MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 942 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 23 decembrie 2002
SUMAR
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
189. - Ordonantă de urgentă
privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii
pentru nevoi de apărare, ordine publică si sigurantă natională
190. - Ordonantă de urgentă
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
170/2001 privind atenuarea impactului social ca urmare a procesului de
reorganizare a sectorului productiei de apărare
193. - Ordonantă de urgentă
privind introducerea sistemelor moderne de plată
1.451. - Hotărâre privind
transmiterea unui imobil din proprietatea publică a statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în proprietatea publică a municipiului
Bucuresti si în administrarea Consiliului Local al Sectorului
1.452. - Hotărâre privind
constituirea Comitetului interministerial pentru coordonarea si urmărirea
accelerării decontărilor si recuperării arieratelor
1.453 - Hotărâre pentru
modificarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 977/2002 privind atestarea
domeniului public al judetului Timis, precum si al municipiilor, oraselor si
comunelor din judetul Timis
1.454. - Hotărâre privind
trecerea unui imobil în domeniul privat al orasului Darabani si în
administrarea Consiliului Local al Orasului Darabani, judetul Botosani
1.455. - Hotărâre pentru
aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2002 al Autoritătii pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
1.456. - Hotărâre privind
participarea României la Programul comunitar de actiune pentru combaterea
discriminării (2001-2006) si plata contributiei financiare la acest program în
anul 2002
1.458. - Hotărâre privind
aprobarea valorii cosului minim de consum lunar pentru trimestrul III al anului
2002
1.460. - Hotărâre privind
mandatarea ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru a
comunica intentia Guvernului României de a contribui cu suma de 100.000 dolari
S.U.A. la cea de-a 6-a reconstituire a resurselor financiare ale Fondului International de Dezvoltare Agricolă (FIDA)
1.475. - Hotărâre pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 41/2002 privind derularea programelor
finantate din bugetul Ministerului Sănătătii si Familiei si din bugetul
Fondului de asigurări sociale de sănătate, în anul 2002
1.477. - Hotărâre privind
alocarea sumei de 2.781,4 milioane lei din Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002, pentru orasul
Mărăsesti, judetul Vrancea
1.478. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.389/2002 privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002, pentru lucrări de întretinere, reparatii si pregătirea pe timp de iarnă a drumurilor din administrarea consiliilor judetene si locale
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi
de apărare,
ordine
publică si sigurantă natională
În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Scop. Principii. Obiective
Art. 1. - Prezenta ordonantă de urgentă are drept scop
stabilirea principiilor, a cadrului general si a procedurilor pentru derularea
operatiunilor compensatorii, constând în compensatii economice, stabilite prin
contractul de achizitie ca o conditie pentru achizitionarea de produse, lucrări
sau servicii de pe piata externă, în domeniul apărării, ordinii publice si
sigurantei nationale, cu conditia ca aceste achizitii să depăsească pragul
valoric stabilit la art. 5.
Art. 2. - Derularea operatiunilor compensatorii se
realizează pe bază de acorduri a căror încheiere este guvernată de următoarele
principii:
a) stabilitatea pretului - obligatia de a introduce
clauza de offset pentru contractele de achizitie prevăzute la art. 5 nu trebuie
să determine o crestere a pretului de cumpărare;
b) asigurarea unui beneficiu reciproc - propunerile
din cadrul acordurilor trebuie să fie avantajoase atât pentru contractant, cât
si pentru economia României;
c) noutatea - toate propunerile acordului trebuie să
inducă o crestere a unei afaceri sau a unei tranzactii noi;
d) cauzalitatea - acordurile trebuie să rezulte direct
din contractele de achizitie prevăzute la art. 5;
e) responsabilitatea - răspunderea pentru neexecutarea
oricăror obligatii ce izvorăsc din acord îi revine contractantului, chiar dacă
obligatia offset este îndeplinită de către o altă persoană fizică sau juridică
desemnată de contractant.
Art. 3. - Prin introducerea si derularea operatiunilor
compensatorii se urmăresc promovarea semnificativă a intereselor economice ale
României si crearea unor instrumente eficiente pentru îmbunătătirea situatiei
balantei comerciale prin:
a) recuperarea, integrală sau partială, a fondurilor
investite în achizitiile de tehnică militară;
b) sustinerea industriei românesti, în general, si a
celei de apărare, în special, oferind în acest mod posibilităti de crestere a
volumului afacerilor în România, cu scopul de a moderniza productia si
infrastructura tehnologică a tării;
c) cresterea aportului de valută atât prin exportul
produselor de apărare, cât si al altor produse ale industriei românesti sau
prin investitii de capital străin;
d) obtinerea de tehnologie modernă care să permită
crearea de noi capacităti de productie, precum si dezvoltarea celor existente
si cresterea numărului locurilor de muncă;
e) crearea de noi oportunităti de afaceri si câstiguri
pentru economia românească;
f) cresterea calitătii si productivitătii în
industrie;
g) cresterea competitivitătii internationale a economiei românesti.
SECTIUNEA a 2-a
Definitii
Art. 4. - În sensul prezentei ordonante de urgentă,
termenii si expresiile de mai jos au următorul înteles:
a) operatiuni compensatorii sau offset -
un set de compensatii economice cerute ca o conditie pentru achizitionarea de
produse, lucrări sau servicii de pe piata externă, în domeniul apărării,
ordinii publice si sigurantei nationale;
b) operatiuni compensatorii directe sau offset
direct - participarea agentilor economici români la realizarea de echipamente,
tehnică, tehnologie, materiale si produse ce fac obiectul contractului de
achizitie sau la prestarea de servicii care contribuie la implementarea si
exploatarea în bune conditii a echipamentelor si produselor achizitionate.
Offsetul direct se poate realiza în următoarele forme:
- productia sub licentă - productia de echipamente,
tehnică, tehnologie, materiale, produse sau prestarea de servicii bazate pe
transferul de informatie tehnică de la contractant către agenti economici
români;
- subcontractarea - producerea de către un agent
economic român a unei părti sau a unei componente a echipamentului, produsului
sau serviciului care face obiectul contractului de achizitie, cu sau fără
licentă de productie acordată de către contractant;
- cumpărarea de produse rezultate - forma de
compensare prin care contractantul se obligă ca în contul obligatiei
compensatorii să cumpere de la agenti economici români produse sau servicii
realizate cu echipamentele, tehnica, tehnologia, produsele si materialele
livrate;
- transferul de tehnologie - transferarea de
cunostinte, asistentă tehnică sau alte activităti de transfer tehnologic care
să permită obtinerea de noi capacităti sau cresterea competitivitătii pieselor
de schimb si a componentelor;
c) operatiuni compensatorii indirecte sau offset
indirect - compensatii economice care nu sunt legate de echipamentele,
tehnica, tehnologia, materialele, produsele sau serviciile care fac obiectul
contractului de achizitie.
Offsetul indirect se poate realiza în următoarele
forme:
- exportul de produse, servicii sau lucrări care nu
sunt legate de obiectul contractului de achizitie;
- schimbul de produse sau servicii stabilite de
contractant si un agent economic român la o valoare echivalentă;
- cumpărările în avans - formă a offsetului indirect
prin care contractantul cumpără produse sau servicii înaintea exportului
propriilor produse, servicii sau lucrări ce fac obiectul contractului de
achizitie, cu scopul de a crea capacitate de plată în beneficiul autoritătii
contractante, asigurându-se astfel resursele valutare pentru plata avansului la
contractul de achizitie;
- asistentă în marketing - activităti de sprijinire a
agentilor economici români în pătrunderea pe pietele externe;
- asistentă financiară - activităti legate de
furnizarea sau sprijinirea obtinerii de fonduri pentru un agent economic român
în vederea realizării de exporturi;
- alte activităti în domenii care nu sunt legate de
produsul, serviciul sau lucrarea achizitionată (transferul de tehnologie si
know-how, cooperare în cercetare si dezvoltare, noi investitii, înfiintarea de
companii mixte, asistentă pentru crearea de noi locuri de muncă, asistentă
pentru întreprinderi mici si mijlocii);
d) contract de achizitie - contractul de
achizitie în domeniul apărării, ordinii publice si sigurantei nationale, semnat
între o autoritate contractantă si un contractant si care depăseste pragul
valoric prevăzut la art. 5;
e) contractant - orice ofertant care fie este
persoană juridică străină, fie este reprezentant al unei persoane juridice
străine în România, fie este un intermediar pentru produse, servicii sau
lucrări importate si căruia i se atribuie contractul de achizitie în urma
aplicării uneia dintre procedurile prevăzute de legislatia română în vigoare;
f) autoritate contractantă - persoană juridică
română, autoritate publică sau institutie publică, de interes national sau
local, astfel cum este definită în legislatia română în vigoare, cu care
contractantul încheie contractul de achizitie;
g) Agentia de offset, denumită în continuare Agentia
- institutie publică autonomă, cu personalitate juridică, aflată în
coordonarea Ministerului Industriei si Resurselor, având drept obiect de
activitate punerea în aplicare a procedurilor prevăzute de prezenta ordonantă
de urgentă pentru executarea operatiunilor offset;
h) entitate eligibilă - orice persoană juridică
română sau străină desemnată de contractant pentru a îndeplini, în numele
acestuia, obligatia offset;
i) tranzactie offset - orice acord încheiat
între contractant si un agent economic român, avizat de Agentie pentru
executarea obligatiei offset;
j) obligatie offset - obligatia contractantului
de a face compensatii economice în proportie de cel putin 80% din valoarea contractului de achizitie;
k) valoarea obligatiei offset - valoarea totală
a compensatiei oferite de un contractant pentru a i se atribui un contract de
achizitie în România; această valoare rezultă din aplicarea procentului oferit
de contractant ca obligatie offset la valoarea contractului de achizitie;
l) valoarea adăugată local - valoarea totală a
exporturilor de produse, servicii sau lucrări produse, prestate sau executate
în România, rezultate în urma derulării operatiunilor offset, mai putin costul
tuturor materiilor prime, materialelor si serviciilor importate de contractant
si, dacă este cazul, de o parte eligibilă, si profiturile si beneficiile
distribuite contractantului si transferate în afara tării;
m) valoarea tranzactiei offset - valoarea unei
tranzactii individuale de offset, avizată de Agentie si calculată ca valoare
adăugată local de o tranzactie offset înmultită cu multiplicatorul offset;
n) multiplicatorul offset - coeficient maximal
utilizat pentru a stimula promovarea unor domenii considerate de importantă
majoră pentru economia românească, stability prin hotărâre a Guvernului;
o) credit offset - parte din valoarea
obligatiei offset realizate de contractant la un moment dat, direct sau
indirect;
p) creditarea - procesul de scădere a valorii
creditului offset din valoarea obligatiei offset, stabilită prin programul
offset;
r) contul contractantului - înregistrarea
făcută de Agentie a stadiului în care se află îndeplinirea obligatiilor offset
ale contractantului, prin urmărirea si înregistrarea creditului curent.
SECTIUNEA a 3-a
Domeniul de aplicare
Art. 5. - Prevederile prezentei ordonante de urgentă
se aplică pentru îndeplinirea obligatiilor offset rezultate din contractele de
achizitie din import, de către autoritatea contractantă, de produse, servicii
sau lucrări necesare domeniului apărării, ordinii publice si sigurantei
nationale, a căror valoare depăseste 5 milioane euro.
Art. 6. - (1) Valoarea obligatiei offset trebuie să
fie de cel putin 80% din valoarea contractului de achizitie.
(2) Majorarea sau reducerea valorii contractului de
achizitie atrage revizuirea valorii obligatiei offset, modificările apărute
urmând a fi consemnate în scris prin acordul părtilor.
(3) Autoritatea contractantă are obligatia de a
notifica Agentiei eventualele modificări ale valorii contractului de achizitie.
(4) Valoarea obligatiei offset se exprimă în moneda
stabilită prin contractul de achizitie.
(5) În situatii deosebite, cum ar fi achizitiile în
caz de urgentă, stări de necesitate, Guvernul, la propunerea comisiei prevăzute
la art. 9 alin. (1), poate aproba modificarea obligatiei offset.
Art. 7. - Perioada în care obligatia offset trebuie
îndeplinită este de maximum 10 ani, în functie de valoarea obligatiei si de
complexitatea acesteia, dar fără să depăsească
cu mai mult de 2 ani durata de executare a contractului de achizitie.
CAPITOLUL II
Cadrul institutional
Art. 8. - (1) Agentia este finantată de la bugetul de
stat pe o perioadă de 1 an de la începerea activitătii.
După expirarea acestui termen finantarea Agentiei se
asigură din venituri extrabugetare.
(2) Agentia are următoarele atributii principale:
a) analizarea strategiei de dezvoltare a României, a
strategiilor sectoriale si a altor documente pe baza cărora propune domeniile
prioritare de dezvoltare a României, care vor fi sprijinite prin operatiunile
offset;
b) supunerea spre aprobare comisiei prevăzute la art.
9 alin. (1) a domeniilor prioritare ce beneficiază de derularea operatiunilor
offset si a valorilor multiplicatorilor offset rezultati ca urmare a analizei
prioritătilor de dezvoltare ale României;
c) colaborarea cu Ministerul Afacerilor Externe pentru
promovarea prevederilor prezentei ordonante de urgentă în străinătate;
d) urmărirea tranzactiilor în care offsetul poate fi
luat în considerare;
e) furnizarea de informatii contractantilor cu privire
la procedurile legale în vigoare pentru încheierea acordurilor offset si
executarea obligatiilor offset;
f) colaborarea cu autoritătile contractante pentru a
asigura o bună corelare între prevederile contractului de achizitie si ale
acordurilor offset;
g) analizarea si supunerea spre aprobare comisiei
prevăzute la art. 9 alin. (1) a procedurii si documentelor -cadru
(acordul-cadru de offset si planul de afaceri);
h) asigurarea de asistentă potentialilor contractanti
în identificarea de oportunităti pentru executarea obligatiilor offset;
i) elaborarea, întretinerea si actualizarea permanentă
a unei baze de date cu privire la agentii economici români, la produsele si
serviciile românesti care, în conformitate cu domeniile prioritare de
dezvoltare ale României, pot beneficia de programe offset;
j) analizarea documentelor înaintate de către
contractant si calcularea valorii creditului curent anual;
k) evaluarea, la sfârsitul perioadei offset, a
stadiului de îndeplinire a obligatiei offset si prezentarea de propuneri comisiei
prevăzute la art. 9 alin. (1) în vederea luării unei decizii;
l) notificarea îndeplinirii obligatiilor offset de
către contractant;
m) analizarea rapoartelor trimestriale si anuale
depuse de contractanti, elaborarea de sinteze si rapoarte pe baza acestora,
prezentarea de recomandări comisiei prevăzute la art. 9 alin. (1) cu privire la
măsurile ce trebuie luate ca urmare a situatiilor identificate;
n) elaborarea strategiei de offset a României, pe care
o supune spre aprobare comisiei prevăzute la art. 9 alin. (1);
o) elaborarea unui raport anual cu privire la
activitatea proprie, incluzând si căile si măsurile de atingere a obiectivelor
pe perioade viitoare, raport prezentat spre aprobare comisiei prevăzute la art.
9 alin. (1).
(3) Organizarea si functionarea Agentiei de offset se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 9. - (1) Comisia Guvernamentală pentru Offset,
denumită în continuare Comisia, se constituie pe lângă Guvernul
României, prin decizie a primului-ministru, si este alcătuită din: ministrul
industriei si resurselor, în calitate de presedinte, ministrul apărării
nationale, ministrul finantelor publice, ministrul dezvoltării si prognozei si
ministrul afacerilor externe, în calitate de membri.
(2) Secretariatul Comisiei este asigurat de Ministerul
Industriei si Resurselor, prin reprezentanti desemnati prin ordin al
ministrului.
(3) Comisia ia hotărâri cu votul a cel putin 4 membri.
(4) Principalele atributii ale Comisiei sunt
următoarele:
a) aprobarea strategiei de offset a României;
b) supunerea spre aprobare Guvernului a domeniilor
prioritare de dezvoltare a României, care vor fi sprijinite prin operatiunile
offset, si a multiplicatorilor offset propusi de Agentie;
c) semnarea acordului-cadru de offset si aprobarea
planului de afaceri;
d) luarea de decizii cu privire la includerea în
programul offset a tranzactiei offset si aprobarea valorii acesteia;
e) certificarea încheierii tranzactiilor offset si,
ulterior, a întregului program, în baza unei evaluări realizate de Agentie;
f) aprobarea raportului anual al Agentiei;
g) elaborarea raportului anual referitor la
îndeplinirea programelor offset si prezentarea acestuia spre aprobare
Guvernului.
CAPITOLUL III
Procedura de atribuire a contractului de achizitie, de semnare a acordului-cadru de offset, de aprobare
a planului de afaceri si de executare a obligatiei
offset
SECTIUNEA 1
Procedura de atribuire a contractului de
achizitie
Art. 10. - În baza strategiei de dezvoltare economică
si a politicii industriale si de export a României, Comisia, la propunerea
Agentiei, stabileste domeniile care beneficiază prioritar de derularea
operatiunilor offset.
Art. 11. - (1) Având în vedere domeniile prioritare
aprobate prin hotărâre a Guvernului, Agentia propune spre aprobare Comisiei,
prin intermediul multiplicatorilor offset, o ierarhizare a sectoarelor
economice ce beneficiază de derularea operatiunilor offset.
(2) Guvernul, la propunerea Comisiei, aprobă ierarhia
sectoarelor economice prin hotărâre.
Art. 12. - Pentru contractele de achizitie prevăzute la
art. 5 autoritatea contractantă are obligatia ca în anuntul de intentie pe care
îl transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a -
Achizitii publice, să facă mentiunea necesitătii obligatiei introducerii
clauzei offset; de asemenea, notifică Agentiei intentia de a realiza achizitii
care intră sub incidenta prezentei ordonante de urgentă.
Art. 13. - Pe perioada derulării procedurilor de
atribuire a contractelor de achizitie candidatii sau ofertantii contactează
Agentia pentru o corectă informare asupra conditiilor si procedurilor necesare
pentru semnarea acordurilor offset si executarea obligatiilor offset.
Art. 14. - La elaborarea caietului de sarcini
autoritatea contractantă include si specificatii cu privire la clauza de offset,
de care Agentia va tine cont cu prioritate la semnarea acordului-cadru de
offset.
Art. 15. - (1) Autoritatea contractantă notifică
participantilor la procedurile de atribuire a contractelor de achizitie, care,
conform prezentei ordonante de urgentă, trebuie să cuprindă o clauză de offset,
această obligatie.
(2) Nici un contractant căruia i-a fost atribuit un
contract de achizitie prin una dintre procedurile legale nu poate invoca necunoasterea obligatiei de a derula
operatiuni offset si nu poate refuza îndeplinirea acestei obligatii.
Art. 16. - În contractul de achizitie se mentionează
expres obligatia contractantului de a executa operatiuni offset.
Art. 17. - Ofertele depuse de participantii la
procedurile de atribuire a contractelor de achizitie trebuie să contină
următoarele informatii cu privire la offset:
a) informatii cu privire la experienta contractantului
referitoare la offset;
b) declaratie privind acceptarea obligatiei offset si
a penalitătilor prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă în cazul
neîndeplinirii obligatiilor;
c) tipurile de offset ce vor fi utilizate;
d) alte informatii pe care contractantul le consideră
utile.
Art. 18. - Obligatia offset devine efectivă de la data
semnării contractului de achizitie.
SECTIUNEA a 2-a
Semnarea acordului-cadru de offset
Art. 19. - (1) În cel mult 60 de zile de la semnarea
contractului de achizitie contractantul semnează acordul-cadru de offset prin
care îsi recunoaste obligatia de a executa operatiuni offset si prevederile
generale ale acestei obligatii.
(2) Acordul-cadru de offset se avizează de Agentie si
se semnează de către contractant si de Comisie.
(3) Acordul-cadru de offset cuprinde în mod
obligatoriu clauze referitoare la: valoarea obligatiei offset, perioada în care
obligatia offset trebuie îndeplinită, derularea acesteia pe fiecare an, tipul
de offset - direct sau indirect -, domeniile care vor beneficia de offset,
garantiile bancare de bună executie a contractului, declaratia privind
acceptarea neconditionată a penalitătilor si prevederilor stipulate în prezenta
ordonantă de urgentă, precum si alte informatii pe care contractantul le
consideră utile.
SECTIUNEA a 3-a
Aprobarea planului de afaceri
Art. 20. - (1) După semnarea acordului-cadru de offset
contractantul elaborează planul de afaceri având la bază prevederile
acordului-cadru de offset.
(2) Planul de afaceri este un document cuprinzând
detalii cu privire la implementarea si functionarea efectivă a afacerii în
perioada prevăzută pentru îndeplinirea obligatiei offset.
(3) Planul de afaceri cuprinde informatii cu privire
la:
a) descrierea detaliată a afacerii, produselor sau
sistemelor implicate;
b) planul de implementare;
c) planuri de marketing;
d) situatiile financiare previzionate;
e) forta de muncă utilizată;
f) alte informatii cerute de Agentie.
(4) Planul de afaceri trebuie depus la Agentie în vederea avizării de către aceasta si aprobării de către Comisie în termen de 30 de zile de la semnarea acordului-cadru de offset.
Art. 21. - (1) Agentia evaluează planul de afaceri si,
dacă îl avizează, îl propune spre aprobare Comisiei; după decizia luată de
către Comisie Agentia notifică contractantului dacă planul de afaceri a fost
aprobat.
(2) Dacă planul de afaceri prezentat nu este avizat
sau nu este aprobat, contractantul reevaluează planul de afaceri si îl supune
din nou analizei.
(3) Planul de afaceri trebuie aprobat de către Comisie
în cel mult 60 de zile de la data prezentării primului plan de afaceri.
(4) Întârzierile în executarea obligatiei offset
cauzate de propunerea de către contractant a unor planuri de afaceri neadecvate
pot atrage penalităti pentru neimplicare.
Art. 22. - Prin regulamente emise de către Agentie se
stabilesc formulare-tip atât pentru acordul-cadru de offset, cât si pentru
planul de afaceri, care contin informatii minimale pe care contractantul
trebuie să le prezinte Agentiei.
Art. 23. - (1) Executarea obligatiei offset începe
efectiv din momentul semnării de către Comisie a acordului cucontractantul.
(2) Executarea obligatiei offset se realizează prin
acumularea, în perioada prevăzută în acordul-cadru de offset, a unui credit
curent egal cu valoarea obligatiei offset.
(3) Contractantul poate câstiga un credit offset
viitor care poate fi utilizat în cazul atragerii unor obligatii offset
viitoare.
Art. 24. - Executarea obligatiei offset se poate
realiza si prin intermediul unei asocieri între contractant si o persoană
fizică sau juridică română, care vizează una sau mai multe dintre domeniile în
care România promovează offsetul.
Art. 25. - (1) Anual contractantul prezintă Agentiei o
serie de documente contabile, stabilite prin regulamente emise de Agentie, care
să reflecte rezultatele asocierii mixte si ale propriei activităti.
(2) Situatiile prezentate trebuie să contină
informatii necesare pentru calcularea valorii adăugate local.
(3) Contractantul si beneficiarul român al operatiunii
compensatorii răspund de veridicitatea datelor prezentate Agentiei.
Art. 26. - (1) Determinarea creditului curent câstigat
pentru fiecare an la fiecare tranzactie se face prin înmultirea valorii
adăugate local pentru fiecare tranzactie cu multiplicatorii offset aferenti;
suma creditelor obtinute pentru fiecare tranzactie reprezintă creditul curent
anual.
(2) După aprobarea de către Agentie creditul calculat
conform alin. (1) se trece în contul contractantului, iar obligatia offset se
va reduce în mod corespunzător.
(3) În momentul în care creditul acumulat este egal cu
valoarea obligatiei offset, contractantul si-a îndeplinit în totalitate această
obligatie.
Art. 27. - (1) Îndeplinirea obligatiilor
contractantului se urmăreste separat pe cele două categorii de offset, direct
si indirect.
(2) În cazul în care valoarea totală a uneia dintre
cele două categorii de offset, obtinută în final, depăseste valoarea totală a
angajamentului prevăzută în acord, valoarea excedentară poate fi creditată în
contul contractantului, la cererea acestuia, cu scopul îndeplinirii
angajamentelor sale pentru cealaltă categorie de offset.
(3) Depăsirile obligatiilor offset se mentin în contul
contractantului pe o perioadă de maximum 2 ani de la expirarea acordului-cadru
de offset.
Art. 28. - (1) La expirarea perioadei prevăzute pentru
executarea obligatiei offset Agentia evaluează stadiul îndeplinirii
obligatiilor ce reveneau contractantului ca urmare a semnării acordurilor
offset.
(2) Situatia rezultată din evaluare este supusă
aprobării Comisiei, care decide dacă contractantul si-a îndeplinit obligatiile
sau dacă acesta trebuie penalizat pentru neîndeplinirea obligatiei offset.
CAPITOLUL IV
Evaluarea si raportarea stadiului executării
obligatiilor offset
Art. 29. - Evaluarea stadiului executării obligatiei
offset se face trimestrial si anual.
Art. 30. - Contractantul elaborează si supune spre
analiză Agentiei:
a) raportul trimestrial privind exporturile realizate,
care trebuie prezentat în termen de 15 zile de la expirarea perioadei pentru
care a fost întocmit;
b) raportul anual privind toate angajamentele sale de
offset, care trebuie prezentat în termen de 30 de zile de la expirarea
perioadei pentru care a fost întocmit.
Art. 31. - Raportul trimestrial cuprinde cel putin
următoarele informatii:
a) descrierea stadiului curent al îndeplinirii
obligatiei offset;
b) valoarea obligatiei offset si a creditului offset
pe fiecare tip de offset si pe total;
c) valoarea exportului realizat, exprimată în aceeasi
monedă ca si contractul de achizitie;
d) denumirea tării si a companiei către care s-a făcut
exportul;
e) tipul si cantitatea de mărfuri si servicii
exportate;
f) suma valorii adăugate local;
g) denumirea si sediul producătorilor de mărfuri,
furnizorilor de servicii sau executantilor de lucrări exportate;
h) o copie a declaratiei vamale, arătând valoarea de
export realizată, si o declaratie din care să reiasă că exporturile respective
sunt realizate în cadrul programului offset;
i) o copie de pe declaratia agentului economic român,
din care să reiasă că sumele au fost încasate pentru exporturile realizate în
cadrul programului offset;
j) alte informatii cerute de Agentie.
Art. 32. - Raportul anual cuprinde cel putin
următoarele informatii:
a) partea de offset realizată până la momentul
raportului (valori globale pe ani);
b) partea de offset realizată pe parcursul perioadei
raportului (separat pe tipul de offset realizat);
c) suma totală a operatiunilor compensatorii realizate
si a celor care nu pot fi realizate, împreună cu motivele care au condus la o
astfel de situatie;
d) alte informatii cerute de Agentie.
Art. 33. - În urma rapoartelor prezentate, precum si a
documentelor înaintate de către contractant pentru stabilirea creditului curent
anual, Agentia pregăteste si supune spre aprobare Comisiei evaluarea
cost-beneficiu a obligatiei offset.
CAPITOLUL V
Răspunderea contractuală
Art. 34. - (1) Dacă obligatiile offset nu sunt
îndeplinite la termen si în modul cerut, contractantul va plăti părtii române
penalităti de 0,01% pe zi de întârziere din suma de offset neobtinută.
(2) Plata penalitătilor prevăzute la alin. (1) nu
scuteste contractantul de răspunderea ce îi revine pentru pierderile cauzate
părtii române din cauza neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a
clauzelor contractuale.
Art. 35. - În termen de 45 de zile de la semnarea
acordului-cadru de offset contractantul va emite către Agentie o scrisoare de
garantie bancară de bună executie a acordului, în valoare de minimum 10% din
valoarea obligatiei asumate, care va fi valabilă pe toată durata de executare a
acordului-cadru de offset.
Art. 36. - Valoarea obligatiei offset corespunzătoare
unui an si nerealizate se reportează pentru anul următor.
Art. 37. - Contractantul care nu îsi execută
angajamentele offset este exclus de la o altă procedură de atribuire a unui
contract de achizitie ce implică si executarea unei obligatii offset pe o
perioadă de 5 ani, calculată de la momentul expirării acordului de offset
executat necorespunzător.
Art. 38. - (1) Contractantul este exonerat de
răspunderea pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a
angajamentelor contractuale, dacă aceste situatii sunt determinate de forta
majoră.
(2) Contractantul trebuie să ia toate măsurile
necesare pentru a nu fi afectat de evenimente de fortă majoră.
Art. 39. - (1) Contractantul aduce la cunostintă
Agentiei în termen de 5 zile producerea evenimentului de fortă majoră si face dovada producerii acestuia,
precum si a efectelor asupra executării obligatiei offset în termen de 15 zile
de la aparitia cazului de fortă majoră; în caz contrar contractantul este
considerat responsabil pentru întârzieri, executări necorespunzătoare sau neexecutări
datorate acestor factori, ca si când culpa ar fi a sa.
(2) Agentia are dreptul să facă investigatiile
necesare referitoare la interventia cazului de fortă majoră, precum si a
întârzierii, executării necorespunzătoare sau neexecutării obligatiilor
contractuale.
(3) Dacă Agentia constată că a avut loc un eveniment
de fortă majoră, aceasta prelungeste durata programului offset cu o perioadă
rezonabilă, în functie de circumstante.
(4) În cazul prevăzut la alin. (3) nu se aplică
penalităti pentru perioadă extinsă.
Art. 40. - Contractantul nu are dreptul de a angaja cu
contract individual de muncă sau conventie civilă, în scopul executării
obligatiei offset, persoane care fac parte din Agentie sau Comisie ori care au
făcut parte în momentul analizării acordurilor offset ale respectivului
contractant, sub sanctiunea nulitătii contractului de muncă sau a conventiei
civile.
Art. 41. - Agentia are obligatia de a întocmi dosarul
operatiunilor offset, cuprinzând toate documentele relevante din cadrul
procedurii de încheiere-derulare a acordurilor offset, precum si documentele ce
atestă modul de executare a obligatiilor offset, inclusiv rapoartele
trimestriale si anuale.
Art. 42. - Dosarul se păstrează de către Agentie atât
timp cât executarea obligatiei offset este în derulare si, oricum, nu mai putin
de 5 ani de la data finalizării executării obligatiei respective.
Art. 43. - La cerere, dosarul operatiunilor offset este pus la dispozitie oricărei autorităti publice interesate, spre consultare, cu conditia ca nici o informatie să nu fie divulgată dacă dezvăluirea ei ar fi contrară legii, ar împiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar prejudicia interesul legitim al părtilor sau ar afecta libera concurentă, dar fără a se limita drepturile ce decurg, potrivit legii, pentru organele abilitate, de a ridica documente care pot servi la dovedirea fraudelor, contraventiilor sau infractiunilor.
CAPITOLUL VI
Contraventii si sanctiuni
Art. 44. - Constituie contraventii si se sanctionează
următoarele fapte:
a) reducerea, în mod intentionat, de către autoritatea
contractantă a valorii contractului de achizitie, astfel încât să se sustragă
obligatiei aplicării prevederilor prezentei ordonante de urgentă;
b) efectuarea unei achizitii din import de produse,
servicii sau lucrări pentru sistemul national de apărare, a căror valoare
depăseste 5 milioane euro, cu eludarea sau încălcarea dispozitiilor prezentei
ordonante de urgentă;
c) furnizarea de informatii contractantului, care s-au
dovedit de natură să îl favorizeze în mod neloial pe acesta în cadrul
procedurii pentru încheierea acordurilor offset sau a unei tranzactii offset,
precum si în cadrul executării obligatiei offset;
d) întelegerea contractantului cu membri ai Agentiei
sau Comisiei ori cu agenti economici români, în scopul denaturării rezultatului
procedurii de încheiere a acordurilor offset sau de executare a obligatiei
offset.
Art. 45. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 44 se
sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Amenzile prevăzute ca sanctiuni pentru săvârsirea
contraventiilor prevăzute la art. 44 pot fi aplicate atât persoanelor fizice,
cât si persoanelor juridice.
Art. 46. - (1) În cazul săvârsirii contraventiilor
prevăzute la art. 44 lit. b) si d), contractantului i se va interzice
participarea la orice altă achizitie în România pe o durată de 5 ani.
(2) Sanctiunea prevăzută la alin. (1) se aplică de
reprezentantii Agentiei, desemnati de conducătorul acesteia.
(3) Sanctiunea prevăzută la alin. (1) se aplică
cumulativ cu amenda prevăzută la art. 45.
(4) Procesul-verbal de constatare a contraventiei si
sanctiunea aplicată se vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea a
VI-a - Achizitii publice, pe cheltuiala contravenientului; în acest scop
Agentia va dispune plata acestor cheltuieli.
Art. 47. - (1) Constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor se fac de reprezentantii împuterniciti ai Ministerului
Finantelor Publice, cu exceptia celei prevăzute la art. 46 alin. (1).
(2) Agentii constatatori ai contraventiilor vor
notifica Agentia în termen de 5 zile, în cazul constatării săvârsirii
contraventiilor prevăzute la art. 44 lit. b) si d), în vederea aplicării de
către Agentie a sanctiunii prevăzute la art. 46.
(3) Contraventiilor prevăzute la art. 44 le sunt
aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 48. - În măsura în care prezenta ordonantă de urgentă
nu prevede altfel, se aplică dispozitiile din dreptul comun.
Art. 49. - (1) Acordurile offset si tranzactiile sunt
interpretate, aplicate si executate în conformitate cu legile române.
(2) Litigiile decurgând din aplicarea prezentei
ordonante de urgentă se solutionează de instantele române competente, în
conformitate cu legile române.
Art. 50. - Costurile pentru activitătile preoffset si
pentru executarea obligatiei offset sunt suportate în întregime de către
contractant.
Art. 51. - Ministerul Afacerilor Externe răspunde
pentru promovarea prevederilor prezentei ordonante de urgentă în străinătate.
Art. 52. - Agentii economici români angajati în
derularea operatiunilor compensatorii beneficiază de facilităti fiscale, în
special de înlesnirea obtinerii de credite prin acordarea dreptului de a
utiliza scrisoarea de garantie depusă de contractant pentru fiecare tranzactie
ca instrument de garantie, prin acordarea unor perioade de gratie pentru
creditele obtinute, scutiri de taxe si, după caz, de amânarea plătii unor
datorii către bugetul de stat, înconditiile legii.
Art. 53. - În termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, la propunerea Ministerului
Industriei si Resurselor si a Ministerului Finantelor Publice, Guvernul va
aproba normele metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 54. - Prezenta ordonantă de urgentă intră în
vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
p. Ministrul apărării nationale,
George Cristian Maior,
secretar de stat
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul dezvoltării si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr. 189.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 170/2001
privind atenuarea impactului social ca urmare a procesului de reorganizare a
sectorului productiei de apărare
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Articol unic. - Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 170/2001 privind atenuarea impactului social ca urmare a procesului de
reorganizare a sectorului productiei de apărare, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 844 din 28 decembrie 2001, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 403/2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. După alineatul (4) al articolului 2 se introduce
alineatul (5) cu următorul cuprins:
“(5) Prevederile alin. (3) se aplică si personalului
disponibilizat în perioada 1-14 februarie 2002.”
2. Din titlul anexei nr. 2 se elimină sintagma
“începând cu 15 februarie 2002”.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr. 190.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
introducerea sistemelor moderne de plată
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. - (1) Agentii economici furnizori de servicii
de utilitate publică, precum si institutiile publice care încasează impozite,
taxe, amenzi, penalităti si alte obligatii de plată sunt obligati să accepte
încasări si prin intermediul cardurilor de debit si a cardurilor de credit, începând
cu următoarele date:
a) 1 februarie 2003, cei care îsi desfăsoară
activitatea în municipii;
b) 1 noiembrie 2003, cei care îsi desfăsoară
activitatea în orase.
(2) Începând cu 1 februarie 2003 persoanele juridice
care realizează acte si fapte de comert si depăsesc o anumită cifră de afaceri,
stabilită prin hotărâre a Guvernului, vor accepta ca mijloc de plată si
cardurile de debit si cardurile de credit.
Art. 2. - (1) Dotarea cu terminale de plată a
agentilor economici, institutiilor publice si a persoanelor juridice prevăzute
la art. 1 se va realiza de către băncile acceptante de carduri, în baza
conventiei încheiate în acest scop.
(2) Agentii economici, institutiile publice si
persoanele juridice prevăzute la art. 1 vor întreprinde măsurile necesare
pentru a instala terminale de plată, având posibilitatea de a-si alege banca
acceptantă.
(3) Cheltuielile cu achizitionarea si instalarea
terminalelor de plată vor fi suportate de către băncile acceptante.
(4) Cheltuielile cu administrarea si operarea
terminalelor de plată se vor stabili prin conventiile încheiate potrivit alin.
(1).
(5) Băncile acceptante prevăzute la alin. (1) vor
întreprinde măsurile corespunzătoare pentru asigurarea infrastructurii si a
dotărilor proprii, în vederea ordonării plătilor pe card prin intermediul
mijloacelor moderne de plată si realizării transferului între contul de card si
contul beneficiarilor sumelor plătite, până la datele prevăzute la art. 1 alin.
(1) lit. a) si b).
(6) Institutiile publice vor prevedea în bugetele
proprii creditele bugetare aferente cheltuielilor cu administrarea si operarea
terminalelor de plată.
Art. 3. - (1) Constituie contraventie nerespectarea de
către agentii economici si institutiile publice prevăzute la art. 1 alin. (1) a
termenului prevăzut la art. 1 alin. (1) si se sanctionează cu amendă de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Constituie contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 100.000.000 lei la 150.000.000 lei următoarele fapte:
a) utilizarea de către unitătile prevăzute la art. 1
alin. (1) si (2) a unor terminale de plată care nu sunt procurate conform art.
2 alin. (1);
b) distrugerea sau deteriorarea terminalelor de plată;
c) modificarea tehnică a terminalelor de plată, care
ar determina înregistrări eronate ori generarea de fraude.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor se fac de către organele de control din Ministerul Finantelor
Publice, precum si din unitătile sale teritoriale.
(4) Contraventiilor prevăzute la alin. (1) si (2) le
sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, cu
exceptia art. 28 si 29.
Art. 4. - În termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante de urgentă Ministerul Finantelor Publice
împreună cu Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Ministerul
Administratiei Publice, Ministerul Întreprinderilor Mici si Mijlocii si
Cooperatie si Ministerul Industriei si Resurselor, cu consultarea Băncii
Nationale a României si Asociatiei Române a Băncilor, vor elabora normele
metodologice de aplicare a acesteia, care se vor aproba prin hotărâre a
Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr. 193.
privind
transmiterea unui imobil din proprietatea publică a statului si din
administrarea Ministerului Apărării Nationale în proprietatea publică a
municipiului Bucuresti si în administrarea Consiliului Local al Sectorului 1
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 9 alin.
(1) si (2) si al art. 12 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si
regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă transmiterea imobilului, având
datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din proprietatea publică a statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al municipiului Bucuresti si
în administrarea Consiliului Local al Sectorului 1.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilului prevăzut la
art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3. - Imobilul prevăzut la art. 1 va fi folosit în
comun de către sectoarele municipiului Bucuresti pentru punerea în aplicare a
strategiei Guvernului în domeniul protectiei copilului aflat în dificultate si
a altor programe sociale. Finantarea acestor activităti se va realiza din
fondurile prevăzute în bugetele proprii ale consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul apărării nationale,
George Cristian Maior,
secretar de stat
Ministrul finanteor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decebrie 2002.
Nr.
1.451.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care trece din proprietatea publică a
statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale
în proprietatea publică a municipiului Bucuresti si în
administrarea Consiliului Local al Sectorului 1
Locul unde este situat imobilul |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Codul de clasificare din inventarul bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului |
Caracteristicile imobilului |
Bucuresti,
Sos. Odăii nr. 3-5, sectorul 1 |
Ministerul
Apărării Nationale |
Consiliul
General al Municipiului Bucuresti |
Imobil
1.108 (partial) Cod:
8.29.09 Nr. M.F.P. 103.650 |
Suprafata
construită = 24.495,37 m2 Suprafata desfăsurată =
29.281,47 m2 Suprafata totală a terenului, inclusiv
constructiile = 9,008 ha |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
constituirea Comitetului interministerial pentru coordonarea si urmărirea
accelerării
decontărilor
si recuperării arieratelor
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 12 din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se constituie Comitetul interministerial
pentru coordonarea si urmărirea accelerării decontărilor si recuperării
arieratelor, denumit în continuare Comitetul intermi nisterial, având
componenta prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Comitetul interministerial organizează
si coordonează în fiecare judet comitete teritoriale, a căror componentă este
formată din câte un reprezentant al prefecturii, consiliului judetean,
respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, al Ministerului
Industriei si Resurselor, al Ministerului Finantelor Publice, al Ministerului
Muncii si Solidaritătii Sociale, al Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si al Ministerului Apelor si Protectiei
Mediului.
(2) Activitatea comitetelor teritoriale este
coordonată de către prefect.
Art. 3. - Comitetul interministerial are următoarele
atributii principale:
a) coordonează si urmăreste activitatea comitetelor
teritoriale pentru accelerarea decontărilor si recuperării arieratelor
agentilor economici, populatiei si ale institutiilor publice, provenite din
datorii către furnizorii locali de energie termică, precum si către Societatea
Comercială “Termoelectrica” - S.A., Societatea Comercială “Electrica” - S.A.,
Societatea Comercială “Distrigaz Sud” - S.A., Societatea Comercială “Distrigaz
Nord” - S.A., Societatea Natională a Petrolului “Petrom” - S.A., Compania
Natională a Lignitului “Oltenia”, Societatea Natională a Cărbunelui Ploiesti,
Compania Natională a Huilei Petrosani, Compania Natională “Apele Române” -
S.A., denumite în continuare furnizori
de utilităti;
b) elaborează propuneri de acte normative pentru
îmbunătătirea încasării creantelor;
c) ia măsuri pentru solutionarea problemelor
nerezolvate de comitetele teritoriale;
d) aprobă programe privind măsuri pe termen mediu de
prevenire a acumulării de noi datorii în domeniul energiei termice, elaborate
de comitetele teritoriale;
e) elaborează si coordonează programul national pentru
individualizarea consumatorilor de energie termică.
Art. 4. - (1) Secretariatul Comitetului
interministerial va fi asigurat de către Ministerul Industriei si Resurselor si
Ministerul Administratiei Publice.
(2) Comitetul interministerial elaborează regulamentul
pentru activitatea comitetelor teritoriale.
(3) Comitetul interministerial se întruneste lunar si
va întocmi rapoarte de activitate pentru informarea Guvernului.
Art. 5. - (1) Comitetele teritoriale desfăsoară
activităti concrete de accelerare a decontărilor si recuperării arieratelor si
a altor datorii ale agentilor economici, ale populatiei si ale institutiilor
publice de pe raza judetului respectiv.
(2) Principalele atributii ale comitetelor teritoriale
sunt următoarele:
a) centralizarea datoriilor pentru utilităti ale
asociatiilor de locatari si de proprietari si ale altor persoane juridice din
teritoriu;
b) urmărirea notificării datornicilor în vederea
recuperării datoriilor;
c) formularea de propuneri privind esalonarea
datoriilor;
d) formularea de propuneri pentru acordarea unor sume
cu caracter de ajutor social, în conditiile Legii nr. 416/2001 privind venitul
minim garantat;
e) sprijinirea debitorilor persoane fizice în vederea
obtinerii unor credite pentru achitarea datoriilor la utilităti;
f) propunerea unor măsuri de executare silită în
conditiile legii.
(3) Comitetele teritoriale propun criterii de
diferentiere a debitorilor în functie de nivelul veniturilor pe membru de
familie, de vechimea datoriei si altele asemenea.
(4) Comitetele teritoriale întocmesc programe privind
unele măsuri pe termen mediu pentru prevenirea acumulării de noi datorii prin
individualizarea consumatorilor si prevăd solutii de contorizare a consumului
de agent termic la populatie si, respectiv, la fiecare agent economic. De
asemenea, evaluează necesarul de resurse pentru acoperirea programului.
(5) În aplicarea alin. (4), comitetele teritoriale elaborează programe la nivel judetean, până la data de 1 martie 2003, pe care le înaintează Comitetului interministerial în vederea analizării si supunerii spre aprobare Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr.
1.452.
ANEXĂ
COMPONENTA
comitetului interministerial
1. Ministerul Administratiei Publice - secretar de
stat
2. Ministerul Industriei si Resurselor - secretar de
stat
3. Ministerul Finantelor Publice - secretar de stat
4. Ministerul Apelor si Protectiei Mediului - secretar
de stat
5. Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului - vicepresedinte
6. Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale -
secretar de stat.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 977/2002 privind atestarea
domeniului
public al judetului Timis, precum si al municipiilor, oraselor si comunelor din
judetul Timis
În temeiul
art. 107 din Constitutie si al art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Pozitia nr. 149 din anexa nr. 2 la Hotărârea
Guvernului nr. 977/2002 privind atestarea domeniului public al judetului Timis,
precum si al municipiilor, oraselor si comunelor din judetul Timis, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 24 septembrie 2002, se
abrogă.
Art. 2. - Se aprobă trecerea imobilului aflat în administrarea Ministerului Tineretului si Sportului, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din proprietatea publică a statului în proprietatea privată a statului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 12 decembrie 2002.
Nr.
1.453.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care trece din proprietatea publică a
statului în proprietatea privată a statului
si în administrarea Ministerului Tineretului si
Sportului
Adresa imobilului care se transmite |
Persoana juridică în a cărei administrare se află
imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Municipiul
Timisoara, Strada Trandafirilor |
Ministerul
Tineretului si Sportului Suprafata terenului = 17.237 m2 Nr.
topo 26/2,31/2 si 30/4/2/2 C.F.
nr. 66620 Timisoara |
Terenuri
de tenis - 3
terenuri beton si 2 terenuri viabilizate pentru amenajare cu zgură |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
trecerea unui imobil în domeniul privat al orasului Darabani si în administrarea
Consiliului
Local
al Orasului Darabani, judetul Botosani
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 11 lit.
m) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului
României si a ministerelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea unui imobil, compus din
constructie aflată în curs de executie, situat în orasul Darabani, judetul
Botosani, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul privat al statului si din
administrarea Ministerului de Interne în domeniul privat al orasului Darabani si în administrarea Consiliului
Local al Orasului Darabani, judetul Botosani.
Art. 2. - Predarea-preluarea imobilului prevăzut la
art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen
de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3. - La darea în folosintă a imobilului, în baza unui nou protocol, Ministerul de Interne redobândeste dreptul de administrare asupra unui număr de apartamente, având o suprafată locuibilă proportională cu ponderea valorii actualizate a lucrărilor executate prin bugetul propriu, din valoarea finală a obiectivului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr.
1.454.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care se transmite în domeniul privat al
orasului Darabani si în administrarea Consiliului Local
al Orasului Darabani, judetul Botosani
Locul unde este situat imobilul care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Orasul
Darabani, bl. H3, str. 1 Decembrie nr. 113, judetul Botosani |
Statul
român, Ministerul de Interne |
Orasul
Darabani, Consiliul Local al Orasului Darabani, judetul Botosani |
Suprafata
construită = P+4.648,8 m2 |
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2002 al Autoritătii
pentru Privatizare
si
Administrarea Participatiilor Statului
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 5 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societătilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările si
completările ulterioare, precum si al art. 51 din Legea nr. 137/2002 privind
unele măsuri pentru accelerarea privatizării,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă bugetul de venituri si cheltuieli
pe anul 2002 al Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Cheltuielile totale aferente veniturilor
înscrise în bugetul de venituri si cheltuieli al Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului reprezintă limite maxime care nu pot
fi depăsite decât în cazuri justificate si numai cu aprobarea Guvernului.
Art. 3. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 2
constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 2.000.000 lei la
10.000.000 lei.
(2) Contraventiei prevăzute la alin. (1) i se aplică
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002.
(3) Contraventia se constată si amenda se aplică de
către organele de control financiar ale statului, împuternicite potrivit legii,
persoanelor care se fac vinovate de nerespectarea prevederilor prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul Autoritătii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr.
1.455.
*) Anexa
se comunică Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului.
privind
participarea României la Programul comunitar de actiune pentru combaterea discriminării
(2001-2006)
si plata contributiei financiare la acest program în anul 2002
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă participarea României la Programul
comunitar de actiune pentru combaterea discriminării (2001-2006).
Art. 2. - Se aprobă plata contributiei României pentru
participarea în anul 2002 la Programul comunitar de actiune pentru combaterea
discriminării (2001-2006), în limita echivalentului în lei a sumei de 30.000
euro.
Art. 3. - Suma prevăzută la art. 2 se asigură din
fondurile alocate de la bugetul de stat Ministerului Informatiilor Publice si
din fonduri PHARE, după cum urmează:
a) echivalentul în lei al sumei de 5.000 euro, din
fondurile alocate de la bugetul de stat Ministerului Informatiilor Publice;
b) echivalentul în lei al sumei de 25.000 euro, din
fonduri PHARE.
Art. 4. - Începând cu anul 2003 participarea la programul prevăzut la art. 1 se va realiza în colaborare cu Consiliul National pentru Combaterea Discriminării.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul informatiilor publice,
Vasile Dîncu
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr. 1.456.
privind
aprobarea valorii cosului minim de consum lunar pentru trimestrul III al anului
2002
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 2 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 217/2000 privind aprobarea cosului minim
de consum lunar, aprobată prin Legea nr. 554/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Valoarea cosului minim de consum lunar
pentru trimestrul III al anului 2002, calculată la preturile si tarifele din
luna septembrie 2002, este de 4.861.522 lei pentru o gospodărie de mărime medie
formată din 2,804 persoane, reprezentând 1.733.781 lei pentru o persoană.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul dezvoltării si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr.
1.458.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
mandatarea ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru a
comunica intentia Guvernului României de a contribui cu suma de 100.000 dolari
S.U.A. la cea de-a 6-a reconstituire a resurselor financiare ale Fondului
International de Dezvoltare Agricolă (FIDA)
În temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 10 din
Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor si al Decretului
nr. 390/1977 pentru ratificarea Acordului privind crearea Fondului
International de Dezvoltare Agricolă (FIDA), încheiat la Roma la 13 iunie 1976,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se mandatează ministrul agriculturii,
alimentatiei si pădurilor pentru a comunica la Fondul International de
Dezvoltare Agricolă (FIDA) intentia Guvernului României de a contribui cu suma
de 100.000 dolari S.U.A. la cea de-a 6-a reconstituire a resurselor financiare
ale acestei institutii a Organizatiei Natiunilor Unite, plătibilă în două
transe egale, în anii 2004 si 2005.
Art. 2. - Suma prevăzută la art. 1 se plăteste de la bugetul de stat, începând cu anul 2004, în transe de 50.000 dolari S.U.A. anual, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoană
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr.
1.460.
pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 41/2002 privind derularea programelor
finantate din bugetul Ministerului Sănătătii si Familiei si din bugetul
Fondului de asigurări sociale de sănătate, în anul 2002
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr. 41/2002
privind derularea programelor finantate din bugetul Ministerului Sănătătii si
Familiei si din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate, în anul
2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 30
ianuarie 2002, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Indicatorii specifici programelor de
sănătate finantate din bugetul Ministerului Sănătătii si Familiei care se
raportează si se controlează de către organele abilitate sunt cei prevăzuti si
aprobati prin legea bugetară anuală.
(2) Indicatorii prevăzuti în subprogramele de sănătate
se transmit directiilor coordonatoare de programe din Ministerul Sănătătii si
Familiei pentru centralizare, analiză si luarea măsurilor corespunzătoare.
(3) Finantarea, raportarea si controlul indicatorilor
specifici prevăzuti în programele si, respectiv, subprogramele de sănătate se
efectuează pe baza normelor metodologice aprobate prin ordin comun al
ministrului sănătătii si familiei si al presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate.”
2. Anexa - Programele finantate din bugetul Ministerului
Sănătătii si Familiei si din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate,
în anul 2002 - se modifică si se înlocuieste cu anexa la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul sănătătii si familiei,
Radu Deac,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
12 decembrie 2002.
Nr.
1.475.
ANEXĂ
PROGRAMELE
finantate din bugetul Ministerului Sănătătii si
Familiei si din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate,
în anul 2002
I. Programe de sănătate - total, din
care:8.911.646.864 mii lei
A. Bugetul de stat, din acesta:4.149.504.670 mii lei
Cheltuieli de personal 990.803.000 mii lei
Cheltuieli materiale si servicii 1.467.553.599 mii lei
Transferuri 874.792.025 mii lei
Cheltuieli de capital 816.356.046 mii lei
B. Venituri proprii 37.005.443 mii lei
Cheltuieli materiale si servicii 37.005.443 mii lei
C. Bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate
4.725.136.751 mii lei
Cheltuieli materiale si servicii 4.725.136.751 mii lei
1. Program comunitar de sănătate publică - total, din
care:2.036.612.505 mii lei
- Bugetul de stat 1.206.039.540 mii lei
- Venituri proprii 37.005.443 mii lei
- Bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate
793.567.522 mii lei
2. Program de prevenire si control al bolilor
netransmisibile - total, din care:4.180.686.196 mii lei
- Bugetul de stat 255.966.967 mii lei
- Bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate
3.924.719.229 mii lei
3. Program de sănătate a copilului si familiei -
total, din care: 577.835.202 mii lei
- Bugetul de stat 570.985.202 mii lei
- Bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate
6.850.000 mii lei
4. Program de reformă, politici de sănătate si
administratie sanitară - total, din care:2.116.512.961 mii lei
- Bugetul de stat 2.116.512.961 mii lei
II. Programul de implementare a strategiei nationale privind protectia specială a persoanelor cu handicap din care: 27.500.000 mii lei
- Bugetul de stat 27.500.000 mii lei
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
alocarea sumei de 2.781,4 milioane lei din Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002, pentru orasul
Mărăsesti, judetul Vrancea
În temeiul
art. 107 din Constitutie, al art. 20 din Legea nr. 72/1996 privind finantelor
publice si al art. 21 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate
din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetului local al orasului
Mărăsesti, judetul Vrancea, cu suma de 2.781,4 milioane lei din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul
2002, pentru asigurarea fondurilor necesare aplicării Legii nr. 416/2001
privind venitul minim garantat, cu modificările si completările ulterioare, si
sustinerii sistemului de protectie a persoanelor cu handicap.
Art. 2. - Utilizarea sumei prevăzute la art. 1 se va
face de către ordonatorul principal de credite, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 3. - Se autorizează Ministerul Finantelor Publice
să introducă modificările corespunzătoare în volumul si în structura bugetului
de stat pe anul 2002.
PRIM-MINISTRU
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr.
1.477.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Hotărârii Guvernului nr. 1.389/2002 privind alocarea unor sume din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de
stat pe anul 2002, pentru lucrări de întretinere, reparatii si pregătirea pe
timp de iarnă a drumurilor din administrarea consiliilor judetene si locale
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr.
1.389/2002 privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002, pentru lucrări
de întretinere, reparatii si pregătirea pe timp de iarnă a drumurilor din
administrarea consiliilor judetene si locale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, se modifică după cum
urmează:
1. Titlul hotărârii va avea următorul cuprins:
“HOTĂRÂRE
privind alocarea unor sume din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul
2002, pentru lucrări de investitii, întretinere, reparatii si pregătirea pe
timp de iarnă a drumurilor din
administrarea consiliilor judetene si
locale”
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate
din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2002 cu
suma de 404.893.000 mii lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2002, pentru consiliile
judetene si locale prezentate în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, în vederea finantării lucrărilor de investitii, întretinere,
reparatii si pregătirii pe timp de iarnă a drumurilor din administrarea
acestora.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr. 1.478.