MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
Anul XIV - Nr. 483 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 5 iulie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
365. - Lege privind comertul electronic
512. - Decret pentru promulgarea Legii privind comertul
electronic
374. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 90/2000 pentru modificarea si completarea Legii sanitare
veterinare nr. 60/1974
523. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 90/2000 pentru modificarea si
completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
comertul electronic
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ARTICOLUL 1
Definitii
În întelesul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
1. serviciu al societătii informationale - orice activitate de
prestări de servicii sau care presupune constituirea, modificarea, transferul
ori stingerea unui drept real asupra unui bun corporal sau necorporal,
activitate efectuată prin mijloace electronice, ce prezintă următoarele
caracteristici:
a) este efectuată în considerarea unui folos patrimonial, procurat
ofertantului în mod obisnuit de către destinatar;
b) nu este necesar ca ofertantul si destinatarul să fie fizic prezenti
simultan în acelasi loc;
c) este efectuată prin transmiterea informatiei la cererea individuală a
destinatarului;
2. mijloace electronice - echipamente electronice si retele de
cablu, fibră optică, radio, satelit si altele asemenea, utilizate pentru
prelucrarea, stocarea sau transmiterea informatiei;
3. furnizor de servicii - orice persoană fizică sau juridică ce
pune la dispozitie unui număr determinat sau nedeterminat de persoane un serviciu
al societătii informationale;
4. furnizor de servicii stabilit într-un stat - un furnizor de
servicii având un sediu stabil pe teritoriul unui stat si care desfăsoară
efectiv o activitate economică utilizând acel sediu stabil pe teritoriul unui
stat, pentru o perioadă nedeterminată; stabilirea unui furnizor de servicii
într-un stat nu este determinată în mod necesar de locul în care sunt amplasate
mijloacele tehnice si tehnologice necesare furnizării serviciului;
5. domeniu - o zonă dintr-un sistem informatic, detinută ca atare
de o persoană fizică sau juridică ori de un grup de persoane fizice sau
juridice în scopul prelucrării, stocării ori transferului de date;
6. destinatar al serviciului sau destinatar - orice
persoană fizică sau juridică ce utilizează, în scopuri comerciale, profesionale
sau de altă natură, un serviciu al societătii informationale, în special în
scopul căutării de informatii sau al furnizării accesului la acestea;
7. consumator - orice persoană fizică ce actionează în alte scopuri
decât cele ale activitătii sale comerciale sau profesionale;
8. comunicare comercială - orice formă de comunicare destinată să
promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori
denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii
liberale; nu constituie prin ele însele comunicări comerciale următoarele:
informatii permitând accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau
juridice, în special un nume de domeniu sau o adresă de postă electronică,
comunicări legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori mărcile unei
persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fată de persoana
în cauză, mai ales atunci când sunt realizate cu titlu gratuit;
9. legislatie coordonată - prevederile în vigoare ale legilor
nationale, aplicabile activitătilor ce fac obiectul serviciilor societătii
informationale sau furnizorilor de servicii în privinta:
a) conditiilor pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de
servicii în vederea începerii acestor activităti, precum sunt cele legate de
eventualele calificări, autorizatii sau notificări necesare;
b) conditiilor pe care trebuie să le îndeplinească furnizorii de
servicii pentru desfăsurarea acestor activităti, precum sunt cele care privesc
conduita acestora, calitatea sau continutul serviciilor oferite, inclusiv în
materie de publicitate si încheiere a contractelor, sau cele care privesc
răspunderea furnizorilor;
10. instrument de plată electronică - un instrument care permite
titularului său să efectueze următoarele tipuri de operatiuni:
a) transferuri de fonduri, altele decât cele ordonate si executate de
către institutii financiare;
b) retrageri de numerar, precum si încărcarea si descărcarea unui
instrument de monedă electronică;
11. instrument de plată cu acces la distantă – instrument de
plată electronică prin intermediul căruia titularul său poate să îsi acceseze
fondurile detinute într-un cont la o institutie financiară si să autorizeze
efectuarea unei plăti, utilizând un cod personal de identificare sau un alt
mijloc de identificare similar;
12. instrument de monedă electronică - instrument de plată
electronică reîncărcabil, altul decât instrumentul de plată cu acces la
distantă, pe care unitătile de valoare sunt stocate electronic si care permite
titularului său să efectueze tipurile de operatiuni mentionate la pct. 10;
13. titular - persoană care detine un instrument de plată
electronică pe baza unui contract încheiat cu un emitent, în conditiile
prevăzute de lege;
14. date de identificare - orice informatii care pot permite sau
facilita efectuarea tipurilor de operatiuni mentionate la pct. 10, precum un
cod de identificare, numele sau denumirea, domiciliul ori sediul, numărul de
telefon, fax, adresa de postă electronică, numărul de înmatriculare sau alte
mijloace similare de identificare, codul de înregistrare fiscală, codul numeric
personal si altele asemenea.
ARTICOLUL 2
Scop si domeniu de aplicare
(1) Prezenta lege are ca scop stabilirea conditiilor de furnizare a
serviciilor societătii informationale, precum si prevederea ca infractiuni a
unor fapte săvârsite în legătură cu securitatea domeniilor utilizate în
comertul electronic, emiterea si utilizarea instrumentelor de plată electronică
si cu utilizarea datelor de identificare în vederea efectuării de operatiuni
financiare, pentru asigurarea unui cadru favorabil liberei circulatii si
dezvoltării în conditii de securitate a acestor servicii.
(2) Nu constituie servicii ale societătii informationale, în sensul
prezentei legi, activitătile care nu întrunesc elementele definitiei prevăzute
la art. 1 pct. 1, în special următoarele:
a) oferta de servicii care necesită prezenta fizică a furnizorului si a
destinatarului, chiar dacă prestarea serviciilor respective implică utilizarea
de echipamente electronice;
b) oferta de servicii care presupun manipularea unor bunuri corporale de către destinatar, chiar dacă prestarea serviciilor respective implică utilizarea de echipamente electronice;
c) oferta de bunuri sau servicii care nu este prezentată destinatarului
prin transmiterea informatiei la cererea individuală a acestuia si care este
destinată receptiei simultane de către un număr nelimitat de persoane
(punct-multipunct);
d) activităti care se efectuează prin intermediul serviciilor de
telefonie vocală, telefax, telex, servicii de radiodifuziune si televiziune,
inclusiv serviciile de teletext;
e) serviciile de telefonie vocală, telefax sau telex;
f) schimbul de informatii prin posta electronică sau prin alte mijloace
de comunicare individuală echivalente, între persoane care actionează în
scopuri străine activitătii lor comerciale sau profesionale;
g) relatia contractuală dintre un angajat si angajatorul său.
(3) Prezenta lege nu se aplică următoarelor activităti:
a) activitatea notarilor publici, în măsura în care aceasta presupune o
participare directă si specifică la exercitarea prerogativelor autoritătii
publice;
b) activitătile de reprezentare juridică în fata organelor de
jurisdictie si de urmărire penală;
c) jocurile de noroc cu câstiguri în bani, loteriile si pariurile.
(4) Dispozitiile prezentei legi se completează cu:
a) dispozitiile legale fiscale;
b) dispozitiile legale care reglementează protectia persoanelor în
privinta prelucrării datelor cu caracter personal si libera circulatie a
acestor date, precum si cele care reglementează prelucrarea datelor cu caracter
personal si protectia vietii private în sectorul telecomunicatiilor;
c) prevederile legale în materie de concurentă.
(5) În măsura în care nu contine dispozitii derogatorii, prezenta lege se
completează cu dispozitiile legale privind încheierea, validitatea si efectele
actelor juridice, cu celelalte prevederi legale care au ca scop protectia
consumatorilor si a sănătătii publice, precum si cu dispozitiile legale
privitoare la reglementarea raporturilor de drept international privat.
ARTICOLUL 3
Aplicarea legii române în cazul serviciilor societătii informationale
(1) Prezenta lege se aplică furnizorilor de servicii stabiliti în
România si serviciilor oferite de acestia.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei legi serviciile
societătii informationale sunt supuse:
a) exclusiv prevederilor în vigoare ale legilor române care fac parte
din legislatia coordonată, în cazul în care sunt oferite de furnizori de
servicii stabiliti în România;
b) exclusiv prevederilor în vigoare ale legilor statului în cauză care
fac parte din legislatia coordonată, în cazul în care sunt oferite de furnizori
de servicii stabiliti într-un stat membru al Uniunii Europene.
(3) Libera circulatie a serviciilor societătii informationale oferite de un furnizor stabilit într-un stat membru al Uniunii Europene nu poate fi restrânsă în România prin aplicarea unor prevederi legale care fac parte din legislatia coordonată.
(4) Alin. (2) si (3) nu se aplică în următoarele domenii:
a) dreptul de proprietate intelectuală si dreptul de proprietate
industrială;
b) emisiunea de monedă electronică, în conditiile prevăzute în normele
metodologice de aplicare a prezentei legi;
c) publicitatea pentru organisme de investitii colective în valori
mobiliare;
d) activitătile de asigurare, în conditiile prevăzute în normele
metodologice de aplicare a prezentei legi;
e) libertatea părtilor de a alege legea aplicabilă contractului, când
părtile au acest drept;
f) obligatii rezultate din contractele încheiate cu consumatorii;
g) cerintele de formă prevăzute pentru validitatea actelor juridice prin
care se creează, se modifică, se sting sau se transmit drepturi reale asupra
unor bunuri imobile situate pe teritoriul României;
h) cerintele aplicabile bunurilor ca atare si livrării acestora;
i) cerintele aplicabile serviciilor care nu sunt prestate prin mijloace
electronice.
(5) Autoritătile publice pot lua măsuri derogatorii de la prevederile
alin. (3) numai în următoarele conditii:
a) măsura este necesară pentru motive de ordine publică, desfăsurarea
instructiei penale, protectia minorilor, lupta împotriva oricărei forme de
incitare la ură din ratiune de rasă, sex, religie sau nationalitate, atingeri
aduse demnitătii umane, protectia sănătătii publice, apărarea si siguranta
natională, protectia consumatorilor, inclusiv a investitorilor;
b) măsura vizează un serviciu al societătii informationale care aduce
atingere uneia dintre valorile enumerate la lit. a) sau prezintă un risc serios
si grav la adresa acestor valori;
c) măsura este proportională cu scopul urmărit;
d) sunt respectate procedurile de colaborare, consultare sau informare
prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
CAPITOLUL II
Furnizarea serviciilor societătii informationale
ARTICOLUL 4
Principiile furnizării serviciilor societătii informationale
(1) Furnizarea de servicii ale societătii informationale de către
persoanele fizice sau juridice nu este supusă nici unei autorizări prealabile
si se desfăsoară în concordantă cu principiile concurentei libere si loiale, cu
respectarea dispozitiilor legale în vigoare.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere dispozitiilor legale care
impun autorizarea prealabilă în vederea desfăsurării unor activităti de către
persoanele fizice sau juridice, dacă dispozitiile în cauză nu vizează în mod
expres si exclusiv serviciile societătii informationale sau furnizorii de
servicii, în întelesul prezentei legi.
(3) Furnizarea de servicii ale societătii informationale de către furnizorii de servicii stabiliti în statele membre ale Uniunii Europene se face în conditiile prevăzute în Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă parte.
(4) Furnizarea de servicii ale societătii informationale de către
furnizorii de servicii stabiliti în alte state se face în conditiile
acordurilor bilaterale încheiate cu statele respective, la care România este
parte.
ARTICOLUL 5
Informatii generale
(1) Furnizorul de servicii are obligatia de a pune la dispozitie
destinatarilor si autoritătilor publice mijloace care să permită accesul facil,
direct, permanent si gratuit cel putin la următoarele informatii:
a) numele sau denumirea furnizorului de servicii;
b) domiciliul sau sediul furnizorului de servicii;
c) numerele de telefon, fax, adresa de postă electronică si orice alte
date necesare contactării furnizorului de servicii în mod direct si efectiv;
d) numărul de înmatriculare sau alte mijloace similare de identificare,
în cazul în care furnizorul de servicii este înscris în registrul comertului
sau în alt registru public similar;
e) codul de înregistrare fiscală;
f) datele de identificare ale autoritătii competente, în cazul în care
activitatea furnizorului de servicii este supusă unui regim de autorizare;
g) titlul profesional si statul în care a fost acordat, corpul
profesional sau orice alt organism similar din care face parte, indicarea
reglementărilor aplicabile profesiei respective în statul în care furnizorul de
servicii este stabilit, precum si a mijloacelor de acces la acestea, în cazul
în care furnizorul de servicii este membru al unei profesii liberale;
h) tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu
respectarea normelor privind comercializarea produselor si serviciilor de
piată, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea
adăugată, precum si a cuantumului acesteia;
i) includerea sau neincluderea în pret a cheltuielilor de livrare,
precum si valoarea acestora, dacă este cazul;
j) orice alte informatii pe care furnizorul de servicii este obligat să
le pună la dispozitie destinatarilor, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare.
(2) Obligatia prevăzută la alin. (1) se consideră îndeplinită în cazul
în care furnizorul unui serviciu afisează aceste informatii într-o formă clară,
vizibil si permanent, în interiorul paginii de web prin intermediul căreia este
oferit serviciul respectiv, în conditiile mentionate la alin. (1).
ARTICOLUL 6
Comunicările comerciale
(1) Efectuarea de comunicări comerciale prin posta electronică este
interzisă, cu exceptia cazului în care destinatarul si-a exprimat în prealabil
consimtământul expres pentru a primi asemenea comunicări.
(2) Comunicările comerciale care constituie un serviciu al societătii
informationale sau o parte a acestuia, în măsura în care sunt permise, trebuie
să respecte cel putin următoarele conditii:
a) să fie clar identificabile ca atare;
b) persoana fizică sau juridică în numele căreia sunt făcute să fie clar
identificată;
c) ofertele promotionale, precum reducerile, premiile si cadourile, să
fie clar identificabile, iar conditiile care trebuie îndeplinite pentru
obtinerea lor să fie usor accesibile si clar prezentate;
d) competitiile si jocurile promotionale să fie clar identificabile ca
atare, iar conditiile de participare să fie usor accesibile si clar prezentate;
e) orice alte conditii impuse prin dispozitiile legale în vigoare.
(3) Comunicările comerciale care constituie un serviciu al societătii
informationale sau o parte a acestuia, atunci când acest serviciu este furnizat
de un membru al unei profesii liberale, sunt permise, sub conditia respectării
dispozitiilor legale si a reglementărilor aplicabile profesiei respective, care
privesc, în special, independenta, demnitatea si onoarea profesiei, secretul
profesional si corectitudinea fată de clienti si fată de ceilalti membri ai
profesiei.
(4) Furnizorii de servicii ale societătii informationale care efectuează
comunicări comerciale au obligatia de a respecta prevederile alin. (1)-(3).
CAPITOLUL III
Contractele încheiate prin mijloace electronice
ARTICOLUL 7
Validitatea, efectele juridice si proba contractelor încheiate prin
mijloace electronice
(1) Contractele încheiate prin mijloace electronice produc toate
efectele pe care legea le recunoaste contractelor, atunci când sunt întrunite
conditiile cerute de lege pentru validitatea acestora.
(2) Pentru validitatea contractelor încheiate prin mijloace electronice
nu este necesar consimtământul prealabil al părtilor asupra utilizării
mijloacelor electronice.
(3) Proba încheierii contractelor prin mijloace electronice si a
obligatiilor care rezultă din aceste contracte este supusă dispozitiilor
dreptului comun în materie de probă si prevederilor Legii nr. 455/2001 privind
semnătura electronică.
ARTICOLUL 8
Informarea destinatarilor
(1) Furnizorul de servicii este obligat să pună la dispozitie
destinatarului, înainte ca destinatarul să trimită oferta de a contracta sau
acceptarea ofertei ferme de a contracta făcute de furnizorul de servicii, cel
putin următoarele informatii care trebuie să fie exprimate în mod clar,
neechivoc si într-un limbaj accesibil:
a) etapele tehnice care trebuie urmate pentru a încheia contractul;
b) dacă contractul, o dată încheiat, este stocat sau nu de către furnizorul
de servicii si dacă este accesibil sau nu;
c) mijloacele tehnice pe care furnizorul de servicii le pune la
dispozitie destinatarului pentru identificarea si corectarea erorilor survenite
cu ocazia introducerii datelor;
d) limba în care se poate încheia contractul;
e) codurile de conduită relevante la care furnizorul de servicii
subscrie, precum si informatii despre modul în care aceste coduri pot fi
consultate prin mijloace electronice;
f) orice alte conditii impuse prin dispozitiile legale în vigoare.
(2) Furnizorul de servicii are obligatia să ofere destinatarului
posibilitatea de a utiliza un procedeu tehnic adecvat, eficace si accesibil,
care să permită identificarea si corectarea erorilor survenite cu ocazia
introducerii datelor, anterior trimiterii ofertei sau acceptării acesteia.
(3) Furnizorul de servicii poate deroga de la dispozitiile alin. (1) si
(2) numai în situatia în care a convenit altfel cu destinatarul, cu conditia ca
nici una dintre părti să nu aibă calitatea de consumator.
(4) Clauzele si conditiile generale ale contractului propus trebuie puse
la dispozitie destinatarului într-un mod care să îi permită acestuia să le
stocheze si să le reproducă.
(5) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplică în privinta contractelor
încheiate exclusiv prin postă electronică sau prin alte mijloace de comunicare
individuală echivalente.
ARTICOLUL 9
Încheierea contractului prin mijloace electronice
(1) Dacă părtile nu au convenit altfel, contractul se consideră încheiat
în momentul în care acceptarea ofertei de a contracta a ajuns la cunostinta
ofertantului.
(2) Contractul care, prin natura sa ori la cererea beneficiarului,
impune o executare imediată a prestatiei caracteristice se consideră încheiat
în momentul în care debitorul acesteia a început executarea, în afară de cazul
în care ofertantul a cerut ca în prealabil să i se comunice acceptarea. În
acest ultim caz se aplică prevederile alin. (1).
(3) În cazul în care destinatarul trimite prin mijloace electronice
oferta de a contracta sau acceptarea ofertei ferme de a contracta făcute de
furnizorul de servicii, furnizorul de servicii are obligatia de a confirma
primirea ofertei sau, după caz, a acceptării acesteia, în unul dintre
următoarele moduri:
a) trimiterea unei dovezi de primire prin posta electronică sau
printr-un alt mijloc de comunicare individuală echivalent, la adresa indicată
de către destinatar, în termen de 24 de ore de la primirea ofertei sau
acceptării;
b) confirmarea primirii ofertei sau a acceptării ofertei, printr-un
mijloc echivalent celui utilizat pentru trimiterea ofertei sau a acceptării
ofertei, de îndată ce oferta sau acceptarea a fost primită de furnizorul de
servicii, cu conditia ca această confirmare să poată fi stocată si reprodusă de
către destinatar.
(4) Oferta sau acceptarea ofertei, precum si confirmarea primirii
ofertei sau a acceptării ofertei, efectuate în unul dintre modurile prevăzute
la alin. (3), se consideră primite atunci când părtile cărora le sunt adresate
pot să le acceseze.
(5) Prevederile alin. (3) nu se aplică în privinta contractelor încheiate exclusiv prin postă electronică sau prin alte mijloace de comunicare individuală echivalente.
ARTICOLUL 10
Conditii privind păstrarea sau prezentarea informatiei
(1) Acolo unde legea impune ca informatia să fie prezentată sau păstrată
în forma sa originală, această cerintă este îndeplinită dacă sunt întrunite în
mod cumulativ următoarele conditii:
a) există garantia integritătii informatiei, asigurată prin respectarea
standardelor nationale în domeniu, din momentul în care a fost generată;
b) mesajul este semnat utilizându-se semnătura electronică extinsă a
emitentului;
c) informatia poate fi imediat furnizată si prezentată la cerere.
(2) Destinatarul comerciant actionează pe riscul propriu, dacă a stiut
sau ar fi trebuit să stie, în concordantă cu practicile comerciale curente sau
ca urmare a folosirii procedurilor convenite expres cu emitentul, că informatia
continută într-un mesaj electronic a fost alterată în timpul transmiterii sau
prelucrării sale.
CAPITOLUL IV
Răspunderea furnizorilor de servicii
ARTICOLUL 11
(1) Furnizorii de servicii sunt supusi dispozitiilor legale referitoare
la răspunderea civilă, penală si contraventională, în măsura în care prin
prezenta lege nu se dispune altfel.
(2) Furnizorii de servicii răspund pentru informatia furnizată de ei
însisi sau pe seama lor.
(3) Furnizorii de servicii nu răspund pentru informatia transmisă,
stocată sau la care facilitează accesul, în conditiile prevăzute la art. 12-15.
ARTICOLUL 12
Intermedierea prin simpla transmitere
(1) Dacă un serviciu al societătii informationale constă în transmiterea
într-o retea de comunicatii a informatiei furnizate de un destinatar al
serviciului respectiv sau în asigurarea accesului la o retea de comunicatii,
furnizorul acelui serviciu nu răspunde pentru informatia transmisă dacă sunt
îndeplinite cumulativ următoarele conditii:
a) transmiterea nu a fost initiată de furnizorul de servicii;
b) alegerea persoanei care receptionează informatia transmisă nu a
apartinut furnizorului de servicii;
c) continutul informatiei transmise nu a fost influentat în nici un fel
de către furnizorul de servicii, în sensul că nu i se poate atribui nici
selectia si nici o eventuală modificare a acestei informatii.
(2) Transmiterea informatiei si asigurarea accesului, mentionate la
alin. (1), includ si stocarea automată, intermediară si temporară a informatiei
transmise, în măsura în care această operatie are loc exclusiv în scopul ca
informatia respectivă să tranziteze reteaua de comunicatii si cu conditia ca
informatia să nu fie stocată pentru o perioadă care depăseste în mod
nejustificat durata necesară transmiterii ei.
ARTICOLUL 13
Stocarea temporară a informatiei, stocarea-caching
Dacă un serviciu al societătii informationale constă în transmiterea
într-o retea de comunicatii a informatiei furnizate de un destinatar al
serviciului respectiv, furnizorul acelui serviciu nu răspunde pentru stocarea
automată, intermediară si temporară a informatiei transmise, în măsura în care
această operatie are loc exclusiv în scopul de a face mai eficientă
transmiterea informatiei către alti destinatari, la cererea acestora, dacă sunt
îndeplinite cumulativ următoarele conditii:
a) furnizorul de servicii nu aduce modificări informatiei transmise;
b) furnizorul de servicii îndeplineste conditiile legale privind accesul
la informatia respectivă;
c) furnizorul de servicii respectă regulile sau uzantele referitoare la
actualizarea informatiei, astfel cum acestea sunt larg recunoscute si aplicate
în industrie;
d) furnizorul de servicii nu împiedică utilizarea legală de către orice persoană a tehnologiilor larg recunoscute si aplicate în industrie, în vederea obtinerii de date despre natura sau utilizarea informatiei;
e) furnizorul de servicii actionează rapid în vederea eliminării
informatiei pe care a stocat-o sau în vederea blocării accesului la aceasta,
din momentul în care a cunoscut efectiv faptul că informatia transmisă initial
a fost eliminată din reteaua de comunicatii ori că accesul la ea a fost blocat
sau faptul că eliminarea ori blocarea accesului a avut loc prin efectul
deciziei unei autorităti publice.
ARTICOLUL 14
Stocarea permanentă a informatiei, stocarea-hosting
(1) Dacă un serviciu al societătii informationale constă în stocarea
informatiei furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, furnizorul
acelui serviciu nu răspunde pentru informatia stocată la cererea unui
destinatar, dacă este îndeplinită oricare din următoarele conditii:
a) furnizorul de servicii nu are cunostintă despre faptul că activitatea
sau informatia stocată este nelegală si, în ceea ce priveste actiunile în
daune, nu are cunostintă despre fapte sau circumstante din care să rezulte că
activitatea sau informatia în cauză ar putea vătăma drepturile unui tert;
b) având cunostintă despre faptul că activitatea sau informatia
respectivă este nelegală ori despre fapte sau circumstante din care să rezulte
că activitatea ori informatia în cauză ar putea vătăma drepturile unui tert,
furnizorul de servicii actionează rapid în vederea eliminării sau a blocării
accesului la aceasta.
(2) Furnizorul de servicii are cunostintă despre faptul că activitatea
sau informatia este nelegală atunci când caracterul nelegal al acesteia a fost
constatat printr-o decizie a unei autorităti publice.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică în situatia în care destinatarul
actionează sub autoritatea sau controlul furnizorului de servicii.
ARTICOLUL 15
Instrumente de căutare a informatiilor si legături cu alte pagini de web
(1) Furnizorul unui serviciu al societătii informationale care
facilitează accesul la informatia furnizată de alti furnizori de servicii sau
de destinatarii serviciilor oferite de alti furnizori, prin punerea la
dispozitie destinatarilor serviciului său a unor instrumente de căutare a
informatiilor sau a unor legături cu alte pagini de web, nu răspunde pentru
informatia în cauză, dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele conditii:
a) furnizorul nu are cunostintă despre faptul că activitatea sau
informatia la care facilitează accesul este nelegală si, în ceea ce priveste
actiunile în daune, nu are cunostintă despre fapte sau circumstante din care să
rezulte că activitatea ori informatia în cauză ar putea prejudicia drepturile
unui tert;
b) având cunostintă despre faptul că activitatea sau informatia
respectivă este nelegală ori despre fapte sau circumstante din care să rezulte
că activitatea sau informatia în cauză ar putea vătăma drepturile unui tert,
furnizorul actionează rapid în vederea eliminării posibilitătii de acces
oferite sau a blocării utilizării acesteia.
(2) Furnizorul de servicii răspunde pentru informatia în cauză atunci
când caracterul nelegal al acesteia a fost constatat printr-o decizie a unei
autorităti publice.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică în situatia în care destinatarul actionează din ordinul sau sub comanda furnizorului de servicii.
CAPITOLUL V
Supraveghere si control
ARTICOLUL 16
Obligatiile furnizorilor de servicii
(1) Furnizorii de servicii sunt obligati să informeze de îndată
autoritătile publice competente despre activitătile cu aparentă nelegală
desfăsurate de destinatarii serviciilor lor sau despre informatiile cu aparentă
nelegală furnizate de acestia.
(2) Furnizorii de servicii sunt obligati să comunice de îndată
autoritătilor prevăzute la alin. (1), la cererea acestora, informatii care să
permită identificarea destinatarilor serviciilor lor, cu care acesti furnizori
au încheiat contracte privind stocarea permanentă a informatiei.
(3) Furnizorii de servicii sunt obligati să întrerupă, temporar sau
permanent, transmiterea într-o retea de comunicatii sau stocarea informatiei
furnizate de un destinatar al serviciului respectiv, în special prin eliminarea
informatiei sau blocarea accesului la aceasta, accesul la o retea de
comunicatii sau prestarea oricărui alt serviciu al societătii informationale,
dacă aceste măsuri au fost dispuse de o autoritate publică, din oficiu sau la
primirea unei plângeri ori sesizări din partea oricărei persoane.
(4) Plângerea prevăzută la alin. (3) poate fi făcută de către orice persoană
care se consideră prejudiciată prin continutul informatiei în cauză. Plângerea
sau sesizarea se întocmeste în formă scrisă, cu arătarea motivelor pe care se
întemeiază, si va fi în mod obligatoriu datată si semnată. Plângerea nu poate
fi înaintată dacă o cerere în justitie, având acelasi obiect si aceleasi părti,
a fost anterior introdusă.
(5) Decizia autoritătii trebuie motivată si se comunică părtilor
interesate în termen de 30 de zile de la data primirii plângerii sau a
sesizării ori, dacă autoritatea a actionat din oficiu, în termen de 15 zile de
la data la care a fost emisă.
(6) Împotriva unei decizii luate potrivit prevederilor alin. (3) persoana interesată poate formula contestatie în termen de 15 zile de la comunicare, sub sanctiunea decăderii, la instanta de contencios administrativ competentă. Cererea se judecă de urgentă, cu citarea părtilor. Sentinta este definitivă.
ARTICOLUL 17
Autorităti competente
(1) Autoritatea de reglementare în comunicatii si tehnologia
informatiei, denumită în continuare Autoritatea, este competentă să
supravegheze si să controleze respectarea de către furnizorii de servicii a
prevederilor prezentei legi si a normelor metodologice de aplicare a acesteia,
să constate contraventiile si să aplice sanctiunile prevăzute la art. 22.
(2) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1), prin autorităti
publice, în sensul art. 3 alin. (5), art. 5, 13, art. 14 alin. (2), art. 15
alin. (2), art. 16 alin. (1) si (3), art. 23 alin. (2) si art. 30 alin. (1), se
întelege acele autorităti ale administratiei publice sau, acolo unde este
cazul, instante de judecată, a căror competentă în materia respectivă este
stabilită prin dispozitiile legale în vigoare, aplicabile în fiecare caz.
(3) Autoritatea poate solicita furnizorilor de servicii orice informatii
necesare în vederea exercitării atributiilor sale, mentionând baza legală si
scopul solicitării, si poate stabili termene până la care aceste informatii să
îi fie furnizate, sub sanctiunea prevăzută de prezenta lege.
(4) În vederea descoperirii si investigării încălcărilor prevederilor
prezentei legi si ale normelor sale de aplicare Autoritatea actionează prin
personalul de control împuternicit în acest scop.
(5) În exercitarea atributiilor de investigare personalul de control
împuternicit în acest scop al Autoritătii sau al per- soanei juridice prevăzute
la alin. (12) poate solicita furnizorilor de servicii informatiile care îi sunt
necesare, mentionând baza legală si scopul solicitării, si poate stabili
termene până la care aceste informatii să îi fie furnizate, sub sanctiunea
prevăzută de prezenta lege.
(6) Autoritatea dispune efectuarea de investigatii, în conditiile
prezentei legi, din oficiu sau la primirea unei plângeri ori sesizări din
partea oricărei persoane.
(7) Personalul de control împuternicit în acest scop al Autoritătii sau
al persoanei juridice prevăzute la alin. (12) poate să solicite declaratii sau
orice documente necesare pentru îndeplinirea misiunii, să sigileze, să ridice
orice registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente,
eliberând persoanei supuse investigatiei copii de pe originale, ori să obtină
copii, lăsându-i acesteia originalele;
de asemenea, este autorizat să facă inspectii inopinate, al căror
rezultat va fi consemnat într-un proces-verbal de constatare, si să primească,
la convocare sau la fata locului, informatii si justificări.
(8) Organele administratiei publice centrale si locale, precum si
oricare alte institutii si autorităti publice sunt obligate să permită
personalului de control împuternicit în acest scop al Autoritătii sau, după
caz, al persoanei juridice prevăzute la alin. (12) accesul la documentele,
datele si informatiile detinute de acestea, în măsura în care sunt necesare
îndeplinirii misiunii legale a Autoritătii, fără a se putea opune caracterul de
secret de stat sau secret de serviciu al unor asemenea documente, date si
informatii.
(9) Personalul de control împuternicit în acest scop, primind acces la
documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (8), este tinut la
observarea strictă a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu,
atribuit legal respectivelor documente, date si informatii.
(10) Autoritatea sesizează organele de urmărire penală ori de câte ori
constată încălcări ale legii penale.
(11) Autoritatea informează furnizorii de servicii, destinatarii,
statele membre ale Uniunii Europene si Comisia Europeană cu privire la toate
aspectele legate de aplicarea prevederilor prezentei legi si cooperează cu
autoritătile competente din alte state în vederea exercitării eficiente a
supravegherii si controlului asupra activitătii furnizorilor de servicii.
(12) Autoritatea poate delega exercitarea atributiilor prevăzute în
prezentul articol unei alte persoane juridice de drept public, cu atributii de
supraveghere si control în domeniul telecomunicatiilor.
(13) Pentru scopurile aplicării prezentei legi, până la înfiintarea
Autoritătii atributiile acesteia sunt îndeplinite de Ministerul Comunicatiilor
si Tehnologiei Informatiei.
ARTICOLUL 18
Coduri de conduită
(1) Asociatiile si organizatiile neguvernamentale cu caracter
profesional ori comercial sau cele constituite în scopul protectiei
consumatorilor, a minorilor sau a persoanelor cu handicap pot elabora coduri de
conduită în colaborare cu Autoritatea si Ministerul Justitiei, în vederea
aplicării corespunzătoare a prevederilor prezentei legi.
(2) Autoritatea si Ministerul Justitiei vor urmări includerea în
codurile de conduită prevăzute la alin. (1) în special a unor prevederi
referitoare la:
a) solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciară;
b) întreruperea, temporară sau permanentă, a transmiterii într-o retea
de comunicatii sau a stocării informatiei furnizate de un destinatar al
serviciului, în special prin eliminarea informatiei ori blocarea accesului la
aceasta, a accesului la o retea de comunicatii sau a prestării oricărui alt
serviciu al societătii informationale;
c) protectia destinatarilor cu privire la efectuarea comunicărilor
comerciale;
d) protectia minorilor si a demnitătii umane.
(3) Autoritatea si Ministerul Justitiei sustin:
a) traducerea codurilor de conduită în limbi de circulatie
internatională;
b) facilitarea accesului la codurile de conduită prin mijloace
electronice;
c) popularizarea codurilor de conduită la nivel national si transmiterea
acestora, precum si a evaluărilor privind aplicarea si impactul lor practic
către statele membre ale Uniunii Europene si către Comisia Europeană.
CAPITOLUL VI
Solutionarea litigiilor
ARTICOLUL 19
Actiuni în justitie
(1) Persoanele care au calitate procesuală activă, potrivit prevederilor
alin. (2), pot solicita instantei obligarea pârâtului la încetarea oricărei
actiuni sau abtineri contrare prevederilor prezentei legi, interzicerea
reluării ei în viitor si obligarea pârâtului la despăgubiri pentru prejudiciul
suferit.
(2) Au calitate procesuală activă pentru introducerea actiunii prevăzute
la alin. (1):
a) persoanele fizice si juridice ce se pretind titulare ale unui drept
subiectiv prevăzut de prezenta lege sau ale unui interes care nu se poate
realiza decât pe calea justitiei;
b) asociatiile si organizatiile neguvernamentale prevăzute la art. 18
alin. (1);
c) Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, oficiile
pentru protectia consumatorilor judetene si Oficiul pentru protectia
consumatorilor al municipiului Bucuresti;
d) entitătile constituite în scopul protectiei consumatorilor în statele
membre ale Uniunii Europene, în conditiile prevăzute de normele metodologice de
aplicare a prezentei legi.
(3) Actiunea prevăzută la alin. (1) se prescrie în termen de un an de la
data actiunii sau a abtinerii care a justificat introducerea ei.
(4) Persoanele care au calitate procesuală activă, potrivit prevederilor
alin. (2), pot solicita instantei, pe cale de ordonantă presedintială,
încetarea oricărei actiuni sau abtineri contrare prevederilor prezentei legi,
în conditiile prevăzute de Codul de procedură civilă.
ARTICOLUL 20
Solutionarea litigiilor pe cale extrajudiciară
(1) Furnizorii de servicii si destinatarii pot supune litigiile născute
între ei arbitrajului, în conditiile prevăzute de lege, precum si celorlalte
căi extrajudiciare de solutionare a litigiilor, prevăzute de codurile de
conduită elaborate potrivit art. 18.
(2) Utilizarea mijloacelor electronice în cadrul solutionării litigiilor
pe cale extrajudiciară este posibilă în conditiile prevăzute de lege.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni civile si contraventionale
ARTICOLUL 21
Nulitatea relativă a contractelor privind servicii ale societătii
informationale
Orice contract privind furnizarea de servicii ale societătii
informationale este anulabil la cererea destinatarului, dacă a fost încheiat cu
un furnizor de servicii care:
a) nu a pus la dispozitie destinatarului, în conditiile prevăzute de
lege, informatiile prevăzute la art. 5 lit. a)-i), ori nu a furnizat toate
aceste informatii, sau a furnizat informatii inexacte;
b) nu a pus la dispozitie destinatarului, în conditiile prevăzute de
lege, informatiile mentionate la art. 8 alin. (1) lit. a)-e), ori nu a furnizat
toate aceste informatii, sau a furnizat informatii inexacte, dacă nu sunt
aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
c) a încălcat obligatia prevăzută la art. 8 alin. (2), dacă nu sunt
aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
d) a încălcat obligatia prevăzută la art. 8 alin. (4).
ARTICOLUL 22
Contraventii
Constituie contraventie, dacă nu este săvârsită în astfel de conditii
încât, potrivit legii penale, să constituie infractiune, si se sanctionează cu
amendă de la 10.000.000 lei la 500.000.000 lei fapta furnizorului de
servicii care:
a) efectuează comunicări comerciale încălcând conditiile stabilite la
art. 6 alin. (1) si alin. (2) lit. a)-d);
b) nu pune la dispozitie destinatarilor si autoritătilor publice, în
conditiile prevăzute de lege, informatiile prevăzute la art. 5 lit. a)-i), ori
nu furnizează toate aceste informatii, sau furnizează informatii inexacte;
c) nu pune la dispozitie destinatarului, în conditiile prevăzute de
lege, informatiile prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a)-e), ori nu furnizează
toate aceste informatii, sau furnizează informatii inexacte, dacă nu sunt
aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
d) încalcă obligatia prevăzută la art. 8 alin. (2), dacă nu sunt
aplicabile prevederile art. 8 alin. (3) sau (5);
e) încalcă obligatia prevăzută la art. 8 alin. (4);
f) încalcă obligatia prevăzută la art. 9 alin. (3);
g) încalcă obligatiile prevăzute la art. 16 alin. (1)-(3);
h) nu furnizează informatiile solicitate potrivit art. 17 alin. (3) sau (5), ori nu furnizează toate aceste informatii, sau furnizează informatii inexacte.
ARTICOLUL 23
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor
(1) Constatarea contraventiei prevăzute la art. 22 lit. a) si aplicarea
sanctiunii corespunzătoare se fac, la sesizarea oricărei persoane sau din
oficiu, de către reprezentantii împuterniciti ai Autoritătii de reglementare în
comunicatii si tehnologia informatiei sau ai autoritătii de supraveghere
prevăzute de Legea nr. 677/2001 privind protectia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la
art. 22 lit. b)-h) se fac de către reprezentantii împuterniciti ai Autoritătii
sau ai celorlalte autorităti publice competente, la sesizarea oricărei persoane
sau din oficiu.
(3) Constatarea contraventiilor se poate face, în toate cazurile, si de
către ofiterii sau subofiterii de politie.
(4) Contraventiilor prevăzute la art. 22 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL VIII
Infractiuni săvârsite în legătură cu emiterea si utilizarea
instrumentelor de plată electronică si cu utilizarea datelor de identificare în
vederea efectuării de operatiuni financiare
ARTICOLUL 24
Falsificarea instrumentelor de plată electronică
(1) Falsificarea unui instrument de plată electronică se pedepseste cu
închisoare de la 3 la 12 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Cu aceeasi pedeapsă se sanctionează punerea în circulatie, în orice
mod, a instrumentelor de plată electronică falsificate sau detinerea lor în
vederea punerii în circulatie.
(3) Pedeapsa este închisoarea de la 5 la 15 ani si interzicerea unor
drepturi, dacă faptele prevăzute la alin. (1) si (2) sunt săvârsite de o
persoană care, în virtutea atributiilor sale de serviciu:
a) realizează operatii tehnice necesare emiterii instrumentelor de plată
electronică ori efectuării tipurilor de operatiuni prevăzute la art. 1 pct. 10;
sau
b) are acces la mecanismele de securitate implicate în emiterea sau
utilizarea instrumentelor de plată electronică;
sau
c) are acces la datele de identificare sau la mecanismele de securitate
implicate în efectuarea tipurilor de operatiuni prevăzute la art. 1 pct. 10.
(4) Tentativa se pedepseste.
ARTICOLUL 25
Detinerea de echipamente în vederea falsificării instrumentelor de plată
electronică
Fabricarea ori detinerea de echipamente, inclusiv hard-ware sau
software, cu scopul de a servi la falsificarea instrumentelor de plată
electronică se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.
ARTICOLUL 26
Falsul în declaratii în vederea emiterii sau utilizării instrumentelor
de plată electronică
Declararea necorespunzătoare adevărului, făcută unei institutii bancare,
de credit sau financiare ori oricărei alte persoane juridice autorizate în
conditiile legii să emită instrumente de plată electronică sau să accepte
tipurile de operatiuni prevăzute la art. 1 pct. 10, în vederea emiterii sau
utilizării unui instrument de plată electronică, pentru sine sau pentru altul,
atunci când, potrivit legii ori împrejurărilor, declaratia făcută serveste
pentru emiterea sau utilizarea acelui instrument, se pedepseste cu închisoare
de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
ARTICOLUL 27
Efectuarea de operatiuni financiare în mod fraudulos
(1) Efectuarea uneia dintre operatiunile prevăzute la art. 1 pct. 10,
prin utilizarea unui instrument de plată electronică, inclusiv a datelor de
identificare care permit utilizarea acestuia, fără consimtământul titularului
instrumentului respectiv, se pedepseste cu închisoare de la 1 la 12 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsă se sanctionează efectuarea uneia dintre
operatiunile prevăzute la art. 1 pct. 10, prin utilizarea neautorizată a
oricăror date de identificare sau prin utilizarea de date de identificare
fictive.
(3) Cu aceeasi pedeapsă se sanctionează transmiterea neautorizată către
altă persoană a oricăror date de identificare, în vederea efectuării uneia
dintre operatiunile prevăzute la art. 1 pct. 10.
(4) Pedeapsa este închisoarea de la 3 la 15 ani si interzicerea unor
drepturi, dacă faptele prevăzute la alin. (1)-(3) sunt săvârsite de o persoană
care, în virtutea atributiilor sale de serviciu:
a) realizează operatii tehnice necesare emiterii instrumentelor de plată
electronică ori efectuării tipurilor de operatiuni prevăzute la art. 1 pct. 10;
sau
b) are acces la mecanismele de securitate implicate în emiterea sau
utilizarea instrumentelor de plată electronică;
sau
c) are acces la datele de identificare sau la mecanismele de securitate
implicate în efectuarea tipurilor de operatiuni prevăzute la art. 1 pct. 10.
(5) Tentativa se pedepseste.
ARTICOLUL 28
Acceptarea operatiunilor financiare efectuate în mod fraudulos
(1) Acceptarea uneia dintre operatiunile prevăzute la art. 1 pct. 10,
cunoscând că este efectuată prin folosirea unui instrument de plată electronică
falsificat sau utilizat fără consimtământul titularului său, se pedepseste cu
închisoare de la 1 la 12 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsă se sanctionează acceptarea uneia dintre
operatiunile prevăzute la art. 1 pct. 10, cunoscând că este efectuată prin
utilizarea neautorizată a oricăror date de identificare sau prin utilizarea de
date de identificare fictive.
(3) Tentativa se pedepseste.
ARTICOLUL 29
Efectuarea de operatiuni neautorizate într-un sistem informatic
(1) Accesul neautorizat într-un sistem informatic sau într-un domeniu se
pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.
(2) Transferul neautorizat de date dintr-un sistem informatic sau
domeniu pentru uzul personal ori către terti se pedepseste cu închisoare de la
1 la 12 ani.
(3) Modificarea, distrugerea partială sau totală, în mod neautorizat, a
informatiei stocate într-un sistem informatic sau domeniu se pedepseste cu
închisoare de la 3 la 15 ani.
ARTICOLUL 30
Constatarea si judecarea infractiunilor
(1) Infractiunile prevăzute în prezenta lege se constată de către
autoritătile publice competente, care înaintează actul de constatare la organul
local de urmărire penală.
(2) Infractiunile prevăzute la art. 24 si 25 se judecă, în primă instantă,
de către tribunal.
(3) Prevederile prezentului capitol se completează cu dispozitiile
Codului penal si ale Codului de procedură penală.
CAPITOLUL IX
Dispozitii finale
ARTICOLUL 31
Sarcina probei în cazul litigiilor privind furnizarea de servicii ale societătii
informationale
În cazul oricărui litigiu privind furnizarea unui serviciu al societătii informationale, declansat între furnizorul serviciului respectiv si un destinatar al acestui serviciu, sarcina probei îndeplinirii obligatiilor prevăzute la art. 5, 6, 8 si 9 revine furnizorului de servicii dacă destinatarul are calitatea de consumator.
ARTICOLUL 32
Abrogarea unor dispozitii contrare
Litera f) a articolului 6 din Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind
regimul juridic al contractelor la distantă se abrogă.
ARTICOLUL 33
Intrarea în vigoare si aplicarea legii
(1) În termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei va elabora normele metodologice de aplicare a acesteia,
care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, si se pune în aplicare la 3 luni de la data intrării în vigoare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 9 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 9 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 7 iunie
2002.
Nr. 365.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind comertul electronic
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind comertul electronic si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 6 iunie
2002.
Nr. 512.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 90/2000 pentru modificarea si
completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 90 din 29 iunie 2000
pentru modificarea si completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 5 iulie 2000,
cu următoarele modificări si completări:
1. La articolul I punctul 1, litera b) se abrogă.
2. La articolul I, punctul 4 va avea următorul cuprins:
“. La articolul 31, alineatul 5 va avea următorul cuprins:
«În cadrul actiunii de supraveghere a sănătătii animalelor si a sănătătii publice autoritatea sanitară veterinară de stat emite: autorizatii sanitare veterinare de functionare a obiectivelor si activitătilor, în conditiile stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor, autorizatii sanitare veterinare pentru mijloace de transport, avize sanitare veterinare de import, export, tranzit, amplasare, proiectare si construire a obiectivelor supuse controlului sanitar veterinar, certificate sanitare veterinare de transport animale, produse de origine animală, furaje de origine animală si alte mărfuri supuse controlului sanitar veterinar, precum si certificate de sănătate pentru export animale si certificate sanitare veterinare pentru exportul produselor, al subproduselor comestibile si necomestibile de origine animală, certificate pentru înregistrarea si reînregistrarea medicamentelor, produselor biologice si a altor produse de uz veterinar, certificate de abilitare si acorduri sanitare veterinare pentru import.»”
3. La articolul I, după punctul 4 se introduce punctul 41 cu următorul cuprins:
“41. La articolul 31, după alineatul 5 se
introduce alineatul 51 cu următorul cuprins:
«Autorizatia sanitară veterinară de functionare pentru obiectivele,
activitătile si mijloacele de transport supuse controlului sanitar veterinar,
prevăzute în prezenta lege, se eliberează de către directiile sanitare
veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si, după caz, de către
Agentia Natională Sanitară Veterinară, conform prevederilor legale în vigoare.»”
4. La articolul I, punctul 6 se abrogă.
5. Articolul V se abrogă.
6. Anexele nr. 1, 2, 3 si 4 vor avea următorul cuprins:
“ANEXA Nr. 1*)
OBIECTIVE, ACTIVITĂTI SI MIJLOACE DE TRANSPORT PENTRU CARE SE ELIBEREAZĂ
AUTORIZATII SANITARE VETERINARE DE FUNCTIONARE
*) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*)
TARIFE
pentru eliberarea avizului sanitar veterinar de import, export, tranzit,
a acordului sanitar veterinar pentru import, a certificatului de abilitare si a
certificatului de înregistrare si reînregistrare a medicamentelor, produselor
biologice si a altor produse de uz veterinar
*) Anexa nr. 2 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3
TARIFE
pentru eliberarea avizului sanitar veterinar privind amplasarea, proiectarea
si construirea obiectivelor supuse controlului sanitar veterinar
Taxele pentru eliberarea avizului sanitar veterinar privind amplasarea,
proiectarea si construirea de noi obiective supuse controlului sanitar
veterinar sunt în valoare de 50% din taxa prevăzută pentru autorizarea sanitară
veterinară de functionare a acestora.
ANEXA Nr. 4*)
pentru eliberarea certificatelor sanitare veterinare pentru transportul
intern al animalelor,
produselor de origine animală, furajelor si altor mărfuri supuse
controlului sanitar veterinar, precum si a certificatelor de sănătate pentru
export animale si certificate sanitare veterinare pentru export produse, subproduse
comestibile si necomestibile de origine animală
*) Anexa nr. 4 este
reprodusă în facsimil.
7. Anexa nr. 6 se abrogă.
Art. II. - În cuprinsul ordonantei de urgentă denumirea Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei se înlocuieste cu denumirea Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Pădurilor.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 20 mai 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 21 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 11 iunie
2002.
Nr. 374.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
90/2000
pentru
modificarea si completarea Legii sanitare veterinare nr.
60/1974
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 90/2000 pentru modificarea si completarea Legii sanitare
veterinare nr. 60/1974 si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 10 iunie
2002.
Nr. 523.