MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 104 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 7 februarie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
77. - Lege pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi
111. - Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi
113. - Decret privind conferirea
Crucii Comemorative a celui de-al doilea Război Mondial
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 17 din 23 ianuarie
2002 cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. I pct. 3 si ale art.
II din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi
Opinie separată
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
46. - Ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor privind stabilirea speciilor de
animale, a categoriilor de productie si greutătii minime admise pentru export
în anul 2002
REPUBLICĂRI
Ordonanta Guvernului nr. 18/1996
privind angajarea de împrumuturi guvernamentale prin emisiunea de titluri de
stat în valută pe piata internă
Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile
LEGI SI DECRETE
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 94/1992
privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 116 din 16 martie 2000, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“Art. 1. - (1) Curtea de Conturi este institutia
supremă de control financiar ulterior extern asupra modului de formare, de
administrare si de întrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale
sectorului public. Curtea de Conturi exercită si atributii jurisdictionale în
conditiile prezentei legi.”
2. Alineatul (1) al articolului 8 va avea următorul
cuprins:
“Art. 8. - (1) Curtea de Conturi se compune din:
Sectia de control financiar ulterior, Sectia jurisdictională, Colegiul
jurisdictional al Curtii de Conturi si camerele de conturi judetene si a
municipiului Bucuresti. Curtea de Conturi are un Secretariat general.”
3. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - Membrii Curtii de Conturi sunt consilieri
de conturi, în număr de 18. Acestia alcătuiesc plenul Curtii de Conturi.”
4. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1) Conducerea Curtii de Conturi se
exercită de către plen, de comitetul de conducere, de presedintele si
vicepresedintele Curtii de Conturi, care sunt consilieri de conturi.
(2) Comitetul de conducere se compune din presedintele
Curtii de Conturi, vicepresedintele acesteia, presedintii de sectii si 3
consilieri de conturi, alesi de plenul Curtii.
(3) La sedintele plenului participă procurorul general
financiar.
(4) La sedintele plenului Curtii de Conturi si ale
comitetului de conducere participă secretarul general, precum si, în calitate
de invitati, specialisti cu înaltă pregătire în diferite domenii de activitate
ce intră în competenta Curtii.”
5. Alineatele (2) si (3) ale articolului 11 vor
avea următorul cuprins:
“(2) Sectia de control financiar ulterior este formată
din 9 consilieri de conturi si din controlori financiari. Sectia este
organizată în divizii, conduse de câte un consilier de conturi. În cadrul
diviziilor pot fi organizate directii, servicii si birouri de specialitate.
(3) Sectia jurisdictională a Curtii de Conturi este
instantă de fond si de recurs si se compune din 7 consilieri de conturi.”
6. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. - (1) Camera de conturi judeteană se compune
din directia de control financiar ulterior si colegiul jurisdictional.
(2) Directiile de control financiar ulterior judetene
si a municipiului Bucuresti sunt formate din controlori financiari si sunt
conduse de un director si un director adjunct. În cadrul directiilor se pot
organiza servicii si birouri de specialitate.
(3) Colegiul jurisdictional este format din judecători
financiari si este condus de un presedinte.”
7. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) Secretariatul general al Curtii de Conturi este condus de un secretar general.
(2) Structura organizatorică a Secretariatului general
si atributiile compartimentelor din cadrul acestuia se stabilesc de plenul
Curtii de Conturi.”
8. Capitolul III va avea următorul titlu:
“CAPITOLUL III
Atributii de control si audit financiar”
9. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1) Curtea de Conturi îsi exercită
functiunea de control financiar ulterior extern asupra modului de formare, de
administrare si de întrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale
sectorului public, precum si asupra modului de gestionare a patrimoniului
public si privat al statului si al unitătilor administrativ-teritoriale.
(2) Prin controlul său Curtea de Conturi urmăreste
respectarea legii în gestionarea mijloacelor materiale si bănesti.
(3) De asemenea, Curtea de Conturi analizează
calitatea gestiunii financiare din punct de vedere al economicitătii,
eficientei si eficacitătii.”
10. La articolul 17, după litera g) se introduce
litera g 1 ) cu
următorul cuprins:
“g 1 )
utilizarea fondurilor puse la dispozitie României de către Uniunea Europeană
prin Programul SAPARD si a cofinantării aferente;”
11. Litera h) a articolului 17 va avea următorul
cuprins:
“h) utilizarea fondurilor provenite din asistenta
financiară acordată României de Uniunea Europeană si din alte surse de
finantare internatională;”
12. La articolul 17, după litera h) se introduce
litera i) cu următorul cuprins:
“i) alte domenii în care, prin lege, s-a stabilit
competenta Curtii.”
13. La articolul 19, după litera b) se introduc
literele c) si d) cu următorul cuprins:
“c) nu îsi îndeplinesc obligatiile financiare către
stat, unitătile administrativ-teritoriale sau institutiile publice, verificările
efectuându-se împreună cu reprezentantii institutiilor competente în domeniul
supus controlului;
d) sunt societăti de investitii financiare, asociatii
si fundatii care utilizează fonduri publice, verificările urmând a se efectua
în legătură cu legalitatea utilizării acestor fonduri.”
14. Alineatul (1) al articolului 20 va avea
următorul cuprins:
“Art. 20. - (1) Controlul executiei bugetelor Camerei
Deputatilor, Senatului, Administratiei Prezidentiale, Guvernului, Curtii
Supreme de Justitie, Curtii Constitutionale, Consiliului Legislativ si
Avocatului Poporului se exercită exclusiv de Curtea de Conturi.”
15. Alineatul (2) al articolului 20 se abrogă.
16. Litera f) a articolului 25 va avea următorul
cuprins:
“f) contractarea si utilizarea împrumuturilor de stat,
rambursarea ratelor scadente ale acestora si plata dobânzilor aferente s-au
făcut în conditiile legii;”
17. Litera b) a articolului 26 se abrogă.
18. La articolul 27 alineatul (1), după litera d)
se introduce litera e) cu următorul cuprins:
“e) economicitatea, eficacitatea si eficienta
achizitiilor publice.”
19. Alineatul (2) al articolului 27 va avea
următorul cuprins:
“(2) Curtea de Conturi exercită controlul cu privire
la respectarea de către autoritătile cu atributii în domeniul privatizării a
metodelor si procedurilor de privatizare, prevăzute de lege, precum si asupra
modului în care acestea au asigurat respectarea clauzelor contractuale
stabilite prin contractele de privatizare. Curtea de Conturi exercită controlul
respectării dispozitiilor legale privind modul de administrare si întrebuintare
a resurselor financiare rezultate din actiunile de privatizare.”
20. La articolul 27, după alineatul (2) se
introduce alineatul (3) cu următorul cuprins:
“(3) Curtea de Conturi poate exercita controlul în cazul
prevăzut la alin. (2), indiferent de momentul în care s-a desfăsurat procesul
de privatizare, prin vânzarea actiunilor detinute de stat la societătile
comerciale, până la clarificarea tuturor aspectelor.”
21. Alineatul (1) al articolului 31 va avea următorul
cuprins:
“Art. 31. - (1) Rapoartele asupra conturilor sunt
examinate de complete formate după cum urmează:
a) 3 consilieri de conturi din Sectia de control
financiar ulterior, pentru ordonatorii principali de credite ale căror bugete
se aprobă prin lege;
b) directorul directiei de control financiar ulterior,
directorul adjunct sau seful de serviciu si un controlor financiar, altul decât
cel care a efectuat controlul, pentru ordonatorul de credite;
c) directorul, directorul adjunct al directiei de control
financiar ulterior ai Camerei de Conturi a Municipiului Bucuresti si un sef de
serviciu.”
22. Alineatul (2) al articolului 36 va avea
următorul cuprins:
“(2) Actele de constatare astfel întocmite se trimit,
în termen de 5 zile, procurorului financiar de către consilierii de conturi din
Sectia de control financiar ulterior sau, după caz, de directorii directiilor
de control financiar ulterior ai camerelor de conturi judetene, însotite de
propunerile lor.”
23. Alineatul (1) al articolului 38 va avea următorul
cuprins:
“Art. 38. - (1) Împotriva actului de clasare organul
de control si cei interesati pot face plângere în termen de 30 de zile de la
comunicare. Plângerea se judecă de procurorul general financiar.”
24. Alineatul (1) al articolului 39 va avea următorul
cuprins:
“Art. 39. - (1) Împotriva solutiei procurorului
general financiar organul de control si părtile interesate pot face cereri de
reexaminare, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de Conturi, în
compunerea prevăzută la art. 56.”
25. Articolul 42 va avea următorul cuprins:
“Art. 42. - Colegiul jurisdictional judecă, în primă
instantă, întâmpinările introduse împotriva deciziilor emise, potrivit art. 95
alin. (1), de directorii directiilor de control financiar ulterior ale camerelor
de conturi judetene.”
26. Articolul 44 va avea următorul cuprins:
“Art. 44. - Colegiul jurisdictional al camerei de
conturi judetene si a municipiului Bucuresti judecă cauzele care fac obiectul
art. 40-43 privind unitătile administrativ-teritoriale si institutiile publice,
regiile autonome de interes national si local, companiile si societătile
nationale, filialele si sucursalele regiilor, companiilor si societătilor
nationale, precum si persoanele juridice prevăzute la art. 18 lit. d) si e) si
la art. 19, care îsi au sediul pe teritoriul judetului sau al municipiului
Bucuresti.”
27. Articolul 45 va avea următorul cuprins:
“Art. 45. - Colegiul jurisdictional al Curtii de
Conturi judecă cauzele privind ordonatorii principali de credite ai bugetului
de stat si ai bugetului asigurărilor sociale de stat, ai unitătilor militare
apartinând Ministerului Apărării Nationale si Ministerului de Interne, precum
si alte cauze care nu intră în competenta colegiilor jurisdictionale ale
camerelor de conturi judetene sau a municipiului Bucuresti.”
28. Alineatul (1) al articolului 51 va avea
următorul cuprins:
“Art. 51. - (1) Colegiul jurisdictional se învesteste
prin încheierea de sesizare a completului constituit potrivit art. 31 alin.
(1), prin actul de sesizare al procurorului financiar, prin contestatia
introdusă de persoana obligată la plată împotriva actului de imputatie si prin
întâmpinarea introdusă împotriva deciziei emise, potrivit art. 95 alin. (1), de
directorii directiilor de control financiar ulterior ale camerelor de conturi
judetene.”
29. Articolul 55 va avea următorul cuprins:
“Art. 55. - Cauzele date în competenta Sectiei
jurisdictionale se judecă de un complet format din 2 consilieri de conturi, cu
exceptia celor prevăzute la art. 46, care se judecă de un singur consilier de
conturi. În caz de divergentă judecarea cauzei se face cu participarea
presedintelui Sectiei jurisdictionale.”
30. Articolul 56 va avea următorul cuprins:
“Art. 56. - Cauzele la care se referă art. 49 se
judecă de un complet constituit din 3 consilieri de conturi, care fac parte din
Sectia jurisdictională a Curtii de Conturi.”
31. Alineatul (2) al articolului 61 va avea
următorul cuprins:
“(2) Dacă din cauza neîndeplinirii obligatiilor
prevăzute la alin. (1) judecarea cauzei a fost întârziată, instanta poate
aplica persoanei fizice sau juridice o amendă de 500.000 lei pentru fiecare zi
de întârziere.”
32. Alineatul (2) al articolului 71 va avea
următorul cuprins:
“(2) Judecând cauza, colegiul jurisdictional se
pronuntă cu privire la actul de sesizare cu care a fost învestit conform art.
31 alin. (2) sau art. 37 alin. (1), dispunând, după caz: admiterea acestuia si
obligarea persoanei sau persoanelor răspunzătoare la plata despăgubirilor
civile actualizate pe baza taxei scontului stabilite de Banca Natională a
României la data pronuntării hotărârii, obligarea acestora la plata amenzii
pentru abateri cu caracter financiar retinute în sarcina lor ori respingerea
actului de sesizare. Dacă instanta constată că nu poate judeca cauza sau
solutionarea acesteia s-ar face cu mare întârziere, întrucât actul de sesizare
nu este complet, poate dispune restituirea cauzei la procuror, cu arătarea
motivelor pentru care se procedează astfel, indicând faptele si împrejurările
ce trebuie lămurite, precum si mijloacele de probă ce trebuie administrate.”
33. Alineatele (1) si (3) ale articolului 80 vor
avea următorul cuprins:
“Art. 80. - (1) În cazul în care, ulterior rămânerii
definitive a hotărârii pronuntate de o instantă a Curtii de Conturi, împotriva
acesteia nu s-a declarat recurs la Curtea Supremă de Justitie, procurorul
general financiar, în conditiile legii, poate declara recurs în anulare
jurisdictional, la Curtea de Conturi, în termen de 1 an de la data rămânerii
definitive a hotărârii atacate. Recursul se judecă în complet format din 3
consilieri de conturi.
.............................................................................................
(3) În cazul admiterii recursului în anulare
jurisdictional Curtea de Conturi, în alcătuirea prevăzută la art. 56, poate
modifica sentinta sau o poate casa cu retinere ori cu trimitere spre rejudecare
în fond a cauzei, la instanta competentă, potrivit legii.”
34. Alineatul (2) al articolului 87 va avea
următorul cuprins:
“(2) Pe baza hotărârilor definitive ale instantelor
Curtii de Conturi, care constituie titlu executoriu, sau, după caz, pe baza
hotărârilor irevocabile pronuntate de Sectia de contencios administrativ a
Curtii Supreme de Justitie instanta de executare comunică de îndată organelor
competente teritorial ale Ministerului Finantelor Publice sau, după caz,
persoanei juridice creditoare un ordin de executare a despăgubirilor civile si
a dobânzilor sau a altor sume datorate statului, unitătilor
administrativ-teritoriale sau institutiilor publice si a cheltuielilor de
judecată.”
35. Alineatul (1) al articolului 95 va avea
următorul cuprins:
“Art. 95. - (1) Măsurile prevăzute la art. 94 se iau
prin decizie emisă de presedintele Sectiei de control financiar ulterior sau,
după caz, de directorul directiei de control financiar ulterior a camerei de
conturi judetene.”
36. Alineatul (2) al articolului 97 va avea
următorul cuprins:
“(2) În cazul în care procurorul financiar constată
inexistenta conditiilor răspunderii, clasează, motivat, actul de control.”
37. Alineatele (1) si (2) ale articolului 105 vor
avea următorul cuprins:
“Art. 105. - (1) Dintre consilierii de conturi
Parlamentul numeste presedintele Curtii de Conturi, vicepresedintele acesteia
si presedintii sectiilor.
(2) Functiile de presedinte si vicepresedinte vor fi
ocupate de persoane cu pregătire economică sau juridică.”
38. Alineatul (2) al articolului 106 va avea
următorul cuprins:
“(2) Pentru a fi numiti judecători financiari si
procurori financiari se cer: studii superioare juridice, înaltă competentă
profesională, vechime în functii juridice sau în învătământul juridic superior
de minimum 11, 8 si, respectiv, 5 ani, în raport cu gradele de încadrare.”
39. La articolul 116, după alineatul (1) se
introduc alineatele (2)-(5) care vor avea următorul cuprins:
“(2) Mandatul de judecător sau, după caz, de procuror
financiar încetează si în caz de reorganizare, ca urmare a reducerii, prin
lege, a numărului de posturi, precum si în cazul refuzului de a ocupa un alt
post corespunzător de judecător sau de procuror financiar, ca urmare a acestei
reorganizări.
(3) Eliberarea din functie a judecătorilor si a
procurorilor financiari aflati în situatia prevăzută la alin. (2) se face de
Presedintele României, la propunerea plenului Curtii de Conturi, care hotărăste
cu votul majoritătii membrilor prezenti.
(4) Judecătorii, respectiv procurorii financiari, de
la camerele de conturi judetene si a municipiului Bucuresti pot fi mentinuti în
functie până la împlinirea vârstei de 65 de ani, la propunerea presedintelui Sectiei
jurisdictionale, respectiv a procurorului general financiar, cu avizul
presedintelui Curtii de Conturi.
(5) Judecătorii, respectiv procurorii financiari, de
la Curtea de Conturi pot fi mentinuti în functie până la împlinirea vârstei de
70 de ani, la propunerea presedintelui Curtii de Conturi, cu consultarea
presedintelui Sectiei jurisdictionale, respectiv a procurorului general
financiar, cu avizul plenului Curtii de Conturi.”
40. Alineatele (3) si (5) ale articolului 120 vor
avea următorul cuprins:
“(3) Actiunea disciplinară se judecă de către o
comisie de disciplină, formată din 2 consilieri de conturi din cadrul Sectiei
jurisdictionale a Curtii de Conturi, numiti de plenul Curtii.
.............................................................................................
(5) Contestatia se judecă de un complet constituit din
3 consilieri de conturi din cadrul Sectiei jurisdictionale a Curtii de Conturi,
numiti de plenul Curtii.”
41. Litera j) a articolului 122 va avea următorul
cuprins:
“j) să aleagă pe cei 3 consilieri de conturi care sunt
membri ai comitetului de conducere;”
42. Articolul 123 va avea următorul cuprins:
“Art. 123. - Plenul Curtii de Conturi îsi exercită
atributiile în prezenta a cel putin 2/3 din numărul membrilor săi, iar hotărârile
se adoptă cu votul majoritătii membrilor prezenti.”
43. Litera f) a articolului 124 va avea următorul
cuprins:
“f) să numească directorii directiilor de control,
sefii de serviciu din cadrul diviziilor sectoriale si directorii directiilor de
control financiar ale camerelor de conturi judetene; să numească secretarul
general al Curtii de Conturi si să stabilească atributiile acestuia;”
44. La articolul 124, după litera i) se introduce
litera j) cu următorul cuprins:
“j) să aprobe reducerea vechimii în functii juridice
necesare ocupării functiei de judecător financiar sau procuror financiar,
prevăzută la art. 106 alin. (2) si la art. 110 alin. (1), cu până la 2 ani.”
45. Articolul 125 va avea următorul cuprins:
“Art. 125. - Comitetul de conducere poate functiona în
prezenta a cel putin 2/3 din numărul membrilor săi, iar hotărârile se adoptă cu
votul majoritătii membrilor prezenti.”
46. Alineatul (2) al articolului 126 va avea
următorul cuprins:
“(2) Atributiile prevăzute la alin. (1) se exercită,
în lipsa presedintelui Curtii de Conturi, de vicepresedintele acesteia.”
47. Articolul 128 va avea următorul cuprins:
”Art. 128. - Încălcarea obligatiilor prevăzute la art.
4 alin. (2) se penalizează cu 500.000 lei pentru fiecare zi de întârziere.”
Art. II. - (1) În vederea încadrării în
numărul de posturi prevăzut la art. 9, astfel cum a fost modificat prin
prezenta lege, Parlamentul va proceda la numirea noilor membri ai Curtii de
Conturi, potrivit procedurii prevăzute la art. 104 si 105 din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicată.
(2) Pe data numirii noilor membri mandatul actualilor
membri ai Curtii de Conturi încetează de drept.
Art. III. - Art. 48 alin. (2) si art. 100
alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 16
martie 2000, precum si orice alte prevederi contrare prezentei legi se abrogă.
Art. IV. - Legea nr. 94/1992, republicată,
cu modificările si completările
ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor si
de Senat în sedinta comună din 18 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
31 ianuarie 2002.
Nr. 77.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 94/1992
privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e
t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea
si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
28 ianuarie 2002.
Nr. 111.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
conferirea Crucii Comemorative
a
celui de-al doilea Război Mondial
În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 99
din Constitutia României, ale art. 2 alin. 1 din Legea nr. 68/1994,
republicată, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. C pct. III si ale
art. 11 pct. V din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al
României, având în vedere propunerile ministrului apărării nationale, pentru
servicii militare aduse României în timpul celui de-al doilea Război Mondial,
Presedintele României d e c r e
t e a z ă:
Articol unic. - Se conferă Crucea Comemorativă a celui
de-al doilea Război Mondial persoanelor prevăzute în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul decret.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
În temeiul art. 99 alin. (2) din
Constitutia României, contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti,
28 ianuarie 2002.
Nr. 113.
*) Anexa
se publică ulterior.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 ianuarie 2002
cu
privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. I pct. 3 si ale art. II din
Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii de Conturi
Curtea Constitutională a fost sesizată, în temeiul
dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, în vederea declansării
controlului de constitutionalitate asupra Legii pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, de către un grup de 58 de deputati, si anume: Gheorghe Albu, Mihai
Baciu, Gheorghe Barbu, Radu Mircea Berceanu, Anca Daniela Boagiu, Emil Boc,
Vasile Bran, Costică Canacheu, Ion Cîrstoiu, Teodor Cladovan, Sorin
Frunzăverde, Paula Maria Ivănescu, Victor Sorin Lepsa, Mircea Man, Alexandru-
Liviu Mera, Nicolae Nan, Gheorghe-Liviu Negoită, Bogdan Nicolae
Niculescu-Duvăz, Vasile Nistor, Ioan Oltean, Ioan Onisei, Alexandru Peres,
Stefan-Marian Popescu-Bejat, Romeo-Marius Raicu, Alecu Sandu, Alexandru Sassu,
Mihai Stănisoară, Mircea Nicu Toader, Adriean Videanu, Marin Anton, George Crin
Laurentiu Antonescu, Victor Babiuc, Cornel Boiangiu, Andrei Ioan Chiliman,
Viorel-Gheorghe Coifan, Victor Paul Dobre, Ovidiu-Virgil Drăgănescu, Liviu
Iuliu Dragos, Valeriu Gheorghe, Titu-Niculae Gheorghiof, Puiu Hasoti, Anton
Ionescu, Ion Luchian, Cătălin Micula, Ioan Mogos, Monica Octavia Muscă,
Gheorghe-Eugen Nicolaescu, Dinu Patriciu, Napoleon Pop, Cornel Popa, Grigore
Dorin Popescu, Cătălin Popescu-Tăriceanu, Dan-Radu Rusanu, Nini Săpunaru, Dan
Coriolan Simedru, Cornel Stirbet, Valeriu Stoica si Radu Stroe.
Sesizarea a fost transmisă prin Adresa nr. 51/1.093
din 27 decembrie 2001 a secretarului general al Camerei Deputatilor si a fost
înregistrată la Curtea Constitutională sub nr. 4.427 din 27 decembrie 2001,
formând obiectul Dosarului nr. 442A/2001.
Prin sesizare se solicită să se constate
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 9 si ale art. II din Legea pentru
modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, întrucât contravin dispozitiilor art. 139 alin.
(4) din Constitutia României. Autorii sesizării arată că prin art. 9 din legea
criticată pentru neconstitutionalitate “e prevede că numărul consilierilor de
conturi care alcătuiesc plenul Curtii de Conturi să se reducă de la 25 la 18,
în timpul exercitării mandatului”.
În acelasi timp se arată că dispozitiile art. II din
aceeasi lege stabilesc că “În vederea încadrării în numărul de posturi prevăzut
de art. 9, astfel cum a fost modificat prin prezenta lege, Parlamentul va
proceda la numirea noilor membri ai Curtii de Conturi potrivit procedurii
prevăzute la art. 104-105 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicată.”
În motivarea sesizării adresate Curtii Constitutionale
se mentionează că “actuala conducere a Curtii de Conturi a fost numită de
Parlament, la sfârsitul lunii martie a anului 1999, pentru un mandat de 6 ani,
respectându-se întocmai prevederile legii”.
Se sustine, de asemenea, că “situatiile si motivele
care determină încetarea mandatului de membru al Curtii de Conturi sunt
prevăzute la art. 104 din Legea nr. 94/1992, neexistând - până în prezent -
nici un element care să conducă la o asemenea decizie”.
Se consideră că dispozitiile legale criticate pentru
neconstitutionalitate afectează inamovibilitatea si independenta magistratilor
Curtii de Conturi, prevăzute la art. 139 alin. (4) din Constitutie, “prin
încălcarea principiului competentelor autoritătilor publice, reglementate prin
Constitutie, si a atributiilor organelor abilitate cu competentă specifică în
domeniul controlului financiar-fiscal”.
Potrivit aprecierii autorilor sesizării de
neconstitutionalitate se va crea “un precedent extrem de periculos în baza
căruia legea de organizare si functionare a Curtii de Conturi va fi modificată
ori de câte ori interesele partidului aflat la putere pot fi satisfăcute în
acest fel”, întrucât situatia actuală, determinată de prevederile criticate,
“va duce la numirea pe criterii politice a conducerii Curtii de Conturi, în
timpul exercitării mandatului parlamentar, prin încălcarea Legii fundamentale
si poate însemna manipularea controalelor Curtii de Conturi în scop politic”.
În conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, republicată, sesizarea de neconstitutionalitate a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si
Guvernului, pentru a prezenta, în scris, punctele lor de vedere.
Presedintele Senatului, în punctul său de vedere, apreciază
că sesizarea de neconstitutionalitate este neîntemeiată pentru următoarele
motive:
- Autorii sesizării pretind că ar fi trebuit să fie
mentinute “forme si functii care nu se mai regăsesc si nu au baze de organizare
în noua structură organizatorică a Curtii de Conturi”, fără să tină seama de
faptul că legea.criticată a reconsiderat integral organizarea si functionarea
acesteia, a structurilor sale centrale si din teritoriu.
- Desfiintându-se, prin lege, sectia de control
financiar preventiv, au rămas doar Sectia de control financiar ulterior si
Sectia jurisdictională, astfel încât se impunea ca aceste sectii să aibă numai
numărul necesar de consilieri de conturi, adică 18, stabilit de art. 9 din
legea criticată.
Prevederile
art. 11 alin. (2) si (3) stabilesc repartizarea numerică pe sectii, după cum
urmează: 9 consilieri la Sectia de control financiar ulterior si 7 consilieri
la Sectia jurisdictională, “la care se adaugă presedintele si vice-presedintele
Curtii de Conturi”.
- Dispozitiile constitutionale ale art. 58 alin. (1)
si (2) din Constitutie “consacră dreptul absolut si de necontestat al
Parlamentului de a legifera si de a reglementa prin lege toate institutiile
statului”, iar cele ale art. 139 alin. (1) din Legea fundamentală prevăd că
structura si competenta Curtii de Conturi se reglementează prin lege organică,
cele ale alin. (2) si (3) ale aceluiasi articol stabilesc subordonarea fată de
Parlament a Curtii, iar cele ale alin. (4) prevăd statutul membrilor Curtii de
Conturi numiti de Parlament.
- Constitutia nu prevede numărul membrilor Curtii de
Conturi si nici modul de organizare si repartizarea lor pe sectii. Stabilirea
numărului consilierilor de conturi si reglementarea structurii organizatorice
si functionale a Curtii de Conturi reprezintă atributul exclusiv al
Parlamentului. Atunci când legiuitorul constituant a vrut să reglementeze
structura organizatorică a unei institutii a făcut-o în mod expres, ca de
exemplu în cazul Curtii Constitutionale.
- Reducerea numărului de consilieri de conturi s-a
impus întrucât numărul acestora este strâns legat de structura organizatorică
si de competentele stabilite. Se precizează că în mod similar s-a procedat si
în cazul Curtii Supreme de Justitie, în temeiul art. 151 alin. (2) din
Constitutie.
- Se apreciază că sesizarea este motivată “de pe
pozitie politică”, iar din punct de vedere juridic nu este fondată, deoarece nu
se precizează principiul sau textul din Constitutie încălcat prin modificarea
art. 9 din lege si prin introducerea art. II, motivarea sesizării de
neconstitutionalitate întemeindu-se pe încălcarea dispozitiilor art. 104 si 105
din lege.
Presedintele Camerei Deputatilor, în punctul său de
vedere, arată că sesizarea este neîntemeiată, invocându-se, în
esentă, următoarele motive:
- Prevederile art. 9 din legea criticată, referitoare
la reducerea numărului consilierilor de conturi de la 25 la 18, nu contravin
dispozitiilor art. 139 din Constitutie, deoarece acestea nu prevăd numărul de
membri ai Curtii de Conturi, ci se limitează doar la a le stabili statutul,
care le conferă independentă si inamovibilitate, în conditiile legii. Legea în
ansamblul ei a urmărit, în concordantă cu modificarea si completarea
competentelor de control si jurisdictie, revizuirea structurii organizatorice a
Curtii de Conturi, în general, precum si a plenului său, în special.
- Reducerea numărului consilierilor de conturi trebuie
să fie privită în corelatie cu modificările operate în lege în ceea ce priveste
lrmodul de lucru al organelor de conducere, în scopul eficientizării procesului
decizional al plenului Curtii de Conturi si, respectiv, al comitetului de
conducere”.
- Dispozitiile art. II din Legea pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi nu încalcă prevederile art. 139 alin. (4) din Constitutie, pentru
argumentele prezentate în sustinerea constitutionalitătii art. 9 din lege, ale
cărui prevederi se corelează cu cele ale art. II, iar acestea din urmă sunt
corelate cu dispozitiile art. 104 si 105 din aceeasi lege.
Guvernul, în punctul său de vedere, consideră
că obiectia de neconstitutionalitate este nefondată, argumentând după cum
urmează:
- În ceea ce priveste dispozitiile art. 9 din Legea
nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, se arată că
era necesar ca modificările aduse în structura Curtii de Conturi, impuse de
eliminarea unor atributii, să se reflecte în reducerea corespunzătoare a
numărului consilierilor de conturi de la 25 la 18. Astfel, în forma sa
initială, Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi prevedea că numărul consilierilor de conturi era de 24, iar Curtea era
compusă din losectia de control preventiv, sectia de control ulterior, colegiul
jurisdictional al curtii, camerele de conturi judetene si secretariatul general
(art. 9).
Activitatea Curtii de Conturi se desfăsura pe trei
directii: control financiar preventiv, control financiar ulterior si activitate
jurisdictională. Structura Curtii de Conturi a fost modificată prin Legea nr.
99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice, care,
printre altele, a desfiintat sectia de control preventiv (art. XII pct. 3),
abrogând totodată prevederile din Legea nr. 94/1992 referitoare la această
activitate (art. XII pct. 11)”.
Atributiile de control preventiv ale Curtii de Conturi
au fost preluate de către Ministerul Finantelor, în temeiul Ordonantei
Guvernului nr. 119/1999 privind auditul public intern si controlul financiar
preventiv. Nu a fost însă redus corespunzător si numărul consilierilor de
conturi, ci, dimpotrivă, a fost mărit la 25 prin Legea nr. 204/1999 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi. Pentru a justifica mentinerea acestui număr
mare de consilieri, s-a prevăzut ca în componenta Curtii să intre două sectii
de control ulterior în loc de una si, cu toate că diviziunile structurale ale
Curtii de Conturi au fost stabilite după criteriul tipului de activitate
desfăsurată, totusi cele două sectii aveau atributii identice. Această
“situatie inacceptabilă” este remediată prin legea criticată pentru
neconstitutionalitate, care prevede în structura Curtii de Conturi o singură
sectie de control financiar ulterior, reducând, asadar, si numărul
consilierilor de conturi în mod corespunzător. Această reducere nu contravine
prevederilor constitutionale, prevederi care nu fac referire nici la structura
internă a Curtii de Conturi si nici la numărul consilierilor de conturi si care
pot fi modificate prin lege organică.
- Cu privire la critica ce vizează dispozitiile art.
II din legea criticată se sustine că aceasta ar putea fi privită ca fiind
justificată numai în situatia în care s-ar fi “stirbit”, prin lege, statutul
constitutional al consilierilor de conturi, potrivit căruia acestia sunt
independenti si inamovibili. În cazul în care se dispune prin lege întreruperea
mandatului, lninvocarea inamovibilitătii nu prezintă nici o relevantă, deoarece,
aceasta se dobândeste prin actul de numire a membrilor Curtii de Conturi de
către Parlament, în limita locurilor stabilite prin lege”.
- Nu poate fi primită nici critica potrivit căreia
actul normativ afectează inamovibilitatea si independenta magistratilor Curtii
de Conturi prin încălcarea principiului competentelor autoritătilor publice,
reglementate prin Constitutie, si a atributiilor organelor de control financiar
fiscal, deoarece, potrivit art. 58 din Constitutie, Parlamentul este unica
autoritate legiuitoare a tării, “iar măsura încetării mandatului nu este
dispusă de Guvern sau de Presedinte”. Solutia legislativă a dispozitiilor art.
II este echitabilă si constitutională, deoarece, dacă s-ar proceda la o
eliberare din functie pe cale administrativă a consilierilor ale căror posturi
s-au desfiintat, aceasta ar putea da nastere unor suspiciuni privitoare la
criteriul selectiei. În conditiile art. 104 din Legea nr. 94/1992, republicată,
care permite reînnoirea mandatului membrilor Curtii de Conturi, noii membri ar
putea fi numiti si dintre cei care au exercitat anterior această functie.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstitutionalitate, punctele
de vedere ale presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispozitiile Legii
pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, retine următoarele:
Curtea a fost legal sesizată si este competentă în
temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art. 2,
12 si 17 din Legea nr. 47/1992, republicată, să se pronunte asupra sesizării de
neconstitutionalitate. Prin sesizarea formulată sunt criticate pentru
neconstitutionalitate dispozitiile art. 9 din Legea pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 16
martie 2000, întrucât prevăd reducerea numărului consilierilor Curtii de
Conturi de la 25 la 18, precum si dispozitiile art. II ale aceleiasi legi.
Curtea, examinând Legea pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, observă că autorii sesizării au indicat eronat articolul 9 din lege,
desi aceasta este structurată numai pe două articole, numerotate cu cifre
romane. În realitate, critica de neconstitutionalitate se referă la
dispozitiile art. I pct. 3 din Legea pentru modificarea si completarea Legii
nr. 4/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, prin care s-a
stabilit noul cuprins al art. 9 din Legea nr. 94/1992. Asadar, obiectul sesizării
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. I pct. 3 si ale art.
II din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicată, si anume:
- Art. I. pct. 3: “Articolul 9 va avea următorul
cuprins:
«Art. 9. - Membrii Curtii de Conturi sunt consilieri
de conturi, în număr de 18. Acestia alcătuiesc plenul Curtii de Conturi»”;
- Art. II: “(1) În vederea încadrării în numărul de
posturi prevăzut la art. 9, astfel cum a fost modificat prin prezenta lege,
Parlamentul va proceda la numirea noilor membri ai Curtii de Conturi, potrivit
procedurii prevăzute la art. 104 si 105 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicată.
(2) Pe data numirii noilor membri mandatul actualilor
membri ai Curtii de Conturi încetează de drept.”
În motivarea sesizării de neconstitutionalitate se
apreciază că aceste prevederi legale încalcă dispozitiile art. 139 alin. (4)
din Constitutie, conform cărora “Membrii Curtii de Conturi, numiti de
Parlament, sunt independenti si inamovibili, potrivit legii. Ei sunt supusi
incompatibilitătilor prevăzute de lege pentru judecători”.
Critica de neconstitutionalitate se bazează, în
esentă, pe sustinerea că măsura reducerii numărului de membri ai Curtii de
Conturi, cu consecinta imediată a numirii de către Parlament a noilor membri ai
Curtii de Conturi si a încetării de drept a mandatului actualilor membri,
stabilite prin legea care face obiectul controlului de constitutionalitate, în
timpul exercitării mandatului membrilor în functie, “afectează inamovibilitatea
si independenta magistratilor Curtii de Conturi, prin încălcarea principiului
competentelor autoritătilor publice, reglementate prin Constitutie, si a
autoritătilor organelor abilitate cu competentă specifică în domeniul
controlului financiar fiscal”.
Fată de aceste sustineri Curtea Constitutională
observă că pentru solutionarea sesizării care formează obiectul prezentului
dosar este esential să se stabilească dacă măsurile prevăzute prin cele două
texte criticate ale Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 139 alin. (4) care consacră inamovibilitatea si
independenta membrilor Curtii de Conturi.
În legătură cu sesizarea de neconstitutionalitate
Curtea retine că, de principiu, inamovibilitatea constituie garantia de
independentă recunoscută pentru magistrati, precum si pentru unele categorii de
functionari publici, de natură să dea acestora siguranta că nu vor fi demisi
din functie sau mutati, chiar prin promovarea în functii superioare, fără
acordul lor. În acelasi sens, chiar pentru tragerea la răspundere disciplinară
a celor pentru care este prevăzută această garantie, sunt stabilite, prin lege,
proceduri speciale, de natură să îi pună la adăpost de arbitrariu si de
încălcarea independentei lor, proceduri care prevăd conditii diferite fată de
cele ale dreptului comun disciplinar.
Curtea Constitutională constată că măsura încetării
mandatului membrilor Curtii de Conturi mai înainte de termen, ca urmare a
reorganizării activitătii si reducerii numărului de membri care compun această
Curte, măsuri stabilite prin dispozitiile legii organice de modificare si completare
a
Legii nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, nu încalcă
dispozitiile art. 139 alin. (4) din Constitutie cu privire la inamovibilitatea
si independenta membrilor Curtii de Conturi. În acest caz măsura stabilită prin
art. II din lege reprezintă o cauză de încetare a mandatului înainte de termen,
care se adaugă la cele prevăzute la art. 116 din Legea nr. 94/1992,
republicată, text care de altfel a si fost modificat si completat în acest
sens, conform art. I pct. 39 din legea care formează obiectul controlului de
constitutionalitate.
Curtea retine în acest sens că dispozitiile textului
constitutional invocat în sustinerea sesizării, ca si celelalte dispozitii ale
art. 139 din Constitutie, nu stabilesc nici numărul membrilor Curtii de Conturi
si nici durata mandatului acestora. În aceste conditii dispozitiile cu privire
la aceste aspecte sunt de nivelul legii organice de organizare si functionare a
Curtii de Conturi, prevăzută la art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie, lege
care le si reglementează la art. 9 si 104. Or, Legea pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi a fost adoptată cu respectarea prevederilor art. 74 alin (1) din
Constitutie, care se referă la adoptarea legilor organice, astfel cum rezultă
din mentiunea cuprinsă în partea finală a acestei legi.
De altfel, Curtea retine că însusi textul art. 139
alin. (4) din Constitutie trimite la lege, prevăzând că “Membrii Curtii de
Conturi, numiti de Parlament, sunt independenti si inamovibili, potrivit legii.
[…]”
Pentru considerentele expuse mai sus Curtea
Constitutională constată că nu poate fi retinut nici motivul de
neconstitutionalitate a textelor criticate ale legii în cauză, constând în
“încălcarea principiului competentelor autoritătilor publice, reglementate prin
Constitutie, si aatributiilor organelor abilitate cu competentă specifică în
domeniul controlului financiar-fiscal”, invocat de autorii sesizării.
În ceea ce priveste sustinerile cuprinse în sesizarea
de neconstitutionalitate referitoare la încălcarea, prin dispozitiile legale
criticate, a unor prevederi ale Legii nr. 94/1992, republicată, se constată, de
asemenea, că nici acestea nu pot fi retinute, întrucât, pe de o parte,
eventuala necorelare între dispozitiile legii nu poate forma obiect al
contenciosului constitutional, iar pe de altă parte, aceasta ar însemna însăsi
negarea prerogativei Parlamentului de a interveni cu modificări si completări
asupra reglementărilor legiferate anterior, ceea ce contravine prevederilor
cuprinse în art. 58 alin. (1) din Constitutie.
De asemenea, Curtea nu retine nici argumentele
cuprinse în sesizarea grupului de deputati, potrivit cărora se creează “un
precedent extrem de periculos în baza căruia Legea de organizare si functionare
a Curtii de Conturi va fi modificată ori de câte ori interesele partidului
aflat la putere pot fi satisfăcute în acest fel”, iar “situatia actuală
determinată de prevederile art. II va duce la numirea pe criterii politice a
conducerii Curtii de Conturi, în timpul exercitării mandatului parlamentar,
prin încălcarea legii fundamentale si poate însemna manipularea Curtii de
Conturi în scop politic”. Aceste sustineri, cu semnificatie în planul disputei
politice, nu constituie motive de neconstitutionalitate, în realitate ele
referindu-se nu la continutul textelor de lege criticate, prin raportare la
dispozitiile art. 139 alin. (4) din Constitutie, a căror încălcare se invocă,
ci la eventualităti, la posibile consecinte ale activitătii legislative care ar
putea fi contrare literei si spiritului Constitutiei, situatii care însă nu pot
constitui, în acest moment, obiect al controlului de constitutionalitate.
Conform art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată, “sunt
neconstitutionale prevederile actelor normative […] care încalcă dispozitiile
sau principiile Constitutiei”. Or, asa cum rezultă din ansamblul
considerentelor expuse, nu se poate retine lipsa de legitimitate constitutională
a dispozitiilor art. I pct. 3 si ale art. II din Legea pentru modificarea si
completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi.
Având în vedere considerentele expuse în prezenta
decizie, dispozitiile art. 107 alin. (2), ale art. 136 alin. (1), art. 137 si
ale art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si prevederile art. 2 alin. (3),
art. 12, art. 13 alin. (1) lit. A.a), ale art. 17, 18, ale art. 19 alin. (1) si
ale art. 20 din Legea nr. 47/1992, republicată, cu unanimitate de voturi în
ceea ce priveste dispozitiile art. I pct. 3 din legea supusă controlului de
constitutionalitate, cu majoritate de voturi în ceea ce priveste dispozitiile
art. II din aceeasi lege,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Constată că dispozitiile art. I pct. 3 si ale art. II
din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi sunt constitutionale.
Decizia se comunică Presedintelui României si se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Definitivă.
Dezbaterea a avut loc la 23 ianuarie 2002 si la ea au
participat: Nicolae Popa, presedinte, Costică Bulai, Nicolae Cochinescu,
Constantin Doldur, Kozsokár Gábor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stănoiu, Lucian
Stângu si Ioan Vida, judecători.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Claudia Miu
Formularea prezentei opinii separate este determinată
de convingerea că sesizarea pentru exercitarea controlului a priori asupra unor
dispozitii ale Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi este, în parte, fondată
si că
se impune
constatarea neconstitutionalitătii prevederilor art. II din legea examinată.
Constitutia, la art. 139 alin. (1), (2) si (3),
stabileste rolul si atributiile generale ale Curtii de Conturi, obligatia
acestei autorităti publice de a prezenta “anual Parlamentului un raport
asupra conturilor de gestiune ale bugetului public national din exercitiul
bugetar expirat, cuprinzând si neregulile constatate”, precum si de a
controla, la cererea Camerei Deputatilor sau a Senatului, “modul de
gestionare a resurselor publice” si de a raporta despe cele constatate.
În virtutea si în completarea acestor prevederi
constitutionale, revine legiuitorului sarcina de a reglementa printr-o lege
organică, potrivit dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie, “organizarea
si functionarea […] Curtii de Conturi”. Această reglementare s-a făcut prin
Legea nr. 94/1992.
Fiind în atributia exclusivă a legiuitorului să
reglementeze, printr-o lege organică, organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, este evident dreptul exclusiv al autoritătii legiuitoare de a adopta
modificări sau completări, printr-un nou act normativ cu aceeasi putere ca si
legea initială de organizare si functionare. Asemenea modificări sau completări
pot viza, inclusiv, si numărul membrilor Curtii de Conturi, durata mandatului
acestora, conditiile cerute pentru a fi numiti în functie, cazurile speciale de
revocare sau încetare a mandatului si altele.
Acelasi art. 139 prevede la alin. (4) că “Membrii
Curtii de Conturi, numiti de Parlament, sunt independenti si inamovibili,
potrivit legii. Ei sunt supusi incompatibilitătilor prevăzute de lege pentru
judecători”.
Inamovibilitatea membrilor Curtii de Conturi este
formulată în aceiasi termeni ca si inamovibilitatea judecătorilor prevăzută la
art. 124 alin. (1) teza întâi din Constitutie, potrivit căreia “Judecătorii
numiti de Presedintele României sunt inamovibili, potrivit legii”.
Nu putem accepta ideea că inamovibilitatea nu are altă
semnificatie decât o măsură de protectie împotriva eventualelor acte abuzive
din partea unor autorităti ale administratiei publice de înlăturare din functie
sau de imixtiune ilegală în atributiile celor care se bucură de
inamovibilitate.
Principiul inamovibilitătii este opozabil erga
omnes, inclusiv tuturor puterilor în stat. Inamovibilitatea este un atribut
al statutului demnitarului ales sau numit într-o functie prevăzută cu o
asemenea protectie constitutională.
Sintagma “potrivit legii” nu înseamnă că prin
lege pot fi anihilate continutul si efectele inamovibilitătii. Legea are
menirea, în această privintă, de a stabili garantiile inamovibilitătii, prin
instituirea imunitătilor necesare, precum si prin stricta reglementare a
cazurilor de exceptie când o persoană numită într-o functie în care se bucură
de inamovibilitate poate fi revocată sau când încetează mandatul înainte de
expirare, fără a leza principiul inamovibilitătii. Inamovibilitatea prevăzută
de Constitutie nu poate fi înlăturată nici chiar printr-o lege organică.
Art. II din Legea pentru modificarea si completarea
Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi,
prevăzând noua numire a tuturor membrilor Curtii de Conturi înainte de
expirarea mandatului membrilor actuali si încetarea de drept a mandatului
membrilor actuali
pe data
numirii noilor membri, încalcă în mod flagrant principiul inamovibilitătii
membrilor Curtii de Conturi, prevăzut de art. 139 alin. (4) din Constitutie.
Revocarea din functie a membrilor Curtii de Conturi
sau încetarea înainte de termen a mandatului acestora nu poate fi concepută
decât ca o măsură individuală luată în situatiile strict reglementate de lege.
Considerăm că nici chiar printr-o lege organică nu se poate dispune încetarea
înainte de termen a mandatului tuturor membrilor unei autorităti publice,
compuse din persoane care se bucură, potrivit Constitutiei, de inamovibilitate.
Este de necontestat dreptul legiuitorului de a
modifica prin lege organică numărul membrilor Curtii de Conturi ori durata
mandatului acestora, dacă aceste probleme nu sunt reglementate de Constitutie.
Observăm însă că, întrucât, potrivit prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie,
“Legea dispune numai pentru viitor”, asemenea modificări, vizând chiar
si o mai ratională si mai functională organizare a autoritătii publice, nu pot
atinge mandatele în curs de exercitare.
Acceptând justificarea si oportunitatea optiunii
legiuitorului pentru noile reglementări de reorganizare, credem că prin lege se
puteau găsi numeroase alte modalităti de reglementare a situatiei, în cadru
constitutional. Retinem cu caracter exemplificativ: functionarea Curtii de
Conturi cu un număr mai redus de membri începând cu mandatul următor; nenumirea
de noi membri pe mandatele devenite vacante din diverse motive; revocarea din
functie a unor membri, până la numărul prevăzut în noua organizare, prin
procedura simetrică celei prevăzute de art. 104-105 din Legea nr. 94/1992
pentru numirea membrilor Curtii de Conturi (propuneri din partea comisiilor
permanente de specialitate ale Parlamentului si votul Parlamentului).
Nu putem omite nici constatarea că dispozitiile art.
II din Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, considerate de noi ca fiind
neconstitutionale, sunt de natură să creeze un precedent periculos, deschizând calea
pentru a dispune prin lege, ca manifestare a vointei majoritătii parlamentare
date, încetarea mandatelor tuturor membrilor inamovibili ai unei autorităti
publice ca, apoi, procedându-se la numirea noilor membri, să fie eliminate
persoanele considerate indezirabile. Precedentul creat fiind, o procedură
similară s-ar putea aplica chiar si în cazul unor organe ale autoritătii
judecătoresti.
Judecător,
Kozsokár Gábor
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PĂDURILOR
privind
stabilirea speciilor de animale, a categoriilor de productie si greutătii
minime admise
pentru
export în anul 2002
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
79/1995 pentru aprobarea unor reglementări privind exportul de animale vii,
republicată,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
12/2001, privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, modificată si completată prin Hotărârea Guvernului
nr. 440/2001,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Speciile de animale, categoriile de
productie si greutatea minimă admisă pentru export în anul 2002 sunt revăzute
în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pentru admiterea la export în categoria de animale
pentru tăiere sau măcelărie a vacilor adulte reformate, a tineretului bovin
femel peste 18 luni reformat si a ovinelor, caprinelor femele adulte reformate
se va proceda astfel:
a) constituirea de comisii mixte alcătuite din
specialisti de la circumscriptia sanitară veterinară zonală, Oficiul de
Ameliorare si Reproductie în Zootehnie, reprezentantul Asociatiei de crescători
si salariatul consiliului local responsabil cu registrul agricol, în vederea
examinării tehnice, pe specii si categorii, a animalelor propuse spre a fi
reformate;
b) pentru tineretul ovin femel apt de reproductie se
va proceda în conformitate cu angajamentul prezentat în anexa nr. 2 care face
parte integrantă din prezentul ordin;
c) tabelele cu animalele, pe specii si categorii, înmatriculate,
propuse pentru reformă, vor fi întocmite conform art. 5 lit. e) din Hotărârea
Guvernului nr. 79/1995 pentru aprobarea unor reglementări privind exportul de
animale vii, republicată.
Art. 3. - Directia generală strategii si politici în
zootehnie si Agentia Natională Sanitară Veterinară vor aduce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin si îl vor difuza tuturor celor interesati.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Bucuresti,
31 ianuarie 2002.
Nr. 46.
ANEXA Nr.
1
SPECIILE DE ANIMALE, CATEGORIILE DE PRODUCTIE SI GREUTĂTILE MINIME ADMISE PENTRU EXPORT
A. Animale pentru tăiere sau măcelărie
Specia si categoria |
Greutatea minimă în viu (kg/animal) |
||
pentru tările membre ale Uniunii Europene |
pentru tări terte |
||
Bovine |
-
tineret bovin mascul |
250 |
300 |
|
- tineret bovin
femel peste 18 luni reformat |
380 |
380 |
|
- vaci adulte
reformate |
400 |
400 |
Ecvidee |
- cabaline adulte
reformate |
400 |
400 |
|
- asini adulti |
150 |
150 |
Ovine |
- tineret ovin |
15 |
30 |
|
- berbeci adulti
reformati |
45 |
45 |
|
- oi adulte
reformate*) |
30 |
30 |
Caprine |
- tineret caprin |
15 |
20 |
|
- tapi adulti
reformati |
35 |
35 |
|
- capre adulte
reformate*) |
30 |
30 |
Porcine |
- porci grasi |
100 |
100 |
*) Exportul
este permis în perioada 1 mai - 30 septembrie.
B. Animale pentru crestere si îngrăsare
Specia si categoria |
Greutatea minimă în viu (kg/animal) |
||
pentru tările membre ale Uniunii Europene |
pentru tări terte |
||
Bovine |
-
tineret bovin mascul |
250 |
300 |
Ovine |
- tineret ovin |
15 |
20 |
Porcine |
- tineret porcin |
15 |
15 |
Fazani |
|
fără greutate minimă |
fără greutate minimă |
Iepuri |
|
fără greutate minimă |
fără greutate minimă |
C. Animale pentru muncă
Specia si categoria |
Greutatea minimă în viu (kg/animal) |
||
pentru tările membre ale Uniunii Europene |
pentru tări terte |
||
Ecvidee |
- cabaline
|
400 |
400 |
|
- asini |
150 |
150 |
Bovine |
- boi |
550 |
550 |
Bubaline |
-
bivoli |
450 |
450 |
|
|
|
|
ANEXA Nr.
2
Avizat
Oficiul de Ameliorare si Reproductie în Zootehnie
Director,
....................................
Prin prezentul contract Societatea Comercială
........................................................................., cu
sediul în ........................................................, str.
......................................................... nr. ........., judetul
........................................., având codul fiscal nr.
....................................., reprezentată legal prin
.................................................., titular al firmei de
carantină .................................................., (numele si
prenumele) legitimat cu buletinul/cartea de identitate seria
.............................. nr. ......................., cod numeric personal
...................................., se obligă ca în cadrul activitătii sale
de export de tineret ovin să nu comercializeze fără documente legale tineret
ovin femel de prăsilă.
Societatea Comercială ........................., în
colaborare cu Directia generală strategii si politici în zootehnie, prin
intermediul Oficiului de Ameliorare si Reproductie în Zootehnie si al Directiei
sanitare veterinare a judetului ................................., se obligă să
identifice din tineretul femel pe care îl receptionează în cadrul fermei de
carantină exemplarele care pot fi considerate femele de reproductie si să
asigure crotalierea acestora conform normelor în vigoare, urmând să formeze un lot
distinct care să fie pus la dispozitie asociatiilor de producători si/sau
persoane fizice si juridice interesate, pentru achizitie.
În cazul în care societatea comercială semnatară a
acestui angajament îsi încalcă atributiile asumate i se retrage autorizatia de
functionare.
Data ........................................
Societatea Comercială
.........................................
Asociatia crescătorilor de ovine locală
Director, ................................ |
Presedinte, ................................ |
ORDONANTA GUVERNULUI Nr. 18/1996*)
privind
angajarea de împrumuturi guvernamentale
prin
emisiunea de titluri de stat în valută pe piata internă
**)
Republicată în temeiul art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34 din
1 aprilie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138
din 2 aprilie 1999.
Ordonanta
Guvernului nr. 18 din 22 iulie 1996, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 163 din 25 iulie 1996, a fost aprobată cu modificări
prin Legea nr. 248 din 29 decembrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 511 din 30 decembrie 1998, si modificată prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 34 din 1 aprilie 1999, aprobată prin Legea nr. 161
din 7 aprilie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
186 din 11 aprilie 2001.
** ) Legea nr.
91/1993 privind datoria publică a fost abrogată prin Legea datoriei publice nr.
81/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 17
mai 1999.
Art. 1. - Ministerul Finantelor Publice este autorizat
să efectueze împrumuturi de stat de pe piata internă pe termen scurt, mediu si
lung, prin emisiuni de titluri de stat în valută.
Art. 2. - (1) Emisiunea de titluri de stat în valută
se face de către Ministerul Finantelor Publice prin Casa de Economii si
Consemnatiuni, prin Banca Natională a României, precum si prin intermediul unor
societăti bancare autorizate să functioneze în România, care dobândesc calitatea
de agent al statului în baza conventiilor încheiate.
(2) Valuta aferentă acestor emisiuni va fi vândută
către Banca Natională a României si va avea ca destinatie obiective prioritare
stabilite prin hotărâri ale Guvernului, iar contravaloarea în lei aferentă
acesteia se va utiliza de către Ministerul Finantelor Publice pentru finantarea
deficitului bugetar.
Art. 3. - Emisiunea de titluri de stat în valută poate
fi subscrisă de societăti bancare în nume propriu si în numele clientilor lor,
persoane fizice si juridice.
Art. 4. - Ratele scadente, dobânzile, comisioanele si spezele
bancare aferente se achită în valută la termenele prevăzute în titlurile de
stat emise, contravaloarea în lei aferentă ratelor de capital se achită prin
contractarea de împrumuturi de refinantare, iar contravaloarea în lei aferentă
dobânzilor, comisioanelor si spezelor bancare se suportă de la bugetul de stat,
în conditiile Legii nr. 91/1993**) privind datoria publică.
Art. 5. - Ministerul Finantelor Publice stabileste si
face publice prin Prospectul de emisiune caracteristicile tehnice ale
împrumuturilor.
ORONANTA
DE URGENTĂ A GUVERNULUI Nr. 16/2001*)
privind
gestionarea deseurilor industriale reciclabile
*)
Republicată în temeiul art. III din Legea nr. 465/2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 16/2001, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 16/2001 a fost publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2001, si a fost aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 465/2001.
Art. 1. - Scopul prezentei ordonante de urgentă îl constituie
asigurarea gestionării eficiente a deseurilor industriale reciclabile în
conditii de protectie a mediului si a sănătătii populatiei.
Art. 2. - (1) Grupele de deseuri industriale
reciclabile sunt prevăzute în anexa nr. 1 care face parte integrantă din
prezenta ordonantă de urgentă.
(2) Grupele de deseuri industriale reciclabile
prevăzute în anexa nr. 1 pot fi modificate sau completate prin hotărâre a
Guvernului.
Art. 3. - La baza gestionării grupelor de deseuri industriale
reciclabile care fac obiectul anexei nr. 1 stau următoarele principii generale:
a) principiul utilizării numai a acelor procedee de gestionare
a deseurilor industriale reciclabile care nu constituie un risc pentru
sănătatea populatiei si pentru mediul înconjurător;
b) principiul “poluatorul plăteste”;
c) principiul “responsabilitătii producătorului”;
d) principiul utilizării celor mai bune tehnici
disponibile, fără antrenarea unor costuri excesive.
Art. 4. - Definirea termenilor specifici utilizati
pentru aplicarea prezentei ordonante de urgentă este prevăzută în anexa nr. 2
care face parte integrantă din prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 5. - Detinătorii de deseuri industriale
reciclabile, persoane juridice, sunt obligati să asigure strângerea, sortarea
si depozitarea temporară a acestora, cu respectarea normelor de protectie a
mediului si a sănătătii populatiei, precum si reintroducerea lor în circuitul
productiv prin:
a) reutilizarea în propriile procese de productie;
b) valorificarea, cu respectarea prevederilor art. 8,
si comercializarea materiilor prime secundare si, respectiv, a produselor
reutilizabile obtinute prin reciclare;
c) predarea către agentii economici specializati,
autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza
documentelor de provenientă.
Art. 6. - Detinătorii de deseuri industriale
reciclabile, persoane fizice, sunt obligati:
a) să nu depoziteze si să nu abandoneze deseurile industriale
reciclabile în conditii care contravin normelor de protectie a mediului si a
sănătătii populatiei;
b) să depună separat deseurile industriale reciclabile
acolo unde există recipiente sau incinte special destinate acestui scop.
Art. 7. - (1) Agentii economici care realizează
activităti de colectare a deseurilor industriale reciclabile de la persoane
fizice îsi pot desfăsura activitatea numai în baza autorizatiei de colectare
emise de prefectura judetului, cu avizul primăriei comunei, orasului sau
municipiului în care îsi desfăsoară activitatea agentul economic respectiv, pe baza
dovezii că detine spatiul si dotările corespunzătoare necesare pentru
depozitarea deseurilor colectate si pe baza autorizatiei de mediu emise de
autoritatea teritorială pentru protectia mediului, conform reglementărilor în
vigoare.
(2) Se interzice pe o perioadă de 2 ani achizitionarea
de la persoane fizice a metalelor neferoase, a aliajelor acestora si a
deseurilor neferoase reciclabile, cu exceptia metalelor pretioase si a
acumulatorilor auto uzati.
(3) Autorizatia de colectare va cuprinde în mod
obligatoriu următoarele elemente:
a) denumirea agentului economic colector;
b) datele de identificare a agentului economic
colector:
- sediul;
- numărul de înregistrare la oficiul registrului
comertului;
- codul fiscal;
c) grupa de deseuri industriale reciclabile pentru
care se acordă autorizatia de colectare;
d) adresa punctului de colectare;
e) termenul de valabilitate.
(4) Agentii economici prevăzuti la alin. (1) sunt
obligati să reintroducă în circuitul productiv deseurile industriale reciclabile
colectate prin predarea către agentii economici specializati, autorizati pentru
activitatea de valorificare a acestora, în conditiile prezentei ordonante de
urgentă.
(5) Agentii economici care colectează deseuri
industriale reciclabile de la persoane fizice sunt obligati să elibereze detinătorilor
adeverinta de primire si plată, care va contine în mod obligatoriu următoarele
elemente:
a) denumirea agentului economic colector;
b) datele de identificare a detinătorului:
- numele si prenumele;
- actul de identitate, seria si numărul, codul numeric
personal;
- domiciliul;
c) deseul reciclabil predat si definirea naturii
acestuia;
d) cantitatea, pretul, valoarea;
e) provenienta deseului, declarată de detinător pe propria
răspundere;
f) semnătura agentului colector si a persoanei fizice detinătoare.
Art. 8. - (1) Agentii economici specializati definiti
la art. 7 alin. (4), precum si detinătorii de deseuri industriale definiti la
art. 5, care realizează operatiuni de valorificare a deseurilor industriale reciclabile,
în sensul definit prin prezenta ordonantă de urgentă, pot desfăsura această
activitate numai pe bază de autorizatie de valorificare emisă de Comisia
Natională pentru Reciclarea Materialelor, aflată în subordinea Ministerului
Industriei si Resurselor.
(2) Autorizatia de valorificare este valabilă pentru o
perioadă de 3 ani de la data emiterii, cu posibilitate de prelungire.
(3) Autorizarea din punct de vedere al protectiei
mediului a activitătilor prin care se realizează operatiunile de valorificare a
deseurilor industriale reciclabile se face de către autoritătile teritoriale pentru
protectia mediului, în conformitate cu legislatia de mediu în vigoare.
Art. 9. - (1) Procedura privind acordarea,
prelungirea, suspendarea sau anularea autorizatiei de colectare si, respectiv,
a autorizatiei de valorificare se stabileste prin norme emise de Comisia
Natională pentru Reciclarea Materialelor, aprobate prin ordin al ministrului
industriei si resurselor, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă*).
(2) Autorizatiile emise în baza Ordonantei Guvernului nr.
33/1995 privind măsuri pentru colectarea, reciclarea si reintroducerea în
circuitul productiv a deseurilor refolosibile de orice fel, aprobată prin Legea
nr. 137/1996, se reactualizează coform prevederilor prezentei ordonante de urgentă,
în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I, a normelor prevăzute la alin. (1).
Art. 10. - (1) Taxa de obtinere, respectiv de
prelungire a autorizatiei de valorificare, se stabileste la nivelul de 500.000
lei, respectiv 100.000 lei, pentru fiecare grupă de deseuri industriale
reciclabile, nominalizată în anexa nr. 1.
(2) Taxele prevăzute la alin. (1) se achită anticipat
si se fac venit la bugetul de stat.
(3) La propunerea Ministerului Industriei si
Resurselor, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, taxele de obtinere, respectiv
de prelungire a autorizatiei de valorificare, pot fi actualizate prin hotărâre
a Guvernului.
Art. 11. - Agentii economici specializati în
activităti de valorificare a deseurilor industriale reciclabile sunt obligati să
livreze materiile prime secundare sau produsele reutili- zabile obtinute, numai
însotite de documente de certificare a calitătii sau de certificate de
garantie, după caz, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 12. - Agentii economici care detin, colectează si/sau
valorifică deseuri industriale reciclabile sunt obligati să tină evidenta lor,
să raporteze si să furnizeze informatii la cererea persoanelor cu drept de
control, conform prevederilor prezentei ordonante de urgentă si ale celorlalte reglementări
în vigoare.
Art. 13. - Nerespectarea obligatiilor prevăzute în prezenta
ordonantă de urgentă constituie contraventii, dacă, potrivit legii, nu sunt
considerate infractiuni, si se sanctionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si
confiscarea contravalorii deseurilor industriale reciclabile derulate cu
nerespectarea prevederilor art. 5, art. 7 alin. (1), (4) si (5) si ale art. 8
alin. (1);
b) cu amendă de la 200.000.000 lei la 400.000.000 lei si
anularea autorizatiei de colectare pentru nerespectarea prevederilor art. 7
alin (2);
c) cu amendă de la 15.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru
nerespectarea prevederilor art. 12;
d) cu amendă de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru
nerespectarea prevederilor art. 11;
e) cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru
nerespectarea prevederilor art. 6.
Art. 14. - (1) Falsul în declaratia detinătorului de deseuri
industriale reciclabile referitoare la provenienta acestora, precum si
furturile sau sustragerile de materiale, produse sau echipamente în vederea
valorificării ca deseu constituie infractiune si se pedepseste conform Codului penal.
(2) Dacă furturile sau sustragerile de materiale,
produse si echipamente în vederea valorificării pun în pericol mediul, precum
si sănătatea si/sau siguranta populatiei, aceasta constituie infractiune si se
pedepseste ca agravantă conform Codului penal.
Art. 15. - (1) Constatarea contraventiilor si
aplicarea sanctiunilor se fac de persoanele împuternicite în acest scop de
Ministerul Industriei si Resurselor, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului,
Ministerul de Interne, Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei si de Ministerul Finantelor Publice, după
caz.
(2) Contraventiilor prevăzute la art. 13 le sunt
aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25-27**).
(3) Deseurile industriale reciclabile a căror
provenientă nu poate fi dovedită ca fiind legală sau care fac obiectul valorificării
ori al unor acte sau fapte de comert neconforme cu prevederile legale se
confiscă si se valorifică în conditiile legii, contravaloarea acestora
făcându-se venit la bugetul local al localitătii în a cărei rază teritorială
s-a făcut constatarea faptică, dacă acestea nu au fost returnate celor în
drept.
Art. 16. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă se abrogă Ordonanta Guvernului nr. 33/1995 privind măsuri
pentru colectarea, reciclarea si reintroducerea în circuitul productiv a
deseurilor refolosibile de orice fel, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 202 din 31 august 1995, aprobată prin Legea nr.
137/1996.
**) A se
vedea Ordinul ministrului industriei si resurselor si al ministrului
administratiei publice nr. 265/503/2001 pentru aprobarea Normelor privind
procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a autorizatiei de
colectare a deseurilor industriale reciclabile de la persoane fizice si a Normelor
privind procedura de acordare, prelungire, suspendare sau anulare a
autorizatiei de valorificare a deseurilor industriale reciclabile, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 11 septembrie 2001.
**) Legea
nr. 32/1968 a fost abrogată prin Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001.
ANEXA Nr.
1
GRUPE
de deseuri industriale reciclabile
Deseuri metalice feroase
Deseuri metalice neferoase
Deseuri de hârtii-cartoane
Deseuri de sticlă (spărturi de sticlă)
Deseuri de mase plastice
Deseuri de cauciuc (anvelope uzate, camere de aer si
articole din cauciuc uzate)
Deseuri textile
ANEXA Nr.
2
DEFINIREA
termenilor specifici
Deseu - orice substantă sau orice produs din
categoriile prevăzute în anexa nr. 1, pe care detinătorul nu îl mai utilizează
sau pe care are intentia ori obligatia să nu îl mai utilizeze
Colectare - strângerea, sortarea si/sau
regruparea (depozitarea temporară) a deseurilor în vederea transportării lor
spre valorificare
Valorificare - orice operatiune de dezmembrare,
sortare, reciclare, tăiere, măruntire, presare, balotare, topire-turnare,
pretratare, amestec sau altă operatiune care determină schimbarea naturii sau a
compozitiei, efectuată asupra unui deseu industrial prin procedee industriale,
în vederea reutilizării
Detinător - persoană fizică sau juridică ce
detine la un moment dat, sub orice formă, deseuri industriale reciclabile
Gestionare - colectarea, transportul,
valorificarea si eliminarea deseurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare
după închiderea acestora
Reciclare - operatiunea de reprelucrare într-un proces de productie a deseurilor industriale pentru a fi reutilizate în scopul initial sau pentru alte scopuri.