MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 500 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 11 iulie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
412. - Lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 42/1997 privind navigatia civilă
570. - Decret
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 42/1997
privind navigatia civilă
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civilă
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr. 42 din 28 august 1997 privind
navigatia civilă, emisă în temeiul art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru
abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 221 din 29 august 1997, cu următoarele modificări si
completări:
1. Titlul ordonantei va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
privind transportul naval”
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1) Transportul naval este reglementat prin prevederile
prezentei ordonante si ale altor acte normative emise de Guvern sau de
autoritatea de stat competentă, precum si prin prevederile acordurilor si conventiilor
internationale la care România este parte.
(2) Prezenta ordonantă stabileste normele specifice aplicabile
transportului naval, modul de organizare a sistemului institutional din acest
domeniu si organismele care fac parte din acest sistem, normele specifice
privind desfăsurarea în sigurantă a navigatiei, precum si normele specifice
aplicabile mijloacelor de transport naval si personalului care deserveste
mijloacele de transport naval si/sau efectuează activităti de transport naval,
activităti conexe si activităti auxiliare acestora.”
3. După articolul 1 se introduc articolele 11 si 12 cu următorul cuprins:
“Art. 11.
- Prevederile prezentei ordonante se aplică activitătilor de transport naval,
activitătilor conexe si activitătilor auxiliare acestora, care se desfăsoară în
apele nationale navigabile si în porturile românesti, navelor care arborează
pavilionul român, navelor care arborează pavilion străin si navighează în apele
nationale navigabile ale României, precum si personalului navigant român.
Art. 12.
- Prevederile prezentei ordonante nu se aplică navelor militare si porturilor
militare.”
4. După articolul 12 se introduce capitolul I1 cu următorul titlu:
5. După titlul capitolului I1 se introduce sectiunea 1 cu următorul titlu:
6. După titlul sectiunii 1 se introduc articolele 13-15 cu următorul cuprins:
“Art. 13.
- (1) Autoritatea de stat în domeniul transportului naval este Ministerul
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, denumit în continuare minister,
care elaborează si promovează actele normative si normele specifice
aplicabile transportului naval, urmăreste aplicarea acestora si asigură
aducerea la îndeplinire a obligatiilor ce revin statului din acordurile si
conventiile internationale la care România este parte.
(2) Ministerul îsi exercită atributiile prevăzute la alin. (1) direct
sau prin delegare de competentă prin institutiile publice, companiile
nationale, regiile autonome sau societătile comerciale aflate în subordinea sau
sub autoritatea sa.
Art. 14.
- Ministerul îsi exercită rolul de autoritate de stat în domeniul transportului
naval privind activitătile de reglementare, autorizare, coordonare, inspectie,
control, supraveghere si certificare ale infrastructurilor de transport naval,
ale mijloacelor de transport naval, ale activitătilor de transport naval, ale
activitătilor conexe si ale activitătilor auxiliare acestora, precum si ale
personalului care efectuează aceste activităti si deserveste mijloacele de
transport naval prin Directia generală a transporturilor maritime, pe Dunăre si
căi navigabile din cadrul ministerului, denumită în continuare directie.
Art. 15.
- (1) Directia exercită atributiile ministerului privind coordonarea,
supravegherea si controlul, după caz, ale institutiilor publice, companiilor
nationale, regiilor autonome si societătilor comerciale din domeniul
transportului naval, care functionează în subordinea sau sub autoritatea
ministerului, în ceea ce priveste activitătile prevăzute la art. 14.
(2) Organismele prevăzute la alin. (1) formează sistemul institutional
din domeniul transportului naval si exercită, potrivit competentelor atribuite,
functiile de:
a) autoritate de stat în domeniul sigurantei navigatiei;
b) autoritate portuară si/sau de căi navigabile;
c) pregătire si perfectionare a personalului care deserveste mijloacele
de transport naval sau care desfăsoară activităti de transport naval,
activităti conexe si activităti auxiliare acestora;
d) alte functii specifice domeniului transportului naval.”
7. După articolul 15 se introduce sectiunea a 2-a cu următorul
titlu:
“8. După titlul sectiunii a 2-a se introduc articolele 16-18 cu următorul cuprins:
“Art. 16. - Functia de autoritate de stat în domeniul sigurantei navigatiei este
îndeplinită de Autoritatea Navală Română, organ tehnic de specialitate din
subordinea ministerului, care are următoarele atributii:
a) aduce la îndeplinire obligatiile ce revin statului din acordurile si
conventiile internationale la care România este parte;
b) elaborează normele tehnice nationale privind constructia,
întretinerea si repararea navelor;
c) certifică si monitorizează conformitatea navelor sub pavilion român
si a echipamentelor cu normele tehnice nationale si cu prevederile conventiilor
internationale la care România este parte;
d) certifică conformitatea companiilor care operează nave care arborează
pavilion român cu prevederile conventiilor internationale la care România este
parte;
e) acordă brevete, certificate de capacitate, atestate si certificate de
conformitate personalului navigant român;
f) organizează sesiuni de examene pentru obtinerea brevetelor si a
certificatelor de capacitate;
g) acordă dreptul de arborare a pavilionului român, dispune suspendarea
sau retragerea acestui drept si eliberează actele de nationalitate navelor care
au obtinut dreptul de arborare a pavilionului român;
h) efectuează supravegherea navigatiei si controlul traficului de nave
în apele nationale navigabile si în porturile românesti;
i) efectuează inspectia si controlul navelor, indiferent de pavilionul
acestora, în apele nationale navigabile si în porturile românesti privind
respectarea prevederilor legale nationale în domeniu si ale acordurilor si
conventiilor internationale la care România este parte;
j) efectuează controlul statului pavilionului la navele care arborează
pavilionul român;
k) efectuează controlul statului portului la navele care arborează
pavilionul altor state si care se află în apele nationale navigabile si în
porturile românesti;
l) efectuează înmatricularea si tine evidenta navelor care arborează
pavilion român, a navelor aflate în constructie în România si a personalului
navigant român;
m) coordonează activitătile de căutare si salvare a vietii omenesti, a
navelor si aeronavelor aflate în pericol pe mare si în apele nationale
navigabile ale României;
n) coordonează activitătile de prevenire a poluării apelor de către
navele aflate în apele nationale navigabile si, împreună cu autoritătile de
protectie a mediului, coordonează interventia pentru depoluare;
o) asigură supravegherea tehnică privind clasificarea si certificare a
sigurantei constructiei navelor care arborează pavilionul român, în
conformitate cu normele tehnice obligatorii de constructie emise de către
minister sau agreate de acesta;
p) efectuează supravegherea tehnică a lucrărilor de constructii a
navelor care urmează să arboreze pavilion român si efectuează certificarea
materialelor si a echipamentelor utilizate la constructia acestora;
q) efectuează supravegherea tehnică si certificarea constructiei
containerelor, în conformitate cu prevederile acordurilor si conventiilor
internationale la care România este parte;
r) eliberează certificate de tonaj navelor care arborează pavilionul
român;
s) cercetează evenimentele si accidentele de navigatie;
t) sanctionează contraventional persoanele care încalcă prevederile
legale privind navigatia civilă si prevederile legale privind poluarea apelor
nationale navigabile de către nave, dacă faptele acestora nu întrunesc
elementele constitutive ale unei infractiuni;
u) transcrie constituirea, transmiterea sau stingerea drepturilor reale
asupra navelor care arborează pavilionul român, precum si asupra navelor aflate
în constructie;
v) alte atributii stabilite prin actul normativ de organizare si
functionare a Autoritătii Navale Române.
Art. 17. - (1) Autoritatea Navală Română se înfiintează ca institutie publică
cu personalitate juridică, cu finantare extrabugetară, prin fuziunea
Inspectoratului Navigatiei Civile - I.N.C. cu Regia Autonomă “Registrul Naval
Român”.
(2) Autoritatea Navală Română preia toate drepturile si obligatiile
celor două persoane juridice care se desfiintează.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a Autoritătii Navale
Române se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 18. - Autoritatea Navală Română este condusă de un consiliu de conducere
compus din 11 membri dintre care unul este presedinte si director general.
(2) Membrii consiliului de conducere, precum si presedintele acestuia se
numesc si se revocă prin ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei.
(3) Salarizarea directorului general si indemnizatia membrilor
consiliului de conducere se stabilesc prin ordin al ministrului lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei.
(4) Personalul salariat din cadrul Inspectoratului Navigatiei Civile -
I.N.C. si al Regiei Autonome “Registrul Naval Român” este considerat transferat
în cadrul Autoritătii Navale Române începând cu data înfiintării acesteia.
(5) Salarizarea personalului Autoritătii Navale Române se face potrivit
reglementărilor în vigoare pentru institutiile publice cu finantare
extrabugetară. Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se
stabilesc prin contractul colectiv de muncă.
(6) Personalul transferat beneficiază de salariile si drepturile avute
anterior organizării Autoritătii Navale Române, până la încheierea contractului
colectiv de muncă.
(7) Pentru activitătile si operatiunile specifice desfăsurate sau pentru
activitătile efectuate în legătură cu acestea Autoritatea Navală Română percepe
tarife stabilite prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor
si locuintei.
(8) Pentru activitătile pe care le efectuează în scopul îndeplinirii
obligatiilor ce revin statului în temeiul prevederilor unor conventii si
acorduri internationale la care România este parte, Autoritatea Navală Română
primeste fondurile necesare acoperirii cheltuielilor, de la bugetul de stat,
prin bugetul ministerului.
(9) Autoritatea Navală Română îsi exercită atributiile prin aparatul
propriu, prin căpităniile de port si prin inspectoratele tehnice, care sunt
organe teritoriale operative ale acesteia.”
9. După articolul 18 se introduce sectiunea a 3-a cu următorul titlu:
10. După titlul sectiunii a 3-a se introduce articolul 19 cu următorul cuprins:
“Art. 19. - (1) Functia de autoritate portuară si/sau de căi navigabile este
îndeplinită de administratiile portuare si/sau de căi navigabile, care au ca
principal obiect de activitate aplicarea politicii portuare si de căi
navigabile, elaborată de către minister, coordonarea activitătilor care se
desfăsoară în porturi si pe căile navigabile si implementarea programelor de dezvoltare
a infrastructurilor de transport naval.
(2) Modul de organizare si functionare a activitătilor în porturi si pe
căile navigabile, de administrare a infrastructurilor de transport naval si de
desfăsurare a activitătilor de transport naval, a activitătilor conexe si a
activitătilor auxiliare acestora se stabileste prin lege.”
11. După articolul 19 se introduce sectiunea a 4-a cu următorul
titlu:
“Centre de pregătire si perfectionare a personalului din domeniul transportului naval”
12. După titlul sectiunii a 4-a se introduc articolele 110-112 cu următorul cuprins:
“Art. 110. - (1) Functia de pregătire si perfectionare a personalului care
deserveste mijloacele de transport naval sau care desfăsoară activităti de
transport naval, activităti conexe si activităti auxiliare acestora se asigură
prin centre de pregătire si perfectionare a personalului din domeniul
transportului naval, aflate în subordinea sau sub autoritatea ministerului.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a centrelor de pregătire
si perfectionare a personalului din domeniul transportului naval se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 111. - (1) Centrele de pregătire si perfectionare a personalului din
domeniul transportului naval, prevăzute la art. 110, îsi pot desfăsura
activitatea si prin intermediul unor institutii publice, regii autonome,
societăti comerciale, asociatii si fundatii acreditate de către minister, cu
avizul Ministerului Educatiei si Cercetării.
(2) Criteriile si conditiile de acreditare pentru unitătile prevăzute la
alin. (1) se stabilesc de către minister.
Art. 112. - (1) Centrele de pregătire si perfectionare a personalului din
domeniul transportului naval, prevăzute la art. 110, pot organiza si
derula si alte activităti mentionate în actul normativ de înfiintare.
(2) Pentru activitătile si operatiunile specifice desfăsurate centrele
de pregătire si perfectionare a personalului din domeniul transportului naval
percep tarife stabilite prin ordin al ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei.”
13. După articolul 112 se introduce capitolul I2 cu următorul titlu:
14. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1) În sensul prezentei ordonante, sunt considerate activităti
de transport naval:
a) transporturile publice maritime sau fluviale de persoane si/sau de
mărfuri, efectuate de către persoane juridice;
b) transporturile de persoane si/sau de mărfuri în folos propriu, pe
apele nationale navigabile, efectuate ca activitate accesorie unei alte
activităti economice, efectuate de persoanele juridice sau fizice care le
organizează, mărfurile transportate fiind proprietatea acestora sau rezultatul
activitătii lor, iar persoanele transportate fiind angajatii lor;
c) transporturile de bunuri si/sau persoane în interes personal, pe
apele nationale navigabile, efectuate de persoane fizice pentru satisfacerea
cerintelor proprii de transport pe apă, pentru sport sau agrement;
d) activitătile conexe activitătii de transport naval.
(2) În apele nationale se desfăsoară si activităti auxiliare
activitătilor de transport naval.
(3) Ministerul stabileste activitătile de transport naval, activitătile
conexe si activitătile auxiliare
acestora, care sunt supuse autorizării, precum si criteriile de autorizare, cu
respectarea prevederilor legale.”
15. După articolul 2 se introduce capitolul I3 cu următorul titlu:
16. După titlul capitolului I3 se introduce sectiunea 1 cu următorul titlu:
17. După titlul sectiunii 1 se introduc articolele 21-23 cu următorul cuprins:
“Art. 21. - Toate navele, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, pe
timpul cât navighează sau stationează în apele nationale navigabile ale
României, sunt supuse prevederilor legislatiei nationale si ale acordurilor si
conventiilor internationale la care România este parte.
Art. 22. - (1) Orice navă care navighează sau stationează în apele nationale
navigabile, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, trebuie să fie
conformă cu regulile de clasificare si cu regulile tehnice, precum si cu
conditiile de muncă si viată la bordul navelor, prevăzute în acordurile si
conventiile internationale la care România este parte, astfel încât să nu
constituie un pericol pentru siguranta navigatiei, a persoanelor si a mărfurilor
transportate, precum si pentru mediu.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică si navelor care navighează sau
stationează în apele nationale, altele decât ele navigabile.
(3) Normele tehnice obligatorii pentru navele sub pavilion român privind proiectarea, constructia, modificarea si repararea se aprobă de către minister. Aceste norme pot fi elaborate de organele de specialitate ale ministerului sau pot fi cele ale unor societăti de clasificare agreate de către minister.
Art. 23. - În porturile românesti transporturile maritime si fluviale
internationale de mărfuri si/sau de persoane se desfăsoară cu accesul liber si
nediscriminatoriu al tuturor navelor, indiferent de pavilionul pe care îl
arborează.”
18. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1) Supravegherea navigatiei si controlul traficului în apele
nationale navigabile si în porturi se exercită de către minister, prin
Autoritatea Navală Română.
(2) Ministerul, prin Autoritatea Navală Română, îsi exercită autoritatea si asupra navelor care arborează pavilion român si navighează în marea liberă si în apele teritoriale navigabile ale altor state.”
19. După articolul 3 se introduce articolul 31 cu următorul cuprins:
“Art. 31. - (1) Reglementările, supravegherea si controlul navigatiei în apele
nationale, altele decât cele navigabile, sunt de competenta consiliilor
judetene, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, pe
teritoriul cărora se află aceste ape.
(2) Reglementările prevăzute la alin. (1), întocmite de consiliile
judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, se aprobă
de către minister.
(3) Activitatea de supraveghere si control se organizează de consiliile
judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, cu avizul
Autoritătii Navale Române.”
20. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - Ministerul urmăreste asigurarea conditiilor tehnice minime de
navigatie în apele nationale navigabile si în porturi, în ceea ce priveste
adâncimile, semnalizarea, manevrarea si acostarea navelor si altele asemenea.”
21. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1) Apele nationale navigabile ale României sunt formate din
marea teritorială, apele interioare navigabile, radele si acvatoriile portuare,
precum si din bazinele santierelor navale.
(2) Regimul si întinderea mării teritoriale si ale apelor maritime
interioare se stabilesc prin lege.
(3) Apele interioare navigabile sunt constituite din:
a) fluviul Dunărea, râurile, canalele si lacurile situate în interiorul
teritoriului României, pe portiunile lor navigabile;
b) apele navigabile de frontieră, de la malul românesc până la linia de
frontieră;
c) apele maritime interioare.
(4) Fluviul Dunărea, râurile, canalele si lacurile situate în interiorul
teritoriului României, pe portiunile lor navigabile, precum si apele navigabile
de frontieră, de la malul românesc până la linia de frontieră, constituie căile
navigabile interioare ale României, denumite în continuare căi navigabile. Căile
navigabile, precum si administratorii acestora, din punct de vedere al
navigatiei, sunt stabilite nominal si pe portiuni, prin hotărâre a Guvernului,
la propunerea ministerului.
(5) Acvatoriile portuare sunt constituite din totalitatea suprafetelor
apelor incluse în limitele porturilor.
(6) Radele sunt suprafete de apă destinate adăpostirii sau stationării
navelor si, în cazuri speciale, operării navelor si pot fi:
a) rade interioare, care fac parte din acvatoriile portuare;
b) rade exterioare, suprafete de apă în afara limitelor porturilor.
(7) Bazinele santierelor navale sunt suprafete de apă din incinta
santierelor navale destinate activitătilor de constructii si reparatii de nave.
(8) Limitele acvatoriilor si radelor se stabilesc de către minister.”
22. Articolul 6 se abrogă.
23. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1) Ministerul stabileste regulile de sigurantă a navigatiei
în apele nationale navigabile si în porturi.
(2) Ministerul stabileste reglementările-cadru privind regulile de
navigatie pentru navele de agrement.
(3) Conducătorii navelor de agrement trebuie să posede certificate de
capacitate corespunzătoare.
(4) Modelul certificatelor si conditiile de obtinere a acestora se
stabilesc de către minister.”
24. Titlul capitolului II si titlul sectiunii I se abrogă.
25. După articolul 7 se introduce sectiunea a 2-a cu următorul titlu:
26. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - Sunt nave, în întelesul prezentei ordonante, navele
maritime si fluviale de orice tip, propulsate sau nepropulsate, care navighează
la suprafată sau în imersie, destinate transportului de mărfuri si/sau de
persoane, pescuitului, remorcajului sau împingerii, aparate plutitoare cum ar
fi: drage, elevatoare plutitoare, macarale plutitoare, graifere plutitoare si
altele asemenea, cu sau fără propulsie, precum si instalatiile plutitoare care
în mod normal nu sunt destinate deplasării sau efectuării de lucrări speciale,
cum ar fi: docuri plutitoare, debarcadere plutitoare, pontoane, hangare
plutitoare pentru nave, platforme de foraj si altele asemenea, farurile plutitoare, ambarcatiunile mici si cele
destinate activitătilor de agrement.”
27. Articolul 9 se abrogă.
28. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - Fac parte din navă instalatiile, masinile si motoarele care
asigură propulsia navei sau produc o altă actiune mecanică, împreună cu
mecanismele si mijloacele necesare transmiterii acestei actiuni, toate
echipamentele necesare navigatiei, diferitelor manevre, sigurantei navei,
salvării vietii umane, prevenirii poluării, comunicatiilor, igienei si exploatării
potrivit destinatiei navei, precum si proviziile.”
29. După articolul 10 se introduc articolele 101 si 102 cu următorul cuprins:
“Art. 101. - (1) Conformitatea cu normele tehnice obligatorii de constructie a
navelor, prevăzute la art. 22 alin. (3), si cu prevederile acordurilor si
conventiilor internationale la care România este parte se dovedeste cu
certificate emise de către Autoritatea Navală Română sau de către o organizatie
cu care ministerul a încheiat conventii de lucru în acest sens.
(2) Orice navă care se construieste în alt stat si urmează, la
finalizarea lucrărilor, să arboreze pavilionul român trebuie să fie
supravegheată în timpul constructiei de către Autoritatea Navală Română sau de
către o organizatie cu care ministerul a încheiat conventii de lucru în acest
sens.
Art. 102. - (1) Ministerul aprobă si face publice normele tehnice nationale
obligatorii de constructie a navelor.
(2) Anual ministerul aprobă si face publică lista cuprinzând societătile
de clasificare ale căror norme tehnice de constructie a navelor sunt agreate de
acesta.
(3) Anual ministerul aprobă si face publică lista cuprinzând
organizatiile cu care a încheiat conventii de lucru pentru delegarea dreptului
de emitere a certificatelor de conformitate cu prevederile conventiilor
internationale la care România este parte, pentru nave si, după caz, pentru
companiile care le operează.
(4) Criteriile privind alegerea organizatiilor mentionate la alin. (3)
se stabilesc de către minister.”
30. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - Pe timpul cât navighează în apele nationale navigabile ale
României, operează sau stationează în porturile românesti, nava, indiferent de
pavilionul pe care îl arborează, trebuie:
a) să aibă la bord toate actele, certificatele si documentele navei si
ale echipajului, valabile, eliberate de autoritătile competente din statul al
cărui pavilion îl arborează sau de organizatii recunoscute de respectivele
autorităti;
b) să aibă la bord echipajul minim de sigurantă prevăzut în certificatul
eliberat de autoritatea competentă din statul al cărui pavilion îl arborează
nava.”
31. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - Reprezentantii Autoritătii Navale Române si ai căpităniilor
de port au dreptul la vizită, la orice oră din zi sau din noapte, la bordul
navelor aflate în apele nationale navigabile sau în porturile românesti,
indiferent de pavilionul pe care îl arborează. Activitatea de control se desfăsoară în conformitate cu legislatia
natională în vigoare si cu prevederile acordurilor si conventiilor
internationale la care România este parte.”
32. După articolul 12 se introduce articolul 121 cu următorul cuprins:
“Art. 121. - Navele, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, au obligatia,
atunci când se află în apele nationale navigabile ale României si în porturile
românesti, să respecte dispozitiile Autoritătii Navale Române, ale căpităniilor de port si ale administratiilor
portuare si/sau de căi navigabile privind intrarea/iesirea si navigatia prin
acestea, stationarea si operarea în porturi.”
33. La capitolul II, titlul sectiunii a II-a se abrogă.
34. După articolul 121 se introduce sectiunea a 3-a cu următorul
titlu:
“Înscrierea navelor, constituirea, transmiterea si stingerea drepturilor reale asupra navelor”
35. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. - (1) Navele care arborează pavilion român pot fi transmise în proprietatea sau folosinta altor persoane juridice ori fizice, române sau străine, în conditiile legii.
(2) Constituirea de drepturi reale asupra navelor care arborează
pavilion român în favoarea unor persoane juridice ori fizice, române sau
străine, este permisă în conditiile legii.
(3) Constituirea, transmiterea sau stingerea drepturilor reale asupra
navelor care arborează pavilion român se transcrie, la solicitarea persoanelor
juridice sau fizice titulare ale acestor drepturi, în registrele prevăzute la
art. 18, făcându-se mentiunile corespunzătoare si în actul de nationalitate.”
36. La capitolul II, titlul sectiunii a III-a se abrogă.
37. Articolul 14 se abrogă.
38. Articolul 15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1) Contractul de constructie al navei va fi transcris în
registrul prevăzut la art. 181.
(2) În acest registru se transcriu transmiterile de proprietate, precum si, după caz, constituirile, transmiterile sau stingerile unor drepturi reale asupra navelor în constructie, la solicitarea titularilor acestor drepturi, înainte de obtinerea documentului care să ateste nationalitatea navei.”
39. După articolul 15 se introduc articolele 151-153 cu următorul cuprins:
“Art. 151. - (1) Orice navă care se construieste în România trebuie să aibă un
proiect avizat de autoritatea competentă a statului al cărui pavilion urmează
să îl arboreze sau de o organizatie recunoscută de respectiva autoritate.
(2) Persoanele juridice sau fizice care construiesc o navă în România
trebuie să obtină, înaintea începerii constructiei acesteia, autorizatia de
constructie, emisă de căpitănia de port în a cărei zonă de activitate se
construieste nava, pe baza proiectului prevăzut la alin. (1).
(3) Autoritatea sau organizatia recunoscută, prevăzută la alin. (1), are obligatia să supravegheze executarea constructiei navei.
(4) Ridicarea sau lansarea la apă de pe cală sau doc a unei nave se
poate face numai cu aprobarea si sub supravegherea căpităniei de port.
Art. 152. - (1) În perioada probelor de mars navele nou-construite în santierele
navale din România arborează pavilionul român, pe baza unui permis provizoriu
emis de către Autoritatea Navală Română, la solicitarea santierului naval.
(2) După preluarea de către beneficiar a navelor nou-construite, acestea vor arbora pavilionul statului în care aufost înmatriculate si vor avea la bord documentul care atestă nationalitatea navei, emis de autoritatea competentă a statului respectiv.
(3) Navele nou-construite în România, care urmează să fie înmatriculate
în alt stat, pot naviga si pe baza unui permis provizoriu de arborare a
pavilionului acelui stat, emis de misiunea diplomatică pentru România a
statului în care urmează să fie înmatriculată nava.
Art. 153. - (1) Până la obtinerea dreptului de arborare a pavilionului român
navele nou construite sau dobândite în afara teritoriului României de persoane
juridice sau fizice române pot naviga pe baza unui permis provizoriu emis de
misiunea diplomatică a României pentru statul unde se află nava.
(2) Misiunea diplomatică prevăzută la alin. (1) eliberează permisul
provizoriu de arborare a pavilionului român numai dacă solicitantul face dovada
că nava îndeplineste conditiile tehnice minime care să îi permită stationarea
sau deplasarea în sigurantă si că nu constituie o sursă de poluare a mediului.
(3) Permisele provizorii prin care se acordă dreptul de arborare a pavilionului român, emise de misiunile diplomatice ale României conform alin. (1), pot avea o valabilitate de cel mult 180 de zile, care va putea fi prelungită numai în mod exceptional, cu acordul ministerului.
(4) Nava care navighează în baza unui permis provizoriu de arborare a
pavilionului român, emis de o misiune diplomatică a României, nu poate fi
utilizată în scop comercial.”
40. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - În scopul tinerii evidentei navele se clasifică după cum
urmează:
a) nave de categoria I: - navele cu propulsie proprie destinate
transportului de mărfuri si/sau de persoane, remorcării sau împingerii, cu o
putere mai mare de 136 kW, navele fără propulsie care au o capacitate de încărcare mai mare de 10 tone, aparatele si
instalatiile plutitoare cu un deplasament mai mare de 15 tone;
b) nave de categoria a II-a: - celelalte tipuri de nave, inclusiv
ambarcatiunile mici;
c) nave de agrement: - velierele si iahturile, indiferent de
deplasament, construite si echipate pentru călătorii de lungă durată, precum si
cele destinate activitătilor sportive si de agrement.”
41. După articolul 16 se introduce articolul 161 cu următorul cuprins:
“Art. 161. - Categoriile de nave de agrement, precum si brevetul/certificatul de
capacitate pe care trebuie să îl posede conducătorii acestora se stabilesc de
către minister.”
42. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - (1) Navele, aparatele si instalatiile plutitoare cu propulsie proprie, de categoria I, se individualizează printr-un nume propus de proprietar si aprobat de Autoritatea Navală Română.
(2) Navele, aparatele si instalatiile plutitoare fără propulsie, de
categoria I, se individualizează printr-un număr de înmatriculare acordat de
Autoritatea Navală Română.
(3) Navele de categoria a II-a si navele de agrement se individualizează
printr-un număr acordat de căpitănia portului de înmatriculare. La solicitarea
proprietarului si cu acordul căpităniei portului de înmatriculare, navele de
categoria a II-a si navele de agrement pot purta si un nume.
(4) Numele navei sau numărul prin care navele se individualizează se
înscrie pe corpul navei, în mod vizibil, pe ambele borduri si în pupa navei si,
după caz, si pe suprastructura acesteia. În pupa navei se înscrie si numele
portului de înmatriculare.
(5) Numele navei sau numărul prin care nava se individualizează se
înscrie si pe colacii, plutele, bărcile si salupele de salvare cu care este
echipată aceasta.”
43. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
“Art. 18. - (1) Navele care au obtinut dreptul de arborare a
pavilionului român se înregistrează în registre matricole de evidentă, după cum
urmează:
a) navele de categoria I, în registrele matricole ale navelor de
categoria I, tinute de către căpităniile de port stabilite de Autoritatea
Navală Română;
b) navele de categoria a II-a si navele de agrement, în registrele
matricole ale navelor de categoria a II-a, tinute de către căpităniile de port
stabilite de Autoritatea Navală Română.
(2) După înregistrarea în registrul matricol al navelor de categoria I,
o navă de categoria I se înscrie si în registrul de evidentă centralizată tinut
de către Autoritatea Navală Română.”
44. După articolul 18 se introduc articolele 181-184 cu următorul cuprins:
“Art. 181. - Evidenta navelor în constructie se tine de către căpităniile de port
în a căror zonă de activitate se află santierul naval, în registrul de evidentă
a navelor în constructie.
Art. 182. - Forma si continutul registrelor matricole si ale registrelor de
evidentă a navelor se aprobă de către minister, la propunerea Autoritătii
Navale Române.
Art. 183. - (1) După înscrierea în registrele prevăzute la art. 18 se eliberează
actul de nationalitate care atestă dreptul navei de arborare a pavilionului
român.
(2) Valabilitatea actelor de nationalitate este de 5 ani si se poate prelungi pe perioade de încă 5 ani, cu conditia ca certificatele de stare tehnică să fie valabile.
(3) Forma si continutul actelor de nationalitate si ale certificatelor
de stare tehnică se aprobă si se fac publice de către minister.
Art. 184. - (1) În cazul contractelor de închiriere de tip bare-boat sau leasing
pentru nave care arborează pavilion român, încheiate între proprietari români
si operatori români sau străini ori între operatori, operatorul care
exploatează efectiv nava trebuie să solicite, cu acordul proprietarului,
eliberarea unui nou act de nationalitate în care, pe lângă numele
proprietarului, să fie mentionat si numele acestuia.
Noul act de nationalitate se eliberează cu conditia depunerii prealabile
a actului de nationalitate initial, care se păstrează la Autoritatea Navală
Română.
(2) Noul act de nationalitate, eliberat în conditiile alin. (1), este
valabil pe perioada derulării contractului sau
până la solicitarea în scris a proprietarului privind anularea acestuia.
(3) După expirarea sau anularea actului de nationalitate eliberat în
conditiile alin. (1), acesta se depune la Autoritatea Navală Română care
restituie proprietarului actul de nationalitate initial.”
45. Articolele 19 si 20 se abrogă.
46. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
“Art. 21. - Constituirile ori transmiterile de drepturi reale asupra
navelor, precum si stingerea acestor drepturi, care nu sunt transcrise în
registrele prevăzute la art. 18 si 181-184, nu sunt opozabile tertilor.”
47. Articolul 22 se abrogă.
48. La capitolul II, titlul sectiunii a IV-a se abrogă.
49. După articolul 22 se introduce sectiunea a 4-a cu următorul
titlu:
50. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - (1) Orice navă care se află în apele nationale navigabile
ale României trebuie să arboreze pavilionul statului în care este
înmatriculată.
(2) Navele au nationalitatea statului în care au fost înmatriculate si
al cărui pavilion sunt autorizate să îl arboreze.”
51. Articolul 24 va avea următorul cuprins:
“Art. 24. - (1) În numele Guvernului, ministerul, prin Autoritatea
Navală Română, acordă dreptul de arborare a pavilionului român si dispune
suspendarea sau retragerea acestui drept.
(2) Dreptul de a arbora pavilionul român se acordă:
a) navelor maritime proprietate a persoanelor juridice sau fizice
române;
b) navelor maritime proprietate a persoanelor juridice sau fizice
străine care au sediul unei filiale sau domiciliul în România;
c) navelor fluviale proprietate a persoanelor fizice sau juridice
române, la care participarea capitalului românesc este de cel putin 51%;
d) navelor maritime proprietate a persoanelor fizice sau juridice
străine, închiriate în bare-boat sau cumpărate în leasing de persoane fizice
sau juridice române;
e) navelor fluviale proprietate a persoanelor fizice sau juridice străine,
închiriate în bare-boat sau cumpărate în leasing de persoane fizice sau
juridice române, la care participarea capitalului românesc este de cel putin
51%.
(3) În toate cazurile prevăzute la alin. (2) trebuie să se facă dovada
că navele îndeplinesc prevederile art. 101.”
52. După articolul 24 se introduce articolul 241 cu următorul cuprins:
“Art. 241.
- (1) Pentru a obtine dreptul de arborare a pavilionului român, în conditiile
art. 24, persoanele juridice române trebuie să prezinte certificatul de radiere
a navelor sau de suspendare a dreptului de arborare a pavilionului, după caz,
emis de către autoritatea competentă a statului al cărui pavilion l-au arborat
anterior.
(2) Navele mentionate la alin. (1) pierd dreptul de arborare a
pavilionului român la încetarea contractului de închiriere de tip bare-boat sau
leasing ori la solicitarea în scris a proprietarului sau a operatorului, cu
avizul proprietarului, după caz.”
53. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
“Art. 25. - Navele care au obtinut dreptul de arborare a pavilionului
român sunt de nationalitate română si nu au dreptul să arboreze pavilionul
altui stat.”
54. După articolul 25 se introduce articolul 251 cu următorul cuprins:
“Art. 251. - (1) Navele autorizate să arboreze pavilionul român au dreptul să
navigheze numai dacă au la bord următoarele documente:
a) documentele care atestă dreptul de a arbora acest pavilion;
b) certificatul de conformitate cu normele tehnice obligatorii;
c) certificatele care să ateste conformitatea cu prevederile acordurilor
si conventiilor internationale la care România este parte.
(2) Navele care arborează pavilionul român trebuie să tină un jurnal de
bord si, după caz, alte jurnale stabilite de către minister.”
55. Articolul 26 va avea următorul cuprins:
“Art. 26. - Dreptul de a arbora pavilionul român se suspendă la
solicitarea proprietarului navei, care are obligatia să predea Autoritătii
Navale Române actul de nationalitate a navei.”
56. După articolul 26 se introduc articolele 261 si 262 cu următorul cuprins:
“Art. 261. - Dreptul de a arbora pavilionul român se poate retrage:
a) la solicitarea proprietarului navei;
b) dacă nu mai sunt îndeplinite conditiile prevăzute la art. 24 alin.
(2).
Art. 262.
- Procedurile privind obtinerea dreptului de a arbora pavilionul român,
înmatricularea, luarea si scoaterea din evidentă a navelor, transcrierea
drepturilor reale asupra navelor se aprobă de către minister, la propunerea
Autoritătii Navale Române, si se fac publice de către acesta.”
57. Capitolul III va avea următorul titlu:
58. La capitolul III, sectiunea 1 va avea următorul titlu:
59. Articolul 27 va avea următorul cuprins:
“Art. 27. - (1) Personalul navigant român este constituit din totalitatea
persoanelor care au cetătenie română si care posedă un brevet sau un certificat
de capacitate, obtinut în conformitate cu prevederile legale si care dă dreptul
acestora să îndeplinească functii la bordul navelor.
(2) Evidenta personalului navigant român se tine de către Autoritatea
Navală Română, prin căpităniile de port, în registrele de evidentă a
personalului navigant.
(3) Forma si continutul registrului de evidentă a personalului navigant
român se aprobă de către minister, la propunerea Autoritătii Navale Române.”
60. Articolul 28 va avea următorul cuprins:
“Art. 28. - (1) Orice navă care arborează pavilionul român este deservită de un echipaj care asigură operarea navei în conditii de sigurantă si de protectie a mediului si îndeplineste alte activităti la bordul navei.
(2) Echipajul este format din personal navigant si personal auxiliar,
iar componenta acestuia este stabilită conform tipului si destinatiei navei.”
61. După articolul 28 se introduc articolele 281 si 282 cu următorul cuprins:
“Art. 281. - (1) În cadrul echipajului functiile la bordul navelor care arborează
pavilionul român pot fi îndeplinite numai de personalul navigant care posedă
brevete sau certificate de capacitate corespunzătoare, după caz.
(2) Personalul auxiliar efectuează activităti la bordul navelor, pentru
care nu se eliberează brevete sau certificate de capacitate.
(3) Toti membrii echipajului trebuie să facă dovada că au vârsta minimă
necesară si că îndeplinesc conditiile de sănătate prevăzute în reglementările
nationale si în acordurile si conventiile internationale la care România este
parte.
Art. 282. - (1) Fiecare membru al echipajului trebuie să posede în mod
obligatoriu, ca document de identitate, un carnet de marinar.
(2) Carnetul de marinar se eliberează, în numele Guvernului, de către
minister, prin Autoritatea Navală Română.
(3) Forma si continutul carnetului de marinar se aprobă de către
minister, la propunerea Autoritătii Navale Române.”
62. Articolul 29 va avea următorul cuprins:
“Art. 29. - (1) Personalul de specialitate al santierelor, care participă la efectuarea probelor de mars ale navelor nou-construite sau iesite din reparatii, va fi ambarcat pe perioada probelor fără să posede un carnet de marinar.
(2) Căpitănia de port stabileste echipajul minim de sigurantă care
trebuie să fie ambarcat pe aceste nave, pe perioada probelor de mars.”
63. Articolul 30 va avea următorul cuprins:
“Art. 30. - La bordul navelor care arborează pavilionul român, în afara
echipajului, pot fi îmbarcate si alte persoane, în limita mijloacelor de
salvare existente la bord, cu acordul si pe răspunderea
proprietarului/operatorului navei si cu aprobarea căpităniei portului de
îmbarcare. Aceste persoane nu sunt obligate să posede carnet de marinar.”
64. La capitolul III, titlul sectiunii a II-a se abrogă.
65. Articolul 31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31. - (1) Din punct de vedere al activitătii desfăsurate
personalul navigant este format din următoarele categorii:
a) personal de punte;
b) personal de masini;
c) personal de radiocomunicatii.
(2) Din punct de vedere al calificării personalul navigant este format
din următoarele categorii:
a) personal navigant posesor de brevete, respectiv personalul prevăzut
la art. 32 lit. a)-f);
b) personal navigant posesor de certificate de capacitate, respectiv
personalul prevăzut la art. 32 lit. g).
(3) Personalul auxiliar poate fi format din următoarele categorii:
a) personal medico-sanitar;
b) personal sanitar-veterinar;
c) personal de pescuit si de prelucrare a pestelui;
d) personal tehnologic;
e) personal administrativ;
f) personal pentru alte activităti la bordul navei.”
66. Articolul 32 va avea următorul cuprins:
“Art. 32. - Ierarhia functiilor, în cadrul echipajului navei, este:
a) comandant;
b) secund;
c) ofiteri de punte;
d) sef mecanic;
e) ofiteri mecanici;
f) alti ofiteri;
g) personal cu certificat de capacitate: sef echipaj, fitter, timonier,
conducător de salupă, ajutor mecanic, electrician, pompagiu, fochist, motorist,
marinar;
h) personal auxiliar.”
67. După articolul 32 se introduc articolele 321 si 322 cu următorul cuprins:
“Art. 321. - Regulamentul-cadru privind serviciul la bordul navelor care
arborează pavilionul român se aprobă de către minister, la propunerea
Autoritătii Navale Române.
Art. 322. - (1) Orice navă care arborează pavilionul român trebuie să aibă la
bord, indiferent de situatia în care se află, un echipaj minim de sigurantă.
(2) Echipajul minim de sigurantă se stabileste în functie de tipul si
destinatia navei, de mărimea acesteia, de numărul de nave din convoi, de gradul
de automatizare al navei, precum si de situatia în care se află nava: în mars,
în stationare, în reparatii, în conservare sau în iernatic.
(3) Echipajul minim de sigurantă asigură conducerea navei în sigurantă
în timpul navigatiei si al manevrelor, paza si siguranta navei în stationare, vitalitatea navei,
prevenirea si stingerea incendiilor la bord, prevenirea poluării mediului,
exploatarea în sigurantă a instalatiilor si a echipamentelor de propulsie,
guvernare, manevră, navigatie si telecomunicatii.
(4) Autoritatea Navală Română stabileste echipajul minim de sigurantă, precum si functiile acestuia, pentru fiecare categorie de navă, si eliberează un certificat privind echipajul minim de sigurantă. Autoritatea Navală Română stabileste conditiile de eliberare si perioada de valabilitate a acestuia.”
68. Articolul 33 se abrogă.
69. Articolul 34 va avea următorul cuprins:
“Art. 34. - (1) Brevetele sau certificatele de capacitate se obtin după
promovarea unui examen sustinut în fata unei comisii stabilite de Autoritatea
Navală Română sau, după caz, prin echivalare, la cerere.
(2) Brevetele sau certificatele de capacitate se eliberează de către
Autoritatea Navală Română, în numele ministerului.”
70. După articolul 34 se introduce articolul 341 cu următorul cuprins:
“Art. 341. - Conditiile de obtinere, reconfirmare, suspendare sau anulare a
brevetelor si a certificatelor de capacitate, nomenclatorul, forma si
continutul acestora, precum si functiile care pot fi îndeplinite la bordul
navelor de posesorii brevetelor si ai certificatelor de capacitate se aprobă de
către minister, la propunerea Autoritătii Navale Române.”
71. Articolul 35 va avea următorul cuprins:
“Art. 35. - (1) Pentru participarea la examenul prevăzut la art. 34
alin. (1) personalul navigant trebuie să facă dovada că a absolvit cursurile de
pregătire si perfectionare organizate
în conformitate cu reglementările nationale si acordurile si conventiile
internationale la care România este parte.
(2) Durata si continutul cursurilor de pregătire si perfectionare se
aprobă de către minister, la propunerea Autoritătii Navale Române.”
72. După articolul 35 se introduc articolele 351 si 352 cu următorul cuprins:
“Art. 351. - Pentru a putea îndeplini o functie la bordul navei personalul
navigant si personalul auxiliar trebuie să facă dovada că au absolvit cursurile
de pregătire si perfectionare organizate în conformitate cu reglementările
nationale si acordurile si conventiile internationale la care România este
parte.
Art. 352. - Pentru activitătile sportive, de agrement sau transport în interes
personal Autoritatea Navală Română va stabili portiunile din apele nationale
navigabile si categoriile de nave cu care si unde se desfăsoară aceste
activităti pentru care sunt necesare certificate de capacitate, precum si
conditiile si cursurile obligatorii pentru obtinerea acestora.”
73. Articolul 36 va avea următorul cuprins:
“Art. 36. - (1) Personalul navigant care face parte din echipajul
navelor care arborează pavilion român trebuie să aibă cetătenie română.
(2) Personalul navigant prevăzut la alin. (1) poate fi si de altă
cetătenie decât cea română, cu exceptia comandantului, a secundului si a
sefului mecanic, cu aprobarea Autoritătii Navale Române si numai dacă brevetele
sau certificatele de capacitate ale acestora sunt recunoscute de către
Autoritatea Navală Română.
(3) În situatii exceptionale, pentru o perioadă limitată de timp, cu
aprobarea Autoritătii Navale Române sau dacă prin acordurile internationale la
care România este parte se prevede astfel, la bordul unei nave care arborează
pavilionul român pot fi angajate pe functiile de comandant, secund sau de sef
mecanic si persoane care nu sunt de cetătenie română, cu conditia ca brevetele
acestora să fie recunoscute de către Autoritatea Navală Română.
(4) Toate persoanele care fac parte din echipajul unei nave care
arborează pavilionul român, dar nu sunt de cetătenie română, beneficiază de
aceleasi drepturi si au aceleasi obligatii ca si membrii echipajului de
cetătenie română.”
74. Articolul 37 va avea următorul cuprins:
“Art. 37. - (1) Personalul navigant român se poate ambarca si pe nave
care arborează pavilionul altor state, pe cont propriu sau prin intermediul
agentiilor de personal navigant.
(2) Agentiile de personal navigant, persoane juridice române, prevăzute
la alin. (1), pentru a fi autorizate în conditiile stabilite prin hotărâre a
Guvernului, au următoarele obligatii:
a) să respecte prevederile conventiilor internationale la care România
este parte, referitoare la echipaje;
b) să constituie garantia stabilită pentru a asigura cheltuielile de
repatriere a membrilor echipajului, în cazul în care proprietarul sau
operatorul navei nu îsi îndeplineste această obligatie.
(3) Personalul navigant român care a fost ambarcat pe nave care
arborează pavilion străin, în conformitate cu prevederile alin. (1), pentru a i
se lua în considerare stagiul de ambarcare, trebuie să prezinte la căpitănia de
port la care este înregistrat copie de pe contractele individuale de ambarcare
si adeverintele privind perioadele de ambarcare, eliberate de la nave.
(4) În cazul nerespectării prevederilor alin. (3) perioadele de
ambarcare efectuate nu se vor lua în considerare la calculul stagiului în
vederea înscrierii la examenele pentru obtinerea de brevete sau certificate de
capacitate sau la reconfirmarea acestora si nici pentru stabilirea unor
drepturi conform prevederilor legale.”
75. La capitolul III, sectiunea a 3-a va avea următorul titlu:
76. Articolul 38 va avea următorul cuprins:
“Art. 38. - Raporturile de muncă ale membrilor echipajelor navelor care
arborează pavilionul român cu angajatorii lor se stabilesc pe baza prevederilor
legislatiei nationale, ale acordurilor si ale conventiilor internationale la
care România este parte, precum si pe baza contractelor colective de muncă si a
celor individuale de ambarcare.”
77. După articolul 38 se introduce articolul 381 cu următorul cuprins:
“Art. 381. - Timpul de lucru si cel de odihnă, precum si drepturile si conditiile
de muncă si viată ce trebuie asigurate la bordul navelor care arborează
pavilionul român se stabilesc de către minister, în conformitate cu legislatia
muncii, cu acordurile si conventiile internationale la care România este
parte.”
78. Articolul 39 va avea următorul cuprins:
“Art. 39. - (1) Pe perioada în care se află ambarcat personalul care
formează echipajul navei are dreptul la cazare gratuită pe navă, la hrană sau
la alocatie zilnică de hrană, care se acordă în cuantumul si în conditiile
stabilite prin contractul colectiv de muncă si/sau prin contractul individual
de ambarcare, pentru societătile comerciale, sau prin hotărâre a Guvernului,
pentru institutiile publice sau regiile autonome. Cheltuielile pentru hrană sau
alocatia zilnică de hrană se suportă de angajator din cheltuielile de
exploatare, sunt deductibile fiscal si nu se includ în veniturile salariale
supuse impozitării.
(2) În cazul în care o navă care arborează pavilionul român efectuează
voiaj international, membrii echipajului au dreptul la o diurnă în valută pe
perioada voiajului, din care se retine contravaloarea hranei asigurate la bord.
Nivelul diurnei si moneda în care se plăteste, precum si nivelul contravalorii
hranei se stabilesc prin contractul colectiv de muncă si prin contractul
individual de ambarcare, în cazul societătilor comerciale, sau prin hotărâre a
Guvernului, în cazul institutiilor publice sau al regiilor autonome.
(3) Proprietarii sau operatorii navelor care arborează pavilionul român
au obligatia de a respecta prevederile acordurilor si conventiilor
internationale la care România este parte, referitoare la echipajele navelor.
(4) Pentru echipamentul propriu pierdut sau distrus în timpul
ambarcării, din cauza serviciului sau a unui eveniment de navigatie si fără
culpa sa, echipajul are dreptul la o despăgubire al cărei cuantum este stabilit
prin contractul colectiv de muncă si/sau prin contractul individual de
ambarcare.”
79. Articolul 40 se abrogă.
80. Articolul 41 va avea următorul cuprins:
“Art. 41. - Comandantul exercită comanda pe navă si în acest scop este
învestit cu autoritate asupra tuturor persoanelor ambarcate pe navă si
îndeplineste atributiile ce îi revin potrivit prevederilor legislatiei
nationale si acordurilor si conventiilor internationale la care România este
parte.”
81. Articolul 42 va avea următorul cuprins:
“Art. 42. - (1) În cazul în care comandantul, indiferent din ce motiv,
se află în imposibilitatea de a exercita
comanda navei, aceasta trece asupra secundului si apoi asupra ofiterilor
de punte, după caz, în ordinea ierarhică stabilită prin Regulamentul privind
serviciul la bordul navelor.
(2) Fiecare preluare de comandă se înscrie în jurnalul de bord al navei,
mentionându-se circumstantele care au determinat-o.”
82. După articolul 42 se introduc articolele 421-423 cu următorul cuprins:
“Art. 421.
- (1) Comandantul este responsabil de starea de navigabilitate a navei, de
mentinerea la bord a conditiilor pentru navigatia în sigurantă si de protectie
a mediului, a conditiilor de muncă si viată a echipajului navei.
(2) Înaintea începerii oricărui voiaj, precum si în timpul acestuia
comandantul trebuie să se asigure că nava îndeplineste conditiile prevăzute la
alin. (1), în caz contrar acesta trebuind să informeze proprietarul sau, după
caz, operatorul navei, pentru remedierea situatiei.
Art. 422.
- În cazul în care nava se află în pericol, comandantul trebuie să actioneze
pentru a salva persoanele care se află la bord, pentru a proteja nava si
încărcătura si pentru a păstra în sigurantă jurnalul de bord si celelalte
documente ale navei, si nu va părăsi nava, cu exceptia cazului când nu mai
există sanse reale de salvare a navei.
Art. 423.
- (1) În cazul în care o navă care arborează pavilionul român este arestată,
retinută sau sechestrată de autoritătile dintr-un alt stat, comandantul va
informa imediat cea mai apropiată misiune diplomatică a României si Autoritatea
Navală Română.
(2) În acelasi mod trebuie să actioneze comandantul si în situatia în care a fost revocată măsura
arestării, retinerii sau sechestrării.”
83. Articolul 43 va avea următorul cuprins:
“Art. 43. - (1) Comandantul navei, indiferent de pavilionul pe care îl
arborează, atunci când nava se află în stationare sau navighează în apele
nationale navigabile ale României, navighează în apele interioare nationale navigabile
ale altor state sau în marea liberă si urmează să facă escală într-un port
românesc, este obligat să întocmească un raport scris despre orice eveniment
petrecut pe navă, precum: abordaj, avarie, poluare, incendiu, înec, acte de
indisciplină sau revoltă la bord si altele asemenea.
(2) Comandantul este obligat să depună raportul asupra evenimentelor
prevăzute la alin. (1), după cum urmează:
a) la căpitănia de port în a cărei zonă de activitate se afla nava în
momentul producerii incidentului;
b) la căpitănia primului port românesc în care va sosi nava, dacă în
momentul evenimentului nava se afla în mars în apele nationale navigabile ale
României, în marea liberă sau dacă evenimentul s-a produs pe căile navigabile
interioare între ultimul port străin si primul port din apele nationale ale
României.”
84. După articolul 43 se introduce articolul 431 cu următorul cuprins:
“Art. 431. - În cazul în care navele care arborează pavilionul român se află în
afara apelor nationale navigabile ale României, raportul comandantului privind
evenimentele prevăzute la art. 43 se depune după cum urmează:
a) la autoritatea locală competentă în domeniul navigatiei, dacă
evenimentul s-a produs în apele apartinând unui alt stat, fie că nava se afla
în mars, fie că se afla în stationare; raportul va fi trimis si la misiunea
diplomatică a României în acel stat;
b) la autoritatea locală competentă în domeniul navigatiei din primul
port de escală a navei, dacă evenimentul s-a produs în marea liberă; raportul
va fi trimis si la misiunea diplomatică a României în statul în care se află
portul de escală.”
85. Articolul 44 se abrogă.
86. Articolul 45 va avea următorul cuprins:
“Art. 45. - (1) În cazurile prevăzute la art. 43 si 431 raportul se depune în
termen de 24 de ore de la sosirea navei în port sau de la producerea
evenimentului, dacă evenimentul s-a produs pe timpul stationării navei în port.
(2) Dacă raportul se depune după acest termen, comandantul devine
răspunzător de eventuala disparitie a probelor sau de imposibilitatea conservării
lor, precum si de consecintele acestora.
(3) În cazul în care evenimentul se produce în timpul operatiunilor de încărcare/descărcare, comandantul este obligat să anunte despre producerea evenimentului, în afară de căpitănia de port, si pe operatorul portuar.”
87. După articolul 45 se introduc articolele 451-454 cu următorul cuprins:
“Art. 451. - Prin raport al comandantului se întelege inclusiv protestul
sau reclamatia pe care o face comandantul navei în cazul tuturor evenimentelor
prevăzute la art. 43 alin. (1).
Art. 452. - (1) În situatii deosebite comandantul are dreptul de a impune măsuri
exceptionale la bordul navei, în functie de gravitatea situatiei.
(2) Comandantul are dreptul să izoleze orice persoană aflată la bord,
dacă actiunile acesteia, chiar dacă nu întrunesc elementele constitutive ale
unei infractiuni, pun în pericol siguranta navei, a persoanelor sau a
lucrurilor aflate pe navă.
Art. 453. - (1) Comandantul are obligatia de a face cercetările care se impun în
cazul în care la bordul navei sunt descoperite elemente ale unei infractiuni
prevăzute de legislatia română, să acorde persoanei acuzate dreptul la apărare,
să o protejeze pe ea si proprietătile ei, să o retină în conditii normale de
viată la bord si să o predea autoritătilor competente din primul port de
escală, împreună cu documentele întocmite în timpul cercetării.
(2) Comandantul are obligatia de a consemna în jurnalul de bord al navei
evenimentele prevăzute la alin. (1) si să informeze în scris misiunea
diplomatică a României în statul în al cărui port face escală nava.
Art. 454.
- Comandantul are obligatia de a înregistra în jurnalul de bord nasterile,
căsătoriile si decesele care au loc la bordul navei si are dreptul si obligatia
de a certifica testamentul unei persoane aflate la bord, când nava se află în
mars. Certificarea acordată de comandant este echivalentă cu certificarea
acordată de un notar public.”
88. Capitolul IV va avea următorul titlu:
89. La capitolul IV, sectiunea I, respectiv articolele 46 si 47, se
abrogă.
90. La capitolul IV, sectiunea a 2-a va avea următorul titlu:
91. Articolul 48 va avea următorul cuprins:
“Art. 48. - (1) În apele nationale navigabile ale României următoarele
activităti se efectuează folosindu-se numai nave care arborează pavilionul
român:
a) remorcajul de manevră al navelor maritime în porturi;
b) remorcajul de manevră al navelor fluviale în porturi;
c) transportul navelor cu remorchere/împingătoare între porturile
românesti;
d) transportul pilotilor care asigură pilotajul la intrarea si iesirea
din porturi, în interiorul acestora si pe căile navigabile;
e) cabotajul, respectiv transportul de mărfuri, postă si pasageri,
efectuat prin îmbarcarea dintr-un punct situat pe teritoriul României si având
ca destinatie un alt punct situat pe acelasi teritoriu;
f) asistenta si salvarea în apele nationale navigabile a persoanelor,
navelor si aeronavelor, precum si a încărcăturii acestora;
g) scoaterea navelor scufundate, a epavelor si a încărcăturii acestora,
aflate în apele nationale navigabile;
h) pescuitul;
i) serviciile de interes local pentru desfăsurarea activitătii organelor
administratiei publice centrale si ale administratiei publice locale, precum si
altele asemenea;
j) lucrările pentru realizarea si continuarea constructiilor
hidrotehnice si pentru asigurarea conditiilor tehnice privind siguranta
navigatiei;
k) explorarea si exploatarea mării sau a fundului mării, în conditiile
legii.
(2) Ministerul poate autoriza ca activitătile prevăzute la alin. (1)
lit. a), c), d), e), f), g), i) si j) să se execute si cu utilizarea unor nave
care arborează pavilionul altor state, dacă navele care arborează pavilionul
român nu sunt disponibile, dacă nu există nave care arborează pavilion român
specializate sau dacă caracteristicile tehnice ale celor disponibile nu permit
efectuarea acestor activităti la parametri corespunzători solicitărilor.
(3) Activitătile prevăzute la alin. (1) lit. h) si k) se pot efectua cu
nave care arborează pavilionul altor state, numai cu aprobarea autoritătilor
competente pentru domeniile de activitate respective.
(4) Dacă în acordurile sau în conventiile internationale la care România
este parte se prevede în mod expres, activitătile prevăzute la alin. (1) se pot
efectua si cu nave care arborează pavilionul statelor care sunt părti la
respectivele acorduri sau conventii.”
92. Articolul 49 va avea următorul cuprins:
“Art. 49. - În cazul navelor care arborează pavilion străin, activitatea
prevăzută la art. 48 alin. (1) lit. b) se efectuează după cum urmează:
a) cu remorcherele si împingătoarele administratiei portului respectiv:
b) cu alte remorchere si împingătoare care arborează pavilionul român,
dacă administratia portului nu poate pune la dispozitie astfel de nave de
manevră;
c) prin exceptie de la prevederile lit. a) si b), activitatea prevăzută
la art. 48 alin. (1) lit. b) se poate efectua si cu remorchere si împingătoare
care arborează pavilionul altui stat, dacă nu sunt disponibile nave de manevre
care arborează pavilionul român si cu aprobarea căpităniei de port.”
93. După titlul sectiunii a 3-a se introduce articolul 491 cu următorul cuprins:
“Art. 491. - Asistenta si salvarea navelor aflate în pericol pe mare sau în apele
nationale navigabile, a bunurilor, a încărcăturii si a persoanelor aflate la
bordul acestora sunt reglementate prin prevederile legislatiei nationale si ale
acordurilor si conventiilor internationale la care România este parte.”
94. Articolul 50 va avea următorul cuprins:
“Art. 50. - În cazul în care comandantul unei nave care arborează
pavilionul român primeste un mesaj care indică faptul că o navă se află în
pericol, este obligat ca, în măsura în care nu îsi pune în primejdie nava,
echipajul, pasagerii si/sau încărcătura, să se deplaseze cu toată viteza
posibilă în respectivele circumstante către acea navă pentru a-i acorda
asistenta necesară si pentru a salva persoanele aflate în pericol la bordul
acelei nave.”
95. Articolul 52 va avea următorul cuprins:
“Art. 52. - (1) Comandantul nu mai are obligatia de asistentă si salvare
în cazul în care comandantul navei aflate în pericol refuză expres ajutorul,
precum si atunci când s-a primit informatia că ajutorul nu mai este necesar.
(2) Motivele de neacordare a ajutorului prevăzut la alin. (1) se vor
consemna în jurnalul de bord.”
96. Articolul 53 va avea următorul cuprins:
“Art. 53. - (1) Asistenta si salvarea navei, a încărcăturii si/sau a
bunurilor aflate pe aceasta se fac potrivit întelegerii cu comandantul navei
sau cu proprietarul ori cu operatorul acesteia. Întelegerea poate fi scrisă sau
transmisă prin orice mijloc de comunicatie si consemnată în jurnalul de bord.
(2) În cazul în care nava în pericol se află în apele nationale navigabile
si comandantul, proprietarul sau operatorul acesteia întârzie nejustificat
încheierea unei întelegeri pentru asistentă sau salvare si căpitănia de port,
în a cărei zonă de activitate se află nava în pericol, consideră că respectiva
navă constituie un pericol real pentru siguranta navigatiei, pentru mediu sau
pentru populatia din împrejurimi, aceasta poate ordona interventia pentru
salvare institutiilor specializate sau altor nave disponibile.
(3) Pentru cazul prevăzut la alin. (2) proprietarul sau operatorul navei
ori, după caz, proprietarul mărfii salvate va suporta cheltuielile ocazionate
de interventia ordonată de căpitănia de port.
(4) Ordinele căpităniei de port, prevăzute la alin. (2), sunt
obligatorii pentru toate navele, indiferent de pavilionul pe care îl arborează.
(5) În cazul prevăzut la alin. (2) căpitănia de port are obligatia să
întocmească un document care trebuie să cuprindă: situatia de pericol în care
se afla nava, confirmarea operatiunilor de salvare ordonate de ea, numele
navelor si ale persoanelor care au participat la solicitarea sa, precum si
calculul cheltuielilor justificate de participarea la salvare. Acest document,
aprobat de Autoritatea Navală Română, constituie titlu executoriu pentru
recompensa de salvare cuvenită fiecărui participant, persoană juridică.”
97. Articolul 54 va avea următorul cuprins:
“Art. 54. - (1) În toate cazurile de sinistru, calamitate, de pericol,
poluare si altele asemenea sau de interes general, apărute pe mare, în apele
nationale navigabile sau în porturi, căpitănia de port în a cărei zonă de
activitate se petrec acestea coordonează toate activitătile de salvare si de
limitare a efectelor acestora.
(2) În situatiile prevăzute la alin. (1) căpitănia de port poate cere
concursul navelor si al echipajelor aflate în port sau în apropiere, precum si
al oricărei persoane care desfăsoară o activitate de transport naval, acestea
fiind obligate să acorde sprijinul solicitat si să respecte ordinele date de
căpitănia de port.”
98. După articolul 54 se introduc articolele 541 si 542 cu următorul cuprins:
“Art. 541.
- (1) Prevederile art. 491, 50, 52-54 se aplică în mod corespunzător si în cazul
în care pe mare sau în apele nationale navigabile se află în pericol aeronave
ori persoane aflate sau căzute de la bordul acestora.
(2) În caz de imposibilitate sau dacă, în circumstantele speciale în care s-ar afla, comandantul consideră că nu este rational si nici necesar să acorde ajutorul său, el este obligat să înscrie în jurnalul de bord motivul pentru care nu poate să facă aceasta.
Art. 542. - (1) Documentele de confirmare a operatiunilor de salvare a navelor
si/sau de limitare a efectelor cazurilor prevăzute la art. 53 alin. (2), aflate
în pericol pe mare, în apele nationale navigabile sau în porturile românesti,
întocmite de căpitănia de port si însotite de calculele justificative privind
cheltuielile ocazionate de efectuarea acestor operatiuni, precum si cele
privind paza si administrarea bunurilor salvate constituie titlu executoriu.
(2) Executarea titlului prevăzut la alin. (1), de către unitatea
creditoare, se face cu prioritate înaintea oricărei alte creante”.
99. Articolul 55 va avea următorul cuprins:
“Art. 55. - (1) În cazul în care pe mare, în apele nationale navigabile
sau în porturile românesti a avut loc sinistrul sau salvarea unei nave care
arborează pavilion străin, Autoritatea Navală Română are obligatia să informeze
imediat oficiul consular al statului al cărui pavilion îl arborează nava.
(2) În cazul sinistrului unei nave care arborează pavilionul unui stat
cu care statul român a încheiat acorduri internationale, se vor aplica
dispozitiile din aceste acorduri privind termenele, conditiile de informare si
relatiile cu oficiul consular al statului respectiv.”
100. Articolele 56 si 57 se abrogă.
101. La capitolul IV, titlul sectiunii a IV-a si articolele 58-61 si
63 se abrogă.
102. Articolul 62 va avea următorul cuprins:
“Art. 62. - Asistenta si salvarea navelor remorcate sau împinse ori a
încărcăturii acestora de către nava care le remorchează sau le împinge dau
dreptul salvatorilor la recompensă numai în cazurile în care evenimentul nu s-a
produs din culpa echipajului remorcherului sau al împingătorului, dacă acesta a
prestat servicii exceptionale care nu pot fi considerate ca efectuate în
îndeplinirea contractului de remorcare.”
103. Articolul 64 va avea următorul cuprins:
“Art. 64. - (1) Comandantul si ceilalti membri ai echipajelor navelor
care au participat la operatiunile de asistentă si salvare, precum si angajatii
apartinând unitătilor de pe uscat participante, care au contribuit efectiv la
organizarea si la efectuarea operatiunilor de asistentă si salvare, sunt
îndreptătiti să primească o parte din recompensa de salvare. Acestia sunt
îndreptătiti să primească o parte din recompensa de salvare si în cazul în care
operatiunile de asistentă si salvare au avut loc între nave apartinând
aceleiasi persoane juridice sau fizice.
(2) Personalul din cadrul Autoritătii Navale Române si personalul operativ din cadrul căpităniilor de port, care coordonează si participă direct la operatiunile de salvare, au dreptul la o primă de salvare în cuantum de 5% din valoarea netă a recompensei de salvare, pe care beneficiarii recompensei de salvare au obligatia să o plătească.”
104. După articolul 64 se introduc articolele 641-645 cu următorul cuprins:
“Art. 641. - (1) Activitatea de căutare si salvare a vietii omenesti pe mare si
în apele nationale navigabile se organizează de către minister, în conformitate
cu acordurile si conventiile internationale la care România este parte. (2)
Activitatea de căutare si salvare a vietii omenesti, prevăzută la alin. (1), se
efectuează în mod gratuit de statul român, în conformitate cu revederile acordurilor si conventiilor
internationale la care România este parte, pentru orice persoană, indiferent de
nationalitatea acesteia.
(3) Centrul de coordonare a activitătii de căutare si salvare a vietii
omenesti pe mare se organizează si functionează în cadrul Autoritătii Navale
Române.
(4) Fondurile necesare pentru achizitionarea si întretinerea navelor, a
echipamentelor si a instalatiilor utilizate la căutarea si salvarea vietii
omenesti de către institutiile publice, regiile autonome sau companiile
nationale aflate sub autoritatea ori în subordinea ministerului, după caz, se
asigură din alocatii de la bugetul de stat pentru cheltuieli de capital, în
limita sumelor prevăzute cu această destinatie în bugetul ministerului.
Art. 642. - Îndeplinirea obligatiilor ce revin statului din prevederile
conventiilor internationale privind prevenirea poluării apelor de către navele
aflate în apele nationale navigabile si coordonarea actiunilor de depoluare se
asigură de către minister, prin institutiile aflate în subordinea sau sub
autoritatea sa, prin delegare de competentă.
Art. 643. - (1) Coordonarea activitătilor de prevenire a poluării apelor de
către navele aflate în apele nationale navigabile si de interventie pentru
depoluare se deleagă Autoritătii Navale Române.
(2) În cadrul Autoritătii Navale Române se organizează si functionează
Centrul de coordonare a activitătilor de prevenire a poluării apelor de către
navele aflate în apele nationale navigabile si de interventie pentru depoluare.
Art. 644. - Activitatea de interventie în caz de poluare a apelor nationale
navigabile de către nave se efectuează de agenti economici care detin
mijloacele necesare, la solicitarea Autoritătii Navale Române.
Art. 645. - Poluatorul are obligatia de a suporta cheltuielile ocazionate de
interventia pentru depoluarea apelor nationale navigabile, limitarea si
îndepărtarea consecintelor poluării, în cazul poluării acestora de către nave.”
105. La capitolul IV, sectiunea a 5-a va avea următorul titlu:
“Scoaterea navelor scufundate sau esuate în apele nationale navigabile. Regimul bunurilor găsite”
106. Articolul 66 va avea următorul cuprins:
“Art. 66. - (1) Dacă o navă esuează sau se scufundă în apele nationale
navigabile, proprietarul sau operatorul navei are obligatia de a dezesua sau de
a ranflua nava si de a curăta albia. Căpitănia de port în a cărei zonă de
activitate s-a produs evenimentul va notifica, în scris, proprietarului sau
operatorului navei termenul limită de începere a acestor operatiuni.
(2) În functie de situatia concretă acest termen va fi cuprins între 10
si 60 de zile de la data notificării.
(3) În caz de neîndeplinire a obligatiei prevăzute la alin. (1) de către
proprietar sau operator, căpitănia de port va solicita administratiei portuare
si/sau de căi navigabile a zonei respective să efectueze aceste operatiuni în
contul si pe cheltuiala proprietarului sau operatorului navei, direct sau prin
intermediul unui agent economic specializat.”
107. Articolul 67 va avea următorul cuprins:
“Art. 67. - Prevederile art. 66 se aplică si în cazul mărfurilor sau al
altor bunuri scufundate în apele nationale navigabile.”
108. După articolul 67 se introduce articolul 671 cu următorul cuprins:
“Art. 671. - (1) În situatiile prevăzute la art. 66 alin. (3) si la art. 67
administratia portuară si/sau de căi navigabile a zonei respective este
îndreptătită să vândă, în conditiile legii, cu avizul căpităniei de port,
bunurile ce nu se pot păstra sau a
căror conservare necesită o cheltuială mai mare decât valoarea lor.
(2) Sumele obtinute prin vânzare vor fi păstrate de către administratia
portuară si/sau de căi navigabile respectivă si vor sta la dispozitia celor
care fac dovada că au fost proprietarii acelor bunuri, mai putin sumele care
reprezintă cheltuielile de scoatere la suprafată, precum si cele privind
valorificarea acestora.”
109. Articolul 68 va avea următorul cuprins:
“Art. 68. - (1) După terminarea operatiunilor de scoatere a navei si a încărcăturii căpitănia de port în a cărei zonă de activitate s-a întâmplat sinistrul va face publicitate pentru înstiintarea persoanelor interesate, invitându-le să dovedească drepturile ce le au asupra bunurile salvate.
Înstiintarea se va face prin publicarea anuntului într-un ziar local,
într-unul national si, după caz, într-unul de circulatie internatională, precum
si prin mijloace electronice si afisarea la sediul căpităniei de port.
(2) Dacă în termen de 90 de zile de la data înstiintării cei interesati
nu se prezintă pentru a-si lua în primire bunurile salvate, administratia
portuară si/sau de căi navigabile a zonei respective va proceda la vânzarea
acestora, în conditiile legii. Sumele rezultate din vânzare sunt utilizate de
aceasta pentru acoperirea cheltuielilor efectuate cu ocazia operatiunilor de
ranfluare a navei, a cheltuielilor si a primei de salvare, după caz, a plătii
taxelor si a altor plăti către bugetul de stat, precum si a altor cheltuieli
generate de îndeplinirea procedurilor prevăzute în acest capitol.
Suma rămasă este consemnată de căpitănia de port si este păstrată
într-un cont distinct de către administratia portuară si/sau de căi navigabile
a zonei respective.
(3) Dacă până la împlinirea unui an de la data consemnării sumei rămase,
conform alin. (2), cei interesati nu si-au valorificat drepturile sau dacă
pretentiile formulate înăuntrul aceluiasi termen în fata organelor de
jurisdictie au fost respinse prin hotărâre definitivă si irevocabilă, atunci
suma consemnată se face venit la bugetul de stat.”
110. Articolul 69 va avea următorul cuprins:
“Art. 69. - (1) În cazul în care căpitănia de port consideră că esuarea
sau scufundarea unei nave în apele nationale navigabile constituie un pericol
iminent pentru navigatie, aceasta va notifica, în scris, proprietarului sau
operatorului navei să procedeze în maximum 24 de ore de la notificare la
începerea operatiunilor de scoatere a navei si la curătarea fundului albiei.
(2) În cazul în care proprietarul sau operatorul navei nu începe aceste
operatiuni în termenul prevăzut la alin. (1), căpitănia de port va proceda în
conformitate cu prevederile art. 66 alin. (3).
(3) În situatii exceptionale, în care pericolul de navigatie sau poluare
determină actiunea imediată, căpitănia de port dispune administratiei portuare
si/sau de căi navigabile a zonei respective efectuarea operatiunilor, fără
notificarea scrisă prevăzută la alin. (1).”
111. Articolul 70 va avea următorul cuprins:
“Art. 70. - (1) Dacă proprietarul sau operatorul navei nu restituie
cheltuielile ocazionate de operatiunile de dezesuare sau ranfluare si de
curătare a albiei, nava si toate bunurile recuperate, rămase în custodia
administratiei portuare si/sau de căi navigabile a zonei respective, vor fi
vândute de către aceasta în conformitate cu prevederile legale.
(2) Sumele obtinute din vânzare vor fi utilizate pentru acoperirea
cheltuielilor ocazionate de operatiunile de dezesuare sau ranfluare si de
limitare si îndepărtare a consecintelor, precum si de curătare a albiei, plata
creantelor către căpitănia de port si administratia portuară si/sau de căi
navigabile care grevează nava, eventuala diferentă rămânând la dispozitia
proprietarului sau a operatorului navei.
(3) În cazul în care cheltuielile prevăzute la alin. (2) depăsesc suma
obtinută prin vânzare, proprietarul/operatorul navei sau reprezentantii
acestora rămân obligati la plata diferentei.”
112. Articolul 71 va avea următorul cuprins:
“Art. 71. - (1) Documentele de confirmare a operatiunilor de scoatere a
epavelor, de ranfluare a navelor scufundate sau esuate, de scoatere a bunurilor
scufundate, de curătare a albiei, precum si de limitare si îndepărtare a
consecintelor, întocmite de căpitănia de port si însotite de calculele
justificative privind cheltuielile ocazionate de efectuarea acestor operatiuni,
precum si cele privind paza si administrarea bunurilor salvate constituie titlu
executoriu.
(2) Executarea titlului prevăzut la alin. (1) de către unitatea
creditoare se face cu prioritate înaintea oricărei alte creante.”
113. Articolele 72-75 se abrogă.
114. La capitolul IV, sectiunea a 6-a va avea următorul titlu:
115. Articolul 76 se abrogă.
116. După articolul 76 se introduc articolele 761 si 762 cu următorul cuprins:
“Art. 761. - Pilotajul navelor maritime în porturi si pe căi navigabile este
serviciu de sigurantă de interes national si se efectuează sub controlul
statului pentru toate navele, indiferent de pavilionul pe care acestea îl arborează,
în mod nediscriminatoriu privind durata, calitatea si tarifele practicate.
Art. 762. - Prin serviciul de pilotaj se asigură desfăsurarea în conditii de
sigurantă a navigatiei navelor în porturi si pe căi navigabile, prin
intermediul unei persoane calificate si autorizate în acest sens, denumită în
continuare pilot, si al unor mijloace specializate.”
117. Articolul 77 va avea următorul cuprins:
“Art. 77. - (1) Pilotul nu face parte din echipajul navei si nu se
substituie comandantului, căruia îi revine întreaga responsabilitate privind
navigatia si manevrele efectuate de nava aflată sub comanda sa.
(2) Dacă informatiile furnizate de pilot au fost eronate ori au fost
transmise eronat cu bună stiintă, răspunderea pentru accidentul sau evenimentul
produs revine pilotului.
În acest caz administratia portuară si/sau de căi navigabile, agentul economic sau asociatia profesională căreia îi apartine pilotul poartă răspunderea pentru daunele rezultate.
(3) Comandantul navei pilotate are următoarele obligatii:
a) să furnizeze pilotului datele corecte privind pescajul, dimensiunile,
tonajul, încărcătura, caracteristicile si puterea motoarelor, a propulsoarelor,
manevrabilitatea, precum si orice alte caracteristici ale navei solicitate de
pilot;
b) să îl informeze pe pilot în cazul în care părăseste comanda navei,
precum si despre persoana desemnată să îl înlocuiască.”
118. După articolul 77 se introduc articolele 771 si 772 cu următorul cuprins:
“Art. 771. - (1) Comandantul navei pilotate nu are dreptul să retină pilotul la
bord după iesirea navei din zona sau din portul unde pilotajul este obligatoriu
si are obligatia să îl debarce în sigurantă.
(2) În cazul în care debarcarea nu se poate face în sigurantă datorită
conditiilor meteorologice si hidrologice, comandantul navei are obligatia de a
asigura debarcarea pilotului în cel mai apropiat loc sigur, precum si
întoarcerea acestuia la locul său de resedintă, pe cheltuiala navei.
Art. 772. - Pe timpul cât se află la bordul navei pilotul are obligatia de a
furniza comandantului toate informatiile
referitoare la zona sau portul respectiv, astfel încât nava să navigheze
si să efectueze manevrele portuare în deplină sigurantă.”
119. Articolul 78 va avea următorul cuprins:
“Art. 78. - Pilotul poate părăsi nava în următoarele situatii, numai după ce a primit acordul comandantului:
a) a acostat, respectiv a ancorat nava în sigurantă;
b) a scos nava în afara zonei sau portului în care pilotajul este
obligatoriu;
c) din motive obiective, a fost necesară înlocuirea sa de către un alt
pilot.”
120. După articolul 78 se introduce articolul 781 cu următorul cuprins:
“Art. 781. - (1) În timpul cât se află la bordul navei sau după debarcare pilotul
are obligatia de a anunta, în cel mai scurt timp posibil, căpitănia de port,
administratia portuară si/sau de căi navigabile, după caz, despre:
a) orice modificări apărute în zonele prin care a trecut si care pot
pune în pericol siguranta navigatiei;
b) orice accident sau eveniment petrecut cu nava pe care a pilotat-o sau
la alte nave pe care le-a întâlnit;
c) orice nerespectare de către comandantul navei pilotate a regulilor de
navigatie, de protectie a mediului si a celor privind transportul mărfurilor
periculoase si poluante;
d) functionarea defectuoasă a unor echipamente sau instalatii ale navei;
e) începerea/terminarea manevrei si orice problemă privind siguranta
navigatiei în timpul manevrei navei pilotate.
(2) În cazul în care consideră că nava prezintă pericol pentru siguranta
navigatiei sau pentru securitatea portului ori observă nereguli în desfăsurarea
manevrei, pilotul poate solicita căpităniei de port întreruperea navigatiei sau
a manevrei navei pe care o pilotează, până la restabilirea circumstantelor care
fac posibilă navigatia în sigurantă.”
121. Articolul 79 va avea următorul cuprins:
“Art. 79. - (1) Pilotul trebuie să fie cetătean român, si să detină un brevet valabil pentru zona de navigatie pentru care se asigură pilotajul navei, eliberat de către Autoritatea Navală Română.
(2) Modul de recrutare, scolarizare, perfectionare si brevetare a
pilotilor se aprobă de către minister, la propunerea Autoritătii Navale
Române.”
122. Articolele 80-83 se abrogă.
123. După articolul 83 se introduce sectiunea a 7-a cu următorul
titlu:
124. După titlul sectiunii a 7-a se introduc articolele 831-835 cu următorul cuprins:
“Art. 831. - Remorcajul de manevră al navelor maritime în porturi, denumit în
continuare remorcaj, este serviciu de sigurantă de interes national si
se efectuează sub controlul statului pentru toate navele, indiferent de
pavilionul acestora, în mod nediscriminatoriu privind durata, calitatea si
tarifele practicate.
Art. 832. - Prin remorcaj se asigură desfăsurarea în conditii de sigurantă a
navigatiei si a manevrelor portuare.
Art. 833. - În timpul folosirii remorcherului comandantul si echipajul acestuia
devin subordonati comandantului navei remorcate si respectă în totalitate
ordinele primite din partea acestuia.
Art. 834. - Remorcherul poate părăsi nava remorcată în următoarele situatii,
numai după ce a primit acordul comandantului navei remorcate:
a) nava remorcată a acostat, respectiv a ancorat, în sigurantă;
b) nava remorcată a iesit în afara zonei sau a portului unde remorcajul
este obligatoriu;
c) din motive obiective, a fost necesară înlocuirea cu un alt remorcher.
Art. 835.
- În timpul cât efectuează serviciul de remorcaj comandantul remorcherului are
obligatia de a anunta, în cel mai scurt timp posibil, căpitănia de port sau
administratia portuară si/sau de căi navigabile, după caz, despre:
a) orice modificări apărute în zonele prin care a trecut si care pot
pune în pericol siguranta navigatiei;
b) orice accident sau eveniment petrecut cu nava remorcată sau la alte
nave pe care le-a întâlnit;
c) orice nerespectare a regulilor de navigatie de către comandantul
navei remorcate;
d) începerea/terminarea manevrei si orice problemă privind siguranta
navigatiei apărută în timpul remorcajului.”
125. Capitolul V va avea următorul titlu:
126. La capitolul V, sectiunea I, respectiv articolele 84-87, se
abrogă.
127. La capitolul V, sectiunea a 2-a va avea următorul titlu:
128. Articolul 88 va avea următorul cuprins:
“Art. 88. - Navele de orice categorie, indiferent de pavilionul pe care
îl arborează si care intră în apele nationale navigabile sau în porturile
românesti, sunt obligate să respecte dispozitiile privind intrarea si navigatia
în apele nationale navigabile, stationarea, operarea si iesirea din porturi,
prevăzute de legislatia natională.”
129. Articolul 89 va avea următorul cuprins:
“Art. 89. - (1) Navele de orice categorie, indiferent de pavilionul pe
care îl arborează, pot acosta în afara porturilor sau la malul unei căi
navigabile numai în locurile stabilite în acest scop si care sunt semnalizate
corespunzător.
(2) Locurile în care ancorarea sau acostarea este permisă se aprobă de
căpitănia de port în a cărei zonă de activitate se află acestea. Pentru apele
navigabile de frontieră este necesar acordul prealabil al politiei de
frontieră.
(3) În cazuri de fortă majoră navele pot acosta si în afara zonelor
prevăzute la alin. (1), cu conditia luării tuturor măsurilor pentru a nu
stânjeni navigatia în sigurantă a celorlalte nave si cu informarea imediată a
căpităniei de port în a cărei zonă de activitate si, după caz, a politiei de
frontieră în a cărei zonă de jurisdictie s-a produs acostarea. Cazurile de
fortă majoră invocate de comandantul navei se verifică si se atestă de
căpitănia de port în a cărei zonă de activitate s-a produs evenimentul sau de
către căpitănia portului de destinatie.”
130. Articolul 90 se abrogă.
131. Articolul 91 va avea următorul cuprins:
“Art. 91. - (1) În cazuri de fortă majoră când, pentru salvarea navei, a
încărcăturii acesteia sau pentru evitarea degradării mediului, încărcătura a
fost descărcată, partial sau integral, pe malul căii navigabile, comandantul
are obligatia să informeze cea mai apropiată căpitănie de port si, după caz,
politia de frontieră.
(2) Situatiile în care operatiunile de încărcare/descărcare de mărfuri
si/sau de pasageri se pot efectua în afara porturilor si conditiile în care
aceste activităti se pot desfăsura se stabilesc de către Autoritatea Navală
Română.”
132. Articolul 92 se abrogă.
133. La capitolul V, sectiunea a 3-a va avea următorul titlu:
“Exercitarea activitătii de control de către Autoritatea Navală Română
si căpităniile de port”
134. Articolul 93 va avea următorul cuprins:
“Art. 93. - Activitatea de supraveghere si control a navigatiei civile
se efectuează de Autoritatea Navală Română si căpităniile de port.”
135. După articolul 93 se introduce articolul 931 cu următorul cuprins:
“Art. 931. - (1) Autoritatea Navală Română, prin căpităniile de port, eliberează
acceptul de intrare a navelor în port si permisul de plecare a navelor din
port.
(2) În cazul navelor care vin din voiaj international acceptul de
intrare în port se eliberează numai după obtinerea liberei practici sanitare.”
136. După articolul 931 se introduce sectiunea a 4-a cu următorul
titlu:
137. După titlul sectiunii a 4-a se introduce articolul 932 cu următorul cuprins:
“Art. 932. - (1) Autoritatea Navală Română are dreptul si obligatia să controleze
si să monitorizeze navele care arborează pavilionul român, aflate în apele
nationale navigabile si în porturile românesti, privind respectarea legislatiei
nationale si, în principal, dacă acestea:
a) au actele de nationalitate valabile;
b) au echipajul minim de sigurantă prezent la bord;
c) respectă prevederile conventiilor internationale la care România este
parte privind standardele tehnice si conditiile de muncă si de viată la bord;
d) fiecare membru al echipajului detine brevetul sau certificatul de
capacitate corespunzător functiei pe care o îndeplineste la bordul navei.
(2) Autoritatea Navală Română are obligatia de a controla si de a
monitoriza navele care arborează pavilionul român privind respectarea
conditiilor prevăzute la alin. (1) si atunci când aceste nave se află în afara
apelor nationale navigabile.
(3) În cazul în care constată că navele care arborează pavilionul român
nu respectă conditiile prevăzute la alin. (1), Autoritatea Navală Română, prin
căpităniile de port, va interzice plecarea navelor până la remedierea
deficientelor constatate.
(4) În cazul în care constată nerespectarea în mod repetat a uneia sau
mai multora dintre conditiile prevăzute la alin. (1), Autoritatea Navală Română
poate lua măsura retragerii dreptului de arborare a pavilionului român
pentru acea navă sau retragerea
documentului de conformitate companiei care operează nava.”
138. După articolul 932 se introduce sectiunea a 5-a cu următorul
titlu:
139. După titlul sectiunii a 5-a se introduce articolul 93 cu următorul cuprins:
“Art. 933. - (1) Autoritatea Navală Română are dreptul si obligatia de a controla
navele care arborează pavilionul altor state, aflate în apele nationale
navigabile si în porturile românesti, în ceea ce priveste respectarea
prevederilor acordurilor si conventiilor internationale la care România este
parte.
(2) În cazul în care constată că navele prevăzute la alin. (1) nu
respectă aceste prevederi, Autoritatea Navală Română, prin căpităniile de port,
va retine navele până la remedierea deficientelor constatate.
(3) Autoritatea Navală Română are obligatia de a notifica autoritătii
competente a statului care a acordat acelei nave dreptul de a arbora pavilionul
său deficientele constatate.
(4) În cazul în care se constată că eliminarea deficientelor nu se poate
face în portul în care nava a fost retinută, Autoritatea Navală Română poate
autoriza plecarea navei către alt port, dacă aceasta poate naviga în conditii
minime de sigurantă, iar dacă portul respectiv se află în alt stat, va notifica
în mod corespunzător autoritătii competente din acel stat.”
140. Articolul 94 va avea următorul cuprins:
“Art. 94. - Căpităniile de port pot interzice navigatia în apele nationale navigabile, precum si operatiunile de încărcare/descărcare si transbordare sau legătura cu uscatul navelor care nu îndeplinesc conditiile prevăzute la art. 11.”
141. După articolul 94 se introduce sectiunea a 6-a cu următorul
titlu:
142. Articolul 95 va avea următorul cuprins:
“Art. 95. - Căpităniile de port pot interzice iesirea din porturi si/sau
continuarea navigatiei în apele nationale navigabile a navelor, indiferent de
pavilionul pe care îl arborează, dacă acestea constată că:
a) actele de bord lipsesc sau nu sunt valabile;
b) navele au gaură de apă;
c) functionarea instalatiilor de guvernare si a celor de ancorare este
defectuoasă;
d) nava nu este înzestrată cu suficiente mijloace de salvare, de
stingere a incendiilor, de semnalizare si de ancorare;
e) încărcătura de pe punte periclitează stabilitatea navei sau împiedică
vizibilitatea în navigatie;
f) stivuirea si arimarea mărfurilor în magazii sunt defectuoase,
periclitând siguranta navigatiei;
g) pescajul navei depăseste pescajul maxim prevăzut în actele navei;
h) pescajul navei nu permite trecerea prin zonele din apele nationale
navigabile prin care aceasta urmează să navigheze;
i) numărul pasagerilor îmbarcati depăseste numărul prevăzut în actele
navei;
j) membrii echipajului nu posedă brevete sau certificate de capacitate
corespunzătoare functiilor;
k) la bordul navei nu se află echipajul minim de sigurantă;
l) în orice alte cazuri în care siguranta navei este periclitată sau
nava ar periclita siguranta navigatiei în apele nationale navigabile ori nava
constituie o sursă evidentă de poluare.”
143. Articolul 96 va avea următorul cuprins:
“Art. 96. - (1) Căpităniile de port pot interzice plecarea oricărei nave
dintr-un port sau dintr-un loc de stationare aflat în apele nationale
navigabile, la solicitarea Autoritătii Navale Române, a administratiilor
portuare si/sau de căi navigabile, a altor autorităti publice ale statului sau
ale unor agenti economici, pentru debite ale proprietarului sau operatorului
navei ori ale proprietarului mărfii aflate pe navă, fată de respectivele
autorităti sau respectivii agenti economici.
(2) Solicitarea privind interzicerea plecării navei va fi făcută în
scris, răspunderea pentru interdictia de plecare revenind solicitantului.
(3) Interdictia de plecare a navei nu poate depăsi 24 de ore de la
momentul solicitării privind interzicerea plecării.
După această perioadă nava va fi retinută numai dacă solicitantul
prezintă la căpitănia de port o încheiere executorie a instantelor
judecătoresti competente de punere a navei sub sechestru. Retinerea poate
înceta dacă proprietarul sau, după caz, operatorul navei ori proprietarul
mărfii a făcut dovada constituirii unor garantii suficiente în raport cu
creanta invocată si aceasta a fost acceptată de cel care a solicitat retinerea.
În calculul celor 24 de ore nu se iau în considerare orele din zilele declarate
legal ca nelucrătoare.”
144. Articolele 97 si 98 se abrogă.
145. Articolul 99 va avea următorul cuprins:
“Art. 99. - Prevederile art. 11 nu se aplică navelor care arborează
pavilion străin folosite pentru servicii guvernamentale.”
146. Articolul 100 va avea următorul cuprins:
“Art. 100. - (1) În cazul în care primesc, în scris, sesizări sau
reclamatii referitoare la infractiuni la regimul navigatiei sau pe baza
rapoartelor privind sinistrele, abordajele si orice avarie, căpităniile de port
au dreptul si obligatia să efectueze cercetări, să solicite sau să accepte
efectuarea de expertize si să administreze probe în limitele competentelor lor.
(2) În cazul în care primesc, în scris, reclamatii si plângeri
referitoare la abateri în legătură cu navigatia sau care au avut loc pe nave,
în porturi ori în apele nationale navigabile si sesizări cu privire la marfă si
încărcătură, căpităniile de port fac cercetări în limita competentei lor si, în
cazul în care este stabilită vinovătia unei persoane, procedează potrivit
legii.
(3) Căpităniile de port au dreptul să efectueze din oficiu cercetarea
accidentelor de navigatie sau alte cercetări la care au calitatea de a se
sesiza din oficiu, atunci când consideră că acest lucru este necesar.
(4) În cazurile în care în urma unui sinistru sau a unui naufragiu o
navă, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, s-a pierdut ori a fost
abandonată de echipajul ei sau numai de comandant, căpitănia de port în a cărei
zonă de activitate s-a produs acest eveniment are obligatia de a începe, fără
întârziere, cercetările. În timpul cercetărilor căpitănia de port trebuie să
stabilească circumstantele în care s-a produs sinistrul sau naufragiul, cauzele
care au condus la pierderea navei, să adune probe materiale si să ia măsurile
necesare si suficiente pentru conservarea acestora, să întocmească un raport
pentru a fi înaintat organelor abilitate, să continue cercetările si să
stabilească responsabilitătile.”
147. Articolul 101 se abrogă.
148. Capitolul VI va avea următorul titlu:
149. Articolul 102 se abrogă.
150. Articolul 103 va avea următorul cuprins:
“Art. 103. - În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante ministerul va elabora si va supune spre aprobare Guvernului regulamentul de aplicare a acesteia.”
151. După articolul 103 se introduc articolele 1031-1037 cu următorul cuprins:
“Art. 1031. - În termen de 90 de zile de la publicarea legii de aprobare a
prezentei ordonante în Monitorul Oficial al României, Partea I, ministerul va
elabora si va supune spre aprobare Guvernului actul normativ privind
organizarea si functionarea Autoritătii Navale Române, prin care se vor stabili statutul, atributiile,
patrimoniul, personalul si regimul contractelor existente.
Art. 1032. - (1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii
de aprobare a prezentei ordonante proprietarii navelor se vor prezenta la
căpităniile de port pentru reconfirmarea actelor de nationalitate prevăzute la
art. 184.
(2) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (1) duce la suspendarea din oficiu a dreptului de arborare a pavilionului român.
(3) În cazul în care persoanele fizice sau juridice care îsi revendică
dreptul de proprietate asupra unei nave nu au înregistrat în actele de
nationalitate numele lor ca proprietari, se vor prezenta, în termenul prevăzut
la alin. (1), la căpitănia portului de înmatriculare a navei, pentru a-si
clarifica situatia. Acestia trebuie să prezinte respectivei căpitănii de port
actele prin care dovedesc dreptul de proprietate asupra navei sau să dovedească
faptul că în ultimii 5 ani au actionat ca un proprietar diligent.
(4) În cazul în care proprietarul navei este acelasi cu cel mentionat în
actul de nationalitate a navei, iar reconfirmarea prevăzută la alin. (1) se
face pe formular de tip vechi, această operatiune se face cu titlu gratuit.
Art. 1033. - În cazul în care în apele nationale navigabile se află o navă al
cărei proprietar este necunoscut, Autoritatea Navală Română va solicita public,
printr-un anunt într-un ziar local, unul national, unul international, precum
si prin mijloace electronice, prezentarea proprietarului. În cazul în care în
termen de 60 de zile de la data aparitiei anuntului proprietarul nu se prezintă
la Autoritatea Navală Română, nava va fi confiscată si valorificată conform
legislatiei în vigoare.
Art. 1034. - Activitătile de pilotaj, remorcaj de manevră si legare-dezlegare a
navelor maritime în porturi si pe apele nationale navigabile vor fi
reglementate printr-o lege privind administrarea porturilor si căilor
navigabile si serviciile în porturi si pe căile navigabile.
Art. 1035. - (1) Toate certificatele de clasificare, certificatele care atestă
conformitatea cu prevederile acordurilor si conventiilor internationale la care
România este parte, precum si orice alte certificate eliberate navelor si
companiilor de navigatie de către minister, Inspectoratul Navigatiei Civile -
I.N.C. sau de către Regia Autonomă «Registrul Naval Român» rămân valabile până
la data expirării lor, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2003.
(2) Toate carnetele de marinar, brevetele, certificatele de capacitate, atestatele si certificatele de conformitate eliberate personalului navigant si personalului auxiliar de către Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C. si de către căpităniile de port rămân valabile până la data expirării acestora.
Art. 1036. - Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei se modifică în mod
corespunzător.
Art. 1037. - La data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante se abrogă: art. 3 din Decretul nr. 92/1975 pentru ratificarea
Conventiei internationale pentru securitatea containerelor, încheiată la Geneva
la 2 decembrie 1972, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 91 din 12
august 1975, art. 3 din Decretul nr. 23/1976 pentru aderarea Republicii
Socialiste România la Conventia internatională asupra măsurării tonajului
navelor, încheiată la Londra la 23 iunie 1969, publicat în Buletinul Oficial,
Partea I, nr. 15 din 14 februarie 1976, art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
95/1998 privind înfiintarea unor institutii publice în subordinea Ministerului
Transporturilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 320
din 28 august 1998.”
152. Articolul 104 va avea următorul cuprins:
“Art. 104. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante se
abrogă: Decretul nr. 443/1972 privind navigatia civilă, publicat în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 132 din 23 noiembrie 1972, cu exceptia capitolului VI -
«Infractiuni», H.C.M. nr. 40/1973 pentru aprobarea Regulamentului cuprinzând
norme cu privire la navigatia civilă, publicată în Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 7 din 25 ianuarie 1973, precum si orice alte dispozitii contrare.”
Art. II. - Prezenta lege intră în vigoare după 90 de zile de la publicarea ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Ordonanta Guvernului nr. 42/1997, modificată si completată prin
prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor numerotarea corespunzătoare.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 10 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 11
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
OVIDIU CAMELIU PETRESCU
Bucuresti, 26 iunie
2002.
Nr. 412.
privind
promulgarea Legii
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civilă
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 42/1997 privind navigatia civilă si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 26 iunie
2002.
Nr. 570.