MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 75 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 31 ianuarie 2002
LEGI SI DECRETE
38. - Lege pentru modificarea art. 30 din Legea
apărării nationale a României nr. 45/1994
46. - Decret privind promulgarea Legii pentru
modificarea art. 30 din Legea apărării nationale a României nr. 45/1994
39. - Lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
13/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor comunitare
pentru cadastru si agricultură
47. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 13/2001 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea serviciilor comunitare pentru cadastru si agricultură
40. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 29/2001 pentru completarea Legii nr. 40/1990 privind organizarea
si functionarea Ministerului de Interne
48. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 29/2001 pentru completarea
Legii nr. 40/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului de Interne
42. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 120/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase din
functiune, aflate în administrarea Ministerului Apărării Nationale, si a
Ordonantei Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea si
împrospătarea produselor din rezervele proprii ale fortelor destinate apărării
nationale
50. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 120/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la
valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate în administrarea
Ministerului Apărării Nationale, si a Ordonantei Guvernului nr. 122/1998
privind acumularea, scoaterea si împrospătarea produselor din rezervele proprii
ale fortelor destinate apărării nationale
43. - Lege pentru respingerea Ordonantei Guvernului
nr. 87/2000 privind răspunderea producătorilor pentru pagubele generate de
produsele defectuoase
51. - Decret privind promulgarea Legii pentru
respingerea Ordonantei Guvernului nr. 87/2000 privind răspunderea
producătorilor pentru pagubele generate de produsele defectuoase
45. - Lege privind respingerea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele măsuri privind solutionarea cererilor
referitoare la acordarea de despăgubiri pentru daunele morale
53. - Decret pentru promulgarea Legii privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele măsuri
privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de despăgubiri pentru
daunele morale
46. - Lege pentru completarea anexei nr. 1 la Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească
54. - Decret privind promulgarea Legii pentru
completarea anexei nr. 1 la Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească
47. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 66/1999 privind autorizarea Fondului Proprietătii de Stat de a
acorda un sprijin financiar nerambursabil în valoare de 50 miliarde lei
Societătii Comerciale "Comtim” - S.A. Timisoara
55. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 66/1999 privind autorizarea
Fondului Proprietătii de Stat de a acorda un sprijin financiar nerambursabil în
valoare de 50 miliarde lei Societătii Comerciale "Comtim” - S.A. Timisoara
50. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 126/2001 privind stingerea obligatiilor bugetare ale agentilor
economici din sectorul productiei de apărare, din patrimoniul cărora se
constituie parcuri industriale
58. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 126/2001 privind stingerea
obligatiilor bugetare ale agentilor economici din sectorul productiei de
apărare, din patrimoniul cărora se constituie parcuri industriale
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 328 din 27 noiembrie 2001 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte
Decizia nr. 337 din 29 noiembrie 2001 referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 205, 206 si 207 din
Codul penal
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
modificarea art. 30 din Legea apărării nationale a României nr. 45/1994
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Articolul 30 din Legea apărării nationale a României
nr. 45/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din
7 iulie 1994, cu modificările ulterioare, se modifică si va avea următorul
cuprins:
“Art. 30. - Organele militare teritoriale au în compunere: centre
militare judetene, Centrul Militar al Municipiului Bucuresti si centre militare
ale sectoarelor municipiului Bucuresti.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 5
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 38.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru modificarea art. 30 din Legea apărării nationale a
României nr. 45/1994
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea art. 30 din Legea apărării nationale a României nr. 45/1994 si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 14
ianuarie 2002.
Nr. 46.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 13/2001 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea serviciilor comunitare pentru cadastru si
agricultură
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 13 din 26 iulie
2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor comunitare
pentru cadastru si agricultură, adoptată în temeiul art. 1 pct. IV.8 din Legea
nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 461 din 13 august 2001, cu
următoarele modificări:
1. Formula introductivă va avea următorul cuprins:
“În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 1
pct. IV.8 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
având în vedere prevederile art. VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
70/2001 pentru modificarea si completarea Legii cadastrului si a publicitătii
imobiliare nr. 7/1996, Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.”
2. La articolul 1, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) Îndrumarea tehnico-metodologică a serviciilor comunitare pentru
cadastru si agricultură prevăzute la alin. (1) se asigură de oficiile judetene
de cadastru, geodezie si cartografie, de directiile generale judetene pentru
agricultură si industrie alimentară si de directiile sanitar-veterinare
judetene.”
3. La articolul 2, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Serviciile comunitare pentru cadastru si agricultură îndeplinesc si
alte atributii stabilite prin lege sau însărcinări primite de la autoritătile
administratiei publice locale.”
4. La articolul 5, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1) Consiliile locale ale comunelor, oraselor si municipiilor
pot înfiinta societăti comerciale pentru preluarea si valorificarea produselor
agroalimentare de la producătorii individuali, de la exploatatiile agricole
asociative si de la exploatatiile familiale. Asemenea societăti comerciale se
pot înfiinta si prin asocierea între mai multe consilii locale.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 17
decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 39.
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 13/2001 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor comunitare pentru cadastru
si agricultură
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 13/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
comunitare pentru cadastru si agricultură si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 14
ianuarie 2002.
Nr. 47.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 29/2001
pentru
completarea Legii nr. 40/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului
de Interne
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29
din 26 februarie 2001 pentru completarea Legii nr. 40/1990 privind organizarea
si functionarea Ministerului de Interne, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, cu următoarele modificări:
1. La articolul unic punctul 1, articolul 17 litera b 1 ) va avea următorul
cuprins:
“b 1 ) organizează si desfăsoară, prin structuri de informatii specializate,
activitatea de obtinere, prelucrare, verificare, stocare si valorificare a
informatiilor în domeniul misiunilor, patrimoniului si personalului
ministerului, apărarea secretului de stat si de serviciu în cadrul institutiei,
precum si prevenirea si descoperirea infractiunilor, identificarea factorilor
de risc si amenintărilor la adresa ordinii publice;”
2. La articolul unic punctul 2, articolul 21 1 alineatele (1), (3)
si (4) vor avea următorul cuprins:
“Art. 211. - (1) Pentru îndeplinirea atributiilor prevăzute la art. 17 lit. b 1 ) si în limitele
acestora, Ministerul de Interne este autorizat să detină si să utilizeze
mijloacele tehnice specifice pentru obtinerea, prelucrarea, verificarea,
stocarea si valorificarea de informatii si să desfăsoare activităti de culegere
de informatii, deschis si/sau acoperit, în conditiile legii.
............................................................................................
(3) Folosirea unor persoane fizice sub acoperire se face în baza
aprobării date de Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justitie. Organizarea
acestei activităti se face prin ordin al ministrului de interne, pentru o
perioadă determinată.
(4) Ministerul de Interne poate solicita de la autorităti publice, de la
persoane fizice sau juridice informatii, date si documente necesare în vederea
îndeplinirii atributiilor stabilite prin lege, în limitele art. 17 lit. b 1 ).”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 17 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 40.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 29/2001 pentru completarea Legii nr. 40/1990 privind
organizarea si functionarea Ministerului de Interne
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 29/2001 pentru completarea Legii nr. 40/1990 privind
organizarea si functionarea Ministerului de Interne si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 14
ianuarie 2002.
Nr. 48.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 120/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 95/1999
cu privire
la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate în administrarea
Ministerului Apărării Nationale, si a Ordonantei Guvernului nr. 122/1998
privind
acumularea, scoaterea si împrospătarea produselor din rezervele proprii ale
fortelor destinate apărării nationale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 120
din 30 iunie 2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune,
aflate în administrarea Ministerului Apărării Nationale, si a Ordonantei
Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea si împrospătarea
produselor din rezervele proprii ale fortelor destinate apărării nationale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 5 iulie 2000,
cu următoarele modificări:
1. Titlul ordonantei de urgentă va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ DE URGENTĂ
pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase
din functiune, aflate în administrarea
institutiilor publice de apărare, ordine publică si
sigurantă natională, si a Ordonantei Guvernului nr. 122/1998 privind
acumularea, scoaterea si împrospătarea produselor din rezervele proprii ale
fortelor destinate apărării nationale”
2. La articolul I, partea introductivă va avea următorul cuprins:
“Art. I. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 95 din 17 iunie 1999 cu
privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate în
administrarea Ministerului Apărării Nationale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 286 din 22 iunie 1999, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 28/2001, se modifică si se completează după cum urmează:”
3. La articolul I punctul 1, articolul 1 litera a) va avea următorul
cuprins:
“a) prin licitatie, selectie de oferte sau negociere directă, conform
legii, organizată prin regulamentul elaborat de fiecare institutie publică de
apărare, ordine publică si sigurantă natională si aprobat de Guvern;”
4. La articolul II, partea introductivă va avea următorul cuprins:
“Art. II. - Ordonanta Guvernului nr. 122 din 28 august 1998 privind
acumularea, scoaterea si împrospătarea produselor din rezervele proprii ale
fortelor destinate apărării nationale, publicată în
Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 327 din 29 august 1998, aprobată prin Legea nr.
50/1999, se modifică si se completează după cum urmează:”
5. La articolul II punctul 3, articolul 20 1 va avea următorul
cuprins:
“Art. 20 1 .
- Institutiile publice de apărare, ordine publică si sigurantă natională vor
supune spre aprobare Guvernului regulamentul elaborat de fiecare dintre acestea
privind valorificarea bunurilor prevăzute la art. 9 lit. c), în termen de 15
zile de la adoptarea legii de aprobare a prezentei ordonante.”
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 20
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 42.
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
120/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 95/1999
cu privire
la valorificarea bunurilor scoase din functiune, aflate în administrarea Ministerului
Apărării Nationale, si a Ordonantei Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea,
scoaterea si
împrospătarea produselor din rezervele proprii ale fortelor destinate apărării
nationale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 120/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor
scoase din functiune, aflate în administrarea Ministerului Apărării Nationale,
si a Ordonantei Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea si
împrospătarea produselor din rezervele proprii ale fortelor destinate apărării
nationale si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 14
ianuarie 2002.
Nr. 50.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
respingerea Ordonantei Guvernului nr. 87/2000
privind
răspunderea producătorilor pentru pagubele generate de produsele defectuoase
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta Guvernului nr. 87 din 29 august
2000 privind răspunderea producătorilor pentru pagubele generate de produsele
defectuoase, adoptată în temeiul art. 1 lit. R pct. 3 din Legea nr. 125/2000
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 1 septembrie 2000.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 9
octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 43.
privind
promulgarea Legii pentru respingerea Ordonantei Guvernului nr. 87/2000 privind
răspunderea producătorilor
pentru
pagubele generate de produsele defectuoase
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru respingerea Ordonantei
Guvernului nr. 87/2000 privind răspunderea producătorilor pentru pagubele
generate de produsele defectuoase si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 14
ianuarie 2002.
Nr. 51.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele măsuri
privind solutionarea cererilor
referitoare
la acordarea de despăgubiri pentru daunele morale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se respinge Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53 din
19 mai 2000 pentru unele măsuri privind solutionarea cererilor referitoare la
acordarea de despăgubiri pentru daunele morale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 45.
pentru promulgarea Legii privind respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele măsuri privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de despăgubiri pentru daunele morale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind respingerea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele măsuri privind solutionarea
cererilor referitoare la acordarea de despăgubiri pentru daunele morale si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 14
ianuarie 2002.
Nr. 53.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
completarea anexei nr. 1 la Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Anexa nr. 1 - Judecătoriile, parchetele si
localitătile de resedintă ale acestora - la Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificările si completările
ulterioare, se completează după cum urmează:
- La judetul Constanta, după Judecătoria Mangalia se introduce “Judecătoria
Cernavodă, localitatea de resedintă orasul Cernavodă”.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 8
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 46.
privind
promulgarea Legii pentru completarea anexei nr. 1 la Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru completarea anexei nr. 1 la
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 14
ianuarie 2002.
Nr. 54.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 66/1999 privind autorizarea Fondului Proprietătii de Stat de a acorda un sprijin financiar nerambursabil în valoare de 50 miliarde lei Societătii Comerciale “Comtim” - S.A. Timisoara
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 66 din
19 mai 1999 privind autorizarea Fondului Proprietătii de Stat de a acorda un
sprijin financiar nerambursabil în valoare de 50 miliarde lei Societătii
Comerciale “Comtim” - S.A. Timisoara, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 223 din 20 mai 1999.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27
noiembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 47.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 66/1999 privind autorizarea Fondului Proprietătii de Stat de a acorda un sprijin financiar nerambursabil în valoare de 50 miliarde lei Societătii Comerciale “Comtim” - S.A. Timisoara
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 66/1999 privind autorizarea Fondului Proprietătii de Stat de a
acorda un sprijin financiar nerambursabil în valoare de 50 miliarde lei
Societătii Comerciale “Comtim” - S.A. Timisoara si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 14
ianuarie 2002.
Nr. 55.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 126/2001 privind stingerea obligatiilor bugetare ale agentilor economici din sectorul productiei de apărare, din patrimoniul cărora se constituie parcuri industriale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 126 din
11 octombrie 2001 privind stingerea obligatiilor bugetare ale agentilor
economici din sectorul productiei de apărare, din patrimoniul cărora se
constituie parcuri industriale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 659 din 19 octombrie 2001.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 6 noiembrie 2001,
cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 10
decembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 16
ianuarie 2002.
Nr. 50.
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
126/2001 privind stingerea obligatiilor bugetare
ale agentilor
economici din sectorul productiei de apărare, din patrimoniul cărora se
constituie parcuri industriale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 126/2001 privind stingerea obligatiilor bugetare ale agentilor
economici din sectorul productiei de apărare, din patrimoniul cărora se
constituie parcuri industriale si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 14
ianuarie 2002.
Nr. 58.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
DECIZIA Nr.
328
din 27 noiembrie 2001
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 82/1997
privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Romfar
Group” - S.R.L. Pitesti în Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curtii de Apel Pitesti -
Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal răspund Societatea Comercială “Romfar Group” - S.R.L.
Pitesti, prin avocat, si Directia Generală a Finantelor Publice si Controlului
Financiar de Stat Arges, prin consilier juridic, lipsind celelalte părti, fată
de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Societătii Comerciale “Romfar Group” - S.R.L., având
cuvântul, arată, referindu-se la faptul că dispozitiile legale criticate au
fost abrogate, că exceptia poate fi solutionată deoarece abrogarea textului
criticat nu sterge efectele produse în vremea când era în vigoare. Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 14/1999 este un act normativ prin care s-a impus plata
retroactivă a accizelor la carburanti.
De asemenea, la data ridicării exceptiei de neconstitutionalitate, 12
aprilie 2000, ordonanta criticată era în vigoare. De aceea consideră că
admisibilitatea oricărei cereri în justitie trebuie analizată în functie de
cadrul legal existent la data formulării sale. Or, la data formulării exceptiei
de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
14/1999 acestea erau în vigoare si erau, în opinia autorului,
neconstitutionale, în întelesul art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicată.
Reprezentantul Directiei Generale a Finantelor Publice si Controlului
Financiar de Stat Arges arată că unitatea pe care o reprezintă solicită
respingerea exceptiei pentru motivele depuse la dosar de Ministerul Finantelor
Publice.
Reprezentantul Ministerului Public arată că, după data sesizării Curtii
Constitutionale, dispozitiile criticate au fost abrogate si, potrivit art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, nu mai pot face obiectul
controlului de constitutionalitate. Este o regulă de procedură, iar regulile de
procedură trebuie respectate întocmai. Consideră că solutia este respingerea
exceptiei ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 12 aprilie 2000, Curtea de Apel Pitesti - Sectia
comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Romfar Group” - S.R.L. Pitesti în
Dosarul nr. 994/2000/F-C al acelei instante.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
invocă încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind
neretroactivitatea legii. Se sustine că prin art. I pct. 1 din ordonanta de
urgentă criticată “a fost modificat art. 14 din Ordonanta de urgentă nr.
82/1997 în ceea ce priveste metodologia de calcul, în sensul că «pentru
carburantii auto se datorează bugetului de stat accize, stabilite în lei pe
tona de produs finit»”. Or, în opinia autorului sesizării, “Organele de control
ale Gărzii financiare au avut la bază o ordonantă neconstitutională, atunci
când au stabilit că societatea noastră ar datora bugetului de stat suma de
617.369.940 lei, reprezentând accize pentru carburantii comercializati din
stocul existent la 2.03.1999”.
Curtea de Apel Pitesti - Sectia comercială si de contencios
administrativ, exprimându-si opinia, consideră că exceptia este neîntemeiată, “deoarece
Ordonanta nu a prevăzut o aplicare retroactivă” si deci nu se încalcă art. 15
alin. (2) din Constitutie.
Potrivit opiniei instantei “calcularea accizelor în sume fixe asupra
produselor aflate în stoc si pentru care s-au plătit accize potrivit legii
fiscale anterioare nu înseamnă retroactivitate, ci aplicarea imediată a legii
fiscale noi”.
Conform opiniei instantei, întrucât “valoarea accizelor se recuperează
de la consumatori prin cuprinderea ei în pretul produselor, ordonanta
modificatoare a accizelor nu a creat o situatie mai grea comerciantilor de
combustibili auto care aveau plătite accizele pentru cantitătile aflate în
stoc, întrucât obligatia plătii diferentei de accize a fost stabilită la
momentul livrării stocurilor inventariate [art. II alin. (3)]”.
Guvernul, în punctul său de vedere, consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibilă, întrucât ordonanta criticată nu mai
era în vigoare la data sesizării Curtii Constitutionale, fiind abrogată
potrivit art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul
produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat,
îl constituie dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 14/1999
pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 2 martie 1999. Ordonanta criticată
are următorul cuprins:
“Art. I. Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, cu modificările
si completările ulterioare, aprobată si modificată prin Legea nr. 196/1998, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
«Art. 14. - Pentru carburantii auto se datorează bugetului de stat
accize, stabilite în lei pe tona de produs finit, prevăzute în anexa nr. 1 la
prezenta ordonantă de urgentă.»”
La punctul 2 al art. I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 14/1999
se prevăd pozitiile 9, 10, 11 din anexa nr. 1 “Lista cuprinzând taxele speciale
de consumatie (accize)”, cărora li s-au fixat valorile accizelor/tonă, pentru:
9. Benzină premium, regular si normală; 10. Benzină fără plumb; 11. Motorină
auto (combustibil pentru motoare Diesel).
“Art. II. (1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonante
de urgentă agentii economici importatori, precum si agentii economici care
desfăsoară activitate de comercializare a carburantilor auto vor proceda la
inventarierea stocurilor de astfel de produse.
(2) O copie de pe listele de inventariere, valorificate conform
prevederilor legale în materie si certificate de conducerea agentilor economici
în cauză, va fi depusă în termen de două zile la organele fiscale teritoriale
în a căror rază teritorială acestia îsi desfăsoară activitatea.
(3) Sumele reprezentând diferentele dintre valoarea accizelor,
determinată pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonantă de urgentă,
si valoarea accizelor achitate fie în vamă, fie la achizitionarea de pe piata
internă a carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul
datorării acestora fiind data livrării stocurilor inventariate.
(4) Acestor sume cuvenite bugetului de stat li se aplică prevederile
cap. IV «Dispozitii comune si finale» din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
82/1997, cu modificările ulterioare.”
Curtea constată că, ulterior ridicării exceptiei de
neconstitutionalitate, prin Ordonanta Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000
privind regimul produselor supuse accizelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, începând cu data de 15
februarie 2000 au fost abrogate prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, aprobată
si modificată prin Legea nr. 196/1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998.
În consecintă, având în vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată, conform cărora “Curtea Constitutională decide
asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unor dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, de care depinde solutionarea cauzei”,
Curtea urmează să facă aplicarea dispozitiilor alin. (6) al aceluiasi articol
si să respingă, ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate
ridicată. Sustinerea autorului exceptiei că admisibilitatea acesteia trebuia
analizată în functie de cadrul legal existent la data formulării sale nu poate
fi primită, având în vedere caracterul imperativ al dispozitiilor art. 23 alin.
(1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, precum si fată de dispozitiile
art. 145 alin. (2) din Constitutie, care stabilesc că deciziile Curtii
Constitutionale “au putere numai pentru viitor”.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul prevederilor art. 144
lit. c) si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, ale
art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 23 si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
impozitelor indirecte, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Romfar
Group” - S.R.L. Pitesti în Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curtii de Apel Pitesti -
Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 27 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 noiembrie 2001
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 205, 206 si 207 din
Codul penal
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 205, 206 si 207 din Codul penal, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Editura Atac la Persoană” - S.A. din Bucuresti în
Dosarul nr. 13.602/1999 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, considerând că dispozitiile art. 205, 206
si 207 din Codul penal nu contravin prevederilor art. 20 si ale art. 23 alin.
(8) din Constitutie si nici celor ale art. 11 pct. 1 din Declaratia Universală
a Drepturilor Omului si ale art. 6 pct. 2 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, invocate, de asemenea, în motivarea
exceptiei. Totodată arată că nu poate fi primită sustinerea privind încălcarea
dispozitiilor art. 23 alin. (8) din Constitutie, referitoare la prezumtia de
nevinovătie, deoarece proba veritătii permite inculpatului să facă dovada
veridicitătii afirmatiilor sau informatiilor publicate în conditiile existentei
unui interes legitim care astfel a fost apărat. Se invocă în final
jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume Decizia nr. 272 din 20 decembrie
2000 si Decizia nr. 56 din 22 februarie 2001, prin care au fost respinse
exceptiile de neconstitutionalitate referitoare la aceleasi dispozitii legale.
Întrucât nu au fost invocate elemente noi de natură a determina o reconsiderare
a acestei jurisprudente, se solicită respingerea exceptiei.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 27 august 2001, pronuntată în Dosarul nr.
13.602/1999, Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 205,
206 si 207 din Codul penal, exceptii ridicate de Societatea Comercială “Editura
Atac la Persoană” - S.A. din Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că dispozitiile art. 205, 206 si 207 din Codul penal contravin
prevederilor art. 20 si ale art. 23 alin. (8) din Constitutie, ale art. 11
paragraful 2 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului si ale art. 6 pct.
2 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, întrucât - contrar prevederilor
Legii fundamentale si actelor normative internationale mentionate -
instituie o prezumtie de vinovătie în sarcina inculpatului. Inculpatului nu i
se îngăduie să răstoarne această prezumtie de vinovătie decât în cazul în care
poate proba un interes legitim, a cărui apreciere este însă lăsată la liberul
arbitru al instantei de judecată.
Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimându-si opiniile asupra exceptiilor
de neconstitutionalitate, apreciază că acestea sunt neîntemeiate. Se
consideră că, referitor la art. 205 si 206, “din modul în care sunt redactate
aceste texte nu rezultă în vreun fel că existenta vreunuia din elementele
constitutive ale acestor infractiuni ar fi ab initio prezumată, fiind
deci necesară, în considerarea prezumtiei de nevinovătie ce actionează în
favoarea inculpatului, dovedirea fiecăruia din aceste elemente”. În privinta
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 207 din Codul penal, instanta
consideră, de asemenea, că este neîntemeiată, invocându-se în acest sens si
jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor a comunicat punctul său de vedere în
sensul că prevederile art. 205, 206 si 207 din Codul penal nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate si, în consecintă, exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Guvernul, în punctele sale de vedere, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată sub toate aspectele. Astfel, se consideră că lădispozitiile
art. 207 din Codul penal nu încalcă principiul prezumtiei de nevinovătie,
consacrat atât în Constitutie, cât si în Codul de procedură penală, deoarece în
cadrul procesului acest principiu actionează, probele sunt administrate, dar în
final instanta are posibilitatea acordată de lege de a considera că fapta
respectivă nu constituie infractiune, deoarece interesul legitim care a
stat la baza săvârsirii ei înlătură pericolul social al faptei. Proba veritătii
este prin urmare o cauză care înlătură caracterul penal al faptei prin
înlăturarea trăsăturii esentiale a pericolului social al acesteia”. Totodată se
consideră că nici dispozitiile art. 205 si 206 din Codul penal nu încalcă
prezumtia de nevinovătie consacrată de Constitutie si de documentele
internationale invocate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui
Camerei Deputatilor, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
prevederile din Legea fundamentală invocate, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art.
205, 206 si 207 din Codul penal, care au următorul cuprins:
- Art. 205: “Atingerea adusă onoarei ori reputatiei unei persoane
prin cuvinte, prin gesturi sau prin orice alte mijloace, ori prin expunerea la
batjocură, se pedepseste cu închisoare de la o lună la 2 ani sau cu amendă. Aceeasi
pedeapsă se aplică si în cazul când se atribuie unei persoane un defect, boală
sau infirmitate care, chiar reale de-ar fi, nu ar trebui relevate.
Actiunea penală se pune în miscare la plângerea prealabilă a persoanei
vătămate.
Împăcarea părtilor înlătură răspunderea penală.”;
- Art. 206: “Afirmarea ori imputarea în public, prin orice mijloace,
a unei fapte determinate privitoare la o persoană, care, dacă ar fi adevărată,
ar expune acea persoană la o sanctiune penală, administrativă sau disciplinară
ori dispretului public, se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau
cu amendă. Actiunea penală se pune în miscare la plângerea prealabilă a
persoanei vătămate.
Împăcarea părtilor înlătură răspunderea penală.”;
- Art. 207: ”Proba veritătii celor afirmate sau imputate este
admisibilă, dacă afirmarea sau imputarea a fost săvârsită pentru apărarea unui
interes legitim. Fapta cu privire la care s-a făcut proba veritătii nu
constituie infractiunea de insultă sau calomnie.”
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind încălcate
au următoarea redactare:
- Art. 20: “(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertătile cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care România este parte.
(2) Dacă există neconcordante între pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, si legile
interne, au prioritate reglementările internationale.”;
- Art. 23 alin. (8): “Până la rămânerea definitivă a hotărârii
judecătoresti de condamnare, persoana este considerată nevinovată.”
Autorul exceptiei a mai invocat si încălcarea art. 11 pct. 1 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, potrivit căruia “Orice persoană
acuzată de săvârsirea unei infractiuni este prezumată nevinovată până când
vinovătia sa va fi dovedită, în mod legal, în cursul unui proces public, în
cadrul căruia i s-au asigurat toate garantiile necesare apărării sale”,
precum si a art. 6 pct. 2 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, care prevede: “Orice persoană acuzată de o
infractiune este prezumată nevinovată până ce vinovătia sa va fi legal
stabilită.”
1. Examinând exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 205
si 206 din Codul penal, Curtea constată că nu pot fi retinute criticile formulate,
având în vedere următoarele considerente:
Infractiunile de insultă, prevăzută în art. 205, si de calomnie,
prevăzută în art. 206 din Codul penal, constituie infractiuni contra
demnitătii, prin care sunt sanctionate penal cuvintele, gesturile, precum si
alte mijloace prin care se aduce atingere onoarei ori reputatiei unei persoane
sau se afirmă în public fapte determinate, care, dacă ar fi adevărate, ar
expune acea persoană la sanctiuni (penale, administrative, disciplinare) ori dispretului public.
Curtea constată că incriminarea acestor fapte nu contravine în nici un
mod prezumtiei de nevinovătie, consacrată atât de art. 23 alin. (8) din
Constitutie, cât si de art. 11 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor
Omului si de Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale prin art. 6 pct. 2. Trăsăturile esentiale ale infractiunii,
prevăzute la art. 17 din Codul penal (pericolul social al faptei, săvârsirea cu
vinovătie si legalitatea incriminării), există si în cazul celor două
infractiuni, deoarece numai săvârsirea lor cu vinovătie poate atrage
răspunderea penală a făptuitorului. Calitatea de inculpat a celui chemat în
judecată nu reprezintă o încălcare a prezumtiei de nevinovătie, ci defineste,
potrivit art. 23 din Codul de procedură penală, doar lopersoana împotriva
căreia s-a pus în miscare actiunea penală”. Prin urmare, persoana chemată
în judecată penală, inculpatul, nu este considerată vinovată până la rămânerea
definitivă a hotărârii judecătoresti de condamnare. În spetă, instanta de
judecată este obligată, potrivit art. 62 din Codul de procedură penală, “să
lămurească cauza sub toate aspectele, pe bază de probe”, deoarece, conform
art. 66 din acelasi cod loÎnvinuitul sau inculpatul nu este obligat să
probeze nevinovătia sa”, iar “În cazul când există probe de vinovătie […]
are dreptul să probeze lipsa lor de temeinicie”.
Prezumtia de nevinovătie, consacrată prin art. 23 alin. (8) din
Constitutie si prin textele din tratatele internationale, invocate de autorul
exceptiei ca o garantie a libertătii individuale, constituie unul dintre
principiile fundamentale ale procesului penal.
Curtea retine, de asemenea, că dispozitiile art. 205 si 206 nu instituie
lno prezumtie de vinovătie”, astfel cum se sustine de către autorul exceptiei
si, prin urmare, nu derogă de la principiul constitutional invocat. În cazul
acestor infractiuni vinovătia rezultă din însăsi săvârsirea faptelor prevăzute
de textele de lege criticate (res in se ibsa dolum habet), iar în
cazurile în care vinovătia nu ar rezulta ex reinstanta are obligatia de
a stabili intentia făptuitorului luând în considerare, pe baza probelor
administrate în acest scop, toate circumstantele legate de persoană, obiceiuri,
timp si altele.
2. Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
207 din Codul penal Curtea constată că este neîntemeiată, întrucât proba
veritătii nu constituie o cauză de înlăturare a vinovătiei, respectiv a
intentiei de a aduce atingere onoarei unei persoane, ci o cauză specială care înlătură
caracterul penal al faptelor de insultă sau de calomnie. Existenta unui interes
legitim justifică aprecierea faptelor
mentionate ca nefiind periculoase din punct de vedere social.
Curtea retine, pentru aceste considerente, că nici prin instituirea posibilitătii
autorului de a dovedi adevărul afirmatiilor sau al imputărilor făcute si nici
prin restrângerea în limitele interesului legitim a acestei posibilităti art.
207 din Codul penal nu înfrânge prezumtia de nevinovătie, consacrată prin art.
23 alin. (8) din Constitutie, prin art. 11 pct. 1 din Declaratia Universală a
Drepturilor Omului, precum si prin art. 6 pct. 2 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
De altfel, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat cu privire la
constitutionalitatea dispozitiilor art. 207 din Codul penal, respingând
exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii. Astfel, prin Decizia
nr. 134 din 6 iulie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 393 din 23 august 2000, Curtea a statuat că art. 207 din Codul penal nu
încalcă principiul prezumtiei de nevinovătie consacrat de art. 23 alin. (8) din
Constitutie, deoarece el “nu reglementează stabilirea vinovătiei în cazul
infractiunilor de insultă si de calomnie. În realitate, acest text de lege
instituie posibilitatea inculpatului de a dovedi veridicitatea afirmărilor sau
imputărilor făcute, aceasta constituind un caz special de înlăturare a
caracterului penal al faptei, prin lipsa pericolului social, dacă fapta a fost
săvârsită pentru apărarea unui interes legitim”.
S-a mai retinut că “Apărarea drepturilor si a libertătilor cetătenilor
impune, în unele situatii, sanctionarea penală a afirmărilor si imputărilor,
chiar dacă acestea se referă la fapte adevărate, dar nu au fost făcute pentru
apărarea unui «interes legitim». De altfel, necesitatea sanctionării
rezultă din prevederile art. 30 alin. (6) din Constitutie”. Prin aceeasi
decizie Curtea a constatat si faptul că textul art. 207 din Codul penal leeste
în deplină concordantă cu prevederile art. 10 pct. 2 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale”, precum si cu
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.
Considerentele si solutia adoptate prin decizia citată îsi păstrează
valabilitatea si în prezenta cauză, neexistând elemente noi care să determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Curtea observă, de asemenea, că jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului cu privire la “garantarea unor drepturi concrete si efective si nu teoretice si iluzorii” nu are nici o concludentă în cauză, întrucât art. 207 din Codul penal se referă la fapte determinate privitoare la o persoană, deci elemente concrete care pot fi dovedite, iar nu la învinuirea unei persoane înainte ca aceasta să fi fost dovedită potrivit cerintelor legale, în cadrul unui proces, situatie la care se referă Cazul Allenet de Ribemont contra Frantei, caz invocat de autorul exceptiilor.
Pentru considerentele expuse, în temeiul prevederilor art. 144 lit. c)
si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) si
ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
D E C I D E:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 205, 206
si 207 din Codul penal, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Editura
Atac la Persoană” - S.A. din Bucuresti în Dosarul nr. 13.602/1999 al
Judecătoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 29 noiembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu