MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 928 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 18 decembrie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
642. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale
1.004. - Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 31/2002
privind serviciile postale
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.379. - Hotărâre
pentru aprobarea stemei judetului Olt
1.380. - Hotărâre
pentru aprobarea stemei judetului Ialomita
1.381. - Hotărâre
pentru aprobarea stemei comunei Mânzălesti, judetul Buzău
1.382. - Hotărâre
pentru aprobarea stemei comunei Popesti-Leordeni, judetul Ilfov
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se
aprobă Ordonanta Guvernului nr. 31 din 30 ianuarie 2002 privind serviciile
postale, adoptată în temeiul art. 1 pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 87 din 1 februarie 2002, cu următoarele modificări si
completări:
1. Articolul 2 va avea următorul
cuprins:
“Art. 2. - În întelesul prezentei
ordonante, următorii termeni se definesc astfel:
a) servicii postale -
serviciile destinate publicului, constând în colectarea, sortarea, transportul
si livrarea la destinatari a trimiterilor postale, efectuate cu caracter
profesional si în scopul obtinerii de profit;
b) retea postală publică -
sistemul de organizare si resursele de orice fel, utilizate de un furnizor de
servicii postale, în principal, pentru:
- colectarea trimiterilor postale de
la toate punctele de acces;
- transportul si manipularea
trimiterilor postale de la punctele de acces până la centrele de distribuire;
- distribuirea trimiterilor postale
la adresele indicate pe acestea;
c) puncte de acces -
ansamblul instalatiilor fizice, inclusiv cutiile postale, puse la dispozitie
publicului, prin intermediul cărora trimiterile postale pot fi introduse în
reteaua postală publică;
d) puncte de contact -
ansamblul instalatiilor fizice prin intermediul cărora trimiterile postale pot
fi livrate destinatarilor;
e) colectare - operatiunea de
preluare a trimiterilor postale depuse la punctele de acces;
f) distribuire - procesul
care începe cu sortarea trimiterilor postale la centrul de distribuire si se
încheie cu livrarea acestora la destinatari;
g) trimitere de corespondentă -
comunicare scrisă, tipărită, imprimată sau înregistrată pe orice fel de suport
material, care urmează să fie transportată si livrată, altfel decât electronic,
la adresa indicată de expeditor pe acest suport sau pe ambalajul acestuia.
Cărtile, cataloagele, ziarele si periodicele nu sunt considerate trimiteri de
corespondentă;
h) trimitere postală - un bun
aflat în forma finală în care urmează să fie transportat si livrat, altfel
decât prin mijloace electronice, la adresa indicată de expeditor; din această
categorie fac parte trimiterile de corespondentă, precum si cărti, cataloage,
ziare, periodice si colete postale continând bunuri cu sau fără valoare
comercială;
i) trimitere postală
internatională - trimitere postală expediată de pe teritoriul României
către o adresă care nu se află pe acest teritoriu sau expediată din afara
teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;
j) publicitate prin postă -
trimiterile postale interne sau internationale care urmează să fie transportate
si livrate la adresa indicată de expeditor pe trimiterea în sine sau pe ambalajul
acesteia, constând exclusiv în materiale de reclamă, marketing sau publicitate,
care contin mesaje identice, cu exceptia numelui, adresei si numărului de
identificare a destinatarului, precum si a altor modificări care nu alterează
natura mesajului, dacă aceste trimiteri sunt expediate unui număr semnificativ
de destinatari, stabilit de autoritatea de reglementare. Nu constituie
publicitate prin postă:
- chitantele, facturile, situatiile
financiare si alte mesaje având un continut diferit;
- trimiterile postale care contin în
afară de publicitate prin postă si alte trimiteri în acelasi ambalaj;
k) serviciu de trimitere
recomandată - serviciu postal ale cărui particularităti constau în oferirea
unei garantii forfetare împotriva riscurilor de pierdere, furt, distrugere
totală sau partială ori deteriorare a trimiterii postale si în eliberarea, la
cerere, a unei dovezi privind depunerea la punctul de acces sau livrarea la
destinatar;
l) serviciu de trimitere cu
valoare declarată – serviciu postal a cărui particularitate constă în
asigurarea unei trimiteri postale împotriva pierderii, furtului, distrugerii
totale sau partiale ori deteriorării, pentru o sumă egală cu valoarea declarată
de expeditor;
m) serviciu de trimitere contra
ramburs - serviciu postal a cărui particularitate constă în achitarea
contravalorii bunului care face obiectul trimiterii postale de către destinatar
expeditorului prin intermediul retelei postale publice;
n) servicii financiar-postale -
ansamblul de servicii de încasări, de plăti si transferuri de fonduri efectuate
de furnizorii de servicii postale prin intermediul retelei postale publice;
serviciile financiar-postale fac parte din sfera serviciilor postale;
o) serviciu de schimb de
documente - furnizarea de mijloace, inclusiv punerea la dispozitie de către
un tert de sedii ad-hoc si de mijloace de transport, care permit autolivrarea
prin schimb reciproc a trimiterilor postale între utilizatorii abonati la acest
serviciu;
p) furnizor de servicii postale -
persoana juridică ce prestează servicii postale;
q) furnizor de serviciu universal
- furnizorul de servicii postale care prestează unul sau mai multe servicii
postale din sfera serviciului universal, desemnat în acest sens de autoritatea
de reglementare;
r) cheltuieli terminale -
remunerarea furnizorului de serviciu universal pentru distribuirea pe
teritoriul României a trimiterilor postale expediate din afara teritoriului
României;
s) expeditor - persoana care
generează efectiv trimiterea postală si, personal sau prin intermediul unui
tert, o introduce în reteaua postală publică;
t) destinatar - persoana
căreia îi este adresată trimiterea postală;
u) utilizator - persoana care
beneficiază de servicii postale în calitate de expeditor sau de destinatar;
v) cerinte esentiale - conditii
generale, care nu sunt de natură economică, impuse de stat pentru furnizarea
serviciilor postale, constând în: protectia secretului corespondentei,
asigurarea securitătii retelei postale publice în ceea ce priveste transportul
bunurilor periculoase, precum si, în cazuri justificate, protectia datelor cu
caracter personal, asigurarea confidentialitătii informatiilor transmise sau
stocate, protectia dreptului la viată privată, protectia mediului si
respectarea normelor privind amenajarea teritoriului si urbanismul;
w) servicii cu valoare adăugată -
servicii postale ale căror caracteristici răspund unor cerinte speciale ale
utilizatorilor. Asemenea caracteristici sunt, de exemplu: livrarea trimiterii
postale personal destinatarului sau reprezentantului autorizat al acestuia,
livrarea la o dată si o oră anume stabilite, garantarea livrării la o dată si o
oră anume stabilite, încercări multiple de livrare, livrarea potrivit
prioritătii sau ordinii specificate de expeditor, confirmarea către expeditor a
efectuării livrării, posibilitatea de schimbare a destinatiei sau a
destinatarului în timpul tranzitului ori, dacă livrarea la destinatia initială
nu este posibilă, monitorizarea trimiterii
postale pe toată durata tranzitului si altele asemenea. În sensul prezentei
definitii, nu constituie caracteristici suplimentare livrarea accelerată a
trimiterii postale ori transmiterea sau primirea continutului unei trimiteri
postale prin mijloace electronice către, respectiv de către un furnizor de
servicii postale, în vederea sortării, tipăririi sau pregătirii trimiterii
postale.”
2. Articolul 3 va avea următorul
cuprins:
“Art. 3. - Prevederile prezentei
ordonante nu sunt aplicabile următoarelor servicii:
a) transportul si livrarea
trimiterilor postale proprii personal de către expeditorul real al acestora;
b) transportul si livrarea
trimiterilor postale proprii ale expeditorului prin intermediul unui sediu
secundar al acestuia, în cazul în care trimiterile în cauză se referă la
activitatea expeditorului si urmăresc în mod nemijlocit satisfacerea unui
interes al acestuia, legat de activitatea în cauză;
c) transportul si livrarea unei
singure trimiteri postale a expeditorului, efectuate cu titlu gratuit si în mod
nemijlocit de către o persoană fizică împuternicită de expeditor în acest scop;
d) colectarea, sortarea, transportul
si livrarea trimiterilor postale în cadrul unui serviciu organizat pentru uzul
exclusiv al autoritătilor publice, în temeiul unor dispozitii legale speciale;
e) transportul si livrarea cu titlu
gratuit ale înscrisurilor care însotesc bunurile transportate si livrate
împreună cu acestea.”
3. Articolul 4 va avea următorul
cuprins:
“Art. 4. - (1) Secretul trimiterilor
postale este inviolabil.
(2) Retinerea, predarea sau
deschiderea trimiterilor postale este permisă numai în conditiile si cu
procedura prevăzute de lege.”
4. La articolul 5, alineatul (2)
va avea următorul cuprins:
“(2) Orice persoană are dreptul de
acces la serviciul universal.”
5. La articolul 5, după alineatul
(6) se introduce alineatul (7) cu următorul cuprins:
“(7) Serviciile cu valoare adăugată
nu sunt incluse în sfera serviciului universal.”
6. Articolul 6 va avea următorul
cuprins:
“Art. 6. - (1) Ministerul
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei stabileste politica si strategia
privind implementarea serviciului universal, cu respectarea principiilor
transparentei, obiectivitătii, proportionalitătii si nediscriminării. În
stabilirea acestei politici si strategii Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei va actiona în vederea limitării posibilelor efecte
negative asupra concurentei, determinate de furnizarea serviciilor din sfera
serviciului universal, precum si a asigurării protectiei interesului public.
(2) Pe baza politicii si strategiei
stabilite potrivit alin. (1) autoritatea de reglementare stabileste conditiile
si procedura pe care le aplică pentru a desemna un furnizor de servicii postale
ca furnizor de serviciu universal, precum si conditiile speciale pe care
trebuie să le respecte acesta si drepturile de care beneficiază în furnizarea
serviciului universal.
(3) Autoritatea de reglementare
poate desemna ca furnizor de serviciu universal numai un furnizor care asigură
conditiile prevăzute în prezenta ordonantă pentru prestarea serviciilor postale
din sfera serviciului universal.”
7. La articolul 7, alineatul (1)
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) Furnizorul de
serviciu universal trebuie să asigure, în fiecare localitate în care prestează
serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligatia să le
furnizeze, cel putin o colectare de la fiecare punct de acces si cel putin o
livrare la locuinta fiecărei persoane fizice si la sediul fiecărei persoane
juridice, în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai putin de 5 zile pe săptămână, cu
exceptia cazurilor sau conditiilor geografice considerate exceptionale de
autoritatea de reglementare.”
8. La articolul 8, partea
introductivă si litera c) vor avea următorul cuprins:
“Art. 8. - Furnizorul de serviciu
universal trebuie să respecte în mod cumulativ următoarele conditii generale în
îndeplinirea obligatiilor de asigurare a serviciilor din sfera serviciului
universal care îi incumbă:
c) să ofere servicii disponibilie
pentru toti utilizatorii, fără nici un fel de discriminare;”
9. La articolul 9, alineatul (1)
va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1) Furnizorul de
serviciu universal are obligatia să pună la dispozitie utilizatorilor, în mod
regulat, informatii detaliate si actualizate cu privire la caracteristicile
serviciilor din sfera serviciului universal pe care le furnizează, în special
informatii referitoare la conditiile generale de acces la aceste servicii,
precum si la tarifele si nivelul standardelor de calitate ale acestor
servicii.”
10. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Furnizorul de
serviciu universal are obligatia de a asigura accesul utilizatorilor la reteaua
postală publică pe care o operează, în conditii de transparentă, obiectivitate
si nediscriminare.
(2) Autoritatea de reglementare
poate impune furnizorului de serviciu universal cu pozitie dominantă pe piata
relevantă obligatii privind conditiile în care acesta trebuie să permită
accesul altor furnizori de servicii postale la reteaua postală publică pe care
o operează, dacă o asemenea măsură se impune pentru asigurarea unui mediu
concurential si pentru respectarea principiilor transparentei, obiectivitătii
si nediscriminării.”
11. Titlul capitolului III va
avea următorul cuprins:
“Drepturi acordate furnizorului de
serviciu universal”
12. Articolul 11 va avea
următorul cuprins:
“Art. 11. - În vederea asigurării
serviciului universal, furnizorul de serviciu universal beneficiază de
următoarele drepturi:
a) dreptul de prioritate la
închirierea spatiilor necesare în vederea desfăsurării activitătii de transport
al trimiterilor postale si mandatelor postale, aflate în proprietatea
societătilor comerciale, societătilor nationale, companiilor nationale si
regiilor autonome cu obiect de activitate în domeniul transporturilor publice
rutiere, feroviare, maritime, fluviale si aeriene;
b) dreptul de efectuare cu
prioritate a transportului trimiterilor postale si mandatelor postale de către
societătile comerciale, societătile nationale, companiile nationale si regiile
autonome cu obiect de activitate în domeniul transporturilor publice rutiere,
feroviare, maritime, fluviale si aeriene, precum si dreptul de acces cu
prioritate în mijloacele de transport aflate în proprietatea sau în
administrarea acestora;
c) dreptul de acces cu prioritate la
punctele de frontieră si la organele vamale;
d) dreptul de a instala, întretine,
înlocui si muta, cu titlu gratuit, cutii postale pe imobilele aflate în
proprietatea publică a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale;
e) dreptul de a beneficia de sumele
sau de avantajele de orice altă natură care i se cuvin în temeiul oricărui
mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor postale
din sfera serviciului universal, în conditiile stabilite de lege si de
autoritatea de reglementare;
f) dreptul de a actiona în relatiile
internationale în calitate de furnizori de serviciu universal si de a încheia
acorduri operationale în această calitate;
g) dreptul de a utiliza formularele
internationale specifice, prevăzute în acordurile internationale la care România
este parte.”
13. După articolul 11 se
introduce articolul 111 cu următorul cuprins:
“Art. 111. - (1)
În cazul în care proprietarul doreste să închirieze unul dintre spatiile
prevăzute la art. 11 lit. a) va face o ofertă furnizorului de serviciu universal.
(2) Furnizorul de serviciu universal
este obligat să îsi exercite dreptul de prioritate în termen de 15 zile de la
primirea ofertei.
(3) În cazul în care furnizorul de
serviciu universal nu îsi exprimă vointa sau nu acceptă oferta, spatiul se poate
închiria oricărei alte persoane.
(4) Contractul de închiriere
încheiat cu altă persoană cu nerespectarea dreptului de prioritate sau în
conditii mai avantajoase pentru această persoană decât cele prevăzute în oferta
trimisă titularului dreptului de prioritate este lovit de nulitate relativă.
(5) Actiunea în nulitate relativă
poate fi introdusă de furnizorul de serviciu universal, titular al dreptului de
prioritate.
(6) Conditiile de exercitare a
dreptului prevăzut la art. 11 lit. b) se stabilesc prin contract încheiat între
furnizorul de serviciu universal si transportator, contract care va asigura
atât respectarea dreptului de prioritate al furnizorului de serviciu universal,
cât si protectia intereselor transportatorului.”
14. Articolul 12 va avea
următorul cuprins:
“Art. 12. - (1) Dreptul de a presta
unul sau mai multe servicii postale având ca obiect trimiteri de corespondentă
interne sau internationale, indiferent dacă livrarea acestora este accelerată
ori nu, a căror greutate este mai mică de 350 g si al căror tarif este mai mic
decât de 5 ori tariful public corespunzător unei trimiteri de corespondentă din
prima treaptă de greutate a celei mai rapide categorii standard, poate fi
rezervat de către autoritatea de reglementare furnizorului de serviciu
universal, în măsura necesară îndeplinirii obligatiilor de asigurare a
serviciilor din sfera serviciului universal care îi revin. Serviciile care fac
obiectul unui asemenea drept rezervat de autoritatea de reglementare sunt
denumite în continuare servicii rezervate.
(2) Limitele stabilite în
conformitate cu alin. (1) pot fi micsorate prin hotărâre a Guvernului.”
15. Titlul capitolului V va avea
următorul cuprins:
“Regimul de autorizare a furnizorilor de
servicii postale”
16. După titlul capitolului V se
introduce articolul 141 cu următorul cuprins:
“Art. 141. - (1)
Furnizarea serviciilor postale se realizează în conditiile regimului de
autorizare prevăzut de prezentul capitol.
(2) Regimul de autorizare generală
permite furnizarea de servicii postale fără obtinerea unei decizii explicite
din partea autoritătii de reglementare, prin notificarea intentiei de a presta
activităti de furnizare a serviciilor postale.
(3) Licenta individuală este acea
autorizatie acordată de autoritatea de reglementare unui furnizor de servicii
postale, conferindu-i acestuia drepturi si obligatii specifice, suplimentare
fată de cele conferite de regimul de autorizare generală, autorizatie necesară
pentru furnizarea anumitor servicii postale, prevăzute de prezenta ordonantă.”
17. Articolul 15 va avea
următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) Furnizarea
serviciilor postale care nu sunt incluse în sfera serviciului universal se
poate face în conditiile regimului de autorizare generală.
(2) Înainte de începerea activitătii
orice persoană juridică ce intentionează să furnizeze servicii postale din
categoria celor prevăzute la alin. (1) are obligatia de a transmite autoritătii
de reglementare o notificare cu privire la această intentie.
(3) Dreptul de a furniza servicii
postale în conditiile regimului de autorizare generală se acordă cu conditia ca
persoana juridică în cauză să îsi asume obligatia de a respecta cerintele
esentiale, precum si prevederile legale care reglementează aceste cerinte
esentiale, inclusiv cele cuprinse în reglementările emise pe baza prezentei
ordonante.
(4) Autoritatea de reglementare
stabileste conditiile si procedura de acordare, modificare, suspendare si
retragere a dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de
autorizare generală, precum si obligatiile care incumbă titularilor, cu
respectarea principiilor transparentei, nediscriminării, proportionalitătii si
obiectivitătii.
(5) Dreptul de a furniza servicii
postale în conditiile regimului de autorizare generală se consideră obtinut în
termen de 45 de zile de la data primirii notificării de către autoritatea de
reglementare, cu exceptia situatiei în care persoanei în cauză i s-a comunicat
în acest interval decizia de neacordare a acestui drept.
(6) În cazul în care persoanei care
a efectuat notificarea îi sunt cerute documente, informatii suplimentare sau
clarificări pentru a beneficia de dreptul de a furniza servicii postale în
conditiile regimului de autorizare generală, termenul prevăzut la alin. (5) se
suspendă până la primirea acestora.”
18. Articolul 16 va avea
următorul cuprins:
“Art. 16. - (1) Furnizarea
serviciilor postale incluse în sfera serviciului universal se poate face numai
pe baza licentei individuale.
(2) Licenta individuală poate
contine obligatii specifice, în scopul si în măsura necesare pentru garantarea
respectării cerintelor esentiale si pentru asigurarea dreptului de acces la
serviciul universal.
(3) Obligatiile prevăzute la alin.
(2) pot privi, între altele:
a) furnizarea unor servicii din
sfera serviciului universal;
b) calitatea, disponibilitatea si
modul de prestare a serviciilor furnizate pe baza licentei;
c) respectarea drepturilor rezervate
furnizorilor de serviciu universal, în conformitate cu prevederile cap. IV;
d) eventualele contributii datorate
de titular în temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de
furnizarea serviciilor postale din sfera serviciului universal.
(4) Autoritatea de reglementare
stabileste conditiile si procedura de acordare, modificare, suspendare si
retragere a licentelor individuale, precum si continutul acestora, inclusiv
obligatiile care incumbă titularilor, tinând seama de prevederile alin. (2) si
(3), cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminării,
proportionalitătii si obiectivitătii.
(5) Termenul de acordare a licentei
individuale sau de comunicare a deciziei de respingere a cererii de acordare a
licentei individuale este de 90 de zile de la data înregistrării cererii.
(6) În cazul în care sunt cerute
solicitantului documente, informatii suplimentare sau clarificări în vederea
acordării licentei individuale, termenul prevăzut la alin. (5) se suspendă până
la primirea acestora.”
19. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
“Art. 17. - (1) Autoritatea de
reglementare poate stabili tarife pentru activitatea de autorizare, precum si
modul de încasare a acestora.
(2) Sumele rezultate din încasarea
tarifelor de autorizare constituie venituri ale autoritătii de reglementare,
urmând să fie folosite în conformitate cu prevederile bugetului de venituri si
cheltuieli al acesteia.
(3) Neplata tarifelor de autorizare
în termenul stabilit de autoritatea de reglementare atrage, după caz,
respingerea cererii de acordare a licentei individuale sau neacordarea
dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de autorizare
generală.”
20. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
“Art. 18. - (1) Decizia de
respingere a cererii de acordare a licentei individuale si decizia de
neacordare a dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de
autorizare generală trebuie motivate si se comunică în termenul prevăzut la
art. 15 alin. (5), respectiv în termenul prevăzut la art. 16 alin. (5), putând
fi contestate de persoana interesată în conformitate cu Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificările ulterioare.
(2) Decizia de suspendare sau de
retragere a licentei individuale ori a dreptului de a furniza servicii postale
în conditiile regimului de autorizare generală trebuie motivată si poate fi
contestată de persoana interesată, în conformitate cu Legea nr. 29/1990, cu
modificările ulterioare.”
21. Articolele 20 si 21 se
abrogă.
22. La articolul 22, alineatele
(2), (4), (5) si (6) vor avea următorul cuprins:
“(2) Furnizorul de serviciu
universal are obligatia de a supune spre aprobare autoritătii de reglementare
tarifele percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care
are obligatia să le presteze si de a le aduce la cunostintă publicului, cu cel
putin 30 de zile înainte de data la care acestea intră în vigoare, în
conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(4) În situatia în care furnizorul
de serviciu universal acordă facilităti tarifare în cazul unui volum mare de
trimiteri de la acelasi expeditor, el are obligatia de a aplica principiile
transparentei si nediscriminării atât cu privire la tarife, cât si cu privire
la conditiile asociate acestora.
(5) Facilitătile tarifare acordate
în conformitate cu prevederile alin. (4) trebuie să fie fundamentate pe costuri
si vor fi făcute publice în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare
si pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal.
(6) Autoritatea de reglementare
poate stabili în sarcina furnizorului de serviciu universal obligatia
mentinerii unui nivel uniform al tarifelor percepute pentru serviciile din
sfera serviciului universal pe care este obligat să le presteze.”
23. La articolul 22, alineatul
(3) se abrogă.
24. La articolul 23, partea
introductivă a alineatului (1) si alineatul (2) vor avea următorul cuprins:
“Art. 23. - (1) Furnizorul de
serviciu universal trebuie să respecte următoarele principii la încheierea
acordurilor privind cheltuielile terminale corespunzătoare trimiterilor postale
internationale expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată
pe teritoriul acesteia:
(2) În cazul în care nu există
asemenea acorduri, furnizorul de serviciu universal aplică prevederile
acordurilor internationale în domeniu la care România este parte.”
25. La articolul 24, alineatele
(1) si (6) vor avea următorul cuprins:
“Art. 24. - (1) Furnizorul de
serviciu universal trebuie să tină evidenta contabilă separată, în cadrul
contabilitătii interne de gestiune, pentru fiecare dintre serviciile rezervate,
pe de o parte, si pentru serviciile nerezervate, pe de altă parte.
(6) Situatiile financiare anuale ale
furnizorului de serviciu universal trebuie întocmite, prezentate spre auditare
unui auditor financiar independent si publicate anual pe cheltuiala
furnizorului si în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.”
26. La articolul 26, alineatul
(2) va avea următorul cuprins:
“(2) Prin hotărâre a Guvernului se
pot stabili si alte gratuităti, precum si modalitătile de compensare financiară
a furnizorului de servicii postale desemnat să le asigure.”
27. Articolul 27 va avea
următorul cuprins:
“Art. 27. - (1) Furnizorul de
serviciu universal are obligatia de a respecta, în relatiile cu utilizatorii,
regulile stabilite potrivit prezentului articol.
(2) Furnizorul de serviciu universal
stabileste si supune spre aprobare autoritătii de reglementare, într-un termen
stabilit de aceasta, regulile aplicabile serviciilor postale din sfera
serviciului universal pe care are obligatia să le presteze. În cazul în care
apreciază că regulile propuse sunt nesatisfăcătoare din punct de vedere tehnic
sau al protectiei utilizatorilor ori contravin prevederilor legale, acordurilor
internationale la care România este parte sau regulilor minime obligatorii
stabilite potrivit alin. (3), autoritatea de reglementare poate solicita modificarea
corespunzătoare a acestor reguli, iar furnizorul de serviciu universal este
obligat să opereze modificările cerute.
3) Autoritatea de reglementare poate
stabili reguli minime obligatorii aplicabile serviciilor postale din sfera
serviciului universal, cu respectarea prevederilor cuprinse în prezenta
ordonantă, în celelalte acte normative si în acordurile internationale la care
România este parte.”
28. La articolul 29, alineatele
(1) si (2) vor avea următorul cuprins:
“Art. 29. - (1) Trimiterile postale
distribuite de un furnizor de servicii postale trebuie să fie marcate
corespunzător cu denumirea sau marca comercială a furnizorului respectiv.
(2) Furnizorul de servicii postale
are obligatia să marcheze toate instalatiile fizice care fac parte din reteaua
postală publică pe care o operează, inclusiv cutiile postale, cu un semn
distinctiv care să asigure identificarea furnizorului în cauză.”
29. Articolul 30 va avea
următorul cuprins:
“Art. 30. - (1) Furnizorul de
serviciu universal are obligatia de a respecta standardele de calitate
stabilite de autoritatea de reglementare pentru serviciile postale din sfera
serviciului universal pe care are obligatia să le
presteze.
(2) Respectarea standardelor de
calitate, stabilite potrivit alin. (1), de către furnizorul de serviciu
universal, va face anual obiectul evaluării unui organism independent de
furnizorul în cauză, în conditii stabilite de autoritatea de reglementare.
Raportul de evaluare se publică anual pe cheltuiala furnizorului de serviciu
universal si în conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
(3) Autoritatea de reglementare
poate dispune, din oficiu sau la primirea unei plângeri ori sesizări, obligarea
furnizorului de serviciu universal de a lua toate măsurile necesare pentru a
asigura respectarea standardelor de calitate stabilite potrivit alin. (1).”
30. La articolul 31, alineatele
(4) si (5) vor avea următorul cuprins:
“(4) Informatiile privind statistica
reclamatiilor adresate furnizorului de serviciu universal, precum si modul în
care acestea au fost solutionate se publică o dată cu raportul de evaluare
prevăzut la art. 30 alin. (2).
(5) În cazul în care reclamatia
adresată furnizorului de servicii postale nu a fost solutionată în mod
satisfăcător, utilizatorul în cauză poate înainta o plângere autoritătii de
reglementare sau poate introduce o cerere de chemare în judecată la instanta
competentă. Cererea de chemare în judecată poate fi introdusă indiferent dacă o
plângere având acelasi obiect a fost înaintată autoritătii de reglementare.”
31. La articolul 31, după
alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu următorul cuprins:
“(6) Autoritatea de reglementare
stabileste o procedură de mediere în vederea solutionării amiabile a litigiilor
dintre utilizatori si furnizorii de servicii postale.”
32. La articolul 32, alineatul
(2) va avea următorul cuprins:
“(2) Răspunderea fată de utilizatori
pentru serviciile postale incluse în sfera serviciului universal, prestate de
furnizorul de serviciu universal, se stabileste, cu respectarea prevederilor
prezentei ordonante si a celorlalte dispozitii legale în vigoare, prin clauzele
contractului-cadru care se avizează de autoritatea de reglementare si se
publică pe cheltuiala furnizorului de serviciu universal, în conditiile
stabilite de autoritatea de reglementare.”
33. Articolul 33 se abrogă.
34. Articolul 34 va avea
următorul cuprins:
“Art. 34. - Planurile emisiunilor
filatelice, conditiile de emitere, tipărire, punere în circulatie, retragere
din circulatie si de comercializare a timbrelor si efectelor postale se
stabilesc de autoritatea de reglementare.”
35. Articolul 35 se abrogă.
36. La articolul 36, alineatele
(2) si (3) vor avea următorul cuprins:
“(2) Bunurile aflate în componenta
Conservatorului de timbre fac parte din patrimoniul cultural national mobil.
(3) Administrarea Conservatorului de
timbre se realizează de către o persoană juridică desemnată de autoritatea de
reglementare.”
37. Articolul 37 va avea
următorul cuprins:
“Art. 37. - Furnizorul de servicii
postale are obligatia de a presta serviciile pentru care este autorizat, în
conditiile prezentei ordonante, atât timp cât sunt îndeplinite în mod cumulativ
următoarele conditii:
a) sunt întrunite atât conditiile de
acceptare a trimiterilor postale prevăzute de prezentul capitol si de regulile
stabilite potrivit art. 27, cât si, pentru trimiterile postale internationale,
conditiile prevăzute în acordurile
internationale
la care România este parte si conditiile de acceptare stabilite de tările de
destinatie;
b) colectarea, sortarea, transportul
si livrarea trimiterilor postale sunt posibile cu personalul si mijloacele
obisnuite de care dispune furnizorul respectiv;
c) colectarea, sortarea, transportul
si livrarea trimiterilor postale nu sunt împiedicate de împrejurări de fortă
majoră, caz fortuit ori ca urmare a faptei expeditorului sau a unei terte
persoane pentru care furnizorul de servicii postale nu este chemat, potrivit
legii, să răspundă.”
38. La articolul 38, litera a) a
alineatului (1) va avea următorul cuprins:
“a) trimiterile postale constând în
bunuri al căror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si
numai pe o portiune din parcurs;”
39. Articolul 39 va avea
următorul cuprins:
“Art. 39. - (1) Atunci când natura
bunului care face obiectul unei trimiteri postale cere ca el să fie ambalat,
furnizorul de servicii postale trebuie să protejeze acest bun conform
standardelor si normelor tehnice în vigoare. Pe toată durata operatiunilor de
colectare, sortare, transport si livrare furnizorul de servicii postale
răspunde pentru pierderea totală sau partială a bunului expediat, precum si
pentru pagubele pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau
celorlalte bunuri.
(2) Furnizorul de servicii postale
este obligat să accepte bunul ambalat de către expeditor atunci când ambalajul
folosit corespunde standardelor si normelor tehnice în vigoare. În această
situatie responsabilitatea pierderii totale sau partiale, deteriorării,
pagubelor pricinuite persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate ori
celorlalte bunuri, provocate de vicii ascunse prin ambalare, revine
expeditorului.
(3) Dacă pentru anumite trimiteri
postale sunt necesare măsuri speciale de manipulare si depozitare, în functie
de natura lor, furnizorul de servicii postale trebuie să aplice etichete
sugestive care să indice modul de manipulare si depozitare. Furnizorul de
servicii postale poate pune la dispozitie expeditorului etichete tipizate.
Furnizorul de servicii postale este obligat să recunoască si să folosească inscriptionările
si etichetele aplicate de expeditor, atunci când acestea corespund standardelor
si normelor tehnice în vigoare.”
40. Articolul 40 va avea
următorul cuprins:
“Art. 40. - (1) Furnizorul de
servicii postale este răspunzător fată de utilizatori pentru prestarea
serviciului în conditiile prevăzute de lege si de contractul încheiat cu
expeditorul.
(2) În cazul pierderii totale sau
partiale ori al deteriorării trimiterii postale, furnizorul de servicii postale
răspunde pentru paguba pricinuită, dacă aceste împrejurări au survenit între
momentul depunerii trimiterii la punctul de acces si momentul livrării la
destinatar.
(3) Termenul de introducere a
reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale este de 6 luni
si se calculează de la data depunerii trimiterii postale la punctul de acces.
(4) Termenul de solutionare a
reclamatiei prealabile adresate furnizorului de servicii postale este de 3 luni
si se calculează de la data introducerii reclamatiei.
(5) Reclamatia prealabilă poate fi
introdusă de expeditor sau de destinatar.
(6) Termenul de păstrare pentru
trimiterile postale este de 18 luni si se calculează de la data depunerii
trimiterii postale la punctul de acces.
(7) Termenele prevăzute în prezentul
articol se aplică si în cazul trimiterilor postale internationale, dacă prin
acordurile internationale la care România este parte nu se prevede altfel.”
41. Articolul 41 va avea
următorul cuprins:
“Art. 41. - (1) Termenul pentru
introducerea cererii de chemare în judecată este de 6 luni pentru trimiterile
postale interne si de un an pentru cele internationale.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1)
este termen de prescriptie si curge de la data primirii răspunsului la
reclamatia prealabilă sau, în cazul în care nu s-a răspuns la reclamatia
prealabilă, de la expirarea termenului de solutionare a acesteia.
(3) Cererea de chemare în judecată
va fi însotită de dovada îndeplinirii procedurii reclamatiei prealabile.”
42. Articolul 43 va avea
următorul cuprins:
“Art. 43. - (1) Furnizorii de
servicii postale răspund pentru trimiterile postale interne, după cum urmează:
a) în caz de pierdere, furt sau
distrugere totală:
1. cu întreaga valoare declarată,
pentru o trimitere postală care face obiectul unui serviciu de trimitere cu
valoare declarată;
2. cu întreaga valoare declarată,
pentru o trimitere postală care face obiectul unui serviciu de trimitere contra
ramburs, până în momentul livrării la destinatar;
3. cu întreaga valoare a
rambursului, pentru o trimitere postală care face obiectul unui serviciu de
trimitere contra ramburs, după livrarea acesteia destinatarului, când
furnizorul de servicii postale a omis încasarea rambursului de la destinatar;
4. cu întreaga sumă depusă la
punctul de acces, pentru mandate, în coditiile prevăzute la art. 46;
5. cu suma reprezentând de 10 ori
tariful serviciului, pentru trimiterile postale care nu fac obiectul unui
serviciu de trimitere cu valoare declarată;
b) în caz de pierdere partială,
distrugere partială sau deteriorare:
1. cu valoarea declarată pentru
partea lipsă, distrusă sau deteriorată, înscrisă în nota de inventar, pentru
trimiterile postale depuse deschise, care fac obiectul unui serviciu de
trimitere cu valoare declarată;
2. cu cota-parte corespunzătoare
greutătii lipsă din valoarea declarată, pentru trimiterile postale depuse
închise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată;
3. cu cota-parte din suma prevăzută
la lit. a) pct. 5, stabilită în raport cu greutatea lipsă sau cu greutatea
continutului deteriorat, pentru coletele care nu fac obiectul unui serviciu de
trimitere cu valoare declarată;
4. cu suma prevăzută la lit. a) pct.
5, în caz de pierdere partială, distrugere partială sau deteriorare a
trimiterilor postale, altele decât coletele.
(2) La sumele prevăzute la alin. (1)
lit. a) si b) se adaugă dobânda legală care curge din momentul introducerii
reclamatiei prealabile.
(3) Furnizorii de servicii postale
răspund pentru telegrame cu contravaloarea tarifelor încasate la depunerea la
punctul de acces, în următoarele cazuri:
1. telegrama nu a fost livrată;
2. telegrama a fost livrată mai
târziu decât prevede contractul-cadru sau contractul încheiat cu utilizatorul;
3. continutul telegramei a fost
denaturat.
(4) Pierderea completă a
continutului este echivalentă cu pierderea trimiterii postale.
(5) Când expeditorul a declarat o
valoare mai mică decât cea reală, despăgubirea este la nivelul valorii
declarate.
(6) În afara despăgubirilor
prevăzute la alin. (1) lit. a) se restituie si tarifele încasate la depunerea
trimiterii postale la punctul de acces.
(7) În cazul neefectuării
prestatiilor care constituie caracteristici suplimentare ale serviciilor cu
valoare adăugată, nominalizate de expeditor prin indicatii speciale, se
restituie numai tarifele încasate suplimentar fată de tarifele aplicabile
pentru serviciul postal standard.”
43. La articolul 44, alineatul
(2) se abrogă.
44. Articolul 45 va avea
următorul cuprins:
“Art. 45. - Trimiterile postale care
nu au putut fi livrate destinatarilor si nici expeditorilor devin proprietatea
furnizorului de servicii postale după expirarea termenului de păstrare prevăzut
la art. 40 alin. (6) sau (7), după
caz.”
45. La articolul 46, alineatele
(1) si (2) vor avea următorul cuprins:
“Art. 46. - (1) Furnizorii de
servicii postale sunt răspunzători de sumele transmise prin intermediul
serviciului de mandate până în momentul în care acestea au fost plătite.
(2) Sumele a căror plată sau
rambursare nu a fost reclamată de către cei în drept, în termen de 6 luni de la
data depunerii acestora la punctele de acces, rămân definitiv câstigate
furnizorilor de servicii postale.”
46. Articolul 47 va avea
următorul cuprins:
“Art. 47. - Furnizorul de servicii
postale răspunde pentru trimiterile postale internationale în conformitate cu
prevederile acordurilor internationale la care România este parte.”
47. Articolul 48 va avea
următorul cuprins:
“Art. 48. - Părtile pot stabili prin
contract clauzele de agravare a răspunderii furnizorului de servicii postale
prevăzute de prezentul capitol.”
48. Articolul 49 va avea
următorul cuprins:
“Art. 49. - (1) În exercitarea
atributiilor prevăzute de prezenta ordonantă autoritatea de reglementare
urmăreste, în principal, atingerea următoarelor obiective:
a) asigurarea dreptului de acces la
serviciul universal;
b) promovarea intereselor
utilizatorilor, în special ale celor cu handicap, boli cronice, de vârstă
înaintată, cu venituri mici sau care locuiesc în zone izolate, în zone din
perimetrul rural sau în zone cu densitate demografică redusă;
c) promovarea eficientei economice a
furnizorilor de servicii postale;
d) asigurarea sustenabilitătii
economice a activitătilor efectuate de furnizorii de servicii postale.
(2) Pentru scopurile aplicării
prezentei ordonante atributiile autoritătii de reglementare sunt îndeplinite de
Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii.
(3) Autoritatea de reglementare
este, de asemenea, împuternicită:
a) să ia orice măsuri necesare în
vederea organizării aplicării prezentei ordonante;
b) să asigure supravegherea
respectării prevederilor prezentei ordonante, a măsurilor luate în aplicarea
acesteia, precum si a drepturilor si obligatiilor furnizorilor de servicii
postale, putând lua orice măsuri pe care le apreciază necesare în acest scop.
(4) Autoritatea de reglementare
poate încheia contracte cu persoane juridice de drept public sau de drept
privat, având ca obiect efectuarea unor activităti specifice, necesare
îndeplinirii atributiilor prevăzute de prezenta ordonantă”.
49. Articolul 50 va avea
următorul cuprins:
“Art. 50. - Autoritatea de
reglementare poate solicita furnizorilor de servicii postale informatiile
necesare în vederea exercitării atributiilor prevăzute la art. 49 alin. (3).”
50. Articolul 51 va avea
următorul cuprins:
“Art. 51. - (1) Furnizorii de
servicii postale autorizati în conditiile prezentei ordonante datorează
autoritătii de reglementare un tarif de monitorizare anual, în cuantum de 0,1%
din cifra de afaceri pe anul anterior a fiecărui furnizor.
(2) Decizia prin care se stabileste
tariful de monitorizare datorat pentru un an se comunică în scris fiecărui
furnizor de servicii postale, până la data de 15 mai a anului respectiv, prin
serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire.
(3) Tariful de monitorizare datorat
trebuie achitat în două transe egale, prima în cel mult 45 de zile de la data
comunicării deciziei prevăzute la alin. (2), iar cea de-a doua, până la data de
31 decembrie a anului respectiv.
(4) În scopul aplicării prevederilor
prezentului articol, cifra de afaceri este suma veniturilor realizate
din vânzările de produse sau din prestările de servicii realizate de agentul
economic în cursul unui exercitiu financiar.
(5) În vederea determinării cifrei
de afaceri furnizorii de servicii postale au obligatia de a transmite
autoritătii de reglementare un exemplar al situatiilor financiare anuale, o
dată cu depunerea acestora la directia generală a finantelor publice judeteană,
respectiv a municipiului Bucuresti, în termenul prevăzut de lege.
(6) La încetarea activitătii în
domeniul serviciilor postale, indiferent de forma acestei încetări, orice
furnizor de servicii postale are obligatia de a achita un tarif de monitorizare
corespunzător, stabilit astfel:
a) în cazul în care încetarea
activitătii în domeniul serviciilor postale se produce înainte de stabilirea
tarifului de monitorizare anual, în conditiile alin. (2), furnizorul datorează
un tarif de monitorizare în cuantum de 0,1% din cifra de afaceri cumulată a anului
anterior si a anului în curs;
b) în cazul în care încetarea
activitătii în domeniul serviciilor postale se produce după stabilirea
tarifului de monitorizare anual, în conditiile alin. (2), pe lângă acest tarif
furnizorul datorează si un tarif suplimentar, în cuantum de 0,1% din cifra de
afaceri pe anul în curs.
(7) Tariful de monitorizare prevăzut
la alin. (6) trebuie achitat la data determinării, în conditiile legii, a
cifrei de afaceri.”
51. Articolul 52 va avea
următorul cuprins:
“Art. 52. - În cazurile în care, în
temeiul prezentei ordonante, autoritatea de reglementare este împuternicită să
stabilească anumite obligatii, conditii, standarde, reguli, proceduri sau
termene, autoritatea de reglementare este, de asemenea, împuternicită să stabilească
sanctiunile aplicabile pentru nerespectarea acestor obligatii, conditii,
standarde, reguli, proceduri sau termene.”
52. La articolul 54, alineatul
(2) se abrogă.
53. Articolul 55 va avea
următorul cuprins:
“Art. 55. - În exercitarea
atributiilor de control personalul împuternicit în acest scop al autoritătii de
reglementare poate solicita furnizorilor de servicii postale informatiile care
îi sunt necesare, mentionând temeiul legal si scopul solicitării, si poate
stabili termene până la care aceste informatii să îi fie furnizate, sub
sanctiunea prevăzută de prezenta ordonantă.”
54. Articolul 56 va avea
următorul cuprins:
“Art. 56. - (1) Personalul de
control al autoritătii de reglementare, împuternicit în acest scop, poate să
solicite declaratiile sau documentele necesare pentru efectuarea controlului,
să ridice copii de pe registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte
evidente; de asemenea, este autorizat să facă inspectii inopinate, al căror
rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, si să primească,
la convocare sau la fata locului, informatii si justificări.
(2) La solicitarea personalului de
control al autoritătii de reglementare, împuternicit în acest scop, ofiterii si
subofiterii din cadrul Ministerului de Interne sunt obligati să acorde tot
sprijinul pentru a permite exercitarea puterilor de investigare prevăzute la
alin. (1).”
55. Articolul 57 va avea
următorul cuprins:
“Art. 57. - (1) În cazul în care
pentru efectuarea controlului sunt necesare documente, date sau informatii
aflate în posesia altor autorităti publice, acestea sunt obligate să permită
personalului de control al autoritătii de reglementare, împuternicit în acest
scop, accesul la documentele, la datele si informatiile în cauză, cu
respectarea prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor
clasificate.
(2) Personalul de control al
autoritătii de reglementare, împuternicit în acest scop, primind acces la
documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (1), este obligat să respecte
caracterul de secret de stat sau secret de serviciu atribuit legal
respectivelor documente, date si informatii, în conformitate cu prevederile
Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate.”
56. La articolul 58, partea
introductivă si litera c) a punctului 1 vor avea următorul cuprins:
“Art. 58. - Constituie contraventii
următoarele fapte, dacă nu sunt săvârsite în astfel de conditii încât să
constituie, potrivit legii penale, infractiuni:
c) trimiteri postale constând în
bunuri al căror transport este interzis prin dispozitii legale, fie chiar si
numai pe o portiune din parcurs;”
57. La articolul 58, punctele 8,
9, 11, 12, 15, 16 si 20 vor avea următorul cuprins:
“8. încălcarea drepturilor acordate
furnizorului de serviciu universal în temeiul prevederilor cap. III;
9. încălcarea obligatiilor prevăzute
la art. 7;
11. prestarea sau oferirea către
public a serviciilor care fac obiectul unui drept rezervat furnizorului de
serviciu universal;
12. colectarea trimiterilor de
corespondentă care fac obiectul unui serviciu rezervat, urmată de livrarea
acestora către alte persoane decât furnizorul de serviciu universal căruia i-a
fost rezervat dreptul de a presta serviciul în cauză;
15. prestarea sau oferirea către
public a altor servicii postale decât cele pentru care a fost obtinut dreptul
de a furniza servicii postale, în conditiile regimului de autorizare generală
sau pe baza licentei individuale;
16. nerespectarea obligatiilor care
incumbă titularilor dreptului de a furniza servicii postale, în conditiile
regimului de autorizare generală, sau a obligatiilor prevăzute în licentele
individuale, stabilite potrivit prevederilor art. 15 sau 16, după caz;
20. încălcarea obligatiilor
prevăzute la art. 28, art. 29 alin. (1) si (2), art. 30, 31, art. 32 alin. (2)
sau la art. 37.”
58. La articolul 58, punctele
21-23 se abrogă.
59. La articolul 59, litera b) a
alineatului (1) si alineatul (3) vor avea următorul cuprins:
“b) cele de la pct. 9-20, cu amendă
de la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru furnizorii de servicii
postale cu o cifră de afaceri de peste 5.000.000.000 lei, cu o amendă în
cuantum de până la 5% din cifra
de afaceri; de asemenea, în situatiile în care gravitatea faptei o justifică,
autoritatea de reglementare poate decide, după caz, respingerea cererii de
acordare a licentei individuale, neacordarea dreptului de a furniza servicii
postale în conditiile regimului de autorizare generală ori retragerea licentei
individuale sau a dreptului de a furniza servicii postale în conditiile
regimului de autorizare generală.
(3) Individualizarea sanctiunii în
cazul săvârsirii uneia dintre contraventiile prevăzute la art. 58 pct. 9-20 se
face tinându-se seama de gravitatea faptei si a consecintelor sale asupra
concurentei, după criteriile cifrei de afaceri a contravenientului si ale cotei
de piată detinute de acesta.”
60. La articolul 60, litera c) a
alineatului (1) si alineatele (2) si (3) vor avea următorul cuprins:
“c) să se conformeze în termenul
stabilit măsurilor luate de autoritatea de reglementare, în temeiul
atributiilor de control mentionate la art. 54.
(2) Cuantumul amenzilor
administrative prevăzute la alin. (1) poate fi actualizat prin hotărâre a
Guvernului, în functie de evolutia indicelui inflatiei.
(3) Prin derogare de la prevederile
art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 30/2002 pentru modificarea
unor anexe la Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, precum si a
unor alte acte normative, aprobată prin Legea nr. 315/2002, sumele rezultate din
încasarea amenzilor administrative stabilite la alin. (1) se retin integral ca
venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia autoritătii
de reglementare, si vor fi folosite în conformitate cu prevederile bugetului de
venituri si cheltuieli aprobat potrivit legii.”
61. Articolul 61 va avea
următorul cuprins:
“Art. 61. - (1) Contraventiile
prevăzute la art. 58 se constată de către personalul de control al autoritătii
de reglementare, împuternicit în acest scop, iar cele prevăzute la art. 58 pct.
1-8, si de către ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de Interne.
(2) Sanctiunile pentru
contraventiile prevăzute la art. 58 pct. 1-8 se aplică de către personalul de
control prevăzut la alin. (1) ori de către ofiteri sau subofiteri din cadrul
Ministerului de Interne, după caz.
(3) Sanctiunile pentru
contraventiile prevăzute la art. 58 pct. 9-20, precum si amenzile
administrative prevăzute la art. 60 se aplică de către organele de control ale
autoritătii de reglementare.
(4) Actul prin care se aplică
amenzile administrative prevăzute la art. 60 constituie titlu executoriu, fără
vreo altă formalitate.”
62. Articolul 63 va avea
următorul cuprins:
“Art. 63. - În măsura în care
prezenta ordonantă nu dispune altfel, contraventiilor prevăzute la art. 58 li
se aplică dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.”
63. Articolul 64 se abrogă.
64. La articolul 65, alineatul
(3) va avea următorul cuprins:
“(3) Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei poate delega îndeplinirea atributiilor prevăzute la
alin. (1) si (2) altor persoane juridice.”
65. Articolul 67 va avea
următorul cuprins:
“Art. 67. - (1) Autorizatiile
existente rămân valabile timp de un an de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante, cu exceptia cazului în care prevăd un termen mai scurt.
(2) Până la expirarea duratei de
valabilitate, stabilită conform prevederilor alin. (1), titularii vor solicita
acordarea dreptului de a furniza servicii postale în conditiile regimului de
autorizare generală sau emiterea licentei individuale, potrivit prevederilor
prezentei ordonante.”
66. Anexa se abrogă.
Art. II. - Ordonanta
Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, cu modificările si
completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 6 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 18 noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74
alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
7 decembrie 2002.
Nr. 642.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 7 decembrie 2002.
Nr.
1.004.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea stemei judetului Olt
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 10 alin. 2 din Legea nr. 102/1992 privind stema tării si sigiliul
statului,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă stema judetului
Olt, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Descrierea elementelor
stemei si semnificatia acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
6 decembrie 2002.
Nr.
1.379.
ANEXA Nr.
1*)
*) Anexa
nr. 1 este reprodusă în facsimil.
DESCRIEREA SI SEMNIFICATIILE
elementelor însumate ale stemei judetului Olt
Stema judetului Olt, potrivit anexei
nr. 1, se compune dintr-un scut cu baza curbată, sfertuit printr-o cruce din
aur.
Primul si al patrulea cartier, pe
fond albastru, reprezintă un turn de argint cu foisor crenelat - stema
vechiului judet Olt.
În al doilea si al treilea cartier,
pe fond albastru, se află un snop de grâu de aur - stema vechiului judet
Romanati.
Semnificatia elementelor însumate
Judetul Olt, sub raport geografic,
este situat în sudul tării, iar sub aspect istoric, prin turnul de argint cu
foisor crenelat, se evidentiază în principal prin specificul său de apărare,
fiind situat la granita Munteniei cu
Oltenia si Dunărea, îmbinând toate acestea cu caracterul său
preponderent agrar, reprezentat prin snopul de grâu.
În acest spatiu s-au contopit două
foste judete antebelice, Olt si Romanati, cu toată zestrea lor spirituală.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea stemei judetului Ialomita
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 10 alin. 2 din Legea nr. 102/1992 privind stema tării si sigiliul
statului,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă stema judetului
Ialomita, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Descrierea elementelor
stemei si semnificatia acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
6 decembrie 2002.
Nr.
1.380.
DESCRIEREA SI SEMNIFICATIILE
elementelor însumate ale stemei judetului Ialomita
Descrierea stemei
Stema judetului Ialomita, potrivit
anexei nr. 1, se compune dintr-un scut tripartit tăiat.
În primul cartier, pe fond rosu, se
află o cahlă cu însemnul crucii, din aur.
În al doilea cartier, pe fond albastru,
un snop de grâu, din aur, plutind pe o apă.
În al treilea cartier, un pod negru,
cu balustradă din argint, plutind pe o apă vălurită din argint si albastru.
Semnificatia elementelor însumate
Cahla cu cruce, recentă descoperire
arheologică, demonstrează că în perioada Evului Mediu în zonă crestinismul era
cunoscut; snopul de grâu simbolizează faptul că judetul Ialomita a fost si este
grânarul tării, fiind folosit drept simbol în vechea stemă a judetului din
perioada antebelică.
Podul simbolizează permanentizarea
legăturii economice si social-culturale dintre Transilvania si Dobrogea; apa
simbolizează bogătia naturală a judetului.
*) Anexa
nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr.
1*)
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea stemei comunei Mânzălesti, judetul Buzău
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 10 alin. 2 din Legea nr. 102/1992 privind stema tării si sigiliul
statului,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă stema comunei
Mânzălesti, judetul Buzău, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Descrierea elementelor
stemei si semnificatia acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
6 decembrie 2002.
Nr.
1.381.
*) Anexa
nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr.
1*)
STEMA COMUNEI MÂNZĂNESTI,
JUDETUL BUZĂU
DESCRIEREA SI SEMNIFICATIIlE
elementelor însumate ale stemei comunei Mânzălesti,
judetul Buzău
Stema comunei Mânzălesti, potrivit
anexei nr. 1, se compune dintr-un scut retezat.
În câmpul superior, de azur, pe o
terasă verde, o stâncă din argint (tuf vulcanic) cu cruce.
În câmpul inferior, rosu, se află o
biserică de aur.
Scutul este timbrat de o coroană
murală din argint, cu un turn, care atestă faptul că asezarea este comună.
Semnificatia elementelor însumate
Azurul este imaginea puritătii
cerului, dar si al cinstei si perseverentei.
Argintul este simbolul vigilentei si
al blândetii.
Aurul este prin excelentă asociat cu
bogătia, dar si cu generozitatea si nobletea de caracter a oamenilor.
Rosul este simbolul curajului si al
vitejiei de care au dat dovadă locuitorii comunei Mânzălesti în războiul de
independentă si în cele două războaie mondiale.
Tuful vulcanic, dominat de cruce,
este monument al naturii ocrotit prin lege.
Imaginea bisericii este legată de
numărul mare de lăcase de cult din zonă.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea stemei comunei Popesti-Leordeni, judetul Ilfov
În temeiul art. 107 din Constitutie
si al art. 10 alin. 2 din Legea nr. 102/1992 privind stema tării si sigiliul
statului,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă stema comunei
Popesti-Leordeni, judetul Ilfov, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. - Descrierea elementelor
stemei si semnificatia acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si 2 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
6 decembrie 2002.
Nr.
1.382.
DESCRIEREA SI SEMNIFICATIiLE
elementelor însumate ale stemei comunei
Popesti-Leordeni, judetul Ilfov
Stema
comunei Popesti-Leordeni, potrivit anexei nr. 1, se compune dintr-un scut
albastru, cu fecioara aureolată rugându-se, din argint, având faldurile mantiei
de culoare albastră.
Semnificatia elementelor însumate
Fecioara Maria este patroana comunei
si simbolizează încrederea locuitorilor în ajutorul lui Dumnezeu si în
protectia Fecioarei.
Culorile alese sunt cele ce însotesc
în chip traditional pe Fecioara Maria, anume albastru si argint (alb), imaginea
puritătii, nevinovătiei si încrederii.
Scutul este timbrat de o coroană
murală din argint, cu un turn care atestă faptul că asezarea este comună.
*) Anexa
nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr.
1*)
STEMA COMUNEI POPESTI-LEORDENI,