MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 103 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 6 februarie
2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
76. - Lege privind sistemul asigurărilor pentru somaj
si stimularea ocupării fortei de muncă
84. - Decret pentru promulgarea Legii privind sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă
LEGI SI DECRETE
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
sistemul asigurărilor pentru somaj si stimularea ocupării fortei de muncă
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - În România fiecărei persoane îi sunt garantate dreptul de a-si
alege liber profesia si locul de muncă, precum si dreptul la asigurările pentru
somaj.
Art. 2. - Prevederile prezentei legi reglementează măsurile pentru
realizarea strategiilor si politicilor elaborate în vederea protectiei
persoanelor pentru riscul de somaj, asigurării unui nivel ridicat al ocupării
si adaptării fortei de muncă la cerintele pietei muncii.
Art. 3. - Măsurile prevăzute de prezenta lege au drept scop realizarea
următoarelor obiective pe piata muncii:
a) prevenirea somajului si combaterea efectelor sociale ale acestuia;
b) încadrarea sau reîncadrarea în muncă a persoanelor în căutarea unui
loc de muncă;
c) sprijinirea ocupării persoanelor apartinând unor categorii
defavorizate ale populatiei;
d) asigurarea egalitătii sanselor pe piata muncii;
e) stimularea somerilor în vederea ocupării unui loc de muncă;
f) stimularea angajatorilor pentru încadrarea persoanelor în căutarea
unui loc de muncă;
g) îmbunătătirea structurii ocupării pe ramuri economice si zone
geografice;
h) cresterea mobilitătii fortei de muncă în conditiile schimbărilor
structurale care se produc în economia natională;
i) protectia persoanelor în cadrul sistemului asigurărilor pentru somaj.
Art. 4. - (1) În aplicarea prevederilor prezentei legi sunt excluse
orice fel de discriminări pe criterii politice, de rasă, nationalitate, origine
etnică, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex si vârstă.
(2) Măsurile si drepturile speciale acordate prin prezenta lege unor
categorii de persoane defavorizate nu constituie discriminare în sensul
prevederilor alin. (1).
CAPITOLUL II
Concepte privind piata muncii
SECTIUNEA 1
Termeni si expresii utilizate
Art. 5. - În sensul prevederilor prezentei legi, termenii si expresiile
de mai jos au următoarele semnificatii:
I. angajator - persoana juridică sau persoana fizică cu sediul,
respectiv domiciliul, în România ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta
din România a unei persoane juridice străine cu sediul în străinătate,
autorizată potrivit legii, care încadrează fortă de muncă în conditiile legii;
II. loc de muncă - cadrul în care se desfăsoară o activitate din
care se obtine un venit si în care se materializează raporturile juridice de
muncă sau raporturile juridice de serviciu;
III. persoană în căutarea unui loc de muncă – persoana
înregistrată la Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă sau la alt
furnizor de servicii de ocupare, acreditat în conditiile legii, pentru a fi
sprijinită în ocuparea unui loc de muncă;
IV. somer - persoana care îndeplineste cumulativ următoarele
conditii:
a) este în căutarea unui loc de muncă de la vârsta de minimum 16 ani si
până la îndeplinirea conditiilor de pensionare;
b) starea de sănătate si capacitătile fizice si psihice o fac aptă
pentru prestarea unei munci;
c) nu are loc de muncă, nu realizează venituri sau realizează din
activităti autorizate potrivit legii venituri mai mici decât indemnizatia de
somaj ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi;
d) este disponibilă să înceapă lucrul în perioada imediat următoare dacă
s-ar găsi un loc de muncă;
e) este înregistrată la Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de
Muncă sau la alt furnizor de servicii de ocupare, care functionează în
conditiile prevăzute de lege;
V. stagiu de cotizare - perioada în care s-a plătit contributia
de asigurări pentru somaj atât de către asigurat, cât si de angajator sau, după
caz, numai de către asigurat;
VI. asigurat - persoana fizică care realizează venituri, potrivit
legii, si este asigurată pentru riscul pierderii locului de muncă, prin plata
contributiei de asigurări pentru somaj;
VII. indemnizatie de somaj - o compensatie partială a veniturilor
asiguratului ca urmare a pierderii locului de muncă sau a veniturilor
absolventilor institutiilor de învătământ si militarilor care au efectuat
stagiul militar si care nu s-au putut încadra în muncă;
VIII. măsuri de stimulare a ocupării fortei de muncă - acele
măsuri care au ca scop sprijinirea persoanelor în căutarea unui loc de muncă
si, în mod deosebit, a somerilor pentru a dobândi statutul de persoană ocupată.
SECTIUNEA a 2-a
Indicatori statistici privind piata muncii
Art. 6. - (1) La nivel national si teritorial situatiile si evolutiile
de pe piata muncii sunt monitorizate, în principal, cu ajutorul unui sistem de
indicatori statistici privind:
a) resursele de muncă;
b) populatia activă;
c) populatia ocupată;
d) somerii;
e) locurile de muncă vacante;
f) indemnizatia de somaj;
g) populatia iesită din somaj prin ocupare, precum si prin părăsirea
pietei muncii;
h) rata somajului.
(2) Sistemul de indicatori statistici si metodologia de calcul a
acestora se stabilesc de Institutul National de Statistică în colaborare cu
Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale.
Art. 7. - (1) Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă, pe baza
documentelor primare de înregistrare a somerilor, a comunicărilor făcute de
furnizorii de servicii de ocupare acreditati si de angajatori privind locurile
de muncă vacante, calculează indicatorii statistici prevăzuti la art. 6 alin.
(1) lit. d)-h) si alti indicatori specifici pietei muncii.
(2) Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă elaborează, în
functie de necesităti, analize, studii si cercetări statistice speciale privind
situatia si evolutia somajului si a ocupării, la nivel national si teritorial,
pe domenii de activitate.
Art. 8. - (1) Pentru realizarea atributiilor prevăzute la art. 7 Agentia
Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă asigură conditiile materiale,
organizatorice si manageriale corespunzătoare, elaborează si administrează
sistemul documentelor primare, constituie si exploatează baza proprie de date.
(2) Pentru realizarea unor analize, studii si cercetări statistice
speciale de natura celor prevăzute la art. 7 alin. (2) Agentia Natională pentru
Ocuparea Fortei de Muncă poate angaja si serviciile unor prestatori
specializati.
(3) Metodologia de realizare a cercetărilor statistice speciale va fi
avizată, potrivit legii, de Institutul National de Statistică.
Art. 9. - (1) Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă are
obligatia să facă publici indicatorii statistici privind piata muncii, cu o
periodicitate care va fi stabilită o dată cu sistemul de indicatori prevăzut la
art. 6 alin. (1).
(2) Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă va pune la
dispozitie Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale indicatorii statistici,
rezultatele cercetărilor statistice speciale, analizele si studiile statistice.
Art. 10. - (1) Angajatorii au obligatia să comunice agentiilor pentru
ocuparea fortei de muncă judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite
în continuare agentii pentru ocuparea fortei de muncă, în căror rază îsi
au sediul, respectiv domiciliul, toate locurile de muncă vacante, în termen de
5 zile lucrătoare de la vacantarea acestora.
(2) Furnizorii de servicii de ocupare acreditati au obligatia de a
comunica lunar agentiilor pentru ocuparea fortei de muncă în a căror rază îsi
au sediul date privind numărul somerilor mediati si încadrati în muncă.
Art. 11. - În vederea elaborării strategiilor si politicilor, precum si
pentru adoptarea unor măsuri pe piata muncii, la nivel national, pe domenii de
activitate, ramuri, sectoare economice sau zone, Ministerul Muncii si
Solidaritătii Sociale initiază reglementări privind obligativitatea
angajatorilor de a comunica informatiile necesare cu privire la forta de muncă.
Art. 12. - În sensul prezentei legi, Institutul National de Statistică
are următoarele atributii:
a) calculează indicatorii statistici prevăzuti la art. 6 alin. (1) lit.
a)-c);
b) furnizează Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă datele
privind forta de muncă, rezultate din cercetările statistice proprii;
c) elaborează în colaborare cu Ministerul Muncii si Solidaritătii
Sociale sistemul de indicatori statistici ai pietei muncii si metodologia de
calcul a acestora;
d) avizează cercetările statistice speciale realizate de Agentia
Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă sau de Ministerul Muncii si
Solidaritătii Sociale.
SECTIUNEA a 3-a
Clasificarea ocupatiilor
Art. 13. - Clasificarea ocupatiilor din România este sistemul de
identificare, ierarhizare, codificare a ocupatiilor din economie, care se
elaborează de Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale în colaborare cu
Institutul National de Statistică, cu alte ministere si institutii publice
interesate si se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 14. - (1) Modificarea continutului Clasificării ocupatiilor din
România se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii
si Solidaritătii Sociale si cu avizul Institutului National de Statistică.
(2) Înscrierea de noi ocupatii în Clasificarea ocupatiilor din România
se aprobă, la solicitarea celor interesati sau în baza unor reglementări
speciale, prin ordin al ministrului muncii si solidaritătii sociale, care se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 15. - Utilizarea Clasificării ocupatiilor din România este
obligatorie la completarea documentelor oficiale.
SECTIUNEA a 4-a
Categorii de beneficiari
Art. 16. - Beneficiari ai prevederilor prezentei legi sunt persoanele în căutarea unui loc de muncă, aflate în una dintre următoarele situatii:
a) au devenit someri în sensul prevederilor art. 5 pct. IV lit c);
b) nu au putut ocupa loc de muncă după absolvirea unei institutii de
învătământ sau după satisfacerea stagiului militar;
c) ocupă un loc de muncă si, din diferite motive, doresc schimbarea
acestuia;
d) au obtinut statutul de refugiat sau altă formă de protectie
internatională, conform legii;
e) străini care au fost încadrati în muncă sau au realizat venituri în
România, conform legii;
f) nu au putut ocupa loc de muncă după repatriere sau după eliberarea din
detentie.
Art. 17. - (1) Somerii prevăzuti la art. 16 lit. a) sunt persoanele care
se pot găsi în una dintre următoarele situatii:
a) le-a încetat contractul individual de muncă din motive neimputabile
lor;
b) le-au încetat raporturile de serviciu din motive neimputabile lor;
c) le-a încetat mandatul pentru care au fost numiti sau alesi, dacă
anterior nu au fost încadrati în muncă sau dacă reluarea activitătii nu mai
este posibilă din cauza încetării definitive a activitătii angajatorului;
d) militari angajati pe bază de contract cărora li s-a desfăcut
contractul înaintea expirării duratei pentru care a fost încheiat;
e) le-a încetat raportul de muncă în calitate de membru cooperator, din
motive neimputabile lor;
f) au încheiat contract de asigurare pentru somaj si nu realizează
venituri sau realizează din activităti autorizate potrivit legii venituri mai
mici decât indemnizatia de somaj ce li s-ar fi cuvenit potrivit legii;
g) au încetat activitatea ca urmare a pensionării pentru invaliditate si
care, în cazul recuperării capacitătii de muncă, nu mai pot fi reîncadrate în
muncă din cauza încetării definitive a activitătii angajatorului sau din lipsa
unui post vacant de natura celui ocupat anterior;
h) la încetarea concediului plătit pentru cresterea copilului până la
împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap,
în conditiile legii, nu a mai fost posibilă reluarea activitătii din cauza
încetării definitive a activitătii angajatorului;
i) nu s-au putut reîncadra în muncă după efectuarea stagiului militar
din cauza încetării definitive a activitătii angajatorului;
j) reintegrarea în muncă, dispusă prin hotărâre judecătorească
definitivă, nu mai este posibilă la unitătile la care au fost încadrate în
muncă anterior, din cauza încetării definitive a activitătii, sau la unitătile
care au preluat patrimoniul acestora;
k) le-a încetat activitatea desfăsurată exclusiv pe baza conventiei
civile.
(2) Sunt asimilate somerilor persoanele aflate în situatiile prevăzute
la art. 16 lit. b), dacă îndeplinesc următoarele conditii:
a) sunt absolventi ai institutiilor de învătământ, în vârstă de minimum
18 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reusit să se
încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;
b) sunt absolventi ai scolilor speciale pentru persoane cu handicap sau
sunt absolventi ai institutiilor de învătământ, în vârstă de 16 ani, care, în
cazuri justificate, sunt lipsite de sustinători legali sau ai căror sustinători
legali dovedesc că sunt în imposibilitatea de a presta obligatia legală de
întretinere datorată minorilor;
c) sunt persoane care, înainte de efectuarea stagiului militar, nu au
fost încadrate în muncă si care într-o perioadă de 30 de zile de la data
lăsării la vatră nu s-au putut încadra în muncă.
CAPITOLUL III
Sistemul asigurărilor pentru somaj
SECTIUNEA 1
Categorii de asigurati
Art. 18. - (1) În sistemul asigurărilor pentru somaj sunt asigurate, în
conditiile prezentei legi, persoanele fizice, denumite în continuare asigurati.
(2) Asiguratii pot fi:
a) cetăteni români care sunt încadrati în muncă sau realizează venituri
în România, în conditiile legii;
b) cetăteni români care lucrează în străinătate, în conditiile legii;
c) străini care, pe perioada în care au domiciliul sau resedinta în
România, sunt încadrati în muncă sau realizează venituri, în conditiile legii.
(3) Asiguratii au obligatia să plătească contributiile de asigurări
pentru somaj si au dreptul să beneficieze de indemnizatie de somaj, conform
prezentei legi.
Art. 19. - În sistemul asigurărilor pentru somaj sunt asigurate
obligatoriu, prin efectul legii:
a) persoanele care desfăsoară activităti pe bază de contract individual
de muncă sau persoanele care desfăsoară activităti exclusiv pe bază de
conventie civilă de prestări de servicii si care realizează un venit brut pe an
calendaristic echivalent cu 9 salarii de bază minime brute pe tară;
b) functionarii publici si alte persoane care desfăsoară activităti pe
baza actului de numire;
c) persoanele care îsi desfăsoară activitatea în functii elective sau
care sunt numite în cadrul autoritătii executive, legislative ori
judecătoresti, pe durata mandatului;
d) militarii angajati pe bază de contract;
e) persoanele care au raport de muncă în calitate de membru cooperator;
f) alte persoane care realizează venituri din activităti desfăsurate
potrivit legii si care nu se regăsesc în una dintre situatiile prevăzute la
lit. a)-e).
Art. 20. - Se pot asigura în sistemul asigurărilor pentru somaj, în
conditiile prezentei legi, următoarele persoane:
a) asociat unic, asociati;
b) administratori care au încheiat contracte potrivit legii;
c) persoane autorizate să desfăsoare activităti independente;
d) membri ai asociatiei familiale;
e) cetăteni români care lucrează în străinătate, conform legii;
f) alte persoane care realizează venituri din activităti desfăsurate
potrivit legii si care nu se regăsesc în una dintre situatiile prevăzute la
lit. a)-e).
Art. 21. - Angajatorii la care îsi desfăsoară activitatea persoanele
prevăzute la art. 19 sunt obligati să depună, în termen de 20 de zile
calendaristice de la expirarea lunii pentru care se datorează contributiile, la
agentia pentru ocuparea fortei de muncă în a cărei rază îsi au sediul sau
domiciliul, declaratia lunară privind obligatiile de plată către bugetul
asigurărilor pentru somaj si dovada efectuării acestei plăti.
Art. 22. - (1) Persoanele prevăzute la art. 20 care au cel putin vârsta
de 18 ani pot încheia contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru
ocuparea fortei de muncă în a cărei rază îsi au domiciliul sau, după caz,
resedinta.
(2) Venitul lunar pentru care se asigură persoanele prevăzute la art. 20
nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe tară.
SECTIUNEA a 2-a
Bugetul asigurărilor pentru somaj
Art. 23. - (1) Bugetul asigurărilor pentru somaj cuprinde veniturile si
cheltuielile sistemului asigurărilor pentru somaj.
(2) Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale fundamentează anual, pe
baza propunerilor Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă, proiectul
bugetului asigurărilor pentru somaj.
(3) Bugetul asigurărilor pentru somaj se aprobă prin legea bugetului
asigurărilor sociale de stat.
Art. 24. - (1) Veniturile bugetului asigurărilor pentru somaj se
constituie din:
a) contributiile angajatorilor si ale persoanelor juridice la care îsi
desfăsoară activitatea asiguratii prevăzuti la art. 19 lit. b)-e), asimilate
angajatorului, potrivit prezentei legi;
b) contributiile individuale ale persoanelor prevăzute la art. 19;
c)
contributiile datorate de persoanele care încheie contract de asigurare pentru
somaj;
d) venituri din alte surse, inclusiv din finantare externă.
(2) În cazul în care sursele prevăzute la alin. (1) nu acoperă
finantarea cheltuielilor, deficitul bugetar va fi acoperit prin subventii de la
bugetul de stat.
Art. 25. - (1) Constituirea resurselor si efectuarea cheltuielilor
bugetului asigurărilor pentru somaj se realizează prin trezoreria statului.
(2) Disponibilitătile bănesti înregistrate la finele anului de bugetul
asigurărilor pentru somaj se reportează si se utilizează în anul următor cu
aceeasi destinatie.
Art. 26. - (1) Angajatorii au obligatia de a plăti lunar o contributie
la bugetul asigurărilor pentru somaj, în cotă de 5%, aplicată asupra fondului
total de salarii brute lunare realizate de asiguratii prevăzuti la art. 19.
(2) Angajatorii care încheie cu persoane fizice conventii civile de
prestări de servicii pentru desfăsurarea unor activităti nu au obligatia de a
contribui la bugetul asigurărilor pentru somaj în raport cu drepturile bănesti
plătite acestora din fondul de salarii, dacă acestea au încheiat si un contract
individual de muncă.
Art. 27. - Angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar
contributia individuală la bugetul asigurărilor pentru somaj, în cotă de 1%,
aplicată asupra salariului de bază lunar brut, pentru asiguratii prevăzuti la
art. 19 lit. a)-d) sau, după caz, pentru asiguratii prevăzuti la art. 19 lit.
e), asupra veniturilor brute lunare realizate.
Art. 28. - Persoanele asigurate în baza contractului de asigurare pentru
somaj, prevăzute la art. 20, au obligatia de a plăti lunar o contributie la
bugetul asigurărilor pentru somaj, în cotă de 6%, aplicată asupra venitului
lunar declarat în contractul de asigurare pentru somaj.
Art. 29. - În functie de necesarul de resurse pentru acoperirea
cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru somaj, nivelul cotelor
contributiilor prevăzute la art. 26-28 se poate modifica prin legea bugetului
asigurărilor sociale de stat.
Art. 30. - Veniturile din alte surse ale bugetului asigurărilor pentru
somaj se constituie, în principal, din dobânzi, majorări pentru neplata la
termen a contributiilor, restituiri ale creditelor acordate în baza legii, taxe
încasate de Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă din activitatea
de formare profesională si cele pentru acreditarea furnizorilor de servicii de
ocupare, penalităti, amenzi si orice alte sume încasate potrivit legii la
bugetul asigurărilor pentru somaj.
Art. 31. - (1) Termenul de plată a contributiilor la bugetul
asigurărilor pentru somaj este, după caz, de cel mult 5 zile de la:
a) data stabilită pentru plata drepturilor salariale sau a drepturilor
membrilor cooperatori pe luna în curs, în cazul angajatorilor care efectuează
plata acestor drepturi o singură dată pe lună;
b) data stabilită pentru plata chenzinei a doua, în cazul angajatorilor
care efectuează plata drepturilor chenzinal;
c) data stabilită prin contractul de asigurare pentru somaj.
(2) Pentru neplata contributiilor datorate la termenele prevăzute la
alin. (1) se aplică majorări de întârziere potrivit reglementărilor legale
privind executarea creantelor bugetare.
Art. 32. - (1) În cazul neachitării contributiilor pentru constituirea
bugetului asigurărilor pentru somaj, a majorărilor de întârziere si a
penalitătilor, Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă va proceda la
aplicarea măsurilor de executare silită prevăzute de lege.
(2) Recuperarea debitelor din contributii si majorări se poate face si
prin compensarea cu active imobile din patrimoniul debitorilor, evaluate de
institutii autorizate în conditiile legii, cu conditia ca acestea să fie
necesare functionării Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă si să
fie prevăzute în programul de investitii.
Art. 33. - (1) Din sursele financiare constituite în cadrul bugetului
asigurărilor pentru somaj se acoperă, în principal, următoarele cheltuieli
privind:
a) plata indemnizatiilor de somaj;
b) plata contributiilor pentru asigurări sociale de stat si a
contributiilor pentru asigurări sociale de sănătate pentru beneficiarii
indemnizatiilor de somaj, stabilite potrivit legii;
c) plătile compensatorii acordate potrivit legii;
d) taxe, comisioane si alte cheltuieli ocazionate de efectuarea plătilor
prevăzute la lit. a)-c);
e) finantarea măsurilor pentru stimularea ocupării fortei de muncă si a
măsurilor pentru prevenirea somajului;
f) finantarea serviciilor de formare profesională pentru persoanele în
căutarea unui loc de muncă, prevăzute la art. 16 lit. a), b), d) si f);
g) finantarea studiilor, rapoartelor si analizelor privind piata muncii,
comandate institutiilor de specialitate de către Comisia Natională de Promovare
a Ocupării Fortei de Muncă si de Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de
Muncă;
h) organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei
de Muncă, inclusiv realizarea de obiective de investitii, dotări si alte
cheltuieli de natura cheltuielilor de capital, în limitele prevăzute de lege;
i) participarea la activitatea unor organizatii internationale, inclusiv
plata cotizatiilor pentru afilierea la acestea;
j) aplicarea măsurilor în vederea recuperării debitelor;
k) cofinantarea unor proiecte privind modernizarea serviciilor de
ocupare si formare profesională pe baza unor acorduri internationale;
l) cofinantarea unor programe privind stimularea ocupării fortei de
muncă;
m) rambursarea împrumuturilor contractate în conditiile legii, precum si
plata de dobânzi si comisioane aferente acestora;
n) alte cheltuieli prevăzute de legislatia în vigoare.
(2) Nivelul cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru somaj se
fundamentează de Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, la propunerea
Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă, în functie de indicatorii
sociali stabiliti pe baza analizelor, studiilor si prognozelor privind evolutiile
de pe piata muncii.
SECTIUNEA a 3-a
Indemnizatia de somaj
Art. 34. -
(1) Somerii prevăzuti la art. 17 alin. (1) beneficiază de indemnizatie de somaj
dacă îndeplinesc cumulativ următoarele conditii:
a) au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni
premergătoare datei înregistrării cererii;
b) nu realizează venituri sau realizează din activităti autorizate
potrivit legii venituri mai mici decât indemnizatia de somaj;
c) nu îndeplinesc conditiile de pensionare, conform legii;
d) sunt înregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de muncă în a
căror rază teritorială îsi au domiciliul sau, după caz, resedinta, dacă au avut
ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate.
(2) Constituie stagiu de cotizare si perioadele în care angajatorul nu a
plătit contributia la bugetul asigurărilor pentru somaj si se află în procedură
de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operatională,
dizolvare, lichidare sau nu si-a achitat contributiile datorită unor situatii
de fortă majoră.
(3) Somerii prevăzuti la art. 17 alin. (2) beneficiază de indemnizatii
de somaj dacă îndeplinesc cumulativ următoarele conditii:
a) sunt înregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de muncă în a
căror rază teritorială îsi au domiciliul;
b) nu realizează venituri sau realizează din activităti autorizate
potrivit legii venturi mai mici decât indemnizatia de somaj;
c) nu îndeplinesc conditiile de pensionare, conform legii.
Art. 35. - Pentru persoanele prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. g)-j)
stagiul de cotizare de minimum 12 luni este realizat, după caz, astfel:
a) prin cumularea perioadei de asigurare premergătoare datei pensionării
de invaliditate cu perioada de asigurare realizată după reluarea activitătii,
dacă perioada de invaliditate nu depăseste 12 luni si dacă s-au încadrat în
muncă sau au încheiat contract de asigurare pentru somaj în termen de 60 de
zile de la data încetării motivului pentru care au fost pensionate;
b) prin cumularea perioadei de asigurare premergătoare datei acordării
concediului pentru cresterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani,
respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, cu perioada de asigurare
realizată după reluarea activitătii, dacă s-au încadrat în muncă sau au
încheiat contract de asigurare pentru somaj în termen de 60 de zile de la data
încetării concediului;
c) prin cumularea perioadei de asigurare premergătoare datei
încorporării cu perioada de asigurare realizată după reluarea activitătii, dacă
s-au încadrat în muncă sau au încheiat contract de asigurare pentru somaj în
termen de 60 de zile de la data încheierii stagiului militar;
d) prin cumularea perioadei de asigurare premergătoare încetării
activitătii cu perioada de asigurare realizată după reluarea activitătii dispusă prin hotărâre judecătorească, dacă
perioada de suspendare a activitătii nu depăseste 12 luni si dacă s-au încadrat
în muncă sau au încheiat contract de asigurare pentru somaj în termen de 60 de
zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoresti.
Art. 36. - (1) Vechimea în muncă recunoscută pentru stabilirea
drepturilor de somaj prevăzute de Legea nr. 1/1991 privind protectia socială a
somerilor si reintegrarea lor profesională, republicată, cu modificările
ulterioare, până la data intrării în vigoare a prezentei legi se asimilează cu
stagiul de cotizare.
(2) Dovada vechimii în muncă, prevăzută la alin. (1), se face cu
carnetul de muncă sau cu alte acte prevăzute de lege.
(3) Certificarea stagiului de cotizare realizat anterior intrării în
vigoare a prezentei legi se face de către agentiile pentru ocuparea fortei de
muncă.
Art. 37. - (1) Constituie stagiu de cotizare perioadele în care
angajatii sau, după caz, si angajatorii au plătit contributii de asigurări
pentru somaj în sistemul asigurărilor pentru somaj în România, precum si în
alte tări, în conditiile stabilite prin acordurile si conventiile
internationale la care România este parte.
(2) Drepturile cuvenite în sistemul asigurărilor pentru somaj din
România se pot transfera în tările în care asiguratii îsi stabilesc domiciliul
sau resedinta, în conditiile reglementate prin acorduri si conventii
internationale la care România este parte.
(3) Indemnizatiile de somaj aferente drepturilor prevăzute la alin. (2)
pot fi transferate în alte tări, în conditiile reglementate prin acorduri si
conventii internationale la care România este parte, în moneda tărilor
respective sau într-o altă monedă asupra căreia s-a convenit.
Art. 38. - (1) Indemnizatia de somaj se acordă persoanelor prevăzute la
art. 17, la cerere, după caz, de la data:
a) încetării contractului individual de muncă;
b) încetării raporturilor de serviciu;
c) încetării mandatului pentru care au fost numite sau alese;
d) desfacerii contractului militarilor angajati pe bază de contract;
e) încetării calitătii de membru cooperator;
f) încetării contractului de asigurare pentru somaj;
g) încetării motivului pentru care au fost pensionate;
h) încetării concediului pentru cresterea copilului până la împlinirea
vârstei de 2 ani, respectiv de 3 ani;
i) încheierii efectuării stagiului militar;
j) rămânerii definitive a hotărârii judecătoresti;
k) încetării activitătii desfăsurate exclusiv pe baza conventiei civile;
l) expirării perioadei de 60 de zile, prevăzută la art. 17 alin. (2)
lit. a);
m) absolvirii, pentru cazurile prevăzute la art. 17 alin. (2) lit. b);
n) expirării perioadei de 30 de zile, prevăzută la art. 17 alin. (2)
lit. c).
(2) Indemnizatia de somaj se acordă de la data prevăzută la alin. (1),
dacă cererea este înregistrată la agentia pentru ocuparea fortei de muncă, în
termen de 30 de zile de la această dată.
(3) Dacă cererea este înregistrată după expirarea termenului de 30 de
zile, dar nu mai târziu de 12 luni de la data prevăzută la alin. (1),
indemnizatia de somaj se acordă începând cu data înregistrării cererii.
(4) Termenul de maximum 12 luni prevăzut la alin. (3) este termen de
decădere din drepturi.
Art. 39. - (1) Indemnizatia de somaj se acordă somerilor prevăzuti la
art. 17 alin. (1) pe perioade stabilite diferentiat, în functie de stagiul de
cotizare, după cum urmează:
a) 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de până la 5 ani,
dar nu mai putin de 1 an;
b) 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare cuprins între 5 si
10 ani;
c) 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10
ani.
(2) Cuantumul indemnizatiei de somaj prevăzute la alin. (1) este o sumă
fixă, neimpozabilă, lunară, reprezentând 75% din salariul de bază minim brut pe
tară, în vigoare la data stabilirii acestuia.
Art. 40. - (1) Indemnizatia de somaj se acordă somerilor prevăzuti la
art. 17 alin. (2) pe o perioadă de 6 luni si este o sumă fixă, neimpozabilă,
lunară, al cărei cuantum reprezintă 50% din salariul de bază minim brut pe
tară, în vigoare la data stabilirii acesteia.
(2) Indemnizatia de somaj prevăzută la alin. (1) se acordă somerilor
prevăzuti la art. 17 alin. (2) lit. a) si b), o singură dată, pentru fiecare
formă de învătământ absolvită.
Art. 41. - (1) Persoanele care beneficiază de indemnizatie de somaj au
următoarele obligatii:
a) să se prezinte lunar, pe baza programării sau ori de câte ori sunt
solicitate, la agentia pentru ocuparea fortei de muncă la care sunt
înregistrate, pentru a primi sprijin în vederea încadrării în muncă;
b) să comunice în termen de 3 zile agentiei pentru ocuparea fortei de
muncă la care sunt înregistrate orice modificare a conditiilor care au condus
la acordarea drepturilor;
c) să participe la serviciile pentru stimularea ocupării si de formare
profesională oferite de agentia pentru ocuparea fortei de muncă la care sunt
înregistrate;
d) să caute activ un loc de muncă.
(2) Angajatorii care au încadrat în muncă, conform legii, persoane din
rândul beneficiarilor de indemnizatii de somaj au obligatia de a anunta în
termen de 3 zile agentiile pentru ocuparea fortei de muncă la care acestia au
fost înregistrati.
(3) Obligatia prevăzută la alin. (2) revine si caselor teritoriale de
pensii care au stabilit si au pus în plată pensiile cuvenite beneficiarilor de
indemnizatie de somaj.
Art. 42. - (1) Nu beneficiază de indemnizatie de somaj persoanele care,
la data solicitării dreptului, refuză un loc de muncă potrivit pregătirii sau
nivelului studiilor, situat la o distantă de cel mult 50 km de localitatea de
domiciliu, sau refuză participarea la servicii pentru stimularea ocupării si de
formare profesională oferite de agentiile pentru ocuparea fortei de muncă.
(2) Nu beneficiază de indemnizatie de somaj absolventii care, la data
solicitării dreptului, urmează o formă de învătământ.
Art. 43. - (1) Indemnizatia de somaj se plăteste lunar în cuantumul
prevăzut la art. 39 alin. (2), respectiv la art. 40 alin. (1).
(2) Pentru fractiuni de lună indemnizatia de somaj se calculează
proportional cu numărul de zile calendaristice din luna respectivă.
Art. 44. - Încetarea plătii indemnizatiilor de somaj acordate
beneficiarilor are loc după cum urmează:
a) la data încadrării în muncă, conform legii, pentru o perioadă mai
mare de 12 luni;
b) la data când realizează din activităti autorizate potrivit legii
venituri lunare mai mari decât indemnizatia de somaj;
c) la 90 de zile de la data emiterii autorizatiei de functionare pentru
a desfăsura activităti independente sau a certificatului de înmatriculare,
conform legii, dacă realizează venituri lunare mai mari decât indemnizatia de
somaj;
d) la data refuzului nejustificat de a se încadra conform pregătirii sau
nivelului studiilor într-un loc de muncă situat la o distantă de cel mult 50 km
de localitatea de domiciliu;
e) la data refuzului nejustificat de a participa la servicii pentru
stimularea ocupării si de formare profesională sau la data întreruperii
acestora din motive imputabile
persoanei;
f) dacă perioada de pensionare pentru invaliditate depăseste 12 luni;
g) la data îndeplinirii conditiilor de pensionare pentru limită de
vârstă, de la data solicitării pensiei anticipate sau la data când pensia de
invaliditate devine nerevizuibilă;
h) la data plecării în străinătate a beneficiarului pentru o perioadă
mai mare de 3 luni;
i) la data începerii executării unei pedepse privative de libertate
pentru o perioadă mai mare de 12 luni;
j) în cazul decesului beneficiarului;
k) la expirarea termenelor prevăzute la art. 45 alin. (2) si (3);
l) la expirarea termenelor prevăzute la art. 39 alin. (1), respectiv la
art. 40 alin. (1);
m) la data admiterii într-o formă de învătământ.
Art. 45. - (1) Suspendarea plătii indemnizatiilor de somaj acordate
beneficiarilor are loc după cum urmează:
a) la data la care nu si-a îndeplinit obligatia prevăzută la art. 41
alin. (1) lit. a);
b) pe perioada îndeplinirii obligatiilor militare;
c) la data încadrării în muncă, conform legii, cu contract individual de
muncă pe perioadă determinată mai mică de 12 luni;
d) la data plecării din tară pe o perioadă mai mică de 3 luni, la
cererea persoanei;
e) pe perioada în care este arestat preventiv sau pentru executarea unei
pedepse privative de libertate de până la 12 luni;
f) la data pensionării pentru invaliditate;
g) pe perioada acordării indemnizatiei pentru incapacitate temporară de
muncă, a indemnizatiei de maternitate si a indemnizatiei pentru cresterea
copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv de 3 ani în cazul
copilului cu handicap;
h) pe perioada incapacitătii temporare de muncă mai mare de 3 zile
datorită accidentelor survenite în perioada cursurilor de calificare,
recalificare, perfectionare sau, după caz, a altor forme de pregătire
profesională, în timpul si din cauza practicii profesionale;
i) pe perioada acordării plătilor compensatorii, potrivit legii.
(2) Repunerea în plată, după suspendarea în conditiile alin. (1) lit.
a), se face de la data depunerii cererii beneficiarului, dar nu mai târziu de
60 de zile calendaristice de la data suspendării.
(3) Repunerea în plată, după suspendarea în conditiile alin. (1) lit.
b)-i), se face de la data depunerii cererii beneficiarului, dar nu mai târziu
de 30 de zile calendaristice de la data încetării situatiei care a condus la
suspendare.
(4) Perioada de suspendare prevăzută la alin. (1) lit. a) face parte din
perioada de acordare a indemnizatiei de somaj.
Art. 46. - Drepturile bănesti prevăzute la art. 43 fac obiectul
executării silite pentru debite provenite din plata necuvenită a acestora,
precum si pentru cazurile prevăzute de Codul de procedură civilă ori de alte
dispozitii legale speciale.
Art. 47. - (1) Sumele plătite fără temei legal, cu titlu de indemnizatie
de somaj, precum si debitele create în conditiile prezentei legi se recuperează
de la persoanele care le-au primit în mod necuvenit, pe baza deciziilor emise
de agentiile pentru ocuparea fortei de muncă, care constituie titluri
executorii.
(2) Sumele încasate necuvenit cu titlu de indemnizatie de somaj se
recuperează de la beneficiari în termenul general de prescriptie legal.
(3) Sumele rămase nerecuperate de la beneficiarii decedati nu se mai
urmăresc.
Art. 48. - (1) Beneficiarii de indemnizatie de somaj sunt asigurati în
sistemul asigurărilor sociale de stat si în sistemul asigurărilor sociale de
sănătate si beneficiază de toate drepturile prevăzute de lege pentru asiguratii
acestor sisteme.
(2) Contributia pentru asigurările sociale de stat si contributia pentru
asigurările sociale de sănătate se suportă din bugetul asigurărilor pentru
somaj si se virează caselor de asigurări respective de către agentiile pentru
ocuparea fortei de muncă.
(3) Drepturile de asigurări sociale de stat ale persoanelor beneficiare
de indemnizatie de somaj se suportă din bugetul asigurărilor sociale de stat.
CAPITOLUL IV
Măsuri pentru prevenirea somajului
Art. 49. - În cazul unor restructurări ale activitătii care pot conduce
la modificări substantiale ale numărului si structurii profesionale a
personalului, angajatorii au obligatia să înstiinteze agentiile pentru ocuparea
fortei de muncă în vederea adoptării unor măsuri pentru combaterea somajului si
prevenirea efectelor sociale nefavorabile ale acestor restructurări.
Art. 50. - (1) În situatiile prevăzute la art. 49 angajatorii sunt
obligati să acorde preaviz, conform prevederilor Codului muncii sau ale
contractului colectiv de muncă, angajatilor care urmează să fie
disponibilizati.
(2) În perioada preavizului prevăzut la alin. (1) angajatii vor
participa la serviciile de preconcediere realizate de agentiile pentru ocuparea
fortei de muncă ori de alti furnizori de servicii de ocupare din sectorului
public sau privat, acreditati, selectati de către acestea, în conditiile legii.
(3) În vederea realizării serviciilor de preconcediere angajatorii
prevăzuti la art. 49 sunt obligati să înstiinteze agentiile pentru ocuparea
fortei de muncă cu 30 de zile înaintea acordării preavizelor prevăzute de lege.
Art. 51. - În sensul prezentei legi, constituie servicii de
preconcediere, în principal, următoarele activităti:
a) informarea privind prevederile legale referitoare la protectia
somerilor si acordarea serviciilor de ocupare si de formare profesională;
b) plasarea pe locurile de muncă vacante existente pe plan local si
instruirea în modalităti de căutare a unui loc de muncă;
c) reorientarea profesională în cadrul unitătii sau prin cursuri de
formare de scurtă durată;
d) sondarea opiniei salariatilor si consilierea acestora cu privire la
măsurile de combatere a somajului.
Art. 52. - (1) De serviciile de preconcediere prevăzute la art. 51 pot
beneficia, la cerere, si alte persoane amenintate de riscul de a deveni someri.
(2) Procedurile privind accesul la măsurile pentru prevenirea somajului,
modalitătile de finantare si instructiunile de implementare a acestora vor fi
elaborate de Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă, vor fi avizate
de Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale si vor fi aprobate prin hotărâre
a Guvernului.
CAPITOLUL V
Măsuri pentru stimularea ocupării fortei de muncă
SECTIUNEA 1
Servicii specializate
Art. 53. - Măsurile pentru stimularea ocupării fortei de muncă vizează:
a) cresterea sanselor de ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de
muncă;
b) stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a somerilor si
crearea de noi locuri de muncă.
Art. 54. - Măsurile pentru stimularea ocupării fortei de muncă se
adresează atât persoanelor în căutarea unui loc de muncă, cât si angajatorilor
si sunt realizate prin servicii specializate, furnizate de agentiile pentru
ocuparea fortei de muncă ori de alti furnizori de servicii din sectorul public
sau privat.
Art. 55. - (1) Furnizorii de servicii specializate pentru stimularea
ocupării fortei de muncă pot să presteze, pe bază de contracte încheiate cu
agentiile pentru ocuparea fortei de muncă, servicii finantate din bugetul
asigurărilor pentru somaj, numai dacă sunt acreditati.
(2) Acreditarea furnizorilor de servicii prevăzuti la alin. (1) se face
de către Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă.
(3) În vederea acreditării, Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de
Muncă percepe o taxă al cărei cuantum este stabilit anual de către Ministerul
Muncii si Solidaritătii Sociale, la propunerea acesteia, pentru fiecare tip de
serviciu prestat.
(4) Sumele rezultate din încasarea taxelor de acreditare constituie
venit la bugetul asigurărilor pentru somaj.
Art. 56. - Furnizorii de servicii specializate pentru stimularea
ocupării, care finantează aceste activităti din alte fonduri decât bugetul
asigurărilor pentru somaj, se acreditează de către Agentia Natională pentru
Ocuparea Fortei de Muncă.
SECTIUNEA a 2-a
Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor
în căutarea unui loc de muncă
Art. 57. - Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor în căutarea unui
loc de muncă se realizează, în principal, prin:
a) informarea si consilierea profesională;
b) medierea muncii;
c) formarea profesională;
d) consultantă si asistentă pentru începerea unei activităti
independente sau pentru initierea unei afaceri;
e) completarea veniturilor salariale ale angajatilor;
f) stimularea mobilitătii fortei de muncă.
1. Informarea si consilierea profesională
Art. 58. - (1) Informarea si consilierea profesională constituie
un ansamblu de servicii acordate în mod gratuit persoanelor în căutarea unui
loc de muncă, care au ca scop:
a) furnizarea de informatii privind piata muncii si evolutia
ocupatiilor;
b) evaluarea si autoevaluarea personalitătii în vederea orientării
profesionale;
c) dezvoltarea abilitătii si încrederii în sine a persoanelor în
căutarea unui loc de muncă, în vederea luării de către acestea a deciziei
privind propria carieră;
d) instruirea în metode si tehnici de căutare a unui loc de muncă.
(2) Informarea si consilierea profesională se realizează de centre
specializate, organizate în cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de muncă,
precum si de alte centre si furnizori de servicii din sectorul public sau
privat, acreditati, care încheie cu agentiile pentru ocuparea fortei de muncă
contracte, în conditiile legii.
(3) Informarea privind piata muncii, stabilirea traseului profesional,
evaluarea si autoevaluarea se realizează prin autoinformare, prin acordarea de
servicii de consiliere individuală sau de grup oferite, la cerere, persoanelor
în căutarea unui loc de muncă sau în cadrul job-cluburilor organizate de
agentiile pentru ocuparea fortei de muncă.
(4) Consilierea profesională si instruirea în metode si tehnici de căutare
a unui loc de muncă si de prezentare la interviuri în vederea ocupării se
realizează de către consili- eri de orientare a carierei, în cadrul centrelor
de informare si consiliere privind cariera sau, la cerere, în cadrul altor
forme organizate de instruire.
2. Medierea muncii
Art. 59. - (1) Medierea muncii este activitatea prin care se
realizează punerea în legătură a angajatorilor cu persoanele în căutarea unui
loc de muncă, în vederea stabilirii de raporturi de muncă sau de serviciu.
(2) Agentiile pentru ocuparea fortei de muncă au obligatia de a
identifica locurile de muncă vacante la angajatori si a le face cunoscute
persoanelor în căutarea unui loc de muncă.
(3) Serviciile de mediere pentru persoanele în căutarea unui loc de
muncă se acordă gratuit de către agentiile pentru ocuparea fortei de muncă si
constau în:
a) informatii privind locurile de muncă vacante si conditiile de ocupare
a acestora prin publicarea, afisarea, organizarea de burse ale locurilor de
muncă;
b) mediere electronică având ca scop punerea automată în corespondentă a
cererilor si ofertelor de locuri de muncă prin intermediul tehnicii de calcul;
c) preselectia candidatilor corespunzător cerintelor locurilor de muncă
oferite si în concordantă cu pregătirea, aptitudinile, experienta si cu
interesele acestora.
Art. 60. - (1) În vederea realizării măsurilor pentru stimularea
ocupării fortei de muncă, agentiile pentru ocuparea fortei de muncă au
obligatia de a întocmi, pentru fiecare persoană în căutarea unui loc de muncă,
planulindividual de mediere.
(2) Procedura de elaborare, continutul si monitorizarea planului
individual de mediere vor fi stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei
Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă.
Art. 61. - (1) Pentru somerii care beneficiază de indemnizatii de somaj,
în conditiile prevăzute de prezenta lege,
participarea la serviciile de mediere, la solicitarea agentiilor pentru
ocuparea fortei de muncă la care sunt înregistrati, este obligatorie.
(2) Somerii care nu beneficiază de indemnizatii de somaj trebuie să
depună o cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de muncă pentru a fi luati
în evidentă în vederea medierii si, în cazul neîncadrării în muncă, să reînnoiască
cererea la 6 luni.
(3) De servicii de mediere gratuite beneficiază, la cerere, si
persoanele prevăzute la art. 16 lit. c), d) si f).
Art. 62. - Medierea muncii se poate realiza si contracost de către
furnizori de servicii specializate, din sectorul public sau privat, acreditati
de Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă.
3. Formarea profesională
Art. 63. - (1) Persoanele în căutarea unui loc de muncă pot participa la
programe de formare profesională care să le asigure cresterea si diversificarea
competentelor profesionale în scopul asigurării mobilitătii si reintegrării pe piata
muncii.
(2) Programele de formare profesională asigură, conform legii,
initierea, calificarea, recalificarea, perfectionarea si specializarea
persoanelor în căutarea unui loc de muncă.
(3) Formarea profesională a persoanelor în căutarea unui loc de muncă se
face tinându-se seama de cerintele de moment si de perspectivă ale pietei
muncii si în concordantă cu optiunile si aptitudinile individuale ale persoanelor
respective.
(4) Formele prin care se realizează formarea profesională a persoanelor
în căutarea unui loc de muncă sunt: cursuri, stagii de practică si
specializare, precum si alte forme, în conditiile legii.
Art. 64. - (1) Accesul la programele de formare profesională se face în
urma activitătii de informare si consiliere profesională sau de mediere.
(2) Programele de formare profesională a persoanelor în căutarea unui
loc de muncă se organizează în mod distinct pe niveluri de pregătire si
specializări, precum si pe categorii si grupuri de persoane.
Art. 65. - (1) Activitatea de formare profesională a persoanelor în
căutarea unui loc de muncă se desfăsoară pe baza planului national de formare
profesională elaborat anual de către Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de
Muncă.
(2) Planul national de formare profesională se aprobă de Ministerul
Muncii si Solidaritătii Sociale.
(3) Finantarea activitătii de formare profesională se face din bugetul
asigurărilor pentru somaj, în baza indicatorilor stabiliti prin planul national
de formare profesională aprobat.
Art. 66. - (1) Serviciile de formare profesională se asigură gratuit
pentru persoanele prevăzute la art. 16 lit. a), b), d) si f).
(2) Prin servicii de formare profesională se întelege totalitatea
drepturilor de care beneficiază persoanele prevăzute la alin. (1) pe durata
participării la o formă de pregătire profesională.
(3) Persoanele care beneficiază de indemnizatie de somaj sunt obligate
să participe la programele de formare profesională oferite si organizate de
agentiile pentru ocuparea fortei de muncă.
(4) Persoanele prevăzute la alin. (1) pot beneficia de servicii de
formare profesională gratuite o singură dată pentru fiecare perioadă în care se
află în căutarea unui loc de muncă.
Art. 67. - (1) Activitatea de formare profesională a persoanelor în
căutarea unui loc de muncă este coordonată la nivel national de către Agentia
Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă.
(2) Formarea profesională a persoanelor în căutarea unui loc de muncă se
realizează de agentiile pentru ocuparea fortei de muncă prin centrele de
formare profesională din subordinea acestora, precum si de alti furnizori de servicii
de formare profesională, din sectorul public sau privat, autorizati în
conditiile legii.
Art. 68. - (1) Cursurile de calificare, recalificare, perfectionare si
specializare se organizează pentru ocupatii, meserii si profesii definite si
cuprinse în Clasificarea ocupatiilor din România.
(2) Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă, precum si
furnizorii de servicii de formare profesională autorizati pot organiza cursuri
de calificare, recalificare, perfectionare si specializare si pentru ocupatii
sau meserii neincluse încă în Clasificarea ocupatiilor din România, numai după
ce au obtinut avizul Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale.
Art. 69. - (1) Formele prin care se realizează formarea profesională a
persoanelor în căutarea unui loc de muncă se desfăsoară având la bază
standardele ocupationale recunoscute la nivel national, aprobate potrivit
legii.
(2) Dacă pentru anumite ocupatii sau meserii nu există standarde
ocupationale, recunoscute la nivel national, Agentia Natională pentru Ocuparea
Fortei de Muncă poate solicita unor unităti specializate proiecte de standarde ocupationale,
care vor fi aprobate potrivit legii.
Art. 70. - Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale exercită controlul
asupra realizării planului national de formare profesională.
4. Consultantă si asistentă pentru începerea unei activităti
independente sau pentru initierea unei afaceri
Art. 71. - (1) Consultanta si asistenta pentru începerea unei activităti
independente sau pentru initierea unei afaceri se acordă, la cerere,
persoanelor în căutarea unui loc de muncă, sub formă de servicii juridice, de
marketing, financiare, metode si tehnici eficiente de management si alte servicii
de consultantă.
(2) Serviciile prevăzute la alin. (1) pot fi realizate de agentiile
pentru ocuparea fortei de muncă sau, după caz, de firme private, organizatii
profesionale, fundatii si asociatii specializate în aceste domenii, cu care
agentiile încheie contracte în conditiile legii.
(3) Serviciile prevăzute la alin. (1) se acordă gratuit, o singură dată,
pentru fiecare perioadă în care persoanele beneficiază de indemnizatii de somaj
în conditiile prezentei legi.
5. Completarea veniturilor salariale ale angajatilor
Art. 72. - Persoanele care primesc indemnizatia de somaj în perioada
prevăzută de lege si care se angajează, potrivit legii, pentru program normal
de lucru beneficiază, din momentul angajării până la sfârsitul perioadei pentru
care erau îndreptătite să primească indemnizatie de somaj, de o sumă lunară,
neimpozabilă, acordată din bugetul asigurărilor pentru somaj, în cuantum de 30%
din indemnizatia de somaj primită în luna anterioară încadrării.
Art. 73. - (1) Persoanele prevăzute la art. 72 beneficiază de această
sumă si în situatia în care, în perioada pentru care au dreptul la indemnizatia
de somaj, le încetează raportul de muncă sau de serviciu la primul angajator si
se încadrează la un alt angajator.
(2) Suma plătită din bugetul asigurărilor pentru somaj, în cuantumul
stabilit la art. 72, se acordă pentru situatia prevăzută la alin. (1) până la
sfârsitul perioadei pentru care persoana era îndreptătită să primească
indemnizatia de somaj.
6. Stimularea mobilitătii fortei de muncă
Art. 74. - Persoanele care în perioada în care beneficiază de
indemnizatie de somaj se încadrează, potrivit legii, într-o localitate situată
la o distantă mai mare de 50 km de localitatea în care îsi au domiciliul
stabil, beneficiază de o primă de încadrare neimpozabilă, acordată din bugetul
asigurărilor pentru somaj, egală cu nivelul a două salarii minime brute pe tară
în vigoare la data acordării.
Art. 75. - Persoanele care în perioada în care beneficiază de
indemnizatie de somaj se încadrează, potrivit legii, într-o altă localitate si,
ca urmare a acestui fapt, îsi schimbă domiciliul primesc o primă de instalare,
acordată din bugetul asigurărilor pentru somaj, egală cu nivelul a 7 salarii
minime brute pe tară în vigoare la data instalării.
Art. 76. - (1) Încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu din
initiativa sau din motive imputabile angajatului, într-o perioadă mai mică de
12 luni de la data încadrării în muncă, atrage obligatia restituirii integrale
de către angajat a sumelor acordate drept prime prevăzute la art. 74 si 75.
(2) În situatia nerespectării prevederilor alin. (1) recuperarea sumelor
prevăzute la art. 74 si 75 se va face pe baza deciziilor de imputare emise de
agentiile pentru ocuparea fortei de muncă, care constituie titluri executorii.
SECTIUNEA a 3-a
Stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă
a somerilor
Art. 77. - Stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a
somerilor se realizează prin:
a) subventionarea locurilor de muncă;
b) acordarea de credite în conditii avantajoase în vederea creării de
noi locuri de muncă;
c) acordarea unor facilităti.
1. Subventionarea locurilor de muncă
Art. 78. - (1) Din bugetul asigurărilor pentru somaj si din alte surse
alocate conform prevederilor legale se pot subventiona cheltuielile cu forta de
muncă efectuate în cadrul realizării unor programe care au ca scop ocuparea temporară
a fortei de muncă din rândul somerilor, pentru executarea de lucrări si activităti
de interes pentru comunitătile locale.
(2) Pot fi subventionate din sursele prevăzute la alin. (1), în
principal, următoarele categorii de servicii:
a) servicii publice de refacere si întretinere a infrastructurii, de
ecologizare si de realizare a unor lucrări edilitare, organizate de
autoritătile publice locale, de firme private sau organizatii neguvernamentale,
cu avizul administratiei publice locale;
b) servicii sociale care cuprind activităti de îngrijire la domiciliu a
copiilor, bolnavilor, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap,
organizate de autoritătile publice locale, organizatii neguvernamentale si alte
organisme, în conditiile legii.
Art. 79. - (1) Subventiile prevăzute la art. 78 alin. (1) se acordă
angajatorilor pe o perioadă de cel mult 12 luni, la solicitarea autoritătilor
publice locale, pentru fiecare persoană încadrată cu contract individual de
muncă, din rândul somerilor, pentru servicii de natura celor prevăzute la art.
78 alin. (2).
(2) Cuantumul subventiei acordate este de 70% din salariul de bază minim
brut pe tară pentru fiecare persoană încadrată cu contract individual de muncă,
din rândul somerilor.
Art. 80. - (1) Angajatorii care încadrează în muncă pe durată
nedeterminată absolventi ai unor institutii de învătământ primesc, pe o perioadă
de 12 luni, pentru fiecare absolvent, o sumă lunară reprezentând un salariu minim
brut pe tară în vigoare.
(2) Angajatorii care încadrează în muncă pe durată nedeterminată
absolventi din rândul persoanelor cu handicap primesc, pe o perioadă de 18
luni, pentru fiecare absolvent, o sumă lunară reprezentând 1,5 salarii minime brute
pe tară în vigoare.
Art. 81. - Măsurile de stimulare prevăzute la art. 80 nu se acordă pe
perioadele în care raporturile de muncă sau de serviciu sunt suspendate.
Art. 82. - În sensul prezentei legi, prin absolvent al unei
institutii de învătământ se întelege persoana care a obtinut o diplomă sau
un certificat de studii, în conditiile legii, în una dintre institutiile de
învătământ gimnazial, profesional, special, liceal, postliceal sau superior, de
stat ori particular, autorizat sau acreditat în conditiile legii.
Art. 83. - (1) Angajatorii care încadrează absolventi în conditiile art.
80 sunt obligati să mentină raporturile de muncă sau de serviciu ale acestora
cel putin 3 ani de la data încheierii.
(2) Angajatorii care încetează din initiativa lor raporturile de muncă
sau de serviciu ale absolventilor, anterior termenului de 3 ani prevăzut la
alin. (1), sunt obligati să restituie, în totalitate, agentiilor pentru
ocuparea fortei de muncă sumele încasate pentru fiecare absolvent, plus dobânda
aferentă, calculată la nivelul celei acordate de trezoreria statului pentru
bugetul asigurărilor pentru somaj.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică în situatia în care încetarea
raporturilor de muncă sau de serviciu are loc din initiativa sau din motive
imputabile angajatului.
(4) Absolventii pot fi încadrati în conditiile art. 80, o singură dată
pentru fiecare formă de învătământ, în termen de 12 luni de la data absolvirii
studiilor.
Art. 84. - (1) În perioada celor 3 ani, prevăzută la art. 83 alin. (1),
absolventii pot urma o formă de pregătire profesională, organizată de către
angajator, în conditiile legii.
(2) Cheltuielile necesare pentru pregătirea profesională prevăzută la
alin. (1) vor fi suportate, la cererea angajatorilor, din bugetul asigurărilor
pentru somaj.
Art. 85. - (1) Angajatorii care încadrează în muncă pe perioadă
nedeterminată someri în vârstă de peste 45 de ani sau someri întretinători
unici de familii primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare
persoană angajată din aceste categorii, o sumă egală cu un salariu minim brut
pe tară în vigoare, cu obligatia mentinerii raporturilor de muncă sau de
serviciu cel putin 2 ani.
(2) De aceleasi facilităti beneficiază si angajatorii care au sub 100 de
angajati si încadrează în muncă pe durată nedeterminată persoane cu handicap,
cu obligatia mentinerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel putin 2 ani.
(3) Angajatorii care încetează din initiativa lor raporturile de muncă
sau de serviciu ale persoanelor prevăzute la alin. (1) si (2), anterior
termenului de 2 ani, sunt obligati să restituie, în totalitate, agentiilor
pentru ocuparea fortei de muncă sumele încasate pentru fiecare persoană si dobânzile
aferente, calculate la nivelul celor acordate de trezoreria statului pentru
bugetul asigurărilor pentru somaj.
(4) Prevederile alin. (3) nu se aplică în situatia în care încetarea
raporturilor de muncă sau de serviciu are loc din initiativa sau din motive
imputabile angajatului.
2. Acordarea de credite în conditii avantajoase
Art. 86. - (1) Pentru crearea de noi locuri de muncă prin înfiintarea si
dezvoltarea de întreprinderi mici si mijlocii, unităti cooperatiste, asociatii
familiale, precum si activităti independente desfăsurate de persoane fizice autorizate
se pot acorda, din bugetul asigurărilor pentru somaj, credite în conditii
avantajoase.
(2) Creditele se acordă în baza unor proiecte de fezabilitate,
proportional cu numărul de locuri de muncă ce vor fi înfiintate, pentru o
perioadă de cel mult 3 ani, pentru investitii, inclusiv perioada de gratie de
maximum 6 luni si, respectiv, 1 an pentru asigurarea productiei, cu o dobândă de
50% din taxa oficială a scontului stabilită de Banca Natională a României.
(3) Beneficiarii de credite acordate în conditiile prevăzute la alin.
(2) trebuie să îndeplinească următoarele conditii:
a) să aibă cel mult 250 de angajati si/sau membri cooperatori cu
raporturi de muncă sau de serviciu;
b) activitatea de bază să se realizeze în productie, servicii sau în turism;
c) pe cel putin 50% din locurile de muncă nou-create să fie încadrat
personal provenind din rândul somerilor înregistrati la agentiile pentru
ocuparea fortei de muncă;
d) personalul încadrat în conditiile prevăzute la lit. c) să fie
mentinut în activitate cel putin 3 ani;
e) locurile de muncă avute în vedere la acordarea de credite în
conditiile alin. (2) să nu fie locurile de muncă vacante, rezultate în urma
disponibilizărilor de personal în ultimele 12 luni premergătoare încheierii
contractului de creditare.
(4) Somerii care se obligă să înfiinteze întreprinderi mici si mijlocii,
unităti cooperatiste, asociatii familiale, precum si ca persoane fizice
autorizate au prioritate la obtinerea creditelor, cu respectarea conditiilor
prevăzute la alin. (2) si (3).
Art. 87. - Suma totală care poate fi utilizată pentru acordarea de
credite si cuantumul maxim al creditului ce poate fi acordat se vor stabili
prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Art. 88. - (1) În cazul în care persoanele angajate din rândul somerilor
sunt disponibilizate anterior împlinirii celor 3 ani de la încadrare, angajatorul
este obligat ca, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data disponibilizării,
să încadreze someri pe locurile de muncă devenite vacante.
(2) Obligatia prevăzută la alin. (1) revine angajatorilor si în situatia
în care persoanele angajate pe noile locuri de muncă create nu provin din
rândul somerilor.
(3) Pe perioada derulării contractului de creditare angajatorul nu poate
reduce numărul de posturi existent în unitate la data acordării creditului.
Art. 89. - (1) În cazul nerespectării conditiei prevăzute la art. 86
alin. (3) lit. c), angajatorul va suporta o penalitate egală cu mărimea
creditului acordat pentru fiecare loc de muncă creat si neocupat.
(2) În cazul nerespectării obligatiei prevăzute la art. 88 alin. (1) si
(2), angajatorul va suporta o penalitate egală cu mărimea creditului acordat
pentru fiecare loc de muncă creat si neocupat, proportional cu numărul de luni
neocupate.
(3) În cazul nerespectării obligatiei prevăzute la art. 88 alin. (3),
contractul de creditare se reziliază, iar agentul economic va suporta o penalitate
egală cu creditul acordat plus dobânda aferentă, fără a mai avea posibilitatea să
beneficieze de credite în conditiile prezentei legi timp de 3 ani.
Art. 90. - Angajatorul poate solicita un nou credit dacă a achitat
integral creditul anterior, inclusiv dobânzile aferente.
Art. 91. - (1) Administrarea sumelor alocate din bugetul asigurărilor
pentru somaj pentru acordarea de credite în conditii avantajoase se face de
bănci sau de agentii autorizate potrivit legii, cu care Agentia Natională
pentru Ocuparea Fortei de Muncă încheie contracte în conditiile prevăzute de
lege.
(2) Banca sau agentia de credite care administrează fonduri pentru
acordarea de credite poartă răspunderea pentru rambursarea sumelor la bugetul
asigurărilor pentru somaj.
Art. 92. - Conditiile de acordare si rambursare a creditelor, modul de
stabilire a garantiilor, organizarea si desfăsurarea licitatiilor pentru
desemnarea băncilor si agentiilor autorizate să acorde credite din bugetul asigurărilor
pentru somaj se vor stabili prin norme metodologice comune ale Ministerului
Muncii si Solidaritătii Sociale si Băncii Nationale a României.
3. Facilităti acordate angajatorilor
Art. 93. - (1) Angajatorii care încadrează în muncă persoane din rândul
somerilor, pe care le mentin în activitate pe o perioadă de cel putin 6 luni de
la data angajării, beneficiază de reducerea sumei reprezentând contributia de 5%
datorată bugetului asigurărilor pentru somaj.
(2) Reducerea contributiei se acordă începând din anul fiscal următor,
pentru o perioadă de 6 luni, si constă în diminuarea sumei datorate lunar cu
0,5% pentru fiecare procent din ponderea personalului nou-angajat în conditiile
prevăzute la alin. (1) din numărul mediu scriptic de personal încadrat cu
contract individual de muncă din anul respectiv.
Art. 94. - Angajatorii care primesc credite din bugetul asigurărilor
pentru somaj, în conditiile art. 86 alin. (1), beneficiază de reducere la plata
contributiei, potrivit art. 93 alin. (2), numai pentru somerii încadrati peste
nivelul de 50% din locurile de muncă nou-create prevăzute la art. 86 alin. (3)
lit. c).
SECTIUNEA a 4-a
Prevederi finale
Art. 95. - Procedurile privind accesul la măsurile pentru stimularea
ocupării fortei de muncă, modalitătile de finantare si instructiunile de
implementare a acestora vor fi elaborate de Agentia Natională pentru Ocuparea
Fortei de Muncă, vor fi avizate de Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale
si vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 96. - (1) Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă
întocmeste la sfârsitul fiecărui an bilanturi de ocupare, prin care se
evidentiază efectele măsurilor de stimulare a ocupării, realizate în perioada
respectivă.
(2) Continutul-cadru al bilanturilor de ocupare se aprobă prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă.
(3) Bilanturile de ocupare, pe judete si la nivel national, se publică
în primul semestru al anului următor în Monitorul Oficial al României, Partea a
III-a.
CAPITOLUL VI
Institutii si responsabilităti în aplicarea prezentei legi
SECTIUNEA 1
Institutii si organizatii implicate în realizarea
prevederilor prezentei legi
Art. 97. -
Pentru realizarea obiectivelor si măsurilor prevăzute de prezenta lege Guvernul
aprobă strategii, planuri si programe nationale, în profil de ramură si
teritorial.
Art. 98. - Institutiile implicate în realizarea prevederilor prezentei
legi sunt:
a) Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale;
b) Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă;
c) ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale;
d) organizatiile sindicale si asociatiile patronale reprezentative la
nivel national;
e) prefecturile si autoritătile administratiei publice locale;
f) Comisia Natională de Promovare a Ocupării Fortei de Muncă.
Art. 99. - Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale are în domeniul
ocupării fortei de muncă următoarele atributii:
a) urmăreste tendintele de pe piata muncii si elaborează strategii,
prognoze si programe nationale privind ocuparea fortei de muncă, formarea
profesională a somerilor si egalitatea de sanse pe piata muncii;
b) elaborează si avizează proiectele de acte normative în domeniul
ocupării, formării profesionale, promovării egalitătii de sanse pe piata
muncii;
c) elaborează proiectul bugetului asigurărilor pentru somaj;
d) deleagă anual atributiile de ordonator principal de credite pentru
bugetul asigurărilor pentru somaj, conform legii;
e) urmăreste, pe baza rapoartelor trimestriale si anuale, executia
bugetului asigurărilor pentru somaj si exercită controlul asupra realizării
politicilor, strategiilor, planurilor si programelor privind forta de muncă de
către Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă;
f) împreună cu alte ministere si organe de specialitate realizează si
actualizează Clasificarea ocupatiilor din România, tinând seama de schimbările
în structura economică si socială a tării si de cerintele alinierii la
standardele internationale în domeniu;
g) promovează programe, propune acorduri si implementează proiecte de
colaborare internatională în domeniile ocupării, formării profesionale si
egalitătii de sanse pe piatamuncii;
h) stabileste anual indicatorii de performantă si nivelul acestora, în
baza cărora se elaborează programul anual de activitate al Agentiei Nationale
pentru Ocuparea Fortei de Muncă.
Art. 100. - (1) Realizarea politicilor, strategiilor, planurilor si
programelor privind ocuparea fortei de muncă si formarea profesională a
somerilor se înfăptuieste, în principal, prin intermediul Agentiei Nationale
pentru Ocuparea Fortei de Muncă.
(2) Pentru realizarea serviciilor de ocupare si formare profesională
Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă va respecta:
a) accesul nediscriminatoriu la serviciile prestate în domeniul ocupării
si formării profesionale;
b) neutralitatea în posibilele interese divergente dintre angajatori si
forta de muncă;
c) orientarea activitătii către nevoile clientilor prin întocmirea
planurilor individuale de actiune si promovarea unor servicii rapide si de
calitate;
d) respectarea caracterului concurential al activitătilor de pe piata
muncii;
e) confidentialitatea datelor personale ale clientilor;
f) transparentă în activitatea desfăsurată si în privinta rezultatelor
obtinute;
g) descentralizarea serviciilor si a procesului de luare a deciziilor;
h) adaptabilitatea serviciilor la modificările din mediul social si
economic.
Art. 101. - Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă prezintă
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale rapoarte trimestriale si anuale
privind executarea bugetului asigurărilor pentru somaj si realizarea
indicatorilor de performantă stabiliti prin protocol.
Art. 102. - (1) Ministerele si alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, prin strategiile si politicile elaborate în
domeniile pe care le coordonează, trebuie să asigure cresterea gradului de
ocupare a fortei de muncă.
(2) În vederea realizării obiectivelor prevăzute la alin. (1) ministerele
si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale pot propune
în cadrul Comisiei Nationale de Promovare a Ocupării Fortei de Muncă strategii,
programe si proiecte de acte normative privind ocuparea si formarea
profesională a fortei de muncă.
Art. 103. - (1) Organizatiile sindicale si asociatiile patronale,
reprezentative la nivel national, participă în conditiile prevăzute de lege la
elaborarea si implementarea programelor si măsurilor privind piata muncii.
(2) Organizatiile sindicale si asociatiile patronale reprezentative la
nivel national vor fi consultate la elaborarea de acte normative care privesc
ocuparea fortei de muncă.
Art. 104. - Prefecturile si autoritătile administratiei publice locale
au obligatia să monitorizeze evolutiile de pe piata muncii în plan teritorial,
să participe activ la elaborarea si realizarea măsurilor de îmbunătătire a
ocupării persoanelor neîncadrate în muncă si să sprijine activitatea agentiilor
pentru ocuparea fortei de muncă.
SECTIUNEA a 2-a
Comisia Natională de Promovare a Ocupării Fortei de
Muncă
Art. 105. - Se înfiintează Comisia Natională de Promovare a Ocupării Fortei
de Muncă, denumită în continuare Comisia Natională de Ocupare.
Art. 106. - Comisia Natională de Ocupare are, în principal, următoarele
atributii:
a) supune atentiei Guvernului strategii si politici pentru cresterea
nivelului si calitătii ocupării fortei de muncă în corelatie cu programele de
dezvoltare economică si socială;
b) stabileste directiile dezvoltării resurselor umane la nivel national,
în profil de ramură si teritorial;
c) asigură armonizarea programelor de dezvoltare a resurselor umane
finantate din fonduri publice sau din alte surse;
d) face propuneri pentru elaborarea unor acte normative privind ocuparea
fortei de muncă si de îmbunătătire a legislatiei în acest domeniu;
e) pe baza tendintelor dezvoltării economice si sociale si a evolutiilor
pe piata muncii, face propuneri pentru initierea unor măsuri proactive de
combatere a somajului prin politici fiscale, ajustări structurale, reconversie
profesională.
Art. 107. - (1) Comisia Natională de Ocupare este alcătuită din
reprezentanti ai ministerelor, agentiilor si departamentelor din subordinea
Guvernului sau autonome, la nivel de secretar de stat, si din presedintii
organizatiilor sindicale si asociatiilor patronale reprezentative la nivel national.
(2) Presedintele Comisiei Nationale de Ocupare este ministrul muncii si
solidaritătii sociale.
(3) Componenta Comisiei Nationale de Ocupare va fi stabilită în termen
de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi de către
ministrul muncii si solidaritătii sociale, cu consultarea institutiilor
prevăzute la alin. (1), si se aprobă prin decizie a primului-ministru.
(4) Secretariatul Comisiei Nationale de Ocupare este asigurat prin
Directia generală fortă de muncă din cadrul Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale.
Art. 108. - Comisia Natională de Ocupare poate comanda institutiilor de
specialitate studii, rapoarte si analize privind piata muncii, care vor fi
finantate din bugetul asigurărilor pentru somaj.
Art. 109. - (1) Comisia Natională de Ocupare este legal constituită la
data aprobării de către primul-ministru a componentei acesteia.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale de
Ocupare va fi elaborat de către Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale si
va fi supus spre aprobare acesteia în termen de 90 de zile de la data constituirii
si va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL VII
Răspunderea juridică
Art. 110. - Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage, după caz,
răspunderea disciplinară, materială, civilă, contraventională sau penală.
Art. 111. - Încălcarea de către angajator a obligatiilor prevăzute la
art. 26 alin. (1) si la art. 27, constând în sustragerea de la obligatia
privind plata contributiilor la bugetul asigurărilor pentru somaj, constituie
infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amendă.
Art. 112. - Retinerea de către angajator de la salariati a
contributiilor datorate bugetului asigurărilor pentru somaj si nevirarea
acestora în termen de 15 zile în conturile stabilite potrivit reglementărilor
în vigoare constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 3 luni
la 6 luni sau cu amendă.
Art. 113. - Constituie contraventie următoarele fapte, dacă nu sunt
săvârsite în astfel de conditii încât, potrivit legii penale, să constituie
infractiune:
a) necomunicarea lunară a locurilor de muncă vacante prevăzute la art.
10;
b) neutilizarea Clasificării ocupatiilor din România prevăzute la art.
15;
c) nedepunerea lunară a declaratiei prevăzute la art. 21;
d) neachitarea majorărilor de întârziere si a penalitătilor prevăzute la
art. 31 alin. (2), în termen de 60 de zile calendaristice de la constatare;
e) nerespectarea prevederilor art. 41 alin. (2);
f) nerespectarea prevederilor art. 50;
g) nerespectarea prevederilor art. 100 alin. (2) lit. e);
h) necomunicarea datelor si informatiilor solicitate în scris de Agentia
Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă pentru îndeplinirea atributiilor sale
prevăzute de lege.
Art. 114. - Contraventiile prevăzute la art. 113 se sanctionează după
cum urmează:
a) cele prevăzute la lit. a), b), f) si h), cu amendă de la 15.000.000
lei la 25.000.000 lei;
b) cele prevăzute la lit. c), d), e) si g), cu amendă de la 25.000.000
lei la 50.000.000 lei.
Art. 115. - Amenzile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor
juridice.
Art. 116. - Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevăzute la
art. 113 se realizează de organele de control ale Ministerului Muncii si
Solidaritătii Sociale, Inspectiei Muncii, Agentiei Nationale pentru Ocuparea
Fortei de Muncă si de către alte organe care, potrivit legii, au dreptul să
efectueze control.
Art. 117. - Amenzile contraventionale aplicate conform prezentei legi
constituie venituri la bugetul asigurărilor pentru somaj.
Art. 118. - Dispozitiile prezentei legi, referitoare la stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, se completează cu prevederile Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 119. - (1) Litigiile rezultate ca urmare a aplicării prevederilor
prezentei legi se solutionează de către instantele judecătoresti competente,
potrivit legii.
(2) Litigiile privind stabilirea si plata indemnizatiei de somaj se
solutionează în regim de urgentă,
potrivit normelor procedurale prevăzute pentru conflictele de drepturi, chiar
dacă prin lege specială se prevede altfel.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 120. - (1) Persoanele care solicită dreptul la ajutor de somaj,
ajutor de integrare profesională sau alocatie de sprijin înainte de data
intării în vigoare a prezentei legi beneficiază de acest drept în cuantumul, pe
durata si în conditiile stabilite de Legea nr. 1/1991 republicată, cu modificările
ulterioare.
(2) În aceleasi conditii beneficiază persoanele prevăzute la alin. (1)
de drepturile care le-au fost suspendate înainte de data intărării în vigoare a
prezentei legi si care au fost repuse în plată după această dată.
Art. 121. - Plata ajutoarelor de somaj acordate potrivit Legii nr.
1/1991 republicată, cu modificările ulterioare, si a sumelor acordate potrivit
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 35/1997 privind măsurile de
stimulare a persoanelor fizice si juridice pentru încadrarea în muncă a absolventilor institutiilor de învătământ,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 162/1997, aflate în derulare la data
intrării în vigoare a prezentei legi, se suportă din bugetul asigurărilor
pentru somaj.
Art. 122. - (1) Persoanele cărora li s-a stabilit ajutor de somaj si a
fost suspendat pe perioada acordării plătilor compensatorii, potrivit legii,
iar repunerea în plată a acestui drept are loc înainte de intrarea în vigoare a
prezentei legi, beneficiază de ajutorul de somaj stabilit.
(2) Persoanele cărora li s-a stabilit ajutorul de somaj si a fost
suspendat pe perioada acordării plătilor compensatorii, potrivit legii, iar
data repunerii în plată este ulterioară datei intrării în vigoare a prezentei
legi, beneficiază de indemnizatie de somaj stabilită în conditiile acestei
legi.
Art. 123. - Persoanele fizice sau juridice care până la data intrării în
vigoare a prezentei legi au încadrat absolventi în conditiile prevăzute de
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 35/1997, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 162/1997, beneficiază de aceste măsuri în conditiile stabilite de
această ordonantă de urgentă.
Art. 124. - Persoanele disponibilizate în conditiile prevăzute de
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia socială a
persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare
a concedierilor colective, cu modificările si completările ulterioare, după data
intrării în vigoare a prezentei legi, în cadrul unor etape prevăzute în
programe de restructurare aprobate sau contracte de vânzare-cumpărare încheiate
anterior intrării în vigoare a prezentei legi, beneficiază de indemnizatie de
somaj în conditiile prevăzute de prezenta lege.
Art. 125. - Indemnizatia de somaj se plăteste titularului ori
mandatarului acestuia stabilit prin procură specială.
Art. 126. - Cererile pentru acordarea indemnizatiei de somaj, precum si
toate actele procedurale în legătură cu stabilirea acestui drept sunt scutite
de orice fel de taxă de timbru.
Art. 127. - Indemnizatia de somaj si celelalte drepturi stabilite prin
prezenta lege se recalculează ori de câte ori se modifică salariul minim brut
pe tară.
Art. 128. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 martie 2002.
Art. 129. - În termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Muncii si Solidaritătii
Sociale, în baza propunerilor Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Muncă,
va elabora norme metodologice de aplicare a acesteia, precum si criterii de acreditare
a furnizorilor de servicii prevăzute la art. 55 si 56, care vor fi aprobate
prin hotărâri ale Guvernului.
Art. 130. - La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
a) Legea nr. 1/1991 privind protectia socială a somerilor si
reintegrarea lor profesională, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994, cu modificările si completările
ulterioare;
b) Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 35/1997 privind măsurile de
stimulare a persoanelor fizice si juridice pentru încadrarea în muncă a
absolventilor institutiilor de învătământ, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 151 din 11 iulie 1997, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 162/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
288 din 24 octombrie 1997;
c) Hotărârea Guvernului nr. 456/1997 cu privire la aprobarea Normelor
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 35/1997
privind măsurile de stimulare a persoanelor fizice si juridice pentru
încadrarea în muncă a absolventilor institutiilor de învătământ, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209 din 27 august 1997;
d) Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 307/1994 pentru
aprobarea Instructiunilor privind procedura de primire si solutionare a
cererilor de plată a ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare
profesională si a alocatiei de sprijin,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 23 noiembrie
1994;
e) Hotărârea Guvernului nr. 288/1991 privind calificarea, recalificarea
si perfectionarea pregătirii profesionale a somerilor, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 36 din 20 februarie 1996;
f) Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 435/1995 pentru
aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, desfăsurarea si absolvirea
cursurilor de calificare, recalificare, perfectionare si a altor forme de
pregătire profesională a somerilor si a Normelor de înfiintare, organizare si
functionare a centrelor de calificare, recalificare si perfectionare a somerilor,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 54 din 15 martie 1996;
g) orice alte dispozitii contrare prezentei legi.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18
decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 76.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind sistemul asigurărilor
pentru somaj
si stimularea ocupării fortei de muncă
În temeul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind sistemul asigurărilor pentru somaj
si stimularea ocupării fortei de muncă si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 15 ianuarie
2002.
Nr. 84.