MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 964 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbătă, 28 decembrie 2002
LEGI SI DECRETE
681. - Lege privind acceptarea de
către România a amendamentelor la Codul international de management pentru
exploatarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul
international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptate de către
Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia M.S.C. 104 (73) din 5
decembrie 2000, si pentru modificarea Legii nr. 85/1997 privind acceptarea de
către România a Codului international de management pentru exploatarea în
sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul international de
management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de către Organizatia Maritimă
Internatională prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993
1.059. - Decret pentru
promulgarea Legii privind acceptarea de către România a amendamentelor la Codul
international de management pentru exploatarea în sigurantă a navelor si pentru
prevenirea poluării (Codul international de management al sigurantei - Codul
I.S.M.), adoptate de către Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia
M.S.C. 104 (73) din 5 decembrie 2000, si pentru modificarea Legii nr. 85/1997
privind acceptarea de către România a Codului international de management
pentru exploatarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul
international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de către
Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie
1993
682. - Lege privind protectia
martorilor
1.060. - Decret pentru
promulgarea Legii privind protectia martorilor
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.483. - Hotărâre pentru
modificarea alin. (2) al art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 240/1997 privind
stabilirea preturilor, tarifelor si adaosurilor comerciale maximale la unele
produse si servicii reglementate potrivit Legii concurentei nr. 21/1996, a
impozitului pe titei si gaze din productia internă si a modului de reglementare
a cheltuielilor necesare realizării, dezvoltării si modernizării productiei la
produsele respective, precum si pentru aprobarea Listei cuprinzând produsele
din industria cărbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si
nemetalifere care se subventionează de la bugetul de stat în anul 2003
1.484. - Hotărâre pentru
aprobarea executiei bugetelor actiunilor si proiectelor derulate în anul 2002
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului
1.485. - Hotărâre privind
instituirea Programului national “Centenarul Ion Irimescu - 2003”
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
644. - Ordin al ministrului
industriei si resurselor pentru aprobarea Listei organismelor notificate care realizează
evaluarea conformitătii aparatelor de cântărit cu functionare neautomată
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
Ordinul nr. 6 din 19 decembrie 2002
47. - Circulară privind modificarea
si completarea Planului de conturi pentru societătile bancare si a normelor
metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de
stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului Băncii Nationale a României
nr. 1.418/344/1997, cu modificările si completările ulterioare
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
acceptarea de către România a amendamentelor la Codul international de
management pentru exploatarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea
poluării (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.),
adoptate de către Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia M.S.C. 104
(73) din 5 decembrie 2000, si pentru modificarea Legii nr. 85/1997 privind
acceptarea de către România a Codului international de management pentru exploatarea
în sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul international de
management al sigurantei – Codul I.S.M.), adoptat de către Organizatia Maritimă
Internatională prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie 1993
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se acceptă amendamentele adoptate
de către Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia M.S.C. 104 (73) din
5 decembrie 2000 la Codul international de management pentru exploatarea în
sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul international de
management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat în legislatia natională prin
Legea nr. 85/1997 privind acceptarea de către România a Codului international
de management pentru exploatarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea
poluării (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.),
adoptat de către Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia A 741 (18)
din 4 noiembrie 1993.
Art. II. - Legea nr. 85/1997 privind
acceptarea de către România a Codului international de management pentru
exploatarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul
international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de către
Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie
1993, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 30 mai
1997, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1) Se împuterniceste Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, în numele Guvernului României, să ducă
la îndeplinire prevederile Codului international de management al sigurantei -
Codul I.S.M. amendat.
(2) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei eliberează, prin Autoritatea Navală Română, Documentul de
conformitate companiilor de navigatie si Certificatul de management al
sigurantei navelor.”
2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Toate companiile de navigatie care operează
nave care arborează pavilionul român si toate navele care arborează pavilionul
român sunt obligate să obtină de la Autoritatea Navală Română documentele de
conformitate si certificatele de management al sigurantei, potrivit
prevederilor Codului international de management al sigurantei - Codul I.S.M.
amendat.”
3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) Documentele de conformitate si
certificatele de management al sigurantei se eliberează de Autoritatea Navală
Română în baza prezentării unei documentatii stabilite prin normele
metodologice, precum si în baza rapoartelor de audit favorabile întocmite de
auditori.
(2) Normele metodologice se elaborează de Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei prin Autoritatea Navală Română
si se supun spre aprobare Guvernului.
(3) Auditorii sunt persoane fizice sau juridice
autorizate, române ori străine, mandatate de Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, printr-un contract de mandat special, să
efectueze auditări, verificări si control, finalizate printr-un raport de audit,
la companiile de navigatie care operează nave care arborează pavilionul român
si la navele care arborează pavilionul român.
(4) Remunerarea si cheltuielile efectuate de auditori
privind întocmirea raportului de audit vor fi suportate de companiile de navigatie,
cu respectarea legislatiei în domeniu, pe bază de relatii contractuale.”
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1) Pentru eliberarea Documentului de
conformitate si a Certificatului de management al sigurantei se percep tarife.
(2) Tarifele mentionate la alin. (1) se propun de
către Autoritatea Navală Română si se aprobă prin ordin al ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei.”
5. Articolul 6 se abrogă.
Art. III. - În termen de 60 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei legi Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, prin Autoritatea Navală Română, va elabora si va
supune spre aprobare Guvernului normele metodologice privind punerea în
aplicare a prevederilor Codului international de management al sigurantei –
Codul I.S.M. amendat, procedura de eliberare a certificatelor de management al
sigurantei, precum si mandatarea auditorilor.
Art. IV. - Legea nr. 85/1997, astfel cum a
fost modificată prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor numerotarea corespunzătoare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 2
decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 3 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU
Bucuresti,
19 decembrie 2002.
Nr. 681.
la Codul international de management al sigurantei
(Codul I.S.M.)*)
*)
Traducere.
1. Înainte de titlul “1. Dispozitii generale” se
adaugă un nou titlu - “Partea A - Implementare”.
1. Dispozitii generale
1.1. Definitii
2. Între “1.1. Definitii” si paragraful 1.1.1 este
inserată următoarea propozitie: “Definitiile următoare se aplică părtilor A si
B ale acestui cod.”
3. Următoarele definitii noi sunt adăugate după
paragraful 1.1.3:
“1.1.4. Sistemul de management al sigurantei înseamnă
un sistem structurat si documentat care permite personalului companiei să pună
efectiv în practică politica companiei în domeniul sigurantei si în domeniul
protectiei mediului înconjurător.
1.1.5. Documentul de conformitate înseamnă un
document eliberat unei companii care respectă cerintele acestui cod.
1.1.6. Certificatul de management al sigurantei înseamnă
un document eliberat unei nave, care semnifică faptul că managementul companiei
si cel de la bordul navei sunt în concordantă cu sistemul de management al
sigurantei aprobat.
1.1.7. Dovada obiectivă înseamnă informatiile,
înregistrările sau expunerile asupra unui fapt, cantitative ori calitative,
referitoare la siguranta sau la existenta si punerea în aplicare a unui element
al sistemului de management al sigurantei, care se bazează pe observatie,
măsurare sau încercare si care pot fi verificate.
1.1.8. Observatie înseamnă o specificare de
fapt făcută în timpul unui audit al managementului sigurantei si confirmată de
dovada obiectivă.
1.1.9. Nonconformitate înseamnă o situatie
observată, unde dovada obiectivă indică neîndeplinirea unei cerinte
specificate.
1.1.10. Nonconformitate majoră înseamnă o
abatere identificabilă, care constituie o amenintare serioasă la adresa
personalului sau a sigurantei navei ori un pericol serios la adresa mediului
ambiant si care necesită o actiune corectivă imediată si include lipsa unei
implementări efective si sistematice a unei cerinte a acestui cod.
1.1.11. Data aniversară înseamnă ziua si luna
fiecărui an, care corespunde datei expirării documentelor sau certificatelor
relevante.
1.1.12. Conventie înseamnă Conventia
internatională pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, 1974, asa cum a fost
amendată.”
7. ELABORAREA PLANURILOR PENTRU OPERATIUNILE DE LA
BORDUL NAVEI
4. Textul capitolului 7 existent este înlocuit cu
următorul:
“Compania trebuie să stabilească proceduri
pentru întocmirea planurilor si instructiunilor, incluzând liste de verificare,
după caz, pentru operatiunile principale la bordul navei privind siguranta
navei si prevenirea poluării. Diferitele sarcini implicate de aceasta trebuie
să fie explicate si repartizate personalului calificat.”
13. CERTIFICAREA, VERIFICAREA SI CONTROLUL
5. Titlul si textul capitolului 13 existent sunt
înlocuite după cum urmează:
“PARTEA B - CERTIFICAREA SI VERIFICAREA
13. CERTIFICAREA SI VERIFICAREA PERIODICĂ
13.1. Nava trebuie să fie exploatată de o companie
căreia i s-a eliberat un document de conformitate sau un document de
conformitate interimar în conformitate cu paragraful 14.1, pentru tipul
respectiv de navă.
13.2. Documentul de conformitate trebuie să fie
eliberat de către Administratie, de către o organizatie recunoscută de
Administratie sau, la cererea Administratiei, de către un alt guvern
contractant al Conventiei, oricărei companii care îndeplineste cerintele
acestui cod, pentru o perioadă specificată de Administratie care nu trebuie să
depăsească 5 ani. Un astfel de document trebuie să fie acceptat ca o dovadă că
acea companie este capabilă să satisfacă cerintele acestui cod.
13.3. Documentul de conformitate este valabil numai
pentru tipurile de navă indicate explicit în document. O astfel de indicatie
trebuie să se bazeze pe tipurile de nave care au stat la baza verificării
initiale. Alte tipuri de nave pot fi adăugate numai după verificarea
capacitătii companiei de a se conforma cerintelor acestui cod aplicabile la
astfel de tipuri de nave. În acest context tipurile de nave sunt cele la care
se face referire în Regula IX/1 din Conventie.
13.4. Valabilitatea unui document de conformitate
trebuie să fie supusă verificării anuale de către Administratie ori de către o
organizatie recunoscută de Administratie sau, la cererea Administratiei, de
către un alt guvern contractant în intervalul de 3 luni înainte sau după data
aniversară.
13.5. Documentul de conformitate va fi retras de către
Administratie sau, la cererea sa, de către guvernul contractant care a eliberat
documentul, atunci când nu se solicită verificarea anuală prevăzută în
paragraful 13.4 sau când se dovedeste existenta unor nonconformităti majore
fată de acest cod.
13.5.1. Toate certificatele de management al
sigurantei si/sau certificatele de management al sigurantei interimare asociate
trebuie, de asemenea, să fie retrase dacă documentul de conformitate este
retras.
13.6. O copie a documentului de conformitate trebuie
să fie păstrată la bord pentru ca, la cerere, comandantul navei să o poată
prezenta în vederea verificării de către Administratie sau de către organizatia
recunoscută de Administratie ori pentru scopurile controlului la care se face
referire în Regula IX/6.2 din Conventie. Copia acestui document nu este
obligatoriu să fie autentificată sau certificată.
13.7. Certificatul de management al sigurantei trebuie
să fie eliberat unei nave pentru o perioadă care nu trebuie să depăsească 5
ani, de către Administratie ori o organizatie recunoscută de Administratie sau,
la cererea Administratiei, de către un alt guvern contractant. Certificatul de
management al sigurantei trebuie să fie eliberat după ce se verifică dacă
compania si managementul său la bordul navelor functionează în conformitate cu
sistemul de management al sigurantei aprobat. Un astfel de certificat trebuie
să fie acceptat ca dovadă a faptului că nava satisface cerintele acestui cod.
13.8. Valabilitatea certificatului de management al
sigurantei trebuie să fie supusă cel putin unei verificări intermediare de
către Administratie ori de către o organizatie recunoscută de Administratie
sau, la cererea Administratiei, de către un alt guvern contractant. Dacă
urmează să se efectueze doar o verificare intermediară si perioada de
valabilitate a certificatului de management al sigurantei este de 5 ani,
această verificare trebuie să aibă loc între a doua si a treia dată aniversară
a certificatului de management al sigurantei.
13.9. Pe lângă cerintele paragrafului 13.5.1, atunci
când nu se solicită verificarea intermediară impusă în paragraful 13.8 sau când
există dovada unei nonconformităti majore fată de acest cod, certificatul de
management al sigurantei trebuie să fie retras de către Administratie sau, la
cererea Administratiei, de către guvernul contractant care l-a eliberat.
13.10. Fără a aduce atingere cerintelor paragrafelor
13.2 si 13.7, atunci când verificarea de reînnoire este încheiată în intervalul
de 3 luni înainte de data expirării documentului de conformitate sau a
certificatului de management al sigurantei, noul document de conformitate sau
noul certificat de management al sigurantei trebuie să fie valabil de la data
încheierii verificării de reînnoire pentru o perioadă care să nu depăsească 5
ani de la data expirării documentului de conformitate sau a certificatului de
management al sigurantei existent.
13.11. Atunci când verificarea de reînnoire este
terminată cu mai mult de 3 luni înainte de data expirării documentului de
conformitate sau a certificatului de management al sigurantei existent, noul
document de conformitate sau noul certificat de management al sigurantei
trebuie să fie valabil de la data încheierii verificării de reînnoire pentru o
perioadă care să nu depăsească 5 ani de la data încheierii verificării de
reînnoire.”
6. După capitolul 13 se introduce capitolul 14 cu
următorul cuprins:
“14. CERTIFICAREA INTERIMARĂ
14.1. Un document de conformitate interimar poate fi
eliberat pentru a facilita implementarea initială a acestui cod, atunci când:
1. o companie este nou-înfiintată; sau
2. urmează să fie adăugate noi tipuri de nave la un
document de conformitate existent.
În urma verificării acea companie are un sistem de
management al sigurantei care îndeplineste obiectivele din paragraful 1.2.3 din
acest cod, demonstrează că are planuri de implementare a sistemului de
management al sigurantei care să satisfacă cerintele complete ale acestui cod
în perioada de valabilitate a documentului de conformitate interimar. Un astfel
de document de conformitate interimar trebuie să fie emis de către
Administratie ori de o organizatie recunoscută de Administratie sau, la cererea
Administratiei, de către un alt guvern contractant pentru o perioadă care să nu
depăsească 12 luni. O copie a documentului de conformitate interimar trebuie să
fie păstrată la bord pentru ca, la cerere, comandantul navei să o poată
prezenta în vederea verificării de către Administratie sau de către organizatia
recunoscută de Administratie ori pentru scopurile controlului la care se face
referire în Regula IX/6.2 din Conventie. Copia acestui document nu este
obligatoriu să fie autentificată sau certificată.
14.2. Un certificat de management al sigurantei
interimar poate fi emis:
1. noilor nave, la livrare;
2. când o companie preia responsabilitătile pentru
operarea unei nave care este nouă pentru companie; sau
3. când o navă îsi schimbă pavilionul.
Un astfel de certificat de management al sigurantei
interimar trebuie să fie emis pentru o perioadă care să nu depăsească 6 luni,
de către Administratie ori de o organizatie recunoscută de Administratie, sau,
la cererea Administratiei, de către un alt guvern contractant.
14.3. În cazuri speciale, o Administratie sau, la
cererea Administratiei, un alt guvern contractant poate extinde valabilitatea
unui certificat de management al sigurantei interimar pentru o perioadă
suplimentară care nu trebuie să depăsească 6 luni de la data expirării.
14.4. Un certificat de management al sigurantei
interimar poate fi emis în urma verificării dacă:
1. documentul de conformitate sau documentul de
conformitate interimar este relevant pentru nava respectivă;
2. sistemul de management al sigurantei prevăzut de
companie pentru nava respectivă include elementele-cheie ale acestui cod si a
fost evaluat în timpul auditului pentru emiterea documentului de conformitate
ori a fost demonstrat pentru emiterea documentului de conformitate interimar;
3. compania a planificat auditul navei în termen de 3
luni;
4. comandantul si ofiterii sunt familiarizati cu
sistemul de management al sigurantei si cu planurile pentru implementarea
acestuia;
5. înainte ca nava să navigheze sunt date
instructiunile care au fost identificate ca fiind esentiale; si
6. informatiile principale privind sistemul de
management al sigurantei sunt date într-o limbă sau limbi de lucru întelese de
către personalul navei.”
7. După noul capitol 14 se introduce capitolul 15,
după cum urmează:
“15. VERIFICAREA
15.1. Toate verificările cerute de prevederile acestui
cod trebuie să fie efectuate în conformitate cu procedurile acceptate de
Administratie, tinându-se seama de Liniile directoare elaborate de Organizatie1).”
8. După noul capitol 15 se introduce capitolul 16,
după cum urmează:
“16. FORMA CERTIFICATELOR
16.1. Documentul de conformitate, certificatul de
management al sigurantei, documentul de conformitate interimar si certificatul
de management al sigurantei interimar trebuie să fie realizate într-o formă
corespunzătoare modelelor date în anexa la acest cod. Dacă limba utilizată nu
este nici engleza nici franceza, textul trebuie să includă o traducere în una
dintre aceste limbi.
16.2. Pe lângă cerintele din paragraful 13.3 tipurile de navă indicate pe documentul de conformitate si pe documentul de conformitate interimar pot fi andosate pentru a reflecta orice limitări în operarea navelor descrise în sistemul de management al sigurantei.”
1) Se
referă la Liniile directoare privind implementarea Codului international de
management al sigurantei (Codul I.S.M.) de către Administratii, adoptate prin
Rezolutia A.788(19) a Organizatiei.
9. Următoarea
anexă este adăugată:
“ANEXĂ
MODELELE
Documentului de conformitate, Certificatului de
management al sigurantei, Documentului de conformitate interimar si
Certificatului de management al sigurantei interimar
(Sigiliul oficial) (Statul)
Certificat nr. ......
Eliberat conform prevederilor Conventiei
internationale pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare,
1974, asa
cum a fost modificată.
Sub autoritatea Guvernului ...... (numele
statului) de către
...... (persoana sau organizatia autorizată)
Denumirea si adresa companiei (vezi
paragraful 1.1.2 din codul I.S.M.)
Se certifică prin prezenta că sistemul companiei pentru managementul sigurantei a fost auditat i acesta este conform cerintelor Codului international de management pentru operarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul I.S.M.) pentru tipurile de nave de mai jos (se va tăia ce nu corespunde):
Pasager
Pasager de mare viteză
Cargou de mare viteză
Vrachier
Petrolier
Tanc pentru produse chimice
Navă de transport gaze lichefiate
Unitate mobilă de foraj marin
Alte tipuri de nave de transport de mărfuri
Acest document de conformitate este valabil până la
......., cu conditia verificării periodice.
Eliberat la ...... (locul eliberării)
Data eliberării ........
(semnătura persoanei oficiale autorizate să elibereze
acest document)
(Sigiliul sau stampila autoritătii emitente, după caz)
Certificat nr. .......
Se certifică prin prezenta că, la verificarea
periodică efectuată în conformitate cu Regula IX/6.1
din Conventie si cu paragraful 13.4 din Codul I.S.M.,
sistemul de management al sigurantei a fost
găsit în conformitate cu cerintele Codului I.S.M.
Prima verificare anuală: Semnat (semnătura
persoanei oficiale autorizate)
Locul
Data ..
A doua verificare anuală:
Semnat (semnătura persoanei oficiale autorizate)
Locul
Data ..
A treia verificare anuală:
Semnat (semnătura persoanei oficiale autorizate)
Locul
Data ..
A patra verificare anuală:
Semnat (semnătura persoanei oficiale autorizate)
Locul
Data ..
(Sigiliul oficial) (Statul)
Certificat nr. ......
Eliberat conform prevederilor Conventiei
internationale pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare,
1974, asa cum a fost modificată.
Sub autoritatea Guvernului ...... (numele
statului) de către ......(persoana sau organizatia autorizată)
Numele navei ..
Indicativul navei ..
Portul de înregistrare ..
Tipul navei*)
Tonajul brut
Numărul IMO ..
Denumirea si adresa companiei (vezi
paragraful 1.1.2 din Codul I.S.M.)
Se certifică prin prezenta că sistemul de management
al sigurantei navei a fost auditat si acesta corespunde cerintelor Codului international
de management pentru operarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea
poluării (Codul I.S.M.) si că s-a verificat că Documentul de conformitate
pentru companie este aplicabil acestui tip de navă. Acest certificat de
management al sigurantei este valabil până la ......., cu conditia
verificărilor periodice si valabilitătii Documentului de conformitate al
companiei.
Eliberat la ......(locul eliberării actului)
Data eliberării ........
(semnătura persoanei oficiale autorizate să elibereze
acest certificat)
(Sigiliul sau stampila autoritătii emitente, după caz)
Certificat nr. ......
CONFIRMĂRI PENTRU VERIFICAREA INTERMEDIARĂ SI
VERIFICAREA
SUPLIMENTARĂ (DACĂ SUNT CERUTE)
Se certifică prin prezenta că, la verificarea
periodică efectuată în conformitate cu Regula IX/6.1 din Conventie si cu
paragraful 13.8 din Codul I.S.M., sistemul de management al sigurantei a fost
găsit în conformitate cu cerintele Codului I.S.M.
Verificarea intermediară:
Semnat .. (a se completa între a doua (semnătura
persoanei oficiale autorizate) si a treia dată aniversară)
Locul ..
Data
Verificarea suplimentară**)
Semnat ..
(semnătura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..
Data
Verificarea suplimentară
Semnat ..
(semnătura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..
Data
Verificarea suplimentară
Semnat ..
(semnătura persoanei oficiale autorizate)
Locul ..
Data
*) Înscrieti
tipul navei dintre următoarele: pasager, pasager de mare viteză, cargou de mare
viteză, vrachier, petrolier, tanc pentru produse chimice, navă de transport
gaze lichefiate, unitate mobilă de foraj marin, cargouri si alte tipuri de
nave.
**) Dacă
este cazul. Se face referire la paragraful 3.2.3 din Liniile directoare privind
implementarea Codului international de management al sigurantei (Codul I.S.M.)
de către Administratii, adoptate prin Rezolutia A.788(19) a Organizatiei.
(Sigiliul oficial) (Statul)
Certificat nr. ......
Eliberat conform prevederilor Conventiei
internationale pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, 1974, asa cum a fost
modificată.
Sub autoritatea Guvernului ...... (numele
statului) de către ...... (persoana sau organizatia autorizată)
Denumirea si adresa companiei (vezi
paragraful 1.1.2 din Codul I.S.M.)
Se certifică prin prezenta că sistemul companiei
pentru managementul sigurantei a fost recunoscut că întruneste obiectivele
paragrafului 1.2.3 din Codul international de management pentru operarea în
sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul I.S.M.) pentru
tipurile de nave de mai jos (se va tăia ce nu corespunde):
Pasager
Pasager de mare viteză
Cargou de mare viteză
Vrachier
Petrolier
Tanc pentru produse chimice
Navă de transport gaze lichefiate
Unitate mobilă de foraj marin
Alte tipuri de nave de transport mărfuri
Acest document de conformitate interimar este valabil
până la ......
Eliberat la ...... (locul eliberării)
Data eliberării ........
(semnătura persoanei oficiale autorizate să elibereze
acest document)
(Sigiliul sau stampila autoritătii emitente, după
caz.)
al sigurantei interimar
(Sigiliul oficial) (Statul)
Certificat nr. ......
Eliberat conform prevederilor Conventiei
internationale pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, 1974, asa cum a fost
modificată.
Sub autoritatea Guvernului ...... (numele
statului) de către ...... (persoana sau organizatia autorizată)
Numele navei ..
Indicativul navei ..
Portul de înregistrare ..
Tipul navei*)..
Tonajul brut
Numărul IMO ..
Denumirea si adresa companiei (vezi
paragraful 1.1.2 din Codul I.S.M.)
Se certifică prin prezenta că cerintele paragrafului
14.4 din Codul I.S.M. au fost satisfăcute si că Documentul de
conformitate/Documentul de conformitate interimar**) al companiei este relevant
pentru această navă.
Acest certificat de management al sigurantei interimar
este valabil până la ........, cu conditia ca Documentul de
conformitate/Documentul de conformitate interimar să rămână valabil.
Eliberat la ...... (locul eliberării actului)
Data eliberării ........
(semnătura persoanei oficiale autorizate să elibereze
acest certificat)
(Sigiliul sau stampila autoritătii emitente, după
caz.)
Certificat nr. .......
Valabilitatea acestui certificat de management al
sigurantei interimar se prelungeste până la .......
Data prelungirii ........
(semnătura persoanei oficiale autorizate să elibereze
acest certificat)
(Sigiliul sau stampila autoritătii emitente, după caz)
*)
Înscrieti tipul navei dintre următoarele: pasager, pasager de mare viteză,
cargou de mare viteză, vrachier, petrolier, tanc pentru produse chimice, navă
de transport gaze lichefiate, unitate mobilă de foraj marin, cargouri si alte
tipuri de nave.
**) Se va
tăia ce nu corespunde.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind acceptarea de către România a amendamentelor la Codul
international de management pentru exploatarea în sigurantă a navelor si pentru
prevenirea poluării (Codul international de management al sigurantei - Codul
I.S.M.), adoptate de către Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia
M.S.C. 104 (73) din 5 decembrie 2000, si pentru modificarea Legii nr. 85/1997
privind acceptarea de către România a Codului international de management
pentru exploatarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul
international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de către
Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie
1993
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind
acceptarea de către România a amendamentelor la Codul international de
management pentru exploatarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea
poluării (Codul international de management al sigurantei - Codul I.S.M.),
adoptate de către Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia M.S.C.104
(73) din 5 decembrie 2000, si pentru modificarea Legii nr. 85/1997 privind
acceptarea de către România a Codului international de management pentru
exploatarea în sigurantă a navelor si pentru prevenirea poluării (Codul
international de management al sigurantei - Codul I.S.M.), adoptat de către
Organizatia Maritimă Internatională prin Rezolutia A 741 (18) din 4 noiembrie
1993, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr.
1.059.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
protectia martorilor
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează asigurarea
protectiei si asistentei martorilor a căror viată, integritate corporală sau
libertate este amenintată ca urmare a detinerii de către acestia a unor
informatii ori date cu privire la săvârsirea unor infractiuni grave, pe care
le-au furnizat sau au fost de acord să le furnizeze organelor judiciare si care
au un rol determinant în descoperirea infractorilor si în solutionarea unor
cauze.
Art. 2. - În prezenta lege termenii si expresiile de
mai jos au următorul înteles:
a) martorul este persoana care se află în una
dintre următoarele situatii:
1. are calitatea de martor, potrivit Codului de
procedură penală, si prin declaratiile sale furnizează informatii si date cu
caracter determinant în aflarea adevărului cu privire la infractiuni grave sau
care contribuie la prevenirea producerii ori la recuperarea unor prejudicii
deosebite ce ar putea fi cauzate prin săvârsirea unor astfel de infractiuni;
2. fără a avea o calitate procesuală în cauză, prin
informatii si date cu caracter determinant contribuie la aflarea adevărului în
cauze privind infractiuni grave sau la prevenirea producerii unor prejudicii
deosebite ce ar putea fi cauzate prin săvârsirea unor astfel de infractiuni ori
la recuperarea acestora; în această categorie este inclusă si persoana care are
calitatea de inculpat într-o altă cauză;
3. se află în cursul executării unei pedepse privative
de libertate si, prin informatiile si datele cu caracter determinant pe care le
furnizează, contribuie la aflarea adevărului în cauze privind infractiuni grave
sau la prevenirea producerii ori la recuperarea unor prejudicii deosebite ce ar
putea fi cauzate prin săvârsirea unor astfel de infractiuni;
b) starea de pericol este situatia în care se
află martorul, în sensul prevăzut la lit. a), membrii familiei sale ori
persoanele apropiate acestuia, a căror viată, integritate corporală sau
libertate este amenintată, ca urmare a informatiilor si datelor furnizate ori
pe care a fost de acord să le furnizeze organelor judiciare sau a declaratiilor
sale;
c) martorul protejat este martorul, membrii
familiei sale si persoanele apropiate acestuia incluse în Programul de
protectie a martorilor, conform prevederilor prezentei legi;
d) membrii de familie ai martorului protejat
sunt sotul sau sotia, părintii si copiii acestuia;
e) persoana apropiată martorului protejat este
persoana de care respectivul martor este legat prin puternice legături
afective;
f) Programul de protectie a martorilor, denumit
în continuare Program, reprezintă activitătile specifice desfăsurate de
Oficiul National pentru Protectia Martorilor prevăzut la art. 3, cu sprijinul
autoritătilor administratiei publice centrale si locale, în scopul apărării
vietii, integritătii corporale si sănătătii persoanelor care au dobândit
calitatea de martori protejati, în conditiile prevăzute de prezenta lege;
g) măsurile urgente sunt activitătile specifice
temporare care pot fi desfăsurate de unitatea de politie care cercetează cauza
sau, după caz, de organul care administrează locul de detinere, de îndată ce
constată starea de pericol la care este expus martorul;
h) infractiunea gravă este infractiunea care
face parte din una dintre următoarele categorii: infractiunile contra păcii si
omenirii, infractiunile contra sigurantei statului sau contra sigurantei
nationale, terorismul, omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav,
infractiunile privind traficul de droguri si traficul de persoane, spălarea
banilor, falsificarea de monede sau de alte valori, infractiunile privitoare la
nerespectarea regimului armelor si munitiilor, infractiunile privitoare la
regimul materialelor nucleare sau al altor materii radioactive, infractiunile
de coruptie, infractiunile contra patrimoniului care au produs consecinte
deosebit de grave, precum si orice altă infractiune pentru care legea prevede
pedeapsa închisorii al cărei minim special este de cel putin 10 ani sau mai
mare;
i) Protocolul de protectie reprezintă
întelegerea confidentială între Oficiul National pentru Protectia Martorilor si
martorul protejat privind protectia si asistenta care trebuie acordate
martorului protejat, obligatiile acestora, precum si situatiile în care
protectia si asistenta încetează;
j) schema de sprijin cuprinde ansamblul
măsurilor de protectie si asistentă luate cu privire la fiecare martor
protejat;
k) prejudiciul deosebit este orice prejudiciu
cauzat prin infractiune, care depăseste echivalentul în lei a 50.000 euro;
l) grupul sau organizatia criminală reprezintă
grupul structurat, alcătuit din trei sau mai multe persoane, care există de o
anumită perioadă si actionează în întelegere, în scopul săvârsirii uneia sau
mai multor infractiuni grave, pentru a obtine, direct sau indirect, un avantaj
financiar sau de altă natură.
CAPITOLUL II
Programul de protectie a martorilor
Art. 3. - (1) În cadrul Ministerului de Interne si în
subordinea Inspectoratului General al Politiei Române se înfiintează Oficiul
National pentru Protectia Martorilor, denumit în continuare O.N.P.M., la
nivel de directie.
(2) O.N.P.M. are următoarele atributii:
a) primeste propunerile de includere în Program si
ordonanta, respectiv încheierea, prevăzute la art. 8, după caz;
b) ia toate măsurile necesare în vederea includerii
Programului si urmăreste realizarea acestuia în cele mai bune conditii;
c) desemnează o persoană de legătură între martorul
protejat si O.N.P.M., precum si o altă persoană nominalizată în Protocolul de
protectie, care să asigure această legătură în situatii critice;
d) încheie Protocolul de protectie cu fiecare martor
protejat si întocmeste si include schema de sprijin a acestuia;
e) organizează o bază de date proprie, în care
include, stochează si prelucrează propunerile de includere în Program;
f) asigură confidentialitatea deplină a informatiilor
si datelor gestionate;
g) gestionează, cu aprobarea ministrului de interne,
fondurile bănesti necesare includerii Programului, primite de la bugetul de
stat, precum si din programele de finantare externă.
(3) Fondurile bănesti necesare pentru includerea
Programului vor fi incluse într-un capitol distinct al bugetului Ministerului
de Interne, cu denumirea “Fonduri pentru Programul de protectie a martorilor”.
Art. 4. - (1) Includerea unei persoane în Program se
poate realiza numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele conditii:
a) persoana are calitatea prevăzută la art. 2 lit. a),
d) sau e);
b) persoana se află în stare de pericol, în sensul
art. 2 lit. b);
c) există o propunere motivată din partea organelor
abilitate.
(2) Poate fi inclusă în Program o persoană care are,
într-o altă cauză, calitatea de:
a) organizator ori conducător de grup sau organizatie
criminală;
b) instigator ori autor al infractiunii de omor, omor
calificat sau omor deosebit de grav.
Art. 5. - Organul de cercetare penală, în faza
urmăririi penale, si procurorul, în faza judecătii, pot solicita procurorului,
respectiv instantei, includerea în Program a unui martor, a unui membru de
familie al acestuia sau a unei persoane apropiate, după caz, formulând
propuneri motivate în acest sens.
Art. 6. - (1) Propunerea de includere în Program
trebuie să cuprindă:
a) informatiile referitoare la cauza penală
respectivă;
b) datele personale ale martorului;
c) datele si informatiile furnizate de martor, precum
si caracterul determinant al acestora în aflarea adevărului;
d) circumstantele în care martorul a intrat în posesia
datelor si a informatiilor furnizate sau pe care le va furniza;
e) orice elemente care pot evidentia starea de pericol
în care se află martorul;
f) estimarea posibilitătilor de recuperare a
prejudiciului cauzat prin infractiune;
g) persoanele care au cunostintă despre datele si
informatiile detinute de martor si despre faptul că acesta le-a furnizat
organelor judiciare sau că are intentia de a le furniza;
h) o evaluare a profilului psihologic al martorului si
al celorlalte persoane propuse a fi incluse în Program;
i) riscul pe care martorul si celelalte persoane
pentru care se solicită includerea în Program îl prezintă pentru comunitatea în
care urmează să fie relocati;
j) date referitoare la situatia financiară a
martorului;
k) orice alte date care prezintă relevantă pentru
evaluarea situatiei martorului si pentru includerea acestuia în Program.
(2) Propunerea de includere în Program trebuie să fie
însotită de acordul scris al persoanei pentru care se cere includerea în
Program, precum si de o evaluare realizată de O.N.P.M. cu privire la
posibilitatea includerii în Program a persoanei în cauză.
Art. 7. - Procurorul sau instanta, după caz, se va
pronunta în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 5 zile de la primirea
propunerii, prin ordonantă, respectiv încheiere, asupra propunerii de includere
în Program.
Art. 8. - (1) În cazul în care este de acord cu
propunerea, procurorul sau instanta va comunica O.N.P.M. ordonanta, respectiv
încheierea de includere a persoanei respective în Program, iar O.N.P.M. va lua
toate măsurile necesare în vederea elaborării si implementării schemei de
sprijin.
(2) Dacă în cursul urmăririi penale sau al judecătii
au intervenit elemente noi fată de cele cuprinse în propunerea initială, se
poate formula o nouă propunere de includere în Program.
Art. 9. - (1) În termen de 7 zile de la data emiterii
ordonantei sau a încheierii de includere în Program O.N.P.M. încheie în scris
un protocol de protectie cu fiecare martor, membru de familie sau persoană
apropiată
martorului pentru care s-a dispus includerea în
Program.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) dobândesc
calitatea de martor protejat în momentul semnării Protocolului de protectie.
(3) Protocolul de protectie se semnează, în cazul în
care persoanele prevăzute la alin. (1) sunt minori, de reprezentantii legali ai
acestora. Dacă semnarea Protocolului de protectie de către reprezentantul legal
nu
poate fi făcută sau dacă semnarea de către această
persoană contravine intereselor minorului ori dacă reprezentantul legal refuză
să semneze, desi procurorul sau, după caz, instanta consideră că includerea în
Program este în interesul minorului, Protocolul de protectie va fi semnat
personal de către minor, cu aprobarea prealabilă a procurorului sau, după caz,
a instantei.
(4) În termen de 3 zile de la data încheierii
Protocolului de protectie O.N.P.M. va comunica procurorului sau, după caz,
instantei faptul că a început includerea Programului.
Art. 10. - Protocolul de protectie cuprinde:
a) obligatiile martorului protejat;
b) obligatiile O.N.P.M.;
c) persoanele de legătură desemnate si conditiile în
care acestea îsi desfăsoară activitatea;
d) situatiile în care protectia si asistenta
încetează.
Art. 11. - Martorul protejat are, în principal,
următoarele obligatii:
a) să furnizeze informatiile si datele pe care le
detine, cu caracter determinant în aflarea adevărului în cauză;
b) să se conformeze măsurilor stabilite în schema de
sprijin;
c) să se abtină de la orice activitate care l-ar putea
pune în pericol sau care ar putea compromite punerea în aplicare a Programului;
d) să nu contacteze nici o persoană cunoscută sau
persoane din medii infractionale, în cazul luării măsurilor de protectie
prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. e)-h) si a măsurilor de asistentă prevăzute
la art. 12 alin. (3);
e) să informeze imediat O.N.P.M. cu privire la orice
schimbare apărută în viata personală si în activitătile pe care le desfăsoară
în perioada aplicării Programului, precum si în cazul intrării involuntare în
contact cu persoanele prevăzute la lit. d).
Art. 12. - (1) O.N.P.M. are obligatia de a întocmi o
schemă de sprijin pentru fiecare martor protejat, care să cuprindă măsuri de
protectie si asistentă, precum si obligatia de a le implementa.
(2) Măsurile de protectie ce pot fi prevăzute, singure
sau cumulat, în cadrul schemei de sprijin sunt:
a) protectia datelor de identitate a martorului
protejat;
b) protectia declaratiei acestuia;
c) ascultarea martorului protejat de către organele
judiciare, sub o altă identitate decât cea reală sau prin modalităti speciale
de distorsionare a imaginii si vocii;
d) protectia martorului aflat în stare de retinere,
arestare preventivă sau în executarea unei pedepse privative de libertate, în
colaborare cu organele care administrează locurile de detinere;
e) măsuri sporite de sigurantă la domiciliu, precum si
de protejare a deplasării martorului la si de la organele judiciare;
f) schimbarea domiciliului;
g) schimbarea identitătii;
h) schimbarea înfătisării.
(3) Măsurile de asistentă ce pot fi prevăzute, după
caz, în cadrul schemei de sprijin sunt:
a) reinsertia în alt mediu social;
b) recalificarea profesională;
c) schimbarea sau asigurarea locului de muncă;
d) asigurarea unui venit până la găsirea unui loc de
muncă.
Art. 13. - (1) Martorul protejat tine legătura cu
O.N.P.M. printr-o persoană de legătură desemnată de către acesta, conform
conditiilor stipulate în Protocolul de protectie.
(2) Dacă martorul protejat constată că există
posibilitatea deconspirării domiciliului sau a identitătii sale din cauza
neîndeplinirii ori îndeplinirii defectuoase a atributiilor persoanei de
legătură, are posibilitatea de a contacta o altă persoană nominalizată în
Protocolul de protectie pentru situatiile prevăzute la art. 3 alin. (2) lit.
c).
Art. 14. - (1) Protectia si asistenta acordate
martorului aflat în stare de pericol si martorului protejat sunt asigurate, în
conditiile prezentei legi, de unitătile de politie, respectiv de O.N.P.M.
(2) Protectia si asistenta martorului aflat în stare
de pericol si ale martorului protejat, dacă acestia execută o pedeapsă
privativă de libertate, sunt asigurate, în conditiile prezentei legi, de
organele care administrează locurile de detinere sau, după caz, de O.N.P.M.
Art. 15. - (1) Fată de martorul aflat în stare de
pericol, care necesită măsuri imediate de protectie, se pot lua măsuri urgente
de către unitatea de politie sau, după caz, de organul care administrează locul
de detinere, care trebuie comunicate în termen de 24 de ore procurorului.
(2) Măsurile urgente se pot aplica pe o perioadă
determinată, până la încetarea pericolului iminent ori până la includerea în
Program.
Art. 16. - (1) Documentele referitoare la includerea
martorului în Program vor fi păstrate, în conditii de maximă sigurantă, de
către O.N.P.M.
(2) Documentele care contin date despre identitatea
reală a martorului vor putea fi introduse în dosarul penal numai după ce a
dispărut pericolul care a determinat includerea martorului în Program.
Art. 17. - (1) Programul încetează în una dintre
următoarele situatii:
a) la cererea martorului protejat, exprimată în formă
scrisă si transmisă către O.N.P.M.;
b) dacă în cursul procesului penal martorul protejat
depune mărturie mincinoasă;
c) dacă martorul protejat comite cu intentie o
infractiune;
d) dacă sunt probe sau indicii temeinice că, ulterior
includerii în Program, martorul protejat a aderat la un grup sau organizatie
criminală;
e) dacă martorul protejat nu respectă obligatiile
asumate prin semnarea Protocolului de protectie sau dacă a comunicat date false
cu privire la orice aspect al situatiei sale;
f) dacă viata, integritatea corporală sau libertatea
martorului protejat nu mai este amenintată;
g) dacă martorul protejat decedează.
(2) Încetarea Programului se dispune de procuror prin
ordonantă sau de către instantă prin încheiere.
Art. 18. - (1) O.N.P.M. informează în scris procurorul
sau instanta, după caz, despre existenta vreuneia dintre situatiile prevăzute
la art. 17.
(2) Procurorul, respectiv instanta, va analiza în cel
mai scurt timp situatia intervenită si va comunica O.N.P.M.
ordonanta sau încheierea prin care se dispune cu
privire la încetarea sau continuarea Programului.
(3) În situatia prevăzută la art. 17 alin. (1) lit.
g), încetarea Programului va opera din oficiu, la momentul primirii de către
procuror sau de către instantă a comunicării O.N.P.M., iar aplicarea
Programului va continua pentru membrul de familie sau persoana apropiată
martorului protejat decedat, incluse în Program.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 19. - Persoana care are calitatea de martor, în
sensul art. 2 lit. a) pct. 1 si 2, si care a comis o infractiune gravă, iar
înaintea sau în timpul urmăririi penale ori al judecătii denuntă sau
facilitează identificarea si tragerea la răspundere penală a altor persoane
care au săvârsit astfel de infractiuni beneficiază de reducerea la jumătate a
limitelor pedepsei prevăzute de lege.
Art. 20. - (1) Fapta de a divulga cu intentie
identitatea reală, domiciliul ori resedinta martorului protejat, precum si alte
informatii care pot duce la identificarea acestuia, dacă sunt de natură să pună
în pericol viata, integritatea corporală sau sănătatea martorului protejat, se
pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Pedeapsa este închisoarea de la 5 ani la 10 ani
dacă:
a) fapta a fost săvârsită de către o persoană care a
luat cunostintă de aceste date în exercitarea atributiilor sale de serviciu;
b) s-a cauzat martorului protejat o vătămare gravă a
integritătii corporale sau sănătătii.
(3) Dacă fapta a avut ca urmare moartea sau sinuciderea
victimei, pedeapsa este închisoarea de la 15 la 25 de ani.
(4) Dacă fapta prevăzută la alin. (2) lit. a) este
săvârsită din culpă, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 5 ani.
Art. 21. - Fapta martorului protejat, prevăzut la art.
2 lit. a), de a induce în eroare organul de urmărire penală sau instanta de
judecată prin datele si informatiile prezentate se pedepseste cu închisoare de
la 5 la 10 ani.
Art. 22. - Guvernul României va prezenta Parlamentului
rapoarte anuale cu privire la modul de îndeplinire a Programului.
Art. 23. - Fondurile necesare pentru includerea
Programului si a măsurilor urgente se vor asigura annual din sumele alocate cu
această destinatie de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului de Interne,
respectiv din programele de finantare externă.
Art. 24. - (1) Institutiile din sistemul sigurantei
nationale, în situatiile în care acestea sunt implicate în actiunile de
protectie a martorilor, vor conlucra cu Ministerul de Interne, Ministerul
Justitiei si Ministerul Public
pentru aplicarea prezentei legi.
(2) Institutiile publice prevăzute la alin. (1) sunt
autorizate să coopereze direct cu structurile similare din alte state, precum
si cu organismele internationale care au atributii în domeniul protectiei
martorului, în conditiile respectării conventiilor internationale la care
România este parte.
Art. 25. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi Ministerul de Interne si Ministerul Justitiei vor
întocmi regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor acesteia, care se aprobă
prin hotărâre a Guvernului.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor si
de Senat în sedinta comună din 9 decembrie 2002, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR PRESEDINTELE
SENATULUI
VALER DORNEANU NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
19 decembrie 2002.
Nr. 682.
pentru
promulgarea Legii privind protectia martorilor
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind protectia
martorilor si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr.
1.060.
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea alin. (2) al art. 1
din Hotărârea Guvernului nr. 240/1997 privind stabilirea preturilor, tarifelor
si adaosurilor comerciale maximale la unele produse si servicii reglementate
potrivit Legii concurentei nr. 21/1996, a impozitului pe titei si gaze din
productia internă si a modului de reglementare a cheltuielilor necesare
realizării, dezvoltării si modernizării productiei la produsele respective,
precum si pentru aprobarea Listei cuprinzând produsele din industria
cărbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si nemetalifere
care se subventionează de la bugetul de stat în anul 2003
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Alineatul (2) al articolului 1
din Hotărârea Guvernului nr. 240/1997 privind stabilirea preturilor, tarifelor
si adaosurilor comerciale maximale la unele produse si servicii reglementate
potrivit Legii concurentei nr. 21/1996, a impozitului pe titei si gaze din
productia internă si a modului de reglementare a cheltuielilor necesare realizării,
dezvoltării si modernizării productiei la produsele respective, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 30 mai 1997, cu
modificările ulterioare, se modifică în sensul că supravegherea si controlul
preturilor pentru produsele subventionate se vor efectua până la data de 31
decembrie 2003 inclusiv.
Art. II. - Se aprobă Lista cuprinzând
produsele din industria cărbunelui, minereurilor feroase, neferoase,
radioactive, rare si nemetalifere care se subventionează de la bugetul de stat
în anul 2003, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr.
1.483.
ANEXĂ
LISTA
cuprinzând produsele din industria cărbunelui,
minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si nemetalifere care se
subventionează de la bugetul de stat în anul 2003
1. Huilă
brută (de Valea Jiului, Anina si Baia Nouă)
2. Lignit
(exclusiv bazinul minier Oltenia)
3.
Cărbune brun
4. Cupru
în concentrat de cupru
5. Cupru
în rest concentrat
6. Plumb
în concentrat de plumb
7. Plumb
în rest concentrat
8. Zinc
în concentrat de zinc
9. Zinc
în rest concentrat
10. Aur
în concentrat aurifer*)
11. Aur
în nămol*)
12. Aur
în amalgam*)
13.
Octoxid de uraniu
14.
Minereu de fier+mangan
15.
Produse din molibden.
*) La
produsele aur în concentrat aurifer, aur în nămol si aur în amalgam subventia
se va acorda la productia marfă fabricată.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea executiei bugetelor actiunilor si proiectelor derulate în anul 2002
prin bugetul Secretariatului General al Guvernului
În temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă executia bugetelor următoarelor
actiuni si proiecte derulate în anul 2002 prin bugetul Secretariatului General
al Guvernului:
a) Summitul prim-ministrilor din statele membre ale
Grupului Vilnius (V-10), organizat la Bucuresti în perioada 25-26 martie 2002,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 158/2002, modificată prin Hotărârea Guvernului
nr. 264/2002;
b) Reuniunea anuală a guvernatorilor Băncii Europene
pentru Reconstructie si Dezvoltare, Forumul de Afaceri, Forumul Român de
Investitii si Reuniunea ministrilor de finante din tările candidate pentru
aderarea la Uniunea Europeană, organizate la Bucuresti în perioada 18-24 mai
2002, în baza Hotărârii Guvernului nr. 4/2002, modificată prin Hotărârea
Guvernului nr. 406/2002 si completată prin Hotărârea Guvernului nr. 889/2002;
c) proiectul “România în drumul spre NATO”, aprobat
prin Hotărârea Consiliului interministerial pentru imagine externă nr. 44 din
18 septembrie 2002, modificată prin Hotărârea Consiliului interministerial
pentru imagine externă nr. 61 din 23 octombrie 2002, a cărui finantare a fost
aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.034/2002, modificată prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.167/2002.
Art. 2. - Executia bugetelor actiunilor si proiectelor
mentionate la art. 1 este prevăzută în anexele nr. 1-3 care fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihăilescu
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr.
1.484.
ANEXA Nr.
1
BUGETUL
Summitului prim-ministrilor din statele membre ale
Grupului Vilnius (V-10), organizat la Bucuresti în perioada 25-26 martie 2002
- mii lei -
Sumă alocată prin Hotărârea Guvernului nr. 158/2002,
modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 264/2002, 35.000.000 din care:
- în bugetul Secretariatului General al Guvernului
26.500.000
- în bugetul Ministerului Informatiilor Publice
8.500.000
Total sume cheltuite: 23.050.832 din care:
- Secretariatul General al Guvernului 14.551.239
- Ministerul Informatiilor Publice 8.499.593
Sumă rămasă necheltuită 11.949.168
- mii lei -
Natura
cheltuielilor |
Buget |
Cheltuieli efective |
Economie |
TOTAL: |
35.000.000 |
23.050.832 |
11.949.168 |
Organizare
|
7.000.000 |
1.423.152 |
5.576.848 |
Promovare
imagine |
18.000.000 |
16.250.715 |
1.749.285 |
Cazare
si transport invitati |
6.000.000 |
3.108.403 |
2.891.597 |
Protocol |
3.000.000 |
1.945.449 |
1.054.551 |
Cheltuieli
cu materialele |
1.000.000 |
323.113 |
676.887 |
Suma de 11.949.168 mii lei, rămasă necheltuită, a fost
disponibilizată pentru alte actiuni aprobate de Consiliul interministerial
pentru imagine externă.
ANEXA Nr.
2
Reuniunii anuale a guvernatorilor Băncii Europene
pentru Reconstructie si Dezvoltare, al Forumului de Afaceri, Forumului Român de
Investitii si al Reuniunii ministrilor de finante din tările candidate pentru
aderarea la Uniunea Europeană, organizate la Bucuresti în perioada 18-24 mai
2002
- mii lei -
Suma alocată prin Hotărârea Guvernului nr. 4/2002, modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 406/2002 si completată prin Hotărârea Guvernului nr. 889/2002, 55.000.000 din care:
- cheltuieli curente 36.500.000
- investitii 18.500.000
Total sume cheltuite 44.754.721
Sumă rămasă necheltuită 10.245.279
- mii lei -
Natura cheltuielilor |
Buget |
Cheltuieli efective |
Economie |
TOTAL: |
55.000.000 |
44.754.721 |
10.245.279 |
Cheltuieli
de personal |
1.500.000 |
268.381 1.231.619 |
|
Organizare |
17.000.000 |
15.778.797 |
1.221.203 |
Cazare
si transport |
3.000.000 |
1.411.006 |
1.588.994 |
Protocol |
5.000.000 |
2.779.612 |
2.220.388 |
Cheltuieli
cu materialele |
3.000.000 |
1.386.062 |
1.613.938 |
Alte
cheltuieli |
7.000.000 |
5.013.565 |
1.986.435 |
Cheltuieli
cu investitiile |
18.500.000 |
18.117.298 |
382.702 |
Din suma
de 10.245.279 mii lei rămasă necheltuită:
-
6.500.000 mii lei au fost disponibilizati pentru întregirea Fondului de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului;
-
3.745.279 mii lei au fost utilizati pentru finantarea cheltuielilor de
functionare ale Departamentului de Politici Economice si Departamentului de
Politici Sociale, conform Hotărârii Guvernului nr. 889/2002.
ANEXA Nr.
3
BUGETUL
proiectului “România în drumul spre NATO”
- mii lei -
Sumă alocată proiectului prin Hotărârea Consiliului
interministerial pentru imagine externă nr. 44 din 18 septembrie 2002,
modificată prin Hotărârea Consiliului interministerial pentru imagine externă
nr. 61 din 23 octombrie 2002, a cărui finantare a fost aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.034/2002, modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.167/2002,
36.500.000 din care:
- în bugetul Secretariatului General al Guvernului
14.800.000
Total sume cheltuite - Secretariatul General al
Guvernului 14.710.194
Sumă rămasă necheltuită - Secretariatul General al
Guvernului 89.806
- mii lei -
Natura cheltuielilor |
Buget |
Cheltuieli efective |
Economie |
TOTAL: |
14.800.000 |
14.710.194 |
89.806 |
Promovare
imagine |
2.700.000 |
2.653.362 |
46.638 |
Echipamente
tehnice |
7.991.088 |
7.991.088 |
|
Transport
extern |
201.562 |
201.562 |
|
Cheltuieli
cu materialele |
3.907.350 |
3.864.182 |
43.168 |
privind
instituirea Programului national “Centenarul Ion Irimescu - 2003”
În temeiul art. 107 din Constitutia României, al art.
30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice si al art. 19
lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul national “Centenarul Ion
Irimescu - 2003”, pentru aniversarea, la 27 februarie, a 100 de ani de la
nasterea cunoscutului artist român.
Art. 2. - (1) Se constituie Comitetul national pentru
pregătirea, organizarea si desfăsurarea actiunilor din cadrul programului
national prevăzut la art. 1, denumit în continuare Comitet, având
următoarea componentă:
a) un secretar de stat din Ministerul Culturii si
Cultelor, în calitate de presedinte;
b) un reprezentant al Directiei muzee, colectii, arte
vizuale din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor;
c) un secretar de stat din Ministerul Educatiei si
Cercetării;
d) un secretar de stat din Ministerul Finantelor
Publice;
e) un secretar de stat din Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si Locuintei;
f) un secretar de stat din Ministerul Administratiei
Publice;
g) un secretar de stat din Ministerul Informatiilor
Publice;
h) un secretar de stat din Ministerul Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei;
i) un secretar de stat din Secretariatul General al
Guvernului;
j) presedintele Consiliului Judetean Suceava;
k) prefectul judetului Suceava;
l) primarul municipiului Fălticeni;
m) presedintele Uniunii Artistilor Plastici;
n) directorul Muzeului National de Artă Contemporană;
o) rectorul Universitătii de Artă “Nicolae
Grigorescu”;
p) directorul Muzeului de Artă “Ion Irimescu” din
Fălticeni;
q) pictorul Dan Hatmanu.
(2) Desemnarea secretarilor de stat mentionati la
alin. (1) se face prin ordin al conducătorului fiecărui minister, în termen de
10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Comitetul se întruneste săptămânal sau ori de câte
ori este nevoie, la convocarea presedintelui, comunicată membrilor cu 3 zile
înainte de data stabilită pentru desfăsurarea sedintei, care va cuprinde data,
ora si locul desfăsurării acesteia.
(4) Secretariatul tehnic este asigurat de Directia
muzee, colectii, arte vizuale din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 3. - Programul national “Centenarul Ion Irimescu
- 2003”, precum si cheltuielile necesare pentru organizarea actiunilor si
manifestărilor se aprobă de către Comitet.
Art. 4. - (1) În vederea acoperirii cheltuielilor
necesare pentru organizarea actiunilor si manifestărilor incluse în Programul
national “Centenarul Ion Irimescu - 2003”, se aprobă suplimentarea bugetului
Ministerului Culturii si Cultelor, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului pe anul 2003, cu suma de 7 miliarde lei.
(2) Se autorizează Ministerul Finantelor Publice să
introducă modificările corespunzătoare în bugetul de stat si în bugetul
Ministerului Culturii si Cultelor pe anul 2003.
Art. 5. - (1) La desfăsurarea manifestărilor dedicate
Centenarului Ion Irimescu - 2003, institutiile publice implicate pot invita
delegatii din străinătate.
(2) Cheltuielile de transport, cazare si diurnă pentru
persoanele prevăzute la alin. (1) se suportă de partea română.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Răzvan Theodorescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr.
1.485.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
INDUSTRIEI SI RESURSELOR
pentru
aprobarea Listei organismelor notificate care realizează evaluarea
conformitătii aparatelor de cântărit cu functionare neautomată
În conformitate cu prevederile art. 10 din Hotărârea
Guvernului nr. 749/2001 pentru stabilirea conditiilor de introducere pe piată
si de punere în functiune a aparatelor de cântărit cu functionare neautomată si
ale pct. 8.1 si 8.2 din sectiunea B a anexei la Ordinul ministrului industriei
si resurselor nr. 182/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
desemnarea organismelor care realizează evaluarea conformitătii aparatelor de cântărit
cu functionare neautomată,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 19/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, modificată
prin Hotărârea Guvernului nr. 235/2001,
ministrul industriei si resurselor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Lista organismelor notificate care
realizează evaluarea conformitătii aparatelor de cântărit cu functionare
neautomată, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
Bucuresti,
17 decembrie 2002.
Nr. 644.
ANEXĂ
LISTA
organismelor notificate care realizează evaluarea
conformitătii aparatelor de cântărit cu functionare neautomată
Denumirea si adresa organismului notificat pentru evaluarea
conformitătii |
Nr. de înregistrare în Registrul organismelor notificate |
Grupa de produse |
Sarcini conform Hotărârii Guvernului nr. 749/2001 pentru stabilirea conditiilor de introducere pe piată si de punere în functiune a aparatelor de cântărit cu functionare neautomată |
BRML-Cert al
Biroului Român de Metrologie Legală, sos. Vitan-Bârzesti nr. 11, sectorul 4,
75669 Bucuresti |
01 |
Aparate de cântărit
cu functionare neautomată |
- examinarea CS de tip (pct. 1 din anexa
nr. 4) - verificarea CS a
produsului (pct. 3 din anexa nr. 4) - verificarea CS a
unitătii de produs (pct. 4
din anexa nr. 4) |
Societatea Română
pentru Asigurarea Calitătii - SRAC, str. Theodor Burada nr. 6, sectorul 1,
70650 Bucuresti |
03 |
Aparate de cântărit
cu functionare neautomată |
- asigurarea
calitătii productiei (pct. 2 din anexa nr. 4) |
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
ORDINUL
Nr. 6
din 19 decembrie 2002
În temeiul art. 8 alin. (1) si al art. 50 din Legea
nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările
ulterioare, având în vedere că, în baza prevederilor legale speciale ce
guvernează activitatea Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.,
această institutie nu este autorizată de Banca Natională a României să
efectueze tranzactii cu valută în cont propriu sau în contul clientilor,
Banca Natională a României emite
prezentul ordin.
Articol unic. - Perioada de valabilitate a
Ordinului Băncii Nationale a României nr. 3 din 19 septembrie 2000, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 27 septembrie 2000, astfel
cum a fost modificat prin Ordinul Băncii Nationale a României nr. 2 din 26
aprilie 2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din
27 aprilie 2001, respectiv prin Ordinul Băncii Nationale a României nr. 8 din
21 decembrie 2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 837
din 27 decembrie 2001, se prelungeste începând cu perioada de observare 24
decembrie 2002 - 23 ianuarie 2003 până la finele perioadei de aplicare 24 mai -
23 iunie 2003, în conditiile respectării prevederilor Regulamentului Băncii
Nationale a României nr. 6/2002 privind regimul rezervelor minime obligatorii.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind modificarea si completarea
Planului de conturi pentru societătile bancare si a normelor metodologice de
utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
finantelor, si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
1.418/344/1997, cu modificările si completările ulterioare
Având în vedere
dispozitiile art. 4 din Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, si
al guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.418/344/1997 privind
aprobarea Planului de conturi pentru societătile bancare si a normelor
metodologice de utilizare a acestuia, cu modificările si completările
ulterioare, prevederile art. 58 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările
si completările ulterioare, ale art. 181 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 200/2002, precum si dispozitiile art. 4
din Legea contabilitătii nr. 82/1991, republicată,
Banca Natională a României emite
prezenta circulară.
Art. I. - Prezenta circulară modifică si
completează prevederile Planului de conturi pentru societătile bancare si ale
normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările si completările
ulterioare, după cum urmează:
1. La punctul 65, alineatul 1 va avea următorul
cuprins:
“65. Titlurile de tranzactie sunt titluri
achizitionate cu intentia de a le revinde după un termen scurt, înainte de
scadentă, de regulă în mai putin de 6 luni, si care îndeplinesc simultan
următoarele conditii:
a) titlurile să fie tranzactionabile în orice moment
pe o piată lichidă;
b) pretul de piată al titlurilor să fie în mod
sistematic accesibil tertilor si să constituie suportul în justificarea
evaluărilor efectuate după achizitia titlurilor.”
2. La punctul 65, după alineatul 1 se introduc două
alineate cu următorul cuprins:
“În principiu, lichiditatea unei piete este
considerată ca asigurată, în special, prin prezenta institutiilor formatoare de
piată, respectiv a institutiilor care asigură cotatii permanente ale cursurilor
de cumpărare si de vânzare, cu valori maxime si minime acceptate de piată.
La aprecierea lichiditătii unei piete se vor avea în
vedere, în special, si următoarele criterii:
a) volumul titlurilor emise si tranzactionabile;
b) numărul de operatiuni ce asigură lichiditatea
pietei;
c) calitatea emitentului;
d) volumul titlurilor detinute de institutia de
credit, ce pot fi tranzactionate fără dificultate pe piată.”
3. La punctul 65, alineatul 3 va avea următorul
cuprins:
“Institutiile de credit analizează periodic,
obligatoriu la sfârsitul fiecărei luni, în cadrul termenului de 6 luni,
portofoliul lor de titluri de tranzactie. Fie ca urmare a analizei periodice,
fie cel mai târziu la expirarea unei perioade de detinere de 6 luni, titlurile
sunt scoase definitiv din categoria titlurilor de tranzactie pentru a fi
reclasificate, după caz, în titluri de plasament sau în titluri de investitii.
Reclasarea titlurilor de plasament sau de investitii în titluri de tranzactie
nu este posibilă.”
4. La punctul 65, după alineatul 3 se introduce un
alineat cu următorul cuprins:
“În cazul în care titlurile sunt reclasate în titluri
de plasament sau de investitii, acestea sunt scoase din categoria titlurilor de
tranzactie si sunt incluse în categoria titlurilor de plasament sau de
investitii, la pretul pietei din ziua transferului.”
5. La punctul 65, alineatul 4 va avea următorul
cuprins:
“La intrarea în patrimoniu titlurile de tranzactie se înregistrează la valoarea de achizitie, formată din pretul de cumpărare, inclusiv cheltuielile de achizitie si dobânzile calculate pentru perioada scursă în cazul titlurilor de tranzactie cu venit fix.”
6. La punctul 66, după alineatul 1 se introduce un
alineat cu următorul cuprins:
“Titlurile de plasament includ titlurile care nu pot
fi clasificate în categoria titlurilor de tranzactie si de investitii, în
special:
a) titlurile înscrise anterior în cadrul titlurilor de
tranzactie, a căror reclasare s-a efectuat în aplicarea pct. 65;
b) titlurile achizitionate cu intentia de a le revinde
într-o perioadă mai scurtă de 6 luni, dar pentru care piata nu satisface
conditiile cerute conform pct. 65.”
7. La punctul 66, alineatul 3 va avea următorul
cuprins:
“La intrarea în patrimoniu titlurile de plasament se
înregistrează la valoarea de achizitie, formată din pretul de cumpărare,
exclusiv cheltuielile de achizitie si dobânzile calculate pentru perioada
scursă în cazul titlurilor de plasament cu venit fix.”
8. La punctul 67, alineatul 3 va avea următorul
cuprins:
“La intrarea în patrimoniu titlurile de investitii se
înregistrează la valoarea de achizitie, formată din pretul de cumpărare,
exclusiv cheltuielile de achizitie si dobânzile calculate pentru perioada
scursă.”
Art. II. - Banca Natională a României va
urmări în cadrul actiunilor de supraveghere desfăsurate potrivit legii
aplicarea de către institutiile de credit a prevederilor prezentei circulare.
Art. III. - Nerespectarea prevederilor
prezentei circulare atrage aplicarea sanctiunilor si/sau a măsurilor prevăzute
la art. 69 si, respectiv, la art. 70 din Legea bancară nr. 58/1998, cu
modificările si completările ulterioare, precum si a celor prevăzute la art.
189 si, respectiv, la art. 191 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 200/2002.
Art. IV. - La data intrării în vigoare a
prezentei circulare se abrogă orice alte dispozitii contrare.
GUVERNATORUL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU
Bucuresti,
18 decembrie 2002.
Nr. 47.