MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 649 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Sambata, 31 august 2002
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
66. - Ordonantă pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru
privatizarea Societătii Comerciale Combinatul Siderurgic “Sidex” - S.A. Galati
67. - Ordonantă pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit
financiar
68. - Ordonantă pentru modificarea Ordonantei
Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru
autoritătile administratiei publice si institutiile publice
69. - Ordonantă privind regimul juridic al cărtii
electronice de identitate
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2001 privind
unele măsuri pentru privatizarea Societătii Comerciale Combinatul Siderurgic “Sidex”
- S.A. Galati
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. II.8 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2001
privind unele măsuri pentru privatizarea Societătii Comerciale Combinatul
Siderurgic “Sidex” - S.A. Galati, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 627 din 5 octombrie 2001, cu modificările si completările ulterioare,
se modifică si se completează după cum urmează:
1. După articolul 10 se introduce articolul 101 cu următorul cuprins:
‘‘Art. 101. - Prevederile art. 7-10 se aplică si pentru debitele societătii
exigibile la data finalizării către Societatea Natională Căile Ferate Române,
Societatea de Servicii si Management Feroviar - S.A., precum si către
Societatea de Administrare Active Feroviare - S.A.”
2. Alineatul (2) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
‘‘(2) Salariatii al căror contract individual de muncă va înceta,
inclusiv pe baza acordului încheiat între societate si salariat, de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante până la data de 31 decembrie 2002
beneficiază de ajutor de somaj, stabilit în baza prevederilor legale în
vigoare, si au dreptul la un venit de completare egal cu:
a) diferenta dintre nivelul ajutorului de somaj si salariul individual
mediu net din ultimele 12 luni de activitate, pe perioada în care beneficiază
de ajutor de somaj;
b) salariul individual mediu net din ultimele 12 luni de activitate,
până la împlinirea unei perioade de 36 de luni de la data finalizării.”
3. După alineatul (5) al articolului 19 se introduce alineatul (6) cu
următorul cuprins:
‘‘(6) În situatia în care societatea plăteste compensatii suplimentare
salariatilor care părăsesc societatea, potrivit alin. (1) si (2), acestea au acelasi
regim fiscal cu al sumelor plătite de societate cu titlu de ajutoare sociale în
baza contractului colectiv de muncă.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Presedintele Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Bucuresti, 29 august
2002.
Nr. 66.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/1999
privind activitatea de audit financiar
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. II.5 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de
audit financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256
din 4 iunie 1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 133/2002,
se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 3. - (1) Auditorul financiar este persoana fizică sau
persoana juridică ce dobândeste această calitate în conditiile prezentei
ordonante de urgentă.
(2) Auditorii financiari persoane fizice sau persoane juridice, care au
dobândit această calitate si sunt membri ai Camerei Auditorilor Financiari din
România, în exercitarea independentă a profesiei pot desfăsura:
a) activitatea de audit financiar;
b) activitatea de audit intern;
c) activităti de consultantă financiar-contabilă si fiscală;
d) activităti de asigurare a managementului financiar-contabil;
e) activităti de pregătire profesională de specialitate în domeniu;
f) activităti de expertiză contabilă;
g) activităti de evaluare;
h) activităti de reorganizare judiciară si lichidare.
(3) Persoanele fizice si juridice care au calitatea de auditor financiar
pot practica activitătile economico-financiare prevăzute la alin. (2), cu
respectarea reglementărilor specifice fiecăreia dintre activitătile respective,
după caz, si a principiului independentei.”
2. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 4. - Auditorii financiari, în exercitarea independentă a
profesiei, trebuie să fie liberi si perceputi a fi liberi de orice constrângere
care ar putea aduce atingere principiilor de independentă, obiectivitate si
integritate profesională.”
3. La articolul 5 alineatul (3), litera a4) va avea următorul cuprins:
“a4) programa analitică
pentru examenul de aptitudini profesionale;”
4. După alineatul (4) al articolului 6 se introduce alineatul (5) cu
următorul cuprins:
‘‘(5) Hotărârile Conferintei si ale Consiliului Camerei pot fi publicate,
conform hotărârii Consiliului, în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
5. După articolul 6 se introduce articolul 61 cu următorul cuprins:
‘‘Art. 61. - Membrii Consiliului Camerei, care în perioada mandatului devin,
potrivit legii, incompatibili cu această calitate, sunt obligati să solicite
suspendarea lor din functia pe care o detin în Consiliu, pe durata incompatibilitătii.”
6. Articolul 7 si va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 7. - (1) Camera are ca membri auditori financiari persoane fizice si juridice care, din punct de vedere al dreptului de exercitare a profesiei, pot fi activi sau nonactivi.
(2) Sunt auditori financiari nonactivi membrii care sunt incompatibili
pentru exercitarea activitătii de audit financiar.
Situatiile de incompatibilitate se stabilesc prin Regulamentul de
organizare si functionare a Camerei.
(3) Auditorii financiari, membri ai Camerei, se înscriu în Registrul
auditorilor financiari pe cele două categorii, activi sau nonactivi, în baza
declaratiei date pe propria răspundere.
(4) Refuzul Camerei de a înscrie ca membri persoane care consideră că
întrunesc cerintele prezentei ordonante de urgentă poate fi atacat pe calea
contenciosului administrativ.”
7. După articolul 7 se introduce articolul 71 cu următorul cuprins:
‘‘Art. 71. - Nu pot fi auditori financiari activi într-o entitate economică sau,
dacă au fost desemnati de adunarea generală a entitătii economice respective,
decad din această calitate:
a) rudele sau afinii până la gradul al patrulea inclusiv ori sotii administratorilor;
b) persoanele care primesc, sub orice formă, pentru alte functii decât
aceea de auditor financiar activ un salariu sau o remuneratie de la
administratori ori de la entitatea economică auditată;
c) persoanele cărora le este interzisă functia de administrator,
potrivit legii;
d) persoanele care pe durata exercitării profesiei de auditor financiar
activ au atributii de control financiar în cadrul Ministerului Finantelor
Publice sau al altor institutii publice, cu exceptia situatiilor prevăzute
expres de lege.”
8. Articolul 8 si va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 8. - (1) Sunt stagiari în activitatea de audit financiar
persoanele fizice care îndeplinesc cumulativ următoarele conditii:
a) sunt licentiate ale unei facultăti cu profil economic si au o vechime în activitatea financiar-contabilă de minimum 4 ani sau au calitatea de expert contabil, respectiv de contabil autorizat cu studii superioare economice;
b) au promovat testul de verificare a cunostintelor în domeniul
financiar-contabil, pentru accesul la stagiu;
c) au satisfăcut pe parcursul stagiului cerintele Codului privind
conduita etică si profesională în domeniul auditului financiar.
(2) Camera desemnează anual auditorii financiari care vor îndruma
desfăsurarea programului de pregătire practică a stagiarilor în activitatea de
audit financiar, în vederea dobândirii de către acestia a calitătii de auditor
financiar.”
9. La articolul 9, literele a), b) si c) ale punctului A vor avea
următorul cuprins:
“a) să îndeplinească cumulativ conditiile prevăzute la art. 8 alin. (1);
b) să fi efectuat un stagiu practic de 3 ani în activitatea de audit
financiar, din care cel putin 2 ani sub îndrumarea unui auditor financiar,
stagiul putând începe numai după îndeplinirea cumulativă a conditiilor prevăzute
la art. 8 alin. (1) lit. a) si b);
c) să promoveze examenul de aptitudini profesionale prevăzut la art.
11.”
10. La articolul 10, partea introductivă si litera d) ale punctului A
vor avea următorul cuprins:
‘‘Art. 10. - Camera, la cerere, poate să atribuie calitatea si să acorde
dreptul de exercitare a profesiei de auditor financiar activ, prin derogare de
la prevederile art. 9, persoanelor care îndeplinesc cumulativ următoarele
conditii:
..........................................................................................
d) să facă dovada că posedă cunostintele necesare pentru desfăsurarea
activitătii de audit financiar în România.”
11. După articolul 26 se introduc articolele 261 si 262 cu următorul cuprins:
‘‘Art. 261. - (1) Categoriile de entităti ale căror situatii financiare vor fi
auditate potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgentă se stabilesc de
către Ministerul Finantelor Publice în acord cu Programul de implementare a Reglementărilor
contabile armonizate cu Directiva a IV-a 78/660 CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate.
(2) La entitătile care aplică reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a 78/660 CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate auditul financiar se efectuează potrivit prezentei ordonante de urgentă.
(3) Entitătile care nu au obligatia, potrivit legii, să aplice Reglementările
contabile armonizate cu Directiva a IV-a 78/660 CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate pot opta pentru auditarea situatiilor financiare
în conditiile prezentei ordonante de urgentă.
Art. 262.
- Ministerul Finantelor Publice va elabora, cu consultarea prealabilă a
Camerei, si va promova spre adoptare proiecte de acte normative pentru
completarea si/sau modificarea prezentei ordonante de urgentă, în functie de
modificarea si/sau de completarea Directivei a VIII-a 84/653 CEE.”
12. Articolele 34 si 35 se abrogă.
13. La articolul 37 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
‘‘(2) Prevederile art. 154-161 din Legea nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată, cu modificările si completările ulterioare, referitoare
la cenzori, nu sunt aplicabile societătilor comerciale care aplică
Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate.”
14. În tot cuprinsul ordonantei de urgentă expresia exercitarea
mandatului de auditor financiar se înlocuieste cu expresia exercitarea independentă
a profesiei de auditor financiar, iar expresia entitate se
înlocuieste cu expresia entitate economică.
Art. II. - Responsabilii pentru organizarea activitătii de audit intern, care la
data intrării în vigoare a prezentei ordonante nu au calitatea de auditor
financiar, pot îndeplini în continuare aceste atributii, timp de cel mult 3
ani, perioadă în care pot obtine calitatea de auditor financiar potrivit
prevederilor art. 21 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 133/2002.
Art. III. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de
audit financiar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256
din 4 iunie 1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 133/2002,
cu modificările si completările aduse prin prezenta ordonantă, se va republica
în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea de către Parlament a
prezentei ordonante, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul integrării europene,
Ludovic Orban,
secretar de stat
Bucuresti, 29 august
2002.
Nr. 67.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Ordonantei Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative
de cheltuieli pentru autoritătile administratiei publice si institutiile
publice
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct.
IV.9 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Ordonanta Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor
normative de cheltuieli pentru autoritătile administratiei publice si institutiile
publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542 din 1
septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările
si completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul (2) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
‘‘(2) Normativele de cheltuieli privesc: aparatul propriu al consiliilor
locale si judetene; actiunile de protocol; dotarea cu autoturisme si consumul de
carburanti, precum si costurile pentru convorbiri telefonice.”
2. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
‘‘Art. 7. - (1) Cheltuielile anuale pentru convorbiri telefonice se reduc
cu 10% pentru toate autoritătile administratiei publice si institutiile publice,
comparativ cu media anuală a acestor cheltuieli efectiv realizate în anul 2001.
Cheltuielile privind convorbirile telefonice vor putea fi majorate în raport cu
evolutia indicelui inflatiei.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică autoritătilor si institutiilor publice prevăzute la art. 1 alin. (3), Ministerului Afacerilor Externe si misiunilor diplomatice ale României, Ministerului Administratiei Publice si Agentiei Nationale de Presă «ROMPRES».”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul de interne,
Pavel Abraham,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 29 august
2002.
Nr. 68.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
regimul juridic al cărtii electronice de identitate
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1 pct.
IV.1 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2003, în România, în paralel
cu actualele documente de identitate ale persoanei, se eliberează de către
consiliile locale, prin primării, cărti electronice de identitate.
(2) Actualele documente de identitate vor continua să fie folosite
pentru identificare si pentru dovedirea cetăteniei române, până la data
înlocuirii lor cu noul tip de carte electronică de identitate, dar nu mai târziu
de data de 31 decembrie 2006.
Art. 2. - (1) Cartea electronică de identitate contine în mod obligatoriu
datele aflate în prezent pe cartea de identitate sau pe buletinul de identitate,
pe permisul de conducere si pe cartea de alegător.
(2) Cartea electronică de identitate contine, după caz, si date referitoare
la asigurarea medicală, asigurarea socială si semnătura digitală.
Art. 3. - Cărtile electronice de identitate vor fi eliberate de către
consiliile locale, prin serviciile publice comunitare de evidenta persoanelor
din cadrul primăriilor, sub coordonarea metodologică a Inspectoratului National
pentru Evidenta Persoanelor.
Art. 4. - Autoritătile centrale si locale si serviciile descentralizate judetene
au obligatia de a se dota cu echipamentele si programele informatice necesare
pentru ca cetătenii să poată folosi fără restrictii cartea electronică de
identitate, după cum urmează:
a) în municipiile resedintă de judet, până la data de 31 iulie 2004;
b) în celelalte municipii si orase, până la data de 31 decembrie 2005;
c) în comune, până la data de 31 decembrie 2006.
Art. 5. - Normele metodologice privind aplicarea prevederilor prezentei ordonante,
precum si forma si continutul cărtii electronice de identitate se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice
si cu avizul tehnic al Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
p. Ministrul de interne,
Pavel Abraham,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 29 august
2002.
Nr. 69.