P A
R T E A I
Anul XIV - Nr. 469 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 1 iulie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
387. - Lege
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind
punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate
541. - Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 168/2001 privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice
dezafectate, destinate cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum
si a fabricilor de nutreturi combinate dezafectate
389. - Lege
pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
69/2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii
fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si a Legii nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991, republicată, si ale Legii nr. 169/1997
543. - Decret
privind promulgarea Legii pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 4 din
Ordonanta Guvernului nr. 69/2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate
de aplicarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si a Legii nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991, republicată, si ale Legii nr. 169/1997
397. - Lege
pentru ratificarea Acordului dintre statele participante la Brigada
multinatională în asteptare cu capacitate de luptă ridicată pentru operatiuni
O.N.U. privind statutul fortelor lor, semnat la Copenhaga la 13 decembrie 2001
Acord între statele participante la
Brigada multinatională în asteptare cu capacitate de luptă ridicată pentru
operatiuni O.N.U. privind statutul fortelor lor
550. - Decret
privind promulgarea Legii pentru ratificarea Acordului dintre statele
participante la Brigada multinatională în asteptare cu capacitate de luptă
ridicată pentru operatiuni O.N.U. privind statutul fortelor lor, semnat la
Copenhaga la 13 decembrie 2001
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 134
din 23 aprilie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 372, 373, 376 si 377 din Codul de procedură civilă
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
612. - Hotărâre
privind trecerea din proprietatea privată a statului si din administrarea Societătii
Comerciale “Termoelectrica” - S.A. Bucuresti - Sucursala Electrocentrale
Bucuresti - în proprietatea publică a municipiului Brăila si în administrarea
Consiliului Local al Municipiului Brăila a magistralei de termoficare de la
Termocentrala Chiscani până în municipiul Brăila
624. - Hotărâre
privind modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 177/2002 pentru
aprobarea detalierii listei-sinteză pe amplasamente si obiective de investitii
din cadrul Programului de constructie de săli de sport în anul 2002
629. - Hotărâre
privind aprobarea unor măsuri organizatorice în implementarea Programului de
realizare a Sistemului national antigrindină si de stimulare a precipitatiilor
si finantarea activitătilor prevăzute pentru etapa a III-a - 2002, precum si
pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind punerea în
valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate cresterii,
îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de nutreturi
combinate dezafectate
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 168 din 13 decembrie 2001 privind
punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 823 din 20 decembrie 2001, cu următoarele modificări si
completări:
1. La articolul 2, litera c) va
avea următorul cuprins:
“c) asociatii de crescători de
animale, cu sau fără personalitate juridică, precum si crescătorii de animale,
persoane fizice sau juridice - acele persoane care desfăsoară activităti de
crestere, exploatare a animalelor sau produc nutreturi combinate.”
2. La articolul 3, alineatul (2)
va avea următorul cuprins:
“(2) Constructiile zootehnice
dezafectate, aflate în patrimoniul societătilor comerciale cu capital integral
sau majoritar de stat din agricultură, vor fi atribuite în folosintă gratuită
persoanelor prevăzute la art. 2 lit. c) de către Agentia Domeniilor Statului.”
3. La articolul 3, alineatul (6)
va avea următorul cuprins:
“(6) În vederea asigurării
necesarului de furaje crescătorii de animale prevăzuti la art. 2 lit. c), cărora
le-au fost atribuite constructii zootehnice dezafectate, vor beneficia de
drepturile si obligatiile prevăzute în Legea zootehniei nr. 72/2002.”
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor si de Senat în sedinta comună din 29 mai 2002, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (2) si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti,
13 iunie 2002.
Nr. 387.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
168/2001 privind punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate,
destinate cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a
fabricilor de nutreturi combinate dezafectate
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 168/2001 privind
punerea în valoare a constructiilor zootehnice dezafectate, destinate
cresterii, îngrăsării si exploatării animalelor, precum si a fabricilor de
nutreturi combinate dezafectate si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
11 iunie 2002.
Nr. 541.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
prorogarea termenului prevăzut la art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 69/2000
pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii fondului
funciar nr. 18/1991, republicată, si a Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, si ale Legii nr. 169/1997
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. -
Termenul prevăzut la art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 69/2000 pentru
asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii fondului funciar nr.
18/1991, republicată, si a Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si ale
Legii nr. 169/1997, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 30
iunie 2004.
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 22 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 21 mai 2002, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti,
13 iunie 2002.
Nr. 389.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 69/2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si a Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si ale Legii nr. 169/1997
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
69/2000 pentru asigurarea finantării actiunilor legate de aplicarea Legii
fondului funciar nr. 18/1991, republicată, si a Legii nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991, republicată, si ale Legii nr. 169/1997, si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
11 iunie 2002.
Nr. 543.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
ratificarea Acordului dintre statele participante la Brigada multinatională în
asteptare cu capacitate de luptă ridicată pentru operatiuni O.N.U. privind
statutul fortelor lor, semnat la Copenhaga la 13 decembrie 2001
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se ratifică Acordul
dintre statele participante la Brigada multinatională în asteptare cu
capacitate de luptă ridicată pentru operatiuni O.N.U. privind statutul fortelor
lor, semnat la Copenhaga la 13 decembrie 2001.
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 13 mai 2002, cu respectarea prevederilor art.
74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de
Senat în sedinta din 3 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
Bucuresti,
14 iunie 2002.
Nr. 397.
ACORD
între statele participante la Brigada multinatională
în asteptare cu capacitate de luptă ridicată
pentru operatiuni O.N.U. privind statutul fortelor
lor*)
*)
Traducere.
Statele participante la Brigada
multinatională în asteptare cu capacitate de luptă ridicată pentru operatiuni
O.N.U. (SHIRBRIG),
reamintind Scrisoarea de intentie
privind cooperarea în cadrul Brigăzii multinationale cu capacitate de luptă
ridicată a fortelor în asteptare ale O.N.U., semnată initial de Danemarca la 15
decembrie 1996; si
reamintind Memorandumul de
întelegere privind Comitetul director, semnat initial de Danemarca la 9 martie
1997; si
reamintind Memorandumul de întelegere privind operarea, finantarea, administrarea si statutul Elementului de planificare al Brigăzii multinationale cu capacitate de luptă ridicată a fortelor în asteptare ale O.N.U., semnat initial de Danemarca la 14 martie 1997; si
reamintind Memorandumul de
întelegere privind operarea, finantarea, administrarea si statutul Brigăzii
multinationale cu capacitate de luptă ridicată a fortelor în asteptare ale
O.N.U., semnat initial de Danemarca la 16 aprilie 1998;
considerând că fortele unui stat
parte la prezentul acord pot fi trimise si primite, prin întelegere separată,
pe teritoriul altui stat parte;
dorind totusi să definească statutul
unor astfel de forte în perioada în care se află pe teritoriul unui alt stat
parte, au convenit următoarele:
ARTICOLUL I
Definitii
1. În acest acord expresiile:
a) SHIRBRIG înseamnă Brigada multinatională în
asteptare cu capacitate de luptă ridicată pentru operatiuni O.N.U., care este o
brigadă multinatională prestabilită (nepermanentă), având capacitate de luptă
ridicată, compusă din contributii la Sistemul de aranjamente în asteptare al
Natiunilor Unite, care, în conformitate cu deciziile nationale, pot fi oferite
să îndeplinească misiuni de mentinere a păcii, mandatate de Natiunile Unite.
b) Elementul de planificare înseamnă elementul
multinational, care este parte permanentă a comandamentului SHIRBRIG, înfiintat
pentru a sprijini Brigada prin îndeplinirea functiilor de predesfăsurare si
apoi, în ceea ce priveste desfăsurarea, să devină nucleul comandamentului
SHIRBRIG desfăsurat.
c) Activitătile SHIRBRIG - în plus fată de
activitătile zilnice ale elementului de planificare se va considera că include
toate activitătile de predesfăsurare, cum ar fi conferintele, întâlnirile,
pregătirea si exercitiile.
ARTICOLUL II
Documente aplicabile
1. Cu exceptia cazului în care se prevede altfel în acest acord, statele părti la prezentul acord:
a) Cu privire la activitătile
SHIRBRIG care au loc pe teritoriul unui stat parte, vor aplica mutatis mutandis
prevederile:
(i) Acordului dintre părtile la
Tratatul Atlanticului de Nord privind statutul fortelor lor, încheiat la
Londrala 19 iunie 1951, denumit în continuare NATO SOFA;
(ii) ale Acordului dintre statele
părti la Tratatul Atlanticului de Nord si celelalte state participante la
Parteneriatul pentru Pace cu privire la statutul fortelor lor, încheiat la
Bruxelles la 19 iunie 1995, denumit în continuare PfP-SOFA, si ale
Protocolului aditional la PfP-SOFA, denumit în continuare Protocol aditional
PfP, luând în considerare rezervele si declaratiile făcute de statele părti
la aceste acorduri.
b) Cu privire la activitătile
Elementului de planificare SHIRBRIG, în timp ce se află pe teritoriul
Danemarcei, în plus fată de prevederile mentionate la alin. 1 a) al acestui
articol, se vor aplica mutatis mutandis prevederile Protocolului privind
statutul cartierelor generale militare internationale înfiintate ca urmare a
Tratatului Atlanticului de Nord, încheiat la Paris la 28 august 1952, denumit
în continuare Protocolul de la Paris.
2. În scopul aplicării mutatis
mutandis a prevederilor acordurilor mentionate la alin. 1, următoarele
interpretări se vor aplica:
a) În ceea ce priveste aspectele din
NATO SOFA, care se referă la cererile ce vor fi înaintate presedintelui
Consiliului Atlanticului de Nord, adjunctilor sau unui arbitru, ori diferentele
care vor fi supuse Consiliului Atlanticului de Nord, aceste prevederi ale NATO
SOFA vor fi interpretate ca o cerintă a statelor părti interesate de a rezolva
problema, în conformitate cu art. V din prezentul acord;
b) Parte/Părti la Tratatul
Atlanticului de Nord, la care se face referire în documentele aplicabile,
înseamnă statele părti la prezentul acord.
c) Zona Tratatului Atlanticului
de Nord, la care se face referire în documentele aplicabile, înseamnă
teritoriile statelor părti la prezentul acord.
d) Cartierele generale aliate,
la care se face referire în documentele aplicabile, înseamnă Elementul de
planificare
SHIRBRIG.
ARTICOLUL III
Procedura revendicărilor
Pentru a asigura reciprocitatea
dintre părti în ceea ce priveste renuntarea la pretentii până la o anumită
sumă, conform art. VIII paragraful 2 (f) din NATO SOFA, suma mentionată în acel
articol pentru Danemarca (9.670 DKK) va fi valabilă pentru toate părtile.
ARTICOLUL IV
Limitări
Prezentul acord nu afectează
acordurile sau întelegerile internationale existente.
ARTICOLUL V
Rezolvarea disputelor
Toate disputele dintre statele părti, legate de interpretarea sau aplicarea prezentului acord, vor fi rezolvate prin negocieri între ele.
ARTICOLUL VI
Amendare
Prezentul acord poate fi amendat
prin acordul tuturor statelor părti. Astfel de amendamente vor intra în vigoare
în conformitate cu prevederile art. VIII paragraful 1 din preentul acord.
ARTICOLUL VII
Ratificarea si semnarea
1. Prezentul acord va fi deschis
pentru semnare oricărui stat care este semnatar al Memorandumului de întelegere
privind operarea, finantarea, administrarea si statutul Elementului de
planificare al Brigăzii multinationale cu capacitate de luptă ridicată a
fortelor în asteptare ale O.N.U. si/sau al Memorandumului de întelegere privind
operarea, finantarea, administrarea si statutul Brigăzii multinationale cu
capacitate de luptă ridicată a fortelor în asteptare ale O.N.U.
2. Prezentul acord va fi supus
ratificării, acceptării sau aprobării. Instrumentele de ratificare, de
acceptare sau de aprobare vor fi depozitate la Guvernul Danemarcei, care va
notifica toate statele semnatare despre fiecare astfel de depozit.
3. Prezentul acord va fi supus
aderării oricărui stat care a semnat memorandumurile de întelegere la care se
face referire la alin. 1, după intrarea în vigoare a prezentului acord.
ARTICOLUL VIII
Intrarea în vigoare
1. La 60 de zile după ce 3 state
semnatare au depus instrumentele lor de ratificare, de acceptare sau de
aprobare prezentul acord va intra în vigoare pentru acele state.
Prezentul acord va intra în vigoare pentru fiecare alt stat semnatar la 60 de zile după data depunerii propriilor instrumente de ratificare, de acceptare sau de aprobare. Statutul elementului de planificare, asa cum este prevăzut la art. II subparagraful b) din prezentul acord, va intra în vigoare după ce Danemarca va ratifica prezentul acord.
2. Orice schimb de note privind
statutul Elementului de planificare al Brigăzii multinationale cu capacitate de
luptă ridicată a fortelor în asteptare ale O.N.U. si al personalului său, între
Guvernul Danemarcei si orice alt stat semnatar, încetează să aibă efect de la
data la careprezentul acord intră în vigoare între Danemarca si respectivul
stat semnatar.
3. Prezentul acord va fi înregistrat
de Guvernul Danemarcei la Secretariatul General al Natiunilor Unite.
ARTICOLUL IX
Retragere
Oricare stat parte se poate retrage
din prezentul acord prin trimiterea unei notificări scrise de retragere la
Guvernul Danemarcei, care va notifica tuturor statelor semnatare despre fiecare
astfel de notificare. Retragerea va avea efect la un an după primirea
notificării de către Guvernul Danemarcei. După expirarea acestei perioade de un
an prezentul acord va înceta să fie în vigoare pentru partea care se retrage,
cu exceptia solutionării oricăror obligatii nerezolvate care au apărut înainte
de ziua în care retragerea îsi produce efectul, dar va continua să rămână în
vigoare pentru statele părti rămase.
Drept mărturie, subsemnatii, fiind
pe deplin autorizati de către guvernele lor, au semnat acest acord.
Încheiat la Copenhaga la 13
decembrie 2001, în limba engleză, într-un singur exemplar original care va fi
depozitat în arhivele Guvernului Danemarcei. Guvernul Danemarcei va transmite
copii certificate de pe acesta tuturor statelor semnatare.
Pentru Guvernul Regatului Danemarcei,
Anders Troldborg,
secretar permanent, Minisetrul Apărării
13 decembrie 2001
Pentru Guvernul Republicii Italiene,
Excelenta sa domnul Antonio Catalano di Melilli,
ambasador, Ambasada Italiei
13 decembrie 2001
Pentru Guvernul Regatului Olandei,
Excelenta sa domnul Johannes A.F.M. Forster,
ambasadorul Olandei
13 decembrie 2001
Pentru Guvernul Regatului Norvegiei,
Excelenta sa domnul Dagfinn Stenseth,
ambasador, Ambasada Norvegiei
13 decembrie 2001
Pentru Guvernul României,
Alexandru Dodan,
însărcinat cu afaceri, Ambasada României
13 decembrie 2001
Pentru Guvernul Regatului Suediei,
Excelenta sa domnul Carl-Magnus Hyltenius,
ambasador, Ambasada Suediei
15 decembrie 2001
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru ratificarea Acordului dintre statele participante la
Brigada multinatională în asteptare cu capacitate de luptă ridicată pentru
operatiuni O.N.U. privind statutul fortelor lor, semnat la Copenhaga la 13
decembrie 2001
În temeiul prevederilor art. 77
alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea
pentru ratificarea Acordului dintre statele participante la Brigada
multinatională în asteptare cu capacitate de luptă ridicată pentru operatiuni
O.N.U. privind statutul fortelor lor, semnat la Copenhaga la 13 decembrie 2001,
si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti,
13 iunie 2002.
Nr. 550.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 aprilie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 372, 373, 376 si 377
din Codul de procedură civilă
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 372, 373, 376 si 377
din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Hitrom” - S.A. Vaslui în Dosarul nr. 7.559/2001 al Judecătoriei Vaslui.
La apelul nominal se constată lipsa
părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a exceptiei, ca fiind neîntemeiată. Se arată că,
potrivit dispozitiilor art. 125 din Constitutie, stabilirea procedurii de
judecată se face prin lege. Totodată prevederile legale criticate nu contravin
art. 21 din Constitutie, în conditiile în care instanta poate dispune
suspendarea executării si în alte cazuri decât cele prevăzute la art. 300 alin.
1 din Codul de procedură civilă.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 1 noiembrie
2001, pronuntată în Dosarul nr. 7.559/2001, Judecătoria Vaslui a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 372, 373, 376 si 377 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată
de Societatea Comercială “Hitrom” - S.A. Vaslui într-o cauză având ca obiect
solutionarea contestatiei la executare formulată de autorul exceptiei.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că prevederile articolelor de
lege criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 21 si 24
privind accesul la justitie si, respectiv, dreptul la apărare.
În esentă, autorul exceptiei
consideră că prin executarea unei hotărâri judecătoresti definitive se lipseste
de continut institutia recursului, întrucât, conform dispozitiilor legale
criticate, existând posibilitatea executării unei hotărâri judecătoresti
definitive, partea recurentă poate ajunge în situatia de faliment, desi a
solicitat, potrivit legii, îndreptarea hotărârii definitive pentru motivele
prevăzute de lege. Se apreciază, totodată, că prin posibilitatea punerii în
executare silită a unei hotărâri definitive se aduce atingere unor principii
fundamentale ale procedurii civile, cum sunt “principiul aflării adevărului, al
exercitării drepturilor procesuale cu bună-credintă, al interesului în
promovarea unei actiuni sau exercitarea unei căi de atac”.
Judecătoria Vaslui apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 372, 373, 376 si 377
din Codul de procedură civilă este neîntemeiată, întrucât debitorul obligatiei
stabilite prin hotărârea judecătorească are posibilitatea formulării unei
cereri de suspendare a executării si, în cazul recursului, poate solicita
instantei de judecată întoarcerea executării silite, conform art. 4041 din Codul
de procedură civilă.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În fundamentarea
acestui punct de vedere se arată că textele criticate, care vizează titlul
executoriu, sesizarea organului de executare, competenta acestuia si executarea
silită, nu pot avea “consecinte asupra liberului acces la justitie, deoarece
partea are posibilitatea formulării cererii de suspendare a executării silite,
precum si a exercitării căii de atac a recursului, în conditiile legii”.
De asemenea, se arată în continuare,
“în cazul desfiintării titlului executoriu sau a însăsi executării silite,
legea prevede dreptul celui interesat la întoarcerea executării si restabilirea
situatiei anterioare”. Totodată Guvernul consideră că nu se poate sustine nici
încălcarea dreptului la apărare, întrucât în cadrul procedurilor prevăzute de
lege partea interesată dispune de .o serie de mijloace si căi de apărare
împotriva pretentiilor părtii adverse, să conteste sustinerile acesteia si să
probeze netemeinicia lor, elemente care intră în componenta dreptului la
apărare în sens larg”.
Presedintii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 372, 373, 376 si 377 din
Codul de procedură civilă, care au următorul cuprins:
- Art. 372: “Executarea silită se
va efectua numai în temeiul unei hotărâri judecătoresti ori al unui alt înscris
care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.”;
- Art. 373: “Hotărârile
judecătoresti si celelalte titluri executorii se execută de executorul
judecătoresc din circumscriptia judecătoriei în care urmează să se efectueze
executarea ori, în cazul urmăririi bunurilor, de către executorul judecătoresc
din circumscriptia judecătoriei în care se află acestea. Dacă bunurile
urmăribile se află în circumscriptiile mai multor judecătorii, este competent
oricare dintre executorii judecătoresti care functionează pe lângă acestea.
Instanta de executare este
judecătoria în circumscriptia căreia se va face executarea, în afara cazurilor
în care legea
dispune
altfel.”;
- Art. 376: “Se învestesc cu
formula executorie hotărârile care au rămas definitive ori au devenit
irevocabile, înscrisurile autentificate, precum si orice alte hotărâri sau
înscrisuri, pentru ca acestea să devină executorii, în cazurile anume prevăzute
de lege.
Actele autentificate de o
reprezentantă diplomatică sau consulară a României se vor putea învesti cu
formula executorie de judecătoria domiciliului uneia din părtile părtase la
actul autentic.
Dacă nici una din părti nu are
domiciliul cunoscut în tară, învestirea cu formula executorie se face la
judecătoria sectorului III din Capitala României.”;
- Art. 377: “Sunt hotărâri
definitive:
1. hotărârile date în primă
instantă, potrivit legii, fără drept de apel;
2. hotărârile date în primă instantă
care nu au fost atacate cu apel sau, chiar atacate cu apel, dacă judecata
acestuia s-a perimat ori cererea de apel a fost respinsă sau anulată;
3. hotărârile date în apel;
4. orice alte hotărâri care,
potrivit legii, nu mai pot fi atacate cu apel.
Sunt hotărâri irevocabile:
1. hotărârile date în primă
instantă, fără drept de apel, nerecurate;
2. hotărârile date în primă
instantă, care nu au fost atacate cu apel;
3. hotărârile date în apel,
nerecurate;
4. hotărârile date în recurs chiar
dacă prin acestea s-a solutionat fondul pricinii;
5. orice alte hotărâri care, potrivit
legii, nu mai pot fi atacate cu recurs.”
Critica de neconstitutionalitate se
bazează pe sustinerea potrivit căreia textele de lege mentionate contravin
dispozitiilor constitutionale ale art. 21 si 24 privind accesul liber la
justitie si, respectiv, dreptul la apărare, texte care au următorul cuprins:
- Art. 21: “(1) Orice persoană se
poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi
exercitarea acestui drept.”;
- Art. 24: “(1) Dreptul la
apărare este garantat.
(2) În tot cursul procesului,
părtile au dreptul să fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.”
Analizând aceste sustineri, Curtea
constată că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată pentru considerentele
ce urmează:
Din examinarea textelor de lege
criticate pentru neconstitutionalitate rezultă că acestea reglementează
titlurile executorii, între care si hotărârile judecătoresti, care se investesc
cu formula executorie, în cazul în care au rămas definitive ori au devenit
irevocabile, iar punerea lor în executare se realizează de executorul
judecătoresc, în conditiile prevăzute strict de lege. În acelasi timp
prevederile art. 377 precizează care sunt hotărârile definitive, precum si cele
irevocabile. În consecintă, aceste texte de legestabilesc conditiile în care,
în urma judecătii unui litigiu, se poate realiza executarea silită a obligatiei
stabilite de instanta judecătorească fără ca prin aceasta să se aducă atingere
dispozitiilor constitutionale invocate în sustinerea exceptiei.
De altfel, în conformitate cu
prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie, stabilirea procedurii de
judecată, în care este inclusă si procedura executării silite, se face prin
lege.
Prin urmare, reglementarea conditiilor
în care hotărârile definitive sunt executorii este o problemă care tine de
optiunea legiuitorului. Când a considerat necesar, legiuitorul a prevăzut, în
mod limitativ, cazurile în care recursul suspendă executarea (art. 300 alin. 1
din Codul de procedură civilă).
În legătură cu sustinerea potrivit
căreia dispozitiile legale criticate ar fi contrare principiului liberului
acces la justitie si celui al dreptului la apărare, consacrate la art. 21 si 24
din Constitutie, Curtea constată că si aceasta este neîntemeiată. Art. 300
alin. 2 si 3 din Codul de procedură civilă prevede posibilitatea instantei
sesizate cu judecarea recursului de a dispune, la cerere, motivat, suspendarea
executării hotărârii recurate “si în alte cazuri decât cele la care se referă
alin. 1”, iar potrivit dispozitiilor cuprinse în sectiunea a VI-a a Cărtii
V din Codul de procedură civilă - art. 399-404 -, împotriva oricărui act de
executare se poate face contestatie de către cei interesati sau vătămati prin
executare.
Totodată, până la solutionarea
contestatiei la executare sau a altei cereri privind executarea silită,
instanta competentă poate suspenda executarea. În acelasi timp, potrivit art.
4041 si 4042 din Codul
de procedură civilă, în toate cazurile în care se desfiintează titlul
executoriu sau însăsi executarea silită, cel interesat are dreptul la
întoarcerea executării, prin restabilirea situatiei anterioare acesteia.
De altfel, o parte din textele
Codului de procedură civilă criticate prin exceptia de neconstitutionalitate ce
formează obiectul prezentului dosar au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 181 din 10 octombrie
2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 11
decembrie 2000, Curtea Constitutională a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 376 alin. 1 si ale art. 377 alin. 1
pct. 3 din Codul de procedură civilă. În esentă, Curtea a retinut că, “în
conformitate cu dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit
cărora «competenta si procedura de judecată sunt stabilite de lege», întreaga
procedură de executare silită […] este prevăzută de lege, respectiv de Cartea a
V-a din Codul de procedură civilă. Din ansamblul acestor reglementări rezultă
că părtile au acces la justitie, iar debitorul are la dispozitie garantii
procedurale care îi permit să se adreseze instantei si, pentru motive
întemeiate, pe care le va aprecia instanta, să solicite suspendarea executării
silite sau chiar anularea titlului care se execută”. De asemenea, Curtea a mai
retinut, în considerentele deciziei mentionate, că “Prin instituirea de către
legiuitor, în textul de lege criticat, a unor prevederi cu privire la
caracterul definitiv al hotărârilor judecătoresti, precum si la învestirea lor
cu formula executorie nu se constituie nici un privilegiu ori discriminare, în
sensul dispozitiilor art. 16 alin. (2) din Constitutie”.
Solutia pronuntată anterior si considerentele
mentionate îsi păstrează valabilitatea, întrucât nu sunt învederate elemente
noi de natură să determine modificarea jurisprudentei Curtii în această
materie.
În legătură cu critica referitoare la necorelarea
prevederilor legale criticate cu unele principii fundamentale ale procedurii
civile, Curtea constată că aceasta, chiar dacă ar fi întemeiată, nu intră sub
incidenta controlului de constitutionalitate, problema concordantei dintre
normele legal fiind de resortul legislatorului pozitiv.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c)
si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 12, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 372, 373, 376 si 377 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Hitrom” - S.A. Vaslui în Dosarul nr.
7.559/2001 al Judecătoriei Vaslui.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 23 aprilie
2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind
trecerea din proprietatea privată a statului si din administrarea Societătii
Comerciale “Termoelectrica” - S.A. Bucuresti - Sucursala Electrocentrale
Bucuresti - în proprietatea publică a municipiului Brăila si în administrarea
Consiliului Local al Municipiului Brăila a magistralei de termoficare de la
Termocentrala Chiscani până în municipiul Brăila
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României si ale art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind
pro-
prietatea
publică si regimul juridic al acesteia,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă trecerea din proprietatea privată a statului si din administrarea Societătii Comerciale “Termoelectrica” - S.A. Bucuresti -Sucursala Electrocentrale Bucuresti - în proprietatea publică a municipiului Brăila si în administrarea Consiliului Local al Municipiului Brăila a magistralei de termoficare de la Termocentrala Chiscani până în municipiul Brăila, identificată potrivit anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Capitalul social al
Societătii Comerciale “Termoelectrica” - S.A. Bucuresti - Sucursala Electrocentrale
Bucuresti - se diminuează cu valoarea actualizată a magistralei de termoficare,
trecută în proprietatea publică a municipiului Brăila la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3. - Trecerea magistralei de
termoficare din proprietatea privată a statului în proprietatea publică a
municipiului Brăila se face pe bază de protocol de predare-preluare, încheiat
între părtile interesate în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
13 iunie 2002.
Nr. 612.
ANEXÂ*)
*) Anexa
este reprodusă în facsimil.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 177/2002 pentru aprobarea
detalierii listei-sinteză pe amplasamente si obiective de
investitii din cadrul Programului de constructie de
săli
de sport în anul 2002
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României si ale anexei nr. 3/24/27 la Legea bugetului de stat pe
anul 2002
nr. 743/2001,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexa
la Hotărârea Guvernului nr. 177/2002 pentru aprobarea detalierii listei-sinteză
pe amplasamente si obiective de investitii din cadrul Programului de
constructie de săli de sport în anul 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 156 din 5 martie 2002, se modifică si se înlocuieste cu
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei,
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 iunie 2002.
Nr. 624.
ANEXĂ*)
Detalierea listei-sinteză pe amplasamente si obiective
de investitii din cadrul Programului de constructie de săli
de sport pentru anul 2002
*) Anexa
este reprodusă în facsimil.
privind
aprobarea unor măsuri organizatorice în implementarea Programului de realizare
a Sistemului national antigrindină si de stimulare a precipitatiilor si
finantarea activitătilor prevăzute pentru etapa a III-a - 2002, precum si
pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor
În temeiul prevederilor art. 107 din
Constitutia României,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. -
Activitatea de implementare a Programului de realizare a Sistemului national
antigrindină si de stimulare a precipitatiilor, denumit în continuare Program,
se realizează de către Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor
în colaborare cu Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, Ministerul
Industriei si Resurselor si alte autorităti publice centrale si locale.
Art. II. - Anual,
prin hotărâre a Guvernului, se stabilesc activitătile si amplasamentele
unitătilor de combatere si se prevăd fondurile necesare în bugetul de stat, în
vederea implementării sistemului la nivel national.
Art. III. -
Personalul folosit în managementul Programului pentru etapa I - 2000 si etapa a
II-a - 2001, care se preia de către Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor de la Compania Natională “Institutul National de Meteorologie,
Hidrologie si Gospodărire a Apelor” - S.A. (I.N.M.H.), se consideră transferat.
Art. IV. -
Bunurile realizate ca urmare a activitătilor desfăsurate în cadrul etapei I -
2000 si etapei a II-a - 2001 de implementare a Programului se preiau prin
protocol de predare-primire încheiat între Compania Natională “Institutul
National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodărire a Apelor” - S.A. (I.N.M.H.)
si Directia generală pentru agricultură si industrie alimentară Prahova, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. V. - Se
aprobă si se finantează activitătile prevăzute pentru etapa a III-a - 2002 a
Programului, cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. VI. - Pentru realizarea activitătilor
etapei a III-a a Programului, în anul 2002 Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor va solicita la rectificarea bugetului de stat sumele
necesare desfăsurării activitătilor, prin bugetul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, pentru Directia generală pentru agricultură si
industrie alimentară Prahova.
Art. VII. - Hotărârea Guvernului nr. 362/2002
privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Pădurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 23
aprilie 2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. După litera y) de la punctul A al alineatului
(1) al articolului 5 se introduce litera z) cu următorul cuprins:
“z) coordonează actiunea de implementare a Programului
de realizare a Sistemului national antigrindină si de stimulare a
precipitatiilor.”
2. Structura organizatorică a Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor, prevăzută în anexa nr. 1, se
completează prin înfiintarea Compartimentului de coordonare a Programului de
realizare a Sistemului national antigrindină si de stimulare a precipitatiilor
în cadrul Directiei generale de implementare, reglementare si de management al
resurselor biotehnologice.
Art. VIII. - Pe data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 604/1999 privind
aprobarea Programului de realizare a Sistemului national antigrindină si de
finantare a acestuia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
367 din 2 august 1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Ilie Sârbu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul administratiei publice,
Ionel Flesariu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
20 iunie 2002.
Nr. 629.
ANEXĂ*)
*) Anexa
este reprodusă în facsimil.