marcă de produs sau de serviciu
legal înregistrată pentru respectiva marfă ori care nu poate fi deosebită, în
aspectele sale esentiale, de o marcă de produs sau de serviciu legal
înregistrată si care, din acest motiv, încalcă drepturile titularului acestei mărci;”
3. Punctul 14 de la alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“14. mărfuri-pirat - toate copiile fabricate fără consimtământul
titularului dreptului sau al persoanei legal autorizate de acesta în tara de
producere si care sunt executate, direct sau indirect, după un produs purtător
al dreptului de autor sau al drepturilor conexe ori al unui drept asupra
modelelor si desenelor industriale, dacă realizarea de astfel de copii ar
constitui o încălcare a dreptului de proprietate intelectuală respectiv.”
4. Litera b) a articolului 2 va avea următorul cuprins:
“b) mărfurilor plasate sub un regim vamal suspensiv sau în zone libere.”
5. Litera b) a alineatului (2) al articolului 3 va avea următorul
cuprins:
“b) bunurile fără caracter comercial, aflate în bagajele călătorilor sau
în colete, în cadrul regimului aplicabil călătorilor si altor persoane fizice.”
6. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 5. - Pentru fiecare drept de proprietate intelectuală se depune
câte o cerere.”
7. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 8. - În cazul în care cererea este acceptată, ea devine efectivă
începând cu data depunerii de către solicitant la Directia Generală a Vămilor a
dovezii privind achitarea în contul acesteia a echivalentului în lei al
tarifului de 100 euro, la cursul de schimb stabilit conform prevederilor
Codului vamal al României.”
8. Alineatul (1) al articolului 11 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 11. - (1) Dacă în termen de 10 zile de la data comunicării către
solicitant a măsurii de suspendare a operatiunii de vămuire si retinere a
mărfurilor acesta nu face dovada formulării unei actiuni civile în justitie sau
a unei plângeri penale si a constituirii unei garantii în favoarea Directiei
Generale a Vămilor, echivalentă cu valoarea în vamă a mărfurilor retinute,
autoritatea vamală nu dă curs cererii de interventie, procedând la efectuarea
vămuirii.”
9. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 19. - (1) Dacă prin hotărâre definitivă si irevocabilă a instantei judecătoresti se respinge actiunea titularului dreptului sau dacă nu se dă curs plângerii penale, autoritatea vamală efectuează vămuirea mărfurilor.
(2) Importatorul, proprietarul sau destinatarul mărfurilor se poate
adresa instantei împotriva titularului dreptului, solicitând acoperirea
eventualului prejudiciu din garantia constituită potrivit prevederilor art. 11
alin. (1). În baza hotărârii judecătoresti definitive si irevocabilie Directia
Generală a Vămilor execută garantia.”
10. Alineatul (1) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 20. - (1) Dacă prin hotărâre definitivă si irevocabilă a
instantei judecătoresti se admite actiunea titularului dreptului, autoritatea
vamală procedează conform art. 25 lit. a).”
11. Litera b) a articolului 21 va avea următorul cuprins:
“b) dacă există acordul scris al titularului dreptului si dacă sunt
mărfuri apte pentru consumul sau uzul persoanelor fizice, mărfurile confiscate
pot fi predate cu titlu gratuit, în functie de natura bunurilor, către
institutii din domeniul ocrotirii sociale, organizatii sau asociatii nonprofit
cu caracter umanitar, asociatii ori cluburi sportive sau institutii de
învătământ. În acest caz institutia care preia spre consum sau folosire
mărfurile se obligă să nu le comercializeze sau să nu le înstrăineze.”
12. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 22. - Autoritatea vamală nu va permite reexportul mărfurilor
susceptibile de a aduce atingere unui drept de proprietate intelectuală si nici
nu le va supune unui alt regim vamal până la pronuntarea unei hotărâri
definitive si irevocabile de către instanta de judecată, respectiv până la
solutionarea potrivit legii a plângerii penale.”
13. Litera a) a articolului 25 va avea următorul cuprins:
“a) cu amendă de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei fapta importatorului,
proprietarului sau, după caz, a destinatarului mărfurilor de a introduce sau de
a scoate din tară mărfurile stabilite ca fiind mărfuri care aduc atingere unui
drept de proprietate intelectuală, prin hotărâre judecătorească definitivă si
irevocabilă; în acest caz mărfurile se confiscă. În cazul în care mărfurile au
fost vândute, se vor confisca sumele rezultate din această vânzare;”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Departamentul de Comert Exterior
Eugen Dijmărescu,
secretar de stat
Bucuresti, 22 august
2002.
Nr. 59.