MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 916 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 16 decembrie 2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
35. -
Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei pentru aprobarea Regulamentului de conducere si organizare a
activitătii de mentenantă
136. - Decizie a presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii pentru aprobarea
Regulamentului privind identificarea pietelor relevante din sectorul
comunicatiilor electronice
137. - Decizie a presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii privind aprobarea
Regulamentului pentru efectuarea analizelor de piată si determinarea puterii
semnificative pe piată
7.208. - Ordin al ministrului
delegat la Ministerul Educatiei si Cercetării pentru activitatea de cercetare
privind acordarea autorizatiei de functionare Parcului stiintific si tehnologic
“Parc de soft” Galati
Rectificare la H. G. nr. 1.385/2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE
ÎN
DOMENIUL ENERGIEI
pentru
aprobarea Regulamentului de conducere si organizare a activitătii de mentenantă
În temeiul prevederilor art. 5 pct. 11 si ale art. 9
alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
29/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 99/2000, cu modificările ulterioare, precum si ale
art. 70 lit. f) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/1998 privind
energia electrică si termică, cu modificările ulterioare,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de conducere si
organizare a activitătii de mentenantă, prezentat în anexa*)
care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a Regulamentului
de conducere si organizare a activitătii de mentenantă
Prescriptia
energetică PE 016/96 îsi pierde valabilitatea.
Art. 4. - Titularii de licentă care îsi desfăsoară
activitatea în sectorul energiei electrice si termice vor respecta
prevederile
Regulamentului de conducere si organizare a activitătii de mentenantă.
Art. 5. - Departamentul acces la retea si autorizare
din cadrul ANRE va urmări respectarea de către agentii
economici
a prevederilor cuprinse în Regulamentul de
conducere si organizare a activitătii de mentenantă.
Presedintele Autoritătii Nationale
de Reglementare în Domeniul Energiei,
Ion Lungu
Bucuresti,
6 decembrie 2002.
Nr. 35.
*)
Continutul anexei este disponibil în format electronic pe pagina web a ANRE (www.anre.ro).
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN COMUNICATII
pentru aprobarea Regulamentului privind identificarea pietelor relevante din sectorul comunicatiilor electronice
În temeiul prevederilor art. 32 alin. (1) lit. a) si
ale art. 38 alin. (1), (3) si (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 591/2002,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Comunicatii emite prezenta decizie.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul privind
identificarea pietelor relevante din sectorul comunicatiilor electronice,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Comunicatii,
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr. 136.
ANEXĂ
REGULAMENT
privind identificarea pietelor relevante din sectorul
comunicatiilor electronice
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament are ca scop stabilirea
criteriilor si a instrumentelor de identificare a pietelor de produse si
servicii din sectorul comunicatiilor electronice, ale căror caracteristici pot
justifica impunerea de către Autoritatea Natională de Reglementare în
Comunicatii, denumită în continuare ANRC, a unor obligatii specifice în
sarcina furnizorilor de retele si servicii de comunicatii electronice cu putere
semnificativă pe piată, precum si identificarea acestor piete, denumite în
continuare piete relevante specifice.
Art. 2. - În întelesul prezentului regulament,
următorii termini se definesc astfel:
a) produs - un produs sau serviciu din sectorul
comunicatiilor electronice;
b) furnizor - un furnizor de retele sau de
servicii de comunicatii electronice, în întelesul Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 591/2002, sau un operator,
în întelesul Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele
publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si
interconectarea acestora, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
527/2002, care oferă un produs;
c) piată relevantă a produsului - acea piată a
produselor considerate de utilizatori ca interschimbabile sau substituibile
datorită utilizării date acestora, caracteristicilor fizice si functionale si
pretului;
d) piată geografică relevantă - zona în care
sunt localizati furnizorii produselor din piata relevantă a produsului, în care
conditiile de concurentă sunt suficient de omogene si care poate fi delimitată
de arii geografice vecine datorită unor conditii concurentiale diferite;
e) piată relevantă - piata obtinută prin
raportarea pietei relevante a produsului la piata geografică relevantă;
f) piată relevantă specifică - piata relevantă
din sectorul comunicatiilor electronice, ale cărei caracteristici pot justifica
impunerea de către ANRC a unor obligatii specifice în sarcina furnizorilor cu
putere semnificativă pe acea piată;
g) concurentă efectivă - situatia în care
mecanismele concurentiale ale pietei conduc la alocarea eficientă a resurselor
si la un nivel ridicat al beneficiilor sociale;
h) piată cu amănuntul - piata produselor
destinate utilizatorilor finali;
i) piată de gros - piata produselor destinate a
fi utilizate în scopul revânzării de către alti furnizori;
j) retea publică de telefonie fixă - reteaua de
comunicatii electronice prin intermediul căreia se furnizează serviciul de
telefonie destinat publicului la puncte fixe;
k) retea publică de telefonie mobilă - reteaua
de comunicatii electronice prin intermediul căreia se furnizează serviciul de telefonie
destinat publicului la puncte mobile (nonfixe).
CAPITOLUL II
Identificarea pietei relevante a produsului
Art. 3. - (1) Analiza pietei relevante a produsului
porneste de la segmentarea sectorului comunicatiilor electronice în functie de
următoarele distinctii:
a) retele publice de comunicatii electronice si
servicii de comunicatii electronice destinate publicului/retele si servicii de
comunicatii electronice furnizate pentru nevoi proprii;
b) piete cu amănuntul/piete de gros;
c) furnizare de retele si servicii de comunicatii
electronice/furnizare de infrastructură asociată;
d) furnizare la puncte fixe/furnizare la puncte
mobile;
e) servicii de telefonie destinate publicului/alte
servicii;
f) servicii oferite consumatorilor/servicii oferite
celorlalti utilizatori finali.
(2) În cadrul fiecărui segment al sectorului
comunicatiilor electronice, identificat potrivit alin. (1), ANRC va identifica
pietele relevante ale produsului pornind de la un produs sau un grup de
produse, la care vor fi adăugate alte produse, utilizându-se criteriile
prevăzute la art. 4. Tinând seama de convergenta tehnologiilor în sectorul
comunicatiilor electronice, ANRC va determina situatiile în care produse ce
apartin unor segmente diferite pot face parte din aceeasi piată relevantă a
produsului.
Art. 4. - Identificarea pietei relevante a produsului
se realizează pe baza următoarelor criterii:
a) substituibilitatea cererii;
b) substituibilitatea ofertei.
Art. 5. - (1) Criteriul substituibilitătii cererii
este utilizat pentru determinarea produselor considerate de utilizatori ca
interschimbabile sau substituibile datorită utilizării date acestora,
caracteristicilor fizice si functionale si pretului.
(2) Substituibilitatea cererii se determină pe baza
comportamentului utilizatorilor în situatia unei fluctuatii a pretului în
trecut si a comportamentului probabil al utilizatorilor în cazul unei
fluctuatii ipotetice a pretului.
(3) Evaluarea substituibilitătii cererii va tine seama de măsura în care consumatorii vor fi dispusi să îsi asume costurile schimbării unui produs cu altul si timpul necesar realizării acestui schimb.
(4) Piata relevantă a produsului va cuprinde toate
produsele care sunt substituibile din punct de vedere al cererii.
Art. 6. - (1) Criteriul substituibilitătii ofertei
este utilizat pentru determinarea produselor considerate sau care ar putea fi
considerate de utilizatori ca interschimbabile sau substituibile datorită
utilizării date acestora, caracteristicilor fizice si functionale si pretului,
ce pot fi oferite de furnizori care pot intra pe piata relevantă în cauză,
într-o perioadă rezonabilă si fără asumarea unor costuri sau riscuri
considerabile.
(2) Substituibilitatea ofertei va fi luată în
considerare atunci când efectele sale asupra stabilirii pretului pe piată sunt
echivalente cu cele ale substituibilitătii cererii.
(3) În cazul în care oferirea unor produse
substituibile necesită modificări semnificative ale retelei sau infrastructurii
asociate existente, investitii suplimentare importante sau un timp îndelungat,
aceste produse nu vor fi incluse în piata relevantă.
(4) Piata relevantă a produsului va cuprinde toate
produsele care sunt substituibile din punct de vedere al ofertei.
CAPITOLUL III
Identificarea pietei geografice relevante
Art. 7. - (1) Identificarea pietei geografice
relevante se realizează pe baza următoarelor criterii:
a) aria acoperită de retea sau de elementele
infrastructurii asociate;
b) existenta unor limite geografice impuse prin lege
sau prin acte administrative;
c) analiza acordurilor de acces si interconectare.
(2) Aplicarea criteriilor prevăzute la alin. (1) se va
completa, acolo unde este cazul, cu aplicarea următoarelor criterii:
a) substituibilitatea cererii;
b) substituibilitatea ofertei.
Art. 8. - (1) Aria acoperită de retea sau de
elementele infrastructurii asociate, după caz, circumscrie, de regulă, zona în
care este oferit produsul a cărui furnizare depinde de suportul retelei sau al
infrastructurii asociate în cauză.
(2) Aria acoperită de retea sau de elementele
infrastructurii asociate coincide, de regulă, cu limitele geografice impuse
prin lege sau prin acte administrative.
(3) Analiza acordurilor de acces si interconectare
poate oferi indicii privind extinderea zonei în care este oferit produsul a
cărui furnizare depinde de suportul unei anumite retele sau infrastructuri
asociate.
Art. 9. - (1) Criteriul substituibilitătii cererii
este utilizat pentru determinarea zonei în care sunt oferite produsele
considerate de utilizatori ca interschimbabile sau substituibile datorită utilizării
date acestora, caracteristicilor fizice si functionale si pretului.
(2) Prevederile art. 5 alin. (2) si (3) sunt
aplicabile în mod corespunzător.
(3) Piata geografică relevantă va cuprinde toate
zonele în care sunt localizati furnizorii produselor care sunt substituibile
din punct de vedere al cererii.
Art. 10. - (1) Criteriul substituibilitătii ofertei
este utilizat pentru determinarea zonei în care sunt localizati furnizorii care
pot intra pe piata relevantă în cauză, într-o perioadă rezonabilă si fără
asumarea unor costuri sau riscuri considerabile, cu produse considerate sau
care ar putea fi considerate de utilizatori ca interschimbabile sau
substituibile datorită utilizării date acestora, caracteristicilor fizice si
functionale si pretului.
(2) Prevederile art. 6 alin. (2) si (3) sunt
aplicabile în mod corespunzător.
(3) Piata geografică relevantă va cuprinde toate zonele în care sunt localizati furnizorii produselor care sunt substituibile din punct de vedere al ofertei.
CAPITOLUL IV
Testul monopolistului ipotetic
Art. 11. - (1) Evaluarea substituibilitătii cererii si a ofertei se poate realiza pe baza testului monopolistului ipotetic.
(2) Testul monopolistului ipotetic analizează dacă un
ipotetic unic furnizor al unui produs poate aplica în mod profitabil o crestere
mică, dar semnificativă si de durată a pretului, în conditiile în care
preturile tuturor celorlalte produse nu se modifică. Prin crestere mică, dar
semnificativă a pretului se întelege o crestere a pretului cu 5-10%. Dacă
această crestere de pret nu ar fi profitabilă, datorită faptului că produsul ar
fi substituit din punct de vedere al cererii sau al ofertei cu alte produse,
atunci aceste produse, precum si zonele în care sunt localizati furnizorii lor
vor fi incluse în piata relevantă. Procedeul este repetat pentru noul grup de
produse si noua arie geografică până când în cadrul pietei relevante nu mai pot
fi incluse alte produse sau alte zone.
Art. 12. - (1) De regulă, testul monopolistului
ipotetic este relevant si va fi aplicat în cazul produselor al căror pret este
determinat în mod liber, fiind stabilit pe baze concurentiale si nefiind supus
unui regim de reglementare.
(2) Astfel, dacă nivelul pretului este prea mare ca
rezultat al exercitării puterii de piată de către un furnizor sau grup de
furnizori, evaluarea substituibilitătii cererii sau a ofertei pornind de la
acest nivel de pret prin aplicarea testului monopolistului ipotetic poate
conduce la introducerea în piata relevantă a unor produse care nu ar fi
substituibile dacă pretul initial ar fi stabilit pe baze concurentiale. Invers,
dacă nivelul pretului pietei este prea mic ca efect al reglementării sau al
unor practici anticoncurentiale, evaluarea substituibilitătii cererii sau a
ofertei pornind de la acest nivel de pret prin aplicarea testului
monopolistului ipotetic poate con- duce la excluderea din piata relevantă a
unor produse care ar fi substituibile dacă pretul initial ar fi stabilit pe
baze concurentiale.
(3) În situatii de tipul celor prevăzute la alin. (2)
ANRC va analiza dacă testul monopolistului ipotetic poate fi aplicat pentru
definirea pietei relevante.
CAPITOLUL V
Identificarea pietei relevante specifice
Art. 13. - Pentru identificarea pietelor relevante
specifice se vor avea în vedere atât conditiile concrete existente pe piata
relevantă, cât si estimarea globală a evolutiilor viitoare în structura si în
functionarea pietei, pornindu-se de la caracteristicile si evolutia pietelor
din tările europene cu un cadru de reglementare bazat
pe
principii similare.
Art. 14. - (1) Pornindu-se de la piata relevantă,
identificarea pietei relevante
specifice se realizează în principal pe baza următoarelor criterii:
a) barierele la intrarea pe piată;
b) dinamica pietei;
c) eficienta dreptului concurentei.
(2) Alegerea criteriilor va depinde de
caracteristicile pietei relevante.
Art. 15. - (1) Existenta unor bariere ridicate la
intrarea pe piată reprezintă un indiciu pentru identificarea pietei relevante
în cauză ca fiind o piată relevantă specifică. Prezenta unor asemenea bariere
nu este însă suficientă pentru identificarea unei piete relevante specifice.
Datorită caracterului dinamic al sectorului comunicatiilor electronice va fi
luată în considerare posibilitatea ca piata relevantă în cauză să tindă către o
concurentă efectivă, în ciuda unor bariere ridicate la intrarea pe piată.
(2) Barierele la intrarea pe piată sunt de două
tipuri:
a) bariere structurale;
b) bariere legale.
Art. 16. - (1) Există bariere structurale la intrarea
pe piată atunci când nivelul tehnologiei, structura costurilor asociate
acesteia si nivelul cererii sunt în măsură să creeze conditii neechilibrate
între furnizorii existenti si concurentii lor potentiali, capabile să conducă
la împiedicarea sau la întârzierea intrării pe piata relevantă a acestora din
urmă.
(2) Barierele structurale pot consta în existenta pe
piată a unor economii substantiale de scară, scop si densitate, precum si în
costurile fixe nerecuperabile ridicate pe care le presupune intrarea pe piată.
(3) Economiile de scară apar atunci când costul total
mediu pe unitatea de produs al unui furnizor scade o dată cu cresterea
vânzărilor, pentru un nivel al productiei corelat cu nivelul cererii pe piată.
Economiile de scară sunt influentate de factori tehnologici si manageriali si
rezultă din scăderea costurilor fixe pe unitatea de produs ca urmare a
cresterii volumului vânzărilor.
(4) Economiile de scop apar ca urmare a avantajului de
cost pe care îl are un furnizor care realizează două sau mai multe produse,
utilizând aceleasi mijloace, fată de cei care realizează un singur produs.
Economiile de scop pot exista separat sau împreună cu economiile de scară.
(5) Economiile de densitate apar ca urmare a
avantajului de cost pe care îl are un furnizor ce beneficiază de o densitate
ridicată a utilizatorilor.
(6) Costurile fixe nerecuperabile sunt acele costuri
fixe care nu pot fi recuperate sau evitate, chiar în cazul încetării totale a
productiei.
Art. 17. - (1) Barierele legale la intrarea pe piată
rezultă din dispozitiile legilor sau ale actelor administrative care au un
efect direct asupra conditiilor de intrare si a pozitiei furnizorilor pe piata
relevantă, nedepinzând de conditiile economice.
(2) O barieră legală semnificativă poate să existe
atunci când intrarea pe o anumită piată devine neviabilă ca efect al unor
măsuri impuse prin lege sau prin acte administrative, estimându-se totodată că
această situatie va persista o anumită perioadă.
(3) Existenta în trecut a unor bariere legale, precum
unele drepturi speciale sau exclusive, poate amplifica impactul unor bariere
structurale, cum ar fi economiile de scară sau de scop, integrarea pe
verticală, controlul asupra unei retele sau infrastructuri asociate, greu de
duplicat, controlul asupra unor standarde tehnice la care concurentii trebuie
să se adapteze, practicarea unor subventii încrucisate între servicii sau
inertia utilizatorilor.
Art. 18. - (1) Criteriul dinamicii pietei urmăreste
dacă piata relevantă prezintă sau nu caracteristici care să determine evolutia
acesteia către o concurentă efectivă, fără a fi necesară adoptarea unor
reglementări ex-ante (cu caracter preventiv), chiar în conditiile
existentei unor bariere ridicate la intrarea pe piată.
(2) Impactul barierelor la intrarea pe piată poate
deveni mai redus pe pietele caracterizate de un progres tehnic rapid, întrucât
pe aceste piete există o presiune puternică din partea concurentilor
potentiali.
(3) Ca regulă, nu vor fi identificate ca piete
relevante specifice pietele relevante nou-formate, în dezvoltare si cu o
dinamică accelerată. Identificarea unor
asemenea piete ca fiind piete relevante specifice va avea loc atunci cînd
există indicii că puterea de piată dobândită de primii furnizori intrati pe
piată poate împiedica dezvoltarea concurentei efective în viitor.
Art. 19. - (1) În identificarea unei piete relevante
specifice se va evalua măsura în care dreptul concurentei poate determina o
concurentă efectivă în absenta reglementărilor ex-ante.
(2) Reglementările ex-ante se vor aplica
complementar legislatiei generale a concurentei, în conditiile în care
experienta acumulată pe piata natională si internatională dovedeste că aceasta
nu reuseste să asigure existenta unei concurente efective pe piată. Astfel
reglementările ex-ante intervin atunci când este necesară impunerea unor
măsuri complexe pe piata relevantă, care pot implica, de exemplu, realizarea
unei evidente contabile separate, implementarea unui anumit sistem de
contabilitate a costurilor sau monitorizarea unor parametri tehnici ori atunci
când interventia frecventă sau promptă pe piata relevantă este indispensabilă.
Art. 20. - Pietele relevante specifice, identificate
potrivit prevederilor prezentului regulament, vor corespunde, de regulă,
pietelor relevante definite potrivit dreptului concurentei, datorită utilizării
unei metodologii similare. Cu toate acestea, faptul că estimarea globală a
evolutiilor viitoare în structura si în functionarea pietei stă întotdeauna la
baza identificării pietelor relevante specifice poate conduce la unele
deosebiri între aceste piete si pietele relevante definite potrivit dreptului
concurentei. În toate cazurile însă, pietele relevante specifice nu aduc
atingere pietelor definite prin aplicarea dreptului concurentei de către
autoritătile competente.
Art. 21. - Furnizorii au obligatia de a pune la
dispozitie ANRC, la cererea motivată a acesteia, toate informatiile necesare în
vederea aplicării prezentului regulament, sub sanctiunea prevăzută la art. 56
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări si
completări prin Legeanr. 591/2002.
Art. 22. - (1) Pietele relevante specifice,
identificate de ANRC în conformitate cu dispozitiile prezentului regulament,
sunt prevăzute în anexă.
(2) ANRC va revizui pietele prevăzute în anexă pentru
a tine seama de evolutia sectorului comunicatiilor electronice din România, în
sensul modificării pietelor identificate sau al adăugării unor noi piete ale
căror caracteristici pot justifica impunerea unor obligatii specifice
furnizorilor cu putere semnificativă pe aceste piete.
(3) Anexa face parte integrantă din prezentul
regulament.
ANEXĂ
la
regulament
1. a) Piata relevantă a produsului
Piata accesului la retelele publice de telefonie fixă
în vederea originării, terminării si tranzitului apelurilor, care cuprinde accesul
la retelele publice de telefonie fixă în vederea originării la puncte fixe,
terminării la puncte fixe si tranzitului comutat al apelurilor pentru
serviciile de telefonie destinate publicului si pentru serviciile dial-up, ISDN
si fax.
Piata identificată este o piată de gros, supusă
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice
de comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si
interconectarea acestora, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
527/2002.
b) Piata geografică relevantă
Piata natională determinată de teritoriul României
2. a) Piata relevantă a produsului
Piata accesului la reteaua publică de telefonie mobilă
operată de Societatea Comercială “Cosmorom” - S.A. în vederea terminării
apelurilor, care cuprinde accesul la această retea în vederea terminării la
puncte mobile a apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului,
care sunt originate în alte retele.
Piata identificată este o piată de gros, supusă prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de
comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si
interconectarea acestora, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
527/2002.
b) Piata geografică relevantă
Piata natională determinată de teritoriul României
3. a) Piata relevantă a produsului
Piata acesului la reteaua publică de telefonie mobilă
operată de Societatea Comercială “Mobifon” - S.A. în vederea terminării apelurilor,
care cuprinde accesul la această retea în vederea terminării la puncte mobile a
apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului, care sunt
originate în alte retele.
Piata identificată este o piată de gros, supusă
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice
de comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si
interconectarea acestora, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
527/2002.
b) Piata geografică relevantă
Piata natională determinată de teritoriul României
4. a) Piata relevantă a produsului
Piata accesului la reteaua publică de telefonie mobilă
operată de Societatea Comercială “Orange România” - S.A. în vederea terminării apelurilor, care cuprinde accesul
la această retea în vederea terminării la puncte mobile a apelurilor pentru
serviciile de telefonie destinate publicului, care sunt originate în alte
retele.
Piata identificată este o piată de gros, supusă
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice
de comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si
interconectarea acestora, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
527/2002.
b) Piata geografică relevantă
Piata natională determinată de teritoriul României
5. a) Piata relevantă a produsului
Piata accesului la reteaua publică de telefonie mobilă
operată de Societatea Comercială “Telemobil” - S.A. în vederea terminării
apelurilor, care cuprinde accesul la această retea în vederea terminării la
puncte mobile a apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului,
care sunt originate în alte retele.
Piata identificată este o piată de gros, supusă
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice
de comunicatii electronice si la infrastructura asociată, precum si
interconectarea acestora, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
527/2002.
b) Piata geografică relevantă
Piata natională determinată de teritoriul României.
AUTORITATEA
NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN COMUNICATII
privind
aprobarea Regulamentului pentru efectuarea analizelor de piată si determinarea
puterii semnificative pe piată
În temeiul prevederilor art. 32 alin. (1) lit. b) si
ale art. 38 alin. (1), (3) si (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
591/2002,
presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Comunicatii emite prezenta decizie.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul pentru
efectuarea analizelor de piată si determinarea puterii semnificative pe piată,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în
Comunicatii,
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr. 137.
ANEXĂ
REGULAMENT
pentru efectuarea analizelor de piată si determinarea
puterii semnificative pe piată
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament contine regulile pe
baza cărora Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii, denumită în
continuare ANRC, efectuează analiza pietelor identificate potrivit
Regulamentului privind identificarea pietelor relevante din sectorul
comunicatiilor electronice si determină dacă unul sau mai multi furnizori de retele
ori de servicii de comunicatii electronice au putere semnificativă pe o anumită
piată relevantă specifică.
(2) În cuprinsul prezentului regulament sunt
aplicabile definitiile prevăzute la art. 2 din Regulamentul privind
identificarea pietelor relevante din sectorul comunicatiilor electronice.
Art. 2. - (1) Un furnizor este considerat ca având
putere semnificativă pe o anumită piată relevantă specifică dacă, individual
sau împreună cu alti furnizori, se bucură pe piata respective de o pozitie
echivalentă unei pozitii dominante.
(2) Prin pozitie dominantă pe o anumită piată se
întelege situatia în care un furnizor este capabil, într-o măsură apreciabilă,
să se comporte independent fată de concurenti, clienti sau consumatori.
(3) Un furnizor cu putere semnificativă pe o anumită
piată poate fi considerat a avea putere semnificativă si pe o piată aflată în
strânsă legătură cu cea dintâi, dacă legăturile dintre cele două piete permit
ca puterea de piată să fie utilizată si pe piata adiacentă.
(4) În evaluarea puterii semnificative a unui furnizor
pe o anumită piată relevantă specifică se va lua în considerare puterea pe acea
piată a întregului grup din care acesta face parte.
CAPITOLUL II
Criterii pentru determinarea puterii semnificative
Art. 3. - (1) Pentru determinarea puterii
semnificative pe o piată relevantă specifică ANRC va lua în considerare unul
sau mai multe dintre următoarele criterii:
a) cota de piată si stabilitatea acesteia;
b) integrarea pe verticală;
c) numărul concurentilor;
d) puterea de contracarare a utilizatorilor;
e) evolutia preturilor si nivelul profiturilor;
f) gradul de diversificare a produselor;
g) mărimea furnizorilor;
h) absenta concurentilor potentiali;
i) controlul asupra unei retele sau infrastructuri
asociate, greu de duplicat;
j) economiile de scară;
k) economiile de scop;
l) avantajul tehnologic;
m) accesul facil sau privilegiat la resurse
financiare;
n) existenta unei retele dezvoltate de distributie.
(2) Lista prevăzută la alin. (1) este neexhaustivă,
iar alegerea criteriilor va depinde de caracteristicile pietei relevante
specifice.
Art. 4. - (1) Dacă pe o piată relevantă specifică
există un singur furnizor, acesta este prezumat a avea putere semnificativă pe
piata respectivă si va fi desemnat în acest sens de ANRC.
(2) Un furnizor cu o cotă de piată mai mare sau egală
cu 40% va fi considerat a avea putere semnificativă pe piata relevantă
specifică dacă, în urma aplicării celorlalte criterii prevăzute la art. 3, ANRC
nu constată contrariul.
(3) Un furnizor cu o cotă de piată mai mică de 40% va
fi considerat a nu avea putere semnificativă pe piata relevantă specifică dacă,
în urma aplicării celorlalte criterii prevăzute la art. 3, ANRC nu constată
contrariul.
Art. 5. - (1) Principalele criterii ce pot fi
utilizate pentru determinarea cotelor de piată ale furnizorilor sunt:
a) cifra de afaceri;
b) numărul de utilizatori;
c) volumul traficului;
d) capacitatea instalată;
e) valoarea traficului.
(2) Lista prevăzută la alin. (1) este neexhaustivă,
iar alegerea criteriilor va depinde de caracteristicile pietei relevante
specifice.
Art. 6. - (1) Stabilitatea în timp a cotei de piată
oferă un indiciu ce conduce către existenta puterii semnificative pe piată, în
timp ce fluctuatiile cotelor de piată pot indica absenta unui furnizor cu putere semnificativă pe piată.
(2) Scăderea treptată a cotei de piată a unui furnizor
cu putere semnificativă sugerează că piata devine mai competitivă, dar nu
determină în mod necesar pierderea puterii semnificative pe piata relevantă
specifică.
Art. 7. - În analiza pietelor relevante specifice se
va avea în vedere că integrarea pe verticală, în aval sau în amonte, a unui furnizor
cu putere semnificativă pe o piată relevantă specifică poate afecta negativ
concurenta pe pietele adiacente.
Art. 8. - La efectuarea analizelor de piată se va tine
seama de numărul furnizorilor existenti pe piată, precum si de raportul dintre
cotele de piată ale acestora. Un număr mare de furnizori poate constitui un
indiciu al concurentei efective pe piată.
Art. 9. - (1) Puterea pe piată a unui furnizor poate
fi diminuată de puterea de contracarare a utilizatorilor.
(2) Puterea de contracarare a unui utilizator se
manifestă, de regulă, atunci când sunt îndeplinite una sau mai multe dintre următoarele
conditii:
a) utilizatorul cumpără un volum important din totalul
produselor oferite de furnizor;
b) utilizatorul poate migra, cu costuri reduse, către
surse alternative de achizitionare a produselor respective;
c) utilizatorul ar putea produce el însusi produsele
respective.
(3) Puterea de contracarare a utilizatorului creste
când valoarea achizitiilor de produse oferite de furnizor reprezintă o parte importantă
din cheltuielile totale ale unui utilizator sau când furnizorul a realizat
investitii considerabile pentru a oferi produsele respective.
Art. 10. - În efectuarea analizelor de piată se va
tine seama dacă preturile sunt stabilite pe baza mecanismelor concurentiale sau
dacă acestea sunt determinate de politica de preturi a furnizorului cu putere
semnificativă pe piată, ceilalti concurenti raportându-si politica de preturi
la aceasta.
Art. 11. - Nivelul profitului unui furnizor poate
indica, de asemenea, gradul de concurentă pe piata relevantă specifică. Desi profiturile
mari se pot datora unei activităti eficiente a furnizorului, acestea pot indica
inexistenta unei concurente efective si prezenta unor bariere ridicate la
intrarea pe piată.
Art. 12. - În efectuarea analizelor de piată ANRC va
lua în considerare faptul că un furnizor care oferă o gamă diversificată de
produse îsi poate consolida pozitia pe piată prin oferirea acestora în pachet.
Art. 13. - În efectuarea analizelor de piată se tine
seama de faptul că un furnizor de mari dimensiuni, comparativ cu concurentii
săi, poate obtine si mentine în timp anumite avantaje fată de acestia,
provenite din economiile de scară, puterea financiară, puterea de negociere în
relatiile cu furnizorii săi, capacitatea de productie, reteaua de distributie
si politica de marketing.
Art. 14. - (1) Absenta concurentilor potentiali poate
indica existenta unor bariere ridicate la intrarea pe piată.
(2) Concurentii potentiali sunt acei furnizori care,
în circumstantele economice date, au capacitatea de a intra pe piata relevantă
specifică cu produse pe care le furnizează pe alte arii geografice sau prin
adaptarea rapidă a tehnologiei de care dispun, în conditii acceptabile de
eficientă.
Art. 15. - Controlul asupra unei retele sau
infrastructuri asociate, pe care un concurent le poate duplica numai într-un
timp îndelungat si cu costuri considerabile, poate reprezenta o barieră ridicată
la intrarea pe piată.
Art. 16. - Economiile de scară apar atunci când costul
total mediu pe unitatea de produs al unui furnizor scade o dată cu cresterea
vânzărilor, pentru un nivel al productiei corelat cu nivelul cererii pe piată.
Economiile de scară sunt influentate de factori tehnologici si manageriali si
rezultă din scăderea costurilor fixe pe unitatea de produs ca urmare a
cresterii volumului vânzărilor.
Art. 17. - Economiile de scop apar ca urmare a
avantajului de cost pe care îl are un furnizor care realizează două sau mai multe
produse, utilizând aceleasi mijloace, fată de cei care realizează un singur
produs. Economiile de scop pot exista separate sau împreună cu economiile de
scară.
Art. 18. - Detinerea de către un furnizor a unui
avantaj tehnologic permite acestuia să obtină costuri reduse, putând constitui în
acelasi timp o barieră la intrarea pe piată pentru concurentii potentiali.
Art. 19. - Situatia în care furnizorii au acces facil
sau privilegiat la resurse financiare poate împiedica intrarea unor noi concurenti
pe piata relevantă specifică.
Art. 20. - Un sistem de distributie dezvoltat, care
poate fi realizat numai într-un timp îndelungat si cu costuri considerabile, reprezintă
un avantaj competitiv pentru furnizorul care îl detine.
CAPITOLUL III
Puterea semnificativă colectivă
Art. 21. - (1) Pentru ca doi sau mai multi furnizori
să se bucure în comun de putere semnificativă pe o piată relevantă specifică
(putere semnificativă colectivă) este necesar ca acestia să fie independenti
din punct de vedere juridic si economic si să se comporte fată de utilizatori
si concurenti ca o singură entitate care are putere semnificativă pe piata
relevantă specifică.
(2) Pentru asimilarea comportamentului fată de
utilizatori si concurenti a doi sau mai multi furnizori cu acela al unei
singure entităti este necesară îndeplinirea în mod cumulativ a următoarelor
conditii:
a) să nu existe concurentă efectivă pe piata relevantă
specifică între furnizorii în cauză;
b) furnizorii în cauză să adopte pe piata relevantă
specifică un comportament uniform sau o politică unitară.
Art. 22. - În scopul determinării existentei puterii
semnificative colective pe o piată relevantă specifică, ANRC trebuie să
analizeze cumulativ:
a) dacă există caracteristici ale pietei care să
favorizeze o coordonare tacită a comportamentului pe piată a doi sau mai multi
furnizori;
b) dacă o astfel de coordonare este viabilă, prin
aceea că:
- nici unul dintre participanti nu este capabil sau nu
este motivat să abordeze un comportament divergent, având în vedere faptul că
ceilalti participanti sunt capabili si motivati să aplice măsuri de contraatac;
si
- concurentii si utilizatorii nu sunt capabili sau
motivati să se opună rezultatului acestei coordonări.
Art. 23. - (1) În efectuarea analizei prevăzute la
art. 22 ANRC va aplica unul sau mai multe dintre următoarele criterii:
a) concentrarea pietei - o concentrare ridicată a
pietei poate indica existenta puterii semnificative colective;
b) transparenta pietei - puterea semnificativă
colectivă poate apărea în situatia în care furnizorii pot obtine cu usurintă
informatii despre preturile si clientii concurentilor;
c) gradul de maturitate a pietei - un grad ridicat de
maturitate a pietei relevante specifice îngreunează intrarea pe piată si
atragerea de noi clienti;
d) stagnarea sau cresterea moderată a cererii - o
crestere rapidă a cererii stimulează concurenta pe piata relevantă specifică,
furnizorii având posibilitatea de a-si mări cota de piată si profiturile;
e) elasticitatea scăzută a cererii - dacă cererea nu
se modifică în mod considerabil ca răspuns la schimbările de pret, există o
motivatie scăzută a furnizorilor de a reduce preturile în scopul cresterii
cotei lor de piată;
f) omogenitatea produselor - cu cât omogenitatea
produselor este mai mare sau este percepută de către utilizatori în acest sens,
cu atât va creste motivatia furnizorilor de a adopta un com- portament similar
pe piată, în scopul de a evita o concurentă a preturilor si o scădere a
profiturilor;
g) structura asemănătoare a costurilor - la un pret
dat, o structură asemănătoare a costurilor va determina un nivel similar al
profiturilor, putând conduce la întelegeri între furnizori asupra preturilor;
h) cotele de piată similare - adoptarea unui
comportament similar pe piată de către furnizori poate fi favorizată de
existenta unor cote de piată asemănătoare;
i) lipsa inovatiilor tehnice si maturitatea
tehnologiei - cu cât maturitatea tehnologiei este mai ridicată, cu atât
competitia prin inovatie tehnologică scade;
j) absenta capacitătilor în exces - existenta
capacitătilor în exces poate împiedica aparitia sau mentinerea unor întelegeri
între furnizori, acestia fiind stimulati să utilizeze capacitătile suplimentare
în scopul măririi profiturilor;
k) barierele ridicate de intrare pe piată - existenta
puterii semnificative colective pe o piată relevantă specifică este favorizată
de barierele ridicate la intrarea pe piată;
l) lipsa puterii de contracarare a utilizatorilor - o
putere decontracarare ridicată a utilizatorilor poate împiedica aparitia
puterii semnificative colective pe o piată relevantă specifică;
m) lipsa concurentilor potentiali - perspectiva
intrării pe piata relevantă specifică a unor noi concurenti limitează
posibilitatea aparitiei puterii semnificative colective pe acea piată;
n) diferitele tipuri de legături informale între
furnizorii susceptibili de a avea putere semnificativă colectivă - desi
stabilirea unor legături informale între furnizori poate avea scopul legitim de
a rezolva unele probleme comune ridicate de activitatea acestora, existenta
unor asemenea legături poate indica o actiune concertată pe piată;
o) existenta mecanismelor de contraatac - furnizorii
vor fi încurajati să mentină întelegerile de pe piată dacă se pot astepta la
aplicarea unor măsuri de contraatac din partea concurentilor în cazul
încălcării acestor întelegeri;
p) lipsa concurentei sau gradul redus de concurentă la
nivelul preturilor - în cazul în care furnizorii anticipează o concurentă
puternică la nivelul preturilor, acestia pot încerca să evite concurenta
efectivă dintre ei prin întelegeri asupra preturilor de pe piată. Existenta
acestui tip de întelegeri poate fi indicată de stabilitatea sau de fluctuatia
redusă a preturilor în timp.
(2) Lista prevăzută la alin. (1) este neexhaustivă,
iar alegerea criteriilor va depinde de caracteristicile pietei relevante
specifice.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 24. - (1) Acolo unde legea cere ca impunerea,
mentinerea, modificarea sau retragerea unor obligatii să se efectueze în urma
unei analize de piată realizate în conditiile legii, ANRC va stabili dacă pe
piata relevantă există concurentă efectivă pe baza analizei de piată realizate
în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(2) Dacă pe baza analizei de piată astfel realizate
ANRC stabileste că pe piata relevantă specifică există concurentă efectivă,
aceasta nu va impune furnizorilor nici una dintre obligatiile mentionate la
alin. (1) sau le va retrage în cazul în care acestea există.
(3) Dacă pe baza analizei de piată astfel realizate
ANRC stabileste că pe piata relevantă specifică nu există concurentă efectivă,
aceasta va identifica, aplicând prevederile prezentului regulament, furnizorii
care au putere semnificativă pe piată, îi va desemna în acest sens si le va
putea impune, în mod cores- punzător, una sau mai multe dintre obligatiile
mentionate la alin. (1) sau va mentine ori va modifica aceste obligatii acolo
unde acestea există deja.
(4) Măsurile prevăzute la alin. (2) si (3) pot fi
luate numai în urma parcurgerii procedurii prevăzute la art. 50 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a
comunicatiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 591/2002.
Art. 25. - Furnizorii au obligatia de a pune la
dispozitie ANRC, la cererea motivată a acesteia, toate informatiile necesare în
vederea aplicării prezentului regulament, sub sanctiunea prevăzută la art. 56
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 591/2002.
MINISTERUL
EDUCATIEI SI CERCETĂRII
privind
acordarea autorizatiei de functionare Parcului stiintific si tehnologic “Parc
de soft” Galati
În conformitate cu prevederile art. 7 lit. a) din
Ordonanta Guvernului nr. 14/2002 privind constituirea si functionarea
parcurilor stiintifice si tehnologice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, si ale art. 4 alin. (10) din
Ordinul ministrului educatiei si cercetării nr. 3.589/2002 pentru aprobarea
Metodologiei de autorizare si reconfirmare periodică a parcului stiintific si
tehnologic si a Procedurii de admitere în parcul stiintific si tehnologic a
agentilor economici, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
531 din 22 iulie 2002,
în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 23/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetării,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie
2001, cu modificările ulterioare,
având în vedere Ordinul ministrului educatiei si
cercetării nr. 3.106/2001,
ministrul delegat la Ministerul Educatiei si
Cercetării pentru activitatea de cercetare emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se acordă autorizatie de functionare
Parcului stiintific si tehnologic “Parc de soft” Galati, administrat de
Societatea Comercială “CONS MANAGEMENT PARC DE SOFT” - S.R.L., cu sediul în
municipiul Galati.
(2) Prezenta autorizatie se eliberează ca urmare a
îndeplinirii cumulative a conditiilor specificate în art. 6 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 14/2002 privind constituirea si functionarea
parcurilor stiintifice si tehnologice.
Art. 2. - Directia generală pentru transfer tehnologic
si inovare din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetării va asigura aducerea
la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul delegat la Ministerul Educatiei si
Cercetării
pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Bucuresti,
24 octombrie 2002.
Nr.
7.208.
În Hotărârea Guvernului nr. 1.385/2002 privind
alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002, pentru finantarea comemorării a 13
ani de la Revolutia Română din Decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, se face următoarea
rectificare:
- la art. 4, în loc de: “… 10 decembrie 2002...” se
va citi: “ …20 decembrie 2002...”.