MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 958 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Sâmbătă, 28 decembrie 2002
SUMAR
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
195. - Ordonantă de urgentă privind circulatia pe
drumurile publice
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
circulatia pe drumurile publice
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Circulatia pe drumurile publice a vehiculelor, pietonilor
si a celorlalte categorii de participanti la trafic, drepturile, obligatiile si
răspunderile ce revin persoanelor fizice si juridice, precum si atributiile
unor autorităti ale administratiei publice, institutii si organizatii în
legătură cu acestea sunt supuse dispozitiilor prevăzute în prezenta ordonantă
de urgentă si în regulamentul de aplicare a acesteia.
(2) Dispozitiile prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă au ca scop
asigurarea desfăsurării fluente si în sigurantă a circulatiei rutiere, apărarea
vietii si integritătii corporale, a sănătătii persoanelor, proprietătii publice
si private, protectia mediului înconjurător, precum si a drepturilor si
intereselor legitime ale persoanelor în acest domeniu.
(3) Autoritatea competentă în domeniul circulatiei rutiere, precum si de
exercitare a controlului respectării normelor din acest domeniu este
Inspectoratul General al Politiei Române.
(4) Reglementările privind circulatia pe drumurile publice se emit de
către autoritătile publice centrale si locale cu atributii în acest domeniu
numai cu acordul Inspectoratului General al Politiei Române si cu respectarea
întelegerilor internationale la care România este parte.
(5) Prevederile prezentei ordonante de urgentă se aplică tuturor
participantilor la trafic, precum si autoritătilor care au atributii în
domeniul circulatiei si sigurantei rutiere.
Art. 2. - Îndrumarea, supravegherea si controlul respectării normelor de
circulatie rutieră se fac de către politisti specializati si anume desemnati
prin dispozitie a inspectorului general al Inspectoratului General al Politiei
Române, care au obligatia de a lua măsurile legale în cazul în care constată
încălcări ale normelor privind circulatia pe drumurile publice.
Art. 3. - Circulatia pe drumurile publice din zona de frontieră si din
alte zone pentru care, potrivit legii, s-au stabilit restrictii se face cu
respectarea reglementărilor instituite pentru acele zone.
Art. 4. - (1) Controlul circulatiei vehiculelor apartinând Ministerului
Apărării Nationale se efectuează de către politie, precum si de către
personalul din structura desemnată de acest minister.
(2) Cercetarea accidentelor de circulatie în care au fost angajate
vehicule din categoria celor prevăzute la alin. (1) se efectuează de către
politie. La locul accidentului poate asista si un reprezentant al Ministerului
Apărării Nationale.
Art. 5. - (1) Administratorul drumului public este obligat să
semnalizeze corespunzător orice obstacol aflat pe partea carosabilă, care
stânjeneste sau pune în pericol siguranta circulatiei, si să ia toate măsurile
de înlăturare de îndată a acestuia.
(2) Se interzice amplasarea constructiilor de orice fel în zona
statiilor mijloacelor de transport în comun, cu exceptia celor destinate
refugiilor pentru călători.
(3) În caz de producere a unui eveniment rutier ca urmare a stării
tehnice a drumului public sau a semnalizării necorespunzătoare a obstacolelor
ori lucrărilor care se execută pe acesta, administratorul drumului public,
respective executantul lucrărilor, răspunde contraventional, civil sau penal,
după caz.
(4) Orice măsură de restrictie a circulatiei pe drumurile publice se
dispune de către administratorul drumului numai cu acordul politiei.
Art. 6. - În sensul prezentei ordonante de urgentă, expresiile si
termenii de mai jos au următorul înteles:
1. drum public - orice cale de comunicatie terestră, destinată
traficului rutier, dacă este deschisă circulatiei publice. Drumurile care sunt
închise circulatiei publice sunt semnalizate la intrare cu inscriptii vizibile;
2. localitate - spatiul ce cuprinde clădiri, ale cărui intrări si
iesiri sunt semnalizate ca atare;
3. zonă rezidentială - perimetrul dintr-o localitate unde se
aplică reguli speciale de circulatie, având intrările si iesirile semnalizate
ca atare;
4. zonă pietonală - perimetrul care cuprinde una sau mai multe
străzi rezervate circulatiei pietonilor, unde accesul vehiculelor este supus
unor reguli speciale de circulatie, având intrările si iesirile semnalizate ca
atare;
5. parte carosabilă - portiunea din platforma drumului destinată
circulatiei vehiculelor. Un drum poate cuprinde mai multe părti carosabile
complet separate una de cealaltă printr-o zonă despărtitoare sau prin diferentă
de nivel;
6. acostament - fâsia laterală cuprinsă între limita părtii
carosabile si marginea platformei drumului;
7. bandă de circulatie - spatiu longitudinal al părtii carosabile,
materializat sau nu prin marcaje rutiere, dacă are o lătime corespunzătoare
pentru circulatia cu usurintă a unui sir de vehicule, altele decât vehiculele
care se deplasează pe două roti;
8. bandă reversibilă - subdiviziunea longitudinală a părtii carosabile,
situată lângă axul drumului, destinată circulatiei autovehiculelor într-un sens
sau în altul, în functie de intensitatea traficului;
9. bandă pentru stationarea de urgentă -
subdiviziunealongitudinală suplimentară situată la extremitatea dreaptă a
autostrăzii, destinată exclusiv stationării autovehiculelor în cazuri de fortă
majoră;
10. pistă pentru biciclete - una dintre subdiviziunile părtii
carosabile sau o portiune din trotuar ori acostament, materializată prin
marcaje rutiere si/sau semnalizată prin indicatoare, destinată numai
circulatiei bicicletelor si ciclomotoarelor;
11. trotuar - spatiul din partea laterală a drumului, separat în
mod vizibil de partea carosabilă prin diferentă sau fără diferentă de nivel,
destinat circulatiei pietonilor;
12. intersectie - orice încrucisare, jonctiune sau bifurcare de
drumuri, inclusiv spatiile formate de acestea;
13. autostradă - drumul conceput si construit special pentru
circulatia autovehiculelor cu sau fără remorci, care nu serveste proprietăti
alăturate si care:
- are pentru cele două sensuri de circulatie părti carosabile distincte,
separate între ele printr-un spatiu care nu este destinat circulatiei sau,
exceptional, prin alte modalităti, cu exceptia locurilor speciale sau cu
caracter temporar;
- nu intersectează la nivel drumuri, căi ferate sau linii de tramvai;
- este prevăzută cu semnalizare specială;
14. trecere la nivel - încrucisarea la nivel dintre un drum
public si o cale ferată sau linie de tramvai, care dispune de o platformă
independentă;
15. vehicul - un sistem mecanic care se deplasează pe drum, cu
sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul
de persoane si/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări;
16. bicicletă - vehiculul prevăzut cu două roti si pedale sau
manivele, care se deplasează pe drum, actionat de forta musculară a
utilizatorilor;
17. motocicletă - autovehiculul cu două sau trei roti, al cărui
motor are o capacitate cilindrică mai mare de 50 cm3, cu sau fără atas
si/sau o viteză maximă, prin constructie, mai mare de 50 km/h, a cărui masă
proprie nu depăseste 400 kg;
18. ciclomotor - vehiculul cu două sau trei roti, care este
prevăzut cu un motor cu ardere internă, având o capacitate cilindrică de cel
mult 50 cm3, care păstrează
caracteristicile generale ale bicicletei, putând fi pus în miscare si cu
ajutorul pedalelor, si a cărui viteză de deplasare, prin constructie, nu
depăseste 50 km/h;
19. autovehicul - vehiculul prevăzut cu un dispozitiv mecanic
propriu de propulsie; vehiculele care se deplasează pe sine, denumite tramvaie,
si ciclomotoarele nu sunt considerate autovehicule. Definitia include si
termenul automobil, care reprezintă oricare dintre vehiculele cu motor
care servesc în mod normal transportului pe drum al persoanelor sau bunurilor
ori la tractarea pe drum a vehiculelor utilizate pentru transportul de persoane
sau bunuri.
Acest termen include troleibuzele, adică vehiculele care sunt cuplate la
o retea electrică, dar care nu circulă pe sine. Acesta nu include vehiculele,
cum ar fi tractoarele agricole, a căror utilizare pentru transportul rutier de
persoane sau mărfuri ori pentru tractarea unor vehicule care transportă
persoane sau mărfuri nu este decât ocazională;
20. tractor - autovehiculul destinat prin constructie si echipare
tractării altor vehicule sau efectuării unor lucrări specifice;
21. remorcă - vehiculul fără motor destinat a fi tractat de un
autovehicul;
22. semiremorcă - remorca a cărei masă totală maximă autorizată
este preluată în parte de către autovehiculul trăgător;
23. remorcă usoară - remorcă a cărei masă totală maximă
autorizată nu depăseste 750 kg;
24. masă totală maximă autorizată - masa totală maximă a unui
vehicul încărcat, declarată admisibilă de către autoritatea competentă;
25. vehicul cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depăsite -
vehiculul care, datorită dimensiunilor sale ori mărfurilor transportate,
depăseste în lungime, lătime sau în înăltime limitele maxime ori masele maxime
admise prin legislatia în vigoare;
26. conducător - persoana care determină punerea în miscare si
actionează asupra directiei de deplasare pe drum a vehiculelor si animalelor
izolate sau în turmă, celor de tractiune, povară ori de călărie;
27. participant la trafic - conducătorul sau pietonul care
circulă pe drumul public;
28. coloană oficială - autovehiculul sau grupul de autovehicule
însotit de cel putin un vehicul al politiei ce are în functiune mijloacele
speciale sonore si luminoase;
29. vehicul în circulatie internatională sau în trafic international
- vehiculul care, prin deplasarea sa, depăseste cel putin o frontieră de
stat.
CAPITOLUL II
Vehiculele
SECTIUNEA 1
Starea tehnică a vehiculelor si controlul acesteia
Art. 7. - Orice vehicul care circulă pe drumurile publice trebuie să corespundă
normelor tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si
folosinta conform destinatiei.
Art. 8. - Autovehiculele si remorcile înmatriculate în alte state pot
circula în trafic international pe teritoriul României dacă îndeplinesc cel
putin conditiile tehnice prevăzute în Conventia internatională asupra
circulatiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968 si ratificată de
România prin Decretul nr. 318/1980.
Art. 9. - (1) Pentru a fi înmatriculate, înscrise si mentinute în
circulatie, autovehiculele, remorcile si tramvaiele se supun inspectiei
tehnice.
(2) Inspectia tehnică se efectuează periodic în statii autorizate, conform legislatiei în vigoare.
(3) Pentru autovehiculele apartinând Ministerului Apărării Nationale,
Ministerului de Interne, Serviciului Român de Informatii, Serviciului de
Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Pază si Serviciului de
Telecomunicatii Speciale, inspectia tehnică se efectuează în statii proprii,
autorizate potrivit legii.
Art. 10. - (1) Este interzisă circulatia pe drumurile publice a
vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, precum si în cazul în
care termenul de valabilitate al inspectiei tehnice a expirat.
(2) Starea tehnică a autovehiculelor, remorcilor si tramvaielor care circulă pe drumurile publice se verifică de către politie împreună cu institutiile abilitate de legislatia în vigoare.
SECTIUNEA a 2-a
Înmatricularea, înregistrarea si radierea vehiculelor
din evidenta circulatiei
Art. 11. - Proprietarii de vehicule sunt obligati să solicite
înmatricularea sau înregistrarea acestora înainte de a le pune în circulatie
ori să ceară radierea lor din evidente.
Art. 12. - (1) Pentru a circula pe drumurile publice vehiculele, cu
exceptia bicicletelor, ciclomotoarelor si a celor trase sau împinse cu mâna,
trebuie să fie înmatriculate ori înregistrate, după caz, si să poarte plăcute
de înmatriculare sau de înregistrare, ale căror forme si dimensiuni se
stabilesc prin regulamentul de aplicare a prezentei ordonante de urgentă,
denumit în continuare regulament.
(2) Tractoarele, precum si vehiculele care nu sunt supuse înmatriculării
pot circula pe drumurile publice numai pe traseele si în conditiile stabilite
prin regulament.
Conducătorii tractoarelor, masinilor si utilajelor autopropulsate
agricole, forestiere sau pentru lucrări sunt obligati să posede permis de
conducere valabil pentru categoriile prevăzute în regulament.
Art. 13. - (1) Autovehiculele si remorcile se înmatriculează permanent,
temporar sau pentru probe la autoritatea competentă în a cărei rază
proprietarii sau detinătorii îsi au domiciliul ori resedinta, în conditiile
stabilite prin regulament. Autovehiculele care apartin Ministerului Apărării
Nationale si Ministerului de Interne se înregistrează la aceste ministere si
pot, după caz, să fie înmatriculate si la autoritatea competentă.
(2) Autovehiculele si remorcile pot circula până la înmatriculare cu
număr de ordine provizoriu, pe baza unei autorizatii speciale eliberate de
autoritatea competentă.
(3) Evidenta vehiculelor supuse înmatriculării se tine la unitatea de
politie competentă pe raza căreia îsi are domiciliul sau resedinta
proprietarul.
Art. 14. - Tramvaiele, troleibuzele, precum si vehiculele care, datorită
destinatiei lor, nu circulă în mod obisnuit pe drumurile publice se
înregistrează de către consiliile locale în conditiile stabilite în regulament.
Art. 15. - (1) Persoanele care domiciliază sau îsi stabilesc domiciliul
ori resedinta în România si detin autovehicule ori remorci înmatriculate în
alte state sunt obligate ca în termen de 90 de zile să le înmatriculeze în
circulatie în România.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) se calculează:
a) de la data intrării în tară a autovehiculului ori remorcii, pentru
persoanele care domiciliază sau care au resedinta în România;
b) de la data stabilirii domiciliului ori resedintei, pentru persoanele
care îsi stabilesc domiciliul ori resedinta în România.
(3) Pentru cetătenii străini ai statelor cu care România a încheiat
întelegeri bilaterale termenul prevăzut la alin. (1) se poate prelungi în
conditiile stabilite în aceste întelegeri.
Art. 16. - (1) La data înmatriculării sau înregistrării unui vehicul
autoritatea competentă eliberează un certificat de înmatriculare ori de
înregistrare, după caz, precum si plăcute cu numere de înmatriculare sau de
înregistrare.
(2) Este interzisă punerea în circulatie a unui vehicul care nu are
montate plăcute cu numere de înmatriculare sau de înregistrare atribuite de
autoritatea competentă.
Art. 17. - Înmatricularea sau înregistrarea unui vehicul se anulează de
către autoritatea care a efectuat-o, în cazul în care această operatiune s-a
făcut cu încălcarea normelor legale sau prin mijloace frauduloase.
Art. 18. - (1) Radierea din evidenta circulatiei a vehiculelor se face
la autoritatea care a efectuat înmatricularea si înregistrarea, astfel:
a) la cererea proprietarului;
b) la trecerea vehiculelor în proprietatea altei persoane;
c) la schimbarea domiciliului sau sediului proprietarului pe raza altei unităti
de politie judetene sau a municipiului Bucuresti;
d) la scoaterea definitivă din România a autovehiculelor sau remorcilor;
e) în cazul schimbării caroseriei sau sasiului autovehiculelor.
(2) Radierea din evidenta circulatiei a vehiculelor indisponibilizate
prin instituirea unui sechestru asigurător se poate face în baza hotărârii
instantei de judecată, conform legii, de către autoritatea care a efectuat
înmatricularea sau înregistrarea.
(3) Este interzisă circulatia pe drumurile publice a vehiculelor radiate
din evidentă.
Art. 19. - (1) Înmatricularea, înregistrarea si radierea din evidentă a
vehiculelor se fac în conditiile stabilite prin regulament.
(2) Categoriile de vehicule care nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării se stabilesc prin instructiuni comune ale Ministerului de Interne si Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
CAPITOLUL III
Conducătorii de vehicule
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 20. - (1) Conducătorii de autovehicule trebuie să posede permis de
conducere si să aibă vârsta minimă de 18 ani împliniti, cu exceptia celor care
conduc un ciclomotor, care trebuie să aibă cel putin vârsta minimă de 16 ani
împliniti.
(2) Conducătorii autovehiculelor care efectuează transport public de
persoane trebuie să aibă vârsta minimă de 21 de ani împliniti si să facă dovada
că sunt angajati ai unui operator de transport, iar cei care conduc vehicule cu
mase si/sau dimensiuni de gabarit depăsite sau care efectuează transport de
mărfuri trebuie să posede atestat profesional.
(3) Conditiile de obtinere a permisului de conducere si a atestatului
profesional se stabilesc prin regulament.
(4) Persoanele care nu au împlinit vârsta de 14 ani pot conduce
biciclete numai pe drumurile special amenajate si semnalizate corespunzător de
către administratorul drumului respectiv.
Art. 21. - (1) Cadrele medicale abilitate, atunci când constată în
cadrul atributiilor de serviciu că o persoană care posedă permis de conducere
este inaptă medical sau psihologic pentru a conduce un autovehicul sau tramvai,
sunt obligate să comunice despre aceasta de îndată politiei specializate în a
cărei rază teritorială îsi desfăsoară activitatea.
(2) Lista cu afectiunile medicale incompatibile cu calitatea de
conducător de autovehicule sau tramvaie se stabileste prin ordin al ministrului
sănătătii si familiei si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 22. - (1) Conducătorii de autovehicule sau tramvaie trebuie să aibă
cunostintele si îndemânarea necesare conducerii si să fie apti din punct de
vedere medical si psihologic.
(2) Conducătorii prevăzuti la alin. (1) vor fi verificati periodic din
punct de vedere medical si psihologic. Politia poate propune examinarea
medicală sau psihologică, precum si verificarea cunoasterii regulilor de circulatie
a conducătorilor de autovehicule sau tramvaie ori de câte ori constată că
acestia, prin modul de conducere sau comportamentul lor în trafic, pun în
pericol siguranta circulatiei.
(3) Verificarea medicală si psihologică prevăzută la alin. (1) si (2) se
efectuează în conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului sănătătii si
familiei si al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei.
(4) Permisul de conducere al persoanei care este declarată inaptă
medical sau psihologic pentru a conduce autovehicule ori tramvaie se retrage de
către politia specializată si poate fi redobândit numai după încetarea
motivului pentru care s-a luat această măsură. În situatia în care permisul a
fost retras pe o durată mai mare de 3 ani, pentru a-l redobândi titularul
acestuia trebuie să promoveze un test de cunoastere a regulilor de circulatie.
SECTIUNEA a 2-a
Permisul de conducere
Art. 23. - (1) Dreptul de a conduce un autovehicul sau tramvai pe drumurile publice îl are numai persoana care posedă permis de conducere corespunzător categoriei sau dovadă înlocuitoare a acestuia cu drept de circulatie.
(2) Au dreptul de a conduce autovehicule sau tramvaie pe drumurile
publice si persoanele care urmează un curs de pregătire practică, în vederea
obtinerii permisului de conducere, numai în prezenta si sub supravegherea
directă a unui instructor autorizat în acest sens.
(3) Persoanele care solicită prezentarea la examen în vederea obtinerii
permisului de conducere sau a unor noi categorii ale acestuia trebuie să
îndeplinească, potrivit legii, conditiile de vârstă, să fie apte din punct de
vedere medical si psihologic si să facă dovada pregătirii teoretice si
practice, prin cursuri organizate de unităti autorizate.
(4) Programa de învătământ a unitătilor care organizează cursuri de
pregătire, conform alin. (2), se elaborează de Ministerul Educatiei si
Cercetării si se avizează de către Ministerul de Interne prin Inspectoratul
General al Politiei Române.
(5) Categoriile de vehicule pentru care se eliberează permise de
conducere, precum si conditiile concrete de obtinere a acestora se stabilesc
prin regulament.
(6) Organizarea si desfăsurarea cursurilor în vederea obtinerii
permisului de conducere se fac în baza unei metodologii elaborate de către
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei împreună cu
Ministerul Educatiei si Cercetării si Ministerul de Interne.
Art. 24. - (1) Permisul de conducere se obtine pe bază de examen si se
eliberează de autoritatea competentă.
(2) Persoana care a fost condamnată prin hotărâre judecătorească rămasă
definitivă pentru o infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice sau
de omor, lovire ori vătămare cauzatoare de moarte, vătămare corporală gravă,
tâlhărie, ultraj sau furtul unui autovehicul poate fi admisă la examenul pentru
obtinerea permisului de conducere sau a brevetului de conducător, în conditiile
prevăzute la art. 103 alin. (1) lit. a) si b).
(3) Permisul de conducere se anulează dacă a fost obtinut cu încălcarea
normelor legale sau prin mijloace frauduloase.
Art. 25. - (1) Pentru conducătorii de autovehicule care au mai putin de
un an practică în conducere se stabilesc reguli suplimentare de circulatie prin
regulament.
(2) Autovehiculele conduse de persoane care au mai putin de un an
practică în conducere vor purta un semn distinctiv, în conditiile stabilite
prin regulament.
Art. 26. - (1) Persoanele care domiciliază sau îsi stabilesc domiciliul
ori resedinta în România si sunt titulari ai permiselor de conducere obtinute
în străinătate sunt obligate ca în termen de 90 de zile să le preschimbe cu
permise de conducere românesti, în conditiile stabilite prin regulament.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) se calculează:
a) de la data intrării acestora în tară, pentru persoanele care
domiciliază sau care au resedinta în România;
b) de la data stabilirii domiciliului ori resedintei, pentru persoanele
care îsi stabilesc domiciliul ori resedinta în România.
(3) În cazul titularilor permiselor de conducere obtinute într-un stat
care nu este membru al Conventiei internationale asupra circulatiei rutiere,
încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, si care nu pot fi preschimbate în
conformitate cu reglementările legale, acestia se pot prezenta la examen pentru
obtinerea dreptului de a conduce un autovehicul pe teritoriul României fără a
urma în acest scop un curs de pregătire.
(4) Este interzisă detinerea simultană a mai mult de un permis de
conducere national.
Art. 27. - (1) Persoanele care îsi stabilesc domiciliul ori resedinta în
România pot sustine examenul pentru obtinerea permisului de conducere la
autoritătile competente pe a căror rază îsi au domiciliul sau resedinta.
(2) Cetătenii români cu domiciliul în străinătate si resedinta în
România pot sustine examenul în vederea obtinerii permisului de conducere, în
conditiile stabilite la alin. (1).
Art. 28. - (1) Recunoasterea permiselor de conducere si a certificatelor
de înmatriculare a autovehiculelor emise în alte state se face în conditiile
prevăzute de Conventia internatională asupra circulatiei rutiere, încheiată la
Viena la 8 noiembrie 1968, cu exceptia cazurilor în care prin acorduri
bilaterale sau prin acte internationale ratificate de România sau la care
România a aderat se prevede altfel.
(2) Permisele de conducere ale membrilor misiunilor diplomatice si
oficiilor consulare străine, ale corespondentilor de presă străini, precum si
ale reprezentantilor organizatiilor economice, culturale sau ale altor asemenea
organizatii străine, cu statut diplomatic, eliberate de autoritătile competente
din alte state, vor fi recunoscute ca valabile în România pe bază de
reciprocitate.
Art. 29. - Evidenta conducătorilor de autovehicule sau tramvaie se tine
la unitatea de politie competentă pe a cărei rază titularul îsi are domiciliul
sau resedinta.
CAPITOLUL IV
Semnalizarea rutieră
Art. 30. - (1) Mijloacele de semnalizare rutieră sunt:
a) semnalele luminoase;
b) indicatoarele;
c) marcajele.
(2) Mijloacele de semnalizare rutieră se constituie într-un sistem
unitar si coerent, se realizează si se instalează astfel încât să fie observate
cu usurintă si din timp de către cei cărora li se adresează si trebuie să fie
în deplină concordantă între ele si într-o stare tehnică de functionare
corespunzătoare.
(3) Mijloacele de semnalizare rutieră, precum si orice alte dispozitive
speciale de acest fel se execută, se instalează si se întretin prin grija
administratorului drumului public. Instalarea acestora se execută numai cu
acordul prealabil al politiei.
(4) Semnalizarea si presemnalizarea intersectiilor dintre două drumuri
de categorii diferite se execută, se instalează si se întretin de către
administratorul fiecărui drum.
(5) Indicatoarele de reglementare a prioritătii de trecere si semnalele
cu lumini albe si alternativ-intermitente, precum si de avertizare sonoră de la
trecerile la nivel cu calea ferată se instalează si se întretin de
administratorii căilor ferate.
(6) Mijloacele de semnalizare rutieră pot fi însotite si de dispozitive
speciale de avertizare.
(7) Se interzic:
a) amplasarea, în zona drumului public, de constructii, panouri sau
dispozitive ce pot fi confundate cu indicatoarele ori instalatiile ce servesc
la semnalizarea rutieră ori realizarea de amenajări, care sunt de natură să
stânjenească participantii la trafic sau să le distragă atentia, punând în
pericol siguranta circulatiei;
b) lipirea de afise, inscriptii sau înscrisuri pe indicatoarele ori
dispozitivele ce servesc la semnalizarea rutieră, inclusiv pe suporturile
acestora.
Art. 31. - Ordinea de prioritate între diferitele tipuri de mijloace de
semnalizare rutieră si semnalele agentilor de circulatie este următoarea:
a) semnalele speciale de avertizare, luminoase si/sau sonore;
b) semnalele si indicatiile agentului de politie rutieră;
c) semnalizarea temporară care modifică regimul normal de desfăsurare a
circulatiei;
d) semnalele luminoase;
e) indicatoarele;
f) marcajele.
Art. 32. - (1) Semnalele speciale luminoase de avertizare sunt:
a) lumina rosie, care poate fi folosită numai de către autovehiculele
apartinând politiei si pompierilor;
b) lumina albastră, care poate fi folosită doar de către autovehiculele
apartinând politiei, jandarmeriei, politiei de frontieră, serviciului de
ambulantă, protectiei civile, Ministerului Apărării Nationale si de cele
destinate controlului circulatiei vehiculelor din parcul propriu sau care
însotesc coloane militare, de cele ale unitătilor speciale ale Serviciului
Român de Informatii si ale Serviciului de Protectie si Pază, de cele ale
Ministerului Justitiei - Directia Generală a Penitenciarelor, precum si de cele
ale procurorilor criminalisti din Ministerul Public si ale Parchetului National
Anticoruptie, atunci când se deplasează în actiuni de interventie sau în
misiuni care au caracter de urgentă;
c) lumina galbenă, care poate fi folosită de către autovehiculele cu
gabarite sau mase depăsite ori care însotesc asemenea autovehicule, de cele
care transportă substante periculoase, de cele destinate întretinerii,
reparării sau executării unor lucrări de drumuri, curăteniei străzilor,
deszăpezirii sau tractării autovehiculelor rămase în pană, precum si de
tractoarele sau utilajele agricole.
(2) Inspectoratul General al Politiei Române poate autoriza utilizarea
dispozitivelor speciale sonore de avertizare montate pe autovehiculele
apartinând unor institutii, în conditiile stabilite prin regulament.
(3) Mijloacele speciale sonore de avertizare sunt echipamente ce se
instalează numai pe autovehiculele prevăzute la alin. (1) lit. a) si b).
(4) Pe autovehiculele apartinând politiei pot fi instalate dispozitive
luminoase cu mesaje variabile.
(5) Conditiile de folosire a semnalelor de avertizare, luminoase si/sau
sonore, se stabilesc prin regulament.
Art. 33. - (1) Semnalizarea si amenajările rutiere de pe drumurile
publice situate în vecinătatea unitătilor de învătământ, pietelor, târgurilor
si spitalelor sunt obligatorii si se efectuează de către administratorul
drumului respectiv.
(2) Semnalizarea sectoarelor de drum pe care se execută lucrări este
obligatorie si se efectuează de către executantul lucrărilor astfel încât să se
asigure deplasarea în sigurantă a tuturor participantilor la trafic.
(3) Semnalizarea si amenajările rutiere se realizează în conditiile
stabilite prin regulament.
Art. 34. - Conditiile de circulatie pe viaducte si în tunele, precum si
semnalizarea acestora se stabilesc prin regulament.
CAPITOLUL V
Reguli de circulatie
SECTIUNEA 1
Obligatiile participantilor la traffic
Art. 35. - Participantii la trafic trebuie să aibă un comportament care
să asigure fluenta si siguranta circulatiei, să nu pună în pericol viata sau
integritatea corporală a persoanelor si să nu aducă prejudicii proprietătii
publice sau private.
Art. 36. - (1) Conducătorii de autovehicule si pasagerii acestora, care
ocupă locuri prevăzute prin constructie cu centuri sau dispozitive de sigurantă
omologate, sunt obligati să le poarte în timpul circulatiei pe drumurile
publice, cu exceptia cazurilor prevăzute în regulament.
(2) Conducătorii si pasagerii motocicletelor si ciclomotoarelor sunt
obligati să poarte în timpul circulatiei pe drumurile publice cască de
protectie omologată.
Art. 37. - (1) Conducătorii de vehicule sunt obligati să oprească cât
mai aproape de bordură sau acostament la trecerea autovehiculelor politiei si
pompierilor aflate în misiune si care au în functiune semnalele acustice si pe
cele luminoase de culoare rosie.
(2) Conducătorii de vehicule sunt obligati să reducă viteza, să circule
cât mai aproape de bordură sau acostament si să acorde prioritate la trecerea
autovehiculelor apartinând institutiilor prevăzute la art. 32 alin. (1) lit. b)
si care au în functiune dispozitivele sonore si luminoase.
(3) În situatiile prevăzute la alin. (1) si (2) pietonilor le este
interzisă traversarea.
(4) Participantii la trafic sunt obligati să respecte semnalele
politistilor de frontieră, ale îndrumătorilor de circulatie ai Ministerului
Apărării Nationale, agentilor căilor ferate, personalului autorizat din zona
lucrărilor pe drumurile publice, echipajelor scolare de circulatie care
actionează în imediata apropiere a unitătilor de învătământ, precum si ale
orbilor, potrivit prevederilor din regulament.
Art. 38. - Conducătorii de autovehicule si tramvaie sunt obligati ca, la
solicitarea politistului, să se supună testării aerului expirat sau, după caz,
examinării medicale si recoltării probelor biologice în vederea stabilirii
alcoolemiei ori a consumului de produse sau substante stupefiante ori a
medicamentelor cu efecte similare acestora.
Art. 39. - Detinătorii de vehicule sunt obligati să comunice politiei,
la cererea acesteia, identitatea persoanei căreia i-au încredintat vehiculul
pentru a fi condus pe drumurile publice.
Art. 40. - (1) Regulile de circulatie pe drumurile publice, aplicabile
autovehiculelor cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depăsite ori care
transportă mărfuri sau produse periculoase, se stabilesc prin regulament.
(2) Conducătorii auto care efectuează transport public de persoane sau de substante ori produse periculoase, precum si cei care conduc autovehicule cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depăsite sunt obligati să posede un atestat profesional, eliberat de autoritatea competentă.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli pentru circulatia vehiculelor
¤ 1. Pozitii în timpul mersului si circulatia pe benzi
Art. 41. - (1) Vehiculele circulă pe partea dreaptă a drumului public,
cât mai aproape de marginea părtii carosabile, în directia de mers, cu
respectarea semnificatiei semnalizării rutiere sau a regulilor de circulatie.
(2) Vehiculele cu tractiune animală, cele trase sau împinse cu mâna,
animalele de tractiune, povară sau călărie, precum si cele izolate sau în
turmă, atunci când circulă pe drumurile publice pe care le este permis accesul,
trebuie să fie mentinute cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului,
corespunzător sensului de circulatie.
(3) Dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulatiei
biciclistilor, acestia, precum si ciclomotoristii vor circula numai pe această
pistă.
Art. 42. - Când circulatia se desfăsoară pe două sau mai multe benzi pe
sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în functie de
intensitatea traficului si de viteza de deplasare.
Art. 43. - Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată vehiculelor
lente sau transportului public de persoane, semnalizată ca atare, acestea vor
circula numai pe banda respectivă.
¤ 2. Semnalele conducătorilor de vehicule
Art. 44. - (1) Pe drumurile publice conducătorii de vehicule pot folosi
mijloacele de avertizare sonoră si luminoasă, montate prin constructie si
omologate, în conditiile stabilite prin regulament.
(2) Se interzice detinerea în autovehicule, montarea pe acestea sau
folosirea în circulatia pe drumurile publice a mijloacelor speciale de
avertizare sonoră si luminoasă specifice autovehiculelor prevăzute la art. 32
alin. (1).
¤ 3. Depăsirea
Art. 45. - Depăsirea este manevra prin care conducătorul unui
vehicul îl devansează pe un altul, aflat în mers sau imobilizat, dacă prin
aceasta se trece peste axul longitudinal al drumului sau peste marcajul de
separare a sensurilor de circulatie.
Art. 46. - (1) Depăsirea se efectuează, de regulă, pe partea stângă.
(2) Depăsirea vehiculului al cărui conducător a semnalizat intentia si
s-a încadrat corespunzător părăsirii sensului de mers spre stânga se face prin
partea dreaptă dacă între el si acostamentul drumului există spatiu suficient
pentru efectuarea acestei manevre.
¤ 4. Trecerea pe lângă vehiculele care circulă din sens opus
Art. 47. - Conducătorii vehiculelor care circulă din sensuri opuse
trebuie să păstreze între ei o distantă laterală suficientă si, la nevoie, să
circule cât mai aproape de marginea părtii carosabile corespunzătoare sensului
lor de circulatie.
¤ 5. Viteza si distanta dintre vehicule
Art. 48. - (1) Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal
de viteză si să o adapteze în functie de conditiile de drum, astfel încât să
poată efectua orice manevră în conditii de sigurantă.
(2) Administratorul drumului public este obligat să stabilească cu
acordul politiei regimul de viteză pe sectoarele de drum aflate în
administrarea sa, în functie de caracteristicile drumului si de intensitatea
traficului.
Art. 49. - Conducătorul unui vehicul care circulă în spatele altuia are
obligatia de a păstra o distantă suficientă fată de acesta, pentru evitarea
coliziunii în cazul reducerii bruste a vitezei sau al opririi neasteptate.
Art. 50. - Este interzisă desfăsurarea de întreceri cu vehicule sau
animale pe drumurile publice, cu exceptia întrecerilor sportive care se pot
organiza pe drumurile publice numai cu autorizarea administratorului drumului
respectiv, cu avizul politiei.
Art. 51. - Administratorul drumului public este obligat să ia măsuri
pentru efectuarea de amenajări în vederea limitării vitezei de circulatie a
vehiculelor în zonele cu risc sporit de accident, numai cu acordul politiei.
¤ 6. Reguli referitoare la manevre
Art. 52. - Conducătorul de vehicul care execută o manevră de iesire
dintr-un rând de vehicule stationate sau de intrare într-un asemenea rând, de
trecere pe o altă bandă de circulatie sau de virare spre dreapta ori spre
stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este
obligat să semnalizeze si să se asigure în prealabil că o poate face fără să pună
în pericol siguranta celorlalti participanti la trafic.
Art. 53. - Înainte de a schimba directia de mers conducătorul de vehicul
trebuie să îsi anunte intentia în mod clar si vizibil, cu ajutorul luminilor de
semnalizare a directiei vehiculului sau, în lipsa acestora, cu bratul. Semnalizarea trebuie să se mentină pe
întreaga durată a manevrei.
¤ 7. Intersectii si obligatia de a ceda trecerea
Art. 54. - Intersectiile sunt:
a) cu circulatie nedirijată;
b) cu circulatie dirijată. În această categorie sunt incluse si
intersectiile în care circulatia se desfăsoară în sens giratoriu.
Art. 55. - La apropierea de o intersectie conducătorul de vehicul
trebuie să circule cu o viteză care să îi permită oprirea, pentru a acorda
prioritate de trecere participantilor la trafic care au acest drept.
Art. 56. - (1) La intersectiile cu circulatie nedirijată conducătorul de
vehicul este obligat să cedeze trecerea tuturor vehiculelor care vin din partea
dreaptă.
(2) La intersectiile cu circulatie dirijată prin indicatoare, semafoare
sau de către agenti de circulatie conducătorul de vehicul este obligat să
respecte semnificatia sau indicatiile acestora.
(3) În intersectiile cu sens giratoriu vehiculele care circulă în interiorul
acestora au prioritate fată de cele care urmează să pătrundă în intersectie.
Art. 57. - Conducătorul de vehicul care pătrunde pe un drum public
venind de pe un drum lateral de categorie inferioară are obligatia de a acorda
prioritate de trecere tuturor vehiculelor care circulă pe acel drum.
Art. 58. - (1) În intersectiile cu circulatie nedirijată conducătorul de
vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere vehiculelor care circulă
pe sine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectuează virajul spre
stânga sau când semnalizarea rutieră din acea zonă stabileste o altă regulă de
circulatie.
(2) În intersectiile cu circulatie dirijată prin semnale luminoase
vehiculele care virează la stânga acordă prioritate de trecere vehiculelor care
circulă din sens opus.
(3) În intersectiile cu circulatie dirijată prin indicatoare de
prioritate regula prioritătii de dreapta se respectă numai în cazul în care
două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersectie de pe
un drum semnalizat cu un indicator având aceeasi semnificatie de prioritate sau
de pierdere a prioritătii.
(4) Când un semafor cu trei culori are o lumină verde suplimentară
montată la acelasi nivel cu lumina verde normală a semaforului, sub forma unei
săgeti verzi pe fond negru, cu vârful spre dreapta, aprinderea acesteia
semnifică permisiunea pentru vehicule de a-si continua drumul în directia
indicată de săgeată, indiferent de culoarea semaforului electric, cu conditia
acordării prioritătii de trecere vehiculelor si pietonilor care au drept de
circulatie.
¤ 8. Trecerea la nivel cu calea ferată
Art. 59. - (1) Participantii la trafic trebuie să dea dovadă de prudentă
sporită la apropierea si traversarea liniilor de cale ferată curentă sau
industrială, după caz.
(2) La trecerea la nivel cu o cale ferată curentă, prevăzută cu bariere
sau semibariere, conducătorii de vehicule
sunt obligati să oprească în dreptul indicatorului ce obligă la oprire,
dacă acestea sunt în curs de coborâre sau în pozitie orizontală ori semnalele
sonore si luminoase care anuntă apropierea trenului sunt în functiune.
(3) La trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată
corespunzător, conducătorii de vehicule sunt obligati să se conformeze
semnificatiei semnalelor agentului de cale ferată.
¤ 9. Oprirea, stationarea si parcarea
Art. 60. - (1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui
vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste această
durată imobilizarea se consideră stationare.
(2) Se consideră parcare stationarea vehiculelor în spatii
special amenajate.
(3) Vehiculul oprit sau stationat pe partea carosabilă trebuie asezat
lângă si în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt
mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără atas,
ciclomotoarele si bicicletele pot fi oprite sau stationate si câte două, una
lângă alta.
Art. 61. - Politia poate dispune ridicarea si depozitarea în spatii
special amenajate a vehiculelor oprite sau stationate neregulamentar pe partea
carosabilă si care constituie un obstacol pentru circulatia publică.
Contravaloarea cheltuielilor pentru transportul si depozitarea vehiculului
oprit sau stationat neregulamentar se suportă de proprietarul acestuia.
Art. 62. - Oprirea, stationarea sau parcarea pe drumul public este
permisă numai în conditiile prevăzute în regulament.
SECTIUNEA a 3-a
Art. 63. - Conducătorii de vehicule care circulă pe banda situată lângă marginea
părtii carosabile au obligatia să permită vehiculelor care efectuează transport
public de persoane să reintre în trafic din statiile prevăzute cu alveole.
Art. 64. - Pentru a circula pe drumurile publice bicicletele si
ciclomotoarele trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive
reflectorizant-fluorescente.
Art. 65. - (1) Vehiculele cu tractiune animală, animalele de povară, de
tractiune sau călărie, precum si animalele izolate sau în turmă nu pot fi
conduse pe drumurile nationale, în municipii si orase, precum si pe drumurile
la începutul cărora există indicatoare care le interzic accesul.
(2) În cazurile prevăzute la alin. (1) administratorul drumului public
este obligat să amenajeze drumuri laterale destinate circulatiei acestora,
potrivit competentelor stabilite prin lege.
(3) Pentru a circula pe drumurile publice pe care le este permis accesul
animalele, vehiculele trase sau împinse cu mâna, animalele de povară, de
tractiune sau călărie vor avea câte un conducător, iar vehiculele cu tractiune
animală trebuie să fie echipate si cu mijloace de iluminare si dispozitive
reflectorizant-fluorescente.
Art. 66. - (1) Pietonii sunt obligati să folosească numai trotuarul sau,
în lipsa acestuia, să circule pe partea stângă a drumului, în directia lor de
mers, cât mai aproape de marginea părtii carosabile, conformându-se regulilor
de circulatie.
(2) Sunt asimilate pietonilor persoanele cu handicap locomotor ce se
deplasează cu vehicule de constructie specială, precum si cele care folosesc patine
sau alte dispozitive cu rotile.
Art. 67. - (1) Conducătorilor de vehicule sau de animale le este
interzis să întrerupă deplasarea coloanelor militare, grupurilor organizate
autorizate si a cortegiilor.
(2) Coloanele militare, grupurile organizate autorizate si cortegiile se
vor deplasa pe drumurile publice astfel încât să nu pună în pericol circulatia
celorlalti participanti la trafic.
SECTIUNEA a 4-a
Circulatia pe autostrăzi
Art. 68. - (1) Pe autostrăzi este interzisă circulatia pietonilor,
autovehiculelor cu gabarite sau mase depăsite, cu exceptia celor autorizate, a
vehiculelor cu tractiune animală, a animalelor, vehiculelor trase sau împinse
cu mâna, bicicletelor, ciclomotoarelor, tractoarelor si masinilor
autopropulsate pentru lucrări agricole, precum si a vehiculelor care, prin
constructie sau din alte cauze, nu pot depăsi viteza de 50 km/h.
(2) De asemenea, pe autostrăzi sunt interzise învătarea conducerii unui
vehicul, încercările prototipurilor de sasiuri si de autovehicule,
manifestatiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele si
competitiile sportive de orice fel, precum si cortegiile.
(3) Se interzic circulatia si imobilizarea voluntară sau abandonarea
autovehiculelor pe banda pentru stationarea de urgentă, cu exceptia cazurilor
de fortă majoră.
(4) Circulatia autovehiculelor destinate transportului public de
persoane sau de mărfuri se efectuează numai pe banda marginală din partea
dreaptă a autostrăzii.
SECTIUNEA a 5-a
Obligatii în caz de accident
Art. 69. - (1) Conducătorul implicat într-un accident de circulatie de
pe urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integritătii corporale ori a
sănătătii unei persoane este obligat să ia măsuri de anuntare imediată a
politiei, să nu modifice sau să steargă urmele accidentului si să nu părăsească
locul faptei.
(2) Orice persoană care este implicată sau are cunostintă de producerea
unui accident de circulatie soldat cu moartea sau vătămarea integritătii
corporale ori a sănătătii uneia sau mai multor persoane, precum si în situatia în
care în eveniment este implicat un vehicul care transportă mărfuri periculoase
este obligată să anunte de îndată politia si să apeleze numărul unic pentru
urgente 112, existent în retelele de telefonie din România.
Art. 70. - Conducătorului implicat într-un accident de circulatie îi
este interzis consumul de alcool sau de substante ori produse stupefiante sau
medicamente cu efecte similare acestora, după producerea evenimentului până la
testarea concentratiei alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor
biologice.
Art. 71. - Conducătorul implicat într-un accident de circulatie de pe
urma căruia au rezultat numai pagube materiale este obligat să îl anunte în
termen de 48 de ore la cea mai apropiată unitate de politie sau la formatiunea
de politie specializată.
Art. 72. - Detinătorul vehiculului avariat într-un accident de
circulatie este obligat să ceară politiei specializate autorizatia scrisă,
pentru a efectua reparatiile necesare.
Art. 73. - Societătile de asigurări sunt obligate să comunice politiei
periodic datele referitoare la vehiculele asigurate si la conducătorii auto
implicati în accidente de circulatie.
SECTIUNEA a 6-a
Circulatia autovehiculelor în trafic international
Art. 74. - (1) Autovehiculele si remorcile înmatriculate în România pot
trece frontiera de stat pe drumurile publice, dacă îndeplinesc conditiile
cerute pentru a fi admise în circulatia internatională, iar conducătorii lor
posedă permis de conducere valabil, conform prevederilor Conventiei
internationale asupra circulatiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie
1968.
(2) Autovehiculele si remorcile înmatriculate în alte state pot circula
pe drumurile publice din România dacă îndeplinesc conditiile cerute pentru a fi
admise în circulatia interna tională, dar numai în perioada cât sunt asigurate
pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a pagubelor produse prin
accidente de autovehicule.
Art. 75. - Persoanele care domiciliază în alte state, venite temporar în
România, pot conduce autovehicule pe drumurile publice dacă posedă permis
valabil, eliberat de autoritatea competentă din statul respectiv, după modelul
stabilit în Conventia internatională asupra circulatiei rutiere, încheiată la
Viena la 8 noiembrie 1968, la care România este parte, de asociatii afiliate la
Federatia Internatională a Automobilului ori la Alianta Internatională de
Turism sau a cărui valabilitate este recunoscută pe bază de reciprocitate.
CAPITOLUL VI
Infractiuni si pedepse
Art. 76. - Încălcarea dispozitiilor prevăzute în prezenta ordonantă de
urgentă atrage răspunderea civilă, administrativă si contraventională sau
penală, după caz.
Art. 77. - (1) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice
a unui autovehicul ori remorci neînmatriculate sau a unui tramvai neînregistrat
se pedepseste cu închisoare de la 1 la 3 ani.
(2) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui
autovehicul cu număr fals de înmatriculare ori tractarea unei remorci cu număr
fals de înmatriculare se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(3) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul care nu are drept
de circulatie în România sau a unui autovehicul al cărui certificat de
înamtriculare a fost retinut pentru defectiuni tehnice grave la sistemul de
directie ori frânare si ale cărui plăcute cu numerele de înmatriculare au fost
retrase se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 2 ani.
Art. 78. - (1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a
unui tramvai de către o persoană fără permis de conducere se pedepseste cu
închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai, de
către o persoană al cărei permis de conducere este necorespunzător categoriei
din care face parte vehiculul respectiv ori acesta i-a fost retras sau anulat
ori căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată, se
pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
(3) Cu pedeapsa prevăzută la alin. (2) se sanctionează si persoana care încredintează
cu stiintă un autovehicul sau tramvai, pentru conducerea pe drumurile publice,
unei persoane care se află în una dintre situatiile prevăzute la alin. (1) si
(2) sau unei persoane care suferă de o boală psihică ori se află sub influenta
unor produse ori substante stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare
acestora.
Art. 79. - (1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau
tramvai de către o persoană care are o îmbibatie alcoolică de peste 0,80 g/l
alcool pur în sânge ori o concentratie ce depăseste 0,40 mg/l alcool pur în
aerul expirat sau care se află sub influenta unor substante ori produse
stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora se pedepseste cu
închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Lista substantelor cu efect psihoactiv contraindicate conducătorilor
de autovehicule si tramvaie se stabileste de către Ministerul Sănătătii si
Familiei si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Dacă persoana aflată în una dintre situatiile prevăzute la alin. (1)
si (2) efectuează transport public de persoane ori transportă substante sau
produse periculoase, pedeapsa este închisoare de la 2 la 7 ani.
(4) Refuzul, împotrivirea sau sustragerea unei persoane care conduce pe
drumurile publice un autovehicul sau tramvai de a se supune recoltării probelor
biologice în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de produse sau
substante stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora sau
testării aerului expirat se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.
Art. 80. - (1) Stabilirea concentratiei de alcool în sânge se face în
institutiile medico-legale, în conformitate cu
normele metodologice elaborate de Ministerul Sănătătii si Familiei si
avizate de Ministerul de Interne, iar în aerul expirat, de către politia
specializată, cu ajutorul unui mijloc tehnic certificat, potrivit legii.
(2) Conducătorul auto testat cu un mijloc tehnic certificat poate
solicita si recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei.
(3) Starea de influentă a produselor ori substantelor stupefiante sau a
medicamentelor cu efecte similare acestora se constată de către personal
medical autorizat.
Art. 81. - (1) Părăsirea locului accidentului fără încuviintarea
politiei ori a procurorului care efectuează cercetarea locului faptei, precum
si modificarea sau stergerea urmelor accidentului de către conducătorul
oricărui vehicul angajat într-un accident de circulatie de pe urma căruia a
rezultat uciderea sau vătămarea integritătii corporale ori a sănătătii uneia
sau mai multor persoane ori dacă accidentul s-a produs ca urmare a unei
infractiuni se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Pot părăsi locul accidentului fără încuviintarea prevăzută la alin.
(1):
a) conducătorii autovehiculelor apartinând politiei, serviciului de
ambulantă, pompierilor, apărării civile, Ministerului Apărării Nationale
(destinate controlului circulatiei vehiculelor din parcul propriu sau care
însotesc coloane militare), jandarmeriei, unitătilor speciale ale Serviciului
Român de Informatii si Serviciului de Protectie si Pază, care au în functiune
dispozitivele de avertizare sonoră si luminoasă si se află în misiune;
b) conducătorii vehiculelor care, în lipsa altor mijloace de transport,
ei însisi transportă persoanele rănite la cea mai apropiată unitate sanitară în
măsură a da asistentă medicală necesară, dacă se înapoiază imediat la locul
accidentului.
(3) Conducătorii vehiculelor prevăzute la alin. (2) lit. a) vor anunta
de îndată unitatea de politie pe a cărei rază s-a produs accidentul, urmând ca
după terminarea misiunii să se prezinte la sediul acesteia în vederea
întocmirii actelor de constatare.
Art. 82. - (1) Consumul de alcool sau de produse ori substante
stupefiante sau al medicamentelor cu efecte similare acestora, după producerea
unui accident de circulatie de pe urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea
integritătii corporale ori a sănătătii uneia sau mai multor persoane, până la
testarea alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor biologice, se
pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Nu constituie infractiune consumul de medicamente cu efecte similare
produselor sau substantelor stupefiante, după producerea accidentului de
circulatie si până la sosirea politiei la fata locului, dacă acestea sunt
administrate de personal medical autorizat, în cazul în care acestea sunt
impuse de starea de sănătate sau de vătămarea corporală a conducătorului auto.
Art. 83. - Neîndeplinirea obligatiilor prevăzute la art. 21 alin. (1) de
către cadrele medicale abilitate, în cazul producerii unui accident de
circulatie de pe urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integritătii
corporale ori a sănătătii uneia sau mai multor persoane, ca urmare a
afectiunilor medicale ale conducătorului auto, se pedepseste cu închisoare de
la 1 la 5 ani.
Art. 84. - (1) Distrugerea, degradarea ori aducerea în stare de
neîntrebuintare, cu intentie, a indicatoarelor, semafoarelor, amenajărilor
rutiere sau a vehiculelor ori crearea de obstacole pe carosabil, dacă prin
aceasta se pune în pericol siguranta circulatiei pe drumurile publice, se
pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.
(2) Instalarea de mijloace de semnalizare rutieră sau modificarea
pozitiilor acestora, fără autorizatie eliberată de autoritătile competente, de
natură să inducă în eroare participantii la trafic, dacă prin aceasta s-a
cauzat producerea unui accident de circulatie, se pedepseste cu închisoare de
la 6 luni la 3 ani.
(3) Organizarea sau participarea la concursuri neautorizate, precum si
blocarea cu intentie a drumului public cu obiecte sau vehicule ori de către una
ori mai multe persoane, dacă prin aceasta se pune în pericol siguranta
circulatiei ori se aduce atingere dreptului la liberă circulatie a celorlalti
participanti la trafic, se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 2 ani.
Art. 85. - (1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasă a
atributiilor de verificare tehnică ori inspectie tehnică a autovehiculelor,
remorcilor sau tramvaielor, de către cei care au asemenea îndatoriri ori a
celor referitoare la efectuarea unor reparatii sau interventii tehnice, în
cazul în care au avut ca urmare producerea unui accident de circulatie, se
pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
(2) Repararea autovehiculelor având urme de accident, fără autorizatia
eliberată de politie, se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu
amendă.
Art. 86. - (1) Eliberarea autorizatiei pentru lucrări de construire,
modificare, modernizare sau de reabilitare a drumului public, amplasarea unor
constructii, panouri sau reclame publicitare în zona drumului, fără acordul
politiei specializate, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu
amendă.
(2) Cu pedeapsa prevăzută la alin. (1) se sanctionează si persoana care
nu respectă conditiile stabilite de politia specializată pentru amenajarea
accesului rutier la drumul public, în cazul constructiilor amplasate în zona
acestuia, dacă prin aceasta se pun în pericol fluenta si securitatea rutieră.
(3) Neluarea măsurilor pentru semnalizarea trecerilor la nivel cu calea
ferată, precum si modificarea acestora fără acordul politiei specializate se
pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
CAPITOLUL VII
Răspunderea contraventională
Art. 87. - (1) Încălcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă,
altele decât cele care întrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni,
constituie contraventie si se sanctionează cu avertisment ori cu amendă ca
sanctiune principală si, după caz, cu una dintre sanctiunile contraventionale complementare
prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă.
(2) Sanctiunile contraventionale prevăzute la alin. (1) se aplică
contravenientilor, persoane fizice ori juridice.
Art. 88. - (1) Sanctiunile contraventionale complementare au ca scop
înlăturarea unei stări de pericol si preîntâmpinarea săvârsirii altor fapte
interzise de lege si sunt următoarele:
a) retinerea permisului de conducere, a atestatului profesional, a
certificatului de înmatriculare ori înregistrare sau a plăcutelor cu numerele
de înmatriculare;
b) retragerea permisului de conducere;
c) suspendarea exercitării dreptului de a conduce pe timp limitat;
d) anularea permisului de conducere;
e) confiscarea bunurilor destinate ori folosite la săvârsirea contraventiilor
prevăzute de prezenta ordonantă de urgentă;
f) imobilizarea vehiculului.
(2) Retinerea permisului de conducere ori a certificatului de
înmatriculare sau înregistrare se face de către politie, o dată cu constatarea
faptei pentru care se dispune una dintre sanctiunile contraventionale
complementare prevăzute la alin. (1), eliberându-se titularului o dovadă
înlocuitoare, cu sau fără drept de circulatie.
(3) Retragerea permisului de conducere se dispune de către politie când
titularul acestuia a fost declarat inapt pentru a conduce vehicule pe drumurile
publice de către o institutie medicală autorizată.
(4) Suspendarea exercitării dreptului de a conduce se aprobă de seful
inspectoratului judetean de politie, Directiei Generale de Politie a Municipiului
Bucuresti sau al directiei politiei specializate din Inspectoratul General al
Politiei Române.
(5) Hotărârea asupra sanctiunilor contraventionale complementare se
comunică în scris contravenientului, în termen de cel mult 5 zile de la data
constatării faptei.
(6) Sanctiunile contraventionale complementare prevăzute la alin. (1)
lit. e) si f) se dispun prin acelasi proces-verbal de constatare prin care s-a
stabilit si amenda contraventională.
Art. 89. - Constituie contraventii si se sanctionează cu amendă de la
2.000.000 lei la 8.000.000 lei următoarele fapte:
a) conducerea vehiculului sub influenta băuturilor alcoolice, dacă fapta
nu constituie infractiune;
b) încălcarea normelor legale referitoare la depăsire, cu exceptia
prevederilor art. 88 lit. a);
c) conducerea vehiculului cu defectiuni tehnice grave la sistemul de
frânare sau la mecanismul de directie;
d) depăsirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul
de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
e) nerespectarea regulilor de trecere la nivel cu calea ferată;
f) nerespectarea semnalelor politistilor la trecerea coloanelor
oficiale;
g) neoprirea la semnalul regulamentar al politistului, în scopul
sustragerii de la control.
Art. 90. - Constituie contraventii si se sanctionează cu amendă de la
1.500.000 lei la 5.000.000 lei următoarele fapte:
a) depăsirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea rosie a
semaforului electric sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
b) schimbarea directiei de mers prin încălcarea marcajului longitudinal
continuu;
c) circulatia pe sens opus;
d) neacordarea prioritătii de trecere vehiculelor care au acest drept;
e) neprezentarea în termenul prevăzut de lege la unitatea de politie pe
a cărei rază s-a produs accidentul de pe urma căruia au rezultat numai pagube
materiale.
Art. 91. - Constituie contraventii si se sanctionează cu amendă de la
1.000.000 lei la 3.000.000 lei următoarele fapte:
a) pătrunderea în intersectie la culoarea rosie a semaforului electric;
b) încălcarea normelor referitoare la folosirea pe timp de noapte a
luminilor de drum;
c) depăsirea cu mai mult de 30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul
de drum respectiv si pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
d) neacordarea prioritătii de trecere pietonilor care au acest drept.
Art. 92. - (1) Săvârsirea de către conducătorul de autovehicul a uneia
sau mai multor contraventii atrage, pe lângă sanctiunile contraventionale prevăzute
la art. 87 alin. (1), si aplicarea unui număr de puncte de penalizare.
(2) Faptele pentru care se aplică puncte de penalizare, numărul acestora
si procedura de înregistrare se stabilesc prin regulament.
Art. 93. - (1) Constatarea contraventiilor stabilite prin prezenta
ordonantă de urgentă si aplicarea sanctiunilor se fac de către politisti.
(2) Sanctiunile contraventionale se aplică persoanelor fizice sau
juridice care încalcă regulile de circulatie pe drumurile publice, după caz.
(3) Cuantumul amenzilor prevăzute la art. 89-91 se actualizează prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului de Interne.
(4) Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la
data încheierii procesului-verbal, la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la
trezoreria finantelor publice, jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege,
agentul constatator făcând mentiune expresă despre această posibilitate în
procesul-verbal.
(5) Prevederile prezentei ordonante de urgentă referitoare la
contraventii se completează cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările si completările ulterioare, în măsura în care prezenta
ordonantă de urgentă nu dispune altfel.
(6) Prin regulament se pot stabili si alte contraventii la normele
privind circulatia pe drumurile publice.
Art. 94. - (1) Suspendarea exercitării dreptului de a conduce
autovehicule se dispune:
a) pentru o perioadă de 30 de zile, dacă în decurs de un an titularul
permisului de conducere a săvârsit contraventii care cumulează 15 puncte de
penalizare;
b) pentru o perioadă de 60 de zile, dacă în decurs de 6 luni de la data
expirării duratei de suspendare titularul permisului de conducere a săvârsit
contraventii care cumulează 10 puncte de penalizare;
c) pentru o perioadă de 90 de zile, dacă fapta conducătorului auto a
fost urmărită ca infractiune prevăzută de prezenta ordonantă de urgentă, iar
instanta de judecată sau procurorul a dispus înlocuirea răspunderii penale cu
una dintre sanctiunile contraventionale complementare prevăzute la art. 91 din
Codul penal sau dacă fapta conducătorului auto constituie una dintre
contraventiile pentru care, prin regulament, se dispune ca măsură
administrative retinerea pe loc a permisului de conducere.
(2) În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a) si b) contravenientul
este obligat să se prezinte la unitatea de politie în termen de 5 zile de la
primirea înstiintării scrise comunicate de aceasta, pentru a preda permisul de
conducere. Neprezentarea la termenul stabilit, în mod nejustificat, atrage
majorarea cu 30 de zile a duratei suspendării exercitării dreptului de a
conduce, prevăzută la alin. (1) lit. a) si b).
Art. 95. - În cazul în care împotriva titularului permisului de conducere
s-a luat măsura de sigurantă prevăzută la art. 112 lit. c) din Codul penal,
suspendarea exercitării dreptului de a conduce se dispune pe întreaga perioadă
cât durează interzicerea dreptului de a exercita profesia sau ocupatia de
conducător de autovehicul.
Art. 96. - În cazul concursului de contraventii care întrunesc mai mult
de 15 puncte de penalizare, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a
conduce se compune din însumarea perioadelor corespunzătoare fiecărei fapte,
calculate în conditiile stabilite prin regulament, fără ca această perioadă să
depăsească 90 de zile.
Art. 97. - Perioadele de suspendare pot fi reduse, dar nu mai putin de
30 de zile, dacă titularul permisului absolvă un curs de sigurantă rutieră, în
conditiile prevăzute în regulament.
Art. 98. - Permisul de conducere se retine în următoarele cazuri:
a) la cumularea a cel putin 15 puncte de penalizare;
b) când titularul acestuia a săvârsit una dintre infractiunile prevăzute
la art. 77, la art. 78 alin. (2), la art. 79 alin. (1), (3) si (4) si la art.
81 alin. (1);
c) când titularul acestuia a săvârsit una dintre infractiunile prevăzute
la art. 178 si 184 din Codul penal, dacă acestea au fost comise ca urmare a
nerespectării dispozitiilor legale privind circulatia pe drumurile publice;
d) la săvârsirea uneia dintre contraventiile pentru care prin regulament
se dispune ca măsură administrativă retinerea pe loc a permisului de conducere;
e) când prezintă modificări, stersături sau adăugări, este deteriorat
ori se află în mod nejustificat asupra altei persoane.
Art. 99. - Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori
plăcutele cu numere de înmatriculare se retin de către politie în conditiile
stabilite prin regulament, eliberându-se o dovadă înlocuitoare, cu sau fără
drept de circulatie, după caz.
Art. 100. - (1) Permisul de conducere se restituie titularului:
a) la expirarea perioadei de suspendare;
b) când, în conditiile art. 88 alin. (4), s-a hotărât că exercitarea
dreptului de a conduce nu se suspendă;
c) la încetarea măsurii de sigurantă prevăzute la art. 112 lit. c) din
Codul penal;
d) în baza ordonantei procurorului prin care s-a dispus neînceperea
urmăririi penale, scoaterea de sub urmărirea penală sau încetarea urmăririi
penale;
e) la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoresti prin care s-a
dispus achitarea;
f) la încetarea motivelor pentru care s-a dispus retragerea
documentului.
(2) Procedura de restituire a permisului de conducere se stabileste prin
regulament.
Art. 101. - (1) Permisul de conducere se anulează de către seful
inspectoratului judetean de politie, Directiei Generale de Politie a
Municipiului Bucuresti sau al directiei politiei specializate din Inspectoratul
General al Politiei Române pe a cărei rază de competentă a fost comisă fapta,
în cazul în care titularul acestuia a fost condamnat printr-o hotărâre
judecătorească rămasă definitivă:
a) pentru infractiunile care au avut ca urmare moartea sau vătămarea
gravă a integritătii corporale ori sănătătii uneia sau mai multor persoane ori
de distrugere a unuia sau mai multor vehicule, săvârsite ca urmare a
nerespectării regulilor de circulatie;
b) pentru infractiunile prevăzute la art. 77, art. 78 alin. (2) si la
art. 79 alin. (1), (3) si (4);
c) pentru infractiunile prevăzute la art. 81 alin. (1);
d) în cazul aplicării pedepsei complementare a interzicerii exercitării
profesiei sau ocupatiei de conducător de vehicule.
(2) Permisul de conducere se anulează si în cazul în care titularul
acestuia a decedat.
(3) Procedura anulării permisului de conducere se stabileste prin
regulament.
Art. 102. - Suspendarea exercitării dreptului de a conduce sau anularea
permisului de conducere se dispune de către politie si în cazul în care
împotriva titularului acestuia s-a hotărât o astfel de măsură de către o
autoritate străină competentă, pentru o faptă săvârsită pe teritoriul altui
stat, în conditiile stabilite prin Conventia europeană cu privire la efectele
internationale ale interzicerii exercitării dreptului de a conduce un vehicul
cu motor, adoptată la Bruxelles la 3 iunie 1976, ratificată de România prin
Legea nr. 126/1997.
Art. 103. - (1) Persoana al cărei permis de conducere a fost anulat ca
urmare a rămânerii definitive a unei hotărâri judecătoresti de condamnare
pentru una dintre faptele prevăzute la art. 101 alin. (1) se poate prezenta la
examen pentru obtinerea unui nou permis de conducere,pentru toate categoriile
avute anterior, dacă:
a) au trecut 6 luni de la data executării pedepsei în regim de privare
de libertate sau a trecut un an de la data rămânerii definitive a hotărârii
judecătoresti prin care s-a dispus suspendarea conditionată a executării
pedepsei ori suspendarea executării pedepsei sub supraveghere;
b) a intervenit amnistia sau reabilitarea;
c) interzicerea dreptului de a exercita profesia sau ocupatia de
conducător de autovehicule a expirat sau a fost revocată.
(2) Pentru a fi admis la examen în vederea obtinerii unui nou permis de
conducere candidatul trebuie să facă dovada:
a) că este apt din punct de vedere medical si psihologic;
b) că a absolvit un curs de legislatie rutieră si conduită preventivă
organizat de o unitate autorizată, în conditiile legii.
Art. 104. - (1) Imobilizarea unui vehicul care circulă pe drumul public
se dispune în următoarele situatii:
a) vehiculul nu este înmatriculat sau înregistrat;
b) are număr de înmatriculare sau înregistrare fals;
c) circulă fără plăcute cu numere de înmatriculare ori înregistrare;
d) starea tehnică a vehiculului pune în pericol grav siguranta
circulatiei, deteriorează grav drumul public sau mediul înconjurător;
e) vehiculul circulă cu încălcarea regulilor referitoare la transportul
mărfurilor periculoase ori cu gabarite si/sau mase depăsite;
f) există date sau indicii că vehiculul face obiectul unei infractiuni;
g) conducătorul auto refuză să se legitimeze;
h) conducătorul auto se află în stare de ebrietate, sub influenta
substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu efect similar.
(2) Procedura de imobilizare a vehiculelor în cazurile prevăzute la
alin. (1) se stabileste prin regulament.
CAPITOLUL VIII
Căi de atac împotriva procesului-verbal de constatare a
contraventiei
Art. 105. - (1) Împotriva procesului-verbal de constatare a
contraventiei si, după caz, a actului prin care s-a dispus una dintre sanctiunile
contraventionale complementare prevăzute la art. 88 alin. (1) se poate depune
plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la sediul unitătii de politie
din care face parte agentul constatator.
(2) Plângerea suspendă executarea amenzilor si a sanctiunilor
contraventionale complementare, de la data înregistrării acesteia la unitatea
de politie din care face parte agentul constatator.
(3) Plângerea, împreună cu dosarul cauzei, se trimite de îndată
instantei de judecată pe raza căreia a fost săvârsită fapta.
(4) Instanta învestită cu solutionarea cauzei dispune asupra legalitătii
si sanctiunile contraventionale
complementare administrative.
Art. 106. - (1) Hotărârea pronuntată în primă instantă este supusă
recursului.
(2) Recursul, împreună cu actele care au stat la baza hotârârii, se depune la instanta a cărei
hotărâre se atacă,în termen de 15 zile de la comunicare.
(3) Judecata se face de urgentă, cu citarea părtilor, iar hotărârea
tribunalului este definitivă si irevocabilă.
CAPITOLUL IX
Atributii ale unor ministere si ale altor autorităti ale administratiei
publice
Art. 107. - Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei
are următoarele atributii:
a) ia măsuri ca drumurile pe care le administrează să fie mentinute
permanent în stare de viabilitate;
b) instalează, aplică si întretine mijloacele de semnalizare rutieră,
precum si echipamentele destinate sigurantei circulatiei pe drumurile în
administrare;
c) autorizează efectuarea lucrărilor în zonele de sigurantă si protectie
a drumurilor din administrare, verifică modul de executare si respectarea
termenelor stabilite;
d) stabileste conditiile tehnice si metodologia de omologare si
certificare a echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor pentru
vehicule rutiere;
e) autorizează înfiintarea si functionarea statiilor de inspectie
tehnică, supraveghează si controlează activitatea acestora si atestă personalul
care efectuează inspectia tehnică;
f) stabileste norme metodologice si organizează pregătirea, examinarea
si atestarea profesională a instructorilor si profesorilor de legislatie în
domeniul transporturilor rutiere;
g) stabileste conditiile tehnice si metodologice de omologare pentru
circulatia pe drumurile publice, de inspectie tehnică si de verificare tehnică
pentru vehicule;
h) autorizează înfiintarea si functionarea scolilor pentru pregătirea
conducătorilor de autovehicule si tramvaie;
i) stabileste norme obligatorii privind organizarea si desfăsurarea
transporturilor rutiere si controlează respectarea acestora;
j) ia măsuri pentru amenajarea de trotuare si drumuri laterale pentru
circulatia pietonilor, vehiculelor cu tractiune animală, a tractoarelor si de
piste pentru biciclete, precum si de benzi destinate exclusiv transportului
public de persoane;
k) elaborează reglementări specifice în domeniul transporturilor
rutiere;
l) stabileste conditiile tehnice si metodologia de omologare pentru
circulatia pe drumurile publice, de inspectie tehnică si de verificare tehnică
pentru vehicule;
m) omologhează pentru circulatie vehicule;
n) certifică sau omologhează echipamentele, piesele de schimb si
materialele pentru vehiculele fabricate în tară sau importate;
o) autorizează agentii economici care prestează servicii de reparatii la
vehicule;
p) asigură efectuarea verificării tehnice a vehiculelor, cu exceptia
celor noi, în vederea înmatriculării acestora.
Art. 108. - Ministerul Apărării Nationale are următoarele atributii:
a) îndrumă, supraveghează si controlează circulatia pe drumurile publice
a vehiculelor apartinând acestui minister si controlează respectarea de către
conducătorii proprii a regulilor de circulatie;
b) cooperează cu unitătile politiei specializate la realizarea
actiunilor de însotire a coloanelor oficiale militare, precum si a vehiculelor
din parcul propriu;
c) înmatriculează sau înregistrează vehiculele din parcul propriu si
tine evidenta acestora;
d) pregăteste personalul propriu pentru conducerea vehiculelor
ministerului si autorizează personalul didactic din scolile de pregătire a
conducătorilor auto din sistemul propriu;
e) organizează si execută inspectia tehnică a vehiculelor din unitătile
din subordinea sa;
f) elaborează, împreună cu Ministerul de Interne, norme privind
conditiile în care pot circula pe drumul public vehiculele speciale de luptă
din parcul propriu;
g) elaborează, împreună cu Ministerul de Interne, norme privind
controlul circulatiei autovehiculelor apartinând Ministerului Apărării
Nationale si însotirea coloanelor militare.
Art. 109. - Ministerul Educatiei si Cercetării are următoarele
atributii:
a) asigură, prin programa scolară, educatia rutieră a prescolarilor si
elevilor din învătământul preuniversitar;
b) asigură, prin formare initială si continuă, pregătirea în domeniul
conducerii autovehiculelor;
c) îndrumă, coordonează si controlează, prin inspectoratele scolare din
subordine, activitatea de educatie rutieră, inclusiv de pregătire si
perfectionare a cadrelor didactice desemnate să execute astfel de activităti;
d) asigură materialul didactic pentru laboratoarele de educatie rutieră
si parcurile-scoală proprii de circulatie.
Art. 110. - (1) Ministerul Sănătătii si Familiei are următoarele
atributii:
a) elaborează norme referitoare la examinarea medicală a conducătorilor
de vehicule si la măsurile ce trebuie luate de unitătile sanitare, în scopul
prevenirii accidentelor de circulatie generate de cauze medicale;
b) elaborează norme privind examinarea medicală, recoltarea si analiza
probelor biologice, în vederea stabilirii alcoolemiei, consumului de produse
sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare de natură a
influenta comportamentul conducătorilor de vehicule;
c) elaborează norme privind examinarea psihologică si medicală în
vederea eliberării permisului de conducere;
d) stabileste programa cursurilor de pregătire a conducătorilor de
vehicule, la temele privind acordarea primului ajutor medical în accidente de
circulatie si controlează modul cum se realizează aceste activităti;
e) stabileste semnul distinctiv ce se aplică pe ambalajul medicamentelor
contraindicate conducerii vehiculelor;
f) stabileste continutul truselor medicale de prim ajutor si le
certifică.
(2) Normele prevăzute la alin. (1) lit. a), b) si c) se aprobă prin
ordin al ministrului sănătătii si familiei la propunerea autoritătii competente
din subordine.
Art. 111. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va întocmi programe
de preventie rutieră si va îndruma, coordona si controla modul de aplicare a
acestora de către societătile autorizate.
Art. 112. - (1) În scopul coordonării unei strategii unitare,
multidisciplinare în domeniul sigurantei circulatiei rutiere, în subordinea
Guvernului functionează Consiliul Interministerial pentru Sigurantă Rutieră.
(2) Atributiile Consiliului Interministerial pentru Sigurantă Rutieră se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 113. - (1) Consiliile judetene, consiliile locale si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti au următoarele atributii:
a) iau măsuri pentru mentinerea permanentă în stare tehnică bună a
drumurilor pe care le administrează;
b) instalează, aplică si întretin mijloacele de semnalizare rutieră si
echipamentele destinate sigurantei circulatiei, tinând evidenta acestora;
c) întocmesc si actualizează planurile de organizare a circulatiei
pentru localitătile urbane si iau măsuri pentru realizarea lucrărilor ce se
impun în vederea asigurării fluentei si sigurantei traficului, precum si a
reducerii nivelurilor de emisii poluante;
d) stabilesc reglementări referitoare la regimul de acces si circulatie,
stationare si parcare pentru diferite categorii de vehicule;
e) iau măsuri pentru amenajarea de trotuare si drumuri laterale pentru
circulatia pietonilor, vehiculelor cu tractiune animală, a tractoarelor si de
piste pentru biciclete;
f) înregistrează si tin evidenta vehiculelor nesupuse înmatriculării;
g) iau măsuri pentru ridicarea si depozitarea, în spatii special
amenajate, a autovehiculelor, remorcilor, caroseriilor sau subansamblurilor
acestora, devenite improprii din punct de vedere tehnic pentru a circula pe
drumurile publice, abandonate sau părăsite pe domeniul public;
h) iau măsuri pentru asigurarea spatiului si depozitării vehiculelor cu
tractiune animală depistate circulând pe drumurile publice pe care le este
interzis accesul.
(2) Proiectele de sistematizare a localitătilor, precum si a drumurilor
publice din interiorul si din afara acestora, elaborate de consiliile locale si
ale municipiului Bucuresti, vor fi avizate de politia specializată.
Art. 114. - (1) Ministerul de Interne, consiliile locale si ale
municipiului Bucuresti vor lua măsuri pentru popularizarea regulilor de
circulatie în rândul tuturor persoanelor care folosesc drumurile publice si, în
acest scop, vor prevedea în planurile anuale fondurile necesare.
(2) Mass-media va sprijini actiunile Ministerului de Interne, ale
consiliilor locale si ale municipiului Bucuresti în legătură cu popularizarea
regulilor de circulatie pe drumurile publice.
CAPITOLUL X
Dispozitii finale
Art. 115. - (1) Detinătorii de autovehicule sunt obligati să doteze
autovehiculele pe care le detin cu truse medicale de prim ajutor, pentru
fiecare categorie de autovehicul, precum si cu triunghiuri reflectorizante si
stingătoare de incendiu, conform legislatiei în vigoare.
(2) Detinătorii de autovehicule, inclusiv ai celor care efectuează
transportul public de persoane sau de mărfuri periculoase, sunt obligati:
a) să asigure testarea anuală a calificării conducătorilor de
autovehicule, în scopul însusirii corecte si respectării de către acestia a
dispozitiilor legale ce reglementează circulatia pe drumurile publice;
b) să doteze autovehiculele proprii cu aparate de control al timpilor de
odihnă si al vitezei de deplasare, omologate, precum si cu truse medicale de
prim ajutor, triunghiuri reflectorizante si stingătoare de incendiu.
Art. 116. - În desfăsurarea activitătilor de prevenire a accidentelor
rutiere politia poate solicita sprijinul unor conducători de autovehicule, care
consimt să participe voluntari la acestea, conform legii.
Art. 117. - (1) Modelele indicatoarelor, marcajelor si semnalelor
luminoase, precum si semnalele agentilor de
circulatie sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta ordonantă de urgentă.
(2) Anexa prevăzută la alin. (1) poate fi modificată si completată prin
hotărâre a Guvernului, în baza modificărilor si completărilor aduse
conventiilor internationale în domeniu la care România este parte.
Art. 118. - (1) Prezenta ordonantă de urgentă se aplică începând cu data
de 1 februarie 2003. Pe aceeasi dată Decretul nr. 328/1966 privind circulatia
pe drumurile publice, cu modificările ulterioare, republicat în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 49 din 28 iunie 1984, precum si orice alte dispozitii
contrare prezentei ordonante de urgentă se abrogă.
(2) În termen de 30 de zile de la data publicării Ministerul de Interne
va elabora regulamentul de aplicare a prezentei ordonante de urgentă, care se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul educatiei si cercetării,
Ecaterina Andronescu
p. Ministrul sănătătii si familiei,
Radu Deac,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 12
decembrie 2002.
Nr. 195.