MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XIV - Nr. 542 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 24 iulie 2002
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 168 din 6 iunie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. 1 teza întâi
si ale art. 145 din Codul de procedură penală
Decizia nr. 176 din 18 iunie 2002 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147, 246 si 289 din
Codul penal, precum si ale art. 29 pct. 2 lit. a), art. 361 alin. 1 lit. c) si
ale art. 3851 alin.
1 lit. c) din Codul de procedură penală
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
748. - Hotărâre pentru aprobarea Normelor privind
protectia culturilor agricole, silvice si a animalelor domestice împotriva
pagubelor ce pot fi cauzate de vânat
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iunie 2002
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. 1 teza
întâi si ale art. 145 din Codul de procedură penală
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ioan Vida - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 141 alin. 1 teza întâi si ale art. 145 din Codul de
procedură penală, exceptie ridicată de Gheorghe Neculai si Duman Palfi în
Dosarul nr. 524/2002 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia penală.
La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând că asupra
constitutionalitătii dispozitiilor art. 141
alin. 1 teza întâi din Codul de procedură penală, Curtea Constitutională
s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 179/2001 si prin Decizia nr. 180/2001,
statuând că aceste dispozitii sunt constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 21 februarie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
524/2002, Curtea de Apel Ploiesti - Sectia penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141
alin. 1 teza întâi si ale art. 145 din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Neculai Gheorghe si Palfi Duman
în dosarul acelei instante.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că art. 141 alin. 1 teza întâi din Codul de procedură penală este contrar prevederilor constitutionale ale
art. 20 alin. (2), deoarece nu prevede calea de atac a recursului si împotriva
încheierii prin care se respinge cererea de revocare a unei măsuri preventive.
Se sustine că dispozitiile criticate contravin prevederilor art. 2 pct. 1 din
Protocolul nr. 7 aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, care stabilesc că “Orice persoană declarată
vinovată de o infractiune de către un tribunal are dreptul să ceară examinarea
declaratiei de vinovătie sau a condamnării de către o jurisdictie superioară.
Exercitarea acestui drept, inclusiv motivele pentru care acesta poate fi
exercitat, sunt reglementate de lege”, articolul fiind intitulat “Dreptul
la două grade de jurisdictie”.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine, de asemenea, că
dispozitiile art. 145 din Codul de procedură penală contravin prevederilor art.
16 alin. (1), art. 23 alin. (1) si ale art. 25 alin. (1) din Constitutie. Se
sustine că art. 145 alin. 2 se referă exclusiv la faza urmăririi penale, de
unde rezultă că atunci când măsura este dispusă de instantă aceasta nu mai este
limitată în timp si durează până la solutionarea cauzei.
Aceasta conduce la neconstitutionalitatea textului de lege criticat,
creându-se solutii diferite, după cum măsura se dispune în cursul urmăririi
penale, când durata acesteia nu poate depăsi 30 de zile, sau în cursul
judecătii, când durata nu este limitată. Autorul exceptiei sustine că este o
situatie similară celei reglementate prin dispozitiile art. 149 alin. 3 din
Codul de procedură penală, constatate ca fiind neconstitutionale prin Decizia
nr. 546 din 4 decembrie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 98 din 2 martie 1998. Prin urmare, autorul exceptiei sustine că
măsura obligării de a nu părăsi localitatea nu putea fi dispusă decât pentru
cel mult 30 de zile, iar nu sine die, asa cum s-a procedat.
Exprimându-si opinia asupra exceptiei, Curtea de Apel Pitesti -
Sectia penală arată că nu există nici o neconcordantă între dispozitiile
art. 141 alin. 1 teza întâi din Codul de procedură penală si ale art. 20 alin.
(2) din Constitutie, cele două categorii de norme vizând materii diferite.
Se preciază că este mai curând o
problemă de modificare a dispozitiilor art. 141, astfel încât acestea să
permită atacarea, separat cu recurs, a încheierii prin care s-a respins cererea
de revocare a măsurii preventive. Reglementările internationale au prioritate,
în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (2) din Constitutie, dar acestea
nu se pot substitui dreptului intern, care poate reglementa reguli de procedură
penală pentru anumite situatii, competenta si căile de atac fiind materii în
care reglementarea este atributul exclusiv al legiuitorului intern.
În ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 145 din Codul de procedură penală, în special a celor care limitează
durata măsurii obligării de a nu părăsi localitatea la 30 de zile, lăsând să se
înteleagă că în cursul judecătii această durată nu este limitată, instanta
apreciază că dispozitiile constitutionale prevăzute la art. 16 alin. (1) si la
art. 23 alin. (1) nu au legătură cu dispozitiile art. 145 alin. 2 din Codul de
procedură penală. Singura dispozitie care ar putea fi pusă în discutie este cea
prevăzută de art. 25 alin. (1) din Constitutie, referitoare la dreptul la
liberă circulatie. Textul mentionează însă că numai legea stabileste conditiile
exercitării dreptului la liberă circulatie în tară si străinătate, astfel că
legea poate să îngrădească si să limiteze exercitarea acestui drept. Dacă s-ar
pune problema ca si în cursul judecătii măsura să fie limitată în timp, aceasta
ar însemna modificarea legii, ceea ce excede competentei Curtii
Constitutionale. Nu se poate accepta similitudinea invocată între dispozitiile
art. 149 alineatul final si cele ale art. 145 alin. 2 din Codul de procedură
penală, deoarece, pe de o parte, metoda analogică nu are suport în materie
procesuală penală, iar pe de altă parte, Constitutia se referă la măsura
arestării preventive atunci când limitează durata la 30 de zile, nu si la
durata măsurii obligării de a nu părăsi localitatea. În afară de aceasta, desi
nelimitată ca durată pe parcursul judecătii, există oricând posibilitatea
revocării măsurii obligării de a nu părăsi localitatea, din oficiu sau la
cerere, în conformitate cu prevederile art. 139 sau 141 alin. 1 din Codul de
procedură penală, atunci când nu mai există temei pentru mentinerea ei sau când
măsura obligării de a nu părăsi localitatea este ilegală.
În conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a
trimite punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate
în cauză.
Guvernul consideră exceptia ca fiind neîntemeiată. În ceea ce priveste critica
dispozitiilor art. 141 alin. 1 din Codul de procedură penală, Guvernul
precizează că referirea la prevederile Conventiei pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale nu este fundamentată, întrucât acestea se
referă la dreptul la o cale de atac împotriva hotărârii judecătoresti prin care
se constată vinovătia unei persoane, pe când art. 141 alin. 1 se referă la
încheiere, deci la o hotărâre prin care nu se solutionează fondul cauzei, ci
priveste o măsură procesuală provizorie.
În ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 145 din Codul de procedură penală, considerate ca fiind contrare
prevederilor art. 16, 23 si 25 din Constitutie, Guvernul arată că măsura
obligării de a nu părăsi localitatea este o constrângere în strictă
conformitate cu prevederile art. 49 din Constitutie, referitoare la
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, precum si cu
dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivită cărora competenta si
procedura de judecată sunt stabilite de lege. Mai mult, art. 25 alin. (1) teza
a doua din Constitutie prevede că legea stabileste conditiile exercitării
dreptului la liberă circulatie, putând institui limitări ale exercitiului
acestui drept, fără a contraveni prevederilor constitutionale.
Presedintii Camerei Deputatilor si Senatului nu au trimis punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 141 alin. 1 teza întâi si ale art. 145 din Codul de procedură penală, care
au următorul continut:
- Art. 141 alin. 1 teza întâi: “Încheierea dată în primă instantă
prin care se dispune luarea, revocarea, înlocuirea sau încetarea unei măsuri
preventive poate fi atacată separat cu recurs, de procuror sau de inculpat.”;
- Art. 145: “Măsura obligării de a nu părăsi localitatea constă în
îndatorirea impusă învinuitului sau inculpatului, de procuror ori de instanta
de judecată, de a nu părăsi localitatea în
care locuieste, fără încuviintarea organului care a dispus această
măsură. Procurorul poate lua această măsură prin ordonantă si numai dacă sunt
îndeplinite conditiile prevăzute în art. 143 alin. 1.
În cursul urmăririi penale, durata măsurii prevăzute în alineatul
precedent nu poate depăsi 30 de zile.
În caz de încălcare a măsurii aplicate se poate lua împotriva
învinuitului sau inculpatului una din celelalte măsuri preventive, dacă sunt
îndeplinite conditiile prevăzute de lege pentru luarea acelor măsuri.”
Dispozitiile constitutionale invocate de autorii exceptiei ca fiind
încălcate sunt următoarele:
- Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 20 alin. (2): “Dacă există neconcordante între pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România
este parte, si legile interne, au prioritate reglementările internationale.”;
- Art. 23 alin. (1): “Libertatea individuală si siguranta persoanei
sunt inviolabile.”;
- Art. 25 alin. (1): “Dreptul la liberă circulatie, în tară si în
străinătate, este garantat. Legea stabileste conditiile exercitării acestui
drept.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că
prevederile art. 141 alin. 1 teza întâi si ale art. 145 din Codul de procedură
penală sunt constitutionale, iar exceptia, sub acest aspect, este neîntemeiată.
În ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei referitoare la
îngrădirea prin art. 141 alin. 1 din Codul de procedură penală a dreptului de
exercitare a căilor de atac, întrucât acesta nu prevede calea de atac a
recursului si împotriva încheierii prin care se respinge cererea de revocare a
unei măsuri preventive, Curtea retine că art. 141 alin. 1 din Codul de
procedură penală este în deplină concordantă cu art. 128 din Constitutie, care
reglementează folosirea căilor de atac.
Acest drept fundamental se realizează în conditiile legii si, prin
urmare, este în competenta exclusivă a leguitorului de a stabili care sunt
căile de atac si în ce conditii pot fi exercitate.
Faptul că încheierea prin care se respinge cererea de revocare a măsurii
arestării preventive nu poate fi atacată separat cu recurs se explică, pe de o
parte, prin necesitatea de a evita o prelungire abuzivă a procesului, iar pe de
altă parte, prin faptul că respectiva încheiere poate fi atacată cu recurs o
dată cu hotărârea prin care s-a solutionat fondul cauzei.
Prevederile art. 2 pct. 1 din Protocolul nr. 7 aditional la Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale nu sunt
aplicabile în cauza dedusă judecătii, întrucât acestea se referă la dreptul
persoanei la o cale de atac împotriva unei hotărâri judecătoresti prin care se
solutionează un proces, în timp ce art. 141 alin. 1 se referă la încheierea
prin care se dispune luarea, revocarea, înlocuirea sau încetarea unei măsuri
preventive, deci nu priveste o hotărâre prin care se solutionează fondul
cauzei.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 145
din Codul de procedură penală, Curtea constată că acestea nu sunt contrare
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece nu instituie nici un
fel de privilegii sau discriminări. Faptul că legiuitorul a instituit numai
pentru faza urmăririi penale o durată maximă de 30 de zile în care învinuitul
sau inculpatul este supus măsurii obligării de a nu părăsi localitatea nu poate
conduce la concluzia că în acest mod s-ar crea o discriminare nejustificată a
persoanelor aflate în faza judecătii, împotriva cărora instanta poate dispune
luarea măsurii preventive pe întreaga durată a desfăsurării procesului. Această
împrejurare este justificată de necesitatea solutionării cu celeritate a
procesului penal si pentru evitarea obstructionării cercetării judecătoresti.
Este evident că situatiile în care se află aceste persoane nu sunt similare,
astfel încât tratamentul juridic nu poate fi decât diferentiat. De altfel, în
conformitate cu prevederile art. 139 sau 141 alin. 1 din Codul de procedură
penală, există oricând posibilitatea revocării măsurii obligării de a nu părăsi
localitatea, din oficiu sau la cerere, atunci când nu mai există temei pentru
mentinerea măsurii preventive.
Curtea constată, de asemenea, că dispozitiile art. 145 din Codul de
procedură penală nu sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 23
alin. (1) privind libertatea individuală sau ale art. 25 alin. (1) referitoare
la libera circulatie, deoarece măsura preventivă a obligării de a nu părăsi
localitatea reprezintă o restrângere a exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti
în deplină concordantă cu prevederile art. 49 din Constitutie. Această măsură
preventivă se impune pentru desfăsurarea în bune conditii a instructiei penale,
iar legea reglementează cazurile si conditiile în care ea este aplicabilă.
În ceea ce priveste referirea la dispozitiile art. 149 alin. 3 din Codul
de procedură penală, constatate ca fiind neconstitutionale prin Decizia nr. 546
din 4 decembrie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
98 din 2 martie 1998, Curtea constată că nu se poate stabili nici o legătură
între dispozitiile art. 145 si cele ale art. 149 alin. 3 din Codul de procedură
penală, astfel încât solutia adoptată în decizia mentionată mai sus, precum si
considerentele pe care aceasta se
întemeiază nu sunt valabile si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. 1 teza întâi si ale art. 145 din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Gheorghe Neculai si Duman Palfi în Dosarul nr. 524/2002 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
147, 246 si 289 din Codul penal, precum si ale art. 29 pct. 2 lit. a), art. 361
alin. 1 lit. c) si ale art. 3851 alin. 1 lit. c) din Codul de
procedură penală
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Cristina Nicoară - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 147, 246 si 289 din Codul penal, precum si ale art. 29 pct.
2 lit. a), art. 361 alin. 1 lit. c) si ale art. 3851 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Lidia Simona Seceleanu în
Dosarul nr. 1.373/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia penală.
La apelul nominal răspund autorul exceptiei, Lidia Simona Seceleanu, si
partea, Ioana Jabin, lipsind Pierre Jabin, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Autorul exceptiei ridică direct în fata Curtii exceptia privind
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, arătând că, întrucât procesul penal cuprinde si faza de urmărire
penală, în această fază norma legală criticată nu este operantă, deoarece
prevede că sesizarea Curtii Constitutionale se face de instantele
judecătoresti. Textul de lege se referă exclusiv la instantă ca subiect oficial”. Or, controlul de
constitutionalitate nu poate lăsa în afara sa o parte
a unui proces”, cu
atât mai mult faza de urmărire penală în care “se angajează forma maximă a
răspunderii juridice, cea penală”. Având în vedere importanta controlului de
constitutionalitate, autorul exceptiei consideră că se impune acceptarea
ridicării acesteia si în fata Curtii Constitutionale, în spiritul dispozitiilor
art. 144 din Constitutie si al tratatelor internationale la care România este
parte.
În ceea ce priveste exceptia ridicată în fata instantei judecătoresti,
arată că organul de urmărire penală a inclus pe lista functionarilor publici
si notarul, desi acesta nu face parte din această categorie. În acest sens
prezintă un act provenind de la Agentia Natională a Functionarilor Publici. Mai
arată că, potrivit prevederilor art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie,
statutul functionarilor publici se stabileste prin lege organică, cerintă pe
care nu o îndeplineste Legea notarilor publici si a activitătii notariale nr.
36/1995, singura lege care trebuie avută în vedere la stabilirea calitătii de functionar
public a notarului.
Dispozitiile art. 147, 246 si 289 din Codul penal sunt
neconstitutionale, deoarece pe baza lor notarul este considerat functionar
public. Referitor la dispozitiile art. 29 pct. 2 lit. a), art. 361 alin. 1
lit. c) si ale art. 3851 alin.
1 lit. c) din Codul de procedură penală, arată că acestea sunt
neconstitutionale, deoarece asigură o singură cale de atac împotriva
hotărârilor date în procesele penale. Solicită admiterea exceptiilor ridicate.
Ioana Jabin, în concluziile sale, lasă solutionarea exceptiei la
aprecierea instantei constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public cere respingerea ca inadmisibilă a
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, ridicată direct în fata Curtii, deoarece legea nu prevede
posibilitatea ridicării unei exceptii de neconstitutionalitate direct în fata
Curtii Constitutionale, iar pe de altă parte, dispozitia criticată nu are
legătură cu cauza. În ceea ce priveste exceptia care formează obiectul
sesizării adresate Curtii în conditiile legii, reprezentantul Ministerului
Public cere respingerea acesteia ca neîntemeiată. Faptul că legiuitorul nu a
prevăzut între căile de atac împotriva sentintei penale pronuntate în dosarul
de fond si pe aceea a apelului nu constituie o încălcare a dispozitiilor
constitutionale privind accesul liber la justitie, deoarece, asa cum este statuat prin art. 125 alin. (3) din
Constitutie, “Competenta si procedura de judecată sunt stabilite de lege”.
Exceptia este, asadar, nefondată, deoarece critica nu priveste
neconstitutionalitatea unor norme legale, ci aplicarea acestora.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 30 ianuarie 2002, pronuntată în Dosarul nr.
1.373/2001, Curtea Supremă de Justitie - Sectia penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147,
art. 246 si 289 din Codul penal, precum si ale art. 29 pct. 2 lit. a), art. 361
alin. 1 lit. c) si ale art. 3851 alin. 1 lit. c) din Codul de procedură penală, exceptie ridicată
de Lidia Simona Seceleanu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în
esentă, că definirea prin Codul penal a notiunii de functionar public contravine
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. i) din Legea fundamentală, dat fiind că
actul normativ la care face trimitere Constitutia este Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici, iar continutul notiunii de functionar
folosită de Codul penal este diferit de cel consacrat prin această lege.
Astfel, desi notarul nu este functionar public, în sensul Legii nr.
188/1999, el este caracterizat ca atare în aplicarea Codului penal. Având în
vedere atât continutul dispozitiilor art. 150 alin. (1) din Constitutie, cât si
faptul că reglementarea prevăzută de Codul penal este anterioară Constitutiei
din 1991, autorul exceptiei sustine, de asemenea, că prevederile textelor de
lege criticate trebuie considerate ca iesite din vigoare.
În ceea ce priveste dispozitiile din Codul de procedură penală, autorul
exceptiei sustine că acestea încalcă egalitatea în drepturi a justitiabililor,
deoarece îi privează de o cale de atac pe cei judecati în primă instantă de
către curtile de apel.
În încheierea prin care a sesizat Curtea Constitutională instanta de
judecată a formulat opinia că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
Considerentele pe care se sprijină instanta de judecată în sustinerea
acestei opinii sunt următoarele:
“Constitutia nu defineste notiunile de functionar public si de functionar,
reglementarea statutului juridic al acestor categorii de persoane fiind
atributul legiuitorului. Codul penal, care este o lege organică, defineste
notiunile de functionar public si de functionar prin dispozitiile
art. 147, în conformitate cu prevederile art. 72 alin. (3) lit. f) din
Constitutie. Tot de competenta exclusivă a legiuitorului tine si stabilirea
infractiunilor săvârsite de către functionarii publici sau functionari,
asa cum este cazul infractiunilor prevăzute la art. 246 si 289 din Codul
penal.
Totodată dispozitiile art. 147 din Codul penal nu contravin nici
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie, conform cărora
reglementarea statutului functionarilor publici se face prin lege organică,
deci de către legiuitor, ceea ce s-a realizat de altfel prin Legea nr.
188/1999, care si ea defineste notiunea de functionar public.
Eventualele deosebiri între cele două reglementări legale nu reprezintă
însă o problemă de constitutionalitate, ci una de interpretare si aplicare a
legilor, ce este de atributul instantelor de judecată.
Referitor la considerarea neconstitutionalitătii dispozitiilor art. 29
pct. 2 lit. a), art. 361 alin. 1 lit. c), ale art. 3851 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedură penală este de mentionat că legiuitorul poate institui, în
considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedură, precum si
modalităti de exercitare a drepturilor procedurale, astfel încât accesul liber
la justitie nu înseamnă accesul, în toate cazurile, la toate structurile
judecătoresti si la toate căile de atac. Instituirea unor reguli speciale,
inclusiv în ceea ce priveste căile de atac, atât timp cât ele asigură
egalitatea juridică a cetătenilor în utilizarea lor, nu încalcă principiul
constitutional al egalitătii cetătenilor în fata legilor si a autoritătilor
publice.”
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicată.
Presedintele Camerei Deputatilor consideră exceptia de neconstitutionalitate
neîntemeiată.
În motivarea acestui punct de vedere se arată că “Prin dispozitiile
Constitutiei nu se realizează definirea nici a notiunii de functionar public,
nici a celei de functionar, aceasta, precum si statutul acestor
categorii de salariati fiind de domeniul legii. Sensul acestor notiuni este
stabilit în art. 147 din Codul penal si în Legea nr. 188/1999 care
reglementează Statutul functionarilor publici, deosebirile dintre aceste două
reglementări nefiind o problemă de constitutionalitate, ci una de interpretare
si aplicare a legilor, ceea ce excede competentei Curtii Constitutionale”.
Întrucât constitutionalitatea unei dispozitii legale nu poate fi
examinată prin raportare la o altă dispozitie legală, ci doar prin raportare la
o normă constitutională, “reglementarea răspunderii penale pentru infractiunile
de serviciu, atât pentru functionarii publici, cât si pentru ceilalti functionari,
nu poate fi considerată neconstitutională, câtă vreme cele două notiuni
sunt de nivelul legii. Dispozitiile art. 147 din Codul penal, care le definesc,
nu încalcă nici prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie, întrucât
Codul penal este o lege organică”.
Referitor la critica adusă prin exceptia de neconstitutionalitate
dispozitiilor cuprinse în art. 29 pct. 2 lit. a), art. 361 alin. 1 lit. c) si
ale art. 3851 alin.
1 lit. c) din Codul de procedură penală, presedintele Camerei Deputatilor arată
că “Liberul acces la justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin
care se înfăptuieste actul de justitie, considerându-se că stabilirea regulilor
de desfăsurare a procesului în fata instantelor judecătoresti este de
competenta exclusivă a legiuitorului, solutie ce rezultă din art. 125 alin. (3)
din Constitutie, conform căruia «Competenta si procedura de judecată sunt
stabilite de lege.» [...] Principiul egalitătii în fata legii nu înseamnă
uniformitate, asa încât, dacă la situatii egale trebuie să corespundă un
tratament egal, la situatii diferite, tratamentul nu poate fi decât diferit.”
Guvernul României apreciază, de asemenea, că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
În motivarea acestui punct de vedere se arată că “sustinerile privind
neconstitutionalitatea notiunilor de functionar public si functionar sunt
neîntemeiate, întrucât acestea nu încalcă o prevedere expresă a Constitutiei.
Într-adevăr, cele două notiuni definite în art. 147 din Codul penal nu sunt de
rang constitutional, nici o dispozitie a Constitutiei necontinând vreo
definitie a acestor notiuni.
Reglementarea răspunderii penale pentru infractiunile de serviciu sau în
legătură cu serviciul, atât pentru functionarii publici, cât si pentru
ceilalti functionari, nu poate fi considerată neconstitutională atâta vreme cât reglementările privitoare la
notiunile de functionar public si functionar, inclusiv
incriminările care presupun o astfel de calitate a subiectului activ, sunt
caracterizate de Constitutie ca tinând de domeniul legii”.
Pe de altă parte, se arată în motivarea punctului de vedere al
Guvernului, .neconcordanta între art. 147 din Codul penal si dispozitiile Legii
nr. 188/1999, invocată de autorul exceptiei, nu ridică o problemă de ordin
constitutional, ci o problemă de interpretare juridică”.
În ceea ce priveste constitutionalitatea dispozitiilor art. 29 pct. 2
lit. a), art. 361 alin. 1 lit. c) si ale art. 3851 alin. 1 lit. c) din Codul de procedură penală,
Guvernul, întemeindu-se pe jurisprudenta Curtii Constitutionale, consideră că
sustinerile autorului exceptiei nu sunt fondate, deoarece prin aceste
dispozitii legale nu se încalcă nici principiul egalitătii cetătenilor în fata
legii si nici principiul liberului acces la justitie. Astfel, se arată în
motivarea punctului de vedere al Guvernului, “În Conventia europeană pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, în art. 2 din
Protocolul nr. 7, se prevede un dublu grad de jurisdictie si nu un triplu grad,
ca în legislatia română, statuându-se
că «orice persoană declarată vinovată de o infractiune de către un tribunal
are dreptul să ceară examinarea declaratiei de vinovătie sau a condamnării de
către o jurisdictie superioară. Exercitarea acestui drept, inclusiv motivele
pentru care poate fi exercitat, sunt reglementate de lege.» Prin urmare,
prevederile art. 29 pct. 2 lit. a), art. 361 alin. 1 lit. c) si ale art. 3851 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedură penală, care stabilesc pentru anumite cauze două grade de
jurisdictie - judecată în primă instantă si judecată în recurs -, îndeplinesc
conditiile prevăzute de art. 2 din Protocolul nr. 7, neputându-se astfel
sustine că ele nu ar fi compatibile cu prevederile Conventiei europene”.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul său de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui
Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecătorului-raportor, sustinerile
părtilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie următoarele
dispozitii legale:
Codul penal:
- Art. 147: “Prin «functionar public» se întelege orice persoană care
exercită permanent sau temporar, cu orice titlu, indiferent cum a fost
învestită, o însărcinare de orice natură, retribuită sau nu, în serviciul unei
unităti dintre cele la care se referă art. 145.
Prin «functionar» se întelege persoana mentionată în alin. 1, precum si
orice salariat care execută o însărcinare în serviciul unei alte persoane
juridice decât cele prevăzute în acel alineat.”;
- Art. 246: “Fapta functionarului public, care, în exercitiul atributiilor
sale de serviciu, cu stiintă, nu îndeplineste un act ori îl îndeplineste în mod
defectuos si prin aceasta cauzează o vătămare intereselor legale ale unei
persoane se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.”;
- Art. 289: “Falsificarea unui înscris oficial cu prilejul întocmirii
acestuia, de către un functionar aflat în exercitiul atributiilor de serviciu,
prin atestarea unor fapte sau împrejurări necorespunzătoare adevărului ori prin
omisiunea cu stiintă de a insera unele date sau împrejurări, se pedepseste cu
închisoare de la 6 luni la 5 ani.
Tentativa se pedepseste.”
Codul de procedură penală:
- Art. 29: “Curtea Supremă de Justitie: [...]
2. ca instantă de recurs, judecă:
a) recursurile împotriva hotărârilor penale pronuntate, în primă instantă,
de curtile de apel si Curtea Militară de Apel;”
- Art. 361 alin. 1: .Sentintele pot fi atacate cu apel. Nu pot fi atacate
cu apel: [...]
c) sentintele pronuntate de curtile de apel si Curtea Militară de Apel;”
- Art. 3851:
“1 Pot fi atacate cu recurs: [...]
c) sentintele pronuntate de curtile de apel si Curtea Militară de Apel.”
Prevederile din Constitutia României, invocate în sustinerea exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor din Codul penal, mentionate mai sus,
sunt următoarele:
- Art. 72 alin. (3): “Prin lege organică se reglementează: [...]
f) infractiunile, pedepsele si regimul executării acestora; [...]
i) statutul functionarilor publici.”
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor din
Codul de procedură penală, mentionate mai sus, au fost invocate, generic,
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
precum si prevederile cuprinse în art. 16 (Egalitatea în drepturi), art.
125 (Instantele judecătoresti) si art. 128 (Folosirea căilor de atac)
din Constitutia României, fără însă a se motiva încălcarea acestora.
Independent de aceasta autorul exceptiei a ridicat direct în fata Curtii
Constitutionale exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, care au următorul cuprins:
- Art. 23: “(1) Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor
ridicate în fata instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei.
(2) Exceptia poate fi ridicată la cererea uneia dintre părti sau, din
oficiu, de către instanta de judecată.
(3) Nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale a căror constitutionalitate
a fost stabilită potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioară a Curtii
Constitutionale.
(4) Sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de către instanta în
fata căreia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, printr-o încheiere
care va cuprinde punctele de vedere ale părtilor, opinia instantei asupra
exceptiei, si va fi însotită de dovezile depuse de părti. Dacă exceptia a fost
ridicată din oficiu, încheierea trebuie motivată, cuprinzând si sustinerile
părtilor; precum si dovezile necesare.
(5) Pe perioada solutionării exceptiei de neconstitutionalitate judecarea
cauzei se suspendă.
(6) Dacă exceptia este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin.
(1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o încheiere motivată, fără a mai
sesiza Curtea Constitutională.”
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate ridicate în conditiile mai
sus arătate, în motivarea acesteia, desi nu face o trimitere directă la o
dispozitie constitutională care ar fi încălcată, sustine că o corectă
interpretare a dispozitiilor art. 144 din Legea fundamentală si a celor din
tratatele internationale la care România este parte, implică acceptarea
ridicării exceptiei de neconstitutionalitate si direct în fata Curtii
Constitutionale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată
următoarele:
Reglementarea prin lege implică definirea de către însăsi autoritatea
legiuitoare a termenilor pe care îi foloseste, cu conditia să nu fie vorba de
termeni definiti prin Constitutie, în acest caz legiuitorul având obligatia să
nu se abată de la sensul termenilor în cauză, stabilit prin Legea fundamentală.
Libertatea legiuitorului de a defini notiunile cu care operează în
procesul de reglementare poate da nastere la diferente în determinarea
continutului si a întelesului acelorasi termeni, în raport cu domeniul reglementat.
Faptul poate genera dificultăti de interpretare cu ocazia aplicării
dispozitiilor legale care contin notiuni omonime folosite cu sens diferit, dar
- în măsura în care nu se abate de la Constitutie - nu este neconstitutional.
În cazul notiunilor de functionar public si de functionar,
definite la art. 147 din Codul penal, nu se poate retine că textul de lege
mentionat este neconstitutional, deoarece Constitutia nu contine definitii ale
acestor notiuni, iar din faptul că prin art. 72 alin. (3) lit. i) stabileste ca
statutul functionarilor publici să fie reglementat prin lege organică nu se
poate trage concluzia că definitiile date în acel act normativ sunt obligatorii
pentru întelegerea si aplicarea Codului penal.
Nu se poate admite nici sustinerea că prin definirea în Codul penal a
notiunii de functionar public s-au încălcat dispozitiile art. 72 alin.
(3) lit. i) din Constitutie, deoarece obiectul de reglementare al Codului penal
nu îl constituie “statutul functionarilor publici”, ci stabilirea
infractiunilor, a pedepselor si a conditiilor de tragere la răspundere penală a
celor care comit infractiuni.
Pe de altă parte, chiar si în cazul în care s-ar avea în vedere un sens
foarte larg al notiunii de “statut al functionarilor publici” - în care s-ar
cuprinde si includerea în această categorie a unor persoane, altele decât cele
identificate prin acestnume în Legea nr. 188/1999, apte să comită infractiuni
de serviciu - este de retinut că legea penală, prin care se stabilesc elementele
constitutive ale infractiunilor, inclusiv elementele care caracterizează
subiectul activ al acestor fapte, este o lege organică, în sensul art. 72 alin.
(3) lit. i) din Constitutie, astfel că nici în acest caz exceptia de
neconstitutionalitate a art. 147, 246 si 289 din Codul penal nu poate fi
admisă.
Critica textelor din Codul de procedură penală mentionate în sesizarea
instantei este făcută la modul general, fără argumente si fără referiri
concrete la continutul prevederilor din Constitutie si din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, pe care le invocă.
Critica formulată de autorul exceptiei, în sensul că dispozitiile din Codul de procedură
penală la care se referă încalcă egalitatea în drepturi a justitiabililor prin
faptul că îi privează de o cale de atac pe cei judecati în primă instantă de
curtile de apel, este nefondată, dat fiind că nici Constitutia României si nici
tratatele internationale la care România este parte nu prevăd obligativitatea
mai multor căi de atac în procesele penale, stabilirea numărului si a
continutului acestora fiind, potrivit art. 125 alin. (3) din Legea
fundamentală, de competenta legiuitorului.
De asemenea, Curtea retine că în cadrul procedurii stabilite de
legiuitor părtile în proces au aceleasi drepturi si obligatii, fără nici o
discriminare.
În jurisprudenta sa Curtea Constitutională s-a mai pronuntat asupra
dispozitiilor legale mai sus mentionate, respingând de fiecare dată exceptiile
ridicate.
Astfel, referitor la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 147, 246 si 289 din Codul penal, prin Decizia nr. 124 din 26 aprilie 2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 15 august
2001, Curtea a statuat că “reglementările privitoare la notiunile de functionar
public si functionar, inclusiv incriminările care presupun o astfel
de calitate a subiectului activ, nu reprezintă o problemă de domeniul
jurisdictiei constitutionale”.
De asemenea, în ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor
art. 29 pct. 2 lit. a), art. 361 alin. 1 lit. c) si ale art. 3851 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedură penală, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994,
Curtea a statuat că liberul acces la justitie presupune si accesul la
mijloacele procedurale prin care se înfăptuieste justitia. Instituirea
regulilor de desfăsurare a procesului în fata instantelor judecătoresti este de
competenta exclusivă a legiuitorului. Această solutie decurge din dispozitiile
constitutionale ale art. 125 alin. (3), potrivit cărora “Competenta si
procedura de judecată sunt stabilite de lege”, precum si din cele ale art.
128, conform cărora, “Împotriva hotărârilor judecătoresti, părtile interesate
si Ministerul Public pot exercita căile de atac, în conditiile legii”.
Considerentele din acele decizii îsi mentin valabilitatea si în cauza de
fată.
În ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicată, invocată în timpul dezbaterilor din sedinta
publică a Curtii Constitutionale, aceasta este inadmisibilă, deoarece o astfel
de procedură contravine atât dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie,
care prevăd: “Curtea Constitutională. [...] hotărăste asupra exceptiilor
ridicate în fata instantelor judecătoresti privind neconstitutionalitatea
legilor si a ordonantelor”, dar si prevederilor art. 13 alin. (1) lit. A.c)
si ale art. 23 alin. (1), care reiau textul constitutional precizând că “decide
asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, de care depinde solutionarea cauzei”. În
jurisprudenta sa Curtea, prin Decizia nr. 212 din 7 decembrie 1999, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 6 martie 2000, a statuat
că “Dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie prevăd în mod expres si
limitativ competenta Curtii Constitutionale în materia controlului concret de
constitutionalitate [...]”.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147,
246 si 289 din Codul penal si ale art. 29 pct. 2 lit. a), art. 361 alin. 1 lit.
c) si ale art. 3851 alin.
1 lit. c) din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Lidia Simona
Seceleanu în Dosarul nr. 1.373/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia
penală.
2. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 18 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Normelor privind protectia culturilor agricole, silvice si a
animalelor domestice împotriva pagubelor ce pot fi cauzate de vânat
În temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia României si ale art. IV
din Legea nr. 654/2001 pentru modificarea si completarea Legii fondului
cinegetic si a protectiei vânatului nr. 103/1996,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele privind protectia culturilor agricole,
silvice si a animalelor domestice împotriva pagubelor ce pot fi cauzate de
vânat, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Gestionarii fondurilor de vânătoare si detinătorii cu orice
titlu de culturi agricole, silvice sau animale domestice sunt obligati să aducă
la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 3. - Organismul distinct specializat în domeniul cinegetic din
cadrul autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură si
structurile teritoriale aflate în subordinea autoritătii publice centrale care
răspunde de silvicultură, precum si Asociatia Generală a Vânătorilor si
Pescarilor Sportivi din România pentru organizatiile vânătoresti afiliate vor
controla modul de aducere la îndeplinire de către persoanele prevăzute la art.
2 a prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 4. - (1) Se interzice însotirea turmelor si cirezilor, pe fondurile
de vânătoare, de câini fără jujeu reglementat de către autoritatea publică
centrală care răspunde de silvicultură, nevaccinati, nedehelmintizati si în
număr mai mare de 3 în zona de munte, de 2 în zona de deal si de 1 la câmpie.
(2) Nerespectarea dispozitiilor alin. (1) constituie contraventie si se
sanctionează cu amendă de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei.
(3) Constatarea faptei prevăzute la alin. (1) si aplicarea amenzii
prevăzute la alin. (2) se fac de către personalul salariat, cu atributii de
ocrotire a vânatului, al persoanelor juridice care gestionează fonduri de
vânătoare, de personalul de specialitate împuternicit în acest scop de
conducătorul autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură si de
ofiterii si subofiterii de politie.
(4) Contraventiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002.
Art. 5. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
Ordinul ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului si al ministrului
agriculturii si alimentatiei nr. 567/1999 pentru aprobarea Normelor privind
protectia culturilor agricole, silvice si a animalelor domestice împotriva
pagubelor care pot fi cauzate de vânat, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 252 din 7 iunie 2000, precum si orice alte dispozitii
contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei publice,
Bucuresti, 18 iulie
2002.
Nr. 748.
NORME
privind protectia culturilor agricole, silvice si a animalelor domestice
împotriva pagubelor care pot fi cauzate de vânat
Art. 1. - Pentru
asigurarea protectiei culturilor agricole, silvice si a animalelor domestice
împotriva pagubelor ce pot fi cauzate de vânat, în sensul prevederilor art. 14
din Legea fondului cinegetic si a protectiei vânatului nr. 103/1996,
republicată, proprietarii sau detinătorii acestora si gestionarii fondurilor de
vânătoare au obligatiile prevăzute în prezentele norme.
Art. 2. - Proprietarii sau detinătorii de culturi agricole si/sau
silvice întreprind următoarele actiuni, cu sprijinul gestionarilor fondurilor
de vânătoare:
a) asigură paza corespunzătoare în culturile agricole si/sau silvice în
perioadele în care acestea sunt frecvent căutate de vânat pentru hrană;
b) amplasează în cultura agricolă si/sau silvică periclitată instalatii
de speriat vânatul (fixe sau miscătoare), permise de lege, cu ajutorul cărora
vor alunga sau vor împiedica pătrunderea animalelor sălbatice în interiorul
culturii.
Art. 3. - Proprietarii sau detinătorii de animale domestice trebuie să
întreprindă următoarele actiuni, pentru paza acestora:
a) asigură paza animalelor domestice aflate la păsunat sau la diferite
munci;
b) folosesc pentru păsunatul animalelor domestice numai acele suprafete
admise, potrivit legii, la păsunat;
c) adăpostesc, pe timp de noapte, animalele domestice numai în locuri
împrejmuite, păzite si prevăzute cu mijloace de speriat sau de îndepărtat
vânatul, permise de lege;
d) deplasează animalele domestice prin pădurile proprietate publică,
spre locurile de păsunat si adăpat, numai pe traseele stabilite în acest scop,
de comun acord, de către gestionarul fondului de vânătoare, administratorul
fondului forestier si detinătorul animalelor.
Art. 4. - Gestionarii fondurilor de vânătoare întreprind următoarele
actiuni pentru protectia culturilor agricole, silvice si a animalelor
domestice:
a) extrag integral cotele anuale de recoltă pentru mentinerea
efectivelor de vânat la nivelul efectivelor optime;
b) asigură si administrează hrana complementară pentru vânat, în scopul
mentinerii acestuia în zonele de hrănire si pentru abaterea de la terenurile
cultivate agricol sau silvic;
c) pun la dispozitie detinătorilor sau proprietarilor de terenuri
agricole si/sau silvice, la cererea acestora, din resurse proprii si cu titlu
de folosintă gratuită, instalatii de speriat vânatul (fixe sau miscătoare),
permise de lege;
d) execută actiuni de îndepărtare a vânatului din zonele periclitate;
e) solicită, în conditiile legii, aprobările necesare pentru vânarea, în
afara perioadelor legale de vânare, a acelor exemplare de animale sălbatice
care produc pagube culturilor agricole si silvice si vânează acele exemplare în
locurile unde produc prejudicii.
Art. 5. - (1) Se consideră că detinătorii de culturi agricole, silvice
si de animale domestice, după caz, si-au îndeplinit toate obligatiile privind
paza si protectia lor, numai în măsura în care fac dovada că au întreprins
actiunile prevăzute la art. 2 si 3.
(2) În cazul gestionarilor fondurilor de vânătoare, se consideră că
si-au îndeplinit obligatiile ce le revin pentru asigurarea protectiei
bunurilor, numai când fac dovada că au realizat toate actiunile prevăzute la
art. 4.
Art. 6. - (1) Proprietarii sau detinătorii de culturi agricole si/sau
silvice fac dovada îndeplinirii actiunilor prevăzute în prezentele norme, cu
următoarele acte:
a) actul de constatare încheiat de comisiile constituite în conformitate
cu prevederile art. 14 din Legea nr. 103/1996, republicată;
b) adresa către gestionarul fondului de vânătoare, prin care solicită
punerea la dispozitie a instalatiilor de speriat vânatul, permise de lege, si
procesul-verbal încheiat de gestionarul fondului de vânătoare cu acestia, cu
ocazia predării, pentru îndeplinirea obligatiei prevăzute la art. 2 lit. b).
(2) Adresa către gestionarii fondurilor de vânătoare, prevăzută la alin.
(1) lit. b), poate fi depusă si la primăriile în a căror rază teritorială se
află culturile agricole sau silvice. Primăriile au obligatia să transmită
adresa mentionată mai sus gestionarilor fondurilor de vânătoare.
Art. 7. - Proprietarii sau detinătorii de animale domestice fac dovada
îndeplinirii actiunilor prevăzute în prezentele norme, după cum urmează:
a) prin detinerea numărului maxim de câini pentru pază, admis în
conditiile Legii nr. 103/1996, republicată, pentru îndeplinirea obligatiei
prevăzute la art. 3 lit. a);
b) prin contractul de păsunat încheiat cu proprietarul terenului respectiv,
în care se prevăd suprafetele admise la păsunat si încărcătura la hectar
admisă, pentru îndeplinirea obligatiei prevăzute la art. 3 lit. b);
c) prin constatarea la fata locului, de către comisia prevăzută la art.
14 din Legea nr. 103/1996, republicată, a existentei mijloacelor de pază si de
speriat sau de îndepărtat vânatul, pentru îndeplinirea obligatiei prevăzute la
art. 3 lit. c);
d) prin aprobarea prevăzută de lege pentru trecerea animalelor domestice
prin fondul forestier, pentru situatia prevăzută la art. 3 lit. d).
Art. 8. - Gestionarii fondurilor de vânătoare fac dovada îndeplinirii
actiunilor prevăzute în prezentele norme, după cum urmează:
a) prin numărul de exemplare extrase, înscrise în autorizatiile de
vânătoare, raportat la cotele anuale de recoltă, pentru îndeplinirea obligatiei
prevăzute la art. 4 lit. a);
b) prin procesele-verbale de administrare a hranei complementare, în
locurile destinate pentru hrănire si abatere, pentru îndeplinirea obligatiei
prevăzute la art. 4 lit. b);
c) prin procesul-verbal încheiat de către acestia împreună cu
proprietarul sau detinătorul bunurilor cu ocazia predării instalatiilor de
speriat vânatul (fixe sau miscătoare), permise de lege, pentru îndeplinirea
obligatiei prevăzute la art. 4 lit. c);
d) prin procesele-verbale încheiate cu ocazia desfăsurării actiunilor de
îndepărtare a vânatului din zonele periclitate, în perioadele în care acestea
sunt frecvent căutate de vânat pentru hrană, pentru îndeplinirea obligatiei
prevăzute la art. 4 lit. d);
e) prin solicitarea scrisă si transmisă pentru aprobările necesare,
pentru recoltarea în afara perioadelor legale de vânare, a exemplarelor de
animale sălbatice care produc pagube, prin autorizatiile de vânătoare eliberate
pentru împuscare si prin împuscarea efectivă a exemplarelor respective, pentru
îndeplinirea obligatiei prevăzute la art. 4 lit. e). În situatia în care
gestionarul constată că nu poate împusca exemplarele care au produs pagube în
anumite zone, pentru că acestea nu mai frecventează zonele respective, încheie
un act de constatare în acest sens cu reprezentantul în domeniul cinegetic din
cadrul structurilor teritoriale ale autoritătii publice centrale care răspunde
de silvicultură.
Art. 9. - Comisiile prevăzute la art. 14 alin. (3) din Legea nr. 103/1996,
republicată, au sarcina să verifice si să consemneze în procesul-verbal de
constatare a pagubelor cauzate de vânat modul în care fiecare parte a
întreprins actiunile ce îi reveneau conform dispozitiilor prezentelor norme.
Art. 10. - Răspunderea civilă pentru pagubele cauzate de vânat, precum si cuantumul despăgubirilor se stabilesc în conditiile legii.