MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 130 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 19 februarie 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 331 din 27 noiembrie 2001 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996,
astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
43/2001, aprobată prin Legea nr. 561/2001
Decizia nr. 15 din 22 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 15/2000
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI
ROMÂNIEI
100. -
Hotărâre pentru aprobarea Normelor de calitate pe care trebuie să le
îndeplinească apele de suprafată utilizate pentru potabilizare si a
Normativului privind metodele de măsurare si frecventa de prelevare si analiză
a probelor din apele de suprafată destinate producerii de apă potabilă
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE
71. - Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice privind aplicarea regimului de control prevăzut de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 158/1999 unor produse care nu figurează în lista de armamente, munitii si alte produse militare
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTITONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 27 noiembrie 2001
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobată si modificată prin
Legea nr. 108/1996, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 43/2001, aprobată prin Legea nr. 56/2001
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu -
judecător
Constantin Doldur -
judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu -
judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Claudia Miu -
magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 43/2001, exceptie
ridicată de Societatea Comercială "Rescopa" ă S.A. din Târgoviste în
Dosarul nr. 1.005/2001 al Judecătoriei Târgoviste. La apelul nominal se
constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neîntemeiată, întrucât, pe de o parte, dispozitiile legale criticate nu
prevăd dreptul debitorilor de a li se acorda înlesniri la plata obligatiilor
bugetare, ci doar un beneficiu virtual al acestora de a li se acorda asemenea
înlesniri, iar pe de altă parte accesul liber la justitie este garantat de
posibilitatea de a se adresa justitiei, în temeiul Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constaturmătoarele:
Prin încheierea din 6
iunie 2001, pronuntată în Dosarul nr. 1.005/2001, Judecătoria Târgoviste a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 43/2001,
aprobată prin Legea nr. 56 /2001. Exceptia a fost invocată de contestatoarea Societatea Comercială
"Rescopa" - S.A. din Târgoviste întrăun litigiu având ca obiect
contestatia împotriva executării unor creante bugetare, în conditiile
neacordării unor înlesniri la plată, de către o autoritate publică locală.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare contravin liberului acces la justitie.
Astfel se arată că, desi textul criticat acordă contribuabilului dreptul de a
solicita acordarea unor înlesniri la plata obligatiilor bugetare, totusi
acordarea acestora este conditionată de "justificarea temeinică” a
cererii. Întrucât dispozitiile criticate nu prevăd criteriile de apreciere a
temeiniciei cererii, se creează posibilitatea arbitrariului în solutionarea
cererilor, arbitrariu care nu poate fi înlăturat de instantele judecătore ti, deoarece textul criticat nu prevede
posibilitatea accesului la justitie împotriva hotărârii de respingere a cererii
de acordare a înlesnirilor.
Judecătoria Târgoviste,
exprimându-si opinia, apreciază că prevederile criticate nu
contravin dispozitiilor art. 21 din Constitutie, privind liberul acces la
justitie, întrucât “instituirea regulilor de desfsurare a procesului în fata
instantelor judecătoresti este de competenta
exclusiva legiuitorului, conform art. 125 alin. (3) din Constitutie".
Instanta de judecată arată că prin Decizia Plenului nr. 1/1994 Curtea
Constitutională a statuat că “accesul liber la justitie nu înseamnă accesul în
toate cazurile la toate structurile judecătore ti si la toate căile de atac”.
Tot referitor la accesul la justitie se mai arată că dispozitiile criticate
reglementează un beneficiu acordat în sensul de a da unei persoane fizice sau
juridice, care are calitatea de contribuabil, si anume acela de a solicita
organului fiscal abilitat acordarea unei înlesniri la plată, ceea ce presupune
ca acel contribuabil să se fi făcut deja vinovat de încălcarea prevederilor
legale privind plata obligatiilor bugetare. În situatia în care acesta are
obiectii fată de titlul executoriu ce constatăbligatia bugetară, el are
posibilitatea de a folosi contestatia la executare, reglementată de
dispozitiile art. 76 si următoarele din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată pre edintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de constitutionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul său
de vedere, consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este nefondată. Astfel în art. 1 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea
contestatiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere întocmite de organele Ministerului Finantelor Publice se prevede că
prin aceste contestatii se poate solicita printre altele anularea “altor măsuri
dispuse de organele Ministerului Finantelor Publice abilitate, potrivit legii,
să efectueze acte de control sau de impunere”, iar în categoria "altor măsuri"
se consideră a fi cuprinse si solutiile care se pronuntă asupra cererilor de
acordare a înlesnirilor la plata obligatiilor bugetare.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului nu
au comunicat punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern, raportul întocmit de
judecătorulăraportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată. Prin încheierea din 6 iunie 2001 a Judecătoriei
Târgoviste Curtea a fost sesizată cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 82 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, dispozitii modificate prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 43/2001, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 148 din 26 martie 2001. Aceste dispozitii au următorul cuprins: "La
cererea temeinic justificată a debitorilor Guvernul României, Ministerul
Finantelor Publice, Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, precum si alte
autorităti ale administratiei publice centrale sau locale, după caz, pot
acorda:
a) amânări sau e alonări
la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii bugetare;
b) amânări sau e alonări
la plata majorărilor de întârziere;
c) scutiri sau reduceri de
impozite si taxe, în conditiile legii;
d) scutiri sau reduceri de
majorări de întârziere.
Ministerul Finantelor
Publice, Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, precum si alte autorităti
ale administratiei publice centrale sau locale, după caz, pot acorda esalonări
la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii bugetare si a majorărilor de
întârziere pe o perioadă de maximum 5 ani care poate începe cu un termen de
gratie de până la 6 luni cuprins în perioada de esalonare, precum si amânări la
plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii bugetare si a majorărilor de
întârziere pe o perioadă de cel mult 6 luni.
Autoritătile
administratiei publice locale pot acorda înlesniri la plată, în conditiile
prezentei ordonante, pentru creantele reprezentând venituri bugetare ale
unitătilor administrative-teritoriale.
Începând cu data
comunicării aprobării, pentru creantele bugetare pentru care s-au aprobat
înlesniri la plată executarea silită nu se porneste sau nu se continuă, după
caz. Agentii economici care beneficiază de înlesniri la plata obligatiilor
bugetare, conform dispozitiilor prezentei ordonante, nu pot participa la nici o
procedură de privatizare organizată de institutiile publice implicate sau de
agentii de privatizare, în vederea cumpărării de actiuni la alte societăti
comerciale, sau la achizitionarea de alte valori mobiliare ori părti sociale,
pe perioada în care beneficiază de înlesnirile la plată acordate. Orice sumă,
de restituit sau de rambursat, de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor
sociale de stat sau de la bugetul altor autorităti ale administratiei publice
centrale sau locale, după caz, reprezentând impozite, taxe sau alte obligatii
bugetare, va modifica graficul de e alonare aprobat prin afectarea ultimelor
rate din grafic. Prin ordin al ministrului finantelor publice sau al
ministrului muncii si solidaritătii sociale, după caz, care va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, se stabilesc procedura, criteriile si
competentele de acordare a înlesnirilor la plata creantelor bugetare
administrate de Ministerul Finantelor Publice sau de Ministerul Muncii si
Solidaritătii Sociale, după caz, cu avizul Consiliului Concurentei. În cazul
celorlalte autorităti ale administratiei publice centrale procedura se stabile
te de către acestea, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al
Consiliului Concurentei. Pentru autoritătile administratiei publice locale
procedura si competentele de acordare a înlesnirilor la plată se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice si cu
avizul Ministerului Finantelor Publice si al Consiliului Concurentei. Analiza
si/sau solutionarea cererilor de înlesniri la plată se realizează de comisii
stabilite la nivelul fiecărui creditor bugetar. Guvernul, la propunerea
Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale,
precum si a altor autorităti ale administratiei publice centrale sau locale,
după caz, poate acorda înlesnirile la plata obligatiilor bugetare, prevăzute la
alin. 1 lit. a), pentru o sumă totală mai mare de 500 miliarde lei si/sau
înlesnirile la plata obligatiilor bugetare, prevăzute la alin. 1 lit. d),
pentru sume mai mari de 50 miliarde lei. Înlesnirile la plată se pot acorda
atât înaintea începerii executării silite, cât si în timpul efectuării
acesteia. Pentru acordarea înlesnirilor la plată creditorii bugetari pot cere
debitorilor, persoane juridice, constituirea de garantii, în termen de 60 de
zile de la data comunicării aprobării înlesnirilor. Înlesnirile la plata
creantelor bugetare administrate de Ministerul Finantelor Publice, de
Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, precum si de alte autorităti ale
administratiei publice centrale sau locale, după caz, se acordă pe baza datelor
din evidenta analitică pe plătitori de la nivelul organelor teritoriale la care
contribuabilii sunt înregistrati ca plătitori de impozite, taxe, contributii si
alte obligatii bugetare sau a unui document de verificare întocmit la sediul
social al debitorului pe baza datelor din ultima balantă de verificare.
Diferentele de impozite, taxe, contributii si alte obligatii bugetare, precum
si majorările de întârziere aferente acestora, constatate în urma controalelor
efectuate ulterior de organele competente ale Ministerului Finantelor Publice,
Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, precum si ale altor autorităti
ale administratiei publice centrale sau locale, după caz, se achitconform
prevederilor legale. Pentru debitorii persoane juridice, aflati în proces de
privatizare ori cuprinsi în programe speciale care să conducă la cresterea
atractivitătii acestora la privatizare, înlesnirile la plată se acordă de
Guvern, de la caz la caz, prin hotărâre, la propunerea institutiilor publice
implicate în procesul de privatizare si cu avizul Ministerului Finantelor
Publice, Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale, precum si al celorlalte
autorităti ale administratiei publice centrale sau locale, după caz. Sumele
pentru care se acordă înlesniri la plată sunt cuprinse în certificatele de
obligatii bugetare eliberate la cererea institutiilor publice implicate sau a
agentului de privatizare, adresată Ministerului Finantelor Publice, Ministerului
Muncii si Solidaritătii Sociale, precum si altor autorităti ale administratiei
publice centrale sau locale, după caz. Certificatele de obligatii bugetare se
întocmesc conform reglementărilor legale în vigoare. Ajutoarele de stat,
calculate pentru înlesnirile la plată acoră date în conditiile prezentei
ordonante de Guvernul României, vor fi notificate Consiliului Concurentei de
furnizorul ajutorului de stat, în conformitate cu reglementările legale privind
ajutorul de stat."
Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 43/2001 a fost aprobată prin Legea nr. 561/2001, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 684 din 30 octombrie 2001.
Ulterior datei sesizării
Curtii Constitutionale, alin. 1 al acestui text a fost modificat prin art. I
pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2001 pentru modificarea Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 16 august 2001, având
următorul cuprins:
"La cererea temeinic
justificată a debitorilor Guvernul României, Ministerul Finantelor Publice,
Ministerul Muncii si Solidaritătii Sociale, precum si alte autorităti ale
administratiei publice centrale sau locale, după caz, pot acorda:
a) amânări sau e alonări
la plata impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri bugetare;
b) amânări sau e alonări
la plata majorărilor de întârziere si/sau a penalitătilor de întârziere;
c) scutiri sau reduceri de
impozite si taxe, în conditiile legii;
d) scutiri sau reduceri de
majorări de întârziere si/sau penalităti de întârziere."
Această ordonantă a intrat
în vigoare la data de 1 octombrie 2001 potrivit prevederilor art. IV din acela
i act normativ. Întrucât dispozitiile criticate reglementează mai multe
ipoteze, tinând seama de prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, Curtea urmează să supună controlului de constitutionalitate numai
dispozitiile art. 82 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, de care
depinde solutionarea cauzei în curs de judecată, referitoare la împuternicirea
autoritătilor administratiei publice locale de a acorda anumite înlesniri la
plată, la cererea justificată a debitorilor. Autorul exceptiei sustine că
aceste prevederi sunt neconstitutionale întrucât îngrădesc accesul la justitie
pentru îndreptarea solutiilor autoritătilor publice, de respingere a cererilor
de acordare a înlesnirilor la plată, încălcând astfel dispozitiile art. 21 din
Constitutie, conform cărora:
"(1) Orice persoană
se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate
îngrădi exercitarea acestui drept."
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că prin art. 82 alin. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996, cu modificările ulterioare, săa prevăzut posibilitatea
autoritătilor publice nominalizate în cuprinsul textului de a acorda, la
cererea temeinic justificată a debitorilor, anumite înlesniri la plata
impozitelor, taxelor si a altor obligatii bugetare. Prin textul de lege criticat
nu săa instituit un drept al debitorilor de a obtine înlesniri la plata
obligatiilor bugetare mentionate si nici o obligatie în sarcina autoritătilor
publice de a acorda înlesnirile la plată cerute, ci numai dreptul debitorilor
de a le solicita si obligatia autoritătilor cărora li se adresează, de a
examina cererile primite, precum si facultatea acestora de a le rezolva
favorabil, în cazurile temeinic justificate. Dat fiind că acordarea
înlesnirilor la plată constituie pentru debitori numai o posibilitate
dependentă de vointa autoritătilor competente, iar nu un drept, Curtea constată
că nu există posibilitatea constrângerii judiciare a acestor autorităti în
vederea solutionării favorabile a cererilor debitorilor. În consecintă, având
în vedere că potrivit art. 21 alin. (1) din Constitutie ori persoană se poate
adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor
sale legitime si tinând seama de considerentele expuse mai sus, Curtea nu poate
primi sustinerea autorului exceptiei de neconstitutionalitate în sensul că,
întrucât în textul mentionat nu s-a prevăzut expres posibilitatea atacării de
către debitori în justitie a refuzului de acordare a înlesnirilor la plată
solicitate, s-a încălcat liberul acces al acestora la justitie.
Pentru considerentele
expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobată si modificată prin Legea nr. 108/1996, astfel cum au fost modificate
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 43/2001, aprobată prin Legea nr.
561/2001, exceptie ridicată de Societatea Comercială "Rescopa" - S.A.
din Târgoviste în Dosarul nr. 1.005/2001 al Judecătoriei Târgoviste.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE
POPA
Magistrat-asistent sef,
Claudia Miu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 22 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 179/1999 privind
modificarea si completarea Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească,
modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1 5/2000
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu -
judecător
Constantin Doldur -
judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu -
judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Mihai Paul Cotta magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, modificată
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 15/2000, exceptie ridicată de Mihai
Toncea în Dosarul nr. 2.469/2001 al Tribunalului Galati - Sectia civilă. La
apelul nominal răspunde autorul exceptiei, lipsind cealaltă parte, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Autorul exceptiei sustine
că prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 sunt
neconstitutionale, deoarece îl lipsesc de exercitarea căii de atac a apelului.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, întrucât Curtea săa mai pronuntat asupra
constitutionalitătii Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 179/1999, statuând
că aceasta cuprinde norme procedurale, de aplicare imediată, care nu contravin
principiului neretroactivitătii legii si nici celui al accesului liber la
justitie.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constaturmătoarele:
Prin încheierea din 20
august 2001, pronuntată în Dosarul nr. 2.469/2001, Tribunalul Galati -
Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 179/1999 privind
modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1 5/2000, exceptie ridicată de Mihai Toncea într-un
dosar având ca obiect judecarea contestatiei în anulare formulate de autorul
exceptiei împotriva Deciziei nr. 685/R/2001 pronuntată de Tribunalul Galati ă
Sectia civilă.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se
sustine, în esentă, că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999
contravine dispozitiilor art. 125 alin. (3) si ale art. 128 din Constitutie, deoarece din interpretarea textelor
legale criticate rezultă că până la înfiintarea noilor complete cu asistenti
judiciari hotărârile pronuntate în primă instantă sunt supuse atât căii de atac
a apelului, cât si a recursului. Or, în cazul de fată, “când completul format
numai dintr-un judecător a pronuntat recurs pe care Tribunalul Galati lăa
judecat ca recurs, am fost lipsit de calea de atac a apelului”.
Tribunalul Galati ă Sectia
civilă, exprimându-si
opinia, apreciază că exceptia
ridicată nu este întemeiată, deoarece autorul acesteia “în realitate nu a
invocat neconstitutionalitatea legilor criticate ci, de fapt, a criticat
aplicarea acestor dispozitii referitoare la compunerea instantei si la căile de atac în cauza sa”.
Presedintele Camerei Deputatilor, în punctul
său de vedere, consideră că exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor legale criticate este neîntemeiată,
întrucât criticile formulate exced controlului exercitat de Curtea
Constitutională, fiind în competenta exclusivă a instantelor judecătoresti să se pronunte asupra aplicării
corecte a legii. Totodată se arată că dispozitiile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 179/1999 nu contravin prevederilor art. 123 alin. (3) si ale
art. 128 din Constitutie, în conditiile în care competenta de solutionare si
procedura de judecată a conflictelor de muncă au fost stabilite prin lege.
Guvernul, în punctul său
de vedere, arată că exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
179/1999 si ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 15/2000 este
neîntemeiată, deoarece, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicată, Curtea Constitutională nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra întelesului său
contrar Constitutiei. În acest sens sunt mentionate deciziile Curtii
Constitutionale nr. 265/2000 si nr. 88/2001.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecătorului-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicată. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie art. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999 privind
modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie
1999, aprobată prin Legea nr. 118/2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001. Dispozitiile acestui articol au
în vedere modificarea competentei instantelor judecătoresti în materia
litigiilor de muncă. Aplicarea acestor dispozitii presupune o perioadă de tranzitie,
a cărei reglementare este dată de art. IX alin. (1) din ordonantă. Textele
avute în vedere de autorul exceptiei au următorul cuprins:
- Art. IV: "Cauzele
care au ca obiect judecarea în fond a unor litigii de muncă, aflate pe rolul
judecătoriilor, vor fi trecute la completele care judecă conflictele de muncă
si litigiile de muncă din cadrul judecătoriei respective, imediat după
înfiintarea acestora. Apelurile declarate până la data înfiintării noilor
instante, precum si cele aflate în curs de judecată vor fi solutionate de
instantele legal sesizate. Recursurile declarate sau aflate în curs de judecată
vor fi trecute la sectiile care judecă conflicte de muncă si litigii de muncă
din cadrul tribunalelorsie;
- Art. IX: “(1)
Prezenta ordonantă de urgentă intră în vigoare la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I, cu exceptia prevederilor pct. 6 al
art. I, care se aplică de la data numirii asistentilor judiciari prin ordin al
ministrului justitiei, dar nu mai târziu de 30 iunie 2000."
Totodată este criticat si
articolul unic din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 15/2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 111 din 14 martie 2000, al cărui
continut este următorul:
“Articol unic. - Alineatul
(1) al articolului IX din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1 79/1999
privind modificarea si completarea Legii nr. 92/ 992 pentru organizarea
judecătorească, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 559
din 7 noiembrie 1 999, se modifică si
va avea următorul cuprins:
«Art. IX. - (1) Prezenta
ordonantă de urgentă intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I, cu exceptia prevederilor pct. 6 al art. I, care
se aplicde la data numirii asistentilor judiciari prin ordin al ministrului
justitiei, dar nu mai târziu de 30 iunie 2000.»"
Autorul exceptiei
consideră că aceste dispozitii legale contravin următoarelor norme
constitutionale:
- Art. 125 alin. (3): "Competenta
si procedura de judecată sunt stabilite de lege.";
- Art. 128: "împotriva
hotărârilor judecătore ti, părtile interesate si Ministerul Public pot exercita
căile de atac, în conditiile legii."
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea Constitutională constată că prin Decizia nr. 93
din 27 martie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
249 din 15 mai 2001, săa pronuntat asupra constitutionalitătii dispozitiilor
art. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 179/1999, retinând, în
esentă, că este neîntemeiată sustinerea potrivit căreia dispozitiile legale
criticate ar aduce atingere sau îngrădire prevederilor constitutionale ale art.
128, deoarece reglementarea competentei si a căilor de atac intră în atributia
exclusivă a legiuitorului, care poate institui reguli deosebite în considerarea
unor situatii deosebite, cu conditia de a nu se aduce atingere unor norme sau
principii constitutionale. În legătură cu critica adusă dispozitiilor din
ordonantă privind încălcarea art. 125 alin. (3) din Constitutie, Curtea săa mai
pronuntat prin Decizia nr. 133 din 26 aprilie 2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 324 din 15 iunie 2001, prilej cu care săa
statuat că aceasta nu poate fi primită, deoarece în spetă legea prevede că
solutionarea recursurilor se face de către tribunale, desigur nu de aceia i
judecători care au solutionat apelul. Considerentele pe care săau întemeiat
solutiile anterioare ale Curtii Constitutionale sunt valabile si în cauza de
fată, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură să determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii. În sfârsit, în motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că “din interpretarea logică si legală, a
textelor criticate” rezultă că până la înfiintarea noilor instante hotărârile
pronuntate de judecătorii sunt supuse si apelului, iar nu numai recursului,
ceea ce nu s-a făcut si în cazul dat de hotărârea instantei de fond din 28
februarie 2000, când completul format numai dintr-un judecător a pronuntat
sentinta cu recurs pe care l-a judecat Tribunalul Galati, ceea ce, în opinia
autorului, l-a privat de calea de atac a apelului. Curtea constată că aceste
aspecte, privind o eventuală greseală în interpretarea si aplicarea legii si,
ca o consecintă, lipsirea autorului exceptiei de accesul la calea de atac a
apelului, exced atributiei Curtii Constitutionale, prevăzută la art. 2 alin.
(3) din Legea nr. 47/1992, republicată. În acest sens este si jurisprudenta
Curtii, care a statuat prin Decizia nr. 265/2000, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 28 martie 2001, în sensul că
interpretarea legii este atributul suveran al instantei de judecată în opera de
înfăptuire a justitiei.
Pentru considerentele
expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, modificată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 15/2000, exceptie ridicată de Mihai Toncea în Dosarul nr.
2.469/2001 al Tribunalului Galati ă Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 22 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE
POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor de calitate pe
care trebuie să le îndeplinească apele de suprafată
utilizate pentru potabilizare si a
Normativului privind metodele de măsurare si frecventa
de prelevare si analiză a probelor din
apele de suprafată destinate producerii de apă potabilă
În temeiul prevederilor
art. 107 din Constitutia României si
ale art. 15 alin. (2) din Legea apelor nr. 107/1996,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă
Normele de calitate pe care trebuie să le îndeplinească apele de suprafată
utilizate pentru potabilizare, NTPA-013, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă
Normativul privind metodele de măsurare si frecventa de prelevare si analiză a
probelor din apele de suprafată destinate producerii de apă potabilă, NTPA-014,
prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Anexele nr. 1 si
2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 4. - Prin autoritate
publică centrală din domeniul apelor si protectiei mediului se întelege
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, iar prin autoritate competentă în
domeniul gospodăririi apelor se întelege Compania Natională “Apele Române”
- S.A.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei
publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul sănătătii si
familiei,
Daniela Bartos
Bucuresti, 7 februarie 2002.
Nr. 100.
ANEXA Nr. 1
pe care trebuie să le îndeplinească apele
de suprafată utilizate pentru potabilizare NTPAŚ0 3
Art. 1. - (1) Prezentele
norme de calitate reglementează cerintele de calitate pe care apele dulci de
suprafată utilizate sau destinate potabilizării, denumite în continuare ape
de suprafată, trebuie să le îndeplinească după o tratare corespunzătoare.
(2) Apa subterană si apa salmastră nu fac obiectul prezentelor
norme de calitate.
(3) Aplicarea prezentelor
norme de calitate conduce la reducerea nivelului de tratare a apei brute de
suprafată, cu influentă directă asupra costurilor.
(4) Sunt considerate ape
potabile toate apele de suprafată din care se captează apa pentru consumul
uman si care se transportă prin retele de distributie pentru uz public.
Art. 2. - Apele de
suprafată se clasifică, în functie de valorile limită, în 3 categorii: A1, A2
si A3. Fiecărei categorii îi corespund o tehnologie standard adecvată de
tratare, prezentată în anexa nr. 1a), si caracteristicile fizice, chimice si
microbiologice, prezentate în anexa nr. 1b).
Art. 3. - (1) Autoritătile
bazinale de gospodărire a apelor stabilesc pentru apa de suprafată, din toate
punctele de prelevare sau pentru fiecare punct individual de prelevare, valori
pentru toti parametrii/indicatorii de calitate prevăzuti în anexa nr. 1b).
(2) Valorile indicatorilor
de calitate prevăzute în col. G din anexa nr. 1b) reprezintă valori
recomandate, iar cele din col. I reprezintă valori maxim admisibile.
(3) În avizele si
autorizatiile de gospodărire a apelor emitentul acestora nu este obligat să
stabilească valori pentru parametrii care nu figurează în anexa nr. 1b), iar
valorile maxim admisibile nu pot fi mai permisive decât cele din col. I ă
valori obligatorii din aceeasi anexă.
(4) În situatia în care în
tabel nu sunt prevăzute valori decât în col. G, autoritatea bazinală de
gospodărire a apelor le va utiliza pe acestea ca linii directoare/valori ghid
în stabilirea valorilor limită pentru parametrii din avizele si autorizatiile
de gospodărire a apelor pe care le emite. După caz, aceasta poate stabili în
avizele si în autorizatiile de gospodărire a apelor conditii mai severe decât
cele prevăzute în col. G din anexa nr. 1b).
Art. 4. - (1) Autoritatea
publică centrală din domeniul apelor si protectiei mediului, autoritatea
competentă de gospodărire a apelor si autoritătile sale bazinale, precum si
cele administrative locale vor lua toate măsurile necesare pentru a se asigura
că apa de suprafată destinată captărilor pentru producerea de apă potabilă
corespunde din punct de vedere calitativ valorilor stabilite în conformitate cu
prevederile art. 3.
(2) Valorile prevăzute în
anexa nr. 1b) sunt obligatorii atât pentru apele de suprafată interioare, cât
si pentru cele transfrontiere, destinate potabilizării.
(3) În conformitate cu
prezentele norme de calitate, autoritatea competentă în domeniul gospodăririi
apelor, prin autoritătile sale bazinale de gospodărire a apelor, va lua toate
măsurile necesare asigurării îmbunătătirii calitătii apelor. Pentru aceasta va
întocmi un planăcadru de actiune pe 10 ani, cu un program calendaristic de
ameliorare a calitătii apelor de suprafată, cu precădere a celei din categoria
A3.
(4) Planul-cadru de
actiune si programul calendaristic prevăzute la alin. (3) se stabilesc atât în
functie de necesitătile de îmbunătătire a calitătii mediului si în special a
apelor, cât si de limitările de ordin economic si/sau tehnic existente ori care
pot apărea la nivel national sau local.
(5) Planulăcadru de
actiune si programul calendaristic prevăzute la alin. (3) se aprobă de către
autoritatea publică centrală din domeniul apelor si protectiei mediului, în
cazul cursurilor de apă transfrontiere.
(6) Autoritatea competentă
în domeniul gospodăririi apelor urmăre te si raportează anual autoritătii
publice centrale din domeniul apelor si protectiei mediului îndeplinirea
prevederilor planuluiăcadru de actiune si respectarea programului
calendaristic.
(7) Apele de suprafată ce
prezintă caracteristici fizice, chimice si microbiologice sub limitele
obligatorii prevăzutepentru categoria A3 nu vor fi utilizate pentru
potabilizare.
Totu i, în cazuri
exceptionale o apă de calitate inferioară poate fi folosită pentru potabilizare
după o tratare adecvată, inclusiv prin amestecarea cu o apă de calitate mai
bună, pentru a fi adusă la caracteristicile de calitate corespunzătoare
nivelului apei brute din categoria A3.
(8) Situatiile la care
face referire alin. (7) trebuie aduse de îndată, în scris, la cuno tintă
autoritătii bazinale de gospodărire a apelor de către detinătorul statiei de
tratare.
Autoritatea bazinală de
gospodărire a apelor va analiza situatia si, pe baza planului de gestiune a
resurselor de apă, va întocmi un raport detaliat despre aceste situatii
exceptionale si despre măsurile ce trebuie adoptate, raport pe care îl va
înainta autoritătii competente în domeniul gospodăririi apelor spre aprobare.
Art. 5. - (1) Se consideră
că o apă de suprafată îndeplineste conditiile pentru potabilizare, dacă probele
prelevate la intervale regulate de timp, din acelasi punct de control utilizat
si pentru captarea apei de băut, arată că ea corespunde din punct de vedere
calitativ, în cazul în care:
a) la 95% din numărul de
probe prelevate parametrii de calitate respectă valorile cuprinse în col. I din
anexa nr. 1b);
b) la 90% din numărul de
probe prelevate parametrii de calitate respectă celelalte cerinte cuprinse în
anexa nr. 1b).
(2) De asemenea, cele
5ă10% din numărul de probe care nu se conformează cerintelor calitative se
consideră că pot fi potabilizate când:
a) calitatea apei nu se
abate cu mai mult de 50% de la valorile parametrilor stabiliti, exceptie
făcând: temperatura, pH, oxigenul dizolvat si indicatorii microbiologici;
b) apa nu prezintă pericol
pentru sănătatea publică;
c) valorile parametrilor
analizati la probe consecutive de apă, prelevate la intervale determinate
statistic, se încadrează în valorile stabilite pentru parametrii relevanti/de
interes.
(3) La calculul
procentajelor prevăzute la alin. (1) si (2) nu vor fi luate în considerare
valorile mai ridicate decât cele pentru apa de suprafată respectivă, dacă ele
sunt cauzate de viituri, dezastre naturale sau de conditii meteorologice
anormale.
(4) Prin punct de prelevare
se întelege sectiunea prizei de apă de unde se captează apa de suprafată
înainte de a fi trimisă la tratare.
Art. 6. - Autoritatea
publică centrală din domeniul apelor si protectiei mediului poate oricând să
fixeze valori mai severe decât cele stabilite prin prezentele norme de
calitate.
Art. 7. - (1) Aplicarea
dispozitiilor prezentelor norme de calitate nu poate avea în nici un caz ca
efect direct sau indirect degradarea calitătii actuale a apei de suprafată.
(2) Derogări de la
prevederile prezentelor norme de calitate se pot acorda în următoarele
situatii:
a) în caz de inundatii sau
de alte dezastre naturale;
b) în cazul anumitor
parametri marcati cu O în anexa nr. 1b), din cauza unor conditii geografice sau
meteorologice exceptionale;
c) dacă apa de suprafată
se îmbogăteste pe cale naturală cu anumite substante, ceea ce conduce la
depăsirea valorilor limită prevăzute în anexa nr. 1b), pentru categoriile A1,
A2 si A3;
d) în cazul apelor de
suprafată putin adânci sau al lacurilor aparent stagnante, pentru parametrii
marcati cu asterisc în anexa nr. 1b), această derogare este aplicabilă numai
lacurilor cu o adâncime care nu depăseste 20 m, cu un schimb de apă mai redus
de un an si în care nu se descarcă ape uzate.
(3) îmbogătirea
naturală a apelor înseamnă procesul prin care, fără interventia omului, o
masă de apă primeste din sol anumite substante pe care acesta le contine.
(4) Derogările prevăzute
la alin. (2) nu se aplică dacă prin aceasta sunt afectate cerintele impuse
pentru protectia sănătătii publice.
(5) În cazurile în care
autoritătile bazinale de gospodărire a apelor acordă derogări de la prevederile
prezentelor norme de calitate, acestea vor informa imediat autoritatea
competentă în domeniul gospodăririi apelor, precizând motivele si perioadele
anticipate pentru durata derogării.
Art. 8. - Ori de câte ori
cunostintele stiintifice si tehnice ori tehnologiile de tratare înregistrează
un progres sau când standardele de apă potabilă se modifică, autoritatea
competentă în domeniul gospodăririi apelor, pe baza unei propuneri a
autoritătii bazinale de gospodărire a apelor, poate revizui valorile numerice
si lista cuprinzând parametrii din anexa nr. 1b), care cuprind caracteristicile
fizice, chimice si microbiologice ale apei de suprafată.
Art. 9. - Anexele nr. 1a)
si 1b) fac parte integrantă din prezentele norme de calitate.
ANEXA Nr. 1 a)
la normele de calitate
DEFINIREA TEHNOLOGIILOR
STANDARD DE TRATARE
pentru transformarea
apelor de suprafată de categoriile A1, A2 si A3 în apă potabilă
Categoria A1
Tratare fizică simplă si dezinfectie (de exemplu: filtrare
rapidă si dezinfectie).
Categoria A2
Tratare normală fizică,
chimică si dezinfectie [de exemplu: preclorinare, coagulare, floculare,
decantare, filtrare, dezinfectie (clorinare finală)].
Categoria A3
Tratare
fizică, chimică avansată, perclorare si dezinfectie [de exemplu: clorinare
intermediară, coagulare, floculare, decantare, filtrare prin adsorbtie (pe
cărbune activ), dezinfectie (ozonizare, clorinare finală)].
ANEXA Nr. b)
la normele de calitate
CARACTERISTICILE
apei de suprafată
utilizate la obtinerea apei potabile
Nr. crt. |
Parametrii |
Unitatea de
măsură |
A1 |
A2 |
A3 |
|||
G |
I |
G |
I |
G |
I |
|||
1 |
2 |
3 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1. |
pH |
unităti pH |
6,5-8,5 |
|
5,5-9 |
|
5,5.9 |
|
2. |
Coloratie (după filtrare simplă) |
mg/l pe scara de Pt |
10 |
20 (O) |
50 |
100 |
|
|
3. |
Materii în suspensie, totală |
mg SS/l |
25 |
|
|
|
|
|
4. |
Temperatura |
şC |
22 |
25 (O) |
22 |
25 (O) |
22 |
25 (O) |
5. |
Conductivitate |
µs/cm-1 la 20şC |
1000 |
|
1000 |
|
1000 |
|
6. |
Culoare |
(factor de dilutie la 25şC) |
3 |
|
10 |
|
20 |
|
7.*) |
Azotati |
mg NO-3/l |
25 |
50 (O) |
|
50 (O) |
|
50 (O) |
8. |
Fluoruri |
mg F-/l |
0,7 la 1 |
1,5 |
0,7 la 1,7 |
|
0,7 la 1,7 |
|
9. |
Compusi organici cu clor, extractibili,
total |
mg Cl-/l |
|
|
|
|
|
|
10.*) |
Fier dizolvat |
mg Fe/l |
0,1 |
0,3 |
1 |
2 |
1 |
|
11.*) |
Mangan |
mg Mn/l |
0,05 |
|
0,1 |
|
1 |
|
12. |
Cupru |
mg Cu/l |
0,02 |
0,05 (O) |
0,05 |
|
1 |
|
13. |
Zinc |
mg Zn/l |
0,5 |
3 |
1 |
5 |
1 |
5 |
14. |
Bor |
mg B/l |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
15. |
Beriliu |
mg Be/l |
|
|
|
|
|
|
16. |
Cobalt |
mg Co/l |
|
|
|
|
|
|
17. |
Nichel |
mg Ni/l |
|
0,05 |
|
0,05 |
|
0,1 |
18. |
Vanadiu |
mg V/l |
|
|
|
|
|
|
19. |
Arseniu |
mg As/l |
0,01 |
0,05 |
|
0,05 |
0,05 |
0,1 |
20. |
Cadmiu |
mg Cd/l |
0,001 |
0,005 |
0,001 |
0,005 |
0,001 |
0,005 |
21. |
Crom total |
mg Cr/l |
|
0,05 |
|
0,05 |
|
0,05 |
22. |
Plumb |
mg Pb/l |
|
0,05 |
|
0,05 |
|
0,05 |
23. |
Seleniu |
mg Se/l |
|
0,01 |
|
0,01 |
|
0,01 |
24. |
Mercur |
mg Hg/l |
0,0005 |
0,001 |
0,0005 |
0,001 |
0,0005 |
0,001 |
25. |
Bariu |
mg Ba/l |
|
0,1 |
|
1 |
|
1 |
26. |
Cianuri |
mg CN-/l |
150 |
0,05 |
|
0,05 |
|
0,05 |
27. |
Sulfati |
mg SO42-/l |
200 |
250 |
150 |
250 (O) |
150 |
250 (O) |
28. |
Cloruri |
mg laurilsulfat/l |
0,2 |
|
200 |
|
200 |
|
29. |
Agenti de suprafată anionici (prin
metoda spectrometrică cu - albastru de metilen) |
mg Cl-/l |
|
|
0,2 |
|
0,5 |
|
30.*) |
Fosfati |
mg P2O5/l |
0,4 |
0,7 |
0,7 |
|
0,7 |
|
31. |
Fenoli (indice fenolic)
p-nitroanilină 4 aminoantipirină |
mg C6H5OH/l |
|
0,001 |
0,001 |
0,005 |
0,01 |
0,1 |
32. |
Hidrocarburi dizolvate sau în
emulsie (după extractia cu eter de petrol) |
mg/l |
|
0,05 |
|
0,2 |
0,5 |
1 |
33. |
Hidrocarburi policiclice aromatice |
mg/l |
|
0,0002 |
|
0,0002 |
|
0,001 |
34. |
Pesticide totale (paration, HCH,
dieldrin) |
mg/l |
|
0,001 |
|
0,0025 |
|
0,005 |
35.*) |
Consum chimic de oxigen (CCO) |
mg O2/l |
10 |
|
20 |
|
30 |
|
36.*) |
Gradul de saturaţie Ón oxigen
dizolvat |
% O2 |
> 70 |
|
> 50 |
|
> 30 |
|
37.*) |
Consum biochimic de oxigen (CBO5) (la 20şC, f.r. nitrificare) |
mg O2/l |
< 3 |
|
< 5 |
|
< 7 |
|
38. |
Azot Kjeldahl (f.r. NO-3) |
mg N/l |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
39. |
Amoniu (NH+ |
mg NH+4/l |
0,05 |
|
1 |
1,5 |
2 |
4 (O) |
40. |
Substanţe extractibile in cloroform |
mg SEC/l |
0,1 |
|
0,2 |
|
0,5 |
|
41. |
Carbon organic total |
mg C/l |
|
|
|
|
|
|
42. |
Carbon organic rezidual dup.
floculare si filtrare pe membran. (5µ) TOC |
mg C/l |
|
|
|
|
|
|
43. |
Coliformi totali la 37şC |
/100 ml |
50 |
|
5.000 |
|
50.000 |
|
44. |
Coliformi fecali |
/100 ml |
20 |
|
2.000 |
|
20.000 |
|
45. |
Streptococi fecali |
/100 ml |
20 |
|
1.000 |
|
10.000 |
|
46. |
Salmonella |
|
Absent în 5.000 ml |
|
Absent în 5.000 ml |
|
|
|
*) Vezi art. 7 alin. (2) lit. d).
ANEXA Nr. 2
la normele de calitate
NORMATIV
privind metodele de
măsurare si frecventa de prelevare
si de analiză a probelor din apele de suprafată destinate producerii de apă
potabilă
ARTICOLUL 1
Obiectivul normativului
Prezentul normativ
reglementează metodele de măsurare a parametrilor prevăzuti în anexa nr. 1b) la
NTPA-013 si frecventa de prelevare
si analiză a probelor din apele de suprafată destinate potabilizării.
ARTICOLUL 2
Definitii
În sensul prezentului
normativ, prin termenii tehnici de mai jos se întelege:
a) metoda de măsurare de referintă -
indicarea unui principiu
de determinare sau descrierea succintă a unei roceduri de operare care să
permită determinarea valorii parametrilor
prevăzuti în anexa nr. 2a);
b) limita de detectie –
valoarea minimă a parametrului examinat, care poate fi determinată printr-o
metodă de determinare dată;
c) precizie -
intervalul de variatie/limitele între care se situează 95% din rezultatele
măsurătorilor efectuate pe acelasi esantion, când se utilizează aceeasi metodă
de determinare;
d) acuratete/exactitate
ă diferenta dintre valoarea reala parametrului examinat si valoarea medie
obtinută experimental.
ARTICOLUL 3
Parametri, prelevare,
frecvente de prelevare si
metode de analiză a probelor
(1) Analiza probelor de apă
are în vedere parametrii prevăzuti în anexa nr. 1b) la NTPA-013, pentru care au
fost prevăzute valori I si/sau
G fiecăreia dintre cele 3 categorii de apă de suprafată A1, A2 si A3.
(2) Metodele de
determinare de referintă sunt cele prevăzute în anexa nr. 2a).
(3) La verificarea
parametrilor prevăzuti în anexa nr. 2a) trebuie respectate valorile pentru
limita de detectie, precizia si acuratetea metodelor de determinare specifice.
ARTICOLUL 4
(1) În anexa
nr. 2b) sunt stabilite frecventele anuale minime de prelevare si analiză a
probelor pentru determinarea fiecărui parametru. Prelevarea probelor trebuie să
se desfăsoare pe întregul an pentru a oferi o imagine reprezentativă a
calitătii apei.
(2) Anexa nr. 2c)
specifică parametrii care se determină în apele de suprafată, pe categorii de
ape de suprafată.
(3) Probele prelevate din
apa de suprafată trebuie să fie reprezentative pentru calitatea apei în punctul
de prelevare.
ARTICOLUL 5
Recipientele utilizate
pentru prelevarea probelor, reactivii sau metodele utilizate pentru conservarea
lor în vederea analizării unuia sau mai multor parametri, transportul si
depozitarea lor, precum si pregătirea probelor pentru analiză nu trebuie să
producă modificări importante asupra rezultatelor analizelor.
ARTICOLUL 6
Responsabilităti
(1) Autoritatea competentă
în domeniul gospodăririi apelor va fixa frecventele de prelevare a probelor si
de analiză a fiecărui parametru pentru fiecare punct de prelevare.
(2) Frecventele de
prelevare si de analiză a probelor nu se vor situa sub frecventele minime
anuale prevăzute în anexa nr. 2b).
ARTICOLUL 7
(1) Dacă pe parcursul
supravegherii calitătii unei ape de suprafată destinate captării de apă pentru
potabilizare se constată că valorile obtinute pentru anumiti parametri sunt
considerabil mai mici decât cele stabilite prin NTPA-013, atunci autoritatea
publică centrală din domeniul apelor si protectiei mediului poate stabili
reducerea frecventei de prelevare si analiză pentru acei parametri, la
propunerea autoritătii competente în domeniul gospodăririi apelor.
(2) Dacă în cazurile
prevăzute la alin. (1) nu există poluare si nici riscul deteriorării calitătii
apei si dacă apa respectivă are o calitate superioară calitătii corespunzătoare
indicatorilor cuprisi în col. A1 din anexa nr. 1b) la NTPA-013, autoritătile
competente respective vor stabili intervale maximale de timp pentru analiza
calitătii acestei ape.
ARTICOLUL 8
Informare si raportare
(1) În vederea urmăririi
respectării prevederilor prezentului normativ autoritatea competentă în
domeniul gospodăririi apelor va informa autoritatea publică centrală din
domeniul apelor si protectiei mediului,
asupra:
a) metodelor de analiză
utilizate;
b) frecventei de efectuare
a analizelor.
(2) Informatiile obtinute
din teritoriu de către autoritatea competentă în domeniul gospodăririi apelor
vor face obiectul unui raport anual către autoritatea publică centrală din
domeniul apelor si protectiei mediului, dar pot fi furnizate acesteia si pe
parcursul anului, la cerere.
ARTICOLUL 9
Reglementări pentru
conformare si amendamente
(1) În functie de progresul
tehnic pot fi aduse modificări parametrilor cuprinsi în anexa nr. 1b) la NTPA-013, în ceea ce priveste:
a) metodele de determinare
de referintă prevăzute în anexa nr. 2a);
b) limita de detectie,
precizia si acuratetea acestor metode;
c) materialele recomandate
pentru recipientele utilizatela prelevarea probelor.
(2) Modificările
se aprobă prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului, la
propunerea autoritătii competente în domeniul gospodăririi apelor.
ARTICOLUL 10
Anexele
nr. 2a), 2b) si 2c) fac parte integrantă din prezentul normativ.
ANEXA Nr. 2a)
la normative
METODE DE REFERINTĂ
pentru măsurarea valorilor
I si/sau G ale parametrilor din anexa nr. 1 b)
Nrt. crt. |
Parametrul |
Unitatea de măsură a
parametrului |
Limita de detectie |
Precizia(+/-) |
Exactitate/
Acuratetea(+/-) |
Metoda de măsurare de
referintă 1) Standardul national |
Materialul recomandat pentru recipiente |
(A) |
(B) |
(C) |
(D) |
(E) |
(F) |
(G) |
(H) |
1. |
pH |
unităti pH |
- |
0,1 |
0,2 |
-Electrometrie: măsurare in situ în
momentul prelevării si fără pretratarea
probelor: SR ISO 10523 - 1997 |
|
2. |
Culoare (după o filtrare simplă) |
mg Pt/l |
5 |
10% |
20% |
- Filtrare prin membrană din fibră de
sticlă: |
|
|
|
|
|
|
|
metoda fotometrică utilizând scara
cobalto - platinică: SR ISO 7887 - 1997 |
|
3. |
Materii în suspensie |
mg/l |
- |
5% |
10% |
- Filtrare prin filtru cu membrana de
0,45 µm, uscare la 105şC si cântărire |
|
|
|
|
|
|
|
- Centrifugare (pentru cel putin5 min.
cu o acceleratie medie de 2.800-3.200 g), uscare la105şC si cântărire: STAS
6953 -1981 |
|
4. |
Temperatură şC |
- |
0,5 |
1 |
|
- Termometrie: măsurare in situ în
momentul prelevării si fără pretratarea probelor: STAS 6324 - 1961 |
|
5. |
Conductivitate la 20şC µs/cm |
- |
|
5% |
10% |
Electrometrie: SR EN 27888 - 1997 |
|
6. |
Miros |
factor de dilutie la 25ş C |
- |
- |
- |
Prin dilutie succesivă: STAS 6324 - 1961 |
Sticlă |
7. |
Azotati |
MgNO-3 /l |
2 |
10% |
20% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară: SR ISO 7890/1 - 1996 |
|
8. |
Fluoruri mg F |
/l 0,05 10% 20% |
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară după distilare, dacă este necesară: STAS 8910 - 1971 |
|
|
|
|
|
|
|
- Electrozi ioni selectivi: STAS
6673/1962 |
|
9. |
Compusi organici cu clor, extractibili,
total |
mg CI - /l |
|
|
|
|
|
10. |
Fier dizolvat |
mg Fe/l |
0,02 |
10% |
20% |
- Spectrofotometrie de absorbtie atomică
după filtrare prin filtru cu membrană de 0,45 µm |
|
|
|
|
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară după filtrare prin filtru cu membrană de 0,45 µm: SR ISO 6332/1996 |
|
11. |
Mangan |
mg Mn/l |
0,01 2 ) |
10% |
20% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
atomică: SR 8662/2 - 1996 |
|
|
|
|
0,02 3 ) |
10% |
20% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
atomică: SR 8662/2 - 1996 |
|
|
|
|
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară: SR 8662/1 - 1996 |
|
12. |
Cupru 10) |
mg C/l |
0,005 |
10% |
20% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
atomică: STAS 3224/1969 |
|
|
|
|
|
|
|
- Polarografie |
|
|
|
|
0,02 4 ) |
10% |
20% |
- Spectrofotometrie de absorbtie atomică
STAS 3224/1969: |
|
|
|
|
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară: STAS 7795/1980 |
|
|
|
|
|
|
|
- Polarografie |
|
13. |
Zinc 10 ) |
mg Zn/l |
0,01 2 ) |
10% |
20% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
atomică:STAS 6327/1981 |
|
|
|
|
0,02 |
10% |
20% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
atomică: STAS 6327/1981 |
|
|
|
|
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară: STAS 8314/1987 |
|
14. |
Bor 10 ) |
0,1 |
mg B/l |
10% |
20% |
Spectrofotometrie de absorbtie |
Materialul moleculară să nu contină bor
în cantitate importantă |
|
|
|
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie atomică
|
|
15. |
Beriliu |
mg Be/l |
|
|
|
- |
|
16. |
Cobalt |
mg Co/l |
|
|
|
STAS 8288/1969 |
|
17. |
Nichel |
mg Ni/l |
|
|
|
STAS 7987/1967 |
|
18. |
Vanadiu |
mg V/l |
|
|
|
|
|
19. |
Arseniu 10 ) |
mg As/l |
0,002 2 ) |
20% |
20% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
atomică: SR ISO 6595/1997 |
|
|
|
|
0,015 ) |
|
|
-Spectrofotometrie de absorbtie atomică:
SR ISO 6595/1997 |
|
|
|
|
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară |
|
20. |
Cadmiu 10 ) |
mg Cd/l |
0,0002 |
30% |
30% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
atomică: STAS 11184/1978 |
|
|
|
|
0,001 5 ) |
|
|
- Polarografie |
|
21. |
Crom total 10 ) |
mg Cr/l |
0,01 |
20% |
30% |
Spectrofotometrie de absorbtie atomică:
SR ISO 9174/1998 |
|
|
|
|
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară |
|
22. |
Plumb 10 ) |
mg Pb/l |
0,01 |
20% |
30% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
atomică: STAS 6362/1985 |
|
|
|
|
|
|
|
- Polarografie |
|
23. |
Seleniu 10 ) |
mg Se/l |
0,005 |
|
|
Spectrofotometrie de absorbtie atomică:
STAS 12663/1988 |
|
24. |
Mercur 10 ) |
mg Hg/l |
0,0001 0,0002 5 ) |
30% |
30% |
- Spectrofotometrie de absorbtie atomică
fără flacără (vaporizare la rece): STAS 10267/1989 |
|
25. |
Bariu 10 ) |
mg Ba/l |
0,02 |
15% |
30% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
atomică: STAS 10258/1975 |
|
26. |
Cianuri |
mg CN - /l |
0,01 |
20% |
30% |
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară: SR ISO 6703/1 - 1998 |
|
27. |
Sulfati |
mg SO 4 -2 /l |
10 |
10% |
10% |
- Gravimetrie: STAS 3069/1987 |
|
|
|
|
|
|
|
- Complexometrie cu EDTA |
|
|
|
|
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară |
|
28. |
Cloruri |
mg CI - /l |
10 |
10% |
10% |
Titrare (metoda Mohr): STAS 3049/1988; |
|
|
|
|
|
|
|
- Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară |
|
29. |
Detergenti anionici care reactionează cu
albastrul de metilen |
mg laurilsulfat/l |
0,05 |
20% |
|
Spectrofotometrie de absorbtie: SR ISO
7875/1-1996 moleculară |
|
30. |
Fosfati O |
mg P 2 O |
0,02 |
10% |
20% |
Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară: SR EN 1189/1999 |
|
31. |
Fenoli (indice fenolic) |
mg C 6 H 5 OH/l |
0,0005 |
0,0005 |
0,0005 |
Spectrofotometrie de absorbtie
moleculară ă metoda cu 4- amino- antipirină: STAS 10266/1987 |
Sticlă |
|
|
|
0,001 6 ) |
30% |
50% |
-Metoda cu paranitroanilină |
|
32. |
Hidrocarburi dizolvate sau în emulsie |
mg/l |
0,01 |
20% |
30% |
Spectrometrie în IR după extractie cu
tetraclorură de carbon: SR 7877/21995 |
Sticlă |
|
|
|
0,04 3 ) |
|
|
- Gravimetrie după extractie cu eter de
petrol: SR 7877/1-1995 |
|
33. |
Hidrocarburi policiclice aromatice 10 ) |
mg/l |
0,00004 |
50% |
50% |
- Măsurarea fluorescentei în UV după
cromatografie în strat subtire |
Sticlă sau aluminiu |
|
|
|
|
|
|
Măsurare comparativă fată de un amestec
de 6 substante cu aceeasi concentratie 8 ): STAS 8562/1970 |
|
34. |
Total pesticide (paration,
hexaclorciclohexan, dieldrin) 10 ) |
mg/l |
0,0001 |
50% |
50% |
Cromatografie lichidă sau gazoasă după
extractia cu un solvent adecvat si purificare; identificarea constituentilor
amestecului; analiza cantitativă: STAS 12650/1988 |
Sticlă |
35. |
Consum chimic (CCO) |
mg O 2 /l |
15 |
20% |
20% |
- Metoda cu dicromat de potasiu: de
oxigen SR ISO 6060/1996 STAS 9887/1974 |
|
36. |
Grad de saturatie în oxigen |
% |
5 |
10% |
10% |
- Metoda Winkler |
Sticlă |
|
|
|
|
|
|
Metoda electrochimică: SR EN 25814/1999 |
|
37. |
Consum biochimic |
mg O 1,5 |
2 /l 2 |
2 |
|
Determinarea oxigenului dizolvat de
oxigen (CBO 5 ) înainte si după 5 zile de incubare la temperatura de 20şC + 1şC, la
întuneric |
|
|
|
|
|
|
|
- Adăugarea de inhibitor de nitrificare:
STAS 6560/1982 |
|
38. |
Azot prin metoda Kjeldahl(exceptând NO-2 Kjeldahl si NO-3) |
mg N/l |
0,3 |
0,5 |
0,5 |
- Mineralizare, distilare prin metoda
Kjeldahl si determinarea amoniului cu metoda spectrofotometrică de absorbtie
moleculară sau titrare: STAS 7312/1983 |
|
39. |
Amoniu |
mg NH + 4 /l |
0,01 2 ) |
0,03 2 ) |
0,03 2 ) |
Spectrofometrie de absorbtie moleculară:
STAS 8683/1970 |
|
|
|
|
0,1 3 ) |
10% 3 ) |
20% 3 ) |
|
|
40. |
Substante extractibile |
mg/l0,1 |
11 ) |
- |
- |
Extractie la pH neutru cu cloroform
purificat, evaporare în vacuum la cu cloroform temperatura camerei si
cântărirea reziduului: SR 7587/1996 |
|
41. |
Carbon organic total |
mg C/l |
|
|
|
SR ISO 8245/1995 |
|
42. |
Carbon organic rezidual după floculare
si filtrare pe membrană de 5 µm |
mg C/l |
|
|
|
SR 13158/1993 |
|
43. |
Coliformi totali |
/100 ml |
5 2 ) 500 7 ) |
|
|
Cultură la temperatura de 37şC pe un
mediu solid specific adecvat |
|
|
|
|
|
|
|
(de exemplu, o agar-lactoză) cu filtrare
2 ) sau fără filtrare 7
) si numărarea coloniilor. Probele
trebuie diluate sau, acolo unde este cazul, concentrate astfel încât să
contină 10 si 100 de colonii. Dacă este necesar, identificare prin
gazeificare |
Sticlă sterilizată |
|
|
|
5 2 ) 500 7 ) |
|
|
- Metoda dilutiei cu fermentare în
substraturi lichide în cel putin3 eprubete cu 3 dilutii. Subcultura |
|
|
|
|
|
|
|
eprubetelor pozitive pe un mediu de
confirmare. Calcularea potrivit MPN(numărul cel mai probabil). Incubarea la
temperatura de 37şC±1şC STAS 3001/1991 |
|
44. |
Coliformi fecali |
/100 ml |
2 2 ) 200 7 ) |
|
|
Cultură la temperatura de 44şC pe un
mediu solid specific adecvat(de exemplu, o agar-lactoză) cu filtrare 2 ) sau fără filtrare 7
) si numărarea coloniilor. Probele
trebuie diluate sau, acolo unde este cazul, concentrate astfel încât să
contină 10 si 100 de colonii. Dacă este necesar, identificare prin
gazeificare |
Sticlă sterilizată |
|
|
|
|
|
|
- Metoda dilutiei cu fermentare pe
substraturi lichide în cel putin3 eprubete cu 3 dilutii. |
|
|
|
|
|
|
|
Subcultura tuburilor pozitive pe un
mediu Numărarea potrivit MPN de confirmare. (numărul cel mai probabil).
Incubarea la temperatura de 44şC±1şC STAS 3001/1991 |
|
45. |
Streptococi fecali |
/100 ml |
2 2 )
200 7 ) |
|
|
Cultură la temperatura de 37şC pe un
mediu solid specific adecvat(de exemplu, azidă de sodiu) cu filtrare 2 ) sau fără filtrare 7
) si numărarea coloniilor. Probele
trebuie diluate sau, acolo unde este cazul, concentrate astfel încât să
contină10 si 100 de colonii. Dacă este necesar, identificare prin
gazeificare. |
Sticlă sterilizată |
|
|
|
2 2 ) 200 7 ) |
|
|
- Metoda dilutiei într-un mediu de azidă
de sodiu în 3 eprubete cu3 dilutii. Numărarea conform MPN(numărul cel mai
probabil) STAS 3001/1991 |
|
46. |
Salmonella 12) |
1/5.000 m I |
|
|
|
Concentrare prin filtrare (pe membrană
sau printr- un filtru corespunzător) |
|
|
|
1/1.000 m I |
|
|
|
- Inocularea într-un mediu de
preîmbogătire |
Sticlă sterilizată |
|
|
|
|
|
|
îmbogătirea si transferul într-un mediu
gelatinos izolator - identificare: SR ISO 6340/2000 |
|
1) Probele prelevate din apele de suprafată, din locul de captare, se
analizează si se măsoară după sitarea (sită din plasă de sârmă) pentru
îndepărtarea oricăror resturi plutitoare din lemn, plastic etc.
2) Pentru ape de categoria A1, valori G.
3) Pentru ape de categoriile A2 si A3.
4) Pentru ape de categoria A3.
5) Pentru ape de categoriile A1, A2 si A3, valoarea I.
6) Pentru ape de categoriile A2, valoarea I, si A3.
7) Pentru ape de categoriile A2 si A3, valoarea G.
8) Se va lua în considerare un amestec de 6 substante standard (de
referintă), toate de aceeasi concentratie: fluorantren; 3, 4 -
benzofluorantren;
11, 12 - benzofluorantren; 3, 4
-benzpiren; 1, 12 -benzperilen; 1, 2, 3 - cd - indenopiren.
9 ) Se va lua în considerare un amestec de 3 substante standard (de
referintă), toate de aceeasi concentratie: paration, hexaclorciclohexan (HCH),
dieldrin.
10) Dacă probele contin cantităti mari de materii în suspensie care fac
necesar un tratament special preliminar, valorile de exactitate/acuratete din
coloana E pot fi depăsite în mod exceptional si vor fi considerate valori
tintă. Aceste probe trebuie tratate astfel încât să existe siguranta că analiza
acoperă cea mai mare cantitate din substantele de măsurat.
11) Pentru această metodă nu este sigur că limita de detectie cerută
pentru verificarea valorilor din anexa nr. 1b) poate fi atinsă.
12 ) Absent în 5.000 ml (A1, G) si absent în 1.000 ml (A2, G).
g = acceleratia gravitatională.
ANEXA Nr. 2b)
la normative
FRECVENTA MINIMANUAL
de prelevare si analiză
pentru fiecare parametru din anexa nr. 1 b)
Populaţie deservită |
A1*)
|
A2*)
|
A3*) |
||||||
I**) |
II**) |
III**) |
I**) |
II**) |
III**) |
I**) |
II**) |
III**) |
|
= 10.000 |
1.2 |
1.2 |
1.2 |
4 |
4 |
4 |
***)1) |
***)1) |
***)1) |
De la 10.001 la = 30.000 |
1.2 |
1.2 |
1.2 |
4 |
4 |
4 |
***)1) |
***)1) |
***)1) |
De la 30.001 la = 100.000 |
1.2 |
1.2 |
1.2 |
4 |
4 |
4 |
***)1) |
***)1) |
***)1) |
> 100.000 |
2 |
2 |
|
42) |
42) |
42) |
***)1) |
***)1) |
***)1) |
**) Calitatea apei de suprafată, conform
anexei nr. 1a) (NTPA-013).
***) Clasificarea parametrilor
corespunzător frecventei.
***) Frecventa se
stabileste de către autoritătile nationale competente în domeniul gospodăririi
apelor.
1 ) În cazul apelor de suprafată de categoria A3, pentru fiecare parametru
autoritatea competentă în domeniul gospodăririi apelor poate mări frecventa de
prelevare si analiză în functie de necesităti (zilnic sau săptămânal).
2 ) În cazul apelor de suprafată de categoria A3, autoritatea competentă
în domeniul gospodăririi apelor poate mări frecventa de prelevare si analiză de
până la 12 ori pe an, pentru fiecare parametru, pe bazinele hidrografice cu
probleme.
ANEXA Nr. 2c)
la normative
SPECIFICAREA PARAMETRILOR
care se determină pe
categorii de apă de suprafată destinată potabilizării
I |
II |
III |
|||
Parametrul |
Parametrul |
Parametrul |
|||
1. |
pH 10. |
Fier dizolvat |
8. |
Fluoruri |
|
2. |
Culoare |
11. |
Mangan |
14. |
Bor |
3. |
Total suspensii solide |
12. |
Cupru |
19. |
Arsen |
4. |
Temperatură |
13. |
Zinc |
20. |
Cadmiu |
5. |
Conductivitate |
27. |
Sulfati |
21. |
Crom total |
6. |
Miros |
29. |
Surfactanti |
22. |
Plumb |
7. |
Azotati |
31. |
Fenoli |
23. |
Seleniu |
28. |
Cloruri |
38. |
Azot prin metoda Kjeldahl |
24. |
Mercur |
30. |
Fosfati |
43. |
Coliformi totali |
25. |
Bariu |
35. |
Consum chimic de oxigen (CCO) |
44. |
Coliformi fecali |
26. |
Cianuri |
36. |
Gradul de saturatie în oxigen |
32. |
Hidrocarburi dizolvate sau emulsionate |
40. |
Substante extractibile cu cloroform |
37. |
Consum biochimic de oxigen (CBO 5 ) |
33. |
Hidrocarburi policiclice aromatice |
45. |
Streptococi fecali |
39. |
Amoniu |
34. |
Total pesticide |
46. |
Salmonella |
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE
CENTRALE
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
AGENTIA NATIONALĂ DE CONTROL
AL EXPORTURILOR STRATEGICE
SI AL INTERZICERII ARMELOR CHIMICE
privind aplicarea regimului de control
prevăzut de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 1 58/1999 unor produse care nu figurează în lista de armamente, munitii
si alte produse militare
Presedintele Agentiei Nationale de Control
al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice,
în conformitate cu
prevederile art. 7 si ale art. 21 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 4 alin.
(3) din Hotărârea Guvernului nr. 327/2000 privind organizarea si functionarea
Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii
Armelor Chimice,
emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se supun
regimului de control prevăzut de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 158/1999
privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice, cu
modificările ulterioare, următoarele produse:
- Aeronave, vehicule
aeriene nepilotate, motoare de aviatie si echipamente aeronautice, echipamente
si componente aferente acestora, care sunt sau care pot fi utilizate în scopuri
militare, desi îndeplinesc oricare dintre următoarele conditii:
a) nu sunt special
concepute, modificate sau structurate pentru utilizări militare; sau
b) sunt special concepute,
modificate sau structurate pentru utilizări militare si au fost certificate
pentru utilizări civile de către autoritatea aeronautică a unui stat
participant la Aranjamentul de la Wassenaar privind controlul exporturilor de
arme conventionale si de produse si tehnologii cu dublă utilizare.
Art. 2. - Prezentul ordin
intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice,
Nineta Bărbulescu,
secretar de stat
Bucuresti, 12 februarie 2002.
Nr. 71.