MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 894 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 10 decembrie 2002
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.300. - Hotărâre privind notificarea substantelor
chimice
1.369. - Hotărâre privind alocarea unor sume din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului pe anul 2002 pentru
sustinerea sistemului de protectie a copilului
privind
notificarea substantelor chimice
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 36 lit. b) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si
ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 451/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre reglementează notificarea substantelor
chimice în vederea introducerii pe piată.
Art. 2. - În sensul prezentei hotărâri, următorii termini se definesc
astfel:
a) substantă, preparat, polimer - conform definitiilor prevăzute
la art. 6 lit. a), b), respectiv c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, aprobată cu modificări prin Legea nr. 451/2001, denumită în continuare Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 200/2000;
b) notificare - procedura de înaintare a dosarului de notificare
autoritătii competente de către:
- producător, persoană juridică cu sediul în România, pentru substantele
fabricate în România sau pe teritoriul Uniunii Europene, care introduce pe
piată o substantă chimică ca atare sau într-un preparat;
- reprezentant unic, persoană juridică cu sediul în România, desemnat de producător pentru
notificare, pentru substantele chimice fabricate în afara teritoriului Uniunii
Europene, care urmează a fi introduse pe piată ca atare sau într-un preparat;
- importator, persoană juridică cu sediul în România, care importă o
substantă chimică ca atare sau într-un preparat în vederea introducerii pe
piată;
c) notificator - persoană care depune dosarul de notificare la
autoritatea competentă;
d) dosar de notificare - documentatia depusă de notificator, care
cuprinde toate informatiile cerute pentru notificare;
e) introducere pe piată - punerea la dispozitia tertilor a
substantelor chimice; importul pe teritoriul României este, de asemenea,
considerat introducere pe piată în sensul prezentei hotărâri;
f) cercetare si dezvoltare stiintifică – experimente stiintifice,
cercetare sau analize chimice, efectuate în conditii controlate; include
determinarea proprietătilor intrinseci, a performantei si eficacitătii, precum
si investigatiile stiintifice privind dezvoltarea unui produs;
g) cercetare si dezvoltare aplicativă - activitate stiintifică si
tehnică desfăsurată în cadrul instalatiei-pilot sau în faza probelor, în scopul
determinării proprietătilor substantei chimice pentru testarea domeniilor de
aplicare ale acesteia;
h) IESCE - conform definitiei prevăzute la art. 6 lit. e) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000;
i) substante si preparate periculoase – conform definitiilor
prevăzute la art. 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000.
Art. 3. - (1) Substantele chimice pot fi introduse pe piată, ca atare
sau sub formă de preparate, numai dacă au fost notificate autoritătii
competente.
(2) Autoritatea competentă, în întelesul prezentei hotărâri, este
Agentia Natională pentru Substante si Preparate Chimice Periculoase, denumită
în continuare ANSPCP.
(3) Notificarea poate fi completă, pentru substantele chimice introduse
pe piată în cantităti egale sau mai mari decât 1 t/an/producător, sau redusă,
pentru substantele chimice introduse pe piată în cantităti mai mici decât 1
t/an/producător.
CAPITOLUL II
Notificarea completă
Art. 4. - Notificatorul depune la ANSPCP dosarul de notificare completă,
care include:
a) dosarul tehnic care contine toate datele privind evaluarea riscurilor
previzibile, imediate sau ulterioare pentru om si mediu, informatiile si
rezultatele studiilor prevăzute înanexa nr. 1, precum si descrierea completă si
detaliată a studiilor efectuate si a metodelor utilizate sau o referire
bibliografică la acestea;
b) declaratia cu privire la efectele periculoase ale substantei chimice,
în corelatie cu utilizările previzibile;
c) clasificarea si etichetarea propuse pentru substanta chimică, în
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 200/2000,
precum si ale Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea
substantelor si preparatelor chimice periculoase, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002;
d) numai în cazul substantelor chimice periculoase, propunerea pentru fisa
tehnică de securitate conform prevederilor art. 21 si 22 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 200/2000;
e) pentru substantele chimice fabricate în afara teritoriului Uniunii
Europene, declaratia din partea producătorului, din care să rezulte că notificatorul
este desemnat de acesta ca reprezentant unic;
f) la optiunea notificatorului, cererea din partea acestuia prin care solicită, din motive întemeiate, exceptarea notificării de la prevederile art. 14 alin. (2), (3), (4) si (5) pentru o perioadă care nu trebuie să depăsească un an de la data notificării.
Art. 5. - (1) În cazul unei substante chimice deja notificate,
notificatorul va transmite informatii ANSPCP în următoarele cazuri:
a) când cantitatea de substantă chimică introdusă pe piată atinge 10
t/an/producător sau un total de 50 t/producător, ANSPCP poate solicita ca
într-un interval de timp stabilit să fie efectuată o parte sau toate
testele/studiile suplimentare prevăzute în sectiunea 1 din anexa nr. 2;
b) când cantitatea de substantă chimică introdusă pe piată atinge 100
t/an/producător sau un total de 500 t/producător, ANSPCP va solicita ca într-un
interval de timp stabilit să fie efectuate testele/studiile suplimentare
prevăzute în sectiunea 1 din anexa nr. 2, cu exceptia cazului în care notificatorul
prezintă motive întemeiate pentru care un test/studiu dat nu este adecvat sau
pentru care este preferabil un test/studiu stiintific alternativ;
c) când cantitatea de substantă chimică introdusă pe piată atinge 1.000
t/an/producător sau un total de 5.000 t/producător, ANSPCP va elabora un
program de teste/studii în conformitate cu sectiunea 2 din anexa nr. 2, care să
fie efectuate de notificator într-un interval de timp stabilit.
(2) În cazul în care se efectuează testări suplimentare, în conformitate
cu cerintele prevăzute la alin. (1) sau din proprie initiativă, notificatorul
va furniza ANSPCP rezultatele testelor/studiilor efectuate.
CAPITOLUL III
Notificarea redusă
Art. 6. - (1) Notificatorul depune la ANSPCP dosarul de notificare
redusă, care include:
a) dosarul tehnic care contine toate datele relevante privind evaluarea
riscurilor previzibile, imediate sau ulterioare pentru om si mediu,
informatiile si rezultatele studiilor prevăzute în anexa nr. 3, precum si
descrierea completă si detaliată a studiilor efectuate si a metodelor utilizate
sau o referire bibliografică la acestea;
b) toate informatiile prevăzute la art. 4 lit. b), c), d), e) si f).
(2) În cazul în care cantitătile de substantă chimică ce urmează a fi
introduse pe piată sunt sub 100 kg/an/producător, notificatorul poate să
limiteze informatiile din dosarul tehnic la cele prevăzute în anexa nr. 4.
(3) Notificatorul care a depus dosar de notificare redusă conform
dispozitiilor alin. (2) va furniza ANSPCP informatiile necesare pentru a
completa dosarul tehnic conform anexei nr. 3, înainte ca respectiva cantitate
de substantă chimică introdusă pe piată să atingă 100 kg/an/producător sau un
total de 500 kg/producător.
(4) În cazul în care cantitatea de substantă chimică introdusă pe piată
ajunge la 1 t/an/producător sau un total de 5 t/producător, notificatorul care
a depus dosarul de notificare redusă
conform dispozitiilor alin. (1) va depune dosarul pentru notificarea completă.
Art. 7. - (1) Substantele chimice notificate în conformitate cu art. 6 alin. (1) si (2) vor fi ambalate si etichetate în conformitate cu prevederile art. 14-19 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000 si ale anexei nr. 1 la Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 490/2002.
(2) În cazul în care nu este posibilă etichetarea substantelor chimice
în conformitate cu prevederile art. 16 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 200/2000, eticheta trebuie să cuprindă, în plus fată de informatiile
rezultate din testele efectuate, avertizarea: “Atentie - substantă chimică
incomplet testată”.
CAPITOLUL IV
Introducerea pe piată a substantelor chimice notificate
Art. 8. - (1) Substantele chimice care se notifică în conformitate cu
prevederile art. 4 si 5 nu pot fi introduse pe piată mai devreme de 60 de zile
de la primirea dosarului tehnic de către ANSPCP. În situatia în care ANSPCP consideră
că dosarul de notificare nu este corespunzător, informează notificatorul cu
privire la necesitatea completării/modificării acestuia, conform prevederilor
art. 16 alin. (7), introducerea pe piată a substantei chimice fiind permisă
numai după 60 de zile de la acceptarea dosarului tehnic.
(2) Substantele chimice care se notifică în
conformitate cu art. 6 nu pot fi introduse pe piată mai devreme de 30 de zile
de la primirea de către ANSPCP a dosarului de notificare. Dacă ANSPCP consideră
că dosarul de notificare nu este corespunzător, informează notificatorul cu
privire la completările necesare, conform prevederilor art. 16 alin. (8),
introducerea pe piată a substantei chimice fiind permisă numai după 30 de zile
de la completarea dosarului tehnic. În situatia în care notificatorul este
informat în scris de către ANSPCP, conform prevederilor art. 16 alin. (8), asupra
acceptării dosarului de notificare, substanta chimică poate fi introdusă pe
piată după 15 zile de la acceptarea dosarului.
Art. 9. - Pentru polimeri prevederile specifice referitoare la dosarele
tehnice incluse în dosarul de notificare, conform art. 4 si art. 6 alin. (1),
sunt prevăzute în anexa nr. 5.
Art. 10. - Prevederile art. 4, 6, 12 si 14 nu se aplică pentru:
a) substantele chimice incluse în Inventarul european al substantelor
chimice existente puse pe piată - IESCE;
b) aditivii si substantele chimice destinate utilizării exclusiv în
produsele pentru hrana animalelor;
c) substantele chimice utilizate exclusiv ca aditivi si arome pentru produse
alimentare;
d) ingredientele active utilizate exclusiv în produse medicamentoase si
care nu includ intermediari chimici;
e) substantele chimice utilizate exclusiv drept componente active în
produsele de protectie a plantelor si în biocide;
f) substantele chimice utilizate exclusiv în produsele cosmetice.
Art. 11. - (1) Substantele chimice se consideră notificate în
următoarele conditii:
a) polimerii, cu exceptia celor care contin în compozitie peste 2% din
orice substantă chimică care nu figurează în IESCE;
b) substantele chimice introduse pe piată în cantităti mai mici de 10
kg/an/producător, cu conditia ca producătorul/importatorul să îndeplinească
cerintele prevăzute în sectiunea B pct. 1 si 2 din anexa nr. 4;
c) substantele chimice introduse pe piată în cantităti limitate, care nu
depăsesc 100 kg/producător/an si care sunt destinate exclusiv scopurilor de
cercetare si dezvoltare stiintifică;
d) substantele chimice introduse pe piată în scopuri de cercetare si
dezvoltare aplicativă, în cantităti limitate la acest scop, cu un număr limitat
de clienti înregistrati.
Aceste substante chimice sunt exceptate de la notificare pe o perioadă
de un an, cu conditia ca producătorul sau importatorul să comunice ANSPCP
identitatea acestor substante chimice, datele de etichetare, cantitatea,
justificarea acestei cantităti, lista clientilor si programul de cercetare si
dezvoltare. În acelasi scop ANSPCP poate solicita si alte informatii
suplimentare care să nu le depăsească însă pe cele prevăzute la art. 6 si 7. Producătorul
sau importatorul este obligat să
asigure că substantele sau preparatele încare sunt încorporate substante
chimice introduse pe piată în scopuri
de cercetare si dezvoltare aplicativă sunt manipulate exclusiv de personalul
clientilor, în conditii controlate, si nu sunt puse la dispozitia publicului.
În situatia în care consideră că există un risc major pentru om si mediu,
ANSPCP poate extinde restrictia asupra tuturor produselor care contin aceste
substante chimice;
e) perioada de exceptare prevăzută la lit. d) poate fi extinsă cu încă
un an în cazul în care notificatorul demonstrează ANSPCP că prelungirea
perioadei de exceptare este justificată.
(2) În situatiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) si c) producătorul
sau importatorul păstrează înregistrări scrise care contin identitatea
substantei chimice, datele de etichetare, cantitătile si lista clientilor,
informatii ce vor fi puse la dispozitie ANSPCP, la cerere.
(3) Substantele chimice prevăzute la alin. (1) se ambalează si se
etichetează cu datele cunoscute la momentul respectiv de către producător sau
reprezentantul acestuia, în conformitate cu prevederile art. 14-19 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000 si ale anexei nr. 1 la Normele
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 200/2000
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 490/2002. În cazul
în care etichetarea substantei chimice în conformitate cu prevederile art. 16
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 200/2000 nu este posibilă deoarece
rezultatele testelor prevăzute în anexa nr. 1 nu sunt integral disponibile,
eticheta trebuie să cuprindă, în plus fată de informatiile rezultate din
testele efectuate, avertizarea: “Atentie - substantă chimică incomplet
testată”.
(4) Dacă una dintre substantele chimice prevăzute la alin. (1),
etichetată conform prevederilor art. 16 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 200/2000, este foarte toxică, cancerigenă, toxică pentru reproducere sau
mutagenă, producătorul, reprezentantul acestuia sau importatorul trebuie să
transmită ANSPCP informatiile prevăzute în sectiunea B pct. 2.3, 2.4 si 2.5 din
anexa nr. 1.
Art. 12. - (1) Notificatorul unei substante chimice deja notificate are
obligatia să informeze în scris ANSPCP cu privire la:
a) modificările apărute la nivelul cantitătilor anuale sau totale
introduse pe piată de el si/sau de altii ori în cazul unei substante chimice
fabricate în afara teritoriului Uniunii Europene, pentru care notificatorul a
fost desemnat reprezentant unic;
b) noile cunostinte acumulate cu privire la efectele substantei chimice
asupra omului si/sau mediului;
c) noile utilizări ale substantei chimice, despre care notificatorul
este informat;
d) orice modificare a compozitiei substantelor chimice, conform
prevederilor sectiunii B pct. 1.3 din anexele nr. 1, 3 si 4;
e) orice modificare a statutului notificatorului.
(2) Importatorul unei substante chimice fabricate în afara teritoriului
Uniunii Europene, care efectuează importul în baza unei notificări depuse
anterior de către un reprezentant unic, este obligat să furnizeze acestuia date
actualizate privind cantitătile substantei chimice introduse pe piată.
Art. 13. - Pentru substantele chimice notificate noul notificator nu mai
are obligatia să furnizeze datele prevăzute la art. 4 si 6 pentru dosarele
tehnice din anexele nr. 1, 3, 4 si 5, cu exceptia sectiunilor A si B ale
acestora, dacă datele respective au fost depuse cu cel putin 10 ani înainte.
CAPITOLUL V
Renotificarea unei substante chimice
Art. 14. - (1) Pentru o substantă chimică notificată în conformitate cu art. 4 sau art. 6 alin. (1), ANSPCP poate aproba ca, în scopurile mentionate la sectiunea B pct. 3, 4 si 5 din anexele nr. 1 si 3 si la sectiunea B pct. 3 si 4 din anexa nr. 4, noul notificator să facă referire la rezultatele testelor/studiilor prezentate de către notificatorul initial, în măsura în care poate dovedi că substanta chimică renotificată este aceeasi cu cea notificată anterior, inclusiv în privinta gradului de puritate si a naturii impuritătilor. Noul notificator poate face referire la rezultatele testelor/studiilor notificării initiale, pe baza acordului scris al notificatorului initial.
(2) Înainte de a efectua testări pe animale vertebrate în scopul
depunerii unui dosar de notificare în conformitate cu prevederile art. 4 sau
art. 6 alin. (1), noii notificatori cer ANSPCP următoarele informatii:
a) dacă substanta chimică a fost notificată anterior;
b) numele si adresa notificatorului initial.
(3) Cererea prevăzută la alin. (2) este însotită de o declaratie scrisă
care atestă intentia noului notificator de a introduce pe piată substanta
chimică si în ce cantităti.
(4) ANSPCP va furniza noului notificator numele si adresa notificatorului
initial si îl va informa pe acesta din urmă cu privire la solicitarea primită,
în situatia în care:
a) pe baza declaratiei scrise a noului notificator, ANSPCP este convinsă
asupra intentiei acestuia de a introduce pe piată cantitătile de substantă chimică
indicate;
b) substanta chimică a fost notificată anterior; si
c) notificatorul initial nu a solicitat si nu i s-a acordat o exceptare
temporară de la prevederile alin. (1)-(3).
(5) Notificatorul initial si noul notificator vor utiliza în
comun informatiile, astfel încât să fie evitată repetarea testelor pe
animale vertebrate.
(6) Notificatorii aceleiasi substante chimice, care au convenit să
utilizeze în comun informatiile prevăzute în anexele nr. 1, 3 si 4, în
conformitate cu alin. (1)-(5), vor lua măsurile necesare pentru a ajunge la un
acord privind modul de utilizare în comun a informatiilor care rezultă din
testarea pe animale vertebrate prezentate conform prevederilor art. 5 alin.
(1).
(7) În situatia în care notificatorii unei substante chimice nu ajung la
un acord privind utilizarea în comun a informatiilor care rezultă din testarea
pe animale vertebrate, ANSPCP poate elabora reglementări prin care acestia sunt
obligati să utilizeze în comun informatiile respective, în vederea evitării
repetării testelor pe animale vertebrate. În acest scop ANSPCP stabileste atât
procedura de utilizare în comun a informatiilor, cât si procedura privind
exceptarea temporară de la notificare prevăzută la art. 4 lit. f), urmărind
mentinerea unui echilibru între interesele părtilor implicate.
CAPITOLUL VI
Atributiile si răspunderile ANSPCP cu privire la notificare
Art. 15. - ANSPCP este autoritatea competentă pentru evaluarea
conformitătii dosarelor de notificare cu prevederile prezentei hotărâri.
Art. 16. - (1) În scopul evaluării riscului potential al unei s ubstante
ANSPCP poate solicita notificatorului informatii si teste de verificare
suplimentare cu privire la o substantă chimică care a fost notificată sau la
produsii ei de transformare.
(2) În acelasi scop ANSPCP poate solicita la un moment anterior celui prevăzut la art. 5 alin. (1) informatiile prevăzute în anexa nr. 2.
(3) ANSPCP poate preleva probe ale substantelor chimice în scopul
controlului.
(4) ANSPCP poate solicita notificatorului furnizarea mostrelor de
substantă chimică, în cantităti necesare pentru efectuarea testelor de
verificare.
(5) ANSPCP poate stabili măsurile necesare cu privire la aplicarea
prevederilor legale în vigoare pentru utilizarea în sigurantă a substantelor
chimice, până la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(6) În cazul substantelor chimice notificate în conformitate cu art. 4
si art. 6 alin. (1) si (2), ANSPCP efectuează o evaluare a riscurilor pentru om
si mediu. Evaluarea include recomandări cu privire la cele mai adecvate
metode pentru
testarea substantei chimice si, dacă este necesar, cu privire la măsurile care
să reducă riscurile entru om si mediu,
legate de introducerea pe piată a substantei chimice. Evaluarea va fi
actualizată periodic, luându-se în considerare informatiile suplimentare
prevăzute în prezentul articol sau la art. 5 alin. (1), art. 6 alin. (3) si la
art. 12 alin. (1).
(7) În cazul notificării complete, în decurs de 60 de zile de la
primirea dosarului de notificare ANSPCP decide asupra conformitătii dosarului
cu prevederile prezentei hotărâri si informează în scris notificatorul asupra
deciziei sale.
Fiecare dosar de notificare acceptat este înregistrat de ANSPCP cu un
număr oficial, care este comunicat notificatorului în decurs de 60 de zile de
la primirea dosarului de notificare. În cazul în care dosarul nu este acceptat,
în decurs de 60 de zile de la primirea dosarului de notificare ANSPCP îl informează pe notificator cu
privire la informatiile suplimentare pe care acesta trebuie să le furnizeze
pentru ca dosarul să corespundă cerintelor prezentei hotărâri.
(8) În cazul notificării reduse, în decurs de 30 de zile de la primirea
dosarului de notificare ANSPCP decide asupra conformitătii dosarului cu
prevederile prezentei hotărâri.
Fiecare dosar de notificare acceptat este înregistrat de ANSPCP cu un
număr oficial, care este comunicat notificatorului în decurs de 30 de zile de
la primirea dosarului de notificare. În cazul în care dosarul de notificare nu
este acceptat, în decurs de 30 de zile de la primirea dosarului de notificare
ANSPCP îl informează pe notificator cu privire la informatiile pe care acesta
trebuie să le mai furnizeze.
Art. 17. - (1) Informatiile prezentate în conformitate cu art. 5, 6 si
12, pe care notificatorul le apreciază ca fiind confidentiale, în sensul că
divulgarea lor poate prejudicial activitatea industrială sau comercială a
acestuia, vor fi semnalate ANSPCP pe baza unei justificări fundamentat, pentru
a nu fi făcute publice.
(2) Nu au caracter confidential următoarele informatii prezentate la
art. 4, art. 5 alin. (1) si la art. 6 alin. (1), (2) si (3):
a) denumirea comercială a substantei chimice;
b) numele producătorului si al notificatorului;
c) datele fizico-chimice referitoare la substantele chimice, prevăzute
în sectiunea B pct. 3 din anexele nr. 1, 3 si 4;
d) posibilitătile de a face substanta chimică inofensivă;
e) rezultatele sumare ale testelor toxicologice si ecotoxicologice ale
substantei chimice;
f) gradul de puritate al substantei chimice si natura impuritătilor
si/sau aditivilor periculosi, în sensul art. 7 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 200/2000, în cazul în care acest lucru este esential pentru
clasificare si etichetare în scopul includerii substantei chimice în anexa nr.
2 la Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
490/2002;
g) metodele si precautiile prevăzute în sec tiunea B pct. 2.3 din
anexele nr. 1, 3 si 4 si în sectiunea C cap. C.2 pct. 2.3 din anexa nr. 5,
precum si măsurile de urgentă prevăzute în sectiunea B pct. 2.4 si 2.5 din
anexele nr. 1, 3, si 4 si în sectiunea C cap. C.2 pct. 2.4 si 2.5 din anexa nr.
5;
h) informatiile continute în fisa tehnică de securitate a substantei
chimice;
i) metodele de analiză pentru identificarea unei substante chimice
periculoase când aceasta este evacuată în mediu, precum si determinarea
expunerii directe a oamenilor la această substantă chimică, în cazul
substantelor chimice incluse în anexa
nr. 2 la Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
490/2002.
(3) Dacă notificatorul sau producătorul ori importatorul dezvăluie
ulterior informatii apreciate anterior ca fiind confidentiale, acesta va
informa ANSPCP despre aceasta.
(4) ANSPCP poate refuza, pe propria răspundere, încadra rea partială sau
integrală a informatiilor prevăzute la alin. (1) si (2) ca informatii
confidentiale din motive privind securitatea sănătătii si a mediului.
Art. 18. - (1) Substantele chimice cuprinse în Lista europeană a
substantelor chimice notificate - ELINCS se aprobă prin ordin al ministrului
industriei si resurselor, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) Lista privind substantele chimice notificate se actualizează
periodic, în functie de progresul tehnic.
(3) La propunerea ANSPCP, prin ordin al ministrului industriei si
resurselor se va aproba si se va reactualiza tariful aferent notificării.
CAPITOLUL VII
Contraventii si sanctiuni
Art. 19. - (1) Constituie contraventii următoarele fapte si se
sanctionează astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1), cu amendă de la
40.000.000 lei la 60.000.000 lei si retragerea de pe piată a substantei
respective sau a preparatului în care este înglobată aceasta;
b) nerespectarea prevederilor art. 5, 6, 8 si 12, cu amendă de la
10.000.000 lei la 15.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2) si art. 11 alin. (3), cu amendă de la 30.000.000 lei la 45.000.000 lei.
(2) Contraventiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările ulterioare.
Art. 20. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
prevăzute la art. 19 se fac de către personalul anume împuternicit de ANSPCP.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 21. - Anexele nr. 1-5 fac
parte integrantă dinprezenta hotărâre.
Art. 22. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie
2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul sănătătii si familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti, 20
noiembrie 2002.
Nr. 1.300.
ANEXA Nr. 1
ce trebuie incluse în dosarul tehnic aferent notificării complete
SECTIUNEA A
Date privind identitatea producătorului si a notificatorului;
amplasamentul instalatiei de productie
Pentru substantele chimice produse în afara teritoriului Uniunii
Europene si pentru care, în scopul notificării, notificatorul a fost desemnat
ca reprezentant unic al producătorului se vor mentiona identitatea si adresele
importatorilor care vor aduce substanta chimică în România.
SECTIUNEA B
1. Identitatea substantei chimice
1.1. Denumirea
1.1.1. Denumirea în nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Numărul CAS sau denumirea CAS (dacă este posibil)
1.2. Formula moleculară si structurală
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate al substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritătilor, incluzând izomerii si produsele secundare
1.3.3. Continutul procentual al impuritătilor principale
1.3.4. Dacă substanta chimică contine un agent stabilizator sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifică: natura, ordinul de mărime:…. ppm…%
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masă)
1.3.6. Datele cromatografiei de înaltă performantă pentru lichide,
datele cromatografiei pentru gaze
1.4. Metodele de identificare si determinare
O descriere completă a metodelor folosite sau referiri bibliografice.
Pe lângă metodele de identificare si determinare se iau în considerare
si metodele analitice cunoscute de notificator, care permit identificarea
substantei si a produselor de transformare la evacuarea în mediul înconjurător,
precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimică
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie să fie suficiente pentru a permite o evaluare
realistă a efectelor procesului de productie asupra omului si mediului înconjurător.
Nu sunt solicitate detalii precise privind procesul de productie.
2.0.1. Procesări în procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul înconjurător.
2.1. Utilizări propuse
Datele furnizate în această sectiune trebuie să fie suficiente pentru a
permite o evaluare realistă a riscului, la utilizarea substantelor chimice,
pentru om si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizări: descrierea functiei si a efectelor dorite
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic(e) legat(e) de utilizarea
substantei chimice (dacă este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice (dacă este
cunoscut) pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul înconjurător.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimică este introdusă pe piată:
substantă, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice în preparatul sau produsul
introdus pe piată (dacă este cunoscută)
2.1.2. Domeniile de întrebuintare:
a) industrie;
b) fermieri/agricultori si meserii calificate/artizani;
c) folosit de public în general.
2.1.3. Identitatea clientilor substantei chimice (dacă sunt cunoscuti)
2.1.4. Cantitătile si compozitia deseului rezultat la utilizarea
substantei chimice (dacă sunt cunoscute)
2.2. Productia estimată si/sau importurile pentru fiecare întrebuintare
sau domeniu de întrebuintare
2.2.1. Productia totală si/sau importurile exprimate în tone pe an:
a) primul an calendaristic;
b) următorii ani calendaristici.
Pentru substantele chimice produse în afara teritoriului Uniunii
Europene si pentru care, în scopul notificării, notificatorul a fost desemnat
ca reprezentant unic al producătorului, această informatie trebuie dată pentru
fiecare dintre importatorii identificati la sectiunea A.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate în concordantă cu pct.
2.1.1 si 2.1.2, exprimate în procente:
a) primul an calendaristic;
b) următorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si măsuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliză, în cazul
în care întrebuintările presupuse justifică aceasta)
2.3.5. Alte pericole, în special reactiile chimice cu apa
2.3.6. Dacă sunt relevante, datele cu privire la susceptibilitatea
substantei chimice de a exploda când este sub formă de pulbere
2.4. Măsurile de urgentă în cazul împrăstierii accidentale a substantei
chimice
2.5. Măsurile de urgentă în cazul vătămării persoanei (de exemplu,
otrăviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietăti fizico-chimice ale substantei chimice
3.0. Starea substantei la 20şC si 101,3 kPa.
3.1. Punctul de topire
3.2. Punctul de fierbere
3.3. Densitatea relativă
3.4. Presiunea de vapori
3.5. Tensiunea superficială
3.6. Solubilitatea în apă
3.8. Coeficient de repartizare n/octanol/apă
3.9. Punct de aprindere
3.10. Punct de inflamabilitate
3.11. Proprietăti explozive
3.12. Temperatura de autoaprindere
3.13. Proprietăti oxidante
3.15. Granulometrie
Pentru acele substante chimice care sunt introduse pe piată într-o formă
ce poate conduce la cresterea pericolului expunerii prin inhalare trebuie
efectuat un test pentru determinarea distributiei granulometrice a substantei
chimice introduse pe piată.
4. Studii de toxicitate
4.1. Toxicitate acută
Pentru testele prevăzute la pct. 4.1.1, 4.1.2 si 4.1.3 substantele
chimice, altele decât cele gazoase, vor fi administrate pe cel putin două căi,
dintre care una trebuie să fie calea orală. Alegerea celei de-a doua căi va
depinde de natura substantei chimice si de calea adecvată expunerii umane. Gazele
si lichidele volatile ar putea fi administrate prin inhalare.
4.1.1. Administrare orală
4.1.2. Administrare prin inhalare
4.1.3. Administrare cutanată
4.1.5. Iritatia pielii
4.1.6. Iritatia ochilor
4.1.7. Sensibilizarea pielii
4.2. Doze repetate
Calea de administrare trebuie să fie în concordantă cu calea de expunere
umană, cu toxicitatea acută si natura substantei chimice. În absenta
contraindicatiilor se preferă, de obicei, calea orală.
4.2.1. Toxicitate prin doze repetate (28 de zile)
4.3. Alte efecte
4.3.1. Mutagenitate
Substanta va fi examinată prin două teste. Primul va fi un test
bacteriologic (mutatie inversă), cu sau fără activare metabolică. Al doilea va
fi un test nebacteriologic pentru a detecta aberatiile cromozomiale sau
degradarea. În absenta unor contraindicatii acest test va fi efectuat în
conditii normale in vitro, amândouă cu sau fără activare metabolică. În
eventualitatea unui rezultat pozitiv la oricare dintre teste, va fi efectuată
altă testare în concordantă cu strategia descrisă în anexa nr. 3 la Normele
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 200/2000
privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor
chimice periculoase, conform Hotărârii Guvernului nr. 490/2002.
4.3.2. Test de toxicitate a reproducerii (pentru înregistrare)
4.3.3. Evaluarea comportamentului toxicocinetic al substantei chimice în
măsura în care acesta poate fi dedus din setul de bază si alte date relevante
5. Studii ecotoxicologice
5.1. Efecte asupra organismelor
5.1.1. Toxicitate acută pentru pesti
5.1.2. Toxicitate acută pentru Daphnia
5.1.3. Test inhibitor de crestere - pe alge
5.1.6. Inhibare bacteriană.
În acele cazuri în care biodegradarea poate fi afectată de efectul
inhibitor al substantei chimice asupra bacteriilor, se va efectua un test
pentru inhibare bacteriană înainte de testarea biodegradării.
5.2. Degradare:
a) biotică;
b) abiotică.
Dacă substanta chimică nu este usor biodegradabilă, se va lua în
considerare necesitatea efectuării testului de hidroliză în functie de pH.
5.3. Test de ecranare - absorbtie/desorbtie
6. Posibilitatea de a face substanta chimică periculoasă
6.1. Pentru industrie/meserii calificate
6.1.1. Posibilitatea reciclării
6.1.2. Posibilitatea de neutralizare a efectelor nefavorabile
6.1.3. Posibilitatea de distrugere:
a) evacuare controlată;
b) incinerare;
c) statie de epurare a apei;
d) altele.
6.2. Pentru publicul larg
6.2.1. Posibilitatea reciclării
6.2.2. Posibilitatea de neutralizare a efectelor nefavorabile
6.2.3. Posibilitatea de distrugere:
a) evacuare controlată;
b) incinerare;
c) statie de epurare a apei;
d) altele.
SECTIUNEA C
Mentiuni speciale
1. În cazul în care furnizarea unor date dintre cele prevăzute la
sectiunile A si B nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau nu este
necesară din punct de vedere stiintific, notificatorul întocmeste o justificare
fundamentată în acest sens, pe care o supune spre aprobare ANSPCP.
2. Documentul justificativ mentionat la alin. 1. se transmite ANSPCP o
dată cu datele care constituie dosarul tehnic.
3. Notificatorul va mentiona totodată numele laboratoarelor responsabile
cu efectuarea studiilor.
ANEXA Nr. 2
TESTE SI STUDII SUPLIMENTARE
ce trebuie incluse în dosarul tehnic aferent notificării complete
SECTIUNEA 1
I. Studii fizico-chimice
Studii complementare asupra proprietătilor fizico-chimice în functie de rezultatele studiilor prevăzute în anexele nr. 1, 3, 4 si 5. Asemenea studii pot cuprinde, de exemplu, dezvoltarea metodelor analitice care să permită urmărirea si identificarea unei substante sau a produsilor săi de transformare si studii privind produsele de descompunere termică.
II. Studii toxicologice
1. Studii de fertilitate
(o specie, o generatie, masculi si femele, calea de administrare cea mai
adecvată)
În cazul unor rezultate echivoce la prima generatie, este necesar
studiul la cea de-a doua generatie.
În functie de planificarea dozelor, este posibil ca în cursul unui
studiu de fertilitate să se obtină informatii privind teratogeneza. O indicatie
pozitivă trebuie sustinută de un studiu formal de teratogeneză.
2. Studiu de teratogeneză (o specie, calea de administrare cea mai indicată)
Studiul de teratogeneză este necesar dacă teratogeneza n-a fost
analizată sau evaluată în studiul de fertilitate.
3. Studiu de toxicitate subcronică si/sau cronică, inclusive studii
speciale (o specie, masculi si femele, calea de administrare cea mai adecvată),
este cerut dacă rezultatele studiului în doze repetate, prevăzut în anexele nr.
1, 3, 4 si 5, sau alte informatii relevante indică necesitatea unei
investigatii suplimentare. Efectele care indică necesitatea unui studiu de
toxicitate subcronică si/sau cronică:
a) leziuni grave sau ireversibile;
b) un nivel foarte scăzut sau absenta nivelului “fără efect”;
c) o relatie clară în structura chimică între substanta studiată si alte
substante existente, care s-au dovedit periculoase.
4. Studii suplimentare de mutageneză si/sau studii de depistare a
cancerogenezei, asa cum sunt indicate în metodele de testare din anexa nr. 3 la
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase.
În cazul în care două teste ale setului de bază sunt negative, se vor
realiza teste suplimentare, conform proprietătilor specifice si utilizărilor
substantei.
În cazul în care un test sau cele două teste din setul de bază sunt
pozitive, un studiu suplimentar trebuie să includă aceeasi finalitate sau
finalităti diferite cu alte metode de testare in vitro.
5. Informatii toxicocinetice de bază
III. Studii de ecotoxicitate
1. Studiu de toxicitate prelungită pe Daphnia magna (21 de zile)
2. Studiu pe plante superioare
3. Studiu pe viermi de păsune
4. Studiu de toxicitate la pesti
5. Studiu pentru acumulare într-o specie: o specie, de preferintă peste
6. Studiu suplimentar de degradare, dacă n-a fost demonstrată o
degradare suficientă în cadrul testelor prevăzute în anexele nr. 1, 3, 4 si 5
7. Studii suplimentare de absorbtie/desorbtie, în functie de rezultatul
investigatiilor prevăzute în anexele nr. 1, 3, 4 si 5.
SECTIUNEA 2
I. Studii toxicologice
Dacă nu există dovezi contrare pe motive întemeiate, programul de
testare trebuie să acopere următoarele aspecte:
1. studiu de toxicitate cronică;
2. studiu de carcinogeneză;
3. studiu de fertilitate (de exemplu, studiu pentru trei generatii),
numai dacă s-a stabilit un efect asupra fertilitătii la sectiunea 1;
4. studiu de toxicitate asupra efectelor dezvoltate perinatal si
postnatal;
5. studii de teratogeneză (specii nefolosite la testul prevăzut la
sectiunea 1);
6. studii suplimentare de toxicocinetică care cuprind biotransformarea,
farmacocinetica;
7. teste suplimentare pentru investigarea toxicitătii asupra organelor
sau sistemelor.
II. Studii ecotoxicologice
1. Teste suplimentare pentru acumulare, degradare, mobilitate si
absorbtie/desorbtie
2. Studii complementare de toxicitate la pesti
3. Studii de toxicitate la păsări
4. Studii complementare de toxicitate la alte organisme.
Mentiuni speciale
1. În cazul în care furnizarea unor date din cele prevăzute la
sectiunile I si II nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau nu este
necesară din punct de vedere stiintific, notificatorul întocmeste o justificare
fundamentată în acest sens, pe care o supune spre aprobare ANSPCP.
2. Documentul justificativ mentionat la alin. 1 se transmite ANSPCP o
dată cu datele care constituie dosarul tehnic.
3. Notificatorul va mentiona totodată numele laboratoarelor responsabile
cu efectuarea studiilor.
ANEXA Nr. 3
DATELE
ce trebuie incluse în dosarul tehnic aferent notificării reduse,
anterior momentului când cantitatea de substantă chimică introdusă pe piată
atinge 100 kg/an/producător sau 500 kg/producător
SECTIUNEA A
Date privind identitatea producătorului si a notificatorului; amplasamentul instalatiei de productie
Pentru substantele chimice produse în afara teritoriului Uniunii
Europene si pentru care, în scopul notificării, notificatorul a fost desemnat
ca reprezentant unic al producătorului se vor mentiona identitatea si adresele importatorilor
care vor aduce substanta chimică în România.
SECTIUNEA B
1. Identitatea substantei chimice
1.1. Denumirea
1.1.1. Denumirea în nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Număr CAS sau denumire CAS (dacă este posibil)
1.2. Formula moleculară si structurală
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate al substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritătilor, incluzând izomerii si produsele secundare
1.3.3. Continutul procentual al impuritătilor principale
1.3.4. Dacă substanta chimică contine un agent stabilizator sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifică: natura, ordinul de mărime: ppm .%
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masă)
1.3.6. Datele cromatografiei de înaltă performantă pentru lichide,
datele cromatografiei pentru gaze
1.4. Metode de identificare si determinare
O descriere completă a metodelor folosite sau referiri Bibliografice
Pe lângă metodele de identificare si determinare se iau în considerare
si metodele analitice cunoscute de notificator, care permit identificarea
substantei si a produselor de transformare la evacuarea în mediul înconjurător,
precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimică:
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie să fie suficiente pentru a permite o evaluare
realistă a efectelor procesului de productieasupra
omului si mediului înconjurător. Nu sunt solicitate detalii precise privind
procesul de productie.
2.0.1. Procesări în procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul înconjurător.
2.1. Utilizări propuse
Datele furnizate în această sectiune trebuie să fie suficiente pentru a
permite o evaluare realistă a riscului, la utilizarea substantelor, pentru om
si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizări: descrierea functiei si a efectelor dorite.
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic(e) legat(e) de utilizarea
substantei (dacă este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice
(dacă este cunoscut) pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul înconjurător.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimică este introdusă pe piată:
substantă, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice în preparatul sau produsul
introdus pe piată (dacă este cunoscută)
2.1.2. Domeniile de întrebuintare:
a) industrie;
b) fermieri/agricultori si meserii calificate/artizani;
c) folosit de public în general.
2.1.3. Identitatea utilizatorilor substantei chimice (dacă sunt
cunoscuti)
2.2. Productia estimată si/sau importurile pentru fiecare întrebuintare
sau domeniu de întrebuintare
2.2.1. Productia totală si/sau importurile exprimate în tone pe an:
a) primul an calendaristic;
b) următorii ani calendaristici.
Pentru substantele chimice produse în afara teritoriului Uniunii
Europene si pentru care, în vederea notificării, notificatorul a fost desemnat
ca reprezentant unic al producătorului, această informatie trebuie dată pentru
fiecare dintre importatorii identificati la sectiunea A.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate în concordantă cu
prevederile pct. 2.1.1 si 2.1.2., exprimate în procente:
a) primul an calendaristic;
b) următorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si măsuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliză, în cazul
în care întrebuintările presupuse justifică aceasta)
2.3.5. Alte pericole, în special reactiile chimice cu apă
2.4. Măsurile de urgentă în cazul împrăstierii accidentale a substantei
2.5. Măsurile de urgentă în cazul vătămării persoanei (de exemplu,
otrăviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietătile fizico-chimice ale substantei chimice 3.0. Starea
substantei la 20şC si 101,3 kPa
3.1. Punctul de topire
3.2. Punctul de fierbere
3.6. Solubilitatea în apă
3.8. Coeficient de repartizare n/octanol/apă
3.9. Punct de aprindere
3.10. Punct de inflamabilitate
4. Studii de toxicitate
4.1. Toxicitatea acută
Pentru testele mentionate la pct. 4.1.1 si 4.1.2 este suficientă o cale
de administrare. Substantele, altele decât cele gazoase, vor fi testate prin
administrare orală. Gazele vor fi testate prin inhalare.
4.1.1. Administrare orală
4.1.2. Administrare prin inhalare
4.1.5. Iritatia pielii
4.1.6. Iritatia ochilor
4.1.7. Sensibilizarea pielii
4.3. Alte efecte
4.3.1. Mutagenitate
Substanta va fi examinată într-un test bacteriologic (mutatie
reversibilă) cu sau fără activare metabolică.
5. Studii ecotoxicologice
5.2. Degradare:
- biotică.
SECTIUNEA C
Mentiuni speciale
(1) În cazul în care furnizarea unor date din cele prevăzute la
sectiunile A si B nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau nu este necesară din punct de vedere stiintific,
notificatorul întocmeste o justificare fundamentală în acest sens, pe care o
supune spre aprobare ANSPCP.
(2) Documentul justificativ mentionat la alin. (1) se transmite ANSPCP o
dată cu datele care constituie dosarul tehnic.
(3) Notificatorul va mentiona totodată numele laboratoarelor
responsabile cu efectuarea studiilor.
(4) În plus fată de datele mentionate la alin. (1) si (3), dacă
consideră necesar pentru evaluarea riscului, ANSPCP poate solicita
notificatorului să furnizeze următoarele date suplimentare:
a) presiunea de vapori;
b) testul de toxicitate acută la Daphnia.
ANEXA Nr. 4
DATELE
ce trebuie incluse în dosarul tehnic aferent notificării reduse, pentru
cazurile în care cantitatea de substantă chimică introdusă pe piată se situează
sub 100 kg/an/producător
SECTIUNEA A
Date privind identitatea producătorului si a notificatorului; amplasamentul
instalatiei de productie
Pentru substantele chimice produse în afara teritoriului Uniunii
Europene si pentru care, în scopul notificării, notificatorul a fost desemnat
ca reprezentant unic al producătorului se vor mentiona identitatea si adresele importatorilor
care vor aduce substanta chimică în România.
SECTIUNEA B
1. Identitatea substantei chimice
1.1.1. Denumirea în nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Număr CAS sau denumire CAS (dacă este posibil)
1.2. Formula moleculară si structurală
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate al substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritătilor, incluzând izomerii si produsele secundare
1.3.3. Continutul procentual al impuritătilor principale
1.3.4. Dacă substanta chimică contine un agent stabilizator sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifică: natura, ordinul de mărime: … ppm .. %
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masă)
1.3.6. Datele cromatografiei de înaltă performantă pentru lichide,
datele cromatografiei pentru gaze
1.4. Metode de identificare si determinare
O descriere completă a metodelor folosite sau referiri bibliografice
Pe lângă metodele de identificare si determinare se iau în considerare
si metodele analitice cunoscute de notificator, care permit identificarea
substantei chimice si a produselor de transformare la evacuarea în mediul
înconjurător, precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimică:
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie să fie suficiente pentru a permite o evaluare
realistă a efectelor procesului de productie asupra omului si mediului
înconjurător. Nu sunt solicitate detalii precise privind procesul de productie.
2.0.1. Procesări în procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul înconjurător.
2.1. Utilizări propuse
Datele furnizate în această sectiune trebuie să fie suficiente pentru a permite
o evaluare realistă a riscului, la utilizarea substantelor, pentru om si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizări: descrierea functiei si a efectelor dorite
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic(e) legat(e) de utilizarea
substantei (dacă este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice (dacă este
cunoscut) pentru:
a) mediul de lucru;
b) mediul înconjurător.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimică este introdusă pe piată:
substantă, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice în preparatul sau produsul
introdus pe piată (dacă este cunoscută)
2.1.2. Domeniile de întrebuintare:
a) industrie;
b) fermieri/agricultori si meserii calificate/artizani;
c) folosit de public în general.
2.1.3. Identitatea utilizatorilor substantei chimice (dacă sunt
cunoscuti)
2.2. Productia estimată si/sau importurile pentru fiecare întrebuintare
sau domeniu de întrebuintare
2.2.1. Productia totală si/sau importurile exprimate în tone pe an:
a) primul an calendaristic;
b) următorii ani calendaristici.
Pentru substantele chimice produse în afara teritoriului Uniunii
Europene si pentru care, în vederea notificării, notificatorul a fost desemnat
ca reprezentant unic al producătorului, această informatie trebuie dată pentru
fiecare dintre importatorii identificati la sectiunea A.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate în concordantă cu
prevederile pct. 2.1.1 si 2.1.2, exprimate în procente:
a) primul an calendaristic;
b) următorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si măsuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliză, în cazul
în care întrebuintările presupuse justifică aceasta)
2.3.5. Alte pericole, în special reactiile chimice cu apă
2.4. Măsurile de urgentă în cazul împrăstierii accidentale a substantei
2.5. Măsurile de urgentă în cazul vătămării persoanei (de exemplu,
otrăviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietătile fizico-chimice ale substantei chimice
3.0. Starea substantei la 20şC si 101,3 kPa
3.9. Punct de aprindere
3.10. Punct de inflamabilitate
4. Studii de toxicitate
4.1. Toxicitatea acută
O cale de administrare este suficientă. Substantele, altele decât
gazele, vor fi testate prin administrare orală.
Gazele vor fi testate prin inhalare.
4.1.1. Administrare orală
4.1.2. Administrare prin inhalare.
SECTIUNEA C
Mentiuni speciale
(1) În cazul în care furnizarea unor date dintre cele prevăzute la
sectiunile A si B nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau nu este
necesară din punct de vedere stiintific, notificatorul întocmeste o justificare
fundamentată în acest sens, pe care o supune spre aprobare ANSPCP.
(2) Documentul justificativ mentionat la alin. (1) se transmite ANSPCP o
dată cu datele care constituie dosarul tehnic.
(3) Notificatorul va mentiona totodată numele laboratoarelor
responsabile cu efectuarea studiilor.
ANEXA Nr. 5
PREVEDERI SPECIFICE
referitoare la dosarul tehnic privind notificarea pentru polimeri
SECTIUNEA A
Terminologia utilizată:
- homopolimer este un polimer care contine un singur tip de
unitate monomerică;
- copolimer este un polimer care contine mai multe tipuri de
unităti monomerice;
- polimer pentru care este acceptabil un pachet redus de teste,
respectiv polimer PRT, este un polimer care satisface criteriile
stipulate în C.2;
- familie de polimeri este un grup de polimeri (homopolimeri sau
copolimeri) cu număr de masă moleculară medie diferit sau compozitii diferite
rezultând din proportiile diferite ale unitătilor monomerice. Diferenta dintre
numerele de masă moleculară medie sau dintre compozitii este determinată nu de
fluctuatiile legate de procese nedorite, ci de modificările intentionate ale
conditiilor de proces, procesul în sine rămânând acelasi;
- M0 este numărul de masă moleculară medie;
- M este masa moleculară.
SECTIUNEA B
Modul de abordare a unei familii de polimeri
Gruparea polimerilor în familii are scopul de a evita testările
nenecesare. Conceptul constă din testarea membrilor reprezentativi ai unei
familii cu:
- M0
variabil
pentru homopolimeri; sau
- compozitie variabilă cu M0 aproximativ constant pentru copolimeri; sau
- pentru M0 >
1.000, M0
variabil,
cu compozitia constantă pentru copolimeri.
În anumite cazuri, când există diferente în ceea ce priveste efectele
observate la membrii reprezentativi ai familiei, în functie de domeniul M0 sau de domeniul
compozitiei, pot fi necesare testări suplimentare ale altor membri
reprezentativi.
SECTIUNEA C
Date necesare pentru dosarul tehnic prevăzut în art. 9 din hotărâre:
(1) În cazul în care furnizarea unor date nu este posibilă din punct de
vedere tehnic sau nu este necesară din punct de vedere stiintific,
notificatorul întocmeste o justificare fundamentată în acest sens, pe care o
supune spre aprobare ANSPCP.
(2) Documentul justificativ mentionat la alin. (1) se transmite ANSPCP o
dată cu datele care constituie dosarul tehnic.
(3) Notificatorul va mentiona totodată numele laboratoarelor
responsabile cu efectuarea studiilor.
Pentru evaluarea proprietătilor polimerului pot fi luate în considerare
datele disponibile adecvate privind proprietătile monomerului/monomerilor.
Fără a aduce prejudicii prevederilor art. 11 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 200/2000, testele trebuie efectuate conform metodelor
reglementate.
C.1. Polimeri cu pachet de teste standard
C.1.1. Polimeri introdusi pe piată în cantităti mai mari sau egale cu 1
t/an sau în cantităti totale mai mari sau egale cu 5 t
În plus fată de datele si testele mentionate în art. 4 din hotărâre,
stipulate în anexa nr. 1, sunt necesare următoarele date specifice polimerilor:
1. Identitatea substantei chimice
1.2.1. Numărul de masă moleculară medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Identitatea si concentratia monomerilor de pornire si ale
substantelor de initiere ce vor fi legate în structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
2. Date privind substanta chimică
2.1.1. 5. Declaratia însotită de informatiile relevante privind
caracterul degradabil al polimerului, manifestat în mediu
3. Proprietătile fizico-chimice ale substantei chimice
3.6.1. Extractibilitatea în apă
Fără a aduce prejudicii art. 16 alin. (1) si (2) din hotărâre, în
anumite cazuri pot fi necesare teste suplimentare, cum ar fi:
- stabilitatea la lumină dacă polimerul nu este stabilizat în mod
specific fată de lumină;
- extractibilitatea pe termen lung (testul de extragere prin dizolvare
cu sodă caustică); în functie de rezultatele acestui test pot fi solicitate
testări corespunzătoare ale liceatului, de la caz la caz.
C.1.2. Polimeri introdusi pe piată în cantităti mai mici de 1 t/an sau
în cantităti totale mai mici de 5 t, dar mai mari sau egale cu 100 kg/an, sau
în cantităti totale mai mari sau egale cu 500 kg
În plus fată de datele si testele mentionate în art. 6 alin. (1) din
hotărâre, stipulate în anexa nr. 3, sunt necesare următoarele informatii
specifice polimerului:
1. Identitatea substantei chimice
1.2.1. Numărul de masă moleculară medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Identitatea si concentratia monomerilor de pornire si ale substantelor
de initiere ce vor fi legate în structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
2. Date privind substanta chimică
2.1.1.5. Declaratia însotită de informatiile relevante privind
caracterul degradabil al polimerului, manifestat în mediu
3. Proprietătile fizico-chimice ale substantei chimice
3.6.1. Extractibilitatea în apă
C.1.3. Polimeri introdusi pe piată în cantităti mai mici de 100 kg/an
sau în cantităti totale mai mici de 500 kg
În plus fată de informatiile si testele mentionate în art. 6 alin. (2)
din hotărâre, stipulate în anexa nr. 4, sunt necesare următoarele informatii
specifice polimerului:
1. Identitatea substantei chimice
1.2.1. Numărul de masă moleculară medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Identitatea si
concentratia monomerilor de pornire si ale substantelor de initiere ce vor fi
legate în structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
2. Date privind substanta chimică
2.1.1.5. Declaratia însotită de informatiile relevante privind
caracterul degradabil al polimerului, manifestat în mediu
C.2. Polimeri pentru care este acceptabil un pachet redus de teste
În anumite conditii pachetul de teste de bază pentru polimeri poate fi
redus.
Substantele chimice cu numărul de masă moleculară medie mare, un
continut scăzut de specii cu masă moleculară mică si
solubilitate/extractibilitate redusă vor fi considerate ca nonbiodisponibile.
Prin urmare, pentru a stabili polimerii pentru care este acceptabil un pachet
redus de teste se vor utiliza criteriile de mai jos.
Pentru polimerii care nu sunt usor degradabili, introdusi pe piată în
cantităti mai mari sau egale cu 1 t/an sau în cantităti totale mai mari sau
egale cu 5 t, următoarele criterii definesc acei polimeri pentru care este
acceptabil un pachet redus de teste:
I. Numărul de masă moleculară medie mare (M0)*).
II. Extractibilitatea în apă (3.6.1):
< 10 mg/l, excluzând orice contributie a aditivilor si impuritătilor.
III. Un procent mai mic de 1% cu M < 1.000; procentul se referă numai
la molecule (componente) derivate direct din monomeri, inclusiv monomerii,
excluzând alte componente cum ar fi aditivii sau impuritătile.
Dacă toate criteriile sunt îndeplinite, polimerul este considerat ca
unul pentru care este acceptabil un pachet redus de teste.
În cazul polimerilor care nu sunt usor degradabili, plasati pe piată în
cantităti mai mici de 1 t/an sau în cantităti totale mai mici de 5 t, pentru ca
acestia să fie considerati polimeri pentru care este acceptabil un pachet redus
de teste, este suficient să îndeplinească criteriile I si II.
Dacă nu este posibil să se dovedească respectarea criteriilor cu testele
legal recunoscute, solicitantul n notificării trebuie să demonstreze
respectarea criteriilor prin alte mijloace.
În anumite circumstante pot fi solicitate teste toxicologice si
ecotoxicologice.
C.2.1. Polimeri introdusi pe piată în cantităti mai mari sau egale cu 1
t/an sau în cantităti totale mai mari sau egale cu 5 t
0. Date privind identitatea fabricantului si a notificatorului;
amplasamentul instalatiei de productie
Pentru substantele fabricate în afara teritoriului Uniunii Europene si
pentru care, în scopul notificării, notificatorul a fost desemnat ca reprezentant
unic al producătorului se vor mentiona identitatea si adresele importatorilor
care vor aduce substanta chimică în România.
1. Identitatea substantei chimice
1.1. Denumirea
1.1.1. Denumirea în nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Număr CAS sau denumire CAS (dacă este posibil)
1.2. Formula moleculară si structurală
1.2.1. Numărul de masă moleculară medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Indentitatea si concentratia monomerilor de pornire si ale
substantelor de initiere ce vor fi legate în structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate a substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritătilor, incluzând izomerii si produsele secundare
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3. Continutul procentual al impuritătilor principale
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
1.3.4. Dacă substanta chimică contine un agent stabilizator sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifică: natura, ordinul de mărime: … ppm…%.
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masă)
1.3.6.1. Date cromatografice
1.4. Metode de identificare si determinare
O descriere completă a metodelor folosite sau referiri bibliografice.
Pe lângă metodele de identificare si determinare se iau în considerare
si metodele analitice cunoscute de notificator, care permit identificarea
substantei chimice si a produselor de transformare la evacuarea în mediul
înconjurător, precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimică:
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie să fie suficiente pentru a permite o evaluare
realistă a efectelor procesului de productie
asupra omului si mediului înconjurător. Nu sunt solicitate detalii
precise privind procesul de productie.
2.0.1. Procesări în procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
- mediul de lucru;
- mediul înconjurător.
2.1. Utilizări propuse
Datele furnizate în această sectiune trebuie să fie suficiente pentru a
permite o evaluare realistă a riscului, la utilizarea substantelor chimice,
pentru om si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizări: descrierea functiei si a efectelor dorite
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic/tehnologice legat/legate de
utilizarea substantei chimice (dacă este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice (dacă este
cunoscut) pentru:
- mediul de lucru;
- mediul înconjurător.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimică este introdusă pe piată:
substantă, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice în preparatul sau produsul
introdus pe piată (dacă este cunoscută)
2.1.2. Domeniile de întrebuintare:
- industrie;
- fermieri si meserii calificate/artizani;
- folosit de public în general.
2.1.3. Identitatea utilizatorilor substantei chimice (dacă sunt
cunoscuti)
2.1.4. Cantitătile si compozitia deseului rezultat la utilizarea
substantei chimice (dacă sunt cunoscute)
2.2. Productia estimată si/sau importurile pentru fiecare întrebuintare
sau domeniu de întrebuintare
2.2.1. Productia totală si/sau importurile exprimate în tone pe an:
- primul an calendaristic;
- următorii ani calendaristici.
*) Autoritătile care
primesc declaratiile vor decide pe răspundere proprie dacă un polimer satisface
sau nu criteriul.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate în concordantă cu pct.
2.1.1 si 2.1.2, exprimate în procente:
- primul an calendaristic;
- următorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si măsuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliză, în cazul
în care întrebuintările presupuse justifică aceasta)
2.3.5. Alte pericole, în special reactiile chimice cu apa
2.3.6. Dacă sunt relevante, datele cu privire la susceptibilitatea
substantei chimice de a exploda când este sub formă de pulbere
2.4. Măsurile de urgentă în cazul împrăstierii accidentale a substantei
chimice
2.5. Măsurile de urgentă în cazul vătămării persoanei (de exemplu,
otrăviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietăti fizico-chimice ale substantei chimice
3.0. Starea substantei chimice la 20şC si 101,3 kPa.
3.1. Punctul de topire
3.3. Densitatea relativă
3.6.1. Extractibilitatea în apă
3.10. Punct de inflamabilitate
3.11. Proprietăti explozive
3.12. Temperatura de autoaprindere
3.15. Granulometrie
Pentru acele substante chimice care pot fi introduse pe piată într-o
formă ce poate conduce la cresterea pericolului expunerii prin inhalare,
trebuie efectuat un test pentru determinarea distributiei granulometrice a
substantei chimice introduse pe piată.
3.16. Stabilitatea termică
3.17. Extractibilitatea cu:
- apă la pH 2 si 9 la 37şC;
- ciclohexan.
4. Studii de toxicitate
ANSPCP, pe baza: prezentei grupelor reactive, a caracteristicilor
structurale/fizice, a cunostintelor privind proprietătile componentelor
polimerului cu masă moleculară mică sau privind potentialul de risc, poate
solicita efectuarea anumitor teste fără a întârzia acceptarea notificării. În particular,
pot fi solicitate teste pentru toxicitatea prin inhalare (de exemplu, cele
prevăzute la pct. 4.1.2 sau 4.2.1), dacă este considerată posibilă expunerea
prin inhalare.
5. Studii ecotoxicologice
ANSPCP, pe baza: prezentei grupelor reactive, a caracteristicilor
structurale/fizice, a cunostintelor privind proprietătile componentelor
polimerului cu masă moleculară mică sau privind potentialul de risc, poate
solicita efectuarea anumitor teste fără a întârzia acceptarea notificării. În particular,
pot fi solicitate următoarele teste suplimentare:
- stabilitatea la lumină, dacă polimerul nu este stabilizat fată de
lumină;
- extractibilitatea pe termen lung (testul de lixiviere).
În functie de rezultatele acestui test, poate fi solicitată, de la caz
la caz, orice testare adecvată a lixivierii.
6. Posibilitatea de a face substanta chimică nepericuloasă 6.1. Pentru
industrie/meserii calificate
6.1.1. Posibilitatea reciclării
6.1.2. Posibilitatea de neutralizare a efectelor nefavorabile
6.1.3. Posibilitatea de distrugere:
- evacuare controlată;
- incinerare;
- statie de epurare a apei;
- altele.
6.2. Pentru publicul larg
6.2.1. Posibilitatea reciclării
6.2.2. Posibilitatea de neutralizare a efectelor nefavorabile
6.2.3. Posibilitatea de distrugere:
- evacuare controlată;
- incinerare;
- statie de epurare a apei;
- altele.
C.2.2. Polimeri introdusi pe piată în cantităti mai mici de 1 t/an sau
în cantităti totale mai mici de 5 t
0. Date privind identitatea fabricantului si a notificatorului;
amplasamentul instalatiei de productie
Pentru substantele fabricate în afara teritoriului Uniunii Europene si
pentru care, în scopul notificării, notificatorul a fost desemnat ca
reprezentant unic al producătorului se vor mentiona identitatea si adresele
importatorilor care vor aduce substanta chimică în România.
1. Identitatea substantei chimice
1.1. Denumirea
1.1.1. Denumirea în nomenclatura IUPAC
1.1.2. Alte denumiri: denumiri uzuale, denumiri comerciale, denumiri
prescurtate
1.1.3. Număr CAS sau denumire CAS (dacă este posibil)
1.2. Formula moleculară si structurală
1.2.1. Numărul de masă moleculară medie
1.2.2. Distributia maselor moleculare (MWD)
1.2.3. Identitatea si concentratia monomerilor de pornire si ale
substantelor de initiere ce vor fi legate în structura polimerului
1.2.4. Indicarea grupelor functionale finale si identitatea si frecventa
grupelor functionale reactive
1.3. Compozitia substantei chimice
1.3.1. Gradul de puritate a substantei chimice (%)
1.3.2. Natura impuritătilor, incluzând izomerii si produsele secundare
1.3.2.1. Identitatea monomerilor care nu au reactionat
1.3.3. Continutul procentual al impuritătilor principale
1.3.3.1. Procentul de monomeri care nu au reactionat
1.3.4. Dacă substanta chimică contine un agent stabilizat or sau un
inhibitor ori alti aditivi, se specifică: natura, ordinul de mărime:... ppm...%
1.3.5. Date spectrale (UV, IR, RMN ori spectrul de masă)
1.3.7.1. Datele cromatografice
1.4. Metode de identificare si determinare
O descriere completă a metodelor folosite sau referiri bibliografice
Pe lângă metodele de identificare si determinare se iau în considerare
si metodele analitice cunoscute de solicitantul notificării, care permit
identificarea substantei chimice si a produselor de transformare la evacuarea
în mediul înconjurător, precum si determinarea efectelor asupra oamenilor.
2. Date privind substanta chimică:
2.0. Productia
Datele furnizate trebuie să fie suficiente pentru a permite o evaluare
realistă a efectelor procesului de productie asupra omului si mediului
înconjurător. Nu sunt solicitate detalii precise privind procesul de productie.
2.0.1. Procesări în procesul de productie
2.0.2. Evaluarea influentei procesului tehnologic pentru:
- mediul de lucru;
- mediul înconjurător.
2.1. Utilizări propuse
Datele furnizate în această sectiune trebuie să fie suficiente pentru a
permite o evaluare realistă a riscului, la utilizarea substantelor chimice,
pentru om si mediu.
2.1.1. Tipurile de utilizări: descrierea functiei si a efectelor dorite
2.1.1.1. Procesul/procesele tehnologic/tehnologice legat/legate de
utilizarea substantei chimice (dacă este/sunt cunoscute)
2.1.1.2. Evaluarea riscului la utilizarea substantei chimice (dacă este
cunoscut) pentru:
- mediul de lucru;
- mediul înconjurător.
2.1.1.3. Forma sub care substanta chimică este introdusă pe piată:
substantă, preparat, produs
2.1.1.4. Concentratia substantei chimice în preparatul sau produsul
introdus pe piată (dacă este cunoscută)
2.1.2. Domeniile de întrebuintare:
- industrie;
- fermieri si meserii calificate/artizani;
- folosit de public în general.
2.1.3. Identitatea utilizatorilor substantei chimice (dacă sunt
cunoscuti)
2.1.4. Cantitătile si compozitia deseului rezultat la utilizarea
substantei chimice (dacă sunt cunoscute)
2.2. Productia estimată si/sau importurile pentru fiecare întrebuintare
sau domeniu de întrebuintare
2.2.1. Productia totală si/sau importurile, exprimate în tone pe an:
- primul an calendaristic;
- următorii ani calendaristici.
2.2.2. Productia si/sau importurile, defalcate în concordantă cu pct.
2.1.2, exprimate în procente:
- primul an calendaristic;
- următorii ani calendaristici.
2.3. Metode recomandate si măsuri de precautie cu privire la:
2.3.1. Manipulare
2.3.2. Depozitare
2.3.3. Transport
2.3.4. Incendiu (natura gazelor de combustie sau de piroliză, în cazul
în care întrebuintările presupuse justifică aceasta)
2.3.5. Alte pericole, în special reactiile chimice cu apa
2.3.6. Dacă sunt relevante,
datele cu privire la susceptibilitatea substantei chimice de a exploda când
este sub formă de pulbere
2.4. Măsurile de urgentă în cazul împrăstierii accidentale a substantei
chimice
2.5. Măsurile de urgentă în cazul vătămării persoanei (de exemplu,
otrăviri)
2.6. Ambalare
3. Proprietăti fizico-chimice ale substantei chimice 3.0. Starea
substantei chimice la 20şC si 101,3 kPa.
3.1. Punctul de topire
3.6.1. Extractibilitatea în apă
3.10. Punct de inflamabilitate.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului pe
anul 2002
pentru
sustinerea sistemului de protectie a copilului
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 20 din Legea nr. 72/1996
privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art. 21 lit. a)
din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate din impozitul pe
venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2002 cu suma de 181.822.691
mii lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului prevăzut în
bugetul de stat pe anul 2002, pentru judetele prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre si alocarea acesteia consiliilor
judetene din unitătile administrativ-teritoriale respective.
(2) Sumele alocate potrivit alin. (1) vor fi folosite exclusiv pentru
efectuarea de cheltuieli materiale si de personal în vederea sustinerii
sistemului de protectie a copilului.
Art. 2. - Utilizarea sumelor alocate potrivit art. 1 se face de către
ordonatorul principal de credite potrivit dispozitiilor legale.
Art. 3. - Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă
modificările corespunzătoare în volumul si în structura bugetului de stat pe
anul 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti, 6
decembrie 2002.
Nr. 1.369.
JUDETELE
cărora li se alocă sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului pe anul 2002
pentru sustinerea sistemului de protectie a copilului
Nr. crt. |
Judetul |
Suma alocată - lei - |
1. |
Brasov |
6.600.000.000 |
2. |
Arad |
12.250.000.000 |
3. |
Dâmbovita |
3.500.000.000 |
4. |
Timis |
8.000.000.000 |
5. |
Mehedinti |
2.000.000.000 |
6. |
Harghita |
10.000.000.000 |
7. |
Brăila |
3.500.000.000 |
8. |
Buzău |
5.000.000.000 |
9. |
Bacău |
18.000.000.000 |
10. |
Ialomita |
3.000.000.000 |
11. |
Olt |
15.000.000.000 |
12. |
Galati |
4.470.000.000 |
13. |
Teleorman |
3.000.000.000 |
14. |
Tulcea |
2.400.000.000 |
15. |
Vâlcea |
8.602.691.000 |
16. |
Iasi |
32.000.000.000 |
17. |
Vaslui |
7.000.000.000 |
18. |
Botosani |
2.500.000.000 |
19. |
Vrancea |
3.000.000.000 |
20. |
Caras-Severin |
4.500.000.000 |
21. |
Gorj |
4.000.000.000 |
22. |
Călărasi |
1.500.000.000 |
23. |
Suceava |
12.000.000.000 |
24. |
Giurgiu |
10.000.000.000 |
TOTAL: |
181.822.691.000 |