MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 539 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 24 iulie 2002
SUMAR
LEGI SI DECRETE
510. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 56/2002 privind programul de măsuri de restructurare financiară
a creantelor detinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare
asupra agentilor economici din sectorul agricol
687. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 56/2002 privind programul de
măsuri de restructurare financiară a creantelor detinute de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare asupra agentilor economici din sectorul agricol
511. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 49/2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia socială a persoanelor ale
căror contracte individuale de muncă vor fi
desfăcute ca urmare a concedierilor colective
688. - Decret pentru promulgarea Legii privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2002 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia
socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute
ca urmare a concedierilor colective
513. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 26/2002 privind organismele de plasament colectiv în valori
mobiliare
690. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 26/2002 privind organismele de
plasament colectiv în valori mobiliare
514. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 25/2002 privind aprobarea Statutului Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare
691. - Decret privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 25/2002 privind aprobarea
Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 166 din 6 iunie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea si completarea Codului penal si a
Codului de procedură penală, aprobată si modificată prin Legea nr. 456/2001
Decizia nr. 175 din 18 iunie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 si 80 din Legea nr.
168/1999 privind solutionarea conflictelor de muncă
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE
ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
955. -
Ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei
privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 73/2002 pentru asigurarea fondurilor necesare
elaborării proiectelor aferente Programului SAPARD, Măsura 2.1 “Dezvoltarea si
îmbunătătirea infrastructurii rurale”
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 56/2002 privind programul de
măsuri de restructurare financiară a creantelor detinute de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare asupra agentilor economici din sectorul agricol
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 56 din 16 mai 2002 privind programul de măsuri de restructurare financiară a creantelor detinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra agentilor economici din sectorul agricol, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 355 din 28 mai 2002.
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 10 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 12 iulie
2002.
Nr. 510.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
56/2002
privind
programul de măsuri de restructurare financiară a creantelor detinute de
Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Bancare
asupra agentilor economici din sectorul agricol
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 56/2002 privind programul de măsuri de restructurare
financiară a creantelor detinute de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare asupra agentilor economici din sectorul agricol si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 iulie
2002.
Nr. 687.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2002 pentru modificarea
si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia
socială
a
persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare
a
concedierilor colective
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 49 din
18 aprilie 2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 98/1999 privind protectia socială a persoanelor ale căror
contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor
colective, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 30
aprilie 2002.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 13
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti, 12 iulie
2002.
Nr. 511.
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
49/2002
pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 98/1999
privind
protectia socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi
desfăcute ca urmare a concedierilor colective
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 49/2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia socială a persoanelor ale
căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor
colective si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 iulie
2002.
Nr. 688.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 26/2002 privind organismele de plasament colectiv în valori
mobiliare
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 26 din 13 martie 2002
privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 229 din 5 aprilie 2002, cu
următoarele modificări si completări:
1. La articolul 2 alineatul (1), punctul 12 va avea următorul
cuprins:
“12. organisme de plasament colectiv în valori mobiliare -
fondurile deschise de investitii si societătile de investitii care îsi
orientează resursele mobilizate preponderent către investitia în valori
mobiliare, în conditiile prezentei ordonante de urgentă si ale reglementărilor
C.N.V.M.;”
2. La articolul 2, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
“(4) În caz de litigiu actele individuale emise de C.N.V.M. cu privire
la calificările prevăzute la alin. (3) pot fi atacate cu recurs în fata Curtii
Supreme de Justitie - Sectia contencios administrativ.”
3. La articolul 4, după alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu următorul
cuprins:
“(11) Administrarea
conturilor individuale de investitii sau de plasament ale persoanelor fizice
ori juridice se face în baza conditiilor convenite cu clientul.”
4. La articolul 5, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Autorizarea poate fi respinsă dacă, desi sunt îndeplinite
conditiile prevăzute la alin. (1), se constată că administrarea prudentială nu
poate fi asigurată.”
5. La articolul 7, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) Societatea de administrare a investitiilor are obligatia de a
transmite depozitarului toate informatiile privind operatiunile fondului, cel
mai târziu până la ora 24,00 a zilei următoare celei în care acestea au fost
efectuate, cu exceptia zilelor nelucrătoare.”
6. La articolul 9, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Societatea de administrare a investitiilor are obligatia să publice
într-un cotidian cu difuzare natională decizia de denuntare a contractului de
administrare sau de depozitare, în termen de 48 de ore de la data notificării
către C.N.V.M. Comisia va publica decizia de denuntare a contractului de
administrare sau de depozitare în Buletinul C.N.V.M., în mod gratuit.”
7. La articolul 16, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1) Activele unui organism de plasament colectiv în valori
mobiliare sau înscrisurile care atestă detinerea acestora trebuie încredintate
unui depozitar, în vederea păstrării lor în conditii de sigurantă.”
8. La articolul 16, după alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu următorul
cuprins:
“(11) Regimul
disponibilitătilor în numerar si al celor asimilate acestora va fi stabilit
prin reglementări ale C.N.V.M.”
9. La articolul 21, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) Activele investitorilor trebuie evidentiate în conturi separate de
cele ale depozitarului, iar acesta, înainte de a elibera active, trebuie să
analizeze tranzactiile efectuate de către societatea de administrare a
investitiilor în contul organismului de plasament colectiv în valori mobiliare
administrat sau de către societatea de investitii ale cărei active le
depozitează si să se asigure că sunt conforme din punctul de vedere al
limitărilor, legalitătii si al normelor prudentiale prevăzute de prezenta
ordonantă de urgentă si de reglementările C.N.V.M.”
10. La articolul 23, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Depozitarul are obligatia să publice într-un cotidian de difuzare
natională decizia de denuntare a contractului de depozitare, în termen de 48 de
ore de la data notificării către C.N.V.M. Comisia va publica decizia de
denuntare a contractului de depozitare în Buletinul C.N.V.M., în mod gratuit.”
11. La articolul 32, după alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu
următorul cuprins:
“(3) Toate operatiunile organismelor de plasament colectiv în valori
mobiliare vor respecta regimul operatiunilor valutare.”
12. La articolul 33, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Un organism de plasament colectiv în valori mobiliare poate să
achizitioneze valută inclusiv prin mijloace de împrumut reciproc, sustinute de
tip back-to-back.”
13. La articolul 39 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Un organism de plasament colectiv în valori mobiliare nu poate
detine mai mult de 5% din actiunile emise de o societate de servicii de
investitii financiare, o societate de administrare a investitiilor sau un
depozitar.”
14. La articolul 40, alineatul (4) va avea următorul cuprins:
“(4) În termen de 30 de zile de la data primirii tuturor documentelor
necesare, C.N.V.M. se va pronunta cu privire la organismul de plasament
colectiv în valori mobiliare si în legătură cu initierea si derularea ofertei
publice continue de titluri de participare sau va transmite obiectiunile sale.”
15. Articolul 42 va avea următorul cuprins:
“Art. 42. - În vederea protectiei investitorilor, C.N.V.M. poate
solicita motivat societătii de administrare a investitiilor, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare, să adopte modificări ale documentelor ce au
stat la baza autorizării unui organism de plasament colectiv în valori
mobiliare ori de câte ori astfel de modificări sunt considerate necesare.”
16. La articolul 44, litera e) se abrogă.
17. La articolul 47, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 47. - (1) C.N.V.M. va emite reglementări privind continutul minim
si forma contractului de administrare, care va fi parte integrantă din
prospectul de emisiune al fondului deschis de investitii.”
18. La articolul 55, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 55. - (1) Capitalul social subscris si integral vărsat al unei
societăti de investitii se înregistrează la Oficiul registrului comertului si,
pe această bază, la C.N.V.M., la momentul constituirii societătii.”
19. La articolul 55, după alineatul (1) se introduce alineatul (11) cu următorul
cuprins:
“(11) Modificările
survenite ca urmare a emisiunilor si răscumpărărilor de actiuni din timpul
fiecărui exercitiu financiar se înregistrează la Oficiul registrului comertului
si, pe această bază, la C.N.V.M., în termen de maximum 30 de zile de la
aprobarea bilantului contabil si a contului de profit si pierdere, fără a fi
necesară aprobarea adunării generale extraordinare a actionarilor.”
20. La articolul 56, după alineatul (3) se introduce alineatul (31) cu următorul
cuprins:
“(31) Actiunile unei
societăti de investitii pot fi răscumpărate oricând de către emitent, cu
aplicarea corespunzătoare a dispozitiilor art. 34 si cu respectarea, în mod
cumulat, a următoarelor conditii:
a) se solicită de către un actionar sau un grup de actionari
răscumpărarea unui pachet de actiuni reprezentând minimum 5% din total;
b) actiunile răscumpărate vor fi imediat anulate;
c) pretul de răscumpărare este calculat pe baza valorii activului net,
cu respectarea reglementărilor C.N.V.M. aplicabile.”
21. La articolul 60, alineatul (2) se abrogă.
22. La articolul 62, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) lit. d) obligă la lichidarea
plasamentului în respectivele valori mobiliare, în termen de maximum 90 de
zile. Operatiunea trebuie urmărită, confirmată si notificată C.N.V.M. de către
depozitar.”
23. La articolul 65, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Cu conditia prevederii în prospectul de emisiune, C.N.V.M. poate
aproba ridicarea limitei stabilite la alin. (1) la maximum 10%. Detinerile
cumulate de valori mobiliare ale unui organism de plasament colectiv în valori
mobiliare în capitalul social al societătilor pentru care a obtinut aprobarea
de a investi mai mult de 5% din active nu pot depăsi 40% din valoarea totală a
activelor sale.”
24. La articolul 72 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Termenul de avizare pentru materialele publicitare supuse
autorizării C.N.V.M. este de 10 zile lucrătoare.”
25. Articolul 76 va avea următorul cuprins:
“Art. 76. - Situatiile financiare si cele cu privire la operatiunile
prevăzute în raportul anual trebuie să fie auditate de către auditori
financiari, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România. Raportul
auditorului financiar, incluzând opinia si recomandările, va fi reprodus în
întregime în raportul anual.”
26. La articolul 80, literele a) si b) ale alineatului (1) si
alineatul (3) vor avea următorul cuprins:
“a) să convoace motivat si să audieze administratori, auditori,
directori executivi si orice alte persoane care au legătură cu activitatea
organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare;
b) să ceară motivat convocarea sedintelor consiliilor de administratie
sau a adunărilor generale ale actionarilor si să propună puncte pe ordinea de
zi a acestora;
...........................................................................................
(3) Actul de suspendare va specifica termenul si motivatia suspendării.
Suspendarea se poate prelungi si după expirarea termenului initial stabilit, în
situatia în care motivul de suspendare se mentine.”
27. Articolul 83 va avea următorul cuprins:
“Art. 83. - În cazul în care C.N.V.M. este sesizată sau se autosesizează
si constată că influenta unui actionar prejudiciază administrarea prudentială a
unei societăti de administrare a investitiilor sau a unei societăti de
investitii ori supravegherea eficace a activitătii acestora, aceasta poate
adopta măsura suspendării exercitării dreptului de vot pentru o parte din
actiunile acestuia, dar nu pentru mai mult de 50% din totalul detinerii, pe o
perioadă de cel mult un an.”
28. Articolul 86 va avea următorul cuprins:
“Art. 86. - Situatiile financiare si cele privind operatiunile oricărei
entităti supuse autorizării, supravegherii si controlului C.N.V.M. vor fi
elaborate în conformitate cu prevederile legale în vigoare si cu reglementările
specifice emise de C.N.V.M. Situatiile financiare vor fi verificate si
certificate de auditori financiari, membri ai Camerei Auditorilor Financiari
din România.”
29. Articolul 87 se abrogă.
30. La articolul 89 alineatul (1), litera f) se abrogă.
31. La articolul 90, alineatul (7) va avea următorul cuprins:
“(7) În cazul sanctiunilor contraventionale cu amendă nu se aplică
prevederile art. 28 si 29 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, cu modificările si completările ulterioare.”
32. La articolul 101, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) După integrarea României în Uniunea Europeană îsi vor înceta
aplicabilitatea prevederile art. 63 alin. (1) lit. c) si alin. (3), precum si
restrictiile impuse prin prezenta ordonantă de urgentă persoanelor fizice si
juridice în legătură cu cetătenia, respectiv cu rezidenta acestora.”
33. Articolul 103 va avea următorul cuprins:
“Art. 103. - (1) Prevederile Ordonantei Guvernului nr. 24/1993 privind
reglementarea constituirii si functionării fondurilor deschise de investitii si
a societătilor de investitii ca institutii de intermediere financiară,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 30 august
1993, aprobată prin Legea nr. 83/1994, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 292 din 14 octombrie 1994, nu se aplică entitătilor
reglementate prin prezenta ordonantă de urgentă. Orice alte dispozitii contrare
se abrogă.
(2) Societătilor de investitii financiare, înfiintate conform
prevederilor Legii nr. 133/1996 pentru transformarea Fondurilor Proprietătii
Private în societăti de investitii financiare, li se aplică în continuare
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 24/1993 privind reglementarea
constituirii si functionării fondurilor deschise de investitii si a
societătilor de investitii ca institutii de intermediere financiară, cu
exceptia prevederilor art. 27 lit. a) si b), până la data intrării în vigoare a
legii speciale prevăzute la art. 102.”
Art. II. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 26/2002 privind organismele de
plasament colectiv în valori mobiliare, cu modificările aduse prin prezenta
lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 12 iulie
2002.
Nr. 513.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
26/2002
privind
organismele de plasament colectiv în valori mobiliare
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 26/2002 privind organismele de plasament colectiv în valori
mobiliare si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 iulie
2002.
Nr. 690.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 25/2002 privind aprobarea
Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. I. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 25 din 13 martie 2002
privind aprobarea Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 4 aprilie
2002, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
se abrogă: cap. II din Legea nr. 52/1994 privind valorile mobiliare si bursele
de valori, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 11
august 1994, cu modificările si completările ulterioare; cap. II din Ordonanta
Guvernului nr. 69/1997 privind pietele reglementate de mărfuri, servicii si
instrumente derivate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
227 din 30 august 1997, aprobată cu modificări prin Legea nr. 129/2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 3 august
2000; Legea nr. 66/1997 cu privire la salarizarea membrilor si personalului
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, precum si a personalului burselor de
valori, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 23
aprilie 1997, cu modificările ulterioare; pct. 41, 42 si 43 din anexa nr. II/2
la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de
demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
266 din 16 iulie 1998, cu modificările si completările ulterioare; anexa nr.
III/1 si anexa nr. VI/2 lit. D pct. 2 la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 138 din 31 martie 2000, aprobată prin Legea nr. 383/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 20 iulie
2001, cu modificările ulterioare; Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 6/1999
privind finantarea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare din venituri
extrabugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din
16 februarie 1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 139/1999, cu
modificările ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei
ordonante de urgentă.”
2. La articolul 1 din anexă, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) C.N.V.M. este subordonată Parlamentului si prezintă rapoarte
acestuia prin comisiile pentru buget, finante si bănci ale celor două Camere,
Comisia economică a Senatului si Comisia pentru politică economică, reformă si
privatizare a Camerei Deputatilor.”
3. La articolul 2 din anexă, litera e) va avea următorul cuprins:
“e) prevenirea fraudei, a manipulării pietei si asigurarea integritătii
pietelor reglementate;”
4. La articolul 3 din anexă, alineatele (2), (4), (5), (6) si (8) vor
avea următorul cuprins:
“(2) Numirea membrilor C.N.V.M., cu nominalizarea functiilor, se face la
propunerea comună a comisiilor pentru buget, finante si bănci ale celor două
Camere, a Comisiei economice a Senatului si a Comisiei pentru politică
economică, reformă si privatizare a Camerei Deputatilor.
...........................................................................................
(4) În caz de indisponibilitate temporară a presedintelui reprezentarea
legală a C.N.V.M. revine unuia dintre vicepresedintii acesteia, desemnat de
presedinte, cu exceptia situatiilor prevăzute la alin. (9), când reprezentarea
legală, în absenta presedintelui si vicepresedintilor, se atribuie comisarului
cel mai vârstnic.
(5) C.N.V.M. se întruneste în prezenta a cel putin 5 dintre membrii săi,
incluzând presedintele sau, în absenta acestuia, unul dintre vicepresedinti.
(6) Hotărârile sunt adoptate cu majoritate simplă. În caz de partaj egal
al voturilor este decisiv votul presedintelui sau, în cazul indisponibilitătii
acestuia, cel al vicepresedintelui care conduce sedinta.
.........................................................................................
(8) Hotărârile adoptate sunt obligatorii pentru toti membrii C.N.V.M.;
membrii care au votat împotrivă pot solicita consemnarea opiniei separate în
procesul-verbal al sedintei respective, iar cei absenti în procesul-verbal al
primei sedinte la care participă. Presedintele, respectiv vicepresedintele care
a condus sedinta, este obligat să semneze actele ce decurg din hotărârea
adoptată, chiar dacă a votat împotrivă.”
5. La articolul 4 din anexă, literele a), c) si e) ale alineatului
(4) vor avea următorul cuprins:
“a) nu pot fi soti si nici rude ori afini până la gradul al treilea cu
Presedintele României, presedintii Camerelor Parlamentului, membrii Guvernului,
guvernatorul Băncii Nationale a României, presedintele Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor;
..........................................................................................
c) nu pot exercita o altă functie remunerată, publică sau privată, cu
exceptia celor de cadru didactic universitar si de consultant sau expert al
organismelor internationale;
...........................................................................................
e) nu trebuie să aibă cazier fiscal sau judiciar.”
6. La articolul 4 din anexă, litera f) a alineatului (4) se abrogă.
7. La articolul 4 din anexă, litera c) a alineatului (5) va avea
următorul cuprins:
“c) prin revocare de către Parlament în cazul aparitiei unei incompatibilităti sau a unui impediment dintre cele prevăzute la alin. (4);”
8. La articolul 4 din anexă, după litera d) a alineatului (5) se
introduce litera e) cu următorul cuprins:
“e) prin deces.”
9. La articolul 5 din anexă, alineatele (1) si (4) vor avea următorul
cuprins:
“ARTICOLUL 5
(1) C.N.V.M. colaborează cu Banca Natională a României, Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor, Consiliul Concurentei, Ministerul Public si cu
alte autorităti si institutii publice, în vederea îndeplinirii obiectivelor
sale prevăzute la art. 2.
......................................................................................
(4) C.N.V.M. poate face schimb de informatii atât publice, cât si
confidentiale cu Banca Natională a României, Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor, Consiliul Concurentei, precum si cu alte autorităti si institutii
publice. În aplicarea prevederilor prezentului articol aceste autorităti vor
furniza informatiile în mod gratuit si nu vor invoca secretul de serviciu sau
orice altă obligatie legală de păstrare a confidentialitătii informatiilor
detinute.”
10. La articolul 5 din anexă, după alineatul (5) se introduce
alineatul (6) cu următorul cuprins:
“(6) C.N.V.M. va colabora cu organisme profesionale specializate pentru
asigurarea bunei functionări a pietelor reglementate.”
11. La articolul 7 din anexă, alineatele (6) si (7) vor avea
următorul cuprins:
“(6) C.N.V.M. poate realiza, la cerere sau din oficiu, interpretarea
oficială a tuturor reglementărilor emise de aceasta, aplicabile entitătilor
reglementate si supravegheate.
(7) C.N.V.M. este singura autoritate în măsură să se pronunte asupra
considerentelor de oportunitate, evaluărilor si analizelor calitative care stau
la baza emiterii actelor sale, prevăzute la alin. (1) si (2). În caz de litigiu
actele individuale emise de către C.N.V.M. cu privire la interpretările
prevăzute la alin. (6) pot fi atacate cu recurs în fata Curtii Supreme de
Justitie - Sectia de contencios administrativ. Până la pronuntarea unei
hotărâri definitive si irevocabile de către instanta judecătorească executarea
actelor C.N.V.M. nu se suspendă.”
12. La articolul 9 din anexă, după alineatul (4) se introduce
alineatul (5) cu următorul cuprins:
“(5) Deciziile si ordonantele emise de către C.N.V.M. trebuie să contină
motivatiile de drept care au condus la luarea măsurilor respective.”
13. La articolul 10 din anexă, după alineatul (4) se introduce
alineatul (5) cu următorul cuprins:
“(5) Delegarea de prerogative nu exonerează de răspundere C.N.V.M.”
14. La articolul 13 din anexă, literele a)-d) ale alineatului (2) vor
avea următorul cuprins:
“a) o cotă de cel mult 0,08% din valoarea tranzactiilor derulate pe orice
piată reglementată, suportate de către cumpărător, cu exceptia pietelor
reglementate de instrumente financiare derivate;
b) o cotă de cel mult 0,1% din valoarea activului net al organismelor de
plasament colectiv în valori mobiliare;
c) o cotă de cel mult 0,5% din valoarea ofertelor publice de vânzare;
d) o cotă de cel mult 2% din valoarea ofertelor publice de
cumpărare-preluare;”
15. La articolul 14 din anexă, după alineatul (3) se introduce
alineatul (4) cu următorul cuprins:
“(4) Excedentul din bugetul de venituri si cheltuieli înregistrat la
sfârsitul anului se reportează ca sursă de finantare în anul următor, iar
deficitul se acoperă din sursele anului următor, inclusiv din împrumuturi
bancare si de trezorerie.”
16. Articolul 16 din anexă va avea următorul cuprins:
“ARTICOLUL 16
(1) Cel târziu până la data de 30 aprilie a fiecărui an C.N.V.M. va
trimite Parlamentului, respectiv comisiilor pentru buget, finante si bănci ale
Senatului si Camerei Deputatilor, Comisiei economice a Senatului si Comisiei
pentru politică economică, reformă si privatizare a Camerei Deputatilor,
raportul său anual de activitate, raportul annual de audit financiar si
executia bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul precedent, care vor fi
dezbătute în sedintă comună a Camerelor.
(2) Comisiile pentru buget, finante si bănci ale celor două Camere,
Comisia economică a Senatului si Comisia pentru politică economică, reformă si
privatizare a Camerei Deputatilor pot dispune oricând verificarea activitătilor
C.N.V.M., în conformitate cu regulamentele Senatului si ale Camerei
Deputatilor.”
17. La articolul 17 din anexă, partea introductivă a alineatului (2)
va avea următorul cuprins:
“(2) În cazul nerespectării legilor care guvernează pietele de capital, pietele reglementate de mărfuri si instrumente financiare derivate, organismele de plasament colectiv în valori mobiliare sau a reglementărilor sale, C.N.V.M. poate dispune sesizarea organului de urmărire penală, pentru situatia când fapta săvârsită constituie infractiune, potrivit reglementărilor specifice, sau aplicarea, după caz, a următoarelor sanctiuni contraventionale:”
Art. II. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 25/2002 privind aprobarea
Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, cu modificările si
completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27
iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
României.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia României.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 12 iulie
2002.
Nr. 514.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 25/2002
privind
aprobarea Statutului Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 99 alin. (1) din
Constitutia României,
Presedintele României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 25/2002 privind aprobarea Statutului Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 11 iulie
2002.
Nr. 691.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iunie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea si completarea Codului penal si a
Codului de procedură penală, aprobată si modificată prin Legea nr. 456/2001
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului r. 207/2000, aprobată si
modificată prin Legea nr. 456/2001, exceptie ridicată de Stefania Stoicheci în
Dosarul nr. 8.192/2001 al Judecătoriei Sectorului 5 - municipiul Bucuresti.
La apelul nominal răspunde partea Cristian Tecsila, lipsă fiind autorul
exceptiei, precum si celelalte părti, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Magistratul-asistent informează asupra cererilor formulate de către
autorul exceptiei de neconstitutionalitate si de Ministerul Finantelor Publice
pentru acordarea unui nou termen de judecată, în vederea asigurării apărării.
Informează, de asemenea, că dosarul se află la al doilea termen de judecată
întrucât la termenul anterior tot autorul exceptiei a solicitat amânarea
judecătii pentru acelasi motiv invocat si în prezenta cerere.
Partea prezentă si reprezentantul Ministerului Public se opun acordării
unui nou termen de judecată.
Deliberând, Curtea respinge cererile formulate, întrucât, potrivit art.
156 alin. (1) din Codul de procedură civilă, pentru lipsă de apărare, temeinic
motivată, instanta de judecată poate acorda un singur termen.
Partea prezentă, având cuvântul pe fond, lasă la aprecierea Curtii
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, întrucât apreciază că adoptarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 207/2000 este justificată de existenta unui caz
exceptional, astfel încât nu sunt încălcate prevederile art. 114 alin. (4) din
Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 9 ianuarie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
8.192/2001, Judecătoria Sectorului 5 - municipiul Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 207/2000, aprobată si modificată prin Legea nr.
456/2001, exceptie ridicată de Stefania Stoicheci într-o cauză penală în
care sunt aplicabile dispozitiile ordonantei criticate.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
modificarea Codului penal si a Codului de procedură penală, care sunt legi
organice, printr-o ordonantă de urgentă, în lipsa unui caz exceptional, este
contrară art. 114 din Constitutie. De asemenea, se mai sustine că
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 207/2000 contravine si art. 21 si
24 din Constitutie, deoarece îngrădeste accesul liber la justitie si dreptul la
apărare.
Judecătoria Sectorului 5 - municipiul Bucuresti apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este întemeiată, deoarece modificarea unei legi
organice prin ordonantă de urgentă, în absenta cazului exceptional, este
neconstitutională.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciază că dispozitiile Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 207/2000 sunt constitutionale, deoarece Guvernul, pentru
salvgardarea unui interes public, poate emite ordonante de urgentă si în
domenii rezervate legii organice.
Guvernul consideră că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 207/2000 a fost
adoptată cu respectarea dispozitiilor constitutionale ale art. 114 alin. (4),
ale art. 21 si 24. Cazul exceptional reclamat de aceste dispozitii
constitutionale a fost determinat de pericolul public pe care îl constituiau
furturile de bunuri din sistemele de irigatii, din reteaua de înaltă tensiune,
de titei sau produse petroliere ori gaze naturale din conducte etc. De
asemenea, acest act normativ a devenit necesar pentru restabilirea echilibrului
între pedepsele prevăzute de Codul penal si conditiile de acordare a
suspendării conditionate a executării pedepsei, a executării pedepsei sub
supraveghere si a executării pedepsei la locul de muncă. În sfârsit, se
apreciază că prin prevederile ordonantei criticate nu este îngrădit nici
liberul acces la justitie si nici dreptul la apărare.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea si
completarea Codului penal si a Codului
de procedură penală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
594 din 22 noiembrie 2000, aprobată si modificată prin Legea nr. 456/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie
2001.
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, ordonanta
criticată încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 21, 24 si 114,
dispozitii potrivit cărora:
- Art. 21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art. 24: “(1) Dreptul la apărare este garantat.
(2) În tot cursul procesului, părtile au dreptul să fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.”;
- Art. 114: “(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante în domenii care nu fac obiectul
legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul si data
până la care se pot emite ordonante.
(3) Dacă legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobării
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonantei.
(4) În cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgentă.
Acestea intră în vigoare numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă în mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege în care
vor fi cuprinse si ordonantele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului
(3).”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea
Constitutională constată următoarele:
I. Potrivit unei prime critici de neconstitutionalitate, Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 207/2000 a fost adoptată cu încălcarea art. 114 alin.
(1) din Constitutie, care exclude posibilitatea delegării legislative în
domenii rezervate legilor organice; or, conform prevederilor constitutionale
ale art. 72 alin. (3) lit. f), infractiunile, pedepsele si regimul executării
acestora se reglementează prin lege organică, astfel încât Codul penal si Codul
de procedură penală nu puteau fi modificate prin ordonantă de urgentă. Pe de
altă parte, se sustine că “modificarea actelor normative mentionate nu a fost
reclamată de cazuri exceptionale”, fiind, asadar, încălcate si prevederile
alin. (4) al art. 114 din Constitutie.
În legătură cu aceste sustineri, Curtea observă că ordonanta criticată
nu a fost adoptată în temeiul unei legi de abilitare, situatie în care Guvernul
este obligat să tină seama, astfel cum prevede alin. (1) al art. 114 din
Constitutie, de domeniile rezervate legii organice, ci în temeiul alin. (4) al
aceluiasi articol, potrivit căruia, pentru adoptarea ordonantei de urgentă,
este necesară existenta unui caz exceptional. Sub acest din urmă aspect, în
absenta unei definitii constitutionale a conceptului de caz exceptional, în
jurisprudenta sa, Curtea a statuat – prin Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995
- că acesta trebuie definit în raport cu “necesitatea si urgenta reglementării
unei situatii care, datorită circumstantelor sale exceptionale, impune
adoptarea de solutii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse
interesului public”. Asa fiind, Curtea este competentă să verifice, de la caz
la caz, în măsura în care este sesizată, dacă ordonanta de urgentă dedusă
controlului de constitutionalitate este impusă de o situatie care întruneste
trăsăturile unui caz exceptional, sens în care Curtea Constitutională s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000.
Din examinarea Notei de fundamentare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 207/2000, Curtea retine că adoptarea acestei ordonante în regim
de urgentă se justifică prin necesitatea protejării unor sectoare de importantă
deosebită ale economiei nationale - sistemul energetic national si sectorul agricol
-, confruntate la acea dată cu pierderi mari provocate de sustragerea de
componente care asigură functionarea sistemului energetic national, sistemelor
de irigatii, sistemelor ori dispozitivelor de semnalizare, alarmare ori
alertare în caz de incendiu sau în caz de dezastru, precum si de sustrageri de
produse petroliere sau gaze naturale din conducte, depozite sau cisterne, iar
pagubele cauzate prin astfel de fapte sunt de dimensiuni alarmante prin
consecintele produse asupra economiei nationale. Se arată că, pornind de la
aceste realităti, se impune “preîntâmpinarea si combaterea cu maximă urgentă si
eficientă a furturilor ce periclitează principalele domenii ale economiei
nationale”, prin perfectionarea unor dispozitii din Codul penal care reglementează
infractiunea de furt calificat, ce va fi sanctionat cu pedepse mai grele, care
să corespundă gravitătii faptelor săvârsite si vinovătiei făptuitorilor. În
sfârsit, se arată că prin noile dispozitii “se urmăreste o reasezare a
competentei materiale a instantelor judecătoresti”, astfel încât să se asigure
solutionarea mai rapidă a cauzelor penale cu acest obiect.
În raport de cele arătate, Curtea consideră că în spetă sunt întrunite
elementele cazului exceptional, în acceptiunea art. 114 alin. (4) din Constitutie,
motiv pentru care Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 207/2000 nu contravine
textului constitutional, astfel încât sub acest aspect exceptia de
neconstitutionalitate ridicată urmează a fi respinsă.
II. Cea de-a doua critică de neconstitutionalitate, potrivit căreia
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 207/2000, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 456/2001, îngrădesc accesul liber la justitie si
dreptul la apărare, încălcând astfel art. 21 si 24 din Constitutie, urmează, de
asemenea, să fie respinsă, întrucât Curtea nu retine contrarietatea dintre
dispozitiile de lege criticate si textele constitutionale mentionate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 207/2000 privind modificarea si completarea Codului
penal si a Codului de procedură penală, aprobată si modificată prin Legea nr.
456/2001, exceptie ridicată de Stefania Stoicheci în Dosarul nr. 8.192/2001 al
Judecătoriei Sectorului 5 – municipiul Bucuresti.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
din 18 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79
si 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de muncă
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 79 si 80 din Legea nr. 168/1999, exceptie ridicată de Dan
Balas în Dosarul nr. 4.028/2000 al Tribunalului Bihor.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicită respingerea exceptiei ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 2 februarie 2001, pronuntată în Dosarul nr.
4.028/2000, Tribunalul Bihor a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 si 80 din Legea nr. 168/1999,
exceptie ridicată de Dan Balas.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că
dispozitiile legale criticate “restrâng liberul acces la justitie pentru
apărarea unor drepturi fundamentale ale cetăteanului, limitând la două grade de
jurisdictie procedura de judecată a litigiilor de muncă”. De asemenea, se mai
sustine că prevederile art. 79 si 80 din Legea nr. 168/1999 ‘instituie o
inegalitate între cetăteni prin aceea că o parte dintre ei au acces la două căi
de atac împotriva hotărârilor judecătoresti, în vreme ce altii au la dispozitie
o singură cale de atac, încălcându-se prin aceasta dispozitiile art. 16 alin.
(1) din Constitutie”.
Tribunalul Bihor consideră că exceptia este neîntemeiată, deoarece
“indiferent că legea recunoaste două sau trei grade de jurisdictie, accesul la
justitie este deschis, iar atâta vreme cât legea este în vigoare, toate
litigiile de muncă sunt supuse aceluiasi regim”. Totodată, se arată că
.exceptia invocată nici nu-si găseste aplicabilitate în cauză, întrucât
litigiul se află pe rol în cel de-al treilea grad de jurisdictie, respectiv în
recurs, după ce s-a pronuntat în cauză o hotărâre în primă instantă si o
decizie în apel”.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră că exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 79 si 80 din Legea nr. 168/1999 este neîntemeiată. Se
apreciază că “instituirea regulilor de desfăsurare a procesului în fata
instantelor judecătoresti si a modalitătilor de exercitare a căilor de atac
este, potrivit art. 125 alin. (3) si art. 128 din Constitutie, de competenta
exclusivă a organului legislativ”.
Se consideră, de asemenea, că textele de lege criticate sunt
constitutionale si în raport cu prevederile art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentală, deoarece “acestea se aplică tuturor persoanelor ce au calitatea
de subiect al raportului juridic de muncă, fără nici o discriminare”.
Guvernul, tinând seama si de jurisprudenta Curtii Constitutionale, consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Presedintele Senatului nu a trimis punctul său de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecătorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 79 si 80 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de
muncă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 29
noiembrie 1999, dispozitii care au următorul continut:
- Art. 79: “(1) Hotărârile instantei de fond sunt definitive.
(2) Hotărârile motivate ale instantei de fond se redactează si se
comunică părtilor în termen de cel mult 15 zile de la pronuntare.”;
- Art. 80: “Termenul de recurs este de 10 zile de la data comunicării
hotărârii pronuntate de instanta de fond.”
Autorul exceptiei sustine că aceste dispozitii legale contravin
principiului egalitătii în drepturi, consfintit prin art. 16 alin. (1) din
Constitutie, potrivit căruia “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări”, precum si
celui al accesului liber la justitie, consacrat la art. 21 alin. (1) din
Constitutie, care arată că “Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că
dispozitiile legale criticate nu contravin normelor cuprinse în art. 16 si 21
din Constitutie. Dispozitiile art. 79 si 80 din Legea nr. 168/1999 instituie
reguli procedurale de imediată aplicare. De altfel, Curtea Constitutională a
statuat constant că “este de competenta exclusivă a organului legislativ
instituirea regulilor de desfăsurare a procesului în fata instantelor
judecătoresti si a modalitătii de exercitare a căilor de atac, iar principiul
accesului liber la justitie presupune tocmai posibilitatea celor interesati de
a le exercita”.
În acest sens este, de exemplu, Decizia nr. 45 din 23 martie 1999,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999.
Ca urmare, accesul liber la justitie este asigurat în conditii de egalitate
pentru toti cetătenii care sunt părti ale unui conflict de drepturi si, în
consecintă, nu este îngrădit prin normele procedurale instituite de
dispozitiile art. 79 si 80 din Legea nr. 168/1999.
Accesul liber la justitie presupune accesul la mijloacele procedurale
prin care se înfăptuieste justitia, iar instituirea regulilor de desfăsurare a
procesului în fata instantelor judecătoresti este de competenta exclusivă a
legiuitorului, care, asigurând posibilitatea de a se ajunge în fata instantelor
judecătoresti în conditii de egalitate, poate stabili reguli deosebite în
situatii deosebite, cum sunt cele legate de asigurarea celeritătii solutionării
cererilor privind conflictele de drepturi. În sensul celor prezentate mai sus
este si jurisprudenta Curtii Constitutionale, care, prin Decizia Plenului nr. 1
din 8 februarie 1994 privind liberul acces la justitie al persoanelor în
apărarea drepturilor, libertătilor si intereselor lor legitime, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, a statuat
că “Accesul la structurile judecătoresti si la mijloacele procedurale, inclusiv
la căile de atac, se face cu respectarea regulilor de competentă si procedură
de judecată stabilite de lege”. De asemenea, prin Decizia nr. 60 din 14
octombrie 1993, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12
din 19 ianuarie 1994, si prin Decizia nr. 38 din 26 februarie 1998, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 13 mai 1998, Curtea
Constitutională a statuat că accesul liber la justitie nu presupune în toate
cazurile “accesul la toate structurile judecătoresti - judecătorii, tribunale,
curti de apel, Curtea Supremă de Justitie - si la toate căile de atac prevăzute
de lege, deoarece competenta si procedura de judecată sunt stabilite de
legiuitor, iar acesta, asigurând posibilitatea de a ajunge în fata instantelor
judecătoresti, în conditii de egalitate, poate stabili reguli deosebite”.
În aceste conditii exceptia de neconstitutionalitate urmează să fie
respinsă ca fiind neîntemeiată.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 si 80
din Legea nr. 168/1999, exceptie ridicată de Dan Balas în Dosarul nr.
4.028/2000 al Tribunalului Bihor.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 18 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL LUCRĂRILOR
PUBLICE,
TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 73/2002 pentru asigurarea fondurilor necesare elaborării proiectelor aferente Programului SAPARD, Măsura 2.1 “Dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii rurale”
Ministrul lucrărilor publice, transporturilor si locuintei,
în temeiul prevederilor art. 3 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 73/2002 pentru asigurarea
fondurilor necesare elaborării proiectelor aferente Programului SAPARD, Măsura
2.1 “Dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii rurale” si ale art. 3 alin.
(4) din Hotărârea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu modificările
ulterioare,
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice pentru punerea în aplicare a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 73/2002 pentru asigurarea fondurilor
necesare elaborării proiectelor aferente Programului SAPARD, Măsura 2.1
“Dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii rurale”, prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 3. - Serviciul SAPARD si Directia generală economică si relatii
bugetare din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei vor aduce la îndeplinire prevederile prezentul ordin.
p. Ministrul lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei,
Ion Selaru,
secretar de stat
Bucuresti, 5 iulie
2002.
Nr. 955.
ANEXĂ
pentru punerea în aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
73/2002 pentru asigurarea fondurilor necesare elaborării proiectelor aferente
Programului SAPARD, Măsura 2.1 “Dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii
rurale”
CAPITOLUL I
Definitii
ARTICOLUL 1
În sensul prezentelor norme, se întelege prin:
- Program SAPARD - Program Special de Preaderare pentru
Agricultură si Dezvoltare Rurală;
- Planul National pentru Agricultură si Dezvoltare Rurală (numit
în continuare PNADR) - programul aprobat de Comisia Europeană, în baza
căruia se implementează Programul SAPARD în România. Planul contine mai multe
măsuri printre care si Măsura 2.1 “Dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii
rurale”;
- Măsura - domeniul în care sunt clasificate tipurile de proiecte
ce vor fi cofinantate. Măsura 2.1 “Dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii
rurale” are ca submăsuri: drumuri în zonele rurale, alimentări cu apă în sistem
centralizat în zonele rurale, canalizare în sistem centralizat în zonele
rurale;
- beneficiarii finali - pentru Măsura 2.1 “Dezvoltarea si
îmbunătătirea infrastructurii rurale” - consiliile locale comunale si/sau
asocierile cu statut juridic între consiliile locale comunale, care preiau
responsabilitatea realizării unui proiect si a exploatării ulterioare;
- proiect - orice operatiune de investitie întreprinsă de
beneficiarul final în cadrul Programului SAPARD;
- Agentia SAPARD - organismul stabilit de România care să
îndeplinească functia de implementare si de plată în cadrul Programului SAPARD;
- birourile regionale de implementare a Programului SAPARD (BRIPS) -
structuri fără personalitate juridică ale Agentiei SAPARD, amplasate potrivit
regiunilor de dezvoltare constituite în temeiul Legii nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regională în România;
- Serviciul tehnic delegat - organismul delegat în conformitate
cu art. 14 pct. 2.3.1-2.3.8 din sectiunea A din anexa la Acordul multianual de
finantare ratificat prin Legea nr. 316/2001.
Prin Acordul-cadru nr. 2/2001, încheiat între Agentia SAPARD si
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, s-a stabilit că
pentru Măsura 2.1 “Dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii rurale”
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei are ca atributie
efectuarea primei verificări tehnice si financiare a cererilor de finantare si
a cererilor de plată. În vederea realizării activitătilor din cadrul
atributiilor delegate conform Acordului-cadru nr. 2/2001, Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei este constituit dintr-un serviciu central
si opt birouri regionale amplasate în aceleasi localităti cu BRIPS;
- cererea de finantare - solicitarea scrisă pe care potentialul
beneficiar o înaintează la BRIPS pentru obtinerea finantării nerambursabile;
din componenta acesteia fac parte integrantă studiul de fezabilitate al
obiectivului de investitie si documentele justificative necesare analizei
proiectului;
- studiul de fezabilitate - documentatia care cuprinde
caracteristicile principale si indicatorii tehnico-economici ai investitiei,
prin care se asigură utilizarea ratională si eficientă a cheltuielilor de
capital si a cheltuielilor materiale pentru satisfacerea cerintelor economice
si sociale în domeniul respectiv.
CAPITOLUL II
Modul de decontare
ARTICOLUL 2
(1) Din fondurile prevăzute în bugetul de stat pe anul 2002, aprobat
prin Legea nr. 743/2001, cu rectificările ulterioare, este alocată în mod
distinct în bugetul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei suma necesară punerii în aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 73/2002 pentru elaborarea studiilor de fezabilitate
pentru proiectele din cadrul Măsurii 2.1 “Dezvoltarea si îmbunătătirea
infrastructurii rurale” a Programului SAPARD.
(2) Se admit spre decontare cheltuieli aferente elaborării studiilor de
fezabilitate, precum si actualizării conform cerintelor Programului SAPARD a
unor studii de fezabilitate existente, pentru următoarele tipuri de proiecte:
a) drumuri în zonele rurale: construirea de drumuri de interes local noi
si modernizarea drumurilor de interes local existente;
b) alimentare cu apă în sistem centralizat în zonele rurale: construirea
unor lucrări noi de alimentare cu apă, extinderea si/sau modernizarea
lucrărilor existente;
c) canalizări în sistem centralizat în zonele rurale: construirea unor
lucrări noi de canalizare, extinderea si/sau modernizarea lucrărilor existente.
(3) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei va
deconta cheltuielile cu proiectarea studiilor de fezabilitate care se
încadrează în următoarele limite maxime:
a) cost de proiectare pentru toate fazele (studiul de fezabilitate,
proiect tehnic, caiete de sarcini, detalii de executie, urmărirea executiei),
inclusiv documentatia pentru avizele aferente - maximum 7% din valoarea totală
a investitiei;
b) cost de proiectare pentru studiul de fezabilitate nou, inclusiv
documentatia pentru avize - maximum 10% din costul proiectării pentru toate
fazele;
c) cost de proiectare pentru studiul de fezabilitate actualizat,
inclusiv actualizarea documentatiei pentru avize - maximum 3% din costul proiectării
pentru toate fazele.
(4) În vederea decontării cheltuielilor cu proiectarea studiilor de fezabilitate consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic dintre consiliile locale comunale vor transmite Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei o cerere prealabilă întocmită conform anexei nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, în care se vor preciza tipul de proiect si suma estimativă solicitată. Cererea prealabilă se va depune imediat după data publicării prezentelor norme metodologice, dar nu mai târziu de 31 octombrie 2002. Solicitările vor fi analizate, centralizate sub forma unor liste si aprobate de ordonatorul principal de credite.
(5) Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei va
înstiinta consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic dintre
consiliile locale comunale despre solutionarea cererilor prealabile.
(6) Consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic
dintre consiliile locale comunale ale căror cereri prealabile au fost aprobate
de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei vor depune la
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei o cerere-tip pentru
solicitare de fonduri, întocmită conform anexei nr. 2 care face parte
integrantă din prezentele norme metodologice, până la data de 20 a fiecărei
luni, dar nu mai târziu de 20 decembrie 2002.
(7) Cererea-tip va fi însotită de decontul întocmit conform anexei nr. 3
care face parte integrantă din prezentele norme metodologice si de documentele
justificative prezentate în anexa nr. 4 care face parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
(8) Decontarea se va efectua în luna imediat următoare celei în care a
fost înregistrată cererea-tip împreună cu decontul si cu documentele
justificative.
CAPITOLUL III
Alocarea fondurilor
ARTICOLUL 3
(1) În bugetul de stat pe anul 2002 fondurile necesare decontării
cheltuielilor de proiectare, efectuate cu întocmirea studiilor de fezabilitate
necesare elaborării documentatiilor aferente Programului SAPARD, Măsura 2.1
“Dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii rurale” pe anul 2002, se prevăd
distinct la capitolul 63.01 “Serviciul Dezvoltare Publică si Locuinte” titlul
.Transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale pentru finantarea
proiectării studiilor de fezabilitate aferente proiectelor SAPARD - Măsura 2.1
“Dezvoltarea si îmbunătătirea infrastructurii rurale”.
(2) Pe baza centralizării cererilor-tip si a deconturilor depuse de
consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic dintre
consiliile locale comunale, în limita sumelor aprobate prin legea bugetului de
stat cu această destinatie, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, prin Directia generală economică si relatii bugetare, solicită
Ministerului Finantelor Publice, până la data de 25 a fiecărei luni,
deschiderea de credite bugetare.
(3) Sumele vor fi virate consiliilor locale comunale si/sau asocierilor cu statut juridic dintre consiliile locale comunale ca potentiali beneficiari ai Programului SAPARD, în conturi special deschise cu această destinatie la trezoreriile statului la care consiliile locale comunale îsi au deschise conturile. Denumirea contului va fi “Venituri din fonduri de la bugetul de stat pentru finantarea proiectării studiilor de fezabilitate aferente proiectelor SAPARD - Măsura 2.1”. Aceste venituri se vor evidentia în bugetele consiliilor locale la un capitol ce se va denumi “Venituri cu destinatie specială”, subcapitolul “Venituri pentru finantarea studiilor de fezabilitate aferente proiectelor SAPARD - Măsura 2.1”.
(4) Consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic
dintre consiliile locale comunale au obligatia de a înregistra în
contabilitatea proprie operatiunile legate de primirea si utilizarea fondurilor
primite de la bugetul de stat. Primirea si utilizarea acestor fonduri se
reflectă în executia bugetară a consiliului local comunal beneficiar.
CAPITOLUL IV
Atributii
ARTICOLUL 4
Atributiile Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si
Locuintei
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei are
următoarele atributii:
1. prin serviciul central si cele opt birouri regionale, coordonează,
urmăreste si sprijină, printr-o îndrumare metodologică unitară si coerentă,
elaborarea sau reactualizarea de către consiliile locale comunale si/sau
asocierile cu statut juridic dintre consiliile locale comunale a studiilor de
fezabilitate pentru proiectele SAPARD;
2. analizează si centralizează cererile prealabile, aprobă lista privind
fondurile solicitate pentru decontarea cheltuielilor cu proiectarea studiilor
de fezabilitate si solicită Ministerului Finantelor Publice deschiderea de
credite;
3. efectuează plătile către consiliile locale comunale si/sau asocierile
cu statut juridic dintre consiliile locale comunale beneficiare, în limita
sumelor aprobate si pe baza documentelor justificative depuse de acestea.
ARTICOLUL 5
Atributiile consiliilor locale comunale si/sau ale asocierilor cu statut
juridic dintre consiliile locale comunale
Consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic dintre
consiliile locale comunale au următoarele atributii:
1. urmăresc ca elaborarea studiilor de fezabilitate pentru proiectele
SAPARD să se facă în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
2. urmăresc ca devizul general al obiectivului să fie întocmit în
conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 376/1994 privind metodologia de
elaborare a devizului general pentru obiectivele de investitii;
3. urmăresc si răspund ca achizitia serviciului de proiectare a
studiului de fezabilitate sau de actualizare a unui studiu de fezabilitate
existent să se facă în conformitate cu legislatia în vigoare privind
achizitiile publice;
4. urmăresc obtinerea avizelor si a acordurilor solicitate prin certificatul
de urbanism, precum si a acordului Ministerului Finantelor Publice, potrivit
legii;
5. solicită decontarea, cu respectarea modelelor prezentate în anexele
nr. 3 si 4;
6. răspund, în conditiile legii, de contractarea, utilizarea si
decontarea sumelor primite pentru realizarea proiectării studiului de
fezabilitate.
la normele
metodologice
CONSILIUL LOCAL AL
COMUNEI .........................................
Nr.
............................................. din .........................
2002
CERERE PREALABILĂ
pentru solicitare de fonduri
Către
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei
municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1
Domnule ministru,
Consiliul Local al Comunei
................................., cu sediul în comuna
........................, judetul .............................., regiunea
......................, în calitate de potential beneficiar al Programului
SAPARD, vă roagă să aprobati alocarea sumei de ...................................... lei
din fondurile cuprinse în bugetul de stat prin bugetul Ministerului Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, pentru întocmirea studiilor de
fezabilitate aferente proiectelor SAPARD - Măsura 2.1 “Dezvoltarea si
îmbunătătirea infrastructurii rurale”, pe anul 2002.
Consiliul Local al Comunei ....................... intentionează să
elaboreze/actualizeze un studiu de fezabilitate pentru obiectivul de
investitie*):
...................................................................... .
Declarăm pe propria răspundere că serviciul de proiectare a studiului de
fezabilitate pentru care se solicită suma va fi achizitionat în conformitate cu
prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 60/2001 privind achizitiile
publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 212/2002.
Cu stimă,
CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI ........................
Primar,
Serviciul contabilitate
Contabil-sef,
*) Obiectiv de
investitie poate fi:
1. construirea de
drumuri de interes local noi si modernizarea drumurilor de interes local
existente;
2. construirea unor
lucrări noi de alimentare cu apă, extinderea si/sau modernizarea lucrărilor
existente;
3. construirea unor
lucrări noi de canalizare, extinderea si/sau modernizarea lucrărilor existente.
Toate obiectivele vor fi amplasate în zona rurală.
ANEXA Nr. 2
la normele
metodologice
CONSILIUL LOCAL AL
COMUNEI .........................................
Nr.
............................................. din .........................
2002
CERERE - TIP
pentru solicitare de fonduri
Către
Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei
municipiul Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1
Consiliul Local al Comunei
............................................., cu sediul în comuna
............., judetul .............................., regiunea
......................., cont virament nr. ..........................., deschis
la Trezoreria .............................., în calitate de beneficiar al
fondurilor alocate din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, pentru întocmirea studiilor de
fezabilitate aferente proiectelor SAPARD - Măsura 2.1 “Dezvoltarea si
îmbunătătirea infrastructurii rurale”, pe anul 2002, solicită decontarea cheltuielilor efectuate cu elaborarea
proiectării studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investitie*):
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................,
în sumă de ............... lei.
Suma de ........................... lei va fi virată în contul
Consiliului Local al Comunei ..................... nr.
..........................., deschis la Trezoreria
............................. cu această destinatie. Consiliul Local al Comunei
.......................... se obligă să gestioneze suma potrivit normelor
legale în vigoare si să înregistreze în contabilitatea proprie primirea si
utilizarea sumei.
Declarăm pe propria răspundere că serviciul de proiectare a studiului de
fezabilitate pentru care se solicită decontarea a fost achizitionat în
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 60/2001
privind achizitiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 212/2002.
Anexăm documentele justificative solicitate potrivit anexei nr. 3 la
normele metodologice.
CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI ........................
Primar,
Serviciul contabilitate
Contabil-sef,
*) Obiectiv de
investitie poate fi:
1. construirea de
drumuri de interes local noi si modernizarea drumurilor de interes local
existente;
2. construirea unor
lucrări noi de alimentare cu apă, extinderea si/sau modernizarea lucrărilor
existente;
3. construirea unor
lucrări noi de canalizare, extinderea si/sau modernizarea lucrărilor existente.
Toate obiectivele vor fi amplasate în zona rurală.
ANEXA Nr. 3
la normele
metodologice
CONSILIUL LOCAL AL
COMUNEI .........................................
Nr.
................................. din .................... 2002
DECONT
privind
cheltuielile efectuate de Consiliul Local al Comunei
............................... cu elaborarea studiului de fezabilitate pentru
obiectivul de investitie*) ............................. din fondurile alocate
prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 73/2002
Nr. crt. |
Valoarea maximă aprobată de către M.L.P.T.L. |
Valoarea prevăzută în contractul de proiectare |
Valoarea solicitată pentru decontare |
Numărul/ data facturii |
Valoarea facturii |
Observatii |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL valoare solicitată pentru
decontare: ................... |
Primar,
Numele si prenumele ....................................
Semnătura si stampila .................................. Viza CFP
Director economic,
Numele si prenumele ....................................
Semnătura ......................................................
*) Obiectiv de investitie poate fi:
1. construirea de
drumuri de interes local noi si modernizarea drumurilor de interes local
existente;
2. construirea unor
lucrări noi de alimentare cu apă, extinderea si/sau modernizarea lucrărilor
existente;
3. construirea unor
lucrări noi de canalizare, extinderea si/sau modernizarea lucrărilor existente.
Toate obiectivele vor fi amplasate în zona rurală.
ANEXA Nr. 4
la normele
metodologice
LISTA
cuprinzând documentele solicitate de Ministerul Lucrărilor Publice,
Transporturilor si
Locuintei pentru decontare
- Cerere prealabilă pentru solicitare de fonduri conform anexei nr. 1 la
normele metodologice
- Cerere-tip pentru solicitare de fonduri conform anexei nr. 2 la
normele metodologice
- Decont privind cheltuielile efectuate cu elaborarea studiului de
fezabilitate conform anexei nr. 3 la normele metodologice
- Fisa de verificare a conformitătii administrative (M2.1-E2.1), semnată
de BRIPS, ca dovadă că s-a depus proiectul pentru finantare prin Programul
SAPARD
- Copie de pe procesul-verbal de predare a documentatiei
tehnico-economice, faza studiu de fezabilitate, încheiat între consiliul local
comunal si proiectant, semnată si stampilată pentru conformitate cu originalul
de către primar
- Copie de pe contractul de proiectare, semnată si stampilată pentru
conformitate cu originalul de către primar - Copie de pe facturile emise de
proiectant, însusite de consiliul local comunal prin semnăturile autorizate.
Copia va fi semnată si stampilată pentru conformitate cu originalul de către
primar si va avea viza “Control financiar preventiv” în original.
NOTĂ:
Decontarea se va face după transmiterea la Ministerul Lucrărilor
Publice, Transporturilor si Locuintei a procesului-verbal de verificare a
studiului de fezabilitate de către BS-M.L.P.T.L., din punct de vedere al
cerintelor Programului SAPARD.