MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 44 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 22 ianuarie 2002
LEGI SI DECRETE
1. - Lege privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 16/1999 pentru aprobarea Programului prioritar de
constructie a autostrăzilor din România
8. - Decret pentru promulgarea Legii
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/1999 pentru aprobarea
Programului prioritar de constructie a autostrăzilor din România
2. - Lege pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 13/1997 privind
transmiterea, cu titlu gratuit, a unui imobil în proprietatea Republicii
Federale Germania
9. - Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
13/1997 privind transmiterea, cu titlu gratuit, a unui imobil în proprietatea
Republicii Federale Germania
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 315 din 20 noiembrie
2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24
si 25 din Legea nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor
industriale
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
1. - Regulament privind sistemul de
transfer de fonduri de mare valoare
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/1999 pentru aprobarea Programului
prioritar de constructie a autostrăzilor din România
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta Guvernului
nr. 16 din 28 ianuarie 1999 pentru aprobarea Programului prioritar de constructie
a autostrăzilor din România, emisă în temeiul art. 1 pct. 8 lit. b) din Legea
nr. 259/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în
Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 29 ianuarie 1999, cu următoarele modificări si completări:
1. Titlul ordonantei va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
pentru aprobarea Programului prioritar de
constructie
a autostrăzilor si a drumurilor nationale
cu patru benzi de
circulatie”
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Se aprobă Programul prioritar de
constructie a autostrăzilor si a drumurilor nationale cu patru benzi de circulatie
din România prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
ordonantă.”
3. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Autostrăzile si drumurile nationale cu
patru benzi de circulatie, prevăzute în anexă, sunt definite ca drumuri de
interes national si european si constituie utilitate publică, expropriator
fiind statul român prin Regia Autonomă «Administratia Natională a Drumurilor
din România» de sub
autoritatea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei.”
4. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Delimitarea terenurilor necesare amplasării
autostrăzilor si drumurilor nationale cu patru benzi de circulatie se
realizează cu respectarea legii, în baza studiilor de fezabilitate, a
proiectelor tehnice si a documentatiei de urbanism si amenajare a
teritoriului.”
5. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1) Terenurile aflate în proprietatea
publică si privată a statului sau în proprietatea publică a unitătilor administrativ-teritoriale,
pe care se execută autostrăzile si drumurile nationale cu patru benzi de
circulatie, inclusiv instalatiile, clădirile si dotările aferente acestora,
trec în administrarea Regiei Autonome «Administratia Natională a Drumurilor din
România» prin hotărâre a Guvernului.
(2) Terenurile aflate în proprietatea privată a
unitătilor administrativ-teritoriale sau a persoanelor fizice ori juridice se
expropriază potrivit art. 21-40 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea
pentru cauză de utilitate publică, intră în proprietatea publică a statului si
trec în administrarea Regiei Autonome «Administratia Natională a Drumurilor din
România».”
6. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Terenurile prevăzute la art. 4 se exceptează
de la plata taxelor si impozitelor prevăzute de lege.”
7. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - Programul prioritar de constructie a autostrăzilor
si a drumurilor nationale cu patru benzi de circulatie poate fi finantat, în
baza documentatiilor tehnico-economice aprobate, de la bugetul de stat, din
împrumuturi externe si din alte surse legal constituite.”
8. Anexa va avea următorul cuprins:
“ANEXĂ
PROGRAMUL PRIORITAR
privind constructia de autostrăzi si drumuri nationale
cu patru benzi de circulatie
Tronsoanele de autostrăzi si drumuri nationale cu
patru benzi de circulatie însumează 1.701 km si sunt următoarele:
I. Autostrăzi
Bucuresti-Pitesti
|
96 km |
Bucuresti-Fetesti-Cernavodă
|
151 km |
Centura
Bucuresti Sud |
46 km |
Centura
Bucuresti Nord |
50 km |
Bucuresti-Ploiesti
|
70 km |
Ploiesti-Comarnic
|
36 km |
Comarnic-Brasov
|
65 km |
Bors-Oradea-Cluj
|
167 km |
Pitesti-Sibiu
|
150 km |
Sibiu-Lugoj
|
210 km |
Lugoj-Nădlac
|
130 km |
Ploiesti-Albita
|
310 km |
Total
tronsoane de autostrăzi: |
1.481 km. |
II. Drumuri nationale cu patru benzi de circulatie
Bucuresti-Giurgiu |
49 km |
Brasov-Sibiu
|
110 km |
Cernavodă-Constanta
|
61 km |
Total
tronsoane de drumuri nationale cu patru benzi de circulatie: |
220 km |
NOTĂ: Pentru tronsoanele nefinalizate lungimea este estimativă
si se va definitiva pe baza studiilor si proiectelor ulterioare.”
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 16/1999,
modificată si completată prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
29 noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 29 noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2)
din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
10 ianuarie 2002.
Nr. 1
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei
Guvernului
nr. 16/1999 pentru aprobarea Programului prioritar
de
constructie a autostrăzilor din România
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e
t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 16/1999 pentru aprobarea Programului prioritar de
constructie a autostrăzilor din România si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
8 ianuarie 2002.
Nr. 8
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 13/1997
privind
transmiterea, cu titlu gratuit, a unui imobil în proprietatea Republicii
Federale Germania
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 13 din 29 aprilie 1997 privind transmiterea, cu titlu gratuit, a unui imobil
în proprietatea Republicii Federale Germania, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 75 din 29 aprilie 1997, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 139/1997, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“Art. 1. - (1) Imobilul compus din constructii, situat
în municipiul Bucuresti, Calea Victoriei nr. 174, sectorul 1, reprezentând
fostul sediu al Ambasadei Germaniei în România până în anul 1944, se transmite, cu titlu gratuit, în
proprietatea Republicii Federale Germania.”
2. După alineatul (2) al articolului 1 se introduce
alineatul (3) cu următorul cuprins:
“(3) Terenul aferent imobilului prevăzut la alin. (1)
se transmite, cu titlu gratuit, în folosinta Republicii Federale Germania pe
perioada existentei dreptului de proprietate asupra constructiei.”
3. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Patrimoniul municipiului Bucuresti se
diminuează cu valoarea imobilului prevăzut la art. 1, la data predării.”
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Predarea-preluarea imobilului se va realiza
pe bază de protocol încheiat între Consiliul General al Municipiului Bucuresti
si Ambasada Republicii Federale Germania la Bucuresti.”
5. Anexa cuprinzând datele de identificare a
imobilului care se transmite Republicii Federale Germania se înlocuieste cu
anexa la prezenta lege, care face parte integrantă din aceasta.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în
sedinta din 5 noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din
Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din
10 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE BUZATU
Bucuresti,
10 ianuarie 2002.
Nr. 2.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care se transmite Republicii Federale
Germania
Adresa imobilului |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Municipiul
Bucuresti, Calea Victoriei nr.
174, sectorul 1 |
Municipiul
Bucuresti, prin Consiliul General al Municipiului Bucuresti |
Republica
Federală Germania |
Conform
evidentelor Consiliului General al Municipiului Bucuresti |
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru modificarea
si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr.
13/1997 privind transmiterea, cu titlu gratuit, a unui imobil
în
proprietatea Republicii Federale Germania
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României d e c r e
t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea
si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 13/1997 privind transmiterea, cu titlu gratuit, a unui imobil în
proprietatea Republicii Federale Germania si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
8 ianuarie 2002.
Nr. 9.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 20 noiembrie 2001
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 si 25 din Legea
nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor industriale
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992 privind
protectia desenelor si modelelor industriale în Dosarul nr. 1.440/2000 al
Curtii Supreme de Justitie - Sectia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei, ca fiind inadmisibilă, deoarece sesizarea Curtii
Constitutionale s-a făcut cu nerespectarea dispozitiilor art. 23 alin. (4) din
Legea nr. 47/1992, republicată. Autorul exceptiei avea calitatea de tert în
cauză, deoarece prin sentinta instantei de fond a fost admisă exceptia lipsei
calitătii procesuale active a acestuia. De altfel, exceptia de
neconstitutionalitate este si neîntemeiată, jurisprudenta Curtii
Constitutionale fiind în acest sens.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 6 martie 2001, pronuntată în
Dosarul nr. 1.440/2000, Curtea Supremă de Justitie - Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor industriale,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Star 2 Impex 95” - S.R.L. din
Bucuresti. Dosarul instantei de judecată are ca obiect judecarea recursului
declarat de Societatea Comercială “Star 2 Impex 95” - S.R.L. din Bucuresti
împotriva deciziei Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civilă, prin care
a fost respins apelul declarat de autorul exceptiei împotriva sentintei civile
pronuntate de Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civilă. Prin această sentintă
a fost admisă exceptia lipsei calitătii procesuale active si, pe cale de consecintă,
s-a respins actiunea formulată de Societatea Comercială “Star 2 Impex 95” - S.R.L.
din Bucuresti, cu motivarea că reclamanta ar fi putut cere anularea
certificatului de înregistrare a modelului industrial, pe temeiul dispozitiilor
art. 8 si 9 din Legea nr. 129/1992.
Prin motivele de recurs, precum si prin memoriul
intitulat “Precizări privind exceptia de neconstitutionalitate” s-a ridicat
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 si 25 din Legea nr.
129/1992 “referitor la posibilitatea atacării în contencios administrativ a
hotărârilor Comisiei de reexaminare a Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci,
în raport cu prevederile art. 21, 41, 48, ale art. 134 alin. (2) lit. a) si c)
si ale art. 135 alin. (6) din Constitutie”.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine
că art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992 instituie o discriminare negativă fată
de solutiile reglementate prin Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie,
întrucât împotriva hotărârilor Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci nici
titularii certificatului de înregistrare a desenului sau modelului industrial,
nici tertii, persoane interesate, nu pot exercita căile de atac prevăzute de
Legea nr. 64/1991.
Astfel, conform sustinerilor autorului exceptiei, la
situatii juridice identice (protectia drepturilor de proprietate industrială) cele
două legi oferă solutii diferite, ceea ce contravine dispozitiilor art. 16 din
Constitutie. Se mai arată totodată că prevederile legale criticate contravin si
dispozitiilor art. 21 din Constitutie, privind liberul acces la justitie. Cu
privire la neconstitutionalitatea prevederilor legale criticate, în raport cu
dispozitiile art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, se
apreciază
că prin posibilitatea Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci de a acorda
două certificate de înregistrare pentru acelasi desen/model industrial “se goleste
de continut” dreptul de proprietate industrială acordat primului detinător de
certificat, încălcându-se totodată principiul ocrotirii proprietătii, prevăzut
la art. 135 din Constitutie. Se mai arată de către autorul exceptiei că
prevederile art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992 contravin si dispozitiilor
art. 48, precum si ale art. 49 din Constitutie, deoarece, desi este vătămat
prin hotărârea Comisiei de reexaminare, nu poate cere anularea acestor hotărâri
conform Legii nr. 129/1992, ceea ce, în opinia sa, reprezintă o restrângere
nejustificată a dreptului său de a se adresa instantei de contencios administrativ.
Prevederile legale criticate contravin, în opinia autorului exceptiei, si
dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit. a) si c) si ale art. 135 alin. (6) din
Constitutie, deoarece “valorificarea factorului de productie (desenul protejat)
este grav periclitată prin emiterea altui certificat de înregistrare pentru un
model/desen identic”, fiind în acelasi timp “distrusă stimularea cercetării
stiintifice”. În final autorul exceptiei arată că dispozitiile legale criticate
contravin prevederilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale prin aceea că procedura administrativă
instituită prin art. 24 si 25 din lege depăseste “termenul rezonabil” prevăzut
de conventie cu privire la dreptul la un “proces echitabil”.
Curtea Supremă de Justitie - Sectia civilă, exprimându-si
opinia, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992 nu este întemeiată.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, în punctul său de vedere, consideră
că exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 si 25 din Legea nr.
129/1992 este neîntemeiată. Se arată că aceste prevederi nu creează discriminări
între cetăteni, în conditiile în care situatiile juridice reglementate prin
cele două acte normative în materia proprietătii industriale, Legea nr. 64/1991
si Legea nr. 129/1992, desi prezintă unele caracteristici comune, nu pot fi
considerate identice.
Totodată în punctul de vedere al Guvernului se
consideră, în esentă, că nu este încălcată nici una dintre prevederile constitutionale
invocate în motivarea exceptiei cu privire la protectia proprietătii, accesul
la justitie, dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, restrângerea
unor drepturi, obligatia statului de a asigura cadrul favorabil pentru valorificarea
factorilor de productie si stimularea cercetării stiintifice. Se arată că
certificatul de înregistrare a desenului sau modelului industrial conferă
titularului său, potrivit art. 2 si 29 din Legea nr. 129/1992, un drept
exclusiv de
exploatare,
precum si dreptul de a interzice tertilor să efectueze, fără autorizare,
anumite acte expres prevăzute. Cu privire la exigentele impuse de Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale se consideră că,
lăinstituind o singură fază administrativ-jurisdictională si reglementând o
singură cale de atac împotriva hotărârii Comisiei de reexaminare din cadrul
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci, dispozitiile legale atacate asigură
un termen rezonabil pentru judecarea cauzelor în materia desenelor si modelelor
industriale, fiind respectate astfel prevederile art. 6 paragraful 1 din
conventie”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile
procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992 privind protectia
desenelor si modelelor industriale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1 din 8 ianuarie 1993, dispozitii care au următorul continut:
- Art. 24: “Hotărârile privind cererile de
înregistrare a desenului sau modelului industrial pot fi contestate pe cale administrativă,
în scris si motivat, la Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, în termen de
3 luni de la comunicare. Contestatia va fi examinată, în termen de 3 luni de la
înregistrarea acesteia, de o comisie de reexaminare din cadrul Oficiului de
Stat pentru Inventii si Mărci, a cărei componentă este alta decât aceea a
comisiei prevăzute la art. 22 alin. 1.”;
- Art. 25: “Hotărârea Comisiei de reexaminare se
comunică părtilor în termen de 15 zile de la pronuntare si poate fi atacată la
Tribunalul municipiului Bucuresti, în termen de 3 luni de la comunicare.
Hotărârile Comisiei de reexaminare si hotărârile judecătoresti
rămase definitive se publică în Buletinul oficial de proprietate industrială al
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci.”
În sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate se
invocă încălcarea următoarelor dispozitii constitutionale:
- Art. 16: “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii
si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.”;
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate adresa
justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui
drept.”;
- Art. 41: “(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi
sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de
lege, indiferent de titular. Cetătenii străini si apatrizii nu pot dobândi dreptul
de proprietate asupra terenurilor.”;
- Art. 48: “(1) Persoana vătămată într-un drept al
său de o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea
în termenul legal a unei cereri, este îndreptătită să obtină recunoasterea
dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitării acestui drept
se stabilesc prin lege organică.”;
- Art. 134 alin (2) lit. a) si c): “Statul trebuie
să asigure:
a) libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie. […];
c) stimularea cercetării stiintifice nationale;”;
- Art. 135: “(1) Statul ocroteste proprietatea. […];
(6) Proprietatea privată este, în conditiile legii,
inviolabilă.”
Sunt invocate totodată si dispozitiile art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, potrivit cărora: “1. Orice persoană are dreptul la judecarea
în mod echitabil, în mod public si întrun termen rezonabil a cauzei sale, de
către o instantă independentă si impartială, instituită de lege, care va hotărî
fie asupra încălcării drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate împotriva sa.
Hotărârea trebuie să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala de
sedinte poate fi interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului
sau a unei părti a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice ori al
securitătii nationale într-o societate democratică, atunci când interesele minorilor
sau protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în măsura
considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în împrejurări
speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere intereselor
justitiei.”
Analizând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea
retine că aceasta este neîntemeiată.
Astfel, o primă critică formulată de autorul exceptiei
constă în aceea că la situatii juridice identice (protectia drepturilor de
proprietate industrială) există două solutii diferite (una reglementată prin
art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992, iar cealaltă reglementată prin Legea nr.
64/1991 privind brevetele de inventie, întrucât împotriva hotărârilor Oficiului
de Stat pentru Inventii si Mărci nu se poate actiona pentru anularea lor de
către alte persoane interesate pentru anularea lor), ceea ce contravine dispozitiilor
art. 16 din Constitutie.
Examinând această critică, Curtea constată că este neîntemeiată.
Având în vedere caracterul special al celor două legi (Legea nr. 129/1992
privind protectia desenelor si modelelor industriale si Legea nr. 64/1991
privind brevetele de inventii), precum si obiectul si scopul diferite ale acestora,
este justificată existenta unor solutii diferite în ceea ce priveste
modalitatea de exercitare a căilor de atac. De aceea optiunea legiuitorului cu
privire la reglementarea acestui aspect nu contravine dispozitiilor art. 16 din
Constitutie.
În ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei cu
privire la neconcordanta dintre cele două acte normative, urtea retine că
aceasta nu poate forma obiect al contenciosului constitutional.
De asemenea, în legătură cu critica dispozitiilor art.
25 din Legea nr. 129/1992, potrivit cărora hotărârea se comunică părtilor care
o pot ataca la tribunal, Curtea constată că aceasta este o normă de procedură.
În consecintă, suntincidente dispozitiile constitutionale ale art. 125 alin.
(3), conform cărora “Competenta si procedura de judecată sunt stabilite de
lege”. Legea specială, prevăzând că numai părtile pot ataca în justitie
hotărârea pronuntată de Comisia de reexaminare din cadrul Oficiului de Stat
pentru Inventii si Mărci, nu încalcă principiul constitutional al liberului acces
la justitie prevăzut la art. 21 din Constitutie. De altfel, Curtea retine că
această prevedere este conformă cu principiul efectului relativ a hotărârilor
judecătoresti, care se aplică si în cazul hotărârilor pronuntate de organele
administrativ-jurisdictionale, principiu în baza căruia numai părtile din
proces pot exercita căile de atac împotriva hotărârilor pronuntate. Ca atare,
nu se poate retine că această dispozitie ar constitui o încălcare a dreptului
la liberul acces la justitie pentru alte persoane care nu au avut calitatea de
părti în proces, dar care îsi pot realiza dreptul de a se adresa justitiei, în
conditiile legii, inclusiv potrivit Legii nr. 129/1992.
Cu privire la sustinerea că prin posibilitatea
Oficiului de Stat pentru Inventii si Mărci de a acorda două certificate de
înregistrare pentru acelasi desen sau model industrial “se goleste de continut”
dreptul de proprietate acordat primului detinător de certificat, Curtea
constată că nici aceasta nu este întemeiată. Din interpretarea dispozitiilor legale
criticate rezultă că acestea instituie o procedură prealabilă
administrativ-jurisdictională cu privire la contestarea hotărârilor privind
cererile de înregistrare a desenului sau modelului industrial (art. 24), precum
si posibilitatea ca hotărârile pronuntate de Comisia de reexaminare din cadrul Oficiului
de Stat pentru Inventii si Mărci să fie atacate la Tribunalul Bucuresti în
termen de 3 luni de la comunicare.
Rezultă deci că aceste dispozitii, prin ele însele, nu
pot fi de natură să încalce dreptul de proprietate al altor persoane care
reclamă drepturi în legătură cu desenul sau modelul industrial. În realitate,
conform legii, autorul exceptiei, ca si orice altă persoană interesată, dispune
de calea prevăzută de un alt text al legii, si anume art. 21 din Legea nr.
129/1992, care prevede dreptul de a ridica obiectii scrise la Oficiul de Stat
pentru Inventii si Mărci pri- vind înregistrarea desenului sau modelului
industrial, în termen de 3 luni de la data publicării cererii de înregistrare
si a reproducerii acestuia în Buletinul oficial de proprietate industrială al
oficiului, publicare prevăzută, tocmai în acest
scop, de art. 20 din lege. De asemenea, potrivit dispozitiilor
art. 37 din lege “Certificatul de înregistrare a desenului sau modelului
industrial, eliberat de Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci, poate fi
anulat, în tot sau în parte, la cererea unei persoane interesate, în cazul când
se constată că, la data înregistrării cererii, nu erau îndeplinite conditiile pentru
acordarea protectiei.
Anularea poate fi cerută pe toată durata de
valabilitate a certificatului si se judecă de către Tribunalul municipiului Bucuresti
[…]”. De altfel, legea prevede la art. 41 si 42 si mijloace de drept penal
pentru apărarea calitătii de autor al desenului sau modelului industrial ori
reproducerea fără drept a acestora. În consecintă, Curtea retine că nu sunt întemeiate
criticile aduse Legii nr. 129/1992, privind încălcarea dispozitiilor
constitutionale referitoare la protectia proprietătii private si la obligatiile
statului în economia de piată, prevăzute la art. 41 alin. (1) si (2), art. 135
alin. (1) si (6) si la art. 134 alin. (2) lit. a) si c) din Constitutie.
În legătură cu procedura prealabilă,
jurisdictional-administrativă, reglementată de art. 24 din Legea nr. 129/1992, Curtea
Constitutională s-a pronuntat, în principiu, în jurisprudenta sa, în sensul că
o asemenea procedură administrativ-jurisdictională nu poate fi considerată
neconstitutională atât timp cât hotărârile pronuntate în cadrul acestei proceduri
pot fi atacate în justitie. În acest sens mentionăm, de exemplu, Decizia nr.
163/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 502 din 28
decembrie 1998.
În ceea ce priveste invocarea încălcării dispozitiilor
art. 48 din Constitutie, privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate
publică, si ale art. 49 din Legea fundamen- tală, privind restrângerea
exercitiului unor drepturi, Curtea retine că, întrucât legea prevede căi
speciale de atac în justitie pentru persoanele interesate, precum si proceduri speciale,
adecvate situatiilor juridice pe care această lege specială le protejează, nu
se poate retine că prevederile legale criticate încalcă dispozitiile
constitutionale invocate de autorul exceptiei.
În sfârsit, Curtea constată că este neîntemeiată si sustinerea
potrivit căreia prevederile art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992 contravin
dispozitiilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale. Dispozitiile privind posibilitatea de a se
contesta pe cale administrativ-jurisdictională hotărârile privind cererile de
înregistrare a desenului sau modelului industrial, precum si exercitarea căii
de atac la instanta de judecată împotriva hotărârilor Comisiei de reexaminare
sunt în concordantă cu dispozitiile art. 6 paragraful 1 din conventie, nefiind
de natură să prelungească excesiv durata procesului. Dimpotrivă, textele legale
criticate instituie termene de natură să asigure celeritatea în solutionarea
litigiilor.
În consecintă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992 urmează să fie respinsă.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 12, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24 si 25 din Legea nr. 129/1992 privind protectia desenelor
si modelelor industriale, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Star 2
Impex 95” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 1.440/2000 al Curtii Supreme de
Justitie - Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 20 noiembrie
2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind
sistemul de transfer de fonduri de mare valoare
Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2), ale art.
23 si ale art. 24 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii
Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare, precum si ale
art. 38 alin. (1), ale art. 39 alin. (1) si ale art. 63 din Legea bancară nr.
58/1998, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul art. 50 din Legea nr. 101/1998, cu
modificările si completările ulterioare,
Banca Natională a României emite
prezentul regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileste principiile
si modul de desfăsurare a procesării si decontării pe bază brută, în aceeasi zi
bancară, a plătilor de mare valoare între participanti, prin sistemul de
transfer de fonduri de mare valoare administrat de Societatea Natională de Transfer
de Fonduri si Decontări - TransFonD - S.A., în calitatea sa de agent al Băncii
Nationale a României, denumit în continuare TransFonD.
Art. 2. - În sensul prezentului regulament, termenii
si expresiile de mai jos au următoarele semnificatii:
a) participanti *) - băncile persoane juridice
române, sucursalele din România ale băncilor persoane juridice străine,
denumite în continuare bănci, si Banca Natională a României, care au
acces la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare prin intermediul unui
unic punct de acces;
*) În
această categorie sunt incluse si centralele băncilor aflate în regim special
de decontare.
b) plată de mare valoare - instructiunea de
transfercredit, în general de mare valoare, inclusiv cea aferentă pietelor
valutară/monetară, între participanti, efectuată de acestia în nume propriu sau
în numele clientilor;
c) prioritate la refuz - numărul de ordin
atribuit de către participantul plătitor anumitor plăti de mare valoare, indiferent
de tipul acestora, în scopul ierarhizării lor pentru efectuarea eventualelor
refuzuri ca urmare a lipsei de lichidităti în contul său deschis la Banca
Natională a României;
d) revocare - retragerea de la decontare a unei
plăti de mare valoare în interiorul intervalului de receptie;
e) sistem de transfer de fonduri - acord formal
având la bază un contract între membrii acestuia, cu reguli comune si proceduri
standardizate pentru transmisia si decontarea obligatiilor bănesti apărute între
membrii si/sau alti beneficiari ai sistemului;
f) sistem intrabancar - totalitatea unitătilor
teritoriale ale participantului si a relatiilor dintre acestea privind
transferurile de fonduri;
g) sistem de transfer de fonduri de mare valoare –
sistem de transfer de fonduri, prin care plătile de mare valoare între
participanti sunt procesate instructiune cu instructiune, decontarea acestora
asigurându-se pe bază brută agregată în aceeasi zi bancară;
h) TEMP - modulul informatic (Transfer
Electronic al Mesajelor de Plată) pus la dispozitie participantilor de sistemul
de transfer de fonduri de mare valoare pentru transferul plătilor de mare
valoare ale participantilor;
i) unitate initiatoare a participantului -
unitatea teritorială apartinând participantului care initiază o plată de mare valoare
în nume propriu sau în numele clientilor săi;
j) unitate destinatară a participantului -
unitatea teritorială apartinând participantului care acceptă o plată de mare
valoare în nume propriu sau pentru a pune la dispozitie clientilor săi o
anumită sumă de bani;
k) ziua z - ziua bancară în care are loc
decontarea plătilor de mare valoare în cadrul sistemului de transfer de fonduri
de mare valoare.
Art. 3. - (1) Accesul participantilor în sistemul de transfer
de fonduri de mare valoare se efectuează centralizat, prin intermediul unui
unic punct de acces, situat la centrala TransFonD.
(2) Orice bancă autorizată de Banca Natională a României,
care are cont curent deschis în evidentele acesteia, are dreptul să participe
în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare.
Art. 4. - Băncile cu centrala situată în alte
localităti decât în Bucuresti au posibilitatea ca, în baza unei notificări
oficiale, transmisă în prealabil TransFonD, să delege în calitate de
participant propria unitate teritorială din Bucuresti.
Art. 5. - Participantii au obligatia să colecteze si
să difuzeze în propriul sistem intrabancar informatia privind initierea si,
respectiv, acceptarea plătilor de mare valoare în cadrul intervalelor maximale
precizate în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Tipuri de plăti de mare valoare
Art. 6. - (1) În categoria plătilor de mare valoare sunt incluse următoarele tipuri de operatiuni:
a) plăti între participanti efectuate în nume propriu,
în numele clientilor lor, în numele unitătilor lor teritoriale sau al
clientilor unitătilor lor teritoriale, în sumă de minimum 500 milioane lei sau
indiferent de valoare, în cazul în care initiatorul acesteia decide să
utilizeze sistemul de transfer de fonduri de mare valoare;
b) plăti aferente pietelor valutară si monetară între
participanti, inclusiv cele aferente facilitătilor permanente acordate de Banca
Natională a României.
(2) Banca Natională a României îsi rezervă dreptul de
a modifica limita inferioară stabilită la alin. (1) lit. a), în functie de conditiile
pietei.
CAPITOLUL III
Etapele prelucrării plătilor de mare valoare în cadrul
sistemului de transfer de fonduri de mare valoare
SECTIUNEA 1
Receptia si revocarea
Art. 7. - Plătile de mare valoare initiate de participantiiplătitori sunt transmise de către acestia în vederea procesării lor de către TransFonD, prin intermediul uneia dintre următoarele modalităti:
a) pe suport hârtie (ordine de plată), în conformitate
cu reglementările în vigoare;
b) pe suport electronic - TEMP, în baza unui acord prealabil
încheiat cu TransFonD;
c) pe suport electronic - TELEX, în baza unui acord prealabil
încheiat cu TransFonD.
Art. 8. - Participantii-plătitori au obligatia ca la
plătile de mare valoare initiate pe suport hârtie să anexeze, dacă este
necesar, unul dintre următoarele documente:
a) exemplarul roz al ordinului de plată întocmit de
client sau de participantul-plătitor si acceptat în original de către acesta;
b) exemplarul roz al ordinului de plată sau transmisia
telex/modem a acestuia (acceptată de către participantul plătitor) apartinând
unitătilor initiatoare ale participantului sau clientilor lor;
c) comunicarea de refuz la executare, emisă în conformitate
cu reglementările în vigoare în domeniu, în situatia refuzului la încasare a
unei plăti de mare valoare;
d) documentele mentionate la lit. a) sau la lit. b)
întocmite de participantul-plătitor sau de o unitate initiatoare a sa si
aferente instrumentelor de plată de debit, acceptate total sau partial, în
situatia excluderii temporare din calculul compensării fie a
participantului-plătitor, fie a participantului-beneficiar.
Art. 9. - TransFonD acceptă, în vederea procesării, plătile
de mare valoare transmise prin TEMP, însotite numai de ordinele de plată
initiate de participanti si, dacă este cazul, a unuia dintre documentele
mentionate la art. 8.
Art. 10. - Intervalele de receptie ale plătilor de
mare valoare în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare sunt cele
prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 11. - În situatia prevăzută la art. 9
participantii au posibilitatea să transmită TransFonD ordinele de plată aferente
plătilor de mare valoare, receptionate prin modulul informatic TEMP, cu maximum
o jumătate de oră peste intervalele de receptie stabilite.
Art. 12. - TransFonD are obligatia să refuze, în
cursul aceleiasi zile bancare, plătile de mare valoare receptionate de la
participanti, în situatia în care acestea nu respectă conditiile de fond si de
formă stabilite pe baza reglementărilor în vigoare si a cadrului contractual.
Art. 13. - Plătile de mare valoare receptionate de sistemul
de transfer de fonduri de mare valoare pot fi revocate de
participantul-plătitor, fără acordul participantului-beneficiar sau al
TransFonD, în interiorul intervalelor de receptie ale acestora, în baza unei
notificări oficiale remise TransFonD, semnată de persoanele autorizate să
angajeze participantul, în conformitate cu fisa specimenelor de semnătură
aprobate.
Art. 14. - Revocarea plătilor de mare valoare după încheierea
intervalelor aferente receptiei acestora este interzisă. Participantul-plătitor
are posibilitatea să recupereze suma de bani numai în baza acordului cu
participantul-beneficiar, conform procedurii mentionate la art. 19.
SECTIUNEA a 2-a
Procesarea
Art. 15. - TransFonD procesează plătile de mare valoare receptionate, instructiune cu instructiune, prin intermediul conturilor analitice deschise în evidentele Băncii Nationale a României pe numele participantilor. Conturile analitice utilizate în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare sunt cele cuprinse în anexa nr. 3.
Art. 16. - În situatia insuficientei
disponibilitătilor în conturile participantilor-plătitori TransFonD este
autorizat să refuze procesarea plătilor de mare valoare receptionate, în ordinea
prioritătii la refuz, atribuită acestora de către fiecare participant-plătitor.
Plătile de mare valoare refuzate sunt restituite participantilor-plătitori
însotite de comunicări de refuz la executare semnate de persoanele autorizate
să angajeze TransFonD, în cadrul intervalelor de eliberare a extraselor de
cont.
Art. 17. - În cazul în care participantul nu a
stabilit priorităti la refuz plătilor de mare valoare sau valoarea plătilor de
mare valoare cărora li s-au stabilit priorităti la refuz este mai mică decât
lipsa de lichidităti din contul participantului-plătitor, refuzul acestora se
va efectua de TransFonD conform principiului “plata/plătile de mare valoare cu
cea mai apropiată valoare de lipsa de lichidităti din contul participantului
este/sunt rejectată/rejectate”.
Art. 18. - Dacă până în cea de-a doua zi bancară următoare
datei debitării contului clientului plătitor care a initiat o plată de mare
valoare banca-plătitoare nu a fost în măsură să îsi asigure în contul său
curent, deschis la Banca Natională a României, disponibilitătile necesare efectuării
acestei plăti, banca-plătitoare are obligatia ca până la sfârsitul intervalului
precizat anterior să pună la dispozitie clientului plătitor, direct sau prin
intermediul unitătii sale initiatoare, suma de bani care nu poate fi transferată
în contul participantului-beneficiar, inclusiv comisioanele, spezele si orice
alte taxe retinute în vederea efectuării serviciului de transfer de fonduri.
Art. 19. - Refuzul la încasare al plătilor de mare valoare
se efectuează prin initierea de către participantul-beneficiar a unei
instructiuni de transfer-credit obisnuite, însotită de o comunicare de refuz la
executare, în conditiile reglementărilor în vigoare si încadrării în intervalele
maximale precizate în anexa nr. 4.
SECTIUNEA a 3-a
Decontarea finală si irevocabilă
Art. 20. - Decontarea finală si irevocabilă a plătilor
de mare valoare, procesate de TransFonD instructiune cu instructiune, este
asigurată de Banca Natională a României pe bază brută agregată, în aceeasi zi
bancară, în limita disponibilitătilor din conturile participantilor, la orele
stabilite în anexa nr. 2.
Art. 21. - Sistemul de transfer de fonduri de mare valoare
pune la dispozitie participantilor, în interioriul intervalelor stabilite în
anexa nr. 2, extrase de cont sub sigla Băncii Nationale a României privind
plătile de mare valoare decontate final si irevocabil.
SECTIUNEA a 4-a
Raportări
Art. 22. - TransFonD are obligatia să raporteze Băncii
Nationale a României, la sfârsitul fiecărei zile bancare, următoarele:
a) situatia plătilor de mare valoare refuzate în ziua
respectivă din cauza insuficientei disponibilitătilor în conturile participantilor-plătitori;
b) situatia plătilor de mare valoare aferente pietei secundare
a titlurilor de stat decontate în ziua respectivă.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
SECTIUNEA 1
Comisioane
Art. 23. - (1) Pentru serviciile oferite în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare Banca Natională a României, prin intermediul TransFonD, percepe automat comisioane participantilor, altii decât Banca Natională a României.
(2) Participantii-plătitori si
participantii-beneficiari datorează următoarele comisioane:
a) 150.000 lei pentru fiecare plată de mare valoare decontată
prin intermediul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, cu exceptia
celor prevăzute la lit. b) si la alin. (3);
b) 300.000 lei pentru fiecare plată aferentă
depozitelor la Banca Natională a României si dobânzilor corespunzătoare acestora.
(3) În mod exceptional participantii-plătitori
datorează următoarele comisioane:
a) 300.000 lei pentru fiecare plată de mare valoare
prelucrată prin intermediul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare,
transmisă în ultima jumătate de oră a inter- valului de receptie stabilit în
anexa nr. 2;
b) 300.000 lei pentru fiecare plată de mare valoare refuzată
pe motiv de lipsă de disponibilităti în contul participantului-plătitor.
SECTIUNEA a 2-a
Corectarea eventualelor erori de
înregistrare
Art. 24. - Pentru eventualele erori de înregistrare în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare participantii au obligatia să sesizeze în scris Banca Natională a României într-un interval de maximum 10 zile bancare de la data înregistrării erorii în extrasul de cont al participantului. După expirarea acestui termen nu poate fi angajată răspunderea Băncii Nationale a României.
SECTIUNEA a 3-a
Sanctiuni
Art. 25. - Contractele încheiate de către bănci cu clientii lor, persoane fizice sau juridice, trebuie să contină, fără a se limita la acestea, următoarele clauze:
a) plata unei dobânzi de întârziere de minimum 0,05% din
valoarea plătii de mare valoare, pe fiecare zi de întârziere, suportată de
bănci sau de unitătile lor teritoriale, în cazul în care acestea nu au
respectat intervalele maximale stabilite în anexele nr. 1 si 4;
b) plata unei penalităti de minimum 0,1% din valoarea plătii
de mare valoare, pe fiecare zi de întârziere, suportată de bănci sau de
unitătile lor teritoriale, în cazul în care acestea nu au respectat prevederile
art. 18.
Art. 26. - Băncile au obligatia să includă clauzele prevăzute
la art. 25 în contractele încheiate înainte de data intrării în vigoare a
prezentului regulament cu propriii clienti, până la data de 1 iulie 2002.
SECTIUNEA a 4-a
Alte dispozitii finale
Art. 27. - TransFonD asigură băncilor care nu au organizate propriile structuri interbancare astfel încât să răspundă prevederilor prezentului regulament procesarea plătilor de mare valoare prin intermediul sucursalelor sale deschise în toate orasele resedintă de judet si în munici- piul Bucuresti, pentru un interval de timp de 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
Art. 28. - Pentru intervalul stabilit la art. 27
sucursalele si centrala TransFonD vor asigura procesarea plătilor de mare
valoare în ziua bancară a receptionării lor, în conditiile respectării tuturor celorlalte
prevederi ale prezentului regulament.
Art. 29. - Începând cu data intrării în vigoare a prezentului
regulament activitătile de transfer de fonduri aferente pietelor valutară si
monetară, inclusiv piata secundară a titlurilor de stat, între bănci si Banca
Natională a României, precum si decontarea acestor transferuri se vor efectua
prin intermediul TransFonD, în calitate de agent al Băncii Nationale a României,
în baza prezentului regulament.
Art. 30. - Începând cu data intrării în vigoare a prezentului
regulament transferurile de fonduri aferente pietelor valutară si monetară,
inclusiv piata primară a titlurilor de stat, între bănci si Trezoreria statului
se vor efectua direct de Banca Natională a României, sediul OIS 96150, decontarea
finală si irevocabilă a acestor transferuri de fonduri având loc la ora 16,30.
Art. 31. - Transferurile de fonduri aferente
înfiintării, validării sau reîntregirii operatiunilor de poprire pe conturile participantilor,
în care Banca Natională a României are calitatea de tert poprit, se vor
efectua, începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament, direct
de Banca Natională a României, sediul OIS 96100, decontarea finală si
irevocabilă a acestor transferuri de fonduri având loc la ora 9,00.
Art. 32. - Banca Natională a României si băncile vor proceda,
în maximum 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, la
actualizarea contractelor de prestări de servicii privind furnizarea prin fax,
în regim de confidentialitate, a extraselor de cont analitice aferente procesării
plătilor de mare valoare, în conformitate cu prevederile prezentului
regulament.
Art. 33. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul
regulament.
Art. 34. - Prezentul regulament intră în vigoare la
data de 15 februarie 2002.
Art. 35. - La data intrării în vigoare a prezentului
regulament îsi încetează aplicabilitatea Circulara Băncii Nationale a României
nr. 44/1995 privind ordinele de plată cu valori mai mari de un miliard lei si
alimentarea conturilor de decontare a tranzactiilor cu valori mobiliare, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 289 din 13 decembrie 1995,
precum si orice alte dispozitii contrare.
PRESEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRATIE
AL BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Bucuresti,
16 ianuarie 2002.
Nr. 1.