MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 877 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 5 noiembrie 2002
SUMAR
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
163. - Ordonantă de urgentă
pentru ratificarea addendumurilor la memorandumurile de finantare referitoare
la Programul operational de tară PHARE 1996, Programul national PHARE 1998,
Programul national PHARE 1999, Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility)
pentru anul 1999, Programul PHARE 1999 de cooperare transfrontalieră dintre
România si Ungaria, Programul PHARE 1999 de reformă a protectiei sociale si de
implementare a acquisului în domeniul social - Consensus III
1.305. - Hotărâre privind
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Corpului National al
Politistilor
1.306. - Hotărâre privind
modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 177/2002 pentru aprobarea
detalierii listei-sinteză pe amplasamente si obiective de investitii din cadrul
Programului de constructie de săli de sport în anul 2002
1.308. - Hotărâre privind
aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 365/2002 privind
comertul electronic
1.321. - Hotărâre pentru
aprobarea Protocolului de colaborare în domeniul arhivistic dintre Arhivele
Nationale ale României si Directia de Stat pentru Arhivele Nationale din
Republica Populară Chineză, semnat la Beijing la 19 aprilie 2000
Protocol de colaborare în domeniul arhivistic între
Arhivele Nationale ale României si Directia de Stat pentru Arhivele Nationale
din Republica Populară Chineză
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru ratificarea addendumurilor la memorandumurile de finantare referitoare la Programul operational de tară PHARE 1996, Programul national PHARE 1998, Programul national PHARE 1999, Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul 1999, Programul PHARE 1999 de cooperare transfrontalieră dintre România si Ungaria, Programul PHARE 1999 de reformă a protectei sociale si de implementare a acquisului în domeniul social - Consensus III
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. - Se ratifică Addendumul dintre Guvernul României si Comisia Europeană, semnat la 27 septembrie 2002, la Memorandumul de finantare a Programului operational de tară PHARE 1996 - Planul de restructurare a căilor ferate - RO9604, semnat la 15 noiembrie 1996, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se ratifică Addendumul dintre Guvernul
României si Comisia Europeană, semnat la 24 septembrie
2002, la Memorandumul de finantare a Programului
national PHARE 1998 - RO9803-RO9807, semnat la 20 octombrie 1998, prevăzut în
anexa nr. 2.
Art. 3. - Se ratifică Addendumul dintre Guvernul
României si Comisia Europeană, semnat la 24 septembrie 2002, la Memorandumul de
finantare a Programului national PHARE 1999 - RO9905-RO9908, semnat la 30
decembrie 1999, prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 4. - Se ratifică Addendumul dintre Guvernul
României si Comisia Europeană, semnat la 24 septembrie 2002, la Memorandumul de
finantare a Facilitătii de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru anul 1999 -
RO9910, semnat la 30 decembrie 1999, prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 5. - Se ratifică Addendumul dintre Guvernul României si Comisia Europeană, semnat la 24 septembrie 2002, la Memorandumul de finantare a Programului PHARE 1999 de cooperare transfrontalieră dintre România si Ungaria - RO9912, semnat la 31 decembrie 2001, prevăzut în anexa nr. 5.
Art. 6. - Se ratifică Addendumul dintre Guvernul
României si Comisia Europeană, semnat la 24 septembrie 2002, la Memorandumul de
finantare a Programului PHARE 1999 de reformă a protectiei sociale si de
implementare a acquisului în domeniul social - Consensus III RO9914, semnat la
30 decembrie 1999, prevăzut în anexa nr.
6.
Art. 7. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezenta ordonantă de urgentă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 noiembrie 2002.
Nr. 163.
ANEXA Nr.
1
ADDENDUM
la Memorandumul de finantare RO9604
Asistentă pentru planul de restructurare a căilor
ferate în 1996
În cadrul asistentei PHARE acordate României, addendumul redactat mai jos a fost realizat pentru bugetul PHARE pe anul 1996 al Programului operational de tară pentru România - Asistentă pentru planul de restructurare a căilor ferate.
ARTICOLUL 1
Natura si obiectul
Memorandumul de finantare RO9604, semnat la 15
noiembrie 1996, astfel cum a fost modificat ultima data în martie 2000, se
modifică după cum urmează: perioada de efectuare a plătilor pentru Programul
RO9604 se prelungeste cu 20 de luni, până la 31 august 2004.
ARTICOLUL 2
Toate celelalte termene si conditii ale Memorandumului
de finantare RO9604 rămân neschimbate.
ARTICOLUL 3
Numărul de exemplare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare RO9604
este redactat în două exemplare în limba engleză.
ARTICOLUL 4
Intrarea în vigoare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare RO9604 va intra în vigoare la data semnării de către ambele părti.
Întocmit la Bucuresti la 27 septembrie 2002.
Pentru Beneficiar, Hildegard Carola Puwak, ministrul integrării europene, coordonatorul
national al asistentei |
Pentru Comunitate, Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene în România |
la Memorandumul de finantare RO9803-RO9807
Programul national pentru România 1998
În cadrul asistentei PHARE acordate României,
addendumul redactat mai jos a fost realizat pentru bugetul PHARE pe anul 1998
al Programului national pentru România.
ARTICOLUL 1
Natura si obiectul
Memorandumul de finantare RO9803-RO9807, semnat la 20
octombrie 1998, se modifică după cum urmează:
- perioada de efectuare a plătilor pentru componenta
RO9805.01 “Continuarea integrării României în piata internă (Privatizarea
sectorului de distributie a electricitătii)” se prelungeste cu 9 luni, până la
30 martie 2003.
ARTICOLUL 2
Toate celelalte termene si conditii ale Memorandumului
de finantare RO9803-RO9807 rămân neschimbate.
ARTICOLUL 3
Numărul de exemplare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare RO9803
este redactat în două exemplare în limba engleză.
ARTICOLUL 4
Intrarea în vigoare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare
RO9803-RO9807 va intra în vigoare la data semnării de către ambele părti.
Întocmit la Bucuresti la 10 iunie 2002.
Pentru Beneficiar, Hildegard Carola Puwak, ministrul integrării europene, coordonatorul
national al asistentei |
Pentru Comunitate, Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene în România |
ANEXA Nr.
3
la Memorandumul de finantare RO9905-RO9908
Programul national pentru România 1999
În cadrul asistentei PHARE acordate României,
addendumul redactat mai jos a fost realizat pentru bugetul PHARE pe anul 1999
al Programului national pentru România.
ARTICOLUL 1
Natura si obiectul
Memorandumul de finantare RO9905-RO9908, semnat la 30
decembrie 1999, se modifică după cum urmează:
- perioada de efectuare a plătilor pentru cele patru
componente mentionate mai jos se prelungeste pentru fiecare cu 7 luni, până la
30 iunie 2003:
RO9905.01 - Asistentă acordată Ministerului Justitiei
pentru continuarea reformei sistemului judiciar român/Institutului National al
Magistraturii si Centrului de Pregătire pentru Grefieri
RO9906.02 - Întărirea capacitătii administrative de a
gestiona acquisul în domeniul concurentei si ajutorului de stat
RO9906.03 - Accelerarea si eficientizarea procesului
de privatizare
RO9907.03 - Întărirea capacitătii institutionale a
Ministerului Finantelor Publice de a îndeplini cerintele Parteneriatului pentru
aderare/Achizitii publice;
- perioada de efectuare a plătilor pentru componenta
mentionată mai jos se prelungeste cu 11 luni, până la 31 octombrie 2003:
RO9907.01 - Întărirea managementului si controlului de frontieră/Pregătire profesională.
ARTICOLUL 2
Toate celelalte termene si conditii ale Memorandumului
de finantare RO9905-RO9908 rămân neschimbate.
ARTICOLUL 3
Numărul de exemplare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare
RO9905-RO9908 este redactat în două exemplare în limba engleză.
ARTICOLUL 4
Intrarea în vigoare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare
RO9905-RO9908 va intra în vigoare la data semnării de către ambele părti.
Întocmit la Bucuresti la 24 septembrie 2002.
Pentru Beneficiar, Hildegard Carola Puwak, ministrul integrării europene, coordonatorul
national al asistentei |
Pentru Comunitate, Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene în România |
ANEXA Nr. 4
ADDENDUM
la Memorandumul de finantare RO9910
Facilitatea de recuperare (Pre-Ins Facility) pentru
România 1999
În cadrul asistentei PHARE acordate României, addendumul redactat mai jos a fost realizat pentru bugetul PHARE pe anul 1999 al Facilitătii de recuperare (Pre-InsFacility) pentru România.
ARTICOLUL 1
Natura si obiectul
Memorandumul de finantare RO9910, semnat la 30
decembrie 1999, se modifică după cum urmează:
- perioada de efectuare a plătilor pentru cele două
componente mentionate mai jos se prelungeste pentru fiecare cu 11 luni, până la
30 noiembrie 2003:
RO9910.03 - Asistentă pentru restructurarea căilor
ferate române
RO9910.04 - Restructurarea TAROM;
- perioada de efectuare a plătilor pentru componenta
mentionată mai jos se prelungeste cu 6 luni, până la 30 iunie 2003:
RO9910.05 - Întărirea capacitătii statului de a lupta
împotriva coruptiei (subcomponenta RO99/IB/JH03).
ARTICOLUL 2
Toate celelalte termene si conditii ale Memorandumului
de finantare RO9910 rămân neschimbate.
ARTICOLUL 3
Numărul de exemplare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare RO9910
este redactat în două exemplare în limba engleză.
ARTICOLUL 4
Intrarea în vigoare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare RO9910
va intra în vigoare la data semnării de către ambele părti.
Întocmit la Bucuresti la 24 septembrie 2002.
Pentru Beneficiar, Hildegard Carola Puwak, ministrul integrării europene, coordonatorul
national al asistentei |
Pentru Comunitate, Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene în România |
ANEXA Nr.
5
ADDENDUM
la Memorandumul de finantare RO9912
Programul de cooperare transfrontalieră dintre România
si Ungaria, 1999
În cadrul asistentei PHARE acordate României,
addendumul redactat mai jos a fost realizat pentru bugetul PHARE pe anul 1999
al Programului de cooperare transfrontalieră dintre România si Ungaria.
ARTICOLUL 1
Natura si obiectul
Memorandumul de finantare RO9912, semnat la 31 decembrie 2001, se modifică după cum urmează: perioada de efectuare a plătilor pentru componenta RO9912.01.01 Terminalul Aeroportului de mărfuri Arad se prelungeste cu 6 luni, până la 30 iunie 2003.
ARTICOLUL 2
Toate celelalte termene si conditii ale Memorandumului
de finantare RO9912 rămân neschimbate.
ARTICOLUL 3
Numărul de exemplare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare RO9912
este redactat în două exemplare în limba engleză.
ARTICOLUL 4
Intrarea în vigoare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare RO9912
va intra în vigoare la data semnării de către ambele părti.
Întocmit la Bucuresti la 24 septembrie 2002.
Pentru Beneficiar, Hildegard Carola Puwak, ministrul integrării europene, coordonatorul
national al asistentei |
Pentru Comunitate, Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene în România |
ANEXA Nr.
6
la Memorandumul de finantare RO9914
Programul de reformă a protectiei sociale si de
implementare a acquisului în domeniul social - Consensus III, 1999
În cadrul asistentei PHARE acordate României, addendumul redactat mai jos a fost realizat pentru bugetul pe anul 1999 al Programului Consensus III pentru România.
ARTICOLUL 1
Natura si obiectul
Memorandumul de finantare RO9914, semnat la 30
decembrie 1999, se modifică după cum urmează:
perioada de efectuare a plătilor pentru Programul
RO9914.01.01 - Programul de reformă a protectiei
sociale si de implementare a acquisului în domeniul social Consensus III se
prelungeste cu 6 luni, până la 30 iunie 2003.
ARTICOLUL 2
Toate celelalte termene si conditii ale Memorandumului
de finantare RO9914 rămân neschimbate.
ARTICOLUL 3
Numărul de exemplare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare RO9914
este redactat în două exemplare în limba engleză.
ARTICOLUL 4
Intrarea în vigoare
Prezentul addendum la Memorandumul de finantare RO9914
va intra în vigoare la data semnării de către ambele părti.
Întocmit la Bucuresti la 24 septembrie 2002.
Pentru Beneficiar, Hildegard Carola Puwak, ministrul integrării europene, coordonatorul
national al asistentei |
Pentru Comunitate, Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene în România |
privind
aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Corpului National al
Politistilor
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 52 din
Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare si
functionare a Corpului National al Politistilor, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Cheltuielile aferente înfiintării Corpului
National al Politistilor, în sumă de 1 miliard lei, se suportă din bugetul
aprobat Ministerului de Interne pentru anul 2002, de la capitolul 55.01 “Ordine
publică si sigurantă natională.”
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 noiembrie 2002.
Nr.
1.305.
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare si functionare a Corpului National al
Politistilor
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Corpul National al Politistilor se
organizează si functionează potrivit Legii nr. 360/2002 privind Statutul
politistului si celorlalte prevederi legale care reglementează activitatea
structurilor din care provin membrii săi.
Art. 2. - (1) Corpul National al Politistilor, denumit
în continuare Corp, reprezintă forma de organizare pe criteriul
profesional, autonomă, apolitică si nonprofit a politistilor.
(2) Corpul este constituit si îsi exercită atributiile
în scopul promovării intereselor profesionale, sociale, culturale si sportive
ale membrilor săi, prevăzute de legislatia în domeniu, precum si al apărării
drepturilor legitime ale acestora.
Art. 3. - Corpul este persoană juridică de drept
public, fiind autonom fată de structurile din care provin membrii săi, si este
format din departamente si organizatii teritoriale.
Art. 4. - Politistii din Inspectoratul General al
Politiei Române, Inspectoratul General al Politiei de Frontieră, Directia
Generală de Evidentă Informatizată a Persoanei, Oficiul National pentru
Refugiati, Directia generală de informatii si protectie internă si Academia
de Politie “Alexandru Ioan Cuza” îsi
organizează departamente si structuri teritoriale proprii, ca entităti
componente ale Corpului. La institutiile de învătământ care îndeplinesc
conditiile prevăzute de art. 17 alin. (1) se vor constitui organizatii ale
Corpului.
Art. 5. - Organizarea si functionarea Corpului si ale
structurilor componente se realizează pe principiile teritorialitătii,
eligibilitătii, mutualitătii si ierarhiei structurilor de conducere.
Art. 6. - (1) Corpul este organizat la nivel central,
departamental si teritorial.
(2) Un membru al Corpului nu poate face parte decât
dintr-o singură organizatie teritorială sau, după caz, departament.
(3) Presedintii structurilor teritoriale si
departamentale sunt membri de drept ai structurilor organizatorice de nivel
superior.
Art. 7. - Corpul nu poate fi angajat politic prin
actiunea organelor de conducere sau a membrilor săi.
CAPITOLUL II
Atributiile Corpului National al Politistilor
Art. 8. - În vederea îndeplinirii scopului pentru care
se înfiintează, Corpul si structurile sale, prin organele de conducere si
executive, exercită următoarele atributii:
a) întreprind măsuri pentru dezvoltarea, în rândul politistilor, a sentimentului de demnitate, onoare si atasament fată de traditiile si valorile morale pe care acestia trebuie să le împărtăsească si să le apere;
b) promovează si sustin în raporturile cu celelalte
institutii ale statului si cu societatea civilă traditiile, interesele si
scopurile generoase urmărite de politisti pentru apărarea valorilor si
drepturilor fundamentale ale omului;
c) participă, împreună cu structurile specializate, la
initierea unor actiuni menite să sporească eficienta activitătii politienesti;
d) formulează puncte de vedere în cazul elaborării
propunerilor de acte normative care se referă la activitatea politiei sau la
Statutul politistului;
e) formulează puncte de vedere, potrivit legii, atunci
când este consultat de ministrul de interne sau, după caz, de inspectorul
general al Inspectoratului General al Politiei Române, pentru:
1. numirea inspectorului general al Inspectoratului
General al Politiei Române si adjunctilor săi;
2. numirea si eliberarea din functie a directorului
general al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti si a
inspectorilorsefi ai inspectoratelor de politie judetene;
3. emiterea de către inspectorul general al
Inspectoratului General al Politiei Române a dispozitiilor cu caracter
normativ, care prezintă interes pentru activitatea profesională sau socială a
politistilor;
4. înfiintarea unor unităti pentru prevenirea si
combaterea criminalitătii, în conditiile prevăzute de art. 15 alin. (2) din
Legea nr. 218/2002 privind organizarea si functionarea Politiei Române;
5. acordarea gradelor profesionale;
6. organizarea programului de lucru si acordarea
repausului săptămânal;
f) pot face propuneri sefilor unitătilor si organelor
politienesti pentru numirea în functii de conducere sau destituirea
politistilor, potrivit competentei acestora;
g) participă la sustinerea examenelor de capacitate
pentru titularizarea politistilor stagiari si a celor încadrati direct;
h) la cerere, prin structurile departamentale sau
teritoriale, după caz, reprezintă interesele politistilor împotriva cărora au
fost dispuse sanctiuni disciplinare si oferă asistentă juridică gratuită celor
aflati în procese pentru fapte săvârsite în îndeplinirea atributiilor de
serviciu;
i) prin organele de conducere reprezintă profesia de
politist, împreună cu sefii unitătilor si organelor politienesti, în
raporturile cu organizatii profesionale si stiintifice, institutii si
autorităti publice, precum si cu alte persoane juridice si fizice din tară si
din străinătate;
j) participă la elaborarea Codului de etică si
deontologie al politistului, ale cărui prevederi sunt obligatorii pentru
exercitarea profesiei de politist, si actionează pentru însusirea si aplicarea
acestuia;
k) editează si gestionează propriile mijloace media,
pentru promovarea imaginii, activitătii si intereselor sale si ale
politistilor;
l) tin si actualizează permanent evidenta membrilor
săi;
m) acordă, la cerere sau din oficiu, în cazuri
temeinic justificate, burse si ajutoare pentru politistii si/sau membrii de
familie ai acestora aflati în dificultate materială sau financiară;
n) promovează pe plan extern relatii cu organizatii si
institutii profesionale similare, cu care se si pot asocia;
o) instituie distinctii proprii si conferă diplome de
excelentă si de onoare;
p) organizează activităti pentru cinstirea eroilor
Ministerului de Interne;
r) sustin activitatea de cercetare stiintifică a
politistilor si a membrilor de familie ai acestora;
s) pot presta servicii în domeniul de activitate
specific, în conditiile legii;
s) organizează si desfăsoară activităti stiintifice,
culturale si sportive;
t) desfăsoară activităti de sustinere a intereselor
politistilor în fata autoritătilor interne si internationale;
t) exercită orice alte atributii, potrivit legii.
CAPITOLUL III
Calitatea de
membru al Corpului National al Politistilor, drepturile si îndatoririle
acestuia
Art. 9. - (1) Poate fi membru al Corpului orice
politist, indiferent de functie sau grad profesional.
(2) Calitatea de membru se dobândeste în temeiul
legii, prin completarea adeziunii si plata cotizatiei.
(3) La data intrării în vigoare a prezentului
regulament, politistii cărora li se aplică prevederile Legii nr. 360/2002
privind Statutul politistului devin, de drept, membri ai Corpului.
Art. 10. - Calitatea de membru al Corpului se poate
mentine si după pensionare. Pensionarii îsi manifestă acordul de a rămâne
membrii Corpului printr-o cerere adresată departamentului sau organizatiei
teritoriale în termen de 30 de zile de la încetarea raporturilor de serviciu.
Art. 11. - Pot fi primite în cadrul Corpului, ca
membri de onoare, personalităti marcante ale vietii publice care, prin
atitudini sau fapte cotidiene, au dovedit atasament fată de idealurile si
aspiratiile Corpului.
Art. 12. - (1) Calitatea de membru al Corpului se
pierde, la initiativa organizatiei, atunci când acesta se află în una dintre
următoarele situatii:
a) nu plăteste cotizatia lunară mai mult de 6 luni
consecutive;
b) nu respectă prevederile prezentului regulament;
c) absentează nemotivat timp de un an de la adunarea
organizatiei teritoriale;
d) demisionează din politie sau din structurile
prevăzute la art. 76 din Legea nr. 360/2002 ori este îndepărtat din acestea
pentru abateri grave sau ca urmare a
unei condamnări penale pentru fapte comisecu intentie.
(2) Hotărârea excluderii unui membru al Corpului se ia
de adunarea generală a organizatiei teritoriale din care face parte politistul,
cu majoritate simplă de voturi.
(3) Politistul poate contesta hotărârea de excludere,
în termen de 15 zile de la comunicare.
(4) Contestatia împotriva hotărârii de excludere se
solutionează în termen de 30 de zile de către consiliul departamentului.
Art. 13. - (1) Politistul poate renunta oricând la
calitatea de membru al Corpului.
(2) Renuntarea se face în scris, printr-o comunicare
adresată organizatiei teritoriale sau, după caz, departamentului din care face
parte politistul.
Art. 14. - Membrii Corpului au următoarele drepturi:
a) să participe la adunările generale, să îsi exprime
liber opiniile, în cadru organizat, cu privire la activitatea Corpului si a
organelor de conducere ale acestuia, să facă propuneri si să voteze în legătură
cu propunerile supuse votului;
b) să fie informati cu privire la activitatea
organelor de conducere ale Corpului;
c) să participe la activitătile organizate de Corp;
d) să beneficieze, împreună cu membrii familiei, de
asezămintele culturale si de odihnă, de dotările aflate în patrimoniul
Corpului, precum si, în cazuri temeinic justificate, de burse si ajutoare
sociale acordate de Corp;
e) să participe la ceremoniile, festivitătile si
activitătile de reprezentare organizate de Corp;
f) să beneficieze de protectia Corpului, în conditiile
legii;
g) să fie alesi în structurile de conducere, conform
prevederilor prezentului regulament;
h) să primească o legitimatie si alte însemne
distinctive, prin care să facă dovada calitătii de membru;
i) să fie sustinuti de către Corp în activitătile de
cercetare stiintifică, creatie artistică si performantă sportivă pe care le
desfăsoară.
Art. 15. - În calitate de membri ai Corpului
politistii au următoarele obligatii specifice:
a) să contribuie la realizarea scopului si la
îndeplinirea atributiilor Corpului;
b) să participe la adunările generale ale
organizatiilor teritoriale;
c) să îndeplinească hotărârile adoptate de organele de
conducere;
d) să protejeze patrimoniul Corpului;
e) să nu întreprindă, în nici o împrejurare,
activităti care pot afecta renumele si prestigiul Corpului;
f) să exercite cu competentă functiile în care au fost
alesi;
g) să îsi plătească lunar cotizatia în cuantumul
stabilit de organele abilitate;
h) să păstreze confidentialitatea datelor la care au
acces atunci când dispozitiile legale sau nevoile muncii impun acest lucru.
CAPITOLUL IV
Structura organizatorică a Corpului National al
Politistilor
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 16. - (1) Structura organizatorică a Corpului este conferită de caracterul său unitar si reprezentativ în plan profesional.
(2) Corpul este structurat pe departamente,
constituite în conformitate cu prevederile art. 4, compuse din organizatii
teritoriale, după caz, în functie de numărul membrilor si în raport cu
specificul activitătilor profesionale.
Art. 17. - (1) Pentru constituirea unei organizatii
teritoriale este necesar ca numărul membrilor să fie de minimum 50. Acolo unde
nu se întruneste numărul necesar de membri, acestia se pot asocia astfel încât
să poată constitui o organizatie teritorială.
(2) Organizatiile teritoriale se pot asocia, diviza
sau, după caz, reorganiza în functie de modificările din structura Ministerului
de Interne.
Art. 18. - (1) Corpul îsi exercită atributiile prin
organele de conducere si membrii săi.
(2) Actele emise sau adoptate de organele de conducere
ale Corpului sunt obligatorii fată de membrii săi si fată de structurile
ierarhic inferioare.
(3) Actele juridice încheiate cu încălcarea
atributiilor conferite prin lege sau prin prezentul regulament sunt nule de
drept.
Art. 19. - Corpul răspunde, în conditiile legii,
pentru toate faptele si actele juridice săvârsite sau încheiate de organele
sale de conducere si are dreptul, atunci când s-au produs pagube, să se
îndrepte, pentru recuperarea acestora, împotriva celor vinovati, potrivit
legii.
Art. 20. - (1) La nivel teritorial, departamental si
central, organele de conducere ale Corpului sunt:
a) la nivel teritorial: adunarea generală, consiliul
teritorial si presedintele consiliului teritorial;
b) la nivel departamental: consiliul departamentului
si presedintele consiliului departamentului;
c) la nivel central: Congresul national al Corpului,
Consiliul national al Corpului si presedintele Corpului.
(2) În organele de conducere ale Corpului sunt alesi
reprezentantii tuturor categoriilor de politisti, din rândul celor care se
bucură de prestigiu si reputatie profesională.
(3) În organizatiile teritoriale cu peste 300 de
membri adunările generale pot fi organizate si prin reprezentare, conform unor
norme proprii elaborate în acest sens de către consiliul departamentului.
SECTIUNEA a 2-a
Adunarea generală si consiliul territorial
Art. 21. - (1) Adunarea generală este structura
organizatorică de bază ce reuneste membrii fiecărei organizatii teritoriale a
Corpului după criteriul profesional si teritorial.
(2) Adunarea generală se convoacă trimestrial sau ori
de câte ori este nevoie, este legal constituită în prezenta a cel putin
jumătate plus unu din numărul membrilor săi si adoptă hotărâri cu majoritatea
votului celor prezenti.
(3) Adunarea generală are următoarele atributii
principale:
a) dezbate probleme de interes profesional sau social,
conforme cu obiectivele si atributiile Corpului;
b) adoptă măsuri de natură organizatorică;
c) alege si revocă presedintele si pe ceilalti membri
ai consiliului teritorial;
d) aprobă activitatea generală si pe domenii a
consiliului teritorial;
e) aprobă cererile de primire în Corp;
f) aprobă programele parteneriale cu alte organizatii
sau institutii;
g) aprobă bugetul de venituri si cheltuieli si aprobă
descărcarea de gestiune;
h) hotărăste cu privire la excluderea unor membri.
Art. 22. - (1) Consiliul teritorial este structura de
conducere a unei organizatii teritoriale constituite în conformitate cu
prevederile art. 49 alin. (4) lit. c) si ale art. 76 din Legea nr. 360/2002.
(2) Fiecare consiliu teritorial este alcătuit dintr-un
presedinte, 2 vicepresedinti, un secretar, un trezorier si 4 membri, alesi de
adunarea generală prin votul direct si secret al unei majorităti de două treimi
din numărul membrilor prezenti.
Art. 23. - Presedintele consiliului teritorial este
reprezentantul acestuia si membru de drept în consiliul departamentului si în
Consiliul national al Corpului.
Art. 24. - Consiliul teritorial are următoarele
atributii principale:
a) organizează si conduce activitatea curentă la
nivelul organizatiilor teritoriale;
b) convoacă si pregăteste adunările generale ale
membrilor organizatiei teritoriale si pune în aplicare hotărârile acestora;
c) propune adunării generale excluderea membrilor
organizatiei teritoriale, în conditiile prezentului regulament;
d) asigură gestionarea fondurilor si resurselor
obtinute sau repartizate si dispune asupra acestora conform competentelor
stabilite prin lege sau prin hotărâre a organelor de conducere abilitate.
Art. 25. - Presedintele consiliului teritorial
exercită următoarele atributii principale:
a) convoacă si conduce sedintele consiliului
teritorial;
b) conduce si coordonează activitatea membrilor
consiliului teritorial;
c) participă la toate sedintele consiliului
departamentului;
d) asigură conducerea efectivă a consiliului
teritorial;
e) reprezintă consiliul teritorial în raporturile cu
celelalte organizatii din cadrul Corpului, precum si cu structuri ale
autoritătilor publice locale si în relatiile cu tertii;
f) asigură, împreună cu trezorierul, desfăsurarea
întregii activităti economico-financiare în conformitate cu hotărârile
consiliului teritorial, ale adunării generale, ale organelor superioare, precum
si în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
SECTIUNEA a 3-a
Consiliul departamentului
Art. 26. - (1) La inspectoratele generale si unitătile
prevăzute la art. 4 se înfiintează departamente, ca structuri ale
Corpului.
(2) Fiecare departament coordonează actiunile Corpului
care vizează competentele structurii la nivelul căreia este constituit.
(3) Pentru unitătile prevăzute la art. 4 care nu au în subordine structuri teritoriale departamentele se constituie fără organizatii teritoriale. În astfel de cazuri organele de conducere se organizează si functionează conform regulilor prevăzute pentru consiliile teritoriale.
Art. 27. - (1) Fiecare departament îsi organizează
propriul consiliu, format din presedintii consiliilor teritoriale.
(2) Consiliul departamentului alege prin vot secret,
cu majoritate simplă, biroul executiv, format din presedinte, 2 vicepresedinti,
6 membri, secretar si trezorier.
(3) Presedintele biroului executiv este presedintele
consiliului departamentului, fiind de drept membru al Consiliului national al
Corpului.
Art. 28. - Consiliul departamentului se întruneste
semestrial în sesiuni ordinare sau în sesiuni extraordinare, ori de câte ori
este nevoie, si adoptă decizii cu
majoritatea simplă a voturilor membrilorprezenti.
Art. 29. - (1) Consiliile departamentelor exercită
următoarele atributii principale:
a) conlucrează cu sefii unitătilor si organelor
politienesti la nivelul cărora este constituit, pentru îndeplinirea
atributiilor ce revin Corpului, conform legii;
b) promovează si sustine în cadrul Corpului interesele
specifice ale membrilor din structura organizatorică la nivelul căreia este
constituit;
c) asigură înfăptuirea, la nivelul departamentului, a
hotărârilor Consiliului national al Corpului, respectiv Congresului national al
Corpului;
d) solutionează contestatiile împotriva hotărârilor
adunării generale, respectiv deciziilor consiliilor teritoriale din structură.
(2) Pentru situatiile prevăzute la art. 26 alin. (3)
atributiile consiliului departamentului se completează cu atributiile
consiliilor teritoriale.
Art. 30. - Biroul executiv al consiliului
departamentului îndeplineste următoarele atributii principale:
a) organizează activitatea curentă a consiliului
departamentului între sesiuni;
b) convoacă si pregăteste sedintele consiliului
departamentului;
c) formulează recomandări pentru configurarea si
individualizarea intereselor specifice structurilor la nivelul cărora este
constituit;
d) conlucrează cu sefii unitătilor si organelor
politienesti pentru îndeplinirea atributiilor prevăzute de lege si de prezentul
regulament, respectiv la art. 50 din Legea nr. 360/2002;
e) gestionează fondurile bănesti proprii, atrase ori
repartizate.
Art. 31. - Presedintele consiliului departamentului
are următoarele atributii principale:
a) reprezintă consiliul departamentului în relatiile
cu celelalte organizatii si organisme din cadrul Corpului, precum si cu
conducerea unitătilor si organelor politienesti la nivelul cărora s-a
constituit;
b) conduce si coordonează activitatea biroului
executiv al consiliului departamentului;
c) asigură administrarea patrimoniului si fondurile
repartizate, conform prevederilor legale.
SECTIUNEA a 4-a
Congresul national al Corpului National al
Politistilor
Art. 32. - (1) Congresul national al Corpului este
organul suprem al Corpului, constituit din toti membrii delegati ai consiliilor
departamentelor, si se întruneste în sesiuni ordinare, o dată la 2 ani, sau în
sesiuni extraordinare, la convocarea Consiliului national al Corpului.
(2) Convocarea Congresului national al Corpului se face de către Biroul executiv central, la cererea Consiliului national al Corpului, cu cel putin 3 luni înainte de data fixată pentru desfăsurarea lucrărilor acestuia, iar în sesiune extraordinară, cu cel putin o lună înainte.
Înstiintarea consiliilor departamentelor se face în
scris, cu mentionarea datei, a locului de desfăsurare si a ordinii de zi.
(3) Congresul national al Corpului îsi desfăsoară
activitatea în prezenta a cel putin două treimi din numărul membrilor săi si
adoptă hotărâri cu majoritatea simplă.
(4) Personalul căruia îi sunt aplicabile prevederile
Legii nr. 360/2002 va fi reprezentat în Congresul national al Corpului
proportional cu numărul membrilor acestuia. Norma de reprezentare se stabileste
pe departamente si organizatii teritoriale, astfel încât fiecare organizatie
teritorială să aibă cel putin un delegat. Norma de reprezentare este de 1
delegat la 500 de membri. Acolo unde numărul membrilor organizatiei teritoriale
este sub 500, precum si pentru orice diferentă care depăseste multiplul de 500
va fi desemnat un delegat.
Art. 33. - Congresul national al Corpului exercită
următoarele atributii:
a) alege si eliberează din functie, prin vot secret,
cu majoritate de două treimi din voturile valabil exprimate, pe presedintele
Corpului, pe ceilalti membri ai Biroului executiv central, pe presedintele
Comisiei de cenzori si pe ceilalti membri ai acesteia;
b) aprobă întreaga activitate desfăsurată de Corp în
perioada dintre congrese;
c) adoptă hotărâri prin care stabileste strategia
generală a Corpului între congrese;
d) stabileste tariful de înscriere si nivelul
cotizatiei lunare a membrilor;
e) poate alege un presedinte de onoare din rândul
personalitătilor marcante care si-au desfăsurat activitatea în Politia Română
sau în una dintre structurile prevăzute la art. 76 din Legea nr. 360/2002.
SECTIUNEA a 5-a
Consiliul national al Corpului National al
Politistilor
Art. 34. - (1) Consiliul national al Corpului este organul de conducere al Corpului în perioada dintre congrese, constituit din 251-275 de membri, reprezentând presedintii consiliilor departamentelor si ai consiliilor teritoriale, precum si delegati ai organizatiilor teritoriale sau, după caz, ai departamentelor, proportional cu numărul membrilor acestora, pe baza normelor stabilite de Congresul national al Corpului.
(2) Consiliul national al Corpului se întruneste în
sesiuni anuale sau extraordinare, la convocarea Biroului executiv central sau la solicitarea a cel
putin o treime din numărul membrilor săi. Sesiunile Consiliului national al
Corpului sunt conduse de presedintele Corpului.
Art. 35. - (1) Consiliul national al Corpului îsi
desfăsoară activitatea în prezenta a cel putin două treimi din numărul
membrilor săi si adoptă hotărâri cu majoritatea simplă.
(2) Hotărârile Consiliului national al Corpului sunt
obligatorii pentru consiliile departamentelor, pentru consiliile teritoriale si
pentru membrii săi.
Art. 36. - Consiliul national al Corpului exercită
următoarele atributii principale:
a) stabileste principalele activităti ale Biroului
executiv central pentru perioada dintre sesiunile anuale;
b) alege din rândul membrilor săi, la propunerea
Biroului executiv central, cu majoritatea simplă de voturi, comisia de cenzori
si comisii de specialitate, astfel:
1. comisia juridică, de resurse umane si probleme
sociale;
2. comisia buget-finante;
3. comisia pentru perfectionarea pregătirii
politistilor si pentru activitatea moral-educativă;
4. comisia de disciplină;
c) analizează anual si ori de câte ori este nevoie
activitatea Biroului executiv central;
d) stabileste perioada si cota-parte din venituri, pe
care consiliile teritoriale o virează Corpului, iar acesta o repartizează
consiliilor departamentelor;
e) hotărăste, la propunerea Biroului executiv central,
cu privire la modalitatea de recompensare a membrilor Corpului care s-au
remarcat în mod deosebit;
f) aprobă bugetul de venituri si cheltuieli al
Corpului, întocmit de Biroul executiv central.
Art. 37. - (1) Comisiile de specialitate îsi
desfăsoară activitatea în mod permanent, pe baza unor norme proprii aprobate de
Consiliul national al Corpului.
(2) Presedintele fiecărei comisii informează Consiliul
national al Corpului despre activitatea acesteia.
SECTIUNEA a 6-a
Biroul executiv central
Art. 38. - Biroul executiv central este organismul de
lucru al Consiliului national al Corpului.
Art. 39. - (1) Biroul executiv central este ales de
Congresul national al Corpului, prin vot direct si secret, exprimat de două
treimi din numărul membrilor prezenti.
(2) Biroul executiv central este constituit din
presedinte, 2 vicepresedinti, un secretar general, un trezorier general si 5-7
membri.
Art. 40. - (1) Biroul executiv central îsi desfăsoară activitatea legal în sedinte ordinare lunare sau în sedinte extraordinare ori de câte ori este nevoie, la convocarea presedintelui, în prezenta a cel putin două treimi din numărul membrilor săi.
(2) În exercitarea atributiilor sale Biroul executiv
central adoptă hotărâri cu majoritate simplă.
Art. 41. - Biroul executiv central exercită
următoarele atributii principale:
a) convoacă în sesiune ordinară sau extraordinară
Consiliul national al Corpului;
b) face propuneri Consiliului national al Corpului cu
privire la acordarea de recompense în conformitate cu prevederile art. 36 lit.
e);
c) prezintă spre aprobare Consiliului national al
Corpului proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al Corpului;
d) participă, împreună cu structurile specializate, la
initierea unor actiuni menite să sporească eficienta activitătii politienesti;
e) formulează puncte de vedere în cazul elaborării
propunerilor de acte normative care se referă la activitatea politiei sau la
Statutul politistului;
f) participă la elaborarea Codului de etică si
deontologie al politistului;
g) acordă, la cerere sau din oficiu, în cazuri
temeinic justificate, burse si ajutoare pentru politistii si/sau membrii de
familie ai acestora aflati în dificultate materială sau financiară;
h) organizează activităti pentru cinstirea eroilor
Ministerului de Interne;
i) organizează si desfăsoară activităti stiintifice,
culturale si sportive;
j) desfăsoară activităti de sustinere a intereselor
politistilor în fata autoritătilor interne si internationale;
k) exercită orice alte atributii stabilite de lege ori
prin hotărâri ale Consiliului national al Corpului.
SECTIUNEA a 7-a
Presedintele Corpului National al
Politistilor
Art. 42. - (1) Presedintele Corpului este ales de
Congresul national al Corpului pentru o perioadă de 2 ani, dintre membrii săi
care au o vechime de cel putin 10 ani în Politia Română si/sau în structurile
prevăzute la art. 76 din Legea nr. 360/2002, dintre personalitătile recunoscute
cu contributii marcante în activitatea profesională sau socială, în conditiile
stabilite de art. 33 lit. a).
(2) Functia de presedinte al Corpului nu poate fi
îndeplinită decât pentru cel mult două mandate.
(3) Presedintele Corpului este si presedinte al
Biroului executiv central.
Art. 43. - Presedintele are următoarele atributii:
a) reprezintă Corpul în relatiile cu tertii, pe plan
intern si international;
b) conduce si coordonează activitatea membrilor
Biroului executiv central;
c) convoacă Biroul executiv central în sedinte de
lucru;
d) în lipsa sa, împuterniceste la conducerea Biroului
executiv central pe unul dintre vicepresedinti;
e) acordă împuternicire de reprezentare membrilor organelor de conducere sau presedintelui de onoare;
f) emite decizii pentru organizarea si desfăsurarea
activitătii Corpului;
g) îndeplineste orice alte atributii încredintate de
organele de conducere ale Corpului.
Art. 44. - (1) Presedintele poate fi eliberat din
functie de către Congresul national al Corpului, cu votul a cel putin două
treimi din numărul membrilor acestuia, la propunerea Consiliului national al Corpului,
pentru neîndeplinirea atributiilor specifice, săvârsirea de abuzuri sau alte
fapte incompatibile cu calitatea sa.
(2) Presedintele este suspendat din functie când
împotriva sa a fost pusă în miscare actiunea penală.
(3) În perioada suspendării din functie atributiile
presedintelui sunt exercitate de unul dintre vicepresedinti, desemnat de Biroul
executiv central.
(4) Dispozitiile alin. (1)-(3) se aplică în mod
corespunzător si membrilor Biroului executiv central, precum si presedintelui
comisiei de cenzori.
SECTIUNEA a 8-a
Comisia de cenzori
Art. 45. - Comisia de cenzori este organul care
verifică întreaga activitate financiară a Corpului, respectiv a
departamentelor, si care îsi desfăsoară activitatea în mod continuu, pe baza
prevederilor legale în domeniu, precum si a unor norme proprii aprobate de
Consiliul national al Corpului.
Art. 46. - (1) Presedintele comisiei de cenzori si ceilalti
cenzori sunt alesi de Congresul national al Corpului dintre politistii cu o vechime de minimum 5 ani si cu studii de
specialitate de nivelsuperior.
(2) Presedintele comisiei de cenzori informează Consiliul national al Corpului despre activitatea acesteia.
CAPITOLUL V
Veniturile si fondurile bănesti ale Corpului National
al Politistilor
Art. 47. - (1) Veniturile Corpului se constituie din:
a) taxa de înscriere, cotizatii lunare ale membrilor,
venituri realizate din manifestări stiintifice, culturale si sportive si din
drepturi editoriale;
b) resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau
bugetele locale, în conditiile legii;
c) donatii si sponsorizări din partea persoanelor
fizice sau juridice, din tară ori străinătate, în conditiile legii si ale
normelor instituite de ministrul de interne;
d) chirii, dobânzi si orice alte surse legale;
e) cota-parte din veniturile încasate de consiliile
teritoriale, virată Corpului în conditiile art. 36 lit. d).
(2) Patrimoniul Corpului este folosit exclusiv pentru
realizarea scopului acestuia.
(3) Biroul executiv central întocmeste anual proiectul
bugetului de venituri si cheltuieli al Corpului, pe care îl supune aprobării
Consiliului national al Corpului.
Art. 48. - Organele de conducere răspund de utilizarea
legală a veniturilor realizate în conditiile art. 47 alin. (1).
Art. 49. - (1) Fondurile bănesti ale Corpului pot fi
utilizate pentru perfectionarea pregătirii profesionale, acordarea de burse si
de ajutoare, crearea unor institutii cu scop stiintific, investitii legate de
dotarea cu mijloace adecvate activitătilor Corpului, cheltuieli administrativ-gospodăresti,
asistenta juridică a membrilor, cumpărarea si administrarea unor hoteluri, case de odihnă si cluburi ale
politistilor, precum si pentru fondul de salarii destinat aparatului
tehnico-administrativ propriu.
(2) Corpul are calitatea de proprietar al bunurilor pe
care le achizitionează în conditiile legii. Titlul de proprietate al Corpului
asupra bunurilor proprii este supus regimului de drept comun.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 50. - (1) Numărul posturilor, denumirea
functiilor si modul de salarizare a personalului care desfăsoară activitate
permanentă în cadrul Corpului se stabilesc de Congresul national al Corpului, la
propunerea Consiliului national al Corpului.
(2) Membrii Corpului aflati în activitate, încadrati
în functii conform alin. (1), îsi păstrează calitatea de politist si
beneficiază de drepturile si obligatiile specifice prevăzute în Legea nr.
360/2002, mai putin drepturile salariale, care vor fi suportate de Corp.
Art. 51. - (1) Ministerul de Interne va pune la dispozitia Corpului, la nivel central si teritorial, spatii, birotică si mijloace tehnice necesare, în conditiile legii.
(2) Pentru îndeplinirea atributiilor prevăzute de lege
si de prezentul regulament, organele de conducere ale Corpului au acces la
mijloace de comunicatii specifice utilizate de unitătile Ministerului de Interne.
Art. 52. - (1) Corpul are stampilă si siglă proprii,
ale căror formă si continut vor fi stabilite de Congresul national al Corpului.
(2) Deviza Corpului este “Unitas per veritatem” (Uniti
pentru adevăr).
Art. 53. - În termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentului regulament se va constitui un comitet de initiativă,
format din reprezentanti desemnati de sefii structurilor Ministerului de
Interne cărora li se aplică prevederile Legii nr. 360/2002, care are obligatia de
a organiza lucrările primului Congres national al Corpului, în termen de 90 de
zile de la constituire.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 177/2002 pentru aprobarea
detalierii listei-sinteză pe amplasamente si obiective de investitii din cadrul
Programului de constructie de săli de sport în anul 2002
În temeiul art. 107 din Constitutie si al anexei nr.
3/24/27 la Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexa la Hotărârea Guvernului nr.
177/2002 pentru aprobarea detalierii listei-sinteză pe amplasamente si
obiective de investitii din cadrul Programului de constructie de săli de sport
în anul 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din
5 martie 2002, cu modificările ulterioare, se înlocuieste cu anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Traian Panait,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 noiembrie 2002.
Nr.
1.306.
ANEXĂ*)
DETALIEREA
listei-sinteză pe amplasamente si obiective de
investitii din cadrul Programului de constructie de săli de sport în anul 2002
*) Anexa
este reprodusă în facsimil.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii nr. 365/2002 privind
comertul electronic
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 33
alin. (1) din Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea
Legii nr. 365/2002 privind comertul electronic, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 noiembrie 2002.
Nr.
1.308.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Legii nr. 365/2002 privind comertul
electronic
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - În întelesul prezentelor norme metodologice,
cuvântul lege desemnează Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic.
Art. 2. - Pe teritoriul României, emisiunea
instrumentelor de monedă electronică acceptate la plată si de alte entităti în
afara emitentului se face în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii
Nationale a României nr. 4/2002 privind tranzactiile efectuate prin intermediul
instrumentelor de plată electronică si relatiile dintre participantii la aceste
tranzactii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 503 din 12
iulie 2002.
Art. 3. - Pe teritoriul României, tranzactiile
efectuate prin intermediul mijloacelor de plată electronică si relatiile dintre
participantii la aceste tranzactii se fac în conformitate cu prevederile Regulamentului
Băncii Nationale a României nr. 4/2002.
Art. 4. - Activitătile de asigurare, ca parte a
serviciilor societătii informationale, se desfăsoară în România pe baza
autorizatiei prealabile emise de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, în
conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2000 privind societătile de asigurare
si supravegherea asigurărilor, cu modificările ulterioare.
Art. 5. - (1) Autoritatea, precum si autoritătile
publice, definite în art. 17 alin. (2) din lege, au obligatia de a publica, în vederea
consultării, pe pagina de Internet proprie proiectele si măsurile de interes
general privind serviciile societătii informationale pe care le initiază
conform competentei în material respectivă.
(2) Proiectele si măsurile prevăzute la alin. (1) vor
fi însotite de documente privind motivatiile care stau la baza propunerilor si informatii
cu privire la: data publicării documentului, data la care expiră termenul de
depunere a observatiilor si data estimativă la care intentionează să adopte
măsura care face obiectul consultării.
(3) Toate persoanele care au solicitat înscrierea
adresei lor de postă electronică pe lista de corespondentă a initiatorului
măsurii sau proiectului în cauză vor fi informate cu privire la lansarea consultării
cel mai târziu la data publicării documentului.
(4) Din momentul în care textul supus consultării este
publicat pe pagina de Internet, se va acorda un termen de cel putin 30 de zile
pentru depunerea de observatii în scris de către orice persoană interesată. În
situatiile în care măsurile trebuie adoptate în regim de urgentă, acest termen este de cel putin 10 zile de la data
publicării textului.
(5) Măsura sau proiectul supus consultării pot fi
adoptate la 10 zile de la data expirării termenului de depunere a observatiilor.
(6) Cel mai târziu la data publicării pe pagina de
Internet a deciziei prin care se adoptă măsura, initiatorul are obligatia de a publica
un material de sinteză a observatiilor primite, care va preciza si pozitia sa
fată de aceste observatii.
Art. 6. - O entitate constituită în scopul protectiei
consumatorilor în statele membre ale Uniunii Europene are calitate procesuală
activă pentru introducerea actiunii prevăzute la art. 19 alin. (1) din lege
dacă îndeplineste cumulativ următoarele conditii:
a) este o autoritate publică constituită în scopul
protectiei intereselor colective ale consumatorilor într-o tară membră a
Uniunii Europene, cu atributii în domeniile prevăzute de legea comertului electronic,
conform criteriilor prevăzute în legile nationale;
b) este prevăzută în comunicarea Comisiei Europene
privind entitătile calificate a introduce o actiune referitoare la protectia intereselor
consumatorului în alte tări membre ale Uniunii Europene, în conditiile
Acordului european instituind o asociere între România, pe de o parte, si
Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993;
c) prin actiunea sau omisiunea contrară prevederilor
legii comertului electronic, care se invocă în actiunea în justitie, sunt afectate
interesele colective ale consumatorilor din statul din care face parte
entitatea respectivă.
CAPITOLUL II
Comunicările comerciale
Art. 7. - (1) Este interzisă efectuarea de comunicări
comerciale prin posta electronică, cu exceptia cazului în care destinatarul si-a
exprimat în prealabil consimtământul expres pentru a primi asemenea comunicări.
(2) Consimtământul prevăzut la alin. (1) poate fi
obtinut în orice formă si poate fi probat cu orice mijloc de probă. Sarcina probei
revine furnizorului de servicii.
(3) Consimtământul comunicat printr-un mesaj transmis
prin posta electronică este valabil exprimat dacă sunt îndeplinite cumulativ
următoarele conditii:
a) este expediat din cutia postală în care
destinatarul doreste să primească comunicările comerciale;
b) subiectul mesajului este format din concatenarea textului “ACCEPT COMUNICĂRI COMERCIALE DIN PARTEA”, scris cu majuscule, si numele sau denumirea persoanei în numele căreia se vor transmite comunicările comerciale.
Art. 8. - (1) Subiectul mesajelor transmise prin posta
electronică, care constituie comunicări comerciale, trebuie să înceapă cu cuvântul
“PUBLICITATE” scris cu majuscule.
(2) Comunicările comerciale trebuie să cuprindă cel
putin următoarele informatii referitoare la persoana în numele căreia sunt
făcute:
a) numele sau denumirea completă;
b) codul numeric personal sau codul unic de
înregistrare, după caz;
c) domiciliul sau sediul;
d) numerele de telefon si fax;
e) adresa de postă electronică.
Art. 9. - (1) Destinatarul comunicărilor comerciale
are dreptul de a-si revoca consimtământul de a primi asemenea comunicări prin
simpla notificare a furnizorului.
(2) Furnizorul are obligatia de a implementa o
procedură gratuită, accesibilă inclusiv prin mijloace electronice, prin care
destinatarul să poată să îsi revoce consimtământul.
(3) Revocarea consimtământului prin mijloace
electronice trebuie să-si producă efectele în cel mult 48 de ore de la
initierea procedurii.
(4) Furnizorul trebuie să facă publică procedura
prevăzută la alin. (2) pe pagina proprie de Internet si în cadrul mesajelor
care contin comunicări comerciale.
CAPITOLUL III
Caracterul informatiilor si activitătilor în domeniul
serviciilor
societătii informationale
Art. 10. - (1) Autoritatea va crea si va mentine o listă publică ce va contine deciziile autoritătilor publice cu privire la caracterul nelegal al informatiilor sau activitătilor din domeniul serviciilor societătii informationale.
(2) Autoritătile publice care emit decizii ce privesc
caracterul nelegal al informatiilor sau activitătilor din domeniul serviciilor societătii
informationale sunt obligate să trimită o copie a acelei decizii autoritătii.
Autoritatea va publica decizia pe pagina proprie de Internet si în lista
prevăzută la alin. (1).
Art. 11. - (1) Furnizorii de servicii ale societătii informationale,
care oferă serviciile prevăzute la art. 12-15 din lege, nu au obligatia de a
monitoriza informatia pe care o transmit sau o stochează si nici obligatia de a
căuta în mod activ date referitoare la activităti sau informatii cu aparentă
nelegală din domeniul serviciilor societătii informationale pe care le
furnizează.
(2) Obligatiile prevăzute la art. 16 alin. (1) si (3)
din lege se consideră a fi îndeplinite dacă furnizorii de servicii care au
primit o plângere sau o sesizare din partea oricărei persoane cu privire la
activitătile cu aparentă nelegală desfăsurate de destinatarii serviciilor lor
sau cu privire la informatiile cu aparentă nelegală furnizate de acestia informează
în cel mult 24 de ore autoritătile publice competente si întreprind toate
măsurile în vederea nealterării informatiilor respective.
(3) Furnizorii de servicii au obligatia de a
implementa o procedură gratuită prin care să le fie transmise plângeri si sesizări din partea oricărei
persoane cu privire la activitătile cu aparentă nelegală desfăsurate de
destinatarii serviciilor lor sau despre informatiile cu aparentă nelegală
furnizate de acestia.
(4) Procedura prevăzută la alin. (3) trebuie:
a) să fie disponibilă si prin mijloace electronice;
b) să asigure primirea plângerilor sau sesizărilor în
termen de cel mult 48 de ore de la momentul expedierii acestora.
(5) Furnizorul are obligatia să facă publică procedura
prevăzută la alin. (3) pe pagina proprie de Internet.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Protocolului de colaborare în domeniul arhivistic dintre Arhivele
Nationale ale României si Directia de Stat pentru Arhivele Nationale din
Republica Populară Chineză, semnat la Beijing la 19 aprilie 2000
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin.
(1) din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Protocolul de colaborare în
domeniul arhivistic dintre Arhivele Nationale ale României si Directia de Stat
pentru Arhivele Nationale din Republica Populară Chineză, semnat la Beijing la
19 aprilie 2000.
Art. 2. - Cheltuielile ocazionate de aplicarea
protocolului prevăzut la art. 1 se vor efectua în conformitate cu reglementările
legale în vigoare, în limita prevederilor bugetului aprobat anual Ministerului
de Interne.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 noiembrie 2002.
Nr.
1.321.
PROTOCOL
de colaborare în domeniul arhivistic între Arhivele
Nationale ale României si Direcia de Stat pentru Arhivele Nationale din
Republica Populară Chineză
Constiente de importanta bogătiei arhivistice
nationale si în dorinta de a dezvolta contacte reciproc avantajoase si
schimburi de informatii în domeniul arhivistic,
Arhivele Nationale ale României si Directia de Stat
pentru Arhivele Nationale din Republica Populară Chineză, denumite în continuare
părti contractante,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Părtile contractante vor sprijini în conditii reciproc
avantajoase dezvoltarea colaborării în scopul cercetării stiintifice si
folosirii practice a documentelor de arhivă în conformitate cu legislatia în vigoare
în fiecare dintre cele două state.
ARTICOLUL 2
Cele două părti contractante vor realiza această
colaborare prin schimburi reciproce de literatură de specialitate, instrumente informational-stiintifice
arhivistice, reproduceri după documente de arhivă si îndeosebi în domeniile
restaurării documentelor si combaterii dăunătorilor documentelor de arhivă.
ARTICOLUL 3
Cele două părti contractante vor colabora, prin
intermediul specialistilor din institutiile arhivistice, în domeniul combaterii
prin metode traditionale (fără folosirea de substante chimice nocive) a dăunătorilor
materialului arhivistic.
ARTICOLUL 4
Cele două părti contractante vor initia si vor
dezvolta schimbul de experientă în privinta metodelor si materialelor folosite
la restaurarea documentelor degradate, îndeosebi a celor scrise pe hârtie.
ARTICOLUL 5
Părtile contractante sunt de acord cu realizarea de
schimburi de specialisti în domeniul restaurării si conservării documentelor.
Cheltuielile de cazare si masă ale acestora vor fi
suportate de partea contractantă primitoare, iar cheltuielile de transport de
partea contractantă trimitătoare. Numărul de specialisti si durata deplasării
vor fi convenite de comun acord în fiecare an.
ARTICOLUL 6
Cele două părti contractante se vor sprijini reciproc în cadrul participării la conferinte arhivistice internationale, seminarii, stagii pentru studii si întâlniri ale arhivistilor.
ARTICOLUL 7
Colaborarea dintre cele două părti contractante
prevăzută de prezentul protocol nu exclude alte contacte de specialitate si forme
de colaborare în domeniul arhivistic, care vor fi convenite de comun acord.
ARTICOLUL 8
Prezentul protocol intră în vigoare la data ultimei
notificări prin care părtile contractante se informează reciproc despre
îndeplinirea procedurilor interne privind intrarea lui în vigoare. Protocolul va
fi valabil 3 ani, iar valabilitatea lui va fi prelungită pe noi perioade de
câte 3 ani, dacă nici una dintre părtile contractante nu îl va denunta printr-o
notificare scrisă, cu cel putin 3 luni înainte de expirarea perioadei de
valabilitate.
Semnat la Beijing la 19 aprilie 2000, în două
exemplare originale, fiecare în limbile chineză, română si engleză, toate
textele fiind egal autentice. În cazul aparitiei unor diferente de
interpretare, textul în limba engleză va prevala.
Pentru Arhivele Nationale ale României, Costin Fenesan |
Pentru Directia de Stat pentru Arhivele Nationale din Republica Populară Chineză, Mao Fumin |