MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 497 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 10 iulie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
422. - Lege privind stabilirea dobânzii de referintă
de către Banca Natională a României
581. - Decret pentru promulgarea Legii privind
stabilirea dobânzii de referintă de către Banca Natională a României
423. - Lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 54/2000 privind finantarea din bugetul de stat, din bugetul Fondului de
asigurări sociale de sănătate si din bugetele locale a unor activităti si
programe în domeniul sănătătii publice, desfăsurate de organizatii
neguvernamentale
582. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 54/2000 privind finantarea din bugetul de
stat, din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate si din bugetele
locale a unor activităti si programe în domeniul sănătătii publice, desfăsurate
de organizatii neguvernamentale
425. - Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 3/2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 59/1997
cu privire la finantarea, în sistem descentralizat, în domeniul stiintei,
tehnologiei si inovării
584. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 3/2002 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 59/1997 cu privire la finantarea, în sistem
descentralizat, în domeniul stiintei, tehnologiei si inovării
426. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 175/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989
585. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 175/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
427. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 67/2000 privind unele măsuri referitoare la preturile si
tarifele pentru energia electrică si termică
586. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 67/2000 privind unele măsuri
referitoare la preturile si tarifele pentru energia electrică si termică
428. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 181/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 314/2001
pentru reglementarea situatiei unor societăti comerciale
587. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 181/2001 privind modificarea
si completarea Legii nr. 314/2001 pentru reglementarea situatiei unor societăti
comerciale
429. - Lege privind declararea ca oras a comunei
Băbeni, judetul Vâlcea
588. - Decret pentru promulgarea Legii privind
declararea ca oras a comunei Băbeni, judetul Vâlcea
430. - Lege privind înfiintarea comunei Ciocănesti,
judetul Suceava
589. - Decret pentru promulgarea Legii privind
înfiintarea comunei Ciocănesti, judetul Suceava
431. - Lege privind înfiintarea comunei
Vulcana-Pandele, judetul Dâmbovita
590. - Decret pentru promulgarea Legii privind
înfiintarea comunei Vulcana-Pandele, judetul Dâmbovita
432. - Lege privind înfiintarea comunei Iaslovăt,
judetul Suceava
591. - Decret pentru promulgarea Legii privind
înfiintarea comunei Iaslovăt, judetul Suceava
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 143 din 30 aprilie 2002 referitoare la
exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d)
teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58
din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicată, cu
modificările si completările ulterioare
Decizia nr. 165 din 6 iunie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) si (2),
precum si ale art. 8 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1999 privind
unele măsuri specifice pentru asigurarea resurselor Fondului special al
drumurilor publice si executarea silită a creantelor la bugetul acestui fond,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 136/2002
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.360/2001. - Hotărâre privind atestarea
domeniului public al judetului Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al
oraselor si comunelor din judetul Tulcea
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
stabilirea dobânzii de referintă de către Banca Natională a României
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - Banca Natională a României, în calitate de bancă centrală a
statului român, stabileste lunar nivelul dobânzii de referintă, care se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 2. - În toate actele normative în care se face referire la dobânda
de refinantare a Băncii Nationale a României si/sau la taxa oficială a
scontului, aceste notiuni se înlocuiesc cu notiunea de dobândă de
referintă a Băncii Nationale a României.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 25 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 13
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 422.
pentru
promulgarea Legii privind stabilirea dobânzii de referintă de către Banca
Natională a României
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind stabilirea dobânzii de
referintă de către Banca Natională a României si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 581.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 54/2000 privind finantarea din bugetul de
stat, din bugetul Fondului de asigurări sociale de sănătate si din bugetele
locale a unor activităti si programe în domeniul sănătătii publice, desfăsurate
de organizatii neguvernamentale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 54 din 30
ianuarie 2000 privind finantarea din bugetul de stat, din bugetul Fondului de
asigurări sociale de sănătate si din bugetele locale a unor activităti si
programe în domeniul sănătătii publice, desfăsurate de organizatii
neguvernamentale, emisă în temeiul art. 1 lit. B pct. 22 din Legea nr. 206/1999
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 31
ianuarie 2000, cu
următoarele modificări si completări:
1. Titlul ordonantei va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
privind finantarea din bugetul de stat, din bugetul
Fondului de asigurări sociale de sănătate
si din bugetele locale a unor activităti si
programe în domeniul sănătătii publice
si protectiei familiei, desfăsurate de organizatii neguvernamentale”
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - Ministerul Sănătătii si Familiei, ministerele cu retea sanitară proprie, Casa Natională de Asigurări de Sănătate, Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti, Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, organele administratiei publice locale si alte institutii publice cu atributii în domeniul finantării sănătătii pot realiza si cofinanta activităti si programe de sănătate publică si protectia familiei împreunăcu organizatii neuvernamentale de profil sau cu alte persoane juridice, care au în obiectul lor de activitate furnizarea unor servicii de sănătate publică si protectia familiei.”
3. După articolul 2 se introduce articolul 21 cu următorul cuprins:
“Art. 21.
- Ministerele si institutiile publice prevăzute la art. 1 pot încheia contracte
de prestări de servicii, direct sau prin unitătile subordonate, cu organizatii
neguvernamentale sau cu alte persoane juridice, pentru realizarea actiunilor si
a programelor în domeniul sănătătii publice, precum si de protectie a
familiei.”
4. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - Criteriile de selectare a organizatiilor neguvernamentale sau
a altor persoane juridice care pot participa la realizarea în comun cu
ministerele si institutiile publice a unor activităti sau programe de sănătate,
precum si modul de finantare a acestora se stabilesc de Ministerul Sănătătii si
Familiei, în termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a
prezentei ordonante, si se aprobă prin hotărâre a Guvernului.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 10 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 11
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 423.
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 54/2000 privind
finantarea din bugetul de stat, din bugetul Fondului de asigurări sociale de
sănătate si din bugetele locale a unor activităti si programe în domeniul
sănătătii publice, desfăsurate de organizatii neguvernamentale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 54/2000 privind finantarea din bugetul de stat, din bugetul Fondului de
asigurări sociale de sănătate si din bugetele locale a unor activităti si
programe în domeniul sănătătii publice, desfăsurate de organizatii
neguvernamentale, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 582.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 3/2002 pentru modificarea si completarea
Ordonantei
Guvernului nr. 59/1997 cu privire la finantarea, în sistem descentralizat,
în domeniul
stiintei, tehnologiei si inovării
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 3 din 24 ianuarie
2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 59/1997 cu
privire la finantarea, în sistem descentralizat, în domeniul stiintei,
tehnologiei si inovării, adoptată în temeiul art. 1 pct. VII.4 din Legea nr.
751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 31 ianuarie 2002, cu
următoarele modificări:
1. La articolul I punctul 1, alineatul (1) al articolului 7 va avea
următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) Ministerul Educatiei si Cercetării, precum si orice altă
autoritate contractantă
pot acorda
contractorului trimestrial, semestrial sau, după caz, pentru o altă durată
stabilită conform programării prevăzute în contract, în limita bugetului de
care dispun si în baza contractului de finantare, plăti în avans, după cum
urmează:
a) după semnarea contractului de finantare, o plată în avans din suma
alocată pentru conducerea programului/proiectului, în cuantum de 25%-30% din
cheltuielile ocazionate de organizarea activitătii în vederea initierii
programului/proiectului si elaborarea documentelor
de planificare si
programare ale acestuia;
b) plăti în avans, în cuantum de 25%-30% din suma alocată pentru
conducerea programului/proiectului, respectiv din suma alocată pentru
realizarea/executia proiectului/subproiectului, aferentă fiecărei perioade
stabilite prin programare.”
2. La articolul I punctul 2, alineatul (2) al articolului 71 va avea următorul
cuprins:
“(2) Autoritatea contractantă va stabili în contractele de finantare
clauze asiguratorii pentru utilizarea corespunzătoare a avansurilor acordate
potrivit art. 7 alin. (1) lit. b) si recuperarea acestora cu ocazia plătii
sumei aferente reprezentând valoarea serviciilor de conducere a
programului/proiectului sau, după caz, de realizare/executie a
proiectului/subproiectului, prestate în
perioada pentru care
respectivele avansuri au fost acordate.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 3 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 13
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 425.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 3/2002 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 59/1997 cu privire la
finantarea, în sistem descentralizat, în domeniul stiintei, tehnologiei si
inovării
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 3/2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului
nr. 59/1997 cu privire la finantarea, în sistem descentralizat, în domeniul
stiintei, tehnologiei si inovării si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 584.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 175/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 175
din 13 decembrie 2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945-22 decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 831 din 21 decembrie 2001, cu următoarele modificări:
1. La articolul unic punctul 1, alineatul (1) al articolului 404 va avea următorul
cuprins:
“Art. 404.
- (1) Emiterea deciziei sau a dispozitiei de restituire în lipsa actelor doveditoare
a dreptului de proprietate, a calitătii de mostenitor al fostului proprietar
sau, după caz, a calitătii de asociat al persoanei juridice proprietare a
imobilului preluat constituie infractiune si se pedepeste cu închisoare de la 1
an la 5 ani.”
2. La articolul unic punctul 1, articolul 405 va avea următorul
cuprins:
“Art. 405.
- Dacă infractiunile prevăzute la art. 288-293 din Codul penal sunt săvârsite
în cadrul procedurilor de restituire a imobilelor stabilite prin prezenta lege,
minimul si maximul special al pedepsei închisorii se majorează cu 2 ani.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 3 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 13
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 426.
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
175/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 175/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 585.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 67/2000 privind unele măsuri referitoare
la preturile si tarifele pentru energia electrică si termică
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 67
din 2 iunie 2000 privind unele măsuri referitoare la preturile si tarifele
pentru energia electrică si termică, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 251 din 6 iunie 2000, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul I se abrogă.
2. Articolul II va avea următorul cuprins:
“Art. II. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 29/1998 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Energiei - ANRE, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 407 din 27 octombrie 1998, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 99/2000, se modifică după cum urmează:
- La articolul 5, punctele 3 si 4 vor avea următorul cuprins:
“3. stabileste metodologia de calcul al preturilor si tarifelor
aplicabile activitătilor de monopol natural, din domeniul său de activitate,
fără avizul Oficiului Concurentei;
4. stabileste preturile si tarifele aplicabile consumatorilor captivi,
cele practicate de concesionarii de activităti sau servicii publice din
sectorul energiei electrice si termice, preturile si tarifele practicate între
operatorii economici din cadrul acestuia, tarifele pentru serviciile de sistem,
de transport si de distributie a energiei electrice prin sistemulel
ectroenergetic national, precum si
preturile si tarifele practicate pentru serviciile aferente producerii
si distributiei energiei termice, fără avizul Oficiului Concurentei.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 3 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 6 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 427.
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
67/2000 privind unele măsuri referitoare la preturile si tarifele pentru
energia electrică si termică
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României d e c r e t e a z ă :
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 67/2000 privind unele măsuri referitoare la preturile si
tarifele pentru energia electrică si termică si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 586.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 181/2001 privind modificarea
si
completarea Legii nr. 314/2001 pentru reglementarea situatiei unor societăti
comerciale
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 181
din 20 decembrie 2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 314/2001
pentru reglementarea situatiei unor societăti comerciale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 844 din 28 decembrie 2001, cu
următoarea completare:
- La articolul unic punctul 2, la articolul 5, după alineatul (3) se
introduce alineatul (4) cu următorul cuprins:
“(4) Radierea este nulă de drept în toate cazurile privitoare la
societătile comerciale cu datorii fată de bugetul de stat, bugetul asigurărilor
sociale de stat, la datoria publică internă, precum si fată de alti creditori
cu care au litigii, aflate pe rolul instantelor judecătoresti.”
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 11 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 11
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 428.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
181/2001 privind modificarea si
completarea Legii nr. 314/2001 pentru reglementarea situatiei unor societăti
comerciale
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 181/2001 privind modificarea si completarea Legii nr. 314/2001
pentru reglementarea situatiei unor societăti comerciale si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 587.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
declararea ca oras a comunei Băbeni, judetul Vâlcea
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - Comuna Băbeni, judetul Vâlcea, se declară oras.
Art. 2. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a
teritoriului României, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55
din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, precum si anexa nr. II pct. 5.6
la Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului
national - Sectiunea a IV-a - Reteaua de localităti, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 408 din 24 iulie 2001, se modifică în mod
corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 21 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 13 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 429.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind declararea ca oras a comunei Băbeni, judetul Vâlcea
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind declararea ca oras a comunei
Băbeni, judetul Vâlcea, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 588.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
înfiintarea comunei Ciocănesti, judetul Suceava
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se înfiintează comuna Ciocănesti, prin preluarea satelor
Ciocănesti si Botos de la comuna Iacobeni, judetul Suceava. Resedinta comunei
Ciocănesti se stabileste în satul Ciocănesti.
(2) Comuna Iacobeni are în componentă satele Iacobeni si Mestecănis, iar
ca resedintă satul Iacobeni.
Art. 2. - (1) Până la constituirea, potrivit legii, a autoritătilor
administratiei publice locale în comuna Ciocănesti, judetul Suceava, rezolvarea
problemelor curente se va asigura de doi delegati, numiti prin ordin al
prefectului, cu atributii de primar si viceprimar, precum si de un secretar numit
de prefect în conditiile legii.
(2) Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se va face potrivit
reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei Ciocănesti.
Art. 3. - (1) Consiliul Judetean Suceava si delegatii împuterniciti conform
prevederilor art. 2 alin. (1), împreunăcu Directia generală a finantelor
publice a judetului Suceava si Consiliul Local al Comunei Iacobeni, vor
repartiza veniturile si cheltuielile actualului buget al comunei Iacobeni între
comunele prevăzute la art. 1.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei legi veniturile si
cheltuielile care, în conditiile legii, revin de drept comunei Ciocănesti vor
fi administrate si gestionate prin autoritătile locale ale acestei noi comune,
iar echilibrarea bugetului local se va realiza pe seama sumelor defalcate din
unele venituri ale bugetului de stat, în limita prevederilor aprobate în anul
2002, pe ansamblul judetului Suceava.
(3) Bugetul comunei Ciocănesti pe anul 2002 se va elabora de către
delegatii prevăzuti la alin. (1), cu avizul Directiei generale a finantelor
publice a judetului Suceava.
(4) Operatiunile de predare-primire se vor face pe bază de protocol
încheiat între actualul primar al comunei Iacobeni si delegatul desemnat prin
ordin al prefectului, cu atributii de primar al comunei Ciocănesti.
Art. 4. - Până la noile alegeri locale autoritătile administratiei
publice locale din comuna Iacobeni, judetul Suceava, vor functiona în
componenta avută la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 5. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a
teritoriului României, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55
din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se modifică în mod
corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 17 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 430.
pentru
promulgarea Legii privind înfiintarea comunei Ciocănesti, judetul Suceava
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind înfiintarea comunei
Ciocănesti, judetul Suceava, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 589.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
înfiintarea comunei Vulcana-Pandele, judetul Dâmbovita
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se înfiintează comuna Vulcana-Pandele, judetul Dâmbovita,
având în componentă satele: Vulcana-Pandele, Gura Vulcanei, Toculesti si
Lăculete-Gară.
Resedinta comunei Vulcana-Pandele se stabileste în satul
Vulcana-Pandele.
(2) Comuna Brănesti are în componentă satele Brănesti si Priboiu, iar ca
resedintă satul Brănesti.
Art. 2. - (1) Până la constituirea, potrivit legii, a autoritătilor publice locale în comuna Vulcana-Pandele, judetul Dâmbovita, rezolvarea problemelor curente se va asigura de doi delegati, numiti prin ordin al prefectului, cu atributii de primar si viceprimar, precum si de un secretar numit de prefect, în conditiile legii.
(2) Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se va face potrivit
reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei Vulcana-Pandele.
Art. 3. - (1) Consiliul Judetean Dâmbovita si delegatii împuterniciti
conform prevederilor art. 2 alin. (1), împreună cu Directia generală a
finantelor publice a judetului Dâmbovita si Consiliul Local al Comunei
Brănesti, vor repartiza veniturile si cheltuielile actualului buget al comunei
Brănesti între comunele prevăzute la art. 1.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei legi veniturile si
cheltuielile care, în conditiile legii, revin de drept comunei Vulcana-Pandele
vor fi administrate si gestionate prin autoritătile locale ale acestei noi
comune, iar echilibrarea bugetului local se va realiza pe seama sumelor
defalcate din impozitul pe salarii, în limitele prevederilor aprobate în anul
2002, pe ansamblul judetului Dâmbovita.
(3) Bugetul comunei Vulcana-Pandele pe anul 2002 se va elabora de către
delegatii prevăzuti la alin. (1), cu avizul Directiei generale a finantelor
publice a judetului Dâmbovita.
(4) Operatiunile de predare-primire se vor face pe bază de protocoale
încheiate între actualul primar al comunei Brănesti si delegatul desemnat prin
ordin al prefectului, cu atributii de primar al comunei Vulcana-Pandele.
Art. 4. - Până la noile alegeri locale autoritătile administratiei
publice locale din comuna Brănesti, judetul Dâmbovita, vor functiona în
componenta avută la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 5. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a
teritoriului României, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55
din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se modifică în mod
corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 3 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 13
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 431.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind înfiintarea comunei Vulcana-Pandele, judetul
Dâmbovita
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind înfiintarea comunei
Vulcana-Pandele, judetul Dâmbovita, si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 590.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
înfiintarea comunei Iaslovăt, judetul Suceava
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se înfiintează comuna Iaslovăt, prin preluarea satului
Iaslovăt de la comuna Milisăuti, judetul Suceava. Resedinta comunei Iaslovăt se
stabileste în satul Iaslovăt.
(2) Comuna Milisăuti are în componentă satele Milisăuti, Bădeuti, Gara,
Lunca, iar ca resedintă satul Milisăuti.
Art. 2. - (1) Până la constituirea, potrivit legii, a autoritătilor administratiei
publice locale în comuna Iaslovăt, judetul Suceava, rezolvarea problemelor
curente se va asigura de doi delegati, numiti prin ordin al prefectului, cu
atributii de primar si viceprimar, precum si de un secretar numit de prefect în
conditiile legii.
(2) Salarizarea persoanelor prevăzute la alin. (1) se va face potrivit
reglementărilor legale în vigoare, din bugetul comunei Iaslovăt.
Art. 3. - (1) Consiliul Judetean Suceava si delegatii împuterniciti
conform prevederilor art. 2 alin. (1), împreună cu Directia generală a
finantelor publice a judetului Suceava si Consiliul Local al Comunei Milisăuti,
vor repartiza veniturile si cheltuielile actualului buget al comunei Milisăuti
între comunele prevăzute la art. 1.
(2) De la data intrării în vigoare a prezentei legi veniturile si
cheltuielile care, în conditiile legii, revin de drept comunei Iaslovăt vor fi
administrate si gestionate prin autoritătile locale ale acestei noi comune, iar
echilibrarea bugetului local se va realiza pe seama sumelor defalcate din unele
venituri ale bugetului de stat, în limita prevederilor aprobate în anul 2002,
pe ansamblul judetului Suceava.
(3) Bugetul comunei Iaslovăt pe anul 2002 se va elabora de către
delegatii prevăzuti la alin. (1), cu avizul Directiei generale a finantelor
publice a judetului Suceava.
(4) Operatiunile de predare-primire se vor face pe bază de protocol
încheiat între actualul primar al comunei Milisăuti si delegatul desemnat prin
ordin al prefectului, cu atributii de primar al comunei Iaslovăt.
Art. 4. - Până la noile alegeri locale autoritătile administratiei
publice locale din comuna Milisăuti, judetul Suceava, vor functiona în
componenta avută la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 5. - Anexa la Legea nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a
teritoriului României, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54-55
din 27 iulie 1981, cu modificările ulterioare, se modifică în mod
corespunzător.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 17 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 18 iunie 2002, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 432.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind înfiintarea comunei Iaslovăt, judetul Suceava
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind înfiintarea comunei Iaslovăt,
judetul Suceava, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 27 iunie
2002.
Nr. 591.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
din 30 aprilie 2002
referitoare
la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit.
d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art.
58 din Legea nr. 27/1994
privind
impozitele si taxele locale, republicată, cu modificările si completările
ulterioare
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsok.r G.bor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Materna Modern” - S.A.
din Timisoara în Dosarul nr. 3.126/CA/2001 al Curtii de Apel Timisoara – Sectia
comercială si contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr. 19C/2002, nr.
20C/2002 si nr. 22C/2002, având în vedere că obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate de Societatea Comercială “Materna Modern” - S.A.
din Timisoara, Societatea Comercială “Egreta” - S.R.L. din Timisoara,
Societatea Comercială “Electronic BDK” - S.R.L. din Timisoara si de Societatea
Comercială “Flory” - S.R.L. din Timisoara în dosarele nr. 3.127/CA/2001, nr.
3.140/CA/2001 si nr. 3.357/CA/2001 ale Curtii de Apel Timisoara - Sectia
comercială si contencios administrativ este identic în toate aceste cauze.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că sunt îndeplinite
conditiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea dosarelor nr. 19C/2002, nr. 20C/2002 si nr. 22C/2002 la
Dosarul nr. 18C/2002, care este primul înregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, ca neîntemeiată, invocând în acest sens
Decizia Curtii Constitutionale nr. 195/2001.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierile din 20 noiembrie 2001, pronuntate în dosarele nr.
3.126/CA/2001, nr. 3.127/CA/2001, nr. 3.140/CA/2001 si în Dosarul nr.
3.357/CA/2001, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comercială si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptiile de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din
Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr.
27/1994 privind impozitele si taxele locale, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, exceptii ridicate de Societatea Comercială
“Materna Modern” - S.A. din Timisoara, Societatea Comercială “Egreta” - S.R.L.
din Timisoara, Societatea Comercială “Electronic BDK” - S.R.L. din Timisoara si
Societatea Comercială “Flory” - S.R.L. din Timisoara.
În motivarea - identică - a celor patru exceptii de neconstitutionalitate
autorii acestora sustin, în esentă, că dispozitiile legale criticate, care prevăd dreptul
consiliilor locale de a stabili impozite si taxe locale, taxe speciale, precum
si posibilitatea indexării acestora, anual, prin hotărâri ale consiliilor
locale, încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 43 alin. (1) privind
obligatia statului de a lua măsuri de dezvoltare economică si de protectie
socială, de natură să asigure cetătenilor un nivel de trai decent, si pe cele
ale art. 138 alin. (2) care prevăd că impozitele si taxele locale se stabilesc
de consiliile locale sau judetene, în limitele si în conditiile legii.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comercială si contencios administrativ
consideră
că exceptiile de neconstitutionalitate sunt neîntemeiate, apreciind că
dispozitiile art. 43 alin. (1) din Constitutie nu au legătură cu textele de
lege criticate. În ceea ce priveste exceptia referitoare la dispozitiile art.
58 alin. 2 din Legea nr. 27/1994, republicată, instanta arată că textul
respectiv a fost modificat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 62/1998,
iar actualul continut nu contravine Constitutiei, întrucât nu introduce
impozite sau taxe noi, ci numai posibilitatea indexării lor anuale.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră neîntemeiate exceptiile de
neconstitutionalitate ridicate, deoarece textele de lege criticate nu sunt în
contradictie cu dispozitiile constitutionale invocate de autorii exceptiilor.
Dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie mentionează “în conditiile
legii” atunci când se referă la atributia consiliului local de a stabili
impozitele si taxele locale. În legătură cu indexarea impozitelor si taxelor
locale se arată că aceasta “nu este nelimitată, ci trebuie să se efectueze pe
baza indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni, numai când
cresterea acestuia depăseste 20%”.
Guvernul consideră exceptiile de neconstitutionalitate neîntemeiate, argumentând
că textele de lege criticate nu încalcă dispozitiile constitutionale, ci,
dimpotrivă, art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001 preia în mod
corespunzător dispozitia constitutională cuprinsă în art. 138 alin. (2) din
Constitutie. Potrivit acestui punct de vedere, ceea ce se critică de către
autorul exceptiei este “de fapt insuficienta textului constitutional, care nu
impune anumite limite legiuitorului ordinar în posibilitatea pe care i-o acordă
cu privire la stabilirea de impozite si taxe”, dar aceasta “nu este o problemă
de constitutionalitate, ci o problemă care tine de oportunitatea si eficienta
unui anumit mod de reglementare”. Guvernul consideră totodată că nici “nu se
poate afirma, în mod rezonabil, că atribuirea în competenta consiliului local a
dreptului de a stabili taxe si impozite locale contravine obligativitătii
statului de a adopta măsuri de dezvoltare economică si de protectie socială”.
În legătură cu dispozitiile art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si
taxele locale, republicată, cu modificările ulterioare, se apreciază că acest
text de lege “este conform cu dispozitiile art. 138 alin. (2) din Constitutie,
care trimit la legea ordinară pentru reglementarea modului de stabilire a
taxelor si impozitelor locale”. De asemenea, dispozitiile legale respective, care
prevăd posibilitatea indexării anuale a impozitelor si taxelor locale, pe baza
indicelui de inflatie, calculat conform legii, nu contravin “nici art. 43 alin.
(1) din Constitutie, întrucât nu duc nici la lărgirea sferei taxelor si
impozitelor locale si, în esentă, nici la mărirea cuantumului lor”.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 38 alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale
nr. 215/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din
23 aprilie 2001, precum si cele ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 pri- vind
impozitele si taxele locale (republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu modificările ulterioare), texte care au
următorul cuprins:
- Art. 38 alin. (2) din Legea nr. 215/2001: “(2) Consiliul local are
următoarele atributii principale: [..] d) […] stabileste impozite si taxe
locale, precum si taxe speciale, în conditiile legii;”;
- Art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicată, cu modificările
ulterioare: “Impozitele si taxele locale, stabilite în sume fixe, valorile
impozabile prevăzute în anexa nr. 1, precum si amenzile se indexează anual,
prin hotărâre a consiliilor locale sau judetene, până la data de 30 noiembrie a
fiecărui an fiscal, pe baza indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12
luni care sfârseste la 1 noiembrie a aceluiasi an si numai când cresterea
acestuia depăseste 5%” (text, astfel cum a fost modificat, după
republicarea Legii nr. 27/1994, conform pct. 24 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 62/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 517 din 30 decembrie 1998, ordonantă aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 149 din 27 iulie 1999, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999).
Textele constitutionale invocate de autorii exceptiei în sustinerea
exceptiilor de neconstitutionalitate sunt art. 43 alin. (1) si art. 138 alin.
(2), texte care au următorul cuprins:
- Art. 43 alin. (1): “Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare
economică si de protectie socială, de natură să asigure cetătenilor un nivel de
trai decent.”;
- Art. 138 alin. (2): “Impozitele si taxele locale se stabilesc de
consiliile locale sau judetene, în limitele si în conditiile legii.”
Examinând exceptiile de neconstitutionalitate, Curtea constată că a mai
fost sesizată cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38
alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994, republicată,
cu modificările ulterioare, exceptie care a fost respinsă, ca neîntemeiată,
prin Decizia nr. 195 din 19 iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 569 din 12 septembrie 2001. În considerentele deciziei Curtea
a retinut între altele că nivelul impozitelor si taxelor tine de domeniul
politicii fiscale si nu constituie “o problemă de constitutionalitate”, iar în
domeniul politicii fiscale “autoritătile administratiei publice locale au drept
de apreciere si de decizie autonomă”.
În ceea ce priveste indexarea anuală a impozitelor Curtea a stabilit că
aceasta sintervine în limitele si în conditiile legii, fiind determinată de
rata inflatiei, legea stabilind un criteriu obiectiv de indexare anuală a
impozitelor si taxelor de către consiliile locale si judetene”.
Totodată în decizia amintită s-a mai retinut că “în temeiul prevederilor
art. 27 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, «prefectul poate ataca, în total sau
în parte, în fata instantei de contencios administrativ, hotărârile adoptate de
consiliul local sau de consiliul judetean, precum si dispozitiile emise de
primar sau de presedintele consiliului judetean, în cazul în care consideră
aceste acte sau prevederi din ele ca fiind ilegale. Actul sau prevederile acestuia
care au fost atacate sunt suspendate de drept»”.
Aceeasi solutie a fost dată si prin Decizia Curtii Constitutionale nr.
110 din 2 aprilie 2002.
Solutiile si considerentele deciziilor mentionate sunt valabile si în
prezenta cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură să determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38
alin. (2) lit. d) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr.
215/2001 si ale art. 58 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele si taxele
locale, republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptii
ridicate de Societatea Comercială .Materna Modern” - S.A. din Timisoara în
Dosarul nr. 3.126/CA/2001, Societatea Comercială “Egreta” - S.R.L. din
Timisoara în Dosarul nr. 3.127/CA/2001, Societatea Comercială “Electronic BDK”
- S.R.L. din Timisoara în Dosarul nr. 3.140/CA/2001 si de Societatea Comercială
“Flory” - S.R.L. din Timisoara în Dosarul nr. 3.357/CA/2001 ale Curtii de Apel
Timisoara - Sectia comercială si contencios administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 30 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
din 6 iunie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) si (2),
precum si ale art. 8 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1999 privind
unele măsuri specifice pentru asigurarea resurselor Fondului special al
drumurilor publice si executarea silită a creantelor la bugetul acestui fond,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 136/2002
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) si (2), precum si ale art. 8 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 14/1999, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 136/2002, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Romarm” - S.A.
- Sucursala Mija în Dosarul nr. 2.059/2001 al Judecătoriei Moreni.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând că dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 29 octombrie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
2.059/2001, Judecătoria Moreni a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) si (2), precum si ale
art. 8 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1999, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr. 136/2002. Exceptia a fost ridicată de
Societatea Comercială “Romarm” - S.A. din Bucuresti într-o cauză civilă ce are
ca obiect solutionarea plângerii contraventionale formulate împotriva Procesului-verbal
de contraventie nr. AAS 2.751 din 29 mai 2001, emis de Autoritatea Rutieră
Română.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în
esentă, că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile constitutionale
ale art. 41, referitoare la protectia proprietătii private, si ale art. 48,
relative la dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică, deoarece
instituie “două sanctiuni administrative pentru aceeasi faptă, cu atât mai mult
sanctiunea sub forma unei amenzi în sumă fixă indiferent de cuantumul sumei
neplătite”.
Instanta de judecată consideră că exceptia este neîntemeiată, deoarece “cele
două sanctiuni au regim juridic diferit”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră că exceptia este neîntemeiată,
întrucât “cele două sanctiuni au natură juridică diferită, una fiscală, cealaltă
administrativă, se aplică în momente diferite si pentru fapte distincte”. În aceste
conditii se apreciază că prevederile constitutionale invocate “nu au relevantă
în cauză”.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât
dispozitiile criticate nu contravin textelor constitutionale invocate, ci,
dimpotrivă, acestea au fost adoptate cu respectarea art. 138 din Constitutie, privind
stabilirea prin lege a impozitelor, taxelor si altor venituri ale bugetului de
stat.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie art. 5 alin.
(1) si (2), precum si art. 8 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1999
privind unele măsuri specifice pentru asigurarea resurselor Fondului special al
drumurilor publice si executarea silită a creantelor la bugetul acestui fond
(publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 36 din 29 ianuarie
1999), ordonantă aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 136/2002
(publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 205 din 26 martie
2002).
Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 5 alin. (1) si (2): “(1) Constatările persoanelor împuternicite
de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei să efectueze
controlul privind îndeplinirea obligatiilor de plată la Fondul special al
drumurilor publice se consemnează într-un proces-verbal care va cuprinde datele
de identificare a persoanelor juridice, numele reprezentantului legal, individualizarea
sumelor datorate, inclusiv majorările de întârziere aferente, precum si
obligatia de plată a sumelor datorate în termen de 15 zile de la data
înregistrării procesului-verbal la registratura contribuabilului.
(2) Procesul-verbal se semnează de către organul constatator si de către
reprezentantul legal al persoanei juridice controlate.”;
- Art. 8 alin. (1): “Nevirarea sumelor datorate la Fondul special al
drumurilor publice în termenul stabilit potrivit art. 5 constituie
contraventie, dacă potrivit legii penale nu constituie infractiune, si se
sanctionează cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.”
Autorul exceptiei apreciază că aceste dispozitii legale contravin
prevederilor constitutionale ale art. 41 si 48, care au următorul continut:
- Art. 41: “(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii nu pot dobândi dreptul de
proprietate asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate
publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.
(4) Pentru lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi
subsolul oricărei proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul
pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru
alte daune imputabile autoritătii.
(5) Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (4) se stabilesc de
comun acord cu proprietarul sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al
dobândirii se prezumă.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai în conditiile legii.”;
- Art. 48: “(1) Persoana vătămată într-un drept al său de o
autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea în
termenul legal a unei cereri, este îndreptătită să obtină recunoasterea
dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitării acestui drept se stabilesc prin
lege organică.
(3) Statul răspunde patrimonial, potrivit legii, pentru prejudiciile
cauzate prin erorile judiciare săvârsite în procesele penale.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, în legătură cu protectia
constitutională a proprietătii private Curtea constată că aceasta nu este
lezată prin îndeplinirea obligatiilor legale care revin contribuabililor.
Dimpotrivă, obligatia de plată, având ca temei întârzierea la plată a
creantelor bugetare sau neaducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse de
organele competente, în conditiile legii, este un mijloc de protectie a
dreptului de proprietate privată, care nu contravine, sub nici un aspect, art.
41 din Constitutie, de altfel nerelevant pentru solutionarea exceptiei. Nerespectarea
acestor obligatii legale atrage sanctiuni juridice diferite: cele prevăzute la
art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1999 (sanctiuni fiscale -
majorări de întârziere) sau cele prevăzute la art. 8 alin. (1) din aceeasi
ordonantă (sanctiuni contraventionale - amenzi).
Nu poate fi primită nici critica potrivit căreia dispozitiile legale
criticate contravin art. 48 din Constitutie, deoarece această normă
constitutională, cuprinsă în titlul II al Constitutiei, se referă exclusiv la
drepturi ale cetătenilor.
Potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale (de exemplu,
Decizia nr. 38 din 7 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 332 din 17 iulie 2000), “drepturile si libertătile persoanelor
juridice, indiferent de forma lor de organizare ori de faptul că sunt de drept privat
sau public, nu constituie obiectul reglementărilor cuprinse în prevederile
titlului II al Constitutiei”.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1)
si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(1) si (2), precum si ale art. 8 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 14/1999
privind unele măsuri specifice pentru asigurarea resurselor Fondului special al
drumurilor publice si executarea silită a creantelor la bugetul acestui fond,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 136/2002, exceptie ridicată
de Societatea Comercială “Romarm” - S.A. - Sucursala Mija în Dosarul nr.
2.059/2001 al Judecătoriei Moreni.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
atestarea domeniului public al judetului Tulcea, precum si al municipiului
Tulcea, al oraselor si comunelor din judetul Tulcea
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. 21 alin. (3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se atestă apartenenta la domeniul public al judetului
Tulcea, precum si al municipiului Tulcea, al oraselor si comunelor din judetul
Tulcea a bunurilor cuprinse în anexele nr. 1-49*) care fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmâncă
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 27
decembrie 2001.
Nr. 1.360.
*) Anexele nr. 1-49 se publică ulterior.