MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 931 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi,
19 decembrie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
637. - Lege cu privire la reglementarea raporturilor
de drept international privat în domeniul insolventei
999. - Decret pentru promulgarea Legii cu privire la
reglementarea raporturilor de drept international privat în domeniul
insolventei
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
cu privire
la reglementarea raporturilor de drept international privat în domeniul
insolventei
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
TITLUL I
Raporturile
cu state străine, în general
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Domeniul de reglementare
Art. 1. - (1) Prezenta lege cuprinde:
a) norme pentru
determinarea legii aplicabile unui raport de drept international privat în
materia insolventei;
b) norme de procedură în litigii privind raporturile de drept
international privat în materia insolventei;
c) norme privind conditiile în care autoritătile române competente
solicită si, respectiv, acordă asistentă cu privire la procedurile de
insolventă deschise pe teritoriul României sau al unui stat străin.
(2) În sensul prezentei legi, raporturile de drept international
privat în materia insolventei reprezintă acele raporturi de drept privat cu
element de extraneitate, care sunt supuse solutionării ca urmare a deschiderii
unei proceduri de insolventă si în conditiile stabilite de aceasta.
Sfera de aplicare
Art. 2. - (1) Prezenta lege se aplică în următoarele situatii:
a) în cazul în care este solicitată asistentă în România de către o
instantă străină sau de către un reprezentant străin, în legătură cu o
procedură străină de insolventă;
b) în cazul în care este solicitată asistentă într-un stat străin în
legătură cu o procedură care se desfăsoară potrivit Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, denumită în continuare procedură
română de insolventă;
c) în cazul desfăsurării concomitente a unei proceduri române de
insolventă si a unei proceduri străine de insolventă referitoare la acelasi
debitor;
d) în cazul în care creditorii sau alte persoane interesate dintr-un
stat străin sunt interesate să solicite deschiderea în România a procedurii
prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, sau să participe în cadrul unei proceduri deschise.
(2) Prezenta lege nu se aplică în cazul unei proceduri de insolventă
care are ca obiect:
a) bănci, cooperative sau alte institutii de credit;
b) societăti si agenti de asigurare;
c) societăti de servicii de investitii financiare, organisme de
plasament colectiv în valori mobiliare, societăti de administrare a
investitiilor;
d) societăti de bursă, membri ai burselor de mărfuri, case de
compensatie, membri compensatori ai burselor de mărfuri, societăti de brokeraj,
traderi.
Definitii
Art. 3. - În sensul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc
astfel:
a) procedura străină este procedura colectivă, judiciară sau
administrativă, care se desfăsoară în conformitate cu legislatia în materie de
insolventă a unui stat străin, inclusiv procedura provizorie, în care bunurile
si activitatea debitorului sunt supuse controlului sau supravegherii unei
instante străine, în scopul reorganizării sau lichidării activitătii acelui
debitor;
b) procedura străină principală este procedura străină de
insolventă care se desfăsoară în statul în care se situează centrul
principalelor interese ale debitorului;
c) procedura străină secundară este procedura străină de
insolventă, alta decât cea principală, care se desfăsoară în statul în care
debitorul îsi are stabilit un sediu, în sensul prevăzut la lit. p);
d) centrul principalelor interese ale debitorului este, până la
proba contrarie, după caz:
- sediul principal al persoanei juridice;
- domiciliul profesional al persoanei fizice care exercită o activitate
economică sau o profesiune independentă;
- domiciliul persoanei fizice care nu exercită o activitate economică
sau o profesiune independentă;
e) reprezentant străin este persoana fizică sau juridică,
incluzând persoanele desemnate cu titlu provizoriu, autorizate, în cadrul unei
proceduri străine, să administreze reorganizarea sau lichidarea bunurilor si a
activitătii debitorului sau să actioneze ca reprezentant al unei proceduri
străine;
f) lichidator european este reprezentantul străin al unei
proceduri străine de insolventă care este deschisă într-un stat membru al
Uniunii Europene; lista denumirilor lichidatorilor europeni este prevăzută în
anexa nr. 3;
g) procedura europeană de insolventă este procedura colectivă
determinată de insolventa debitorului, care se deschide într-un stat membru al
Uniunii Europene, antrenând desistarea partială sau totală a debitorului de
conducerea activitătii sale, precum si desemnarea unui lichidator european;
lista denumirilor acestor proceduri europene de insolventă este prevăzută în
anexa nr. 1;
h) procedura de lichidare este acea procedură de insolventă
europeană în care se realizează lichidarea bunurilor debitorului, inclusiv
atunci când procedura respectivă se finalizează printr-un concordat, plan de
reorganizare sau o altă măsură ce pune capăt stării de insolventă ori în cazul
în care procedura se închide din cauza lipsei bunurilor; lista denumirilor
acestor proceduri este prevăzută în anexa nr. 2;
i) creditor străin este creditorul al cărui domiciliu sau, după
caz, sediu este stabilit într-un stat străin;
j) reprezentant român este persoana fizică sau juridică desemnată
ca administrator sau lichidator judiciar, în cadrul unei proceduri române de
insolventă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 64/1995, republicată, cu
modificările si completările ulterioare;
k) instanta străină este autoritatea judecătorească sau de altă
natură, abilitată să deschidă si să controleze sau să supravegheze o procedură
străină ori să adopte hotărâri în cursul derulării unei asemenea proceduri;
l) hotărâre - atunci când este vorba de deschiderea unei
proceduri de insolventă sau de desemnarea unui reprezentant - este hotărârea
oricărei instante competente prin care se deschide o asemenea procedură sau se
desemnează un reprezentant;
m) momentul deschiderii procedurii este momentul la care
hotărârea de deschidere a procedurii produce efecte, chiar dacă aceasta nu are
caracter definitiv;
n) sediul principal este locul în care se află centrul principal
de conducere si de gestiune a activitătii statutare a persoanei juridice, chiar
dacă hotărârile organului de conducere respectiv sunt adoptate potrivit
directivelor transmise de membri, actionari sau asociati din alte state;
o) sediul profesional este locul în care functionează conducerea
activitătii economice ori a exercitării profesiei independente a persoanei
fizice;
p) sediul este orice punct de lucru în care debitorul exercită,
cu mijloace umane si materiale si cu caracter netranzitoriu, o activitate
economică sau o profesie independentă;
q) statul în care se găseste un bun este:
- pentru bunurile corporale - statul pe teritoriul căruia este situat
bunul;
- pentru bunurile si drepturile pe care proprietarul sau titularul
trebuie să le înscrie într-un registru public - statul sub a cărui autoritate
este păstrat registrul;
- pentru creante - statul pe teritoriul căruia se află centrul
principalelor interese ale debitorului creantei, astfel cum este determinat la
lit. d).
Obligatii internationale ale României
Art. 4. - În măsura
în care există neconcordantă între dispozitiile prezentei legi si
obligatiile României izvorând din tratate, conventii sau orice altă formă de
acord
international, bi- sau multilateral, la care România este parte,
prevederile tratatului, ale conventiei sau ale acordului international se vor
aplica cu prioritate.
Instanta sau autoritatea competentă
Art. 5. - Atributiile stabilite de prezenta lege, referitoare la
recunoasterea procedurilor străine si cooperarea cu instantele străine, sunt de
competenta tribunalului, prin judecătorul-sindic, precum si a reprezentantului
român, după cum urmează:
A. tribunalul în circumscriptia căruia se află sediul debitorului. În
sensul prezentei legi, se consideră că persoana juridică străină are sediul în
România si în cazul în care are pe teritoriul tării o sucursală, agentie,
reprezentantă sau orice altă entitate fără personalitate juridică. În cazul în
care debitorul are mai multe sedii în România, competenta revine oricăruia
dintre tribunalele în circumscriptia cărora se află sediile respective;
B. în cazul în care debitorul nu are nici un sediu în România, competent
este:
a) tribunalul sau oricare dintre tribunalele în circumscriptia cărora se
află bunuri imobile apartinând debitorului, atunci când în obiectul cererii se
regăsesc bunuri imobile în mod exclusiv sau alături de alte bunuri;
b) tribunalul în circumscriptia căruia se păstrează registrul în care
este înscrisă nava sau aeronava care face obiectul cererii;
c) tribunalul în circumscriptia căruia se află sediul societătii
comerciale române la care debitorul detine valorile mobiliare care fac obiectul
cererii;
d) Tribunalul Bucuresti, în cazul în care obiectul cererii îl constituie
drepturi de proprietate intelectuală protejate în România, titluri de stat,
bonuri de tezaur, obligatiuni de stat si municipale apartinând debitorului;
e) în cazul în care obiectul cererii îl constituie drepturi de creantă
ale debitorului asupra unei persoane sau autorităti publice, tribunalul în
circumscriptia căruia se află domiciliul sau resedinta, respectiv sediul
persoanei sau al autoritătii publice respective.
Autorizarea reprezentantului român în scopul actionării
Art. 6. - Reprezentantul român este abilitat să actioneze într-un stat
străin, ca reprezentant al procedurii deschise în România, în conditiile
stabilite de legea străină într-un stat străin aplicabilă.
Exceptii de ordine publică
Art. 7. - Instantele românesti vor putea refuza recunoasterea unei
proceduri străine, executarea unei hotărâri judecătoresti străine adoptate în
cadrul unei asemenea proceduri, a
hotărârilor care decurg în mod direct din procedura de insolventă si
care prezintă o strânsă legătură cu aceasta ori încuviintarea oricărei alte
măsuri prevăzute de prezenta lege, doar în situatia în care:
a) hotărârea este rezultatul unei fraude comise în procedura urmată în
străinătate;
b) hotărârea încalcă
dispozitiile de ordine publică de drept international privat român; constituie
un asemenea temei de refuz al recunoasterii încălcarea dispozitiilor legale cu
privire la competenta exclusivă de judecată a instantelor românesti.
Aplicabilitatea Legii nr. 105/1992
Art. 8. - Prevederile prezentei legi se completează, în măsura
compatibilitătii lor, cu dispozitiile Legii nr. 105/1992 cu privire la
reglementarea raporturilor de drept international privat.
Interpretarea
Art. 9. - În interpretarea prezentei legi se va tine seama de originea sa internatională, precum si de necesitatea promovării uniformitătii în aplicarea sa si a respectării bunei-credinte.
CAPITOLUL II
Accesul reprezentantilor si al creditorilor străini la instantele
românesti
Dreptul de acces direct
Art. 10. - Reprezentantul străin are dreptul de a se adresa direct
instantelor românesti.
Cererea reprezentantului străin de deschidere a procedurii prevăzute de
Legea nr. 64/1995
Art. 11. - Reprezentantul străin are calitate procesuală activă pentru a
introduce o cerere de deschidere a procedurii, în conformitate cu dispozitiile
Legii nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, în
măsura în care toate celelalte conditii necesare deschiderii unei asemenea
proceduri sunt îndeplinite potrivit legii române.
Participarea reprezentantului străin în cadrul procedurii deschise
potrivit Legii nr. 64/1995
Art. 12. - Reprezentantul străin are calitate procesuală de a participa
în cadrul unei proceduri deja deschise împotriva debitorului, potrivit Legii
nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, numai din
momentul recunoasterii procedurii străine pe care o reprezintă.
Limitarea competentei
Art. 13. - Actiunea formulată de reprezentantul străin în fata instantelor românesti, în conformitate cu prezenta lege, nu va conduce la extinderea competentei instantelor românesti asupra acestui reprezentant, a bunurilor si a activitătii externe ale debitorului decât pentru solutionarea capetelor actiunii formulate, fără a viza alte scopuri.
Participarea creditorilor străini în cadrul procedurii deschise potrivit
Legii nr. 64/1995
Art. 14. - (1)
Creditorii străini se bucură de aceleasi drepturi referitoare la deschiderea si
participarea în cadrul procedurii deschise, potrivit Legii nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, ca si creditorii
români.
(2) Prevederile alin. (1) nu modifică ordinea de plată a creantelor în
procedura prevăzută de Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, în cazul falimentului. În privinta creantelor
creditorilor străini, acestea nu vor fi plasate pe un loc inferior categoriei
creantelor chirografare, cu exceptia acelor creante care se încadrează în
categoria creantelor subordonate creantelor chirografare.
(3) Creantelor nescadente si celor sub conditie li se vor aplica, în mod
corespunzător, prevederile Legii nr. 64/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
(4) Creantelor negarantate si părtilor negarantate ale creantelor
garantate, care nu sunt scadente la data înregistrării cererii de admitere a
acestora, li se vor aplica în mod corespunzător prevederile Legii nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Citarea, comunicarea si notificarea oricărui act de procedură, prevăzute
de Legea nr. 64/1995, către creditorii străini
Art. 15. - (1) Citarea creditorilor străini cunoscuti, precum si
comunicarea si notificarea oricărui act de procedură către acestia se vor
realiza în conditiile Legii nr. 64/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare. Instantele vor dispune luarea măsurilor
corespunzătoare pentru îndeplinirea actelor respective de procedură si fată de
creditorii străini cu adresă necunoscută.
(2) Îndeplinirea actelor de procedură mentionate la alin. (1) se va face
în mod individual, cu exceptia cazului în care instanta consideră că, potrivit
circumstantelor de fapt, folosirea unei alte modalităti ar fi mai potrivită.
Instantele nu sunt tinute să apeleze, în mod obligatoriu, la comisii rogatorii
sau la alte formalităti similare.
(3) Notificările transmise creditorilor străini prin care se comunică deschiderea procedurii vor indica elementele prevăzute de dispozitiile Legii nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, inclusiv continutul minim obligatoriu al cererii de admitere a creantei asupra averii debitorului.
CAPITOLUL III
Recunoasterea procedurii străine si măsuri cu executare vremelnică
Cererea de recunoastere a procedurii străine
Art. 16. - (1) Reprezentantul străin are calitate procesuală activă
pentru a formula în fata instantei românesti competente o cerere de
recunoastere a procedurii străine în care acesta a fost desemnat.
(2) Cererea de recunoastere va fi însotită de unul dintre următoarele
documente:
a) o copie certificată a hotărârii de deschidere a procedurii străine si
de desemnare a reprezentantului străin;
b) o adeverintă emisă de instanta străină, prin care se certifică
existenta unei proceduri străine si desemnarea reprezentantului străin;
c) în lipsa mijloacelor de probă mentionate la lit. a) si b), orice altă
dovadă de deschidere a procedurii străine si de desemnare a reprezentantului
străin, admisibilă în conditiile prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 66/1999
pentru aderarea României la Conventia cu privire la suprimarea cerintei
supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie
1961, aprobată prin Legea nr. 52/2000, ori de alte tratate, conventii sau orice
altă formă de acord international, bi- sau multilateral, la care România este
parte.
(3) Cererea de recunoastere va fi însotită de o declaratie prin care se
vor preciza toate procedurile străine cu privire la debitor, despre care
reprezentantul străin are cunostintă.
(4) Dacă consideră necesar, instanta va putea solicita traducerea în limba
română a documentelor furnizate în scopul sustinerii cererii de recunoastere.
Prezumtiile referitoare la recunoastere
Art. 17. - (1) Instanta va putea considera că procedura străină care
face obiectul cererii de recunoastere este o procedură în sensul celei
prevăzute la art. 3 lit. a) si că reprezentantul străin este acea persoană sau
autoritate prevăzută la art. 3 lit. e), dacă hotărârea sau adeverinta prevăzută
la art. 16 alin. (2) indică aceasta.
(2) Instanta va putea considera că documentele furnizate în scopul
sprijinirii cererii de recunoastere sunt veridice, chiar dacă nu sunt
legalizate.
Hotărârea de recunoastere a procedurii străine
Art. 18. - (1) Sub rezerva dispozitiilor art. 7, procedura străină va fi
recunoscută în măsura în care îndeplineste cumulativ următoarele conditii:
a) procedura străină reprezintă acea procedură prevăzută la art. 3 lit.
a);
b) reprezentantul străin care solicită recunoasterea este acea persoană
sau autoritate prevăzută la art. 3 lit. e);
c) cererea de recunoastere îndeplineste conditiile stabilite la art. 16
alin. (2);
d) cererea de recunoastere a fost formulată în fata instantei competente
prevăzute la art. 5;
e) există reciprocitate în ceea ce priveste efectele hotărârilor străine
între România si statul instantei care a pronuntat hotărârea.
(2) Procedura străină va fi recunoscută ca:
a) procedură străină principală, dacă aceasta se desfăsoară într-un stat
străin în care debitorul îsi are stabilit centrul principalelor sale interese;
b) procedură străină secundară, dacă aceasta se desfăsoară într-un stat
străin în care debitorul îsi are stabilit un sediu, în întelesul prevăzut de
art. 3 lit. p).
(3) Cererea de recunoastere a procedurii străine va fi solutionată cu
precădere si celeritate. Când procedura de citare este legal îndeplinită,
judecata poate continua în ziua următoare sau la termene scurte, succesive,
date în cunostinta părtilor.
(4) Instanta se pronuntă asupra cererii de recunoastere, după citarea
părtilor, prin pronuntarea unei hotărâri definitive, care poate fi atacată cu
recurs.
(5) Hotărârea de recunoastere a procedurii străine se bucură de
autoritate relativă a lucrului judecat; instanta o va putea retracta sau
modifica, în măsura în care se dovedeste, ulterior pronuntării sale, că
temeiurile si conditiile recunoasterii lipseau, în tot sau în parte, ori că au
încetat să existe.
Informarea ulterioară
Art. 19. - Ulterior sesizării instantei române cu cererea de
recunoastere, reprezentantul străin va aduce de îndată la cunostinta acesteia
următoarele informatii:
a) orice modificare importantă survenită în derularea procedurii străine
supuse recunoasterii ori recunoscută sau în statutul său de reprezentant al
acelei proceduri;
b) deschiderea oricăror alte proceduri străine referitoare la acelasi
debitor, de care reprezentantul a luat cunostintă.
Măsuri cu executare vremelnică, încuviintate pe durata solutionării
cererii de recunoastere
Art. 20. - (1) La solicitarea reprezentantului străin instanta va putea
încuviinta, la data formulării cererii de recunoastere a procedurii străine sau
în cursul solutionării acesteia, următoarele măsuri cu executare vremelnică, în
măsura în care acestea sunt de extremă necesitate pentru protejarea bunurilor
debitorului sau a intereselor creditorilor:
a) suspendarea actelor, a operatiunilor si a oricăror alte măsuri de
executare individuală asupra bunurilor debitorului;
b) însărcinarea reprezentantului străin sau a altei persoane desemnate
de instantă cu administrarea, conservarea ori valorificarea tuturor sau a unora
dintre bunurile debitorului situate în România, care, prin natura acestora sau
din alte cauze, sunt perisabile, supuse deteriorării sau devalorizării ori
periclitate în orice alt mod;
c) orice altă măsură dintre cele prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. c),
d) si g).
(2) Judecarea cererii prevăzute la alin. (1) se face cu citarea părtilor
interesate.
(3) Măsurile încuviintate în conditiile prevăzute de alin. (1) încetează
la momentul pronuntării de către instantă a hotărârii asupra cererii de
recunoastere a procedurii străine, cu exceptia cazului în care durata acestor
măsuri este prelungită în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (1) lit.
f).
(4) Instanta va putea refuza încuviintarea măsurilor prevăzute la alin.
(1) în măsura în care aceasta ar împiedica desfăsurarea în bune conditii a unei
proceduri străine principale.
Efectele recunoasterii unei proceduri străine principale
Art. 21. - (1) De la data recunoasterii procedurii străine principale
este împiedicată pornirea următoarelor cereri si actiuni, judiciare sau extrajudiciare,
iar dacă acestea sunt deja pornite, ele se suspendă de drept:
a) cererile sau actiunile cu caracter individual, vizând bunuri,
drepturi si obligatii ale debitorului;
b) actele, operatiunile si orice alte măsuri de executare individuală
asupra bunurilor debitorului.
(2) La solicitarea unui creditor titular al unei creante garantate cu
ipotecă, gaj sau cu altă garantie reală mobiliară ori drept de retentie, de
orice fel, instanta va putea ridica suspendarea prevăzută la alin. (1), în
conditiile prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
(3) Începând cu data prevăzută la alin. (1) exercitiul dreptului de a
înstrăina, greva sau dispune în orice alt mod de bunurile debitorului este
suspendat. Actele efectuate cu încălcarea acestor prevederi sunt nule de drept.
(4) Face exceptie de la aplicarea alin. (3) exercitarea dreptului unui
comerciant de a efectua acte, operatiuni si plăti care se încadrează în
conditiile obisnuite de exercitare a activitătii curente, pentru care instanta
va putea decide suspendarea în conditiile prevăzute la art. 22.
(5) Recunoasterea procedurii străine principale împiedică începerea
curgerii termenului de prescriptie a cererilor si actiunilor prevăzute la alin.
(1), iar dacă acestea sunt deja pornite, recunoasterea procedurii străine
principale reprezintă cauză de întrerupere a termenului de prescriptie a
cererilor si a actiunilor respective.
(6) Prevederile alin. (1) nu împiedică formularea unei actiuni de
deschidere a procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, ori înregistrarea cererii de admitere
a creantelor în cadrul acestei proceduri.
Adoptarea măsurilor cu executare vremelnică ulterior recunoasterii
procedurii străine
Art. 22. - (1) La solicitarea reprezentantului străin instanta poate
încuviinta, ulterior recunoasterii procedurii străine principale sau secundare,
orice măsură cu executare vremelnică necesară pentru protejarea bunurilor
debitorului sau a intereselor creditorilor acestuia, precum:
a) suspendarea actiunilor ori a cererilor cu caracter individual
referitoare la bunurile, drepturile si obligatiile debitorului, în măsura în
care acestea nu au fost oprite sau suspendate în conditiile prevăzute la art.
21 alin. (1) lit. a);
b) suspendarea măsurilor de executare purtând asupra bunurilor
debitorului, în măsura în care oprirea sau suspendarea nu a intervenit ca
urmare a aplicării art. 20 alin. (1) lit. a);
c) suspendarea exercitiului dreptului de a înstrăina, greva sau dispune
în orice alt mod de bunurile debitorului, în măsura în care suspendarea nu a
intervenit în conditiile prevăzute la art. 21 alin. (2);
d) administrarea de probe referitoare la bunurile, actele juridice,
drepturile sau obligatiile debitorului, precum si asigurarea dovezilor si
constatarea unei stări de fapt prin executor judecătoresc;
e) însărcinarea reprezentantului străin sau a altei persoane desemnate
de instantă cu administrarea sau valorificarea tuturor sau a unora dintre
bunurile debitorului, situate în România;
f) prelungirea duratei măsurilor încuviintate în conditiile prevăzute la
art. 20 alin. (1);
g) aprobarea oricărei alte măsuri care poate fi îndeplinită de
reprezentantul român, în conditiile stabilite de Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) La solicitarea reprezentantului străin instanta va putea
împuternici, ulterior recunoasterii procedurii străine principale sau
secundare, pe reprezentantul străin sau pe o altă persoană desemnată de
instantă cu administrarea si realizarea tuturor sau a unora dintre bunurile
debitorului, situate în România, în măsura în care instanta va considera că
interesele creditorilor români sunt protejate în mod corespunzător.
(3) În vederea încuviintării măsurilor prevăzute în prezentul articol în
favoarea reprezentantului unei proceduri străine secundare, instanta se va
asigura că, potrivit legii române, aceste măsuri poartă numai asupra bunurilor
susceptibile a fi administrate în cadrul procedurii secundare ori au ca obiect
numai informatii necesare în acea procedură.
Protectia creditorilor si a altor persoane interesate
Art. 23. - (1) În vederea aprobării sau a respingerii cererilor de
încuviintare a măsurilor mentionate la art. 20 sau 22 ori a modificării sau
încetării măsurilor mentionate la alin. (3), instanta se va asigura că
interesele creditorilor, ale debitorului si ale altor persoane interesate sunt
protejate în mod corespunzător.
(2) Instanta poate conditiona încuviintarea oricărei măsuri, în temeiul
art. 20 sau 22, de îndeplinirea oricăror cerinte pe care le consideră necesare.
(3) La solicitarea reprezentantului străin sau a altei persoane
interesate ori din oficiu, instanta va putea dispune modificarea sau încetarea
măsurii încuviintate în conditiile art. 20 sau 22.
Actiunile de anulare a actelor juridice încheiate în dauna drepturilor
creditorilor
Art. 24. - (1) De la data recunoasterii procedurii străine
reprezentantul străin are calitate procesuală pentru a formula acele actiuni de
anulare a actelor juridice încheiate de debitor în dauna drepturilor
creditorilor săi, cu care este împuternicit administratorul sau, după caz,
lichidatorul judiciar, în conditiile stabilite de Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) În cazul cererilor de anulare formulate de reprezentantul unei
proceduri străine secundare instanta se va asigura că acestea au ca obiect
numai bunuri care, potrivit legii române, sunt susceptibile a fi administrate
în procedura străină secundară.
Interventia reprezentantului străin în cadrul cererilor si actiunilor cu
caracter individual desfăsurate în România
Art. 25. - De la data recunoasterii procedurii străine reprezentantul străin are calitate procesuală pentru a interveni în cadrul oricărei cereri sau actiuni cu caracter individual, judiciare sau extrajudiciare, în care debitorul are calitatea de parte, în măsura în care sunt îndeplinite si celelalte conditii prevăzute de legea română.
CAPITOLUL IV
Cooperarea cu instantele si reprezentantii străini
Cooperarea si comunicarea directă dintre instantele românesti, pe de o
parte, si instantele si reprezentantii străini, pe de altă parte
Art. 26. - (1) Instantele românesti vor coopera cu instantele si
reprezentantii străini într-o măsură cât mai extinsă, în privinta aspectelor
prevăzute la art. 2; cooperarea se va putea realiza direct sau prin intermediul
reprezentantului român.
(2) Instantele sunt
abilitate să comunice sau să solicite informatii ori asistentă în mod direct de
la instantele sau reprezentantii străini.
Cooperarea si comunicarea directă dintre reprezentantul român si
instantele sau reprezentantii străini
Art. 27. - (1) În exercitarea atributiilor sale si sub supravegherea
instantei reprezentantul român va coopera cu instantele si reprezentantii
străini într-o măsură cât mai extinsă, în privinta aspectelor prevăzute la art.
2.
(2) În exercitarea
atributiilor sale si sub supravegherea instantei reprezentantul român este
abilitat să comunice în mod direct cu instantele si reprezentantii străini.
Forme de cooperare
Art. 28. - Cooperarea prevăzută la art. 26 si 27 va putea fi pusă în
aplicare prin orice mijloace adecvate, precum:
a) desemnarea unei persoane sau a unui organ care să actioneze potrivit
indicatiilor instantei;
b) comunicarea de informatii prin orice mijloace pe care instanta le
consideră adecvate;
c) coordonarea administrării si supravegherii bunurilor si a activitătii
debitorului;
d) aprobarea sau punerea în aplicare de către instante a acordurilor de
coordonare a procedurilor;
e) coordonarea procedurilor concomitente, referitoare la acelasi debitor.
CAPITOLUL V
Proceduri concomitente
Deschiderea procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995 ulterior
recunoasterii unei proceduri străine principale
Art. 29. - Ulterior recunoasterii unei proceduri străine principale,
deschiderea procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, împotriva aceluiasi debitor se poate
realiza în conditiile prevăzute de această lege si numai în măsura în care
debitorul are stabilit un sediu în România. Efectele procedurii prevăzute de
Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, se
vor limita numai la bunurile situate pe teritoriul statului român si, în măsura
necesară aplicării cooperării si coordonării prevăzute la art. 26-28, la alte
bunuri ale debitorului, care, potrivit legii române, trebuie să fie
administrate în această procedură.
Coordonarea procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995 si a procedurii
străine
Art. 30. - În cazul în care o procedură străină si procedura prevăzută
de Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
se desfăsoară concomitent cu privire la acelasi debitor, instanta va
întreprinde măsurile vizând cooperarea si coordonarea, prevăzute la art. 26-28,
si va proceda în felul următor:
A. atunci când cererea de recunoastere a procedurii străine este
formulată ulterior deschiderii procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare:
a) orice măsură cu executare vremelnică încuviintată în temeiul art. 20
sau 22 va trebui să fie compatibilă cu prevederile procedurii prevăzute de
Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare;
b) art. 21 nu se aplică în măsura în care procedura străină este
recunoscută ca procedură străină principală;
B. atunci când cererea de recunoastere a procedurii străine este admisă
ori numai formulată anterior deschiderii procedurii prevăzute de Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare:
a) orice măsură cu executare vremelnică, încuviintată în temeiul art. 20
sau 22, va fi reexaminată de instantă, care va dispune modificarea sau
încetarea acesteia, dacă este incompatibilă cu dispozitiile procedurii
prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările
ulterioare;
b) în măsura în care procedura străină este recunoscută ca procedură
străină principală, se va dispune, în conformitate cu prevederile art. 21 alin.
(2), modificarea sau încetarea măsurilor de suspendare ori de oprire, prevăzute
la art. 21 alin. (1) si (3), dacă aceste măsuri sunt incompatibile cu derularea
procedurii prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare;
C. atunci când va decide asupra încuviintării, respectiv a modificării
sau prelungirii duratei măsurilor cu executare vremelnică, încuviintate
reprezentantului unei proceduri străine secundare, instanta se va asigura că,
potrivit legii române, aceste măsuri poartă numai asupra bunurilor susceptibile
a fi administrate în cadrul procedurii secundare ori au ca obiect numai
informatii necesare în acea procedură.
Coordonarea mai multor proceduri străine
Art. 31. - În măsura existentei mai multor proceduri străine vizând
acelasi debi tor, instanta va întreprinde măsurile vizând cooperarea si
coordonarea, prevăzute la art. 26-28, în ceea ce priveste aspectele mentionate
la art. 2, si va proceda în felul următor:
a) orice măsură cu executare vremelnică încuviintată în temeiul art. 20
sau 22 reprezentantului unei proceduri străine secundare ulterior recunoasterii
unei proceduri străine principale trebuie să fie compatibilă cu derularea
procedurii străine principale;
b) atunci când cererea de recunoastere a procedurii străine secundare
este admisă ori numai formulată anterior recunoasterii procedurii străine
principale, orice măsură cu executare vremelnică încuviintată în temeiul art.
20 sau 22 va fi reexaminată de instantă, care va dispune modificarea sau
încetarea acesteia, în măsura în care este incompatibilă cu derularea
procedurii străine principale;
c) în măsura în care mai multe proceduri străine secundare sunt
recunoscute succesiv, instanta va încuviinta, va modifica ori va dispune
încetarea măsurilor cu executare vremelnică într-o manieră care să înlesnească
coordonarea procedurilor respective.
Prezumtia de insolventă întemeiată pe recunoasterea procedurii străine
principale
Art. 32. - (1) Recunoasterea unei proceduri străine principale
constituie, până la proba contrarie, o prezumtie a stării de insolventă a
debitorului, în temeiul căreia se poate deschide procedura prevăzută de Legea
nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul în care procedura
străină recunoscută este secundară.
Ordinea de plată în procedurile concomitente
Art. 33. - (1) Creditorul care a primit o plată partială pentru creanta
sa, în cadrul unei proceduri de insolventă desfăsurate în conformitate cu
dispozitiile legislatiei unei stat străin, nu va mai putea primi plăti
suplimentare în contul aceleiasi creante, în cadrul procedurii deschise
potrivit Legii nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, cu privire la acelasi debitor, în măsura în care partea
proportională pe care ar primi-o în această procedură creditorii din aceeasi
clasă cu creditorul respectiv este mai mică decât plata creditorului primită în
procedura străină.
(2) Prevederile alin. (1) nu afectează drepturile creditorilor titulari de creante garantate cu ipotecă, gaj sau cu altă garantie reală mobiliară ori drept de retentie, de orice fel.
TITLUL II
Raporturi cu
statele membre ale Uniunii Europene
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Sfera de aplicare
Art. 34. - Prezentul titlu se aplică în următoarele situatii:
a) în cazul în care este solicitată asistentă în România de către o
instantă a unui stat membru al Uniunii Europene sau de către un lichidator
european, în legătură cu o procedură de insolventă deschisă într-un stat membru
al Uniunii Europene;
b) în cazul în care este solicitată asistentă într-un stat membru al
Uniunii Europene în legătură cu o procedură care se desfăsoară potrivit Legii
nr. 64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare;
c) în cazul desfăsurării concomitente a unei proceduri de insolventă
românesti si a unei proceduri de insolventă deschise într-un stat membru al
Uniunii Europene, referitoare la acelasi debitor.
Competenta internatională
Art. 35. - (1) Instantele statului pe teritoriul căruia este situat
centrul principalelor interese ale debitorului sunt competente să hotărască
deschiderea procedurii de insolventă.
(2) În cazul în care centrul principalelor interese ale debitorului este
situat pe teritoriul unui stat, instantele altui stat nu sunt competente să
hotărască deschiderea procedurii teritoriale de insolventă cu privire la
debitorul respectiv, cu exceptia cazului în care acesta are un sediu si pe
teritoriul statului în cauză. Efectele acestei proceduri se limitează la
bunurile debitorului, care se situează pe teritoriul ultimului stat.
(3) Atunci când se deschide o procedură potrivit alin. (1), orice altă
procedură deschisă ulterior, în conformitate cu alin. (2), reprezintă o
procedură secundară. Procedura străină secundară trebuie să fie o procedură de
lichidare.
(4) Procedura prevăzută la alin. (2) nu poate fi deschisă înainte de
deschiderea unei proceduri străine principale, potrivit alin. (1), cu exceptia
cazului în care:
a) o procedură principală nu poate fi deschisă, în conformitate cu alin.
(1), din cauza conditiilor stabilite de legea statului pe teritoriul căruia se
află centrul principalelor interese ale debitorului;
b) deschiderea procedurii teritoriale este solicitată de un creditor al
cărui domiciliu, resedintă sau sediu se găseste pe teritoriul aceluiasi stat în
care este stabilit sediul respectiv ori a cărui creantă izvorăste din actele
încheiate la locul acelui sediu.
Legea aplicabilă
Art. 36. - (1) Cu exceptia dispozitiilor contrare cuprinse în prezentul
titlu, legea aplicabilă procedurii si efectelor acesteia este legea statului pe
teritoriul căruia procedura este deschisă, denumit în continuare stat de
deschidere.
(2) Legea statului de deschidere va prevedea conditiile în care
procedura trebuie deschisă, desfăsurată si închisă, în special:
a) debitorii care fac obiectul procedurii, în raport cu calitatea
acestora;
b) bunurile care alcătuiesc averea debitorului si regimul juridic al
bunurilor dobândite de debitor ulterior deschiderii procedurii;
c) atributiile debitorului si ale reprezentantului român, respectiv ale
lichidatorului european;
d) conditiile în care se poate face compensarea obligatiilor;
e) efectele procedurii în ceea ce priveste contractele la care debitorul
este parte, aflate în curs de desfăsurare;
f) efectele procedurii asupra actiunilor individuale, cu exceptia
proceselor aflate în curs de solutionare;
g) creantele ce urmează să fie înregistrate la pasivul debitorului si
regimul juridic al creantelor născute după deschiderea procedurii;
h) regulile vizând înregistrarea, verificarea si admiterea creantelor;
i) regulile care stabilesc distributia sumelor rezultate din
valorificarea bunurilor, rangul creantelor si drepturile creditorilor care au
fost partial dezinteresati după deschiderea procedurii prin compensatiune sau
ca urmare a valorificării unui drept real;
j) conditiile si efectele închiderii procedurii, în special în cazul
unui concordat sau plan de reorganizare;
k) drepturile creditorilor ulterior închiderii procedurii;
l) sarcina achitării taxelor si a cheltuielilor de judecată;
m) regulile referitoare la constatarea nulitătii, anularea sau
constatarea inopozabilitătii actelor juridice care prejudiciază drepturile
creditorilor din adunarea creditorilor.
Drepturi reale ale tertilor
Art. 37. - (1) Deschiderea procedurii nu afectează drepturile reale
constituite în favoarea tertilor sau a creditorilor, anterior deschiderii
procedurii, asupra bunurilor corporale sau necorporale, mobile ori imobile,
individual determinate sau constituite în universalităti, apartinând
debitorului si care se găsesc pe teritoriul unui alt stat la momentul
deschiderii procedurii.
(2) Drepturile prevăzute la alin. (1) vizează, printre altele:
a) dreptul de a executa sau de a solicita executarea bunurilor care fac
obiectul unui contract de garantie mobiliară sau imobiliară, precum si dreptul
de a fi îndestulat din sumele de bani obtinute printr-o asemenea executare ori
din fructele bunurilor respective, în temeiul unei ipoteci, gaj sau al altei
garantii reale mobiliare ori drept de retentie, de orice fel;
b) dreptul exclusiv de realizare a unei creante, ca urmare a gajării sau
cesionării acestei creante cu titlu de garantie;
c) dreptul de revendicare a bunului si/sau de urmărire a acestuia în
mâinile oricui îl detine ori îl foloseste împotriva vointei părtii
îndreptătite;
d) dreptul real de a culege fructele unui bun.
(3) Este asimilat dreptului real dreptul înscris într-un registru public
si opozabil tertilor, care dă posibilitatea dobândirii unui drept real, în
sensul prevăzut la alin. (1).
(4) Prevederile alin. (1) nu împiedică formularea actiunilor de
constatare a nulitătii, în anulabilitate sau în constatarea inopozabilitătii,
mentionate la art. 36 alin. (2) lit. m).
Compensarea
Art. 38. - (1) Deschiderea procedurii de insolventă nu afectează dreptul
unui creditor de a invoca compensarea creantei sale cu cea a debitorului asupra
sa, atunci când această operatiune este permisă de legea aplicabilă creantei
debitorului insolvent.
(2) Prevederile alin. (1) nu împiedică formularea actiunilor de
constatare a nulitătii, în anulabilitate sau în constatarea inopozabilitătii,
mentionate la art. 36 alin. (2) lit. m).
Rezerva dreptului de proprietate
Art. 39. - (1) Deschiderea procedurii împotriva cumpărătorului unui bun
nu afectează drepturile vânzătorului acelui bun, întemeiate pe rezerva
dreptului de proprietate, dacă bunul se găseste la momentul deschiderii
procedurii pe teritoriul unui alt stat decât statul de deschidere.
(2) Deschiderea procedurii împotriva vânzătorului unui bun, ulterior
predării acestuia, nu constituie o cauză de rezolutiune sau de denuntare a
vânzării si nu împiedică dobândirea dreptului de proprietate asupra bunului de
către cumpărător, dacă bunul respectiv se găseste la momentul deschiderii
procedurii pe teritoriul unui alt stat decât statul de deschidere.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu împiedică formularea actiunilor de
constatare a nulitătii, în anulare sau în inopozabilitate, mentionate la art.
36 alin. (2) lit. m).
Contracte având drept obiect bunuri imobile
Art. 40. - Efectele procedurii asupra unui contract prin care se
dobândeste un drept de proprietate sau de folosintă asupra unui bun
imobil sunt determinate în mod exclusiv de legea statului pe teritoriul căruia
se găseste acel bun imobil.
Sisteme de plată si piete financiare
Art. 41. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art. 37, efectele
procedurii de insolventă în ceea ce priveste drepturile si obligatiile
participantilor la un sistem de plată sau decontare ori la o piată financiară
sunt guvernate în mod exclusiv de legea statului în care există acel sistem sau
acea piată financiară.
(2) Prevederile alin. (1) nu împiedică formularea actiunilor de
constatare a nulitătii, anulare sau în inopozabilitate a plătilor ori a
tranzactiilor financiare, în conditiile legii aplicabile sistemului de plată sau
decontare ori pietei financiare respective.
Raporturi de muncă
Art. 42. - Efectele procedurii de insolventă asupra unui contract de
muncă sau a altor raporturi de muncă sunt guvernate în mod exclusiv de legea
aplicabilă contractului sau raportului de muncă respectiv.
Drepturile supuse înscrierii în registre publice
Art. 43. - Efectele procedurii de insolventă în ceea ce priveste
drepturile debitorului asupra unui bun imobil, navă sau aeronavă, supuse
înscrierii într-un registru public, sunt determinate de legea statului sub
autoritatea căruia este păstrat acel registru.
Drepturi de proprietate industrială
Art. 44. - Drepturile de proprietate industrială sau orice alte drepturi
similare, constituite si protejate potrivit legislatiei Uniunii Europene si/sau
legii române, nu pot fi incluse decât în procedura mentionată la art. 3 lit.
b).
Acte prejudiciabile
Art. 45. - Prevederile art. 36 alin. (2) lit. m) nu se aplică în măsura
în care persoana care a beneficiat de pe urma unui act prejudiciabil pentru
adunarea creditorilor dovedeste că:
a) acel act este guvernat de legea unui alt stat decât cea a statului de
deschidere;
b) legea respectivă nu permite în cazul respectiv, sub nici o formă,
atacarea actului.
Protectia tertilor dobânditori
Art. 46. - Dacă debitorul dispune cu titlu oneros, după deschiderea
procedurii de insolventă, de:
a) un bun imobil;
b) o navă sau aeronavă supusă înscrierii într-un registru public;
c) valori mobiliare a căror existentă presupune înscrierea acestora
într-un registru prevăzut de lege, validitatea actelor de dispozitie respective
este guvernată de legea statului pe teritoriul căruia se găseste bunul imobil
ori, după caz, sub autoritatea căruia se păstrează registrul.
Efectele procedurii de insolventă asupra proceselor în curs de solutionare
Art. 47. - Efectele procedurii de insolventă asupra unui proces în curs de solutionare, al cărui obiect îl reprezintă un bun sau un drept de care debitorul este desesizat, sunt guvernate în mod exclusiv de legea statului în care acel proces se află în curs de solutionare.
CAPITOLUL II
Recunoasterea procedurii europene de insolventă
Principiu
Art. 48. - (1) Orice hotărâre de deschidere a unei proceduri de
insolventă, adoptată de o instantă a unui stat, competentă în conformitate cu
prevederile art. 35, este recunoscută în toate celelalte state de îndată ce
aceasta îsi produce efectele în statul de deschidere. Această regulă se aplică
si în cazul în care debitorul, din cauza calitătii sale, nu poate fi supus unei
proceduri de insolventă în celelalte state.
(2) Recunoasterea procedurii mentionate la art. 35 alin. (1) nu
împiedică deschiderea procedurii prevăzute la art. 35 alin. (2) de către o
instantă a unui alt stat. În acest caz, procedura ulterioară reprezintă o
procedură secundară, în sensul cap. III al prezentului titlu.
Efectele recunoasterii
Art. 49. - (1) Hotărârea de deschidere a procedurii mentionate la art.
35 alin. (1) produce, fără îndeplinirea vreunei formalităti suplimentare, în
orice alt stat efectele prevăzute de legea statului de deschidere, cu exceptia
cazului în care prezentul titlu contine dispozitii contrare si, de asemenea,
dacă nici o procedură de tipul celei prevăzute la art. 35 alin. (2) nu este
deschisă în acel stat.
(2) Efectele procedurii mentionate la art. 35 alin. (2) nu pot fi
contestate în celelalte state. Orice limitare a drepturilor creditorilor,
precum suspendarea judecării cererilor sau a actiunilor individuale ori
remiterea datoriilor rezultând din această procedură poate fi opusă, în ceea ce
priveste bunurile situate pe teritoriul unui alt stat, numai creditorilor care
si-au exprimat acordul.
Atributiile reprezentantului român si ale lichidatorului european
Art. 50. - (1) Reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul
european, desemnat de o instantă competentă potrivit art. 35 alin. (1), poate
exercita pe teritoriul altui stat toate atributiile conferite de legea statului
de deschidere atât timp cât nici o altă procedură de insolventă nu a fost
deschisă ori nici o măsură de conservare sau protectie contrară nu a fost
adoptată, ca urmare a unei cereri de deschidere a unei proceduri de insolventă
în acel stat. Reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul european poate,
printre altele, sub rezerva art. 37 si 39, să deplaseze bunurile debitorului în
afara statului pe teritoriul căruia se găsesc aceste bunuri.
(2) Reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul european desemnat
de instanta competentă potrivit art. 35 alin. (2), poate solicita pe cale
judiciară sau extrajudiciară, în orice alt stat, constatarea faptului că
transferul unui bun mobil de pe teritoriul statului de deschidere pe teritoriul
acelui alt stat a avut loc ulterior momentului de deschidere a procedurii
teritoriale de insolventă în care a fost desemnat. Reprezentantul român sau,
după caz, lichidatorul european poate totodată să exercite orice actiune de
constatare a nulitătii, în anulare sau în inopozabilitate necesară pentru
protejarea intereselor adunării creditorilor.
(3) În exercitarea atributiilor sale reprezentantul român sau, după caz,
lichidatorul european este obligat să respecte legea statului pe teritoriul
căruia actionează, în special cu privire la procedurile si modalitătile de
valorificare a bunurilor. Aceste atributii nu pot include folosirea de mijloace
de constrângere sau dreptul de a solutiona actiuni judecătoresti ori alte
tipuri de litigii.
Probarea desemnării reprezentantului român si a lichidatorului european
Art. 51. - (1) Probarea desemnării reprezentantului român sau, după caz,
a lichidatorului european se realizează prin prezentarea unei copii certificate
a originalului hotărârii de desemnare sau prin orice alt act emis de instanta
competentă.
(2) Se poate solicita traducerea hotărârii de desemnare în una dintre
limbile oficiale ale statului pe teritoriul căruia reprezentantul român sau,
după caz, lichidatorul european va actiona; nici o legalizare sau altă
formalitate similară nu este necesară.
Restituirea si imputatia
Art. 52. - (1) Sub rezerva art. 37 si 39, creditorul care, ulterior
deschiderii procedurii mentionate la art. 35 alin. (1), obtine prin orice
mijloc, mai ales prin executarea bunurilor debitorului situate pe teritoriul
unui alt stat contractant, satisfacerea, în tot sau în parte, a creantei sale
trebuie să restituie reprezentantului român sau, după caz, lichidatorului
european valoarea obtinută.
(2) Pentru a se asigura un tratament egal creditorilor, creditorul care
a obtinut, în cadrul unei proceduri de insolventă, satisfacerea partială a
creantei sale va participa la repartizările realizate în altă procedură numai
dacă creditorii de acelasi rang sau din aceeasi clasă ar primi în această din
urmă procedură o parte echivalentă.
Publicitatea
Art. 53. - (1) Reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul european
va putea solicita publicarea unei notificări privind hotărârea de deschidere a
procedurii de insolventă si, dacă este cazul, pe cea de desemnare a sa, în
orice alt stat, în modalitătile stabilite de acel stat. Notificarea va indica
persoana reprezentantului român sau, după caz, a lichidatorului european desemnat
si va preciza dacă norma de competentă aplicată este cea prevăzută la art. 35
alin. (1) sau, după caz, alin. (2).
(2) În măsura în care, în statele pe teritoriul cărora debitorul are un
sediu, publicarea notificării prevăzute la alin. (1) este obligatorie,
reprezentantul român ori, după caz, lichidatorul european sau orice altă
autoritate, împuternicită în acest scop în statul în care procedura mentionată
la art. 35 alin. (1) a fost deschisă, este obligată să întreprindă măsurile
necesare pentru efectuarea publicitătii.
Înscrierea într-un registru public
Art. 54. - (1) Reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul european
va putea solicita înscrierea unei mentiuni cu privire la hotărârea de
deschidere a procedurii prevăzute la art. 35 alin. (1) în cartea funciară,
registrul comertului si în orice alt registru public păstrat în celelalte
state.
(2) În statele în care înscrierea mentiunii prevăzute la alin. (1) este
obligatorie reprezentantul român ori, după caz, lichidatorul european sau orice
autoritate împuternicită în acest scop în statul în care procedura prevăzută la
art. 35 alin. (1) a fost deschisă este obligată să întreprindă măsurile
necesare pentru înscrierea mentiunii respective.
Speze
Art. 55. - Spezele prilejuite de efectuarea măsurilor de publicitate si
de înscriere mentionate la art. 53 si 54 sunt considerate cheltuieli de
procedură.
Executarea unei obligatii în favoarea debitorului
Art. 56. - (1) Persoana care execută o obligatie într-un stat, în
beneficiul unui debitor supus unei proceduri de insolventă deschise într-un alt
stat, în loc să o execute în beneficiul reprezentantului român sau, după caz,
al lichidatorului european al acelei proceduri este liberată dacă nu a avut
cunostintă de deschiderea procedurii.
(2) Persoana care execută obligatia respectivă anterior îndeplinirii
măsurilor de publicitate prevăzute la art. 53 este prezumată, până la proba
contrarie, că nu a avut cunostintă de deschiderea procedurii de insolventă;
executarea obligatiei ulterior îndeplinirii măsurilor de publicitate prezumă,
până la proba contrarie, că persoana a avut cunostintă de deschiderea
procedurii.
Recunoasterea si caracterul executoriu al altor hotărâri
Art. 57. - (1) Hotărârile referitoare la desfăsurarea si închiderea unei
proceduri de insolventă, pronuntate de o instantă a cărei hotărâre de
deschidere a procedurii este recunoscută potrivit art. 48, precum si
concordatul sau planul de reorganizare confirmat de acea instantă sunt
recunoscute fără îndeplinirea vreunei formalităti suplimentare. Aceste hotărâri
urmează a se executa în conformitate cu dispozitiile legale în materie.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică si hotărârilor care decurg în mod
direct din procedura de insolventă si care au o strânsă legătură cu aceasta,
chiar dacă sunt adoptate de o altă instantă.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică si hotărârilor de încuviintare a
unor măsuri cu executare vremelnică, adoptate ulterior formulării cererii de
deschidere a procedurii de insolventă.
(4) Instantele nu sunt tinute să recunoască sau să execute hotărârile
prevăzute la alin. (1)-(3), în măsura în care aceasta ar avea drept efect
limitarea libertătii individuale sau a secretului corespondentei.
Exceptii de ordine publică
Art. 58. - Recunoasterea unei proceduri de insolventă deschise în alt stat sau executarea unei hotărâri adoptate în cadrul unei astfel de proceduri sau în legătură directă cu aceasta va putea fi refuzată dacă recunoasterea sau executarea ar contraveni în mod manifest ordinii publice de drept international privat, în special principiilor generale ori drepturilor si libertătilor fundamentale prevăzute de Constitutie.
CAPITOLUL III
Proceduri europene secundare de insolventă
Deschiderea procedurii secundare
Art. 59. - (1) Ulterior deschiderii procedurii prevăzute la art. 35
alin. (1) de o instantă a unui stat si recunoasterii acesteia într-un alt stat,
o procedură secundară de insolventă va putea fi deschisă în acel alt stat, în
măsura în care instantele acestuia ar fi competente în conformitate cu
prevederile art. 35 alin. (2), fără examinarea stării de insolventă a
debitorului în acest stat.
(2) Procedura secundară prevăzută la alin. (1) va putea fi doar una
dintre procedurile mentionate în anexa nr. 2.
(3) Efectele procedurii secundare prevăzute la alin. (1) se vor limita
la bunurile debitorului
care se găsesc pe teritoriul celui de-al doilea stat.
Legea aplicabilă
Art. 60. - Cu exceptia dispozitiilor contrare cuprinse în prezentul
titlu, legea aplicabilă procedurii secundare este legea statului pe teritoriul
căruia aceasta este deschisă.
Dreptul de a solicita deschiderea procedurii secundare
Art. 61. - Deschiderea unei proceduri secundare va putea fi solicitată
de:
a) reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul european desemnat în
procedura principală;
b) orice altă persoană sau autoritate îndreptătită să solicite
deschiderea unei proceduri de insolventă în conformitate cu legea statului pe
teritoriul căruia se solicită deschiderea procedurii secundare.
Avansarea de speze
Art. 62. - În măsura în care legea statului contractant în care se
solicită deschiderea procedurii secundare impune ca activul debitorului să fie
suficient pentru acoperirea, în tot sau în parte, a spezelor procedurii (taxe
si cheltuieli), instanta sesizată cu o asemenea cerere va putea solicita
reclamantului plata unui avans sau o garantie cu o valoare corespunzătoare.
Obligatia de cooperare si informare
Art. 63. - (1) Sub rezerva dispozitiilor legale care limitează
comunicarea de informatii reprezentantilor români sau, după caz, lichidatorilor
europeni desemnati în procedura principală si în cele secundare le incumbă o
obligatie de informare reciprocă. Acestia sunt tinuti să comunice neîntârziat
orice informatie care poate fi utilizată în cealaltă procedură, mai ales cu
privire la stadiul prezentării cererilor de admitere a creantelor si al
verificării acestora, precum si la măsurile având drept scop închiderea
procedurilor.
(2) Sub rezerva dispozitiilor legale aplicabile fiecărei proceduri,
reprezentantilor români sau, după caz, lichidatorilor europeni mentionati la
alin. (1) le incumbă si o obligatie de cooperare reciprocă.
(3) Reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul european desemnat
în procedura secundară este obligat să permită, în timp util, omologului său
din procedura principală să îsi prezinte propunerile referitoare la lichidarea
sau la utilizarea bunurilor din procedura secundară.
Exercitarea drepturilor creditorilor
Art. 64. - (1) Orice creditor poate să îsi înregistreze cererea de
admitere a creantelor sale în cadrul procedurii principale si al oricărei
proceduri secundare.
(2) Reprezentantii români sau, după caz, lichidatorii europeni desemnati
în procedura principală si în cele secundare vor înregistra, în cadrul altor
proceduri, cererile de admitere a creantelor care fuseseră înregistrate în
cadrul procedurii în care au fost desemnati să actioneze, în măsura în care
această înregistrare este utilă creditorilor din procedurile în care au fost
desemnati si sub rezerva dreptului creditorilor de a se opune sau de a retrage
înregistrarea cererilor de admitere a creantelor, dacă legea aplicabilă le dă
acest drept.
(3) Reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul european desemnat
într-o procedură principală ori secundară este abilitat să participe cu acelasi
titlu ca orice alt creditor în cadrul altor proceduri si, în special, să ia
parte la adunarea creditorilor.
Suspendarea lichidării
Art. 65. - (1) Instanta care a deschis procedura secundară va suspenda,
în tot sau în parte, operatiunile de lichidare, la cererea reprezentantului
român sau, după caz, a lichidatorului european din procedura principală, sub
rezerva facultătii de a solicita acelui reprezentant român sau, după caz,
lichidator european îndeplinirea oricărei măsuri adecvate pentru apărarea
intereselor creditorilor si a categoriilor de creditori din procedura
secundară.
(2) Instanta va putea respinge cererea reprezentantului român sau, după
caz, a lichidatorului european din procedura principală mentionată la alin. (1)
numai dacă aceasta nu prezintă, în mod evident, interes pentru creditorii din
procedura principală.
(3) Suspendarea lichidării va putea fi dispusă pentru o perioadă maximă
de 3 luni, care poate fi prelungită sau reînnoită pentru perioade având aceeasi
durată maximă.
(4) Instanta prevăzută la alin. (1) va dispune încetarea suspendării
operatiunilor de lichidare:
a) la solicitarea reprezentantului român sau, după caz, a lichidatorului
european din procedura principală;
b) din oficiu, la solicitarea unui creditor ori a reprezentantului român
sau, după caz, a lichidatorului european din procedura secundară, dacă
consideră că măsura suspendării nu se mai justifică, în special în ceea ce
priveste interesele creditorilor din procedura principală sau ale celor din
procedura secundară.
Măsuri de închidere a procedurii secundare de insolventă
Art. 66. - (1) Dacă legea aplicabilă procedurii secundare admite
posibilitatea de închidere a acestei proceduri fără lichidare, în baza
unui plan de reorganizare, concordat sau a unei alte măsuri similare,
reprezentantul român ori, după caz, lichidatorul european din procedura
principală va putea propune o asemenea măsură.
(2) Închiderea procedurii secundare prin una dintre măsurile prevăzute
la alin. (1) nu dobândeste un caracter definitiv decât în măsura în care se
obtine acordul reprezentantului român sau, după caz, al lichidatorului european
din procedura principală ori, în lipsa acestui acord, în măsura în care măsura
propusă nu afectează interesele financiare ale creditorilor din procedura
principală.
(3) Orice limitare a drepturilor creditorilor, precum moratoriul sau
descărcarea de obligatii a debitorului, decurgând din adoptarea uneia dintre
măsurile prevăzute la alin. (1) si (2) si propuse în cadrul unei proceduri
secundare, îsi produce efectele asupra bunurilor debitorului care nu sunt incluse
în această procedură numai cu acordul tuturor creditorilor interesati.
(4) Pe durata suspendării operatiunilor de lichidare, dispusă în
conformitate cu prevederile art. 65, numai reprezentantul român sau, după caz,
lichidatorul european din procedura principală ori debitorul, cu acordul
primului, poate propune, în cadrul procedurii secundare, măsurile prevăzute la
alin. (1) si (2). Nici o altă propunere referitoare la asemenea măsuri nu va
putea fi supusă votului creditorilor sau confirmării de către instantă.
Surplusul de bunuri din procedura secundară
Art. 67. - Dacă lichidarea bunurilor din cadrul procedurii secundare
permite satisfacerea tuturor creantelor admise în acea procedură,
reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul european din procedura
secundară va transfera neîntârziat surplusul de bunuri către omologul său din
procedura principală.
Deschiderea ulterioară a unei proceduri prinicipale
Art. 68. - Deschiderea procedurii mentionate la art. 35 alin. (1)
ulterior deschiderii în alt stat a procedurii prevăzute la art. 35 alin. (2)
conduce la aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 63-67 în cadrul
procedurii deschise initial, în măsura în care stadiul desfăsurării acelei
proceduri permite aceasta.
Transformarea procedurii anterioare
Art. 69. - (1) Reprezentantul român sau, după caz, lichidatorul european
din procedura principală va putea solicita transformarea procedurilor europene
de insolventă prevăzute în anexa nr. 1, deschise anterior în alte state, într-o
procedură de lichidare, în măsura în care această transformare este utilă
pentru satisfacerea intereselor creditorilor din procedura principală.
(2) Instanta competentă potrivit art. 35 alin. (2) va dispune
transformarea în una dintre procedurile mentionate în anexa nr. 2.
Măsuri de conservare si protectie
Art. 70. - În cazul desemnării unui lichidator provizoriu de către
instanta competentă potrivit art. 35 alin. (1), în vederea asigurării
conservării bunurilor debitorului, acesta este abilitat să solicite
încuviintarea oricărei măsuri de conservare sau de protectie asupra bunurilor
debitorului care se situează pe teritoriul unui alt stat, prevăzută de legea
acelui stat, pentru perioada cuprinsă între introducerea cererii de deschidere
a procedurii principale si adoptarea hotărârii de deschidere a acelei
proceduri.
CAPITOLUL IV
Informarea creditorilor si înregistrarea cererilor de admitere a
creantelor acestora
Dreptul de înregistrare a cererilor de admitere a creantelor
Art. 71. - Orice creditor care domiciliază, locuieste statornic sau îsi
are stabilit sediul în alte state decât statul de deschidere, inclusiv
autoritătile fiscale si organismele de asigurări sociale ale statelor
respective, sunt îndreptătite să îsi înregistreze în scris cererile de admitere
a creantelor în cadrul procedurii de insolventă.
Obligatia de informare a creditorilor
Art. 72. - (1) Din momentul deschiderii procedurii de insolventă într-un
stat instanta competentă din acel stat sau, după caz, lichidatorul european
desemnat de instantă ori reprezentantul român îi va informa neîntârziat pe
creditorii cunoscuti care domiciliază, locuiesc statornic sau îsi au stabilit
sediul în celelalte state despre deschiderea procedurii de insolventă.
(2) Informarea prevăzută la alin. (1), realizată prin transmiterea unei
notificări individuale, va cuprinde, printre altele, referiri la:
a) termenul-limită pentru depunerea cererilor de admitere a creantelor;
b) sanctiunile corespunzătoare în caz de nerespectare a
termenului-limită;
c) organul sau autoritatea abilitată să înregistreze cererile de
admitere a creantelor;
d) celelalte măsuri prescrise.
(3) Notificarea va indica si eventuala obligatie a creditorilor cu
creante garantate sau privilegiati de a înregistra cererea de admitere a
propriilor creante.
Continutul cererii de admitere a creantei
Art. 73. - Creditorul va trimite în copie documentele justificative,
dacă acestea există, si va indica natura creantei, data scadentei si valoarea
sa, precum si existenta unui privilegiu, garantii reale sau rezerve a dreptului
de proprietate care poartă asupra acelei creante, inclusiv o enumerare a
bunurilor asupra cărora poartă garantiile invocate.
Limba folosită
Art. 74. - (1) Notificarea prevăzută la art. 72 va fi redactată în una
dintre limbile oficiale ale statului de deschidere. În acest scop se va utiliza
un formular care poartă, în toate limbile oficiale ale institutiilor Uniunii
Europene, titlul: INVITATIE DE ÎNREGISTRARE A CERERII DE ADMITERE A CREANTEI. ATENTIE
MAXIMĂ LA TERMENUL LIMITĂ.
(2) Orice creditor care domiciliază, locuieste statornic sau îsi are
stabilit sediul într-un alt stat decât statul de deschidere va putea să îsi
înregistreze cererea de admitere a creantei sale în una dintre limbile oficiale
ale acelui stat. În acest caz este obligatoriu ca cererea de admitere a
creantei sale să poarte titlul: CERERE DE ADMITERE A CREANTEI, redactat în una
dintre limbile oficiale ale statului de deschidere. Creditorului i se va putea
solicita si traducerea cererii de admitere a creantei sale în această limbă.
Art. 75. - Prevederile prezentului titlu se completează, în măsura
compatibilitătii, cu dispozitiile titlului I.
TITLUL III
Dispozitii
tranzitorii si finale
Intrarea în vigoare
Art. 76. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 iulie 2003.
Dispozitii tranzitorii
Art. 77. - Cererile de recunoastere si executare a hotărârilor străine
prin care se deschid si se închid procedurile de insolventă, a hotărârilor
străine adoptate pe parcursul procedurii de insolventă, precum si a hotărârilor
străine care decurg în mod direct din procedura de insolventă si care prezintă
o strânsă legătură cu aceasta, formulate până la data intrării în vigoare a
prezentei legi, vor fi solutionate în conformitate cu dispozitiile legale în
vigoare la data formulării acestora.
Dispozitii finale
Art. 78. - Anexele nr. 1-3*) fac parte integrantă din prezenta lege.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 21 noiembrie 2002,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 26
noiembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 7 decembrie
2002.
Nr. 637.
*) Anexele nr. 1-3
sunt reproduse în facsimil.
pentru
promulgarea Legii cu privire la reglementarea raporturilor de drept
international privat în domeniul insolventei
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea cu privire la reglementarea
raporturilor de drept international privat în domeniul insolventei si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 6
decembrie 2002.
Nr. 999.