MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI
P
A R T E A I
Anul XIV
- Nr. 15 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI
SI ALTE ACTE Luni, 14 ianuarie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
778/2001. – Lege privind
organizatiile interprofesionale pe produse agroalimentare
1.121/2001. – Decret pentru
promulgarea Legii privind organizatiile interprofesionale pe produse
agroalimentare
3. – Decret pentru numirea unor judecatori
la Curtea Suprema de Justitie
DECIZII ALE CURTI
CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 292 din 1
noiembrie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1–7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea
obiectiunilor si contestatiilor formulate împotriva actelor de control si de
impunere având ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor
locale, a majorarilor de întârziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si
masuri
Decizia nr. 293 din 1 noiembrie
2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20
alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor în România
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
organizatiile interprofesionale pe produse agroalimentare
Parlamentul
Romaniei adopta
prezenta lege.
Art. 1.
- Prezenta lege reglementeaza infiintarea si functionarea organizatiilor
interprofesionale pentru un produs sau grup de produse agroalimentare, la nivel
national sau pe zona de productie, denumite in continuare organizatii
interprofesionale pe produs, principalele obiective si activitati, precum si
drepturile si obligatiile acestora.
Art.
2. - (1) In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se
definesc astfel:
a)
produse agroalimentare - produse naturale, de origine vegetala si animala, inclusiv
bioproduse si produse semiprelucrate, prelucrate si/sau conservate, derivate
din cele naturale;
b)
filiera produsului agroalimentar - sistemul de relatii functionale care leaga
producatorii, prelucratorii, transportatorii, depozitarii, distribuitorii,
comerciantii si/sau bursele de marfuri care tranzactioneaza acelasi produs in
vederea utilizarii si/sau a consumului acestuia;
c)
piata produsului agroalimentar - totalitatea relatiilor legate de actele de
vanzare-cumparare, inclusiv cererea si oferta unui produs agroalimentar, locul
de intalnire intre vanzatorii si cumparatorii produsului.
(2)
Regulile specifice pentru fiecare produs se vor stabili prin hotarari ale
Guvernului, emise la initiativa Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, in urma consultarii organizatiilor interprofesionale pe produs.
Art.
3. - (1) Organizatia interprofesionala pe produs este persoana juridica romana
de drept privat, de interes public, cu caracter profesional, cu statut juridic
de asociatie fara scop lucrativ, constituita potrivit procedurii si in
conditiile legii in vigoare la data constituirii.
(2)
Organizatia interprofesionala pe produs este formata prin asocierea
organizatiilor profesionale fara scop lucrativ, cu personalitate juridica, de
pe filiera producerii, prelucrarii, transportului, depozitarii, distributiei si
comercializarii produselor agroalimentare, constituite potrivit legii.
(3)
Fiecare organizatie profesionala din cadrul organizatiei interprofesionale pe
produs trebuie sa fie reprezentativa in cadrul filierei produsului respectiv.
Art.
4. - Principalele obiective ale organizatiei interprofesionale pe produs sunt
urmatoarele:
a)
dezvoltarea durabila a productiei agricole prin sprijinirea producatorilor
agricoli privati, pentru a pune in valoare resursele materiale si umane din
spatiul rural, in vederea cresterii puterii economice a fermierilor si
asociatiilor agricole;
b)
corelarea nivelului productiilor si a calitatii produselor cu cerintele pietei,
cresterea productiei, desfacerea produselor si stimularea productiei produselor
biologice;
c)
imbunatatirea sistemului informational privind cererea si oferta;
d)
dezvoltarea pietei produselor agroalimentare si formarea spiritului de afaceri,
specific economiei de piata, care sa asigure preturi de vanzare competitive;
e)
promovarea produselor agroalimentare pe piata interna si externa;
f)
asigurarea de sanse si drepturi egale pentru toti membrii;
g)
participarea producatorilor agricoli la elaborarea strategiilor si programelor
de dezvoltare din sectorul pe care il reprezinta;
h)
apararea intereselor membrilor in relatiile acestora cu alte organisme
guvernamentale si ale administratiei de stat;
i)
elaborarea si promovarea unor programe de sustinere financiara a membrilor si
obtinerea de facilitati;
j)
conlucrarea cu organismele finantatoare din tara sau din strainatate pentru
contractarea de credite si implementarea unor programe care sa asigure
dezvoltarea unor exploatatii viabile si competitive;
k)
colaborarea cu alte organisme ale statului si ale societatii civile in vederea
unor intelegeri comune privind politica de preturi de vanzare si achizitie in
relatiile cu agentii economici;
l)
preocuparea pentru promovarea unor practici, tehnologii de productie, care sa
asigure protectia mediului inconjurator;
m)
acordarea de consultanta, in principal in domeniul asocierii, managementului si
marketingului, in colaborare cu Agentia Nationala de Consultanta Agricola din subordinea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
Art.
5. - Organizatia interprofesionala pe produs desfasoara urmatoarele activitati
principale:
a)
propune masuri si politici autoritatilor administratiei publice, prin
consiliile pe produs, pentru imbunatatirea eficientei economice pe filiera
produsului;
b)
prezinta puncte de vedere referitoare la proiectele de acte normative din
domeniul sau de activitate, in vederea promovarii de catre autoritatile
publice;
c)
formuleaza propuneri de imbunatatire a activitatilor de pe filiera produsului,
referitoare la:
1.
informatii de piata, analize si prognoze necesare orientarii productiei spre
obtinerea de produse adaptate cererii consumatorilor si protectiei acestora;
2.
igiena produselor agroalimentare, originea si etichetarea acestora;
3.
punerea in valoare a marcilor de calitate si a indicatiilor geografice,
potrivit prevederilor Legii nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile
geografice;
4.
activitatile de consultanta, expertiza si instruire destinate membrilor;
5.
rezolvarea amiabila a neintelegerilor dintre organizatiile profesionale membre;
6.
alte activitati de interes comun pentru membri.
d)
stabileste sanctiunile statutare in caz de nerespectare a acordurilor
interprofesionale din domeniul sau de activitate.
Art.
6. - Infiintarea organizatiilor interprofesionale pe produs se face cu
respectarea prevederilor legale referitoare la asociatii si fundatii, cu avizul
prealabil al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
Art. 7.
- Organizatiile interprofesionale pe produs vor fi avizate de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, daca indeplinesc urmatoarele conditii:
a) au inscrise in statut si principalele obiective si activitati prevazute la art. 4 si 5, precum si prevederi referitoare la posibilitatea aderarii de noi membri;
b) isi
desfasoara activitatea in una sau mai multe zone de productie din teritoriu;
c)
reprezinta o parte semnificativa din productia si/sau comertul si/sau
procesarea produselor agricole in zona de productie; in cazul in care sunt
implicate mai multe zone de productie, aceste organizatii trebuie sa
demonstreze un minim de reprezentativitate la nivelul fiecarei zone de
productie;
d)
desfasoara activitati in interesul consumatorilor - informare, studii de piata,
standarde de calitate si altele asemenea.
Art.
8. - Organizatia interprofesionala pe produs asigura membrilor sai exercitarea
drepturilor si indeplinirea obligatiilor, in conformitate cu propriul statut,
si imputerniceste reprezentantii sai in consiliul pe produs sa ia decizii in
numele organizatiei, conform celor hotarate de aceasta.
Art.
9. - Statutul organizatiei interprofesionale pe produs va cuprinde, in mod
expres, prevederi referitoare la hotararile pe care aceasta le poate lua in
raporturile dintre membrii asociatiei.
Art.
10. - Organizatiile interprofesionale pe produs se vor infiinta, conform legii,
la nivel judetean si national. Autoritatea publica a Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor din teritoriu va da avizul in baza sentintei
judecatoresti de constituire.
Art.
11. - (1) Organizatia interprofesionala pe produs este condusa si reprezentata
de:
a)
adunarea generala, care este forumul suprem de conducere si se compune din
toate organizatiile profesionale membre, care intrunesc conditiile prevazute in
statutul organizatiei interprofesionale pe produs;
b)
consiliul organizatiei interprofesionale pe produs, ales de adunarea generala
prin vot, care reprezinta interesele organizatiei interprofesionale in
relatiile cu autoritatile administratiei publice.
(2)
Reprezentarea organizatiilor profesionale in cadrul adunarii generale a
organizatiei interprofesionale se face pe baza de mandat, prin vot uninominal.
Art.
12. - Pentru produsele agroalimentare se constituie consilii pe produs, ca
persoane juridice cu statut de uniune, in conditiile legii in vigoare la data
constituirii, formate din reprezentanti ai organizatiilor interprofesionale pe
produs.
Art.
13. - Produsele agroalimentare pentru care se vor constitui consilii pe produs
se vor aproba prin hotarare a Guvernului, la initiativa Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in urma consultarii organizatiilor
interprofesionale pe produs, in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi.
Art.
14. - (1) Consiliul pe produs armonizeaza solicitarile organizatiilor
interprofesionale pe produs reprezentate si formuleaza propuneri privind
imbunatatirea activitatii din domeniul pe care il reprezinta.
(2)
Pentru analiza propunerilor consiliului pe produs si a proiectelor de acte
normative elaborate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor se
constituie comisii de lucru formate din 3 reprezentanti, desemnati de ministrul
agriculturii, alimentatiei si padurilor, si din cate 2 reprezentanti desemnati
de ministrul finantelor publice si de ministrul industriei si resurselor.
(3)
Comisiile de lucru armonizeaza punctele de vedere ale reprezentantilor
consiliului pe produs si ale ministerelor implicate.
(4)
Pentru implementarea obiectivelor si masurilor legate de reglementarea pietei
produselor agroalimentare Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
incheie cu consiliul pe produs acorduri, care vor fi facute publice in doua
cotidiene de interes national.
(5)
Acordurile vor cuprinde, in principal, prevederi referitoare la:
a)
imbunatatirea sistemului informational privitor la cererea, oferta si preturile
principalelor produse agroalimentare;
b)
stabilirea programului anual de productie pentru principalele culturi agricole
si specii de animale;
c)
consultarea consiliilor pe produse cu privire la proiectele de acte normative
pe care le initiaza Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor pentru
domeniul respectiv.
Art.
15. - In cazul in care una dintre organizatiile interprofesionale pe produs nu
respecta clauzele acordurilor incheiate de consiliul pe produs cu Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, reprezentarea acesteia in consiliul pe
produs inceteaza de drept.
Art.
16. - (1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor impreuna cu
ministerele reprezentate in comisiile de lucru vor asigura elaborarea
proiectelor de acte normative, potrivit conventiilor incheiate cu consiliul pe
produs.
(2)
Conventiile incheiate vor cuprinde, in principal, clauze prevazute la art. 14
alin. (5).
Art.
17. - La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Ordonanta
Guvernului nr. 55/2000 privind organizatiile interprofesionale pe produse
agroalimentare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 44 din
31 ianuarie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 41/2001.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 noiembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE
SENATULUI,
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 19
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
Bucuresti, 29 decembrie 2001.
Nr. 778.
pentru
promulgarea Legii privind organizatiile interprofesionale pe produse
agroalimentare
In temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
Presedintele
Romaniei d e c r
e t e a z a:
Articol
unic. - Se
promulga Legea privind organizatiile interprofesionale pe produse
agroalimentare si se dispune publicarea acestei legi in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMANIEI
Bucuresti, 28 decembrie 2001.
Nr.
1.121.
pentru
numirea unor judecatori la Curtea Suprema de Justitie
In
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), ale art. 99 alin. (1), ale art. 124 alin.
(1) si ale art. 133 alin. (1) din Constitutia Romaniei, precum si ale art. 12
alin. (1) din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicata, avand
in vedere propunerile Consiliului Superior al Magistraturii potrivit Hotararii
nr. 183 din 19 decembrie 2001,
Presedintele
Romaniei d e c r
e t e a z a:
Articol
unic. - Se
numesc in functia de judecator la Curtea Suprema de Justitie, pentru o perioada
de 6 ani, urmatorii:
-
doamna Corina Michaela Jijiie, procuror sef Sectie urmarire penala la Parchetul
de pe langa Tribunalul Dambovita;
-
doamna Marioara Prodan, magistrat-asistent la Curtea Constitutionala;
-
doamna Ana Alexandrina Savin, avocat in Baroul Bucuresti.
Bucuresti, 8 ianuarie
2002.
Nr. 3.
CURTEA
CONSTITUTIONALA
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania
Costica
Bulai - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecator
Constantin
Doldur - judecator
Kozsokár
Gábor - judecator
Petre
Ninosu - judecator
Ioan
Vida - judecator
Paula
C. Pantea - procuror
Laurentiu
Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic din Legea nr. 323/2001 prin care se modifica art. 20 alin. (5) si (6) si art. 21 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Ye Junhan din China in Dosarul nr. 7.828/2001 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti. La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca nici o norma constitutionala nu prevede cate grade de jurisdictie sunt necesare pentru solutionarea unei cauze. De asemenea, nici Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu precizeaza cate grade de jurisdictie sunt necesare pentru solutionarea cauzelor civile.
CURTEA,
avand
in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin
Incheierea din 26 iulie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 7.828/2001, Judecatoria
Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic din Legea nr. 323/2001
prin care se modifica art. 20 alin. (5) si (6) si art. 21 alin. (6) din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, exceptie ridicata, prin aparator, de Ye Junhan din China in dosarul
acelei instante.
In
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prin
modificarea dispozitiilor art. 20 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 (prin articolul unic din Legea nr. 323/2001 s-a incalcat grav dreptul
constitutional la aparare, partea fiind lipsita de o cale de atac, de
producerea de noi dovezi in apararea sa". Se mai arata ca "prin
ordonanta deja era lasata la hotararea unui functionar daca solicitantul de
azil se inscrie intr-o procedura obisnuita de solutionare sau o procedura
accelerata. Prin procedura obisnuita, solicitantul poate accede la o cale de
atac, iar conform unei hotarari a unui functionar, si nu a unui magistrat,
solicitantul este trecut, poate arbitrar, in procedura accelerata, care nu ii
da acestuia nici dreptul de a produce dovezi in apararea sa intr-o perioada mai
lunga de timp, dar nici sa poata ataca hotararea instantei de fond si, din
acest punct de vedere, este prejudiciat contestatorul Ye Junhan prin
neegalitatea de tratament din partea legii".
Judecatoria
Sectorului 6 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca textele de lege
criticate sunt conforme cu prevederile constitutionale. Se considera ca
exercitiul dreptului la aparare, consacrat de art. 24 din Constitutie, se
asigura chiar si in situatia in care nu se permite exercitarea nici unei cai de
atac. Potrivit art. 128 din Constitutie caile de atac se pot exercita "in
conditiile legii", iar "legea permite inlaturarea folosirii unor cai
de atac in anumite cazuri, legiuitorul putand institui, in considerarea unor
situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitati de
exercitare a drepturilor procedurale".
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul,
in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata nu este fondata,
deoarece "art. 24 din Constitutie garanteaza dreptul la aparare in general
si nu un dublu grad de jurisdictie pentru toate procedurile existente. De
altfel, nici Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale nu prevede existenta dublului grad de jurisdictie decat pentru
procedurile penale". Se mai arata ca "legea romana prevede drepturile
refugiatilor si ale persoanelor care au dobandit o forma de protectie, precum
liberul acces la instantele de judecata, dreptul de a fi asistat sau
reprezentat de un avocat si de a li se asigura in mod gratuit un interpret pe
intreaga durata a procedurii de acordare a statutului de refugiat, dreptul de a
nu fi expulzat sau returnat etc., acordand, prin aceasta, suficiente garantii
ale exercitarii dreptului la aparare".
Presedintii
celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand
incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de vedere al
Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea
Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (3),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa se pronunte asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 20 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3
septembrie 2000, care, in urma modificarii prin Legea nr. 323/2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001, are
urmatorul continut: "Hotararea instantei este definitiva si irevocabila."
Dispozitiile
constitutionale considerate de autorul exceptiei ca fiind incalcate sunt cele
ale art. 24 alin. (1), potrivit carora:
- Art.
24: "(1) Dreptul la aparare este garantat."
Examinand
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi atat in cererea
prin care a fost ridicata, cat si in incheierea instantei judecatoresti se
indica drept obiect al acesteia articolul unic din Legea nr. 323/2001 pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000, in realitate obiectul exceptiei
il constituie dispozitia art. 20 alin. (5) din aceasta ordonanta. Textul
criticat se refera la irevocabilitatea solutiilor de respingere a cererii de
acordare a statutului de refugiat in procedura accelerata, date de instantele
judecatoresti in cauzele ce privesc plangerile solicitantilor de azil impotriva
hotararii Oficiului National pentru Refugiati.
Art.
17 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 prevede cazurile in care cererile de
acordare a statutului de refugiat se solutioneaza in procedura accelerata, iar
in art. 18 si 19 din ordonanta sunt enumerate cazurile respective. Potrivit
dispozitiilor art. 20 din ordonanta, in cadrul procedurii accelerate sunt
reduse termenele in care functionarul desemnat este obligat sa se pronunte
asupra cererii, in care se poate face plangere impotriva hotararii de
respingere a cererii si in care instanta de judecata trebuie sa solutioneze
plangerea.
Curtea
mai constata ca, desi in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
invoca incalcarea prevederilor art. 24 alin. (1) din Constitutie, in realitate
se contesta faptul ca procedura in aceste cauze nu cuprinde inca un grad de
jurisdictie.
Analizand
si aceasta sustinere a autorului exceptiei, Curtea constata ca intr-adevar,
potrivit dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Constitutie, "Orice persoana
se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime", dar nici o norma constitutionala nu stabileste
cate grade de jurisdictie sunt necesare pentru solutionarea diferitelor
litigii. In aceasta privinta regulile de procedura si conditiile de exercitare
a cailor de atac impotriva hotararilor judecatoresti sunt statuate prin
dispozitiile art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta si procedura
de judecata sunt stabilite de lege", precum si ale art. 128, ambele din
Legea fundamentala, care prevad ca "Impotriva hotararilor judecatoresti,
partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in
conditiile legii", dispozitii care nu sunt cu nimic incalcate.
Curtea
mai constata ca nici Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale nu impune mai multe grade de jurisdictie la
solutionarea cauzelor de natura civila, prevazand la art. 6 pct. 1 doar ca
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public
si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si
impartiala, instituita de lege (...)".
Pentru
considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, exceptie ridicata de Ye Junhan din China in
Dosarul nr. 7.828/2001 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva
si obligatorie.
Pronuntata
in sedinta publica din data de 1 noiembrie 2001.
PRESEDINTE,
prof.
univ. dr. Costica Bulai
Magistrat-asistent,
CURTEA
CONSTITUTIONALA
din
1 noiembrie 2001
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1-7 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor
formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect
constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de
intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri
Costica
Bulai - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecator
Constantin
Doldur- judecator
Kozsokár
Gábor- judecator
Petre
Ninosu - judecator
Ioan
Vida - judecator
Paula
C. Pantea - procuror
Laurentiu
Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol
se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea
obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de
impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor
locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si
masuri, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Magazin Universal
Maramures" - S.A. din Baia Mare in Dosarul nr. 2.750/2001 al Tribunalului
Maramures - Sectia comerciala.
La
apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita. Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul, pune concluzii
de respingere, ca nefondata, a exceptiei de neconstitutionalitate.
Reglementarile
din Ordonanta Guvernului nr. 58/1999, asa cum au fost modificate si completate
prin Legea nr. 392/2001, nu incalca dispozitiile art. 125 alin. (3) din
Constitutie, potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt
stabilite de lege", si nici pe cele ale art. 109 alin. 2 din Codul de
procedura civila, care prevad ca, "In cazurile anume prevazute de lege,
sesizarea instantei competente se poate face numai dupa indeplinirea unei
proceduri prealabile, in conditiile stabilite de lege".
CURTEA,
avand
in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele: Prin Incheierea
din 2 iulie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.750/2001, Tribunalul Maramures -
Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor
formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea
si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a
penalitatilor, precum si a altor sume si masuri, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Magazin Universal Maramures" - S.A. din Baia
Mare.
In
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999,
instituind procedura administrativ-jurisdictionala, nu asigura solutionarea
litigiilor de natura fiscala intr-un termen rezonabil, asa cum se prevede la
art. 6 pct. 1 fraza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, contravenind astfel dispozitiilor art. 11 si ale
art. 20 alin. (2) din Constitutie, referitoare la obligativitatea si,
respectiv, la prioritatea reglementarilor internationale, stabilite prin pacte
si tratate la care Romania este parte, fata de reglementarile interne.
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat
"Aceasta procedura administrativ-jurisdictionala instituita prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 nu incalca cu nimic drepturile persoanelor
fizice sau juridice, deoarece este posibil ca pe parcursul desfasurarii ei
petitia sa poata fi solutionata fara a se mai ajunge in fata instantei",
iar, "In alta ordine de idei, faptul ca exista mai multe trepte de
jurisdictie duce la convingerea ca solutia finala este mult mai
obiectiva".
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. Guvernul, in punctul sau de
vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata.
In
acelasi punct de vedere se arata ca reglementarile din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/1999, asa cum au fost modificate si completate prin Legea nr.
392/2001, se intemeiaza pe prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie,
potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege", precum si pe cele ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedura
civila, conform carora, "In cazurile anume prevazute de lege, sesizarea instantei
competente se poate face numai dupa indeplinirea unei proceduri prealabile, in
conditiile stabilite de acea lege".
Pe de
alta parte, textele de lege criticate "dau posibilitatea celui interesat
ca, exercitandu-si drepturile de contestare a obligatiilor fiscale in termene
utile, care sunt corespunzatoare celor prevazute si in dispozitiile procedurale
de drept comun, sa obtina, operativ si fara a plati taxe de timbru,
solutionarea cauzei chiar de catre organele a caror solutie il
nemultumeste".
Presedintii
celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand
incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de vedere al
Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele: Curtea Constitutionala a
fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992 republicata, sa solutioneze exceptiile de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 1-7 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea
obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de
impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor
locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si
masuri, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 30
aprilie 1999. Textele criticate pentru neconstitutionalitate, asa cum au fost
modificate prin Legea nr. 392/2001 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 392 din 18 iulie 2001, au urmatorul continut:
- Art.
1: "Orice persoana fizica sau juridica, nemultumita de modul in care i-au
fost constatate sau stabilite impozitele si taxele locale, majorarile de
intarziere aferente acestora, penalitatile, precum si alte sume sau masuri, are
dreptul de a formula obiectiuni si contestatii, in conditiile stabilite de
prezenta ordonanta de urgenta.";
- Art.
2: "(1) Obiectiunile si contestatiile sunt cai
administrativ-jurisdictionale de atac prin care se solicita diminuarea sau
anularea, dupa caz, a impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de
intarziere aferente, a penalitatilor si a altor sume ori se contesta masurile
aplicate de compartimentele de specialitate ale consiliilor locale sau
judetene, conform competentelor stabilite prin lege.
(2)
Fac exceptie de la prevederile alin. (1) contraventiile constatate si amenzile
aplicate prin acte ale compartimentelor de specialitate ale consiliilor locale sau
judetene, dupa caz, care se solutioneaza in conformitate cu dispozitiile legale
in domeniul constatarii si sanctionarii contraventiilor.";
- Art.
3: "(1) Impotriva constatarilor si masurilor stabilite in cadrul
competentelor legale prin procesele-verbale sau prin acte administrative ale
compartimentelor de specialitate ale consiliilor locale sau judetene, dupa caz,
platitorii de impozite, de taxe locale, precum si de alte sume pot face
obiectiuni in termen de 15 zile de la data comunicarii actului administrativ.
(2)
Obiectiunile se depun la compartimentul de specialitate al consiliului local
sau judetean, dupa caz, care a emis actul atacat.
(3)
Solutionarea obiectiunilor se va face motivat de seful compartimentului de
specialitate respectiv si se va comunica persoanei in cauza in cel mult 30 de
zile de la inregistrarea acestora.";
- Art.
4: "Persoana fizica sau juridica nemultumita de modul in care au fost
solutionate obiectiunile se poate adresa cu contestatie, in termen de 15 zile
de la data comunicarii raspunsului, primarului comunei sau orasului in care
domiciliaza ori isi are sediul sau unde isi desfasoara activitatea, dupa caz,
respectiv presedintelui consiliului judetean.";
- Art.
5: "(1) Contestatia, adresata potrivit art. 4, se solutioneaza in termen
de 30 de zile de la inregistrare, de catre primar sau de presedintele
consiliului judetean, dupa caz, prin dispozitie motivata, care se comunica
celui in cauza in termen de maximum 5 zile de la emiterea acesteia.
(2)
Contestatia se depune la compartimentul care a solutionat obiectiunile, urmand
ca acesta, in termen de 5 zile de la primire, sa prezinte primarului
contestatia si dosarul obiectiunilor, respectiv presedintelui consiliului
judetean.";
- Art.
6: "Contestatia nu poate avea ca obiect alte sume sau masuri decat cele
asupra carora s-au solutionat obiectiunile.";
- Art.
7: - "Obiectiunile adresate compartimentului de specialitate din cadrul
consiliilor locale sau judetene, precum si contestatiile adresate primarului
sau presedintelui consiliului judetean sunt scutite de taxa de timbru.";
Dispozitiile constitutionale considerate ca fiind incalcate de textele de lege
criticate sunt urmatoarele:
- Art.
11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2)
Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul
intern.";
- Art.
20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele
privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte,
si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.";
- Art.
6 pct. 1 fraza intai din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994,
potrivit careia: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva
sa."
Examinand
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi in notele scrise se
sustine ca se critica dispozitiile art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 58/1999, modificata si completata prin Legea nr. 392/2001 in
realitate autorul exceptiei considera ca fiind neconstitutionala procedura
administrativ-jurisdictionala instituita prin aceasta ordonanta.
Se mai
constata ca potrivit dispozitiilor criticate pentru neconstitutionalitate
persoanele fizice sau juridice nemultumite de cuantumul impozitelor sau taxelor
locale ori de alte sume si masuri, stabilite de organele de specialitate ale
consiliilor locale sau judetene, dupa caz, pot formula obiectiuni. Obiectiunile
se depun la compartimentele de specialitate ale consiliilor locale sau
judetene, dupa caz, in termen de 15 zile de la comunicarea actului constatator
si se solutioneaza de sefii compartimentelor respective in termen de 30 de zile
de la inregistrare. Solutiile date de sefii compartimentelor de specialitate
pot fi contestate in termen de 15 zile de la comunicare, iar contestatiile se
solutioneaza de primarii comunelor sau oraselor, respectiv de presedintele
consiliului judetean, dupa caz, prin dispozitie motivata care se comunica
persoanei interesate in termen de 5 zile de la adoptare. Obiectiunile si
contestatiile sunt scutite de taxa de timbru. Dispozitiile primarilor sau ale
presedintelui consiliului judetean pot fi atacate in justitie, conform legii,
la judecatorie sau la tribunal, iar hotararea instantei judecatoresti este
supusa recursului. Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in
jurisprudenta sa ca instituirea unor proceduri administrativ-jurisdictionale nu
contravine dispozitiilor constitutionale atat timp cat decizia organului
administrativ de jurisdictie poate fi atacata in fata unei instante
judecatoresti (Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie
1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16
martie 1994).
Curtea constata ca prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 s-a instituit o procedura
administrativ-jurisdictionala cu caracter prealabil, prevazandu-se in mod
expres posibilitatea atacarii solutiilor date de organele administratiei
publice locale, la instantele judecatoresti.
Examinand
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 in ansamblul lor, Curtea
retine ca acestea creeaza posibilitatea ca nemultumirile persoanelor fata de
constatarile sau masurile organelor de specialitate ale autoritatilor
administratiei publice locale sa fie rezolvate chiar in cazul procedurii
prealabile administrativ-jurisdictionale, fara a mai fi necesara interventia
instantelor judecatoresti, deci intr-un termen mai scurt. Prin acelasi act
normativ sunt stabilite termene precise atat pentru depunerea obiectiunilor si
contestatiilor, cat si pentru rezolvarea acestora si comunicarea solutiilor.
Curtea constata ca respectarea termenelor stabilite asigura solutionarea
cauzelor intr-un termen rezonabil, neputandu-se retine sub acest aspect
incalcarea prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale. Neexistand nici o neconcordanta intre
aceasta reglementare internationala si intre prevederile Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 58/1999, Curtea nu poate retine nici incalcarea dispozitiilor
art. 11 sau ale art. 20 alin. (2) din Constitutie.
Pentru
considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art.
1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 republicata,
CURTEA
In
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1-7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/1999 privind solutionarea obiectiunilor si contestatiilor formulate impotriva actelor de control si de impunere avand ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor locale, a majorarilor de intarziere, a penalitatilor, precum si a altor sume si masuri, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Magazin Universal Maramures" - S.A. din Baia Mare in Dosarul nr. 2.750/2001 al Tribunalului Maramures - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 noiembrie 2001.
PRESEDINTE,
prof.
univ. dr. Costica Bulai
Magistrat-asistent,