MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 534 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni,
22 iulie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
504. - Legea audiovizualului
681. - Decret pentru promulgarea Legii
audiovizualului
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 170 din 11 iunie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 43 alin. (1) lit. b) din
Legea nr. 32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
audiovizualului
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - În sensul prezentei legi, termenii utilizati au următorul
înteles:
a) difuzare - transmisia initială
prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, în formă codată
sau necodată, a serviciilor de programe destinate publicului; difuzarea include
si comunicarea programelor între persoanele fizice sau juridice detinătoare de
licentă audiovizuală sau aviz de retransmisie, în scopul redifuzării către
public, fără a cuprinde serviciile de comunicatii care furnizează informatii
ori alte mesaje pe bază de cerere individuală, cum ar fi: telecopierea, bazele de date electronice
si alte servicii similare;
b) retransmisie - captarea si transmiterea simultană a
serviciilor de programe sau a unor părti importante din asemenea servicii, prin
orice mijloace tehnice, în integralitatea lor si fără nici o modificare,
difuzate de radiodifuzori si destinate receptionării de către public;
c) radiodifuzor - persoana fizică sau juridică având
responsabilitatea editorială pentru alcătuirea serviciilor de programe
destinate receptionării de către public si care asigură difuzarea acestora
direct sau prin intermediul unui tert;
d) serviciu de programe - ansamblul programelor de radiodifuziune
si televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii
specifice, furnizat de un radiodifuzor;
e) comunicare audiovizuală - punerea la dispozitie publicului, în
general, sau unor categorii de public, prin orice mijloc de comunicatie
electronică, de semne, semnale, texte, sunete, informatii sau mesaje de orice
natură, care nu au caracterul unei corespondente private;
f) program sau emisiune - o comunicare audiovizuală
identificabilă, în cadrul unei succesiuni orare a serviciului de programe, prin
titlu, continut, formă sau autor;
g) distribuitor de servicii - orice persoană care constituie si
pune la dispozitie publicului o ofertă de servicii de programe pe cale
radioelectrică terestră sau prin satelit, prin orice mijloc de comunicatie
electronică, inclusiv prin satelit, pe bază de relatii contractuale cu
radiodifuzorii ori cu alti distribuitori;
h) publicitate - orice formă de mesaj, difuzat fie în baza unui
contract cu o persoană fizică sau juridică, publică ori privată, în schimbul
unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activităti
comerciale, mestesugăresti, profesionale, cu scopul de a promova furnizarea de
bunuri, inclusiv imobile si necorporale, sau prestarea de servicii contra cost,
fie difuzat în scopuri autopromotionale;
i) publicitate mascată - prezentarea în programe, prin cuvinte,
sunete sau imagini, a bunurilor, serviciilor, denumirilor, mărcilor comerciale
sau activitătilor unui producător de bunuri ori prestator de servicii, dacă
această prezentare este făcută în mod intentionat de radiodifuzor, în scop
publicitar nedeclarat, si care poate crea confuzie în rândul publicului cu
privire la adevăratul său scop; o asemenea formă de prezentare este considerată
intentionată mai ales atunci când este făcută în schimbul unor avantaje
materiale, a unor servicii reciproce sau al altor beneficii cu efect similar;
j) teleshopping - difuzarea către public a unor oferte comerciale
directe privind furnizarea contra cost a unor bunuri, inclusiv bunuri
imobiliare si necorporale, sau, după caz, prestarea unor servicii;
k) sponsorizare - orice contributie făcută de o persoană fizică
sau juridică neimplicată în activităti de radiodifuziune sau de televiziune ori
în producerea operelor audiovizuale, dacă această contributie este destinată
finantării programelor audiovizuale, în scopul promovării propriului nume, a
mărcii comerciale, a imaginii sau a propriilor activităti ori produse;
l) drepturi de exclusivitate - drepturile obtinute de către un
radiodifuzor, în temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment
si/sau de la proprietarul ori, după caz, administratorul locului unde se
desfăsoară evenimentul, de la autori si de la alti detinători de drepturi
vizati, în vederea difuzării televizate exclusive de către acest radiodifuzor,
pe o zonă geografică determinată;
m) eveniment de importantă majoră - orice eveniment, organizat
sau neorganizat, care poate prezenta interes pentru o parte importantă a
publicului si care este cuprins în lista aprobată de Consiliul National al
Audiovizualului;
n) licentă audiovizuală - actul juridic prin care Consiliul
National al Audiovizualului acordă unui radiodifuzor aflat în jurisdictia României
dreptul de a difuza, într-o zonă determinată, un anume serviciu de programe;
o) licentă de emisie - actul juridic prin care Autoritatea
Natională de Reglementare în Comunicatii acordă titularului de licentă
audiovizuală, în conditiile stabilite de aceasta, dreptul de a utiliza, pentru
o perioadă determinată, una sau mai multe frecvente radioelectrice, după caz,
în conformitate cu licenta audiovizuală;
p) autorizatie de retransmisie - actul juridic prin care
Consiliul National al Audiovizualului acordă dreptul de retransmisie pe
teritoriul României a unui serviciu de programe care nu se încadrează în
prevederile art. 75 alin. (1) si (2).
Art. 2. - (1) Dreptul de difuzare si dreptul de retransmisie a oricărui
serviciu de programe, ale unui radiodifuzor, respectiv distribuitor de
servicii, care se află sub jurisdictia României, sunt recunoscute si garantate
în conditiile prezentei legi.
(2) Se consideră radiodifuzor aflat sub jurisdictia României:
a) orice radiodifuzor stabilit în România în conformitate cu prevederile
alin. (3);
b) orice radiodifuzor care îndeplineste conditiile prevăzute la alin.
(4).
(3) În întelesul prezentei legi, un radiodifuzor este considerat a fi
stabilit în România dacă îndeplineste una dintre următoarele conditii:
a) radiodifuzorul are sediul principal în România, iar deciziile
editoriale asupra serviciilor de programe sunt luate în România;
b) sediul principal al radiodifuzorului se află în România si o parte
majoritară a fortei de muncă implicate în activitatea de difuzare lucrează în
România;
c) deciziile editoriale asupra serviciilor de programe se iau în România
si o parte majoritară a fortei de muncă implicate în activitatea de difuzare
lucrează în România sau într-un stat membru al Uniunii Europene în care
radiodifuzorul îsi are sediul;
d) în cazul în care, prin aplicarea criteriilor prevăzute la lit. b) si
c), nu se poate stabili dacă o parte majoritară a fortei de muncă implicate în
activitatea de difuzare operează în România sau într-un stat membru al Uniunii
Europene, se va considera că radiodifuzorul este stabilit în România în cazul
în care si-a început transmisiile pentru prima dată în România, mentinând în
prezent o legătură stabilă si efectivă cu economia României.
(4) Radiodifuzorii cărora nu li se aplică nici unul dintre criteriile
prevăzute la alin. (3) sunt considerati a fi în jurisdictia României dacă se
află în una dintre situatiile următoare:
a) utilizează o frecventă acordată de România, prin autoritatea publică
competentă;
b) utilizează o capacitate de satelit apartinând României;
c) utilizează o legătură ascendentă la satelit situată pe teritoriul
României.
(5) Dacă în stabilirea jurisdictiei aplicabile criteriile prevăzute la
alin. (3) si (4) nu sunt relevante, atunci radiodifuzorul va fi considerat în
afara jurisdictiei României.
Art. 3. - (1) Prin difuzarea si retransmisia serviciilor de programe se
realizează si se asigură pluralismul politic si social, diversitatea culturală,
lingvistică si religioasă, informarea, educarea si divertismentul publicului, cu
respectarea libertătilor si a drepturilor fundamentale ale omului.
(2) Toti radiodifuzorii au obligatia să asigure informarea obiectivă a
publicului prin prezentarea corectă a faptelor si evenimentelor si să
favorizeze libera formare a opiniilor.
(3) Răspunderea pentru continutul serviciilor de programe difuzate
revine, în conditiile legii, radiodifuzorului,realizatorului sau autorului,
după caz.
Art. 4. - Prezenta lege recunoaste si garantează dreptul oricărei
persoane de a receptiona liber serviciile de programe de televiziune si
radiodifuziune oferite publicului de către radiodifuzorii aflati sub
jurisdictia României si a statelor membre ale Uniunii Europene.
Art. 5. - (1) Libertatea de difuzare pe teritoriul României a
serviciilor de programe televizate si radiodifuzate ale radiodifuzorilor aflati
sub jurisdictia statelor membre ale Uniunii Europene este recunoscută si
garantată prin prezenta lege.
(2) Optiunea oricărei persoane cu privire la programele si serviciile
oferite de radiodifuzori sau de distribuitorii de servicii este secretă si nu
poate fi comunicată unui tert decât cu acordul persoanei respective.
Art. 6. - (1) Cenzura de orice fel asupra comunicării audiovizuale este
interzisă.
(2) Independenta editorială a radiodifuzorilor este recunoscută si
garantată de prezenta lege.
(3) Sunt interzise ingerinte de orice fel în continutul, forma sau
modalitătile de prezentare a elementelor serviciilor de programe, din partea
autoritătilor publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine.
(4) Nu constituie ingerinte normele de reglementare emise de Consiliul
National al Audiovizualului în aplicarea prezentei legi si cu respectarea
dispozitiilor legale, precum si a
normelor privind drepturile omului, prevăzute în conventiile si tratatele
ratificate de România.
(5) Nu constituie ingerinte prevederile cuprinse în codurile de conduită
profesională pe care jurnalistii si radiodifuzorii le adoptă si pe care le
aplică în cadrul mecanismelor si structurilor de autoreglementare a activitătii
lor, dacă nu contravin dispozitiilor legale în vigoare.
Art. 7. - (1) Caracterul confidential al surselor de informare utilizate
în conceperea sau elaborarea de stiri, de emisiuni sau de alte elemente ale
serviciilor de programe este garantat de prezenta lege.
(2) Orice jurnalist sau realizator de programe este liber să nu
dezvăluie date de natură să identifice sursa informatiilor obtinute în legătură
directă cu activitatea sa profesională.
(3) Se consideră date de natură să identifice o sursă următoarele:
a) numele si datele personale, precum si vocea sau imaginea unei surse;
b) circumstantele concrete ale obtinerii informatiilor de către
jurnalist;
c) partea nepublicată a informatiei furnizate de sursă jurnalistului;
d) datele cu caracter personal ale jurnalistului sau radiodifuzorului,
legate de activitatea pentru obtinerea informatiilor difuzate.
(4) Confidentialitatea surselor de informare obligă, în schimb, la
asumarea răspunderii pentru corectitudinea informatiilor furnizate.
(5) Persoanele care, prin efectul relatiilor lor profesionale cu
jurnalistii, iau cunostintă de informatii de natură să identifice o sursă prin
colectarea, tratarea editorială sau publicarea acestor informatii, beneficiază
de aceeasi protectie ca jurnalistii.
(6) Dezvăluirea unei surse de informare poate fi dispusă de instantele
judecătoresti numai dacă aceasta este necesară pentru apărarea sigurantei
nationale sau a ordinii publice, precum si în măsura în care această dezvăluire
este necesară pentru solutionarea cauzei aflate în fata instantei
judecătoresti, atunci când:
a) nu există sau au fost epuizate măsuri alternative la divulgare cu
efect similar;
b) interesul legitim al divulgării depăseste interesul legitim al
nedivulgării.
Art. 8. - (1) Autoritătile publice abilitate asigură, la cerere:
a) protectia jurnalistilor în cazul în care acestia sunt supusi unor
presiuni sau amenintări de natură să împiedice ori să restrângă în mod efectiv
libera exercitare a profesiei lor;
b) protectia sediilor si a localurilor radiodifuzorilor, în cazul în
care acestea sunt supuse unor amenintări de natură să împiedice sau să afecteze
libera desfăsurare a activitătii lor.
(2) Protectia jurnalistilor si a sediilor sau a localurilor
radiodifuzorilor, în conditiile alin. (1), nu trebuie să devină pretext pentru
a împiedica sau a restrânge libera exercitare a profesiunii ori a activitătii
acestora.
Art. 9. - Desfăsurarea de perchezitii în sediile sau localurile
radiodifuzorilor nu trebuie să prejudicieze libera exprimare a jurnalistilor si
nici nu poate suspenda difuzarea programelor.
CAPITOLUL II
Consiliul National al Audiovizualului
Art. 10. - (1) Consiliul National al Audiovizualului, denumit în
continuare Consiliu, este autoritate publică autonomă sub control
parlamentar si garantul interesului public în domeniul comunicării
audiovizuale.
(2) Consiliul este autoritate unică de reglementare în domeniul
serviciilor de programe audiovizuale, în conditiile si cu respectarea
prevederilor prezentei legi.
(3) În calitate de garant al interesului public în domeniul comunicării
audiovizuale Consiliul are obligatia să asigure:
a) respectarea exprimării pluraliste de idei si de opinii în cadrul
continutului serviciilor de programe
transmise de radiodifuzorii aflati sub jurisdictia României;
b) pluralismul surselor de informare a publicului;
c) încurajarea liberei concurente;
d) un raport echilibrat între serviciile nationale de radiodifuziune si
serviciile locale, regionale ori tematice;
e) protejarea demnitătii umane si protejarea minorilor;
f) protejarea culturii si a limbii române, a culturii si limbilor
minoritătilor nationale;
g) transparenta mijloacelor de comunicare în masă din sectorul
audiovizual;
h) transparenta activitătii proprii.
(4) Consiliul îsi exercită dreptul de control asupra continutului programelor
oferite de radiodifuzori numai după comunicarea publică a acestor programe.
(5) Controlul exercitat de Consiliu asupra continutului serviciilor de
programe oferite de radiodifuzori si a ofertei de servicii de programe
asigurate de distribuitorii de servicii se realizează, de regulă, periodic si
ori de câte ori Consiliul consideră că este necesar sau primeste o plângere cu
privire la nerespectarea de către un radiodifuzor a prevederilor legale, a
normelor de reglementare în
domeniu sau a
obligatiilor înscrise în licenta audiovizuală.
(6) Consiliul este obligat să sesizeze autoritătile competente cu
privire la aparitia sau existenta unor practici restrictive de concurentă, a
abuzului de pozitie dominantă sau a concentrărilor economice, precum si cu privire
la orice alte încălcări ale prevederilor legale care nu intră în competenta sa.
Art. 11. - (1) Consiliul este compus din 11 membri si este numit de
Parlament, la propunerea:
a) Senatului: 3 membri;
b) Camerei Deputatilor: 3 membri;
c) Presedintelui României: 2 membri;
d) Guvernului: 3 membri.
(2) Propunerile nominalizează candidatul pentru postul de titular,
precum si candidatul pentru postul de supleant si se înaintează birourilor
permanente ale celor două Camere, în termen de 15 zile de la data declansării
procedurii de numire.
(3) Birourile permanente ale celor două Camere înaintează propunerile
comisiilor permanente de specialitate, în vederea audierii candidatilor în
sedintă comună.
(4) În urma audierii comisiile permanente de specialitate întocmesc un
aviz comun pe care îl prezintă în sedinta comună a Camerei Deputatilor si
Senatului.
(5) Candidaturile se aprobă cu votul majoritătii deputatilor si
senatorilor.
(6) Membrii Consiliului sunt garanti ai interesului public si nu
reprezintă autoritatea care i-a propus.
(7) Durata mandatului membrilor Consiliului este de 4 ani, iar numirea
acestora se face esalonat, în functie de expirarea mandatului.
(8) În cazul în care un loc în Consiliu devine vacant înaintea expirării
mandatului, acesta va fi ocupat de supleant până la expirarea mandatului
initial de 4 ani.
Art. 12. - (1) Membrii Consiliului au functie de demnitate publică
asimilată functiei de secretar de stat.
(2) Calitatea de membru al Consiliului este incompatibilă cu functiile
publice sau private, cu exceptia celor didactice, dacă nu dau nastere unor
conflicte de interese.
(3) În timpul exercitării mandatului membrii Consiliului nu pot face
parte din partide sau din alte structuri politice.
(4) Membrii Consiliului nu au dreptul să detină actiuni sau părti
sociale, direct sau indirect, la societăti comerciale cu activităti în domenii
în care ei s-ar afla în conflict de interese cu calitatea de membru al
Consiliului.
(5) Membrii Consiliului care, în momentul numirii, se află în una dintre
situatiile prevăzute la alin. (2)-(4) au la dispozitie un termen de cel mult 3
luni pentru renuntarea la calitatea sau la actiunile respective, perioadă în
care nu au drept de vot în cadrul Consiliului.
(6) În cazul nerespectării prevederilor prezentului articol persoana în
cauză este demisă de drept, locul său devenind vacant, urmând să fie ocupat de
supleant, la propunerea comisiilor permanente de specialitate ale
Parlamentului.
Art. 13. - (1) Membrii Consiliului pot fi demisi, la propunerea
comisiilor de specialitate ale Parlamentului, în următoarele situatii:
a) în cazul incapacitătii de a-si exercita functia pentru o perioadă mai
mare de 6 luni;
b) în cazul unei condamnări penale aplicate printr-o hotărâre
judecătorească rămasă definitivă.
(2) În scopul aplicării prevederilor alin. (1) Consiliul sesizează
Parlamentul.
Art. 14. - (1) Consiliul este condus de un presedinte, asimilat functiei
de ministru, numit prin votul Parlamentului, dintre membrii Consiliului, la
propunerea acestora. Mandatul este de 2 ani si poate fi reînnoit o singură
dată.
(2) În absenta presedintelui conducerea Consiliului este asigurată de
vicepresedinte.
(3) Vicepresedintele este ales prin vot secret, de către Consiliu, în
prezenta a cel putin 9 membri ai acestuia, pentru un mandat de 2 ani.
(4) Dacă functia de presedinte sau vicepresedinte devine vacantă, se
procedează la alegerea, în conditiile alin. (1) si (3), a unui presedinte,
respectiv vicepresedinte.
Art. 15. - (1) În îndeplinirea functiilor si a atributiilor ce îi revin
potrivit prezentei legi, Consiliul emite decizii, instructiuni si recomandări,
în prezenta a cel putin 8 membri si cu votul a cel putin 6 membri.
(2) Sedintele Consiliului sunt publice, cu exceptia cazului în care se propune presedintele si se alege vicepresedintele, în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (1) si (3).
(3) Votul este totdeauna deschis, cu exceptia situatiilor prevăzute la
art. 14 alin. (1) si (3).
(4) Exprimarea fiecărui vot deschis este însotită de motivarea acestuia.
(5) Deciziile Consiliului, inclusiv motivarea acestora, se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Instructiunile si recomandările emise de Consiliu se fac publice.
(7) Actele cu caracter normativ emise de Consiliu pot fi contestate la
instanta de contencios administrativ de către orice persoană care se consideră
prejudiciată de acestea.
Art. 16. - (1) Activitatea Consiliului este finantată de la bugetul de
stat si din venituri extrabugetare.
(2) Presedintele Consiliului este ordonator principal de credite.
Art. 17. - (1) Consiliul este autorizat:
a) să stabilească conditiile, criteriile si procedura pentru acordarea
licentelor audiovizuale;
b) să stabilească procedura de acordare a autorizatiei de retransmisie;
c) să elibereze licente audiovizuale si autorizatii de retransmisie
pentru exploatarea serviciilor de programe de radiodifuziune si televiziune si
să emită decizii de autorizare audiovizuală;
d) să emită, în aplicarea dispozitiilor prezentei legi, decizii cu
caracter de norme de reglementare în vederea realizării atributiilor sale
prevăzute expres în prezenta lege si, cu precădere, cu privire la:
- asigurarea informării corecte a opiniei publice;
- urmărirea exprimării corecte în limba română si în limbile
minoritătilor nationale;
- asigurarea echidistantei si a pluralismului;
- transmiterea informatiilor si a comunicatelor oficiale ale
autoritătilor publice cu privire la calamităti naturale, starea de necesitate
sau de urgentă, starea de asediu ori de conflict armat;
- protectia minorilor;
- apărarea demnitătii umane;
- politici nediscriminatorii cu privire la rasă, sex, nationalitate,
religie, convingeri politice si orientări sexuale;
- exercitarea dreptului la replică;
- publicitate, inclusiv publicitatea electorală, si teleshopping;
- sponsorizare;
- programarea si difuzarea emisiunilor ori programelor privind
campaniile electorale;
- responsabilitătile culturale ale radiodifuzorilor;
e) să elaboreze instructiuni si să emită recomandări pentru desfăsurarea
activitătilor în domeniul comunicării audiovizuale.
(2) Consiliul este consultat în procesul de definire a pozitiei României
si poate participa, prin reprezentanti, la negocierile internationale cu
privire la domeniul audiovizual.
(3) Consiliul este consultat cu privire la toate proiectele de acte
normative prin care se reglementează activităti din domeniul audiovizual ori în
legătură cu acesta.
(4) Consiliul este autorizat să solicite si să primească de la
radiodifuzori si distribuitori de servicii de programe audiovizuale orice date,
informatii si documente care privesc îndeplinirea atributiilor sale, având
obligatia să păstreze confidentialitatea datelor care nu au caracter public.
Art. 18. - (1) Consiliul îsi elaborează propriul regulament de
organizare si functionare, care se aprobă cu votul majoritătii membrilor săi.
(2) În vederea exercitării atributiilor Consiliul îsi constituie o
structură functională proprie, inclusiv structuri teritoriale de control si
monitorizare, care sunt prevăzute în regulamentul propriu de organizare si
functionare.
(3) Personalul de specialitate al Consiliului este alcătuit din
functionari publici si personal încadrat cu contract individual de muncă,
salarizati potrivit prevederilor art. 98.
(4) Functionarii publici din cadrul Consiliului nu pot fi membri în
consiliile de administratie ale radiodifuzorilor publici sau privati, în
organele de conducere ale radiodifuzorilor si nici nu pot să exercite functii
sau să detină actiuni ori părti sociale într-o societate comercială titulară a
unei licente audiovizuale.
(5) În scopul aplicării dispozitiilor alin. (4), functionarii publici
din cadrul Consiliului vor depune la presedintele Consiliului o declaratie de
conformare pe propria răspundere.
Art. 19. - (1) În vederea stabilirii strategiei în domeniul utilizării
frecventelor radioelectrice, a Planului national de frecvente radioelectrice
alocate comunicării audiovizuale si pentru analizarea problemelor legate de
utilizarea spectrului radioelectric destinat comunicării audiovizuale, precum
si a celor privind noile dezvoltări tehnologice cu impact asupra comunicării
audiovizuale, se instituie o comisie mixtă consultativă, compusă din 3 membri
propusi de Consiliu si 3 membri propusi de Autoritatea Natională de
Reglementare în Comunicatii.
(2) Comisia mixtă consultativă adoptă propriul regulament de organizare
si functionare, care va fi aprobat de conducerile celor două autorităti.
Art. 20. - (1) Activitatea Consiliului este analizată de către
Parlament, prin dezbaterea raportului anual, care se prezintă pentru anul
anterior, si ori de câte ori comisiile de specialitate ale Parlamentului
solicită presedintelui Consiliului rapoarte specifice.
(2) Raportul anual de activitate a Consiliului se depune la comisiile de
specialitate ale Parlamentului, până la data de 15 aprilie.
(3) În situatia în care comisiile de specialitate resping raportul anual
al Consiliului, acesta este obligat ca în termen de 30 de zile să prezinte
comisiilor reunite un program de măsuri concrete pentru remedierea lipsurilor
semnalate, program ce va fi depus spre dezbatere si aprobare comisiilor de
specialitate ale Parlamentului.
(4) Raportul comisiilor de specialitate asupra raportului anual de
activitate a Consiliului si, după caz, programul de măsuri se supun dezbaterii
în plenul Camerelor reunite ale Parlamentului, în prezenta membrilor
Consiliului.
(5) Membrii Consiliului au obligatia să îsi însusească concluziile
rezultate în urma dezbaterilor si să îsi asume răspunderea pentru îndeplinirea
programului de măsuri stabilit prin hotărâre a Parlamentului.
(6) Raportul comisiilor de specialitate se referă la legalitatea
activitătilor Consiliului, precum si la corectitudinea si transparenta
operatiunilor financiare.
(7) În îndeplinirea misiunii sale de garant al interesului public
Consiliul are obligatia de a publica rapoarte periodice privind modul în care
îsi exercită atributiile.
CAPITOLUL III
Continutul comunicării audiovizuale
Art. 21. - (1) Evenimentele de importantă majoră pot fi difuzate în
exclusivitate numai dacă difuzarea nu privează o parte importantă a publicului din
România de posibilitatea de a le urmări în direct sau în transmisie decalată în
cadrul unui serviciu de programe cu acces liber.
(2) Lista evenimentelor considerate de importantă majoră se stabileste
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Consiliului, si va fi comunicată
Comisiei Europene; modificările ulterioare urmează aceeasi procedură. În
perioada de preaderare la Uniunea Europeană lista îsi va produce efectele după
publicarea hotărârii Guvernului în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Prin hotărârea Guvernului mentionată la alin. (2) se precizează
procentul din populatie care reprezintă o parte importantă a publicului; prin
aceeasi hotărâre se stabileste pentru fiecare eveniment de importantă majoră
dacă difuzarea în direct a acestuia se va face în tot sau în parte, ori dacă,
acolo unde interesul public o cere, difuzarea decalată a acestuia se va face în
tot sau în parte.
(4) Exercitarea de către radiodifuzorii aflati în jurisdictia României a
drepturilor exclusive de difuzare a unor evenimente declarate de un stat membru
al Uniunii Europene ca fiind de importantă majoră si care sunt cuprinse în
lista publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nu poate priva o parte
importantă a publicului din respectivul stat de posibilitatea de a urmări acele
evenimente, în direct sau decalat, conform prevederilor stabilite de acel stat
membru.
Art. 22. - (1) De la data aderării orice radiodifuzor aflat în
jurisdictia României va rezerva operelor europene o proportie majoritară din
timpul său de difuzare, cu exceptia timpului consacrat informatiilor,
manifestărilor sportive, jocurilor, publicitătii, precum si serviciilor de
teletext si teleshopping.
(2) Până la data aderării va fi rezervată o proportie semnificativă
operelor audiovizuale românesti. Această proportie, având în vedere
responsabilitătile informationale, educationale, culturale si de divertisment
ale radiodifuzorului fată de publicul său, va fi realizată progresiv, pe baza
unor criterii corespunzătoare.
(3) Consiliul va urmări aplicarea prevederilor alin. (1) si (2).
(4) Mecanismele complete ale măsurilor de implementare vor fi stabilite
de Consiliu.
Art. 23. - (1) În sensul prezentei legi, sunt opere europene:
a) opere originare din România sau din statele membre ale Uniunii
Europene;
b) opere originare din terte state europene care sunt parte la Conventia
europeană privind televiziunea transfrontieră, care îndeplinesc conditiile
prevăzute la alin. (3);
c) opere originare din alte state europene si care îndeplinesc
conditiile mentionate la alin. (4).
(2) Prevederile alin. (1) lit. b) si c) sunt aplicabile sub rezerva
neadoptării de către statele respective a unor măsuri discriminatorii împotriva
operelor provenite din România sau din statele membre ale Uniunii Europene.
(3) Operele mentionate la alin. (1) lit. a) si b) sunt opere realizate
în principal de către autori si lucrători rezidenti în unul dintre statele
respective, care îndeplinesc una dintre următoarele conditii:
a) sunt realizate de unul sau mai multi producători stabiliti în unul
sau mai multe dintre statele respective;
b) productia acestor opere este supervizată si controlată efectiv de
către unul sau mai multi producători stabiliti în unul sau mai multe dintre
statele respective;
c) contributia coproducătorilor din aceste state la totalul costurilor
de coproductie este preponderentă, iar coproductia nu este controlată de unul
sau mai multi producători stabiliti în afara statelor respective.
(4) Operele mentionate la alin. (1) lit. c) sunt opere realizate
exclusiv sau în coproductie cu producători stabiliti în unul sau mai multe
terte state europene cu care România sau Uniunea Europeană a încheiat acorduri
referitoare la sectorul audiovizual, dacă aceste opere sunt realizate în
principal de către autori si lucrători rezidenti în unul sau mai multe state
europene.
(5) Operele care nu sunt considerate opere europene în sensul alin. (1),
dar care sunt realizate în baza unor tratate bilaterale de coproductie
încheiate cu terte tări, vor fi considerate opere europene, în scopul aplicării
prevederilor prezentei legi, dacă coproducătorii din România sau din statele
membre ale Uniunii Europene furnizează un procent majoritar din totalul
costurilor productiei, iar aceasta nu este controlată de unul sau mai multi
producători stabiliti în afara României si a statelor membre ale Uniunii
Europene.
(6) Operele care nu sunt opere europene în sensul alin. (1) si (5), dar
care sunt realizate în principal de către autori si lucrători rezidenti în
România sau în statele membre ale Uniunii Europene, vor fi considerate opere
europene, în scopul aplicării prezentei legi, într-un procent corespunzător
procentului contributiei coproducătorilor din România sau din statele membre
ale Uniunii Europene la totalul costurilor de productie.
Art. 24. - (1) Orice radiodifuzor aflat sub jurisdictia României va
rezerva operelor europene create de producători independenti fată de acei
radiodifuzori cel putin 10% din timpul său de difuzare, cu exceptia timpului
consacrat informatiilor, manifestărilor sportive, jocurilor, publicitătii,
precum si serviciilor de teletext si teleshopping, sau cel putin 10% din
bugetul său de programe.
(2) În operele europene create de producători independenti va fi inclusă
o proportie corespunzătoare de opere recente, respectiv de opere difuzate în
următorii 5 ani după producerea lor.
(3) Un producător este independent fată de un anumit radiodifuzor dacă
activitatea sa de realizare a unor productii audiovizuale este sustinută
financiar într-o proportie mai mică de 25% din aceleasi surse cu serviciul de
programe în cadrul căruia se difuzează productia sa si dacă detine mai putin de
25% din capitalul societătii care finantează serviciul de programe în cauză.
Art. 25. - Prevederile art. 22-24 nu se vor aplica serviciilor de
programe destinate unei audiente locale, asigurate de radiodifuzori care nu fac
parte dintr-o retea natională.
Art. 26. - Difuzarea unei opere cinematografice se poate face numai în
perioadele anume prevăzute în contractele încheiate cu detinătorii drepturilor
de autor.
Art. 27. - (1) Publicitatea si teleshoppingul se difuzează grupat,
trebuie să fie usor de identificat prin marcaje corespunzătoare si trebuie să
fie separate de alte părti ale serviciului de programe prin semnale optice si
acustice.
(2) Spoturile publicitare si de teleshopping pot fi difuzate izolat
numai în cazuri exceptionale stabilite ca atare de Consiliu.
(3) Tehnicile subliminale sunt interzise în publicitate si teleshopping.
(4) Publicitatea mascată si teleshoppingul mascat sunt interzise.
Art. 28. - (1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor
autopromotionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă
se respectă conditiile prevăzute la alin. (4)-(7), spoturile de publicitate sau
de teleshopping pot fi inserate si în timpul unui program, astfel încât:
a) integritatea si valoarea programului respectiv să nu fie
prejudiciate, tinându-se seama de pauzele firesti ale acestuia si de durata si
natura lui;
b) drepturile de autor să nu fie prejudiciate.
(2) Societatea Română de Radiodifuziune si Societatea Română de
Televiziune, în calitate de servicii publice, pot insera spoturi publicitare, inclusiv autopromotionale sau de
teleshopping, numai între programe.
(3) În cadrul programelor alcătuite din părti autonome sau în cadrul
difuzării unor competitii sportive ori a altor evenimente sau emisiuni
structurate similar, care contin pauze, spoturile de publicitate si
teleshopping pot fi introduse doar între părti sau în pauze.
(4) Difuzarea operelor audiovizuale, cum sunt filmele cinematografice
sau filmele realizate pentru televiziune, cu exceptia serialelor,
foiletoanelor, programelor distractive si a documentarelor, dacă durata lor
programată este mai mare de 45 de minute, poate fi întreruptă o singură dată
pentru fiecare interval de 45 de minute; o nouă întrerupere este permisă numai
dacă durata lor programată este cu cel putin 20 de minute mai mare decât două
sau mai multe perioade complete de 45 de minute.
(5) Dacă un program de televiziune, altul decât cele mentionate la alin.
(3), este întrerupt de spoturi de publicitate sau de teleshopping, trebuie să
existe un interval de minimum 20 de minute între două pauze publicitare
succesive în interiorul programului respectiv.
(6) Este interzisă inserarea de publicitate sau teleshopping în cadrul
difuzării oficierii unui serviciu religios.
(7) Programele de stiri si reportajele de politică internă,
documentarele, programele religioase si programele pentru copii, a căror durată
programată este mai mică de 30 de minute, nu pot fi întrerupte de publicitate
sau teleshopping; dacă durata programată a acestora este de cel putin 30 de
minute, atunci se vor aplica, corespunzător, dispozitiile alin. (5).
Art. 29. - (1) Publicitatea, inclusiv publicitatea autopromotională, si
teleshoppingul trebuie să respecte următoarele conditii:
a) să nu afecteze dezvoltarea fizică, psihică sau morală a minorilor;
b) să nu prejudicieze demnitatea umană;
c) să nu includă nici o formă de discriminare pe motiv de rasă, religie,
nationalitate, sex sau orientare sexuală;
d) să nu aducă ofensă convingerilor religioase sau politice ale
telespectatorilor si radioascultătorilor;
e) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătătii sau sigurantei
populatiei;
f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare mediului;
g) să nu stimuleze comportamente indecente sau imorale;
h) să nu promoveze, direct sau indirect, practici oculte.
(2) Publicitatea si teleshoppingul care aduc atingere intereselor legale
ale consumatorilor sunt interzise.
Art. 30. - Orice formă de publicitate sau teleshopping pentru tigări sau
pentru alte produse din tutun este interzisă.
Art. 31. - Publicitatea sau teleshoppingul pentru produsele medicale si
tratamentele medicale pentru care este necesară o prescriptie medicală este
interzis.
Art. 32. - Publicitatea si teleshopping-ul pentru băuturi alcoolice
trebuie să respecte următoarele conditii:
a) să nu fie adresate minorilor sau să nu prezinte minori consumând
băuturi alcoolice;
b) să nu stabilească o legătură între consumul de alcool si
îmbunătătirea calitătilor fizice, psihice sau a abilitătii în conducerea de
vehicule;
c) să nu sugereze că prin consumul de alcool se pot obtine performante
sociale sau sexuale;
d) să nu sugereze că alcoolul are calităti terapeutice sau că acesta
este stimulent, sedativ sau mijloc de rezolvare a problemelor personale;
e) să nu încurajeze consumul exagerat de alcool si să nu pună într-o
lumină negativă consumul moderat sau abtinerea de la consumul de băuturi
alcoolice;
f) să nu prezinte drept o calitate continutul ridicat în alcool al băuturilor.
Art. 33. - (1) Publicitatea nu trebuie să provoace nici o daună morală,
fizică sau intelectuală minorilor si, în special:
a) să nu instige în mod direct minorii să cumpere un produs sau
serviciu, prin exploatarea lipsei de experientă sau a credulitătii acestora;
b) să nu încurajeze în mod direct minorii să îsi convingă părintii sau
pe alte persoane să cumpere bunurile sau serviciile care fac obiectul
publicitătii;
c) să nu exploateze încrederea specială pe care minorii o au în părinti,
profesori sau alte persoane;
d) să nu prezinte în mod nejustificat minori în situatii periculoase.
(2) Teleshoppingul trebuie să respecte conditiile mentionate la alin.
(1) si să nu incite minorii să încheie contracte pentru vânzarea sau
închirierea de bunuri ori servicii.
Art. 34. - (1) Programele sponsorizate trebuie să îndeplinească
următoarele conditii:
a) continutul si programarea acestora nu trebuie, în nici o
circumstantă, să fie influentate de sponsor, astfel încât să nu fie afectate
independenta editorială si responsabilitatea radiodifuzorului în raport cu
programele respective;
b) denumirea sau marca sponsorului trebuie să fie distinct evidentiată
ca atare pe parcursul programelor respective;
c) să nu încurajeze achizitionarea sau închirierea produselor ori a
serviciilor sponsorului sau ale unui tert, în particular prin referiri
promotionale speciale la aceste produse ori servicii.
(2) Nici un program nu poate fi sponsorizat de către persoane fizice sau
juridice a căror activitate principală este fabricarea sau comercializarea
tigărilor ori a altor produse din tutun.
(3) Sponsorizarea programelor de către persoane ale căror activităti
includ fabricarea ori comercializarea produselor medicale sau a tratamentelor
medicale se poate face numai prin promovarea numelui sau a imaginii persoanei
respective.
(4) Programele de stiri si emisiunile informative pe teme politice nu
pot fi sponsorizate.
Art. 35. - (1) Timpul de difuzare dedicat publicitătii, cu exceptia
ferestrelor de teleshopping prevăzute la art. 36, nu poate depăsi 15% din
timpul de difuzare, iar împreună cu spoturile de teleshopping nu poate depăsi
20% din timpul zilnic de difuzare.
(2) Durata spoturilor de publicitate si a spoturilor de teleshopping nu
poate depăsi 12 minute din timpul oricărei ore date; în cazul televiziunii
publice durata acestora nu poate depăsi 8 minute din timpul oricărei ore date.
(3) În vederea aplicării dispozitiilor prezentului articol publicitatea
nu include:
a) anunturile făcute de radiodifuzor în legătură cu propriile programe si
produsele auxiliare direct derivate din aceste programe;
b) anunturile de interes public si apelurile în scopuri caritabile
transmise în mod gratuit.
Art. 36. - (1) Ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului de către
un serviciu de programe care nu este dedicat exclusiv teleshoppingului trebuie
să aibă o durată neîntreruptă de minimum 15 minute.
(2) Numărul maxim de ferestre va fi de 8 pe zi; durata lor cumulată nu
va depăsi 3 ore zilnic. Acestea trebuie să fie delimitate prin semnale optice
sau acustice corespunzătoare.
Art. 37. - Dispozitiile prezentei legi se vor aplica în mod
corespunzător serviciilor de programe dedicate exclusiv teleshoppingului,
inclusiv în ceea ce priveste limitarea duratei publicitătii, în conditiile art.
35 alin. (1).
Art. 38. - Dispozitiile prezentei legi se vor aplica în mod
corespunzător serviciilor de programe dedicate exclusiv autopromovării,
inclusiv cu privire la limitarea duratei celorlalte forme de publicitate, în
conditiile art. 35 alin. (1) si (2).
Art. 39. - (1) Este interzisă difuzarea de programe care pot afecta grav
dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor, în special programele care
contin pornografie sau violentă nejustificată.
(2) Difuzarea programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau
morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de
difuzare sau datorită mijloacelor tehnice necesare receptiei, minorii nu au
acces audio sau video la programele respective.
(3) Difuzarea programelor prevăzute la alin. (2) se poate face numai
după prezentarea unei atentionări acustice sau grafice, pe toată durata
programului asigurându-se prezenta unui simbol vizual de avertizare.
Art. 40. - Este interzisă difuzarea de programe care contin orice formă
de incitare la ură pe considerente de rasă, religie, nationalitate, sex sau
orientare sexuală.
Art. 41. - (1) Orice persoană fizică sau juridică, indiferent de
nationalitate, ale cărei drepturi sau interese legitime, în special reputatia
si imaginea publică, au fost bazate prin prezentarea de fapte inexacte în
cadrul unui program, beneficiază de dreptul la replică sau la rectificare.
(2) Consiliul va adopta procedura necesară exercitării efective a
dreptului la replică sau la rectificare, precum si orice alte măsuri necesare,
inclusiv sanctiuni, în vederea garantării dreptului la replică sau la
rectificare într-o limită rezonabilă de timp de la primirea cererii
solicitantului.
(3) Difuzarea rectificării sau acordarea dreptului la replică nu exclude
dreptul persoanei lezate să se adreseze instantelor judecătoresti.
Art. 42. - (1) Pentru încurajarea si facilitarea exprimării pluraliste a
curentelor de opinie radiodifuzorii au obligatia de a reflecta campaniile electorale
în mod echitabil, echilibrat si impartial.
(2) În aplicarea corectă a prevederilor alin. (1) Consiliul va emite
norme cu caracter obligatoriu, va controla respectarea prevederilor legale si
ale normelor emise si va sanctiona încălcarea acestora.
CAPITOLUL IV
Regimul juridic al proprietătii în domeniul audiovizualului
Art. 43. - (1) Radiodifuzorii sunt persoane de drept public sau privat.
(2) Regimul radiodifuzorilor de drept public se reglementează prin lege
organică.
(3) Radiodifuzorii de drept privat, care sunt persoane juridice, se
constituie si functionează sub forma societătilor comerciale.
(4) Dreptul de proprietate asupra actiunilor sau a părtilor sociale se
poate transfera în conformitate cu prevederile prezentei legi si cu conditia să
nu aducă atingere drepturilor si obligatiilor prevăzute în licenta sau licentele
detinute de societatea comercială respectivă.
(5) Orice persoană fizică sau juridică ce detine sau dobândeste o cotă
egală sau mai mare de 10% din capitalul ori drepturile de vot ale unei
societăti comerciale titulare de licentă audiovizuală ori de licentă de emisie
sau ale unei societăti care controlează o societate titulară a unei astfel de
licente are obligatia de a notifica această situatie Consiliului, în termen de
o lună de la data la care
a ajuns la această
cotă.
(6) Actiunile reprezentând capitalul social al societătilor comerciale
pe actiuni nu pot fi decât nominative.
(7) Este interzisă utilizarea numelui unei alte persoane, în orice mod,
de către o societate comercială care solicită acordarea unei licente
audiovizuale ori de emisie sau a oricărei alte autorizatii privind un serviciu
de comunicare audiovizuală ori care controlează o societate titulară a unei
astfel de licente ori autorizatii, în scopul eludării prevederilor prezentei
legi.
Art. 44. - (1) Pentru a proteja pluralismul si diversitatea culturală,
concentrarea proprietătii si extinderea cotei de audientă în domeniul
audiovizualului sunt limitate la dimensiuni care să asigure eficienta
economică, dar care să nu genereze aparitia de pozitii dominante în formarea
opiniei publice.
(2) În întelesul prezentei legi si pentru determinarea cotei de piată a
serviciilor de programe, se consideră că:
a) piata serviciilor de programe de televiziune cuprinde toate
serviciile de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii aflati în jurisdictia
României, inclusiv serviciile publice de programe de televiziune cu acoperire
natională;
b) piata serviciilor de programe de radiodifuziune sonoră cuprinde
toate serviciile de programe difuzate la nivel national de radiodifuzorii
aflati în jurisdictia României, inclusiv serviciile publice de programe de
radiodifuziune cu acoperire natională.
(3) Se consideră că un radiodifuzor detine o pozitie dominantă în
formarea opiniei publice, la nivel national, în cazul în care cota sa de piată
depăseste 30% din piata serviciilor de programe difuzate la nivel national.
(4) Determinarea cotei de piată a fiecărui radiodifuzor national,
regional si local se face anual, prin media cotei de piată înregistrată în
cursul anului respectiv, pe toată durata de difuzare.
(5) Măsurarea cotelor de piată se realizează prin sistem electronic.
(6) Audienta si cotele de piată ale posturilor de radio se măsoară prin
procedura intervievării directe.
(7) Prevederile alin. (3) nu se aplică serviciilor publice de
radiodifuziune si televiziune.
(8) O persoană fizică sau juridică, română sau străină, poate detine cel
mult două licente audiovizuale de acelasi tip în aceeasi unitate
administrativ-teritorială sau zonă, fără posibilitatea de a detine
exclusivitatea.
(9) O persoană fizică sau juridică poate fi investitor ori actionar
majoritar, direct sau indirect, la o singură societate de comunicatie
audiovizuală, iar la altele poate detine cel mult 20% din capitalul social.
(10) În sensul prezentei legi:
a) licenta de emisie natională dă dreptul la o difuzare a cărei zonă
geografică de acoperire cuprinde o audientă potentială de peste 60% din
populatia recenzată a tării;
b) licenta de emisie regională dă dreptul la o difuzare a cărei zonă
geografică de acoperire reprezintă o audientă potentială cuprinsă între 3% si
20% din populatia recenzată de pe teritoriul a 3 până la 8 judete;
c) licenta de emisie locală este licenta a cărei zonă geografică de
acoperire si a cărei audientă potentială sunt mai mici decât cele prevăzute
pentru o licentă regională;
d) licentele acordate pentru municipiul Bucuresti sunt considerate
licente locale.
Art. 45. - (1) Măsurarea audientelor si a cotelor de piată va fi
realizată în conformitate cu standardele si uzantele internationale de
institutii specializate desemnate prin licitatie.
(2) Licitatia va fi organizată de către o comisie formată din 5
reprezentanti ai radiodifuzorilor, 5 reprezentanti ai agentilor de publicitate
si 5 reprezentanti ai Consiliului.
(3) Prima licitatie se va organiza în cel mult un an de la intrarea în
vigoare a prezentei legi, iar următoarele se vor organiza din 4 în 4 ani.
(4) Consiliul va beneficia în mod gratuit de rezultatele măsurătorilor.
Art. 46. - (1) La nivel regional si local determinarea pozitiei
dominante în formarea opiniei publice se face luându-se în considerare cota de
piată a serviciilor de programe de televiziune si a serviciilor de programe de
radiodifuziune sonoră, cu acoperire regională sau locală.
(2) Se consideră că un radiodifuzor detine o pozitie dominantă în
formarea opiniei publice, la nivel regional sau local, în cazul în care cota de
piată cumulată a serviciilor de programe de televiziune si/sau, după caz, de
radiodifuziune difuzate în zona respectivă depăseste 25%, cumulat, din piata
serviciilor de programe de televiziune si de radiodifuziune difuzate la nivel
regional sau local.
(3) Pentru determinarea cotei de piată a fiecărui radiodifuzor se aplică
prevederile art. 44 alin. (4)-(6).
Art. 47. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 43 se pot acorda
licente audiovizuale autoritătilor publice locale, cu conditia:
a) să nu existe nici o altă licentă audiovizuală pentru un serviciu de
programe local;
b) să ofere exclusiv servicii de informare privind comunitatea
respectivă.
(2) În cazul acordării unei alte licente audiovizuale licenta acordată
în conditiile alin. (1) se retrage de drept.
Art. 48. - Orice persoană juridică titulară a unei licente audiovizuale
are obligatia de a pune în permanentă la dispozitie publicului următoarele
categorii de informatii:
a) denumirea, statutul juridic si sediul social;
b) numele reprezentantului legal si ale principalilor asociati ori
actionari;
c) numele persoanelor responsabile de conducerea societătii comerciale
si ale celor care îsi asumă, în principal, responsabilitatea editorială;
d) lista publicatiilor editate de persoana juridică respectivă si lista
celorlalte servicii de programe pe care le asigură.
Art. 49. - Functionarea radiodifuzorilor este supusă regulilor de
transparentă, potrivit cărora persoanele care exploatează un serviciu de
programe sunt obligate să aducă la cunostintă Consiliului următoarele:
a) schimbările intervenite în cursul exploatării serviciului în ceea ce
priveste categoriile de date mentionate la art. 48;
b) alte categorii de date privind functionarea serviciului, după
intrarea acestuia în activitate.
CAPITOLUL V
Licente si autorizatii
Art. 50. - Difuzarea unui serviciu de programe de către un radiodifuzor
aflat în jurisdictia României se poate face numai în baza licentei audiovizuale
si, după caz, si a licentei de emisie.
Art. 51. - Procedura si conditiile de eliberare si modificare a licentei
audiovizuale se stabilesc prin decizie a Consiliului.
Art. 52. - (1) Licenta audiovizuală se eliberează fie în baza unui
concurs, în cazul unul serviciu de programe difuzat pe cale radioelectrică
terestră, fie în baza unei decizii a Consiliului, în cazul unui serviciu de
programe difuzat prin orice alte mijloace de telecomunicatii.
(2) La concursul pentru obtinerea licentei audiovizuale pot participa numai solicitantii care au obtinut, în prealabil, avizul tehnic eliberat de Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii, în conditiile stabilite de aceasta.
(3) Licentele audiovizuale pentru serviciile publice de radiodifuziune
si de televiziune se eliberează fără concurs.
(4) Difuzarea pe cale radioelectrică terestră a serviciilor publice de
radiodifuziune si de televiziune se realizează de către un operator de retele
de telecomunicatii, în baza licentei acordate acestuia de Autoritatea Natională
de Reglementare în Comunicatii.
Art. 53. - Nu pot solicita licentă audiovizuală societătile comerciale
în care un asociat sau un actionar care detine o cotă mai mare de 10% din capitalul
ori din drepturile de vot ale societătii a fost condamnat penal prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă.
Art. 54. - Licenta audiovizuală cuprinde:
a) numărul licentei;
b) datele de identificare a titularului acesteia;
c) tipul serviciului de programe;
d) denumirea si elementele de identificare ale serviciului de programe;
e) formatul de principiu al serviciului de programe si structura
programelor;
f) zona de difuzare;
g) perioada de valabilitate;
h) taxele si tarifele care trebuie achitate;
i) mijlocul de telecomunicatii folosit pentru difuzare si detinătorul
acestuia;
j) frecventa sau frecventele asignate, după caz.
Art. 55. - (1) Licenta audiovizuală se acordă pentru o perioadă de 9
ani, atât în domeniul radiodifuziunii sonore, cât si în cel al televiziunii.
(2) Termenul curge:
a) de la data obtinerii autorizatiei tehnice de functionare, în cazul
difuzării pe cale radioelectrică terestră;
b) de la data obtinerii deciziei de autorizare audiovizuală, în cazul
difuzării prin orice alte mijloce de telecomunicatii.
(3) Licenta poate fi prelungită pentru o perioadă de încă 9 ani, în
conditiile stabilite de Consiliu.
Art. 56. - (1) Licenta audiovizuală poate fi cedată către un tert numai
cu acordul Consiliului si cu asumarea de către noul titular a tuturor
obligatiilor decurgând din licentă.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) licentele acordate
institutiilor de învătământ, cultelor si autoritătilor administratiei publice.
(3) Decizia Consiliului va fi emisă în termen de 30 de zile de la data
solicitării.
Art. 57. - (1) Licenta audiovizuală se retrage de către Consiliu în
următoarele situatii:
a) titularul nu începe difuzarea serviciului de programe, în conditiile
stabilite prin licentă, în termen de 12 luni de la obtinerea licentei audiovizuale, cu exceptia cazului în care difuzarea
se face pe cale radioelectrică terestră; Consiliul poate acorda o prelungire de
încă 6 luni în situatii justificate;
b) titularul încetează să difuzeze serviciul de programe pentru care i
s-a acordat licenta audiovizuală mai mult de 45 de zile, pentru motive de
natură tehnică, si mai mult de 96 de ore, pentru orice alte motive;
c) ca urmare a încălcării normelor privind regimul proprietătii în
audiovizual, până la încadrarea în cota de piată admisă;
d) titularul nu depune la Consiliu, în termen de 6 luni de la data
aplicării unei amenzi, dovada achitării acesteia;
e) la cererea titularului.
(2) Licenta audiovizuală pentru difuzarea serviciului de programe pe
cale radioelectrică terestră se retrage si în următoarele situatii:
a) titularul nu obtine, din motive care îi sunt imputabile, decizia de
autorizare audiovizuală, în termen de 60 de zile de la data obtinerii
autorizatiei tehnice de functionare;
b) ca urmare a retragerii licentei de emisie.
Art. 58. - (1) Difuzarea serviciului de programe poate începe după
obtinerea deciziei de autorizare audiovizuală.
(2) Decizia de autorizare audiovizuală se acordă de Consiliu, în termen
de 30 de zile de la data obtinerii de către titularul de licentă audiovizuală a
documentului de autorizare corespunzător, emis de Autoritatea Natională de Reglementare
în Comunicatii.
Art. 59. - (1) În cazul în care difuzarea unui serviciu de programe
implică utilizarea unei frecvente radioelectrice terestre, aceasta se face în
baza licentei audiovizuale, precum si a licentei de emisie, care se acordă, în
mod obligatoriu, de către Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii
titularului de licentă audiovizuală, în conditiile prezentei legi.
(2) Sunt interzise operarea si exploatarea licentelor audiovizuale de
către alte persoane decât detinătorii de drept ai acestora.
Art. 60. - Procedura si conditiile de eliberare si modificare a licentei
de emisie se stabilesc de Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii.
Art. 61. - (1) Licenta de emisie se acordă pentru o perioadă de 9 ani,
atât în domeniul radiodifuziunii sonore, cât si în cel al televiziunii.
(2) Termenul curge de la data emiterii autorizatiei tehnice de functionare.
(3) Licenta poate fi prelungită pentru încă o perioadă de 9 ani, în
conditiile stabilite de Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii.
Art. 62. - (1) Titularul licentei de emisie are obligatia de a plăti
anual, anticipat, un tarif de utilizare a spectrului, stabilit de Autoritatea
Natională de Reglementare în Comunicatii.
(2) În cazul în care titularul licentei de emisie utilizează retele de
emisie închiriate, plata tarifului de utilizare a spectrului cade în sarcina
proprietarului retelei.
(3) Obligatia de plată a tarifului corespunzător primului an de emisie
devine scadentă în 15 zile de la obtinerea licentei de emisie.
(4) Tariful prevăzut la alin. (1) se achită Inspectoratului General
pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei.
(5) Dispozitiile prezentului articol nu se aplică serviciilor publice de
radiodifuziune si televiziune.
Art. 63. - Monitorizarea si controlul parametrilor prevăzuti în licenta
de emisie fată de reglementările tehnice în vigoare din domeniul radiocomunicatiilor,
respectiv monitorizarea si controlul acestora pe parcursul perioadei de
valabilitate a licentei, se realizează, direct sau prin intermediul unei alte
persoane juridice de drept public sau privat, de Autoritatea Natională de
Reglementare în Comunicatii, în baza unei proceduri stabilite de aceasta.
Art. 64. - Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii poate
modifica, din motive tehnice sau din motive ce tin de schimbarea Planului
national de alocare a frecventelor, frecventa si datele tehnice ale acesteia, prevăzute
în licenta de emisie, fără întreruperea serviciului si cu asigurarea unei
receptii de calitate echivalentă.
Art. 65. - Licenta de emisie se retrage de Autoritatea Natională de
Reglementare în Comunicatii în următoarele situatii:
a) titularul nu obtine, din motive care îi sunt imputabile, autorizatia
tehnică de functionare în termen de 12 luni de la data obtinerii licentei de
emisie;
b) titularul nu obtine, din motive care îi sunt imputabile, decizia de
autorizare audiovizuală în termen de cel mult 60 de zile de la data obtinerii
autorizatiei tehnice de functionare;
c) pentru încălcarea obligatiilor prevăzute în licenta de emisie;
d) ca urmare a retragerii licentei audiovizuale;
e) titularul nu depune la Autoritatea Natională de Reglementare în
Comunicatii, în termen de 45 de zile de la scadenta obligatiei anuale de plată,
dovada achitării tarifului de utilizare a spectrului, aferent anului respectiv;
f) titularul nu depune la Autoritatea Natională de Reglementare în
Comunicatii, în termen de 6 luni de la data aplicării unei amenzi, dovada
achitării acesteia;
g) la cererea titularului;
h) încetează să mai emită pentru mai mult de 45 de zile, pentru motive
de natură tehnică, si mai mult de 96 de ore, din orice alte motive.
Art. 66. - Licenta de emisie poate fi cedată către un tert numai
împreună cu licenta audiovizuală, cu acordul prealabil al Consiliului si al
Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii si cu asumarea de către noul titular a tuturor
obligatiilor decurgând din licente.
Art. 67. - În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei legi Consiliul va elabora strategia de acoperire a teritoriului
national cu servicii de programe audiovizuale
si va nominaliza regiunile si localitătile acoperite de acestea si o va trimite
Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii.
Art. 68. - În scopul garantării interesului public Consiliul revizuieste
anual strategia de acoperire a teritoriului national cu servicii de programe
audiovizuale.
Art. 69. - (1) Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii
elaborează Planul national al frecventelor radioelectrice, denumit în
continuare Plan.
(2) Prin Plan se face stabilirea frecventelor destinate difuzării
serviciilor de programe audiovizuale.
(3) Planul este elaborat în termen de 6 luni de la primirea strategiei
de acoperire a teritoriului national cu servicii de programe audiovizuale, cu
respectarea tratatelor si a acordurilor internationale la care România este
parte.
Art. 70. - Planul va cuprinde toate frecventele, precum si datele
tehnice asociate, pentru difuzarea serviciilor de programe audiovizuale
destinate publicului, cu precizarea caracterului local, regional sau national
al acestora.
Art. 71. - Prin Plan sunt disponibile cel putin 4 retele nationale de radiodifuziune sonoră si 3 retele nationale de radiodifuziune televizată, care se asignează astfel:
a) 2 retele nationale în FM destinate radiodifuzorului public -
Societatea Română de Radiodifuziune, în banda CCIR, o retea natională în AM, o
retea pentru posturile regionale si locale în AM si FM, precum si frecvente de
emisie în bandă de unde ultrascurte, pentru difuzarea emisiunilor pentru
străinătate;
b) 2 retele destinate radiodifuzorilor de radiodifuziune privati;
c) 2 retele destinate radiodifuzorului public – Societatea Română de
Televiziune;
d) o retea destinată radiodifuzorilor de televiziune privati.
Art. 72. - Planul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
în termen de 30 de zile de la aprobare.
Art. 73. - Utilizarea statiilor de emisie sau a retelelor de
telecomunicatii aflate sub jurisdictia României, în scopul difuzării sau
retransmisiei oricărui serviciu de programe pe, respectiv de pe teritoriul
României, se poate face numai după obtinerea autorizatiei tehnice de
functionare a acestora, de la Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii,
pe baza procedurii stabilite de aceasta.
Art. 74. - (1) Retransmisia de servicii de programe de către
distribuitorii de servicii se va face numai pe baza avizului eliberat de
Consiliu.
(2) Pentru obtinerea avizului distribuitorii au obligatia de a comunica
Consiliului structura ofertei de servicii de programe retransmise.
(3) Distribuitorii de servicii au obligatia de a notifica în prealabil
Consiliului orice modificare în structura ofertei de servicii de programe
retransmise.
(4) Consiliul retrage avizul prevăzut la alin. (1) în cazul în care un
distribuitor de servicii retransmite un serviciu de programe fără detinerea
drepturilor de retransmisie.
Art. 75. - (1) Retransmisia oricărui serviciu de programe, difuzat legal
de către radiodifuzori aflati sub jurisdictia României sau sub jurisdictia unui
stat cu care România a încheiat un acord international de liberăretransmisie în
domeniul audiovizualului, este liberă, în conditiile legii.
(2) Retransmisia pe teritoriul României a serviciilor de programe,
difuzate de către radiodifuzori aflati sub jurisdictia statelor membre ale
Uniunii Europene si receptionate pe teritoriul acestor state, este liberă si nu
necesită nici o autorizare prealabilă.
(3) Consiliul poate restrânge temporar dreptul de liberă retransmisie a
unui anumit serviciu de programe provenind din statele membre ale Uniunii
Europene, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele conditii:
a) serviciul de programe încalcă explicit, semnificativ si grav
prevederile art. 39 sau 40;
b) pe parcursul ultimelor 12 luni radiodifuzorul a mai încălcat de cel
putin două ori prevederile art. 39 sau 40;
c) Consiliul a notificat în scris radiodifuzorului în cauză si Comisiei
Europene respectivele încălcări si despre măsurile pe care intentionează să le
adopte în cazul în care o asemenea încălcare se produce din nou;
d) consultările cu statul de pe teritoriul căruia se face transmisia si cu
Comisia Europeană nu s-au concretizat într-o întelegere amiabilă în termen de
15 zile de la notificarea prevăzută la lit. c), iar încălcarea în cauză
persistă.
Art. 76. - Orice distribuitor de servicii care retransmite un serviciu
de programe care se încadrează în prevederile art. 75 alin. (1) si (2) va
notifica Consiliului statul sub jurisdictia căruia se află radiodifuzorul
respectiv si, după caz, acceptul de retransmisie acordat.
Art. 77. - Retransmisia unui serviciu de programe care nu se încadrează
în prevederile art. 75 alin. (1) si (2) se poate face numai în baza
autorizatiei de retransmisie.
Art. 78. - Orice persoană interesată poate cere Consiliului eliberarea
unei autorizatii de retransmisie pentru un anumit serviciu de programe.
Art. 79. - Procedura de eliberare, modificare si de retragere a
autorizatiei de retransmisie se stabileste prin decizie a Consiliului.
Art. 80. - Retransmisia oricărui serviciu de programe care a obtinut
autorizatie de retransmisie se poate face liber, de către orice distribuitor de
servicii, fără nici o autorizare prealabilă, în conditiile art. 74.
Art. 81. - Consiliul va publica anual lista cuprinzând serviciile de
programe care beneficiază de autorizatia de retransmisie.
Art. 82. - (1) Orice distribuitor care retransmite servicii de programe
prin retele de telecomunicatii are obligatia să includă în oferta sa serviciile
de programe ale Societătii Române de Televiziune destinate publicului din
România, precum si alte servicii de programe, libere la retransmisie si fără
conditionări tehnice sau financiare ale radiodifuzorilor privati, aflati sub
jurisdictia României, în limita a 25% din numărul total de servicii de programe
distribuite prin reteaua respectivă.
(2) În limita posibilitătilor, distribuitorii care retransmit servicii
de programe prin retele de telecomunicatii vor include în ofertele lor de
programe canalul TVR Cultural, cu
conditia alocării fondurilor necesare către Societatea Română de Televiziune, pentru
folosirea gratuită a decodoarelor.
(3) În mediul rural, pentru retele cu mai putin de 100 de abonati
Societatea Română de Televiziune poate asigura gratuit receptia programelor
publice, în vederea retransmisiei.
(4) În localitătile în care o minoritate natională reprezintă o pondere
mai mare de 20% distribuitorii vor asigura si servicii de transmitere a
programelor care sunt libere la retransmisie, în limba minoritătii respective.
(5) În limita posibilitătilor, distribuitorii care retransmit servicii
de programe prin retele de telecomunicatii vor include în ofertele lor de
programe serviciile publice ale Societătii Române de Radiodifuziune, ale unui
program de radiodifuziune national si ale unui program de radiodifuziune local,
private.
CAPITOLUL VI
Limitele dreptului de exclusivitate
Art. 83. - Orice persoană are dreptul de a primi informatii pe cale
audio sau audiovizuală cu privire la orice problemă sau eveniment de interes
public.
Art. 84. - În acest scop întinderea dreptului de exclusivitate dobândit
prin contract de un radiodifuzor, numit în continuare radiodifuzor primar,
este limitată de dreptul oricărui alt radiodifuzor, numit în continuare radiodifuzor
secundar, de a difuza extrase cu privire la eveniment, cu conditia să nu îl
prejudicieze pe autor sau pe titularul drepturilor de exploatare, după cum
urmează:
a) prin înregistrarea semnalului unui radiodifuzor primar în scopul
difuzării unui extras;
b) prin asigurarea de către organizator sau de alte persoane îndreptătite a accesului radiodifuzorului secundar la locurile în care se desfăsoară evenimentul de interes public, pentru realizarea propriilor înregistrări în scopul editării unui extras.
Art. 85. - (1) Extrasul reprezintă o scurtă succesiune de imagini si
sunete cu privire la un eveniment de interes public, în scopul informării
publicului asupra aspectelor esentiale ale evenimentului respectiv.
(2) Dacă un eveniment de interes general este alcătuit din mai multe
elemente autonome din punct de vedere organizatoric, fiecare element va fi
considerat un eveniment de interes public.
(3) Dacă un eveniment de interes general se derulează pe parcursul mai
multor zile, radiodifuzorii secundari au dreptul la difuzarea unui singur
extras pentru fiecare zi.
(4) Indiferent de alcătuirea si desfăsurarea evenimentului de interes
general, durata extrasului nu va putea depăsi 3 minute.
(5) Extrasele vor fi utilizate numai în cadrul buletinelor informative
obisnuite.
(6) Toate elementele programului sau ale înregistrării neutilizate
pentru realizarea extrasului vor fi distruse de radiodifuzorul secundar după
difuzarea extrasului.
(7) În cazul în care extrasul este realizat prin înregistrarea
semnalului unui radiodifuzor primar, el trebuie să mentioneze numele acestuia
sau să contină sigla lui, cu exceptia cazului în care radiodifuzorii implicati
decid altfel.
(8) Extrasul nu poate fi difuzat înainte ca radiodifuzorul primar să fi
difuzat evenimentul, cu exceptia cazului în care radiodifuzorul primar nu
difuzează evenimentul timp de 24 de ore de la producerea lui.
(9) Un extras difuzat nu poate fi redifuzat decât dacă există o legătură
directă între continutul său si un alt eveniment de actualitate.
Art. 86. - Sub rezerva altor aranjamente convenite între părti,
radiodifuzorii primari nu vor putea impune radiodifuzorilor secundari plata
dreptului de difuzare a unui extras.
CAPITOLUL VII
Contraventii si sanctiuni
Art. 87. - Orice clauze contractuale, indiferent de părti, care încalcă,
în domeniul audiovizualului, dreptul publicului de a primi informatii de
interes public si libera concurentă sunt nule.
Art. 88. - (1) Supravegherea aplicării, controlul îndeplinirii
obligatiilor si sanctionarea încălcării prevederilor prezentei legi revin
Consiliului, cu exceptia prevederilor art. 1 lit. o), art. 62, 63 si 73, ale
căror respectare, supraveghere, control si, respectiv, sanctionare a încălcării
revin de drept Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii, în
conformitate cu atributiile pe care le are, conform legii.
(2) Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii poate delega exercitarea atributiilor ce îi revin potrivit prevederilor alin. (1) unei alte persoane juridice de drept public cu atributii de supraveghere si control în domeniul telecomunicatiilor.
(3) În exercitarea atributiilor de supraveghere personalul de control
poate solicita radiodifuzorilor sau distribuitorilor de servicii informatiile
necesare în aplicarea prezentei legi, precizând temeiul legal si scopul
solicitării, si poate stabili termene până la care aceste informatii să fie
furnizate, sub sanctiunea prevăzută de prezenta lege.
Art. 89. - Exercitarea activitătii de control prevăzute la art. 88 se
realizează, în conditiile prezentei legi, astfel:
a) din oficiu;
b) la cererea unei autorităti publice;
c) ca urmare a plângerii depuse de o persoană fizică sau juridică
afectată în mod direct prin încălcarea prevederilor prezentei legi.
Art. 90. - (1) Constituie contraventii următoarele fapte:
a) difuzarea unei opere cinematografice în afara perioadelor prevăzute
în contractele încheiate cu detinătorii drepturilor de autor;
b) utilizarea de tehnici subliminale în cadrul publicitătii sau
teleshoppingului;
c) utilizarea publicitătii mascate sau a teleshoppingului mascat;
d) programarea si difuzarea de programe, cu încălcarea prevederilor art.
28 alin. (6) si (7), art. 29-33, art. 34 alin. (2)-(4), art. 39 alin. (1), art.
40 si ale art. 85 alin. (4)-(9);
e) retransmisia de către un distribuitor a unui serviciu de programe
care nu se încadrează în prevederile art. 75 alin. (1) si (2) si nu a obtinut
autorizatia de retransmisie;
f) retransmisia de către distribuitori a serviciilor de programe, cu
încălcarea art. 74 si 82;
g) emiterea pe altă frecventă sau nerespectarea datelor tehnice, a zonei
ori a parametrilor tehnici prevăzuti în licenta de emisie;
h) difuzarea unui serviciu de programe în afara zonei specificate în
licenta audiovizuală;
i) nerespectarea prevederilor legale privind acordarea dreptului la
replică;
j) difuzarea unui serviciu de programe fără a detine, după caz, licentă
audiovizuală, decizie de autorizare audiovizuală, licentă de emisie sau
autorizatie tehnică de functionare;
k) exploatarea licentelor audiovizuale de către alte persoane decât
titularii de drept ai acestora.
(2) Faptele prevăzute la alin. (1) se sanctionează cu amendă de la
50.000.000 lei la 500.000.000 lei.
(3) În cazul în care Consiliul decide că efectele unei fapte prevăzute
la alin. (1) sunt minore, va adresa o somatie publică de intrare în legalitate.
(4) Individualizarea sanctiunii în cazul săvârsirii uneia dintre
contraventiile prevăzute în prezenta lege se facetinându-se seama de gravitatea
faptei, de efectele acesteia, precum si de sanctiunile primite anterior, pe o
perioadă de cel mult un an.
Art. 91. - (1) Încălcarea de către radiodifuzori sau distribuitorii de
servicii a prevederilor prezentei legi, altele decât cele prevăzute la art. 90,
sau a deciziilor cu caracter de norme de reglementare emise de Consiliu
constituie contraventie.
(2) În cazul în care se constată săvârsirea uneia dintre faptele
prevăzute la alin. (1), Consiliul sau, după caz, Autoritatea Natională de
Reglementare în Comunicatii va emite,
până la aplicarea amenzii, o somatie de intrare în legalitate, cu termene
precise.
(3) În cazul în care radiodifuzorul sau distribuitorul de servicii nu
intră în legalitate în termenul si în conditiile stabilite prin somatie sau
încalcă din nou aceste prevederi, se aplică o amendă contraventională de la
25.000.000 lei la 250.000.000 lei.
Art. 92. - Cuantumul amenzilor contraventionale prevăzute la art. 90 si
91 poate fi actualizat prin hotărâre a Guvernului, în functie de evolutia
indicelui inflatiei.
Art. 93. - (1) Sanctiunile pentru încălcarea dispozitiilor prezentei
legi se aplică de Consiliu sau de Autoritatea Natională de Reglementare în
Comunicatii, precum si de către personalul de control anume împuternicit al
persoanei juridice de drept public prevăzute la art. 88 alin. (2).
(2) Deciziile luate în conditiile alin. (1) pot fi atacate la instanta
de contencios administrativ, potrivit legii, în termen de 15 zile de la
comunicare.
(3) Decizia luată în conditiile alin. (1) si neatacată în termenul
prevăzut la alin. (2) constituie, de drept, titlu executoriu.
Art. 94. - Contraventiilor prevăzute la art. 90 si 91 le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 95. - (1) În cazul în care săvârsirea uneia dintre contraventiile
prevăzute la art. 90 si 91 aduce prejudicii grave interesului public, Consiliul
poate decide aplicarea uneia dintre următoarele sanctiuni:
a) reducerea cu până la jumătate a termenului de valabilitate a licentei
audiovizuale;
b) retragerea licentei audiovizuale.
(2) Deciziile luate în conditiile alin. (1) pot fi atacate la instanta
de contencios administrativ, potrivit legii, în termen de 15 zile de la
comunicare.
Art. 96. - (1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu amendă penală
între 1.000.000 lei si 30.000.000 lei următoarele fapte:
a) emiterea sau retransmiterea de programe fără licentă audiovizuală,
licentă de emisie sau autorizatie de retransmisie;
b) emiterea pe altă frecventă sau cu o putere radiantă mai mare,
dintr-un alt amplasament decât cele prevăzute în decizia de emisie, dacă
autorul faptei nu se conformează de îndată somatiei emise de Autoritatea
Natională de Reglementare în Comunicatii;
c) producerea, importul, distribuirea, vânzarea, închirierea, detinerea,
instalarea, întretinerea si înlocuirea, în scop comercial, a dispozitivelor
ilicite de decodificare, utilizate pentru serviciile audiovizuale cu acces
conditionat.
(2) Somarea se poate face prin orice mijloc de comunicatie si prin
difuzare, de cei care exploatează retele publice de radiodifuziune si
televiziune.
(3) Difuzarea se face în mod gratuit, în cel mult 30 de minute de la
solicitare.
(4) În cazul săvârsirii infractiunilor prevăzute la alin. (1) lit. a) si
c) instanta poate dispune si confiscarea echipamentului tehnic.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 97. - (1) Licentele de emisie pentru comunicatia audiovizuală pe
cale radioelectrică, acordate în baza prevederilor Legii audiovizualului nr.
48/1992, cu modificările si completările ulterioare, îsi păstrează
valabilitatea, în conditiile legii, până la expirarea de drept a termenelor
pentru care au fost acordate.
(2) Deciziile cu caracter normativ emise de Consiliu în temeiul art. 32
alin. (1) din Legea nr. 48/1992, cu modificările si completările ulterioare,
îsi păstrează valabilitatea timp de cel mult un an de la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
(3) Licentele de emisie pentru radiodifuziune sau televiziune transmisă
prin cablu, în sensul art. 22 din Legea nr. 48/1992, cu modificările si
completările ulterioare, îsi păstrează valabilitatea, în conditiile legii.
Art. 98. - (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi,
salarizarea functionarilor publici si a personalului încadrat cu contract
individual de muncă în Consiliu se face la nivelul corespunzător celorlalte
autorităti publice autonome aflate sub controlul Parlamentului, conform anexei
nr. I pct. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 24/2000 privind
sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din
sectorul bugetar, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Pe lângă salariul de bază si sporurile prevăzute de legislatia
muncii, personalul aparatului propriu al Consiliului beneficiază si de
următoarele sporuri:
- spor de stabilitate de 5-20% din salariul de bază; pentru persoane cu
o vechime în institutie de cel putin 2 ani, 5%, si pentru fiecare an în plus
câte 3%, fără a depăsi un spor total de 20%;
- premiu individual lunar constituit prin aplicarea unei cote de 20% asupra
fondului de salarii aprobat anual prin buget;
- premiu anual corespunzător salariului de bază realizat în ultima lună a anului pentru care se face plata.
Art. 99. - Legea audiovizualului nr. 48/1992, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 25 mai 1992, cu modificările si
completările ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 11 iulie
2002.
Nr. 504.
pentru
promulgarea Legii audiovizualului
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din Constitutia
României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea audiovizualului si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
Bucuresti, 10 iulie
2002.
Nr. 681.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 iunie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 43 alin. (1) lit. b)
din Legea
nr. 32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Gabriela Ghită - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 43 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 32/2000, exceptie ridicată
de Societatea Comercială “La Route Impex” - S.R.L. din comuna Jirlău, în
Dosarul nr. 3.896/2001 al Tribunalului Brăila - Sectia comercială si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei, ca
fiind inadmisibilă, deoarece textul de lege criticat a fost abrogat si,
potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicată, aceasta se pronuntă doar asupra
constitutionalitătii dispozitiilor legale în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 7 ianuarie, pronuntată în Dosarul nr. 3.896/2001, Tribunalul
Brăila - Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 43 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 32/2000, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “La Route Impex” - S.R.L. din comuna Jirlău într-un litigiu privind
despăgubiri de asigurare.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că acest
text de lege, care prevede scutirea asigurătorului de plata taxei de timbru,
contravine art. 21 alin. (2) din
Constitutie, datorită inegalitătii de tratament juridic pe care o creează între
asigurat si asigurător.
Tribunalul Brăila - Sectia comercială si de contencios administrativ apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, deoarece scutirea de la
plata taxelor judiciare de timbru
pentru unele persoane fizice si juridice nu înseamnă că tratamentul juridic
este discriminatoriu. Taxele judiciare se plătesc pentru serviciile prestate de
organele de justitie, fără ca plata acestora să impieteze asupra activitătii de
judecată.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si
Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă,
deoarece “art. 43 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 32/2000 a fost abrogat prin
art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe profit,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 3 august
2001, astfel încât la data invocării exceptiei de neconstitutionalitate aceasta
era lipsită de obiect”.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor si concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 43 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 32/2000 privind societătile de
asigurare si supravegherea asigurărilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000.
În sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a
invocat încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (2) potrivit
cărora accesul liber la justitie nu poate fi îngrădit prin lege.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutională
constată că art. 43 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 32/2000 nu mai este în
vigoare, fiind abrogat expres prin art. 85 liniuta a 7-a din Ordonanta
Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe profit, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001.
Prin urmare, dispozitiile criticate nu mai pot fi supuse controlului de
constitutionalitate, întrucât, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată, aceasta “decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor
judecătoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei”, iar conform dispozitiilor alin. (6) al aceluiasi
articol, .[...] exceptia este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor
alin. (1), (2) sau (3)[...].”
Asa fiind, în cauză, exceptia de neconstitutionalitate ridicată urmează
să fie respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii:
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 43 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 32/2000 privind
societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “La Route Impex” - S.R.L. din comuna Jirlău în Dosarul
nr. 3.896/2001 al Tribunalului Brăila - Sectia comercială si de contencios
administrativ.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 11 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu