MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
XIV - Nr. 901 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 12 decembrie 2002
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
645. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării
1.007. - Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării
646. - Lege privind sprijinul acordat de stat tinerilor din
mediul rural
1.008. - Decret pentru promulgarea Legii privind sprijinul
acordat de stat tinerilor din mediul rural
648. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 64/2002 pentru completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 58/2001 privind organizarea si finantarea rezidentiatului, stagiaturii si
activitătii de cercetare medicală în sectorul sanitar
1.010. - Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2002 pentru completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 58/2001 privind organizarea si finantarea
rezidentiatului, stagiaturii si activitătii de cercetare medicală în sectorul
sanitar
649. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 109/2002 privind completarea alin. (1) al art. XIII din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme
financiare
1.011. - Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 109/2002 privind completarea alin. (1)
al art. XIII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 32/2001 pentru
reglementarea unor probleme financiare
651. - Lege pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul
României si Guvernul Regatului Suediei privind promovarea si protejarea
reciprocă a investitiilor, semnat la Stockholm la 29 mai 2002
Acord
între Guvernul României si Guvernul Regatului Suediei privind promovarea si
protejarea reciprocă a investitiilor
1.013. - Decret privind promulgarea Legii pentru ratificarea
Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Regatului Suediei privind
promovarea si protejarea reciprocă a investitiilor, semnat la Stockholm la 29
mai 2002
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 316 din 19 noiembrie 2002 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 166/2001
pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum
si a dispozitiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 si ale art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicată
Opinie
separată
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.383. - Hotărâre pentru aprobarea încheierii Contractului
de asistentă dintre Guvernul României, reprezentat prin Ministerul Finantelor Publice,
si firma GML International Limited
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si
controlul integrat al poluării
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34 din 21 martie 2002 privind
prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 223 din 3 aprilie 2002, cu următoarele
modificări:
1. Alineatele
(3) si (6) ale articolului 1 vor avea următorul cuprins:
“(3)
Autorizarea instalatiilor existente, după reexaminarea conditiilor, se va face
în conformitate cu prevederile art. 6 si 8. Dacă din reexaminarea conditiilor
rezultă că instalatiile existente nu se pot încadra în prevederile mentionate
mai sus, titularul activitătii va întocmi un proiect de program pentru
conformare, care urmează să fie negociat cu autoritatea competentă pentru
protectia mediului si aprobat de aceasta.
............................................................................................
(6)
Nerespectarea termenelor si măsurilor cuprinse în programul pentru conformare
conduce la suspendarea autorizatiei de mediu si la suspendarea activitătii
instalatiei până la realizarea măsurilor scadente din program.”
2. Literele
g) si o) ale alineatului (1) si alineatul (2) al articolului 3 vor avea
următorul cuprins:
“g)
pune la dispozitie publicului rezultatele supravegherii emisiilor în mediu si
modul de respectare a conditiilor de autorizare;
...........................................................................................
o)
verifică luarea tuturor măsurilor necesare pentru evitarea oricăror riscuri de
poluare si a celor pentru aducerea amplasamentului, după încetarea activitătii,
într-o stare care să permită reutilizarea acestuia.
(2)
Ghidurile de evaluare a celor mai bune tehnici disponibile se elaborează si se
aprobă prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, în termen de 9
luni de la intrarea în vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgentă.”
3. Litera
c) a articolului 5 va avea următorul cuprins:
“c)
autorizarea instalatiilor existente să fie în conformitate cu prevederile art.
1 alin. (3); negocierea si aprobarea programului pentru conformare se vor face
în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă;”
4. Alineatul
(2) al articolului 8 va avea următorul cuprins:
“(2)
În situatia în care normele de calitate a mediului solicită conditii mai severe
decât cele ce pot fi atinse prin introducerea celor mai bune tehnici
disponibile, se vor impune măsuri aditionale specificate în acord si/sau
autorizatia integrată de mediu, fără a afecta măsurile ce sunt solicitate
pentru respectarea normelor de calitate a mediului.”
5. Litera
e) a articolului 11 va avea următorul cuprins:
“e)
luarea măsurilor necesare pentru poluările accidentale si limitarea
consecintelor acestora;”
6. Articolul
14 va avea următorul cuprins:
“Art.
14. - Titularul activitătii este obligat să informeze la termenele stabilite
prin autorizatia integrată de mediu autoritatea competentă pentru protectia
mediului despre rezultatele monitorizării emisiilor din instalatie si, în
termen de maximum 24 de ore, despre orice incident sau accident care afectează
semnificativ mediul.”
7. Litera
k) a alineatului (1) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
“k)
altor măsuri stabilite pentru îndeplinirea obligatiilor de bază prevăzute la
art. 11, după caz.”
8. Articolul
18 va avea următorul cuprins:
“Art.
18. - În situatia în care prin normele de calitate a mediului se stabilesc
conditii mai severe decât cele ce ar putea fi atinse prin utilizarea tehnicii
aflate în operare, introducerea celor mai bune tehnici disponibile poate fi
impusă prin conditii suplimentare, cerute prin autorizatie, fără a se aduce
atingere altor măsuri pentru respectarea normelor de calitate a mediului.”
9. Litera
b) a punctului 1 al articolului 20 va avea următorul cuprins:
“b)
nerespectarea obligatiei titularului activitătii mentionate la art. 11 lit. b),
constând în luarea măsurilor care să asigure că nici o poluare importantă nu va
fi cauzată;”
10. La
anexa nr. 2 următoarele definitii se modifică după cum urmează:
“Autoritate
competentă pentru protectia mediului - autorităti ale administratiei
publice centrale si/sau teritoriale pentru protectia mediului, precum si alte
autorităti desemnate, însărcinate cu aducerea la îndeplinire a dispozitiilor
prezentei ordonante de urgentă, în conformitate cu prevederile legislatiei în
vigoare privind protectia mediului.
...........................................................................................
Acord
integrat de mediu -
actul tehnico-juridic emis de autoritatea competentă pentru protectia mediului,
conform dispozitiilor legale în vigoare, care acordă dreptul de a stabili
conditiile de realizare a unei activităti încă din etapa de proiectare, care să
asigure că instalatia corespunde cerintelor prezentei ordonante de urgentă.
Acordul poate fi eliberat pentru una sau mai multe instalatii ori părti ale instalatiilor
situate pe acelasi amplasament.
Autorizatie
integrată de mediu - actul tehnico-juridic emis de autoritatea competentă pentru
protectia mediului, conform dispozitiilor legale în vigoare, care acordă
dreptul de a exploata în totalitate sau în parte o instalatie, în anumite
conditii care să asigure că instalatia corespunde cerintelor prezentei
ordonante de urgentă. Autorizatia poate fi eliberată pentru una sau mai multe
instalatii ori părti ale instalatiilor situate pe acelasi amplasament si
exploatate de către acelasi titular.”
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 6 noiembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 18 noiembrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 7 decembrie 2002.
Nr. 645.
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele
României d e c r
e t e a z ă:
Articol
unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării si
se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 6 decembrie 2002.
Nr. 1.007.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
privind sprijinul
acordat de stat tinerilor din mediul rural
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Art.
1. - Prezenta lege reglementează cadrul juridic pentru sprijinirea integrării
tinerilor în mediul rural, în vederea dinamizării acestui spatiu de viată prin
dezvoltarea unor programe si proiecte care să vizeze punerea în valoare a
resurselor naturale si a traditiilor locale, precum si dezvoltarea într-o
conceptie nouă a agriculturii, a activitătilor neagricole si a serviciilor.
Art.
2. - (1) De prevederile prezentei legi beneficiază:
a)
familiile tinere în care cel putin unul dintre membri are vârsta de până la 40
de ani, care au domiciliul sau care doresc să îsi stabilească domiciliul în
mediul rural si în care cel putin unul dintre membri detine o calificare
atestată ce îi permite să dezvolte activităti agricole sau neagricole,
specifice zonei rurale în care locuiesc sau se stabilesc;
b)
tinerii în vârstă de până la 40 de ani care conduc singuri sau împreună cu mai
multi parteneri o exploatatie, o asociatie agricolă, o societate agricolă sau o
societate comercială prestatoare de servicii în domeniul agricol, care au
domiciliul sau doresc să îsi stabilească domiciliul în mediul rural;
c)
tinerii în vârstă de până la 40 de ani care au în proprietate o suprafată de
teren agricol si/sau ferme zootehnice si care au domiciliul sau doresc să îsi
stabilească domiciliul în mediul rural;
d)
specialistii care lucrează în agricultură, functionarii publici, personalul
didactic, cadrele medicale, slujitorii cultelor religioase legal recunoscute,
care au domiciliul sau doresc să îsi stabilească domiciliul în mediul rural, în
vârstă de până la 40 de ani.
(2) În
sensul prezentei legi, prin familie se întelege sotii si copiii
necăsătoriti dacă gospodăresc împreună cu părintii lor.
Art.
3. - (1) Pentru beneficiarii prevăzuti la art. 2 alin. (1) se acordă
următoarele facilităti:
a)
atribuirea în proprietate, cu titlu gratuit, a unor terenuri de până la 1.000 m2 pentru construirea de locuinte si anexe gospodăresti;
b)
atribuirea în folosintă a unor terenuri agricole de până la 10 ha;
c)
scutirea de la plata taxei procentuale, stabilită potrivit prevederilor art. 92
alin. (4) si (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, pentru scoaterea definitivă din
circuitul agricol a terenurilor agricole prevăzute la lit. a).
(2)
Persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1) beneficiazăb de atribuirea în
folosintă a terenurilor agricole numai dacă domiciliază, locuiesc efectiv si
profesează în localitatea respectivă si numai pe durata îndeplinirii cumulative
a acestor conditii.
(3)
Beneficiarilor prezentei legi li se pot acorda o singură dată facilitătile
prevăzute la alin. (1).
Art.
4. - (1) Comisiile locale pentru stabilirea dreptului de proprietate privată
asupra terenurilor, constituite în conformitate cu prevederile Legii nr.
18/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare, identifică:
a)
terenurile din domeniul privat al statului sau al unitătilor
administrativ-teritoriale, din intravilanul localitătilor;
b)
terenurile din extravilan rămase disponibile în urma reconstituirii dreptului
de proprietate asupra terenurilor agricole.
(2)
Situatia terenurilor identificate conform alin. (1) se evidentiază pe planurile
cadastrale ale unitătilor administrativ-teritoriale de către delegatii
oficiilor de cadastru, geodezie si cartografie judetene sau al municipiului
Bucuresti.
(3)
Comisia locală, sub semnătura primarului, transmite comisiei judetene pentru stabilirea
dreptului de proprietate privată asupra terenurilor inventarul terenurilor
identificate conform prevederilor alin. (1), în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, iar aceasta întocmeste situatia
centralizatoare pe întregul judet.
(4) În
termen de 30 de zile de la primirea inventarului comisia judeteană, sub
semnătura prefectului, transmite Ministerului Administratiei Publice si
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor datele centralizate
rezultate în urma inventarierii pe localităti a terenurilor identificate, în
vederea monitorizării aplicării prezentei legi.
Art.
5. - Persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1) pot solicita comisiilor locale
atribuirea, cu titlu gratuit, în proprietate a unor terenuri în suprafată de
până la 1.000 m2, identificate ca disponibile
potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) lit. a), care se află în intravilan sau
intravilanul extins al teritoriului administrativ aprobat conform prevederilor
Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si
ale Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de constructii,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Art.
6. - (1) În urma centralizării solicitărilor si a verificării documentelor însotitoare
comisiile locale întocmesc situatia cu suprafetele propuse să fie atribuite
persoanelor îndreptătite si o înaintează pentru validare comisiei judetene
pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor.
(2)
Comisia judeteană pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra
terenurilor hotărăste asupra persoanelor îndreptătite si a suprafetelor care se
atribuie acestora, în conditiile legii.
(3)
După validarea de către comisia judeteană pentru stabilirea dreptului de proprietate
privată asupra terenurilor a suprafetelor ce se atribuie în folosintă sau în
proprietate documentatiile se restituie la comisiile locale, pentru punerea în
posesie.
(4)
Punerea în posesie a persoanelor îndreptătite se realizează de către comisiile
locale după efectuarea măsurătorilor topografice.
(5) Pe
baza proceselor-verbale de punere în posesie comisia judeteană pentru
stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor eliberează
titlurile de proprietate pentru suprafetele de teren de până la 1.000 m2.
(6) Terenurile atribuite în proprietate pentru construirea de locuinte
si anexe gospodăresti nu pot fi înstrăinate, prin
acte juridice între vii, timp de
10 ani socotiti de la data terminării constructiei, sub sanctiunea nulitătii absolute
a actului juridic de înstrăinare.
(7) De
prevederile art. 3 alin. (1) lit. a) vor beneficia tinerii care nu au locuintă
proprietate personală.
Art.
7. - (1) Persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1) pot solicita comisiilor
locale atribuirea în folosintă a unor terenuri agricole de până la 10 ha,
identificate ca disponibile potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) lit. b).
(2)
Beneficiarilor prevăzuti la art. 2, care au în proprietate sau cărora li s-au
atribuit în folosintă terenuri agricole în conditiile art. 20 alin. (2) si (3)
din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificările si
completările ulterioare, li se va acorda dreptul de folosintă în conditiile
prezentei legi doar pentru diferenta de până la 10 ha.
Art.
8. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor si Ministerul Administratiei
Publice vor supune spre adoptare Guvernului normele metodologice de aplicare a
prevederilor acesteia.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 18 noiembrie 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 26 noiembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 7 decembrie 2002.
Nr. 646.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind sprijinul acordat de stat tinerilor din mediul rural
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele
României d e c r
e t e a z ă:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind sprijinul acordat de stat tinerilor din
mediul rural si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 6 decembrie 2002.
Nr. 1.008.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2002 pentru completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 58/2001 privind organizarea si finantarea
rezidentiatului, stagiaturii si activitătii de cercetare medicală în sectorul
sanitar
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64 din 30 mai 2002 pentru completarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 58/2001 privind organizarea si
finantarea rezidentiatului, stagiaturii si activitătii de cercetare medicală în
sectorul sanitar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373
din 3 iunie 2002, cu următoarea modificare:
- Articolul
unic va avea următorul cuprins:
“Articol
unic. - După articolul 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2001 privind organizarea si finantarea rezidentiatului, stagiaturii si
activitătii de cercetare medicală în sectorul sanitar, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 26 aprilie 2001, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 41/2002, se introduce articolul 61 cu următorul cuprins:
“Art.
61. - (1) Organizarea si
desfăsurarea concursului de rezidentiat se realizează de Ministerul Sănătătii
si Familiei si de unitătile subordonate, împreună cu Ministerul Educatiei si
Cercetării.
(2)
Sustinerea concursului de rezidentiat de către persoanele interesate se face cu
taxă, al cărei cuantum se aprobă prin ordin al ministrului sănătătii si
familiei.
(3)
Sumele încasate din plata taxelor se fac venit la bugetul Centrului National de
Perfectionare Postuniversitară a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu
Studii Superioare si Asistentilor Medicali si vor fi utilizate pentru
acoperirea cheltuielilor de personal si materiale necesare sustinerii
concursului de rezidentiat. Sumele rămase disponibile se reportează în anul
următor si se utilizează cu
aceeasi destinatie.”
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 18 noiembrie 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 26
noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 7 decembrie 2002.
Nr. 648.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2002 pentru
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 58/2001 privind organizarea si
finantarea rezidentiatului, stagiaturii si activitătii de cercetare medicală în
sectorul sanitar
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 64/2002 pentru completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 58/2001
privind organizarea si finantarea rezidentiatului, stagiaturii si activitătii
de cercetare medicală în sectorul sanitar si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 6 decembrie 2002.
Nr. 1.010.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 109/2002 privind completarea alin. (1) al
art. XIII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea
unor probleme financiare
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 109 din 10 septembrie 2002 privind
completarea alin. (1) al art. XIII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 696 din 23 septembrie 2002, cu următoarele
modificări si completări:
1. Titlul
ordonantei de urgentă va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ DE URGENTĂ
privind modificarea si completarea alin. (1) si (2) ale
art. XIII din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare”
2. Articolul
unic va avea următorul cuprins:
“Articol
unic. - Alineatele (1) si (2) ale articolului XIII din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 5 martie
2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 374/2001, cu modificările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. După
litera e) a alineatului (1) al articolului XIII se introduce litera f) cu
următorul cuprins:
f) cota-parte de participare la
proiectele “Leonardo da Vinci” la care institutiile de învătământ
preuniversitar de stat sunt promotori sau parteneri.
2. Alineatul
(2) al articolului XIII va avea următorul cuprins:
(2)
Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. b), precum si cheltuielile aferente
facilitătilor acordate studentilor privind transportul pe calea ferată si cu
metroul se finantează prin bugetul Ministerului Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, iar cele prevăzute la lit. a) si c)-f), prin
bugetul Ministerului Educatiei si Cercetării.”
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 14 octombrie 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 26
noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU
CAMELIU PETRESCU
Bucuresti, 7 decembrie 2002.
Nr. 649.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 109/2002 privind completarea alin. (1) al art. XIII din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 109/2002 privind completarea alin. (1) al art. XIII din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 6 decembrie 2002.
Nr. 1.011.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru ratificarea
Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Regatului Suediei privind
promovarea si protejarea reciprocă a investitiilor, semnat la Stockholm la 29
mai 2002
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifică Acordul dintre Guvernul României si
Guvernul Regatului Suediei privind promovarea si protejarea reciprocă a
investitiilor, semnat la Stockholm la 29 mai 2002.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 17 octombrie 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU
IOAN TĂRĂCILĂ
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 26 noiembrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 7 decembrie 2002.
Nr. 651.
ACORD
între
Guvernul României si Guvernul Regatului Suediei privind promovarea si
protejarea reciprocă a investitiilor
Guvernul
României si Guvernul Regatului Suediei, denumite în cele ce urmează părti
contractante, dorind să intensifice cooperarea economică în avantajul
reciproc al ambelor state si să mentină conditii juste si echitabile pentru
investitiile investitorilor unei părti contractante pe teritoriul celeilalte
părti contractante, recunoscând că promovarea si protejarea acestor investitii favorizează
extinderea relatiilor economice dintre cele două părti contractante si
stimulează initiativele de investire, au convenit cele ce urmează:
ARTICOLUL
1
Definitii
În
sensul prezentului acord:
1. investitie
va însemna orice fel de activ, detinut sau controlat, investit direct sau
indirect de un investitor al unei părti contractante pe teritorul celeilalte
părti contractante, cu conditia ca investitia să fi fost efectuată în concordantă
cu legile si reglementările legale ale celeilalte părti contractante, si va
include în special, dar nu exclusiv:
a)
drepturi de proprietate asupra bunurilor mobile si imobile, precum si alte
drepturi reale, cum ar fi: ipoteca, dreptul de retentie, gajul, uzufructul si
drepturi similare;
b)
actiuni, obligatiuni si alte forme de participare la societăti comerciale;
c)
drepturi de creantă si alte drepturi referitoare la orice prestatie care are o
valoare economică;
d)
drepturi de proprietate intelectuală, procese tehnice, nume comerciale,
know-how, fond comercial si alte drepturi similare;
e)
concesiuni de afaceri acordate prin lege, hotărâri administrative sau pe bază
de contract, inclusiv concesiuni privind prospectarea, cultivarea, extractia
sau exploatarea resurselor naturale; si
f)
bunuri care, pe baza unui acord de leasing, sunt puse la dispozitie unui
utilizator pe teritoriul unei părti contractante de către un locator care este
un investitor al celeilalte părti contractante. O schimbare a formei în care
sunt investite activele nu afectează caracterul lor de investitii;
2. investitor
va însemna:
a)
orice persoană fizică care este cetătean al unei părti contractante, în
conformitate cu legile sale;
b)
persoane juridice, incluzând societăti comerciale, corporatii, asociatii de
afaceri si alte organizatii, care sunt constituite sau altfel organizate, în
mod corespunzător, în conformitate cu legislatia unei părti contractante, si
care îsi au sediul pe teritoriul aceleiasi părti contractante; si
c) persoane
juridice, indiferent unde sunt situate, care sunt controlate efectiv de către
cetătenii unei părti contractante sau de către persoane juridice care îsi au
sediul pe teritoriul acelei părti contractante;
3. venituri
vor însemna sumele produse de o investitie si includ, în special, dar nu
exclusiv, profituri, dividende, dobândă, câstiguri de capital, redevente sau
onorarii;
4. teritoriu
va însemna:
- în
ceea ce priveste România, teritoriul României, inclusiv marea sa teritorială si
spatiul aerian de deasupra teritoriului si mării teritoriale asupra cărora
România îsi exercită suveranitatea, precum si zona contiguă, platoul
continental si zona economică exclusivă asupra cărora România îsi exercită
jurisdictia, respectiv drepturile suverane, în concordantă cu propria sa
legislatie si cu dreptul international;
- în
ceea ce priveste Regatul Suediei, teritoriul Regatului Suediei, precum si zona
economică exclusivă, fundul mării si subsolul, asupra cărora îsi exercită
drepturi suverane sau jurisdictie, în concordantă cu dreptul international.
ARTICOLUL
2
Promovarea
si protejarea investitiilor
1.
Fiecare parte contractantă va promova, potrivit politicii sale generale în
domeniul investitiilor străine, investitiile efectuate pe teritoriul său de
către investitorii celeilalte părti contractante si va admite aceste investitii
în conformitate cu legislatia sa.
2.
Potrivit legilor si reglementărilor legale referitoare la intrarea si sejurul
străinilor, persoanelor care lucrează pentru un investitor al unei părti contractante,
precum si membrilor familiilor lor li se va permite să intre, să rămână sau să
părăsească teritoriul celeilalte părti contractante în scopul îndeplinirii
activitătilor asociate investitiilor de pe teritoriul ultimei părti
contractante.
3.
Fiecare parte contractantă va asigura întotdeauna un tratament just si
echitabil investitiilor investitorilor celeilalte părti contractante si nu va
afecta, prin măsuri nerezonabile sau discriminatorii, managementul,
întretinerea, folosinta, posesia sau înstrăinarea acestora, precum si
achizitionarea de bunuri si servicii sau vânzarea productiei acestora.
4.
Investitiile efectuate, în conformitate cu legile si reglementările legale ale
părtii contractante pe teritoriul căreia acestea sunt făcute, beneficiază de deplina
protectie a prezentului acord si, în nici o situatie, o parte contractantă nu
va acorda un tratament mai putin favorabil decât cel cerut de dreptul
international. Fiecare parte contractantă va respecta orice obligatie pe care
si-a asumat-o fată de un investitor al celeilalte părti contractante cu privire
la investitia sa.
5. Veniturile reinvestite, provenite dintr-o investitie, vor beneficia
de acelasi tratament si de aceeasi protectie acordate unei investitii.
ARTICOLUL
3
Tratamentul
national si al natiunii celei mai favorizate
pentru
investitii
1.
Fiecare parte contractantă va aplica investitiilor efectuate pe teritoriul său
de către investitori ai celeilalte părti contractante un tratament nu mai putin
favorabil decât cel acordat investitiilor efectuate de propriii investitori sau
de investitorii unui stat tert, oricare este mai favorabil pentru investitor.
2.
Prevederile prezentului acord, referitoare la acordarea tratamentului natiunii
celei mai favorizate, nu vor fi interpretate ca obligatie a unei părti
contractante de a extinde asupra investitorilor si investitiilor celeilalte
părti contractante avantajele rezultate din orice uniune vamală sau economică
existentă ori viitoare, zonă de comert liber sau altă întelegere internatională
similară la care oricare dintre părtile contractante este sau poate deveni
parte.
3.
Prevederile alin. 1 nu vor fi interpretate ca obligatie a unei părti
contractante de a extinde asupra investitorilor celeilalte părti contractante
beneficiul oricărui tratament, preferintă sau privilegiu care rezultă din orice
acord sau întelegere internatională referitoare, în întregime sau partial, la
impunere sau din legislatia internă referitoare, în întregime sau partial, la
impunere.
ARTICOLUL
4
Expropriere
si despăgubire
1. Investitiile
efectuate de investitorii unei părti contractante pe teritoriul celeilalte
părti contractante nu vor fi expropriate, nationalizate sau supuse, direct ori
indirect, altor măsuri având efect similar (denumite în cele ce urmează expropriere),
cu exceptia cazului în care sunt îndeplinite următoarele conditii:
a)
măsurile sunt luate în interes public si pe baza unei proceduri legale;
b)
măsurile nu sunt discriminatorii; si
c)
măsurile sunt însotite de dispozitii privind plata unei despăgubiri prompte,
adecvate si efective, care va fi transferabilă fără întârziere într-o valută
liber convertibilă.
2.
Această despăgubire va corespunde valorii reale de piată a investitiei
expropriate din momentul imediat înaintea exproprierii sau înainte ca
exproprierea iminentă să devină cunoscută, astfel încât să afecteze valoarea
investitiei (denumită în continuare data evaluării).
Respectiva
valoare reală de piată, la cererea investitorului, va fi exprimată într-o
valută liber convertibilă pe baza cursului de schimb existent pe piată pentru
acea valută la data evaluării. Despăgubirea va include, de asemenea, dobânda la
rata comercială existentă pe piată, stabilită de la data exproprierii până la
data plătii.
3.
Prevederile alin. 1 si 2 se vor aplica, de asemenea, veniturilor rezultate
dintr-o investitie, precum si, în eventualitatea lichidării, sumelor provenite
din lichidare.
4. Investitorilor oricărei părti contractante, care suferă pierderi ale
investitiilor lor de pe teritoriul celeilalte părti contractante din cauza
războiului sau altui conflict armat, unei stări nationale de urgentă, revoltei,
insurectiei sau răscoalei, li se va acorda, în ceea ce priveste restituirea,
indemnizatia, despăgubirea sau altă modalitate de solutionare, un tratament
care nu este mai putin favorabil
decât cel acordat propriilor
investitori sau investitorilor oricărui stat tert. Plătile rezultate vor fi
liber transferabile, fără întârziere, într-o valută liber convertibilă.
ARTICOLUL
5
Transferuri
1.
Fiecare parte contractantă va permite, fără întârziere, transferul într-o
valută liber convertibilă al plătilor legate de o investitie, cum ar fi:
a)
veniturile;
b)
sumele rezultate din vânzarea totală sau partială ori lichidarea oricărei
investitii a unui investitor al celeilalte părti contractante;
c)
fondurile pentru rambursarea împrumuturilor; si
d)
câstigurile persoanelor care nu sunt cetătenii săi, cărora li s-a permis să
lucreze în legătură cu o investitie pe teritoriul său, si alte sume destinate
acoperirii cheltuielilor privind managementul investitiei.
2.
Orice transfer la care se referă prezentul acord va fi efectuat la cursul de
schimb al pietei, existent în ziua transferului, pentru tranzactii la vedere în
valuta în care se va face transferul. În absenta unei piete valutare, cursul de
schimb utilizat va fi fie cel mai recent curs aplicat investitiilor interne,
fie cel mai recent curs de schimb pentru convertirea valutelor în D.S.T.,
oricare este mai favorabil pentru investitor.
ARTICOLUL
6
Subrogare
Dacă o
parte contractantă sau agentia desemnată de ea face o plată către oricare
dintre investitorii săi, pe baza unei garantii pe care a acordat-o cu privire
la o investitie de pe teritoriul celeilalte părti contractante, această din
urmă parte contractantă va recunoaste, fără a prejudicia drepturile primei
părti contractante, în baza art. 8, transferul oricărui drept sau titlu al
acestui investitor către prima parte contractantă sau agentia desemnată de
către aceasta si subrogarea primei părti contractante sau a agentiei desemnate de
ea în orice astfel de drept.
ARTICOLUL
7
Diferende
între un investitor si o parte contractantă
1.
Orice diferend privind o investitie între un investitor al unei părti
contractante si cealaltă parte contractantă va fi solutionat, pe cât posibil,
pe cale amiabilă.
2.
Dacă un asemenea diferend nu poate fi solutionat în termen de 3 luni de la data
la care diferendul a fost prezentat de investitor printr-o notificare scrisă
părtii contractante, fiecare parte contractantă consimte prin aceasta să supună
diferendul spre solutionare arbitrajului international, la alegerea
investitorului, fie:
(i)
Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor relative la
Investitii (ICSID) pentru solutionarea prin conciliere sau arbitraj în
conformitate cu Conventia de la Washington din 18 martie 1965 pentru
reglementarea diferendelor relative la investitii între state si persoane ale
altor state (Conventia de la Washington); fie
(ii)
unui tribunal ad-hoc constituit în conformitate cu Regulamentul de arbitraj al
Comisiei Natiunilor Unite pentru Drept Comercial International (UNCITRAL).
Autoritatea
desemnată în conformitate cu regulamentul mentionat va fi secretarul general al
ICSID. Dacă părtile la un astfel de diferend au opinii diferite asupra celei
mai adecvate metode de solutionare, respectiv concilierea sau arbitrajul,
investitorul va avea dreptul de a alege.
3. În
sensul prezentului articol si al art. 25(2)(b) din Conventia de la Washington,
orice persoană juridică care se constituie în conformitate cu legislatia unei
părti contractante si care, înainte de aparitia unui diferend, este controlată
de către un investitor al celeilalte părti contractante va fi tratată ca o
persoană juridică a celeilalte părti contractante.
4.
Orice arbitraj va avea loc într-un stat care este parte a Conventiei Natiunilor
Unite pentru recunoasterea si executarea sentintelor arbitrale străine,
adoptată la New York la 10 iunie 1958 (Conventia de la New York).
5.
Consimtământul dat de fiecare parte contractantă potrivit alin. 2 si supunerea
diferendului de către un investitor arbitrajului vor constitui consimtământul
scris si acordul scris pentru arbitraj, în sensul conventiilor de la Washington
si New York si al UNCITRAL.
6.
Nici o prevedere din prezentul articol nu va împiedica un investitor al unei
părti contractante să supună un diferend privind o investitie instantei
judecătoresti competente din cealaltă parte contractantă pe teritoriul căreia
s-a efectuat investitia.
7. În
orice procedură care implică un diferend privind o investitie o parte
contractantă nu va sustine, ca apărare, drept de compensare sau pentru nici un
alt motiv, faptul că s-a primit o indemnizatie ori o altă despăgubire pentru
toate sau o parte a pretinselor daune ca urmare a unui contract de asigurare
ori de garantare, dar partea contractantă poate solicita dovada că partea
compensatoare este de acord ca investitorul să îsi exercite dreptul de
revendicare a despăgubirii.
ARTICOLUL
8
Diferende
între părtile contractante
1.
Orice diferend între părtile contractante referitor la interpretarea sau
aplicarea prezentului acord va fi solutionat, pe cât posibil, prin negocieri
între cele două părti contractante.
2.
Dacă diferendul nu poate fi astfel solutionat în termen de 6 luni de la data la
care negocierile au fost solicitate de oricare parte contractantă, acesta va fi
supus, la cererea oricărei părti contractante, unui tribunal arbitral.
3.
Tribunalul arbitral va fi constituit de la caz la caz, fiecare parte
contractantă numind un membru. Cei doi membri vor desemna, de comun acord, un
cetătean al unui stat tert ca presedinte al respectivului tribunal arbitral,
acesta urmând a fi numit de cele două părti contractante. Membrii vor fi numiti
în termen de două luni, iar presedintele în termen de 4 luni de la data la care
fiecare parte contractantă a informat cealaltă parte contractantă despre
dorinta sa de a supune diferendul unui tribunal arbitral.
4. În
cazul în care termenele limită la care se face referire în alin. 3 nu au fost
respectate, în absenta unei alte întelegeri în acest sens, oricare parte
contractantă poate invita presedintele Curtii Internationale de Justitie să
facă numirile necesare.
5.
Dacă presedintele Curtii Internationale de Justitie este împiedicat să îsi
exercite functia prevăzută la alin. 4 sau dacă este cetătean al vreunei părti
contractante, vicepresedintele va fi invitat să facă numirile necesare. Dacă
vicepresedintele este împiedicat să îsi exercite functia respectivă sau dacă
este cetătean al vreunei părti contractante, membrul Curtii Internationale de
Justitie cu cea mai înaltă functie, care nu este împiedicat să o facă sau nu
este cetătean al vreunei părti contractante, va fi invitat să facă numirile
necesare.
6.
Tribunalul arbitral va adopta hotărârea cu majoritate de voturi, aceasta fiind
definitivă si obligatorie pentru părtile contractante. Fiecare parte
contractantă va suporta cheltuielile membrului numit de acea parte
contractantă, precum si cheltuielile reprezentării sale în procedurile
arbitrale; cheltuielile presedintelui, precum si orice alte cheltuieli vor fi
suportate în părti egale de către cele două părti contractante. Tribunalul
arbitral poate totusi, prin hotărârea sa, să dispună ca o proportie mai mare a
cheltuielilor să fie suportată de către una dintre părtile contractante. În
toate celelalte privinte procedura tribunalului arbitral va fi determinată de
tribunal.
ARTICOLUL
9
Aplicarea
acordului
1.
Prezentul acord se va aplica tuturor investitiilor efectuate înainte sau după
intrarea sa în vigoare, dar nu se va aplica nici unui diferend privind o
investitie care a apărut sau oricărei pretentii privind o investitie care s-a
stabilit înainte de intrarea sa în vigoare.
2.
Prezentul acord nu va restrânge în nici un fel drepturile si beneficiile de
care se bucură un investitor al unei părti contractante pe teritoriul
celeilalte părti contractante conform legislatiei nationale a acesteia sau
dreptului international.
ARTICOLUL
10
Intrare
în vigoare. Durată si expirare
1.
Părtile contractante îsi vor notifica reciproc îndeplinirea procedurilor
constitutionale necesare pentru intrarea în vigoare a prezentului acord.
Acordul va intra în vigoare în prima zi a celei de-a doua luni următoare datei
de primire a ultimei notificări.
2.
Prezentul acord va rămâne în vigoare o perioadă de 20 de ani. Ulterior el va
rămâne în vigoare până la expirarea a 12 luni de la data la care oricare parte
contractantă notifică în scris celeilalte părti contractante hotărârea sa de
denuntare a acordului.
3.
În ceea ce priveste investitiile efectuate anterior datei la care notificarea
de denuntare a prezentului acord devine efectivă, prevederile art. 1-9 vor
rămâne în vigoare pentru încă o perioadă de 20 de ani de la acea dată. Drept
care subsemnatii, pe deplin autorizati în acest scop, am semnat prezentul
acord.
Semnat la Stockholm la 29 mai 2002
în două exemplare originale, în limbile română, suedeză si engleză, toate cele
trei texte fiind egal autentice. În caz de divergente în interpretare textul în
limba engleză va prevala.
Pentru
Guvernul României, Dan Ioan Popescu, ministrul
industriei si resurselor |
Pentru
Guvernul Regatului Suediei, Leif Pagrotsky, ministrul
comertului |
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul
Regatului Suediei privind promovarea si protejarea reciprocă a investitiilor, semnat
la Stockholm la 29 mai 2002
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele
României d e c r
e t e a z ă:
Articol
unic. - Se promulgă Legea pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României
si Guvernul Regatului Suediei privind promovarea si protejarea reciprocă a
investitiilor, semnat la Stockholm la 29 mai 2002, si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 6 decembrie 2002.
Nr. 1.013.
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
19 noiembrie 2002
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 166/2001 pentru
modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si a
dispozitiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 si ale art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicată
Costică
Bulai - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Paula
C. Pantea - procuror
Laurentiu
Cristescu - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 166/2001, precum si a dispozitiilor art. 79 alin. (1)
lit. a) din Legea nr. 164/2001 si ale art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicată, exceptie ridicată de Ion Dobre în Dosarul nr. 7.266/2001
al Tribunalului Bucuresti – Sectia a V-a civilă si contencios administrativ,
într-un litigiu având ca obiect reactualizarea pensiei militare.
La
apelul nominal răspunde Ministerul Apărării Nationale, prin consilier juridic
Dan Cimpoeru, lipsind autorul exceptiei, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită. Reprezentantul Ministerului Apărării Nationale arată că
situatia exceptională ce a determinat adoptarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 166/2001 a constituit-o faptul că după adoptarea bugetului de
stat pe anul 2002 s-a constatat că resursele financiare nu sunt suficiente
pentru plata imediată a diferentelor rezultate din recalcularea pensiilor
militare. Consideră că această critică este netemeinică. Modificarea art. 79
din Legea nr. 164/2001 prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 166/2001 nu a
vizat continutul drepturilor de pensie, ci esalonarea plătilor, procedură prin
care nu se aduce atingere dispozitiilor art. 43 alin. (1) din Constitutie.
Solicită respingerea acestei exceptii ca nefondată.
În
ceea ce priveste critica dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (2) din Legea nr.
47/1992, republicată, consideră că aceste norme sunt neconstitutionale atâta
vreme cât acestea permit .instantei de judecată să respingă o exceptie de
neconstitutionalitate ca inadmisibilă pe motiv că dispozitia legală criticată
nu mai este în vigoare”. Solicită admiterea acestei exceptii de
neconstitutionalitate.
Reprezentantul
Ministerului Public arată că delegarea legislativă a Guvernului se exercită în
urma abilitării de către Parlament si în cazul situatiilor exceptionale.
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 166/2001 a fost emisă ca urmare a
constatării, în urma adoptării Legii bugetului de stat pe anul 2002, că
resursele financiare nu sunt suficiente pentru reactualizarea pensiilor
militare în acel an. Critica dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, nu este întemeiată, deoarece acestea nu dau dreptul
instantei de sesizare în fata căreia s-a ridicat exceptia să se pronunte asupra
constitutionalitătii legilor sau ordonantelor, ci numai de a se pronunta asupra
inadmisibilitătii acestora. În fine, dispozitiile art. 23 alin. (6) din Legea
nr. 47/1992, republicată, nu contin prevederi contrare Legii fundamentale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 21 mai 2002, pronuntată în Dosarul nr. 7.266/2001, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a V-a civilă si contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 166/2001, precum si a dispozitiilor art. 79 alin. (1) lit. a)
din Legea nr. 164/2001 si ale art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicată, exceptie ridicată de Ion Dobre.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine următoarele: 1. Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 166/2001 a fost emisă cu încălcarea dispozitiilor art.
114 alin. (1) si (4), ale art. 58 alin. (1) si ale art. 43 alin. (1) din
Constitutie, întrucât: nu a existat un caz exceptional; actul normativ putea fi
adoptat numai de către Parlament, ca unica autoritate legiuitoare în România;
ordonanta criticată este în contradictie cu obligatia statului de a lua măsuri
de protectie socială care să asigure un nivel de trai decent; ordonanta
reglementează într-un domeniu rezervat legilor organice, desi această
interdictie constitutională este general valabilă pentru toate tipurile de
ordonante emise de Guvern; 2. dispozitiile art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 164/2001, după modificarea lor prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
166/2001, nu permit plata pensiei reactualizate conform prevederilor textului
initial; 3. dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicată, sunt contrare prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie,
întrucât permit instantelor judecătoresti să se substituie autoritătii de
jurisdictie constitutională si să respingă o exceptie de neconstitutionalitate
ca fiind inadmisibilă pentru faptul că dispozitiile legale criticate nu mai
sunt în vigoare. Totodată se sustine că prevederile art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată, sunt contrare si dispozitiilor art. 6 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a V-a civilă si contencios administrativ apreciază că exceptia ridicată nu
este întemeiată, întrucât dispozitiile legale criticate nu încalcă nici una
dintre prevederile constitutionale invocate, având în vedere că: pentru
ordonanta de urgentă nu există interdictia ca Guvernul să reglementeze în domenii
rezervate legilor organice; cazul exceptional ce a determinat emiterea
ordonantei de urgentă a fost dat de lipsa fondurilor financiare necesare pentru
plata pensiilor reactualizate de la data initial prevăzută; ordonanta criticată
nu încalcă nici prevederile art. 43 alin. (1) din Constitutie si “nu a creat un
climat de insecuritate socială”; sunt constitutionale si dispozitiile art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, deoarece, în temeiul lor,
“Instantele judecătoresti nu se pronuntă sub nici o formă asupra unor exceptii
de neconstitutionalitate”, iar “o lege sau o ordonantă, care nu mai este în
vigoare, nu poate produce efecte juridice, dat fiind principiul activitătii
legii”.
În
conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
consideră că exceptia
de neconstitutionalitate ridicată este nefondată sub toate aspectele. În acest
sens, arată că actul normativ criticat a fost emis în temeiul delegării
legislative prevăzute de art. 114 alin. (4) din Constitutie, fiind o ordonantă
de urgentă, situatie în care nu operează “interdictia de a se interveni în
domeniul legilor organice”. Caracterul exceptional al situatiei “a fost
determinat de necesitatea de a se corecta inechitătile generate de aplicarea
Legii nr. 164/2001”. În ceea ce priveste dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6)
din Legea nr. 47/1992, republicată, Guvernul sustine că acestea nu au legătură
cu solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei judecătoresti si, prin urmare,
exceptia de neconstitutionalitate a acestor texte de lege este inadmisibilă.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecătorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia
de necon- stitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate:
Autorul
exceptiei a criticat initial, ca fiind neconstitutională, Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 85/2001 pentru suspendarea aplicării prevederilor art. 79 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, ordonantă publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 18 iunie 2001, prin care
s-a dispus suspendarea aplicării prevederilor art. 79 din Legea nr. 164/2001
până la data de 31 decembrie 2001.
După
ce această ordonantă si-a încetat aplicabilitatea, Ion Dobre a ridicat exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997,
dispozitii care, în opinia autorului exceptiei, contrar prevederilor art. 144
lit. c) din Constitutie, permit instantelor judecătoresti, altele decât unica
autoritate de jurisdictie constitutională, să respingă, ca fiind inadmisibilă,
o exceptie de neconstitutionalitate pe motivul că dispozitiile legale criticate
nu mai sunt în vigoare, cu toate că solutionarea obiectului cererii supuse
judecătii depinde de acele dispozitii legale.
Totodată,
a criticat prin exceptia de neconstitutionalitate si Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 166/2001 pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 815
din 18 decembrie 2001, sustinând că acest act normativ a fost emis cu
încălcarea prevederilor constitutionale referitoare la delegarea legislativă.
În realitate, autorul exceptiei este nemultumit de modificarea art. 79 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 183 din 10 aprilie 2001,
modificare din cauza căreia nu a putut beneficia de pensia reactualizată conform
dispozitiilor initiale ale textului de lege vizat.
Art.
79 lit. a) din Legea nr. 164/2001 prevede că:
“Pensiile
militare stabilite în baza legislatiei anterioare dateiintrării în vigoare a
prezentei legi se recalculează astfel:
a)
cuantumul pensiei în plată se actualizează, având ca bază de calcul solda
lunară brută în vigoare la data aplicării prezentei legi, corespunzătoare
functiei maxime a ultimului grad avut în activitate, pe baza unei metodologii
aprobate prin hotărâre a Guvernului, emisă în termen de 30 de zile de la data
publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României,Partea I, la
propunerea institutiilor prevăzute la art. 5 alin. (1).”
Această
reglementare nu a fost modificată în continut, ci doar în redactare,
utilizându-se formula .corespunzătoare functiei maxime a gradului militar
avut la data trecerii în rezervă”.
Faptul
că pensionarii militari, din categoria cărora face parte si autorul exceptiei,
nu beneficiază de pensia actualizată începând cu data intrării în vigoare a
Legii nr. 164/2001 a fost determinat de suspendarea aplicării prevederilor art.
79, prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 85/2001, până la data de 31
decembrie
2001, iar apoi de completarea,
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 166/2001, a art. 79 cu alin. (2),
care prevede:
“(2)
Sumele rezultate ca diferentă între pensiile în plată si pensiile recalculate
prin aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a) se acordă esalonat începând cu
anul 2002, până la încheierea procesului de recalculare a pensiilor din
sistemul public de pensii, după cum urmează:
a)
pentru anul 2002, 10% din cuantumul diferentei, începând cu 1 ianuarie 2002, si
10% începând cu 1 iulie 2002;
b)
pentru anul 2003, 20% din cuantumul diferentei, începând cu 1 ianuarie 2003, si
20% începând cu 1 iulie 2003;
c)
pentru anul 2004, 20% din cuantumul diferentei, începând cu 1 ianuarie 2004, si
20% începând cu 1 iulie 2004.”
Autorul
exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate sunt contrare următoarelor
prevederi constitutionale:
-
Art. 43 alin. (1): “Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică
si de protectie socială, de natură să asigure cetătenilor un nivel de trai decent.”;
-
Art. 58 alin. (1): “Parlamentul este organul reprezentativ suprem al
poporului român si unica autoritate legiuitoare a tării.”;
-
Art. 114 alin. (1) si (4): “(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul
legilor organice.”
(4)
În cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgentă. Acestea
intră în vigoare numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacă
Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă în mod obligatoriu.”;
-
Art. 144 lit. c): “Curtea Constitutională are următoarele atributii: “
c)
hotărăste asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor.”
Autorul
a mai sustinut că prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 sunt
contrare dispozitiilor art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale, făcând referire la dreptul la un proces
echitabil prevăzut de alin. (1) al acestui articol, dispozitii care au
următorul continut: “1. Orice persoană are dreptul la judecarea în mod
echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei sale, de către o
instantă independentă si impartială, instituită de lege, care va hotărî fie
asupra încălcării drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate împotriva sa.
Hotărârea trebuie să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala de
sedintă poate fi interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului
sau a unei părti a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice ori al
securitătii nationale într-o societate democratică, atunci când interesele
minorilor sau protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în
măsura considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în
împrejurări speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere
intereselor justitiei.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
Curtea
Constitutională, în jurisprudenta sa, a statuat în mod constant că prin alin.
(1) si (4) ale art. 114 din Constitutie s-au reglementat două institutii
distincte ale delegării legislative. Cea prevăzută la alin. (4) nu are la bază
o lege specială de abilitare a Guvernului, ci situatia exceptională, în care
Guvernul trebuie să actioneze urgent si din proprie initiativă. În acest caz nu
operează interdictia înscrisă în alin. (1) de a nu reglementa în domenii care
fac obiectul legilor organice.
Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 166/2001 a fost emisă cu respectarea normelor
constitutionale. Delegarea legislativă a Guvernului este o prerogativă acordată
de dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie, prin care nu se contrazice
principiul potrivit căruia Parlamentul este unica autoritate legiuitoare.
Situatia
exceptională care a determinat emiterea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
166/2001 a constituit-o constatarea făcută de executiv, după adoptarea
bugetului de stat pe anul 2002, că resursele financiare bugetare sunt
insuficiente pentru plata imediată a diferentelor rezultate din recalcularea
pensiilor militare si se impune esalonarea plătii acestor diferente.
Referitor
la dispozitiile art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, Curtea
constată că modificarea acestora prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
166/2001 nu a dus la schimbarea continutului lor. Alin. (2) al aceluiasi
articol prevede esalonarea plătii diferentelor rezultate din recalcularea
pensiilor militare pe o perioadă de 3 ani si o punere de acord a acestei
operatiuni cu reglementările generale aplicabile în sistemul public de pensii.
Aceste dispozitii nu aduc atingere dreptului la pensie prevăzut de art. 43
alin. (2) din Constitutie. Statul este îndreptătit să dispună un nou mod de
calcul al drepturilor de pensie, începând de la data intrării în vigoare a
noilor reglementări legale, cu conditia ca prin aceasta să nu se aducă atingere
drepturilor anterior câstigate. De asemenea, poate dispune
recalcularea pensiilor anterior
stabilite, în vederea majorării lor, ca o măsură de protectie socială. Data de
la care operează asemenea majorări, precum si cuantumul lor sunt determinate în
mod obiectiv de resursele financiare existente care pot fi alocate acestui
scop.
În
ceea ce priveste dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, critica autorului exceptiei se îndreaptă împotriva solutiei
instantei de sesizare care a respins, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 85/2001,
respingere ce a avut ca temei de drept tocmai prevederile art. 23 alin. (1) si
(6) din Legea nr. 47/1992, republicată. Partea a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate a acestor dispozitii legale cu scopul de a preîntâmpina
respingerea de către instantă, fără sesizarea Curtii Constitutionale, a unei
alte exceptii de neconstitutionalitate.
Respingerea,
ca fiind inadmisibilă, a unei exceptii de neconstitutionalitate, chiar de către
instanta judecătorească în fata căreia s-a ridicat aceasta, este justificată în
situatiile în care dispozitiile legale vizate nu sunt incidente în cauză sau
când există vreunul dintre celelalte motive de inadmisibilitate prevăzute la
alin. (1), (2) si (3) ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată.
Instituirea prin alin. (1) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, a
inadmisibilitătii unei exceptii de neconstitutionalitate pe motivul că
dispozitiile legale criticate nu mai sunt în vigoare nu contravine nici unei
dispozitii constitutionale si nu este de natură să conducă la ideea că prin
aceasta instanta care judecă fondul se substituie, sub acoperirea unei
dispozitii legale, Curtii Constitutionale. Dispozitiile alin. (1), (2) si (3)
ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, sunt norme de procedură pe care
instanta care a fost sesizată cu exceptia de neconstitutionalitate este
obligată să le aplice în vederea selectării doar a acelor exceptii care,
potrivit legii, pot face obiectul controlului de constitutionalitate exercitat
de Curtea Constitutională, unica autoritate de jurisdictie constitutională.
Această
procedură nu face posibilă respingerea sau admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate de către instanta judecătorească, ci doar pronuntarea, în
situatiile date, asupra oportunitătii sesizării Curtii Constitutionale. Alin.
(6) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, nu contine nici o dispozitie
contrară prevederilor constitutionale. Acest text de lege stabileste doar
procedura de urmat în cazul constatării existentei vreunui caz de
inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate.
Referitor
la sustinerea că prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, sunt contrare dispozitiilor art. 6 - privind dreptul la un proces
echitabil – din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, Curtea constată că, desi autorul nu arată în ce constă această
încălcare, afirmatia sa este contrazisă chiar de existenta procesului în care
s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, cu majoritate de
voturi în ceea ce priveste dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
D
E C I D E :
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 166/2001 pentru
modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum si a
dispozitiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 si ale art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicată, exceptie ridicată de Ion Dobre în Dosarul
nr. 7.266/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă si contencios
administrativ.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 19 noiembrie 2002.
PRESEDINTE,
prof.
univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Laurentiu
Cristescu
Contrar
solutiei adoptate cu votul majoritătii membrilor Curtii Constitutionale,
apreciem că exceptia de neconstitutionalitate solutionată prin prezenta decizie
este întemeiată în privinta dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, respectiv a conditiei impuse de acest text de lege pentru
admisibilitatea supunerii controlului de constitutionalitate a posteriori numai
a dispozitiilor legale care sunt “în vigoare”, această sintagmă
reprezentând o adăugare la prevederile constitutionale, contrară spiritului
acestora.
Potrivit
prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutională “hotărăste
asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor”, fără alte conditionări
referitoare la natura actelor normative respective.
Dezvoltarea
normei constitutionale în art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
în sensul concretizării conditiilor pe care trebuie să le îndeplinească o lege
sau o ordonantă pentru a putea fi supusă controlului de constitutionalitate pe
calea exceptiei, chestiune prejudicială, ridicată în fata instantei
judecătoresti, este, în cvasitotalitate, justificată si corespunde vointei
constituantei.
În
sistemul românesc de control de constitutionalitate a legilor neadoptându-se
posibilitatea declansării controlului pe baza sesizării de către orice persoană
a Curtii Constitutionale, prin “actio popularis”, se are în vedere
declansarea acestui tip de control doar pe cale incidentală, prin exceptii
ridicate în fata instantelor judecătoresti.
Rezultă,
asadar, că se poate solicita controlul de constitutionalitate numai al acelor
dispozitii legale care, în cazuri concrete, sunt incidente pentru solutionarea
litigiilor aflate pe rolul instantelor judecătoresti, legi sau ordonante în
ansamblu ori doar anumite reglementări din cuprinsul acestora. Conditia ca de
dispozitia legală criticată pentru neconstitutionalitate să depindă
solutionarea cauzei este, evident, necesară, dar si suficientă, fără cerinta ca
acea dispozitie legală să fie si formal în vigoare. Scoaterea sau iesirea
formală din vigoare a unei norme juridice nu înseamnă neapărat si în toate
situatiile inaplicabilitatea sa.
Conform
principiului general, o normă juridică actionează în timp din momentul intrării
ei în vigoare si până în momentul iesirii sale din vigoare. Sunt unele exceptii
si de la acest principiu general, cum sunt retroactivitatea si ultraactivarea
legii penale mai favorabile sau ultraactivarea legii penale temporare. Chiar si
legea civilă poate ultraactiva în unele situatii potrivit principiului “tempus
regit actum”.
Astfel,
o lege posterioară nu poate atinge dreptul născut sub imperiul legii
anterioare, aceasta urmând să guverneze dreptul respectiv, inclusiv
solutionarea litigiului legat de realizarea acelui drept, chiar si ulterior
iesirii sale din vigoare.
Prin
aplicarea rigidă a conditiei ca legea sau ordonanta să fie “în vigoare” la
data ridicării exceptiei, ca si la data solutionării acesteia de Curtea
Constitutională, se înlătură de la controlul de constitutionalitate
dispozitiile legale determinante în solutionarea cauzei. În asemenea situatii
instanta judecătorească are două posibilităti: aplică dispozitiile legale
respective, chiar dacă acestea contravin în mod flagrant prevederilor
constitutionale sau refuză aplicarea lor pe motiv că sunt neconstitutionale. În
prima ipoteză se încalcă însăsi Constitutia, iar în cea de a doua instanta
judecătorească se subrogă în atributiile Curtii Constitutionale care, potrivit
art. 1 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, “este unica autoritate
de jurisdictie constitutională în România”.
Judecător,
Nicolae Cochinescu
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea
încheierii Contractului de asistentă dintre Guvernul României, reprezentat prin
Ministerul Finantelor Publice, si firma GML International Limited
În
temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 1 din Legea nr. 29/1994 privind
autorizarea Guvernului de a aproba negocierea în vederea recuperării creantelor
României provenite din activitatea de comert exterior si cooperare economică
internatională, derulată înainte de 31 decembrie 1989, si al art. 12 alin. (2)
din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) În vederea recuperării creantelor României din Marea Jamahirie Arabă
Libiană Populară Socialistă, se aprobă încheierea Contractului de asistentă
dintre Guvernul României, reprezentat prin Ministerul Finantelor Publice, si
firma GML International Limited.
(2)
Contractul de asistentă, care face parte integrantă din prezenta hotărâre, se
transmite Ministerului Finantelor Publice.
Art.
2. - Se împuterniceste presedintele Comisiei interdepartamentale pentru
avizarea modalitătilor de încasare a creantelor României din activitatea de
comert exterior si din alte activităti externe, înainte de 31 decembrie 1989 -
secretar de stat în Ministerul Finantelor Publice -, să semneze, în numele si
pentru Guvernul României, Contractul de asistentă cu firma GML International
Limited.
Art.
3. - Ministerul Finantelor Publice, administratorul si depozitarul Contractului
de asistentă, este autorizat să ducă la îndeplinire prevederile acestuia.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează:
p.
Ministrul finantelor publice,
Enache
Jiru,
secretar
de stat
Bucuresti, 6 decembrie 2002.
Nr. 1.383.