MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 492 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 9 iulie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
400. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii
nr. 18/1991, republicată
555. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea
si completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicată
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 173 din 12 iunie 2002 referitoare la
constitutionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr.
18/1991, republicată
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea
si
completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicată
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102 din 27 iunie 2001
privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991,
republicată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din
29 iunie 2001, cu următoarele modificări si completări:
1. La articolul I punctul 2, alineatele (2) si (3) ale articolului 3
vor avea următorul cuprins:
“(2) Reconstituirea dreptului de proprietate pentru persoanele fizice
prevăzute la art. 9 alin. (1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, cu modificările ulterioare, se face pentru diferenta dintre
suprafata primită de familie si cea adusă în cooperativa agricolă de productie
sau preluată în orice mod de aceasta, dar nu mai mult de 50 ha de proprietar
deposedat.
(3) În cazul în care în localitate nu există suprafete de teren agricol,
pentru a satisface integral cererile, în conditiile prevăzute la alin. (2),
reconstituirea dreptului de proprietate se va face, la propunerea comisiei
locale, din suprafetele de teren agricol trecute în proprietatea comunei,
orasului sau municipiului, conform art. 49 din Legea nr. 18/1991, republicată,
din terenul comunelor limitrofe pe raza cărora se află terenul agricol
solicitat, prin transfer de anexe cu validarea comisiei judetene, precum si
prin hotărâri judecătoresti rămase definitive si irevocabile.”
2. La articolul I punctul 4, articolul 41 va avea următorul
cuprins:
“Art. 41.
- Pentru terenurile proprietarilor deposedati, persoane fizice, pe care se află
bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate, sere sau plantatii de
hamei în functiune la data aplicării prezentei legi, restituirea se face pe alt
amplasament, dacă există suprafete suficiente, sau se acordă despăgubiri în
conditiile legii.”
3. La articolul I punctul 7, alineatul (11) al articolului 6 va
avea următorul cuprins:
“(11) La reconstituirea
dreptului de proprietate pentru terenurile forestiere este admisă numai proba
cu înscrisuri: acte de proprietate, cartea funciară, cadastru, cererile de
înscriere în cooperativa agricolă de productie, registrul agricol, evidentele
cooperativei agricole de productie, ale amenajamentelor silvice si pastorale,
precum si alte înscrisuri, cu dată certă din perioada respectivă.”
4. La articolul I punctul 9, alineatele (1) si (4) ale articolului 61 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 61.
- (1) În situatia în care anumite suprafete sunt revendicate de 2 solicitanti,
dintre care unul este proprietarul deposedat prin măsurile abuzive aplicate în
perioada anilor 1945-1959, iar cel de-al doilea este persoana care a fost
împroprietărită cu teren preluat de la fostul proprietar, teren ce a fost
preluat în orice mod de cooperativă sau de stat, se va restitui în natură
ambilor solicitanti, în limita resurselor de teren existente.
............................................................................................
(4) Aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) nu poate afecta drepturile
dobândite în conditiile art. 2 alin. (2).”
5. La articolul I punctul 20, alineatul (1) al articolului 15 va avea
următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) Persoanelor fizice prevăzute la art. 37-39 din Legea nr.
18/1991, republicată, cu modificările ulterioare, li se reconstituie dreptul de
proprietate pentru terenurile agricole si pentru diferenta dintre suprafata
primită si cea avută în proprietate, dar nu mai mult de 50 ha de proprietar
deposedat.”
6. La articolul I punctul 24, articolul 19 va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - În cazul în care pe suprafetele de teren care fac obiectul
reconstituirii dreptului de proprietate în conditiile prezentei legi se află
investitii functionale, contravaloarea acestor investitii rămasă neamortizată se
recuperează de la noii proprietari într-o perioadă de maximum 10 ani.”
7. La articolul I punctul 28, articolul 221 va avea următorul
cuprins:
“Art. 221. - Suprafetele proprietate de stat formate din terenurile realizate pe
seama îndiguirilor, desecărilor si altor lucrări de îmbunătătiri funciare, din
terenurile fermelor de stat existente la data intrării în vigoare a Legii nr.
187/1945 pentru înfăptuirea reformei agrare, din cele preluate de la Domeniile
Coroanei sau de la Ministerul Apărării Nationale rămân în domeniul public al
statului si nu pot face obiectul reconstituirii dreptului de proprietate.”
8. La articolul I punctul 30, alineatul (11) al articolului 23
va avea următorul cuprins:
“(11) Structurile
reprezentative ale unitătilor de cult, înfiintate până la data intrării în
vigoare a prezentei legi, pot dobândi în proprietate, prin constituire,
suprafete agricole în limitele prevăzute la alin. (1), din terenurile
disponibile ale consiliului local respectiv, după aplicarea prevederilor
prezentei legi.”
9. La articolul I punctul 31, alineatul (4) al articolului 23 va avea
următorul cuprins:
“(4) Unitătilor de învătământ preuniversitar cu profil agricol sau
silvic, care nu au detinut în proprietate terenuri agricole, li se atribuie, în
folosintă, suprafete de teren agricol până la 50 ha, dacă astfel de terenuri
există în rezerva comisiilor locale.”
10. La articolul I, punctul 36 se abrogă.
11. La articolul I, după punctul 37 se introduce punctul 371 cu următorul cuprins:
“371. Alineatul (1) al articolului 26 va avea
următorul cuprins:
Art. 26. - (1) Fostilor membri ai formelor asociative de proprietate
asupra terenurilor cu vegetatie forestieră, composesorate, obsti de mosneni în
devălmăsie, obsti răzesesti nedivizate, păduri grăniceresti, păduri din păduri
grăniceresti si alte forme asociative asimilate acestora, precum si
mostenitorilor lor, care au formulat cereri de reconstituire a dreptului de
proprietate în baza art. 46 din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicată, li se va elibera un singur titlu de proprietate, cu mentiunea «la
titular»: «composesorat», «obste de mosneni», «obste de răzesi», «păduri
grăniceresti», alte asociatii si cu denumirea localitătii respective.”
12. La articolul I punctul 39, alineatul (23) al articolului 26
va avea următorul cuprins:
“(23) Suprafata
restituită membrilor formelor asociative nu se cumulează cu suprafata dobândită
conform prevederilor art. 24 alin. (1) si ale art. 29 alin. (1).”
13. La articolul I, după punctul 39 se introduce punctul 391 cu următorul cuprins:
“391. După alineatul (23) al articolului 26
se introduce alineatul (24) cu următorul cuprins:
(24) Retrocedarea
pădurilor comunale ce provin din păduri grăniceresti se va realiza în cote
egale către formele asociative ale fostilor grăniceri si comunelor, pe raza
unitătilor administrativ-teritoriale pe care sunt situate pădurile respective.”
14. La articolul I punctul 41, articolul 27 va avea următorul
cuprins:
“Art. 27. - Administrarea si gospodărirea terenurilor forestiere
atribuite în conditiile prezentei legi se fac în regim silvic, potrivit legii.”
15. La articolul I punctul 42, alineatele (1), (2), (8) si (9) ale
articolului 28 vor avea următorul cuprins:
“Art. 28. - (1) În vederea administrării si gospodăririi terenurilor
forestiere prevăzute la art. 26, membrii formelor asociative de tip
composesorat, obsti de mosneni, obsti de răzesi, păduri grăniceresti si altele
sau mostenitorii acestora se vor constitui într-o asociatie autorizată de către
judecătorie, potrivit legii.
(2) În termen de 45 de zile de la data validării de către comisie, în
conditiile prezentei legi, a cererilor fostilor composesori, mosneni, răzesi
sau, după caz, ale mostenitorilor acestora, un comitet ales de adunarea
membrilor formei asociative sau mostenitorii acestora cu majoritate simplă va
solicita judecătoriei competente teritorial, pe baza certificării dreptului de
proprietate sau de mostenire de către comisiile locale, autorizarea formelor
asociative.
............................................................................................
(8) Membrii formelor asociative nu pot înstrăina propriile cote-părti
unor persoane din afara acestora.
(9) Pe raza localitătilor în care se reconstituie forme asociative, după
stabilirea suprafetei totale cuvenite acestora, terenurile neatribuite rămân în
proprietatea statului si pot fi date în folosintă consiliului local până la
limita suprafetei de 200 ha.”
16. La articolul I punctul 43, alineatele (2) si (3) ale articolului
29 vor avea următorul cuprins:
“(2) Centrele eparhiale, protoieriile, mănăstirile, schiturile,
parohiile, filiile, constituite până la data intrării în vigoare a prezentei
legi, dobândesc, prin reconstituire, suprafete până la limita de 30 ha din
fondul bisericesc al cultului căruia îi apartin, recunoscut de lege, dacă
acesta a avut în proprietate terenuri forestiere.
(3) Terenurile atribuite potrivit alin. (2) nu vor putea depăsi,
cumulat, suprafata avută în proprietate de fondul bisericesc în judetul în care
s-a constituit protoieria, mănăstirea, schitul, parohia sau filia care depune
cerere pentru reconstituire.”
17. La articolul I, după punctul 43 se introduce punctul 431 cu următorul cuprins:
“431. După alineatul (3) al articolului 29 se
introduce alineatul (31) cu următorul cuprins:
(31) Structurile de cult
prevăzute la alin. (2), care au avut în folosintă sau în înzestrare terenuri cu
destinatie forestieră, dobândesc în proprietate suprafete până la limita de 30
ha din pădurile pe care le-au avut în administrare sau în înzestrare.”
18. La articolul I punctul 44, articolul 291 va avea următorul
cuprins:
“Art. 291. - (1) Pentru cazurile în care o persoană fizică sau juridică solicită
cu înscrisuri reconstituirea dreptului de proprietate pe vechiul amplasament,
pentru o suprafată de teren cu destinatie agricolă pe care în prezent se află
vegetatie forestieră cuprinsă în fondul forestier national, se va acorda, la
cerere, teren agricol sau pădure.
(2) În situatiile în care o persoană fizică sau juridică solicită cu
acte doveditoare reconstituirea dreptului de proprietate pe vechiul
amplasament, pentru o suprafată de teren forestier pe care în prezent este
teren cu destinatie agricolă, se va acorda, la cerere, pădure sau teren
agricol.
(3) În situatiile în care suprafetele prevăzute la alin. (1) si (2) sunt
insuficiente se vor acorda despăgubiri, în conditiile legii.
(4) Se exceptează de la reconstituirea dreptului de proprietate în
conditiile alin. (1) si (2) pădurile înfiintate în cadrul perimetrelor de
ameliorare.”
19. La articolul I punctul 45 se abrogă.
20. La articolul I punctul 48 va avea următorul cuprins:
“48. Articolul 39 va avea următorul cuprins:
Art. 39. - (1) Prevederile art. 26-28 se aplică în mod corespunzător si
în cazul păsunilor si fânetelor ce au apartinut formelor asociative care au
detinut astfel de terenuri.
(2) Suprafetele de păsuni si fânete restituite formelor asociative se
compun din cota-parte indiviză a membrilor asociati pe raza unui judet, dar nu
mai mult de 10 ha de fiecare titular deposedat.”
21. La articolul II punctul 2, articolul 109 va avea următorul
cuprins:
“Art. 109. - (1) Fapta persoanei fizice care are calitatea de membru al
comisiei locale sau judetene de aplicare a prezentei legi de a împiedica în
orice mod sau de a întârzia nejustificat reconstituirea sau constituirea, după
caz, a dreptului de proprietate ori eliberarea titlului de proprietate către
persoanele îndreptătite, precum si eliberarea nejustificată a titlului de
proprietate sau pe baza unor mărturii despre care a avut cunostintă ca fiind
false constituie abuz în serviciu si se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5
ani.
(2) Prefectul, în calitatea sa de reprezentant al Guvernului si de
presedinte al comisiei judetene, va decide sanctionarea primarilor care în
exercitarea mandatului lor întârzie sau blochează în mod nejustificat aplicarea
legii, mergând până la suspendarea acestora din functie.”
22. Articolul III va avea următorul cuprins:
“Art. III. - În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a
legii de aprobare a prezentei ordonante de urgentă, prin hotărâre a Guvernului
se vor reglementa modificările si completările Regulamentului privind procedura
de constituire, atributiile si functionarea comisiilor pentru stabilirea
dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, a modelului si modului de
atribuire a titlurilor de proprietate, precum si punerea în posesie a
proprietarilor.”
23. Articolul IV se abrogă.
Art. II. - Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, cu modificările
ulterioare si cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se alineatelor si articolelor o nouă
numerotare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 18 aprilie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 9 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 17 iunie
2002.
Nr. 400.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr.
18/1991, republicată
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si (3) si ale art. 99 alin.
(1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii
nr. 18/1991, republicată, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 14 iunie
2002.
Nr. 555.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 12 iunie 2002
referitoare
la constitutionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului
nr. 102/2001
privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991,
republicată
Curtea Constitutională a fost sesizată, în temeiul dispozitiilor art.
144 lit. a) din Constitutie, la data de 22 mai 2002, de 55 de deputati, în
vederea declansării controlului de constitutionalitate asupra Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea
si completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicată.
Potrivit tabelului cuprinzând semnăturile autorilor sesizării de
neconstitutionalitate, cei 55 de deputati sunt următorii: Marin Anton, George
Crin Laurentiu Antonescu, Andrei Ioan Chiliman, Viorel-Gheorghe Coifan, Victor
Paul Dobre, Ovidiu-Virgil Drăgănescu, Liviu Iuliu Dragos, Valeriu
Gheorghe, Titu-Niculae Gheorghiof, Puiu Hasotti, Anton Ionescu, Ion
Luchian, Cătălin Micula, Monica Octavia Muscă, Gheorghe-Eugen Nicolaescu, Dinu
Patriciu, Napoleon Pop, Cornel Popa, Grigore Dorin Popescu, Călin Popescu
Tăriceanu, Dan Radu Rusanu, Nini Săpunaru, Dan Coriolan Simedru, Cornel
Stirbet, Valeriu Stoica, Radu Stroe, Gheorghe Albu, Mihai Baciu, Gheorghe Barbu,
Radu Mircea Berceanu, Anca Daniela Boagiu, Emil Boc, Vasile Bran, Costică
Canacheu, Ion Cîrstoiu, Teodor Cladovan, Sorin Frunzăverde, Paula Maria
Ivănescu, Victor Sorin Lepsa, Mircea Man, Alexandru-Liviu Mera, Nicolae Nan,
Gheorghe-Liviu Negoită, Bogdan Nicolae Niculescu-Duvăz, Vasile Nistor, Ioan
Oltean, Ioan Onisei, Alexandru Peres, Stefan-Marian Popescu-Bejat, Romeo-Marius
Raicu, Alecu Sandu, Alexandru Sassu, Mihai Stănisoară, Mircea Nicu Toader si
Adriean Videanu.
Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constitutională sub nr. 2.186
din 22 mai 2002, formând obiectul Dosarului nr. 255A/2002.
Prin această sesizare se solicită Curtii Constitutionale să constate că
dispozitiile Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicată, sunt
neconstitutionale pentru următoarele motive:
I. Dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 modifică
o lege organică, ceea ce contravine art. 114 alin. (1) din Constitutie,
potrivit căruia: “Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a
Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul legilor
organice”. Guvernul nu îsi poate aroga această prerogativă atâta timp cât
nu a existat urgentă sau caz exceptional. În acest sens se arată că ordonanta
de urgentă a fost dezbătută în anul 2002. Regulamentul de aplicare a fost
adoptat de Guvern în data de 17 decembrie 2001. Ordonanta nu a avut nici o
aplicare în teritoriu. Asa fiind, nu este posibil ca Guvernul să reglementeze
la nivel de lege si tot el să reglementeze modul de aplicare a textului.
II. “Potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, art. I
punctul 7, alin. (11),
modificat prin Legea de aprobare a ordonantei de urgentă a Guvernului, art. I,
punctul 3, prin art. 6 al Legii nr. 1/2000, în noua formulare, se introduce o
discriminare între reconstituirea dreptului de proprietate pentru terenurile
forestiere si, respectiv, cele agricole”, în sensul că “la reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole se admite proba cu
martori, în timp ce la reconstituirea dreptului de proprietate pentru
terenurile forestiere această probă este respinsă”. Se consideră că prin
această reglementare s-au creat regimuri juridice distincte si discriminatorii,
ceea ce reprezintă o încălcare a principiului constitutional al egalitătii
cetătenilor în fata legii, consacrat prin art. 16 alin. (1) din Constitutie,
dat fiind că în ambele cazuri este vorba de aceeasi situatie juridică. De aceea
distinctia dintre cele două tipuri de terenuri este pur tehnică, fără relevantă
pe plan juridic. Mai mult decât atât, dispozitiile legate criticate înfrâng
prevederile art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, deoarece “eliminarea
probei cu martori, în conditiile în care exproprierea din anii comunismului s-a
făcut în manieră violentă si lipsită de respect fată de orice forme juridice”,
pune cetăteanul în imposibilitatea de a beneficia de accesul liber la justitie,
iar această piedică în calea recuperării drepturilor în justitie nu poate fi
acceptată.
III. “Potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, art. I
pct. 42, aprobat si partial modificat prin Legea de aprobare a ordonantei de
urgentă”, se instituie prin lege “o serie de limitări ale dreptului de dispozitie,
prin acte între vii si mortis causa asupra dreptului de proprietate
redobândit potrivit prevederilor legii”, după cum urmează:
1. Prin art. I pct. 42 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
102/2001 se introduce la art. 28 din Legea nr. 1/2000 alin. (6), conform căruia
“în cazul dizolvării formei asociative suprafetele de teren forestier
respective revin în proprietatea statului si în folosinta consiliului local
respectiv”.
Această prevedere încalcă dreptul de proprietate al membrilor formelor
asociative respective (composesorate, obsti etc.), drept care este recunoscut
si reconstituit în urma nationalizării abuzive realizate de regimul comunist,
iar nu “constituit prin gratia legiuitorului de azi, si de aceea acest
legislator nu are dreptul de a restrânge atributele acestui drept de
proprietate”. Se sustine că este vorba de o expropriere care încalcă
prevederile art. 41 alin. (3) din Constitutia României, lipsind elementul de
utilitate publică, precum si orice formă de justă si prealabilă despăgubire. Se
consideră, de asemenea, că dispozitia criticată contravine si prevederilor art.
41 alin. (1) si (2) din Constitutie, referitoare la garantarea dreptului de
proprietate si ocrotirea proprietătii private, precum si celor ale art. 1 din
Protocolul aditional la Conventia europeană a drepturilor omului.
2. Prin dispozitiile art. 28 alin. (7) din Legea nr. 1/2000, introdus
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, care conditionează
transmiterea mortis causa a dreptului de proprietate de existenta mostenitorilor
legali, se încalcă art. 42 din Constitutie, care garantează dreptul la
mostenire. De asemenea, se încalcă prevederile art. 41 din Constitutie,
întrucât se îngrădeste dreptul de dispozitie al proprietarului în cazul actelor
mortis causa.
3. Prin Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
102/2001 se introduce în Legea nr. 1/2000 alin. (8) al art. 28, care prevede că
“membrii formelor asociative nu pot înstrăina propriile cote-părti unor
persoane din afara acestora”. Se consideră că astfel se încalcă art. 41 alin.
(1) din Constitutie, prin “restrângerea abuzivă a dreptului de dispozitie al
proprietarului, de această dată în cazul actelor între vii”.
IV. Se consideră că pct. 1 al art. I din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 102/2001, prin renuntarea la dispozitia imperativă “a vechiului
amplasament”, contravine art. 41 alin. (1) din Constitutie si art. 1 din
Protocolul aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, ratificat de România prin Legea nr. 30 din 18 mai
1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 31 mai
1994. Aceasta deoarece “nici o ratiune nu există pentru a împiedica restituirea
terenului funciar atunci când acesta există.
Interpretarea textelor garantând dreptul de proprietate se face prin
prisma Rezolutiei 1.123 din aprilie 1997 a Consiliului Europei”. Se sustine, de
asemenea, că se pot acorda despăgubiri numai în lipsa bunului, când acesta si-a
schimbat destinatia.
V. Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 are caracter
retroactiv, deoarece până la aparitia ordonantei comisiile de fond funciar au
aprobat cererile proprietarilor în proportie de 90% si o parte din acestia au
fost pusi deja în posesie. Întrucât dreptul de proprietate s-a născut prin
aprobarea cererilor de către comisiile judetene de punere în posesie, revenirea
asupra aprobărilor emise ar perturba grav relatiile de proprietate.
VI. Dispozitiile legale criticate, care fac trimiterea la despăgubiri,
contravin prevederilor art. 137 alin. (5) din Constitutie, deoarece nu se
indică sursa de finantare, iar starea economiei face imposibilă plata
despăgubirilor.
VII. Pct. 2 al art. I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001
înfrânge principiul liberului acces la justitie. Terenurile forestiere, care au
fost ocupate de stat fără nici o lege, deci fără titlu, în absenta unei legi de
trecere în proprietatea statului, “nu pot fi nici înscrisuri emise după
1945 care să urmeze preluarea
terenurilor forestiere. Înscrisurile datând anterior războiului nu sunt
recunoscute de comisiile locale”.
VIII. Pct. 6 al art. I din ordonanta mentionată încalcă dispozitiile
art. 41 alin. (2) din Constitutie, căci, “desi statul a folosit timp de 60 de
ani terenul preluat abuziv”, nici o
dispozitie legală nu prevede obligarea sa “la plata despăgubirilor
pentru viile, livezile, acumulările de ape, prin investitiile proprietarului”.
IX. Pct. 11 “încalcă dreptul de proprietate prin nerecunoasterea
dreptului de proprietate în formele existente la data preluării bunului.
Reglementarea unor conditii diferite pentru reconstituirea dreptului de
proprietate, altele decât cele care existau în 1945, blochează practic
posibilitatea retrocedării”.
X. Se apreciază că dispozitiile art. I pct. 13 alin. (24) din legea criticată
pentru neconstitutionalitate sunt confuze.
“Nu pot fi atribuite terenuri din proprietatea unor comune altor comune.
Nu este o lege de împroprietărire. Textul va genera conflicte sociale. Dacă
statul doreste să facă împroprietăriri, o poate face din terenurile proprii...”
XI. Autorii consideră că trecerea în proprietatea publică a unor
terenuri prin legea de retrocedare, iar nu prin expropriere contravine art. 41
din Constitutie.
XII. În fine, se sustine că dispozitiile legii criticate înfrâng
principiul egalitătii între cetăteni, consfintit la art. 4 din Constitutie,
acestea fiind redactate “în spiritul luptei de clasă”.
În concluzie, autorii sesizării solicită să se constate
neconstitutionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii
nr. 18/1991, republicată, pentru încălcarea prevederilor art. 139 alin. (4) din
Constitutie.
În conformitate cu dispozitiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicată, sesizarea de neconstitutionalitate a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a prezenta în
scris punctele lor de vedere.
În punctul de vedere al presedintelui Senatului se arată, în esentă,
următoarele:
I. Cu privire la sustinerea că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
102/2001 a fost emisă cu încălcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1) din
Constitutie:
Autorii sesizării confundă regimul constitutional al ordonantelor
Guvernului, reglementat prin dispozitiile art. 114 din Legea fundamentală, fără
să tină seama de faptul că, “pentru ordonanta de urgentă, nu se distinge cărei
categorii de lege - ordinară sau organică - apartine reglementarea”; cazurile
exceptionale au în vedere relatiile sociale importante care, de regulă, apartin
domeniului legii organice, iar în spetă urgenta constă în “necesitatea de a
stăvili de îndată unele efecte aberante ale textelor abrogate, modificate si
completate prin dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001”.
II. Cu privire la critica ce vizează dispozitiile alin. (11) al art. 6 din Legea
nr. 1/2000, astfel cum a fost modificat prin Legea pentru aprobarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 (art. I pct. 3), se arată că administrarea
de probe este admisă de lege în raport cu obiectul probator si cu cel dovedit,
iar “cetătenii” nu sunt mijloace de probă. În conceptia legii proba cu
înscrisuri este obligatorie, pentru că există o evidentă “a suprafetelor
forestiere, cadastrale ale acestora, la toate unitătile si unde există acte
preconcepute, nu se admite proba cu martori, altfel, perturbarea ar fi foarte
gravă - asa cum a rezultat din precedenta reglementare care admitea orice
mijloc de dovadă”. Se mai arată că, de altfel, admisibilitatea unei probe tine
de legiferare, iar nu de neconstitutionalitate.
III. Cu privire la critica de neconstitutionalitate referitoare la
neconstitutionalitatea limitării dreptului de dispozitie prin acte între vii si
mortis causa:
Se consideră că sustinerile autorilor sesizării sunt neîntemeiate,
deoarece limitele dreptului de dispozitie, impuse prin lege, sunt date de
ratiuni istorice, având în vedere că fostele forme de coproprietate asupra
terenurilor forestiere, care îsi au sorgintea în epoca feudală, “erau depăsite,
anacronice si necompatibile cu modurile moderne de sustinere a activitătii
forestiere”, motive pentru care astfel de terenuri nu au făcut obiectul
reglementării prin Legea nr. 18/1991. Initial aceste forme de proprietate au
avut ca scop ocrotirea intereselor generale si curente ale populatiei din zonă,
folosinta fiind perpetuată prin obiceiul locului, si, prin urmare, se impune să
fie reconstituită tot folosinta. În această lumină, sustinerile autorilor
sesizării sunt “antieconomice si perturbatoare a fondului national unic si de
domeniul public al pădurilor”.
IV. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate privind
modificarea conceptiei vechiului amplasament, se apreciază că sesizarea nu are
în vedere realizarea unor investitii importante si variate, cum ar fi sistematizări,
amenajări, plantatii.
V. Cu privire la criticile referitoare la caracterul retroactiv al
dispozitiilor criticate:
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 nu are caracter
retroactiv, deoarece aceasta .pe fondul reglementării ei este sub conditie - si
anume sub conditia aprobării de către Parlament - care o poate respinge sau
aproba cu sau fără modificări. Conditia - ca modalitate a actului juridic - se
poate realiza fie extinctiv, fie confirmativ, cu efectele corespunzătoare”.
VI. Referitor la critica privind acordarea de despăgubiri:
Neindicarea sursei de finantare pentru despăgubiri nu constituie un
motiv de neconstitutionalitate, deoarece “modalitătile de rezolvare, fie în
natură, fie în echivalent, se stabilesc prin lege si se execută conform
normelor de executare”.
Criticile formulate prin sesizare la pct. VII, VIII, IX, X, XI si XII:
Se consideră că toate aceste sustineri reprezintă doar nemultumiri cu
privire la modul de legiferare, ceea ce, desigur, nu înseamnă
neconstitutionalitate.
În punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se sustin, în esentă,
următoarele:
I. Referitor la aprecierea autorilor sesizării, în sensul că Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 încalcă dispozitiile art. 114 alin. (1)
din Constitutie, deoarece modifică o lege organică:
Prin art. 114 alin. (4) teza întâi din Constitutie legiuitorul
constituant care “a abilitat Guvernul să emită ordonante de urgentă” nu a
definit sintagma «caz exceptiona» aplicabilă acestei situatii, însă Parlamentul
si Curtea Constitutională au competenta legală să aprecizeze cu privire la
existenta situatiei exceptionale care a determinat Guvernul să adopte o
ordonantă de urgentă. Prin urmare, Parlamentul poate respinge ordonanta de
urgentă emisă cu nerespectarea prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutie
si, mai mult, poate, după caz, să reglementeze prin lege acel domeniu.
Se arată că, în privinta Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
102/2001, cele două Camere ale
Parlamentului au adoptat Legea pentru aprobarea acestei ordonante.
Cu privire la domeniul de reglementare al ordonantelor de urgentă se
arată că, potrivit practicii Curtii Constitutionale, “acestea pot reglementa în
domeniul legilor organice, dat fiind cazul exceptional care le justifică, spre
deosebire de ordonantele simple, emise în temeiul unei legi de abilitare, cu
respectarea prevederilor art. 114 alin. (1)-(3) din legea fundamentală”.
Necesitatea modificării urgente a unor prevederi ale Legii nr. 1/2000 a fost
impusă de acordurile încheiate de Uniunea Europeană cu statul român, prin care
acesta din urmă si-a asumat obligatia de a finaliza, până la sfârsitul anului
în curs, procesul de restituire a proprietătilor agricole si forestiere.
Modificările introduse în Legea nr. 1/2000 au vizat în principal:
- reglementarea situatiei juridice a terenurilor pe care se află bazine
piscicole, precum si a terenurilor amenajate ca sere sau plantatii de hamei în
functiune, pentru care restituirea se face pe un alt amplasament sau, în
conditiile legii, se acordă despăgubiri;
- măsuri pentru protejarea terenurilor agricole care existau în anul
1945, precum si a celor rezultate ulterior din lucrări de îmbunătătiri
funciare;
- reglementarea modalitătilor de constituire a formelor asociative
pentru terenurile forestiere;
- înscrierea unor prevederi referitoare la cazurile în care terenul de
pe vechiul amplasament solicitat are o altă destinatie decât cea prevăzută în
actele de proprietate.
Referitor la critica potrivit căreia “nu este posibil ca Guvernul să
reglementeze la nivel de lege si tot el să reglementeze modul de aplicare a
textului”, se arată că Guvernul poate adopta hotărâri sau ordonante potrivit
art. 107 alin. (1) din Constitutie. Guvernul are competentă legislativă numai
în temeiul unei legi speciale de abilitare (cu respectarea limitelor si a
conditiilor prevăzute de aceasta) sau în situatii exceptionale, potrivit art.
114 alin. (4) din Constitutie.
În ceea ce priveste hotărârile, acestea se emit pentru organizarea
executării legilor, în conformitate cu alin. (2) al art. 107 din Legea
fundamentală. Potrivit doctrinei de specialitate, hotărârea reprezintă actul
prin care Guvernul îsi exercită competenta constitutională prevăzută la art.
101 alin. (1) din Constitutie privind conducerea generală a administratiei
publice si intervine în orice domeniu, ramură sau sector de activitate,
deoarece Guvernul are o competentă materială generală.
II. Cu privire la critica ce vizează dispozitiile alin. (11) al art. 6 din Legea
nr. 1/2000, astfel cum a fost modificat prin Legea pentru aprobarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 (art. I pct. 3):
Referitor la neconstitutionalitatea dispozitiilor alin. (11) al art. 6, se
apreciază că acestea nu contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, care garantează egalitatea cetătenilor în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări. Prin continutul
lor prevederile acestui articol trebuie interpretate în strânsă legătură cu
dispozitiile art. 4 alin. (2) din Constitutie, care determină criteriile
nediscriminării. “Principiul egalitătii în drepturi, pe de o parte, înseamnă
reglementare unitară si tratament nediscriminatoriu pentru situatii identice,
iar, pe de altă parte, presupune un drept la diferentiere.”
Se consideră că dispozitia legală criticată nu contravine prevederilor
art. 21 din Constitutie, care consacră accesul liber la justitie. În
concordantă cu dispozitiile acestui articol, oricare persoană poate înainta
autoritătilor judecătoresti cereri pentru apărarea drepturilor, libertătilor si
a intereselor sale legitime. Potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie,
procedura de judecată se stabileste prin lege. Ca urmare, admiterea exclusivă a
probelor cu înscrisuri în vederea reconstituirii dreptului de proprietate
pentru terenurile forestiere, ca o exceptie de la regula administrării probelor
în reptul civil, constituie un aspect procedural, care nu împiedică accesul
liber la justitie si nici nu îngrădeste exercitarea acestui drept.
III. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 28
alin. (6), (7) si (8) din Legea nr. 1/2000, modificat prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 102/2001(art. I pct. 42), în raport cu prevederile art. 41
alin. (1)-(3) din Constitutie:
Critica este nefondată deoarece, potrivit dispozitiilor art. 41 alin.
(1) teza a doua din Constitutie, continutul si limitele dreptului de
proprietate sunt stabilite de lege, iar potrivit dispozitiilor alin. (6) al
aceluiasi articol, dreptul de proprietate obligă proprietarul la respectarea sarcinilor care îi revin, potrivit legii.
Se consideră că, din interpretarea sistematică a prevederilor art. 26 si
ale art. 28 alin. (1) din actul normativ contestat, în vederea administrării si
exploatării terenurilor cu vegetatie forestieră care au făcut parte din forme
asociative de proprietate (de tipul composesorate, obsti de mosneni în
devălmăsie, obsti răzesesti nedivizate, păduri grăniceresti, păduri comunale
provenite din păduri grăniceresti) restituite fostilor proprietari sau
mostenitorilor acestora, acestia se vor constitui în asociatii autorizate. O
asemenea reglementare corespunde situatiei juridice anterioare
desproprietăririi.
Referitor la sustinerea potrivit căreia “alin. (8) al art. 28… restrânge
abuziv dreptul de dispozitie al proprietarului”, se apreciază că, în realitate,
acest atribut al dreptului de proprietate există, tinând seama că proprietarul,
care este membru al unei asociatii constituite în vederea administrării si
exploatării terenurilor cu vegetatie forestieră, poate să înstrăineze cota sa
parte fie către asociatie, fie către membrii acesteia. Printre cele mai
importante obligatii constitutionale ale statului, prevăzute la art. 134 alin.
(2) lit. b) si e), se numără cele de a proteja interesul public national si de
a reface si ocroti mediul înconjurător, precum si de a mentine echilibrul
ecologic. Având în vedere aceste argumente, legiuitorul, în scopul satisfacerii
interesului public general, a reglementat conditii speciale privind
transmiterea cotelor-părti ale proprietarilor de terenuri cu vegetatie
forestieră, precum si conditii cu privire la terenurile cu vegetatie forestieră
aferente formelor asociative care se dizolvă.
Se mai arată că, potrivit prevederilor art. 1 paragraful 1 teza întâi
din Protocolul aditional la Conventia europeană a drepturilor omului, statele
pot adopta acele legi pe care le consideră necesare pentru a reglementa
folosinta bunurilor conform interesului general, astfel încât dispozitiile
legale criticate nu contravin acestor norme internationale.
IV. Privitor la critica dispozitiilor art. I pct. 1 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 102/2001, prin care s-a modificat alin. (1) al art. 2
din Legea nr. 1/2000, se arată că, având în vedere continutul acestui alineat,
interpretat sistematic cu celelalte prevederi ale legii, nu poate fi primită
sustinerea potrivit căreia “abdicarea de la dispozitia imperativă a «vechiului
amplasament» încalcă dreptul de proprietate”. Reconstituirea dreptului de
proprietate pe vechile amplasamente constituie unul dintre principiile de bază ale legii. “Astfel, redarea terenurilor
agricole sau forestiere, cu respectarea configuratiei si a amplasamentului
fiecăruia, constituie regula în această materie. Prin exceptie, acolo unde
acest lucru nu este posibil, se recurge la solutii subsidiare, precum acordarea
de teren pe alte amplasamente sau, după caz, de despăgubiri bănesti, model
utilizat si în alte state si recomandat de forurile Uniunii Europene.”
Astfel, textul criticat nu contravine nici prevederilor art. 41 alin.
(1) din Constitutie si nici prevederilor art. 1 din Protocolul aditional la
Conventia europeană a drepturilor omului, întrucât nu contine dispozitii care
să aducă atingere dreptului de proprietate.
V. Cu privire la critica de neconstitutionalitate bazată pe caracterul
retroactiv al legii, se apreciază că dispozitiile legale criticate nu imprimă
un caracter retroactiv acestor reglementări, în sensul dispozitiilor art. 15
alin. (2) din Constitutie. Este de observat că cele mai multe modificări au
caracterul unei interpretări general-obligatorii, modificări aduse pentru a
stăvili conflictele de interpretare produse sau posibile, iar completările
urmăresc acoperirea unor situatii nereglementate legal si sunt aplicabile numai
pentru viitor.
VI. Cu privire la critica referitoare la acordarea de despăgubiri, se
arată că din analiza criticii formulate rezultă că autorii sesizării nu indică
textul de lege care ar contraveni dispozitiilor art. 137 alin. (5) din
Constitutie si, de altfel, nici nu motivează sustinerea, ceea ce este contrar
prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicată. Totusi, luând în considerare
că în lege a fost prevăzută, ca exceptie, acordarea de despăgubiri acolo unde
nu va fi posibilă reconstituirea dreptului de proprietate pe vechile
amplasamente, presedintele Camerei Deputatilor a considerat că este cazul să
răspundă pe fond si acestei obiectii. Potrivit alin. (5) al art. 137 din legea
fundamentală, “nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără
stabilirea sursei de finantare”. În acest sens, prin art. 40 din Legea nr.
1/2000, astfel cum a fost modificată si completată, a fost abilitat Guvernul,
responsabil cu administrarea resurselor financiare ale statului, să
stabilească, prin hotărâre, sursele financiare si modalitătile de plată către
fostii proprietari, motiv pentru care acest punct din sesizarea de
neconstitutionalitate nu este întemeiat.
VII. În ceea ce priveste critica vizând dispozitiile cuprinse la pct. 2
al art. I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, se sustine că
modificările aduse de acest text nu prezintă nici o relevantă juridică fată de
principiul constitutional al accesului liber la justitie, nefiind concludent în
solutionarea obiectiei.
VIII. Cu referire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor
pct. 6 al art. I din Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 102/2001, se sustine că dispozitiile art. 19 din Legea nr. 1/2000,
modificate prin art. I pct. 6 din Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 102/2001, prevăd recuperarea de la noii proprietari a
contravalorii investitiilor functionale neamortizate integral, dacă acestora li
s-au retrocedat terenuri cu asemenea investitii. Această dispozitie nu contravine
principiului constitutional al protectiei proprietătii private, deoarece din
interpretarea sistematică a dispozitiilor art. 41 alin. (1) teza a doua,
corelate cu prevederile art. 41 alin. (2) teza întâi si ale alin. (6) din Legea
fundamentală, rezultă că proprietatea privată este ocrotită în mod egal de
lege, indiferent de titular, că limitele si continutul dreptului de proprietate
obligă la respectarea sarcinilor care, potrivit legii, revin proprietarului.
Examinând dispozitiile art. 19 din Legea nr. 1/2000, astfel cum au fost
modificate prin mentionata ordonantă de urgentă a Guvernului, rezultă că
achitarea contravalorii investitiilor se face dacă sunt îndeplinite două
conditii cumulative: existenta unei investitii functionale si neamortizarea investitiei.
Statul, care are obligatia de a respecta îndatoririle înscrise în art.
134 alin. (2) din Constitutie, a urmărit crearea unor situatii juridice
echitabile, nediscriminatorii, care, pe de o parte, să nu conducă la
îmbogătirea fără just temei a proprietarilor repusi în drept si, pe de altă
parte, să asigure amortizarea investitiei functionale efectuate.
IX. Referitor la critica formulată la pct. 11 se arată că din analiza
dispozitiilor pct. 11 al art. I din Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 102/2001 rezultă că în cadrul acestuia se modifică alin. (1)
al art. 26 din Legea nr. 1/2000, în sensul eliberării către fostele forme
asociative de proprietate asupra terenurilor cu vegetatie forestieră a unui
singur titlu de proprietate. Aceste dispozitii nu sunt contrare prevederilor
art. 41 din Constitutie, dar nici nu sunt concludente în solutionarea
sesizării.
X. Cu privire la critica de neconstitutionalitate formulată la pct X
presedintele Camerei Deputatilor consideră că autorii acesteia nu invocă
textele constitutionale încălcate, ceea ce contravine prevederilor art. 12
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicată. Potrivit dispozitiilor acestui articol, orice
sesizare trebuie motivată. Având în vedere caracterul imperativ al textului,
încălcarea prevederilor sale are drept consecintă imposibilitatea exercitării
controlului de constitutionalitate. În acest sens este si practica
jurisdictională a Curtii Constitutionale, după cum rezultă din Decizia nr.
392/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299 din 4
noiembrie 1997.
În punctul de vedere al Guvernului se sustin, în esentă, următoarele:
I. Cu privire la sustinerea că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
102/2001 a fost emisă cu încălcarea dispozitiilor art. 114 alin. (1) din
Constitutie, se arată că modificarea Legii nr. 1/2000, lege organică, printr-o
ordonantă de urgentă nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 114
alin. (1), întrucât această restrictie de reglementare se referă doar la
“ordonantele simple”, or, obiectul criticii de neconstitutionalitate îl
formează o ordonantă de urgentă. În acest sens este invocată si jurisprudenta
Curtii Constitutionale. În ceea ce priveste cazul exceptional care a motivat
adoptarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, se apreciază că
acesta se justifică prin necesitatea adoptării unor solutii legislative noi,
care să asigure urgentarea procesului de reconstituire si de constituire a dreptului
de proprietate asupra terenurilor, proces care, început cu peste 10 ani în
urmă, a cunoscut numeroase distorsiuni si întârzieri ce au dovedit caracterul
incomplet si inadecvat realitătilor economico-sociale al reglementării din
acest domeniu.
II. Cu privire la critica de neconstitutionalitate ce vizează
dispozitiile alin. (11)
al art. 6 din Legea nr. 1/2000, astfel cum a fost modificat prin Legea pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 (art. I pct. 3), se
sustine că aceste dispozitii nu stabilesc privilegii sau discriminări pe
criteriile prevăzute la art. 4 alin. (2) din Constitutie si, prin urmare, nu
sunt contrare principiului egalitătii în drepturi. “Acest principiu
constitutional nu exclude posibilitatea ca legiuitorul să adopte solutii
diferite pentru situatii distincte, în măsura în care aceste prevederi sunt
aplicabile, fără discriminare, tuturor subiectelor de drept în aceeasi
situatie.” În acest sens este invocată si jurisprudenta Curtii Constitutionale.
III. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. (6), (7) si (8) din Legea nr. 1/2000, modificat
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 (art. I pct. 42), se
apreciază că art. 28 alin. (6), (7) si (8) din Legea nr. 1/2000, asa cum a fost
modificat prin art. I pct. 42 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
102/2001, si art. I pct. 15 din legea pentru aprobarea acesteia nu încalcă
dreptul de proprietate si nici dreptul la mostenire. Se sustine că la evaluarea
situatiei formelor asociative la care se referă Legea nr. 1/2000 trebuie să se
tină seama de statutul lor special, pentru că terenurile detinute în
proprietatea indiviză a colectivitătilor locale erau exploatate de acestia cu
respectarea unor drepturi si obligatii specifice. În prezent dreptul de
proprietate al membrilor acestor forme asociative, astfel cum a fost
reconstituit, există numai în continutul si limitele stabilite de acest act
normativ, în acord cu dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie. Astfel
art. 27 din Legea nr. 1/2000, în forma sa initială, relevă intentia
legiuitorului de a retroceda terenurile membrilor fostelor asociatii sau
mostenitorilor acestora, cu respectarea drepturilor si obligatiilor pe care
acestia le aveau si înainte de exproprierea terenurilor.
În plus, potrivit art. 28 alin. (1) din aceeasi lege, tot în forma
initială, persoanele îndreptătite urmau să se constituie, în baza aceleiasi
legi, în formele asociative initiale. În acest sens se face referire la Decizia
Curtii Constitutionale nr. 237/1999.
Este nefondată si critica privind inadmisibilitatea indiviziunii fortate
si perpetue, deoarece ar reprezenta o îngrădire nejustificată a dreptului de
proprietate sau a celui de mostenire, întrucât este vorba doar de o altă
modalitate de exercitare a lor, dat fiind caracterul special al formei de
proprietate la care se referă textul.
Se mai arată că persoanele care dobândesc, prin reconstituire sau
constituire, dreptul de proprietate asupra terenurilor nu pot invoca garantarea
constitutională a acestui drept câtă vreme ei nu sunt titulari ai dreptului si
deci nu poate fi vorba de o expropriere care să încalce dispozitiile art. 41
alin. (3) din Constitutie. În acest sens este invocată si jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
IV. Privitor la critica dispozitiilor art. I pct. 1 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 102/2001 se arată că sustinerea autorilor sesizării
este nefondată, deoarece din continutul textului criticat rezultă faptul că
regula o reprezintă reconstituirea dreptului de proprietate pe vechile
amplasamente, doar în cazul în care terenurile nu sunt libere se recurge la
celelalte mijloace puse la dispozitie de lege. Pe de altă parte, persoana care
solicită reconstituirea dreptului de proprietate nu are calitatea de titular al
acestui drept în momentul depunerii cererii de reconstituire si, pe cale de
consecintă, nu pot fi invocate dispozitiile constitutionale privind ocrotirea
proprietătii câtă vreme calitatea de proprietar nu există, aceasta urmând să se
nască ulterior, după aplicarea legii.
V. În ceea ce priveste critica referitoare la caracterul retroactiv al
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, se consideră că dispozitiile
cuprinse în acest act normativ nu încalcă principiul neretroactivitătii legii,
deoarece acestea urmează să se aplice unor raporturi juridice care se află în
desfăsurare.
VI. Referitor la critica privind acordarea de despăgubiri, critica,
raportată la dispozitiile art. 137 alin. (5) din Constitutie, prin aceea că nu
se indică sursa de finantare, este nefondată, deoarece la art. 40 din Legea nr.
1/2000, modificat prin art. I pct. 49 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
102/2001, se prevede faptul că prin hotărâre a Guvernului se vor stabili
sursele financiare si modalitătile de plată către fostii proprietari.
VII. În ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I
pct. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, se consideră că nu
poate fi stabilită nici o legătură între prevederile cuprinse la articolul
criticat si cele ale art. 21 din Constitutie, privind accesul liber la
justitie, critica fiind, sub acest aspect, nefondată.
Cu privire la pct. VIII, IX, X si XI din sesizare, se apreciază că
aceste sustineri sunt confuz redactate, nerezultând cu claritate în ce fel sunt
încălcate prevederile Constitutiei, controlul de constitutionalitate neputând
fi, astfel, exercitat.
În final Guvernul consideră că dispozitiile art. I pct. 7 din ordonanta
de urgentă, modificate prin art. I pct. 3 din Legea de aprobare, nu încalcă
art. 4 din Constitutie, întrucât prin aceste dispozitii nu se stabilesc
privilegii sau discriminări ale cetătenilor pe criteriile prevăzute în aceste
prevederi constitutionale.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si al Guvernului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, dispozitiile Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si
completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicată, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine următoarele:
Curtea a fost legal sesizată si este competentă să se pronunte asupra
sesizării de neconstitutionalitate.
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale
art. 2, 12 si 17 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constitutională
exercită controlul de constitutionalitate asupra legilor înainte de promulgarea
acestora, la sesizarea unor subiecte expres si limitativ determinate, printre
care figurează si un număr de cel putin 50 de deputati.
Prin sesizare sunt vizate trei categorii de aspecte, după cum urmează:
I. Încălcarea dispozitiilor constitutionale prevăzute la art. 114 alin.
(1) din Constitutie, referitoare la delegarea legislativă, prin adoptarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si
completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legi nr. 169/1997,
precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicată.
II. Neconstitutionalitatea unor dispozitii originare ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 102/2001 sau a unor modificări si completări ale
acesteia, cuprinse în Legea de aprobare a ordonantei.
III. Formulări generale, prin care, de exemplu, se enuntă doar că Legea
de aprobare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 este contrară
dispozitiilor art. 139 alin. (4) din Constitutie.
Examinând aceste categorii de critici, Curtea constată:
I. Cu privire la critica referitoare la încălcarea dispozitiilor art.
114 alin. (1) din Constitutie prin adoptarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 102/2001, care reglementează în domeniul rezervat legilor organice:
Analizând dispozitiile art. 114 alin. (1) din Constitutie, potrivit
cărora “Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului
pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul legilor organice”,
Curtea observă că adoptarea de către Guvern a ordonantelor de urgentă nu este
reglementată de aceste dispozitii, ci de cele ale alin. (4) al aceluiasi
articol. Asadar interdictia constitutională prevăzută la alin. (1) al art. 114
din Constitutie nu se aplică si ordonantelor de urgentă. Prevederile alin. (4)
al art. 114 din Constitutie nu instituie restrictii cu privire la domeniile în
care pot fi emise ordonante de urgentă.
Autorii sesizării sustin, de asemenea, că Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 102/2001 este neconstitutională, întrucât la data adoptării sale
nu au existat cazul exceptional si urgenta, elemente necesare
pentru emiterea unei ordonante de urgentă. În sprijinul acestei afirmatii se
aduc si unele argumente cu caracter politic, exprimând, tot astfel, unele
temeri sau rezerve privind consecintele situatiei semnalate. Asa, de pildă, se
afirmă că scopul ordonantei a fost acela de “a bloca retrocedarea proprietătii
funciare”, că .ordonanta nu a avut nici o aplicare în teritoriu” si, în fine,
că, .dacă legea este promulgată, Regulamentul va trebui modificat din nou.
Retrocedarea va fi mult întârziată cu consecinte grave asupra fondului
forestier”.
În conformitate cu dispozitiile art. 114 alin. (4) din Constitutie, “În
cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgentă. Acestea intră
în vigoare numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacă
Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă în mod obligatoriu”.
Potrivit acestor dispozitii constitutionale ordonanta de urgentă trebuie
să îndeplinească, cumulativ, două conditii, si anume să fie emisă în cazuri
exceptionale, iar măsurile adoptate să prezinte caracter de urgentă.
Continutul notiunii de caz exceptional nu este precizat expres de
Constitutie, însă în jurisprudenta sa Curtea a statuat în mod constant că “Prin
cazuri exceptionale, în sensul art. 114 alin. (4) din Constitutie, se
întelege acele situatii care nu se pot încadra în cele avute în vedere expres
de lege. În consecintă, dacă legiuitorul nu a instituit o normă specifică unei
circumstante exceptionale, ar fi contrar însesi vointei acestuia, ca regulile
existente să fie aplicate cazurilor exceptionale la care se referă art. 114
alin. (4) din Constitutie. Având în vedere acestea, interesul public lezat de
caracterul anormal si excesiv al cazurilor exceptionale justifică interventia
Guvernului pe calea ordonantei de urgentă, în temeiul art. 114 alin. (4) din
Constitutie. De aceea, o astfel de măsură se poate fundamenta numai pe necesitatea
si urgenta reglementării unei situatii care, datorită circumstantelor sale
exceptionale, impune adoptarea de solutii imediate, în vederea evitării unei
grave atingeri aduse interesului public” (Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 28 iunie
1995). Tot astfel Curtea Constitutională a subliniat caracterul obiectiv al cazului
exceptional, în sensul că existenta sa “nu depinde de vointa Guvernului,
care, în asemenea împrejurări, este constrâns să reactioneze prompt pentru
apărarea unui interes public, pe calea ordonantei de urgentă”, ci depinde de
existenta unor împrejurări care să justifice cazul exceptional, iar
urgenta reglementării trebuie să rezulte din Nota de fundamentare a ordonantei
de urgentă sau din justificările prezentate de Guvern la dezbaterile
parlamentare privind proiectul de lege pentru aprobarea ordonantei de urgentă
(Decizia nr. 83 din 19 mai 1998, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998).
Consecventă jurisprudentei sale, Curtea, examinând Nota de fundamentare
a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, constată că Guvernul a avut
în vedere faptul că în procesul de aplicare a Legii nr. 1/2000 “s-au constatat
deficiente si disfunctionalităti care s-au reflectat în realizările obtinute”
si că se impune “urgentarea realizării măsurilor privind retrocedarea
terenurilor agricole si a celor forestiere persoanelor fizice si persoanelor
juridice îndreptătite”. Asa cum rezultă din stenograma dezbaterilor asupra
proiectului Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
102/2001, în Plenul Camerei Deputatilor (publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea a II-a, nr. 30 din 16 martie 2002), unii dintre deputatii care
au participat la dezbaterea si adoptarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 102/2001 s-au referit la faptul că această ordonantă a
avut menirea “să deblocheze” aplicarea Legii nr. 1/2000, corectând sau
completând în acest scop unele prevederi ale acestei legi.
În punctul de vedere transmis Curtii Constitutionale presedintele
Senatului consideră că urgenta care a determinat emiterea ordonantei constă în
“necesitatea de a stăvili de îndată unele efecte aberante ale textelor
abrogate, modificate si completate prin Ordonanta de urgentă nr. 102/2001”.
În aceeasi ordine de idei, în punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor se arată următoarele:
“Potrivit acordurilor încheiate cu Uniunea Europeană, statul român si-a
asumat obligatia de a finaliza, până la sfârsitul anului în curs, procesul de
restituire a proprietătilor agricole si forestiere. Având în vedere acest
aspect si materialul documentar care a stat la baza emiterii Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 102/2001, rezultă necesitatea modificării, fără
întârziere, a acelor prevederi ale Legii nr. 1/2000 care au condus la o
aplicare neunitară a reglementărilor continute”.
În fine, Guvernul, referindu-se la acelasi aspect, arată că, “În ceea ce
priveste cazul exceptional care a impus emiterea Ordonantei de urgentă nr.
102/2001”, acesta constă în necesitatea adoptării unor solutii legislative noi,
care să asigure urgentarea procesului de reconstituire si de constituire a
dreptului de proprietate asupra terenurilor, proces care, început cu peste 10
ani în urmă, a cunoscut numeroase distorsiuni si întârzieri ce au dovedit
caracterul incomplet si inadecvat realitătilor economico-sociale al
reglementărilor din acest domeniu”.
Având în vedere toate aceste argumente, Curtea Constitutională constată
că împrejurările concrete avute în vedere de initiatorul Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 102/2001 reprezentau un “caz exceptional”, care impunea
măsuri cu caracter de urgentă, în scopul finalizării procesului de
reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
forestiere. Curtea Constitutională observă, de asemenea, că aprecierea
interesului public nu trebuie făcută în raport cu data dezbaterii în Parlament
a proiectului legii de aprobare a ordonantei de urgentă, ci cu data emiterii
acesteia.
Astfel fiind, Curtea constată că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
102/2001 a fost emisă cu respectarea dispozitiilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie.
II. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a unor dispozitii din
Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, Curtea
retine următoarele:
1. Referitor la constitutionalitatea art. I pct. 3 din Legea de aprobare
a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001:
Art. I pct. 3 din lege prevede “La articolul I punctul 7, alineatul
(11) al articolului 6 (din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 102/2001) va avea următorul cuprins:
«(11) La reconstituirea dreptului de proprietate pentru terenurile
forestiere este admisă numai proba cu înscrisuri: acte de proprietate, carte
funciară, cadastru, cererile de înscriere în cooperativa agricolă de productie,
registrul agricol, evidentele cooperativei agricole de productie, ale
amenajamentelor silvice si pastorale, precum si alte înscrisuri, cu dată certă
din perioada respectivă.»”
Autorii sesizării critică noua formă a alin. (11) al articolului 6
din Legea nr. 1/2000, redată mai sus, care a introdus prevederea că la
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere este
admisă numai proba cu înscrisuri, cu dată certă, din perioada respectivă,
considerând că prin această prevedere “se introduce o discriminare între
reconstituirea dreptului de proprietate pentru terenurile forestiere si,
respectiv, cele agricole”, în sensul că, în timp ce la reconstituirea dreptului
de proprietate pentru terenurile agricole se admite proba cu martori, în cazul
reconstituirii dreptului de proprietate pentru terenurile forestiere această
probă este respinsă. În opinia autorilor sesizării această dispozitie legală
încalcă atât prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea cetătenilor în fata legii, cât si pe cele ale art. 21 alin. (1) si
(2) privind accesul liber la justitie.
Examinând această critică, Curtea constată că reglementarea sistemului
probator, inclusiv ierarhizarea probelor si raporturilor dintre ele, este
atributul exclusiv al legiuitorului.
Pe de altă parte, Curtea nu poate retine nici înfrângerea principiului
constitutional al egalitătii cetătenilor. Cele două ipoteze ale reconstituirii
dreptului de proprietate nu vizează situatii identice, deoarece există
numeroase si importante diferente între regimul juridic al terenurilor agricole
si al celor forestiere (de exemplu: modul în care au intrat în patrimoniul
statului sau, după caz, în proprietatea fostelor cooperative agricole de
productie, persoanele cărora le-au putut apartine anterior si, ca urmare, cu
privire la beneficiarii reconstituirii, particularitătile economice si sociale
ale terenurilor etc.). Astfel terenurile agricole au intrat, cu sau fără titlu,
în proprietatea statului sau a co- operativelor de productie, iar ulterior, în
decursul timpului, unele dintre acestea au făcut obiectul unor schimburi impuse
de acte de comasare, au fost transmise în administrarea unor unităti de stat
sau în folosinta unor organizatii obstesti ori a unor unităti cooperatiste; o
parte dintre aceste terenuri si-au
schimbat de-a lungul timpului categoria de folosintă, de exemplu: prin includerea
în perimetrul construibil al localitătilor si atribuirea lor pentru constructii
civile sau industriale; altele au făcut obiectul unor importante investitii
etc. Această stare de fapt, existentă la momentul adoptării Legii fondului
funciar nr. 18/1991, a impus ca pentru reconstituirea dreptului de proprietate
să se prevadă printre mijloacele de probă si proba cu martori, tocmai în scopul
identificării suprafetelor de teren si a fostilor proprietari. Or, dispozitia
criticată vizează o altă situatie, aceea a reconstituirii dreptului de
proprietate asupra terenurilor forestiere.
Curtea Constitutională a stabilit, de altfel, printr-o jurisprudentă
constantă, că legiuitorul este îndreptătit să adopte solutii diferite pentru
situatii ce se deosebesc între ele, în măsura în care prevederile legale se aplică,
fără nici o discriminare, tuturor celor aflati în aceeasi situatie. Astfel,
prin Decizia nr. 104 din 31 octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 40 din 26 februarie 1996, s-a statuat că: “principiul
egalitătii în drepturi a cetătenilor implică un tratament egal pentru situatii
identice sau similare si nicidecum acelasi tratament pentru situatii diferite.
Uniformitatea este, de aceea, contrară egalitătii în drepturi, care implică
dreptul la diferentiere pentru situatii care, prin natura lor nu sunt
identice.”
2. Referitor la constitutionalitatea art. I pct. 42 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 102/2001, prin care la art. 28 din Legea nr. 1/2000
s-au introdus noile alineate criticate, (6) si (7), precum si la constitutionalitatea
art. I pct. 15 din legea criticată, prin care s-a modificat art. I pct. 42
alin. (8) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, punct prin care
s-a introdus noul alin. (8) la art. 28 din Legea nr. 1/2000.
Prevederile criticate au următorul cuprins: «La articolul 28, ... se
introduc alineatele (6)-(9), astfel:
“(6) În cazul dizolvării formei asociative suprafetele de teren
forestier respective revin în proprietatea statului si în folosinta consiliului
local respectiv.
(7) În situatia în care nu vor exista mostenitori legali ai membrilor
formelor asociative înfiintate în conformitate cu prevederile prezentei legi
cotele aferente acestora trec în proprietatea statului si în folosinta
consiliului local respectiv.
(8) Membrii formelor asociative nu pot înstrăina propriile cote-părti
unor persoane din afara acestora.
(9) [...]”»
Cu privire la alin. (6) al art. 28 din lege autorii sesizării sustin că,
prevăzând revenirea terenurilor forestiere în proprietatea statului sau în cea
a consiliului local, în cazul dizolvării aceste dispozitii încalcă dreptul de
proprietate al membrilor formelor asociative. În opinia autorilor sesizării
dreptul de proprietate nu este constituit prin “gratia legiuitorului de azi”,
ci el este “recunoscut si reconstituit în urmanationalizării abuzive realizate
de regimul comunist”. De aceea revenirea terenurilor în proprietatea statului
în această manieră, este asimilată cu o expropriere ce nu îndeplineste
conditiile prevăzute de art. 41 alin. (3) din Constitutie (utilitatea publică,
justa si prealabila despăgubire), încălcând totodată si art. 41 alin. (1) si
(2) din Legea fundamentală, referitoare la garantarea si ocrotirea dreptului de
proprietate. Această reglementare încalcă, de asemenea, si prevederile art. 1
din Protocolul aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, cu referire la protectia proprietătii.
Referitor la prevederile alin. (7) al art. 28 din lege, se sustine că
acestea încalcă atât dispozitiile art. 42 din Constitutie, care garantează
dreptul la mostenire, cât si pe cele ale art. 41, întrucât îngrădeste dreptul
de dispozitie.
Dispozitiile alin. (8) al aceluiasi articol, în opinia autorilor
sesizării, reprezintă .o încălcare a art. 41 alin. (1) din Constitutie, prin
restrângerea abuzivă a dreptului de dispozitie al proprietarului, de această
dată în cazul actelor între vii”.
În examinarea constitutionalitătii acestor texte de lege Curtea porneste
de la caracterul atipic al dreptului de proprietate asupra terenurilor
forestiere reconstituit în favoarea unor forme asociative care nu mai există de
foarte multă vreme în sistemul juridic al tării noastre.
Independent de chestiunile de oportunitate ce au determinat alegerea de
către legiuitor a unei forme neobisnuite de reglementare, prin readucerea în
viata socială a unor forme străvechi de organizare, nu poate fi contestată
legitimitatea vointei acestuia si nici constitutionalitatea regimului juridic
astfel amenajat. Este cazul unei forme de proprietate ce renaste, prin
reconstituirea sa preexistentă, cu modalitătile legale mai sus arătate,
modalităti care, dacă n-ar fi vorba despre o organizare traditională (care si-a
dovedit viabilitatea în decursul istoriei), singulară si exceptională, ar putea
suscita dubii de constitutionalitate. Din faptul că această formă arhaică este
o modalitate sui generis de proprietate rezultă si că, în ipoteza în
care Curtea Constitutională ar considera că “modalitătile” amintite ar trebui
reamenajate, Curtea nu ar avea altă solutie decât să aducă în circuitul civil
general terenurile restituite în cadrul formelor asociative, rupând
indiviziunea si caracterul ei perpetuu, spre a institui pentru suprafetele
respective un regim juridic ce nu a existat în trecut, devenind astfel
legislator pozitiv. Admiterea înlocuirii unui membru al asociatiei, ca efect al
vointei proprietarului unei cote-părti, vointă exprimată prin act între vii ori
prin testament, ar avea acelasi efect: desfiintarea proprietătii indivize,
fortate si perpetue, o proprietate care nu cuprinde, în sine, nimic
neconstitutional. În acelasi sens a statuat Curtea Constitutională prin Decizia
nr. 237 din 27 noiembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000: “Proprietatea comună, sub toate
formele pe care sistemul juridic românesc le cunoaste, inclusiv atunci când
îmbracă forma «indiviziunii fortate si perpetue» la care se referă legea supusă
controlului de constitutionalitate, nu este o formă de proprietate al cărei
exercitiu ar fi supus unor îngrădiri. Indiviziunea, ca formă a proprietătii
comune, are în vedere pluralitatea subiectelor dreptului de proprietate, iar nu
continutul acestuia, si anume prerogativele pe care le conferă. Atunci când
există diferente între formele de proprietate comună ori între acestea si
proprietatea exclusivă, în ceea ce priveste exercitarea unora dintre atributele
dreptului de proprietate, aceste diferente corespund particularitătilor
regimului juridic al acelei forme de proprietate, neputând fi considerate ca
îngrădiri ale exercitiului dreptului de proprietate, în sensul la care se
referă art. 49 din Constitutie, potrivit căruia o restrângere poate fi făcută
numai dacă se impune, după caz, pentru apărarea sigurantei nationale, a
ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertătilor
cetătenilor, desfăsurarea instructiei penale, prevenirea consecintelor unei
calamităti naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
A admite că indiviziunea fortată si perpetuă - de pildă cea asupra părtilor
comune ale unei constructii de locuit, cuprinzând apartamente aflate în
proprietatea unor persoane diferite - este inadmisibilă, deoarece reprezintă o
îngrădire perpetuă si nejustificată a exercitiului dreptului de proprietate,
înseamnă a nu tine seama de existenta, în practică, a numeroase ipoteze în care
o asemenea formă de proprietate comună corespunde naturii bunului si,
câteodată, unei declaratii a legii.”
Regimul juridic al coproprietătii fortate si perpetue presupune numai o
altă modalitate de exercitare a dreptului de proprietate sau a celui de
mostenire.
În conceptia legiuitorului reconstituirea dreptului de proprietate în
cazul suprafetelor forestiere aflate, la data dobândirii lor de către stat, în
proprietatea comună a formelor asociative enumerate nu poate fi concepută decât
tot în cadrul acelor forme; dreptul de proprietate urmează să aibă
configurarea, prerogativele si, în general, regimul juridic avute din epoca
respectivă. Această conceptie apare în chip evident dacă ne raportăm la forma
originară a art. 27 din Legea nr. 1/2000, text potrivit căruia “Exploatarea
terenurilor forestiere prevăzute la art. 26 din prezenta lege se face în
conformitate cu statutele formelor asociative admise de legislatia statului
român în perioada anilor 1921-1940”.
În aceste conditii regimul juridic al proprietătii privind terenurile
forestiere restituite fostilor proprietari, în cadrul formelor asociative
mentionate, este determinat de legiuitor, în mod special, în considerarea
particularitătilor economice si sociale ale formelor de exploatare anterioare
trecerii terenurilor în proprietatea statului.
În alti termeni, dreptul de proprietate renaste în favoarea fostilor
proprietari sau a mostenitorilor acestora, în conditiile imperativ stabilite de
legiuitor, fără ca regimul astfel reglementat să reprezinte o abatere de la
principiile constitutionale privind ocrotirea proprietătii private. Aceste
particularităti cuprind anumite limitări ale unor prerogative ale dreptului de
proprietate, decurgând din faptul că acest drept poartă asupra unei proprietăti
aflate într-o perpetuă indiviziune fortată; bunurile respective sunt
administrate si exploatate exclusiv în formele asociative prevăzute de lege,
corespunzător situatiei existente în momentul trecerii terenurilor forestiere
în proprietatea statului.
La fel ca în cazul oricăror restituiri de bunuri, fostii proprietari
urmează, de regulă, să fie despăgubiti integral, dar nu se poate admite ca ei
să dobândească mai multe drep- turi decât cele pe care le-au avut anterior.
În cazul terenurilor forestiere restituite, potrivit legii, către
persoanele îndreptătite, membre ale formelor asociative amintite, regimul
juridic stabilit imperativ are, în principiu, următoarele particularităti:
- suprafetele forestiere se restituie celor îndreptătiti, în proprietate
comună, în cadrul formelor asociative - subiecte colective de drepturi - ce se
constituie ca persoane juridice în temeiul art. 28 din legea criticată, în vederea
administrării si exploatării terenurilor cu respectarea regimului silvic, care
au scop patrimonial si îsi desfăsoară activitatea cu sprijinul si sub controlul
organizatiilor din sistemul silvic;
- înstrăinarea de către titulari a cotei-părti din proprietate nu se
poate face către persoane din afara acesteia.
Transmiterea mortis causa a acestei cote-părti poate fi făcută
numai prin mostenire legală;
- în cazul în care încetează existenta asociatiei, terenurile respective
revin în proprietatea statului si în folosinta consiliului local.
Aceste elemente definesc dreptul de proprietate comună în indiviziune
fortată si perpetuă, sub conditia exploatării terenurilor forestiere în forme
asociative - subiecte de drept colective - si cu respectarea regimului silvic.
Limitele si continutul acestui drept au fost stabilite în acord cu
dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora: “Dreptul de
proprietate, precum si creantele statului sunt garantate. Continutul si
limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.” Astfel, aceste
reglementări nu contravin principiului ocrotirii egale a proprietătii private,
indiferent de titular, consacrat la art. 41 alin. (2) din Constitutie.
În ceea ce priveste sustinerile autorilor sesizării, referitoare la
limitele dreptului statului de a stabili regimul juridic al dreptului de
proprietate reconstituit în favoarea fostilor proprietari, ele urmează, de
asemenea, să fie respinse. Într-adevăr, în legătură cu acest aspect Curtea s-a
mai pronuntat, statuând următoarele: “Chiar dacă nationalizarea sau alte moduri
prin care, sub imperiul unor legi anterioare, a luat nastere dreptul de
proprietate al statului nu sunt corespunzătoare prevederilor Constitutiei,
dreptul subiectiv de proprietate al statului, constituit potrivit
reglementărilor legale anterioare actualei legi fundamentale, nu este stins ca
efect al intrării în vigoare a acesteia, independent de modificările aduse
regimului juridic al proprietătii. Asa fiind, […] dreptul fostului proprietar
de a i se restitui imobilul se naste în viitor, prin aplicarea prevederilor
legale care îi reconstituie acest drept. Prevederile privind garantarea si ocrotirea
proprietătii, potrivit art. 41 din Constitutie, se aplică numai după
reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate” (Decizia Curtii
Constitutionale nr. 136 din 21 octombrie 1998, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998).
Este, de asemenea, neîntemeiată critica potrivit căreia revenirea
terenurilor în proprietatea statului, în cazul dizolvării, ar echivala cu o expropriere
făcută prin încălcarea prevederilor Constitutiei. În realitate, dreptul asupra terenurilor
la care se referă reglementarea fiind conditionat de existenta formelor
asociative, încetarea acestora nu poate avea alt efect decât acela prevăzut de
lege.
Curtea constată că este nefondată si critica privind violarea art. 42
din Constitutie referitor la garantarea dreptului la mostenire, deoarece legea
este aceea care stabileste formele de mostenire, iar în spetă reglementarea
dreptului la mostenire este făcută în considerarea regimului juridic special al
acestei forme asociative.
3. Referitor la constitutionalitatea pct. 1 al art. I din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 102/2001:
Autorii sesizării consideră că aceste dispozitii, potrivit cărora “În
aplicarea prevederilor prezentei legi reconstituirea dreptului de proprietate
se face de regulă pe vechile amplasamente, dacă acestea sunt libere”, sunt
neconstitutionale, deoarece contravin art. 41 alin. (1) din Constitutie si art.
1 din Protocolul aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Curtea retine însă că dispozitiile criticate prevăd, ca principiu
general, criteriul de reconstituire a dreptului de proprietate pe vechiul
amplasament, în toate cazurile în care aplicarea acestuia este posibilă. Prin
urmare, este nefondată sustinerea că actul normativ criticat “a abdicat de la
dispozitia imperativă a «vechiului amplasament»”.
4. Referitor la critica privind caracterul retroactiv al ordonantei de
urgentă supuse controlului de constitutionalitate, Curtea constată că autorii
sesizării nu au indicat care anume dintre dispozitiile criticate
retroactivează, ci se referă doar la faptul că dreptul de proprietate s-a
născut prin aprobarea cererii de către comisia judeteană de punere în posesie,
iar revenirea asupra acestor aprobări ar fi să perturbe grav relatiile de
proprietate. Or, această simplă afirmatie nu îngăduie verificarea criticii de
neconstitutionalitate. Chiar examinând textul ordonantei, Curtea constată că nu
rezultă că aceasta are caracter retroactiv. Dimpotrivă, aplicarea retroactivă
este exclusă, potrivit art. 61 din ordonanta de urgentă criticată, asa cum a fost
modificat prin legea de aprobare, articol care are următoarea redactare:
“(1) În situatia în care anumite suprafete sunt revendicate de 2 solicitanti,
dintre care unul este proprietarul deposedat prin măsurile abuzive aplicate în
perioada anilor 1945-1959, iar cel de-al doilea este persoana care a fost
împroprietărită cu teren preluat de la fostul proprietar, teren ce a fost
preluat în orice mod de cooperativă sau de stat, se va restitui în natură ambilor
solicitanti, în limita resurselor de teren existente.
(2) În cazul în care resursele sunt insuficiente se va atribui în natură
teren primului proprietar, iar cel de-al doilea va fi despăgubit în conditiile
legii.
(3) În cazul lipsei resurselor se acordă despăgubiri, potrivit legii,
ambilor proprietari.
(4) Aplicarea prevederilor alin. (1)-(3) nu poate afecta drepturile
dobândite în conditiile art. 2 alin. (2).”
În alte cazuri, în care ar fi vorba despre o revenire asupra unor
situatii juridice deja consolidate, textele au în vedere reglementări existente
în Legea fondului funciar la data când acele situatii s-au produs; este, de
pildă, cazul prevederilor art. I pct. 15 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 102/2001, căruia îi corespund prevederile art. 34 alin. 2 si 3 din Legea
nr. 18/1991, în forma primară a legii, si ale art. 35 alin. 2 si 3 din lege,
după modificarea adusă prin Legea nr. 169/1997. Pentru celelalte prevederi ale
ordonantei de urgentă nimic nu îndreptăteste, în lipsa unor prevederi exprese
si explicite, ideea că aplicarea lor ar urma să se facă retroactiv. Aceasta
înseamnă că modificările si completările aduse Legii nr. 1/2000 prin ordonanta
de urgentă mentionată urmau - ori urmează încă - să se aplice numai din
momentul intrării în vigoare a ordonantei, pentru actele ori operatiile
anterioare functionând principiul tempus regit actum.
5. Referitor la reglementarea acordării despăgubirilor, care încalcă
dispozitiile art. 137 alin. (5) din Constitutie, întrucât “nu se indică sursa de
finantare”, iar starea economiei face imposibilă plata despăgubirilor”, Curtea
retine că neindicarea surselor de acoperire a cheltuielilor bugetare stabilite
printr-o lege, în chiar textele acelei legi, nu reprezintă nemijlocit un motiv
de neconstitutionalitate, deoarece în textul Constitutiei se vorbeste numai
despre stabilirea sursei de finantare înainte de aprobarea cheltuielii, iar nu despre
obligativitatea indicării în lege a sursei respective; pe de altă parte, o
asemenea precizare există totusi la art. I pct. 49 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 102/2001, prin care în textul art. 40 din Legea nr. 1/2000 s-a
prevăzut obligatia Guvernului de a stabili, prin hotărâre, sursele financiare
si modalitătile de plată a despăgubirilor către fostii proprietari. Prin urmare
si această critică urmează să fie respinsă, fiind nefondată.
6. Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor
cuprinse la art. I pct. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 102/2001,
în raport cu art. 21 din Constitutie, Curtea observă că reglementarea indicată
nu contine nici o dispozitie care să pună în discutie accesul la justitie.
La acest punct al sesizării se mai arată că “terenurile forestiere au
fost ocupate fără nici o lege, deci fără titlu”, si ca o consecintă a faptului
că .nefiind o lege de trecere în proprietatea statului nu pot fi nici
înscrisuri emise după 1945 care să urmeze preluarea terenurilor forestiere.
Înscrisurile datând anterior războiului nu sunt recunoscute de comisiile
locale”.
Neputând fi vorba despre pct. 2 din ordonantă, s-ar putea presupune că
sesizarea poartă asupra art. I pct. 3 din Legea pentru aprobarea ordonantei de
urgentă, text care a fost deja examinat si potrivit căruia la reconstituirea dreptului
de proprietate pentru terenuri forestiere este admisă numai proba cu
înscrisuri.
Legea enumeră exemplificativ înscrisurile ce pot servi spre a proba
dreptul de proprietate, nefiind vorba printre înscrisurile enumerate de dovezi
privind preluarea suprafetelor de către stat; aceasta înseamnă că există o largă
varietate de înscrisuri pe care se poate sprijini cererea de restituire a
terenurilor forestiere.
Deoarece autorii sesizării nu au precizat dispozitiile criticate si nici
nu au arătat care sunt motivele de neconstitutionalitate, având în vedere
dispozitiile imperative ale art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 pentru
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicată, potrivit cărora
“Sesizările trebuie făcute în formă scrisă si motivate”, critica de
neconstitutionalitate, sub acest aspect, este inadmisibilă.
7. Referitor la critica privind dispozitiile art. I pct. 6 din Legea
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001:
Critica este astfel formulată: “Punctul 6 - neconstitutional. Încalcă art.
41 alin. (2) - proprietatea privată este ocrotită în mod egal, indiferent de
titular. Statul a folosit timp de 60 de ani terenul preluat abuziv. Nu există
nici un text de lege care să oblige statul la plata despăgubirilor pentru
viile, livezile, acumulările de ape, prin investitiile proprietarului.”
Critica de neconstitutionalitate are în vedere pct. 6 al art. I din
lege, desi nu există nici o precizare în acest sens de natură să lămurească
lucrurile. Textul criticat, si anume art. 19, prevede că “În cazul în care
pe suprafetele de teren care fac obiectul reconstituirii dreptului de
proprietate în conditiile prezentei legi se află investitii functionale, contravaloarea
acestor investitii rămasă neamortizată se recuperează de la noii proprietari într-o
perioadă de maximum 10 ani”.
Este evident că în formularea reprodusă textul nu este susceptibil de
nici o critică de neconstitutionalitate, căci nu face decât să îl oblige pe
beneficiarul reconstituirii dreptului de proprietate de a plăti sporul de valoare
datorat investitiilor făcute de stat. Iar aceasta numai în măsura în care
îmbunătătirile funciare sunt utile - de ele urmând să profite si beneficiarii
restituirilor - si, tot astfel, numai în limitele cheltuielilor de investitii
încă neamortizate.
De fapt, autorii sesizării nici nu par să critice pentru neconstitutionalitate
acest text, desi este invocat - ca fiind violat - principiul consacrat de art.
41 alin. (2) din Legea fundamentală, care instituie ocrotirea egală, indiferent
de titular, a proprietătii private. O analiză, oricât de sumară, a prevederii
mentionate nu poate să nu infirme ideea că prin aceasta s-ar încălca principiul
protectiei egale a proprietătii private.
În realitate, autorii sesizării au în vedere ceea ce, de fapt, ar putea
fi o omisiune a legii, si anume faptul că nici un text nu obligă statul să
înapoieze fostului proprietar al terenului ce se restituie, o dată cu suprafata
respectivă, si valoarea investitiilor făcute de proprietar pe terenul preluat abuziv,
de care statul s-a folosit de la preluare. Un asemenea repros nu are însă nici
o legătură cu constitutionalitatea textului criticat si nici nu priveste
ocrotirea proprietătii private. Căci, în conceptia constant promovată în
deciziile Curtii Constitutionale, problema ocrotirii proprietătii private nu se
poate pune decât după reconstituirea dreptului de proprietate al celor
îndreptătiti, de vreme ce până atunci proprietatea a apartinut statului.
8. O altă critică de neconstitutionalitate priveste art. I pct. 11 din
Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001, în
sensul că “Pct. 11 încalcă dreptul de proprietate prin nerecunoasterea
dreptului de proprietate în formele existente la data preluării bunului.
Reglementarea unor conditii diferite pentru reconstituirea dreptului de
proprietate, altele decât cele care existau în 1945, blochează practic
posibilitatea retrocedării”.
Textul ce face obiectul criticii art. I pct. 11 din legea pentru
aprobarea ordonantei, prin care se modifică alin. (1) al art. 26 din Legea nr.
1/2000, este următorul: “Fostilor membri ai formelor asociative de
proprietate asupra terenurilor cu vegetatie forestieră, composesorate, obsti de
mosneni în devălmăsie, obsti răzesesti nedivizate, păduri grăniceresti, păduri
comunale provenite din păduri grăniceresti si alte forme asociative asimilate
acestora, precum si mostenitorilor lor, care au formulat cereri de
reconstituire a dreptului de proprietate în baza art. 46 din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicată, li se va elibera un singur titlu de
proprietate, cu mentiunea “la titular»: «composesorat», «obste de mosneni», «obste
de răzesi», «păduri grăniceresti», alte asociatii si cu denumirea localitătii
respective.”
Curtea retine că nici această critică a sesizării nu este motivată
astfel încât să se poată cunoaste ce anume au în vedere autorii săi. Din
analiza textului mentionat Curtea constată că acesta răspunde pe deplin
preocupărilor autorilor sesizării. Au fost instituite, într-adevăr, prin lege
forme de proprietate intrate de multă vreme în domeniul istoriei, ceea ce
înseamnă, bineînteles, recunoasterea, chiar în exces, a formelor dreptului de
proprietate de la data preluării bunurilor.
Nu se poate pretinde însă legiuitorului din anul 2001 să ocrotească până
la ultimele detalii ale unor reglementări revolute - în temeiul noii
Constitutii a României din 1991 - forme de organizare si de proprietate care au
existat în urmă cu 60 de ani, sub imperiul a cu totul alte reglementări
constitutionale. Nici Constitutia nu poate, bineînteles, să cuprindă prevederi
retroactive.
9. O altă critică priveste pct. 13 din Legea pentru aprobarea
ordonantei, si anume alin. (24), nou-introdus la art. 26 din Legea nr. 1/2000, pe
motiv că acesta este confuz. Acest text are următoarea redactare: “Retrocedarea
pădurilor comunale ce provin din păduri grăniceresti se va realiza în cote
egale către formele asociative ale fostilor grăniceri si comunelor, pe raza
unitătilor administrativ-teritoriale pe care sunt situate pădurile respective.”
Curtea constată însă că prevederea legală este clară.
Textul are în vedere restituirea pe vechile amplasamente.
În ceea ce priveste posibilele dificultăti în aplicarea dispozitiilor
legale mentionate, evocate de autorii sesizării, Curtea constată că
solutionarea unor asemenea probleme nu cade în competenta acesteia, ele fiind
chestiuni de aplicare si de interpretare a legii.
10. Se afirmă, tot astfel, că trecerea în proprietatea publică a unor
terenuri, prin legea de retrocedare, încalcă art. 41 din Constitutia României;
această trecere ar fi posibilă, în opinia autorilor, numai prin expropriere. Si
de această dată autorii au omis să indice textul care formează obiectul
criticii de neconstitutionalitate.
S-ar putea ca reprosul de neconstitutionalitate să aibă în vedere art.
221 din Legea nr. 1/2000,
în redactarea dată de art. I pct. 7 din Legea pentru aprobarea ordonantei, text
potrivit căruia “Suprafetele proprietate de stat formate din terenurile
realizate pe seama îndiguirilor, desecărilor si altor lucrări de îmbunătătiri
funciare, din terenurile fermelor de stat existente la data intrării în vigoare
a Legii nr. 187/1945 pentru înfăptuirea reformei agrare, din cele preluate de
la Domeniile Coroanei sau de la Ministerul Apărării Nationale rămân în domeniul
public al statului si nu pot face obiectul reconstituirii dreptului de
proprietate”.
Textul legii nu prevede însă, contrar sustinerii autorilor sesizării,
trecerea unor suprafete de teren în proprietatea publică. Curtea retine că
dispozitia în discutie are în vedere terenuri ce apartin în proprietate
statului si care, ca atare, nu au cum să facă obiectul exproprierii. Este
dreptul statului de a stabili regimul juridic al terenurilor ce îi apartin în
proprietate si, desigur, apartenenta acestora la domeniul public sau la cel
privat.
11. Referitor la celelalte critici de neconstitutionalitate Curtea
constată că nu poate retine nici o legătură cu obiectul sesizării. Ar fi greu,
spre pildă, dacă nu chiar imposibil, să se stabilească vreo legătură a
obiectului sesizării cu dispozitiile constitutionale cuprinse în art. 139 alin.
(4) privind statutul membrilor Curtii de Conturi.
Fată de considerentele expuse Curtea urmează să constate că dispozitiile
criticate sunt constitutionale.
Având în vedere considerentele expuse în prezenta decizie, dispozitiile
art. 16, 21, ale art. 114 alin. (1), (4) si (5), art. 141 alin. (1), art. 137
alin. (5) si ale art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si prevederile art. 2
alin. (3), art. 12, ale art. 13 alin. (1) lit. A.a), ale art. 17, 18, ale art.
19 alin. (1) si ale art. 20 din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Constată că Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, precum si modificarea si completarea Legii nr. 18/1991, republicată, a fost adoptată cu respectarea procedurilor constitutionale.
2. Constată că dispozitiile din Legea pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 102/2001, care au făcut obiectul sesizării, sunt
constitutionale.
Decizia se comunică Presedintelui României si se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Definitivă si obligatorie.
Dezbaterea a avut loc la data de 12 iunie 2002 si la ea au participat: Nicolae Popa, presedinte, Costică Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur, Kozsokár Gábor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stănoiu, Lucian Stângu, Ioan Vida, judecători.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,