MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 86
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 1
februarie 2002
SUMAR
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
20. - Ordonantă privind achizitiile publice prin
licitatii electronice
21. - Ordonantă privind gospodărirea localitătilor
urbane si rurale
28. - Ordonantă privind echivalarea studiilor
absolvite în institutiile militare de învătământ ale Ministerului de Interne cu
studiile din institutiile civile de învătământ si a stagiului efectuat în
functii militare în Ministerul de Interne cu stagiul specific functiilor civile
29. - Ordonantă privind instituirea unor măsuri
pentru diminuarea datoriei publice
30. - Ordonantă pentru prorogarea termenului
prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul
feroviar
65. - Hotărâre pentru aprobarea Acordului dintre
Guvernul României si Guvernul Suediei privind cooperarea în domeniul energiei
si mediului, semnat la Bucuresti la 26 noiembrie 2001
Acord între Guvernul României si Guvernul Suediei privind cooperarea în
domeniul energiei si mediului
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
achizitiile publice prin licitatii electronice
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. II.4 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta ordonantă are drept scop stabilirea principiilor,
cadrului general si a conditiilor de utilizare a procedurii on-line pentru
atribuirea contractelor de achizitie publică, precum si a regulilor generale de
asigurare prin mijloace electronice a transparentei în domeniul achizitiilor
publice.
Art. 2. - Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de
achizitie publică în procedură on-line sunt:
a) libera concurentă, respectiv asigurarea conditiilor pentru ca orice
furnizor de produse, executant de lucrări sau prestator de servicii, indiferent
de nationalitate, să aibă dreptul de a deveni, în conditiile legii,
contractant;
b) eficienta utilizării fondurilor publice, respectiv folosirea
sistemului concurential si a criteriilor economice pentru atribuirea
contractului de achizitie publică;
c) transparenta, respectiv punerea la dispozitie tuturor celor interesati a informatiilor referitoare
la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publică;
d) tratamentul egal, respectiv aplicarea în mod nediscriminatoriu a
criteriilor de selectie si a criteriilor pentru atribuirea contractului de
achizitie publică, astfel încât orice furnizor de produse, executant de lucrări
sau prestator de servicii să aibă sanse egale de a i se atribui contractul
respectiv;
e) confidentialitatea, respectiv garantarea protejării secretului
comercial si a proprietătii intelectuale ale ofertantului.
Art. 3. - În sensul prezentei ordonante, următorii termeni se definesc
astfel:
a) procedura on-line - utilizarea, în tot sau în parte, a
facilitătilor tehnice oferite de Sistemul electronic de achizitii publice în
cadrul atribuirii unui contract de achizitie publică;
b) Sistemul electronic de achizitii publice - acel sistem
informatic de utilitate publică, accesibil prin Internet la adresa
www.e-licitatie.ro, operat în scopul facilitării transparentei, corectitudinii
si eficientei în domeniul achizitiilor publice, sistem denumit în continuare Sistem
electronic.
Art. 4. - Prezenta ordonantă se completează cu dispozitiile legale
privind achizitiile publice si cu dispozitiile legale privind încheierea,
validitatea si efectele actelor juridice.
Art. 5. - Prin hotărâre a Guvernului se stabilesc autoritătile
contractante care au obligativitatea de a aplica prevederile prezentei
ordonante, produsele, serviciile si lucrările care urmează să fie achizitionate
prin licitatie electronică, precum si pragurile valorice până la care se aplică
prezenta ordonantă.
Art. 6. - (1) Autoritatea contractantă care aplică procedura licitatiei
electronice în cazul atribuirii unui anumit contract de achizitie publică are
obligatia să indice acest lucru în anuntul de participare, precum si fazele
procedurii care nu se vor desfăsura on-line, dacă este cazul.
(2) Aplicarea procedurii licitatiei electronice, o dată stabilită prin
publicarea anuntului de participare, nu poate fi revocată pe toată durata de
aplicare a procedurii de atribuire a contractului de achizitie publică.
Art. 7. - Autoritatea contractantă are obligatia să asigure respectarea principiilor liberei concurente, transparentei, tratamentului egal si confidentialitătii în relatia cu furnizorii, executantii sau cu prestatorii interesati să participe la procedura pentru atribuirea prin licitatie electronică a contractului de achizitie publică.
CAPITOLUL II
Conditii de participare la procedura de licitatie electronică
Art. 8. - Orice furnizor, executant sau prestator, persoană fizică sau
juridică, are dreptul de a participa, în conditiile prezentei ordonante, la
procedura de atribuire prin licitatie electronică a contractelor de achizitie
publică (denumită în continuare procedura de licitatie electronică);
furnizorul, executantul sau prestatorul străin beneficiază în România de
acelasi regim privind participarea de care beneficiază si furnizorul,
executantul sau prestatorul român în tara în care furnizorul, executantul sau
prestatorul străin este rezident.
Art. 9. - (1) Participarea la procedura de licitatie electronică se
poate face numai după înregistrarea în Sistemul electronic.
(2) Conditiile si procedura înregistrării se stabilesc de operatorul
Sistemului electronic.
(3) Orice furnizor, executant sau prestator are dreptul să solicite
înregistrarea în Sistemul electronic.
(4) Înregistrarea ca furnizor, executant sau prestator în Sistemul
electronic va fi refuzată, iar dacă a fost deja acordată poate fi suspendată
sau revocată, în cazul în care solicitantul se află în una dintre următoarele
situatii:
a) este în stare de faliment ori lichidare, afacerile îi sunt
administrate de un judecător-sindic sau activitătile sale comerciale sunt
suspendate ori este într-o situatie similară cu cele anterioare, reglementată
prin lege;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în una
dintre situatiile prevăzute la lit. a);
c) nu si-a îndeplinit obligatiile exigibile de plată a impozitelor si
taxelor către stat, precum si a contributiei pentru asigurările sociale de
stat;
d) furnizează informatii false în documentele prezentate;
e) încalcă procedurile stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(5) În cazul intervenirii vreuneia dintre situatiile prevăzute la alin.
(4) lit. a), b) sau c) ulterior momentului înregistrării ca furnizor, executant
sau prestator, persoana fizică în cauză, respectiv reprezentantul legal al
persoanei juridice, are obligatia să aducă la cunostintă operatorului
Sistemului electronic acest lucru în termen de 24 de ore.
(6) Toate autoritătile contractante stabilite potrivit art. 5 au obligatia
să se înregistreze în Sistemul electronic.
Art. 10. - (1) Operatorul are dreptul de a cere oricărui furnizor,
executant sau prestator care solicită înregistrarea în Sistemul electronic să
prezinte documente edificatoare care să dovedească o formă de înregistrare ca
persoană juridică sau de înregistrare/atestare ori apartenenta din punct de
vedere profesional, în conformitate cu prevederile legale din România sau din
tara în care este stabilit, după caz.
(2) Orice furnizor, executant sau prestator înregistrat în Sistemul
electronic are obligatia să comunice operatorului, în termen de 3 zile, orice
modificare a documentelor prevăzute la alin. (1).
Art. 11. - (1) La înregistrarea în Sistemul electronic orice furnizor,
executant sau prestator trebuie să plătească un tarif de înregistrare al cărui
cuantum este stabilit de operatorul Sistemului electronic.
(2) Cuantumul tarifului prevăzut la alin. (1) nu poate depăsi nivelul
costurilor administrative ale operatiunii în cauză.
(3) Tariful prevăzut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului
Sistemului electronic.
Art. 12. - În scopul facilitării unor studii de piată operatorul Sistemului electronic stabileste conditiile de realizare si de utilizare a unui sistem electronic de clasificare a produselor, care să permită prezentarea rezultatelor tranzactiilor încheiate cu succes.
CAPITOLUL III
Procedura de licitatie electronică
SECTIUNEA 1
Generalităti
Art. 13. - Autoritătile contractante au obligatia, în conditiile art. 5,
de a aplica prevederile prezentului capitol pentru atribuirea oricărui contract
de achizitie publică, cu exceptia situatiilor prevăzute la art. 6 alin. (4),
art. 7 si 8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind
achizitiile publice.
Art. 14. - Procedura licitatiei electronice cuprinde următoarele faze,
după caz:
a) publicarea anuntului de participare;
b) înscrierea solicitantilor;
c) preselectia solicitantilor;
d) comunicarea documentatiei de elaborare si prezentare a ofertei;
e) evaluarea ofertelor;
f) comunicarea rezultatului evaluării;
g) încheierea contractului;
h) publicarea anuntului de atribuire a contractului de achizitie
publică.
Art. 15. - (1) Autoritătile contractante, stabilite potrivit art. 5, au
obligatia de a face cunoscută în mod public, prin mijloace electronice,
intentia de a efectua achizitii publice, scop în care trebuie să transmită spre
publicare în Sistemul electronic un anunt de intentie.
(2) Anuntul de intentie se va publica în mod separat pentru produse,
lucrări si servicii, în cel mult 30 de zile de la data aprobării bugetului
propriu al autoritătii contractante.
(3) Anuntul de intentie trebuie să cuprindă cel putin toate contractele
de achizitie publică previzionate să fie atribuite până la sfârsitul anului
bugetar si a căror valoare estimată, fără T.V.A., este egală sau mai mare decât
echivalentul în lei a 100.000 euro. Pentru contractele a căror valoare estimată, fără T.V.A., este mai mică
decât echivalentul în lei a 100.000 euro publicarea anuntului de intentie este
optională.
(4) Publicarea anuntului prevăzut la alin. (1) nu creează autoritătii
contractante obligatia de a efectua respectiva achizitie publică.
(5) Autoritătile contractante care desfăsoară activităti relevante în sectoarele de utilităti publice fac exceptie de la prevederile alin. (2), în sensul că acestea au dreptul să transmită spre publicare anuntul de intentie oricând pe parcursul anului.
SECTIUNEA a 2-a
Publicarea anuntului de participare
Art. 16. - În scopul asigurării unei transparente maxime orice
autoritate contractantă are obligatia să transmită spre publicare în Sistemul
electronic un anunt de participare în toate cazurile în care aplică procedura
licitatiei electronice, în conditiile prevăzute de prezenta ordonantă.
Art. 17. - Autoritatea contractantă are obligatia să includă în anuntul de participare ce urmează să fie publicat în Sistemul electronic toate informatiile prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 si să aplice în mod corespunzător prevederile acesteia referitoare la comunicare, în cazul modificării anuntului.
Art. 18. - (1) Anuntul de participare trebuie să contină cel putin
următoarele informatii, în formatul stabilit de operatorul Sistemului
electronic:
1. elementele de identificare a autoritătii contractante;
2. a) procedura aplicată pentru fiecare fază a atribuirii contractului
de achizitie publică;
b) tipul contractului de achizitie publică pentru care sunt solicitate
oferte;
3. a) locul de livrare a produselor/amplasamentul lucrării/locul de
prestare a serviciilor;
b) natura si cantitatea produselor ce se vor achizitiona (codul
CPSA)/natura si cerintele de executie, caracteristicile generale ale
lucrării/categoria serviciilor ce se vor achizitiona si descrierea acestora
(codul CPSA);
c) indicatii referitoare la posibilitătile ofertantilor de a depune
ofertă pentru o parte sau pentru întreaga cantitate de produse/lucrări/servicii
solicitate;
4. data limită de livrare a produselor/termenul limită de executie a
lucrării/durata sau termenul limită de prestare a serviciilor;
5. a) modalitatea de obtinere a unui exemplar al documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei;
b) costul si conditiile de plată pentru obtinerea acestui exemplar (unde
este cazul);
c) data limită pentru solicitarea clarificărilor;
6. a) data limită pentru depunerea ofertelor;
b) modalitatea de depunere a ofertelor;
c) limba sau limbile în care trebuie redactate ofertele;
7. data, ora si locul deschiderii ofertelor;
8. garantiile pentru participare solicitate;
9. modalitătile principale de finantare si de plată si/sau referirile la
prevederile care le reglementează;
10. forma juridică în care trebuie să se legalizeze asocierea grupului
de ofertanti cărora li s-a atribuit contractul de furnizare (unde este cazul);
11. informatii privind conditiile de eligibilitate, precum si cerintele
minime cu privire la capacitatea tehnică si la cea economico-financiară pe care
trebuie să le îndeplinească ofertantul;
12. perioada pentru care ofertantul trebuie să îsi mentină oferta
valabilă;
13. criteriul care va fi utilizat pentru atribuirea contractului;
14. interzicerea depunerii de oferte alternative (unde este cazul);
15. alte informatii (acordarea preferintei interne etc.);
16. data publicării în Sistemul electronic si numărul anuntului de
intentie sau mentionarea inexistentei unui astfel de anunt.
SECTIUNEA a 3-a
Înscrierea solicitantilor
Art. 19. - (1) Orice furnizor, executant sau prestator care doreste să
participe la procedura de licitatie electronică pentru atribuirea unui anumit
contract de achizitie publică trebuie să se înscrie în conformitate cu
procedura stabilită de operatorul Sistemului electronic.
(2) În momentul înscrierii fiecare solicitant va primi descrierea
detaliată a procedurii de comunicare si a procedurii de generare electronică a
documentelor care vor fi utilizate pe parcursul licitatiei electronice,
respectarea acestor proceduri fiind obligatorie.
SECTIUNEA a 4-a
Preselectia solicitantilor
Art. 20. - (1) Autoritatea contractantă are dreptul de a organiza
preselectia solicitantilor care si-au manifestat intentia de a participa la
procedura de licitatie electronică.
(2) Criteriile pe baza cărora se va face preselectia trebuie să fie
publicate în anuntul de participare si trebuie să respecte principiile
obiectivitătii si nediscriminării.
(3) În functie de specificul obiectului contractului de achizitie
publică, autoritatea contractantă poate stabili drept conditie de preselectie
îndeplinirea unor conditii minime referitoare la capacitatea tehnică si
situatia economico-financiară ale solicitantilor.
Art. 21. - (1) În cazul aplicării fazei de preselectie pentru atribuirea
unui contract de achizitie publică, autoritatea contractantă are obligatia de a
stabili si de a include în anuntul de participare data limită de primire a
documentelor de calificare.
(2) Data limită stabilită de autoritatea contractantă nu trebuie să fie
mai devreme de 30 de zile de la data publicării anuntului de participare în
Sistemul electronic.
(3) Autoritatea contractantă are dreptul de a accelera aplicarea
procedurii, si anume de a reduce numărul de zile prevăzut la alin. (2), dar nu
la mai putin de 10 zile si numai în situatia în care, din motive de urgentă,
respectarea numărului de zile prevăzut la alineatul respectiv ar cauza
prejudicii autoritătii contractante. În acest caz autoritatea contractantă are
obligatia de a include în anuntul de participare motivele aplicării accelerate
a procedurii.
Art. 22. - (1) Solicitantii au dreptul de a cere clarificări în legătură
cu procedura de preselectie si cu documentele de calificare până cel mai târziu
cu 6 zile înainte de data limită de depunere a documentelor de calificare.
(2) Autoritatea contractantă are obligatia de a pune la dispozitie
tuturor solicitantilor, prin publicare în Sistemul electronic, răspunsurile la
clarificările cerute, cu cel putin 4 zile înainte de data limită de depunere a
documentelor de calificare.
Art. 23. - (1) Preselectia solicitantilor trebuie să se facă, ori de
câte ori acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, prin utilizarea
unei proceduri automate de verificare a îndeplinirii criteriilor, în conditii
stabilite de operatorul Sistemului electronic, pe baza specificatiilor
autoritătii contractante.
(2) În cazul în care preselectia nu se poate realiza prin utilizarea
unei proceduri automate, comisia de evaluare a autoritătii contractante are
obligatia să transmită rezultatul preselectiei în maximum 24 de ore de la
luarea hotărârii, cu respectarea procedurii stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
Art. 24. - Rezultatul preselectiei, însotit de motivatia corespunzătoare, va fi pus la dispozitie tuturor solicitantilor prin intermediul Sistemului electronic.
SECTIUNEA a 5-a
Comunicarea documentatiei de elaborare si prezentare a
ofertei
Art. 25. - (1) Documentatia de elaborare si prezentare a ofertei trebuie
să contină criteriul de atribuire a contractului de achizitie publică si, unde
este cazul, algoritmul detaliat de calcul ce va fi aplicat pentru determinarea
punctajului.
(2) În cazul în care evaluarea se va face după criteriul ofertei celei
mai avantajoase din punct de vedere tehnico-economic, autoritatea contractantă
are obligatia să stabilească un algoritm de calcul care să permită utilizarea
unei proceduri automate de selectare a ofertei câstigătoare, ori de câte ori
acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.
Art. 26. - (1) Garantia de participare se constituie de către ofertant
în scopul de a proteja autoritatea contractantă fată de riscul unui eventual
comportament necorespunzător al acestuia pe întreaga perioadă până la
încheierea contractului de achizitie publică.
(2) Documentatia de elaborare si prezentare a ofertei trebuie să contină
cuantumul garantiei de participare si perioada de valabilitate a acesteia.
(3) Cuantumul garantiei de participare se stabileste în sumă fixă, care
se va încadra de regulă între 1% si 2% din valoarea estimată a contractului de
achizitie publică si care în nici un caz nu va fi mai mică de 0,5% sau mai mare
de 2,5% din această valoare.
(4) Perioada de valabilitate a garantiei de participare va fi cel putin
egală cu perioada de valabilitate a ofertei.
Art. 27. - (1) Autoritatea contractantă are dreptul de a vira garantia
de participare în bugetul propriu, ofertantul pierzând astfel suma constituită,
atunci când se află în oricare dintre următoarele situatii:
a) îsi retrage oferta în perioada de valabilitate a acesteia;
b) oferta sa fiind stabilită câstigătoare, nu constituie garantia de
bună executie în perioada de valabilitate a ofertei;
c) oferta sa fiind stabilită câstigătoare, refuză să încheie contractul
de achizitie publică în perioada de valabilitate a ofertelor.
Art. 28. - (1) Garantia de bună executie a contractului de achizitie
publică se constituie de către contractant în scopul asigurării autoritătii
contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă si în perioada convenită a
contractului.
(2) Autoritatea contractantă are obligatia de a stabili în documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei cuantumul garantiei de bună executie,
care va fi cuprins între 5% si 10% din pretul contractului de achizitie publică.
Art. 29. - (1) Data limită stabilită pentru depunerea ofertelor nu
trebuie să fie mai devreme de 45 de zile de la data publicării în Sistemul
electronic a documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), în cazul în care
autoritatea contractantă a publicat în anul respectiv un anunt de intentie
referitor la contractul de achizitie publică ce urmează să fie atribuit,
aceasta are dreptul de a reduce perioada fixată pentru depunerea ofertelor,
care nu trebuie să fie mai mică de 26 de zile de la data publicării în Sistemul
electronic a documentatiei pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(3) Prevederea alin. (2) este aplicabilă numai în cazul în care anuntul
de intentie a fost transmis spre publicare de către autoritatea contractantă cu
cel putin 52 de zile înainte de data transmiterii anuntului de participare spre
publicare.
(4) În cazul în care, din motive de urgentă, respectarea numărului de
zile prevăzut la alin. (1) ar cauza prejudicii autoritătii contractante,
aceasta are dreptul de a accelera aplicarea procedurii de licitatie electronică
prin reducerea numărului de zile, dar nu la mai putin de 10 zile.
Art. 30. - În cazul în care obiectul contractului de achizitie publică
include si furnizarea de produse, oferta de pret depusă de fiecare furnizor
trebuie să contină în mod obligatoriu si costul transportului produselor la
locul de livrare indicat de autoritatea contractantă în anuntul de participare.
Art. 31. - Primirea solicitărilor de obtinere a documentatiei pentru
elaborarea si prezentarea ofertei si remiterea documentatiei respective se fac
prin utilizarea procedurii de comunicare stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
Art. 32. - (1) Solicitantii au dreptul de a cere clarificări în legătură
cu documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei, până cel mai târziu
cu 8 zile înainte de data limită de primire a ofertelor.
(2) Autoritatea contractantă are obligatia de a pune la dispozitie
tuturor solicitantilor, prin publicare în Sistemul electronic, răspunsurile la
clarificările primite, cu cel putin 6 zile înainte de data limită de primire a
ofertelor.
Art. 33. - (1) Ofertele si documentele care le însotesc se realizează în
formă electronică, dacă este cazul, prin utilizarea semnăturilor electronice
sau a criptografiei, conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
(2) Oferta are caracter ferm si obligatoriu, din punct de vedere al
continutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de autoritatea
contractantă si trebuie semnată electronic de către ofertant si transmisă până
la data limită de primire a ofertelor.
(3) Furnizorul, executantul sau prestatorul are obligatia de a transmite oferta conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic si îsi asumă riscurile transmiterii ofertei, inclusiv forta majoră.
SECTIUNEA a 6-a
Evaluarea ofertelor
Art. 34. - Deschiderea ofertelor în formă electronică se face cu
respectarea procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
Art. 35. - (1) Evaluarea ofertelor trebuie să se facă, ori de câte ori
acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, prin utilizarea unei
proceduri automate de aplicare a algoritmului de calcul prevăzut în
documentatia de prezentare si elaborare a ofertei, în conditii stabilite de
operatorul Sistemului electronic, pe baza specificatiilor autoritătii
contractante.
(2) Examinarea ofertelor, evaluarea ofertelor si stabilirea ofertei
celei mai avantajoase se fac, în mod corespunzător, prin utilizarea
facilitătilor sistemelor electronice de clasificare a ofertelor, conform
procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(3) În cazul în care evaluarea nu se poate realiza, în tot sau în parte,
prin utilizarea unei proceduri automate, comisia de evaluare a autoritătii contractante
are obligatia să transmită rezultatul evaluării, în maximum 24 de ore de la
luarea hotărârii, cu respectarea procedurii stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
Art. 36. - (1) În scopul stabilirii ofertei câstigătoare autoritatea
contractantă are dreptul să recurgă la o procedură de ofertare deschisă.
Astfel, pentru unul dintre criteriile de evaluare cuantificabile electronic
fiecare ofertant are posibilitatea să prezinte, în interiorul unui interval de
timp bine precizat, mai multe oferte consecutive a căror valoare să fie
accesibilă tuturor celorlalti ofertanti, fără a fi accesibilă si identitatea
titularului fiecărei oferte.
(2) Regulile standard de aplicare a procedurii prevăzute la alin. (1) se
stabilesc de operatorul Sistemului electronic, astfel încât să se asigure, pe
tot parcursul procedurii, confidentialitatea în ceea ce priveste identitatea
fiecărui ofertant, inclusiv în raport cu autoritatea contractantă.
(3) Descrierea detaliată a procedurii trebuie prevăzută în documentatia
de elaborare si prezentare a ofertei.
(4) Pentru fiecare participant plasarea unei noi oferte atrage neluarea
în considerare a ofertei anterioare.
(5) La sfârsitul intervalului de timp prevăzut la alin. (1) este
declarată câstigătoare oferta cea mai avantajoasă dintre cele existente,
identitatea titularului ofertei câstigătoare devenind accesibilă celorlalti
ofertanti si autoritătii contractante.
Art. 37. - (1) Transmiterea comunicării privind rezultatul stabilirii
ofertei câstigătoare se realizează, în termen de 5 zile, prin utilizarea
procedurii de comunicare stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) În cazul aplicării accelerate a procedurii de licitatie electronică termenul prevăzut la alin. (1) este de 24 de ore.
SECTIUNEA a 7-a
Încheierea contractului de achizitie publică
Art. 38. - (1) Autoritatea contractantă are obligatia de a încheia
contractul de achizitie publică cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită
ca fiind câstigătoare, în conditiile prezentului capitol.
(2) În cazul în care autoritatea contractantă nu ajunge să încheie
contractul de achizitie publică cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită
ca fiind câstigătoare, atunci aceasta are dreptul:
a) de a invita ofertantii, în ordinea descrescătoare a clasamentului, în
vederea încheierii contractului; sau b) de a anula aplicarea procedurii pentru
atribuirea contractului de achizitie publică.
(3) Autoritatea contractantă are obligatia să încheie contractul de
achizitie publică în perioada de valabilitate a ofertelor.
(4) Fără să fie încălcate prevederile alin. (3), autoritatea
contractantă are obligatia de a încheia contractul de achizitie publică numai
după 15 zile de la data transmiterii comunicării privind rezultatul stabilirii
ofertei câstigătoare.
Art. 39. - (1) Ofertantul invitat de autoritatea contractantă pentru
încheierea contractului de achizitie publică are obligatia de a constitui
garantia de bună executie în conformitate cu prevederile cuprinse în
documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei.
(2) Dacă garantia de bună executie s-a constituit sub forma unei
scrisori de garantie bancară, aceasta se constituie în anexă la contractul de
achizitie publică.
(3) Autoritatea contractantă are dreptul de a emite pretentii asupra
garantiei de bună executie, în limita prejudiciului creat, dacă contractantul
nu îsi îndeplineste obligatiile asumate prin contract. Anterior emiterii unei
pretentii asupra garantiei de bună executie autoritatea contractantă are
obligatia de a notifica pretentia contractantului, precizând obligatiile care
nu au fost respectate.
Art. 40. - (1) Încheierea contractului de achizitie publică în formă
electronică se realizează conform procedurii stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
(2) Contractul se semnează electronic de către părti, o copie de pe acesta
fiind stocată de operator în vederea asigurării mijloacelor de probă
corespunzătoare.
(3) În cazul în care autoritatea contractantă stabileste în documentatia
pentru elaborarea si prezentarea ofertei obligativitatea încheierii
contractului altfel decât prin procedura on-line, contractul semnat electronic
de către părti are natura juridică a antecontractului.
Art. 41. - (1) Autoritatea contractantă are obligatia de a denunta
unilateral contractul de achizitie publică, în cel mult 30 de zile de la aparitia
unor circumstante care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului
de achizitie publică si care conduc la modificarea clauzelor contractuale în
asa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară interesului
public.
(2) În acest caz contractantul are dreptul de a pretinde plata
corespunzătoare pentru partea din contractul de achizitie publică îndeplinită
până la data rezilierii, precum si recuperarea altor costuri aferente
îndeplinirii acestuia, efectuate până la data denuntării unilaterale a
contractului.
Art. 42. - În cazul nerespectării obligatiilor contractuale de către una dintre părti partea lezată are dreptul de a cere rezilierea contractului de achizitie publică si de a pretinde plata de despăgubiri.
Art. 43. - Autoritatea contractantă are obligatia de a transmite spre
publicare în Sistemul electronic un anunt de atribuire a contractului de
achizitie publică, nu mai târziu de 30 de zile de la data încheierii
contractului de achizitie publică, în conditiile, în formatul si conform
procedurii stabilite de operatorul Sistemului electronic.
SECTIUNEA a 9-a
Art. 44. - Operatorul Sistemului electronic are obligatia să stabilească
acele proceduri si norme de securitate care asigură gradul necesar de
confidentialitate si sigurantă în utilizare, în scopul bunei desfăsurări a
procedurilor de licitatie electronică.
Art. 45. - (1) Toate comunicările efectuate în cadrul procedurii
licitatiei electronice trebuie efectuate on-line, în conformitate cu regulile
stabilite de operatorul Sistemului electronic, sub sanctiunea neluării lor în
considerare.
(2) Orice comunicare, solicitare, informare, notificare si altele
asemenea prevăzute de lege trebuie să se transmită în formă electronică, în
conformitate cu procedura stabilită de operatorul Sistemului electronic.
Art. 46. - (1) Toate documentele transmise în cadrul procedurii de
licitatie electronică trebuie să fie prezentate în formă electronică si semnate
electronic, dacă este cazul, prin folosirea unui procedeu de criptare, în
conditiile stabilite de operatorul Sistemului electronic, sub sanctiunea neluării
lor în considerare.
(2) Toate documentele în formă electronică ce sunt de natură a contine
manifestări de vointă ale celui care le-a semnat electronic, cu respectarea
procedurilor stabilite de operatorul Sistemului electronic, sunt prezumate a
apartine titularului semnăturii respective.
(3) Orice document în formă electronică trebuie înregistrat în momentul
transmiterii si al primirii, în conformitate cu procedura stabilită de
operatorul Sistemului electronic.
(4) Orice document în formă electronică trebuie confirmat de primire, cu
exceptia documentelor care confirmă primirea.
(5) Formatul documentului în formă electronică, precum si conditiile
generării, transmiterii si stocării acestuia sunt stabilite de operatorul
Sistemului electronic.
Art. 47. - (1) Dacă specificatiile autoritătii contractante prevăd
obligativitatea prezentării unor documente în original sau în copie legalizată,
această obligatie se consideră îndeplinită prin prezentarea unei copii în formă
electronică de pe acestea, copie semnată electronic de către un notar public
înregistrat în Sistemul electronic, în conformitate cu procedura si cu
conditiile stabilite de operatorul Sistemului electronic.
(2) Actul eliberării unei copii în formă electronică de pe un înscris
este un act notarial si este asimilat, din punct de vedere al regimului juridic
aplicabil, inclusiv în ceea ce priveste nivelul onorariilor minimale, cu
legalizarea copiilor de pe înscrisuri prevăzută la art. 93 din Legea notarilor
publici si a activitătii notariale nr. 36/1995, cu modificările ulterioare.
(3) Eliberării copiei în formă electronică de pe un înscris, prevăzută
la alin. (1), îi sunt aplicabile, în mod corespunzător, dispozitiile Legii nr.
36/1995, cu modificările ulterioare.
(4) Conditiile si procedura înregistrării în Sistemul electronic a
notarilor publici, precum si tariful de înregistrare corespunzător datorat se
stabilesc de către operatorul Sistemului electronic.
Art. 48. - (1) Obligatia de a prezenta o garantie de participare sau,
respectiv, de bună executie se consideră îndeplinită prin prezentarea unei
copii în formă electronică de pe o scrisoare de garantie bancară în favoarea
autoritătii contractante, copie semnată electronic de banca emitentă, cu
conditia ca această bancă să fie înregistrată în Sistemul electronic si în
conformitate cu procedura si conditiile stabilite de operatorul Sistemului
electronic.
(2) Conditiile si procedura înregistrării în Sistemul electronic a
băncilor, precum si tariful de înregistrare corespunzător datorat se stabilesc
de către operatorul Sistemului electronic.
Art. 49. - (1) Operatorul Sistemului electronic are obligatia de a
publica anunturile prevăzute la art. 15, 16 si 43, în termen de cel mult 24 de
ore de la data înregistrării on-line a acestora.
(2) Procedura înregistrării on-line a anunturilor prevăzute la art. 15,
16 si 43, structura acestor anunturi, precum si a invitatiei de participare se
stabilesc de către operatorul Sistemului electronic.
(3) Publicarea în Sistemul electronic a anunturilor prevăzute la art.
15, 16 si 43 se face gratuit.
Art. 50. - (1) În scopul acoperirii costurilor de operare si utilizare a
Sistemului electronic, fiecare furnizor, executant sau prestator care a
încheiat un contract de achizitie publică în urma aplicării procedurii de
licitatie electronică trebuie să plătească operatorului Sistemului electronic
un tarif de utilizare, determinat procentual la valoarea contractului.
(2) Cuantumul tarifului de utilizare se stabileste de către operatorul
Sistemului electronic si nu poate depăsi 0,5% din valoarea contractului.
(3) Obligatia de plată a tarifului de utilizare prevăzut la alin. (1) se
naste în sarcina furnizorului, executantului sau, respectiv, a prestatorului în
momentul încheierii contractului de achizitie publică.
(4) Autoritatea contractantă nu datorează tarife de utilizare.
(5) În cazul în care un furnizor, executant sau prestator nu plăteste în
termen de 30 de zile de la data încheierii unui contract de achizitie publică
tariful prevăzut la alin. (1), acesta este suspendat de drept din Sistemul
electronic până la data prezentării dovezii de plată a tarifului.
(6) Tariful prevăzut la alin. (1) se face venit la bugetul operatorului
Sistemului electronic.
Art. 51. - (1) Operatorul Sistemului electronic are obligatia de a
implementa un sistem de evaluare a performantei furnizorilor, executantilor si
prestatorilor înregistrati în Sistemul electronic, în scopul determinării
respectării de către fiecare dintre acestia a procedurilor si regulilor
obligatorii de utilizare a Sistemului electronic, al evitării si prevenirii
fraudelor, cu conditia respectării principiilor transparentei, nediscriminării
si echitătii.
(2) Orice autoritate contractantă poate stabili drept criteriu de
preselectie în cadrul unei proceduri de licitatie electronică o valoare minimă
a indicatorului de performantă stabilit în conformitate cu prevederile alin.
(1), cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminării si echitătii.
Art. 52. - În scopul aplicării dispozitiilor prezentului capitol, data înseamnă ziua, luna si anul, precum si ora si minutul.
SECTIUNEA a 10-a
Dosarul procedurii licitatiei electronice
Art. 53. - (1) În scopul asigurării mijloacelor de probă corespunzătoare
operatorul Sistemului electronic are obligatia de a întocmi, în formă
electronică, dosarul procedurii licitatiei electronice.
(2) Informatiile si documentele în formă electronică ce trebuie să fie
incluse în dosarul achizitiei publice se stabilesc de către operatorul
Sistemului electronic si trebuie să permită stocarea în conditii de securitate
a evidentelor necesare pentru fiecare fază desfăsurată on-line a procedurii
licitatiei electronice.
Art. 54. - Dosarul procedurii licitatiei electronice se păstrează de
către operatorul Sistemului electronic atât timp cât contractul de achizitie
publică produce efecte juridice, dar nu mai putin de 5 ani de la data
finalizării contractului respectiv.
Art. 55. - La cerere, dosarul procedurii licitatiei electronice este pus
la dispozitie oricărei autorităti publice interesate, spre consultare, cu
conditia ca nici o informatie să nu fie dezvăluită dacă dezvăluirea ei ar fi
contrară legii, ar împiedica aplicarea legii, ar afecta interesul public, ar
prejudicia interesul comercial legitim al părtilor sau ar afecta libera
concurentă, dar fără a se limita drepturile ce decurg, potrivit legii, pentru
organele abilitate, de a ridica documente care pot servi la dovedirea
fraudelor, contraventiilor sau infractiunilor.
CAPITOLUL IV
Anularea aplicării procedurii licitatiei electronice
Art. 56. - Autoritatea contractantă are dreptul de a anula aplicarea
procedurii pentru atribuirea contractului de achizitie publică numai dacă ia
această decizie înainte de data transmiterii anuntului de atribuire si numai în
următoarele circumstante:
a) nu a fost posibilă asigurarea unui nivel satisfăcător al concurentei;
b) nici unul dintre candidati/ofertanti nu a îndeplinit conditiile de
calificare prevăzute în documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
c) au fost prezentate numai oferte necorespunzătoare, respectiv oferte
care:
- sunt depuse după data limită de depunere a ofertelor;
- nu au fost elaborate si prezentate în concordantă cu cerintele
cuprinse în documentatia pentru elaborarea si prezentarea ofertei;
- contin în propunerea financiară preturi care par în mod evident a nu
fi rezultatul liberei concurente si care nu pot fi temeinic justificate;
- contin propuneri referitoare la clauzele contractuale, propuneri care
sunt în mod evident dezavantajoase pentru autoritatea contractantă;
- prin valoarea inclusă în propunerea financiară fiecare dintre ele a
depăsit valoarea fondurilor alocate pentru îndeplinirea contractului de
achizitie publică respectiv;
d) circumstante exceptionale afectează procedura pentru atribuirea
contractului de achizitie publică sau este imposibilă încheierea contractului.
Art. 57. - Decizia de anulare nu creează vreo obligatie a autoritătii
contractante fată de participantii la procedura de achizitie publică, cu
exceptia returnării garantiei pentru participare.
Art. 58. - Autoritatea contractantă are obligatia de a comunica tuturor participantilor la procedura de achizitie publică atât încetarea obligatiilor pe care acestia si le-au creat prin depunerea de oferte, cât si motivul anulării.
CAPITOLUL V
Căi de atac
Art. 59. - Orice persoană fizică sau juridică ce are un interes legitim
în legătură cu un anumit contract de achizitie publică si care suferă, riscă să
sufere sau a suferit un prejudiciu ca o consecintă directă a încălcării
dispozitiilor prezentei ordonante are dreptul de a ataca actul sau decizia
nelegală, în conditiile stabilite la art. 80-97 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 60/2001.
Art. 60. - Nu se contestă si nu se atacă în justitie deciziile
autoritătii contractante referitoare la alegerea procedurii licitatiei
electronice în scopul atribuirii unui contract de achizitie publică.
Art. 61. - Înstiintarea si comunicarea prevăzute la art. 86 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 se pot face si prin mijloace
electronice, dacă participantii cărora le sunt destinate au consimtit astfel în
prealabil.
Art. 62. - (1) De îndată ce primeste o contestatie sau o notificare
privind introducerea unei actiuni în justitie, în scopul optimizării procesului
de monitorizare a sistemului de achizitii publice, autoritatea contractantă are
obligatia să înstiinteze despre aceasta operatorul Sistemului electronic,
anexând copie electronică de pe contestatia/notificarea primită.
(2) Autoritatea contractantă are obligatia de a comunica prin mijloace
electronice operatorului Sistemului electronic toate actele si deciziile
ulterioare referitoare la contestatia/actiunea în justitie în cauză, în termen
de două zile lucrătoare de la producerea/primirea lor.
Art. 63. - Hotărârile judecătoresti irevocabile pronuntate în litigiile care decurg din aplicarea dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 se publică în Sistemul electronic, iar plata transmiterii si a cheltuielilor de publicare este în sarcina părtii care a pierdut procesul; în acest scop instanta va dispune prin aceeasi hotărâre judecătorească plata acestor cheltuieli.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 64. - În cazul încălcării de către un furnizor, executant sau
prestator a regulilor si procedurilor stabilite de operatorul Sistemului
electronic, acesta poate decide, în functie de gravitatea încălcării,
suspendarea dreptului furnizorului, executantului sau prestatorului respectiv
de a utiliza Sistemul electronic, excluderea din Sistemul electronic, precum si
interzicerea înregistrării în acesta pe o perioadă de până la 5 ani.
Art. 65. - (1) Constituie contraventii si se sanctionează următoarele
fapte, dacă nu sunt săvârsite în astfel de conditii încât să fie considerate,
potrivit legii penale, infractiuni:
a) efectuarea unei achizitii publice prin eludarea sau încălcarea
prevederilor prezentei ordonante si ale actelor normative emise în aplicarea
acesteia;
b) aplicarea procedurii pentru atribuirea prin licitatie electronică a
unui contract de achizitie publică, fără autorizatii, avize, acorduri si
aprobări legale;
c) furnizarea de informatii unuia sau mai multor furnizori, executanti
sau prestatori, de natură să îi favorizeze pe acestia în cadrul unei proceduri
pentru atribuirea unui contract de achizitie publică;
d) detinerea de către un participant la procedura de atribuire a
contractului de achizitie publică de informatii privind continutul ofertelor
celorlalti participanti la procedură, precum si întelegerea acestuia cu alti
participanti sau cu autoritatea contractantă în scopul denaturării rezultatului
procedurii.
Art. 66. - (1) Contraventiile prevăzute la art. 65 se sanctionează cu
amendă de la 20.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(2) Nivelul amenzilor prevăzute la alin. (1) se actualizează prin
hotărâre a Guvernului, în raport cu rata inflatiei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
reprezentantii împuterniciti ai Ministerului Finantelor Publice.
(4) Contraventiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 67. - Procedurile de achizitie publică aflate în curs de
desfăsurare la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului adoptate în
conditiile art. 5 se vor definitiva pe baza prevederilor legale în vigoare la
data initierii procedurilor respective.
Art. 68. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonante se
înfiintează Sistemul electronic.
(2) Operatorul Sistemului electronic, în colaborare cu institutiile
publice abilitate, va utiliza acele standarde si proceduri de securitate care
să asigure un grad ridicat de fiabilitate si sigurantă a operatiunilor
desfăsurate în cadrul Sistemului electronic, în acord cu practicile
internationale în domeniu.
(3) Operatorul Sistemului electronic are obligatia să dezvolte un sistem
electronic de clasificare a produselor, lucrărilor si serviciilor a căror
dobândire face obiectul contractelor de achizitie publică, compatibil cu
sistemul de grupare si codificare prevăzut de clasificările statistice
oficiale, în scopul asigurării transparentei, promovării competitiei si
facilitării realizării studiilor de piată.
Art. 69. - (1) Operatorul Sistemului electronic este Inspectoratul
General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, institutie publică cu
personalitate juridică în subordinea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, finantată integral din venituri extrabugetare.
(2) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei
se înfiintează prin hotărâre a Guvernului, prin reorganizarea Regiei Autonome
“Inspectoratul General al Comunicatiilor” care se desfiintează.
(3) Veniturile extrabugetare ale Inspectoratului General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei provin în principal din următoarele
surse:
a) tariful de utilizare a spectrului de frecvente radio;
b) tarifele de supraveghere si control în domeniul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei, prevăzute în actele normative în vigoare;
c) tariful de utilizare a Sistemului electronic si tariful de
înregistrare în Sistemul electronic;
d) alte venituri ce se pot realiza conform prevederilor actelor
normative în vigoare.
Art. 70. - (1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
poate adopta, acolo unde se impune, norme obligatorii pentru utilizarea
Sistemului electronic, în functie de gradul de dezvoltare a tehnologiei si de
cerintele de securitate adecvate.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Ministerul
Finantelor Publice si Banca Natională a României vor elabora si vor adopta, în
termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, normele
necesare utilizării instrumentelor de plată electronică în cadrul Sistemului
electronic.
Art. 71. - Prezenta ordonantă intră în vigoare în termen de 30 de zile
de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
p. Ministrul integrării europene,
Vasile Puscas,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24
ianuarie 2002.
Nr. 20.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
gospodărirea localitătilor urbane si rurale
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. IV.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonantă stabileste obligatiile si răspunderile
care revin autoritătilor administratiei publice locale, institutiilor publice,
agentilor economici si cetătenilor pentru buna gospodărire a localitătilor,
pentru instaurarea unui climat de ordine si curătenie pe teritoriul acestora.
(2) Asigurarea si păstrarea curăteniei si ordinii pe teritoriul
localitătilor, buna gospodărire a acestora si respectarea normelor de igienă
constituie o obligatie fundamentală a autoritătilor administratiei publice
locale, a institutiilor publice, agentilor economici si a altor persoane
juridice, precum si a cetătenilor.
Art. 2. - (1) Activitătile edilitar-gospodăresti reprezintă
ansamblul actiunilor de utilitate si interes local, desfăsurate din initiativa
si sub organizarea autoritătilor administratiei publice locale, prin care se
asigură buna gospodărire, păstrarea curăteniei, respectarea normelor de igienă,
precum si înfrumusetarea localitătilor urbane si rurale de pe întreg cuprinsul
tării.
(2) Organizarea, derularea si participarea la activitătile
edilitar-gospodăresti constituie o obligatie permanentă a consiliilor locale, a
consiliilor judetene si a primarilor, a autoritătilor si institutiilor publice,
a agentilor economici, cu sau fără personalitate juridică, precum si a
cetătenilor.
Art. 3. - Consiliile judetene si consiliile locale, precum si primarii
răspund de organizarea, conducerea, îndrumarea, coordonarea si controlul
întregii activităti de gospodărire si înfrumusetare a localitătilor, de păstrarea
ordinii si curăteniei în orasele si comunele tării.
Art. 4. - În îndeplinirea atributiilor ce le revin potrivit prezentei
ordonante consiliile judetene si consiliile locale, precum si primarii vor
adopta si vor dispune măsurile ce se impun pentru asigurarea participării
cetătenilor, a institutiilor publice si agentilor economici, cu sau fără
personalitate juridică, la realizarea actiunilor de înfăptuire si păstrare a
curăteniei în interiorul localitătilor si în afara acestora, la efectuarea la
timp a activitătilor gospodăresti.
Art. 5. - Autoritătile si institutiile publice, precum si agentii
economici au obligatia să efectueze lucrările de întretinere si curătenie a
clădirilor aflate în proprietatea sau în folosinta lor, a anexelor acestora, a
incintelor, împrejmuirilor, precum si a oricăror alte spatii utilizate de
acestea.
Art. 6. - Cetătenii au obligatia să asigure îngrijirea locuintelor aflate în proprietatea sau în folosinta lor, a anexelor gospodăresti, curtilor, împrejmuirilor si să păstreze ordinea si curătenia pe străzi, drumuri, în piete, parcuri si grădini, în celelalte locuri publice, precum si în mijloacele de transport în comun.
CAPITOLUL II
Obligatiile si răspunderile autoritătilor administratiei publice
SECTIUNEA 1
Obligatiile si răspunderile consiliilor judetene
Art. 7. - (1) În aplicarea prevederilor prezentei ordonante consiliile
judetene sunt obligate să acorde asistentă tehnică, sprijin si îndrumare
autoritătilor administratiei publice locale pentru:
a) luarea măsurilor necesare în vederea protectiei sănătătii publice;
b) conservarea si protectia mediului;
c) mentinerea în stare corespunzătoare a spatiilor verzi si a locurilor
de agrement din jurul localitătilor si din interiorul acestora; extinderea
obiectivelor similare existente, precum si realizarea altora noi;
d) întocmirea, aprobarea si respectarea documentatiilor de amenajarea
teritoriului si de urbanism, precum si a normelor privind executarea
constructiilor;
e) construirea, întretinerea, repararea si modernizarea drumurilor comunale,
a străzilor si trotuarelor, a santurilor si podetelor;
f) amenajarea si curătarea cursurilor de apă, a băltilor si a malurilor
acestora;
g) înfiintarea, organizarea si asigurarea bunei functionări a unor
servicii de transport public local de călători, eficiente si nepoluante;
h) înfiintarea, organizarea si asigurarea bunei functionări a
serviciilor publice de salubritate, precum si pentru efectuarea unor actiuni de
dezinfectie si dezinsectie a localitătilor;
i) amenajarea unor locuri speciale de depozitare si colectare a
gunoaielor si deseurilor menajere.
(2) Consiliilor judetene le revine obligatia de a stabili si de a pune
în executare lucrările necesare de modernizare si de întretinere a drumurilor
judetene si a infrastructurii aferente acestora, precum si a altor obiective de
interes judetean.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile si răspunderile consiliilor locale si ale
primarilor
Art. 8. - Consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti
si consiliile locale ale sectoarelor acestuia, precum si primarii au obligatia
să asigure:
a) măsurile necesare pentru protectia sănătătii publice, cu sprijinul si
sub supravegherea organelor de specialitate ale statului;.b) măsuri
corespunzătoare pentru conservarea si protectia mediului;
c) prevenirea poluării accidentale a mediului sau a surselor si
cursurilor de apă, prin depozitarea necontrolată a deseurilor de către agentii
economici sau de către cetăteni;
d) realizarea unor sisteme moderne de colectare, depozitare, transport
si prelucrare a deseurilor si gunoaielor; amenajarea unor locuri speciale de
depozitare în fiecare localitate;
e) respectarea prevederilor legale si a documentatiilor de amenajarea
teritoriului si urbanism aprobate, precum si a normelor privind executarea
constructiilor;
f) curătenia străzilor, pietelor si a celorlalte locuri publice,
îndepărtarea zăpezii, a ghetii de pe străzi si trotuare, colectarea si
depozitarea reziduurilor menajere si stradale, sortarea si valorificarea
resurselor materiale
refolosibile;
g) repararea si întretinerea străzilor, a drumurilor comunale,
podurilor, podetelor, curătarea si amenajarea santurilor, modernizarea
drumurilor existente si realizarea unor drumuri comunale noi;
h) finalizarea constructiilor începute;
i) întretinerea în bună stare a constructiilor existente, repararea si
zugrăvirea periodică a acestora;
j) organizarea de actiuni pentru salubrizarea si igienizarea
localitătilor;
k) întretinerea digurilor si a malurilor, a cursurilor de apă,
executarea lucrărilor de protectie si întretinere a albiilor, efectuarea altor
lucrări de protectie contra inundatiilor, asigurarea scurgerii apelor, asanarea
terenurilor insalubre si prevenirea poluării apelor;
l) repararea, întretinerea si modernizarea retelei de distributie a
apei;
m) canalizarea si epurarea apelor uzate si pluviale;
n) buna organizare si functionare a transportului în comun, păstrarea
curăteniei si aspectului corespunzător al vehiculelor, întărirea ordinii si
disciplinei;
o) respectarea strictă a normelor igienico-sanitare în pietele agroalimentare,
în târguri si oboare;
p) amenajarea, potrivit planului urbanistic general, si întretinerea
spatiilor verzi, a parcurilor, grădinilor publice, a terenurilor de sport si de
joacă pentru copii, a celorlalte locuri publice de agrement;
r) păstrarea curăteniei si respectarea normelor igienicosanitare în
cinematografe, teatre, săli de sport, stadioane si în celelalte unităti de
cultură si sport aflate în proprietatea unitătii administrativ-teritoriale sau
în administrarea consiliului local;
s) păstrarea, conservarea, repararea si restaurarea, în conditiile legii, a monumentelor de pe teritoriul comunei sau orasului.
CAPITOLUL III
Obligatiile si
răspunderile institutiilor publice, ale agentilor economici, ale altor persoane
juridice, precum si ale cetătenilor
SECTIUNEA 1
Obligatiile institutiilor publice, ale agentilor
economici si ale celorlalte persoane juridice
Art. 9. - Institutiilor publice, agentilor economici si celorlalte
persoane juridice le revin următoarele obligatii:
a) să întretină în stare corespunzătoare imobilele în care îsi
desfăsoară activitatea, prin efectuarea lucrărilor de reparatii, amenajări si a
altor lucrări specifice;
b) să asigure repararea, spălarea geamurilor si a vitrinelor, înlocuirea
celor sparte, întretinerea firmelor si a fatadelor imobilelor în care îsi
desfăsoară activitatea, inclusiv spălarea, curătarea si zugrăvirea periodică a
acestora;
c) să asigure curătenia la locurile de depozitare a materialelor în
curtile interioare si pe celelalte terenuri pe care le detin, precum si pe
căile de acces;
d) să asigure igiena în imobilele si incintele detinute sub orice formă,
prin activităti de curătare, dezinsectie si deratizare;
e) să depoziteze corespunzător reziduurile menajere, industriale,
agricole, precum si materialele refolosibile;
f) să efectueze si să mentină curătenia trotuarelor, a părtii carosabile
a străzii sau a drumului, a locurilor de parcare pe care le folosesc si să
îndepărteze zăpada si gheata de pe trotuarele din dreptul imobilelor si
incintelor în care îsi desfăsoară activitatea, potrivit normelor stabilite de
consiliile locale;
g) să respecte măsurile stabilite de consiliile locale si judetene
pentru asigurarea igienei publice si curăteniei în localităti;
h) să asigure curătarea mijloacelor de transport si a utilajelor la
intrarea acestora pe drumurile publice.
Obligatiile cetătenilor
Art. 10. - În aplicarea prevederilor prezentei ordonante cetătenilor le
revin următoarele obligatii:
a) întretinerea si curătenia locuintelor pe care le detin în proprietate
sau cu chirie, a anexelor gospodăresti, a curtilor si împrejmuirilor acestora;
b) curătarea fatadelor locuintelor si a altor constructii amplasate la
frontul străzii, tencuirea si zugrăvirea periodică a acestora, potrivit
măsurilor stabilite de consiliile locale;
c) finalizarea constructiilor începute, pe baza autorizatiilor eliberate
de primari, în conditiile si în termenele stabilite de acestea;
d) repararea si întretinerea instalatiilor aferente imobilelor;
e) mentinerea curăteniei pe trotuare, pe partea carosabilă a străzii sau
a drumului, pe portiunea din dreptul gospodăriei si a locurilor de parcare pe
care le folosesc;
f) îndepărtarea zăpezii si a ghetii de pe trotuarele din dreptul
imobilelor în care locuiesc sau pe care le folosesc în alte scopuri;
g) păstrarea curăteniei pe arterele de circulatie, în piete, târguri si
oboare, în parcuri, locuri de joacă pentru copii si în alte locuri publice;
h) respectarea măsurilor stabilite de consiliile locale si judetene
pentru asigurarea igienei publice si a curăteniei în localităti;
i) depozitarea reziduurilor menajere si a gunoaielor numai în locurile
special amenajate de autoritătile administratiei publice locale;
j) curătarea mijloacelor de transport la intrarea acestora pe drumurile
publice.
Art. 11. - Asociatiile de proprietari pot prelua, potrivit prevederilor
legale, unele dintre obligatiile ce revin cetătenilor, potrivit prevederilor
prezentei ordonante, si să răspundă pentru realizarea acestora în fata
autoritătilor administratiei publice locale.
CAPITOLUL IV
Alte dispozitii
Art. 12. - (1) Consiliile locale pot stabili ca unele dintre obiectivele
vizând buna gospodărire, întretinere, curătenie si înfrumusetare a
localitătilor să fie realizate, integral sau partial, prin contributia directă
a cetătenilor.
(2) Obiectivele prevăzute la alin. (1) se stabilesc de consiliile
locale, prin hotărâre adoptată cu votul a cel putin două treimi din numărul
consilierilor în functie, si ele pot consta în:
a) amenajarea si repararea de străzi si trotuare;
b) săparea si amenajarea santurilor si rigolelor;
c) realizarea de podete;
d) curătarea cursurilor de apă, a lacurilor si băltilor, precum si a
malurilor acestora;
e) amenajarea de locuri speciale pentru depozitarea reziduurilor
menajere si a gunoaielor;
f) curătarea si amenajarea locurilor virane;
g) curătenia în parcuri, amenajarea de alei, inclusiv confectionarea si
instalarea de bănci.
Art. 13. - Obiectivele stabilite de consiliile locale potrivit art. 12
se supun aprobării locuitorilor prin referendum local, organizat în conditiile
legii, împreună cu modalitătile de efectuare a contributiei cetătenilor si cu
întinderea acesteia.
Art. 14. - Pentru finantarea obiectivelor aprobate prin referendum
consiliile locale pot stabili taxe locale speciale, potrivit reglementărilor
legale în vigoare, sau, cu acceptul scris al cetătenilor, pot hotărî efectuarea
unui număr de zile-muncă, pe care solicitantii le vor executa potrivit
programării stabilite de comun acord cu primarul sau cu împuternicitul
acestuia.
Art. 15. - Prestarea activitătilor fizice prevăzute la art. 14 se face
cu respectarea regimului normal de lucru si a normelor de securitate si igienă
a muncii.
Art. 16. - (1) Pentru realizarea lucrărilor aprobate prin referendum, în
conditiile art. 13, primarul va consulta si institutiile publice si agentii
economici care îsi desfăsoară activitatea pe teritoriul localitătii în care
urmează să se execute lucrările respective.
(2) Modalitătile de participare a institutiilor publice si a agentilor
economici la realizarea lucrărilor aprobate se stabilesc pe baza negocierilor
directe dintre conducătorul acestora si primar, în functie de specificul
activitătii desfăsurate si de cel al obiectivului de realizat.
Art. 17. - (1) Sumele stabilite si încasate potrivit prezentei ordonante
se păstrează în conturi separate si pot fi folosite numai pentru realizarea
obiectivelor pentru a căror finantare au fost încasate.
(2) Sumele si materialele rămase după realizarea obiectivului vor fi
folosite numai pentru executarea altor lucrări similare, potrivit hotărârii
consiliului local sau, după caz, a consiliului judetean.
Art. 18. - (1) Detalierea obligatiilor si responsabilitătilor concrete
care revin institutiilor publice, agentilor economici, celorlalte persoane
juridice, precum si cetătenilor, potrivit prevederilor prezentei ordonante, se
face prin hotărâri ale consiliului local, la propunerea primarului.
(2) Hotărârile vor fi adoptate în termen de cel mult 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante.
CAPITOLUL V
Sanctiuni
Art. 19. - Nesocotirea sau neîndeplinirea obligatiilor si
responsabilitătilor stabilite prin prezenta ordonantă atrage răspunderea
disciplinară, civilă, contraventională sau penală, după caz, a persoanelor
vinovate si se
sanctionează potrivit legii.
Art. 20. - Constituie contraventie următoarele fapte săvârsite de
primar:
a) neelaborarea si nesupunerea spre aprobare consiliului local a
măsurilor necesare în vederea îndeplinirii obligatiilor si responsabilitătilor
prevăzute la art. 8 lit. a)-e), h), k), o) si s); refuzul de a aplica măsurile
hotărâte de consiliul local în aceste domenii sau nesocotirea acestora, desi au
fost stabilite sursele de finantare, iar fondurile necesare au fost asigurate;
b) neorganizarea actiunilor de control având ca obiect modul de
executare a constructiilor si de respectare a autorizatiilor de construire,
precum si a obligatiilor privitoare la păstrarea curăteniei în piete, oboare,
târguri si în celelalte locuri publice, la îndepărtarea zăpezii si ghetii de pe
trotuare;
c) neluarea măsurilor necesare pentru finalizarea constructiilor
începute;
d) lipsa de preocupare pentru păstrarea, conservarea, repararea si
restaurarea monumentelor de orice natură de pe teritoriul comunei sau orasului;
e) neelaborarea si nesupunerea spre aprobare consiliului local de către
primar a proiectelor de hotărâri prevăzute la art. 18.
Art. 21. - Contraventiile prevăzute la art. 20 se sanctionează după cum
urmează:
a) cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei, contraventiile
prevăzute la lit. c) si d);
b) cu amendă de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei, contraventiile
prevăzute la lit. b);
c) cu amendă de la 25.000.000 lei la 35.000.000 lei, contraventiile
prevăzute la lit. a) si e).
Art. 22. - Amenzile prevăzute la art. 21 se aplică primarului si sunt
suportate de acesta.
Art. 23. - Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către prefect sau de
persoanele împuternicite de acesta prin ordin, de persoanele împuternicite de
ministrul administratiei publice, precum si de persoanele împuternicite de
ministrul apelor si protectiei mediului.
Art. 24. - Consiliile locale si consiliile judetene vor stabili, prin
hotărâri adoptate în conditiile Legii administratiei publice locale nr.
215/2001 si ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, faptele săvârsite de institutiile publice, agentii economici,
alte persoane juridice, precum si de cetăteni, care constituie contraventii în
domeniul bunei gospodăriri a localitătilor urbane si rurale, si sanctiunile ce
se pot aplica pentru acestea.
Art. 25. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Bucuresti, 30
ianuarie 2002.
GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANTĂ
privind
echivalarea studiilor absolvite în institutiile militare de învătământ
ale
Ministerului de Interne cu studiile din institutiile civile de învătământ si a
stagiului efectuat
în functii
militare în Ministerul de Interne cu stagiul specific functiilor civile
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. V.2 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - Studiile
absolvite în institutiile militare de învătământ ale Ministerului de Interne,
precum si stagiul efectuat în functii militare în cadrul unitătilor Ministerului
de Interne pot fi echivalate cu studiile absolvite în institutiile civile de
învătământ si cu stagiul în functii civile, în conformitate cu normele
metodologice elaborate pentru aplicarea prezentei ordonante.
Art. 2. - În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante, la propunerea Ministerului de Interne, Ministerului
Educatiei si Cercetării, Ministerului Muncii si Solidaritătii Sociale si
Ministerului Administratiei Publice, Guvernul va aproba normele metodologice
prevăzute la art. 1, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art. 3. - Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonante
cadrelor militare provenite din activitate în Ministerul de Interne, aflate în
situatiile prevăzute la art. 1, nu li se mai aplică dispozitiile Hotărârii
Consiliului de Ministri nr. 779/1961 privind echivalarea stagiului efectuat în
functii militare de către ofiteri si subofiteri de rezervă, proveniti din
activitate, cu stagiul specific functiilor administrative, tehnice si economice
din economia natională.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministru de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
p. Ministrul educatiei si cercetării,
Radu Damian,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritătii sociale,
Marian Sârbu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Bucuresti, 30
ianuarie 2002.
Nr. 28.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
instituirea unor măsuri pentru diminuarea datoriei publice
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. II.7 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - Prezenta ordonantă reglementează recuperarea creantelor
statului provenite din executarea garantiilor emise de stat pentru
împrumuturile externe acordate agentilor economici - societăti comerciale - în
scopul diminuării datoriei publice.
Art. 2. - (1) Pentru asigurarea celeritătii procesului de recuperare a
sumelor plătite de stat ca urmare a executării garantiilor emise pentru
împrumuturile externe, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare,
denumită în continuare AVAB, preia spre valorificare creantele rezultate
din conventiile si/sau acordurile de recuperare încheiate între Ministerul
Finantelor Publice, în calitate de garant, si beneficiarii împrumuturilor.
(2) Preluarea de către AVAB a creantelor prevăzute la alin. (1) se face
prin cesiune de creantă, în conditiile prevăzute de Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 409/2001, cu modificările si
completările ulterioare.
(3) Valorificarea creantelor preluate se face prin metodele reglementate
de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998, cu modificările si
completările ulterioare, AVAB păstrând rangul de prioritate prevăzut la art. 43
alin. (3) din Legea datoriei publice nr. 81/1999.
(4) Sumele blocate prin poprirea conturilor bancare, ca metodă de
valorificare a creantelor preluate la datoria publică, vor fi virate în contul
AVAB în termen de două zile de la primirea cererii acesteia.
Art. 3. - (1) Creantele prevăzute la art. 2 alin. (1), cuprinzând sumele
plătite de stat conform garantiei pentru împrumuturile externe, dobânzile si
comisioanele aferente, precum si penalizările si majorările de întârziere
datorate de beneficiarii împrumuturilor externe până la data cesiunii creantei
către AVAB, se preiau fără plată, la valoarea nominală a acestora.
(2) Înregistrarea creantelor preluate în conditiile prezentei ordonante
în evidentele contabile ale AVAB se face la valoarea nominală si în structura
monetară existentă în evidentele Ministerului Finantelor Publice. Creantele se
consolidează în dolari S.U.A. la data preluării, pe baza raportului leu/dolar
S.U.A. la acea dată.
Art. 4. - Conventiile si/sau acordurile de recuperare încheiate de
Ministerul Finantelor Publice, în calitate de garant, si beneficiarii
împrumuturilor externe contractate cu garantia statului reprezintă titluri
constatatoare ale creantelor cesionate si constituie de drept titluri
executorii, a căror executare silită se va face fără efectuarea altor
formalităti.
Art. 5. - (1) Creantele certe, lichide si exigibile, provenite din
executarea garantiilor de stat emise pentru împrumuturile externe, vor fi
cesionate în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a normelor
metodologice de aplicare a prezentei ordonante.
(2) Creantele rezultate din executarea, ulterioară cesiunii, a
garantiilor de stat emise pentru împrumuturile externe vor face obiectul unor
acte aditionale la contractele de cesiune de creantă, ce se vor încheia în
termenul prevăzut la alin. (1), calculat de la data achitării sumelor scadente
la extern de către Ministerul Finantelor Publice.
Art. 6. - Preluarea creantelor de către AVAB nu afectează drepturile si
obligatiile Ministerului Finantelor Publice, în calitate de garant, fată de
institutiile creditoare si fată de beneficiarii împrumuturilor externe,
stabilite prin Legea datoriei publice nr. 81/1999, cu exceptia celor aferente
creantei cesionate în conditiile prezentei ordonante.
Art. 7. - Sumele recuperate de AVAB în urma valorificării creantelor
preluate potrivit prezentei ordonante, rămase după deducerea cheltuielilor
aferente, constituie venituri si se virează la fondul de risc pentru garantiile
de stat pentru împrumuturile externe, în vederea reîntregirii acestuia.
Art. 8. - Numărul de posturi prevăzut în structura organizatorică a AVAB
se va suplimenta în mod corespunzător atributiilor stabilite prin prezenta ordonantă.
Art. 9. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante Ministerul Finantelor Publice si AVAB vor elabora normele
metodologice de aplicare a acesteia.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Presedintele Autoritătii pentru Valorificarea Activelor
Bancare,
Ionel Blănculescu
Bucuresti, 30
ianuarie 2002.
Nr. 29.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
prorogarea termenului prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. b)
din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 149/2001
privind
instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. IV.9 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
Articol unic. - Termenul prevăzut la art. 3 alin. (2) lit. b) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului
intern de călători în transportul feroviar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 743 din 21 noiembrie 2001, se prorogă la data de 1
aprilie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 30
ianuarie 2002.
Nr. 30.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Suediei
privind cooperarea în domeniul energiei
si mediului, semnat la Bucuresti la 26 noiembrie 2001
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 5
din Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Acordul dintre Guvernul României si Guvernul
Suediei privind cooperarea în domeniul energiei si mediului, semnat la
Bucuresti la 26 noiembrie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Niculescu,
secretar de stat
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 24
ianuarie 2002.
Nr. 65.
ACORD
între Guvernul
României si Guvernul Suediei privind cooperarea în domeniul energiei si
mediului*)
Guvernul României si Guvernul Suediei, denumite în continuare părti,
recunoscând importanta sectoarelor energie si mediu pentru dezvoltarea
economică si socială a României,
tinând seama de nevoia urgentă de a moderniza aceste sectoare în
România, prin atragerea de investitii străine si transferul de tehnologie si
know-how, astfel încât România să poată îndeplini cerintele impuse de calitatea
de membru al Uniunii Europene si de alte obligatii internationale,
subliniind experienta suedeză si realizările în domeniul mediului si
tehnologiei energiei, precum si puternica pozitie competitivă a companiilor
suedeze si know-how de care dispun institutiile si organizatiile suedeze în
aceste domenii,
dorind să dezvolte cooperarea între România si Suedia în domeniile
energiei si mediului în vederea promovării dezvoltării durabile a României si
aderării României la Uniunea Europeană,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Părtile vor promova în cadrul legislatiei si reglementărilor nationale
si tinând seama de obligatiile internationale, dezvoltarea cooperării în
domeniul energiei si mediului prin implementarea, de către companii si alte
părti direct interesate, de proiecte în România, printre alte proiecte cum sunt
cele prevăzute în anexa la prezentul acord.
ARTICOLUL 2
Termenii si conditiile privind fiecare proiect se vor conveni de către
părtile direct interesate. Achizitia de bunuri, lucrări si servicii pentru
proiectele mentionate la art. 1 se va desfăsura pe cât posibil printr-o ofertă
unică. În cazul contractelor la cheie, agentii economici suedezi se vor strădui
pe cât posibil să asigure utilizarea bunurilor, lucrărilor si serviciilor
românesti.
ARTICOLUL 3
În cadrul programului de twinning si/sau al altor programe si
instrumente sprijinite direct sau indirect de către Guvernul suedez si care vor
fi convenite, de la caz la caz, între părtile direct interesate se va acorda
prioritate următoarelor domenii de cooperare:
- dezvoltarea politicii energetice, inclusiv eficienta energetică, si
dezvoltarea si extinderea retelelor regionale de infrastructură în domeniul
energiei;
- dezvoltarea cadrului juridic si de reglementări si a cooperării
regionale;
- modernizarea resurselor energetice si a infrastructurii, utilizându-se
cele mai bune tehnologii de protectie a mediului si cele mai bune practici;
- dezvoltarea pietei de energie, a instrumentelor specifice de operare,
managementul de risc, sisteme de modelare a operării în domeniul energetic;
- protectia mediului, în special în domeniul managementului si operării
apelor reziduale si a deseurilor;
- cooperarea în implementarea proiectelor de reducere a impactului
asupra mediului, în conformitate cu art. 6 din Protocolul de la Kyoto.
ARTICOLUL 4
În vederea implementării obiectivelor prezentului acord părtile vor
actiona pentru:
- schimb de experientă în domeniul energiei;
- identificarea oportunitătilor prin eforturi comune în domeniul
protectiei mediului, în special în ceea ce priveste deseurile si tratamentul
apelor reziduale si implementarea de activităti în conformitate cu
reglementările art. 6 din Protocolul de la Kyoto;
- cresterea participării agentilor economici suedezi în sectoarele
energiei si mediului din România.
ARTICOLUL 5
Părtile vor încuraja si vor sprijini stabilirea de contacte si relatii
între agentii economici din cele două tări, prin promovarea de activităti de
afaceri, cum sunt: misiuni comerciale, seminarii, participarea la târguri si
expozitii.
ARTICOLUL 6
Prezentul acord va intra în vigoare la primirea ultimei notificări prin
care se confirmă că cerintele internationale necesare pentru intrarea în
vigoare au fost îndeplinite. Acordul va rămâne în vigoare pentru o perioadă de 2
ani si va fi reînnoit pentru o perioadă de încă 2 ani, cu exceptia cazului în
care una dintre părti prezintă în scris o cerere de renegociere sau de anulare
a acestui acord, cu cel putin 6 luni înainte de expirarea acestui termen.
Semnat la Bucuresti la 26 noiembrie 2001, în două exemplare în limba
engleză.
Pentru Guvernul României, Dan Ioan Popescu, ministrul industriei si resurselor |
Pentru Guvernul Suediei, Sven-Eric Soder, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe |
*) Traducere.
ANEXĂ*)
MINISTERUL INDUSTRIEI
SI RESURSELOR
PROIECTE DE INVESTITII
propuse investitorilor străini pentru finantare
*) Anexa este reprodusă în facsimil.