MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 650 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbătă, 31 august
2002
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
73. - Ordonantă privind organizarea si functionarea
serviciilor publice de alimentare cu energie termică produsă centralizat
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu energie
termică produsă centralizat
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României, ale art. 1 pct. IV.3 din Legea nr. 411/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si ale art. 2 alin. (3) din Legea serviciilor publice de gospodărie comunală nr. 326/2001, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonantă stabileste cadrul juridic privind
înfiintarea, organizarea, gestionarea, reglementarea, finantarea, monitorizarea
si controlul functionării serviciilor publice de alimentare cu energie termică,
produsă centralizat, a comunelor, oraselor si municipiilor.
(2) Serviciile publice de alimentare cu energie termică produsă
centralizat, denumite în continuare servicii energetice de interes local, fac
parte din sfera serviciilor publice de gospodărie comunală.
(3) Serviciile energetice de interes local cuprind totalitatea
actiunilor si activitătilor desfăsurate la nivelul unitătilor
administrativ-teritoriale sub conducerea, coordonarea si controlul
autoritătilor administratiei publice locale, în scopul alimentării centralizate
cu energie termică pentru încălzire si pentru prepararea apei calde de consum
pentru locuinte, institutii publice, obiective social-culturale si agenti
economici.
Art. 2. - (1) Serviciile energetice de interes local se furnizează prin
intermediul unor sisteme publice centralizate de alimentare cu energie termică,
denumite în continuare sisteme energetice de interes local, destinate
producerii, transportului, distributiei si furnizării energiei termice pe
teritoriul localitătilor.
(2) Serviciile energetice de interes local se înfiintează si se
organizează la nivelul tuturor localitătilor care dispun den sistem public
centralizat de alimentare cu energie termică, indiferent de mărimea acestuia.
(3) Serviciile energetice de interes local se înfiintează, se
organizează si functionează pe baza următoarelor principii:
a) autonomia locală;
b) descentralizarea serviciilor publice;
c) restrângerea si reglementarea caracterului de monopol natural;
d) responsabilitatea fată de utilizatori;
e) asigurarea calitătii si continuitătii serviciilor;
f) administrarea eficientă a bunurilor proprietate publică sau privată a
unitătilor administrativ-teritoriale, aferente serviciului;
g) asigurarea eficientei energetice;
h) asigurarea unui mediu concurential;
i) promovarea asocierii intercomunale;
j) promovarea parteneriatului public-privat;
k) corelarea cerintelor cu resursele;
l) conservarea mediului si dezvoltarea durabilă;
m) accesul liber la informatiile privind serviciul;
n) participarea si consultarea utilizatorilor.
(4) Serviciile energetice de interes local se gestionează si se
administrează prin intermediul unor agenti economici furnizori/prestatori de
servicii energetice de interes local, specializati si licentiati în conditiile
legii, denumiti în continuare operatori.
(5) Operatorii pot presta una sau mai multe activităti specifice
serviciilor energetice de interes local: fie numai producerea, numai
transportul, numai distributia ori numai furnizarea energiei termice, fie
combinatii ale acestora sau pe toate împreună.
Art. 3. - (1) Sistemele energetice de interes local fac parte din
infrastructura tehnico-edilitară a localitătilor si apartin proprietătii
publice a unitătilor administrativ-teritoriale.
(2) Sistemele energetice de interes local sunt amplasate, de regulă, pe
terenuri apartinând domeniului public si/sau privat al unitătilor
administrativ-teritoriale.
(3) Sistemele energetice de interes local constituie un ansamblu
tehnologic si functional unitar, alcătuit din constructii, instalatii
tehnologice, echipamente si dotări specifice, care cuprinde:
a) centrale termice si/sau centrale electrice de termoficare;
b) retele de transport;
c) puncte termice/statii termice;
d) retele de distributie;
e) constructii si instalatii auxiliare;
f) bransamente, până la punctele de delimitare/separare;
g) sisteme de măsură, control si automatizare.
Art. 4. - Energia termică furnizată utilizatorilor prin sistemele
energetice de interes local trebuie să respecte, în punctele de
delimitare/separare a instalatiilor, parametrii tehnologici si programele de
furnizare stabilite în contractele de furnizare si cerintele standardelor de
performantă aprobate de autoritatea de reglementare.
Art. 5. - Modul de organizare si functionare a serviciilor energetice de
interes local, pe întregul ciclu tehnologic specific activitătilor de
producere, transport, transformare, distributie si furnizare a energiei
termice, inclusiv a activitătilor privind dezvoltarea, retehnologizarea si
reabilitarea sistemelor energetice de interes local, are ca obiectiv:
a) asigurarea competitiei în producerea si furnizarea energiei termice,
în conditiile accesului reglementat al producătorilor si utilizatorilor la
retelele termice de transport si distributie;
b) cresterea eficientei energetice a sistemului pe întregul ciclu
tehnologic, de la producerea, transportul, transformarea, distributia, până la
furnizarea si utilizarea energiei termice, precum si asigurarea viabilitătii
economice durabile a sistemului;
c) asigurarea transparentei în stabilirea preturilor si a tarifelor la
energia termică;
d) constituirea stocurilor de combustibili de sigurantă pentru sezonul
de iarnă;
e) instituirea si respectarea regimului de conducere, exploatare si
control prin intermediul dispeceratelor specializate în gestiunea energiei
termice;
f) stimularea participării sectorului privat, a investitorilor autohtoni
si străini la producerea, transportul, distributia si furnizarea energiei
termice;
g) realizarea obiectivelor locale si globale privind protectia mediului
prin reducerea emisiilor de noxe si a gradului de poluare;
h) cresterea sigurantei în functionare a instalatiilor si asigurarea
continuitătii serviciului;
i) proiectarea, executia si exploatarea unitară a sistemelor energetice
de interes local.
Art. 6. - (1) În sensul prezentei ordonante, termenii, expresiile si
abrevierile de mai jos au următoarea semnificatie:
a) sistem public de alimentare centralizată cu energie termică - ansamblul
constructiilor, instalatiilor tehnologice si echipamentelor destinate
producerii, transportului, transformării, distributiei si utilizării energiei
termice, legate printr-un proces tehnologic si functional comun, realizat în
scopul alimentării utilizatorilor cu agent termic pentru încălzire si apă caldă
de consum;
b) instalatii de producere a energiei termice – totalitatea
constructiilor si instalatiilor din centralele termice sau centralele electrice
de termoficare, care produc un agent termic: abur, apă fierbinte sau apă caldă;
c) instalatii de transport si distributie a energiei termice - ansamblul
de conducte, instalatii de pompare (altele decât cele din punctele termice si
centralele termice sau termoelectrice), alte instalatii auxiliare cu ajutorul
cărora se transportă, se transformă si se distribuie energia termică de la
producători la utilizatori;
d) instalatii de transformare a energiei termice - ansamblul
instalatiilor prin care se realizează adaptarea parametrilor agentilor termici
la necesitătile utilizatorilor;
e) instalatii de utilizare a energiei termice – totalitatea
instalatiilor si receptoarelor care consumă/utilizează energie termică;
f) producător de energie termică - operatorul, titular al unei
licente de producere a energiei termice, care asigură producerea de abur, de
apă fierbinte si/sau apă caldă în centrale electrice de termoficare (CET), în
centrale termice (CT) si/sau în alte instalatii de producere a energiei termice
utilizând resurse energetice alternative;
g) transportator de energie termică - operatorul, titular al unei
licente de transport al energiei termice, care asigură activitatea de transport
al aburului, apei fierbinti si/sau al apei calde de la centrale electrice de
termoficare (CET) si/sau de la centrale termice (CT) la o statie termică sau direct
la utilizatori;
h) distribuitor de energie termică - operatorul, titular al unei
licente de distributie a energiei termice, care asigură distributia energiei
termice pentru încălzire si/sau pentru prepararea apei calde de consum de la o
statie termică la utilizatorii de energie;
i) furnizor de energie termică - operatorul, titular al unei
licente de furnizare/comercializare a energiei termice, care asigură, în baza
unui contract, vânzarea energiei termice către utilizatori si încasarea
contravalorii acesteia;
j) utilizator de energie termică - persoana fizică sau juridică
care cumpără energie termică pe bază de contract si o utilizează în
instalatiile proprii legate nemijlocit la instalatiile unui producător sau
distribuitor;
k) statie termică - ansamblul instalatiilor prin care se
realizează adaptarea parametrilor agentilor termici la necesitătile consumului
si prin intermediul căruia se alimentează unul sau mai multi utilizatori;
statie termică poate fi: un punct de distributie, un punct termic de transformare,
o statie centralizată pentru prepararea apei calde de consum sau o statie de
transformare a aburului;
l) retea termică - ansamblul de conducte, instalatii de pompare -
altele decât cele existente la producător – si instalatii auxiliare cu ajutorul
cărora energia termică se transportă, în regim continuu si controlat, de la
producători la utilizatori;
m) racord termic - legătura dintre o retea de transport si/sau de
distributie primară si o statie termică;
n) bransament termic - legătura dintre o retea de distributie
secundară si un utilizator de energie termică;
o) punctul de delimitare/separare a instalatiilor - locul în care
se racordează sau se bransează, după caz, instalatiile aflate în proprietatea
sau în administrarea producătorului la instalatiile aflate în proprietatea sau
în administrarea transportatorului/distribuitorului; instalatiile aflate în
proprietatea sau în administrarea transportatorului la instalatiile aflate în
proprietatea sau în administrarea distribuitorului/furnizorului; instalatiile
aflate în proprietatea sau în administrarea distribuitorului la instalatiile
aflate în proprietatea sau în administrarea furnizorului/utilizatorului;
instalatiile aflate în proprietatea furnizorului la instalatiile
utilizatorului; punctual de racordare/bransare constituie în acelasi timp si
locul în care se face delimitarea/separarea instalatiilor din punct de vedere
al proprietătii;
p) standard de performantă pentru serviciul de furnizare a energiei
termice - norma tehnică ce stabileste indicatorii cantitativi si nivelurile
calitative pentru fiecare activitate specifică serviciilor energetice de
interes local;
q) agent termic sau purtător de energie termică – fluidul
utilizat pentru acumularea, transportul si cedarea energiei termice; agent
termic poate fi aburul, apa fierbinte sau apa caldă;
r) agent termic primar - fluidul care circulă în instalatiile de
producere si transport al energiei termice;
s) agent termic secundar - fluidul care circulă în instalatiile
de distributie si de utilizare a energiei termice;
t) apă caldă de consum - apa caldă utilizată în circuit deschis
în scopuri gospodăresti sau igienico-sanitare;
u) tarif binom - tariful a cărui structură se compune dintr-o
parte fixă constantă si o parte variabilă proportională cu consumul;
v) acces la retea - dreptul operatorilor care produc, transportă,
distribuie si/sau furnizează energie termică, precum si al utilizatorilor de a
se racorda si de a folosi, în conditiile legii, retelele de transport si/sau de
distributie;
w) licentă - act tehnic si juridic emis de autoritatea de
reglementare competentă prin care se acordă o permisiune unei persoane juridice
române sau străine de a exploata instalatii autorizate de producere, transport,
distributie si/sau furnizare a energiei termice;
x) autorităti de reglementare competente - ANRSC si ANRE -
institutii publice de interes national, cu personalitate juridică, autonome,
aflate în coordonarea Ministerului Administratiei Publice, respectiv a
Ministerului Industriei si Resurselor;
y) autorizatie - act tehnic si juridic emis de autoritatea de
reglementare competentă prin care se acordă o permisiune unei persoane juridice
române sau străine de a construi, de a pune si a mentine în functiune ori de a
modifica o instalatie de producere, transport, distributie si/sau de furnizare
a energiei termice.
(2) În text se folosesc următoarele prescurtări:
a) CT - centrală termică;
b) CET - centrală electrică de termoficare;
c) ANRSC - Autoritatea Natională de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodărie Comunală;
d) ANRE - Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul
Energiei;
e) RTET - retele de transport al energiei termice.
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea serviciilor energetice de interes local
Art. 7. - Înfiintarea, organizarea, conducerea, coordonarea si controlul
functionării serviciilor energetice de interes local constituie dreptul
exclusiv al autoritătilor administratiei publice locale care au totodată
atributia si responsabilitatea de a monitoriza si de a controla gestiunea si administrarea
acestora, precum si modul de functionare si exploatare a infrastructurii
tehnico-edilitare aferente.
Art. 8. - (1) Gestiunea serviciilor energetice urbane se poate organiza
în următoarele modalităti:
a) gestiune directă;
b) gestiune indirectă sau gestiune delegată.
(2) Alegerea formei de gestiune a serviciilor energetice de interes
local se face prin hotărâre adoptată, în conditiile legii, de consiliile
locale, consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
după caz.
(3) Indiferent de forma de gestiune adoptată, activitătile specifice
serviciilor energetice de interes local se organizează si se desfăsoară pe baza
unui caiet de sarcini si a unui regulament de serviciu, prin care se stabilesc
nivelurile de calitate, indicatorii de performantă, conditiile tehnice,
raporturile operator-utilizatori, modul de tarifare, facturare si încasare a
contravalorii serviciilor furnizate, precum si alte elemente specifice
acestora.
(4) Caietul de sarcini si regulamentul de serviciu se elaborează si se
aprobă de consiliile locale, consiliile judetene, respectiv de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, după caz, pe baza caietului de sarcini-cadru
si a regulamentului-cadru al serviciilor energetice de interes local, aprobate
prin hotărâre a Guvernului.
(5) Autoritătile publice locale se pot asocia între ele ori cu terte
persoane juridice române în vederea constituirii unei societăti comerciale cu
capital public sau mixt, pentru gestionarea si administrarea serviciilor
energetice de interes local.
Art. 9. - (1) În cazul gestiunii directe autoritătile administratiei
publice locale îsi asumă nemijlocit toate sarcinile si responsabilitătile
privind organizarea, conducerea, administrarea, finantarea, gestionarea si
controlul serviciilor energetice de interes local.
(2) Gestiunea directă se realizează fie prin compartimente specializate
organizate în cadrul aparatului propriu al consiliului local, consiliului
judetean sau al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, după caz, fie
prin servicii publice cu personalitate juridică organizate în subordinea
consiliului local, consiliului judetean sau a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti si autorizate potrivit legii.
(3) Desfăsurarea activitătilor specifice serviciilor energetice de interes
local, organizate si exploatate în sistemul gestiunii directe, se face pe baza
regulamentului de organizare si functionare întocmit si aprobat de consiliile
locale, consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti,
în conformitate cu regulamentul-cadru de organizare si functionare a
serviciilor energetice de interes local, aprobat prin hotărâre a Guvernului.
Art. 10. - (1) În cazul gestiunii delegate autoritătile administratiei
publice locale transferă, în totalitate sau numai în parte, sarcinile si
responsabilitătile proprii cu privire la gestiunea serviciilor, respectiv la
administrarea si exploatarea sistemului energetic de interes local, unuia sau
mai multor operatori furnizori/prestatori cărora le încredintează, în baza unui
contract de delegare a gestiunii, dreptul de operare propriu-zisă a serviciului
energetic de interes local.
(2) Pe durata derulării contractului de delegare a gestiunii, bunurile
mobile si imobile apartinând domeniului public si/sau privat al unitătilor administrativ-teritoriale,
utilizate pentru efectuarea serviciului, se încredintează operatorului căruia i
s-a atribuit contractul de delegare a gestiunii, urmând ca acesta să achite
autoritătilor administratiei publice locale o redeventă stabilită la încheierea
contractului.
(3) Delegarea gestiunii serviciilor energetice de interes local se poate
realiza prin:
a) negociere directă, în cazul operatorilor cu capital al unitătilor
administrativ-teritoriale sau mixt, înfiintati de autoritătile administratiei
publice locale sau rezultati ca urmare a reorganizării administrative din
ratiuni economico-financiare a serviciilor energetice de interes local;
b) licitatie publică, în cazul altor operatori, indiferent de natura
capitalului sau de forma de organizare a acestora; dacă procedura licitatiei
publice nu a condus la desemnarea unui câstigător si la atribuirea contractului
de delegare a gestiunii, este aplicabilă procedura negocierii directe.
(4) Delegarea gestiunii se face potrivit procedurilor de delegare a
gestiunii mentionate la alin. (3) si cu respectarea contractului-cadru si a
regulamentului-cadru de delegare a serviciilor energetice de interes local,
aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(5) Contractul de delegare a gestiunii intră efectiv în vigoare numai dacă,
în termen de 3 luni de la atribuirea serviciului, operatorii au obtinut licenta
de operare emisă de autoritatea competentă.
(6) În realizarea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor
energetice de interes local autoritătile locale vor urmări obtinerea celui mai
bun raport cost/calitate, precum si crearea conditiilor pentru atingerea
scopurilor de interes general specifice serviciului.
(7) Prevederile alin. (3) nu se aplică operatorilor care la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante derulează contracte de delegare a
gestiunii legal încheiate; exceptarea prevăzută la prezentul alineat operează
până la expirarea sau rezilierea contractului.
(8) Autoritătile administratiei publice locale au dreptul să ceară
rezilierea contractului si să organizeze o nouă licitatie pentru delegarea
gestiunii în toate cazurile în care, timp de 2 ani consecutivi, operatorii de
servicii nu si-au îndeplinit obligatiile contractuale cu privire la calitatea
serviciului si performantele economico-financiare asumate.
Art. 11. - (1) Licentierea/autorizarea operatorilor serviciilor
energetice de interes local se face de către ANRSC, cu exceptia operatorilor
care au ca obiect de activitate producerea energiei termice în cogenerare, în
mod exclusiv sau împreună cu serviciile de transport, distributie si furnizare
a energiei termice.
(2) Operatorii producători de energie termică în cogenerare, indiferent
de modul de organizare, de forma de proprietate sau de subordonare, care
desfăsoară si alte activităti specifice domeniului serviciilor energetice de
interes local, pot fi licentiati de ANRE atât pentru producerea, cât si pentru
transportul, distributia si furnizarea energiei termice.
(3) Se interzice furnizarea/prestarea serviciilor energetice de interes
local fără licentă si fără contract de delegare a gestiunii încheiat, în
conditiile legii, cu autoritătile administratiei publice locale.
Art. 12. - (1) În localitătile în care se realizează sisteme energetice
de interes local noi si în care se înfiintează servicii energetice de interes
local autoritătile administratiei publice locale vor organiza gestiunea,
administrarea si exploatarea acestora numai în modalitatea gestiunii delegate;
selectionarea operatorilor furnizori/prestatori ai serviciilor energetice de
interes local si atribuirea contractelor de delegare a gestiunii se vor face
numai prin licitatie publică sau negociere directă, în conformitate cu
legislatia în vigoare.
(2) Organizarea si functionarea serviciilor în modalitatea gestiunii
directe sunt aplicabile în cazul în care procedura licitatiei publice sau cea a
negocierii directe pentru delegarea gestiunii nu a condus, indiferent de cauză,
la desemnarea unui câstigător si la atribuirea contractului de delegare a
gestiunii.
Art. 13. - (1) Functionarea serviciilor energetice de interes local,
precum si exploatarea sistemelor energetice aferente acestora se desfăsoară în
conformitate cu reglementările si normele adoptate de ANRSC, respectiv de ANRE,
pentru activitătile din competenta de reglementare a acesteia.
(2) Regulamentele de serviciu, în baza cărora operatorii serviciilor
energetice de interes local efectuează serviciul si îsi desfăsoară activitatea
de gestionare, administrare si exploatare a sistemelor energetice de interes
local, se aprobă de autoritătile administratiei publice locale, cu exceptia
celor deja în vigoare.
Art. 14. - (1) Proiectarea si executarea obiectivelor de investitii
pentru extinderea, reabilitarea sau modernizarea sistemelor energetice de
interes local se realizează de către agenti economici specializati, atestati de
autoritătile de reglementare competente din domeniul producerii, transportului
si/sau distributiei energiei termice, potrivit legii.
(2) Proiectarea si executarea sistemelor de producere, transport sau
distributie centralizată a energiei termice sau a părtilor componente ale
acestora se realizează în conformitate cu normativele si prescriptiile tehnice
de proiectare si executie în vigoare avizate de autoritătile de reglementare
din domeniile de competentă; la proiectare se va tine seama de reglementările
în vigoare privind protectia si conservarea mediului.
Art. 15. - (1) Autoritătile administratiei publice locale pot hotărî
delegarea gestiunii serviciului energetic de interes local în totalitate sau
numai a unor activităti componente ale acestuia: producerea, transportul,
transformarea, distributia sau furnizarea energiei termice; operatorii pot
prelua în gestiune delegată, în baza licentelor de operare, numai activitătile
de operare propriu-zise - gestiunea, administrarea, exploatarea -, precum si
activitătile de pregătire, finantare si realizare a investitiilor aferente
serviciului energetic de interes local.
(2) Operatorii care gestionează, administrează si exploatează sistemele
energetice de interes local, indiferent de modul de organizare, forma de
proprietate si de subordonare, care desfăsoară una sau mai multe activităti
specifice serviciilor energetice de interes local, se află în competenta de
reglementare a ANRSC.
(3) Prin exceptie, prevederile alin. (2) nu se aplică operatorilor,
indiferent de modul de organizare, forma de proprietate si subordonare, care
desfăsoară activităti de producere a energiei termice în cogenerare, în mod
exclusiv sau împreună cu alte activităti specifice serviciilor energetice de
interes local, si care se află în competenta de reglementare a ANRE.
Art. 16. - (1) În procesul delegării gestiunii serviciilor energetice de
interes local, în conformitate cu competentele si atributiile ce le revin
potrivit legii, autoritătile administratiei publice locale păstrează
prerogativele privind adoptarea politicilor si strategiilor de dezvoltare a
serviciilor, respectiv a programelor de dezvoltare a sistemelor energetice de
interes local, precum si dreptul de a urmări, de a controla si de a
supraveghea:
a) modul de respectare si de îndeplinire a obligatiilor contractuale
asumate de operatori;
b) calitatea si eficienta serviciilor furnizate/prestate, nivelul
indicatorilor de performantă stabiliti în contractele de delegare a gestiunii;
c) modul de administrare, exploatare, conservare si mentinere în
functiune, dezvoltare si/sau modernizare a sistemelor energetice de interes
local încredintate prin contractul de delegare a gestiunii.
(2) Aprobarea strategiei locale de dezvoltare a serviciilor energetice
de interes local, a regulamentului de organizare si functionare a acestora, a
criteriilor si procedurilor de exercitare a controlului intră în competenta
exclusivă a consiliilor locale, consiliilor judetene sau a Consiliului General
al Municipiului Bucuresti, după caz.
(3) Activitătile de monitorizare si control al modului de respectare a
obligatiilor stabilite în contractele de delegare a gestiunii se încredintează
ANRSC care va dezvolta un sistem informational ce va permite compararea
continuă a fiecărui indicator de performantă cu nivelul atins de operatorul cel
mai performant în acest domeniu.
(4) La realizarea sistemului informational si implementarea
activitătilor de monitorizare vor fi implicate organizatiile profesionale de
interes public.
(5) Autoritătile administratiei publice locale au acces la orice
informatie detinută de ANRSC cu privire la serviciile energetice de interes
local.
(6) ANRSC are în principal sarcina de a reglementa si de a controla
activitatea operatorilor, cu privire la: respectarea indicatorilor de
performantă ai serviciului, fundamentarea preturilor si tarifelor si
respectarea procedurilor de stabilire si ajustare a acestora, asigurarea
protectiei utilizatorilor si exploatarea eficientă a patrimoniului public
si/sau privat al unitătilor administrativ-teritoriale aferent serviciilor.
Art. 17. - Conditiile în care se poate realiza bransarea sau debransarea
utilizatorilor la si de la sistemele energetice de interes local se vor stabili
în conformitate cu prevederile regulamentului-cadru aprobat de autoritatea de
reglementare competentă.
Art. 18. - (1) În vederea asigurării continuitătii serviciilor
energetice de interes local autoritătile administratiei publice locale au
responsabilitatea de a planifica si de a urmări lucrările de investitii necesare
functionării sistemelor energetice de interes local în conditii de sigurantă si
la parametrii ceruti prin prescriptiile tehnice; în acest scop se vor institui
sisteme de planificare multianuală a investitiilor, plecându-se de la un plan
director si tinându-se seama de ciclurile procesului bugetar, în conformitate
cu reglementările legale.
(2) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete
ale autoritătilor administratiei publice locale si ale operatorului în ceea ce
priveste realizarea investitiilor.
(3) Finantarea lucrărilor de investitii se asigură din următoarele
surse:
a) fonduri proprii ale operatorului si fonduri de la bugetul local, în
conformitate cu obligatiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;
b) credite bancare garantate de autoritătile administratiei publice
locale sau de Guvern;
c) sprijin nerambursabil obtinut prin aranjamente bi- sau multilaterale;
d) taxe speciale instituite potrivit legii;
e) participarea capitalului privat în cadrul unor contracte de
parteneriat public-privat;
f) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la
cofinantarea unor proiecte realizate cu sprijin financiar extern, precum si a
unor programe de urgentă sau cu caracter social;
g) alte surse.
(4) Investitiile străine în sistemele energetice de interes local vor
beneficia de toate facilitătile legale în vigoare în momentul încheierii
tranzactiei. Facilitătile obtinute vor fi mentionate în contractul de delegare
a gestiunii si vor fi valabile pe perioada stabilită la încheierea acestuia; în
situatia obtinerii de către investitor a unor facilităti ulterioare, contractul
de delegare a gestiunii va fi modificat în mod corespunzător.
(5) Investitiile care se realizează din fonduri proprii ale
investitorilor rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului,
dacă la încheierea acestuia nu s-a convenit altfel; în contractul de delegare a
gestiunii se va mentiona modul de repartitie a acestor bunuri la încetarea, din
orice cauză, a acestuia.
Art. 19. - (1) Operatorii de servicii energetice de interes local
răspund de îndeplinirea cu bună-credintă a obligatiilor fată de utilizatori.
(2) Pentru neîndeplinirea obligatiilor fată de autoritătile
administratiei publice locale si fată de utilizatori, operatorii, în afara răspunderii
contractuale, pot fi sanctionati contraventional în conditiile prezentei
ordonante.
(3) În functie de gradul de neîndeplinire a obligatiilor contractuale,
se poate proceda la rezilierea contractului de delegare a gestiunii, în
conditiile legii.
CAPITOLUL III
Reglementări privind functionarea sistemelor energetice de interes local
SECTIUNEA 1
Producerea energiei termice
Art. 20. - (1) Producerea energiei termice reprezintă activitatea
organizată prin care se realizează în instalatiile din centralele termice sau
centralele electrice de termoficare agent termic sub formă de abur, apă
fierbinte sau apă caldă, necesar asigurării încălzirii si preparării apei calde
de consum pentru locuinte, institutii publice, agenti economici etc.
(2) Producătorii de energie termică pot fi agenti economici, persoane
juridice române, compartimente de specialitate din aparatul propriu al
consiliilor locale sau servicii publice din subordinea consiliilor locale,
autorizate si/sau licentiate conform legii, având ca obiect de activitate
producerea energiei termice, în scopul furnizării acesteia.
(3) Activitatea de producere a energiei termice se desfăsoară în
conditii de tratament egal pentru toti producătorii, fiind interzise orice
discriminări.
Art. 21. - (1) Producătorii de energie termică au următoarele obligatii
principale:
a) să livreze energia termică oricărei persoane fizice sau juridice
solicitante care îndeplineste conditiile de autorizare si de licentă pentru a
fi transportator, distribuitor ori furnizor sau care este utilizator de energie
termică, în limita capacitătii instalatiilor si cu respectarea reglementărilor
legale în vigoare si a conditiilor tehnice impuse prin autorizatii si licente
si prin clauzele contractuale;
b) să asigure livrarea energiei termice în retelele de transport, de
distributie sau în instalatiile utilizatorului, potrivit standardelor si/sau
normelor tehnice în vigoare si contractelor încheiate, precum si controlul
calitativ si cantitativ al acestor parametri;
c) să mentină o rezervă de combustibil la un nivel suficient, pentru
îndeplinirea obligatiilor privind producerea si furnizarea energiei termice
prevăzute în autorizatiile si licentele acordate;
d) să se conformeze, din punct de vedere operativ, cerintelor
dispecerului coordonator si să înfiinteze, după caz, trepte proprii de
dispecerat; în cazul centralelor electrice de termoficare, acoperirea sarcinii
termice este prioritară celei electrice;
e) să asigure eficienta energetică si economia de combustibil în
producerea energiei termice;
f) să întocmească bilantul energiei termice produse si al celei livrate,
să monitorizeze parametrii acesteia atât la producere, cât si la livrare si să
ia măsuri de eficientizare energetică;
g) să exploateze instalatiile de producere racordate la sistemele de
transport, distributie sau la instalatiile utilizatorului, astfel încât să nu
inducă în sistem fenomene perturbatoare peste limitele admise de prescriptiile
tehnice în vigoare;
h) să intervină operativ la obiectivele pe care le detin în cazul unui
pericol potential de producere a unor avarii, explozii sau a altor accidente în
functionare, putând ocupa în mod temporar zona de acces pentru personal si zona
tehnică de lucru, anuntând despre aceasta organele administrative si
institutiile abilitate, precum si detinătorii terenurilor în cauză;
i) să obtină acordurile si/sau autorizatiile prevăzute de lege pentru
instalatii si personal si să nu dezvolte capacităti de productie suplimentare
decât după obtinerea unei noi autorizări;
j) să schimbe combustibilii utilizati pentru producerea energiei
termice, cu respectarea normelor tehnice specifice si a aprobărilor legale,
când această schimbare asigură functionarea instalatiilor în conditii de
sigurantă si conduce la cresterea randamentului, a eficientei energetice si la
reducerea costurilor de productie, cu conditia respectării reglementărilor în
vigoare privind protectia mediului;
k) să întocmească si să urmărească realizarea programelor de reabilitare
si retehnologizare a instalatiilor de producere a energiei termice existente,
în vederea cresterii eficientei energetice a acestora, reducerii preturilor si
tarifelor, cresterii calitătii energiei termice, asigurării continuitătii
alimentării utilizatorilor si încadrării în normele privind emisiile poluante
si protectia mediului;
l) să furnizeze autoritătilor administratiei publice locale si
autoritătii nationale de reglementare din domeniul de competentă informatii
privind activitatea de producere a energiei termice;
m) să păstreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute de
la terti în cursul desfăsurării activitătii;
n) să colaboreze, la cererea autoritătilor de reglementare competente,
la elaborarea sau revizuirea reglementărilor din domeniu.
(2) Producătorii pot să desfăsoare activităti de informare, consultantă,
finantare si pot executa lucrări la instalatiile consumatorilor, în conditiile
convenite cu acestia, în vederea cresterii eficientei utilizării
combustibililor si a energiei.
Art. 22. - Producătorii de energie termică au următoarele drepturi:
a) să încheie contracte de vânzare-cumpărare cu furnizorii sau contracte
de furnizare cu consumatorii, în cazul în care detin licentă de furnizare;
clauzele minime ale acestor contracte se stabilesc de către autoritatea de
reglementare competentă în contractele-cadru;
b) să aibă acces la retelele termice de transport si distributie în
conditiile prezentei ordonante;
c) să obtină culoar de trecere pentru liniile electrice de legătură a
capacitătilor lor de productie cu sistemul national de transport sau cu retelele
electrice de distributie, în cazul centralelor electrice de termoficare, si/sau
pentru conductele de transport al energiei termice între capacitatea de
productie si operatorii de distributie sau consumatori;
d) să furnizeze energia termică în retelele de transport, de distributie
si/sau în instalatiile utilizatorilor, potrivit prevederilor legale în vigoare,
ale contractelor încheiate si în limita capacitătii acestora si, după caz, să
suporte în mod echitabil costurile dezvoltării retelelor de transport;
e) să desfăsoare activitatea de dispecerizare, ca functie operativă, si
activitatea de analiză economică a functionării sistemului coordonat, cu
asigurarea conditiilor de furnizare specificate în contractele de
vânzare-cumpărare încheiate;
f) să solicite desfiintarea constructiilor si a obiectivelor amplasate
nelegal în zona de protectie, precum si a celor care nu respectă distantele de
sigurantă fată de instalatiile si constructiile proprii;
g) să transfere, motivat, pentru o perioadă de cel mult un an, în
conditiile legii, pe bază de contract, în întregime sau în parte, unei alte
persoane juridice drepturile si obligatiile privind producerea energiei
termice; transferul se poate face numai cu acordul autoritătilor administratiei
publice locale si al autoritătilor de reglementare competente;
h) pentru lucrări de investitii, de reabilitare si deretehnologizare
producătorii pot contracta credite bancare; pe durata rambursării creditelor
producătorii nu vor înregistra cheltuieli cu amortizarea aferentă investitiilor
făcute din credite aflate în derulare, aceste cheltuieli fiind esalonate după
rambursarea creditului pe o perioadă de maximum 5 ani, fără a se depăsi
termenul normal de amortizare a investitiilor;
i) să solicite ajustarea nivelului preturilor în functie de influentele
intervenite în elementele de cost pentru energia termică si să încaseze
contravaloarea energiei termice livrate la preturile si tarifele legal
stabilite;
j) să înfiinteze si să mentină un sistem propriu de telecomunicatii pentru
legătura cu capacitătile lor de productie, cu dispeceratele si cu consumatorii
racordati la instalatiile aflate în administrarea lor.
Art. 23. - Obligatiile si drepturile prevăzute la art. 21 si 22 nu sunt
limitative, acestea putând fi completate, cu acordul părtilor, în cadrul contractului
de furnizare a energiei termice.
SECTIUNEA a 2-a
Transportul energiei termice
Art. 24. - (1) Transportul energiei termice reprezintă activitatea
organizată prin care energia termică ajunge din instalatiile de producere în
instalatiile de distributie si/sau la instalatiile utilizatorilor finali.
(2) Instalatiile de transport al energiei termice se delimitează fizic
de instalatiile de producere sau de distributie prin puncte de separare
precizate în contractele încheiate între părti, în conformitate cu
reglementările tehnice în vigoare.
(3) Operatorii de transport al energiei termice sunt persoane juridice
române, autorizate în conformitate cu prevederile legale, care desfăsoară
activităti de transport si/sau de distributie pentru o zonă determinată, pe
bază de licenteacordate de autoritatea de reglementare competentă.
(4) Activitatea de transport al energiei termice se desfăsoară în
conditii de tratament egal pentru toti utilizatorii racordati la RTET, fiind interzise
orice discriminări.
Art. 25. - Transportatorii de energie termică au următoarele obligatii
principale:
a) să exploateze si să administreze RTET, în conditii de sigurantă,
eficientă si de protectie a mediului, si să contribuie, conform conventiilor încheiate
cu autoritătile administratiei publice locale, la reabilitarea si dezvoltarea
acestora;
b) să asigure, în conditii egale si nediscriminatorii, accesul
producătorilor, distribuitorilor si al utilizatorilor la RTET, în limitele
capacitătii de transport si cu respectarea regimurilor de functionare a
acestora;
c) să asigure, prin planificarea, coordonarea, supravegherea, controlul
si analiza functionării, echilibrul functional al RTET;
d) să asigure regimurile optime de transport si livrare a energiei
termice, notificate de producători, distribuitori si/sau de utilizatori;
e) să elaboreze conventiile tehnice de exploatare, cuprinzând
principalele conditii tehnice care trebuie îndeplinite de producători,
transportatori, distribuitori si consumatori în vederea executării în bune
conditii a contractelor de transport, precum si a celor de vânzare-cumpărare a
energiei termice;
f) să întocmească si să urmărească realizarea bilanturilor energiei
termice la intrarea si la iesirea din sistem;
g) să elaboreze si să supună spre aprobare autoritătilor administratiei
publice locale, cu informarea autoritătilor dereglementare competente,
planurile de perspectivă privind dezvoltarea si/sau modernizarea, în conditii
de eficientă energetică si economică, a RTET, în concordantă cu stadiul actual
si evolutia viitoare a consumului de energie termică; planurile vor contine
modalităti de finantare si realizare a investitiilor de transport, cu luarea în
considerare a planurilor de organizare si amenajare a teritoriului, în
conditiile respectării întocmai a cerintelor legale privind protectia mediului;
h) să organizeze supravegherea strictă a modului de functionare a RTET
si să prevină sustragerile de energie termică, deteriorarea retelelor,
racordarea si/sau bransarea clandestină la acestea;
i) să pună la dispozitie autoritătii administratiei publice locale si
autoritătii nationale de reglementare din domeniul de competentă informatii
privind activitatea de transport al energiei termice;
j) să păstreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute în
cursul activitătii.
Art. 26. - Transportatorii de energie termică au următoarele drepturi:
a) să solicite stabilirea si ajustarea nivelului preturilor si tarifelor
si să încaseze contravaloarea energiei termice transportate si vândute;
b) să întrerupă sau să limiteze transportul energiei termice, în
conditiile în care sunt periclitate siguranta si integritatea RTET;
c) să întrerupă, pentru timpul strict necesar executării lucrărilor de
întretinere si de reparatii, functionarea partială sau totală a RTET, cu
anuntarea prealabilă a distribuitorilor si/sau a utilizatorilor;
d) să avizeze realizarea unui nou racord sau modificarea unui racord
existent, dacă în urma realizării unei analize de specialitate rezultă că
operatiunea este posibilă din punct de vedere tehnic;
e) să supravegheze si să prevină sustragerea de energie termică,
racordurile sau bransările clandestine si/sau deteriorările RTET;
f) să elaboreze norme tehnice specifice activitătii proprii;
g) să obtină culoar de trecere pentru conductele de transport al
energiei termice între unitatea de productie si distribuitori sau utilizatori;
h) să întrerupă prestatia în cazul nerespectării clauzelor contractuale.
Art. 27. - (1) Dezvoltarea retelelor termice trebuie să asigure
economisirea energiei si se va face cu respectarea normelor si normativelor
tehnice de proiectare, executie si exploatare în vigoare, a planurilor de
urbanism si amenajare a teritoriului, a reglementărilor în vigoare privind protectia
mediului, sănătatea si igiena publică si a dreptului de proprietate.
(2) Pentru protectia instalatiilor de transport si distributie se
interzice tertilor, persoane fizice sau juridice:
a) să amplaseze constructii, să efectueze săpături de orice fel sub
retele termice si în zona de protectie a acestora, fără consimtământul
prealabil al titularilor instalatiilor;
b) se depoziteze materiale în zona de protectie a instalatiilor;
c) să intervină în orice mod asupra retelelor termice.
(3) Extinderea retelelor de gaze naturale pe străzile pe care există
retele termice cu apă fierbinte/caldă va fi supusă avizării consiliilor locale,
având drept criteriu de evaluare economia de combustibil.
SECTIUNEA a 3-a
Distributia si furnizarea energiei termice
Art. 28. - (1) Distributia si furnizarea energiei termice reprezintă
activitatea prin care energia termică se preia de la producător sau
transportator si, după transformare si procesare, se livrează utilizatorilor.
(2) Energia termică livrată utilizatorilor se facturează de către
furnizor pe baza indicatiilor echipamentelor de înregistrare si măsurare. În
cazul consumatorilor casnici echipamentele de înregistrare si măsurare sunt
achizitionate si montate prin grija furnizorului, iar în cazul consumatorilor industriali
sau urbani, altii decât cei casnici, prin grija acestora. În toate cazurile
întretinerea echipamentelor este asigurată de operatorul furnizor.
(3) Instalatiile de distributie a energiei termice se delimitează fizic
de instalatiile de producere, de cele de transport sau de cele ale
utilizatorilor prin puncte de separare; punctele de separare vor fi precizate
în contractele încheiate între părti si vor fi prevăzute cu echipamente de măsurare
adecvate, în conformitate cu reglementările tehnice în vigoare.
(4) Distribuitorii si furnizorii de energie termică sunt persoane
juridice române, autorizate si/sau licentiate de autoritatea de reglementare
competentă, având ca obiect de activitate distributia energiei termice în
scopul vânzării acesteia; contractul încheiat în acest scop, denumit în cele ce
urmează contract de furnizare, se încheie între furnizor si utilizator
si trebuie să cuprindă cel putin clauzele minimale, pe categorii de
consumatori, stabilite de autoritătile administratiei publice locale si de
autoritatea natională de reglementare competentă prin contractele-cadru.
(5) Activitatea de distributie si furnizare a energiei termice se
desfăsoară în conditii de tratament egal pentru toti operatorii
distribuitori/furnizori de energie termică, fiind interzise orice discriminări.
(6) Distribuitorii/furnizorii de energie termică au dreptul să întrerupă
serviciul de distributie/furnizare numai în caz de consum fraudulos, de neplată
a facturilor sau când uti- lizatorii nu respectă alte clauze contractuale.
Art. 29. - (1) Distribuitorii si furnizorii de energie termică au
următoarele obligatii principale:
a) să opereze, să întretină, să repare si să dezvolte sistemul de
distributie în conditii de sigurantă si eficientă energetică, cu respectarea dreptului
de proprietate, a prevederilor legislatiei privind protectia mediului si
sănătatea publică si a normelor tehnice în vigoare;
b) să racordeze/să branseze la retelele de distributie aflate în
administrarea sa, în conditiile legii, nediscriminatoriu, oricare solicitant
din zona de operare, persoană fizică sau juridică, prin intermediul unei
instalatii prevăzute cu sisteme omologate de măsurare-înregistrare a energiei
termice furnizate/consumate si cu dispozitive de reglare a debitului;
c) să întocmească si să urmărească bilantul energiei termice la intrarea
si la iesirea din sistemul de distributie;
d) să solicite desfiintarea constructiilor si a altor obiective
amplasate ilegal în zona de protectie, precum si a celor care nu respectă distantele
de sigurantă fată de constructiile si instalatiile proprii aferente activitătii
de distributie;
e) să furnizeze autoritătii administratiei publice locale si autoritătii
nationale de reglementare competente informatii privind activitatea de distributie
si furnizare a energiei termice;
f) să efectueze revizia si reglarea periodică a instalatiilor de
încălzire si de alimentare cu apă caldă de consum apartinând utilizatorilor, pe
bază de contract;
g) să actioneze pentru depistarea pierderilor de căldură si de agent
termic din retelele de distributie a energiei termice si, cu precădere, pentru
remedierea defectiunilor si a avariilor;
h) să asigure achizitionarea si instalarea, exploatarea, întretinerea
periodică si verificarea metrologică a sistemelor proprii de
înregistrare-măsurare a energiei termice furnizate utilizatorilor, potrivit
reglementărilor în vigoare;
i) să monitorizeze si să evalueze starea tehnică si siguranta în
functionare a instalatiilor aflate în gestiunea si administrarea sa, precum si
a indicatorilor specificati în reglementările tehnice în vigoare si în
regulamentul de serviciu;
j) să realizeze lucrări de dezvoltare si de modernizare a instalatiilor
aflate în administrarea si exploatarea sa, pe baza unor programe de perspectivă
aprobate de autoritătile administratiei publice locale;
k) să anunte utilizatorii afectati de limitările sau întreruperile
planificate, în modul stabilit prin contracte, si să comunice durata
planificată pentru întreruperile necesare executării unor lucrări de
întretinere si reparatii;
l) să asigure instruirea profesională si specializarea personalului
propriu;
m) să păstreze confidentialitatea informatiilor comerciale obtinute în
cursul desfăsurării activitătii.
(2) Distribuitorul/furnizorul răspunde pentru toate daunele provocate
utilizatorilor/consumatorilor din culpa sa, în conditiile stabilite prin
contract, si, în special, dacă:
a) nu începe furnizarea energiei termice la termenul contractat sau nu
livrează energia termică în conditiile stabilite în contract;
b) nu anuntă utilizatorul din timp cu privire la limitările sau la
întreruperile programate pentru lucrările planificate;
c) după sistarea furnizării energiei termice cerută de utilizator nu
reia furnizarea în prima zi lucrătoare după primirea în scris a înstiintării
privind încetarea motivului sistării;
d) nu respectă parametrii de calitate contractati pentru energia termică
furnizată.
Art. 30. - (1) Distribuitorii si furnizorii de energie termică au
următoarele drepturi principale:
a) să desfăsoare activităti comerciale legate de vânzarea-cumpărarea
energiei termice prin exploatarea retelelor de distributie;
b) să solicite stabilirea si/sau ajustarea nivelului tarifelor si să
încaseze contravaloarea energiei termice vândute;
c) să stabilească conditiile tehnice de racordare/bransare a
utilizatorilor la instalatiile aflate în administrarea lor, cu respectarea
normativelor tehnice în vigoare si a reglementărilor-cadru aprobate de
autoritatea natională de reglementare competentă;
d) să avizeze, în baza unor studii de specialitate din care să rezulte
că operatiunea este posibilă din punct de vedere tehnic, realizarea noilor
racorduri/bransamente sau modificarea celor existente;
e) să elaboreze norme tehnice specifice activitătii proprii;
f) să întrerupă, total sau partial, functionarea retelei de distributie
pe durata strict necesară executării lucrărilor de întretinere si de reparatii programate,
cu anuntarea prealabilă a consumatorilor;
g) să utilizeze terenurile si alte bunuri aflate în proprietatea unui
tert, cu respectarea prevederilor legale, pentru a asigura functionarea normală
a instalatiilor pe care le administrează si le exploatează;
h) să folosească cu titlu gratuit, cu acordul autoritătilor administratiei
publice locale si cu respectarea conditiilor legale, terenurile apartinând
domeniului public si/sau privat al unitătilor administrativ-teritoriale pentru
realizarea unor lucrări de întretinere si reparatii pe care le execută la constructiile
si instalatiile de distributie;
i) să transfere, în conditiile legii, pe bază de contract, în întregime
sau în parte, unei terte persoane juridice drepturile si obligatiile privind
exploatarea punctelor termice si a retelelor termice de distributie, cu aprobarea
scrisă prealabilă a autoritătilor administratiei publice locale si a
autoritătii de reglementare competente;
j) să aibă acces, în conditiile legii, la instalatiile de consum ale
utilizatorului, conform contractelor de furnizare, ori de câte ori este
necesară interventia la acestea;
k) să întrerupă furnizarea energiei termice în cazul nerespectării
clauzelor contractuale, cu un preaviz de 3 zile lucrătoare;
l) să presteze activităti de informare, consultantă, finantare sau să
execute lucrări de reparatii si reabilitări la instalatiile utilizatorilor, în
conditiile convenite cu acestia, în scopul cresterii eficientei si utilizării
rationale a energiei termice.
(2) Operatorii distribuitori/furnizori de energie termică sunt
autorizati să limiteze sau să întrerupă, pentru un grup cât mai restrâns de
utilizatori si pe o durată cât mai scurtă, furnizarea energiei termice în
următoarele situatii:
a) când este periclitată viata sau sănătatea oamenilor ori integritatea
bunurilor materiale;
b) pentru prevenirea, limitarea extinderii sau remedierea avariilor în
sistemul energetic urban;
c) pentru executarea unor manevre si lucrări care nu se pot efectua fără
întreruperi.
(3) Operatorii distribuitori/furnizori de energie termică stabilesc
programul lucrărilor de reparatii si mentenantă planificate la retelele termice
si la instalatiile de distributie/furnizare, corelat cu programele similare ale
producătorilor/transportatorilor cu care au interfată; realizarea lucrărilor se
va programa, de regulă, în sezonul cald astfel încât după începerea sezonului
de încălzire să se asigure continuitatea serviciului.
Art. 31. - (1) Pentru asigurarea producerii, distributiei si furnizării
energiei termice în sistem centralizat, în conditii de competitie si având la
bază strategia natională si/sau locală de asigurare cu combustibil si energie
termică, se pot adopta si aplica solutii locale de încălzire si preparare a
apei calde de consum prin executarea de centrale termice si/sau puncte termice
de scară sau imobil, cu respectarea următoarelor conditii:
a) la solicitarea utilizatorului, pentru imobile ale căror bransamente
sau portiuni de retele termice au fost executate initial pe cheltuiala
acestuia, cu un preaviz de 3 luni, dar nu în timpul sezonului rece;
b) la propunerea furnizorului, cu un preaviz de minimum 6 luni, dar nu
mai devreme de sfârsitul sezonului de încălzire, în situatiile în care din
punct de vedere ethnic si/sau economic nu se mai justifică alimentarea cu
energie termică în sistem centralizat;
c) la propunerea autoritătilor administratiei publice locale, cu un
preaviz de minimum 6 luni, dar nu mai devreme de sfârsitul sezonului de
încălzire.
(2) Finantarea lucrărilor prevăzute la alin. (1) se asigură de
utilizatori/consumatori în cazurile mentionate la lit. a) si b), respectiv de
autoritătile administratiei publice locale, în cazurile mentionate la lit. b)
si c).
Art. 32. - (1) Debransările individuale ale unor apartamente situate în
imobile de locuit tip bloc - condominii -, alimentate cu energie termică prin
reteaua urbană de distributie, indiferent de cauze, se pot realiza în următoarele
conditii cumulative:
a) numai cu acceptul scris al asociatiei de proprietari si/sau de
locatari, sub semnătura reprezentantilor legali ai acestora, dar nu în timpul
sezonului de încălzire;
b) după obtinerea în prealabil a celorlalte acorduri si avize prevăzute
de legislatia în vigoare.
(2) În situatia în care debransarea se face cu intentia înlocuirii
sistemului de încălzire centralizat cu un sistem de încălzire individual pe
bază de gaze naturale sau gaze lichefiate, suplimentar se vor îndeplini
următoarele conditii:
a) evacuarea gazelor arse se va face printr-un cos care va depăsi
nivelul aticului imobilului;
b) proprietarul apartamentului este obligat să aibă un contract de
service permanent pe toată durata functionării instalatiei cu o firmă autorizată
privind întretinerea si asigurarea bunei functionări a respectivei instalatii;
c) proprietarul împreună cu firma de service răspund solidar civil
si/sau penal, după caz, pentru eventualele pagube sau pierderi de vieti
omenesti în caz de explozie provocată de proasta functionare a instalatiei
individuale de încălzire.
SECTIUNEA a 4-a
Utilizatorii de energie termică
Art. 33. - Sunt utilizatori de energie termică persoanele fizice
sau juridice care consumă în instalatiile proprii, pe bază de contract, energia
termică livrată de un distribuitor/furnizor.
Art. 34. - Utilizatorii de energie termică au următoarele drepturi:
a) să preia energia termică din instalatiile distribuitorului/furnizorului
în conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
b) să aibă acces la echipamentele de măsurare a energiei termice în
vederea decontării, chiar dacă acestea se află în incinta
distribuitorului/furnizorului, în prezenta împuternicitului acestuia, cu
conditia ca echipamentele de măsurare să se refere strict la utilizatorul care
solicită accesul;
c) să racordeze la instalatiile proprii, în conditiile legii, alti
consumatori de energie termică, denumiti subconsumatori; racordarea se
poate face numai cu acordul prealabil scris al distribuitorului/furnizorului;
d) să solicite distribuitorului/furnizorului remedierea defectiunilor si
a deranjamentelor survenite la instalatiile de distributie;
e) să solicite distribuitorului/furnizorului instalarea, contra cost, a
termostatelor de radiator si a sistemelor de alocare a consumurilor si de
repartizare a costurilor facturii de încălzire în imobile condominiale;
f) să solicite rezilierea contractului cu un preaviz de 30 de zile
calendaristice.
Art. 35. - Utilizatorii de energie termică au următoarele obligatii:
a) să achite integral si la termen facturile emise de furnizor,
eventualele corectii sau regularizări ale acestora urmând să fie efectuate
ulterior;
b) să comunice în scris distribuitorului/furnizorului orice modificare a
conditiilor care au fost avute în vedere la întocmirea contractului de
furnizare;
c) să respecte normele si prescriptiile tehnice în vigoare, în vederea
eliminării efectelor negative asupra calitătii energiei termice furnizate;
d) să exploateze si să întretină instalatiile proprii pentru asigurarea
utilizării eficiente a energiei termice;
e) să suporte în totalitate consecintele care îi afectează pe
subconsumatori, determinate de restrictionarea sau întreruperea furnizării
energiei termice către acestia, ca urmare a nerespectării prevederilor
contractuale, inclusiv în cazul neplătii energiei termice;
f) să permită distribuitorului/furnizorului, la solicitarea acestuia,
întreruperea programată a alimentării cu energie termică pentru întretinere,
revizii si reparatii executate la instalatiile acestuia;
g) să nu modifice instalatiile de încălzire centrală, aferente unui
imobil condominial, decât în baza unei documentatii tehnice care reconsideră ansamblul
instalatiilor termice, aprobată de către distribuitorul/furnizorul de energie termică;
h) să suporte costul remedierilor si al pagubelor produse furnizorului
si altor utilizatori, inclusiv ca urmare a nelivrării energiei termice atunci
când s-au produs defectiuni datorate culpei sale;
i) să permită accesul distribuitorului/furnizorului la instalatiile de
utilizare a energiei termice aflate în folosinta sau pe proprietatea sa, pentru
verificarea functionării si integritătii acestora sau pentru debransarea
instalatiilor în caz de neplată sau pericol de avarie.
Art. 36. - Drepturile si obligatiile prevăzute la art. 34 si 35 vor fi
dezvoltate în contractele de furnizare negociate si încheiate cu
distribuitorii/furnizorii de energie termică, având la bază contractele-cadru
elaborate de autoritatea de reglementare competentă.
CAPITOLUL IV
Preturi si tarife
SECTIUNEA 1
Principii pentru stabilirea preturilor si a tarifelor
Art. 37. - (1) Preturile si tarifele trebuie să asigure acoperirea
cheltuielilor de productie, exploatare, întretinere, modernizare si
retehnologizare, justificate economic, si un profit de maximum 10%.
(2) Cota de profit de maximum 10% se aplică la costul total al
activitătilor desfăsurate pentru asigurarea serviciilor energetice de interes
local, exclusiv cota de dezvoltare de 3% prevăzută la art. 43.
(3) În pretul de livrare al energiei termice nu se vor include
pierderile de agent termic, datorate defectiunilor tehnologice de pe întregul
sistem de producere, transport si distributie a energiei termice, produse prin
acte de neglijentă sau intentionat.
(4) Preturile si tarifele pentru energia termică livrată utilizatorilor
trebuie să asigure:
a) utilizarea eficientă a energiei termice;
b) cresterea parametrilor de calitate ai serviciilor energetice de
interes local cu costuri cât mai mici si cu respectarea reglementărilor
referitoare la protectia mediului;
c) egalitate de tratament pentru toti utilizatorii, indiferent de
destinatia pentru care este utilizat agentul termic.
(5) Preturile si tarifele pentru energia termică nu pot fi stabilite
promotional si nu pot include subventia ca instrument de recuperare a
cheltuielilor de la alte categorii de consumatori, pe baza subventiei
încrucisate.
SECTIUNEA a 2-a
Stabilirea si ajustarea preturilor si tarifelor
Art. 38. - (1) Stabilirea preturilor si a tarifelor pentru energia
termică produsă si livrată utilizatorilor se face de către autoritătile de
reglementare competente stabilite potrivit art. 15 alin. (2) si (3), pe baza
propunerilor operatorilor economici care produc, transportă, distribuie si
furnizează energie termică la utilizatori, cu avizul prealabil al autoritătilor
administratiei publice locale implicate.
(2) Fundamentarea propunerilor se face pe baza costurilor fixe si
variabile si a cantitătilor de energie termică produsă si livrată.
(3) Autoritatea de reglementare competentă va urmări ca în
documentatiile de fundamentare a preturilor combus- tibilii să fie luati în
calcul cu cele mai mici costuri, în conditia de livrare loco centrala termică.
Art. 39. - Ajustarea preturilor si a tarifelor se face de către
autoritatea de reglementare competentă stabilită potrivit art. 15 alin. (2) si
(3), pe baza cererilor de ajustare ale operatorilor însotite de documentatia de
fundamentare a costurilor si de avizul prealabil al autoritătilor administratiei
publice locale implicate sau prin autosesizare.
Art. 40. - În cazul în care, după ajustarea preturilor si a tarifelor,
furnizorii de combustibili si de energie electrică modifică preturile de
livrare, având ca efect majorarea costului total al producerii energiei
termice, consiliile locale pot aproba recalcularea corespunzătoare a preturilor
de productie ajustate anterior si implicit a preturilor finale la utilizator,
începând cu data primei livrări făcute la noile preturi, fără modificarea nivelului
costurilor celorlalte elemente de cheltuieli si a cotei de profit, care rămân
la nivelurile aprobate de autoritatea de reglementare competentă.
Art. 41. - În situatii deosebite, cum ar fi restructurarea sau
reorganizarea regiilor autonome si modificarea structurală a costurilor sau a
conditiilor de productie, la solicitarea operatorilor economici autoritatea de
reglementare competentă va analiza nivelul preturilor si al tarifelor si va
hotărî, cu avizul autoritătii administratiei publice locale, asupra solicitării
de modificare a preturilor si a tarifelor.
Art. 42. - În cazurile în care producătorii si/sau transportatorii si
distribuitorii de energie termică desfăsoară activităti în cadrul unor programe
de dezvoltare-reabilitare a infrastructurii aferente serviciilor, cu finantare
din împrumuturi externe, sau în cazul concesionării unor servicii energetice de
interes local pentru care autoritatea administratiei publice locale a stabilit,
cu acordul creditorilor sau al concesionarilor, reguli sau formule de ajustare,
autoritatea de reglementare competentă va aplica regulile sau formulele de
ajustare stabilite în contract.
Art. 43. - (1) Cota de dezvoltare, modernizare si retehnologizare a
sistemelor energetice de interes local, inclusiv pentru protectia mediului, se
stabileste la 3% din costul total al
productiei, transportului, distributiei si furnizării energiei termice aferente
utilizatorilor/consumatorilor din economie, cu exceptia consumatorilor casnici.
(2) Sumele încasate prin preturi si/sau tarife corespunzătoare cotei
prevăzute la alin. (1) se constituie într-un cont distinct al operatorului si
se utilizează, cu avizul autoritătii administratiei publice locale implicate,
exclusiv pentru scopul în care a fost deschis.
(3) Operatorii serviciilor energetice de interes local au obligatia să
asigure finantarea pregătirii profesionale continue a propriilor salariati.
Art. 44. - Operatorii din sistemul de producere, transport, distributie
si furnizare a energiei termice, indiferent de subordonare sau de natura
capitalului, sunt obligati să tină contabilitatea de gestiune distinct, conform
normelor legale, pe activitătile de productie, de transport, de distributie si de
furnizare, care să permită autoritătilor competente cunoasterea costurilor fixe
si a celor variabile, precum si a veniturilor realizate, pe tipuri de energie
produsă, în functie de combustibilul folosit.
Art. 45. - Tinând seama de caracterul sezonier al încălzirii, pentru a
veni în sprijinul populatiei autoritătile administratiei publice locale, precum
si operatorii furnizori de energie termică pot să decidă ca energia termică
livrată să fie facturată în rate egale pe tot parcursul anului, fără a se
afecta datoriile acestora către bugetul de stat si buge-/tele locale. Având în
vedere ponderea costurilor fixe si variabile, autoritatea natională de
reglementare competentă va elabora, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare
a prezentei ordonante, metodologia de aplicare a tarifului binom la facturarea
energiei termice furnizate/livrate utilizatorilor.
Art. 46. - Tarifele pentru alte servicii, cum sunt eliberarea
acordurilor si avizelor, verificarea documentatiilor, service-ul instalatiilor
interioare apartinând utilizatorilor, sau alte tarife pentru serviciile
solicitate se stabilesc prin hotărâri ale consiliilor de administratie sau ale
adunărilor generale ale actionarilor, pe tipuri de lucrări sau servicii furnizate/prestate,
si se încasează separat, cu acordul autoritătilor administratiei publice
locale.
Art. 47. - Controlul respectării reglementărilor legale în domeniul
preturilor si al tarifelor pentru energia termică produsă si/sau transportată
si distribuită de operatorii serviciilor energetice de interes local se face de
autoritatea de reglementare competentă si de structurile abilitate ale autoritătilor
administratiei publice locale.
CAPITOLUL V
Reglementări privind contorizarea energiei termice
Art. 48. - (1) Măsurarea cantitătilor de energie termică furnizate prin
intermediul sistemelor energetice de interes local, sub formă de agent termic
pentru încălzire si de apă caldă pentru consum, este obligatorie si se
realizează prin montarea la nivelul bransamentelor utilizatorilor, în punctul de
delimitare/separare a instalatiilor sau în alt punct stabilit prin acordul de
furnizare, a echipamentelor de măsurare-înregistrare si control, cu respectarea
prevederilor specifice în domeniu, emise de autoritatea de reglementare competentă.
(2) Bransamentele până la punctele de delimitare/separare, inclusiv
echipamentele de măsurare-înregistrare a energiei termice montate la interfata
dintre retelele publice de distributie si instalatiile utilizatorilor, fac
parte, împreună cu retelele publice de distributie, din domeniul public al unitătilor
administrativ-teritoriale, iar operatorii care asigură distributia centralizată
a energiei termice sunt obligati să le întretină, să le verifice metrologic si
să le înlocuiască ori de câte ori este nevoie, pe cheltuiala lor.
Art. 49. - (1) Echiparea sistemelor energetice de interes local si a
imobilelor cu destinatie de locuinte cu dispozitive de măsurare-înregistrare a
cantitătilor de energie termică produse si/sau distribuite se face de către
operatorii furnizori de energie termică, în mod esalonat, până la 31 decembrie
2004, pe baza unor programe elaborate si aprobate de autoritătile administratiei
publice locale în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante.
(2) Autoritătile administratiei publice locale si operatorii pot
solicita si pot obtine credite pentru care vor acorda garantii locale în scopul
finantării acestor programe.
(3) Până la finalizarea actiunii de contorizare la bransamentul
utilizatorilor se admite si calculul consumurilor pe baza contoarelor de la
furnizor sau în sistem pausal, conform normelor în vigoare.
(4) Utilizatorii care doresc contorizarea consumurilor de energie
termică în devans fată de programul aprobat pot să achizitioneze si să îsi
monteze aparate de măsurare-înregistrare pe cheltuiala proprie, în baza unei
documentatii aprobate de către operatorul distribuitor/furnizor de energie termică;
după montare si receptie aparatele de măsurare a energiei termice se predau în
administrare si exploatare operatorului, contravaloarea acestora urmând să fie
recuperată de la acesta prin deducere lunară din factura de plată până la
concurenta sumei investite.
(5) Utilizatorii de tip condominial care doresc contorizare în sistem
integrat - contor general de bransament si contoare secundare pe racordurile
proprii, termostate de radiator si/sau alocatoare de costuri - vor achizitiona
si vor monta aceste dispozitive pe cheltuiala proprie.
(6) Contoarele montate în aval de contorul de bransament sau în aval de
punctul de delimitare/separare dintre retelele publice de distributie si
instalatiile de utilizare apartin utilizatorilor; sarcina asigurării
întretinerii, înlocuirii si verificării metrologice a acestora revine
utilizatorilor.
(7) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante Ministerul Administratiei Publice va emite un normativ cu privire la
conditiile de montare si exploatare a sistemelor de alocare a costurilor pentru
încălzire si apă caldă de consum, montate în imobilele condominiale.
Art. 50. - (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei
ordonante se interzic proiectarea, executia si punerea în functiune a
sistemelor energetice de interes local fără dotarea lor corespunzătoare cu
dispozitive de măsurare-înregistrare a cantitătilor produse si/sau distribuite.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonante
proiectarea si realizarea noilor imobile tip condominiu cu destinatie de
locuinte sau cu destinatie mixtă - locuinte si spatii cu altă destinatie -,
având sursă comună de energie termică sau racordate la retelele publice de distributie,
trebuie să asigure individualizarea consumurilor si conditiile de montare a
sistemelor de măsurare-înregistrare-repartizare a consumurilor pentru întregul
imobil si pentru fiecare apartament sau spatiu cu altă destinatie.
Art. 51. - (1) În cazul imobilelor tip condominiu cu destinatie mixtă -
locuinte si spatii cu altă destinatie - existente, având brasamente si
instalatii interioare comune, separarea si individualizarea consumurilor pe
categorii de folosinte sau corespunzător fiecărui spatiu cu altă destinatie se
fac pe cheltuiala detinătorilor spatiilor cu altă destinatie, prin separarea
instalatiilor de utilizare si prin montarea dispozitivelor de
măsurare-înregistrare a consumurilor, în decurs de un an de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante, cu respectarea prevederilor art. 35.
(2) După montare aparatele de măsurare-înregistrare a energiei termice
instalate în punctele de delimitare/separare a instalatiilor ori la limita de
proprietate se predau în exploatare către distribuitor/furnizor, în conditiile
prevăzute la art. 48.
Art. 52. - (1) Furnizarea energiei termice pentru încălzire si prepararea
apei calde de consum se efectuează contra cost, în baza unui contract de
furnizare cu caracter permanent, denumit în continuare contract-abonament,
care constituie actul juridic prin care se reglementează raporturile dintre
furnizor si utilizator cu privire la furnizarea, facturarea, utilizarea si
plata serviciului.
(2) Relatia contractuală operator-utilizator se materializează la
nivelul bransamentului, respectiv al racordului, în punctul de delimitare a
instalatiilor; în cazul clădirilor tip condominiu având bransamente si
instalatii interioare comune, indiferent de destinatie, furnizorul nu are competenta
de a se implica în defalcarea si repartizarea pe detinătorii spatiilor locative
individuale a cheltuielilor aferente condominiului pentru consumul de energie
termică, această activitate revenind, potrivit legii, asociatiilor de proprietari/locatari.
(3) În cazul imobilelor tip condominiu, indiferent de destinatie, având
bransamente si instalatii interioare de utilizare comune, calitatea de abonat
titular de contract revine asociatiei proprietarilor legal constituite.
(4) Detinătorii cu orice titlu ai spatiilor locative, indifferent de
destinatie, situate în imobile existente tip condominiu, racordate la retelele
publice de distributie a energiei termice, având bransamente si instalatii
interioare comune, pot încheia contracte de furnizare în nume propriu numai dacă
asigură pe propria cheltuială conditiile tehnice necesare separării si
individualizării consumurilor.
Art. 53. - (1) Contravaloarea serviciilor energetice de interes local
furnizate utilizatorilor se încasează de la acestia pe bază de factură; factura
reprezintă documentul de plată emis în conformitate cu legislatia fiscală în
vigoare de operatorul furnizor de servicii energetice de interes local.
(2) Facturarea si încasarea contravalorii serviciilor furnizate se fac
lunar sau, dacă părtile stabilesc altfel, la intervalele prevăzute în
contractul-abonament; facturarea si plata consumului casnic de energie termică
livrată pentru încălzire se pot esalona, cu acordul părtilor, pe parcursul întregului
an, regularizările făcându-se semestrial.
(3) Contractele-abonament se încheie cu plata anticipată a unei sume
reprezentând contravaloarea prezumată a cantitătii de energie termică furnizate/consumate
într-o perioadă de 30 de zile.
(4) Suma depusă anticipat se reactualizează anual în baza preturilor si
tarifelor aprobate.
(5) Suma achitată anticipat se restituie la încetarea raporturilor
contractuale.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 54. - Încălcarea dispozitiilor prezentei ordonante atrage
răspunderea disciplinară, materială, civilă, contraventională sau penală, după
caz.
Art. 55. - Constituie contraventii în domeniul serviciilor energetice de
interes local următoarele fapte:
a) activitătile care pot pune în pericol viata, sănătatea si/sau
bunurile cetătenilor;
b) întretinerea necorespunzătoare sau neluarea măsurilor de protectie
împotriva înghetului a instalatiilor de distributie a energiei termice,
corespunzător obligatiilor ce revin operatorului potrivit prevederilor legale
sau clauzelor contractului de delegare a gestiunii;
c) refuzul utilizatorului de a permite personalului împuternicit al
operatorului accesul la instalatiile proprii în scopul efectuării controlului,
înregistrării consumurilor, executării lucrărilor de întretinere si reparatii,
bransării unor noi consumatori sau pentru debransarea instalatiilor în caz de neplată;
d) folosirea de către utilizator a apei calde menajere si a agentului
termic pentru încălzire pentru spălarea autovehiculelor, topirea zăpezii sau în
alte scopuri decât cele prevăzute în contractele-abonament;
e) executarea lucrărilor de reparatie capitală a instalatiilor de
încălzire centrală sau modificarea acestora fără documentatie tehnică legal
aprobată si fără acordul operatorului;
f) golirea instalatiilor în vederea executării unor modificări sau
reparatii fără acceptul scris al operatorului;
g) nerespectarea programului de contorizare aprobat potrivit legii;
h) furnizarea agentului termic de către producător/distribuitor la
parametrii care pun în pericol siguranta instalatiilor de utilizare;
i) producerea, transportul si/sau distributia de energie termică fără
licentă eliberată de autoritatea de reglementare competentă si/sau fără contract
de delegare a serviciului acordat în conditiile legii de autoritatea
administratiei publice locale.
Art. 56. - Constituie contraventii în domeniul stabilirii si ajustării
preturilor si tarifelor pentru energia termică livrată sub formă de agent termic
pentru încălzire si apă caldă menajeră următoarele fapte:
a) practicarea de către producători, transportatori, distribuitori
si/sau furnizori a altor preturi sau tarife decât cele stabilite de autoritatea
de reglementare competentă;
b) fundamentarea si sustinerea cererii de stabilire sau de ajustare a
preturilor si tarifelor de către producători, transportatori, distribuitori
si/sau furnizori cu date eronate, în scopul obtinerii unor tarife si preturi
mai mari;
c) refuzul operatorilor de servicii energetice urbane - producători,
transportatori, distribuitori si/sau furnizori – de a se supune controlului
autoritătilor de reglementare abili- tate în ceea ce priveste preturile si
tarifele.
Art. 57. - Contraventiile prevăzute la art. 55 si 56 se sanctionează
după cum urmează:
a) cu amendă de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei pentru persoanele
fizice si cu amendă de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoanele
juridice, faptele prevăzute la art. 55 lit. d), e) si f);
b) cu amendă de la 2.000.000 lei la 4.000.000 lei pentru persoanele
fizice si de la 4.000.000 lei la 7.000.000 lei pentru persoanele juridice,
faptele prevăzute la art. 55 lit. a), b) si c);
c) cu amendă de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru persoanele
fizice si de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele juridice,
faptele prevăzute la art. 56 lit. a), b) si c);
d) cu amendă de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoanele
fizice si de la 150.000.000 lei la 250.000.000 lei pentru persoanele juridice,
faptele prevăzute la art. 55 lit. g), h) si i).
Art. 58. - (1) Constatarea contraventiilor prevăzute la art. 55 si 56 si
aplicarea sanctiunilor prevăzute la art. 57 se fac de către primari si/sau de
împuternicitii acestora, respectiv de autoritatea de reglementare competentă.
(2) În cazul contraventiilor prevăzute la art. 56 preturile si tarifele
stabilite gresit se corectează, iar sumele încasate în mod necuvenit se
constituie venit la bugetul local.
(3) Cuantumul amenzilor contraventionale prevăzute la art. 57 va fi
reactualizat în raport cu rata inflatiei, prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Administratiei Publice.
(4) Dispozitiile referitoare la contraventii prevăzute la art. 55-58 se
completează cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002.
Art. 59. - În termen de 30 de zile de la data publicării prezentei
ordonante în Monitorul Oficial al României, Partea I, cele două autorităti
competente, ANRSC, respectiv ANRE, vor stabili prin protocol modul de
predare-primire a competentelor si atributiilor specifice.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 60. - Prezenta ordonantă intră în vigoare în termen de 90 de zile
de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 61. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă
orice dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
p. Ministrul industriei si resurselor,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Bucuresti, 29 august
2002.
Nr. 73.